DECIZIE Nr.
1006 din 7 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 727 din 28 octombrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Mihaela Ionescu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată
de Gheorghe Biţăîn Dosarul nr. 353/89/2008 al Tribunalului Vaslui - Secţia
civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 8 mai 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 353/89/2008, Tribunalul Vaslui - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6
alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea
pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat. Excepţia a fost ridicată de Gheorghe Biţă cu prilejul
soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textul de lege criticat
încalcă principiul dreptului câştigat anterior. In acest sens, arată că
anterior recalculării avea un punctaj mai mare, iar scopul acţiunii de
recalculare este menţinerea dreptului câştigat anterior. De asemenea, consideră
că textul de lege este retroactiv, întrucât are efecte asupra pensiilor stabilite anterior intrării sale în
vigoare. In plus, consideră că sunt create şi diferenţe de tratament juridic,
întrucât, în cazul său, a fost forţat să iasă la pensie, în timp ce alţi colegi
au fost lăsaţi să lucreze mai mult. Aşa fiind, nu are posibilitatea să ajungă
la acelaşi punctaj avut anterior, în vreme ce alte persoane care au lucrat mai
mult au putut ajunge la punctajul anterior recalculării şi chiar să îl
depăşească. In sfârşit, mai arată că acest articol este premeditat de
iniţiatorul legii, deoarece a lăsat nenuanţat art. 2 alin. (3) din Normele
metodologice cuprinse în Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004, neprevăzând
luarea în calcul a sporului de vechime provenit din grupa I de muncă, conform Legii nr. 3/1977.
Tribunalul Vaslui - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstitutionalitate nu este întemeiată.
In acest sens, arată că dispoziţiile de lege criticate nu conţin reglementări
care să creeze inegalităţi pe diferite criterii, iar prevederea în legi
speciale a anumitor modalităţi de calcul al pensiei pentru anumite categorii de
pensionari, aflaţi în situaţii diferite, nu poate constitui o discriminare sau încălcare
a egalităţii de tratament în faţa legii. De asemenea, în opinia sa, întrucât
autorul excepţiei a fost pensionat sub imperiul Legii nr. 3/1977 şi nu al Legii
nr. 19/2000, dispoziţiile de lege criticate trebuie să se aplice pentru viitor,
nu şi pentru trecut, potrivit principiului neretroactivităţii legii civile.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional. In acest sens, arată că art. 6
alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 se aplică în mod
egal tuturor celor aflaţi în situaţia prevăzută de ipoteza normei legale, fără
nicio discriminare pe considerente arbitrare.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din
fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 119
din 7 februarie 2005, şi aprobată prin Legea nr. 78/2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005, dispoziţii potrivit cărora, „In
situaţia în care cuantumul pensiei aferent noului punctaj determinat este mai
mic decât cel cuvenit sau aflat în plată, se menţine cuantumul cuvenit sau
aflat în plată până la data la care, prin aplicarea formulei de calcul
prevăzute de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se
va obţine un cuantum al pensiei mai mare decât acesta".
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este
contrar prevederilor art. 15 alin. (2) şi art. 16 alin. (1) din Constituţie
referitoare la principiul neretroactivităţii legii şi principiul egalităţii în
drepturi a cetăţenilor. De asemenea, consideră că sunt
încălcate şi prevederile Convenţiei pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, fără a preciza, însă, care
anume texte din această convenţie nu sunt respectate.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că textul de lege criticat a mai făcut obiectul controlului de
constituţionalitate prin raportare la aceleaşi texte din Constituţie şi la
critici asemănătoare. Astfel, prin Decizia nr. 656 din 28 iunie 2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 587 din 27 august 2007, Curtea a reţinut că „Legea nr. 19/2000
a prevăzut recalcularea pensiilor stabilite anterior în scopul eliminării
diferenţelor inechitabile între cuantumul pensiilor stabilite pe baza
legislaţiei anterioare şi cel rezultat după noua metodologie de calcul.
Iniţial, s-a prevăzut estimarea punctajului pensionarilor existenţi prin
raportarea cuantumului pensiilor anterior stabilite la valoarea unui punct de
pensie, stabilită la data intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000, iar
ulterior, în cadrul operaţiunii de recalculare, s-a prevăzut determinarea
punctajului conform noii reglementări legale.
Intre punctajul estimat şi cel determinat prin calcul
au putut apărea diferenţe, influenţând şi cuantumul pensiei acordate, dar atât
Legea nr. 19/2000, cât şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 au
prevăzut că, în toate cazurile, se menţine în plată cuantumul mai avantajos,
neputându-se diminua cuantumul cuvenit sau aflat în plată, acesta putându-se
menţine până la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevăzute de
Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se va obţine un
cuantum al pensiei mai mare decât acesta.
Operaţiunea de recalculare a pensiilor a vizat, în mod
necesar, trecutul, pentru că stagiile de cotizare au fost anterior realizate,
dar a produs efecte numai pentru viitor, fără a aduce atingere principiului neretroactivităţii
legii prevăzut de art. 15 alin. (2) din Constituţie."
Curtea Constituţională a examinat textul de lege şi
prin prisma conformităţii acestuia cu principiul egalităţii în drepturi,
statuând prin decizii precum Decizia nr. 701 din 17 octombrie 2006, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 974 din 6 decembrie 2006, că art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 nu contravine art. 16 alin. (1) din
Constituţie.
Analizând, însă, argumentele invocate de autorul
excepţiei în prezenta cauză, referitoare la încălcarea principiului egalităţii
în drepturi, Curtea constată că aceste argumente nu au legătură cu conţinutul
textului de lege criticat. Astfel, autorul excepţiei invocă faptul că are un
punctaj mai mic din cauza faptului că a fost forţat să iasă mai devreme la
pensie, din cauza legislaţiei anterioare Legii nr. 19/2000. Prin urmare, se
consideră dezavantajat în raport cu celelalte persoane care au putut lucra mai
mult, obţinând în prezent un punctaj mai mare. Or, Curtea observă că textul de
lege criticat nu se referă la situaţiile menţionate de autorul excepţiei, iar
prevederile sale se aplică în mod egal tuturor persoanelor prevăzute de ipoteza
normei legale.
In ceea ce priveşte critica de neconstitutionalitate
raportată la prevederile Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, Curtea constată că autorul excepţiei nu arată care
anume texte din această convenţie ar fi încălcate şi nici modul în care s-ar
aduce atingere prevederilor acesteia, astfel că, sub acest aspect, excepţia de
neconstitutionalitate este nemotivată.
In sfârşit, Curtea apreciază că nu pot fi reţinute nici
argumentele care ţin de neconstitutionalitatea textului de lege criticat prin
raportare la defectuoasa redactare a normelor metodologice de aplicare a
acestuia, întrucât acesta nu constituie un aspect de constituţionalitate. De
altfel, legalitatea hotărârilor Guvernului poate fi pusă în discuţie în faţa
instanţelor de contencios administrativ, dar a nu celei de contencios
constituţional.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005
privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem
al asigurărilor sociale de
stat, excepţie ridicată de Gheorghe Biţă în Dosarul nr. 353/89/2008 al
Tribunalului Vaslui - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţata în şedinţa publică din data de 7 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu