E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A fost modificat de:
Articolul 40 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 21 2005
Articolul 60 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 21 2005
Articolul 61 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 21 2005
Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 2 din actul Ordonanţa 21 2005
Articolul 40 din actul Ordonanţa 43 1997 in legatura cu Ordin 2004 2004
Articolul 44 din actul Ordonanţa 43 1997 in legatura cu Hotărârea 1777 2004
Articolul 2 din actul Ordonanţa 43 1997 completat de articolul 1 din actul Legea 47 2004
Articolul 44 din actul Ordonanţa 43 1997 in legatura cu Ordin 100 2004
Articolul 44 din actul Ordonanţa 43 1997 in legatura cu Ordin 1 2004
Articolul 41 din actul Ordonanţa 43 1997 in legatura cu Ordin 827 2003
Articolul 41 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de Legea 227 2003
Articolul 60 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de Legea 227 2003
Articolul 40 din actul Ordonanţa 43 1997 in legatura cu Ordin 284 2003
Articolul 40 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 26 2003
Articolul 41 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 26 2003
Articolul 60 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 26 2003
Articolul 2 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 26 2003
Articolul 41 din actul Ordonanţa 43 1997 in legatura cu Ordin 1981 2002
Articolul 2 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordin 1959 2002
Articolul 57 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 58 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 59 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 60 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 61 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 62 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 1 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 41 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 43 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 44 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 45 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 46 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 47 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 51 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 52 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 53 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 54 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 56 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 4 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 1 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 3 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 4 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 6 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 7 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 11 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 13 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 19 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 20 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 21 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 24 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 26 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 33 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 35 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 36 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 38 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 39 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 40 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 413 2002
Articolul 41 din actul Ordonanţa 43 1997 in legatura cu Ordin 635 2002
Ordonanţa 43 1997 in legatura cu Legea 189 2002
Articolul 2 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 11 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 17 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 30 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 37 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 40 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 41 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 42 din actul Ordonanţa 43 1997 abrogat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 44 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 47 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 54 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 59 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 60 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 61 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Articolul 65 din actul Ordonanţa 43 1997 abrogat de articolul 1 din actul Ordonanţa 79 2001
Ordonanţa 43 1997 in legatura cu articolul 1 din actul OUG 295 2000
Articolul 40 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de Ordonanţa 132 2000
Articolul 54 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de Ordonanţa 132 2000
Articolul 2 din actul Ordonanţa 43 1997 modificat de Ordonanţa 132 2000
Ordonanţa 43 1997 in legatura cu Ordin 991 1999
Ordonanţa 43 1997 in legatura cu Ordin 407 1999
Ordonanţa 43 1997 republicat de articolul 2 din actul Legea 82 1998
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 43 din 28 august 1997    * Republicata

privind regimul drumurilor

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 237 din 29 iunie 1998


SmartCity3


    *) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 82 din 15 aprilie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 22 aprilie 1998, dandu-se textelor o noua numerotare.
    Ordonanta Guvernului nr. 43 din 28 august 1997 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 221 din 29 august 1997.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Sectiunea I
    Domeniul drumurilor
    Art. 1
    (1) Regimul drumurilor reglementeaza in mod unitar administrarea drumurilor publice si private, dobandirea si folosirea terenurilor, conducerea, coordonarea si controlul activitatilor in legatura cu drumurile publice. Administrarea drumurilor publice si private are ca obiect proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, intretinerea si exploatarea drumurilor.
    (2) Prevederile prezentei ordonante se aplica integral tuturor drumurilor publice si, partial, drumurilor de utilitate privata deschise circulatiei publice.
    Art. 2
    (1) Drumurile fac parte din sistemul national de transport.
    (2) Drumurile sunt cai de comunicatie terestra special amenajate pentru circulatia vehiculelor si a pietonilor.
    (3) Fac parte integranta din drum: podurile, viaductele, pasajele denivelate, tunelurile, constructiile de aparare si consolidare, trotuarele, pistele pentru ciclisti, locurile de parcare, oprire si stationare, indicatoarele de semnalizare rutiera si alte dotari pentru siguranta circulatiei, terenurile si plantatiile care fac parte din zona drumului, mai putin zonele de protectie.
    (4) De asemenea, se considera ca facand parte din drum cladirile de serviciu si orice alte constructii, amenajari sau instalatii destinate apararii sau exploatarii drumurilor, inclusiv terenurile necesare aferente.

    Sectiunea a II-a
    Clasificarea si incadrarea drumurilor
    Art. 3
    Din punct de vedere al destinatiei, drumurile se impart in:
    a) drumuri publice - obiective de utilitate publica destinate circulatiei rutiere, in scopul satisfacerii cerintelor de transport unitar ale economiei nationale, ale populatiei si de aparare a tarii. Acestea sunt proprietate publica;
    b) drumuri de utilitate privata - destinate satisfacerii cerintelor proprii de transport rutier in activitatile economice, forestiere, petroliere, miniere, agricole, energetice, industriale si altora asemenea, de acces in incinte, ca si cele din interiorul acestora, precum si cele pentru organizarile de santier; ele sunt administrate de persoanele fizice sau juridice care le au in proprietate sau in administrare.
    Art. 4
    Din punct de vedere al circulatiei, drumurile se impart in:
    a) drumuri deschise circulatiei publice, care cuprind toate drumurile publice si acele drumuri de utilitate privata care servesc obiectivele turistice ori alte obiective la care publicul are acces;
    b) drumuri inchise circulatiei publice, care cuprind acele drumuri de utilitate privata care servesc obiectivelor la care publicul nu are acces.
    Art. 5
    Din punct de vedere functional si administrativ-teritorial, in ordinea importantei, drumurile publice se impart in urmatoarele categorii:
    a) drumuri de interes national;
    b) drumuri de interes judetean;
    c) drumuri de interes local.
    Art. 6
    (1) Drumurile de interes national apartin proprietatii publice a statului si cuprind drumurile nationale, care asigura legaturile cu Capitala tarii, cu resedintele de judet, cu obiectivele de interes strategic national, intre ele, precum si cu tarile vecine, si pot fi:
    - autostrazi;
    - drumuri expres;
    - drumuri nationale europene (E);
    - drumuri nationale principale;
    - drumuri nationale secundare.
    (2) Incadrarea in aceste categorii se face de catre Ministerul Transporturilor, cu exceptia drumurilor nationale europene, a caror incadrare se stabileste potrivit acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte.
    (3) Propunerile de clasificare a drumurilor nationale in categoria drumurilor nationale europene (E) se fac de catre Ministerul Transporturilor.
    Art. 7
    Drumurile de interes judetean fac parte din proprietatea publica a judetului si cuprind drumurile judetene, care asigura legatura intre:
    - resedintele de judet cu municipiile, cu orasele, cu resedintele de comuna, cu statiunile balneoclimaterice si turistice, cu porturile si aeroporturile, cu obiectivele importante, legate de apararea tarii, si cu obiectivele istorice importante;
    - orase si municipii;
    - resedinte de comuna.
    Art. 8
    Drumurile de interes local apartin proprietatii publice a unitatii administrative pe teritoriul careia se afla si cuprind:
    a) drumurile comunale, care asigura legaturile:
    - intre resedinta de comuna cu satele componente sau cu alte sate;
    - intre orasul cu satele care ii apartin, precum si cu alte sate;
    - intre sate;
    b) drumurile vicinale sunt drumuri care deservesc mai multe proprietati, fiind situate la limitele acestora;
    c) strazile sunt drumuri publice din interiorul localitatilor, indiferent de denumire: strada, bulevard, cale, chei, splai, sosea, alee, fundatura, ulita etc.
    Art. 9
    Strazile din localitatile urbane se clasifica in raport cu intensitatea traficului si cu functiile pe care le indeplinesc, astfel:
    a) strazi de categoria I - magistrale, care asigura preluarea fluxurilor majore ale orasului pe directia drumului national ce traverseaza orasul sau pe directia principala de legatura cu acest drum;
    b) strazi de categoria a II-a - de legatura, care asigura circulatia majora intre zonele functionale si de locuit;
    c) strazi de categoria a III-a - colectoare, care preiau fluxurile de trafic din zonele functionale si le dirijeaza spre strazile de legatura sau magistrale;
    d) strazi de categoria a IV-a - de folosinta locala, care asigura accesul la locuinte si pentru servicii curente sau ocazionale, in zonele cu trafic foarte redus.
    Art. 10
    Strazile din localitatile rurale se clasifica in:
    a) strazi principale;
    b) strazi secundare.
    Art. 11
    Drumurile nationale, judetene si comunale isi pastreaza categoria functionala din care fac parte, fiind considerate continue in traversarea localitatilor, servind totodata si ca strazi. Modificarea traseelor acestora, in traversarea localitatilor, se poate face numai cu acordul administratorului drumului respectiv, in concordanta cu planul urbanistic aprobat.
    Art. 12
    Incadrarea in categorii functionale a drumurilor nationale, judetene si comunale se face prin hotarare a Guvernului, iar a drumurilor vicinale si a strazilor, prin hotarare a consiliului judetean sau local, dupa caz.
    Art. 13
    Propunerile de incadrare in drumuri nationale si judetene se fac de catre administratorii acestor categorii de drumuri, iar pentru drumurile comunale, de catre consiliile locale interesate, prin consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti. Promovarea propunerilor se face cu avizul Ministerului Transporturilor.

    CAP. 2
    Administrarea drumurilor

    Sectiunea I
    Suprafetele de teren aferente drumurilor publice
    Art. 14
    Zona drumului public cuprinde: ampriza, zonele de siguranta si zonele de protectie.
    Art. 15
    Ampriza drumului este suprafata de teren ocupata de elementele constructive ale drumului: parte carosabila, trotuare, piste pentru ciclisti, acostamente, santuri, rigole, taluzuri, santuri de garda, ziduri de sprijin si alte lucrari de arta.
    Art. 16
    (1) Zonele de siguranta sunt suprafete de teren situate de o parte si de cealalta a amprizei drumului, destinate exclusiv pentru semnalizarea rutiera, pentru plantatie rutiera sau alte scopuri legate de intretinerea si exploatarea drumului, pentru siguranta circulatiei ori pentru protectia proprietatilor situate in vecinatatea drumului. Din zonele de siguranta fac parte si suprafetele de teren destinate asigurarii vizibilitatii in curbe si intersectii, precum si suprafetele ocupate de lucrarile de consolidari ale terenului drumului si altele asemenea. In afara localitatilor, limitele minime ale zonelor de siguranta a drumurilor, in cale curenta si aliniament, sunt prevazute in anexa nr. 1 la prezenta ordonanta.
    (2) Realizarea de culturi agricole sau forestiere pe zonele de siguranta este interzisa.
    Art. 17
    (1) Zonele de protectie sunt suprafetele de teren situate de o parte si de alta a zonelor de siguranta, necesare protectiei si dezvoltarii viitoare a drumului. Limitele zonelor de protectie sunt prevazute in anexa nr. 1.
    (2) Zonele de protectie raman in gospodarirea persoanelor juridice sau fizice care le au in administrare sau in proprietate, cu obligatia ca acestea, prin activitatea lor, sa nu aduca prejudicii drumului sau derularii in siguranta a traficului prin:
    a) neasigurarea scurgerii apelor in mod corespunzator;
    b) executarea de constructii, imprejmuiri sau plantatii care sa provoace inzapezirea drumului sau sa impiedice vizibilitatea pe drum;
    c) executarea unor lucrari care pericliteaza stabilitatea drumului sau modifica regimul apelor subterane sau de suprafata.
    Art. 18
    Detinatorii terenurilor din vecinatatea drumurilor publice sunt obligati sa permita instalarea pe aceste terenuri a panourilor de aparare a drumului contra inzapezirii, fara a percepe vreo chirie, cu conditia ca aceasta operatiune sa nu impiedice executarea lucrarilor agricole si sa nu produca degradari culturilor de pe aceste terenuri.
    Art. 19
    (1) Zona strazilor include partea carosabila, acostamentele, santurile, rigolele, trotuarele, spatiile verzi, pistele pentru ciclisti, suprafetele adiacente pentru parcaje, stationari sau opriri, precum si suprafetele de teren necesare amplasarii anexelor acestora. Pe sectoarele de strazi fara canalizare, scurgerea apelor trebuie asigurata prin santuri amenajate.
    (2) Consiliile locale vor asigura, in intravilan, conditiile de deplasare a pietonilor si ciclistilor prin amenajari de trotuare si piste.
    (3) Zonele de siguranta si de protectie in intravilan se stabilesc prin studii de circulatie si prin documentatiile de urbanism si amenajarea teritoriului.
    (4) Pentru dezvoltarea capacitatii de circulatie a drumurilor publice in traversarea localitatilor rurale, distanta dintre gardurile sau constructiile situate de o parte si de alta a drumurilor va fi de minimum 26 m pentru drumurile nationale, de minimum 24 m pentru drumurile judetene si de minimum 20 m pentru drumurile comunale.
    (5) Asigurarea distantelor minime, stabilite conform alin. (4), se realizeaza de catre administratorii acestor drumuri, numai cu respectarea reglementarilor in vigoare.

    Sectiunea a II-a
    Administrarea drumurilor
    Art. 20
    Ministerul Transporturilor este organul administratiei publice centrale care exercita prerogativele dreptului de proprietate publica a statului in domeniul drumurilor nationale.
    Art. 21
    (1) Administrarea drumurilor nationale se realizeaza de Administratia Nationala a Drumurilor, sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Organizarea si functionarea Administratiei Nationale a Drumurilor se va aproba prin hotarare a Guvernului.
    (2) Sectoarele de drumuri nationale, incluzand si lucrarile de arta, amenajarile si accesoriile aferente, situate in intravilanul resedintelor de judete si al municipiilor, sunt in administrarea consiliilor locale respective.
    Art. 22
    Administrarea drumurilor judetene se asigura de catre consiliile judetene, iar a drumurilor de interes local, de catre consiliile locale pe raza administrativ-teritoriala a acestora. Fac exceptie sectoarele de drumuri judetene, situate in intravilanul localitatilor urbane, inclusiv lucrarile de arta, amenajarile si accesoriile aferente, care vor fi in administrarea consiliilor locale respective.
    Art. 23
    Administrarea drumurilor de utilitate privata se face de catre detinatorii acestora.

    Sectiunea a III-a
    Proiectarea si executia lucrarilor de drumuri
    Art. 24
    La proiectarea, executia si interventiile asupra drumurilor se va tine seama de categoriile functionale ale acestora, de traficul rutier, de siguranta circulatiei, de normele tehnice, de factorii economici, sociali si de aparare, de utilizarea rationala a terenurilor, de conservarea si protectia mediului inconjurator si de planurile de urbanism si de amenajare a teritoriului, aprobate potrivit legii, precum si de normele tehnice in vigoare pentru adaptarea acestora la cerintele pietonilor, ciclistilor, persoanelor cu handicap si de varsta a treia.
    Art. 25
    Documentatiile privind proiectarea constructiei, reabilitarea si modernizarea drumurilor se intocmesc cu respectarea planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, cu avizele prevazute in normele metodologice.
    Art. 26
    Amplasarea unor obiective economice sau de alta natura, care implica modificari ale traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii de rezistenta a unui drum public se face cu acordul administratorului drumului respectiv, cheltuielile aferente fiind in sarcina celui care a solicitat modificarile, cu respectarea legislatiei in vigoare privind autorizarea executarii constructiilor.
    Art. 27
    (1) Intersectiile intre drumuri se realizeaza denivelat sau la acelasi nivel, in functie de categoriile drumurilor si de traficul rutier, cu respectarea legislatiei in vigoare. Cheltuielile privind aceste lucrari sunt in sarcina celor care au in administrare sau in proprietate drumul pe care se desfasoara traficul ce impune amenajarea sau modificarea intersectiei.
    (2) Intretinerea bretelelor de la intersectiile denivelate ale drumurilor publice este in sarcina administratorului drumului de categorie superioara. Daca unul dintre drumuri este de utilitate privata, cheltuielile de intretinere a acestuia sunt in sarcina administratorului respectiv.
    Art. 28
    Amenajarea intersectiilor la acelasi nivel intre doua sau mai multe drumuri se face cu asigurarea prioritatii pentru circulatia care se desfasoara pe drumul de categorie superioara.
    Art. 29
    Realizarea unei noi intersectii la acelasi nivel cu calea ferata sau modificarea unei asemenea intersectii cu calea ferata este in sarcina solicitantului lucrarii.
    Art. 30
    La amenajarea intersectiilor intre drumurile publice si dintre acestea cu caile ferate se va obtine si acordul Ministerului de Interne, prin directiile sale de specialitate.
    Art. 31
    Instalatiile de semnalizare si presemnalizare a trecerii la acelasi nivel intre drum si calea ferata se realizeaza de catre administratorul caii ferate, in functie de categoria drumului, traficul rutier, frecventa si viteza de circulatie a trenurilor.
    Art. 32
    (1) Intretinerea pasajelor denivelate este in sarcina administratorului caii de comunicatie situate pe pasaj.
    (2) Intretinerea trecerilor la acelasi nivel, paza si securitatea in limitele zonei de siguranta a caii ferate revin detinatorului acestei cai.
    (3) Modificarea cotelor si declivitatilor pe oricare dintre caile de comunicatie care se intersecteaza atrage dupa sine obligatia detinatorului de a suporta costul lucrarilor necesare si pe cealalta cale de comunicatie.
    (4) Pentru poduri, baraje, diguri si altele asemenea, care cuprind parti ale mai multor detinatori, sarcinile ce revin fiecaruia dintre acestia se stabilesc, de comun acord, prin protocol.
    Art. 33
    Autoritatile administratiei publice locale impreuna cu Politia rutiera au obligatia de a reglementa circulatia, parcarea, stationarea si oprirea pe strazi a vehiculelor. Parcarea se admite, de regula, in locuri special amenajate in afara benzilor de circulatie si a trotuarelor, amplasate de comun acord cu Politia rutiera. Nu se admit oprirea si parcarea pe benzile de circulatie ale drumurilor nationale si judetene.
    Art. 34
    In zonele protejate ale localitatilor se va urmari descurajarea sau interzicerea circulatiei de tranzit, in conditiile legii, prin asigurarea unor trasee de deviere corespunzatoare, cu acordul administratorului drumului si al Politiei rutiere.
    Art. 35
    In functie de intensitatea traficului, drumurile publice vor fi prevazute cu statii amenajate in afara fluxului circulatiei, pentru oprirea mijloacelor de transport in comun. Semnalizarea unitara si amenajarea acestora se asigura de catre consiliile locale in intravilan si de catre consiliile judetene in extravilan, indiferent de categoria drumului. Amplasarea statiilor pentru aceste mijloace se stabileste de administratorul drumului impreuna cu Politia rutiera, oficiile rutiere judetene si cu detinatorii vehiculelor de transport in comun. Locurile de parcare si refugiile de pe autostrazi vor fi dotate cu utilitati, telefonie pentru apel de urgenta si cu grupuri sanitare.
    Art. 36
    Pe drumurile publice se vor aplica masuri de protectie a mediului, pe baza studiilor de impact asupra mediului inconjurator.
    Art. 37
    Pentru descongestionarea traficului in localitati, protectia mediului si sporirea sigurantei circulatiei pe reteaua de drumuri expres si drumuri nationale europene se vor realiza drumuri de tranzit ocolitoare, situate in afara intravilanului localitatilor, pe baza studiilor de trafic. Accesul spre aceste drumuri se va realiza numai prin intermediul unor artere magistrale care debuseaza in intersectii amenajate corespunzator volumelor de trafic.
    Art. 38
    Pe sectoarele de drumuri publice, care traverseaza localitati rurale, locuitorii sunt obligati sa intretina santurile, rigolele, podetele de la intrarile in curti, plantatiile, trotuarele sau caile pietonale din dreptul locuintelor si al terenurilor pe care le detin. Supravegherea indeplinirii sau a neindeplinirii acestor obligatii revine autoritatilor administratiei publice locale.
    Art. 39
    In vederea asigurarii materialelor necesare construirii, modernizarii, repararii si intretinerii drumurilor publice, administratorii pot deschide si exploata cariere, balastiere si altele asemenea, in conditiile legii.

    Sectiunea a IV-a
    Conditii de exploatare a drumurilor
    Art. 40
    (1) Drumurile trebuie sa fie mentinute de catre administratorul drumului in stare tehnica corespunzatoare desfasurarii traficului in conditii de siguranta.
    (2) Limitele maxime ale tonajelor pe osie si ale gabaritelor, presiunile specifice pe imbracamintea drumului, precum si conditiile impuse vehiculelor admise in circulatie pe drumurile publice sunt cele prevazute in anexa nr. 2 la prezenta ordonanta.
    (3) Lista drumurilor publice, cu limitele de tonaj admise pentru vehicule de transport marfa, va fi stabilita anual de catre Ministerul Transporturilor si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (4) Limitele prevazute in anexa nr. 2 pot fi majorate de catre Ministerul Transporturilor, pe masura executarii unor lucrari de sporire a capacitatii portante.
    (5) Transportatorilor straini si romani li se aplica tarife de utilizare a drumurilor, in conformitate cu prevederile din acordurile bilaterale si, respectiv, reglementarile interne in vigoare, care se constituie in surse de finantare a lucrarilor de administrare, exploatare, intretinere, reparatii si modernizare a drumurilor publice.
    Art. 41
    (1) Transporturile ale caror tonaje pe osie si/sau gabarite depasesc limitele prevazute in anexa nr. 2 se efectueaza pe baza autorizatiei speciale de transport emise de administratorul drumului.
    (2) In cazul in care, pentru efectuarea unor asemenea transporturi, sunt necesare lucrari de amenajare sau consolidare a drumurilor si a lucrarilor de arta, precum si modificarea instalatiilor aeriene sau subterane de orice fel, acestea se suporta de beneficiarul transporturilor.
    (3) Pentru asemenea transporturi se aplica tarife in functie de tonajele pe osie si totale, de dimensiunile autovehiculelor si de distanta parcursa, din care se constituie surse financiare pentru administrarea drumurilor.
    Art. 42
    Proiectarea, executia ori contractarea in tara sau importul de vehicule, utilaje, agregate ori instalatii cu mase si/sau gabarite se depasesc limitele prevazute in anexa nr. 2 se realizeaza cu avizul prealabil al Ministerului Transporturilor, in ceea ce priveste posibilitatea de circulatie si de transport rutier.
    Art. 43
    Pe drumurile publice sunt interzise:
    a) competitiile sportive, fara avizul prealabil al administratorului drumului si al Politiei rutiere. Organizatorii poarta raspunderea si iau toate masurile pentru siguranta traficului rutier si redarea ulterioara a drumului pentru circulatia publica, in conditiile existente anterior organizarii competitiei;
    b) intrarea pe drum a vehiculelor cu noroi pe roti sau pe senile, precum si pierderea, prin scurgere din vehicule, in timpul transportului, de materiale de constructie sau de alte materii;
    c) curatarea sau spalarea vehiculelor de pamant, de materiale sau de alte substante; aceasta se va realiza inainte de a patrunde in drum si numai pe suprafete special amenajate prin grija administratorului drumului;
    d) scurgerea lubrifiantilor, a unor produse inflamabile, toxice sau de alta natura;
    e) ocuparea, prin depozitare, a partii carosabile, a statiilor mijloacelor de transport in comun, a santurilor, trotuarelor, pistelor si zonelor de siguranta a drumului, precum si afectarea starii de curatenie a acestora;
    f) circulatia autovehiculelor pe acostamente, pe santuri, pe trotuare, pe spatii de siguranta ale drumurilor ori pe banda mediana a autostrazilor;
    g) circulatia pe drumurile publice, modernizate, a vehiculelor cu pneuri cu cuie, cu senile, fara bandaje de protectie, precum si transportul prin tarare a unor obiecte sau materiale; prin exceptie este admisa circulatia vehiculelor apartinand Ministerului Apararii Nationale sau Ministerului de Interne, in cazul in care nu exista posibilitatea evitarii drumurilor publice modernizate, cu acordul si in conditiile stabilite de administratorul acestora.
    Art. 44
    (1) Administratorii drumurilor pot institui restrictii temporare, partiale sau totale de circulatie, pentru executarea unor lucrari, conform normelor stabilite de Ministerul Transporturilor impreuna cu Ministerul de Interne.
    (2) Pentru protectia unor sectoare de drumuri, administratorii acestora pot introduce restrictii cu caracter temporar privind sarcinile pe osii ale vehiculelor admise sa circule pe sectorul respectiv.
    (3) Se interzice blocarea sau amplasarea de obstacole de orice fel pe platforma drumurilor deschise circulatiei publice, cu exceptia cazurilor autorizate de administratorul drumului si de Politia rutiera.
    Art. 45
    (1) In cazul in care drumurile publice sunt afectate de calamitati naturale sau in alte cazuri de forta majora, administratorii acestora vor lua de urgenta masuri pentru restabilirea operativa a circulatiei prin executarea de variante ocolitoare sau de alte amenajari cu caracter provizoriu, dupa caz.
    (2) Atunci cand aplicarea masurilor prevazute la alin. (1) necesita ocuparea temporara a unor terenuri situate in zona drumului sau in afara acesteia, administratorul drumului respectiv va incheia procese-verbale cu autoritatile publice locale si cu detinatorii terenurilor, urmand ca eventualele despagubiri cuvenite celor afectati sa se stabileasca conform dispozitiilor legale.

    Sectiunea a V-a
    Aprobarea amplasarii de constructii si instalatii in zona drumului public
    Art. 46
    Realizarea in zona drumului public a oricarei constructii sau instalatii, in orice scop, se face cu respectarea legislatiei in vigoare privind amplasarea si autorizarea executarii constructiilor si numai cu acordul prealabil al administratorului drumului.
    Art. 47
    (1) In zona drumului public este interzisa amplasarea de constructii, panouri publicitare sau instalatii care pericliteaza siguranta circulatiei.
    (2) In zona mediana a autostrazilor se pot amplasa numai instalatii destinate intretinerii drumurilor si sigurantei circulatiei.
    (3) Constructiile sau instalatiile temporare ale Ministerului Apararii Nationale, care au caracter de urgenta, se pot executa fara acceptul administratorului drumului, urmand ca acest accept sa se obtina ulterior, in cazul in care constructiile sau instalatiile nu se demonteaza intr-un termen stabilit de comun acord cu administratorul drumului.
    (4) Pentru ocuparea zonei drumurilor, a podurilor, pasajelor, viaductelor, tunelurilor, prin amplasarea supraterana sau subterana a unor constructii, instalatii sau panouri publicitare acceptate de administratia drumurilor, se aplica tarife de utilizare, care se constituie ca venituri la dispozitia administratorului, respectiv pentru administrarea, exploatarea, intretinerea, repararea si modernizarea drumurilor publice. Se excepteaza perceperea de tarife de utilizare de catre administratorii drumului, daca amplasarea se realizeaza pe zonele de protectie unde acestia nu sunt detinatori. Perceperea si folosirea acestor tarife de utilizare a zonelor de protectie proprietate privata se realizeaza de catre detinatorul terenului respectiv.
    (5) Detinatorii constructiilor sau ai instalatiilor acceptate in zona drumurilor sunt obligati sa execute, pe cheltuiala lor, demolarea, mutarea sau modificarea acestora, daca astfel a fost convenit cu administratorul drumului.
    (6) Administratorul drumului este obligat sa-i instiinteze pe detinatori asupra lucrarilor prevazute, dupa cum urmeaza:
    - cu cel putin 12 luni inainte de inceperea lucrarilor a caror executie impune mutarea ori modificarea, pentru constructii autorizate cu caracter definitiv;
    - cu cel putin 3 luni inainte de inceperea lucrarilor la drum, in cazul constructiilor acceptate cu caracter provizoriu.
    Art. 48
    Lucrarile edilitare subterane se amplaseaza, de regula, in afara partii carosabile a drumului public sau in galerii vizitabile. Constructia, repararea si intretinerea acestor lucrari, in zona drumului public, se fac cu aprobarea administratorului drumului si cu respectarea legislatiei in vigoare.
    Art. 49
    (1) Proprietarul constructiilor, instalatiilor sau al altor asemenea, realizate in zona drumului, fara respectarea conditiilor din prezenta sectiune sau cu nerespectarea conditiilor din actul de acceptare, este obligat a le desfiinta sau a le muta, pe cheltuiala sa, in termenul stabilit de administrator.
    (2) In cazul nerespectarii termenului fixat de administratorul drumului, acesta poate proceda la desfiintarea sau la mutarea lucrarilor, pe cheltuiala proprietarului.
    Art. 50
    Detinatorii de constructii sau de instalatii amplasate in zona drumului public sunt obligati sa execute revizia periodica si repararea acestora, pentru a asigura estetica, protejarea drumului si siguranta circulatiei.
    Art. 51
    (1) Traseele noi de drumuri publice se stabilesc pe baza documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului, aprobate in conditiile legii.
    (2) Modificarea elementelor geometrice ale traseului, crearea de noi accese sau orice alte interventii asupra drumului public se fac cu acordul administratorului drumului public.

    Sectiunea a VI-a
    Cai de acces la drumurile publice
    Art. 52
    (1) Proiectarea, constructia sau amenajarea cailor de acces la drumurile publice se face potrivit legislatiei in vigoare, de catre cei interesati, cu acordul prealabil al administratorului drumului public si al Politiei rutiere.
    (2) Repararea, intretinerea si exploatarea cailor de acces la drumurile publice sunt in sarcina celor care le detin.
    Art. 53
    Caile de acces realizate fara acordul administratorului drumului public si al Politiei rutiere, precum si caile de acces neutilizate vor fi desfiintate de cei care le detin, restabilindu-se continuitatea elementelor geometrice in zona drumului public.

    CAP. 3
    Dobandirea sau folosirea unor terenuri

    Art. 54
    (1) Dobandirea terenului necesar pentru executarea unor lucrari noi, modernizari, corectii de trasee, reabilitari, largiri de drumuri publice se face prin modurile admise de lege, inclusiv prin expropriere pentru cauza de utilitate publica.
    (2) Dobandirea terenurilor prevazute la alin. (1) va beneficia de prevederile art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, fiind scutita de plata taxelor suplimentare prevazute in anexele nr. 1 si 2 la legea respectiva.
    Art. 55
    (1) Pentru rectificari de traseu, de comun acord cu proprietarul terenului, se poate transmite, prin schimb, dreptul de proprietate asupra terenului ocupat de traseul vechi al drumului. Drumul vechi ramane in circulatie pana la deschiderea pentru trafic a traseului rectificat, administratorul drumului fiind obligat sa achite noului proprietar chiria pentru terenul ocupat.
    (2) In situatia in care proprietarul terenului primit in schimb doreste redarea acestuia in circuitul agricol, amenajarile aferente sunt in sarcina administratorului drumului.
    (3) Daca terenul necesar rectificarii traseului se dobandeste prin cumparare sau expropriere pentru cauza de utilitate publica, terenul ocupat de drumul vechi, ramas liber in urma darii in folosinta a noului traseu, devine proprietate publica a statului sau a administratiei publice locale, dupa caz.
    Art. 56
    (1) Persoanele abilitate cu efectuarea pe teren a masuratorilor si a studiilor necesare lucrarilor privind drumul public au acces pe terenuri, indiferent de proprietar. Exceptie fac terenurile apartinand obiectivelor Ministerului Apararii Nationale si zonelor de siguranta ale acestora, pentru care se solicita, in prealabil, acordul acestuia. Instiintarea asupra inceperii acestor activitati se face prin afisare la sediul consiliului local si, in scris, a detinatorului de teren, cu cel putin 7 zile inainte. Se interzice persoanelor abilitate cu efectuarea masuratorilor sau a studiilor ca, prin activitatea lor, sa cauzeze vreun prejudiciu terenurilor sau bunurilor aflate pe acestea. In cazul in care totusi sunt cauzate prejudicii, despagubirile sunt suportate de administratorul drumului.
    (2) Daca pentru efectuarea masuratorilor sau studiilor se cauzeaza prejudicii bunurilor sau sunt necesare modificari asupra terenului, administratorul drumului va conveni, in prealabil, cu proprietarul terenului asupra acestor modificari si, dupa caz, asupra modalitatilor si cuantumului despagubirilor.

    CAP. 4
    Conducerea, coordonarea si controlul activitatii de drumuri

    Art. 57
    Ministerul Transporturilor coordoneaza din punct de vedere tehnic si metodologic intreaga retea de drumuri. In aceasta calitate are urmatoarele atributii:
    a) asigura administrarea drumurilor publice de interes national;
    b) elaboreaza si urmareste aplicarea si actualizarea planului director, la nivel national, privind dezvoltarea retelei rutiere, ca parte integranta a schemei retelei nationale de transport, cu respectarea prevederilor programului de amenajare a teritoriului;
    c) stabileste strategia privind dezvoltarea unitara si echilibrata a intregii retele de drumuri publice;
    d) asigura gospodarirea fondurilor bugetare si extrabugetare pentru construirea, reabilitarea, modernizarea, repararea, intretinerea, exploatarea si administrarea drumurilor de interes national;
    e) asigura, in conditiile legii, repartizarea si gestionarea fondurilor extrabugetare pentru construirea, reabilitarea, modernizarea, intretinerea, exploatarea si administrarea drumurilor nationale, judetene si comunale din administrarea consiliilor judetene si locale, dupa caz;
    f) elaboreaza studii de sistematizare, prognoze si proiecte de program pentru dezvoltarea si optimizarea retelei de drumuri publice;
    g) elaboreaza, in conditiile legii, programe anuale si de perspectiva privind constructia, modernizarea, repararea, intretinerea, exploatarea si administrarea drumurilor de interes national, iar, impreuna cu consiliile judetene si consiliile locale, programele finantate din Fondul special al drumurilor publice pentru drumurile judetene si comunale, dupa caz;
    h) elaboreaza norme si reglementari, in concordanta cu prevederile in domeniu din tarile Uniunii Europene, privind proiectarea, constructia, modernizarea, repararea, intretinerea, administrarea si exploatarea drumurilor si, impreuna cu Ministerul de Interne, norme privind siguranta traficului pe drumurile deschise circulatiei publice, care se supun aprobarii potrivit prevederilor legale;
    i) elaboreaza studii si programe privind lucrarile destinate imbunatatirii sigurantei circulatiei pe drumurile publice;
    j) elaboreaza norme, studii si programe privind determinarea indicatorilor de stare tehnica a drumurilor, de evolutie a traficului si de stabilire a ordinii de prioritate pentru lucrarile de drumuri;
    k) elaboreaza norme privind organizarea controlului propriu de calitate in domeniul drumurilor, precum si norme privind inregistrarea si prelucrarea evolutiei traficului rutier;
    l) elaboreaza o conceptie unitara privind asimilarea de utilaje si echipamente specifice, aplicarea de tehnologii noi si eficiente, agrementate conform legii, in proiectarea si executia lucrarilor de drumuri.
    Art. 58
    In exercitarea atributiilor prevazute la art. 57, Ministerul Transporturilor elaboreaza reglementari obligatorii pentru toate persoanele juridice sau fizice care detin drumuri in administrare sau in proprietate, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind autonomia administratiei publice locale si dreptul de proprietate.
    Art. 59
    (1) Conducerea activitatii de proiectare, executie, modernizare, reparare, intretinere, exploatare si administrare a drumurilor judetene si a celor de interes local revine autoritatilor administratiei publice locale, cu respectarea prevederilor art. 24.
    (2) Pentru proiectarea si modernizarea strazilor care constituie parti componente ale drumurilor nationale este necesar avizul prealabil al Ministerului Transporturilor.

    CAP. 5
    Sanctiuni

    Art. 60
    (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite astfel incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:
    a) incalcarea prevederilor art. 17 alin. (2), art. 31, art. 36, art. 44 alin. (1), art. 47 alin. (1) si ale art. 49 alin. (2) se sanctioneaza cu amenda de la 500.000 lei la 3.000.000 lei;
    b) incalcarea prevederilor art. 16 alin. (2), art. 26, art. 32 alin. (2), art. 40 alin. (2), art. 41 alin. (1), art. 42, art. 43, art. 44 alin. (3), art. 46, art. 47 alin. (2) - (5), art. 48, art. 50, art. 52 si ale art. 53 se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
    (2) In cazul in care, prin savarsirea uneia dintre contraventiile prevazute la alin. (1), drumurile au fost degradate, respectiv distruse total sau partial, in procesul-verbal de constatare se va consemna si volumul degradarilor pricinuite. Cuantumul despagubirilor urmeaza a se stabili pe baza de documentatii intocmite de autoritatile competente, potrivit legii. Despagubirile aferente constituie venituri la dispozitia administratorului drumului, respectiv pentru refacerea degradarilor produse.
    Art. 61
    (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 60 alin. (1) si (2) se face de catre:
    a) personalul din Ministerul Transporturilor si din unitatile subordonate acestuia, imputernicit in acest scop;
    b) personalul imputernicit din aparatul propriu al consiliilor judetene, consiliilor locale si unitatilor de specialitate subordonate acestora;
    c) ofiterii si subofiterii de politie, dupa caz.
    Art. 62
    (1) Prevederile art. 60 se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
    (2) Prevederile art. 24 alin. (1) si ale art. 25 din Legea nr. 32/1968 nu se aplica in cazul proiectarii, construirii si modernizarii drumurilor, precum si in cazul amplasarii unor constructii in zona drumurilor.
    Art. 63
    Cuantumurile amenzilor prevazute la art. 60 pot fi modificate prin hotarare a Guvernului.

    CAP. 6
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 64
    Dispozitiile prevazute la art. 2, art. 24 - 27, art. 30 si 31, art. 38 si 42 se aplica si drumurilor de utilitate privata, deschise circulatiei publice, iar prevederile art. 60, numai pentru art. 30, art. 41, art. 43, art. 44 alin. (3), art. 47, art. 50 si 51.
    Art. 65
    Pana la data de 1 ianuarie 1998 Ministerul Transporturilor va elabora - in conformitate cu normele Uniunii Europene - si va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, noi norme si reglementari tehnice privind proiectarea, construirea, reabilitarea si modernizarea drumurilor publice, precum si cele privind proiectarea si realizarea strazilor in localitatile urbane, pentru inlocuirea celor abrogate potrivit art. 67 din prezenta ordonanta.
    Art. 66
    Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta.
    Art. 67
    Prevederile prezentei ordonante intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1998. Pe aceeasi data se abroga Legea drumurilor nr. 13/1974, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 107 din 31 iulie 1974, Legea nr. 37/1975 privind sistematizarea, proiectarea si realizarea arterelor de circulatie in localitatile urbane si rurale, republicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 82 din 6 septembrie 1978, Legea nr. 43/1975 pentru stabilirea normelor privind proiectarea, construirea si modernizarea drumurilor, publicata in Buletinul Oficial, nr. 136 din 27 decembrie 1975, cu modificarile ulterioare, si prevederile referitoare la drumuri din Hotararea Consiliului de Ministri nr. 257/1959 privind rationalizarea folosirii terenurilor situate de-a lungul cailor ferate si drumurilor, precum si orice prevederi contrare.

    ANEXA 1

                 LIMITELE ZONELOR DRUMURILOR

    a) Zonele de siguranta ale drumurilor sunt cuprinse de la limita exterioara a amprizei drumului pana la:
    - 1,50 m de la marginea exterioara a santurilor, pentru drumurile situate la nivelul terenului;
    - 2,00 m de la piciorul taluzului, pentru drumurile in rambleu;
    - 3,00 m de la marginea de sus a taluzului, pentru drumurile in debleu cu inaltimea pana la 5,00 m inclusiv;
    - 5,00 m de la marginea de sus a taluzului, pentru drumurile in debleu cu inaltimea mai mare de 5,00 m.
    b) Zonele de protectie sunt cuprinse intre marginile exterioare ale zonelor de siguranta si marginile zonei drumului, delimitat conform tabelului urmator:
---------------------------------------------------------
 Categoria     Autostrazi  Drumuri    Drumuri   Drumuri
 drumului                  nationale  judetene  comunale
---------------------------------------------------------
 Distanta de
 la axul
 drumului
 pana la
 marginea         50          22         20        18
 exterioara
 a zonei
 drumului (m)
---------------------------------------------------------

    ANEXA 2

                   TONAJE, GABARITE SI PRESIUNI

    A) Limitele maxime ale tonajelor pe osii:
------------------------------------------------------------
Categorii de drumuri  Tipuri      Distanta intre axele
din punct de vedere   de osie          alaturate
al sistemului rutier              --------------------------
                               < 1,40 <= 2,00    > 2,00
------------------------------------------------------------
Drumuri modernizate,  simpla                     10,0 (11,0)
europene (E) si alte  dubla           16,0 (18,0)
drumuri deschise      (tandem)
traficului greu,      triplat    22,0
conform listei        (tridem)
aprobate de
Ministerul
Transporturilor

Alte drumuri
modernizate           simpla                       8,0
                      dubla
                      (tandem)        14,5
                      triplat
                      (tridem)   20,0
Drumuri pietruite     simpla                       7,5
                      dubla
                      (tandem)        12,0
                      triplat
                      (tridem)        16,5
------------------------------------------------------------
    NOTA:
    Tonajele din paranteza (...) se aplica in cazul autovehiculelor cu suspensie pneumatica, pe masura reabilitarii drumurilor.
    Se considera osie dubla (tandem) combinatia de doua axe avand distanta dintre ele de cel mult 2,0 m. La greutati inegale pe axe, tonajul pe axa cea mai incarcata ce face parte din tandem nu trebuie sa depaseasca tonajul maxim admis pe osia simpla pentru categoria de drum respectiva (10,0 t, 8,0 t, respectiv 7,5 t).
    Se considera osie tripla (tridem) combinatia de trei axe avand distanta dintre ele de cel mult 1,40 m, iar masa pe doua axe alaturate facand parte din tridem nu trebuie sa depaseasca tonajul maxim admis pe osia dubla (cu aceeasi distanta intre axe) pentru categoria de drum respectiva. Pentru osii multiple, constituite din mai mult de trei axe alaturate, masa pe orice grup de axe alaturate nu trebuie sa depaseasca tonajul admis pe osia astfel constituita (in functie de distanta dintre axe) pentru categoria de drum respectiva.
    Presiunea specifica pe imbracamintea drumului nu trebuie sa depaseasca 6,0 daN/cmp pentru osia nemotoare si 7,0 daN/cmp pentru osia motoare.

    B) Tonajele totale maxime admise pentru vehicule sunt urmatoarele:
    Autovehicule:
    - cu doua axe, avand distanta dintre axe:
      - mai mica de 4,0 m ........................... 16,0 t
      - egala sau mai mare de 4,0 m ........ 17,0 t (18,0 t)
    - cu trei axe .......................... 22,0 t (24,0 t)
    - cu patru axe ......................... 24,0 t (30,0 t)
    - autobuz articulat cu trei axe.................. 26,0 t
    Remorci:
    - cu doua axe, avand distanta dintre axe:
      - mai mica de 4,0 m ........................... 16,0 t
      - egala sau mai mare de 4,0 m ................. 17,0 t
    - cu trei axe ................................... 22,0 t
    Combinatii de vehicule:
    - autotractor cu sa si semiremorca:
      - cu trei axe ................................. 30,0 t
      - cu patru axe, avand distanta dintre axe:
        - sub 2,0 m ................................. 34,0 t
        - egala sau mai mare de 2,0 m ............... 36,0 t
      - cu cinci si sase axe (indiferent de
        distantele dintre axe) ...................... 40,0 t
    - autotren
      (autovehicul + remorca = total patru axe) ..... 34,0 t
      - combinatie avand cinci sau mai multe axe .... 40,0 t

    NOTA:
    Tonajele din paranteza (...) se aplica in cazul autovehiculelor cu suspensie pneumatica, pe masura reabilitarii drumurilor.

    C) Dimensiunile maxime de gabarit (inclusiv incarcatura) sunt urmatoarele:
    latime ......................................... 2,50 m

    NOTA:
    Prin exceptie, pentru vehicule frigorifice avand caroseria izoterma cu pereti grosi se admit latimi de maximum 2,6 m.
    inaltime ....................................... 4,00 m
    lungimi:
    - vehicul fara remorca ........................ 12,00 m
    - remorca ..................................... 12,00 m
    - vehicul articulat ........................... 16,50 m
    - autobuz sau troleibuz articulat ............. 18,00 m
    - autovehicul cu remorca (autotren)............ 18,35 m
    - tramvai ..................................... 30,00 m

    NOTA:
    Fiecare vehicul sau combinatie de vehicule in miscare trebuie sa se poata inscrie pe o suprafata inelara cu o raza exterioara de 12,50 m si o raza interioara de 5,30 m.
    Distanta intre axa articulatiei si limita posterioara a unui vehicul articulat nu trebuie sa depaseasca 12,00 m.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 43/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 43 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 140 2016
    Obținerea unui împrumut legitim a fost întotdeauna o problemă uriașă Pentru atât de mulți clienți care au nevoi financiare. Problema creditului necorespunzător și a garanțiilor sunt ceva de care clienții sunt întotdeauna îngrijorați atunci când solicită un împrumut de la un creditor legitim. Însă MIDLAND CREDIT FIRM a făcut această diferență în industria creditelor. MIDLAND CREDIT FIRM a fost acreditat de consiliul organizației de creditare pentru a acorda împrumuturi clienților locali și internaționali cu o dobândă de 3%. Ni s-a oferit privilegiul de a răspunde nevoilor dvs. financiare. Problema creditului nu ar trebui să te împiedice să obții împrumutul de care ai nevoie. Serviciile noastre includ următoarele: - * Împrumuturi pentru investitori *Consolidarea datoriilor * A doua ipotecă * Împrumuturi de afaceri *Imprumuturi personale * Împrumuturi internaționale Fără securitate socială și fără cec de credit, 100% garanție. Tot ce trebuie să faceți este să ne anunțați exact ce doriți și cu siguranță vom face ca visul dvs. să devină realitate. MIDLAND CREDIT FIRM spune DA atunci când băncile dvs. spun NU. În sfârșit, finanțăm firme de împrumuturi la scară mică, intermediari, instituții financiare la scară mică pentru că avem capital nelimitat. Pentru detalii suplimentare despre cumpărarea unui împrumut de la noi: Răspundeți imediat la acest e-mail: midland.credit2@gmail.com Nume companie: MIDLAND CREDIT HOME Email companie midland.credit2@gmail.com ID companie NMLS: 315276. Site-ul companiei: midlandcreditonline.com Motto: Investiția pentru generații.
ANONIM a comentat Norma 8 2020
    Sunt atât de încântat că am primit un împrumut de la un creditor care m-a ajutat cu împrumutul meu. A fost uimitor cum am primit un împrumut ... Am încercat un serviciu diferit, dar nu am putut niciodată să obțin un împrumut de la acel serviciu. Unii dintre ei îmi vor cere să completez o mulțime de documente, iar la sfârșitul zilei nu se va termina bine. Dar sunt fericit după întâlnirea cu Elena Nino. Am reușit să obțin împrumutul meu de 22.000 € Euro acum afacerea mea merge bine și vreau să știți toate acestea astăzi, deoarece sunt rapide și 100% fiabile. Acum plătesc împrumutul pe care l-am primit de la compania Elena Nino împrumuturi din toată lumea. Luați legătura cu aceștia și nu pierdeți timp cu acești creditori contactați cu drag acest e-mail: elenanino0007@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 15 2020
    GET Rich with ATM CARD BLANC ... Whatsapp: +18033921735 Vreau să depun mărturie despre cardurile de ATM-uri Dark Web care pot retrage bani de la orice mașini de ATM din întreaga lume. Am fost foarte sărac înainte și nu am nicio treabă. Am văzut atât de multe mărturii despre modul în care hackerii Dark Web le trimit cardul gol ATM și îl folosesc pentru a colecta bani în orice mașină ATM și a deveni bogat. (darkwebblankatmcard@gmail.com) Le trimit prin e-mail și mi-au trimis cardul bancomat gol. L-am folosit pentru a obține 120.000 de euro. retrageți maxim 5.000 EUR zilnic. Dark Web dă cartea doar pentru a ajuta săracii. Păstrați și luați bani direct de pe orice seif de mașină ATM folosind cardul programat ATM care rulează în modul automat. E-mail: darkwebblankatmcard@gmail.com Text & Call sau WhatsApp: +18033921735
ANONIM a comentat Decretul 931 2017
    * Utilizați această perioadă de blocare pentru a investi și a începe să câștigați direct de acasă ..... Inbox me pentru a începe! * Investiți 300 € pentru a câștiga 3000 € Investiți 400 € pentru a câștiga 4000 € Investiți 500 € pentru a câștiga 5000 € Investiți 600 EUR pentru a câștiga 6000 € Investiți 700 € pentru a câștiga 7000 € Investiți 8000 EUR pentru a câștiga 80 000 EUR Investiți 9000 EUR pentru a câștiga 90.000 € Totul în 7 zile de profit și plata de 100% este asigurată. Dacă sunteți interesat să investiți cu noi, contactați-ne acum prin WhatsApp +15022064419 sau prin e-mail tradewithcarlos2156@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 817 2017
    Sunt Brette M. Wagner, un creditor privat care acordă împrumuturi persoanelor fizice, companiilor și instituțiilor guvernamentale cu o dobândă scăzută de 3%. Știm că există o mulțime de familii care trăiesc din salariu și altele care nu pot avea grijă de obligațiile lor financiare și din acest motiv, sunt aici pentru restaurare financiară. Ofer o gamă largă de servicii financiare care include: Planificarea afacerilor, Finanțe comerciale și de dezvoltare, Proprietăți și credite ipotecare, Împrumuturi de consolidare a creanțelor, Împrumuturi pentru afaceri, împrumuturi private, Refinanțare la domiciliu, Împrumuturi hoteliere, împrumuturi pentru studenți etc. Răspundeți imediat prin e-mail de mai jos pentru mai multe informatii. E-mail: (brettewagnerfinancialservice@gmail.com)
ANONIM a comentat Hotărârea 153 2018
    articolul 4 interzice acordarea a doua sporuri cumulate anexa 1-6 si 8 ,cum ramine cu personalul care lucreaza cu aparate de electoterapie in sectiile de recuperare,medicina fizica ?la care spor se incadreaza?
ANONIM a comentat Legea 149 2018
    Cine face propunerea conform art.10,alin 2,este ambigu
ANONIM a comentat Decretul 721 2015
    Buna ziua,acest decret prezidential nu a fost pus in aplicare niciodata,cetatenii romani care traiesc si muncesc in aceasta regiune a Germaniei sunt nevoiti sa parcurga intre 300 km si 600 km pana la München unde este Consulatul General al Romaniei si sa piarda zile intregi pentru rezolvarea unor probleme care ar fi foarte usor sa le rezolve la Stuttgart daca Ministerul Afacerilor Externe si-ar face treaba. La Munchen sediul Consulatului are un spatiu foarte mic unde isi desfasoara activitatea iar cetatenii sunt nevoiti sa stea afara in strada sa astepte formandu-se cozi de peste 100 de persoane pe zi.Ultima data cand am fost la Consulat am stat 10 ore acolo iar toaleta nu functiona,cetatenii fiind obligati sa mearga la cafenele si restaurante daca aveau nevoi fiziologice.Cel mai grav lucru este faptul ca femeili cu ,copii mici nu au un loc unde sa stea cu ei,sa-i schimbe sau sa le dea mancare.S-au adus obiceiurile din Romania si aici si acest lucru este foarte grav.Personalul in schimb este destul de amabil dar lipsa spatiului si a personalului duce la aceste situatii neplacute. De aceea este urgent neesar deschiderea Consulatului la Stuttgart !!!! Prioritatile MAE se pare ca sunt altele cum ar fi mutarea Ambasadei Romaniei in Israel. Cetatenii sunt ultima lor prioritate.Probabil pana in noiembrie 2019 se va deschide totusi consulatul pentru a crea cadru legal pentru alegerile prezidentiale.In zona Baden Württemberg traiesc peste 250.000 romani si aceste voturi vor conta pentru viitorul presedinte,asa ca poate se indura cineva si de acest cetateni uitati de autoritatile din tara !!!
ANONIM a comentat Hotărârea 757 2008
    In aceasta hotarare de guvern intra si asistentii medicali care lucreaza in sectiile de radioterapie,care fac iradierea bolnavilor oncologici???
ANONIM a comentat Legea 58 1974
    in1990 mai era in vigoare intreb
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordonanţa 43/1997
Ordonanţa 21 2005
pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
Ordin 2004 2004
pentru aprobarea listelor cuprinzand drumurile publice cu limitele maselor si dimensiunilor maxime admise pentru vehicule de transport marfa
Hotărârea 1777 2004
privind introducerea restrictiei de circulatie pe unele sectoare de drumuri nationale europene (E) pentru vehiculele rutiere, altele decat cele destinate exclusiv transportului de persoane, in zilele de sambata, duminica si de sarbatoare legala
Legea 47 2004
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 84/2003 pentru infiintarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania"
Ordin 100 2004
pentru aprobarea procedurilor privind restrictionarea sau interzicerea temporara a circulatiei autovehiculelor categoria N3, care se deplaseaza pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei
Ordin 1 2004
pentru aprobarea procedurilor privind restrictionarea sau interzicerea temporara a circulatiei autovehiculelor categoria N3, care se deplaseaza pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei
Ordin 827 2003
pentru aprobarea tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor nationale, aplicabile transporturilor efectuate cu vehicule inmatriculate in Romania si in alte state, care depasesc masa totala maxima admisa, masa maxima admisa pe osie si/sau dimensiunile maxime de gabarit admise in circulatie pe drumurile nationale din Romania
Legea 227 2003
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
Ordin 284 2003
pentru aprobarea listelor cuprinzand drumurile publice cu limitele maselor si dimensiunilor maxime admise pentru vehicule de transport marfa
Ordonanţa 26 2003
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
Ordin 1981 2002
pentru aprobarea tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor nationale, aplicabile transporturilor efectuate cu vehicule inmatriculate in Romania si in alte state, care depasesc masa totala maxima admisa, masa maxima admisa pe osie si/sau dimensiunile maxime de gabarit admise in circulatie pe drumurile nationale din Romania
Ordin 1959 2002
pentru modificarea limitelor maselor si dimensiunilor maxime admise, prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
Legea 413 2002
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 79/2001 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
Ordin 635 2002
privind aprobarea Listei tarifelor pentru depasirea limitelor maxime admise de greutate si/sau gabarit de catre autovehicule inmatriculate in Romania
Legea 189 2002
privind respingerea Ordonantei Guvernului nr. 132/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
Ordonanţa 79 2001
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
OUG 295 2000
pentru suspendarea aplicarii sau abrogarea unor ordonante si ordonante de urgenta ale Guvernului
Ordonanţa 132 2000
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
Ordin 991 1999
pentru aprobarea Normelor privind autorizarea si efectuarea transporturilor rutiere cu greutati si/sau cu dimensiuni de gabarit care depasesc limitele maxime prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
Ordin 407 1999
pentru aprobarea Normelor privind autorizarea si efectuarea transporturilor rutiere cu greutati si/sau cu dimensiuni de gabarit care depasesc limitele maxime prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
Legea 82 1998
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu