ORDIN
Nr. 2332 din 28 decembrie 2001
pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la incheierea
exercitiului financiar pe anul 2001 la persoanele juridice care, potrivit
prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2001, au obligatia sa intocmeasca
situatii financiare anuale
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 40 din 21 ianuarie 2002
Ministrul finantelor publice,
in temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr.
18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu
modificarile ulterioare,
avand in vedere prevederile art. 42 alin. (2) din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
61/2001,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Precizarile privind unele masuri referitoare la incheierea
exercitiului financiar pe anul 2001 la persoanele juridice care, potrivit
prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2001, au obligatia sa intocmeasca
situatii financiare anuale, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Directia de reglementari contabile va lua masuri pentru aducerea la
indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga: Ordinul
ministrului finantelor nr. 33/1996 pentru aprobarea Precizarilor privind
masurile referitoare la inchiderea exercitiului financiar pe anul 1995 la
agentii economici, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 7
din 16 ianuarie 1996; Ordinul ministrului finantelor nr. 40/1997 pentru
aprobarea Precizarilor privind masurile referitoare la incheierea exercitiului
financiar-contabil pe anul 1996 la agentii economici, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 8 din 24 ianuarie 1997; pct. 1, 2 si 4 din
Precizarile privind reflectarea in contabilitate a unor operatiuni in valuta, a
diferentelor de curs valutar si a altor operatiuni, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor nr. 1.670/1997, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 298 din 3 noiembrie 1997; Ordinul ministrului
finantelor nr. 2.242/1997 pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri
referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1997 la
agentii economici, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 379
din 29 decembrie 1997; Ordinul ministrului finantelor nr. 338/2000 pentru
aplicarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 983/1998 privind reevaluarea
cladirilor, constructiilor speciale si terenurilor, modificata si completata
prin Hotararea Guvernului nr. 95/1999, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 97 din 3 martie 2000; anexa nr. 4 la Precizarile pentru
reflectarea in contabilitate a operatiunilor privind primirea si utilizarea
fondurilor din contributia financiara a Comunitatii Europene, precum si a
fondurilor de cofinantare aferente acestora, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor nr. 875/2000, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 377 din 14 august 2000, precum si orice alte dispozitii contrare
prezentului ordin.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
PRECIZARI
privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar pe anul
2001 la persoanele juridice care, potrivit prevederilor Legii contabilitatii
nr. 82/1991, republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului
nr. 61/2001, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale
Pentru incheierea in mod corespunzator a exercitiului financiar pe anul
2001 persoanele juridice*1), indiferent de forma de proprietate, vor lua
urmatoarele masuri:
*1) In contextul prezentelor precizari, prin persoane juridice se intelege:
societati comerciale, societati/companii nationale, regii autonome, institute
nationale de cercetare-dezvoltare, societati cooperatiste si celelalte persoane
juridice cu scop lucrativ, inclusiv subunitati cu sediul in Romania, ce apartin
unor persoane juridice cu sediul in strainatate.
I. Intocmirea situatiilor financiare anuale
1. Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2001, persoanele
juridice prevazute la art. 1 alin. (1) din legea mentionata au obligatia sa
organizeze si sa conduca contabilitatea in conformitate cu reglementarile
legale in domeniu si sa intocmeasca situatii financiare anuale.
Persoanele juridice respective organizeaza si conduc contabilitatea de
regula in compartimente distincte, conduse de directorul economic,
contabilul-sef sau de alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta
functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare si raspund
impreuna cu personalul din subordine de organizarea si conducerea
contabilitatii, in conditiile legii.
2. Persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizata in
compartimente distincte si care nu au personal calificat, incadrat potrivit
legii, ori contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii,
incheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate, cu un nivel al cifrei de
afaceri de peste 3 miliarde lei, au obligatia de a incheia contracte pentru
intocmirea situatiilor financiare anuale numai cu persoane fizice sau juridice
calificate, autorizate, in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului
finantelor publice nr. 1.988/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 662 din 22 octombrie 2001.
3. Pentru intocmirea situatiilor financiare aferente exercitiului care se
incheie la 31 decembrie 2001 se au in vedere urmatoarele formate:
a) pentru persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile
armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu
Standardele Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 94/2001, formatul prezentat in aceste reglementari.
Este obligatorie respectarea intocmai a numarului de rand inscris in
macheta in dreptul fiecarui indicator din formatul prezentat. De exemplu, in
dreptul indicatorului "Terenuri si constructii" din bilant se inscrie
randul 07, iar indicatorul "Creante comerciale" din bilant va avea in
dreptul sau randul 26 etc.;
b) pentru celelalte persoane juridice care aplica reglementarile contabile
simplificate, armonizate cu directivele europene, formatele elaborate, tiparite
si difuzate prin grija Ministerului Finantelor Publice;
c) microintreprinderile infiintate dupa data publicarii Normelor
metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii la
microintreprinderi, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
1.880/2001, folosesc formatele de raportare prezentate in anexele la normele
mentionate, iar cele infiintate inainte de data respectiva folosesc formatele
mentionate la lit. b).
II. Auditul financiar, respectiv verificarea si certificarea situatiilor
financiare anuale
4. Potrivit prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2001, situatiile
financiare anuale ale persoanelor juridice care aplica Reglementarile contabile
armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu
Standardele Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 94/2001, vor fi auditate de auditori financiari,
persoane fizice sau juridice autorizate, potrivit legii.
5. Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice care nu aplica
reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice
nr. 94/2001 nu sunt supuse auditului financiar.
Ca urmare, potrivit art. 158 alin. (1) si art. 179 alin. (1) din Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, bilantul si contul de profit si pierdere ale acestora
se verifica si se certifica de cenzori, acolo unde legea prevede, si se depun
la organele in drept.
III. Depunerea situatiilor financiare anuale
6. In conformitate cu prevederile art. 31 alin. (1) din Legea nr. 82/1991,
republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2001, un
exemplar al situatiilor financiare anuale se depune la unitatile teritoriale
ale Ministerului Finantelor Publice, dupa cum urmeaza:
- in termen de 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar, de
catre persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001;
- in termen de 90 de zile de la incheierea exercitiului financiar, de catre
persoanele juridice prevazute la art. 27 alin. (4) din Legea nr. 82/1991, republicata,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2001, inclusiv de
catre persoanele juridice care urmeaza sa retrateze situatiile financiare
anuale pana la data de 30 septembrie a anului urmator;
- in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, de catre
microintreprinderile si celelalte persoane juridice care, de la constituire, nu
au desfasurat activitate si depun o declaratie in acest sens.
7. Potrivit prevederilor art. 180 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, persoanele juridice au obligatia sa
depuna la oficiul registrului comertului o copie de pe bilant si de pe contul
de profit si pierdere, la care se anexeaza raportul administratorilor si
raportul auditorilor, respectiv al cenzorilor, precum si procesul-verbal al
adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
IV. Pe linia organizarii si conducerii contabilitatii
8. Contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala.
Pentru necesitati proprii de informare persoanele juridice pot opta pentru
intocmirea situatiilor financiare anuale si intr-o moneda stabila.
9. Orice operatiune economica efectuata se consemneaza intr-un document
care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea
de document justificativ.
10. Persoanele juridice prevazute la art. 1 din Legea nr. 82/1991,
republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2001, au
obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de activ si de
pasiv si a celorlalte bunuri si valori aflate in gestiune si administrare cel
putin o data pe an, de regula la sfarsitul anului, in vederea punerii de acord
a datelor din contabilitate cu situatia reala a patrimoniului.
Inventarierea se efectueaza in conformitate cu prevederile Normelor privind
organizarea si efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor nr. 2.388/1995.
11. Evaluarea, cu ocazia inventarierii elementelor de activ si de pasiv
detinute, se face in conformitate cu prevederile Reglementarilor contabile
armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu
Standardele Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 94/2001, respectiv cu prevederile pct. 132 din
Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 704/1993, si ale Normelor privind organizarea si
efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor nr. 2.388/1995, in functie de reglementarile aplicabile persoanei
juridice.
12. Pentru asigurarea imaginii fidele a pozitiei financiare, in cazul
constatarii unor deprecieri, acestea vor fi evidentiate astfel incat sa se
reflecte situatia reala existenta, indiferent de situatia economica a persoanei
juridice respective, chiar si in cazul in care aceste cheltuieli nu sunt
recunoscute din punct de vedere fiscal.
13. Provizioanele pentru riscuri si cheltuieli se constituie la sfarsitul
exercitiului financiar, dupa cum urmeaza:
a) la persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate
cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, conform prevederilor IAS 37 "Provizioane, active si
datorii contingente";
b) la celelalte persoane juridice, pentru acele elemente din situatiile
financiare anuale, a caror realizare sau plata este incerta, ori pentru cheltuieli
care devin exigibile in perioadele urmatoare, conform prevederilor pct. 44 din
Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 704/1993.
Contabilitatea provizioanelor se tine pe feluri de provizioane, in functie
de natura si scopul sau obiectul pentru care au fost constituite.
Din punct de vedere fiscal sunt deductibile la calculul profitului
impozabil numai provizioanele constituite potrivit Hotararii Guvernului nr.
335/1995 privind regimul constituirii, utilizarii si deductibilitatii fiscale a
provizioanelor agentilor economici si societatilor bancare, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
14. Evaluarea bunurilor produse de unitate se face dupa cum urmeaza:
a) la persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate
cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, conform prevederilor acestor reglementari;
b) la celelalte persoane juridice, la costul de productie care cuprinde
cheltuielile directe de productie, precum si cota cheltuielilor indirecte de
productie, determinate rational ca fiind legate de fabricatia produselor stocate.
La determinarea costului de productie trebuie avute in vedere prevederile
Regulamentului de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 704/1993, potrivit caruia in costul de productie nu se
include costul subactivitatii. Cheltuielile generale de administratie,
cheltuielile de desfacere si cele financiare nu se includ de regula in
costurile de productie. Aceste elemente se reflecta direct in rezultatul
exercitiului financiar.
15. Conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 82/1991, republicata,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2001, reevaluarea
activelor imobilizate se face, cu exceptiile prevazute de reglementarile
legale, la valoarea justa, determinata pe baza unor evaluari efectuate de
regula de evaluatori autorizati.
16. Reflectarea in contabilitate a diferentelor din reevaluare se
efectueaza dupa cum urmeaza:
a) Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, si care opteaza pentru tratamentul contabil alternativ
permis efectueaza reevaluarea imobilizarilor corporale in conformitate cu prevederile
cuprinse in aceste reglementari si inregistreaza in mod corespunzator
rezultatele in contabilitate.
Daca rezultatul reevaluarii este o crestere fata de valoarea contabila
neta, aceasta se trateaza ca:
- o crestere a rezervei din reevaluare din cadrul capitalurilor proprii;
sau
- un venit care sa compenseze cheltuiala recunoscuta anterior ca o
descrestere, la acelasi element de activ.
Daca rezultatul reevaluarii este o descrestere a valorii contabile nete,
aceasta se trateaza ca:
- o cheltuiala cu intreaga valoare a deprecierii, daca in rezerva din
reevaluare nu este inregistrata o suma referitoare la acel activ (surplus din
reevaluare); sau
- o scadere a rezervei din reevaluare din cadrul capitalurilor proprii cu
minimul dintre valoarea acelei rezerve si valoarea descresterii, iar eventuala
diferenta ramasa neacoperita se inregistreaza ca o cheltuiala.
b) Persoanele juridice, cu exceptia celor prevazute la art. 27 alin. (3)
din Legea nr. 82/1991, republicata, modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 61/2001, care opteaza pentru reevaluarea imobilizarilor
corporale, efectueaza aceasta operatiune in conformitate cu prevederile
Hotararii Guvernului nr. 403/2000 privind reevaluarea imobilizarilor corporale
si ale Normelor privind reevaluarea imobilizarilor corporale, prezentate in
anexa care face parte integranta din aceasta hotarare.
17. Potrivit prevederilor art. 3 lit. a) din Legea nr. 15/1994 privind
amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, terenurile sunt active
corporale aferente capitalului imobilizat.
In baza prevederilor pct. 52 din Regulamentul de aplicare a Legii
contabilitatii nr. 82/1991, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993,
respectiv ale pct. 4.10 din Reglementarile contabile armonizate cu Directiva a
IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de
Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
94/2001, in cadrul imobilizarilor corporale se cuprind terenurile si mijloacele
fixe.
Ca urmare, terenurile pot fi reevaluate potrivit Hotararii Guvernului nr.
403/2000 (articol contabil: 211/analitic distinct = 105/analitic distinct).
Rezultatele reevaluarii imobilizarilor corporale, efectuata in baza
Hotararii Guvernului nr. 403/2000, sunt supuse aprobarii adunarii generale a
actionarilor sau asociatilor, respectiv a consiliului de administratie, dupa
caz.
18. Profitul contabil ramas dupa deducerea impozitului pe profit se
repartizeaza astfel:
18.1. la societatile/companiile nationale si societatile comerciale cu
capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, in
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 64/2001 privind
repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si
societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la
regiile autonome, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 536
din 1 septembrie 2001.
Reflectarea in contabilitate a profitului repartizat pe destinatiile
prevazute la art. 1 din ordonanta mentionata se efectueaza astfel:
a) constituirea rezervelor legale
129 = 1061
b) acoperirea pierderilor contabile din anii precedenti
129 = 107*1)
c) alte rezerve constituite ca surse proprii de finantare, aferente
profitului rezultat din vanzari de active, respectiv aferente facilitatilor
fiscale la impozitul pe profit
129 = 1068/analitic distinct
d) alte repartizari prevazute de lege*2)
e) pana la 10% pentru participarea salariatilor la profit
129 = 424
f) - minimum 50% varsaminte la bugetul de stat sau local, in cazul regiilor
autonome
129 = 446
- minimum 50% dividende cuvenite bugetului de stat, in cazul
societatilor/companiilor nationale si societatilor comerciale cu capital
integral sau majoritar de stat
129 = 457
g) profituri repartizate ca surse proprii de finantare
129 = 1068
18.2. la societatile comerciale cu capital privat, conform hotararii
adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
------------
*1) Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, folosesc contul 1171 "Rezultatul reportat
reprezentand profitul nerepartizat, respectiv pierderea nerecuperata".
*2) Inregistrarea in contabilitate se efectueaza in functie de prevederea
legala.
NOTA:
Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, la repartizarea profitului contabil vor avea in vedere si
prevederile pct. 42.
19. Sumele din profitul net, repartizate pentru participarea salariatilor
la profit, se inregistreaza in contabilitate, efectuandu-se articolul contabil
129 = 424.
20. Sursele de acoperire a pierderii contabile sunt cele prevazute de Legea
nr. 82/1991, republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului
nr. 61/2001, respectiv: profitul exercitiului si cel reportat, rezerve, capital
social si alte resurse financiare proprii, potrivit normelor emise de
Ministerul Finantelor Publice si hotararii adunarii generale a actionarilor sau
asociatilor, dupa caz.
Rezervele constituite in baza unor prevederi din acte normative sunt
rezerve legale si nu pot fi utilizate pentru majorarea capitalului social sau
pentru acoperirea pierderilor contabile.
21. Disponibilitatile banesti existente in valuta la data de 31 decembrie
2001 se inregistreaza in contabilitate la cursul de schimb al pietei valutare,
comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru acea data, iar diferentele de
curs valutar rezultate, favorabile, respectiv nefavorabile, se inregistreaza in
conturile de venituri sau cheltuieli, dupa caz (contul 765 sau 665).
NOTA:
Cursurile pietei valutare, comunicate de Banca Nationala a Romaniei la 31
decembrie 2001, sunt cele prevazute in anexa nr. 1 la prezentele precizari.
22. Sumele reprezentand facilitati fiscale conform art. 1 alin. (4) din
Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, rezultate din evaluarea
disponibilitatilor in devize, care se regasesc in profitul net al perioadei, se
repartizeaza la rezerve, efectuandu-se articolul contabil:
129 = 1068/analitic distinct
In acelasi mod se reflecta in contabilitate facilitatile fiscale
reprezentand reducerile privind impozitul pe profit calculate in conformitate
cu prevederile art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
In situatia in care se inregistreaza pierdere contabila si diferente
favorabile din reevaluarea disponibilului in devize, neimpozabile, se
efectueaza articolul contabil
107*1) = 1068/analitic distinct
------------
*1) Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, folosesc contul 1171 "Rezultatul reportat
reprezentand profitul nerepartizat, respectiv pierderea nerecuperata".
23. Depozitele bancare in valuta, precum si acreditivele in valuta
existente la data de 31 decembrie 2001 sunt asimilate disponibilitatilor si se evidentiaza
in contabilitate la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca
Nationala a Romaniei pentru acea data, iar diferentele de curs valutar
favorabile, respectiv nefavorabile, se inregistreaza in conturile de venituri
sau cheltuieli financiare, dupa caz (contul 765 sau 665).
24. Creantele si datoriile in valuta existente la data de 31 decembrie 2001
se evidentiaza in contabilitate la cursul de schimb al pietei valutare
comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru acea data, iar diferentele
favorabile sau nefavorabile de curs se evidentiaza astfel:
a) persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, conform acestor reglementari.
Pentru persoanele juridice care aplica aceste reglementari diferentele de
curs valutar (favorabile/nefavorabile) aferente creantelor si datoriilor in
valuta, existente la data de 31 decembrie 2001, sunt venituri impozabile,
respectiv cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil. Aceste
persoane juridice nu constituie provizioane pentru diferente nefavorabile de
curs valutar deductibile fiscal, conform Hotararii Guvernului nr. 335/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) in conturile 476 "Diferente de conversie - activ", respectiv
477 "Diferente de conversie - pasiv", pentru celelalte persoane
juridice.
Aceste persoane juridice constituie provizioane pentru pierderi din schimb
valutar la nivelul sumelor inregistrate in contul 476 "Diferente de
conversie - activ", deductibile fiscal conform Hotararii Guvernului nr.
335/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
25. Mijloacele fixe si terenurile care fac obiectul participarii in natura
a unei societati comerciale la capitalul social al altei societati comerciale
se evidentiaza in contabilitate astfel:
a) inregistrarea valorii titlurilor primite
% = 212 - cu valoarea de inregistrare in contabilitate
281 - valoarea amortizarii calculate
261 - valoarea neamortizata a mijloacelor fixe
sau
261 = 211 - valoarea titlurilor corespunzatoare terenurilor cedate
si
261 = 1068 - cu diferenta dintre valoarea titlurilor dobandite si
valoarea neamortizata a mijloacelor fixe, respectiv
valoarea terenurilor
b) vanzarea titlurilor de participare
461 = 7721*2) - cu valoarea negociata a titlurilor vandute
c) scaderea din evidenta a titlurilor de participare vandute
% = 261 - cu valoarea de inregistrare a titlurilor vandute
1068 - cu diferenta dintre valoarea titlurilor dobandite si
valoarea neamortizata a mijloacelor fixe, respectiv
valoarea terenurilor
6721*3) - cu diferenta dintre valoarea de inregistrare a
titlurilor si valoarea inregistrata in contul 1068
-------------
*2) Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, utilizeaza contul 7641 "Venituri din imobilizari
financiare cedate".
*3) Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, utilizeaza contul 6641 "Cheltuieli privind
imobilizarile financiare cedate".
26. Principalele operatiuni privind primirea, vanzarea si scoaterea din
evidenta a actiunilor dobandite ca urmare a majorarii capitalului social prin
reinvestirea dividendelor cuvenite din profitul net, potrivit legii, se
evidentiaza in contabilitate astfel:
a) primirea titlurilor ca urmare a reinvestirii dividendelor cuvenite din
profitul net
% = 761
261
262
263
b) vanzarea titlurilor la valoare negociata
461 = 7721*1)
c) scaderea din evidenta a titlurilor astfel dobandite
6721*2) = %
261
262
263
------------
*1) Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, utilizeaza contul 7641 "Venituri din imobilizari
financiare cedate".
*2) Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, utilizeaza contul 6641 "Cheltuieli privind
imobilizarile financiare cedate".
27. Persoanele juridice care au primit, in conditiile prevederilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 30/2001 privind acordarea in anul 2001 a unui
sprijin direct de minimum un milion lei producatorilor agricoli pentru fiecare
hectar de teren cultivat, cu finantare de la bugetul de stat, aprobata si
modificata prin Legea nr. 388/2001, si ale Hotararii Guvernului nr. 278/2001
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 30/2001, suma de un milion lei reprezentand sprijin
financiar acordat pentru fiecare hectar de teren cultivat inregistreaza in
contabilitate sumele primite, astfel:
5121 = 741
28. Societatile comerciale, companiile/societatile nationale si regiile
autonome care au efectuat in anul 2001 cheltuieli ce au ca sursa de finantare
subventii de la bugetul statului sau sume provenite din contributii financiare
nerambursabile evidentiaza sumele de incasat, in baza decontului intocmit si
aprobat de ordonatorii de credite, prin articolul contabil:
445 = 741
In cazul in care subventiile incasate depasesc nivelul cheltuielilor
aferente, diferenta se inregistreaza in contul 472 "Venituri in
avans".
Subventiile trebuie transferate in contul de profit si pierdere ca venit,
pe o baza sistematica si rationala, pe masura ce sunt inregistrate si
cheltuielile aferente.
29. Subventiile de primit pentru investitii, inclusiv sumele provenite din
contributii financiare nerambursabile, se reflecta in contabilitate in contul
131 "Subventii pentru investitii". Aceste sume vor fi reluate la
venituri pe masura amortizarii imobilizarilor respective.
30. Operatiuni ocazionate de vanzarea marfurilor cu plata in rate:
a) inregistrarea marfurilor achizitionate de societatea comerciala
vanzatoare
% = 401 - valoarea marfurilor achizitionate
371 - valoarea la cost de achizitie a marfurilor
4426 - T.V.A. deductibila
b) inregistrarea adaosului comercial si a taxei pe valoarea adaugata
aferente in cazul vanzarilor cu amanuntul
371 = % - valoarea adaosului comercial si T.V.A. aferenta
378 - valoarea adaosului comercial
4428 - T.V.A. neexigibila aferenta
c) plata furnizorului
401 = 5121 - valoarea facturii achitate furnizorului
d) inregistrarea facturii pentru marfurile vandute cu plata in rate
411 = % - valoarea marfurilor vandute la pret de vanzare
707 - valoarea avansului si a ratelor
4427 - T.V.A. aferenta avansului
4428 - T.V.A. neexigibila aferenta ratelor scadente in
perioadele urmatoare
472 - valoarea dobanzii de incasat
e) inregistrarea avansului incasat
5311 (5121) = 411 - valoarea avansului incasat
f) inregistrarea scoaterii din evidenta a marfurilor vandute cu plata in
rate
% = 371 - valoarea marfurilor vandute la pret cu amanuntul
607 - costul marfurilor vandute
378 - valoarea adaosului comercial aferent marfurilor
vandute
4428 - T.V.A. neexigibila
g) inregistrarea ratei si a dobanzii incasate conform contractului
5311 (5121) = 411 - valoarea ratei incasate, inclusiv dobanda
4428 = 4427 - T.V.A. colectata aferenta ratei, conform
prevederilor art. 10 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea
adaugata
si, concomitent,
472 = 766 - valoarea dobanzii scadente trecute la venituri
conform contractului
31. Vanzarea de mijloace fixe cu plata in rate
31.1. Inregistrari efectuate de vanzator
a) inregistrarea facturii emise pentru mijloace fixe vandute cu plata in
rate
461 = % - valoarea totala a facturii
7721*1) - valoarea mijlocului fix vandut, mai putin T.V.A. si
dobanda de incasat
4427 - T.V.A. colectata aferenta avansului incasat
4428 - T.V.A. neexigibila aferenta ratelor scadente in
perioadele urmatoare
472 - dobanda de incasat aferenta ratelor
b) inregistrarea avansului incasat
5121 = 461 - valoarea avansului, inclusiv T.V.A. colectata
aferenta avansului
c) inregistrarea scoaterii din evidenta a mijloacelor fixe vandute cu plata
in rate
% = 212*2) - valoarea mijlocului fix
281 - amortizarea cumulata
6721*3) - valoarea neamortizata
d) inregistrarea ratei si a dobanzii incasate
5121 = 461 - valoarea ratei, T.V.A. aferenta ratei si dobanda
si
472 = 766 - valoarea dobanzii
4428 = 4427 - T.V.A. aferenta ratei
31.2. Inregistrari efectuate la cumparator
a) inregistrarea facturii furnizorului
% = 404 - valoarea totala a facturii
212 - valoarea mijlocului fix
4426 - T.V.A. deductibila aferenta avansului platit
4428 - T.V.A. neexigibila aferenta ratelor scadente in
perioadele urmatoare
471 - dobanda de platit aferenta ratelor
b) inregistrarea achitarii avansului
404 = 5121 - valoarea avansului platit, inclusiv T.V.A.
deductibila aferenta avansului
c) inregistrarea achitarii ratei si a dobanzii aferente
404 = 5121 - valoarea ratei si a dobanzii
si, concomitent,
666 = 471 - valoarea dobanzii
4426 = 4428 - T.V.A. aferenta ratei scadente
------------
*1) Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, utilizeaza contul 7583 "Venituri din vanzarea
activelor si alte operatii de capital".
*2) Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale
de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
94/2001, utilizeaza conturile de mijloace fixe cuprinse in aceste reglementari.
*3) Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, utilizeaza contul 6583 "Venituri privind activele
cedate si alte operatii de capital".
NOTA:
Tratamentul fiscal al veniturilor, respectiv al cheltuielilor, din
operatiunile de vanzare cu plata in rate, precum si al taxei pe valoarea
adaugata se efectueaza in conformitate cu prevederile legislatiei fiscale in
vigoare.
32. Dobanzile incasate si cele cuvenite, aferente exercitiului financiar,
pentru imprumuturile acordate si pentru disponibilitatile banesti aflate in
conturi la banci (inclusiv cele privind investitiile), aferente exercitiului
financiar, se inregistreaza la venituri (contul 766 "Venituri din
dobanzi", respectiv contul 763 "Venituri din creante
imobilizate").
33. Dobanzile datorate si neplatite pentru anul in curs, aferente
creditelor primite, se inregistreaza in debitul contului 666 "Cheltuieli
privind dobanzile" prin creditul contului 1687 "Dobanzi aferente
altor imprumuturi si datorii asimilate".
34. Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, inscriu in formularul "Contul de profit si
pierdere", la randul 15 "Salarii", si sumele reprezentand
drepturile cuvenite colaboratorilor - persoane fizice, evidentiate in contul
621 "Cheltuieli cu colaboratorii".
Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile simplificate,
armonizate cu directivele europene, inscriu aceste sume la randul 20
"Cheltuieli cu remuneratiile personalului".
35. Potrivit pct. 10 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii
nr. 82/1991, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993, operatiunile
efectuate de subunitatile proprii in strainatate pot fi inregistrate in cursul
perioadei numai in devize, urmand ca la sfarsitul exercitiului financiar sa se
faca convertirea in lei a soldurilor si rulajelor.
In situatia in care operatiunile subunitatilor proprii in strainatate au
fost evidentiate in cursul perioadei atat in devize, cat si in lei, pentru
cuprinderea in situatiile financiare anuale ale persoanei juridice din tara vor
fi preluate ca atare soldurile si rulajele conturilor, exprimate in lei.
Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale
de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
94/2001, se supun prevederilor acestor reglementari.
36. Eventualele erori de natura veniturilor sau cheltuielilor, constatate
in contabilitate dupa aprobarea si depunerea situatiilor financiare anuale, vor
fi corectate*1) in anul in care se constata, iar din punct de vedere fiscal se
va depune o declaratie care sa rectifice calculul impozitului pe profit al
exercitiului financiar la care se refera eroarea constatata.
------------
*1) Inregistrarea in contabilitate a corectarii erorilor constatate se
efectueaza astfel:
- pentru persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile
armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, conform prevederilor IAS 8;
- pentru celelalte persoane juridice, pe seama veniturilor sau a
cheltuielilor exceptionale ale anului respectiv.
37. Operatiunile de preschimbare de catre banci in euro a bancnotelor si
monedelor nationale ale statelor participante la euro, detinute de persoanele
juridice, se inregistreaza in contabilitate astfel:
5124/analitic distinct euro = 5124/analitic distinct - cu valoarea
valutelor
pentru fiecare valuta preschimbate
preschimbata
Conversia in euro a creantelor si, respectiv, a datoriilor exprimate in
devize, ale persoanelor juridice, nu genereaza venituri sau cheltuieli
financiare. Aceasta operatiune se efectueaza la deschiderea exercitiului
financiar 2002.
V. Prevederi specifice persoanelor juridice care aplica Reglementarile
contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si
cu Standardele Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 94/2001
38. Situatiile financiare anuale se intocmesc pe baza balantei de
verificare rezultate dupa aplicarea IAS, mai putin IAS 29, si se depun la
organele in drept, potrivit legii.
Persoanele juridice care au optat pentru aplicarea IAS 29 efectueaza
ajustarile la inflatie extracontabil. Situatiile financiare obtinute pe baza
ajustarilor extracontabile se depun la organele in drept, altele decat
Ministerul Finantelor Publice, respectiv Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare sau oficiul registrului comertului, dupa caz.
Situatiile financiare retratate in primul an de aplicare a Reglementarilor
contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si
cu Standardele Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 94/2001, se supun aprobarii adunarii
generale a actionarilor sau asociatilor.
39. In formatul bilantului din cadrul situatiilor financiare anuale, la
randul 62 "Venituri in avans" nu se ia in considerare contul 131
"Subventii pentru investitii", acesta urmand sa fie inscris cu semnul
minus la randul 49 "Total active minus datorii curente".
40. In conditiile in care reducerile comerciale acordate ulterior
facturarii au fost evidentiate in contul 667 "Cheltuieli privind
sconturile acordate", acestea sunt prezentate in formatul contului de
profit si pierdere ca o corectie a cifrei de afaceri (randul 02 sau 03, dupa
caz) si nu ca o cheltuiala financiara la randul 46.
41. In cazul vanzarii de active care nu reprezinta activitate curenta,
rezultatul cedarii se reflecta in contabilitate astfel:
- in cazul inregistrarii unui castig din cedare, acesta se inscrie la
randul 08 din formularul "Contul de profit si pierdere";
- in cazul inregistrarii unei pierderi din cedare, aceasta se inscrie la
randul 26 din formularul "Contul de profit si pierdere".
42. Persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
directivele Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale
de Contabilitate nu recunosc si, de asemenea, nu prezinta ca datorii bilantiere
repartizarile efectuate din profit, daca acestea au fost propuse sau declarate
dupa data bilantului. In acest sens sumele reprezentand dividende, respectiv
varsaminte la buget, precum si participarea salariatilor la profit sunt
evidentiate in creditul contului 1171 (articol contabil 129 = 1171), urmand ca
dupa aprobarea de catre adunarea generala a actionarilor a acestor destinatii
sa fie reflectate in conturile corespunzatoare de datorii, prin debitul
contului 1171 (articol contabil 1171 = 457, 446, 424 si, respectiv, 121 = 129).
43. Atunci cand influentele asupra veniturilor si cheltuielilor prezentate
in contul de profit si pierdere, rezultate din aplicarea pentru prima data a
IAS, mai putin IAS 29, pot fi identificate pentru anul in curs, se procedeaza
la intocmirea si prezentarea unui cont de profit si pierdere retratat (pct.
5.35 din Reglementarile contabile armonizate cu Directiva a IV-a a
Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de
Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
94/2001). In aceasta situatie influentele aferente anului curent se
inregistreaza in conturi de venituri si cheltuieli, iar influentele aferente
anilor anteriori celui retratat se evidentiaza in contul 1172 "Rezultatul
reportat provenit din aplicarea pentru prima data a IAS, mai putin IAS
29". Daca acest lucru nu este posibil, contul de profit si pierdere din
situatiile financiare retratate este acelasi cu cel intocmit potrivit
prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 61/2001, si ale regulamentului pentru aplicarea
acesteia, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993.
Declaratia privind impozitul pe profit pentru anul retratat conform
Standardelor Internationale de Contabilitate se intocmeste pe baza datelor
financiar-contabile existente inainte de retratare (de exemplu, Declaratia
privind impozitul pe profit pe anul 2000 pentru cele 197 de persoane juridice
cuprinse in lista-anexa la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 94/2001 a
fost intocmita pe baza datelor financiar-contabile raportate prin bilantul
contabil cu termen de depunere 15 aprilie 2001 si nu a situatiilor financiare
retratate, cu termen de depunere 30 septembrie 2001, prelungit ulterior pana la
data de 31 octombrie 2001).
44. Informatiile cuprinse in situatiile financiare anuale sunt exprimate in
mii lei.
45. Situatiile financiare anuale sunt semnate de persoanele in drept, iar
in antetul bilantului se inscriu urmatoarele elemente:
Judetul ......................|..|..| Forma de proprietate .............|..|..|
Persoana juridica ................... Activitatea preponderenta
Adresa: localitatea ................, (denumirea grupei CAEN)
.................
str. .............. nr. ..., bl. ...,
sc. ..., ap. ..., sectorul ..........
Telefon ............ Fax ............ Codul grupei CAEN
.............|..|..|..|
Numarul din registrul comertului/cod Codul
unic de inregistrare ................ fiscal
...|..|..|..|..|..|..|..|..|..|..|
46. Notele explicative cuprinse in cap. III din reglementarile contabile
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 94/2001 nu sunt
limitative, existand obligativitatea pastrarii ordinii de prezentare a notelor
exemplificate in reglementarile mentionate, celelalte note urmand sa fie
numerotate incepand cu nr. 11.
47. Pentru fiecare post, respectiv element, prezentat in situatiile
financiare ale unei persoane juridice, valoarea corespunzatoare pentru
exercitiul financiar precedent trebuie prezentata intr-o coloana separata, cu
exceptia situatiilor financiare retratate care prezinta numai informatii
aferente anului curent.
48. Fiecare element obligatoriu prezentat in situatiile financiare anuale
ale unei persoane juridice poate fi prezentat mai detaliat decat se cere in
formatul adoptat, daca aceasta detaliere conduce la prezentarea unei informatii
mai elocvente pentru utilizatorii de informatii. De asemenea, nu se mentin in
bilant si in contul de profit si pierdere acele elemente (posturi) pentru care
nu exista valori nici in exercitiul financiar curent, nici in cel precedent.
49. La situatiile financiare intocmite conform reglementarilor contabile
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 94/2001 se anexeaza si
situatiile "Nota A" si "Nota B", conform modelului
prezentat in anexa nr. 2 la prezentele precizari.
In Nota B, referitoare la "Date privind activele imobilizate",
informatiile sunt inscrise la costul istoric sau la valoarea reevaluata a
imobilizarilor, dupa caz, fara a fi prezentate influentele rezultate din
ajustarea la inflatie.
50. Cheltuielile rezultate din folosirea unor tratamente contabile diferite
de cele prevazute in legislatia fiscala (de exemplu, durate de amortizare a
mijloacelor fixe diferite de cele aprobate in temeiul Legii nr. 15/1994) sunt
nedeductibile la calculul impozitului pe profit.
VI. Alte prevederi fiscale privind microintreprinderile
51. Persoanele juridice care la data de 31 decembrie 2000 indeplineau
cumulativ conditiile prevazute la art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
24/2001 privind impunerea microintreprinderilor sunt obligate, incepand cu data
de 1 septembrie 2001, sa plateasca un impozit de 1,5% aplicat asupra sumei
totale a veniturilor trimestriale obtinute din orice sursa, conform Ordinului
ministrului finantelor publice nr. 1.880/2001.
52. Persoanele juridice care s-au incadrat pe baza datelor de la sfarsitul
anului 2000 in categoria microintreprinderilor, iar pe parcursul anului 2001
una dintre conditiile impuse nu mai este indeplinita au obligatia de a pastra pentru
anul fiscal respectiv regimul de impozitare stabilit de Ordonanta Guvernului
nr. 24/2001, urmand ca din anul urmator sa plateasca impozit pe profit potrivit
Ordonantei Guvernului nr. 70/1994, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare. Ulterior, daca conditiile sunt indeplinite pentru incadrarea in
categoria microintreprinderilor, acestea nu vor mai avea posibilitatea de a
reveni la modul de impunere cu o cota de 1,5% aplicata asupra sumei totale a
veniturilor trimestriale obtinute din orice sursa, conform Ordinului
ministrului finantelor publice nr. 1.880/2001.
ANEXA 1
la precizari
CURSURILE PIETEI VALUTARE
comunicate de Banca Nationala a Romaniei la data de 31 decembrie 2001
Curs in lei
1 dolar australian AUD 16.091
1 dolar canadian CAD 19.780
1 franc elvetian CHF 18.826
1 coroana ceha CZK 873
1 coroana daneza DKK 3.749
1 lira egipteana EGP 6.899
1 euro EUR 27.881
1 lira sterlina GBP 45.776
1 forint maghiar HUF 113
100 yeni japonezi JPY 24.055
1 leu moldovenesc MDL 2.415
1 coroana norvegiana NOK 3.499
1 zlot polonez PLN 7.976
1 coroana suedeza SEK 2.982
1.000 lire turcesti TRL 22
1 dolar S.U.A. USD 31.597
1 gram aur (pret in lei) XAO 282.004
1 DST XDR 39.637
1 siling austriac ATS 2.026
1 franc belgian BEF 691
1 marca germana DEM 14.255
100 pesetas spaniole ESP 16.757
1 marca finlandeza FIM 4.689
1 franc francez FRF 4.250
1 lira irlandeza IEP 35.402
100 lire italiene ITL 1.440
1 gulden olandez NLG 12.652
100 escudos portughezi PTE 13.907
100 drahme grecesti GRD 8.182
ANEXA 2
la precizari
NOTA A
Cod 30
- mii lei -
______________________________________________________________________________
| I. Date privind rezultatul inregistrat | Nr.| Nr. | Sume
|
| |rand|unitati|
|
|____________________________________________|____|_______|____________________|
| A | B | 1 | 2
|
|____________________________________________|____|_______|____________________|
| Unitati care au inregistrat profit | 01 | |
|
|____________________________________________|____|_______|____________________|
| Unitati care au inregistrat pierdere | 02 | |
|
|____________________________________________|____|_______|____________________|
- mii lei -
______________________________________________________________________________
| II. Date privind platile restante | Nr.|Total| din care:
|
| |rand| col.|______________________|
| | | 2+3 | pentru | pentru
|
| | |
|activitatea|investitii|
| | | | curenta |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| A | B | 1 | 2 | 3
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| Plati restante - total (rd. 04+08+14 la | 03 | | |
|
| 18+22), din care: | | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| Furnizori restanti - total (rd. 05 la 07), | 04 | | |
|
| din care: | | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| - peste 30 de zile | 05 | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| - peste 90 de zile | 06 | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| - peste 1 an | 07 | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| Obligatii restante fata de bugetul | 08 | | |
|
| asigurarilor sociale - total (rd. 09 la | | | |
|
| 13), din care: | | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| - contributii pentru asigurari sociale | 09 | | |
|
| de stat datorate de angajatori, salariati | | | |
|
| si alte persoane asimilate | | | | |
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| - contributii de la persoane juridice sau | 10 | | |
|
| fizice care angajeaza personal salariat si | | | |
|
| contributia persoanelor asigurate la Fondul| | | |
|
| de asigurari sociale de sanatate | | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| - contributia pentru pensia suplimentara | 11 | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| - contributii de la persoane juridice sau | 12 | | |
|
| fizice care utilizeaza munca salariata si| | | |
|
| contributii pentru ajutorul de somaj de | | | |
|
| la salariati | | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| alte datorii sociale | 13 | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| Obligatii restante fata de bugetele | 14 | | |
|
| fondurilor speciale | | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| Obligatii restante fata de alti creditori | 15 | | | |
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| Impozite si taxe neplatite la termenul | 16 | | |
|
| stabilit la bugetul de stat | | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| Impozite si taxe neplatite la termenul | 17 | | |
|
| stabilit la bugetele locale | | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| Credite bancare nerambursate la scadenta | 18 | | |
|
| - total (rd. 19 la 21), din care: | | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| - restante dupa 30 de zile | 19 | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| - restante dupa 90 de zile | 20 | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| - restante dupa 1 an | 21 | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| Dobanzi restante | 22 | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| III. Date privind intreprinderile mici si | Nr.| | Sume | |
| mijlocii (conform Legii nr. 133/1999, |rand| | |
|
| cu completarile ulterioare) | | | |
|
|____________________________________________|____|_____|___________|__________|
| A | B | 1
|
|____________________________________________|____|____________________________|
| Valoarea cotei-parti din profitul | 23 |
|
| reinvestit, in baza prevederilor art. 21^2 | |
|
|____________________________________________|____|____________________________|
| Valoarea reducerii impozitului pe profit, | 24 |
|
| ca urmare a facilitatii prevazute la | |
|
| art. 21^3 | |
|
|____________________________________________|____|____________________________|
| Valoarea taxelor vamale pentru materii | 25 |
|
| prime, respectiv masini, instalatii, | |
|
| echipamente industriale, instrumente, | |
|
| aparate si know-how, de la plata carora | | |
| au fost scutite in baza art. 21^1 si 21^4 | |
|
|____________________________________________|____|____________________________|
| IV. Numarul mediu de salariati | | Anul Anul
|
| | | precedent curent
|
|____________________________________________|____|____________________________|
| A | B | 1 2
|
|____________________________________________|____|____________________________|
| Numarul mediu de salariati | 26 | |
|
|____________________________________________|____|______________|_____________|
Administrator, Intocmit
...................... ................................
(numele, prenumele, (numele, prenumele si semnatura)
semnatura si stampila unitatii)
NOTA B
Cod 40
- mii lei -
______________________________________________________________________________
| Date | Valori brute
|
| privind activele imobilizate |
|
|_______________________________|______________________________________________|
| | Nr.| Sold |Cresteri| Reduceri |Sold
|
| |rand|initial| |_________________|final
|
| Elemente de imobilizari | | | |total| din care: |(col.
|
| | | | | |dezmembrari| 5 = |
| | | | | | si casari
|1+2-3)|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| A | B | 1(1) | 2(2) | 3(3)| 4(4) | 5(5)
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| Imobilizari necorporale | 01 | | | | X |
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| Cheltuieli de constituire si | | | | | |
|
| de dezvoltare | | | | | |
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| Alte imobilizari | 02 | | | | X |
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| Avansari si imobilizari | | | | | |
|
| necorporale in curs | 03 | | | | X |
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| TOTAL (rd. 01 la 03) | 04 | | | | X |
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| Imobilizari corporale | 05 | | | | X |
|
| Terenuri | | | | | |
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| Constructii | 06 | | | | |
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| Instalatii tehnice si masini | 07 | | | | |
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| Alte instalatii, utilaje si | 08 | | | | |
|
| mobilier | | | | | |
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| Avansuri si imobilizari | 09 | | | | |
|
| corporale in curs | | | | | X |
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| TOTAL (rd. 05 la 09) | 10 | | | | |
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| Imobilizari financiare | 11 | | | | X |
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
| ACTIVE IMOBILIZATE - TOTAL | 12 | | | | |
|
| (rd. 04+10+11) | | | | | |
|
|_______________________________|____|_______|________|_____|___________|______|
|
|
| Administrator, Intocmit |
| ...................... ................................
|
| (numele, prenumele, (numele, prenumele si semnatura)
|
| semnatura si stampila unitatii)
|
| |
| Amortizari
|
|______________________________________________________________________________|
| | Nr.| Sold |Amortizare| Amortizare
|Amortizare|
| |rand|initial|in cursul | aferenta | la
|
| Elemente de imobilizari | | | anului |imobilizarilor|sfarsitul
|
| | | | | scoase din | anului
|
| | | | | evidenta |(col. 9 =
|
| | | | | | 6+7-8)
|
|____________________________|____|_______|__________|______________|__________|
| A | B | 6(1) | 7(2) | 8(3) | 9(4)
|
|____________________________|____|_______|__________|______________|__________|
| Imobilizari necorporale | 13 | | | |
|
| Cheltuieli de constituire | | | | |
|
| si de dezvoltare | | | | |
|
|____________________________|____|_______|__________|______________|__________|
| Alte imobilizari | 14 | | | |
|
|____________________________|____|_______|__________|______________|__________|
| TOTAL (rd. 13+14) | 15 | | | |
|
|____________________________|____|_______|__________|______________|__________|
| Imobilizari corporale | 16 | | | |
|
| Terenuri | | | | |
|
|____________________________|____|_______|__________|______________|__________|
| Constructii | 17 | | | |
|
|____________________________|____|_______|__________|______________|__________|
| Instalatii tehnice si | 18 | | | |
|
| masini | | | | |
|
|____________________________|____|_______|__________|______________|__________|
| Alte instalatii, utilaje si| 19 | | | |
|
| mobilier | | | | |
|
|____________________________|____|_______|__________|______________|__________|
| TOTAL (rd. 16 la 19) | 20 | | | |
|
|____________________________|____|_______|__________|______________|__________|
| AMORTIZARI - TOTAL | 21 | | | |
|
| (rd. 15+20) | | | | |
|
|____________________________|____|_______|__________|______________|__________|
Provizioane pentru depreciere
______________________________________________________________________________
| | Nr.| Sold |Provizioane|Provizioane| Sold
|
| |rand|initial|constituite| reluate | final
|
| Elemente de imobilizari | | | in cursul | la | (col. 13
|
| | | | anului | venituri |=
10+11-12)|
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|
| A | B | 10(1) | 11(2) | 12(3) | 13(4)
|
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|
| Imobilizari necorporale | 22 | | | |
|
| Cheltuieli de constituire si| | | | |
|
| de dezvoltare | | | | |
|
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|
| Alte imobilizari | 23 | | | |
|
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|
| Avansuri si imobilizari | 24 | | | |
|
| necorporale in curs | | | | |
|
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|
| TOTAL (rd. 22 la 24) | 25 | | | |
|
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|
| Imobilizari corporale | 26 | | | |
|
| Terenuri | | | | |
|
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|
| Constructii | 27 | | | |
|
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|
| Instalatii tehnice si masini| 28 | | | |
|
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|
| Alte instalatii, utilaje si | 29 | | | |
|
| mobilier | | | | |
|
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|
| Avansuri si imobilizari | 30 | | | |
|
| corporale in curs | | | | |
|
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|
| TOTAL (rd. 26 la 30) | 31 | | | | |
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|
| Imobilizari financiare | 32 | | | |
|
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|
| PROVIZIOANE PENTRU | | | | |
|
| DEPRECIERE - TOTAL | | | | |
|
| (rd. 25+31+32) | 33 | | | |
|
|_____________________________|____|_______|___________|___________|___________|