DECIZIE Nr. 613 din 15 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr.
301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si
a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1114 din 9 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marinela Minca - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru
modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind
executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul
procesului penal, exceptie ridicata de Arghir Nicolas Lepadatu in Dosarul nr.
214/2004 al Judecatoriei Mangalia.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 687D/2005, avand ca
obiect aceeasi exceptie, ridicata de Manole Mihai Bita in Dosarul nr.
15.000/2005 al Judecatoriei Iasi.
La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate care fac
obiectul dosarelor nr. 631D/2005 si nr. 687 D/2005 au continut identic, pune in
discutie, din oficiu, conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea Dosarului
nr. 687D/2005 la Dosarul nr. 631D/2005, care a fost primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, pune concluzii de
respingere a exceptiei, apreciind ca prevederile legale criticate nu contravin
dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 6 iulie 2005 si 25 august 2005, pronuntate in dosarele
nr. 214/2004 si nr. 15.000/2005, Judecatoria Mangalia si Judecatoria Iasi au
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru
modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind
executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul
procesului penal, exceptie ridicata de Arghir Nicolas Lepadatu si, respectiv,
de Manole Mihai Bita in dosarele mentionate.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, Arghir Nicolas Lepadatu
sustine, in esenta, ca art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
58/2005, care modifica vointa legislativului in sensul "amanarii"
intrarii in vigoare a noului Cod penal, incalca normele constitutionale privind
separatia puterilor in stat, respectiv pe cele privind emiterea ordonantelor de
urgenta si domeniul de aplicare a acestora, intrucat, potrivit art. 73 alin.
(3) lit. h) din Constitutie, infractiunile, pedepsele si regimul executarii
acestora pot forma numai obiectul unei legi organice. Totodata, se arata ca
prevederile legale ce fac obiectul exceptiei incalca si dispozitiile art. 115
alin. (4) si (6) din Constitutie, intrucat, pe de o parte, situatia in care a
fost emisa Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 nu indeplineste
conditia caracterului extraordinar, impusa de prevederile constitutionale, iar,
pe de alta parte, reglementeaza drepturi si libertati prevazute de Constitutie,
care, potrivit art. 115 alin. (6) din Constitutie, nu pot face obiectul
ordonantelor de urgenta.
Cat priveste criticile formulate de Manole Mihai Bita, acesta arata ca
"Guvernul Romaniei motiveaza emiterea acestei ordonante in baza art. 115
alin. (4) din Constitutia Romaniei, dar art. 115 alin. (1) din Constitutie face
vorbire de faptul ca Parlamentul Romaniei poate delega Guvernul sa emita
ordonante de urgenta care nu fac obiectul legilor organice".
Judecatoria Mangalia considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata ca prevederile legale criticate nu incalca principiul
separatiei si al echilibrului puterilor in stat si nici competenta
constitutionala a Parlamentului de a emite legi organice, deoarece acestea nu
reglementeaza infractiuni, pedepse ori regimul executarii lor, ci modifica doar
data de intrare in vigoare a noului Cod penal, aspect referitor la aplicarea
programului de reforma coordonata in materie penala. Totodata, instanta
apreciaza ca textul de lege ce face obiectul exceptiei nu incalca nici
prevederile art. 115 alin. (4) si (6) din Constitutie. Se arata in acest sens
ca ordonanta de urgenta este o masura de ordin constitutional ce permite
Guvernului sa faca fata unui caz exceptional care impune adoptarea de solutii
imediate in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public,
conditie indeplinita in cauza, intrucat, astfel cum rezulta din Nota de
fundamentare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005, la emiterea
acestui act normativ executivul a avut in vedere imposibilitatea juridica si
materiala a aplicarii imediate a unor institutii prevazute in noul Cod penal,
care urma sa intre in vigoare la data de 29 iunie 2005.
Judecatoria Iasi considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat interdictia constitutionala de a se reglementa prin
ordonante domeniul legilor organice priveste numai ordonantele emise in baza
unei legi de abilitare, iar nu si ordonantele de urgenta, adoptate in temeiul
art. 115 alin. (4) din Constitutie. In plus, se arata ca alin. (5) al art. 115
din Legea fundamentala permite Guvernului sa emita ordonante de urgenta in
domeniul legilor organice.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca textul de lege criticat nu aduce atingere
prevederilor art. 73 alin. (3) lit. h) din Legea fundamentala, in cauza fiind
vorba de intrarea in vigoare a unei Ordonante de urgenta a Guvernului prin care
se proroga un termen de intrare in vigoare a unui alt act normativ, lucru
permis de normele de tehnica legislativa, iar nu de reglementarea unor
infractiuni, pedepse si a regimului executarii acestora. De asemenea, cu
referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, se arata ca
interdictia de a emite ordonante in domeniul legilor organice priveste exclusiv
ordonantele adoptate in temeiul unei legi speciale de abilitare, iar nu si
ordonantele de urgenta, astfel incat nu pot fi retinute nici criticile textului
de lege ce face obiectul exceptiei, in raport de prevederile constitutionale
cuprinse in art. 1 alin. (4) si in art. 115 alin. (6).
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata ca modificarea datei de intrare in vigoare a noului Cod
penal, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005, nu aduce atingere
prevederilor art. 1 alin. (4) si art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie. Cu
referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, se precizeaza ca
interdictia reglementarii in domenii care fac obiectul legilor organice este
prevazuta de art. 115 alin. (1) din Constitutie pentru ordonantele emise de
Guvern in baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament, iar nu si
in cazul ordonantelor de urgenta, care se adopta de catre Guvern in temeiul
prevederilor art. 115 alin. (4) din Legea fundamentala. In ceea ce priveste
critica textului de lege ce face obiectul exceptiei, in raport de art. 115
alin. (4) si (6) din Constitutie, se arata ca modificarea datei de intrare in
vigoare a noului Cod penal este justificata chiar in cuprinsul Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 58/2005.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii
nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea
pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului
penal, avand urmatoarea redactare:
"Articolul 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 575 din 29 iunie 2004, se modifica
si va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 512 - Prezentul cod intra in vigoare la data de 1 septembrie
2006>>."
Textul de lege criticat incalca, in opinia autorilor exceptiei,
dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (4), in art. 73 alin. (3)
lit. h) si in art. 115 alin. (1), (4) si (6), avand urmatorul cuprins:
- Art. 1 alin. (4): "Statul se organizeaza potrivit principiului
separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca
- in cadrul democratiei constitutionale.";
- Art. 73 alin. (3) lit. b): "Prin lege organica se reglementeaza:
[...] h) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora.";
- Art. 115 alin. (1), (4) si (6): "(1) Parlamentul poate adopta o lege
speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu
fac obiectul legilor organice;
[...] (4) Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii
extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a
motiva urgenta in cuprinsul acestora;
[...] (6) Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor
constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului,
drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile
electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate
publica."
Examinand exceptia astfel cum a fost formulata, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata, intrucat prevederile legale criticate au fost adoptate de
Guvern in exercitarea competentei sale constitutionale si cu respectarea
dispozitiilor cuprinse in art. 73 alin. (3) lit. h), respectiv in art. 115
alin. (1), (4) si (6) din Legea fundamentala.
In acest sens, Curtea Constitutionala a retinut in mod constant ca
interdictia reglementarii in domenii ce fac obiectul legilor organice este
prevazuta de art. 115 alin. (1) din Constitutie pentru ordonantele emise de
Guvern in baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament. Aceasta
interdictie nu opereaza si in cazul ordonantelor de urgenta, care se adopta de
catre Guvern in temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constitutie.
Emiterea unor asemenea ordonante este conditionata de existenta unor
"situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata",
iar Guvernul este obligat sa motiveze urgenta in cuprinsul ordonantei. De
altfel, chiar Legea fundamentala stabileste, in art. 115 alin. (5),
posibilitatea Guvernului de a reglementa in domenii ce fac obiectul legilor
organice, statuand in acest sens ca "Ordonanta de urgenta cuprinzand norme
de natura legii organice se aproba cu majoritatea prevazuta la art. 76
alineatul (1)".
Curtea constata ca, in ceea ce priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 58/2005, Guvernul a motivat existenta situatiei extraordinare prin
"imposibilitatea juridica si materiala a aplicarii imediate a unor
institutii prevazute in noul Cod penal si in Legea nr. 294/2004 privind
executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul
procesului penal, care urmau sa intre in vigoare la data de 29 iunie 2005,
datorata necorelarilor existente atat intre unele dispozitii ale noului Cod
penal, cat si intre dispozitiile acestuia si cele cuprinse in alte legi, avand
in vedere, de asemenea, necesitatea operarii unor modificari structurale ale
bazei materiale si a dezvoltarii unei baze umane solide, care vor constitui
premise ale functionarii unei reforme coordonate in materie penala". Asa
fiind, Curtea apreciaza ca urgenta reglementarilor justifica, in acest caz,
existenta situatiei extraordinare si, in consecinta, dispozitiile legale
criticate nu sunt contrare prevederilor constitutionale invocate.
De asemenea, contrar sustinerilor autorilor exceptiei, textul de lege
criticat, care stabileste o alta data de intrare in vigoare a unui act normativ
- noul Cod penal, ca urmare a existentei unei situatii extraordinare, motivata
in cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005, nu este de natura
sa incalce dispozitiile art. 115 alin. (6) din Legea fundamentala, privind
limitele de admisibilitate a ordonantelor de urgenta.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr.
301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si
a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, exceptie
ridicata de Arghir Nicolas Lepadatu in Dosarul nr. 214/2004 al Judecatoriei
Mangalia si de Manole Mihai Bita in Dosarul nr. 15.000/2005 al Judecatoriei
Iasi.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta