ORDIN Nr. 113
din 17 decembrie 2008
privind aprobarea
Instructiunilor pentru organizarea si desfasurarea activitatii de control
oficial in unitatile de prelucrare, procesare, depozitare, transport,
valorificare si comercializare a produselor si subproduselor alimentare de
origine nonanimala
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 886 din 29 decembrie 2008
Văzând Referatul de aprobare nr. 38.578 din 25
noiembrie 2008 al Direcţiei generale siguranţa alimentelor,
având în vedere prevederile art.
10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de prevederile Regulamentului Parlamentului
European şi Consiliului nr. 882/2004 privind controalele oficiale efectuate
pentru asigurarea conformităţii cu legislaţia în domeniul alimentelor şi furajelor,
sănătăţii şi bunăstării animale, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 3 alin. (3) şi ale art. 4
alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările şi
completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile pentru organizarea
şi desfăşurarea activităţii de control oficial în unităţile de prelucrare,
procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de origine
nonanimală, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. -Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor va controla modul de
aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - (1) Prezentul ordin va fi publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Prezentul ordin se aplică începând cu data de 1
ianuarie 2009 până la data de 31 decembrie 2009.
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Radu Roatis Chetan
ANEXA
INSTRUCŢIUNI
pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de
control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare si comercializare a produselor si subproduselor alimentare de
origine nonanimală
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele instrucţiuni stabilesc cadrul
organizatoric în care inspectorii Autorităţii Naţionale sanitare veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor îşi desfăşoară activitatea de control oficial în
unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi
comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală.
Art. 2. -In sensul prezentelor instrucţiuni, expresiile
de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) control oficial -
orice formă de control pe care îl efectuează autoritatea competentă ori Comisia
Europeană împreună cu statele membre ale Uniunii Europene, pentru verificarea
conformităţii cu legislaţia în domeniul alimentelor;
b) inspectorii autorităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor-
personalul de specialitate angajat, în condiţiile legii, al Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, respectiv al
direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene sau a
municipiului Bucureşti, cu atribuţii de control oficial conform fişei postului;
c) unităţi - unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, transportă,
valorifică şi comercializează produse şi subproduse alimentare de origine
nonanimală;
d) unităţi integrate - unităţile care desfăşoară mai multe activităţi sectoriale (cod
CAEN) integrate în aceeaşi locaţie;
e) operator economic -
orice persoana fizică sau juridică care prelucrează, procesează, depozitează,
transportă, valorifică şi comercializează produse şi subproduse alimentare de
origine nonanimală;
f) cheltuieli -
valoarea operaţiunilor efectuate în cadrul activităţii de control oficial
pentru siguranţa alimentelor, stabilite în baza
prevederilor legale;
g) plată aferentă
activităţii de control oficial - cuantumul
rezultat prin înmulţirea timpului aferent pentru efectuarea controlului oficial
cu tariful stabilit pe oră;
h) documente justificative - actele oficiale în baza cărora direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa
alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti întocmeşte
formalităţile de plată şi sunt reprezentate de procese-verbale de constatare,
fişe de control, însoţite, dacă este cazul, de procese-verbale de prelevare
probe, procese-verbale de reţinere oficială, procese-verbale de confiscare,
cerere de analiză, precum şi de alte documente care cuprind acţiunile
întreprinse ca urmare a desfăşurării activităţii de control oficial în
unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică şi
comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală,
inclusiv buletine de analiză ca urmare a determinărilor de către laboratoare
specializate.
Art. 3. -Tariful aferent activităţii
de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare,
transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor
alimentare de origine nonanimală se calculează de către inspectorii autorităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, prin aplicarea tarifului
total de 52,2 lei/h, prevăzut în anexa nr. 2, la timpul stabilit potrivit
anexei nr. 1.
CAPITOLUL II
SECŢIUNEA I
Obligaţiile inspectorilor autorităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
Art. 4. - Inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor trebuie să deţină baza de date corespunzătoare şi
să identifice unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică
şi comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală,
arondate în vederea asigurării activităţii de control oficial pentru siguranţa
alimentelor.
Art. 5. - Activitatea de control oficial la unităţile
care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează
produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală se realizează de către inspectorii autorităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, în conformitate cu
prevederile fişei postului, ale procedurii prevăzute în anexa nr. 3, precum şi
ale altor dispoziţii şi instrucţiuni primite de la autoritatea centrală
sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.
Art. 6. - Ca urmare a controlului oficial realizat în
unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi
comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală,
inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
elaborează documente justificative privind controalele oficiale pe care le-au
efectuat.
Art. 7. - Inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor au obligaţia să păstreze confidenţialitatea
activităţii de control oficial desfăşurate în unităţi care prelucrează,
procesează, depozitează, valorifică şi comercializează produse şi subproduse
alimentare de origine nonanimală, în raport cu alte persoane fizice sau
juridice, pentru a nu afecta concurenţa de piaţă, potrivit prevederilor legale
în vigoare.
SECŢIUNEA a II-a
Obligaţiile direcţiilor sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti
Art. 8. - In cel mult 5 zile lucrătoare de la
efectuarea controlului oficial, direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti trimit
operatorilor economici controlaţi documentele de plată pentru activitatea
desfăşurată, precum şi o copie a documentelor justificative privind controlul
oficial efectuat.
Art. 9. - (1) Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti încasează
tariful aferent activităţii de control oficial.
(2) Tariful aferent activităţii de control oficial
stabilit pe baza documentelor justificative este virat de unităţi în contul
direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti şi suma rezultată este evidenţiată distinct
în contabilitate, constituind pentru acestea fonduri extrabugetare care se
utilizează, conform legii, pentru acoperirea costurilor controalelor oficiale.
(3) Costurile aferente analizelor
de laborator efectuate potrivit Programului anual de supraveghere şi control în
domeniul siguranţei alimentelor, aprobat prin ordin al preşedintelui
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, se
suportă din bugetul alocat direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
SECŢIUNEA a III-a
Obligaţiile operatorilor economici
Art. 10. - (1) Operatorii economici controlaţi virează
în contul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti suma corespunzătoare cheltuielilor
calculate pentru activitatea de control oficial desfăşurată de inspectorii
autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, în termen de 20
de zile lucrătoare de la data primirii documentelor de plată.
(2) Incadrarea în categoriile de producţie prevăzute în
anexa nr. 1 se face prin declaraţia pe propria răspundere prevăzută în anexa
nr. 4, depusă la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor
judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 30 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentului ordin.
Art. 11. - Operatorii economici sunt obligaţi să
asigure trasabilitatea produselor de la materiile prime
la produsul finit.
Art. 12. - Operatorii economici sunt obligaţi să deţină
proceduri interne de retragere a produselor alimentare neconforme.
Art. 13. - Operatorii economici asigură condiţii optime
pentru ca inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor să îşi poată desfăşura şi exercita activitatea de control oficial
în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 14. - (1) In cazul în care operatorii economici
işi desfăşoară activitatea în unul sau mai multe judeţe prin unităţi fără
personalitate juridică şi cu acelaşi cod CAEN, plata aferentă controlului
oficial se face de către entitatea juridică, conform categoriei de încadrare
din anexa nr. 1.
(2) Dacă unitatea de prelucrare, procesare, depozitare
sau valorificare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală
deţine puncte de lucru, fără personalitate juridică distinctă, fie pe raza
aceluiaşi judeţ, fie în mai multe judeţe, dar a căror activitate se încadrează
în aceeaşi clasă CAEN, şi dacă suma calculată pentru controlul oficial
depăşeşte valoarea de 2.000 euro/lună, suma care trebuie plătită pentru fiecare
punct de lucru se calculează luându-se în considerare ponderea fiecărui punct
de lucru în activitatea totală, astfel încât per total unitate să nu depăşească
valoarea maximă de 2.000 euro/lună.
(3) Plata se va face proporţional cu activitatea
desfăşurată în fiecare punct de lucru, consemnată în declaraţia pe propria
răspundere prevăzută în anexa nr. 4.
(4) Operatorul economic care
desfăşoară mai multe activităţi sectoriale (cod CAEN) integrate în aceeaşi
locaţie va fi tarifat o singură dată pentru categoria cu tariful cel mai mare.
(5) Pentru unităţile aflate în primul an de
activitate, sumele pentru activitatea specifică de control oficial se
calculează în baza documentului justificativ întocmit conform producţiei
curente din luna precedentă.
Art. 15. - Neplata în termenul prevăzut la art. 10 a
sumelor calculate pentru activitatea de control oficial atrage perceperea unor
penalităţi de 0,25% din suma de plată restantă, pentru fiecare zi de
întârziere, de la data la care obligaţia de plată a sumei a devenit scadentă
până la achitarea integrală a sumei, inclusiv ziua plăţii.
Art. 16. - Neplata sumelor restante calculate pentru activitatea de control oficial atrage acţionarea în
instanţă a operatorului economic pentru obligarea la plata sumelor datorate.
Art. 17. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentele instrucţiuni.
ANEXA Nr. 1 la instrucţiuni
TIMPUL
pentru controlul oficial în unităţile de prelucrare,
procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare
de origine nonanimala
Tipul unităţii (Operator economic)
|
Categoria
|
Producţia
|
Timpul pentru controlul oficial (h)
|
Unităţi de fabricare a pâinii,
produselor de panificaţie şi patiserie
|
A
|
< 1.800 (t/an)
|
1
|
B
|
1.800-4.500 (t/an)
|
2,5
|
C
|
4.500-9.000 (t/an)
|
4
|
D
|
> 9.000 (t/an)
|
6
|
Unităţi de morărit
|
A
|
< 1.800 (t/an)
|
1
|
B
|
1.800-4.500 (t/an)
|
1,5
|
C
|
4.500-9.000 (t/an)
|
2
|
D
|
> 9.000 (t/an)
|
3
|
Unităţi de fabricare a băuturilor
răcoritoare
|
A
|
< 20.000 (t/an)
|
1,5
|
B
|
20.000-50.000 (t/an)
|
3
|
C
|
50.000-100.000 (t/an)
|
4
|
D
|
> 100.000(t/an)
|
4
|
Unităţi de fabricare a vinurilor*)
|
A
|
< 7 000 (hl/an)
|
3
|
B
|
7.000-10.000 (hl/an)
|
4
|
C
|
10.000-15.000 (hl/an)
|
6
|
D
|
> 15.000 (hl/an)
|
8
|
Unităţi de fabricare a băuturilor
alcoolice distilate
|
A
|
< 7.000 (hl/an)
|
2
|
B
|
7.000-10.000 (hl/an)
|
4
|
C
|
10.000-15.000 (hl/an)
|
5
|
D
|
> 15.000 (hl/an)
|
6
|
Unităţi de fabricare a alcoolului
etilic de fermentaţie
|
A
|
< 5.000(hl/an)
|
2
|
B
|
5.000-10.000(hl/an)
|
3
|
C
|
10.000-15.000(hl/an)
|
4
|
D
|
> 15.000(hl/an)
|
6
|
Unităţi de fabricare a uleiurilor,
grăsimilor fine şi rafinate, margarinei şi a produselor comestibile similare
|
A
|
< 12.500 (t/an)
|
1,5
|
B
|
12.500-25.000 (t/an)
|
2
|
C
|
25.000-50.000 (t/an)
|
3
|
D
|
> 50.000 (t/an)
|
4
|
Unităţi de fabricare a produselor
din cacao, ciocolatei şi a produselor zaharoase
|
A
|
< 1.000 (t/an)
|
3
|
B
|
1.000-5.000 (t/an)
|
4
|
C
|
5.000-10.000 (t/an)
|
6
|
D
|
> 10.000 (t/an)
|
8
|
Unităţi de fabricare a berii
|
A
|
< 20.000 (t/an)
|
1,5
|
B
|
20.000-50.000 (t/an)
|
3
|
C
|
50.000-100.000 (t/an)
|
4
|
D
|
> 100.000(t/an)
|
4
|
Tipul unităţii (Operator economic)
|
Categoria
|
Producţia
|
Timpul pentru controlul oficial (h)
|
Unităţi de fabricare a malţului
|
A
|
< 4 000 (t/an)
|
3
|
B
|
4.000-11.000 (t/an)
|
4
|
C
|
11.000-16.000 (t/an)
|
6
|
D
|
> 16.000 (t/an)
|
8
|
Unităţi de prelucrare şi conservare
a fructelor şi legumelor**)
|
A
|
< 200 (t/an)
|
2
|
B
|
200-500 (t/an)
|
4
|
C
|
500-750 (t/an)
|
6
|
D
|
> 750 (t/an)
|
8
|
Depozite
pentru seminţe de consum***)
|
A
|
< 50 000 (t/an)
|
2
|
B
|
50.000-150.000 (t/an)
|
4
|
C
|
150.000-300.000 (t/an)
|
6
|
D
|
> 300.000 (t/an)
|
8
|
Unităţi de producere a apelor
minerale (carbogazoasă şi plată) îmbuteliate la sursă
|
A
|
< 20.000 (t/an)
|
1
|
B
|
20.000-50.000 (t/an)
|
2
|
C
|
50.000-100.000 (t/an)
|
3
|
D
|
> 100.000(t/an)
|
3
|
NOTĂ:
Controlul oficial al unităţilor care prelucrează,
procesează, depozitează, transportă, valorifică şi comercializează produse de
origine nonanimala şi evaluarea şi clasificarea unităţilor din domeniul
alimentar în funcţie de risc se realizează conform Regulamentului Parlamentului
European şi al Consiliului nr. 852/2004 privind igiena alimentelor, cu
modificările şi completările ulterioare, şi Regulamentului Parlamentului
European şi al Consiliului nr. 882/2004 privind controalele oficiale efectuate
pentru asigurarea conformităţii cu legislaţia în domeniul alimentelor şi
furajelor, sănătăţii şi bunăstării animale, cu modificările şi completările
ulterioare, după cum urmează:
1. Pentru unităţile cu
activitate în domeniul alimentar cu risc crescut, respectiv cele care au
obţinut punctajul > 42 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată
pe lună;
2. Pentru unităţile cu activitate în domeniul
alimentar cu risc mediu, respectiv cele care au obţinut punctajul între 30 şi
42 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată la două luni;
3. Pentru unităţile cu activitate în domeniul
alimentar cu risc scăzut, respectiv cele care au obţinut punctajul < 30 la
evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată la 4 luni;
*) Pentru astfel de
unităţi se efectuează un control preoperaţional şi în lunile cu activitate, în
conformitate cu încadrarea unităţii în categorii de risc.
**) Pentru astfel de
unităţi controlul oficial constă, în lunile fără activitate, într-un control
preoperaţional şi în lunile cu activitate, în conformitate cu încadrarea
unităţii în categorii de risc.
***) Pentru astfel
de unităţi se efectuează un control oficial preoperaţional şi restul
controalelor se vor efectua în conformitate cu încadrarea unităţii în categorii
de risc.
Tipul unităţii (Operator economic)
|
Timpul pentru controlul oficial (h)
|
Miniberării (capacitate de producţie <3.000 hl/an)
|
1
|
Unităţi de prelucrare a cartofilor şi conservare a produselor din cartofi
|
4
|
Unităţi de vânzare cu amănuntul a produselor alimentare de
origine nonanimala
|
1
|
Unităţi de fabricare a macaroanelor, tăiţeilor, cuş-cuş-ului şi a
altor produse făinoase similare
|
2
|
Unităţi de prelucrare a ceaiului şi a cafelei
|
4
|
Unităţi de fabricare a condimentelor
|
3
|
Unităţi de fabricare a altor produse alimentare
|
6
|
Unităţi de fabricare a cidrului şi a vinului din fructe*)
|
6
|
Unităţi de fabricare a altor băuturi obţinute prin fermentare*)
|
6
|
Supermarket/hipermarket
|
8
|
Tipul unităţii (Operator economic)
|
Timpul pentru controlul oficial (h)
|
Unităţi de îmbuteliere şi ambalare a produselor de origine
nonanimala
|
2
|
Unităţi de fabricare a sucurilor de fructe şi legume*)
|
8
|
Unităţi de fabricare a amidonului şi a produselor din amidon
|
5
|
Unităţi de fabricare a biscuiţilor, pişcoturilor şi a altor
produse similare
|
2
|
Unităţi de fabricare a zahărului*)
|
8
|
Depozite de produse alimentare de origine nonanimala
|
4
|
Depozite de comercializare angro
|
6
|
NOTA:
Controlul oficial al unităţilor care prelucrează,
procesează, depozitează, transportă, valorifică şi comercializează produse de
origine nonanimala şi evaluarea şi clasificarea unităţilor din domeniul
alimentar în funcţie de risc se realizează conform Regulamentului Parlamentului
European şi al Consiliului nr. 852/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, şi Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr.
882/2004 privind controalele oficiale efectuate pentru asigurarea conformităţii
cu legislaţia în domeniul alimentelor şi furajelor, sănătăţii şi bunăstării
animale, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:
1. Pentru unităţile cu activitate în domeniul
alimentar cu risc crescut, respectiv cele care au obţinut punctajul > 42 la
evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată pe lună;
2. Pentru unităţile cu activitate în domeniul
alimentar cu risc mediu, respectiv cele care au obţinut punctajul între 30 şi
42 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată la două luni;
3. Pentru unităţile cu activitate în domeniul
alimentar cu risc scăzut, respectiv cele care au obţinut punctajul < 30 la
evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată la 4 luni;
*) Pentru astfel de
unităţi controlul oficial constă, în lunile fără activitate, într-un control
preoperaţional şi în lunile cu activitate controlul oficial se va efectua în
conformitate cu încadrarea unităţii în categorii de risc
ANEXA Nr. 2 la instrucţiuni
TARIFELE
pentru cheltuielile de personal care desfăşoară
activitatea de control oficial în unităţile de prelucrare,
procesare, depozitare,
transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare
de origine nonanimala
Nr. crt.
|
Etapele aferente realizării unui
control oficial în domeniul alimentar
|
Cheltuielile pentru
salariu/persoană/h
(lei)
|
Cheltuielile necesare
perfecţionării/persoană/h
(lei)
|
Total cheltuieli/h (lei)
|
1.
|
Pregătirea controlului, studierea facilităţilor şi documentaţiei
deţinute de operatorii economici, astfel încât să fie capabil să îşi
îndeplinească atribuţiile în mod adecvat
|
16,7
|
0,7
|
17,4
|
2.
|
Realizarea controlului
|
16,7
|
0,7
|
17,4
|
3.
|
Analiza activităţii de control şi stabilirea concluziilor
|
16,7
|
0,7
|
17,4
|
|
TOTAL:
|
50,1
|
2,1
|
52,2
|
ANEXA Nr. 3 la instrucţiuni
PROCEDURĂ
privind efectuarea controlului oficial în unităţile
de prelucrare, procesare, depozitare, transport şi valorificare a produselor şi subproduselor alimentare
de origine nonanimala
I. Generalităţi
Controalele oficiale se efectuează fără o avertizare
prealabilă.
Controalele oficiale se efectuează pentru toate etapele de prelucrare, procesare, depozitare, transport,
valorificare şi comercializare a produselor şi
subproduselor alimentare de origine nonanimală sau selectiv, pentru una ori mai
multe dintre etapele menţionate anterior, pentru care se consideră a fi necesar
să fie supuse activităţii de inspecţie şi control.
Controalele oficiale se efectuează pentru:
a) produsele alimentare provenind din:
1. schimburile comerciale desfăşurate pe teritoriul
României;
2. schimburile comerciale dintre statele membre ale
Uniunii Europene;
3. import;
b) produsele destinate exportului.
Inspectorul autorităţii sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor este însoţit de către un reprezentant al societăţii
comerciale sau de o persoană abilitată care să răspundă întrebărilor
inspectorului şi care să fie prezentă pe tot parcursul inspecţiei şi
controlului.
II. Scop
Controalele oficiale se realizează pentru a se verifica
conformitatea cu regulile ce au drept scop prevenirea, eliminarea sau reducerea
riscurilor până la niveluri acceptabile pentru sănătatea publică.
Controalele oficiale asigură suportul informativ pentru
realizarea evaluării riscului în domeniul siguranţei alimentelor.
III. Definiţii
In înţelesul prezentei proceduri, următorii termeni se
definesc astfel:
a) verificare -
controlul, prin examinarea şi prin luarea în considerare a evidenţelor, sub
raportul îndeplinirii cerinţelor specificate;
b) inspecţie - examinarea oricărui aspect privind alimentele, pentru a se
verifica faptul că astfel de aspecte sunt conforme cu cerinţele legislaţiei în
domeniul alimentelor;
c) monitorizare -
realizarea de observaţii sau de măsuri planificate secvenţial, cu scopul de a
obţine o evaluare generală a nivelului de conformitate cu legislaţia în
domeniul alimentelor;
d) supraveghere - o
examinare cu caracter preventiv a activităţii uneia sau mai multor
întreprinderi cu activitate în domeniul alimentelor, a operatorilor economici
ori a activităţilor acestora;
e) neconformitate -
neconcordanţa cu legislaţia în domeniul alimentelor;
f) prelevare de probe pentru
analiză - recoltarea de probe de alimente sau de
orice alte substanţe reprezentative pentru producerea, prelucrarea şi
distribuţia alimentelor, cu scopul de a se verifica prin analiză conformitatea
cu legislaţia în domeniul alimentelor;
g) reţinere oficială - procedura prin care autoritatea sanitar-veterinară şi pentru
siguranţa alimentelor dispune ca alimentele să nu fie deplasate ori falsificate
până la luarea unei decizii cu privire la destinaţia acestora; aceasta include
depozitarea de către operatorii economici, în conformitate cu instrucţiunile
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;
h) trasabilitate -
posibilitatea identificării şi urmăririi, pe parcursul tuturor etapelor de
producţie, procesare şi distribuţie, a unui aliment, a hranei pentru animale, a
unui animal destinat pentru producţia de alimente sau a unei substanţe ce
urmează ori care poate fi încorporată într-un aliment sau în hrana pentru
animale;
i) producţie - totalitatea produselor obţinute din
prelucrarea, procesarea, depozitarea, transportul, valorificarea şi
comercializarea produselor alimentare de origine nonanimală.
IV Etapele controlului oficial
Controalele oficiale se efectuează utilizându-se una
sau mai multe dintre metodele de control, cum ar fi: inspecţia, monitorizarea,
supravegherea, verificarea, prelevarea de probe şi analiză.
A. Inspecţia
In cadrul activităţii de inspecţie se verifică
următoarele:
1. Condiţiile generale de funcţionare a unităţii:
a) profilul unităţii;
b) amplasarea unităţii;
c) construcţia;
d) împrejmuirea unităţii;
e) căile de acces în unitate;
f) platforma de gunoi menajer.
2. Depozitele de materii prime, materiale auxiliare,
produse finite, ambalaje, etichete:
a) igiena spaţiilor de depozitare;
b) sistemul de ventilare (funcţionalitate şi eficientă)
şi modul de înregistrare şi control al temperaturii şi umidităţii;
c) capacitatea depozitelor şi dotarea acestora pentru
asigurarea condiţiilor optime de păstrare, cu respectarea condiţiilor de compatibilitate;
d) modul de depozitare a materiilor prime şi de rulare
a stocurilor;
e) salubritatea ambalajelor;
f) prelevarea de probe pentru determinarea de
contaminanţi şi reziduuri de pesticide în conformitate cu legislaţia în
vigoare;
g) documentele de însoţire
a produselor finite (declaraţie/certificate de conformitate) şi documentele
care să ateste condiţiile privind siguranţa alimentară;
h) modul de ambalare a produselor finite;
i) modul de depozitare şi marcare a substanţelor
chimice cu risc potenţial de contaminare.
3. Spaţiile de producţie:
a) proiectare, amplasare, construcţie şi dimensionare;
b) existenţa vestiarelor corespunzătoare;
c) aprovizionare cu apă potabilă, caldă şi rece;
d) spaţii separate pentru spălarea materiei prime, unde este cazul;
e) sistem adecvat de colectare a reziduurilor lichide
şi solide;
f) sursa de agent termic;
g) instalaţii, utilaje şi echipamente de lucru.
4. Amenajarea şi organizarea fluxului tehnologic:
a) asigurarea circuitelor funcţionale pentru
desfăşurarea fluxului tehnologic fără intersectări între fazele salubre şi cele
insalubre;
b) controlul întreţinerii şi dotării cu dispozitive şi
utilaje de lucru specifice profilului (cernatoare, separatoare, magneţi, site,
tăvăluguri etc);
c) sistemul de ventilaţie;
d) aparatura de măsură şi control;
e) procedurile operaţionale standard de sanitaţie
(SSOP);
f) implementarea şi funcţionarea unui sistem de
siguranţă al alimentelor bazat pe principiile HACCP;
g) verificarea sistemului de alimentare cu apă rece şi
caldă, controlul potabilităţii apei.
5. Spaţiile destinate depozitării detergenţilor şi
dezinfectanţilor
6. Spaţiile destinate curăţării instalaţiilor,
utilajelor şi echipamentelor de lucru
7. Anexele (vestiare, grupuri sanitare etc.)
8. Mijloacele de transport,
spaţiul necesar spălării şi dezinfecţiei mijloacelor de transport, condiţiile
de transport şi modul în care se face recepţia materiei prime şi a materiilor
auxiliare.
9. Laboratoarele proprii:
a) asigurarea spaţiului/compartimentare;
b) analize conform metodelor standardizate;
c) asigurarea aparaturii şi a reactivilor;
d) calificarea şi competenţa personalului;
e) întreţinerea aparaturii, verificare, calibrare;
f) evidenţa şi monitorizarea parametrilor controlaţi.
10. Evacuarea deşeurilor:
a) sistemul de precolectare şi colectare a deşeurilor;
b) existenţa spaţiului pentru depozitarea recipientelor
pentru colectarea deşeurilor (ghene) şi racordarea acestora la reţeaua centrală
de apă-canal;
c) existenţa contractului cu o firmă de salubrizare.
11. Aplicarea ghidurilor de bune practici sau
aplicarea normelor pentru siguranţa alimentelor
12. Aplicarea programelor preliminare
13. Stabilirea punctelor critice de control
14. Monitorizarea punctelor critice de control.
B. Prelevare de probe şi analiză
Se vor realiza:
a) prelevarea de teste de sanitaţie;
b) recoltarea de alte probe, ori de câte ori există
suspiciuni sau atunci când sunt depistate neconformităţi, pentru produsele
alimentare de origine nonanimala (contaminanţi, reziduuri de pesticide etc.)
pentru care sunt prevăzute limite maxime admise în legislaţia din domeniul
alimentelor; recoltarea se realizează de către inspectori ai autorităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, conform metodelor prevăzute
de lege, iar în cazul în care acestea nu sunt prevăzute, conform procedurilor
emise de autoritatea centrală sanitar-veterinară şi pentru siguranţa
alimentelor;
c) întocmirea procesului-verbal de prelevare de probe
şi a cererii de analiză;
d) trimiterea către laboratoare specializate a
probelor prelevate, însoţite de documentele menţionate mai sus.
Se vor respecta următoarele:
a) prelevarea probelor dintr-un lot se va efectua o
singură dată, pentru produsele care necesită aceeaşi metodă de prelevare,
pentru toată gama de analize de laborator, astfel încât rezultatul acestora sa
fie transmis în mod obligatoriu în perioada de valabilitate a produsului
reţinut, dar nu mai târziu de 30 de zile;
b) analizele se vor efectua numai în laboratoare
acreditate, iar rezultatele/buletinele de analiză vor
fi transmise şi operatorului economic;
c) lotul din care s-au prelevat probele este reţinut şi
depozitat în condiţii corespunzătoare până la obţinerea rezultatelor/
buletinelor de analiză;
d) nerespectarea prevederilor pct. a), b) şi c) atrage
pentru persoanele vinovate răspunderea potrivit prevederilor legale.
C. Inspecţia stării de igienă a personalului Se
verifică:
a) echipamentul de protecţie al personalului (halat,
bonetă, mănuşi, şorţuri, încălţăminte de protecţie etc);
b) igiena personală.
D. Controlul documentelor
Se verifică existenţa:
a) programelor de igienizare a unităţii;
b) documentelor pentru monitorizarea şi controlul
punctelor critice (PC) şi a punctelor critice de control (PCC);
c) programelor pentru instruirea personalului în domeniul siguranţei alimentelor;
d) documentelor care să ateste provenienţa produselor
depozitate;
e) documentelor pentru înregistrarea temperaturii, după
caz;
f) programului acţiunilor de dezinfecţie, dezinsecţie
şi deratizare (DDD) şi eficienţa acestora;
g) buletinelor de analiză pentru materiile prime;
h) buletinelor de analiză pentru produsele finite;
i) buletinelor de analiză pentru apa potabilă;
j) buletinelor de analiză pentru teste de sanitaţie;
k) dosarului cu autorizaţii şi avize;
l) documentelor care să ateste
trasabilitatea produselor;
m) controlului potabilităţii apei.
E. Examinarea sistemelor de verificare
Se controlează documentele care să ateste verificarea
aparatelor de măsură şi control (AMC), buletinele metrologice, monitorizarea şi
înregistrarea parametrilor tehnologici.
V.
Documente elaborate la finalizarea
controlului oficial
După realizarea activităţii de supraveghere, inspecţie
şi control, inspectorul
autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor completează fişa
de control, procesul-verbal de constatare, precum şi celelalte documente
necesare aplicării de măsuri în caz de neconformitate.
VI. Măsuri, sancţiuni
In funcţie de situaţia existentă la faţa locului şi de
rezultatele analizelor de laborator, se aplică măsurile corespunzătoare, în
conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 984/2005 privind stabilirea şi
sancţionarea contravenţiilor la normele sanitare veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu Ordinul
preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor nr. 301/2006 privind aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor privind procedurile de înregistrare a activităţilor de
vânzare directă de produse primare, a activităţilor de vânzare cu amănuntul şi
a activităţilor de fabricare a alimentelor, cu modificările şi completările
ulterioare.
Astfel, pot fi dispuse:
a) aplicarea de sancţiuni;
b) confiscarea în vederea distrugerii produselor
improprii consumului uman;
c) reţinerea oficială;
d) propunere de suspendare, închiderea unităţii.
In situaţia în care, în urma activităţilor de
supraveghere, inspecţie şi control, se constată că operatorii economici încalcă
în mod flagrant alte prevederi legale legate de producţia, depozitarea,
transportul sau comercializarea alimentelor şi furajelor care nu ţin de
legislaţia privind siguranţa alimentelor şi furajelor, autoritatea
sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor va notifica autorităţile
competente să sancţioneze respectivele fapte.
ANEXA Nr. 4 la instrucţiuni
DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Nr.........din..........
Pentru unitatea denumită:
................................................................., adresa
unităţii: ......................................................;
proprietar............................................., din
localitatea...............................................,
str..................................................nr.............,
sectorul....................,
codul........................ judeţul..........................................,
telefon.........................., e-mail.........................., pentru
obiectivul......................................................., în care se
desfăşoară următoarele activităţi:
1............(cod CAEN...............);
2............(cod CAEN...............);
3............(cod CAEN...............).
Declar pe propria răspundere că în cadrul activităţilor
mai sus menţionate producţia realizată, conform prevederilor Ordinului
preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor nr....., este următoarea:
1............(cod CAEN...............);
2............(cod CAEN...............);
3............(cod CAEN...............).
Reprezentantul legal
al unităţii,
..................................................................
(semnătura şi ştampila oficială a unităţii)