Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Hotărârea Nr.221 din 30.04.2013

privind aprobarea Strategiei naţionale antidoping pentru perioada 2013-2017 şi a Planului de acţiune pentru implementarea acesteia
ACT EMIS DE: Guvernul Romaniei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 282 din 20 mai 2013



SmartCity1

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, republicată, cu modificările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articolul 1Se aprobă Strategia naţională antidoping pentru perioada 2013-2017, prevăzută în anexa nr. 1. Articolul 2Se aprobă Planul de acţiune pentru implementarea Strategiei naţionale antidoping pentru perioada 2013-2017, prevăzut în anexa nr. 2. Articolul 3Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU VICTOR-VIOREL PONTA Contrasemnează: Secretarul general al Guvernului, Ion Moraru Preşedintele Agenţiei Naţionale Anti-Doping, Graziela Elena Vâjială Viceprim-ministru, ministrul finanţelor publice, Daniel Chiţoiu Ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea Ministrul tineretului şi sportului, Nicolae Bănicioiu Ministrul sănătăţii, Gheorghe-Eugen Nicolăescu Ministrul afacerilor interne, Radu Stroe Ministrul educaţiei naţionale, Remus Pricopie Ministrul delegat pentru învăţământ superior, cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, Mihnea Cosmin Costoiu
ANEXA Nr. 1STRATEGIA NAŢIONALĂ ANTIDOPING PENTRU PERIOADA 2013-2017 Capitolul IIntroducere În conformitate cu dispoziţiile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, republicată, cu modificările ulterioare, Agenţia Naţională AntiDoping, denumită în continuare Agenţia, elaborează şi supune spre aprobare Guvernului Strategia naţională antidoping. Strategia naţională antidoping pentru perioada 2013-2017, denumită în continuare Strategia, este elaborată în scopul concentrării/coordonării mai eficiente a activităţilor şi resurselor pentru următorii 5 ani, stabilind în acest sens obiectivele generale şi specifice pe direcţiile de acţiune asumate de toate instituţiile şi autorităţile implicate în reducerea amplorii fenomenului dopajului, precum şi în vederea prevenirii şi combaterii producerii şi traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc. Prezenta strategie reprezintă rezultatul unui proces transparent de consultare a instituţiilor şi autorităţilor guvernamentale, respectiv: Ministerul Tineretului şi Sportului, Ministerul Afacerilor Interne, Inspectoratul General al Poliţiei Române, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, Ministerul Public, Direcţia de investigare a infracţiunilor de criminalitate organizată şi terorism, Ministerul Justiţiei, Autoritatea Naţională a Vămilor, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei Naţionale, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, Agenţia Naţională a Medicamentului, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român şi structurile sportive. Strategia respectă prevederile Codului Mondial Anti-Doping şi stabileşte obiectivele generale şi specifice, principalele direcţii de acţiune, programele şi indicatorii de performanţă necesari pentru monitorizarea şi evaluarea eficienţei activităţii de prevenire şi combatere a dopajului în sport, precum şi a activităţii de prevenire şi combatere a producerii şi traficului ilicit de substanţe dopante. Prezenta strategie se implementează în intervalul 2013-2017 şi urmează Strategiei naţionale antidoping 2007-2012, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 894/2007. Implementarea Strategiei se realizează prin planul de acţiune aferent, care va fi promovat împreună cu Strategia, prin aceeaşi hotărâre a Guvernului. Aprobarea Strategiei de către Guvernul României reprezintă o garanţie a asumării acesteia ca document de politici publice în domeniu, conferind caracterul formal, precum şi răspunsurile necesare în ceea ce priveşte fenomenul dopajului. Elaborarea prezentei strategii a avut ca punct de plecare, pe de o parte, evaluarea Strategiei naţionale antidoping 2007-2012, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 894/2007, şi, pe de altă parte, actele normative în domeniu apărute ulterior aprobării acesteia. Capitolul IIDefinirea problemei În societatea contemporană nu se poate vorbi despre performanţă fără a se vorbi despre dopaj, nu se poate vorbi de sport, în general, aici avându-se în vedere şi sportul recreativ, fără a vorbi de dopaj şi de implicaţiile acestuia, de alterarea valorilor sportului şi a principiilor sportive, dar mai ales de implicaţiile acestuia asupra sănătăţii sportivilor şi a practicanţilor de sport recreativ. În acest context, în ultimii ani, statele lumii au acordat o mai mare importanţă activităţii anti-doping, prin crearea de organizaţii specializate în prevenirea şi combaterea dopajului în sport şi implementarea de strategii antidoping, cu obiective şi direcţii de acţiune similare. Agenţia este responsabilă cu implementarea politicilor anti-doping la nivel naţional, atât la nivelul sportului de performanţă, cât şi la nivelul sportului recreativ practicat în mod organizat. Fenomenul de dopaj, însă, este un fenomen complex care presupune o abordare multidisciplinară, un efort conjugat al tuturor organismelor şi organizaţiilor cu responsabilităţi în sport. În vederea prevenirii şi combaterii dopajului în sport se impune, mai întâi de toate, existenţa unei legislaţii naţionale armonizate cu legislaţia internaţională în domeniu, implementarea unor programe educative coerente care să acopere publicul-ţintă şi a unui program de testare eficient, care să contribuie la diminuarea fenomenului de dopaj în sport. În ultimii ani s-a constatat că fenomenul de dopaj s-a extins la practicanţii de sport recreativ din sălile de culturism şi fitness, motiv pentru care s-a impus extinderea activităţii de prevenire şi combatere a dopajului şi la nivelul acestora. Însă, spre deosebire de mediul sportiv, care este reglementat de Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi de actele normative subsecvente acesteia, activitatea sălilor de culturism şi fitness nu este o activitate reglementată din punctul de vedere al legislaţiei referitoare la activităţile sportive. În consecinţă, pentru prevenirea şi combaterea consumului de substanţe dopante în rândul practicanţilor de sport recreativ s-a creat cadrul legislativ care reglementează acest domeniu. Astfel, pe de o parte, s-au creat premisele diminuării surselor de distribuţie a substanţelor interzise în sălile de culturism şi fitness şi, pe de altă parte, s-a redus piaţa pentru sportivi ţinând cont de faptul că nu mai pot fi comercializate în România, fără drept, substanţe interzise/dopante şi produse care conţin substanţe interzise/dopante. Strategia îşi propune reformarea anumitor mentalităţi ale sistemului actual, alocarea de resurse umane suficiente, instruirea şi perfecţionarea personalului calificat, precum şi eforturi financiare care trebuie asumate. Capitolul IIICadrul juridic existent În perioada 2007-2012 au fost elaborate, adoptate, modificate şi completate acte normative având ca obiect reglementarea utilizării suplimentelor nutritive de către sportivi şi prevenirea şi combaterea traficului ilicit de substanţe cuprinse în Lista interzisă. Astfel, au fost adoptate de către Guvern şi Parlament următoarele acte normative: a)Ordonanţa Guvernului nr. 59/2006 privind utilizarea suplimentelor nutritive de către sportivi, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 511/2006; b)Legea nr. 104/2008 privind prevenirea şi combaterea producerii şi traficului ilicit de substanţe dopante cu grad de mare risc, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; c)Hotărârea Guvernului nr. 956/2011 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 104/2008 privind prevenirea şi combaterea producerii şi traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc.În prezent, ca urmare a modificărilor legislative intervenite în organizarea autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale de specialitate prin Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, cu modificările şi completările ulterioare, Agenţia este organizată ca instituţie publică în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, având autonomie decizională în domeniul antidoping. Cadrul legislativ care stă la baza fundamentării prezentei strategii cuprinde: A. Documente internaţionale şi regionale a)Codul Mondial Anti-Doping, elaborat de Agenţia Mondială Anti-Doping, denumit în continuare Codul, adoptat la Conferinţa Mondială asupra Dopajului în Sport

- Copenhaga, 3-5 martie 2003, asumat de România prin semnarea Memorandumului de la Copenhaga în anul 2003; b)Convenţia împotriva dopajului, adoptată, în cadrul Consiliului Europei, la Strasbourg la 16 noiembrie 1989, ratificată prin Legea nr. 171/1998, şi Protocolul adiţional la Convenţia împotriva dopajului, adoptat la Varşovia la 12 septembrie 2002 şi ratificat prin Legea nr. 302/2006; c)Convenţia internaţională împotriva dopajului în sport, adoptată în cadrul Conferinţei Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură, la Paris la 19 octombrie 2005, acceptată prin Legea nr. 367/2006.B. Legislaţia naţională I. Acte normative ale Parlamentului şi Guvernului a)Legea nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare; b)Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificările şi completările ulterioare; c)Hotărârea Guvernului nr. 884/2001 pentru aprobarea Regulamentului de punere în aplicare a dispoziţiilor Legii educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000; d)Hotărârea Guvernului nr. 311/2003 privind aprobarea înfiinţării pe lângă Ministerul Tineretului şi Sportului a unei activităţi finanţate integral din venituri proprii, cu completările ulterioare; e)Legea nr. 227/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; f)Ordonanţa Guvernului nr. 59/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 511/2006; g)Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 121/2006 privind regimul juridic al precursorilor de droguri, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 186/2007, cu modificările şi completările ulterioare; h)Legea nr. 104/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; i)Hotărârea Guvernului nr. 1.522/2006 privind aprobarea structurii organizatorice şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare ale Agenţiei Naţionale Anti-Doping, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; j)Hotărârea Guvernului nr. 894/2007 privind aprobarea Strategiei naţionale antidoping pentru perioada 2007-2012 şi a Planului de acţiune pentru implementarea acesteia; k)Hotărârea Guvernului nr. 1.056/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping; l)Hotărârea Guvernului nr. 956/2011.II. Acte normative emise de preşedintele Agenţiei a)Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping nr. 38/2013 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei de apel; b)Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping nr. 160/2011 privind aprobarea taxei pentru autorizarea desfăşurării activităţilor în sălile de culturism sau fitness, precum şi a Metodologiei de organizare a cursului de instruire antidoping, cu modificările ulterioare; c)Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping nr. 1/2012 pentru aprobarea condiţiilor tehnice ale camerei pentru produse cu substanţe interzise, a procedurii de depozitare şi păstrare a substanţelor dopante cu grad mare de risc ridicate în vederea confiscării şi a formularelor proceselor- verbale prevăzute la art. 26 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 104/2008 privind prevenirea şi combaterea producerii şi traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 956/2011; d)Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping nr. 42/2012 pentru aprobarea procedurii de control privind prevenirea şi combaterea producerii şi traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc şi a formularului-tip de proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, cu modificările ulterioare; e)Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping nr. 37/2013 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei de audiere a sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările antidoping; f)Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping nr. 156/2012 pentru aprobarea formularului-tip de proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor. Capitolul IVPrincipii generale Strategia se implementează cu respectarea următoarelor principii: 1. Principiul păstrării confidenţialităţii şi al respectării drepturilor şi integrităţii sportivilor 2. Principiul responsabilităţii, care presupune asumarea responsabilităţii pentru acţiunile întreprinse şi activităţile realizate. Agenţia, prin activităţile desfăşurate, are rolul de a fi apărătorul valorilor şi spiritului sportului, aşa cum sunt descrise în Cod, promovând, în acelaşi timp, onestitatea şi buna-credinţă. 3. Principiul integrităţii profesionale - în activitatea lor, reprezentanţii Agenţiei vor manifesta atât integritate morală, cât şi profesională. În demersurile lor profesionale nu vor îngădui, nu vor instiga şi nu vor consimţi la nicio formă de discriminare. 4. Principiul continuităţii - activităţile desfăşurate în cadrul programelor naţionale antidoping au un caracter permanent şi se bazează pe experienţa anterioară acumulată la nivel naţional şi internaţional. 5. Principiul eficienţei şi profesionalismului - Agenţia adoptă întotdeauna o abordare profesionistă în realizarea activităţilor, care vor fi continuu evaluate, atât din punctul de vedere al rezultatelor concrete, cât şi al managementului instituţional. Prin profesionalismul lor şi prin profilul lor moral, reprezentanţii Agenţiei vor promova imaginea şi credibilitatea instituţională a acesteia. 6. Principiul cooperării structurale - în baza căruia Agenţia şi instituţiile partenere ale acesteia implicate în prevenirea şi combaterea dopajului la nivel naţional şi internaţional trebuie să coopereze îndeaproape 7. Principiul abordării etice - realizarea activităţilor conform celor mai înalte standarde ale comportamentului etic; dezvoltarea şi aplicarea politicilor, procedurilor şi practicilor care să reflecte dreptatea, echitatea şi integritatea 8. Principiul celor mai bune practici şi al inovaţiei - referirea la standardele celor mai bune practici şi aplicarea acestora în toate sectoarele de activitate, precum şi dezvoltarea unor soluţii inovatoare în soluţionarea problemelor Capitolul VMisiune, viziune şi obiective generale Secţiunea 1Misiune şi viziune

Promovarea, coordonarea şi monitorizarea, la nivel naţional, a luptei împotriva dopajului în sport prin adoptarea şi implementarea politicilor şi reglementărilor antidoping în conformitate cu legislaţia în vigoare

O lume în care să se aprecieze şi să se promoveze un sport curat Secţiunea a 2-aObiective generale În conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 104/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, obiectivele generale ale Strategiei sunt: 1. Prevenirea şi combaterea fenomenului de dopaj la nivel naţional prin creşterea gradului de conştientizare asupra consecinţelor practicării dopajului şi realizarea unui număr relevant de teste în competiţie şi în afara competiţiei, fără aviz prealabil 2. Efectuarea analizelor de control doping pentru dovedirea eventualelor cazuri de dopaj, în conformitate cu standardele internaţionale existente 3. Elaborarea şi dezvoltarea de proiecte şi programe de cercetare ştiinţifică în domeniu 4. Prevenirea şi combaterea producerii şi traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc 5. Reafirmarea angajamentului României şi consolidarea poziţiei de partener credibil şi activ în efortul global de luptă împotriva dopajului în sport 6. Dezvoltarea instituţională în vederea implementării politicilor adoptate în domeniu Capitolul VIDirecţii de acţiune Secţiunea 1Programul de educaţie, informare şi prevenire Obiectiv general Creşterea gradului de conştientizare şi educare a sportivilor, a personalului asistent şi a celorlalţi factori implicaţi asupra pericolelor şi consecinţelor practicării dopajului în sport Obiective specifice 1. Creşterea gradului de conştientizare asupra riscurilor utilizării substanţelor şi/sau metodelor interzise de către sportivi 2. Crearea unui mediu activ în lupta antidoping şi dezvoltarea de atitudini şi practici pentru practicarea sportului fără dopaj 3. Dezvoltarea unui sistem informaţional pentru facilitarea accesului publicului-ţintă la informaţiile relevante din domeniu 4. Educarea şi responsabilizarea sportivilor din loturile naţionale şi olimpice în raport cu exigenţele Jocurilor Olimpice şi Jocurilor Paralimpice 5. Promovarea programelor educative, a valorilor eticii, integrităţii şi fairplay-ului în sport prin implicarea sportivilor activi sau retraşi din activitatea sportivă 6. Dezvoltarea de parteneriate cu unităţile de învăţământ cu profil sportiv pentru iniţierea şi derularea unor proiecte privind lupta împotriva dopajului în sport 7. Dezvoltarea de parteneriate cu unităţile de învăţământ superior cu profil sportiv pentru introducerea cursului antidoping în programele de învăţământ ale acestora 8. Creşterea gradului de implicare şi responsabilizare a personalului asistent şi a familiei sportivului în practicarea unui sport curat şi adoptarea unui stil de viaţă sănătos 9. Informarea mass-mediei din România asupra politicilor şi legislaţiei care guvernează activitatea antidoping, pentru o cunoaştere corectă a fenomenului dopajului în sport 10. Dezvoltarea de parteneriate cu organisme naţionale şi internaţionale din domeniul sănătăţii, cu organisme profesionale pentru informarea personalului medical cu privire la reglementările antidoping 11. Dezvoltarea unor parteneriate educative cu entităţile care desfăşoară activităţi de culturism şi fitness Secţiunea a 2-aProgramul de testare doping Obiectiv general Realizarea unui număr relevant de teste în competiţie şi în afara competiţiei, fără aviz prealabil, pentru protejarea sănătăţii sportivilor şi a dreptului fundamental al acestora de a practica un sport curat Obiective specifice 1. Elaborarea şi realizarea Planului naţional anual de testare, într-un mod relevant, coerent şi integrat 2. Stabilirea Lotului de testare înregistrat şi gestionarea acestuia conform normelor interne şi internaţionale în vigoare 3. Formarea şi perfecţionarea ofiţerilor de control doping în conformitate cu standardul ocupaţional aprobat 4. Gestionarea rezultatelor controlului doping şi a scutirilor de uz terapeutic, conform normelor interne şi internaţionale în vigoare 5. Administrarea eficientă şi promovarea sistemului ADAMS al Agenţiei Mondiale Anti-Doping Secţiunea a 3-aProgramul de analiză doping Obiectiv general Efectuarea analizelor de control doping pentru dovedirea eventualelor cazuri de dopaj, în conformitate cu Standardele internaţionale în domeniu Obiective specifice 1. Realizarea numărului minim anual de analize de control doping, conform prevederilor Standardului Internaţional pentru Laboratoare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping 2. Menţinerea acreditării internaţionale a Laboratorului de control doping pentru recunoaşterea la nivel internaţional a rezultatelor analizelor efectuate 3. Menţinerea acreditării ISO 17025 4. Dezvoltarea şi diversificarea activităţii Laboratorului de control doping prin atragerea de noi clienţi 5. Dezvoltarea bazei materiale a laboratorului corespunzător cerinţelor specifice activităţii acestuia Secţiunea a 4-aProgramul de cercetare ştiinţifică Obiectiv general Realizarea de cercetări ştiinţifice în domeniu Obiective specifice 1. Elaborarea şi coparticiparea la proiecte de cercetare ştiinţifică în domeniu 2. Diseminarea rezultatelor cercetărilor efectuate 3. Implementarea de modele de bună practică aplicabile domeniului Secţiunea a 5-aProgramul de prevenire şi combatere a producerii şi traficului ilicit de substanţe dopante Obiectiv general Implementarea măsurilor privind combaterea traficului ilicit de substanţe dopante în sălile de culturism şi fitness Obiective specifice 1. Asigurarea autorizării funcţionării sălilor de culturism şi fitness din punctul de vedere al reglementărilor antidoping, în conformitate cu normele legale în vigoare 2. Asigurarea serviciilor de instruire antidoping a personalului din cadrul sălilor de culturism şi fitness, cu respectarea normelor legale în vigoare 3. Asigurarea controlului aplicării normelor privind combaterea traficului ilicit de substanţe dopante în sălile de culturism şi fitness 4. Gestionarea substanţelor dopante confiscate, în condiţiile legii Secţiunea a 6-aProgramul de cooperare internaţională Obiectiv general Reafirmarea angajamentului României şi consolidarea poziţiei de partener credibil şi activ în efortul global de luptă împotriva dopajului în sport Obiective specifice 1. Intensificarea şi dezvoltarea relaţiilor de colaborare cu Agenţia Mondială Anti-Doping pentru realizarea şi implementarea programelor Agenţiei 2. Extinderea şi diversificarea relaţiilor de colaborare cu structuri ale Consiliului Europei, Uniunii Europene şi UNESCO cu responsabilităţi în domeniul antidoping 3. Intensificarea cooperării bilaterale cu organizaţiile naţionale antidoping ale statelor semnatare ale Codului 4. Asigurarea reprezentării României în cadrul evenimentelor internaţionale în domeniul luptei împotriva dopajului în sport, promovarea şi susţinerea unor reprezentanţi români în organismele de conducere, în comisiile şi comitetele forurilor internaţionale în domeniul antidoping 5. Intensificarea colaborării cu structurile sportive internaţionale şi alte organizaţii cu responsabilităţi în domeniul antidoping Secţiunea a 7-aProgramul de dezvoltare instituţională Obiectiv general Organizarea, funcţionarea şi coordonarea activităţii Agenţiei, astfel încât să asigure îndeplinirea misiunii, a obiectivelor generale şi specifice Obiective specifice 1. Îmbunătăţirea continuă a sistemului de management al calităţii la nivelul Agenţiei 2. Identificarea problemelor şi stabilirea politicilor publice în domeniul antidoping şi în domeniul combaterii traficului ilicit de substanţe dopante 3. Îmbunătăţirea cadrului legislativ şi armonizarea legislaţiei naţionale în domeniile de activitate ale Agenţiei cu reglementările internaţionale în domeniu 4. Dezvoltarea sistemului de control intern/managerial în cadrul Agenţiei 5. Utilizarea resurselor Agenţiei în condiţii de economicitate, eficienţă, eficacitate pentru realizarea obiectivelor şi misiunii acesteia 6. Formarea şi perfecţionarea continuă a experţilor antidoping din cadrul Agenţiei Capitolul VIIRezultatele aşteptate ale politicilor antidoping după implementarea Strategiei Rezultatele aşteptate după implementarea Strategiei, respectiv a politicilor antidoping sunt: 1. reducerea gradului de folosire a substanţelor şi metodelor interzise de către sportivii de performanţă; 2. realizarea numărului minim anual de probe de control doping; 3. menţinerea acreditării Laboratorului de control doping de către Agenţia Mondială Anti-Doping; 4. menţinerea Sistemului de management al calităţii; 5. facilitarea integrării programelor antidoping în programele guvernamentale prin educaţie, cercetare ştiinţifică, sănătate publică şi alte iniţiative conexe; 6. dezvoltarea de reguli şi modele pentru structurile sportive pentru coordonarea programelor de educaţie antidoping; 7. implementarea paşaportului biologic al sportivului, proiect internaţional al Agenţiei Mondiale Anti-Doping, în urma dezvoltării metodelor de măsurare a parametrilor biologici ai sportivilor şi completarea bazei internaţionale de date cu aceşti parametri pentru fiecare sportiv; 8. dezvoltarea de noi metode bazate pe teste imunologice pentru detecţia abuzului de hormoni peptidici, ameliorarea metodelor existente pentru detecţia abuzului de hCG, hGH şi EPO şi introducerea de noi forme de EPO în metoda de analiză a acestei substanţe interzise; 9. extinderea tehnicii GC/C/IRMS - cromatografie de gaze cuplată cu spectrometrie de masă pentru rapoarte izotopice - pentru noi compuşi endogeni; 10. îmbunătăţirea limitelor de detecţie pentru compuşii determinaţi prin tehnicile de cromatografie de gaze sau lichide cuplate cu spectrometrie de masă în urma achiziţionării de echipamente cu performanţe superioare şi dezvoltarea de metode de analiză pe acestea; 11. scăderea disponibilităţii substanţelor interzise pe piaţa ilicită, identificarea şi confiscarea substanţelor interzise şi a suplimentelor alimentare ce conţin prohormoni şi substanţe interzise, identificarea şi închiderea laboratoarelor clandestine de producere a substanţelor dopante; 12. funcţionarea unui sistem de coordonare a politicii antidoping care să evidenţieze dacă intervenţiile din domeniul combaterii traficului de substanţe dopante sunt echilibrate şi eficiente din punct de vedere logistic şi financiar; 13. creşterea gradului de conştientizare, de către publicul-ţintă, a efectelor adverse ale substanţelor dopante asupra calităţii vieţii, sănătăţii şi siguranţei la nivel individual şi social; 14. adoptarea legislaţiei specifice domeniului, actualizată şi armonizată cu normele internaţionale existente în domeniul dopajului. Capitolul VIIIRezultatul acţiunilor Obiectivele generale şi specifice propuse sunt de natură să genereze până în anul 2017 un impact favorabil asupra calităţii vieţii, sănătăţii şi siguranţei individuale şi sociale, educarea publicului-ţintă în spiritul unui sport curat şi sensibilizarea acestuia vizavi de aspectele importante ale problematicii antidoping. În acest sens, Planul de acţiune aferent Strategiei detaliază şi stabileşte concret măsurile şi intervenţiile din domeniul reducerii consumului de substanţe dopante, precum şi în domeniul combaterii traficului ilicit de substanţe dopante, pornind de la o abordare coerentă şi eficientă. Capitolul IXIndicatori Planul de acţiune pentru implementarea Strategiei cuprinde activităţi/acţiuni şi indicatori cantitativi şi calitativi aferenţi fiecărei acţiuni asumate de instituţiile responsabile. Capitolul XImplicaţii pentru buget Realizarea obiectivelor strategice ale Agenţiei necesită un suport financiar adecvat, fără de care lupta în faţa fenomenului de dopaj rămâne ineficientă. Pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a Strategiei se folosesc, ca surse de finanţare, subvenţiile acordate de la bugetul de stat şi veniturile proprii ale Agenţiei. Identificarea şi dezvoltarea mecanismelor financiare, inclusiv a componentelor legislative pentru punerea în aplicare a acestora, contribuie la consolidarea rolului instituţiilor naţionale implicate şi creşterea capacităţii de reacţie a acestora la dinamica fenomenului de dopaj, utilizând în principal două paliere de finanţare, respectiv: atragerea şi valorificarea optimă a fondurilor externe nerambursabile;

alocarea echilibrată a surselor bugetare, prin legea bugetului de stat, la nivelul tuturor instituţiilor publice naţionale implicate, în vederea susţinerii financiare a programelor şi activităţilor destinate reducerii şi combaterii dopajului în sport.Agenţia doreşte colaborarea cu terţe persoane şi instituţii din ţară şi străinătate interesate atât în susţinerea financiară a proiectelor de prevenire şi combatere a traficului şi consumului de substanţe şi a metodelor interzise, cât şi a programelor de educaţie şi cercetare. În vederea achiziţionării echipamentelor şi accesoriilor necesare prelevării probelor la standardele impuse şi dotării corespunzătoare a Laboratorului de control doping din cadrul Agenţiei, se impune un program susţinut de investiţii, reparaţii curente şi capitale, ce includ echipamente performante, reactivi pentru analizele specifice de control doping, dar şi echipamente şi accesorii necesare prelevării probelor biologice la standarde internaţionale. Având în vedere faptul că Laboratorul de control doping a obţinut acreditarea ISO 17025 şi acreditarea din partea Agenţiei Mondiale Anti-Doping, este necesară menţinerea acestora şi a certificării Agenţiei Naţionale Anti-Doping privind managementul calităţii conform ISO 9001:2000. Realizarea tuturor acestor aspecte, în cele mai bune condiţii, presupune fundamentarea necesarului, optimizarea utilizării fondurilor disponibile, precum şi procurarea de materiale şi echipamente pentru uz permanent. Pentru intervalul 2013-2017 al procesului de implementare aferent Strategiei, estimăm următorul efort bugetar:

Programe bugetare Valoare -lei -
2013 2014 2015 2016 2017
1 2 3 4 5 6
1. Programul de educaţie, informare şi prevenire 846.174 769.217 1.074.261 1.111.739 1.205.174
2. Programul de testare doping 968.232 825.623 1.165.681 1.215.652 1.300.232
3. Programul de analiză doping 1.713.348 3.058.435 3.921.522 3.723.478 3.865.348
4. Programul de cercetare ştiinţifică 1.710.290 2.532.029 2.457.101 2.519.565 2.885.290
5. Programul de prevenire şi combatere a producerii şi traficului ilicit de substanţe dopante 1.089.261 928.826 1.311.391 1.367.609 1.462.761
6. Programul de cooperare internaţională 363.087 309.609 437.130 455.870 487.587
7. Programul de dezvoltare instituţională 3.166.609 2.317.261 3.627.913 3.601.087 3.823.109
TOTAL AN: 9.857.000 10.741.000 13.995.000 13.995.000 15.029.500

Capitolul XIImplicaţii juridice În plan legislativ se impune evaluarea actelor normative aplicabile domeniului prevenirii şi combaterii dopajului în sport şi prevenirii şi combaterii producerii şi traficului ilicit de substanţe cuprinse în Lista interzisă - Standard Internaţional al Agenţiei Mondiale Anti-Doping, demersurile legislative urmărind, cu precădere, clarificarea competenţelor şi responsabilităţilor structurilor cu atribuţii în materie. Iniţiativele legislative de modificare şi/sau de completare a unor acte normative se vor realiza pe baza cerinţelor şi oportunităţilor rezultate din Strategie. În perioada de referinţă 2013-2017, în plan legislativ se continuă demersurile pentru susţinerea proiectului de lege privind suplimentele alimentare, proiect care se află în dezbaterea parlamentară, la Senat, şi care a fost iniţiat de Ministerul Sănătăţii Publice şi Agenţie. Proiectul are în vedere reglementarea regimului suplimentelor alimentare şi transpune, în parte, Directiva 2002/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 10 iunie 2002 referitoare la apropierea legislaţiilor statelor membre privind suplimentele alimentare, cu modificările ulterioare. De asemenea, se vor începe procedurile privind modificarea legislaţiei privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, ca urmare a noilor modificări ale Codului, precum şi continuarea procedurilor de modificare şi completare a Legii nr. 104/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Capitolul XIIProceduri de monitorizare şi evaluare Monitorizarea Strategiei va fi efectuată prin colectarea regulată şi sistematică de date şi informaţii cu privire la activităţile prevăzute în planul de acţiune al acesteia, utilizânduse instrumente precum: rapoarte de activitate lunare, trimestriale, semestriale şi/sau anuale, după caz, chestionare de evaluare; situaţii statistice; studii privind impactul social şi economic al rezultatelor obţinute şi a modalităţilor propuse pentru atingerea acestora; sistemul de evaluare a ofiţerilor de control doping; participarea la conferinţe, congrese, simpozioane cu lucrări ştiinţifice; utilizarea semnalelor venite din partea instituţiilor cu care Agenţia cooperează şi din partea mass-mediei cu privire la activitatea de control desfăşurată. Pentru evaluarea performanţei măsurilor propuse, procesul de monitorizare se va desfăşura atât pe parcursul implementării, cât şi după implementarea măsurilor. Pe parcursul implementării Strategiei, unele activităţi pot produce rezultate care să conducă la modificări ale modului în care au fost concepute activităţile. Capitolul XIIIEtape ulterioare şi instituţii responsabile Pe baza rezultatelor evaluării Strategiei, la sfârşitul acestei perioade se va elabora şi implementa o nouă strategie, avându-se în vedere contextul intern şi internaţional al fenomenului dopajului. Instituţiile responsabile cu implementarea noii strategii se vor stabili la acel moment, în funcţie de noile obiective, acţiuni şi competenţe. ANEXA Nr. 2PLANUL DE ACŢIUNE pentru implementarea Strategiei naţionale antidoping pentru perioada 2013-2017 1. Programul de educaţie, informare şi prevenire Obiectiv general: Creşterea gradului de conştientizare şi educare a sportivilor, a personalului asistent şi a celorlalţi factori implicaţi asupra pericolelor şi consecinţelor practicării dopajului în sport

Obiective specifice Activităţi Rezultate Indicatori de evaluare Termen de evaluare Termen de finalizare Responsabili
1. Creşterea gradului de conştientizare asupra riscurilor utilizării substanţelor şi/sau metodelor interzise de către sportivi 1.1. Derularea Campaniei „Nu Dopajului!“: Modulul I Cunoaşterea normelor legale în domeniul antidoping şi conştientizarea implicaţiilor utilizării substanţelor şi metodelor interzise Număr de acţiuni educative Număr de beneficiari Anual 2017 ANAD
1.2. Derularea Campaniei „Primii paşi pentru un sport curat“ Idem pct. 1.1 Număr de acţiuni educative Număr de beneficiari 2013 2013 ANAD
1.3. Lansarea unei campanii educative pentru sportivii juniori Idem pct. 1.1 Număr de acţiuni educative organizate 2013 2014 ANAD
1.4. Lansarea unor campanii pentru Jocurile Olimpice de tineret Idem pct. 1.1 Număr de acţiuni educative Număr de sportivi participanţi 2013 2017 ANAD
2. Crearea unui mediu activ în lupta antidoping şi dezvoltarea de atitudini şi practici pentru practicarea sportului fără dopaj 2.1. Încheierea de protocoale bilaterale de cooperare Implicarea şi responsabilizarea instituţiilor şi autorităţilor publice centrale şi locale, a organizaţiilor naţionale cu competenţe şi responsabilităţi în domeniul sportului în prevenirea şi combaterea dopajului în sport Număr de protocoale încheiate Permanent Permanent ANAD
2.2. Difuzarea de spoturi educative pe canalele media Implicarea mass-mediei în promovarea şi susţinerea, prin mijloace specifice, a programelor, proiectelor şi campaniilor educative Număr de apariţii pe canalele media naţionale Permanent Permanent ANAD
2.3. Încheierea de parteneriate cu Comitetul Olimpic şi Sportiv Român şi structuri sportive naţionale pentru realizarea campaniilor pentru jocurile olimpice Colaborarea cu Agenţia Mondială Anti-Doping în vederea realizării Campaniei educative „Athlete Outreach“ Implicarea organizaţiilor naţionale şi internaţionale în desfăşurarea unor campanii educative Număr de parteneriate/proiecte realizate în parteneriat cu Comitetul Olimpic şi Sportiv Român şi structuri sportive Număr de acţiuni educative la campionatele internaţionale desfăşurate pe teritoriul României Permanent Permanent ANAD
3. Dezvoltarea unui sistem informaţional pentru facilitarea accesului publicului-ţintă la informaţiile relevante din domeniu 3.1. Afişarea pe site-ul ANAD a informaţiilor cu caracter educativ şi actualizarea permanentă a acestora Facilitarea accesului la informaţiile şi materialele cu caracter educativ şi creşterea numărului de beneficiari Număr de vizitatori/beneficiari Permanent Permanent ANAD
3.2. Crearea unei platforme e-learning pentru sportivi şi antrenori Accesul comod şi eficient la informaţiile şi cunoştinţele cele mai noi, metode noi şi eficiente de predare, învăţare şi evaluare a cunoştinţelor, instruire şi formare permanentă Număr de utilizatori 2013 Permanent ANAD
3.3. Realizarea şi difuzarea de materiale educative
Obiective specifice Activităţi Rezultate Indicatori de evaluare Termen de evaluare Termen de finalizare Responsabili
4. Educarea şi responsabilizarea sportivilor din loturile naţionale şi olimpice în raport cu exigenţele jocurilor olimpice şi ale jocurilor paralimpice 4.1. Lansarea campaniei educative pentru Festivalul Olimpic al Tineretului European (FOTE) 2013 Creşterea gradului de educare şi responsabilizare a sportivilor din loturile naţionale şi olimpice Număr de acţiuni educative Număr de sportivi participanţi 2013 2013 ANAD
4.2. Lansarea Campaniei educative „Socchi 2014 - Şansa sportivilor curaţi“ Creşterea gradului de educare şi responsabilizare a sportivilor din loturile naţionale şi olimpice - sporturi de iarnă Număr de cursuri antidoping adresate sportivilor din lotul olimpic lărgit Număr de atestate eliberate pentru sportivii calificaţi la jocurile olimpice 2014 2014 ANAD
4.3. Lansarea Campaniei educative „Rio de Janeiro 2016 - Şansa sportivilor curaţi“ Creşterea gradului de educare şi responsabilizare a sportivilor din loturile naţionale şi olimpice - sporturi de vară Număr de cursuri antidoping adresate sportivilor din lotul olimpic lărgit Număr de atestate eliberate pentru sportivii calificaţi la jocurile olimpice 2016 2016 ANAD
4.4. Lansarea unor campanii pentru FOTE - UTRECHT 2013 Creşterea gradului de educare şi responsabilizare a sportivilor din loturile naţionale şi olimpice de tineret Număr de acţiuni educative Număr de sportivi participanţi 2013 2013 ANAD
5. Promovarea programelor educative, a valorilor eticii, integrităţii şi fairplay-ului în sport prin implicarea sportivilor activi sau retraşi din activitatea sportivă 5.1. Participarea sportivilor de elită în campaniile educative Implicarea sportivilor de elită, prin conceptul de role-model, în promovarea programelor educative, a valorilor eticii, integrităţii şi fairplay-ului în sport Număr de sportivi de elită implicaţi în acţiunile educative Permanent Permanent ANAD
6. Dezvoltarea de parteneriate cu unităţile de învăţământ cu profil sportiv pentru iniţierea şi derularea unor proiecte privind lupta împotriva dopajului în sport 6.1. Organizarea unor acţiuni în baza parteneriatelor Creşterea gradului de implicare a unităţilor de învăţământ cu profil sportiv în derularea unor proiecte privind lupta împotriva dopajului în sport Număr de acţiuni educative organizate în parteneriat Număr de sportivi participanţi 2013 2013 ANAD
6.2. Informarea elevilor cu privire la riscul utilizării substanţelor şi/sau metodelor interzise Întărirea atitudinilor elevilor de a practica un sport curat, fără dopaj Număr de acţiuni educative Permanent Permanent ANAD
6.3. Încheierea de parteneriate cu unităţile de învăţământ cu profil sportiv în scopul formării şi educării viitorilor sportivi Introducerea unor activităţi extracurriculare cu tematică antidoping în programa şcolară Număr de activităţi extracurriculare cu tematică antidoping Permanent Permanent ANAD
7. Dezvoltarea de parteneriate cu unităţile de învăţământ superior cu profil sportiv pentru introducerea cursului antidoping în programele de învăţământ ale acestora 7.1. Încheierea de parteneriate cu unităţile de învăţământ superior cu profil sportiv în scopul introducerii cursului antidoping în programele de învăţământ ale acestora Realizarea de cursuri antidoping în instituţiile de învăţământ superior de educaţie fizică şi sport din ţară şi în cadrul Centrului Naţional de Formare şi Perfecţionare a Antrenorilor Număr de instituţii de învăţământ superior în care se efectuează cursuri antidoping Permanent Permanent ANAD
Obiective specifice Activităţi Rezultate Indicatori de evaluare Termen de evaluare Termen de finalizare Responsabili
8. Creşterea gradului de implicare şi responsabilizare a personalului asistent şi a familiei sportivului în practicarea unui sport curat şi adoptarea unui stil de viaţă sănătos 8.1. Organizarea unor campanii de educare, cursuri antidoping, conferinţe cu tematică antidoping Implicarea şi responsabilizarea personalului asistent şi a familiei sportivului în practicarea unui sport curat şi adoptarea unui stil de viaţă sănătos prin participarea acestora la: cursuri antidoping, acţiuni educative periodice, conferinţe Participarea trimestrială a unui număr de participanţi Număr de cursuri antidoping organizate pentru personalul asistent Numărul personalului asistent participant la cursurile antidoping Număr de atestate eliberate pentru personalul asistent participant la jocurile olimpice Număr de acţiuni educative organizate, pe categorii de participanţi Număr de conferinţe organizate Permanent Permanent ANAD
8.2. Realizarea unor lecţii deschise Crearea unor legături adulţi-copii în vederea implementării unor atitudini antidoping Număr de lecţii deschise realizate Permanent Permanent ANAD
9. Informarea mass-mediei din România asupra politicilor şi legislaţiei care guvernează activitatea antidoping, pentru o cunoaştere corectă a fenomenului dopajului în sport 9.1. Organizarea unor întâlniri periodice de informare şi transmiterea comunicatelor de presă Informarea corectă a mass-mediei Număr de întâlniri şi comunicate de presă Permanent Permanent ANAD
10. Dezvoltarea de parteneriate cu organisme naţionale şi internaţionale din domeniul sănătăţii, cu organisme profesionale pentru informarea personalului medical cu privire la reglementările antidoping 10.1. Încheierea unor parteneriate de cooperare cu organismele naţionale şi internaţionale din domeniul sănătăţii şi organizaţiile profesionale Informarea farmaciştilor şi medicilor asupra Listei interzise şi procedurii de acordare a scutirilor de uz terapeutic (SUT), în vederea evitării prescrierii tratamentelor cu substanţe şi metode cuprinse în Lista interzisă Număr de parteneriate Număr de conferinţe Permanent Permanent ANAD
10.2. Acţiuni de informare şi educare a personalului medical Creşterea conştientizării aspectelor antidoping în rândul personalului medical, în special al medicilor de medicină sportivă, fizioterapeuţilor sportivi, dar şi al medicilor şi farmaciştilor, în general Număr de acţiuni organizate Număr de participanţi la acţiunile de educare/informare Permanent Permanent ANAD
10.3. Elaborarea de instrumente educative şi diagrame Sprijinirea medicilor de medicină sportivă în educarea sportivilor şi antrenorilor cu privire la riscurile dopajului asupra sănătăţii Număr de instrumente şi diagrame elaborate Permanent Permanent ANAD
11. Dezvoltarea unor parteneriate educative cu entităţile care desfăşoară activităţi de culturism şi fitness 11.1. Încheierea unor parteneriate de cooperare Informarea administratorilor Informarea practicanţilor de sport recreativ Număr de acţiuni de informare Permanent Permanent ANAD

2. Programul de testare doping Obiectiv general: Realizarea unui număr relevant de teste în competiţie şi în afara competiţiei, fără aviz prealabil, pentru protejarea sănătăţii sportivilor şi a dreptului fundamental al acestora de a practica un sport curat

Obiective specifice Activităţi Rezultate Indicatori de evaluare Termen de evaluare Termen de finalizare Responsabili
1. Elaborarea şi realizarea Planului naţional anual de testare relevant, coerent şi integrat 1.1. Solicitarea şi centralizarea acţiunilor sportive interne şi internaţionale ale federaţiilor sportive naţionale Planul naţional anual de testare, cu un număr minim de 3.000 de probe anual, în competiţie şi în afara competiţiei, din care cel puţin 40% în afara competiţiei Creşterea cu 20% a numărului de teste doping efectuate la disciplinele sportive cu risc crescut şi mediu la dopaj Recoltarea unui număr minim de 3.000 de probe anual Număr de probe planificate anual Permanent Permanent ANAD
1.2. Planificarea testărilor în competiţie şi în afara competiţiei Număr de probe recoltate anual
1.3. Recoltarea probelor conform planificării
2. Stabilirea Lotului de testare înregistrat şi gestionarea acestuia conform normelor interne şi internaţionale în vigoare 2.1. Centralizarea loturilor naţionale şi olimpice şi includerea sportivilor în Lotul de testare înregistrat Lotul de testare înregistrat Număr de sportivi incluşi în Lotul de testare înregistrat Permanent Permanent ANAD
2.2. Localizarea, în termen, a sportivilor prin Sistemul de Administrare şi Management Antidoping sau prin formulare de localizare Idem pct. 2.1 Idem pct. 2.1 Permanent Permanent
2.3. Testarea sportivilor din Lotul de testare înregistrat Testarea, cel puţin o dată/an, a sportivilor din Lotul de testare înregistrat Număr de sportivi din Lotul de testare înregistrat testaţi Număr mediu de testări/sportiv din Lotul de testare înregistrat
3. Formarea şi perfecţionarea ofiţerilor de control în conformitate cu standardul ocupaţional aprobat 3.1. Organizarea cursului de formare profesională şi perfecţionare a ofiţerului control doping Eliberarea de atestate pentru ofiţer control doping Număr de atestate de ofiţer control doping eliberate Permanent Permanent ANAD
4. Gestionarea rezultatelor controlului doping şi a scutirilor de uz terapeutic, conform normelor interne şi internaţionale în vigoare 4.1. Primirea buletinelor de analiză Statistica controalelor doping Număr de controale doping Permanent Permanent ANAD
4.2. Organizarea audierilor pentru sportivii care au încălcat reglementările antidoping Se stabileşte dacă au fost încălcate reglementările antidoping Număr de sportivi audiaţi Permanent Permanent ANAD
4.3. Primirea şi analiza solicitării de scutire pentru uz terapeutic şi comunicarea acestora în Sistemul de Administrare şi Management Antidoping, pentru sportivii de nivel internaţional SUT aprobate şi respinse Număr de SUT aprobate Permanent Permanent ANAD
5. Administrarea eficientă şi promovarea Sistemului de Administrare şi Management Antidoping al Agenţiei Mondiale Anti-Doping 5.1. Crearea conturilor de localizare pentru sportivii din Lotul de testare înregistrat şi pentru sportivii calificaţi la jocurile olimpice Conturi de localizare pentru sportivi Număr de conturi de localizare create Permanent Permanent ANAD
5.2. Deblocarea conturilor de localizare a sportivilor Conturi de localizare deblocate

3. Programul de analiză doping Obiectiv general: Efectuarea analizelor de control doping pentru dovedirea eventualelor cazuri de dopaj, în conformitate cu Standardele internaţionale în domeniu

Obiective specifice Activităţi Rezultate Indicatori de evaluare Termen de evaluare Termen de finalizare Responsabili
1. Menţinerea acreditării din partea Agenţiei Mondiale Anti-Doping 1.1. Participarea la schema externă de asigurare a calităţii organizată de Agenţia Mondială Anti-Doping Recunoaşterea profesionalismului colectivului Laboratorului de control doping Recunoaşterea rezultatelor analizelor efectuate în conformitate cu Standardul internaţional pentru laboratoare (SIL) şi documentele tehnice ale Agenţiei Mondiale Anti-Doping Noi metode de analiză pentru substanţele nou- introduse pe Lista interzisă Metode perfecţionate de detecţie a substanţelor dopante la nivele de concentraţie mai scăzute Raportul de evaluare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping referitor la probele EQAS (schemă externă de asigurare a calităţii) Raportul de evaluare al Asociaţiei Mondiale a Specialiştilor Anti-Doping referitor la testele interlaboratoare Număr de metode dezvoltate, implementate şi validate Permanent 2017 ANAD, LCD
1.2. Dezvoltarea şi implementarea de noi metode de analiză pentru substanţele nou-introduse pe Lista interzisă
1.3. Perfecţionarea metodelor existente în vederea detecţiei substanţelor dopante la nivele de concentraţie mai scăzute
1.4. Participarea la testele interlaboratoare ale WAADS - Asociaţia Mondială a Specialiştilor Anti-Doping
2. Menţinerea acreditării ISO 17025 2.1. Aplicarea în practică a procedurilor elaborate în baza cerinţelor standardului european SR EN ISO 17025 şi ale Agenţiei Mondiale Anti-Doping Servicii analitice de calitate oferite clienţilor Creşterea gradului de satisfacţie a clienţilor Permanent 2017 ANAD, LCD
2.2. Efectuarea auditurilor din partea organismului naţional de acreditare Obţinerea Certificatului de acreditare Un număr cât mai mic de neconformităţi
3. Realizarea numărului minim anual de analize de control doping, conform prevederilor SIL al Agenţiei Mondiale Anti-Doping 3.1. Analiza probelor biologice de urină şi sânge primite de la clienţii interni şi externi - Analiza a minimum 3.000 de probe de urină şi 300 de probe de sânge de la clienţi interni şi a cel puţin 500 de probe de la clienţi externi - Emiterea buletinelor de analiză în conformitate cu prevederile SIL Număr de probe analizate Număr de rezultate ale analizei probei B care confirmă rezultatul analitic advers al probei A Anual 2017 ANAD, LCD
3.2. Confirmarea rezultatului analitic advers al probei A prin analiza probei B, la cerere Toate rezultatele analitice adverse pentru care s-a cerut analiza probei B să fie confirmate.
3.3. Analiza suplimentelor nutritive implicate în cazuri de încălcări ale reglementărilor antidoping Buletine de analiză a suplimentelor nutritive emise
4. Dezvoltarea şi diversificarea activităţii Laboratorului de control doping prin atragerea de noi clienţi 4.1. Participarea la licitaţii pentru asigurarea de servicii analitice Clienţi noi, beneficiari ai serviciilor analitice Creşterea nivelului veniturilor proprii Număr de clienţi noi atraşi Anual 2017 ANAD, LCD
Obiective specifice Activităţi Rezultate Indicatori de evaluare Termen de evaluare Termen de finalizare Responsabili
4.2. Analiza sugestiilor din formularele de satisfacţie a clienţilor
4.3. Păstrarea clienţilor existenţi prin efectuarea cu profesionalism a analizei probelor primite de la aceştia
5. Dezvoltarea bazei materiale a Laboratorului de control doping corespunzător cerinţelor specifice activităţii acestuia 5.1. Elaborarea şi aprobarea planului de investiţii Dotarea corespunzătoare a Laboratorului de control doping Număr obiective de investiţii realizate Anual Anual ANAD

4. Programul de cercetare ştiinţifică Obiectiv general: Elaborarea şi dezvoltarea de proiecte şi de programe de cercetare ştiinţifică în domeniu

Obiective specifice Activităţi Rezultate Indicatori de evaluare Termen de evaluare Termen de finalizare Responsabili
1. Elaborarea şi coparticiparea la proiecte de cercetare ştiinţifică în domeniu 1.1. Documentarea ştiinţifică premergătoare redactării proiectelor Bibliografie relevantă Număr de proiecte de cercetare ştiinţifică Anual 2017 ANAD, LCD
1.2. Redactarea proiectelor de cercetare ştiinţifică şi depunerea acestora în cadrul programelor de cercetare naţionale şi internaţionale Cel puţin un proiect aplicat spre finanţare Număr de proiecte depuse
1.3. Cooptarea reprezentanţilor universităţilor şi institutelor de cercetare în vederea realizării de proiecte de cercetare comune Cel puţin un proiect comun cu alţi parteneri Număr de parteneri cooptaţi
1.4. Implementarea rezultatelor proiectelor
2. Diseminarea rezultatelor cercetărilor efectuate 2.1. Participarea cu lucrări la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale şi publicarea de articole în reviste de specialitate Cel puţin o participare la manifestări ştiinţifice în domeniu Cel puţin două lucrări ştiinţifice publicate în reviste de specialitate Număr de participări la manifestări ştiinţifice Număr de lucrări ştiinţifice publicate Anual 2017 ANAD, LCD
3. Implementarea de modele de bună practică aplicabile domeniului 3.1. Identificarea de modele de bună practică 3.2. Aplicarea modelelor de bună practică 3.3. Evaluarea aplicabilităţii în practică a modelelor Cel puţin un model de bună practică implementat în sistem Număr de modele de bună practică implementate Anual 2017 ANAD, LCD

5. Programul de prevenire şi combatere a producerii şi traficului ilicit de substanţe dopante Obiectiv general: Implementarea măsurilor privind combaterea traficului ilicit de substanţe dopante în sălile de culturism şi fitness

Obiective specifice Activităţi Rezultate Indicatori de evaluare Termen de evaluare Termen de finalizare Responsabili
1. Asigurarea autorizării funcţionării sălilor de culturism şi fitness din punctul de vedere al reglementărilor antidoping, în conformitate cu normele legale în vigoare 1.1. Primirea şi verificarea dosarelor de autorizare în conformitate cu normele legale în vigoare Certificate de funcţionare eliberate Sistem de informaţii complet care să cuprindă entităţile ce desfăşoară activităţi de culturism şi fitness Număr de cereri de autorizare primite şi verificate Număr de certificate de funcţionare eliberate Anual 2017 ANAD
1.2. Analizarea dosarelor de autorizare
1.3. Eliberarea certificatelor de funcţionare din punctul de vedere al reglementărilor antidoping
1.4. Crearea şi gestionarea unui sistem de date
2. Asigurarea serviciilor de instruire antidoping a personalului din cadrul sălilor de culturism şi fitness, cu respectarea normelor legale în vigoare 2.1. Primirea şi verificarea dosarelor de înscriere la cursul de instruire antidoping Satisfacerea tuturor cererilor de instruire antidoping Eliberarea atestatelor de instruire Sistem de informaţii complet Număr dosare verificate Număr de cursuri antidoping organizate Număr de persoane atestate Anual 2017 ANAD
2.2. Organizarea şi desfăşurarea cursului de instruire antidoping şi eliberarea atestatelor de instruire
2.3. Crearea şi gestionarea bazei de date cu privire la persoanele participante la cursul de instruire antidoping
3. Controlul aplicării normelor privind combaterea traficului ilicit de substanţe dopante în sălile de culturism şi fitness 3.1. Realizarea Planului anual de control Plan anual de control Agenţi constatatori instruiţi cu privire la modificările legislative Entităţi verificate din punct de vedere antidoping Număr de agenţi constatatori instruiţi Număr de săli de culturism şi/sau de fitness controlate Număr de sancţiuni contravenţionale aplicate Anual 2017 ANAD
3.2. Instruirea agenţilor constatatori 3.3. Verificarea sălilor de culturism sau fitness din punctul de vedere al reglementărilor antidoping în vigoare în baza Planului anual de control
4. Controlul aplicării prevederilor legale privind combaterea traficului ilicit de substanţe dopante la nivel naţional 4.1. Efectuarea controalelor în vederea combaterii traficului ilicit de substanţe interzise Cazuri de trafic de substanţe interzise Cantităţi de substanţe interzise confiscate Anual 2017 Ministerul Sănătăţii IGPR ANV ANPC ANAD
5. Gestionarea substanţelor dopante confiscate, în condiţiile legii 5.1. Primirea substanţelor interzise, confiscate de agenţii constatatori, în baza procesului-verbal 5.2. Asigurarea condiţiilor de depozitare a substanţelor dopante confiscate 5.3. Distrugerea substanţelor dopante confiscate, cu respectarea procedurilor aprobate Substanţe interzise confiscate Depozitarea substanţelor confiscate Distrugerea substanţelor confiscate Număr de procese-verbale întocmite Cantitatea de substanţe dopante aflate în custodie Cantitatea de substanţe dopante distruse Anual 2017 ANAD

6. Programul de cooperare internaţională Obiectiv general: Reafirmarea angajamentului României şi consolidarea poziţiei de partener credibil şi activ în efortul global de luptă împotriva dopajului în sport

Obiective specifice Activităţi Rezultate Indicatori de evaluare Termen de evaluare Termen de finalizare Responsabili
1. Intensificarea şi dezvoltarea relaţiilor de colaborare cu Agenţia Mondială Anti-Doping pentru realizarea şi implementarea programelor Agenţiei Naţionale Anti-Doping 1.1. Participarea activă la reuniunile şi activităţile Agenţiei Mondiale Anti-Doping şi la procesul de revizuire a Codului Mondial Anti-Doping şi a documentelor aferente acestuia Implementarea la nivel naţional a deciziilor majore adoptate de acest for Situaţia României în Raportul privind respectarea Codului Mondial Anti-Doping, întocmit de Agenţia Mondială Anti-Doping Permanent Permanent ANAD
1.2. Adoptarea Codului Mondial Anti-Doping 2015 Armonizarea legislaţiei naţionale cu Codul Mondial Anti-Doping 2015 şi cu standardele internaţionale aferente, inclusiv modelele de bună practică actualizate sau modificate Situaţia României în Raportul privind respectarea Codului Mondial Anti-Doping, întocmit de Agenţia Mondială Anti-Doping şi în alte documente referitoare la acest aspect 2014 2015 ANAD
2. Extinderea şi diversificarea relaţiilor de colaborare cu structuri ale Consiliului Europei, ale Uniunii Europene şi ale UNESCO cu responsabilităţi în domeniul antidoping 2.1. Participarea în mod direct la reuniunile şi activităţile grupurilor de lucru şi ale grupurilor consultative ale Consiliului Europei - Grupul de monitorizare, Grupul consultativ ştiinţific, Grupul consultativ pe probleme legale, Grupul consultativ pe probleme de educaţie, Grupul consultativ privind respectarea angajamentelor şi CAHAMA - Comitetul ad-hoc pentru Agenţia Mondială Anti-Doping Implementarea la nivel naţional a deciziilor adoptate în cadrul sesiunilor de lucru ale acestor instituţii europene Număr de participări internaţionale Implementarea propunerilor cuprinse în rapoartele întocmite ca urmare a participării la reuniunile structurilor Consiliului Europei Permanent Permanent ANAD
2.2. Organizarea unei vizite de evaluare şi găzduirea echipei de evaluare a Consiliului Europei în România Evaluarea programului naţional antidoping din punctul de vedere al respectării Convenţiei Anti-Doping a Consiliului Europei Calificativ autoevaluare Calificativ echipă de evaluare În funcţie de planificările Consiliului Europei În funcţie de planificările Consiliului Europei ANAD
2.3. Organizarea şi găzduirea de evenimente internaţionale în domeniul antidoping în România Promovarea imaginii României din perspectiva de gazdă a unui eveniment internaţional notabil în domeniu Număr de evenimente internaţionale organizate şi găzduite şi anvergura acestora În funcţie de calendarul evenimentelor la nivel internaţional În funcţie de calendarul evenimente-lor la nivel internaţional ANAD
2.4. Participarea activă la activităţile şi şedinţele Grupurilor de experţi antidoping ale Comisiei Europene Susţinerea şi consolidarea poziţiei României faţă de politicile antidoping la nivel european Număr de participări internaţionale Bianual Bianual ANAD
2.5. Participarea la conferinţele statelor părţi la Convenţia Internaţională împotriva Dopajului în Sport a UNESCO, precum şi la procesul de luare de decizii prin corespondenţă aplicabil în perioada dintre conferinţe Adoptarea modificărilor la anexele Convenţiei Internaţionale împotriva Dopajului în Sport a UNESCO şi efectuarea demersurilor necesare respectării acestora la nivel naţional Număr de participări internaţionale Adoptarea modificărilor necesare respectării Convenţiei la nivel naţional Permanent Permanent ANAD
Obiective specifice Activităţi Rezultate Indicatori de evaluare Termen de evaluare Termen de finalizare Responsabili
3. Intensificarea cooperării bilaterale cu organizaţiile naţionale antidoping ale statelor semnatare ale Codului Mondial Anti-Doping 3.1. Organizarea de schimburi de experienţă bilaterale cu organizaţiile naţionale antidoping ale ţărilor semnatare ale Codului Mondial Anti-Doping, pe baza protocoalelor de cooperare internaţională semnate cu acestea Efectuarea şi găzduirea de vizite de lucru în cadrul acordurilor bilaterale aflate în derulare Efectuarea şi găzduirea de traininguri ale specialiştilor antidoping Dezvoltarea de proiecte de cercetare comune şi aplicarea în vederea câştigării de granturi pentru finanţarea acestora Număr de vizite efectuate şi găzduite Număr de traininguri efectuate şi găzduite Număr de proiecte de cercetare dezvoltate şi granturi câştigate Permanent Permanent ANAD
3.2. Iniţierea de întâlniri bilaterale în vederea încheierii de noi protocoale bilaterale de cooperare internaţională Negocierea termenilor şi încheierea de noi protocoale bilaterale de cooperare Număr de protocoale bilaterale de cooperare Permanent Permanent ANAD
4. Asigurarea reprezentării României în cadrul evenimentelor internaţionale în domeniul luptei împotriva dopajului în sport şi promovarea şi susţinerea unor reprezentanţi români în organismele de conducere, comisiile şi comitetele forurilor internaţionale în domeniul antidoping 4.1. Promovarea imaginii României şi a experţilor antidoping români prin participarea cu postere şi lucrări ştiinţifice la manifestările ştiinţifice internaţionale în domeniul antidoping Elaborarea de lucrări ştiinţifice, realizarea de postere şi publicarea de articole în reviste de specialitate Număr de lucrări ştiinţifice şi postere prezentate Număr de articole ştiinţifice publicate Anual Anual ANAD
4.2. Participarea la activităţile şi reuniunile altor organisme internaţionale din domeniul ştiinţific antidoping (de exemplu, WAADS - Asociaţia Mondială a Specialiştilor Anti-Doping) Actualizarea permanentă a informaţiilor legate de cele mai importante dezvoltări ştiinţifice în domeniul antidoping Număr de participări la reuniuni ştiinţifice internaţionale Număr de intervenţii în activitatea ştiinţifică dintre reuniunile anuale Permanent Permanent ANAD
4.3. Promovarea poziţiei, intereselor şi imaginii României prin participarea la conferinţe, congrese, simpozioane şi workshopuri internaţionale la care ANAD este invitată Menţinerea poziţiei şi a imaginii pe care România le deţine în acest moment în domeniul luptei împotriva dopajului în sport la nivel global, acela de pol de putere în Europa de Est Număr de participări la manifestările internaţionale în domeniul luptei împotriva dopajului în sport Permanent Permanent ANAD
4.4. Schimb eficient de date, bune practici şi acţiuni comune desfăşurate în cadrul manifestărilor internaţionale în domeniu Recunoaşterea eficienţei programului antidoping aplicat la nivel naţional de către partenerii internaţionali în lupta împotriva dopajului în sport Număr de intervenţii şi participări active ale experţilor români în cadrul manifestărilor internaţionale la care participă Permanent Permanent ANAD
4.5. Susţinerea candidaturii şi, ulterior, a poziţiei experţilor antidoping români în comisiile şi comitetele forurilor internaţionale în domeniul antidoping Susţinerea şi consolidarea poziţiei României prin participarea la procesul de luare a deciziilor din cadrul comisiilor şi comitetelor forurilor internaţionale Număr de experţi români promovaţi şi susţinuţi în diverse poziţii sau funcţii în cadrul comisiilor şi comitetelor forurilor internaţionale Permanent Permanent ANAD
Obiective specifice Activităţi Rezultate Indicatori de evaluare Termen de evaluare Termen de finalizare Responsabili
5. Intensificarea colaborării cu structurile sportive internaţionale şi alte organizaţii cu responsabilităţi în domeniul antidoping 5.1. Dezvoltarea unor relaţii concrete de colaborare cu federaţiile sportive internaţionale şi alte organisme internaţionale, care să permită un schimb constant de experienţă şi informaţii în domeniu Transmiterea reciprocă de rapoarte de informare relevante Număr de organisme internaţionale implicate Permanent Permanent ANAD
5.2. Obţinerea calităţii de membru şi participarea la activităţile INADO - Institutul Organizaţiilor Naţionale Anti-Doping Menţinerea poziţiei câştigate de România în asociaţia organizaţiilor naţionale antidoping Număr de participări la şedinţe şi activităţi antidoping Anual Anual ANAD

7. Programul de dezvoltare instituţională Obiectiv general: Organizarea, funcţionarea şi coordonarea activităţii Agenţiei Naţionale Anti-Doping, astfel încât să asigure îndeplinirea misiunii, a obiectivelor generale şi specifice

Obiective specifice Activităţi Rezultate Indicatori de evaluare Termen de evaluare Termen de finalizare Responsabili
1. Îmbunătăţirea continuă a sistemului de management al calităţii la nivelul ANAD Oferirea unor servicii de calitate pe măsura aşteptării clienţilor naţionali şi internaţionali Îmbunătăţirea serviciilor oferite clienţilor interni şi internaţionali Supravegherea anuală a ISO Permanent Permanent ANAD
2. Identificarea problemelor şi stabilirea politicilor publice în domeniul antidoping şi în domeniul combaterii traficului ilicit de substanţe dopante Analizarea şi evaluarea activităţii de control privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport şi a prevenirii şi combaterii producerii şi traficului ilicit de substanţe dopante Diminuarea cazurilor de dopaj ca urmare a utilizării substanţelor dopante, precum şi diminuarea fenomenului de producere şi trafic al substanţelor dopante Raportări ale analizelor şi evaluărilor efectuate Permanent Permanent ANAD
3. Îmbunătăţirea cadrului legislativ şi armonizarea legislaţiei naţionale în domeniile de activitate ale ANAD cu reglementările internaţionale în domeniu Upgradarea legislaţiei naţionale conform reglementărilor în domeniu Legislaţie armonizată în domeniu Număr de acte normative iniţiate/avizate Permanent Permanent ANAD
4. Dezvoltarea sistemului de control intern/managerial în cadrul ANAD Implementarea standardelor de control intern/managerial Sistem de control intern implementat Număr de standarde implementate Permanent Permanent ANAD
5. Utilizarea resurselor în condiţii de economicitate, eficienţă, eficacitate pentru realizarea obiectivelor şi misiunii entităţii Execuţia bugetară, cu respectarea principiilor de economicitate, eficienţă şi eficacitate Realizarea obiectivelor ANAD cu costuri minime şi rezultate optime Gradul de îndeplinire a obiectivelor raportat la resursele utilizate Permanent Permanent ANAD
Obiective specifice Activităţi Rezultate Indicatori de evaluare Termen de evaluare Termen de finalizare Responsabili
6. Formarea şi perfecţionarea continuă a experţilor antidoping din cadrul ANAD Participarea la cursuri de perfecţionare Organizarea de cursuri de formare Personal calificat Număr de cursuri de perfecţionare Permanent Permanent ANAD

NOTĂ: ANAD - Agenţia Naţională Anti-Doping ANPC - Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului IGPR - Inspectoratul General al Poliţiei Române ANV - Autoritatea Naţională a Vămilor LCD - Laborator de control doping


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 221/2013

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 221 din 2013
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 221/2013
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu