Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 613 din 15 noiembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1114 din  9 decembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Marinela Minca        - procuror
    Marieta Safta         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, exceptie ridicata de Arghir Nicolas Lepadatu in Dosarul nr. 214/2004 al Judecatoriei Mangalia.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 687D/2005, avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Manole Mihai Bita in Dosarul nr. 15.000/2005 al Judecatoriei Iasi.
    La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate care fac obiectul dosarelor nr. 631D/2005 si nr. 687 D/2005 au continut identic, pune in discutie, din oficiu, conexarea dosarelor.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea Dosarului nr. 687D/2005 la Dosarul nr. 631D/2005, care a fost primul inregistrat.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, pune concluzii de respingere a exceptiei, apreciind ca prevederile legale criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
    Prin incheierile din 6 iulie 2005 si 25 august 2005, pronuntate in dosarele nr. 214/2004 si nr. 15.000/2005, Judecatoria Mangalia si Judecatoria Iasi au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, exceptie ridicata de Arghir Nicolas Lepadatu si, respectiv, de Manole Mihai Bita in dosarele mentionate.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, Arghir Nicolas Lepadatu sustine, in esenta, ca art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005, care modifica vointa legislativului in sensul "amanarii" intrarii in vigoare a noului Cod penal, incalca normele constitutionale privind separatia puterilor in stat, respectiv pe cele privind emiterea ordonantelor de urgenta si domeniul de aplicare a acestora, intrucat, potrivit art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie, infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora pot forma numai obiectul unei legi organice. Totodata, se arata ca prevederile legale ce fac obiectul exceptiei incalca si dispozitiile art. 115 alin. (4) si (6) din Constitutie, intrucat, pe de o parte, situatia in care a fost emisa Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 nu indeplineste conditia caracterului extraordinar, impusa de prevederile constitutionale, iar, pe de alta parte, reglementeaza drepturi si libertati prevazute de Constitutie, care, potrivit art. 115 alin. (6) din Constitutie, nu pot face obiectul ordonantelor de urgenta.
    Cat priveste criticile formulate de Manole Mihai Bita, acesta arata ca "Guvernul Romaniei motiveaza emiterea acestei ordonante in baza art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, dar art. 115 alin. (1) din Constitutie face vorbire de faptul ca Parlamentul Romaniei poate delega Guvernul sa emita ordonante de urgenta care nu fac obiectul legilor organice".
    Judecatoria Mangalia considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca prevederile legale criticate nu incalca principiul separatiei si al echilibrului puterilor in stat si nici competenta constitutionala a Parlamentului de a emite legi organice, deoarece acestea nu reglementeaza infractiuni, pedepse ori regimul executarii lor, ci modifica doar data de intrare in vigoare a noului Cod penal, aspect referitor la aplicarea programului de reforma coordonata in materie penala. Totodata, instanta apreciaza ca textul de lege ce face obiectul exceptiei nu incalca nici prevederile art. 115 alin. (4) si (6) din Constitutie. Se arata in acest sens ca ordonanta de urgenta este o masura de ordin constitutional ce permite Guvernului sa faca fata unui caz exceptional care impune adoptarea de solutii imediate in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public, conditie indeplinita in cauza, intrucat, astfel cum rezulta din Nota de fundamentare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005, la emiterea acestui act normativ executivul a avut in vedere imposibilitatea juridica si materiala a aplicarii imediate a unor institutii prevazute in noul Cod penal, care urma sa intre in vigoare la data de 29 iunie 2005.
    Judecatoria Iasi considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat interdictia constitutionala de a se reglementa prin ordonante domeniul legilor organice priveste numai ordonantele emise in baza unei legi de abilitare, iar nu si ordonantele de urgenta, adoptate in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutie. In plus, se arata ca alin. (5) al art. 115 din Legea fundamentala permite Guvernului sa emita ordonante de urgenta in domeniul legilor organice.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca textul de lege criticat nu aduce atingere prevederilor art. 73 alin. (3) lit. h) din Legea fundamentala, in cauza fiind vorba de intrarea in vigoare a unei Ordonante de urgenta a Guvernului prin care se proroga un termen de intrare in vigoare a unui alt act normativ, lucru permis de normele de tehnica legislativa, iar nu de reglementarea unor infractiuni, pedepse si a regimului executarii acestora. De asemenea, cu referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, se arata ca interdictia de a emite ordonante in domeniul legilor organice priveste exclusiv ordonantele adoptate in temeiul unei legi speciale de abilitare, iar nu si ordonantele de urgenta, astfel incat nu pot fi retinute nici criticile textului de lege ce face obiectul exceptiei, in raport de prevederile constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (4) si in art. 115 alin. (6).
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca modificarea datei de intrare in vigoare a noului Cod penal, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005, nu aduce atingere prevederilor art. 1 alin. (4) si art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie. Cu referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, se precizeaza ca interdictia reglementarii in domenii care fac obiectul legilor organice este prevazuta de art. 115 alin. (1) din Constitutie pentru ordonantele emise de Guvern in baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament, iar nu si in cazul ordonantelor de urgenta, care se adopta de catre Guvern in temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Legea fundamentala. In ceea ce priveste critica textului de lege ce face obiectul exceptiei, in raport de art. 115 alin. (4) si (6) din Constitutie, se arata ca modificarea datei de intrare in vigoare a noului Cod penal este justificata chiar in cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, avand urmatoarea redactare:
    "Articolul 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 575 din 29 iunie 2004, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    <<Art. 512 - Prezentul cod intra in vigoare la data de 1 septembrie 2006>>."
    Textul de lege criticat incalca, in opinia autorilor exceptiei, dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (4), in art. 73 alin. (3) lit. h) si in art. 115 alin. (1), (4) si (6), avand urmatorul cuprins:
    - Art. 1 alin. (4): "Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale.";
    - Art. 73 alin. (3) lit. b): "Prin lege organica se reglementeaza:
    [...] h) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora.";
    - Art. 115 alin. (1), (4) si (6): "(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice;
    [...] (4) Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora;
    [...] (6) Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate publica."
    Examinand exceptia astfel cum a fost formulata, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata, intrucat prevederile legale criticate au fost adoptate de Guvern in exercitarea competentei sale constitutionale si cu respectarea dispozitiilor cuprinse in art. 73 alin. (3) lit. h), respectiv in art. 115 alin. (1), (4) si (6) din Legea fundamentala.
    In acest sens, Curtea Constitutionala a retinut in mod constant ca interdictia reglementarii in domenii ce fac obiectul legilor organice este prevazuta de art. 115 alin. (1) din Constitutie pentru ordonantele emise de Guvern in baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament. Aceasta interdictie nu opereaza si in cazul ordonantelor de urgenta, care se adopta de catre Guvern in temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constitutie. Emiterea unor asemenea ordonante este conditionata de existenta unor "situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata", iar Guvernul este obligat sa motiveze urgenta in cuprinsul ordonantei. De altfel, chiar Legea fundamentala stabileste, in art. 115 alin. (5), posibilitatea Guvernului de a reglementa in domenii ce fac obiectul legilor organice, statuand in acest sens ca "Ordonanta de urgenta cuprinzand norme de natura legii organice se aproba cu majoritatea prevazuta la art. 76 alineatul (1)".
    Curtea constata ca, in ceea ce priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005, Guvernul a motivat existenta situatiei extraordinare prin "imposibilitatea juridica si materiala a aplicarii imediate a unor institutii prevazute in noul Cod penal si in Legea nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, care urmau sa intre in vigoare la data de 29 iunie 2005, datorata necorelarilor existente atat intre unele dispozitii ale noului Cod penal, cat si intre dispozitiile acestuia si cele cuprinse in alte legi, avand in vedere, de asemenea, necesitatea operarii unor modificari structurale ale bazei materiale si a dezvoltarii unei baze umane solide, care vor constitui premise ale functionarii unei reforme coordonate in materie penala". Asa fiind, Curtea apreciaza ca urgenta reglementarilor justifica, in acest caz, existenta situatiei extraordinare si, in consecinta, dispozitiile legale criticate nu sunt contrare prevederilor constitutionale invocate.
    De asemenea, contrar sustinerilor autorilor exceptiei, textul de lege criticat, care stabileste o alta data de intrare in vigoare a unui act normativ - noul Cod penal, ca urmare a existentei unei situatii extraordinare, motivata in cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005, nu este de natura sa incalce dispozitiile art. 115 alin. (6) din Legea fundamentala, privind limitele de admisibilitate a ordonantelor de urgenta.

    Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, exceptie ridicata de Arghir Nicolas Lepadatu in Dosarul nr. 214/2004 al Judecatoriei Mangalia si de Manole Mihai Bita in Dosarul nr. 15.000/2005 al Judecatoriei Iasi.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 15 noiembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Marieta Safta

                                             


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 613/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 613 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 613/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu