Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 367 din 28 septembrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1118 din 27 noiembrie 2004


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Anica Dumitru in Dosarul nr. 134/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca neintemeiata, aratand ca dispozitiile legale criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Este mentionata, in acest sens, Decizia nr. 243/2002 prin care acestea au fost respinse, iar in cauza nu au intervenit elemente noi care sa modifice aceasta jurisprudenta.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 1 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 134/2004, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Anica Dumitru.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca textul criticat este neconstitutional "in partea referitoare la posibilitatea autoritatilor administratiei publice locale de a sesiza instantele judecatoresti pentru a dispune desfiintarea constructiilor nelegal realizate, in raport cu dispozitiile art. 44 alin. (2), teza a doua si ale art. 136 alin. (5) din Constitutie, referitoare la obligatia statului de a lua masuri privind garantarea si ocrotirea proprietatii private, cu incidenta art. 53 alin. (1), care interzice restrangerea unor drepturi care nu se impune decat prin lege".
    Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, formulandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate conform dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, apreciaza ca exceptia este neintemeiata.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata.
    In argumentarea acestui punct de vedere, se arata ca, potrivit art. 1 alin. 1 din Legea nr. 50/1991, "Executarea lucrarilor de constructii este permisa numai pe baza unei autorizatii de construire sau de desfiintare", iar, conform dispozitiilor art. 23 alin. (1) lit. e) din aceeasi lege, executarea totala sau partiala, fara autorizatie, a lucrarilor, constituie contraventie, fiind sanctionata cu amenda contraventionala. In acelasi timp, legea prevede si sistarea executarii lucrarilor, precum si, dupa caz, luarea masurilor de incadrare a acestora in prevederile autorizatiei sau de desfiintare a lucrarilor executate fara autorizatie ori cu nerespectarea prevederilor acesteia, intr-un termen stabilit in procesul-verbal de constatare a contraventiei. In punctul de vedere prezentat, se mai arata ca "luarea masurilor de desfiintare a lucrarilor executate fara autorizatie este determinata de riscul pe care il pot prezenta astfel de constructii nu numai pentru proprietar, ci si pentru alte persoane, astfel ca interventia autoritatilor administratiei publice pentru desfiintarea acestora este pe deplin justificata".
    Guvernul mai sustine ca "dispozitiile constitutionale mentionate de autorul exceptiei urmeaza a fi interpretate in stransa legatura cu cele din teza a doua a alin. (1) si alin. (7) ale art. 44 din Constitutie, republicata, potrivit carora continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege, respectiv ca <<Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului>>. Or, prin Legea nr. 50/1991, s-a stabilit in sarcina proprietarului unui imobil obligatia de a solicita autorizatia prevazuta de lege, in ipoteza in care doreste sa execute o constructie". In legatura cu invocarea, de catre autorul exceptiei, a incalcarii dispozitiilor art. 53 din Constitutie, republicata, Guvernul apreciaza ca "instituirea unei astfel de obligatii pentru proprietarul constructiei nu constituie o restrangere a dreptului de proprietate [...], ci doar il obliga pe acesta sa se conformeze regulii stabilite".
    Avocatul Poporului sustine ca nu poate fi retinuta "critica de neconstitutionalitate a art. 27 alin. (1) din Legea nr. 50/1991, fata de art. 44 alin. (2) si art. 136 alin. (5) din Constitutie, republicata, [...], intrucat masura privind sanctiunea desfiintarii unei constructii edificate pe un teren proprietate privata, dar fara autorizatie de constructie, nu are legatura cu garantarea si ocrotirea dreptului de proprietate si nu echivaleaza cu o violare a proprietatii private". Referindu-se la jurisprudenta Curtii Constitutionale, Avocatul Poporului arata ca, in jurisprudenta sa, Curtea a statuat ca "in masura in care dobandirea dreptului de proprietate are loc fara respectarea conditiilor legale, titularul dreptului de proprietate va suporta sanctiunile stabilite de lege, fara a se putea apara invocand principiul constitutional al ocrotirii proprietatii (Decizia nr. 259/2001, Decizia nr. 243/2002 si Decizia nr. 257/2003)".
    Totodata, Avocatul Poporului sustine ca "textul legal a carui neconstitutionalitate se invoca este in deplina concordanta cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua si alin. (7) din Constitutie, republicata, [...]", potrivit carora "continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege si, de asemenea, dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind protectia mediului, precum si la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului".
    Referitor la critica de neconstitutionalitate a art. 27 alin. (1) din Legea nr. 50/1991, fata de dispozitiile art. 52 alin. (1) din Constitutie, republicata, Avocatul Poporului sustine ca "aceasta nu poate fi retinuta, intrucat obligatia obtinerii autorizatiei de constructie si sanctiunea nerespectarii acesteia sunt stabilite prin lege, ca limitari justificate de asigurarea unui climat de ordine in valorificarea, de catre titulari, a drepturilor si intereselor lor legitime, precum si de prevenirea unor consecinte negative".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 27 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 22 din Legea nr. 401/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 749 din 27 octombrie 2003.
    Dispozitiile criticate au urmatorul cuprins:
    Art. 27
    "(1) In cazul in care persoanele sanctionate contraventional au oprit executarea lucrarilor, dar nu s-au conformat in termen celor dispuse prin procesul-verbal de constatare a contraventiei, potrivit prevederilor art. 25 alin. (1), organul care a aplicat sanctiunea va sesiza instantele judecatoresti pentru a dispune, dupa caz: [...]
    b) desfiintarea constructiilor realizate nelegal."
    Critica de neconstitutionalitate vizeaza "partea referitoare la posibilitatea autoritatilor administratiei publice locale de a sesiza instantele judecatoresti pentru a dispune desfiintarea constructiilor nelegal realizate".
    In sustinerea exceptiei, autorul acesteia invoca incalcarea dispozitiilor art. 44 alin. (2), teza a doua, art. 136 alin. (5) si ale art. 53 alin. (1) din Constitutie, republicata.
    Textele constitutionale invocate au urmatorul cuprins:
    - Art. 44 alin. (2): "Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular.";
    - Art. 136 alin. (5): "Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii organice.";
    - Art. 53 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav."
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata.
    Dispozitiile legale criticate in cauza de fata au mai format obiect al controlului exercitat de Curtea Constitutionala, care, prin mai multe decizii, a respins ca nefondate exceptii de neconstitutionalitate cu acelasi obiect (a se vedea Decizia nr. 243/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 809 din 7 noiembrie 2002; Decizia nr. 257/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 463 din 29 iunie 2003, si Decizia nr. 144/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 11 mai 2004).
    In motivarea solutiilor pronuntate, Curtea Constitutionala a retinut ca, "potrivit Legii nr. 50/1991, republicata, constructiile civile, industriale, agricole sau de orice alta natura se pot realiza numai cu respectarea autorizatiei de construire, ce reprezinta actul de autoritate al administratiei locale pe baza caruia se asigura aplicarea masurilor prevazute de lege, referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea si functionarea constructiilor. Textele de lege criticate sanctioneaza contraventional executarea de lucrari de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, schimbare de destinatie sau de reparare a constructiilor de orice fel, precum si a instalatiilor aferente acestora, fara autorizatie de construire" (Decizia nr. 144/2004).
    Curtea a retinut, de asemenea, ca, potrivit dispozitiilor art. 41 alin. (1), devenit art. 44 alin. (1) din Constitutie, republicata, continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege, iar conform art. 41 alin. (6), devenit art. 44 alin. (7) din Constitutie, republicata, dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
    S-a apreciat, in consecinta, de catre Curtea Constitutionala, ca sanctiunea desfiintarii constructiilor realizate fara respectarea conditiilor prevazute de lege nu contravine normelor constitutionale. De altfel, prin Deciziile nr. 243/2002 si nr. 144/2004, Curtea a subliniat ca desfiintarea constructiilor realizate fara drept reprezinta o sanctiune si in dreptul civil, iar executarea de lucrari fara autorizatie, respectiv continuarea executarii lucrarilor dupa dispunerea opririi acestora de catre organele de control, "constituie, potrivit art. 21 din Legea nr. 50/1991, infractiune".
    In consecinta, dispozitiile criticate nu contravin prevederilor art. 44 alin. (2), teza a doua si ale art. 136 alin. (5) din Constitutie, republicata.
    In legatura cu invocarea, in cauza de fata, a dispozitiilor art. 53 din Constitutie, republicata, privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, Curtea retine ca acest text nu este incident in cauza, in conditiile in care, asa cum s-a aratat mai sus, Curtea, in jurisprudenta sa, a apreciat ca, referitor la dispozitiile criticate [art. 27 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991, republicata], este vorba de o limitare a insusi dreptului de proprietate, iar nu de o restrangere a exercitiului acestui drept.

    Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si ale art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Anica Dumitru in Dosarul nr. 134/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 28 septembrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                  prof. univ. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 367/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 367 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 367/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu