HOTARARE Nr. 642 din 29 iunie 2005
pentru aprobarea Criteriilor de clasificare a unitatilor
administrativ-teritoriale, institutiilor publice si operatorilor economici din
punct de vedere al protectiei civile, in functie de tipurile de riscuri
specifice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 603 din 13 iulie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 4
alin. (2) din Legea nr. 481/2004 privind protectia civila,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Criteriile de clasificare a unitatilor administrativ-teritoriale,
institutiilor publice si operatorilor economici din punct de vedere al
protectiei civile, in functie de tipurile de riscuri specifice, prevazute in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe baza criteriilor prevazute la art. 1, precum si a procedurii prezentate
in anexa inspectoratele judetene si al municipiului Bucuresti pentru situatii
de urgenta stabilesc incadrarea localitatilor, institutiilor publice si
operatorilor economici in clasificarea din punct de vedere al protectiei
civile, in functie de tipurile de riscuri specifice.
Art. 3
In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari,
autoritatile administratiei publice locale, conducerile institutiilor publice
si ale operatorilor economici, indiferent de forma de proprietate, vor pune la
dispozitie inspectoratelor judetene si al municipiului Bucuresti pentru
situatii de urgenta datele si informatiile necesare, corespunzatoare
criteriilor de clasificare.
Art. 4
In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, in
cadrul centrelor operationale din inspectoratele judetene si al municipiului
Bucuresti pentru situatii de urgenta se intocmeste catalogul local cuprinzand
clasificarea unitatilor administrativ-teritoriale, institutiilor publice si
operatorilor economici din punct de vedere al protectiei civile, in functie de
tipurile de riscuri specifice.
Art. 5
In termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari,
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, prin Centrul Operational
National, centralizeaza datele din catalogul local al fiecarei unitati
administrativ-teritoriale in Catalogul national cuprinzand clasificarea
unitatilor administrativ-teritoriale, institutiilor publice si operatorilor
economici din punct de vedere al protectiei civile, in functie de tipurile de
riscuri specifice.
Art. 6
(1) In termen de 2 ani de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari,
autoritatile administratiei publice locale, institutiile publice si operatorii
economici vor efectua analize de risc in detaliu, vor delimita geografic si vor
constitui banci de date informatizate privind aceste riscuri, care vor fi
reactualizate periodic si integrate in sistemul national de monitorizare.
(2) Anual cataloagele locale si cel national se actualizeaza prin grija
inspectoratelor judetene si al municipiului Bucuresti pentru situatii de
urgenta, respectiv a Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
CRITERII DE CLASIFICARE
a unitatilor administrativ-teritoriale, institutiilor publice si operatorilor
economici din punct de vedere al protectiei civile, in functie de tipurile de riscuri
specifice
Art. 1
(1) Riscurile care se iau in consideratie pentru clasificarea unitatilor
administrativ-teritoriale, institutiilor publice si operatorilor economici din
punct de vedere al protectiei civile sunt:
a) riscuri naturale:
1. cutremure;
2. alunecari si prabusiri de teren;
3. inundatii;
4. fenomene meteorologice periculoase;
5. avalanse;
6. incendii de padure;
b) riscuri tehnologice:
1. accidente chimice;
2. accidente nucleare;
3. incendii in masa;
4. accidente grave pe cai de transport;
5. esecul utilitatilor publice;
c) riscuri biologice:
1. epidemii;
2. epizootii/zoonoze.
(2) Elementele expuse riscurilor specifice care se au in vedere sunt:
1. populatia;
2. animalele;
3. proprietatea;
4. activitatile social-economice;
5. mediul inconjurator.
Art. 2
Prin risc se intelege nivelul de pierderi preconizat, in sens
probabilistic, estimat in victime, proprietati distruse, activitati economice intrerupte,
impact asupra mediului datorita manifestarii unui hazard intr-o anumita zona si
cu referire la o anumita perioada de timp.
Art. 3
(1) Incadrarea unitatilor administrativ-teritoriale, institutiilor publice
si operatorilor economici in clase de risc se face in baza analizei de risc.
(2) Analiza de risc este metoda de cuantificare a riscurilor pe baza
identificarii riscului, determinarii frecventei evenimentelor si consecintelor
asupra elementelor expuse ale fiecarui eveniment pentru fiecare tip de risc
specific.
Art. 4
In functie de frecventa si de consecintele situatiilor de urgenta generate
de tipurile de riscuri specifice, riscul poate fi principal sau secundar.
Art. 5
(1) Pentru clasificarea unitatilor administrativ-teritoriale, institutiilor
publice si operatorilor economici din punct de vedere al protectiei civile, in
functie de tipurile de riscuri specifice, in catalogul national si in
cataloagele locale se vor folosi acronime.
(2) Acronimele, modul de alocare si semnificatia lor sunt prezentate in
tabelul de mai jos:
Tabel - Modul de alocare a acronimelor asociate riscurilor
______________________________________________________________
Nr. Tipul de risc Principal Secundar
crt.
______________________________________________________________
1. Cutremur C c
2. Alunecare/prabusire de teren At/Pt at/pt
3. Inundatie Id id
4. Seceta S s
5. Avalansa Av av
6. Incendiu de padure Ip ip
7. Accident chimic Ach ach
8. Accident nuclear An an
9. Incendiu in masa Im im
10. Accident grav de transport Atp atp
11. Esecul utilitatilor publice Eup eup
12. Epidemie Ed ed
13. Epizootie Ez ez
______________________________________________________________
Art. 6
(1) Clasificarea unitatilor administrativ-teritoriale, institutiilor
publice si operatorilor economici din punct de vedere al protectiei civile, in
functie de tipurile de riscuri specifice, se face in baza incadrarii in
criterii de clasificare.
(2) Incadrarea se realizeaza prin aplicarea criteriilor cuprinse in
prezenta anexa si poate avea si alte valori decat cele specificate, justificata
in baza unui studiu de risc efectuat de catre institutii abilitate.
Art. 7
Clasificarea unitatilor administrativ-teritoriale din punct de vedere al
protectiei civile, in functie de tipurile de riscuri specifice, constituie
criteriul de baza pentru:
a) stabilirea structurii, specializarii si amplasarii serviciilor publice
profesioniste si voluntare;
b) dotarea cu mijloace tehnice si materiale de interventie, aparatura si
echipamente de protectie a structurilor profesioniste si voluntare pentru
interventie in situatii de urgenta;
c) intocmirea schemei de acoperire a riscurilor de catre inspectoratele
judetene si al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta;
d) elaborarea planurilor pentru gestionarea situatiilor de urgenta;
e) stabilirea tematicii de pregatire si a exercitiilor pentru structurile
profesioniste si voluntare pentru interventie in situatii de urgenta;
f) constientizarea populatiei asupra riscurilor specifice si informarea
acesteia cu privire la masurile ce trebuie luate pentru reducerea efectelor
negative si adoptarea unui comportament adecvat in situatii de urgenta.
Art. 8
Clasificarea institutiilor publice/operatorilor economici din punct de
vedere al protectiei civile, in functie de tipurile de riscuri specifice,
constituie criteriul de baza pentru:
a) stabilirea structurilor proprii de interventie pentru limitarea si
inlaturarea efectelor situatiilor de urgenta la care sunt expuse/expusi;
b) dotarea cu mijloace tehnice si cu materiale de interventie, aparatura si
echipamente de protectie a structurilor de interventie in situatii de urgenta;
c) intocmirea schemei proprii de acoperire a riscurilor;
d) elaborarea planurilor de gestionare a situatiilor de urgenta;
e) stabilirea tematicii de pregatire si a exercitiilor pentru personalul si
structurile proprii de interventie in situatii de urgenta;
f) determinarea frecventei auditului intern efectuat in cadrul sistemului
de management al riscului;
g) constientizarea personalului propriu si a populatiei potential afectate
in ceea ce priveste riscurile specifice si informarea acesteia cu privire la
masurile ce trebuie luate pentru reducerea efectelor negative si adoptarea unui
comportament adecvat in situatii de urgenta.
A. Criterii de clasificare a unitatilor administrativ-teritoriale
Unitatile administrativ-teritoriale sunt clasificate astfel:
1. Din punct de vedere al expunerii la riscul de cutremur:
a) unitate administrativ-teritoriala dispusa in zona seismica de
intensitate mai mare sau egala cu VII pe scara MSK;
b) unitate administrativ-teritoriala dispusa in zona seismica de
intensitate mai mica de VII pe scara MSK.
2. Din punct de vedere al expunerii la riscul de alunecari/prabusiri de
teren:
a) unitate administrativ-teritoriala dispusa in zona cu potential ridicat
de producere a alunecarilor de teren sau afectata de alunecari
primare/reactivate;
b) unitate administrativ-teritoriala dispusa in zona cu potential
mediu/scazut de producere a alunecarilor de teren sau neafectata de alunecari
primare/reactivate.
3. Din punct de vedere al expunerii la riscul de inundatii:
a) unitate administrativ-teritoriala potential afectata de inundatii
datorate revarsarilor unui curs de apa, scurgerilor pe torenti sau unde
cantitatea maxima de precipitatii, inregistrata in ultimii 100 de ani,
depaseste 100 mm/24 h;
b) unitate administrativ-teritoriala neafectata de inundatii datorate
revarsarilor unui curs de apa, scurgerilor pe torenti sau unde cantitatea
maxima de precipitatii, inregistrata in ultimii 100 de ani, este mai mica de
100 mm/24 h.
4. Din punct de vedere al expunerii la riscul de seceta:
a) unitate administrativ-teritoriala situata in zone cu risc fata de
fenomenul de seceta;
b) unitate administrativ-teritoriala situata in afara zonelor cu risc fata
de fenomenul de seceta.
5. Din punct de vedere al expunerii la riscul de avalanse:
a) unitate administrativ-teritoriala dispusa in zona de munte;
b) unitate administrativ-teritoriala dispusa in podis/deal/campie.
6. Din punct de vedere al expunerii la riscul de incendii de padure:
a) unitate administrativ-teritoriala situata in zona de influenta a unui
incendiu de padure;
b) unitate administrativ-teritoriala situata in afara zonei de influenta a
unui incendiu de padure.
7. Din punct de vedere al expunerii la riscul de accident chimic:
a) unitate administrativ-teritoriala situata in interiorul zonelor de
planificare la urgenta chimica;
b) unitate administrativ-teritoriala situata in exteriorul zonelor de
planificare la urgenta chimica.
8. Din punct de vedere al expunerii la riscul de accident nuclear:
a) unitate administrativ-teritoriala situata in interiorul zonelor de
planificare la urgenta nucleara;
b) unitate administrativ-teritoriala situata in exteriorul zonelor de
planificare la urgenta nucleara.
9. Din punct de vedere al riscului la incendii in masa:
a) unitate administrativ-teritoriala situata in zona de influenta a incendiilor
in masa;
b) unitate administrativ-teritoriala situata in afara zonelor de influenta
a incendiilor in masa.
10. Din punct de vedere al riscului la accidente grave pe cai de transport:
a) unitate administrativ-teritoriala cu trafic intens;
b) unitate administrativ-teritoriala cu trafic moderat sau redus.
11. Din punct de vedere al riscului de esec al utilitatilor publice:
a) unitate administrativ-teritoriala dependenta de un sistem centralizat de
utilitati publice;
b) unitate administrativ-teritoriala dependenta de doua sau de mai multe
sisteme centralizate de utilitati publice ori fara sistem centralizat de
utilitati publice.
12. Din punct de vedere al expunerii la riscul epidemiologic:
a) unitate administrativ-teritoriala cu risc crescut;
b) unitate administrativ-teritoriala cu risc mediu sau scazut.
13. Din punct de vedere al expunerii la riscul epizootic:
a) unitate administrativ-teritoriala cu risc crescut;
b) unitate administrativ-teritoriala cu risc mediu sau scazut.
B. Criterii de clasificare a institutiilor publice si operatorilor
economici
Institutiile publice si operatorii economici sunt clasificati astfel:
1. Din punct de vedere al expunerii la riscul de cutremur:
a) institutie publica/operator economic dispusa/dispus in zona seismica de
intensitate mai mare sau egala cu VII pe scara MSK;
b) institutie publica/operator economic dispusa/dispus in zona seismica de
intensitate mai mica de VII pe scara MSK.
2. Din punct de vedere al expunerii la riscul de alunecari/prabusiri de
teren:
a) institutie publica/operator economic dispusa/dispus in zona cu potential
ridicat de producere a alunecarilor de teren sau afectata de alunecari
primare/reactivate;
b) institutie publica/operator economic dispusa/dispus in zona cu potential
mediu/scazut de producere a alunecarilor de teren sau neafectata de alunecari
primare/reactivate.
3. Din punct de vedere al expunerii la riscul de inundatii:
a) institutie publica/operator economic potential afectata/afectat de
inundatii datorate revarsarilor unui curs de apa, scurgerilor pe torenti sau
unde cantitatea maxima de precipitatii, inregistrata in ultimii 100 de ani,
depaseste 100 mm/24 h;
b) institutie publica/operator economic neafectata/neafectat de inundatii
datorate revarsarilor unui curs de apa, scurgerilor pe torenti sau unde
cantitatea maxima de precipitatii, inregistrata in ultimii 100 de ani, este mai
mica de 100 mm/24 h.
4. Din punct de vedere al expunerii la riscul de seceta:
a) institutie publica/operator economic dispusa/dispus in zone cu risc fata
de fenomenul de seceta;
b) institutie publica/operator economic dispusa/dispus in afara zonelor cu
risc fata de fenomenul de seceta.
5. Din punct de vedere al expunerii la riscul de incendii de padure:
a) institutie publica/operator economic situata/situat in zona de influenta
a incendiului de padure;
b) institutie publica/operator economic situata/situat in afara zonei de
influenta a incendiului de padure.
6. Din punct de vedere al expunerii la riscul de accident chimic:
a) institutie publica/operator economic dispusa/dispus in zonele de
planificare la urgenta chimica;
b) institutie publica/operator economic dispusa/dispus in afara zonelor de
planificare la urgenta chimica.
7. Din punct de vedere al expunerii la riscul de accident nuclear:
a) institutie publica/operator economic dispusa/dispus in zona de
planificare la urgenta nucleara;
b) institutie publica/operator economic dispusa/dispus in afara zonelor de
planificare la urgenta nucleara.