DECIZIE Nr. 323 din 26 noiembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor
compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, aprobata
prin Legea nr. 130/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 938 din 20 decembrie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de
stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului
militar, aprobata prin Legea nr. 130/2001, exceptie ridicata de Victor Gh.
Vulpoi in Dosarul nr. 1.964/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a
civila.
La apelul nominal raspunde, pentru Ministerul Finantelor Publice, consilier
juridic Nicoleta Negut si, pentru Ministerul Apararii Nationale, consilier
juridic Dan Cimpoeru, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate, sustinand ca, in cauza, nu se ridica
probleme de control de constitutionalitate, ci de aplicarea legii, respectiv a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.
Reprezentantul Ministerului Apararii Nationale considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata. De altfel, Curtea Constitutionala a mai
fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, cu raportare la prevederile art. 16 alin.
(1) din Constitutie si, respingand exceptia, a constatat ca dispozitiile
ordonantei criticate sunt constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate. In argumentarea acestei sustineri este mentionata
jurisprudenta Curtii Constitutionale cu privire la prevederile legale
criticate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 aprilie 2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a
civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000,
exceptie ridicata de Victor Gh. Vulpoi in Dosarul nr. 1.964/2002.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 sunt contrare
dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, privind egalitatea cetatenilor
in fata legii si a institutiilor publice, fara privilegii si fara discriminari,
intrucat "a modificat baza de calcul a ajutoarelor prevazute la articolul
31 din Legea nr. 138/1999, stabilind ca aceste ajutoare se calculeaza in raport
cu solda lunara neta". In articolul 2 al Ordonantei de urgenta se arata ca
"baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunara bruta din
ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculata prin aplicarea
asupra acesteia a baremului lunar de impozitare [...]".
In acest fel, arata autorul exceptiei, militarii trecuti in rezerva dupa
intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta sunt dezavantajati fata de cei
trecuti in rezerva anterior, pentru care "platile compensatorii si
ajutoarele au fost platite luandu-se ca baza de calcul solda lunara bruta avuta
in luna schimbarii pozitiei de activitate".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila apreciaza ca exceptia ridicata
in cauza este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca drepturile cuvenite
cadrelor militare trecute in rezerva sunt aceleasi pentru ambele categorii,
atat pentru cele trecute in rezerva anterior aparitiei Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 136/2000, cat si pentru cele trecute in rezerva dupa aceasta
data. Guvernul considera insa ca este firesc ca "aceste drepturi sa se
acorde in raport cu regimul impozitarii veniturilor, reglementat prin
dispozitiile legale in materie, in vigoare la data stabilirii drepturilor
respective". Totodata se arata ca "impozitarea sau exceptarea de la
regimul impozitarii, a unor categorii de venituri realizate de cetateni, cum
sunt cele reprezentand plati compensatorii si ajutoare de care beneficiaza
cadrele militare, in cadrul masurilor de protectie sociala prevazute de lege,
reprezinta insa o optiune a legiuitorului si depinde de posibilitatile
financiare ale statului, pe o anumita perioada, in raport cu dimensionarea
cheltuielilor in cadrul masurilor de protectie sociala".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In motivarea acestui punct de vedere se arata ca principiul
egalitatii, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, nu inseamna
uniformitate. Trecerea in rezerva ulterior intrarii in vigoare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 genereaza situatii juridice diferite fata de
cele create la trecerea in rezerva anterior acestei date, ceea ce justifica
reglementarea unor tratamente diferite.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
partilor si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Curtea retine ca in mod gresit instanta a considerat ca exceptia se refera
numai la dispozitiile art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
136/2000. In realitate, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum
a fost formulat de autorul acesteia, il constituie ansamblul dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136 din 14 septembrie 2000 privind modul
de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda
personalului militar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
462 din 22 septembrie 2000, aprobata prin Legea nr. 130/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001, care au
urmatorul continut:
- Art. 1: "Sumele reprezentand platile compensatorii prevazute la art.
7, 8 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 si 7 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 100/1999, precum si ajutoarele prevazute la art. 31 si
la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc in raport cu solda
lunara neta.";
- Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda
lunara bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculata
prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, in vigoare la
data stabilirii soldei lunare nete.
Baremul lunar de impozitare este cel prevazut de Ordonanta Guvernului nr.
73/1999 privind impozitul pe venit.";
- Art. 3: "Platile compensatorii si ajutoarele prevazute la art. 1,
platite incepand de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse
globalizarii."
Critica de neconstitutionalitate consta, in esenta, in sustinerea potrivit
careia prevederile din ordonanta de urgenta contravin dispozitiilor art. 16 alin.
(1) din Constitutie, intrucat instituie un alt mod de calcul al platilor
compensatorii si ajutoarelor prevazute la art. 31 si la art. 32 alin. (1) din
Legea nr. 138/1999. In felul acesta, dupa cum se sustine, sunt dezavantajati
militarii trecuti in rezerva dupa intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 136/2000.
Dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie au urmatorul cuprins:
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari."
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata. Prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000
au mai format obiect al controlului de constitutionalitate, sub aspectul
incalcarii dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate prin
Decizia nr. 198 din 2 iulie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 576 din 5 august 2002, precum si prin Decizia nr. 27 din 29
ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148
din 27 februarie 2002.
Cu acel prilej Curtea a retinut, in esenta, prin Decizia nr. 27/2002, ca
"principiul egalitatii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie nu inseamna
uniformitate, asa incat la situatii diferite trebuie sa corespunda un tratament
juridic diferentiat. Trecerea in rezerva anterior, respectiv ulterior datei de
22 septembrie 2000 genereaza situatii juridice diferite, fapt care justifica
reglementarea unor tratamente diferite".
De asemenea, prin Decizia nr. 198/2002, Curtea a retinut ca
"legiuitorul este in drept sa reglementeze in mod diferit si in raport cu
posibilitatile existente in privinta indeplinirii masurilor de protectie
sociala drepturile ce se acorda unor categorii de cetateni, bineinteles fara sa
aduca atingere drepturilor anterior stabilite, precum si sa determine
veniturile supuse impozitarii, cu conditia sa nu contravina dispozitiilor art.
53 alin. (2) din Constitutie, referitoare la asezarea justa a sarcinilor
fiscale, problema ce nu se pune in legatura cu textele de lege examinate".
Totodata, prin aceasta decizie, Curtea a mai retinut ca, "in cazul
reglementarii in mod diferit a unor drepturi prin acte normative succesive, nu
se ridica probleme de constitutionalitate, ci de aplicare a legii in timp, ceea
ce intra in competenta exclusiva a instantelor judecatoresti".
In cauza de fata nu se invoca elemente noi de natura sa determine
modificarea jurisprudentei Curtii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor
compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, exceptie
ridicata de Victor Gh. Vulpoi in Dosarul nr. 1.964/2002 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 noiembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta