HOTARARE Nr.
1134 din 18 septembrie 2008
privind aprobarea Strategiei
de restructurare a Companiei Nationale „Posta Romana" - S.A. in vederea
declansarii procesului de privatizare a acesteia
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 689 din 9 octombrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Strategia de restructurare a
Companiei Naţionale „Poşta Română" - S.A. în vederea declanşării
procesului de privatizare a acesteia, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Se mandatează Ministerul Comunicaţiilor
şi Tehnologiei Informaţiei să întreprindă măsurile necesare pentru
implementarea Strategiei de restructurare a Companiei Naţionale „Poşta
Română" - S.A.
(2) Ministerul Comunicaţiilor
şi Tehnologiei Informaţiei colaborează cu celelalte organe ale administraţiei
publice centrale şi locale implicate în procesul de restructurare în vederea
privatizării Companiei Naţionale „Posta Română"- S.A.
Art. 3. - Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei va acorda mandat special reprezentanţilor săi în Adunarea generală
a acţionarilor şi în Consiliul de administraţie ale Companiei Naţionale „Poşta
Română" - S.A. pentru aprobarea exercitării competenţelor specifice corespunzătoare fiecărei etape
de realizare a procesului de restructurare în vederea declanşării procesului de
privatizare.
Art. 4. - Comisia prevăzută la art. 2 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 728/2005 privind unele măsuri pentru declanşarea
procesului de privatizare a Companiei Naţionale „Poşta Română" - S.A., cu
completările ulterioare, şi la pct. 3.1.1 „Descrierea proiectului" din anexa
A1 „Termeni de referinţă" la Contractul de consultanţă şi servicii
financiare pentru restructurarea Companiei Naţionale „Poşta Română" - S.A.
în vederea privatizării, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.658/2006, va
monitoriza procesul de implementare a strategiei de restructurare prevăzute la
art. 1 şi va discuta optimizarea măsurilor luate cu acţionarul Fondul
„Proprietatea" şi cu reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor din Poştă şi
Comunicaţii.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Constantin Teodorescu,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
ANEXĂ
STRATEGIA
de restructurare a Companiei Naţionale „Poşta
Română" - S.A. în vederea declanşării procesului de privatizare a acesteia
1. Generalităţi
1.1. Prezenta strategie
stabileşte metodele de restructurare a Companiei Naţionale „Poşta Română"
- S.A., denumită în continuare CNPR, în vederea privatizării.
1.2. Restructurarea CNPR în vederea privatizării
reprezintă unul dintre obiectivele Guvernului, prevăzut
în Programul de guvernare 2004-2008.
In vederea declanşării procesului de privatizare a
CNPR, prin Hotărârea Guvernului nr. 728/2005 privind unele măsuri pentru
declanşarea procesului de privatizare a Companiei Naţionale „Poşta Română"
- S.A. s-a prevăzut încheierea de către Ministerul Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei a unui contract de consultanţă cu un consultant
internaţional specializat care să presteze servicii de consultanţă în legătură
cu restructurarea CNPR în vederea privatizării. Prin Hotărârea Guvernului nr.
1.658/2006 s-a mandatat Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei să
semneze contractul de consultanţă şi servicii financiare pentru restructurarea
CNPR în vederea privatizării cu firma Roland Berger Strategy Consultants GmbH. Intre alte obligaţii
care îi reveneau consultantului, principalele obiective au privit propunerea
unei strategii de restructurare în vederea privatizării, care să fie supusă
iniţial aprobării Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei şi
ulterior Guvernului.
2. Prezentarea CNPR
CNPR este o societate comercială cu capital majoritar
de stat, acţionarii acesteia fiind statul român, reprezentat de Ministerul
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, care deţine 74,99486% din capitalul
social, şi Fondul „Proprietatea", care deţine 25,00514% din capitalul
social.
CNPR este entitatea desemnată ca furnizor naţional de
serviciu universal în domeniul serviciilor poştale, fiind de asemenea şi
organismul responsabil de îndeplinirea obligaţiilor rezultate din aderarea
României la Uniunea Poştală Universală, denumită în continuare U.P.U. In această calitate, CNPR
trebuie să asigure condiţiile necesare integrării serviciilor poştale naţionale
în sistemul celor internaţionale.
In prezent, CNPR este
organizată în 10 direcţii regionale, 41 de structuri judeţene, 3 sucursale
specializate şi o filială. Fiecare direcţie regională are în subordine şi
administrează oficii judeţene de poştă şi centre regionale de tranzit.
In anul 2007, CNPR a înregistrat
un profit net de 25.480.590 lei, la o cifră de afaceri de 1.043.799.710 lei.
3. Obiectivele strategiei de restructurare
Obiectivele prezentei strategii sunt axate pe două
direcţii majore:
a) măsuri de restructurare strategică ce au ca
obiectiv creşterea competitivităţii CNPR şi accesul la segmente cu potenţial de
creştere pentru a asigura o dezvoltare şi profitabilitate durabile şi o atractivitate
sporită a CNPR pentru privatizare;
b) măsuri de restructurare operaţională ce au ca
obiectiv eficientizarea activităţilor din cadrul CNPR şi reducerea bazei de
costuri.
4. Prezentarea strategiei de restructurare
4.1. Măsuri de restructurare
strategică
4.1.1. In urma analizei portofoliului de servicii
oferite în prezent şi posibil de lansat de către CNPR au fost selectate
următoarele segmente cu potenţial de creştere pe termen mediu şi lung:
corespondenţa, servicii pe pieţe concurenţiale şi servicii financiare. Analiza
a luat în calcul potenţialul fiecărui segment de piaţă, poziţia curentă a CNPR
şi capabilităţile interne existente sau potenţiale ce pot fi accesate pentru
creşterea veniturilor pe fiecare segment.
4.1.2. Pentru serviciile de corespondenţă, măsurile
de restructurare au ca obiective o mai bună acoperire a aşteptărilor clienţilor
prin îmbunătăţirea calităţii şi a orientării către client şi securizarea
clienţilor strategici în contextul viitoarei liberalizări a serviciilor poştale
şi implică următoarele acţiuni:
a) îmbunătăţirea gestiunii clienţilor majori prin
reorganizarea departamentului de vânzări şi ajustarea proceselor interne în aşa
fel încât să permită un control eficient al acestora şi securizarea clienţilor
strategici;
b) creşterea calităţii serviciului de corespondenţă
printr-un program de excelenţă operaţională ce include automatizarea centrelor
de tranzit, înnoirea parcului auto şi consolidarea structurii şi controlului
prin înfiinţarea unei direcţii de operaţiuni poştale la nivel naţional;
c) dezvoltarea şi lansarea
unui produs de corespondenţă prioritară ce respectă cerinţele de calitate ale
Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei.
4.1.3. O altă serie de măsuri vizează reorientarea
strategică a CNPR pentru îmbunătăţirea poziţiei competitive pe segmentele deja
deschise competiţiei.
4.1.4. Măsurile pentru segmentul serviciilor financiare
includ următoarele:
a) dezvoltarea distribuţiei de servicii financiare
(credite, carduri, depozite, asigurări);
b) creşterea portofoliului de furnizori pentru care
se colectează facturi, rate etc. şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor
prestate la ghişeu;
c) crearea Direcţiei de dezvoltare reţea cu
responsabilitate strategică pentru administrarea portofoliului de servicii
distribuite prin reţeaua de subunităţi poştale.
4.2. Măsuri de restructurare
operaţională
4.2.1. Analiza detaliată efectuată de consultantul
Roland Berger Strategy Consultants a luat în considerare diverse zone cu potenţial
de reducere a bazei de costuri a CNPR şi a identificat o serie de măsuri ce pot
conduce la o reducere a bazei de costuri, după cum urmează:
a) optimizarea structurii regionale şi a
personalului-suport;
b)optimizarea personalului pentru activităţile de
transport;
c) optimizarea funcţiei de achiziţii prin
implementarea unui concept organizaţional şi procedural îmbunătăţit;
d) optimizarea reţelei de subunităţi poştale cu
activitate de prezentare;
e) implementarea unui sistem TI de gestiune şi
planificare a resurselor întreprinderii şi a unui sistem
de management al costurilor.
5. Efectul financiar
al măsurilor de restructurare în vederea privatizării CNPR
Măsura
|
Investiţii (milioane lei)
|
Impact asupra rezultatelor
financiare (milioane lei)
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
Restructurare strategică
|
Corespondenţă
- Automatizare sortare
Bucureşti şi Cluj
|
177
|
Impact net asupra profitului brut înainte de dobândă, impozite,
depreciere şi amortizare
- din care costuri:
|
-7
|
-13
|
5
|
8
|
9
|
9
|
17
|
6
|
5
|
5
|
- Innoire flotă
|
|
Impact net asupra profitului brut înainte
de dobândă, impozite, depreciere şi amortizare
- din care costuri:
|
-4
|
-17
|
-16
|
-15
|
-13
|
12
|
63
|
66
|
68
|
70
|
- Implementare poştă hibridă
|
1
|
Impact net asupra profitului brut înainte de dobândă, impozite,
depreciere şi amortizare
- din care costuri:
|
-1
|
5
|
8
|
9
|
10
|
18
|
56
|
59
|
62
|
66
|
- Corespondenţă prioritară
|
|
Impact net asupra profitului brut înainte de dobândă, impozite,
depreciere şi amortizare
- din care costuri:
|
-4
|
6
|
-10
|
-7
|
-4
|
18
|
18
|
38
|
38
|
38
|
Marketing direct
|
|
Impact net asupra profitului brut înainte de dobândă, impozite,
depreciere şi amortizare
- din care costuri
|
2
|
5
|
7
|
8
|
9
|
9
|
13
|
16
|
17
|
18
|
Expres şi curierat
|
104
|
Impact net asupra profitului brut înainte de dobândă, impozite,
depreciere şi amortizare
- din care costuri
|
-6
|
6
|
19
|
36
|
52
|
77
|
110
|
151
|
197
|
254
|
Servicii financiare
|
4
|
Impact net asupra profitului brut înainte de dobândă, impozite,
depreciere şi amortizare
- din care costuri:
|
2
|
11
|
20
|
28
|
37
|
0.1
|
0.1
|
0.2
|
0.2
|
0.2
|
Măsura
|
Investiţii (milioane lei)
|
Impact asupra rezultatelor
financiare (milioane lei)
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
Restructurare operationala
|
Optimizarea personalului- suport în
direcţiile regionale de poştă
|
|
Impact net asupra profitului brut înainte
de dobândă, impozite, depreciere şi amortizare
- din care costuri:
|
8
|
37
|
40
|
42
|
43
|
-27
|
|
|
|
|
Optimizarea personalului însoţitor transport
|
|
Impact net asupra profitului brut înainte de dobândă, impozite,
depreciere şi amortizare
- din care costuri:
|
-1
|
8
|
8
|
8
|
9
|
10
|
2
|
3
|
3
|
3
|
Optimizarea funcţiei de achiziţii
|
|
Impact net asupra profitului brut înainte de dobândă, impozite,
depreciere şi amortizare
- din care costuri:
|
|
|
24
|
25
|
26
|
|
|
-24
|
-25
|
-26
|
Optimizarea reţelei de retail
|
|
Impact net asupra profitului brut înainte de dobândă, impozite,
depreciere şi amortizare
- din care costuri:
|
-1
|
18
|
38
|
40
|
41
|
-12
|
-14
|
0
|
0
|
0
|
Implementarea unui sistem Planificarea resurselor întreprinderii
(TI)
|
25
|
Impact net asupra profitului brut înainte
de dobândă, impozite, depreciere şi amortizare
- din care costuri:
|
|
|
|
|
|
Efect combinat al măsurilor de restructurare1)
|
311
|
Impact net asupra profitului brut înainte de dobândă, impozite,
depreciere şi amortizare
|
33
|
127
|
202
|
236
|
267
|
6. Etapele implementării strategiei de restructurare
Implementarea prezentei strategii va avea loc în
perioada 2008-2012.
Principalele etape care vor trebui parcurse din punct
de vedere legal în vederea implementării prezentei strategii, ulterior
aprobării sale de către Guvern, constau în următoarele:
a) aprobarea de către consiliul de administraţie şi
adunarea generală a acţionarilor a măsurilor necesar a fi luate pentru
îmbunătăţirea poziţiei competitive a CNPR pe segmentele deschise competiţiei;
b) încheierea unor contractate
de achiziţie în vederea implementării unui sistem TI de gestiune şi planificare
a resurselor întreprinderii, a unui sistem de management al costurilor, precum
şi în vederea înnoirii parcului auto;
c) aprobarea prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei a programului de
restructurare a personalului;
d) aprobarea de către Consiliul de administraţie şi
Adunarea Generală Extraordinară a acţionarilor CNPR a reducerii numărului de
direcţii regionale de poştă ca urmare a comasării cu alte sucursale si
înfiinţării Direcţiei de dezvoltare reţea si
Direcţiei de operaţiuni poştale şi a măsurilor de
optimizare expuse mai sus, însoţită de modificarea contractelor de muncă ale
salariaţilor aferenţi sucursalelor desfiinţate sau nou-înfiinţate;
e) aprobarea de către Consiliul de administraţie al
CNPR a organigramei şi regulamentelor interne ca urmare a modificărilor ce
urmează a fi implementate în cadrul procesului de restructurare;
f) notificarea şi consultarea cu sindicatele, precum
şi cu autorităţile teritoriale de muncă în ceea ce priveşte măsurile de
optimizare a personalului expuse mai sus.
7. Concluzii
Prin prezenta strategie se au în vedere:
a) poziţionarea competitivă a CNPR pe segmentele de
piaţă cu potenţial de creştere prin măsurile de restructurare strategică ce
implică atât dezvoltarea competenţelor interne, cât şi încheierea de
parteneriate strategice în zonele în care capabilităţile interne sunt
insuficiente;
b) lansarea de produse noi, inovative şi un management
eficient al portofoliului de produse şi servicii;
c) evoluţia pozitivă a profitabilităţii CNPR prin
eficientizarea activităţilor si reducerea costurilor.
1) Include
menţinerea salariilor la nivelul real din luna decembrie 2007 în cursul anului
2008; nu corespunde cu suma măsurilor individuale datorită efectelor combinate
(sinergii şi evitări de costuri) ale măsurilor.