DECIZIE Nr. 36*) din 5 iulie 1993
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 230 din 22 septembrie 1993
*) Ramasa definitiva prin nerecurare.
Miklos Fazakas - presedinte
Victor Dan Zlatescu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Constantin Burada - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat fara citarea partilor potrivit prevederilor
art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, examinand exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 50 lit. c) din Decretul nr. 244/1978,
ridicata de inculpatii Iasar Regep si altii in dosarul nr. 6182/1993 al
Judecatoriei Tulcea, constata urmatoarele:
Prin rechizitoriul nr. 319/P/1992 al Procuraturii Judetene Tulcea au fost
trimisi in judecata Iasar Regep, Saban Ibram, Saban Ibram (II), Sachir Asan,
Regep Chemal, Sali Chiris, Regep Mavisan si Saban Elmaza pentru savarsirea
infractiunii prevazute de art. 50 lit. c) (efectuarea de operatiuni interzise
cu metale pretioase ori pietre pretioase si semipretioase, naturale) combinat
cu art. 67 din Decretul nr. 244/1978 cu referire la art. 37 alin. 1 din
Decretul nr. 210/1960 si a infractiunii prevazute de art. 302 din Codul penal
(nerespectarea dispozitiilor privind operatiuni de import si export), cu
aplicarea art. 33 lit. a) din Codul penal.
S-a retinut ca inculpatii au efectuat mai multe excursii in Turcia, de unde
au procurat bijuterii din aur, pe care apoi le-au valorificat in tara, unele
din ele prin intermediul unor firme.
In fata Judecatoriei Tulcea, la termenul de 15 ianuarie 1993, aparatorii
inculpatilor, invocand art. 144 lit. c) din Constitutie, au ridicat exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 50 lit. c) din Decretul nr.
244/1978, care sanctioneaza operatiunile interzise cu metale pretioase,
sustinand ca acestea contravin prevederilor art. 41 si art. 135 din Constitutia
Romaniei, potrivit carora dreptul de dispozitie asupra bunurilor proprietate
privata nu poate fi ingradit. Intrucat obiectele din aur cumparate din Turcia
au devenit proprietatea lor si cum Constitutia garanteaza dreptul de
proprietate, ocroteste proprietatea privata, pe care o declara inviolabila,
art. 50 lit. c) din Decretul nr. 244/1978 este abrogat, potrivit art. 150 alin.
(1) din Constitutie, care prevede ca legile si toate celelalte acte normative
raman in vigoare in masura in care ele nu contravin Constitutiei.
Instanta, prin incheierea din aceeasi data, a dispus suspendarea judecatii,
scoaterea dosarului de pe rol si inaintarea lui Curtii Constitutionale, in
vederea solutionarii exceptiei pe care o considera nefondata, intrucat "nu
suntem in prezenta unei dezincriminari".
In vederea solutionarii exceptiei, au fost solicitate, in baza art. 24 din
Legea nr. 47/1992, punctele de vedere ale Camerei Deputatilor, Senatului si
Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca, din punct de vedere
procedural, gresit a fost sesizata Curtea, intrucat, pe de o parte, fiind vorba
de un act normativ adoptat anterior Constitutiei, se incalca dispozitiile art.
26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora legea se aplica numai
raporturilor juridice stabilite dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, iar pe
de alta parte, chiar in situatia in care art. 50 lit. c) din Decretul nr.
244/1978 ar contraveni Constitutiei, opereaza art. 150 alin. (1) din
Constitutie, problema de interpretare juridica, de competenta exclusiva a
instantelor judecatoresti.
Se apreciaza ca exceptia este neintemeiata si pe fond deoarece prin
Decretul-lege nr. 9/1989 au fost abrogate numai dispozitiile "articolului
37 din Decretul nr. 210/1960 privind regimul mijloacelor de plata
straine", nu si cele referitoare la regimul "metalelor pretioase si
pietrelor pretioase" care constituie sediul dispozitiilor sanctionatoare
si pentru faptele penale prevazute de Decretul nr. 244/1978, inclusiv pentru
cea prevazuta in art. 50 lit. c).
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctul lor de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
luand act de sustinerile inculpatilor in fata Judecatoriei Tulcea, de
Incheierea de sesizare din 15 ianuarie 1993, de continutul raportului intocmit
de judecatorul desemnat in acest scop, avand in vedere dispozitiile art. 50
lit. c) din Decretul nr. 244/1978, ale art. 37 din Decretul nr. 210/1960, ale
Decretului-lege nr. 9/1989, ale art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
prevederile Legii nr. 47/1992, retine:
Examinand exceptia, se constata ca aceasta priveste neconstitutionalitatea
art. 50 lit. c) din Decretul nr. 244/1978 care, insa, a mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate, potrivit Deciziei nr. 19 din 8 aprilie
1993, ramasa definitiva, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 105 din 24 mai 1993, prin care aceasta exceptie a fost respinsa.
In aceste conditii si tinand seama de prevederile art. 145 alin. (2) din
Constitutie si ale art. 26 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora
deciziile definitive ale Curtii Constitutionale sunt obligatorii pentru viitor,
se impun unele precizari. Partea care a invocat exceptia nu o mai poate
reitera, intrucat prima hotarare intra in puterea lucrului judecat si, in
consecinta, este inadmisibila. Daca aceeasi exceptie este ridicata de o alta
parte si intr-o alta cauza, chiar daca nu exista putere de lucru judecat,
decizia anterioara de respingere este obligatorie, potrivit art. 145 alin. (2)
din Constitutie, atat timp cat motivele care au justificat solutia subzista in
continuare, fiind aceleasi. In aceasta situatie, concluzia ce se impune este
aceea ca solutia in rezolvarea unei exceptii ulterioare, de aceeasi natura, nu
poate fi alta decat cea pronuntata in prima cauza judecata.
Din continutul Deciziei Curtii Constitutionale nr. 19 din 8 aprilie 1993 rezulta
ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 50 lit. c) din
Decretul nr. 244/1978 a fost respinsa, retinandu-se urmatoarele:
Art. 50 lit. c) din Decretul nr. 244/1978 incrimineaza efectuarea de catre
persoanele domiciliate in Romania de operatiuni interzise cu metale pretioase
ori pietre pretioase si semipretioase, naturale. Aceste operatiuni sunt
stabilite in art. 25 din decret, intre ele figurand, la lit. c), si
"vanzarea si cumpararea de metale pretioase, pietre pretioase si semipretioase,
naturale, precum si mijlocirea acestor operatiuni", operatiuni ce
intereseaza cauza de fata.
In art. 2 alin. 1 din decret se precizeaza ca detinerea cu orice titlu a
metalelor pretioase, precum si operatiunile de orice fel cu acestea si cu pietrele
pretioase constituie monopol de stat, iar prin art. 26 alin. 1 se stabileste ca
operatiunile prevazute de art. 25, ca acte de comert sau ca indeletnicire
mestesugareasca ori industriala, nu sunt permise decat unitatilor socialiste.
Persoanele fizice si persoanele juridice pot detine, potrivit art. 2 alin.
2 din Decretul nr. 244/1978, metale pretioase si pot efectua operatiuni cu
metale pretioase sau cu pietre pretioase si semipretioase, naturale, in
cazurile si in conditiile stabilite prin decret.
In art. 14 alin. 1 lit. a) - e) sunt prevazute obiectele ce pot fi detinute
de persoanele fizice si, potrivit alin. 2 al art. 14 din decret, detinerea
celor mentionate la lit. a) - d) este ingaduita numai pentru uzul personal, iar
dobandirea sau transmiterea lor, precum si a pietrelor pretioase si
semipretioase, naturale, este permisa daca dobandirea sau transmiterea nu s-a
facut in scop de specula.
Dupa decembrie 1989, prin Decretul nr. 90 din 5 februarie 1990 au fost
abrogate in mod expres din Decretul nr. 244/1978 numai prevederile "cu
privire la obligativitatea depunerii la Banca Nationala a bunurilor culturale
mobile cuprinzand metale pretioase sau pietre pretioase ori
semipretioase".
Alte texte, neabrogate insa, trebuie interpretate in functie de realitatile
actuale. Astfel, s-a apreciat ca persoanele fizice pot cumpara orice cantitate
de bijuterii din tara pentru a-si investi sumele de bani si nu pentru a le
revinde, dar, apoi, daca este cazul, le pot vinde; pot aduce din strainatate
bijuterii de uz personal, in limitele stabilite de Hotararea Guvernului nr.
685/1990 (pct. 23 din anexa nr. 1), fara declaratie vamala si fara taxe vamale;
pot aduce din strainatate bijuterii ce depasesc uzul personal ori pentru alti
membri de familie sau ca investitie, fara sa intereseze cantitatea si fara taxe
vamale, dar cu declaratie scrisa. Asadar, bijuteriile cumparate in tara sau
cele aduse din strainatate in conditiile mentionate pot fi detinute in
proprietate fara nici o restrictie si, la nevoie, pot fi vandute. Esential
este, in toate cazurile, ca ele sa nu fie cumparate in scopul revanzarii, sa nu
se urmareasca deci efectuarea de activitati comerciale ilicite.
Potrivit art. 41 alin. (1) din Constitutie "dreptul de proprietate,
precum si creantele asupra statului sunt garantate. Continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite prin lege", iar in conformitate cu art.
135 alin. (6) "proprietatea privata este, in conditiile legii,
inviolabila". Rezulta deci ca pot fi stabilite prin lege anumite limite,
ingradiri fie in privinta obiectului dreptului, fie in privinta unor atribute
ale dreptului, pentru apararea intereselor sociale si economice generale sau
pentru apararea drepturilor altor persoane. Esential este ca prin aceste
restrictii stabilite de lege sa nu se atinga fondul acestui drept, sa nu se
anihileze complet dreptul de proprietate. Altfel spus, aceste limite aduse
dreptului de proprietate sunt supuse principiului proportionalitatii inscris in
art. 49 alin. (2) din Constitutie.
Asa fiind, Curtea a constatat ca dispozitia art. 50 lit. c) din Decretul
nr. 244/1978, corelata la speta cu prevederea inscrisa in art. 25 lit. c) din
acelasi decret, nu pun in discutie dreptul de proprietate, ci se refera in
exclusivitate la efectuarea unor operatiuni interzise de lege, care, fiind
savarsite in anumite circumstante, constituie infractiuni. Este unanim admis ca
legiuitorul poate institui, in interes general, un regim special cu privire la
producerea, detinerea, circulatia unor bunuri de interes national, economic sau
strategic.
In consecinta, cu referire la art. 25 lit. c) si la art. 50 lit. c) din
Decretul nr. 244/1978, care stabilesc ca este infractiune "vanzarea si
cumpararea de metale pretioase, pietre pretioase si semipretioase, naturale, precum
si mijlocirea acestor operatiuni" si raportandu-se numai la operatiuni de
acest fel cu bijuterii, astfel cum o obliga cadrul spetei in care s-a invocat
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea a apreciat ca textele ar fi
neconstitutionale daca ar fi interpretate in continuare in sensul ca
operatiunile cu bijuterii - vanzare, cumparare, mijlocire - pot fi efectuate
numai de agenti economici cu capital de stat. Curtea a interpretat insa textele
respective in sensul ca este posibil ca orice agent economic sa efectueze
astfel de operatiuni cu bijuterii, daca sunt mentionate in obiectul de
activitate si este autorizat - cand este cazul - potrivit legii, textele mai
sus mentionate avand in conditiile actuale rolul de a-i opri pe cei care nu au
astfel de abilitari si incearca sa eludeze regimul special instituit cu privire
la metalele si pietrele pretioase, precum si alte dispozitii legale cum sunt
cele fiscale sau cele care reglementeaza indatoririle profesionale ale
comerciantilor. Pe de alta parte, in rezolvarea unor cazuri concrete, organele
de aplicare a legii trebuie sa aiba in vedere si dispozitiile art. 1 lit. a)
din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati
comerciale ilicite, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 42/1991,
potrivit carora constituie activitate comerciala ilicita si atrage raspunderea
contraventionala sau penala, dupa caz, efectuarea de acte sau fapte de comert
de natura celor prevazute in Codul comercial sau in alte legi, fara
indeplinirea conditiilor stabilite prin lege.
Aceste motive care fundamenteaza Decizia nr. 19/1993 subzista si in acest
dosar si intrucat nu exista nici un nou element care sa infirme si care, deci,
sa faca necesara reconsiderarea lor, tinand seama de prevederile art. 145 alin.
(2) din Constitutie, exceptia urmeaza sa fie respinsa ca vadit nefondata.
Stabilirea la speta a imprejurarii ca bijuteriile s-au cumparat ori nu in
scop de revanzare, a faptului daca s-a savarsit sau nu o activitate ilicita,
precum si daca este cazul raspunderii contraventionale sau a celei penale nu
sunt de competenta Curtii, ci a instantei judecatoresti care urmeaza sa tina
seama de interpretarile cuprinse in considerentele deciziei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 15 alin. (2), art. 144 lit.
c) si art. 150 alin. (1) din Constitutie, al art. 13 lit. A.c), art. 24 alin.
(2) si art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA,
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia ridicata de catre Iasar Regep, Saban
Ibram, Saban Ibram (II), Sachir Asan, Regep Chemal, Sali Chiris, Regep Mavisan
si Saban Elmaza, in dosarul nr. 6183/1992 al Judecatoriei Tulcea.
Cu recurs in 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la 5 iulie 1993.
PRESEDINTE,
Miklos Fazakas
Magistrat asistent,
Constantin Burada