ORDIN
Nr. 2242 din 22 decembrie 1997
pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la incheierea
exercitiului financiar-contabil pe anul 1997 la agentii economici
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 379 din 29 decembrie 1997
Ministrul finantelor,
in baza Hotararii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor,
avand in vedere prevederile art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 704/1993
pentru aprobarea unor masuri de executare a Legii contabilitatii nr. 82/1991,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Precizarile privind unele masuri referitoare la incheierea
exercitiului financiar-contabil pe anul 1997 la agentii economici, anexa la
prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala legislatie contabila va lua masuri pentru aducerea la
indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
ANEXA 1
PRECIZARI
privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil
pe anul 1997 la agentii economici
Pentru incheierea in mod corespunzator a exercitiului financiar-contabil pe
anul 1997, agentii economici, indiferent de forma de proprietate, vor lua
urmatoarele masuri:
I. Pe linia intocmirii, verificarii, certificarii si depunerii bilantului
contabil
Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1996, toti agentii economici
prevazuti la art. 1 din legea mentionata mai sus au obligatia sa organizeze si
sa tina contabilitatea in conformitate cu reglementarile legale in domeniu si
sa intocmeasca bilantul contabil.
In conformitate cu art. 11 alin. (6) din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1996, coroborat cu
art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 483/1996, societatile comerciale care au o
cifra de afaceri de peste 100 milioane lei si la care contabilitatea nu este
organizata in compartimente distincte sau care nu au personal calificat
angajat, potrivit legii, au obligatia de a incheia contracte pentru intocmirea
bilantului contabil numai cu persoane fizice si juridice autorizate, inscrise
in Tabloul Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din
Romania.
La agentii economici la care contabilitatea este organizata si tinuta de
persoane fizice sau juridice autorizate, inscrise in Tabloul Corpului
Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, raspunderea pentru
organizarea si tinerea contabilitatii revine atat persoanelor fizice sau
juridice respective, cat si administratorilor.
In cazurile in care contabilitatea nu se tine de catre persoane autorizate
sau de personal angajat, potrivit legii, iar cifra de afaceri anuala realizata
este sub 100 milioane lei, raspunderea pentru organizarea si tinerea
contabilitatii revine patronului, care are obligatia de a anexa la bilantul
contabil declaratia de asumare a raspunderii in acest sens, potrivit modelului
prezentat in anexa nr. 1 la prezentele precizari.
Declaratia respectiva se depune de catre patron si in cazul in care
contabilitatea se tine de catre persoane angajate cu conventie civila, iar in
conventia incheiata nu sunt prevazute clauze referitoare la raspunderea
partilor privind conducerea contabilitatii potrivit legii.
In baza art. 29 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile
ulterioare, bilanturile contabile sunt supuse verificarii si certificarii de
catre cenzori, experti contabili, contabili autorizati cu studii superioare sau
societati comerciale de expertiza contabila, dupa caz (conform Legii nr.
31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile ulterioare, si art. 4
din Hotararea Guvernului nr. 483/1996).
In conformitate cu art. 31 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
cu modificarile ulterioare, un exemplar din bilantul contabil anual se depune
cel mai tarziu pana la data de 15 aprilie, anul urmator, la directia generala a
finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana, respectiv a
municipiului Bucuresti.
In conformitate cu prevederile art. 133 din Legea nr. 31/1990, astfel cum a
fost modificat prin Legea nr. 195/1997 privind aprobarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 32/1997 pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale, agentii economici au obligatia sa depuna la
Oficiul Registrului comertului o copie de pe bilantul contabil si de pe contul
de profit si pierderi, la care se anexeaza raportul administratorilor si
raportul cenzorilor, ambele in forma scurta, precum si procesul-verbal al adunarii
generale a actionarilor sau asociatilor.
In vederea aplicarii prevederilor alin. 2 al articolului sus-mentionat, la
setul de documente solicitate se va atasa copia de pe recipisa care certifica
depunerea bilantului contabil, prin posta, la unitatile teritoriale ale
Ministerului Finantelor, iar in cazul cand bilantul contabil se depune la
registratura unitatilor Ministerului Finantelor, exemplarul pentru Oficiul
Registrului comertului va contine stampila de inregistrare la acestea.
II. Pe linia organizarii si conducerii contabilitatii
1. Contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala.
Contabilitatea operatiunilor efectuate in valuta se tine atat in moneda
nationala, cat si in valuta.
2. Operatiunile care afecteaza patrimoniul agentilor economici trebuie
consemnate, in momentul producerii lor, in inscrisuri care dobandesc calitatea
de document justificativ numai in cazul in care furnizeaza toate informatiile
precizate la pct. 119 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilitatii nr.
82/1991, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 704/1993, denumit in continuare
regulament.
Documentele justificative se inregistreaza in contabilitate in mod
cronologic si sistematic.
Operatiunile economico-financiare consemnate in documente justificative se
inscriu in mod cronologic in registrele de contabilitate obligatorii
(registrul-jurnal, registrul-cartea mare, registrul-inventar).
Documentele justificative, precum si registrele contabile legale se
pastreaza la sediul declarat al societatii comerciale.
3. Unitatile patrimoniale au obligatia sa efectueze inventarierea generala
a patrimoniului cel putin o data pe an, de regula la sfarsitul anului, in
vederea punerii de acord a datelor din contabilitate cu situatia reala a patrimoniului.
Inventarierea patrimoniului se efectueaza in conformitate cu prevederile
Ordinului ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 2.388 din 15 decembrie
1995, pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii
patrimoniului.
Evaluarea elementelor patrimoniale cu ocazia inventarierii se efectueaza in
conformitate cu prevederile pct. 132 din regulament.
Evaluarea bunurilor produse de unitate se face la costul de productie care
cuprinde cheltuielile directe de productie, precum si cota cheltuielilor
indirecte de productie, determinate rational ca fiind legate de fabricatia
produselor stocate. La determinarea costului de productie trebuie avute in
vedere prevederile pct. 110 din regulament, potrivit caruia costul subactivitatii
se reflecta direct in rezultatul exercitiului financiar. In situatiile in care
in costurile de productie au fost incluse si alte elemente decat cele prevazute
la pct. 19 lit. a) din regulament, la incheierea exercitiului financiar aceste
elemente se vor exclude din costul de productie, fiind considerate cheltuieli
neincorporabile, asa cum se prevede la pct. 106 din regulament.
Pentru a da o imagine fidela patrimoniului, situatiei financiare si
rezultatelor obtinute, trebuie respectate principiile prevazute la pct. 23 din
regulament.
In acest sens se vor constitui provizioane pentru riscuri si cheltuieli,
respectiv pentru deprecieri constatate cu ocazia inventarierii, in conformitate
cu prevederile pct. 44, 60, 73, 85 si 94 din regulament, indiferent de regimul
de deductibilitate a acestora.
Referitor la principiul independentei exercitiului financiar, se va avea in
vedere ca, potrivit prevederilor pct. 95 din regulament, cheltuielile unitatii
patrimoniale reprezinta sumele sau valorile platite sau de platit pentru anul
incheiat. In acest scop, in cheltuielile exercitiului financiar trebuie
cuprinse si consumurile de prestatii pentru care nu au fost primite inca
facturile de la furnizori (evidentiate in creditul contului 408 "Furnizori
- facturi nesosite"), cota cheltuielilor inregistrate in avans, aferenta
exercitiului financiar (evidentiata in contul 471 "Cheltuieli inregistrate
in avans"), precum si dobanzile de platit, care se vor evidentia in
creditul contului 168 "Dobanzi aferente imprumuturilor si datoriilor
asimilate" si, respectiv, al contului 5186 "Dobanzi de platit",
dupa caz.
Potrivit prevederilor pct. 100 din regulament, veniturile se inregistreaza
in momentul predarii bunurilor catre cumparatori, al livrarii lor pe baza facturii
sau in alte conditii prevazute in contract, care sa ateste transferul de
proprietate a bunurilor respective asupra clientilor.
In veniturile exercitiului financiar trebuie cuprinse si livrarile de
bunuri, prestarile de servicii, executarile de lucrari, pentru care, desi s-a
efectuat transferul de proprietate, nu s-au intocmit facturile corespunzatoare
(din debitul contului 418 "Clienti - facturi de intocmit"), cota
veniturilor inregistrate in avans, aferenta perioadei (din contul 472
"Venituri inregistrate in avans"), precum si dobanzile de incasat
(din debitul conturilor 2678 "Dobanzi aferente creantelor
imobilizate" si, respectiv, 5187 "Dobanzi de incasat", dupa
caz).
4. Conform pct. 21 din regulament, reevaluarea activelor si pasivelor unitatii
patrimoniale se efectueaza potrivit reglementarilor in vigoare.
Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active
corporale si necorporale, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului
nr. 54/1997, prevede la art. 10 lit. a) ca, prin valoarea de intrare a
mijloacelor fixe, se intelege valoarea de intrare a fiecarui mijloc fix,
reevaluata in conformitate cu prevederile legale. Ultima reevaluare s-a
efectuat in anul 1994 pe baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 500/1994
privind reevaluarea imobilizarilor corporale si modificarea capitalului social,
cu modificarile ulterioare, orice alta reevaluare urmand a avea la baza acte
normative.
In consecinta, evaluarile efectuate de catre expertii evaluatori nu pot fi
reflectate in contabilitate, cu exceptiile prevazute de lege (de exemplu:
aportul in natura la capitalul social).
5. Eventualele erori constatate in contabilitate dupa aprobarea si
depunerea bilantului contabil vor fi corectate in anul in care acestea se constata,
bilanturile contabile ale exercitiilor financiare anterioare nemaiputand fi
modificate (pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 22/1996 privind actualizarea si
completarea regimului general al contabilitatii).
6. Creantele si datoriile existente in valuta la data de 31 decembrie 1997
se evidentiaza in contabilitate la cursul de schimb al pietei valutare,
comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru aceasta data, iar diferentele
nefavorabile sau favorabile de curs valutar se vor inregistra in conturile 476
"Diferente de conversie activ", respectiv 477 "Diferente de
conversie pasiv", dupa caz.
Disponibilitatile banesti existente in valuta la data de 31 decembrie 1997
se evidentiaza in contabilitate la cursul de schimb al pietei valutare,
comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru acea data, iar diferentele de
curs valutar rezultate se vor inregistra conform prevederilor Ordinului
ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.670/1997.
7. Cupoanele valorice (bonuri de valoare), acordate agricultorilor,
persoane fizice, in baza Ordonantei Guvernului nr. 21/1997, si utilizate pentru
plata produselor livrate (seminte, material saditor, ingrasaminte, pesticide,
motorina) si a serviciilor executate de catre agentii economici in calitate de
furnizori, se inregistreaza in contabilitatea acestora astfel:
411 = % - cu valoarea totala a facturilor emise
de furnizor
701 - cu valoarea produselor livrate sau a
(704) serviciilor prestate, cu plata pe baza
de cupoane pentru agricultori (conform
anexei nr. 5 la Normele metodologice
aprobate prin Hotararea Guvernului
nr. 465/1997)
4427 - cu T.V.A. aferenta
si, concomitent,
5113/ = 411 - cu valoarea produselor livrate sau a
analitic serviciilor prestate, decontata pe
distinct baza de cupoane (coloana 5 din anexa
nr. 5 mentionata mai sus)
5121 = 5113/ - cu sumele incasate, decontate de banca
analitic in functie de valoarea cupoanelor
distinct depuse.
8. Mijloacele fixe care fac obiectul participarii in natura la capitalul
social al unei societati comerciale nou-infiintate se evidentiaza in
contabilitate astfel:
% = 212 - cu valoarea de inregistrare in
contabilitate
281 - cu valoarea amortizarii calculate
261 - cu valoarea neamortizata a
mijloacelor fixe
si
261 = 1068/ - cu diferenta dintre valoarea
analitic titlurilor dobandite si valoarea
distinct neamortizata a mijloacelor fixe.
In cazul vanzarii titlurilor astfel dobandite si inregistrate, operatiunile
contabile vor fi urmatoarele:
461 = 772 - cu valoarea de vanzare a titlurilor
si
% = 261 - cu valoarea de inregistrare in
contabilitate a titlurilor vandute
1068/ - cu valoarea titlurilor inregistrate
analitic in rezerve
distinct
672 - cu diferenta dintre valoarea de
inregistrare a titlurilor si valoarea
inregistrata in contul 1068.
9. Sumele platite pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare in interesul
serviciului de catre agentii economici peste nivelul prevazut de dispozitiile
legale in vigoare pentru personalul angajat in institutiile publice si in
regiile autonome cu specific deosebit reprezinta numai venituri supuse
impozitarii potrivit art. 6 lit. a) din Legea nr. 32/1991, republicata, astfel
cum a fost modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 62/1997, caracterul
specific al sumelor respective fiind acela de acoperire a cheltuielilor de
deplasare efectuate si, ca atare, nu se cuprind in fondul de salarii.
Cheltuielile in speta se reflecta in contabilitate in debitul contului 625
"Cheltuieli cu deplasari, detasari si transferari", analitic
distinct, si se adauga, extracontabil, in statul de salarii, majorand masa
totala a venitului impozabil.
10. Impozitele, taxele, precum si celelalte venituri datorate bugetului de
stat, bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor
fondurilor speciale, cu termene scadente pana la data de 31 decembrie 1997, se
achita prin depunerea ordinelor de plata de catre platitori la societatile
bancare unde au deschise conturile, astfel incat documentele de plata sa fie
incasate in contul general al trezoreriei statului pana cel mai tarziu la data
de 31 decembrie 1997 inclusiv.
De asemenea, regiile autonome si societatile comerciale cu capital
majoritar de stat vor urmari respectarea prevederilor cuprinse in cap. I din
Normele metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 1997,
aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 2.101 din
27 noiembrie 1997.
11. Unitatile patrimoniale vor asigura corecta determinare a obligatiilor
fata de fondurile speciale (anexa nr. 2).
12. Profitul net contabil se repartizeaza dupa cum urmeaza:
a) la regiile autonome, in conformitate cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 23/1996 privind repartizarea profitului la regiile autonome,
aprobata prin Legea nr. 41/1997;
b) la societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat,
potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/1995, cu modificarile
ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii nr. 31/1990, cu modificarile
ulterioare;
c) la societatile comerciale cu capital majoritar privat, potrivit
hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
Profitul net repartizat pentru constituirea surselor proprii de finantare
potrivit prevederilor art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 26/1995, cu
modificarile ulterioare, se inregistreaza in creditul contului 118 "Alte
fonduri" analitic distinct (129 = 118).
13. Fondul pentru construirea de locuinte noi si pentru punerea in
siguranta a locuintelor aflate in proprietatea persoanelor juridice romane, ce
se constituie in conformitate cu prevederile art. 5 si 6 din Legea nr. 114/1996,
cu modificarile ulterioare, se inregistreaza in creditul contului 118
"Alte fonduri" analitic distinct (129 = 118).
Celelalte operatiuni privind construirea de locuinte se inregistreaza in
contabilitatea agentilor economici potrivit Planului de conturi general si
normelor de utilizare a conturilor contabile, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 704/1993.
14. Rezerva disponibila aferenta actiunilor proprii dobandite, constituita
din profitul ramas dupa plata impozitului pe profit, potrivit pct. 24 din Legea
nr. 195/1997, se inregistreaza in creditul contului 1068 "Alte
rezerve" analitic "Rezerva disponibila aferenta actiunilor proprii
dobandite" (129 = 1068) sau 1063(1068) = 1068, dupa caz.
15. Potrivit art. 6 lit. a) din Legea nr. 42/1993, republicata, cu
modificarile ulterioare, pentru produsele din productia interna (inclusiv
produsele de alcool), baza de calcul a accizelor este... "contravaloarea
bunurilor livrate, exclusiv accizele, si anume costurile plus profitul
agentilor economici producatori...".
Prin costuri se intelege costul complet al produselor, astfel cum este
definit la pct. 106 din regulament.
16. Majorarea capitalului social in conditiile prevazute la pct. 39 din
Legea nr. 195/1997 se inregistreaza in creditul contului 1012 "Capital
subscris varsat" prin debitul conturilor 1068 "Alte rezerve" sau
118 "Alte fonduri" (pentru partea provenita din profitul net).
In categoria rezervelor legale se cuprind:
- rezervele constituite in proportie de 5% din profitul brut potrivit art.
131 din Legea nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare;
- rezervele constituite din diferentele favorabile de curs valutar,
aferente disponibilitatilor in devize, reprezentand capital social in devize,
in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 252/1996, cu modificarile
ulterioare;
- alte rezerve prevazute de acte normative.
III. Pe linia determinarii profitului impozabil
17. Contribuabilii care au determinat in anul 1995 si 1996 profitul
impozabil in conformitate cu prevederile cap. II din Ordonanta Guvernului nr.
70/1994, republicata, cu modificarile ulterioare, vor tine seama si de
urmatoarele:
a) veniturile financiare reprezentand diferente de curs valutar favorabile,
inregistrate, incepand cu data de 1 ianuarie 1997 la incasarea creantelor in
devize, se deduc la calculul profitului impozabil, daca reprezinta influenta
deprecierii cursului monedei nationale intre 1 ianuarie 1945 si 31 decembrie
1996;
b) cheltuielile financiare reprezentand diferente de curs valutar nefavorabile
la plata datoriilor in valuta, inregistrate incepand cu data de 1 ianuarie
1997, nu sunt deductibile fiscal daca reprezinta influenta deprecierii cursului
monedei nationale intre 1 ianuarie 1995 si 31 decembrie 1996.
Exceptie fac diferentele pentru care s-a constituit si s-a inregistrat in
contabilitate provizion la nivelul pierderii nete in anul 1995 si 1996 potrivit
art. 1 lit. b) din Hotararea Guvernului nr. 335/1995, republicata;
c) dobanzile, discounturile, penalizarile si despagubirile aferente
contractelor comerciale si de imprumut, determinate in scopul evaluarii
creantelor si datoriilor in bilanturile fiscale ale anilor 1995 si 1996 si
inregistrate in contabilitatea agentilor economici incepand cu anul 1997, nu
reprezinta venituri impozabile, respectiv sunt cheltuieli nedeductibile la
calculul profitului impozabil pana la nivelul inregistrat in bilantul fiscal.
18. In conformitate cu prevederile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr.
70/1994, republicata, cu modificarile ulterioare, pierderea fiscala care se
recupereaza in urmatoarele 36 de luni este pierderea declarata de contribuabil
in declaratiile de impunere ale anilor precedenti.
Nu se recupereaza pierderea declarata de contribuabilii mari, determinata
de cresterea obligatiilor in bilantul fiscal sau de evaluarea acestora cu
dobanzile aferente, precum si pierderea declarata in situatia in care s-a
realizat profit contabil.
19. Referitor la reducerea impozitului pe profitul utilizat potrivit
prevederilor art. 5 si 6 din Legea nr. 114/1996, cu modificarile ulterioare, la
determinarea acesteia se va lua in calcul profitul contabil utilizat pentru
destinatiile prevazute de aceasta lege, dupa scaderea celorlalte surse de
finantare, inclusiv a partii din acest profit asupra careia s-a calculat
reducerea pentru reinvestire, potrivit prevederilor art. 7 lit. c) din
Ordonanta Guvernului nr. 70/1994, republicata, cu modificarile ulterioare.
20. Societatile comerciale care s-au privatizat si care beneficiaza,
potrivit prevederilor art. 50 din Legea nr. 77/1994, de reducerea cu 50% a
impozitului pe profit pentru toate actiunile dobandite atat de la Fondul
Proprietatii de Stat, cat si de la Fondurile Proprietatii Private, vor calcula,
incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
38/1997, o reducere de 30%, aplicata pentru impozitul datorat de la aceasta
data, corespunzator actiunilor dobandite, de la Fondul Proprietatii de Stat,
raportat la capitalul social al societatii comerciale.
Reducerea calculata pana la intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 38/1997 ramane inscrisa in rd. 35 din declaratia de impunere,
fara a se recalcula, adaugandu-se sumele calculate conform metodologiei
enuntate la alineatul precedent, incepand cu impozitul datorat dupa aceasta
data.
21. Regularizarile prezentate mai sus vor fi inscrise in declaratia de
impunere pentru anul fiscal expirat, care va fi depusa la termenul prevazut
pentru depunerea bilantului contabil.
IV. Probleme specifice societatilor comerciale din domeniul asigurarilor
Societatile comerciale din domeniul asigurarilor organizeaza si tin
contabilitatea proprie potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991,
cu modificarile ulterioare, regulamentului de aplicare a acesteia, proiectului
planului de conturi si normelor de utilizare a conturilor contabile specifice
unitatilor cu profil de asigurare si reasigurare, aprobat prin Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.247/1995.
Pentru incheierea in mod corespunzator a exercitiului financiar-contabil pe
anul 1997, societatile comerciale din domeniul asigurarilor, pe langa
precizarile comune tuturor agentilor economici, vor avea in vedere si
precizarile din anexa nr. 4.
ANEXA 1
DECLARATIE
Subsemnatul ......................................., in calitate
de patron al Societatii Comerciale ....., cod fiscal ......, am luat
cunostinta de prevederile art. 11 din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1996, si
declar pe propria raspundere ca am asigurat organizarea si conducerea
contabilitatii, precum si intocmirea bilantului contabil in stricta
conformitate cu reglementarile legale in domeniu.
Numele ...................
Prenumele ................
Act de identitate ........
seria ....... nr. ........
Semnatura si stampila
.......................
ANEXA 2
SITUATIA
obligatiilor agentilor economici fata de fondurile speciale in anul 1997
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Fondul Agentii Baza Baza de Cota Inregistrari
crt. special economici legala calcul a contabile
platitori obligatiei
----------------------------------------------------------------------------
1. Contributia Persoanele - Ordonanta Castiguri 2% 4311 = 447
la Fondul juridice Guvernului brute
special si fizice nr. 22/1992 realizate
pentru care - Legea nr. de
sanatate utilizeaza 49/1992 salariati,
personal - Precizarile aceleasi
salariat nr. ca pentru 447 = 5121
947/181.679 C.A.S.
ale
Ministerului
Muncii si
Protectiei
Sociale si
ale
Ministerului
Finantelor
- Normele
metodologice
nr. 182.879/
34.686/1992
ale
Ministerului
Sanatatii si
Ministerului
Muncii si
Protectiei
Sociale
Persoanele - Ordonanta Incasarile 10% 635 = 447
juridice Guvernului din actiuni
care nr. 22/1992 publicitare
realizeaza - Legea nr. la produsele
incasari 114/1992 din tutun,
din - Normele tigari si 447 = 5121
actiuni metodologice bauturi
publicitare nr. 182.879/ alcoolice
la 34.686/1992
produsele ale
din tutun, Ministerului
tigari si Sanatatii si
si Ministerului
bauturi Muncii si
alcoolice Protectiei
Sociale
- Legea nr.
72/1997
(art. 40)
Persoanele - Ordonanta Veniturile 1% 635 = 447
juridice Guvernului din
care nr. 22/1992 vanzarile
realizeaza - Legea nr. de produse
venituri 114/1992 din tutun,
din - Normele tigari si
vanzarile metodologice bauturi
de produse nr. 182.879/ alcoolice
din tutun, 34.686/1992 ale
tigari si ale agentilor 447 = 5121
bauturi Ministerului economici si
alcoolice Sanatatii si agentilor
Ministerului economici
Muncii si importatori;
Protectiei Adaosul
Sociale comercial
- Legea nr. aferent
72/1997 vanzarilor
(art. 40) de produse
din tutun
si bauturi
alcoolice
dupa
deducerea
accizelor si
a T.V.A.
pentru
agentii
economici
care
comercializeaza
astfel de
produse
2. Contributia Persoanele - Legea nr. Salariul 635 = 447
la Fondul juridice cu 57/1992 minim brut
de risc si un numar de (art. 10) pe tara
accident peste 250 - Legea nr. inmultit cu
pentru de 72/1997 nr. de
protectia salariati, (art. 41) persoane 447 = 5121
speciala a care refuza handicapate,
persoanelor sa refuzate a
handicapate incadreze fi incadrate
cel
putin 3%
persoane
handicapate
Persoanele - Legea nr. Fondul de 1% 635 = 447
juridice si 53/1992 salarii 447 = 5121
fizice care
utilizeaza
personal
salariat
3. Contributia Agentii - Legea nr. Valoarea
la Fondul economici 8/1994 in vama a 0,25% 447 = 5121
special si - Ordinul marfurilor sau
pentru celelalte ministrului importate 0,5%
dezvoltarea persoane de stat, sau conform
si juridice ministrul exportate legii
modernizarea care finantelor, (se
punctelor efectueaza nr. plateste
de control operatiuni 886/1994 o data cu
pentru de - Legea nr. plata
trecerea import- 72/1997 taxelor
frontierei, export (art. 42) vamale)
precum definitive
si a
celorlalte
unitati
vamale
4. Contributia Consumatorii - Ordonanta La costul 12% la
"Renel"
la Fondul de energie Guvernului energiei 635 = 447
special electrica nr. 29/1994 electrice
pentru din livrate
dezvoltarea economie, consumatorilor
sistemului cu - Legea nr. La costul 3% 447 = 5121
energetic exceptia 136/1994 energiei
celor termice
casnici, livrate
fiind consumatorilor
colectat - Legea nr.
si virat 72/1997
de Regia (art. 43)
Autonoma
de
Electricitate
"Renel"
5. Contributia Agentii - Legea nr. Pretul cu 635 = 447
la Fondul economici 118/1996, ridicata, 25%
special al care produc modificata exclusiv 447 = 5121
drumurilor sau importa si accizele,
publice carburanti completata pentru
auto prin carburanti
Ordonanta auto
de livrati
urgenta a la intern
Guvernului de
nr. producatori
20/1997, Valoarea
aprobata si in vama 25%
modificata stabilita
prin Legea potrivit
nr. legii,
164/1997 pentru
- Legea nr. carburanti
72/1997 auto
(art. 44) importati
- Normele
metodologice
nr. 147.T.B./
2.445/1997
ale
Ministerului
Transporturilor
si Ministerului
Finantelor
privind
constituirea
si utilizarea
Fondului
special al
drumurilor
publice
- Normele
metodologice
nr. 3.321/
22.947/1997
ale
Ministerului
Transporturilor
si Ministerului
Finantelor
privind
constituirea si
utilizarea
Fondului
special al
drumurilor
publice
Agentii - Legea nr. Pretul cu 10%
economici 118/1996, ridicata, sau 635 = 447
care modificata exclusiv 5%
produc si accizele, potrivit 447 = 5121
sau completata pentru legii
importa prin autovehiculele
autovehicule Ordonanta si remorcile
si remorci de urgenta livrate de
a guvernului catre
nr. 20/1997, producatorii
aprobata si din tara pe
modificata piata interna,
prin Legea si valoarea
nr. in vama a
164/1997 autovehiculelor
- Legea nr. si remorcilor
72/1997 importate
(art. 44)
- Normele
metodologice
mai sus
mentionate
6. Contributia Agentii - Legea nr. La volumul 0,5% 635 = 447
la Fondul economici 136/1995 de prime
special din - Legea nr. brute
pentru domeniul 72/1997 incasate
protejarea asigurarilor (art. 45) 447 = 5121
asiguratilor si
reasigurarilor
7. Contributia Agentii - Hotararea Veniturile 635 = 447
la Fondul economici Guvernului realizate 447 = 5121
de pensii care produc, nr. 3/1997 din
si industria- - Instructiunile activitatea
asigurari lizeaza nr. de productie
sociale ale si 193/19.808/ agricola, de
agricultorilor comerciali- 1997 industrializare
zeaza ale a produselor
produse Ministerului agricole si
agricole si Muncii si alimentare,
alimentare Protectiei dupa deducerea
Sociale si accizelor,
Ministerului respectiv din
Finantelor adaosul
privind modul comercial,
de calcul si comisionul
de virare a sau adaosul de
sumelor alimentatie
datorate publica
Fondului de realizat din
pensii si activitatea de
asigurari comercializare
sociale ale a produselor
agricultorilor agricole si
alimentare,
astfel:
- pentru
productia
agricola 3,5%
- pentru
activitatea
de
industrializare
a produselor
agricole 2%
- pentru
comercializarea
produselor
agricole si 4%
alimentare
----------------------------------------------------------------------------
ANEXA 3
PRINCIPALELE ACTE NORMATIVE
emise in anul 1997, a caror aplicare are implicatii de ordin contabil in contabilitatea
agentilor economici
1) Precizari privind masurile referitoare la incheierea exercitiului
financiar-contabil pe anul 1996, la agentii economici, aprobate prin Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 40 din 16 ianuarie 1997, publicate
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 8 din 24 ianuarie 1997.
2) Masuri pentru reflectarea in contabilitate a unor operatiuni
financiar-contabile din activitatea agentilor economici, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 104 din 10 aprilie 1997, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 10 aprilie 1997.
3) Precizari privind efectuarea si reflectarea in contabilitate a
operatiunilor in valuta, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 155 din 29
aprilie 1997, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din
29 aprilie 1997.
4) Decizia nr. 9 din 23 iulie 1997 privind aprobarea solutiilor referitoare
la aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe
valoarea adaugata, republicata, cu modificarile ulterioare, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 189 din 8 august 1997.
5) Norme metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar si a
pierderilor din economie, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 481 din 2
septembrie 1997, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 236
din 10 septembrie 1997.
6) Precizari pentru aplicarea prevederilor art. 3 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 14/1997 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul
1997, emise de Ministerul Finantelor sub nr. 9.634 din 16 septembrie 1997,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 bis din 30
septembrie 1997.
7) Precizari privind reflectarea in contabilitate a unor operatiuni in
valuta, a diferentelor de curs valutar si a altor operatiuni, aprobate prin
Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.670 din 30 septembrie
1997, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 298 din 3
noiembrie 1997.
ANEXA 4
PROBLEME SPECIFICE
societatilor comerciale din domeniul asigurarilor
1. Analiza soldurilor conturilor contabile, in sensul ca acestea sa
reflecte real operatiunile efectuate si inregistrate in contabilitate pe baza
de documente justificative intocmite cu respectarea prevederilor legale in
vigoare.
Cu aceasta ocazie se va urmari, in principal, clarificarea sumelor ce se
mentin nejustificat in soldul unor conturi din activul si pasivul bilantului
contabil, cum sunt conturile referitoare la debitori, creditori, decontari,
operatiunile in legatura cu cedarile si primirile in reasigurare, cheltuielile
efectuate in avans, veniturile incasate in avans, dobanzile neincasate sau
neplatite, achitarea obligatiilor fata de bugetul de stat si fondurile
speciale, precum si identificarea apartenentei si a naturii sumelor incasate,
in conformitate cu normele legale specifice domeniului asigurarilor si
reasigurarilor.
2. Stabilirea corecta a nivelului veniturilor, precum si al cheltuielilor
aferente acestor venituri, urmarindu-se:
a) Inregistrarea veniturilor si a cheltuielilor pe feluri, dupa natura lor,
cu respectarea principiului independentei exercitiului financiar, care
presupune delimitarea in timp a veniturilor si a cheltuielilor aferente
activitatii desfasurate, pe masura angajarii acestora si trecerii lor la
rezultatul exercitiului financiar la care se refera.
In vederea determinarii corecte a rezultatului exercitiului financiar, se
vor inregistra in evidenta contabila ca venituri sumele rezultate din
operatiunile de asigurare, reasigurare, intermediere etc. si cheltuielile
aferente realizarii acestor venituri.
Pentru delimitarea corecta in timp a veniturilor rezultate din operatiuni
specifice domeniului asigurarilor care nu apartin exercitiului financiar
incheiat, se va utiliza contul 472 "Venituri inregistrate in avans".
b) In vederea determinarii profitului, din venituri se deduc sumele afectate
rezervei de prime la asigurarile de viata, precum si sumele afectate rezervei
de prime si daune pentru celelalte feluri de asigurari si reasigurari
constituite potrivit prevederilor Legii nr. 47/1991 privind constituirea,
organizarea si functionarea societatilor comerciale din domeniul asigurarilor,
prin efectuarea urmatorului articol contabil:
651 = 106
"Cheltuieli cu activitatea "Rezerve legale"
de asigurare si reasigurare" (analitic distinct)
(analitic distinct)
3. Includerea pe cheltuieli a Fondului special pentru protejarea
asiguratilor, in conformitate cu prevederile art. 60 din Legea nr. 136/1995
privind asigurarile si reasigurarile in Romania si ale Normelor privind
constituirea, utilizarea si gestionarea Fondului special pentru protejarea
asiguratilor, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor,
nr. 1.998/1996, prin efectuarea articolului contabil:
635 = 447
"Cheltuieli cu alte impozite, "Fonduri speciale, taxe si
taxe varsaminte datorate" varsaminte asimilate"
(analitic distinct)
4. Operatiunile de intermediere in asigurari, efectuate de catre
societatile de intermediere din domeniul asigurarilor, vor avea la baza
contractele incheiate cu societatile comerciale de asigurare,
asigurare-reasigurare si reasigurare.
Pentru evidentierea in contabilitate a venitului realizat in urma operatiunilor
de intermediere in asigurari (comisionul de intermediere) societatile de
intermediere din domeniul asigurarilor vor utiliza contul 751 "Venituri
din activitatea de asigurari si reasigurari", analitic distinct.
5. Constituirea si inregistrarea in contabilitate a rezervelor tehnice:
a) Constituirea, majorarea sau diminuarea rezervelor tehnice la nivelul
stabilit de prevederile art. 16 din Legea nr. 47/1991 privind constituirea,
organizarea si functionarea societatilor comerciale din domeniul asigurarilor
si mentinerea acestora atata timp cat continua valabilitatea contractelor de
asigurare si reasigurare.
b) Pentru inregistrarea in contabilitate a rezervelor tehnice, avand in
vedere necesitatea existentei unui sistem unitar de raportare a rezervelor
tehnice constituite conform obligatiei legale stipulate in art. 16 din Legea
nr. 47/1991, la contul 1061 "Rezerve legale" vor fi utilizate conturi
analitice pe categorii de rezerve astfel:
- "Rezerve de prime pentru asigurarile de viata";
- "Rezerve de prime la asigurarile nonviata";
- "Rezerve de daune la asigurarile nonviata";
- "Rezerve de prime si daune din operatiuni de reasigurare".
In cazul utilizarii sistemelor de prelucrare automata a datelor, se va
asigura respectarea normelor contabile, evidenta contabila fiind astfel
organizata incat sa permita cunoasterea cu exactitate a tuturor tipurilor de
rezerve, la sfarsitul fiecarui exercitiu financiar.
6. Pentru verificarea indeplinirii prevederilor stipulate de art. 16 din
Legea nr. 47/1991 privind nivelul rezervelor de daune, contul 651
"Cheltuieli cu activitatea de asigurare si reasigurare" este necesar
sa se desfasoare pe urmatoarele analitice:
- prime cedate in reasigurare;
- daune platite;
- rezerve de daune;
- rezerve de prime;
- comisioane de reasigurare.
La contul 751 "Venituri din activitatea de asigurare si
reasigurare" veniturile obtinute este necesar sa fie, de asemenea,
desfasurate pe urmatoarele analitice:
- prime de asigurare;
- prime pentru reasigurari primite;
- comisioane pentru reasigurari cedate;
- daune recuperate din reasigurari cedate.
7. Evidentierea in contabilitate a operatiunilor rezultate din contractele
de reasigurare:
a) Pentru reflectarea corecta in contabilitate a operatiunilor rezultate
din activitatea de reasigurare, se vor utiliza conturile prevazute in proiectul
planului de conturi specific unitatilor cu profil de asigurare si reasigurare,
aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.247/1995,
respectiv:
467 "Decontari din operatiuni de reasigurare";
4671 "Decontari din operatiuni de reasigurare-primiri";
4672 "Decontari din operatiuni de reasigurare-cedari";
468 "Decontari pentru prime si daune in curs de lichidare din
operatiuni de reasigurare".
b) In contabilitatea societatilor, comisionul corespunzator primei cuvenite
reasiguratorilor la operatiunea de cedari in reasigurare se va reflecta in
debitul contului 4672 "Decontari din operatiuni de reasigurare
cedari" prin creditul contului 751 "Venituri din activitatea de
asigurare si reasigurare", analitic distinct.