HOTARARE Nr.
79 din 5 februarie 2010
privind înfiintarea Comisiei
de monitorizare a progreselor înregistrate de Romania în domeniul reformei
sistemului judiciar si luptei împotriva coruptiei
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 100 din 15 februarie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României
adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Pentru monitorizarea îndeplinirii
obiectivelor de referinţă cuprinse în Decizia Comisiei
2006/928/CE din 13 decembrie 2006 de stabilire a unui mecanism de cooperare
şi verificare a progresului realizat de România în vederea atingerii
anumitor obiective de referinţă specifice în domeniul reformei sistemului
judiciar şi al luptei împotriva corupţiei, publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene seria L 354 din 14 decembrie 2006, prevăzute
în anexa nr. 1, se înfiinţează Comisia de monitorizare a progreselor
înregistrate de România în domeniul reformei sistemului judiciar şi luptei
împotriva corupţiei, denumită în continuare Comisia MCV.
(2) Comisia MCV prevăzută la alin. (1) este
un organism interinstituţional, fără personalitate
juridică, în coordonarea ministrului justiţiei.
Art. 2. - Comisia MCV are următoarele
atribuţii principale:
a) întocmeşte, ca urmare a recomandărilor
cuprinse în Raportul Comisiei Europene către Parlamentul European şi
Consiliu din 22 iulie 2009 privind progresele realizate de România în cadrul
mecanismului de cooperare şi verificare, prevăzute în anexa nr. 2,
şi în baza propunerilor instituţiilor reprezentate în Comisia MCV,
Planul de acţiune pe termen scurt pentru îndeplinirea obiectivelor de
referinţă din cadrul MCV, denumit în continuare Planul de
acţiune MCV, care va fi adoptat prin hotărâre a Guvernului,
potrivit legii;
b) monitorizează îndeplinirea măsurilor din
Planul de acţiune MCV;
c) aprobă rapoarte lunare, rapoarte periodice - o
dată la două luni, raportul semestrial, precum şi raportul
anual;
d) formulează propuneri privind modificarea
şi completarea Planului de acţiune MCV ori, după caz,
elaborează un nou plan de acţiune MCV, care va fi adoptat prin
hotărâre a Guvernului, potrivit legii.
Art. 3. - Planul de acţiune MCV prevăzut la
art. 2 lit. a) şi d), precum şi orice modificare şi/sau
completare ale/a acestuia se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Justiţiei.
Art. 4. - (1) Comisia MCV este alcătuită din
următoarele persoane:
a) ministrul justiţiei;
b) consilierul de stat pe probleme de justiţie
din aparatul propriu al primului-ministru;
c) un secretar de stat din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor, desemnat prin ordin al ministrului
administraţiei şi internelor;
d) un secretar de stat din cadrul Ministerului
Afacerilor Externe, desemnat prin ordin al ministrului afacerilor externe;
e) un secretar de stat din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice, desemnat prin ordin al ministrului finanţelor
publice;
f) şeful Departamentului pentru Afaceri Europene;
g) preşedintele Consiliului Superior al
Magistraturii;
h) preşedintele Inaltei Curţi de Casaţie
şi Justiţie;
i) procurorul general al Parchetului de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
j) procurorul şef al Direcţiei Naţionale
Anticorupţie;
k) preşedintele Agenţiei Naţionale de
Integritate.
(2) Lucrările Comisiei MCV sunt conduse de
ministrul justiţiei.
Art. 5. - (1) Comisia MCV este convocată de
către ministrul justiţiei lunar, până la data de 10 a
fiecărei luni şi ori de câte ori este necesar.
(2) Comisia MCV se consideră legal reunită în
prezenţa a cel puţin 7 dintre membrii săi.
(3) Deciziile Comisiei MCV se iau prin consens.
Art. 6. - (1) La lucrările Comisiei MCV pot
participa, la invitaţia ministrului justiţiei, reprezentanţi ai
altor autorităţi sau instituţii publice, altele decât cele
prevăzute la art. 4 alin (1).
(2) La lucrările Comisiei MCV în care pe ordinea
de zi sunt supuse aprobării raportul semestrial şi anual pot fi
invitaţi de către ministrul justiţiei, în calitate de
observatori, reprezentanţi ai organizaţiilor legal constituite din
sectorul societăţii civile şi ai mass-mediei sau ai
organizaţiilor profesionale ale magistraţilor.
(3) Ordinea de zi a şedinţelor Comisiei MCV
prevăzute la alin. (2) va fi publicată pe pagina de internet a Ministerului
Justiţiei, cu 5 zile înainte, cu indicarea locului, datei şi orei de
desfăşurare.
(4) Sintezele rapoartelor semestriale şi anuale,
care vor fi supuse aprobării Comisiei MCV, vor fi publicate pe pagina de
internet a Ministerului Justiţiei împreună cu ordinea de zi
menţionată la alin. (3).
Art. 7. - (1) In realizarea atribuţiilor
prevăzute la art. 2, Comisia MCV adoptă decizii şi
recomandări.
(2) Deciziile adoptate de către Comisie vor fi
puse în aplicare, cu celeritate, de către instituţiile competente.
(3) Ministrul justiţiei are obligaţia de a-l
informa lunar sau ori de câte ori este necesar, în scris, pe primul-ministru cu
privire la deciziile adoptate de Comisia MCV.
Art. 8. - (1) Secretariatul Comisiei MCV este asigurat
de maximum 5 persoane din cadrul Ministerului Justiţiei, desemnate prin
ordin al ministrului justiţiei.
(2) Secretariatul Comisiei MCV are următoarele
atribuţii:
a) elaborează şi supune aprobării
Comisiei MCV rapoartele prevăzute la art. 2 lit. c);
b) solicită informaţii fiecărei
instituţii implicate, în vederea elaborării rapoartelor;
c) convocă membrii grupului tehnic de lucru ori
de câte ori este nevoie, pentru clarificarea ori definitivarea rapoartelor;
d) transmite rapoartele periodice şi raportul
anual, sub semnătura ministrului justiţiei, către
Preşedintele României, către preşedinţii celor două
Camere ale Parlamentului şi către primul-ministru;
e) întocmeşte informările pentru
primul-ministru, conform prevederilor art. 7 alin. (3), şi le
înaintează ministrului justiţiei;
f) transmite, sub semnătura ministrului
justiţiei, convocări membrilor Comisiei MCV şi oricăror
alte persoane care urmează să participe la şedinţe ori la
întâlnirile organizate cu prilejul misiunilor de experţi ale Comisiei
Europene;
g) elaborează minutele fiecărei întâlniri,
inclusiv pentru întâlnirile organizate cu prilejul misiunilor de experţi
ale Comisiei Europene, care vor fi transmise spre aprobare tuturor membrilor
prezenţi şi spre informare membrilor absenţi;
h) elaborează documentele-suport pentru
discuţiile cu reprezentanţii Comisiei Europene;
i) solicită toate minutele întâlnirilor, elaborate
de către reprezentanţii instituţiilor evaluate de către
Comisia Europeană;
j) ori de câte ori instituţiile europene
solicită informaţii ce sunt de competenţa altor instituţii,
secretariatul poate solicita acestora, în regim de urgenţă, dacă
este cazul, date referitoare la subiectul în cauză;
k) sesizează ministrul justiţiei în cazul în
care intervin disfuncţionalităţi de natură să afecteze
calitatea documentelor elaborate de către Ministerul Justiţiei, în
calitate de coordonator MCV, care, la rândul său, dacă este cazul, va
informa primul-ministru cu privire la problemele intervenite.
Art. 9. - (1) In sprijinul Comisiei MCV se constituie
un grup tehnic de lucru care cuprinde experţi din cadrul
instituţiilor menţionate la art. 4 alin. (1).
(2) Fiecare instituţie reprezentată în cadrul
Comisiei MCV are obligaţia de a desemna prin dispoziţie a
conducătorului un expert şi un supleant al acestuia în grupul tehnic
de lucru.
(3) Grupul tehnic de lucru va fi coordonat de
secretariatul Comisiei MCV, prevăzut la art. 8.
Art. 10. - (1) Membrii grupului tehnic de lucru au
obligaţia de a transmite în format electronic un raport privind
măsurile din sfera de competenţă a instituţiei pe care o
reprezintă până la data de 15 a fiecărei luni, cuprinzând
evoluţiile înregistrate în luna anterioară celei pentru care se face
raportarea. In cazul în care membrii grupului tehnic de lucru nu oferă la
termenul stabilit informaţiile solicitate, secretariatul Comisiei MCV va
informa despre aceasta ministrul justiţiei şi conducătorul
instituţiei din care fac parte.
(2) Secretariatul Comisiei MCV va elabora o formă
consolidată a raportului privind progresele înregistrate în realizarea
măsurilor din cadrul Planului de acţiune MCV până la data de 25
a fiecărei luni, pentru luna anterioară celei în care se face
raportarea, care va fi transmisă tuturor membrilor grupului tehnic de
lucru, în format electronic, până în ultima zi calendaristică a
fiecărei luni, pentru luna anterioară celei în care se face
raportarea.
(3) Raportul lunar va respecta în detaliu structura
Planului de acţiune MCV.
(4) Raportul lunar se aprobă de către Comisia
MCV, care se va întruni până la data de 10 a fiecărei luni.
Art. 11. - (1) Secretariatul Comisiei MCV
elaborează rapoarte periodice o dată la două luni, precum
şi raportul semestrial privind evoluţiile înregistrate în perioada de
referinţă, care se transmit pe suport hârtie şi în format
electronic tuturor instituţiilor reprezentate în cadrul Comisiei MCV.
(2) Rapoartele periodice şi raportul semestrial se
aprobă de către Comisia MCV.
(3) Rapoartele prevăzute la alin. (1), astfel
aprobate, vor fi transmise de către Ministerul Justiţiei, spre informare,
Preşedintelui României, primului-ministru şi preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului.
Art. 12. - (1) Secretariatul Comisiei MCV va elabora
raportul anual privind evoluţiile înregistrate în perioada de
referinţă, care va fi transmis, pe suport hârtie şi în format
electronic, tuturor instituţiilor reprezentate în cadrul Comisiei MCV.
(2) Raportul anual se aprobă de către Comisia
MCV.
(3) Raportul prevăzut la alin. (1), astfel
aprobat, va fi transmis de către Ministerul Justiţiei, spre informare,
Preşedintelui României, primului-ministru şi preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului.
Art. 13. -In termen de 10 zile de la numirea
persoanelor prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (2), Ministerul
Justiţiei va înainta Guvernului, spre adoptare, proiectul de hotărâre
pentru aprobarea Planului de acţiune MCV, întocmit de către Comisia
MCV.
Art. 14. - (1) In termen de 5 zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, conducătorii
instituţiilor reprezentate în Comisia MCV vor emite documentele de
desemnare a secretarilor de stat prevăzuţi la art. 4 alin. (1) lit.
b)-d) şi a membrilor grupului tehnic de lucru, în condiţiile art. 9
alin. (2).
(2) Dispoziţiile de numire cu privire la
persoanele desemnate în condiţiile alin. (1) se transmit ministrului
justiţiei în termen de cel mult 3 zile de la semnare.
Art. 15. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 16. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă pct. 5 lit. b din Planul de acţiune pentru
îndeplinirea conditionalitătilor din cadrul mecanismului de cooperare
şi verificare a progresului realizat de România în domeniul reformei
sistemului judiciar şi al luptei împotriva corupţiei, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.346/2007, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 765 din 12 noiembrie 2007.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mihai Capră,
secretar de stat
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
OBIECTIVELE DE REFERINŢĂ
instituite în cadrul Mecanismul de cooperare şi
verificare
Potrivit art. 1 din Decizia Comisiei 2006/928/CE din 13
decembrie 2006 de stabilire a unui mecanism de cooperare şi de verificare
a progresului realizat de România în vederea atingerii anumitor obiective de
referinţă specifice în domeniul reformei sistemului judiciar şi
al luptei împotriva corupţiei, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene seria L 354 din 14 decembrie 2006 p. 0058-0060, „în fiecare
an, până la 31 martie cel târziu, iar în primul an la 31 martie 2007,
România prezintă Comisiei un raport privind progresele realizate în
vederea atingerii fiecăruia dintre obiectivele de referinţă
enumerate în anexă".
Obiectivele de referinţă pe care România
trebuie să le atingă, potrivit anexei la Decizia Comisiei 2006/928/CE
sunt următoarele:
1. garantarea unui proces judiciar mai transparent
şi mai eficient totodată, în special prin consolidarea
capacităţilor şi a responsabilizării Consiliului Superior
al Magistraturii. Raportarea şi evaluarea impactului noilor coduri de procedură
civilă şi penală;
2. înfiinţarea, conform celor prevăzute, a
unei agenţii pentru integritate cu responsabilităţi în domeniul
verificării patrimoniului, al incompatibilităţilor şi al
conflictelor de interese potenţiale, precum şi cu capacitatea de a
adopta decizii obligatorii care să poată duce la aplicarea unor
sancţiuni disuasive;
3. continuarea, în baza progreselor realizate deja, a
unor anchete profesioniste şi imparţiale cu privire la
acuzaţiile de corupţie la nivel înalt;
4. adoptarea unor măsuri suplimentare de
prevenire şi combatere a corupţiei, în special în cadrul
administraţiei locale.
ANEXA Nr. 2
RECOMANDĂRI
cuprinse în Raportul Comisiei Europene către
Parlamentul European şi Consiliu din 22 iulie 2009 privind progresele
realizate de România în cadrul Mecanismului de cooperare si verificare
„(...) Comisia invită România să
întreprindă acţiuni în următoarele domenii:
In ceea ce priveşte noile coduri:
• să efectueze o evaluare
amănunţită a impactului celor 4 coduri asupra
funcţionării sistemului judiciar şi asupra organizării
instanţelor şi parchetelor şi să cuantifice mijloacele
bugetare necesare punerii lor în aplicare;
• să realizeze o consultare publică cu
privire la Codul de procedură civilă şi la Codul de
procedură penală şi să le adopte cât mai curând;
• să faciliteze intrarea rapidă în vigoare a
celor 4 coduri, prin adoptarea unei legi de punere în aplicare care să
asigure coerenţa cadrului legislativ.
In ceea ce priveşte reforma sistemului
judiciar:
• să pună în aplicare, în ceea ce
priveşte resursele umane, o abordare flexibilă, bazată pe
priorităţi, concretizată pe termen scurt prin luarea de
măsuri de urgenţă, precum transferarea posturilor vacante acolo
unde este mai mare nevoie de ele (inclusiv efectuarea de transferuri între
grade de jurisdicţie diferite), prin transferarea sarcinilor
administrative personalului auxiliar, introducând manageri de
instanţă şi, pe termen mediu şi lung, prin elaborarea unei
scheme de personal adaptate nevoilor sistemului judiciar, prin efectuarea de
simulări şi previziuni în ceea ce priveşte numirile,
transferurile de personal, detaşările şi pensionările;
• să consolideze transparenţa şi
răspunderea Consiliului Superior al Magistraturii, inclusiv prin asumarea
de către Consiliu a responsabilităţii care îi revine, şi
anume de a avea o abordare mai proactivă în privinţa
recrutărilor, a promovărilor, a măsurilor disciplinare, a
transferurilor de personal şi a detaşărilor şi prin
publicarea hotărârilor motivate ale Consiliului într-un format clar
şi accesibil.
In ceea ce priveşte unificarea
jurisprudenţei:
• să întreprindă măsurile adecvate ca
urmare a recomandărilor Grupului de lucru privind individualizarea
pedepselor pentru infracţiunile de corupţie;
• să consolideze rolul Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie în unificarea jurisprudenţei, inclusiv
prin simplificarea procedurii care se aplică în cazul recursurilor, în
vederea interpretării şi aplicării legii în mod coerent, precum
şi prin elaborarea de orientări privind pedepsele pentru infracţiunile
de corupţie.
In ceea ce priveşte combaterea corupţiei
la nivel înalt:
• să asigure faptul că procedura prin care
se permite începerea urmăririi penale care vizează membri ai
Parlamentului care sunt foşti şi actuali membri ai Guvernului este
aplicată uniform şi rapid de către Parlamentul României;
• să monitorizeze eficienţa sistemului
judiciar în ceea ce priveşte judecarea cazurilor de corupţie la nivel
înalt;
• să asigure stabilitatea cadrului legal pentru
combaterea corupţiei la nivel înalt, inclusiv în contextul noilor coduri;
• să adopte o lege care să prevadă
eliminarea suspendării judecării cauzelor atunci când se invocă
excepţii de neconstituţionalitate.
In ceea ce priveşte activităţile
Agenţiei Naţionale de Integritate:
• să continue să obţină rezultate
în ceea ce priveşte verificarea averilor, a incompatibilităţilor
şi a conflictelor de interese;
• să asigure faptul că organismele judiciare
şi disciplinare întreprind în timp util măsurile adecvate în ceea ce
priveşte cauzele înaintate de Agenţia Naţională de
Integritate referitoare la averi nejustificate, la incompatibilităţi
şi la conflicte de interese.
In ceea ce priveşte combaterea corupţiei
de la nivel local:
• să urmărească
îmbunătăţirea coordonării strategiei naţionale
anticorupţie, pentru a permite o mai bună identificare a punctelor
vulnerabile şi a domeniilor care prezintă riscuri, astfel încât
să fie elaborate strategii de atenuare prioritare la toate nivelurile;
• să continue punerea în aplicare a strategiilor
locale elaborate de către procuratură, adaptate la necesităţile
locale, şi să asigure o mai mare eficacitate a acestora;
• să accelereze întreprinderea de măsuri de
prevenire a corupţiei în sectoarele vulnerabile, organismele centrale
şi cele locale coordonându-se în acest sens.
Comisia invită România să continue procesul
de reformă şi să pună în aplicare recomandările pe
care i le-a făcut. Comisia va sprijini şi va monitoriza anul viitor
pe această bază progresele realizate. Este nevoie de presiuni
continue pentru a se obţine rezultate, iar Comisia invită celelalte
state membre să continue să acorde asistenţă României
şi să o ajute să realizeze progrese. In ceea ce o priveşte,
Comisia va continua să sprijine eforturile României, prin dialog politic
şi tehnic şi prin furnizarea de expertiză adecvată,
dacă este necesar."