E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 83 din 25 august 1998

privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 315 din 27 august 1998


SmartCity3


    In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1 pct. 4 lit. f) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:

    Art. 1
    (1) Veniturile realizate de orice persoana fizica sau persoana juridica nerezidenta din activitati desfasurate pe teritoriul Romaniei sau din operatiuni efectuate cu persoane juridice romane ori cu alte entitati autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei, precum si cu persoane fizice romane autorizate sa desfasoare, pe cont propriu, activitati producatoare de venit sunt supuse impozitului stabilit prin prezenta ordonanta, indiferent daca sumele sunt incasate in Romania sau in strainatate.
    (2) Persoanele juridice romane sau alte entitati autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei, precum si persoanele fizice romane autorizate sa desfasoare, pe cont propriu, activitati producatoare de venit sunt denumite in continuare platitori de venituri.
    (3) In sensul prezentei ordonante urmatorii termeni se definesc astfel:
    a) nerezident inseamna orice persoana fizica care nu are resedinta sau domiciliul stabil in Romania sau care nu este prezenta in Romania pentru o perioada sau perioade care depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni, incepand sau sfarsind in cursul anului calendaristic vizat, precum si persoanele juridice straine si orice alta entitate inregistrata in strainatate;
    b) dobanzi inseamna veniturile provenite din titluri de creanta de orice natura, insotite sau neinsotite de garantii ipotecare, veniturile aferente efectelor publice, titlurilor de creanta sau obligatiunilor, inclusiv primele si premiile legate de asemenea efecte, titluri de creanta sau obligatiuni, precum si platile de natura dobanzilor, in cazul contractelor de leasing. Penalitatile pentru plata cu intarziere nu sunt considerate dobanzi;
    c) comisioane inseamna platile facute unui broker, agent comisionar general, intermediar sau altei persoane asimilate acestora pentru serviciile lor in promovarea si in realizarea de operatiuni comerciale;
    d) redevente inseamna plati de orice fel, inclusiv cele in natura, primite pentru folosirea sau concesionarea oricarui drept, cum ar fi: drept de autor asupra unei lucrari literare, artistice sau stiintifice, inclusiv asupra filmelor sau benzilor pentru emisiunile de radio sau televiziune, inregistrari audio sau video, precum si efectuarea de inregistrari audio, video; orice brevet, inventie, inovatie, licenta, know-how, marci de comert sau de fabrica, operatiuni de franchising, desene sau modele, planuri, schite, formule secrete sau procedee de fabricatie, program de calculator (soft), orice transmisiuni directe sau indirecte prin cablu, relee sau prin satelit, orice echipament industrial, comercial sau stiintific, inclusiv pentru utilizarea si dreptul de a utiliza informatii si cunostinte referitoare la experienta in domeniul industrial, comercial sau stiintific, precum si orice alte plati pentru utilizarea altor drepturi;
    e) venituri obtinute din jocuri de noroc inseamna premii sau orice castiguri in bani si/sau in natura, acordate participantilor de catre orice societate comerciala inregistrata legal in Romania si autorizata pe baza de licenta sa organizeze si sa exploateze jocuri de noroc, fara deducerea cheltuielilor efectuate pentru obtinerea acestora.
    Art. 2
    (1) Impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile realizate din Romania se calculeaza, se retine si se varsa de catre platitorii de venituri prin aplicarea urmatoarelor cote de impozit:
    a) 10% pentru veniturile din dobanzi platite nerezidentilor, cu exceptia dobanzilor platite acestor persoane de bancile inregistrate in Romania pentru depozitele la vedere si la termen, pentru certificatele de depozit, precum si cele aferente oricarui instrument de economisire al acestora;
    b) 15% pentru veniturile din comisioanele platite in favoarea nerezidentilor pentru inceperea, derularea sau intermedierea unor operatiuni de comert exterior;
    c) 15% pentru veniturile provenind din prestari de servicii de orice natura, precum si din consultatii medicale si operatii chirurgicale. Aceste prevederi se aplica numai in cazul in care asemenea activitati au loc efectiv in Romania si daca nu se desfasoara prin intermediul unei baze fixe sau al unui sediu permanent, situat pe teritoriul Romaniei;
    d) 15% pentru veniturile platite nerezidentilor, provenind din transporturi internationale aeriene, navale, rutiere si feroviare, cu urmatoarele mentiuni:
    (i) impozitul se percepe numai de la beneficiarii de venit care au sediul conducerii efective in statele care impun veniturile similare obtinute din acele state de catre intreprinderile romane de transport;
    (ii) veniturile realizate din Romania de beneficiarii care au sediul conducerii efective in state care aplica companiilor romane de transport o cota de impozit mai redusa de 15% se vor impune cu cote de impozit la nivelul celor percepute de acele state;
    e) 15% pentru veniturile din redevente platite nerezidentilor;
    f) 20% in cazul veniturilor platite nerezidentilor pentru activitati artistice, distractive sau sportive, desfasurate in mod independent, al veniturilor realizate din organizarea de concursuri, precum si al veniturilor platite oamenilor de litere, arta si stiinta nerezidenti, ca urmare a activitatilor de acest gen desfasurate in mod independent pe teritoriul Romaniei;
    g) 10% in cazul premiilor in bani si/sau in natura, acordate la concursurile organizate in orice domeniu, altele decat cele platite cu titlu de salarii, si in cazul veniturilor obtinute din jocuri de noroc de catre jucatori, persoane fizice nerezidente, pentru sumele ce depasesc plafonul stabilit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice. Acest plafon, in cazul jocurilor de noroc, se refera la veniturile obtinute de un jucator de la acelasi organizator de jocuri intr-o singura zi de joc.
    (2) Impozitul reglementat prin prezenta ordonanta se calculeaza prin aplicarea cotelor mentionate la art. 2 alin. (1) asupra veniturilor brute platite nerezidentilor, transformate in lei la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care platitorul de venit a efectuat ordonantarea platii catre nerezident.
    Art. 3
    Veniturile realizate de nerezidenti din inchirierea si subinchirierea bunurilor mobile si imobile aflate pe teritoriul Romaniei se impun potrivit legislatiei care reglementeaza impozitarea unor asemenea venituri realizate de persoanele fizice sau juridice romane.
    Art. 4
    Platitorii de venituri prevazuti la art. 2 alin. (1) sunt obligati ca, in momentul cand efectueaza plata venitului la extern, sa prezinte organelor bancare documentul prin care se dispune varsarea la bugetul de stat a impozitului datorat sau o declaratie pe propria raspundere a persoanei autorizate care a semnat documentul de plata a venitului la extern, atunci cand venitul respectiv este exonerat de la impunere in Romania, potrivit legii.
    Art. 5
    (1) Dobanzile platite la creditele, respectiv imprumuturile externe contractate si/sau garantate de Guvernul Romaniei, de Banca Nationala a Romaniei, de unitatile administrativ-teritoriale, de institutiile financiare si de bancile desemnate ca agent al statului, dobanzile platite la creditele externe contractate direct sau prin emisiune de titluri sau obligatiuni de catre bancile cu capital majoritar de stat, precum si cele aferente emisiunilor de titluri de stat pe piata interna si externa de capital sunt scutite de impozit.
    (2) Institutiile financiare si bancile desemnate ca agent al statului, potrivit legii, inseamna institutiile financiare si bancile care contracteaza si/sau garanteaza in numele si in contul statului.
    Art. 6
    (1) Sumele care se retin potrivit art. 2 constituie impozit definitiv si se varsa la bugetul de stat in aceeasi zi in care se efectueaza plata venitului supus impunerii, conform prezentei ordonante, avandu-se in vedere cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se efectueaza plata impozitului catre bugetul de stat, cu exceptia impozitului retinut potrivit art. 2 alin. (1) lit. g), care se varsa la bugetul de stat de catre unitatile care acorda premii si castiguri, in termen de 5 zile de la data acordarii acestora.
    (2) In cazul in care impozitul datorat nu s-a platit la termen, se calculeaza majorari de intarziere potrivit dispozitiilor legale in materie.
    (3) Neretinerea la sursa a impozitului datorat conform dispozitiilor prezentei ordonante si/sau nevarsarea acestuia la bugetul de stat se sanctioneaza cu o penalitate de 100% din impozitul ce trebuia retinut si/sau varsat, care va avea regimul juridic si procedura aplicabile acestui impozit.
    Art. 7
    Plata impozitului, a majorarilor de intarziere si a penalitatilor, care se fac venit la bugetul de stat, se efectueaza in lei.
    Art. 8
    Constatarea, controlul, urmarirea si incasarea impozitului si a majorarilor de intarziere aferente, precum si a penalitatilor reglementate de prezenta ordonanta se efectueaza de catre organele teritoriale ale Ministerului Finantelor.
    Art. 9
    (1) Obiectiunile, contestatiile si plangerile formulate la actele de control sau de impunere ale organelor prevazute la art. 8 se solutioneaza conform dispozitiilor legale in materie.
    (2) In aceleasi conditii se solutioneaza si obiectiunile, contestatiile si plangerile formulate in legatura cu penalitatea prevazuta la art. 6 alin. (3).
    Art. 10
    Termenul de prescriptie pentru stabilirea impozitului si a penalitatii reglementate de prezenta ordonanta este de 5 ani, socotiti de la data cand trebuia efectuata plata impozitului sau a penalitatii, dupa caz.

    Dispozitii finale si tranzitorii

    Art. 11
    (1) Prevederile prezentei ordonante nu se aplica veniturilor realizate de catre persoanele nerezidente din salarii, de catre reprezentantele din Romania ale societatilor comerciale si organizatiilor economice straine, precum si de persoanele straine rezidente in Romania din activitati desfasurate pe teritoriul acesteia.
    (2) Veniturile prevazute de alin. (1) raman supuse impozitului potrivit normelor legale care reglementeaza impunerea unor asemenea venituri.
    Art. 12
    (1) In situatia in care exista conventii pentru evitarea dublei impuneri, sunt aplicabile prevederile acelor conventii, coroborate cu prevederile art. 5.
    (2) Pentru aplicarea prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri, beneficiarul venitului va prezenta organelor fiscale din Romania certificatul de rezidenta fiscala, eliberat de organul fiscal din tara de rezidenta, prin care sa se ateste ca este rezident al statului respectiv si ca ii sunt aplicabile prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri.
    Art. 13
    Formularistica corespunzatoare referitoare la aplicarea prezentei ordonante si a conventiilor de evitare a dublei impuneri se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
    Art. 14
    Prevederile prezentei ordonante referitoare la plata in lei a impozitului, la termenul de plata, cele privind stabilirea si calculul majorarilor de intarziere, ale penalitatii de 100% in cazul impozitului neretinut, precum si cele referitoare la solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor formulate in legatura cu actele de control si prescriptia se aplica si in cazul impozitelor de aceeasi natura din conventiile de evitare a dublei impuneri.
    Art. 15
    Contestatiile aflate pe rol la organele Ministerului Finantelor, precum si plangerile de la instantele judecatoresti competente se solutioneaza in conformitate cu legislatia in vigoare la data constatarii faptei.
    Art. 16
    Problemele legate de aplicarea unitara a legislatiei privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice si juridice nerezidente si a conventiilor de evitare a dublei impuneri se solutioneaza de Comisia centrala fiscala a impozitelor directe, constituita in conformitate cu prevederile art. 35 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicata, cu modificarile ulterioare.
    Art. 17
    Prezenta ordonanta intra in vigoare incepand cu data de 1 septembrie 1998.
    Art. 18
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 privind impunerea unor venituri, realizate din Romania, de persoanele fizice si juridice nerezidente, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 30 august 1997, aprobata prin Legea nr. 180/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si instructiunile si precizarile date in aplicarea acesteia.

                 PRIM-MINISTRU
                  RADU VASILE

                       Contrasemneaza:
                       Ministrul finantelor,
                       Daniel Daianu

                       Ministrul industriei si comertului,
                       Radu Berceanu

                       Ministrul transporturilor,
                       Traian Basescu



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 83/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 83 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 1103 2019
    O zi buna Aveți nevoie de un împrumut pentru fiecare scop? Te afli într-o problemă financiară? Firma de împrumut Bridge Finance este garantată în furnizarea de servicii financiare clienților cu o dobândă favorabilă. Împrumuturile noastre sunt ușoare și rapide. Contactați-ne astăzi pentru a obține împrumutul de care aveți nevoie. Putem asorta orice împrumut cu o rată a dobânzii de 2%. Dacă sunteți interesat, vă rugăm să ne contactați imediat prin (adrianbay0008@gmail.com)
ANONIM a comentat Legea 36 1995
    Obținerea unui împrumut legitim a fost întotdeauna o problemă uriașă Pentru atât de mulți clienți care au nevoi financiare. Problema creditului necorespunzător și a garanțiilor sunt ceva de care clienții sunt întotdeauna îngrijorați atunci când solicită un împrumut de la un creditor legitim. Dar MIDLAND CREDIT FIRM.a făcut această diferență în industria creditelor. MIDLAND CREDIT FIRM a fost acreditat de consiliul organizației de creditare pentru a acorda împrumuturi clienților locali și internaționali cu o dobândă de 3%. Ni s-a oferit privilegiul de a răspunde nevoilor dvs. financiare. Problema creditului nu ar trebui să te împiedice să obții împrumutul de care ai nevoie. Serviciile noastre includ următoarele: - * Împrumuturi pentru investitori *Consolidarea datoriilor * A doua ipotecă * Împrumuturi de afaceri *Imprumuturi personale * Împrumuturi internaționale Fără securitate socială și fără cec de credit, 100% garanție. Tot ce trebuie să faceți este să ne anunțați exact ce doriți și cu siguranță vom face ca visul dvs. să devină realitate. MIDLAND CREDIT FIRM spune DA atunci când băncile dvs. spun NU. În cele din urmă, finanțăm o firmă de împrumuturi la scară mică, intermediari, instituții financiare la scară mică pentru că avem capital nelimitat. Pentru detalii suplimentare despre cumpărarea unui împrumut de la noi: Răspundeți imediat la acest e-mail: midland.credit2@gmail.com Nume companie: MIDLAND CREDIT HOME Email companie midland.credit2@gmail.com ID NMLS al companiei: 315276. Site-ul companiei: midlandcreditonline.com Motto: Investiția pentru generații.
ANONIM a comentat Decretul 62 2019
    Sunt Marie Reilly, o împrumutată împrumutată privată și legitimă. Ești un bărbat sau o femeie de afaceri? Aveți vreo mizerie financiară sau aveți nevoie de fonduri pentru a vă începe propria afacere? Aveți nevoie de un împrumut pentru a începe o scară plăcută mică și o afacere medie? Aveți un scor de credit scăzut și vă este greu să obțineți împrumuturi de capital de la băncile locale și alte institutii financiare ?. - Intermediarii / Consultanții / Brokerii sunt bineveniți să aducă clienții lor și sunt protejați 100%. Părțile interesate ar trebui să mă contacteze pentru mai multe informații via: mariereillyfinancialaid@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 118 2010
    povești de adormit copii.statul aruncă bani pe pază gratuită a suprafețelor mici de pădure decât să fie interesat să le cumpere.praf aruncat în ochii opiniei publice privind preocuparea statului pentru păstrarea acestei avuții naționale.
ANONIM a comentat Hotărârea 118 2010
    povești de adormit copii.statul aruncă bani pe pază gratuită a suprafețelor mici de pădure decât să fie interesat să le cumpere.praf aruncat în ochii opiniei publice privind preocuparea statului pentru păstrarea acestei avuții naționale.
ANONIM a comentat Hotărârea 153 2018
    articolul 4 interzice acordarea a doua sporuri cumulate anexa 1-6 si 8 ,cum ramine cu personalul care lucreaza cu aparate de electoterapie in sectiile de recuperare,medicina fizica ?la care spor se incadreaza?
ANONIM a comentat Legea 149 2018
    Cine face propunerea conform art.10,alin 2,este ambigu
ANONIM a comentat Decretul 50 2018
    Salutare tuturor, Aici vine o companie care acordă tot felul de pe termen scurt și pe termen lung. Dacă sunteți interesat să obțineți unul dintre noi, trimiteți-ne un e-mail pentru cererea dvs. prin: kenabrighten@diplomats.com sau vizitați site-ul nostru kabusinesshome.com Mulțumesc. Publicul public.
ANONIM a comentat Rectificare 99 2018
    Salutare tuturor, Aici vine o companie care acordă tot felul de pe termen scurt și pe termen lung. Dacă sunteți interesat să obțineți unul dintre noi, trimiteți-ne un e-mail pentru cererea dvs. prin: kenabrighten@diplomats.com sau vizitați site-ul nostru kabusinesshome.com Mulțumesc. Publicul public.
ANONIM a comentat Decretul 721 2015
    Buna ziua,acest decret prezidential nu a fost pus in aplicare niciodata,cetatenii romani care traiesc si muncesc in aceasta regiune a Germaniei sunt nevoiti sa parcurga intre 300 km si 600 km pana la München unde este Consulatul General al Romaniei si sa piarda zile intregi pentru rezolvarea unor probleme care ar fi foarte usor sa le rezolve la Stuttgart daca Ministerul Afacerilor Externe si-ar face treaba. La Munchen sediul Consulatului are un spatiu foarte mic unde isi desfasoara activitatea iar cetatenii sunt nevoiti sa stea afara in strada sa astepte formandu-se cozi de peste 100 de persoane pe zi.Ultima data cand am fost la Consulat am stat 10 ore acolo iar toaleta nu functiona,cetatenii fiind obligati sa mearga la cafenele si restaurante daca aveau nevoi fiziologice.Cel mai grav lucru este faptul ca femeili cu ,copii mici nu au un loc unde sa stea cu ei,sa-i schimbe sau sa le dea mancare.S-au adus obiceiurile din Romania si aici si acest lucru este foarte grav.Personalul in schimb este destul de amabil dar lipsa spatiului si a personalului duce la aceste situatii neplacute. De aceea este urgent neesar deschiderea Consulatului la Stuttgart !!!! Prioritatile MAE se pare ca sunt altele cum ar fi mutarea Ambasadei Romaniei in Israel. Cetatenii sunt ultima lor prioritate.Probabil pana in noiembrie 2019 se va deschide totusi consulatul pentru a crea cadru legal pentru alegerile prezidentiale.In zona Baden Württemberg traiesc peste 250.000 romani si aceste voturi vor conta pentru viitorul presedinte,asa ca poate se indura cineva si de acest cetateni uitati de autoritatile din tara !!!
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordonanţa 83/1998
Legea 73 2004
pentru respingerea Ordonantei Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente
Legea 571 2003
privind Codul fiscal
Ordin 1581 2003
privind constituirea Comisiei centrale fiscale
Ordin 635 2002
pentru aprobarea Precizarilor referitoare la aplicarea conventiilor sau acordurilor de evitare a dublei impuneri, incheiate de Romania cu diverse state
Ordonanţa 26 2001
pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare
Decizia 101 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 83/1998 privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente
Ordin 181 2001
pentru aprobarea Normelor privind aplicarea Deciziei Comisiei centrale fiscale a impozitelor directe nr. 3/2000, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor nr. 1.024/2000
Decizia 3 2000
privind solutiile referitoare la aplicarea legislatiei privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente si a conventiilor de evitare a dublei impuneri
Ordin 1024 2000
pentru aprobarea Deciziei nr. 3/2000 a Comisiei centrale fiscale a impozitelor directe, constituita in baza Ordinului ministrului finantelor nr. 173/2000, referitoare la aplicarea legislatiei privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente si a conventiilor de evitare a dublei impuneri
Circulara 3 2000
privind inregistrarea in contabilitatea bancilor a operatiunilor de leasing
Ordin 1798 1998
pentru aprobarea formularisticii referitoare la aplicarea conventiilor de evitare a dublei impuneri si stabilirea competentelor privind semnarea acestor formulare
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu