E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 113 din 17 decembrie 2008

privind aprobarea Instructiunilor pentru organizarea si desfasurarea activitatii de control oficial in unitatile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare si comercializare a produselor si subproduselor alimentare de origine nonanimala

ACT EMIS DE: AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 886 din 29 decembrie 2008



Văzând Referatul de aprobare nr. 38.578 din 25 noiembrie 2008 al Direcţiei generale siguranţa alimentelor,

având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,

ţinând cont de prevederile Regulamentului Parlamentului European şi Consiliului nr. 882/2004 privind controalele oficiale efectuate pentru asigurarea conformităţii cu legislaţia în domeniul alimentelor şi furajelor, sănătăţii şi bunăstării animale, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul prevederilor art. 3 alin. (3) şi ale art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare,

preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 3. -Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor va controla modul de aplicare a prevederilor prezentului ordin.

Art. 4. - (1) Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(2) Prezentul ordin se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2009 până la data de 31 decembrie 2009.

Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,

Radu Roatis Chetan

ANEXA

INSTRUCŢIUNI

pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare si comercializare a produselor si subproduselor alimentare de origine nonanimală

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - Prezentele instrucţiuni stabilesc cadrul organizatoric în care inspectorii Autorităţii Naţionale sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor îşi desfăşoară activitatea de control oficial în unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală.

Art. 2. -In sensul prezentelor instrucţiuni, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a)   control oficial - orice formă de control pe care îl efectuează autoritatea competentă ori Comisia Europeană împreună cu statele membre ale Uniunii Europene, pentru verificarea conformităţii cu legislaţia în domeniul alimentelor;

b) inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor- personalul de specialitate angajat, în condiţiile legii, al Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, respectiv al direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene sau a municipiului Bucureşti, cu atribuţii de control oficial conform fişei postului;

c)   unităţi - unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică şi comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală;

d)  unităţi integrate - unităţile care desfăşoară mai multe activităţi sectoriale (cod CAEN) integrate în aceeaşi locaţie;

e)  operator economic - orice persoana fizică sau juridică care prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică şi comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală;

f)  cheltuieli - valoarea operaţiunilor efectuate în cadrul activităţii de control oficial pentru siguranţa alimentelor, stabilite în baza prevederilor legale;

g)  plată aferentă activităţii de control oficial - cuantumul rezultat prin înmulţirea timpului aferent pentru efectuarea controlului oficial cu tariful stabilit pe oră;

h) documente justificative - actele oficiale în baza cărora direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti întocmeşte formalităţile de plată şi sunt reprezentate de procese-verbale de constatare, fişe de control, însoţite, dacă este cazul, de procese-verbale de prelevare probe, procese-verbale de reţinere oficială, procese-verbale de confiscare, cerere de analiză, precum şi de alte documente care cuprind acţiunile întreprinse ca urmare a desfăşurării activităţii de control oficial în unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică şi comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală, inclusiv buletine de analiză ca urmare a determinărilor de către laboratoare specializate.

Art. 3. -Tariful aferent activităţii de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală se calculează de către inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, prin aplicarea tarifului total de 52,2 lei/h, prevăzut în anexa nr. 2, la timpul stabilit potrivit anexei nr. 1.

CAPITOLUL II

SECŢIUNEA I

Obligaţiile inspectorilor autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor

Art. 4. - Inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor trebuie să deţină baza de date corespunzătoare şi să identifice unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală, arondate în vederea asigurării activităţii de control oficial pentru siguranţa alimentelor.

Art. 5. - Activitatea de control oficial la unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală se realizează de către inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, în conformitate cu prevederile fişei postului, ale procedurii prevăzute în anexa nr. 3, precum şi ale altor dispoziţii şi instrucţiuni primite de la autoritatea centrală sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.

Art. 6. - Ca urmare a controlului oficial realizat în unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală, inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor elaborează documente justificative privind controalele oficiale pe care le-au efectuat.

Art. 7. - Inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor au obligaţia să păstreze confidenţialitatea activităţii de control oficial desfăşurate în unităţi care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală, în raport cu alte persoane fizice sau juridice, pentru a nu afecta concurenţa de piaţă, potrivit prevederilor legale în vigoare.

SECŢIUNEA a II-a

Obligaţiile direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti

Art. 8. - In cel mult 5 zile lucrătoare de la efectuarea controlului oficial, direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti trimit operatorilor economici controlaţi documentele de plată pentru activitatea desfăşurată, precum şi o copie a documentelor justificative privind controlul oficial efectuat.

Art. 9. - (1) Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti încasează tariful aferent activităţii de control oficial.

(2) Tariful aferent activităţii de control oficial stabilit pe baza documentelor justificative este virat de unităţi în contul direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti şi suma rezultată este evidenţiată distinct în contabilitate, constituind pentru acestea fonduri extrabugetare care se utilizează, conform legii, pentru acoperirea costurilor controalelor oficiale.

(3) Costurile aferente analizelor de laborator efectuate potrivit Programului anual de supraveghere şi control în domeniul siguranţei alimentelor, aprobat prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, se suportă din bugetul alocat direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.

SECŢIUNEA a III-a

Obligaţiile operatorilor economici

Art. 10. - (1) Operatorii economici controlaţi virează în contul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti suma corespunzătoare cheltuielilor calculate pentru activitatea de control oficial desfăşurată de inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data primirii documentelor de plată.

(2) Incadrarea în categoriile de producţie prevăzute în anexa nr. 1 se face prin declaraţia pe propria răspundere prevăzută în anexa nr. 4, depusă la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin.

Art. 11. - Operatorii economici sunt obligaţi să asigure trasabilitatea produselor de la materiile prime la produsul finit.

Art. 12. - Operatorii economici sunt obligaţi să deţină proceduri interne de retragere a produselor alimentare neconforme.

Art. 13. - Operatorii economici asigură condiţii optime pentru ca inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor să îşi poată desfăşura şi exercita activitatea de control oficial în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

CAPITOLUL III

Dispoziţii finale

Art. 14. - (1) In cazul în care operatorii economici işi desfăşoară activitatea în unul sau mai multe judeţe prin unităţi fără personalitate juridică şi cu acelaşi cod CAEN, plata aferentă controlului oficial se face de către entitatea juridică, conform categoriei de încadrare din anexa nr. 1.

(2)  Dacă unitatea de prelucrare, procesare, depozitare sau valorificare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală deţine puncte de lucru, fără personalitate juridică distinctă, fie pe raza aceluiaşi judeţ, fie în mai multe judeţe, dar a căror activitate se încadrează în aceeaşi clasă CAEN, şi dacă suma calculată pentru controlul oficial depăşeşte valoarea de 2.000 euro/lună, suma care trebuie plătită pentru fiecare punct de lucru se calculează luându-se în considerare ponderea fiecărui punct de lucru în activitatea totală, astfel încât per total unitate să nu depăşească valoarea maximă de 2.000 euro/lună.

(3) Plata se va face proporţional cu activitatea desfăşurată în fiecare punct de lucru, consemnată în declaraţia pe propria răspundere prevăzută în anexa nr. 4.

(4) Operatorul economic care desfăşoară mai multe activităţi sectoriale (cod CAEN) integrate în aceeaşi locaţie va fi tarifat o singură dată pentru categoria cu tariful cel mai mare.

(5)  Pentru unităţile aflate în primul an de activitate, sumele pentru activitatea specifică de control oficial se calculează în baza documentului justificativ întocmit conform producţiei curente din luna precedentă.

Art. 15. - Neplata în termenul prevăzut la art. 10 a sumelor calculate pentru activitatea de control oficial atrage perceperea unor penalităţi de 0,25% din suma de plată restantă, pentru fiecare zi de întârziere, de la data la care obligaţia de plată a sumei a devenit scadentă până la achitarea integrală a sumei, inclusiv ziua plăţii.

Art. 16. - Neplata sumelor restante calculate pentru activitatea de control oficial atrage acţionarea în instanţă a operatorului economic pentru obligarea la plata sumelor datorate.

Art. 17. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele instrucţiuni.

ANEXA Nr. 1 la instrucţiuni

TIMPUL

pentru controlul oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimala

Tipul unităţii (Operator economic)

Categoria

Producţia

Timpul pentru controlul oficial (h)

Unităţi de fabricare a pâinii, produselor de panificaţie şi patiserie

A

< 1.800 (t/an)

1

B

1.800-4.500 (t/an)

2,5

C

4.500-9.000 (t/an)

4

D

> 9.000 (t/an)

6

Unităţi de morărit

A

< 1.800 (t/an)

1

B

1.800-4.500 (t/an)

1,5

C

4.500-9.000 (t/an)

2

D

> 9.000 (t/an)

3

Unităţi de fabricare a băuturilor răcoritoare

A

< 20.000 (t/an)

1,5

B

20.000-50.000 (t/an)

3

C

50.000-100.000 (t/an)

4

D

> 100.000(t/an)

4

Unităţi de fabricare a vinurilor*)

A

< 7 000 (hl/an)

3

B

7.000-10.000 (hl/an)

4

C

10.000-15.000 (hl/an)

6

D

> 15.000 (hl/an)

8

Unităţi de fabricare a băuturilor alcoolice distilate

A

< 7.000 (hl/an)

2

B

7.000-10.000 (hl/an)

4

C

10.000-15.000 (hl/an)

5

D

> 15.000 (hl/an)

6

Unităţi de fabricare a alcoolului etilic de fermentaţie

A

< 5.000(hl/an)

2

B

5.000-10.000(hl/an)

3

C

10.000-15.000(hl/an)

4

D

> 15.000(hl/an)

6

Unităţi de fabricare a uleiurilor, grăsimilor fine şi rafinate, margarinei şi a produselor comestibile similare

A

< 12.500 (t/an)

1,5

B

12.500-25.000 (t/an)

2

C

25.000-50.000 (t/an)

3

D

> 50.000 (t/an)

4

Unităţi de fabricare a produselor din cacao, ciocolatei şi a produselor zaharoase

A

< 1.000 (t/an)

3

B

1.000-5.000 (t/an)

4

C

5.000-10.000 (t/an)

6

D

> 10.000 (t/an)

8

Unităţi de fabricare a berii

A

< 20.000 (t/an)

1,5

B

20.000-50.000 (t/an)

3

C

50.000-100.000 (t/an)

4

D

> 100.000(t/an)

4

Tipul unităţii (Operator economic)

Categoria

Producţia

Timpul pentru controlul oficial (h)

Unităţi de fabricare a malţului

A

< 4 000 (t/an)

3

B

4.000-11.000 (t/an)

4

C

11.000-16.000 (t/an)

6

D

> 16.000 (t/an)

8

Unităţi de prelucrare şi conservare a fructelor şi legumelor**)

A

< 200 (t/an)

2

B

200-500 (t/an)

4

C

500-750 (t/an)

6

D

> 750 (t/an)

8

Depozite pentru seminţe de consum***)

A

< 50 000 (t/an)

2

B

50.000-150.000 (t/an)

4

C

150.000-300.000 (t/an)

6

D

> 300.000 (t/an)

8

Unităţi de producere a apelor minerale (carbogazoasă şi plată) îmbuteliate la sursă

A

< 20.000 (t/an)

1

B

20.000-50.000 (t/an)

2

C

50.000-100.000 (t/an)

3

D

> 100.000(t/an)

3

NOTĂ:

Controlul oficial al unităţilor care prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică şi comercializează produse de origine nonanimala şi evaluarea şi clasificarea unităţilor din domeniul alimentar în funcţie de risc se realizează conform Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 852/2004 privind igiena alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 882/2004 privind controalele oficiale efectuate pentru asigurarea conformităţii cu legislaţia în domeniul alimentelor şi furajelor, sănătăţii şi bunăstării animale, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:

1.  Pentru unităţile cu activitate în domeniul alimentar cu risc crescut, respectiv cele care au obţinut punctajul > 42 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată pe lună;

2.  Pentru unităţile cu activitate în domeniul alimentar cu risc mediu, respectiv cele care au obţinut punctajul între 30 şi 42 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată la două luni;

3.  Pentru unităţile cu activitate în domeniul alimentar cu risc scăzut, respectiv cele care au obţinut punctajul < 30 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată la 4 luni;

*) Pentru astfel de unităţi se efectuează un control preoperaţional şi în lunile cu activitate, în conformitate cu încadrarea unităţii în categorii de risc.

**) Pentru astfel de unităţi controlul oficial constă, în lunile fără activitate, într-un control preoperaţional şi în lunile cu activitate, în conformitate cu încadrarea unităţii în categorii de risc.

***) Pentru astfel de unităţi se efectuează un control oficial preoperaţional şi restul controalelor se vor efectua în conformitate cu încadrarea unităţii în categorii de risc.

Tipul unităţii (Operator economic)

Timpul pentru controlul oficial (h)

Miniberării (capacitate de producţie <3.000 hl/an)

1

Unităţi de prelucrare a cartofilor şi conservare a produselor din cartofi

4

Unităţi de vânzare cu amănuntul a produselor alimentare de origine nonanimala

1

Unităţi de fabricare a macaroanelor, tăiţeilor, cuş-cuş-ului şi a altor produse făinoase similare

2

Unităţi de prelucrare a ceaiului şi a cafelei

4

Unităţi de fabricare a condimentelor

3

Unităţi de fabricare a altor produse alimentare

6

Unităţi de fabricare a cidrului şi a vinului din fructe*)

6

Unităţi de fabricare a altor băuturi obţinute prin fermentare*)

6

Supermarket/hipermarket

8

Tipul unităţii (Operator economic)

Timpul pentru controlul oficial (h)

Unităţi de îmbuteliere şi ambalare a produselor de origine nonanimala

2

Unităţi de fabricare a sucurilor de fructe şi legume*)

8

Unităţi de fabricare a amidonului şi a produselor din amidon

5

Unităţi de fabricare a biscuiţilor, pişcoturilor şi a altor produse similare

2

Unităţi de fabricare a zahărului*)

8

Depozite de produse alimentare de origine nonanimala

4

Depozite de comercializare angro

6

NOTA:

Controlul oficial al unităţilor care prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică şi comercializează produse de origine nonanimala şi evaluarea şi clasificarea unităţilor din domeniul alimentar în funcţie de risc se realizează conform Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 852/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 882/2004 privind controalele oficiale efectuate pentru asigurarea conformităţii cu legislaţia în domeniul alimentelor şi furajelor, sănătăţii şi bunăstării animale, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:

1.  Pentru unităţile cu activitate în domeniul alimentar cu risc crescut, respectiv cele care au obţinut punctajul > 42 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată pe lună;

2.  Pentru unităţile cu activitate în domeniul alimentar cu risc mediu, respectiv cele care au obţinut punctajul între 30 şi 42 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată la două luni;

3.  Pentru unităţile cu activitate în domeniul alimentar cu risc scăzut, respectiv cele care au obţinut punctajul < 30 la evaluarea unităţii, inspecţia se va realiza o dată la 4 luni;

*) Pentru astfel de unităţi controlul oficial constă, în lunile fără activitate, într-un control preoperaţional şi în lunile cu activitate controlul oficial se va efectua în conformitate cu încadrarea unităţii în categorii de risc

ANEXA Nr. 2 la instrucţiuni

TARIFELE

pentru cheltuielile de personal care desfăşoară activitatea de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimala

Nr. crt.

Etapele aferente realizării unui control oficial în domeniul alimentar

Cheltuielile pentru

salariu/persoană/h

(lei)

Cheltuielile necesare

perfecţionării/persoană/h

(lei)

Total cheltuieli/h (lei)

1.

Pregătirea controlului, studierea facilităţilor şi documentaţiei deţinute de operatorii economici, astfel încât să fie capabil să îşi îndeplinească atribuţiile în mod adecvat

16,7

0,7

17,4

2.

Realizarea controlului

16,7

0,7

17,4

3.

Analiza activităţii de control şi stabilirea concluziilor

16,7

0,7

17,4

TOTAL:

50,1

2,1

52,2

ANEXA Nr. 3 la instrucţiuni

PROCEDURĂ

privind efectuarea controlului oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport şi valorificare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimala

I. Generalităţi

Controalele oficiale se efectuează fără o avertizare prealabilă.

Controalele oficiale se efectuează pentru toate etapele de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală sau selectiv, pentru una ori mai multe dintre etapele menţionate anterior, pentru care se consideră a fi necesar să fie supuse activităţii de inspecţie şi control.

Controalele oficiale se efectuează pentru:

a) produsele alimentare provenind din:

1. schimburile comerciale desfăşurate pe teritoriul României;

2.  schimburile comerciale dintre statele membre ale Uniunii Europene;

3.  import;

b) produsele destinate exportului.

Inspectorul autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor este însoţit de către un reprezentant al societăţii comerciale sau de o persoană abilitată care să răspundă întrebărilor inspectorului şi care să fie prezentă pe tot parcursul inspecţiei şi controlului.

II.  Scop

Controalele oficiale se realizează pentru a se verifica conformitatea cu regulile ce au drept scop prevenirea, eliminarea sau reducerea riscurilor până la niveluri acceptabile pentru sănătatea publică.

Controalele oficiale asigură suportul informativ pentru realizarea evaluării riscului în domeniul siguranţei alimentelor.

III.  Definiţii

In înţelesul prezentei proceduri, următorii termeni se definesc astfel:

a)  verificare - controlul, prin examinarea şi prin luarea în considerare a evidenţelor, sub raportul îndeplinirii cerinţelor specificate;

b) inspecţie - examinarea oricărui aspect privind alimentele, pentru a se verifica faptul că astfel de aspecte sunt conforme cu cerinţele legislaţiei în domeniul alimentelor;

c)  monitorizare - realizarea de observaţii sau de măsuri planificate secvenţial, cu scopul de a obţine o evaluare generală a nivelului de conformitate cu legislaţia în domeniul alimentelor;

d)  supraveghere - o examinare cu caracter preventiv a activităţii uneia sau mai multor întreprinderi cu activitate în domeniul alimentelor, a operatorilor economici ori a activităţilor acestora;

e) neconformitate - neconcordanţa cu legislaţia în domeniul alimentelor;

f) prelevare de probe pentru analiză - recoltarea de probe de alimente sau de orice alte substanţe reprezentative pentru producerea, prelucrarea şi distribuţia alimentelor, cu scopul de a se verifica prin analiză conformitatea cu legislaţia în domeniul alimentelor;

g)   reţinere oficială - procedura prin care autoritatea sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor dispune ca alimentele să nu fie deplasate ori falsificate până la luarea unei decizii cu privire la destinaţia acestora; aceasta include depozitarea de către operatorii economici, în conformitate cu instrucţiunile Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;

h) trasabilitate - posibilitatea identificării şi urmăririi, pe parcursul tuturor etapelor de producţie, procesare şi distribuţie, a unui aliment, a hranei pentru animale, a unui animal destinat pentru producţia de alimente sau a unei substanţe ce urmează ori care poate fi încorporată într-un aliment sau în hrana pentru animale;

i) producţie - totalitatea produselor obţinute din prelucrarea, procesarea, depozitarea, transportul, valorificarea şi comercializarea produselor alimentare de origine nonanimală.

IV Etapele controlului oficial

Controalele oficiale se efectuează utilizându-se una sau mai multe dintre metodele de control, cum ar fi: inspecţia, monitorizarea, supravegherea, verificarea, prelevarea de probe şi analiză.

A. Inspecţia

In cadrul activităţii de inspecţie se verifică următoarele:

1. Condiţiile generale de funcţionare a unităţii:

a) profilul unităţii;

b) amplasarea unităţii;

c) construcţia;

d) împrejmuirea unităţii;

e) căile de acces în unitate;

f) platforma de gunoi menajer.

2.  Depozitele de materii prime, materiale auxiliare, produse finite, ambalaje, etichete:

a) igiena spaţiilor de depozitare;

b) sistemul de ventilare (funcţionalitate şi eficientă) şi modul de înregistrare şi control al temperaturii şi umidităţii;

c)   capacitatea depozitelor şi dotarea acestora pentru asigurarea condiţiilor optime de păstrare, cu respectarea condiţiilor de compatibilitate;

d)  modul de depozitare a materiilor prime şi de rulare a stocurilor;

e) salubritatea ambalajelor;

f) prelevarea de probe pentru determinarea de contaminanţi şi reziduuri de pesticide în conformitate cu legislaţia în vigoare;

g)     documentele de însoţire a produselor finite (declaraţie/certificate de conformitate) şi documentele care să ateste condiţiile privind siguranţa alimentară;

h) modul de ambalare a produselor finite;

i) modul de depozitare şi marcare a substanţelor chimice cu risc potenţial de contaminare.

3. Spaţiile de producţie:

a) proiectare, amplasare, construcţie şi dimensionare;

b) existenţa vestiarelor corespunzătoare;

c) aprovizionare cu apă potabilă, caldă şi rece;

d) spaţii separate pentru spălarea materiei prime, unde este cazul;

e) sistem adecvat de colectare a reziduurilor lichide şi solide;

f) sursa de agent termic;

g) instalaţii, utilaje şi echipamente de lucru.

4. Amenajarea şi organizarea fluxului tehnologic:

a)  asigurarea circuitelor funcţionale pentru desfăşurarea fluxului tehnologic fără intersectări între fazele salubre şi cele insalubre;

b)  controlul întreţinerii şi dotării cu dispozitive şi utilaje de lucru specifice profilului (cernatoare, separatoare, magneţi, site, tăvăluguri etc);

c) sistemul de ventilaţie;

d) aparatura de măsură şi control;

e) procedurile operaţionale standard de sanitaţie (SSOP);

f) implementarea şi funcţionarea unui sistem de siguranţă al alimentelor bazat pe principiile HACCP;

g) verificarea sistemului de alimentare cu apă rece şi caldă, controlul potabilităţii apei.

5.     Spaţiile destinate depozitării detergenţilor şi dezinfectanţilor

6.   Spaţiile destinate curăţării instalaţiilor, utilajelor şi echipamentelor de lucru

7. Anexele (vestiare, grupuri sanitare etc.)

8.   Mijloacele de transport, spaţiul necesar spălării şi dezinfecţiei mijloacelor de transport, condiţiile de transport şi modul în care se face recepţia materiei prime şi a materiilor auxiliare.

9.  Laboratoarele proprii:

a) asigurarea spaţiului/compartimentare;

b) analize conform metodelor standardizate;

c) asigurarea aparaturii şi a reactivilor;

d) calificarea şi competenţa personalului;

e) întreţinerea aparaturii, verificare, calibrare;

f) evidenţa şi monitorizarea parametrilor controlaţi.

10.  Evacuarea deşeurilor:

a) sistemul de precolectare şi colectare a deşeurilor;

b) existenţa spaţiului pentru depozitarea recipientelor pentru colectarea deşeurilor (ghene) şi racordarea acestora la reţeaua centrală de apă-canal;

c) existenţa contractului cu o firmă de salubrizare.

11.  Aplicarea ghidurilor de bune practici sau aplicarea normelor pentru siguranţa alimentelor

12. Aplicarea programelor preliminare

13. Stabilirea punctelor critice de control

14.  Monitorizarea punctelor critice de control.

B. Prelevare de probe şi analiză

Se vor realiza:

a) prelevarea de teste de sanitaţie;

b)  recoltarea de alte probe, ori de câte ori există suspiciuni sau atunci când sunt depistate neconformităţi, pentru produsele alimentare de origine nonanimala (contaminanţi, reziduuri de pesticide etc.) pentru care sunt prevăzute limite maxime admise în legislaţia din domeniul alimentelor; recoltarea se realizează de către inspectori ai autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, conform metodelor prevăzute de lege, iar în cazul în care acestea nu sunt prevăzute, conform procedurilor emise de autoritatea centrală sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor;

c) întocmirea procesului-verbal de prelevare de probe şi a cererii de analiză;

d)   trimiterea către laboratoare specializate a probelor prelevate, însoţite de documentele menţionate mai sus.

Se vor respecta următoarele:

a)  prelevarea probelor dintr-un lot se va efectua o singură dată, pentru produsele care necesită aceeaşi metodă de prelevare, pentru toată gama de analize de laborator, astfel încât rezultatul acestora sa fie transmis în mod obligatoriu în perioada de valabilitate a produsului reţinut, dar nu mai târziu de 30 de zile;

b) analizele se vor efectua numai în laboratoare acreditate, iar rezultatele/buletinele de analiză vor fi transmise şi operatorului economic;

c) lotul din care s-au prelevat probele este reţinut şi depozitat în condiţii corespunzătoare până la obţinerea rezultatelor/ buletinelor de analiză;

d)  nerespectarea prevederilor pct. a), b) şi c) atrage pentru persoanele vinovate răspunderea potrivit prevederilor legale.

C. Inspecţia stării de igienă a personalului Se verifică:

a) echipamentul de protecţie al personalului (halat, bonetă, mănuşi, şorţuri, încălţăminte de protecţie etc);

b) igiena personală.

D.  Controlul documentelor

Se verifică existenţa:

a) programelor de igienizare a unităţii;

b) documentelor pentru monitorizarea şi controlul punctelor critice (PC) şi a punctelor critice de control (PCC);

c)  programelor pentru instruirea personalului în domeniul siguranţei alimentelor;

d)  documentelor care să ateste provenienţa produselor depozitate;

e) documentelor pentru înregistrarea temperaturii, după caz;

f)   programului acţiunilor de dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare (DDD) şi eficienţa acestora;

g) buletinelor de analiză pentru materiile prime;

h) buletinelor de analiză pentru produsele finite;

i) buletinelor de analiză pentru apa potabilă;

j) buletinelor de analiză pentru teste de sanitaţie;

k) dosarului cu autorizaţii şi avize;

l) documentelor care să ateste trasabilitatea produselor;

m) controlului potabilităţii apei.

E.  Examinarea sistemelor de verificare

Se controlează documentele care să ateste verificarea aparatelor de măsură şi control (AMC), buletinele metrologice, monitorizarea şi înregistrarea parametrilor tehnologici.

V. Documente elaborate la finalizarea controlului oficial

După realizarea activităţii de supraveghere, inspecţie şi control, inspectorul autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor completează fişa de control, procesul-verbal de constatare, precum şi celelalte documente necesare aplicării de măsuri în caz de neconformitate.

VI.  Măsuri, sancţiuni

In funcţie de situaţia existentă la faţa locului şi de rezultatele analizelor de laborator, se aplică măsurile corespunzătoare, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 984/2005 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 301/2006 privind aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind procedurile de înregistrare a activităţilor de vânzare directă de produse primare, a activităţilor de vânzare cu amănuntul şi a activităţilor de fabricare a alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare.

Astfel, pot fi dispuse:

a) aplicarea de sancţiuni;

b)  confiscarea în vederea distrugerii produselor improprii consumului uman;

c) reţinerea oficială;

d) propunere de suspendare, închiderea unităţii.

In situaţia în care, în urma activităţilor de supraveghere, inspecţie şi control, se constată că operatorii economici încalcă în mod flagrant alte prevederi legale legate de producţia, depozitarea, transportul sau comercializarea alimentelor şi furajelor care nu ţin de legislaţia privind siguranţa alimentelor şi furajelor, autoritatea sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor va notifica autorităţile competente să sancţioneze respectivele fapte.

ANEXA Nr. 4 la instrucţiuni

DECLARAŢIE   PE   PROPRIA   RĂSPUNDERE

Nr.........din..........

Pentru unitatea denumită: ................................................................., adresa unităţii: ......................................................; proprietar............................................., din localitatea..............................................., str..................................................nr............., sectorul...................., codul........................ judeţul.........................................., telefon.........................., e-mail.........................., pentru obiectivul......................................................., în care se desfăşoară următoarele activităţi:

1............(cod CAEN...............);

2............(cod CAEN...............);

3............(cod CAEN...............).

Declar pe propria răspundere că în cadrul activităţilor mai sus menţionate producţia realizată, conform prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr....., este următoarea:

1............(cod CAEN...............);

2............(cod CAEN...............);

3............(cod CAEN...............).

Reprezentantul legal al unităţii,

..................................................................

(semnătura şi ştampila oficială a unităţii)


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 113/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 113 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 140 2016
    Obținerea unui împrumut legitim a fost întotdeauna o problemă uriașă Pentru atât de mulți clienți care au nevoi financiare. Problema creditului necorespunzător și a garanțiilor sunt ceva de care clienții sunt întotdeauna îngrijorați atunci când solicită un împrumut de la un creditor legitim. Însă MIDLAND CREDIT FIRM a făcut această diferență în industria creditelor. MIDLAND CREDIT FIRM a fost acreditat de consiliul organizației de creditare pentru a acorda împrumuturi clienților locali și internaționali cu o dobândă de 3%. Ni s-a oferit privilegiul de a răspunde nevoilor dvs. financiare. Problema creditului nu ar trebui să te împiedice să obții împrumutul de care ai nevoie. Serviciile noastre includ următoarele: - * Împrumuturi pentru investitori *Consolidarea datoriilor * A doua ipotecă * Împrumuturi de afaceri *Imprumuturi personale * Împrumuturi internaționale Fără securitate socială și fără cec de credit, 100% garanție. Tot ce trebuie să faceți este să ne anunțați exact ce doriți și cu siguranță vom face ca visul dvs. să devină realitate. MIDLAND CREDIT FIRM spune DA atunci când băncile dvs. spun NU. În sfârșit, finanțăm firme de împrumuturi la scară mică, intermediari, instituții financiare la scară mică pentru că avem capital nelimitat. Pentru detalii suplimentare despre cumpărarea unui împrumut de la noi: Răspundeți imediat la acest e-mail: midland.credit2@gmail.com Nume companie: MIDLAND CREDIT HOME Email companie midland.credit2@gmail.com ID companie NMLS: 315276. Site-ul companiei: midlandcreditonline.com Motto: Investiția pentru generații.
ANONIM a comentat Norma 8 2020
    Sunt atât de încântat că am primit un împrumut de la un creditor care m-a ajutat cu împrumutul meu. A fost uimitor cum am primit un împrumut ... Am încercat un serviciu diferit, dar nu am putut niciodată să obțin un împrumut de la acel serviciu. Unii dintre ei îmi vor cere să completez o mulțime de documente, iar la sfârșitul zilei nu se va termina bine. Dar sunt fericit după întâlnirea cu Elena Nino. Am reușit să obțin împrumutul meu de 22.000 € Euro acum afacerea mea merge bine și vreau să știți toate acestea astăzi, deoarece sunt rapide și 100% fiabile. Acum plătesc împrumutul pe care l-am primit de la compania Elena Nino împrumuturi din toată lumea. Luați legătura cu aceștia și nu pierdeți timp cu acești creditori contactați cu drag acest e-mail: elenanino0007@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 15 2020
    GET Rich with ATM CARD BLANC ... Whatsapp: +18033921735 Vreau să depun mărturie despre cardurile de ATM-uri Dark Web care pot retrage bani de la orice mașini de ATM din întreaga lume. Am fost foarte sărac înainte și nu am nicio treabă. Am văzut atât de multe mărturii despre modul în care hackerii Dark Web le trimit cardul gol ATM și îl folosesc pentru a colecta bani în orice mașină ATM și a deveni bogat. (darkwebblankatmcard@gmail.com) Le trimit prin e-mail și mi-au trimis cardul bancomat gol. L-am folosit pentru a obține 120.000 de euro. retrageți maxim 5.000 EUR zilnic. Dark Web dă cartea doar pentru a ajuta săracii. Păstrați și luați bani direct de pe orice seif de mașină ATM folosind cardul programat ATM care rulează în modul automat. E-mail: darkwebblankatmcard@gmail.com Text & Call sau WhatsApp: +18033921735
ANONIM a comentat Decretul 931 2017
    * Utilizați această perioadă de blocare pentru a investi și a începe să câștigați direct de acasă ..... Inbox me pentru a începe! * Investiți 300 € pentru a câștiga 3000 € Investiți 400 € pentru a câștiga 4000 € Investiți 500 € pentru a câștiga 5000 € Investiți 600 EUR pentru a câștiga 6000 € Investiți 700 € pentru a câștiga 7000 € Investiți 8000 EUR pentru a câștiga 80 000 EUR Investiți 9000 EUR pentru a câștiga 90.000 € Totul în 7 zile de profit și plata de 100% este asigurată. Dacă sunteți interesat să investiți cu noi, contactați-ne acum prin WhatsApp +15022064419 sau prin e-mail tradewithcarlos2156@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 817 2017
    Sunt Brette M. Wagner, un creditor privat care acordă împrumuturi persoanelor fizice, companiilor și instituțiilor guvernamentale cu o dobândă scăzută de 3%. Știm că există o mulțime de familii care trăiesc din salariu și altele care nu pot avea grijă de obligațiile lor financiare și din acest motiv, sunt aici pentru restaurare financiară. Ofer o gamă largă de servicii financiare care include: Planificarea afacerilor, Finanțe comerciale și de dezvoltare, Proprietăți și credite ipotecare, Împrumuturi de consolidare a creanțelor, Împrumuturi pentru afaceri, împrumuturi private, Refinanțare la domiciliu, Împrumuturi hoteliere, împrumuturi pentru studenți etc. Răspundeți imediat prin e-mail de mai jos pentru mai multe informatii. E-mail: (brettewagnerfinancialservice@gmail.com)
ANONIM a comentat Hotărârea 153 2018
    articolul 4 interzice acordarea a doua sporuri cumulate anexa 1-6 si 8 ,cum ramine cu personalul care lucreaza cu aparate de electoterapie in sectiile de recuperare,medicina fizica ?la care spor se incadreaza?
ANONIM a comentat Legea 149 2018
    Cine face propunerea conform art.10,alin 2,este ambigu
ANONIM a comentat Decretul 721 2015
    Buna ziua,acest decret prezidential nu a fost pus in aplicare niciodata,cetatenii romani care traiesc si muncesc in aceasta regiune a Germaniei sunt nevoiti sa parcurga intre 300 km si 600 km pana la München unde este Consulatul General al Romaniei si sa piarda zile intregi pentru rezolvarea unor probleme care ar fi foarte usor sa le rezolve la Stuttgart daca Ministerul Afacerilor Externe si-ar face treaba. La Munchen sediul Consulatului are un spatiu foarte mic unde isi desfasoara activitatea iar cetatenii sunt nevoiti sa stea afara in strada sa astepte formandu-se cozi de peste 100 de persoane pe zi.Ultima data cand am fost la Consulat am stat 10 ore acolo iar toaleta nu functiona,cetatenii fiind obligati sa mearga la cafenele si restaurante daca aveau nevoi fiziologice.Cel mai grav lucru este faptul ca femeili cu ,copii mici nu au un loc unde sa stea cu ei,sa-i schimbe sau sa le dea mancare.S-au adus obiceiurile din Romania si aici si acest lucru este foarte grav.Personalul in schimb este destul de amabil dar lipsa spatiului si a personalului duce la aceste situatii neplacute. De aceea este urgent neesar deschiderea Consulatului la Stuttgart !!!! Prioritatile MAE se pare ca sunt altele cum ar fi mutarea Ambasadei Romaniei in Israel. Cetatenii sunt ultima lor prioritate.Probabil pana in noiembrie 2019 se va deschide totusi consulatul pentru a crea cadru legal pentru alegerile prezidentiale.In zona Baden Württemberg traiesc peste 250.000 romani si aceste voturi vor conta pentru viitorul presedinte,asa ca poate se indura cineva si de acest cetateni uitati de autoritatile din tara !!!
ANONIM a comentat Hotărârea 757 2008
    In aceasta hotarare de guvern intra si asistentii medicali care lucreaza in sectiile de radioterapie,care fac iradierea bolnavilor oncologici???
ANONIM a comentat Legea 58 1974
    in1990 mai era in vigoare intreb
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 113/2008
Ordin 158 2018
Ordin 43 2018
Ordin 134 2017
Ordin 146 2016
Ordin 188 2015
Ordin 196 2014
Ordin 96 2014
Ordin 61 2014
Ordin 109 2013
Ordin 94 2012
Ordin 111 2011
pentru modificarea Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 113/2008 privind aprobarea Instrucţiunilor pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală
Ordin 139 2010
privind modificarea Ordinului presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 113/2008 privind aprobarea Instructiunilor pentru organizarea si desfasurarea activitatii de control oficial în unitatile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare si comercializare a produselor si subproduselor alimentare de origine nonanimala
Ordin 72 2009
privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 113/2008 privind aprobarea Instructiunilor pentru organizarea si desfasurarea activitatii de control oficial în unitatile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare si comercializare a produselor si subproduselor alimentare de origine nonanimala
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu