DECIZIE Nr. 270 din 12 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 523 din 20 iunie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Valeria Sahleanu in
Dosarul nr. 235/2005 al Tribunalului Buzau - Sectia civila.
La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, personal, lipsa fiind
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei solicita admiterea
exceptiei, deoarece textul de lege criticat creeaza discriminari intre
persoanele pensionate dupa data de 1 aprilie si cele pensionate anterior
acestei date, desi acestea se afla in situatii identice.
Reprezentantul Ministerului Public, facand referire la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata. Arata ca dispozitiile de lege criticate
nu contravin art. 16 alin. (1) din Constitutie, situatia celor pensionati
inainte de intrarea in vigoare a legii fiind diferita de cea a celor pensionati
dupa intrarea in vigoare a dispozitiilor criticate, iar la situatii diferite
tratamentul nu poate fi decat diferit.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 235/2005,
Tribunalul Buzau - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie
ridicata de Valeria Sahleanu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca art. 180 din Legea nr. 19/2000 a instituit o discriminare nejustificata
intre persoanele inscrise la pensie anterior datei de intrare in vigoare a
acestei legi si cele pensionate dupa aceasta data, fiind grav prejudiciate
persoanele pensionate in temeiul legislatiei anterioare. Hotararile Guvernului
emise in temeiul acestor dispozitii legale au determinat scaderea punctajului
de pensie initial stabilit pentru cei pensionati anterior, cu consecinta
diminuarii relative a cuantumului pensiei. Aceasta discriminare lezeaza
demnitatea umana, dreptul la pensie, dreptul la viata si la integritate fizica
si psihica, precum si dreptul la ocrotirea sanatatii.
Tribunalul Buzau - Sectia civila apreciaza ca exceptia ridicata este
neintemeiata, intrucat art. 180 din Legea nr. 19/2000 nu instituie nici
privilegii si nici discriminari, acesta fiind deopotriva aplicabil pentru toti
pensionarii care se afla in situatii identice. Persoanele care s-au pensionat
pe baza reglementarilor din legislatia in vigoare anterior datei intrarii in
vigoare a Legii nr. 19/2000 si cele pensionate conform acestei legi se afla in
situatii diferite, fapt ce justifica si tratamentul juridic diferentiat, fara a
putea considera ca acesta are caracter discriminator.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul arata ca dispozitiile de lege criticate nu incalca prevederile
art. 47 din Constitutie, intrucat criteriile si conditiile pentru stabilirea
dreptului la pensie, elementele si modul de calcul al cuantumului pensiei, cum
ar fi determinarea valorii punctului de pensie si a punctajului mediu, anual si
estimat, operatiunile de recorelare si celelalte aspecte privind sistemul
public de pensii sunt reglementate prin lege, respectiv prin Legea nr. 19/2000,
astfel cum dispune alin. (2) al art. 47 din Legea fundamentala. De asemenea, nu
sunt incalcate nici prevederile constitutionale ale art. 16 ce instituie
principiul egalitatii, deoarece persoanele pensionate in baza legislatiei
anterioare sunt in situatii diferite fata de persoanele pensionate potrivit
Legii nr. 19/2000, ceea ce justifica un tratament diferit, care nu indreptateste
insa calificarea reglementarii ca fiind discriminatorie si, prin aceasta,
neconstitutionala, esentiala fiind vointa legiuitorului de a elimina
discrepantele inerente, in raport cu posibilitatile financiare existente.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate potrivit careia
dispozitia de lege criticata vine in contradictie cu prevederile art. 1 alin.
(3), art. 20, art. 22 si art. 34 alin. (1) din Constitutie, arata ca nici
aceasta nu poate fi retinuta, deoarece aceste dispozitii din Constitutie contin
prevederi principiale, care nu au incidenta in cauza dedusa controlului.
Avocatul Poporului arata ca nu poate fi retinuta sustinerea potrivit careia
dispozitiile criticate incalca art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie,
deoarece modul de calcul al punctajului mediu anual se face in aceleasi
conditii pentru toate categoriile de pensionari aflate in aceeasi situatie,
fara a determina privilegii sau discriminari. Dispozitiile criticate
reglementeaza o procedura tehnica prin a carei aplicare se urmareste
inlaturarea discrepantelor inerente intre cei pensionati sub imperiul legii
anterioare si cei pensionati dupa intrarea in vigoare a noii reglementari, fara
ca aceste discrepante sa indreptateasca calificarea reglementarii ca fiind
discriminatorie. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 180 fata de cele ale art. 47 din Constitutie, se arata ca
nici aceasta nu poate fi retinuta, deoarece continutul si conditiile acordarii
dreptului la pensie se stabilesc prin lege, si numai in raport de resursele
financiare existente, care pot fi alocate in acest sens potrivit art. 138 alin.
(5) din Constitutie.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
180 din Legea nr. 19/2000 fata de prevederile art. 1 alin. (3), art. 20, art.
22 si art. 34 alin. (1) din Constitutie, arata ca aceste prevederi
constitutionale nu au incidenta in cauza dedusa controlului.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
140 din 1 aprilie 2000, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 49/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 161 din 30 martie 2001, ordonanta aprobata cu modificari prin Legea nr.
338/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25
iunie 2002. Ulterior modificarii aduse prin Legea nr. 338/2002, art. 180 din
Legea nr. 19/2000 a fost modificat si completat prin Legea nr. 577/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie
2004.
Acest text de lege are urmatorul continut:
- Art. 180: "(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi pensiile
de asigurari sociale de stat, pensiile suplimentare, pensiile de asigurari
sociale pentru agricultori, stabilite pe baza legislatiei anterioare, precum si
ajutoarele sociale stabilite potrivit legislatiei de pensii devin pensii in
intelesul prezentei legi.
(2) CNPAS va lua masurile necesare astfel incat la data intrarii in vigoare
a prezentei legi sa determine punctajul mediu anual al fiecarui pensionar, prin
raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislatiei anterioare, pe
categoriile de pensii prevazute la art. 40, din care s-a dedus contributia
pentru asigurarile sociale de sanatate, datorata conform legii, la valoarea
unui punct de pensie, stabilita in conditiile art. 80.
(3) Pensionarilor de asigurari sociale de stat ale caror drepturi stabilite
in perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt mai mari decat un punctaj
mediu estimat pentru persoanele ce se vor pensiona in conditiile prezentei
legi, pe langa punctajul mediu anual determinat conform prevederilor alin. (2),
li se atribuie si acest punctaj mediu estimat, care se are in vedere la
operatiunile de indexare si recorelare.
(3^1) Se excepteaza de la prevederile alin. (3) pensionarii de asigurari
sociale de stat ale caror drepturi de pensie s-au stabilit in baza salariilor
din ultimii 5 ani de activitate sau pe baza salariilor de pana la data de 1
aprilie 1992. Acestor categorii de persoane li se aplica prevederile alin. (2).
(4) Punctajul mediu estimat, prevazut la alin. (3), se calculeaza de CNPAS.
(5) Punctajul mediu anual si punctajul mediu estimat se pot corecta
corespunzator recorelarii prevazute la art. 168 alin. (3) - (5).
(5^1) Dupa definitivarea procesului de recorelare, punctajul mediu anual al
pensiilor cuvenite persoanelor prevazute la alin. (3^1) nu poate fi mai mic
decat cel calculat la data de 1 aprilie 2001.
(6) Cuantumul pensiilor se stabileste pe baza prevederilor art. 76,
luandu-se in considerare punctajul mediu anual sau punctajul mediu estimat,
dupa caz, ce va fi stabilit conform alin. (2), (3), (5) si (5^1).
(7) In situatia in care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6),
este mai mic decat cel stabilit in baza legislatiei anterioare, se pastreaza in
plata cuantumul avantajos."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitia
legala criticata sunt incalcate prevederile art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1)
si (2), art. 20, art. 22, art. 34 alin. (1) si art. 47 din Constitutia
Romaniei.
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si
idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 22: "(1) Dreptul la viata, precum si dreptul la integritate
fizica si psihica ale persoanei sunt garantate.
(2) Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel de pedeapsa sau de
tratament inuman ori degradant.
(3) Pedeapsa cu moartea este interzisa.";
- Art. 34 alin. (1): "Dreptul la ocrotirea sanatatii este
garantat.";
- Art. 47: "(1) Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent.
(2) Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la
asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte
forme de asigurari sociale politice sau private, prevazute de lege. Cetatenii
au dreptul si la masuri de asistenta sociala, potrivit legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. 180
din Legea nr. 19/2000 prevede determinarea punctajului mediu anual al fiecarui
pensionar "prin raportarea pensiilor cuvenite conform legislatiei
anterioare ... la valoarea unui punct de pensie stabilita in conditiile art.
80", fara a institui privilegii sau discriminari, acest text fiind
deopotriva aplicabil pentru toti pensionarii care se afla in situatii identice.
Determinarea punctajului mediu anual al fiecarei persoane este un procedeu de
natura tehnica si se face in aceleasi conditii pentru toate persoanele
pensionate anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 si urmeaza a
se avea in vedere la recalcularea si recorelarea pensiilor, operatiune ce se
efectueaza esalonat in timp, in functie de posibilitatile financiare existente.
Prin Decizia nr. 70 din 18 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2003, Curtea Constitutionala a
statuat ca nu poate fi retinuta critica potrivit careia art. 180 din Legea nr.
19/2000 incalca art. 16 din Constitutie, intrucat aceasta critica este
infirmata de chiar continutul textului, care reglementeaza o procedura tehnica
prin a carei aplicare, in timp, se urmareste inlaturarea discrepantelor
inerente intre cei pensionati sub imperiul legii anterioare si cei pensionati
dupa intrarea in vigoare a noii reglementari. Existenta unor asemenea
discrepante nu indreptateste insa calificarea reglementarii ca fiind
discriminatorie si, prin aceasta, neconstitutionala, esentiala fiind vointa
legiuitorului de a le elimina, chiar daca un atare deziderat se realizeaza
printr-un proces cu derulare in timp, si nu dintr-o data, ceea ce, pentru
ratiuni evidente, nu este practic posibil.
De altfel, alin. (7) al art. 180 elimina posibilitatea diminuarii unor
drepturi stabilite pe baza legislatiei anterioare, prevazand ca, "In
situatia in care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic
decat cel stabilit in baza legislatiei anterioare, se pastreaza in plata
cuantumul avantajos". De asemenea, tinand seama de existenta unor
diferente inechitabile intre pensiile stabilite pe baza unor reglementari
legale succesive, legiuitorul a prevazut, chiar in Legea nr. 19/2000, ca masura
de protectie sociala pentru cei defavorizati, recalcularea si recorelarea
pensiilor stabilite pe baza legislatiei anterioare.
De asemenea, Curtea constata ca nu poate fi retinuta nici sustinerea
potrivit careia dispozitiile de lege criticate infrang prevederile
constitutionale ale art. 47.
Astfel, Curtea observa ca dispozitiile constitutionale ale art. 47 alin.
(2) consacra, printre altele, dreptul la pensie, pentru toti cetatenii, in
conditiile prevazute de lege. Astfel, criteriile si conditiile ce trebuie
indeplinite pentru beneficiul efectiv al dreptului la pensie, criteriile de
acordare a pensiei si modul de calcul al cuantumului acesteia, toate celelalte
norme de drept substantial ori de procedura privind functionarea sistemului
public de asigurari sociale, precum si dreptul la celelalte masuri de asistenta
sociala trebuie reglementate prin lege.
Astfel, prin Decizia nr. 103 din 26 martie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 8 mai 2002, si Decizia nr. 476 din 9
decembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125
din 11 februarie 2004, Curtea a statuat ca, in cadrul realizarii politicii in
domeniul asigurarilor sociale de stat, legiuitorul are deplina autoritate sa
stabileasca periodic noi modalitati si conditii de acordare si de calculare a
pensiilor, cum a procedat si prin adoptarea Legii nr. 19/2000. Noile
reglementari pot sa fie avantajoase sau chiar dezavantajoase beneficiarilor de
pensii, dupa cum permite sau impune, dupa caz, situatia economico-financiara a
tarii si fondurile de asigurari sociale de stat disponibile, iar in oricare
dintre aceste ipoteze, dispozitiile legale noi se aplica numai pentru viitor,
pentru persoane care se vor inscrie la pensie dupa intrarea lor in vigoare,
neputand atinge drepturile de pensie anterior stabilite. De vreme ce drepturile
de pensii anterior stabilite nu sunt atinse, nu sunt diminuate, iar pensiile
stabilite reflecta, in cuantum, posibilitatile limitate in raport cu resursele
existente intr-o perioada data, nu se poate sustine ca noile reglementari
tranzitorii ar leza dreptul la viata, precum si dreptul la integritate fizica
sau psihica ori ca ar institui un tratament inuman sau degradant. Legiuitorul,
prin dispozitiile tranzitorii ale Legii nr. 19/2000 si prin modificarea si
completarea acestora, a urmarit realizarea, in cadrul limitelor actualmente
posibile, a obligatiilor statului in domeniul masurilor de protectie sociala.
Pe linia acestor preocupari, dispozitiile legale respective prevad, pentru o
prima etapa, stabilirea punctajului anual si in privinta pensiilor anterior
stabilite, precum si recorelarea acestora pentru a ajunge la nivelul
punctajului mediu, stabilit pentru persoanele care se pensioneaza dupa intrarea
in vigoare a legii. Sunt exceptati pensionarii ale caror drepturi anterior
stabilite sunt mai mari decat punctajul mediu stabilit conform noilor
reglementari. Aceste reglementari se aplica in mod egal pentru toate persoanele
care se afla in situatii identice. Legea reglementeaza, la modul general, si
etapele urmatoare ale recorelarii, abilitand Guvernul ca, in limita
posibilitatilor ulterioare, sa elaboreze un program de recorelare etapizat, ca
la finalizarea acestora toti pensionarii sa beneficieze de drepturi egale
pentru aceeasi activitate si perioada de cotizare, indiferent de data
inscrierii la pensie.
Solutia adoptata si considerentele deciziilor citate sunt valabile si in
prezenta cauza, intrucat nu au aparut elemente noi, de natura a determina
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
In ceea ce priveste invocarea, de catre autorul exceptiei, a prevederilor
art. 1 alin. (3) si art. 20 din Constitutie, Curtea retine ca aceste dispozitii
constitutionale nu au relevanta in cauza dedusa controlului.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, exceptie ridicata de Valeria Sahleanu in Dosarul nr. 235/2005
al Tribunalului Buzau - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Daniela Ramona Maritiu