E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A fost modificat de:
Legea 106 1996 abrogat de articolul 83 din actul Legea 481 2004
Articolul 33 din actul Legea 106 1996 in legatura cu Ordin 602 2003
Articolul 31 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 23 din actul OUG 64 2003
Legea 106 1996 modificat de articolul 30 din actul Ordonanţa 88 2001
Legea 106 1996 in legatura cu articolul 10 din actul OUG 291 2000
Articolul 48 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 50 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 51 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 52 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 66 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 73 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 75 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 9 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 11 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 14 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 23 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 28 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 33 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 39 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 42 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 43 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 44 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 45 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Articolul 47 din actul Legea 106 1996 modificat de articolul 4 din actul OUG 179 2000
Legea 106 1996 in legatura cu Hotărârea 222 1997
Legea 106 1996 promulgat de Decretul 482 1996
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 106 din 25 septembrie 1996

Legea protectiei civile

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 241 din  3 octombrie 1996


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Protectia civila este o componenta a apararii nationale si cuprinde ansamblul masurilor adoptate si activitatilor desfasurate in scopul asigurarii protectiei populatiei, a bunurilor materiale, a valorilor culturale si a factorilor de mediu, in caz de razboi sau dezastre.
    Art. 2
    Atributiile protectiei civile sunt:
    a) prevenirea populatiei asupra atacurilor inamicului din aer sau dezastrelor;
    b) protectia populatiei impotriva efectelor armelor de nimicire in masa si conventionale sau dezastrelor;
    c) asigurarea protectiei bunurilor materiale si a valorilor culturale;
    d) participarea la actiunile de limitare si de inlaturare a urmarilor atacurilor inamicului sau a dezastrelor;
    e) asanarea teritoriului de munitia ramasa neexplodata;
    f) pregatirea populatiei in vederea asigurarii protectiei;
    g) participarea cu forte si mijloace specifice la pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare.
    Activitatile protectiei civile se planifica, se organizeaza si se realizeaza in concordanta cu reglementarile existente in documentele privind dreptul international umanitar la care Romania este parte.
    Art. 3
    Masurile organizatorice si de pregatire pentru protectia civila se stabilesc, din timp de pace, si se intensifica la proclamarea starii de asediu, de urgenta, la declararea mobilizarii sau a starii de razboi.
    Organizarea si coordonarea unitara a activitatilor de intensificare a masurilor de protectie civila in situatii exceptionale se hotarasc de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii.
    Art. 4
    Ministerele, autoritatile administratiei publice centrale de specialitate, ale administratiei publice locale, institutiile publice si agentii economici, indiferent de forma de proprietate a acestora, raspund de executarea masurilor de protectie civila, stabilite prin prezenta lege, fiecare in domeniul sau de activitate.
    Ori de cate ori prevederile prezentei legi se refera la judete, municipii, sectoare, orase si comune se intelege autoritatile administratiei publice locale de la nivelul respectiv.
    Art. 5
    Cetatenii romani au dreptul si obligatia de a participa la activitatea de pregatire in vederea cunoasterii si aplicarii regulilor si masurilor de protectie civila.
    Art. 6
    Masurile de protectie a populatiei si a bunurilor materiale se organizeaza in raport cu clasificarea pentru protectia civila a localitatilor, a autoritatilor administratiei publice, a institutiilor publice si a agentilor economici, stabilita prin norme tehnice elaborate de Comandamentul protectiei civile.

    CAP. 2
    Organizarea protectiei civile

    Art. 7
    Protectia civila se organizeaza, din timp de pace, la ministere si la celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, la judete, localitati, institutii publice si agenti economici, pe principiul administrativ- teritorial si al locului de munca.
    Art. 8
    Structura organizatorica a protectiei civile cuprinde: sefi de protectie civila, Comandamentul protectiei civile, inspectorate, comisii, unitati, subunitati si formatiuni.
    Structurile prevazute la alin. 1 fac parte din fortele de protectie si nu se includ in efectivele fortelor armate.
    Art. 9
    Seful protectiei civile in Romania este primul-ministru. Acesta conduce activitatea de protectie civila prin ministrul apararii nationale. Coordonarea generala a protectiei civile pe intreg teritoriul tarii si exercitarea controlului se realizeaza de Comandamentul protectiei civile care functioneaza ca organ de specialitate al ministrului apararii nationale.
    Comandamentul protectiei civile cuprinde inspectoratele judetene, al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia, unitatile, subunitatile si formatiunile militare de protectie civila existente pe timp de pace sau care se completeaza si se infiinteaza la mobilizare.
    Art. 10
    Sefii protectiei civile de la autoritatile administratiei publice, institutiile publice si agentii economici sunt conducatorii acestora. Sefii protectiei civile conduc activitatea de specialitate prin inspectori de protectie civila.
    In plan teritorial, prefectii si primarii, ca sefi ai protectiei civile, conduc, indruma si controleaza realizarea masurilor de protectie civila la toate localitatile, institutiile publice si agentii economici din unitatile administrativ-teritoriale respective.
    Art. 11
    La ministere, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, orase, comune, institutii publice si agenti economici cu peste 100 de angajati, se organizeaza comisii de protectie civila conduse de un inspector de specialitate. Acestea se organizeaza si la institutii publice si la agenti economici importanti, care au sub 100 de angajati, care se stabilesc de catre inspectoratele de protectie civila.
    Inspectoratele de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia sunt servicii publice descentralizate ale Ministerului Apararii Nationale din unitatile administrativ-teritoriale respective. Organizarea, functionarea, precum si structura acestora se aproba de ministrul apararii nationale, la propunerea comandantului Comandamentului protectiei civile.
    Art. 12
    Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, municipiile, orasele, institutiile publice si agentii economici cu peste 500 de angajati, precum si agentii economici clasificati din punct de vedere al protectiei civile, sunt obligati sa prevada in statele de functiuni si sa incadreze inspectori de protectie civila, cu avizul Comandamentului protectiei civile, al inspectoratelor de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia. La municipiile resedinta de judet, functia de inspector de protectie civila se incadreaza cu ofiter activ de specialitate.
    La municipii, orase, precum si la agentii economici cu peste 3.000 de angajati, pentru activitatea de protectie civila se incadreaza personal tehnic de specialitate ajutator, salarizat de unitatea respectiva.
    La comune, institutii publice si agenti economici care nu se regasesc in alin. 1, functia de inspector de protectie civila se asigura prin cumul de functii.
    Functia de inspector de protectie civila se include in nomenclatorul de meserii.
    Art. 13
    Comisiile de protectie civila de specialitate se organizeaza la autoritatile publice judetene, municipale si de sector. Personalul acestora, pe langa atributiile ce ii revin potrivit functiilor ce le ocupa, indeplineste si sarcini de protectie civila. Comisiile de protectie civila de specialitate se constituie pe urmatoarele domenii: evacuare, transmisiuni-alarmare, protectie-adapostire, deblocare-salvare, energetic, antichimic, medical, de mediu, sanitar-veterinar, drumuri si poduri, informatica, agricultura si alimentatie, logistica, transport si altele.
    Sefii comisiilor de protectie civila de specialitate fac parte din comisia judeteana, respectiv comisia municipiului Bucuresti, de aparare impotriva dezastrelor.
    Pentru mentinerea ordinii si asigurarea pazei, a prevenirii si stingerii incendiilor, in situatiile prevazute de prezenta lege, se va coopera cu organele specializate ale Ministerului de Interne.
    Art. 14
    Unitatile, subunitatile si formatiunile de protectie civila se constituie, din timp de pace, la: centralele nuclearo-electrice, combinatele chimice sau la alte obiective economice care constituie surse potentiale de risc nuclear, chimic sau biologic, in raport cu importanta acestora. Completarea cu militari in termen, voluntari sau militari care isi satisfac stagiul militar alternativ se asigura prin structurile specializate ale Ministerului Apararii Nationale. Unitatile, subunitatile si formatiunile de protectie civila se infiinteaza si se completeaza la mobilizare, in raport cu planurile intocmite in acest scop.
    Art. 15
    Formatiunile de protectie civila sunt forte specializate de interventie care participa la limitarea si la inlaturarea urmarilor atacurilor teroriste, inamice sau a dezastrelor.
    Formatiunile de protectie civila se organizeaza la autoritatile administratiei publice, institutii publice si agenti economici, cu persoane fara obligatii militare, dupa cum urmeaza:
    a) la autoritatile administratiei publice centrale de specialitate, cu angajati care isi desfasoara activitatea in aceste unitati;
    b) la judete, municipii, sectoare si orase, cu angajati ai institutiilor publice din unitatile administrativ-teritoriale respective;
    c) in cartiere, pe strazi si grupuri de blocuri, cu cetateni care nu au obligatia de a participa la actiunile de protectie civila la locul de munca;
    d) la comune, cu locuitori de pe teritoriul acestora;
    e) la institutii publice si agenti economici cu peste 100 de angajati, cu personal din cadrul acestora.
    Art. 16
    Formatiunile de protectie civila se pot constitui, in raport cu nevoile protectiei civile, pe specialitatile: observare-cercetare, transmisiuni - alarmare, energetic, protectie-adapostire, deblocare-salvare, instalatii, drumuri si poduri, protectie antichimica si a mediului, medical, sanitar - veterinar, pirotehnic, logistica, transport si altele.
    Art. 17
    Formatiunile de protectie civila se incadreaza cu persoane apte de munca, barbati in varsta de la 18 la 60 de ani si femei, de la 18 la 55 de ani, persoane fara obligatii militare si persoane cu obligatii militare, mobilizate la locul de munca.
    Art. 18
    Conducerea activitatilor de protectie civila se realizeaza de Comandamentul protectiei civile, prin reteaua punctelor de comanda, care se asigura, din timp de pace, la nivelul autoritatilor administratiei publice centrale de specialitate, la cele judetene, municipale, de sectoare, orasenesti, alte localitati importante, precum si la institutii publice si agenti economici.

    CAP. 3
    Pregatirea pentru protectia civila

    Art. 19
    Pregatirea pentru protectia civila se executa pe categorii de personal si functii. Planurile, programele, formele si durata pregatirii se stabilesc de Comandamentul protectiei civile si se aproba de seful protectiei civile din Romania.
    La pregatirea pentru protectia civila participa sefii protectiei civile, inspectoratele, comisiile, unitatile si formatiunile de protectie civila, formatiunile sanitar-voluntare de Cruce Rosie, formatiunile civile de pompieri, alte formatiuni, salariati din institutii publice si agenti economici, studentii, elevii, alte categorii de cetateni, precum si personalul civil al fortelor armate.
    Art. 20
    Comandamentul protectiei civile si inspectoratele de protectie civila organizeaza, periodic, exercitii si aplicatii de protectie civila si de interventii la dezastre. La aceste activitati participa fortele si mijloacele de protectie civila, precum si comisiile de aparare impotriva dezastrelor.
    Art. 21
    Sefii protectiei civile, personalul din inspectorate, comisiile si comandantii formatiunilor de protectie civila executa, o data la 2-4 ani sau ori de cate ori este nevoie, cursuri sau convocari de pregatire, cu scoatere din productie, cu o durata de 5-25 de zile lucratoare, organizate de Comandamentul protectiei civile sau de inspectoratele de protectie civila judetene si al municipiului Bucuresti. Aceste cursuri se vor desfasura in Centrul de perfectionare a pregatirii cadrelor din protectia civila, precum si in centrele de pregatire in domeniul protectiei civile zonale, judetene si al municipiului Bucuresti.
    Art. 22
    Studentii si elevii executa pregatirea pentru protectia civila prin teme specifice cuprinse in programele de invatamant, stabilite de Comandamentul protectiei civile impreuna cu Ministerul Invatamantului.
    Art. 23
    Pregatirea personalului incadrat in protectia civila, in alte forme organizatorice decat cele prevazute la art. 21, este obligatorie si se desfasoara in timpul sau, dupa caz, in afara programului de lucru, conform hotararii conducatorului unitatilor ai caror angajati sunt.

    CAP. 4
    Protectia populatiei si a bunurilor materiale

    Art. 24
    Prevenirea populatiei si protectia acesteia si a bunurilor materiale impotriva efectelor armelor conventionale, nucleare, biologice, chimice sau a dezastrelor se asigura printr-un ansamblu de masuri, constand din: instiintare si alarmare, evacuare, adapostire, protectie antichimica si biologica, mascare, camuflare si alte masuri tehnice si organizatorice specifice.
    Art. 25
    Instiintarea este activitatea de transmitere a mesajelor despre pericolul atacurilor din aer, contaminarii radioactive, chimice sau biologice si al dezastrelor, la autoritatile administratiei publice si inspectoratele de protectie civila, in scopul evitarii surprinderii, alarmarii, adapostirii populatiei si protectiei unor bunuri materiale.
    Instiintarea se asigura de Comandamentul protectiei civile si de inspectoratele de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia, pe baza datelor primite de la Statul Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene, Statul Major al Marinei Militare, marile unitati si unitatile subordonate acestora, precum si de la alte surse de informare.
    Art. 26
    Alarmarea este activitatea prin care se avertizeaza populatia despre pericolul iminent al atacurilor din aer, contaminarii radioactive chimice, biologice, precum si al dezastrelor, in scopul trecerii de indata si in mod organizat la aplicarea masurilor de protectie si de interventie.
    Art. 27
    Instiintarea si alarmarea se realizeaza prin mijloace speciale de instiintare si alarmare, prin sistemul de telecomunicatii teritoriale, prin Statii radio si radiotelefoane, prin studiourile si statiile de radiodifuziune si de televiziune, indiferent de forma de proprietate a acestora si prin alte mijloace.
    Mijloacele de alarmare specifice se instaleaza in locurile stabilite de inspectoratele de protectie civila.
    Art. 28
    In cazul unui atac aerian iminent, atunci cand nu s-a declarat stare de razboi, primele mesaje de prealarma si de alarma se transmit cu aprobarea ministrului apararii nationale.
    Art. 29
    In scopul verificarii sistemului de instiintare si alarmare din localitati, institutii publice si agenti economici, periodic, se executa exercitii de alarmare publica.
    Pentru avertizarea populatiei, folosirea mijloacelor de alarmare in cazul producerii unor dezastre se executa numai cu aprobarea sefilor protectiei civile de la localitatile, institutiile publice sau de la agentii economici afectati.
    Art. 30
    In cazul atacurilor sau al dezastrelor se executa evacuarea, pe baza planurilor intocmite in acest scop.
    Art. 31
    Pentru organizarea si conducerea actiunilor de evacuare se constituie Comisia centrala de evacuare, condusa de secretarul general al Guvernului, din care fac parte secretari de stat si conducatori ai autoritatilor din administratia publica implicata. Comisia isi constituie un secretariat tehnic permanent condus de comandantul Comandamentului protectiei civile.
    In teritoriu se constituie comisii judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru evacuare, conduse de subprefecti, Comisiile de evacuare isi constituie secretariate tehnice permanente, conduse de catre sefii inspectoratelor de protectie civila judetene si al municipiului Bucuresti.
    Principiile evacuarii, structura, componenta, atributiile specifice si modul de finantare a comisiilor de evacuare se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
    Trecerea la executarea actiunii de evacuare pe timp de razboi se hotaraste de catre Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, la propunerea ministrului apararii nationale.
    Art. 32
    Protectia prin adapostire se realizeaza in scopul ocrotirii cetatenilor impotriva atacurilor inamicului, efectelor dezastrelor si se asigura prin lucrari special construite ca puncte de comanda si adaposturi de protectie civila, precum si in subsolul cladirilor si in alte spatii care se amenajeaza in acest scop, potrivit normelor si instructiunilor tehnice elaborate de Comandamentul protectiei civile.
    Adaposturile de protectie civila pot fi publice, ale agentilor economici sau ale persoanelor fizice, potrivit sursei de finantare a investitiei respective. Adaposturile de protectie civila, aflate in administrarea organelor administratiei publice locale, sunt adaposturi publice gestionate de consiliile locale.
    Art. 33
    Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile publice, agentii economici, precum si proprietarii de imobile cu destinatie locativa, au obligatia sa prevada la noile investitii in constructie sau la extinderile imobilelor existente adaposturi de protectie civila, potrivit instructiunilor si normelor tehnice aprobate de ministrul apararii nationale. Cheltuielile pentru aceste lucrari se suporta de catre proprietarii investitiei respective si nu pot depasi 5% din valoarea de constructii-montaj a acestora. La eliberarea autorizatiei de constructie se obtin, obligatoriu, si avizele Comandamentului protectiei civile, inspectoratelor de protectie civila judetene sau al municipiului Bucuresti, dupa caz, care se elibereaza in conditiile stabilite prin instructiuni de specialitate.
    Taxele aferente eliberarii avizelor se stabilesc de comun acord cu consiliul local, potrivit legii.
    Art. 34
    Proiectarea, construirea si amenajarea punctelor de comanda si a adaposturilor de protectie civila se realizeaza pe baza normelor si instructiunilor tehnice, aprobate de seful protectiei civile, tinand seama de importanta localitatilor, a institutiilor publice si a agentilor economici.
    Art. 35
    In timp de pace, adaposturile de protectie civila se pot da in folosinta pentru alte nevoi, cu avizul Comandamentului protectiei civile, inspectoratelor de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia, dupa caz, cu obligatia de a fi mentinute in permanenta stare de functionare si a le elibera, in caz de nevoie, in maximum 24 de ore.
    Adaposturile amenajate ca puncte de comanda nu pot primi alta destinatie.
    Art. 36
    Trecerea la construirea adaposturilor si amenajarea altor spatii de adapostire, cuprinse in planurile de mobilizare, se face o data cu punerea in aplicare a acestora.
    Art. 37
    Protectia antichimica a populatiei reprezinta actiunea de ocrotire a cetatenilor impotriva contaminarii radioactive, chimice sau biologice si se asigura prin mijloace speciale de protectie individuala, colectiva si prin alte masuri tehnice si organizatorice, care se realizeaza din timp de pace, cu prioritate in zonele de risc nuclear, chimic sau biologic.
    Agentii economici cu surse de pericol nuclear, chimic sau biologic au obligatia de a evalua periodic zonele de risc, de a stabili masurile de prevenire si de protectie necesare, de a asigura instiintarea autoritatilor publice, alarmarea si protectia populatiei afectate.

    CAP. 5
    Limitarea si inlaturarea urmarilor atacurilor din aer sau ale dezastrelor

    Art. 38
    La actiunile de limitare si inlaturare a urmarilor atacurilor sau ale dezastrelor participa unitati militare si formatiuni de protectie civila existente pe timp de pace sau care se pot mobiliza in timp scurt, unitati si formatiuni militare ale Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne, in functie de misiunile si situatia acestora, formatiuni civile de pompieri, formatiuni sanitar-voluntare, alte formatiuni, angajati, studenti, elevi si alti cetateni apti de munca.
    Art. 39
    Organizarea, conducerea, principiile de intrebuintare a inspectoratelor, comisiilor, unitatilor militare si formatiunilor de protectie civila, in actiunea de limitare si inlaturare a urmarilor atacurilor sau a dezastrelor, precum si a planurilor operative intocmite in acest scop, se stabilesc prin regulamente si instructiuni de specialitate, elaborate de Comandamentul protectiei civile si aprobate de seful protectiei civile din Romania.
    Art. 40
    Asanarea terenului si neutralizarea de munitii ramase neexplodate se executa de catre subunitatile specializate si specialisti ai Comandamentului protectiei civile si inspectoratelor de protectie civila judetene sau al municipiului Bucuresti.
    Art. 41
    Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si locale, institutiile publice si agentii economici, precum si cetatenii care iau cunostinta de existenta munitiilor ramase neexplodate au obligatia sa anunte, de indata, organul de politie cel mai apropiat sau inspectoratul de protectie civila, in vederea executarii lucrarilor de asanare a terenului de munitiile ramase neexplodate.
    Art. 42
    Munitiile se distrug in poligoane ale Ministerului Apararii Nationale sau pe terenuri puse la dispozitie de autoritatile administratiei publice locale, pe a caror raza administrativ-teritoriala se executa lucrari de asanare. Terenurile stabilite pentru distrugerea munitiei se amenajeaza potrivit instructiunilor si normelor tehnice specifice, elaborate de Comandamentul protectiei civile, cu respectarea stricta a factorilor de mediu.
    Autoritatile administratiei publice locale sau, dupa caz, institutiile publice si agentii economici asigura subunitatii militare, care executa asanarea terenului de munitiile ramase neexplodate, accesul in teren, mana de lucru auxiliara, mijloace de transport, materiale, asistenta sanitara, precum si cazarea si hranirea efectivelor necesare lucrarilor de asanare.
    Art. 43
    Materialele explozive si mijloacele de aprindere necesare pentru distrugerea munitiei ramase neexplodate se pun la dispozitia specialistilor pirotehnicieni, la cererea Comandamentului protectiei civile si a inspectoratelor de protectie civila judetene si al municipiului Bucuresti, de catre Ministerul Apararii Nationale si de organele de politie teritoriale, dupa caz. Contravaloarea materialelor explozive si a mijloacelor de aprindere se suporta de Ministerul Apararii Nationale.

    CAP. 6
    Atributiile autoritatilor administratiei publice, institutiilor publice, agentilor economici si cetatenilor, pentru realizarea masurilor de protectie civila

    Sectiunea 1
    Atributiile comune ale autoritatilor administratiei publice centrale si locale, institutiilor publice si agentilor economici

    Art. 44
    Autoritatile administratiei publice locale, institutiile publice si agentii economici sunt obligati sa asigure protectia populatiei, angajatilor si a bunurilor materiale in caz de dezastre sau pe timp de razboi, in care scop indeplinesc urmatoarele atributii comune:
    a) organizeaza si asigura personalul necesar pentru incadrarea inspectoratelor, comisiilor si formatiunilor de protectie civila proprii, precum si pregatirea acestora pe baza planurilor de protectie civila intocmite in timp de pace;
    b) organizeaza si executa, cu efective si mijloace tehnice proprii, limitarea si inlaturarea urmarilor atacurilor din aer sau ale dezastrelor;
    c) informeaza oportun Comandamentul protectiei civile, inspectoratele de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia despre depasirea valorilor permise ale calitatii factorilor de mediu si producerea unor dezastre, precum si intrarea in tara, tranzitarea sau depozitarea pe teritoriul Romaniei a unor substante toxice sau radioactive;
    d) stabilesc metode si procedee specifice de protectie a populatiei;
    e) asigura si realizeaza, pe baza planurilor intocmite in timp de pace, mijloacele necesare si masurile pentru instiintarea, alarmarea, protectia si pregatirea organelor de conducere, angajatilor, populatiei, precum si protectia colectivitatilor de animale si a bunurilor materiale, in cazul atacurilor din aer sau al dezastrelor, potrivit normelor stabilite de Comandamentul protectiei civile;
    f) stabilesc posibilitatile de utilizare pentru adapostire, prin folosirea galeriilor, tunelurilor, minelor, a altor constructii subterane specifice activitatii proprii, precum si a proprietatilor naturale ale terenului si intocmesc documentatiile tehnice pentru amenajarea acestora ca spatii de adapostire pentru protectia civila in timp de razboi sau la dezastre;
    g) asigura planurile generale cu amplasamentele constructiilor, instalatiilor si accesului la subsolurile constructiilor proprii, pe care le pun la dispozitia inspectoratelor de protectie civila, a organelor de politie si a pompierilor;
    h) organizeaza si asigura evacuarea populatiei, angajatilor, colectivitatilor de animale si a unor bunuri materiale in situatii speciale, in conformitate cu prevederile planurilor intocmite in acest scop si in raport cu situatia creata;
    i) executa, pe baza tematicii stabilite cu acordul Comandamentului protectiei civile, studii, cercetari stiintifice, documentatii de fabricatie, proiecte si experimentari, in scopul imbunatatirii si perfectionarii masurilor si mijloacelor de protectie civila;
    j) prezinta propuneri cu privire la clasificarea agentilor economici, pe baza criteriilor stabilite de Comandamentul protectiei civile;
    k) asigura mijloacele materiale si financiare necesare construirii, amenajarii, modernizarii si intretinerii punctelor de comanda, adaposturilor, sistemului de instiintare si alarmare, a mijloacelor de protectie si de interventie, procesului de pregatire, precum si a celorlalte masuri de protectie civila proprii si ale unitatilor din subordine;
    l) studiaza si stabileste modul de folosire si de adaptare a unor mijloace tehnice si utilaje pentru nevoile de protectie civila;
    m) asigura inzestrarea cu tehnica si materiale a formatiunilor de protectie civila, potrivit normelor elaborate de Comandamentul protectiei civile;
    n) organizeaza si asigura depozitarea, conservarea, intretinerea si evidenta mijloacelor tehnice si a materialelor destinate protectiei civile;
    o) asigura materiale didactice si spatii necesare pregatirii pentru protectia civila;
    p) asigura aplicarea masurilor de mascare, precum si de camuflare a surselor luminoase si calorice;
    r) asigura periodic, prin intermediul presei scrise si al mijloacelor audiovizuale locale, instruirea cu notiuni elementare a cetatenilor, asupra principalelor masuri pe care acestia trebuie sa le ia in caz de dezastru;
    s) constituie, in domeniul apararii in caz de dezastre, comisii de aparare impotriva dezastrelor, potrivit legii;
    t) indeplinesc orice alte atributii referitoare la protectia civila, potrivit legii.
    Departamentul pentru Administratie Publica Locala, impreuna cu Comandamentul protectiei civile, coordoneaza activitatea de aplicare a masurilor de protectie civila pe plan local si organizeaza pregatirea categoriilor de personal cu atributii in domeniul protectiei civile, stabilite prin hotarare a Guvernului.

    Sectiunea a 2-a
    Atributiile specifice unor autoritati ale administratiei publice centrale
    Art. 45
    Ministerul Apararii Nationale in colaborare cu autoritati ale administratiei publice centrale de specialitate realizeaza masurile de protectie civila, prin Comandamentul protectiei civile, in care scop:
    a) elaboreaza regulamente, instructiuni si norme cu privire la organizarea, inzestrarea si intrebuintarea inspectoratelor, comisiilor, unitatilor si formatiunilor de protectie civila, executarea misiunilor si atributiilor ce revin autoritatilor administratiei publice, institutiilor publice si agentilor economici;
    b) organizeaza, indruma si controleaza pregatirea de protectie civila a personalului incadrat in protectia civila, precum si a populatiei;
    c) analizeaza periodic, impreuna cu autoritatile administratiei publice, stadiul realizarii masurilor de protectie civila;
    d) prezinta rapoarte si propuneri Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, cu privire la realizarea masurilor de protectie civila;
    e) organizeaza si asigura instiintarea organelor de conducere de la unele autoritati ale administratiei publice centrale de specialitate, de la judete si localitati, despre pericolul atacurilor din aer, contaminarii radioactive, chimice si biologice, precum si alarmarea populatiei; stabileste semnalele de alarma aeriana, alarma la dezastre, alarma chimica si de incetare a alarmei;
    f) asigura inzestrarea cu bunuri materiale in timp de pace si de razboi a Comandamentului protectiei civile, inspectoratelor, subunitatilor si unitatilor militare de protectie civila, pe baza normelor stabilite de Comandamentul protectiei civile;
    g) conduce si coordoneaza, prin Comandamentul protectiei civile, inspectoratele de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia, actiunile de limitare si de inlaturare a urmarilor atacurilor sau ale dezastrelor;
    h) participa cu unitati si subunitati din structura proprie la executarea controlului contaminarii radioactive, chimice sau biologice, precum si la decontaminarea terenului, populatiei si a bunurilor materiale din zonele afectate;
    i) verifica aplicarea masurilor de protectie civila la unitatile si formatiunile subordonate;
    j) asigura pregatirea populatiei si angajatilor in probleme de protectie civila prin folosirea mijloacelor de informare in masa;
    k) avizeaza proiectele planurilor de asigurare materiala, tehnica si financiara, pentru protectia civila, ale autoritatilor administratiei publice;
    l) controleaza activitatea de supraveghere radioactiva si chimica a mediului si realizarea masurilor de protectie a populatiei, a colectivitatilor mari de animale, a bunurilor materiale, precum si a florei si faunei naturale;
    m) participa prin institutele sale specializate la executarea unor studii si cercetari stiintifice privind realizarea si aplicarea masurilor de protectie civila;
    n) stabileste gradul de protectie pentru punctele de comanda destinate Presedintiei, Parlamentului si Guvernului Romaniei si asigura, prin organele de specialitate de protectie civila, starea de operativitate a acestora, cu mijloacele materiale si financiare puse la dispozitie de catre institutiile beneficiare;
    o) intocmeste planurile si tematica de invatamant pentru pregatirea militarilor din unitatile militare, in domeniul, protectiei civile.
    Art. 46
    Oficiul de Stat pentru Probleme Speciale exercita urmatoarele atributii:
    a) cuprinde in planul de mobilizare a economiei nationale propunerile de realizare a masurilor de protectie civila, elaborate si coordonate de Comandamentul protectiei civile, pe baza cererilor autoritatilor administratiei publice, precum si ale institutiilor publice si agentilor economici;
    b) urmareste, impreuna cu Comandamentul protectiei civile, modul de realizare a lucrarilor din programul de investitii curente pentru protectia populatiei si a bunurilor materiale, precum si masurile de asigurare tehnico-materiale a activitatilor de protectie civila.
    Art. 47
    Ministerul de Interne exercita urmatoarele atributii:
    a) participa, cu efective si mijloace proprii, la actiunile de protectie, evacuarea populatiei si a bunurilor materiale, limitarea si inlaturarea urmarilor atacurilor inamicului sau ale dezastrelor, precum si la alte actiuni de protectie civila;
    b) stabileste masurile de protectie civila la organele si unitatile subordonate si asigura realizarea lor, pe baza prezentei legi, a regulamentelor si instructiunilor proprii;
    c) organizeaza si tine evidenta populatiei care se evacueaza in situatii de razboi, cat si in caz de dezastre;
    d) asigura paza munitiei ramase neexplodate si a terenurilor in curs de asanare;
    e) organizeaza interventia formatiunilor de specialitate proprii pentru prevenirea si stingerea incendiilor, pe timpul actiunilor de protectie civila;
    f) reorganizeaza sistemele de paza generala din localitati, stabileste masurile pentru asigurarea pazei institutiilor publice si agentilor economici importanti si verifica functionarea pazei acestora;
    g) controleaza, indruma si dirijeaza circulatia autovehiculelor si a pietonilor, in functie de situatia creata, si participa la asigurarea masurilor stabilite la nivel central si local pe linie de protectie civila;
    h) participa la verificarea aplicarii masurilor de camuflare a luminilor din localitati, precum si a mijloacelor de transport.
    Art. 48
    Ministerul Industriilor exercita urmatoarele atributii:
    a) stabileste prin agentii economici, care produc, prelucreaza, manipuleaza, depoziteaza, utilizeaza sau transporta substante toxice industriale, masurile de prevenire a accidentului chimic, zonele de risc chimic, gradul de pericol pentru angajati, populatie si animale, masurile de interventie in caz de accident chimic, metode, procedee si mijloace de protectie a angajatilor, populatiei, animalelor, culturilor si a bunurilor materiale;
    b) colaboreaza, prin Comandamentul protectiei civile, cu Ministerul Apararii Nationale si alte ministere interesate, la stabilirea metodelor, procedeelor si mijloacelor de mascare, de protectie, de cercetare chimica, de decontaminare, de retinere a substantelor radioactive si a agentilor biologici;
    c) asigura realizarea, din timp de pace si la razboi, a necesarului de: medicamente, substante si preparate radioprotectoare si antidoturi; substante si amestecuri de decontaminare chimica, radioactiva si biologica; materiale si aparate pentru protectia pielii, a cailor respiratorii si pentru retinerea agentilor nocivi;
    d) asigura stabilitatea si functionarea neintrerupta a sistemului energetic national in conditii de razboi sau de dezastre;
    e) stabileste zonele de inundabilitate pentru barajele hidrotehnice; asigura instiintarea si alarmarea populatiei in aval de acestea;
    f) asigura, prin contract, alimentarea cu energie electrica a punctelor de comanda de protectie civila;
    g) coordoneaza, in situatii speciale, aplicarea de catre unitatile subordonate a masurilor de camuflaj al iluminatului public;
    h) stabileste si asigura aplicarea tuturor masurilor de securitate nucleara, de intocmire si aplicare a planurilor de protectie civila si interventie pentru centralele nuclearo-electrice;
    i) participa, cu personalul si tehnica de specialitate, din unitatile subordonate, la interventii pentru inlaturarea urmarilor atacurilor sau ale dezastrelor;
    j) asigura, pe baza de contract, functionarea permanenta, verificarea, intretinerea si repararea sirenelor electrice prin sucursalele judetene, municipale si orasenesti.
    Art. 49
    Ministerul Agriculturii si Alimentatiei exercita urmatoarele atributii:
    a) stabileste, impreuna cu Comandamentul protectiei civile, masurile pentru protectia animalelor, culturilor, cerealelor, furajelor, materiilor prime si produselor agroalimentare si asigura aducerea la indeplinire a acestora in timp de razboi sau de dezastre;
    b) stabileste norme privind folosirea solului, produselor animale si vegetale, a materiilor prime, produselor agroalimentare contaminate, in functie de natura si gradul de contaminare;
    c) asigura aparatura si personalul pentru executarea controlului contaminarii radioactive, chimice sau biologice a solului, culturilor, materiilor prime si produselor agroalimentare;
    d) asigura stocurile de medicamente si biopreparate pentru desfasurarea actiunilor sanitar-veterinare si fitosanitare;
    e) participa la actiunile de decontaminare a animalelor, materiilor prime, a produselor agroalimentare si a altor bunuri din unitatile agricole cu capital majoritar de stat sau privat ale industriei alimentare, folosind personalul si tehnica din unitatile subordonate.
    Art. 50
    Ministerul Sanatatii exercita urmatoarele atributii:
    a) coordoneaza si asigura asistenta medico-sanitara in timp de razboi sau de dezastre;
    b) asigura controlul radioactiv, chimic si biologic al mediului inconjurator, al alimentelor si populatiei; urmareste si asigura aplicarea si respectarea stricta a normelor sanitaro-igienice si antiepidemice;
    c) emite, cu acordul Ministerului Apararii Nationale, instructiuni privind organizarea, inzestrarea si functionarea formatiunilor medico-sanitare, destinate asistentei medicale de urgenta a victimelor din randul populatiei, in timp de razboi sau de dezastre;
    d) verifica, impreuna cu Comandamentul protectiei civile, prin antrenamente si exercitii, pregatirea pentru interventie a formatiunilor medico-sanitare si asigura, impreuna cu consiliile judetene si locale, baza tehnico-materiala a acestora;
    e) asigura stocurile necesare pentru dotarea unitatilor medico-sanitare cu aparatura necesara investigatiilor in caz de contaminare radioactiva, chimica, biologica si aprovizionarea cu sortimentele si cantitatile necesare de aparatura si instrumentar medical, sange si substituenti, medicamente, biopreparate si alte mijloace necesare acordarii asistentei medicale;
    f) organizeaza pregatirea cadrelor medico-sanitare in problemele specifice de acordare a asistentei medicale in timp de razboi sau de dezastre.
    Art. 51
    Ministerul Transporturilor exercita urmatoarele atributii:
    a) stabileste, impreuna cu Comandamentul protectiei civile, masurile de protectie colectiva a calatorilor aflati in statiile de cale ferata, metrou, autogari, aeroporturi, porturi si ecluze si asigura, prin agentii economici din domeniu, realizarea masurilor de protectie civila a acestora, conform reglementarilor internationale la care Romania este parte;
    b) stabileste, in baza unui plan comun, cu Ministerul Sanatatii si autoritatile administratiei publice, mijloacele de transport necesare care urmeaza a fi asigurate de agentii economici din domeniu, pentru actiunile de evacuare, interventie si transportul ranitilor;
    c) participa, cu unitatile sanitare proprii, impreuna cu serviciile de urgenta teritoriale ale Ministerului Sanatatii, in baza unui plan comun, la acordarea asistentei medicale de urgenta victimelor de pe raza de responsabilitate;
    d) stabileste si asigura, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale si Ministerul Sanatatii, mijloacele tehnice necesare controlului contaminarii radioactive si chimice si executarea operatiunilor de decontaminare a mijloacelor de transport din zona de responsabilitate;
    e) executa lucrari de protectie civila la metrou, finantate de la bugetul de stat, si asigura exploatarea si intretinerea acestora.
    Art. 52
    Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului exercita urmatoarele atributii:
    a) participa, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale, la elaborarea instructiunilor de proiectare si de executare a punctelor de comanda, adaposturilor de protectie civila, precum si a cailor de acces spre acestea;
    b) elaboreaza variante de folosire a mijloacelor din dotare pentru interventii la obiective de importanta vitala, avariate, in vederea restabilirii capacitatilor acestora;
    c) urmareste realizarea din timp de pace a obiectivelor de amenajare si de pregatire a teritoriului, destinate protectiei populatiei si bunurilor materiale in timp de razboi sau de dezastre.
    Art. 53
    Ministerul Comunicatiilor exercita urmatoarele atributii:
    a) executa studii si cercetari, in colaborare cu Comandamentul protectiei civile, pentru dezvoltarea si modernizarea mijloacelor de transmisiuni, de instiintare si alarmare pentru protectia civila;
    b) executa cu prioritate instalarea, verificarea, intretinerea si repararea mijloacelor de transmisiuni pentru protectia civila, pe baza contractelor incheiate cu beneficiarii;
    c) asigura stabilitatea functionarii permanente a statiilor centrale si locale de radio si televiziune si a celorlalte mijloace de telecomunicatii, in scopul instiintarii si alarmarii populatiei, la declararea mobilizarii, starii de razboi si in caz de dezastre, precum si a legaturilor necesare pentru realizarea masurilor de protectie civila.
    Art. 54
    Ministerul Invatamantului exercita urmatoarele atributii:
    a) stabileste si asigura din timp de pace, impreuna cu autoritatile administratiei publice, masurile privind organizarea si functionarea invatamantului de toate gradele, in timp de razboi;
    b) intocmeste, impreuna cu Comandamentul protectiei civile, planul si tematica de invatamant pentru pregatirea elevilor si studentilor in domeniul protectiei civile; asigura personalul si materialul didactic necesare acestor activitati.
    Art. 55
    Consiliul National al Audiovizualului, in exercitarea atributiilor sale legale, stabileste norme obligatorii referitoare la:
    a) asigurarea informarii populatiei cu privire la cunoasterea si aplicarea masurilor de protectie civila;
    b) transmiterea semnalelor de prevenire a populatiei despre pericolul atacului din aer, al contaminarii radioactive, chimice sau cu agenti biologici si a altor comunicate cu privire la aplicarea masurilor de protectie civila.
    Art. 56
    Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului exercita urmatoarele atributii:
    a) executa supravegherea meteorologica, hidrologica, de contaminare radioactiva, chimica si biologica si a factorilor de mediu;
    b) stabileste zonele de risc, in caz de inundatii si de alte evenimente hidrotehnice si meteorologice periculoase;
    c) asigura instiintarea organelor de protectie civila locale, a Comandamentului protectiei civile si alarmarea populatiei in aval de baraje sau alte lucrari hidrotehnice proprii;
    d) stabileste metode si procedee de decontaminare a apei si a altor factori de mediu, precum si norme admise pentru intrebuintarea apei contaminate;
    e) stabileste norme de dotare, asigura, cu aparatura si materialele necesare, reteaua de control si de supraveghere a contaminarii factorilor de mediu si de pregatire a personalului din subordine.
    Art. 57
    Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania exercita urmatoarele atributii:
    a) asigura organizarea, incadrarea si functionarea detasamentelor sanitare si posturilor de prim ajutor, precum si pregatirea surorilor de Cruce Rosie prin filialele de Cruce Rosie judetene, de sectoare si a municipiului Bucuresti, in vederea participarii acestora la actiunea de acordare a primului ajutor victimelor, precum si la aplicarea regulilor de igiena colectiva in caz de razboi sau de dezastre;
    b) participa la realizarea masurilor sanitare, de evacuare a populatiei, precum si la ajutorarea sinistratilor;
    c) participa la pregatirea populatiei prin cursuri sanitare de masa, pentru acordarea primului ajutor in caz de razboi sau de dezastre.

    Sectiunea a 3-a
    Atributiile specifice autoritatilor administratiei publice locale
    Art. 58
    Consiliul local exercita urmatoarele atributii:
    a) aproba structura organizatorica de protectie civila din localitate;
    b) repartizeaza si esaloneaza fonduri pentru protectia civila, o data cu aprobarea bugetului local;
    c) gestioneaza, depoziteaza, intretine si conserva tehnica, aparatura si materialele de protectie civila;
    d) aproba modalitatile de instiintare si alarmare de protectie civila in localitate, cat si masurile de protectie individuala si colectiva a populatiei, a colectivitatilor de animale si a bunurilor materiale;
    e) aproba masurile ce se propun de seful protectiei civile pentru inlaturarea urmarilor dezastrelor sau ale atacurilor din aer.
    Art. 59
    Primarul exercita urmatoarele atributii:
    a) conduce inspectoratul subordonat si activitatea de protectie civila pe plan local;
    b) propune consiliului local structura organizatorica de protectie civila din localitate;
    c) numeste in functie, cu avizul inspectoratului de protectie civila judetean, al municipiului Bucuresti sau ale sectoarelor acestuia, pe seful inspectoratului de protectie civila; stabileste sediul inspectoratului de protectie civila si locul punctului de comanda;
    d) prevede in proiectul bugetului local fondurile necesare realizarii lucrarilor de investitii, dotarii punctelor de comanda si adaposturilor, inzestrarii cu tehnica si materiale a formatiunilor de protectie civila, precum si cele necesare realizarii celorlalte masuri de protectie civila;
    e) aproba planurile operative si de pregatire a formatiunilor de protectie civila si propune consiliului local masuri pentru buna functionare a sistemului de instiintare si alarmare, intretinerea fondului de adapostire si a materialelor de protectie civila;
    f) ia masuri pentru prevenirea si limitarea urmarilor catastrofelor, calamitatilor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, impreuna cu organele de specialitate ale statului. In acest scop poate mobiliza si populatia, agentii economici si institutiile publice din localitate, acestea fiind obligate sa execute masurile stabilite;
    g) participa la convocari de pregatire, exercitii, aplicatii si la alte activitati de protectie civila organizate potrivit legii;
    h) asigura aducerea la indeplinire a masurilor de protectie civila stabilite de seful protectiei civile judetene;
    i) analizeaza si informeaza periodic consiliul local despre stadiul realizarii activitatilor de protectie civila.
    Art. 60
    Consiliul judetean si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, prin serviciile de specialitate subordonate, exercita urmatoarele atributii:
    a) asigura repartizarea, impreuna cu directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana si a municipiului Bucuresti, a fondurilor pentru realizarea lucrarilor de investitii, dotare si desfasurare a activitatilor protectiei civile, in baza proiectelor de buget ale fiecarei unitati administrativ-teritoriale;
    b) gestioneaza, depoziteaza, intretine si asigura conservarea tehnicii, aparaturii si materialelor de protectie civila si asigura spatiile de depozitare pentru materialele necesare la dezastre;
    c) pune la dispozitia inspectoratului de protectie civila judetean, al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia, precum si formatiunilor de protectie civila organizate de acestea, logistica, aparatura si materialele de protectie civila pentru instructie si interventie;
    d) asigura localurile, organizeaza paza, prevenirea incendiilor si securitatea depozitelor de materiale, a punctelor de comanda si a sediilor inspectoratelor de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia.
    Art. 61
    Prefectul exercita urmatoarele atributii:
    a) asigura si controleaza respectarea prevederilor legii protectiei civile, prin inspectoratul de protectie civila, la toate autoritatile administratiei publice locale, institutiile publice si la agentii economici de pe raza administrativ-teritoriala;
    b) propune structura organizatorica, planurile operative si de pregatire pentru protectia civila, elaborate de inspectoratul de protectie civila;
    c) aproba conceptia si executarea aplicatiilor, exercitiilor de alarmare si a altor activitati de instruire conduse de inspectoratul de protectie civila;
    d) raspunde, in conditiile stabilite de lege, de aducerea la indeplinire a masurilor de inlaturare a urmarilor atacurilor inamicului si ale dezastrelor;
    e) prezinta comisiei administrative proiecte de hotarari cu privire la completarea sistemului de instiintare si alarmare a populatiei, a fondului de adapostire, a bazei materiale si a altor masuri de protectie a populatiei si a bunurilor materiale;
    f) raspunde de alarmarea, protectia si pregatirea populatiei din zonele de risc nuclear, chimic, biologic sau in aval de barajele hidrotehnice;
    g) aproba lista agentilor economici, institutiilor publice din judet, respectiv din municipiul Bucuresti, care asigura componenta formatiunilor de protectie civila la nivel administrativ-teritorial.

    Sectiunea a 4-a
    Atributiile specifice institutiilor publice si agentilor economici
    Art. 62
    Institutiile publice si agentii economici, care produc, prelucreaza, manipuleaza, depoziteaza, utilizeaza sau transporta substante toxice, substante radioactive sau preparate biologice, precum si proprietarii de baraje hidrotehnice, exercita si urmatoarele atributii specifice:
    a) stabilesc masurile de prevenire a unor accidente, zonele de risc si gradul de pericol pentru populatie si pentru mediu, masurile de protectie si de interventie si asigura aparatura si asistenta tehnica de specialitate in zonele afectate;
    b) stabilesc si realizeaza masurile de protectie civila a angajatilor si bunurilor materiale proprii; conduc nemijlocit actiunile de interventie;
    c) informeaza oportun inspectoratele de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia despre intrarea in tara, tranzitarea sau depozitarea unor substante toxice sau radioactive;
    d) organizeaza si executa controlul contaminarii radioactive, chimice si biologice a materiilor prime si produselor finite si realizeaza masurile de decontaminare a personalului, terenului, cladirilor si utilajelor;
    e) organizeaza si asigura participarea la pregatirea de protectie civila a personalului incadrat in comisii, a formatiunilor de protectie civila si a angajatilor;
    f) instiinteaza persoanele si organismele cu atributii in domeniu despre pericolul producerii dezastrului.
    Art. 63
    Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile publice si agentii economici vor lua masuri pentru repartizarea si asigurarea spatiilor necesare activitatilor de protectie civila.

    Sectiunea a 5-a
    Obligatiile si drepturile cetatenilor pentru realizarea masurilor de protectie civila
    Art. 64
    Pentru realizarea masurilor de protectie civila cetatenii au urmatoarele obligatii:
    a) sa participe la pregatirea pentru protectia civila, in scopul insusirii cunostintelor si deprinderilor necesare infaptuirii acestei activitati;
    b) sa respecte regulile si masurile de protectie impotriva factorilor distructivi ai armelor de nimicire in masa, ai armelor conventionale, mijloacelor incendiare si dezastrelor;
    c) sa realizeze si sa intretina adaposturile de interes colectiv sau sa amenajeze spatiile de adapostire din cladirile ori de pe terenul proprietate personala, potrivit legii;
    d) sa-si asigure mijloace individuale de protectie, trusa sanitara, rezerva de alimente si apa, alte materiale necesare pentru asigurarea protectiei si pentru participarea la executarea unor actiuni de interventie;
    e) sa participe la actiunile de limitare si inlaturare a urmarilor atacurilor inamicului, la localizarea si inlaturarea urmarilor dezastrelor;
    f) sa indeplineasca toate masurile stabilite de catre organele de protectie civila.
    Art. 65
    Cetatenii care participa la actiunile de protectie civila au urmatoarele drepturi:
    a) beneficiaza gratuit de asistenta medicala, medicamente, spitalizare si de pensia pentru accidentele sau bolile ce au survenit pe timpul sedintelor de pregatire sau al participarii la actiuni de interventie de protectie civila;
    b) li se asigura mijloace de transport si de protectie pe timpul pregatirii sau desfasurarii actiunilor de interventie de protectie civila;
    c) beneficiaza gratuit de hrana si de cazare pe timpul participarii la actiunile de limitare si inlaturare a efectelor atacurilor inamicului sau dezastrelor;
    d) pot fi recompensati, prin acordarea de diplome, insigne sau alte insemne, bani sau bunuri materiale, in cazul in care se evidentiaza in cadrul actiunilor de protectie civila.

    CAP. 7
    Asigurarea materiala si financiara de protectie civila
    Art. 66
    Inzestrarea si dotarea cu bunuri materiale in timp de pace si de razboi a Comandamentului protectiei civile, inspectoratelor judetene, subunitatilor si unitatilor militare de protectie civila se asigura de Ministerul Apararii Nationale pe baza normelor de inzestrare aprobate de seful protectiei civile din Romania.
    Art. 67
    Dotarea cu bunuri materiale a inspectoratelor, comisiilor, formatiunilor de protectie civila, punctelor de comanda si a populatiei, in timp de pace si de razboi, se realizeaza potrivit normelor de inzestrare elaborate de Comandamentul protectiei civile.
    Art. 68
    Coordonarea asigurarii cu tehnica si materiale specifice de protectie civila se executa de catre Comandamentul protectiei civile, pe baza propunerilor autoritatilor administratiei publice si a institutiilor publice, precum si ale agentilor economici.
    Contractarea si aprovizionarea bunurilor materiale se asigura de catre fiecare beneficiar, contra cost. Tehnica si alte categorii de materiale necesare protectiei civile pot fi asigurate si prin rechizitii si sponsorizari, potrivit legii.
    Art. 69
    Organele si autoritatile administratiei publice, institutiilor publice si agentilor economici au obligatia de a satisface comenzile de materiale si tehnica necesare protectiei civile, integral si in termenele stabilite prin contracte, in timp de pace si, cu prioritate, in timp de razboi.
    Art. 70
    Finantarea obiectivelor de investitii si dezvoltare, la nivel national, pentru protectia civila, se asigura de la bugetul de stat din fondurile prevazute la capitolul "Cheltuieli pentru protectia civila".
    Obiectivele de investitii si dezvoltare se stabilesc de catre Guvern, la propunerea Comandamentului protectiei civile.
    Art. 71
    Fondurile banesti pentru realizarea si desfasurarea activitatilor de protectie civila la nivel national, judetean, al municipiului Bucuresti si al sectoarelor acestuia, oraselor si comunelor se asigura din bugetul de stat si bugetele locale, dupa caz, din capitolul "Cheltuieli pentru protectia civila", precum si din alte fonduri legal constituite pe baza planurilor de dotare si cheltuieli, intocmite si aprobate in acest sens.
    Obiectivele si fondurile banesti propuse se avizeaza de Comandamentul protectiei civile pentru a fi puse de acord cu strategia programelor de dezvoltare in teritoriu.
    Fundamentarea cifrelor de plan se realizeaza de comun acord cu comisiile de protectie civila, care urmaresc si controleaza modul de cheltuire a fondurilor alocate.
    Art. 72
    Fondurile banesti necesare realizarii masurilor de protectie civila la institutiile publice si la agentii economici se asigura din bugetele si resursele proprii sau din alte fonduri legal constituite.
    Art. 73
    Materialele didactice necesare pentru protectia civila, ca: filme, diafilme, planse, manuale, brosuri, pliante si altele se realizeaza si se asigura, contra cost, de Ministerul Apararii Nationale si se difuzeaza autoritatilor administratiei publice, institutiilor publice si agentilor economici.
    Autoritatile administratiei publice, institutiile publice si agentii economici, cu acordul Comandamentului protectiei civile, inspectoratele de protectie civila pot realiza materiale de popularizare de protectie civila, emisiuni radio si de televiziune, ca si alte activitati.
    Materialele pentru marcarea focului, necesare pregatirii prin aplicatii si exercitii, se asigura, fara plata, de Ministerul Apararii Nationale.
    Art. 74
    Pe timpul pregatirii de protectie civila, al cursurilor sau convocarilor cu scoatere din productie, al exercitiilor, aplicatiilor si al altor forme de instruire pentru protectia civila, participantii primesc salariul, drepturile banesti de transport si de cazare de la unitatile in care sunt incadrati, conform legislatiei in vigoare si prevederilor contractului colectiv de munca.
    Art. 75
    Personalul inspectoratelor, al comisiilor si formatiunilor de protectie civila, pe timpul interventiei, aplicatiilor sau al activitatilor de pregatire, poarta uniforme cu insemnele protectiei civile, iar contravaloarea uniformelor se suporta de autoritatile administratiei publice, institutiile publice si agentii economici. Modelul uniformelor cat si portul acestora se stabilesc prin instructiunile aprobate de Ministerul Apararii Nationale. Autovehiculele destinate protectiei civile poarta insemne distincte si se doteaza cu mijloace tehnice necesare pentru legaturi si avertizare.
    Art. 76
    Depozitarea, intretinerea, repararea si evidenta bunurilor de protectie civila, precum si durata de folosinta a acestora se stabilesc potrivit normelor tehnice elaborate de Comandamentul protectiei civile.
    Art. 77
    Comandamentul protectiei civile si inspectoratele de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia tin evidenta statistica a bunurilor din inzestrarea formatiunilor de protectie civila si controleaza existenta, calitatea, starea de intretinere si folosirea acestora.

    CAP. 8
    Sanctiuni

    Art. 78
    Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:
    a) refuzul de a organiza, inzestra si instrui formatiunile de protectie civila, conform art. 44 alin. 1 lit. a), k), m) si o); art. 58 lit. a); art. 59 lit. b), d), e), g); art. 60 lit. a), c), d); art. 61 lit. b) si g); art. 62 lit. e) si art. 69;
    b) neanuntarea autoritatilor in drept despre producerea dezastrelor, conform art. 37 alin. 2; art. 44 alin. 1 lit. c); art. 48 lit. e); art. 56 lit. c) si art. 62 lit. c) si f);
    c) neanuntarea de indata a descoperirii munitiilor ramase neexplodate si neasigurarea conditiilor de asanare si distrugere a munitiei de catre unitatile specializate, conform art. 41 si art. 42;
    d) folosirea mijloacelor si sistemelor de transmisiuni-alarmare, a tehnicii, aparaturii, materialelor si echipamentelor de protectie civila in alte scopuri decat cele pentru care sunt destinate; deteriorarea si neasigurarea mentinerii in permanenta stare de functionare a acestora, conform art. 29 alin. 2; art. 35 si art. 53 lit. b);
    e) neintretinerea mijloacelor de transmisiuni-alarmare a punctelor de comanda si a spatiilor de adapostire, precum si a tehnicii destinate protectiei civile, conform art. 48 lit. j); art. 53 lit. c); art. 58 lit. c); art. 60 lit. b) si art. 64 lit. c);
    f) refuzul de a indeplini masurile de prevenire si protectie a oamenilor, mediului si bunurilor materiale, de a participa la pregatirea de protectie civila sau la actiuni de interventie, conform art. 21; art. 48 lit. a) si i); art. 49 lit. a), c), d) si e); art. 50 lit. b) si e); art. 51 lit. a) si e); art. 59 lit. f); art. 61 lit. f); art. 62 lit. d) si art. 64 lit. a) si e);
    g) neintocmirea documentelor operative de planificare, organizare, inzestrare si conducere, specifice protectiei civile, conform art. 39; art. 44 alin. 1 lit. e), g) si h) si art. 62 lit. b);
    h) impiedicarea, sub orice forma, a organelor de control de a-si exercita atributiile, conform art. 10;
    i) eliberarea autorizatiilor de constructii civile, fara avizul organelor militare prevazute in lege, conform art. 33.
    Art. 79
    Contraventiile prevazute la art. 78 se sanctioneaza, dupa cum urmeaza:
    a) cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, contraventiile prevazute la art. 78 lit. c), g) si h);
    b) cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei, contraventiile prevazute la art. 78 lit. a) si i);
    c) cu amenda de la 2.000.000 lei la 3.000.000 lei, contraventiile prevazute la art. 78 lit. b) si d);
    d) cu amenda de la 3.000.000 lei la 4.000.000 lei, contraventiile prevazute la art. 78 lit. e);
    e) cu amenda de la 4.000.000 lei la 5.000.000 lei, contraventiile prevazute la art. 78 lit. f).
    Art. 80
    Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre seful protectiei civile de la autoritatile administratiei publice, precum si de catre persoanele cu atributii de control, imputernicite de comandantul Comandamentului protectiei civile.
    Art. 81
    Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii, contravenientul poate face plangere la judecatorie in termen de 15 zile de la comunicare.
    Art. 82
    Regimul contraventiilor din prezenta lege se completeaza si se actualizeaza in mod corespunzator cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.

    CAP. 9
    Dispozitii finale

    Art. 83
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 2/1978 privind apararea civila in Republica Socialista Romania, publicata in Buletinul Oficial nr. 24 din 27 martie 1978, Decretul nr. 430/1978 privind unele masuri pentru apararea civila, publicat in Buletinul Oficial nr. 103 din 15 noiembrie 1978, Hotararea Guvernului nr. 531/1992 privind realizarea unor masuri de aparare civila, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 233 din 22 septembrie 1992, precum si orice alte dispozitii contrare.

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 10 septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                  p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                             MARTIAN DAN

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 10 septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                        PRESEDINTELE SENATUI
                    prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN



SmartCity5

COMENTARII la Legea 106/1996

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 106 din 1996
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 106/1996
Legea 481 2004
privind protectia civila
Ordin 602 2003
pentru aprobarea Normelor privind avizarea pe linie de protectie civila a documentatiilor de investitii in constructii
OUG 64 2003
pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice
Ordonanţa 88 2001
privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare pentru situatii de urgenta
OUG 291 2000
privind stabilirea de masuri referitoare la organizarea si functionarea unor ministere
OUG 179 2000
privind trecerea unitatilor militare de protectie civila de la Ministerul Apararii Nationale la Ministerul de Interne, precum si modificarea si completarea Legii protectiei civile nr. 106/1996, a Ordonantei Guvernului nr. 47/1994 privind apararea impotriva dezastrelor si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/2000 privind infiintarea formatiunilor de protectie civila pentru interventie de urgenta in caz de dezastre
Hotărârea 222 1997
privind organizarea si conducerea actiunilor de evacuare in cadrul protectiei civile
Decretul 482 1996
pentru promulgarea Legii protectiei civile
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu