ORDONANTA Nr. 21 din 21 august 1992
privind protectia consumatorilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 212 din 28 august 1992
In temeiul art. 107 alin. (3) din Constitutia Romaniei si al Legii nr.
81/1992,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Statul, prin mijloacele prevazute de lege, protejeaza cetatenii in
calitatea lor de consumatori, asigurind cadrul necesar accesului neingradit la
produse si servicii, informarii lor complete despre caracteristicile esentiale
ale acestora, apararii si asigurarii drepturilor si intereselor legitime ale
persoanelor fizice impotriva unor practici abuzive, participarii acestora la
fundamentarea si luarea deciziilor ce ii intereseaza in calitate de consumator.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante se intelege:
- consumator: persoana fizica care dobindeste, utilizeaza ori consuma, ca
destinatar final, produse obtinute de la agenti economici sau care beneficiaza
de servicii prestate de acestia;
- agent economic: orice persoana fizica sau juridica care produce, importa,
transporta, depoziteaza sau comercializeaza produse ori parti din acestea, ori
presteaza servicii;
- produs: bun material destinat consumatorului sau utilizarii finale
individuale sau colective;
- serviciu: activitate, alta decit cea din care rezulta produse, efectuata
in scopul satisfacerii unor necesitati ale consumatorilor;
- declaratie de conformitate: declaratie facuta de catre un agent economic,
prin care acesta informeaza, pe proprie raspundere, asupra faptului ca un
produs sau un serviciu este conform unei norme sau altui document specificat;
- termen de garantie: limita de timp, stabilita de catre producator, in
cadrul careia produsul achizitionat trebuie sa-si pastreze caracteristicile
calitative prescrise, iar cumparatorul are dreptul la remedierea sau inlocuirea
gratuita a acestuia, daca deficientele nu-i sint imputabile; perioada de
garantie curge de la data dobindirii produsului de catre consumator;
- termen de valabilitate: limita de timp, stabilita de catre producator, in
care produsul poate fi consumat si in care acesta trebuie sa-si mentina
caracteristicile calitative prescrise, daca au fost respectate conditiile de
transport, manipulare, depozitare si consum;
- durata medie de utilizare: intervalul de timp, stabilit in documentele
tehnice normative sau declarat de catre producator ori convenit intre parti, in
cadrul caruia produsele, altele decit cele cu termen de valabilitate, trebuie
sa-si mentina caracteristicile calitative prescrise, daca au fost respectate
conditiile de transport, manipulare, depozitare si exploatare;
- viciu ascuns: deficienta calitativa a unui produs livrat sau serviciu
prestat care, existind in momentul predarii ori executarii, nu a fost cunoscut
si nici nu putea fi cunoscut de catre consumator prin mijloacele obisnuite de
verificare.
Art. 3
Drepturile fundamentale ale consumatorilor sint:
a) de a fi protejati impotriva riscului de a achizitiona un produs sau de a
li se presta un serviciu care ar putea sa le prejudicieze viata, sanatatea sau
securitatea ori sa le afecteze drepturile si interesele legitime;
b) de a fi informati complet, corect si precis asupra caracteristicilor
esentiale ale produselor si serviciilor, astfel incit decizia pe care o adopta
in legatura cu acestea sa corespunda cit mai bine nevoilor lor, precum si de a
fi educati in calitatea lor de consumatori;
c) de a avea acces la piete care le asigura o gama variata de produse si
servicii de calitate;
d) de a fi despagubiti pentru prejudiciile generate de calitatea
necorespunzatoare a produselor si serviciilor, folosind in acest scop
mijloacele prevazute de lege;
e) de a se organiza in asociatii pentru protectia consumatorilor, in scopul
apararii intereselor lor.
CAP. 2
Protectia vietii, sanatatii si securitatii consumatorilor
Art. 4
Se interzice comercializarea de produse sau prestarea de servicii care,
utilizate in conditii normale, pot pune in pericol viata, sanatatea sau
securitatea consumatorilor.
Art. 5
Produsele se comercializeaza numai in cadrul termenului de valabilitate
stabilit.
Se interzice producerea sau comercializarea produselor falsificate sau
substituite.
Art. 6
Guvernul, prin organismele sale specializate, stabileste norme si
reglementari specifice sau le imbunatateste pe cele existente, cind situatia o
impune cu privire la:
a) fabricarea, importul, conservarea, ambalarea, etichetarea, manipularea,
transportul, depozitarea, pregatirea pentru vinzare si vinzarea produselor;
b) furnizarea si utilizarea produselor, precum si prestarea serviciilor, in
conditii optime, in mod deosebit a celor care pot afecta viata, sanatatea sau
securitatea consumatorilor.
Normele si reglementarile se refera la grupe de produse si servicii care,
anual, sint nominalizate si actualizate de catre Guvern, daca acest lucru se
impune.
Art. 7
Agentii economici sint obligati:
a) sa comercializeze numai produse si servicii testate si certificate
conform normelor legale si care respecta conditiile calitative prevazute in
contracte, astfel incit acestea sa nu afecteze viata, sanatatea sau securitatea
consumatorilor;
b) sa opreasca livrarile, respectiv sa retraga de pe piata sau de la
beneficiari produsele la care organismele abilitate de lege sau specialistii
proprii au constatat neindeplinirea caracteristicilor calitative prescrise sau
care ar putea afecta viata, sanatatea ori securitatea consumatorilor;
c) sa anunte, imediat, existenta pe piata a oricarui produs de care au
cunostinta ca a afectat sau poate afecta viata, sanatatea sau securitatea
consumatorilor;
d) sa asigure conditii igienico-sanitare in productie, pe timpul
transportului, manipularii, depozitarii si desfacerii, conform normelor
sanitare in vigoare.
CAP. 3
Protectia intereselor economice ale consumatorilor
Art. 8
Guvernul adopta reglementari specifice in scopul prevenirii si combaterii
practicilor ce dauneaza intereselor economice ale consumatorilor.
Art. 9
In relatiile cu consumatorii, agentii economici au obligatia de a se
comporta in mod corect si de a nu folosi practici comerciale abuzive.
Art. 10
Drepturile consumatorilor, la incheierea contractelor, sint:
a) libertatea de a lua decizii, la achizitionarea de produse si servicii,
fara a li se impune in contracte clauze care pot favoriza folosirea unor
tehnici abuzive in vinzare, de natura a influenta optiunea acestora;
b) de a beneficia de o redactare clara si precisa a clauzelor contractuale,
inclusiv a celor privind caracteristicile calitative si conditiile de garantie,
indicarea exacta a pretului sau tarifului, precum si stabilirea cu exactitate a
conditiilor de credit si a dobinzilor;
c) de a fi exonerati de plata produselor si serviciilor care nu au fost
solicitate si acceptate;
d) de a fi despagubiti pentru daunele provocate de produsele sau serviciile
care nu corespund clauzelor contractuale;
e) de a li se asigura service-ul necesar si piese de schimb pe toata durata
medie de utilizare a produsului, stabilita in documentele tehnice normative sau
declarata de catre producator ori convenita de parti;
f) de a plati, pentru produsele sau serviciile de care beneficiaza, sume
stabilite cu exactitate, in prealabil; majorarea pretului stabilit initial este
posibila numai cu acordul consumatorului.
Art. 11
Produsele si serviciile oferite consumatorilor se masoara cu mijloace de
masurare si control adecvate, verificate metrologic, potrivit reglementarilor
legale.
Art. 12
Consumatorii au dreptul de a pretinde agentilor economici remedierea sau
inlocuirea gratuita a produselor si serviciilor obtinute, precum si despagubiri
pentru pierderile suferite ca urmare a deficientelor constatate in cadrul
termenului de garantie sau de valabilitate. Dupa expirarea acestui termen,
consumatorii pot pretinde remedierea sau inlocuirea produselor care nu pot fi
folosite potrivit scopului pentru care au fost realizate, ca urmare a unor
vicii ascunse aparute pe durata medie de utilizare a acestora.
Art. 13
Remedierea deficientelor aparute in cadrul termenului de garantie la
produsele de larg consum, inclusiv a celor de folosinta indelungata, si care nu
sint imputabile consumatorilor, se face intr-un termen maxim, stabilit de catre
organul administratiei publice abilitat sa indeplineasca politica de protectie
a consumatorului; pentru celelalte produse, termenul de remediere va fi cel
stabilit prin contract.
In cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit la alineatul precedent
curge de la data finalizarii expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic
neutru.
Art. 14
In cazul produselor la care timpul de nefunctionare din cauza deficientelor
aparute in cadrul termenului de garantie depaseste 10% din acest termen, precum
si in cazul produselor alimentare, farmaceutice sau cosmetice care prezinta
abateri fata de caracteristicile calitative prescrise, vinzatorul este obligat,
la cererea consumatorului, sa le inlocuiasca sau sa restituie contravaloarea
acestora.
Timpul de nefunctionare, mentionat la alineatul precedent, prelungeste in
mod corespunzator termenul de garantie si curge din momentul sesizarii vinzatorului
pina la aducerea produsului in stare de utilizare normala.
Art. 15
Restituirea contravalorii sau inlocuirea produsului achizitionat ori a
serviciului prestat se face imediat dupa constatarea imposibilitatii folosirii
acestuia, daca aceasta situatie nu este imputabila consumatorului.
Art. 16
Consumatorul poate solicita plata unor despagubiri, potrivit clauzelor
contractuale sau dispozitiilor legale, in cazul remedierii ori al inlocuirii
produselor sau serviciilor necorespunzatoare.
Art. 17
Vinzatorul asigura toate operatiunile necesare repunerii in functiune,
inlocuirii produselor ori remedierii serviciilor reclamate in cadrul termenului
de garantie sau de valabilitate, respectiv pentru vicii ascunse in cadrul
duratei medii de utilizare, precum si a celor ocazionate de transportul,
manipularea, diagnosticarea, expertizarea, demontarea, montarea si ambalarea
acestora; vinzatorul suporta si cheltuielile legate de acestea, situatie care
nu il exonereaza de raspundere pe producator.
CAP. 4
Informarea si educarea consumatorilor
Art. 18
Consumatorii au dreptul de a fi informati, in mod complet, corect si
precis, asupra caracteristicelor esentiale ale produselor si serviciilor
oferite de catre agentii economici, astfel incit sa aiba posibilitatea de a
face o alegere rationala, in conformitate cu interesele lor, intre produsele si
serviciile oferite si sa fie in masura sa le utilizeze, potrivit destinatiei
acestora, in deplina securitate.
Art. 19
Informarea consumatorilor despre produsele oferite se realizeaza, in mod
obligatoriu, prin elemente de identificare si caracterizare ale acestora, care
se inscriu la vedere, dupa caz, pe produs, eticheta, ambalaj de vinzare sau in
cartea tehnica, instructiunile de folosire ori altele asemenea, ce insotesc
produsul, in functie de natura acestuia.
Art. 20
Informatiile trebuie sa fie inscrise in limba romana, indiferent de tara de
origine a produsului.
Informatiile trebuie sa fie complete, corecte, precise si explicite si sa
cuprinda denumirea produsului, marca producatorului, principalele
caracteristici tehnice si calitative, compozitia, eventualii aditivi folositi,
cantitatea, pretul, termenul de garantie sau, dupa caz, de valabilitate,
eventualele riscuri previzibile, contraindicatii si modul de utilizare,
manipulare, conservare sau de pastrare, precum si alte caracteristici ale
diferitelor categorii de produse; la produsele alimentare preambalate se
mentioneaza si valoarea nutritiva.
Produsele de folosinta indelungata sint insotite si de "declaratie de
conformitate", "certificat de garantie" si, dupa caz, de
"carte tehnica" ori "instructiuni de folosire", redactate
in limba romana, care cuprind principalele caracteristici ale produsului,
conditiile de instalare, exploatare, intretinere, data fabricatiei, termenul de
garantie si eventualele riscuri ce pot aparea in urma nerespectarii
instructiunilor.
Fac exceptie de la prevederile alineatelor precedente marcile de fabrica
sau de comert, denumirile de firme ori societati comerciale, denumirea
produselor tipice cunoscute publicului larg, precum si termenii straini
utilizati in mod curent si care se gasesc in dictionare uzuale.
Pentru produsele din import, textul in limba romana poate fi completat cu
traduceri in una sau mai multe limbi straine care vor fi stabilite de catre
Guvern.
Art. 21
Informatiile referitoare la serviciile prestate trebuie sa cuprinda
categoria calitativa a serviciului, timpul de realizare, termenul de garantie,
tariful, riscurile previzibile si, dupa caz, declaratia de conformitate.
Art. 22
Agentii economici sint obligati sa demonstreze consumatorilor, la cererea
acestora, cu ocazia cumpararii, modul de utilizare si functionalitatea
produselor ce urmeaza a fi vindute; la lansarea pe piata a produselor, acestia
sint obligati sa efectueze demonstratii de utilizare.
Art. 23
Obligatia de a informa pe consumator potrivit art. 19, 20, 21 si 22 nu
poate fi inlaturata prin invocarea secretului comercial sau profesional.
Art. 24
Se interzice prezentarea prin publicitate - in prospecte, cataloage, prin
mass-media si altele - a altor valori ale parametrilor ce caracterizeaza
produsele sau serviciile, altele decit cele efectiv realizate.
Art. 25
Preturile si tarifele trebuie afisate, in mod vizibil si intr-o forma
neechivoca, usor de citit.
Art. 26
Comercializarea produselor si prestarea serviciilor se fac in locuri
autorizate. Este obligatorie afisarea, in mod vizibil, a denumirii firmei si a
numarului autorizatiei acesteia.
Art. 27
Produsele livrate in vrac se masoara cu mijloace de masurare legale
adecvate, in prezenta cumparatorului. Indicatiile mijloacelor de masurare
trebuie sa fie usor de citit si la vederea cumparatorului.
CAP. 5
Organe ale administratiei publice pentru protectia consumatorilor
Art. 28
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, subordonat Guvernului, coordoneaza si
realizeaza politica Guvernului in domeniul protectiei consumatorilor.
Art. 29
Atributiile si modul de organizare si functionare ale Oficiului pentru
Protectia Consumatorilor, precum si relatiile dintre acesta si alte organisme
competente in domeniu se stabilesc de catre Guvern.
Guvernul poate stabili atributii in domeniul protectiei consumatorilor si
pentru alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
locale, in functie de specificul activitatii acestora.
Taxele ce se percep de catre organele administratiei publice cu rol in
domeniul protectiei consumatorilor se stabilesc conform legii, iar tarifele
pentru incercarile efectuate in laboratoare proprii sau subordonate, conform
actelor normative in vigoare.
Art. 30
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor - in baza consultarii cu alte
organisme interesate ale administratiei publice centrale si locale, cit si cu
cele neguvernamentale - elaboreaza reglementari referitoare la modalitatile
concrete de colaborare si sprijinire reciproca si le propune spre aprobare
Guvernului.
CAP. 6
Asociatiile pentru protectia consumatorilor
Art. 31
In sensul prezentei ordonante, asociatiile pentru protectia cumparatorilor
sint considerate acele asociatii constituite, conform legii, ca persoane
juridice si care - fara a urmari realizarea de profit pentru membrii lor - au
ca unic scop apararea drepturilor si intereselor legitime ale membrilor lor sau
ale consumatorilor in general.
Art. 32
Asociatiile pentru protectia consumatorilor pot fi parteneri sociali cu
drept de reprezentare in organismele consultative cu rol in domeniul protectiei
consumatorilor si in care organele administratiei publice sint reprezentate,
daca indeplinesc conditiile prezentei ordonante.
Art. 33
Asociatiile pentru protectia consumatorilor care apara drepturile si
interesele legitime ale consumatorilor in general sint, de drept, parteneri
sociali in organismele consultative prevazute in prezenta ordonanta, daca:
a) au cel putin 10.000 membri si filiale in cel putin 5 judete; sau
b) sint organizate astfel:
- la nivel local, se constituie ca asociatie;
- la nivel judetean, se constituie in federatie de asociatii; federatia se
formeaza din asociatii provenind din cel putin 5 localitati din judet; numarul
de membri ai tuturor asociatiilor care formeaza o federatie este de cel putin
150;
- la nivel central, se constituie in confederatie; confederatia se formeaza
din cel putin 20 de federatii sau din federatii care, pe ansamblu, insumeaza
cel putin 6.000 membri ai asociatiilor.
Art. 34
Asociatiile pentru protectia consumatorilor, care sint constituite numai in
scopul apararii intereselor membrilor lor, pot deveni parteneri sociali cu
drept de reprezentare in organismele consultative cu rol in domeniul protectiei
consumatorilor si in care organele administratiei publice sint reprezentate,
numai daca au cel putin 1.000 membri.
Art. 35
Dupa constituire, asociatiile pentru protectia consumatorilor vor solicita
luarea lor in evidenta de catre organul administratiei publice pentru protectia
consumatorilor de nivel central sau local, dupa caz.
Art. 36
Personalul de conducere si salariatii organelor administratiei publice cu
atributii pe linia protectiei consumatorilor nu au dreptul de a detine functii
in organele de conducere ale asociatiilor pentru protectia consumatorilor.
Art. 37
Asociatiile pentru protectia consumatorilor sint consultate de catre
organismele administratiei publice, potrivit competentelor, la elaborarea
dispozitiilor si procedurilor cu caracter general si a altor lucrari care au ca
scop protectia consumatorilor, cu privire la:
a) cunoasterea cerintelor consumatorilor privind sortimentele, calitatea si
cantitatea produselor si serviciilor;
b) formarea unei atitudini corecte a agentilor economici angajati in
producerea si comercializarea produselor si prestarea serviciilor, fata de
calitatea acestora;
c) prevenirea practicilor comerciale abuzive si a publicitatii de natura a
afecta drepturile si interesele legitime ale consumatorilor.
Art. 38
Asociatiile pentru protectia consumatorilor au dreptul:
a) de a fi sprijinite de catre organismele administratiei publice centrale
si locale, in vederea atingerii obiectivelor lor;
b) de a solicita autoritatilor competente luarea de masuri in vederea
opririi productiei sau a retragerii de pe piata a produselor sau serviciilor
care nu asigura nivelul calitativ prescris in documentele stabilite de lege sau
care pun in pericol viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor;
c) de a solicita realizarea de produse si servicii in vederea satisfacerii
nevoilor consumatorilor handicapati sau de virsta a treia;
d) de a fi consultate cu ocazia elaborarii standardelor sau specificatiilor
care definesc caracteristicile tehnice si calitative ale produselor si
serviciilor destinate consumatorilor;
e) de a informa opinia publica, prin mass-media, asupra deficientelor de
calitate a produselor si serviciilor, precum si asupra consecintelor
vatamatoare ale acestora pentru consumatori;
f) de a introduce actiuni in justitie pentru apararea drepturilor si
intereselor legitime ale membrilor lor;
g) de a solicita, pe cheltuiala lor, laboratoarelor acreditate, efectuarea
de analize si incercari ale produselor destinate consumatorilor si de a publica
rezultatele.
CAP. 7
Organisme consultative
Art. 39
La nivel central si local - judet, oras, comuna - se constituie cite un
consiliu consultativ pentru protectia consumatorilor. Acesta are caracter consultativ
si asigura, la nivelurile respective, cadrul informational si organizatoric
necesar:
a) stabilirii si aplicarii politicii de protectie a consumatorilor;
b) corelarii actiunilor diverselor organisme ale administratiei publice cu
cele ale organizatiilor neguvernamentale care au rol in realizarea protectiei
consumatorilor.
Art. 40
Consiliul consultativ pentru protectia consumatorilor este format din:
a) reprezentanti ai tuturor organelor administratiei publice care au
competente cu caracter general sau special in domeniul protectiei
consumatorilor si au structuri organizatorice la nivelul respectiv;
b) prefect sau primar, dupa caz, sau reprezentanti ai acestora;
c) reprezentanti ai asociatiilor pentru protectia consumatorilor;
d) reprezentanti ai altor organisme, dupa caz.
Art. 41
Guvernul stabileste, in mod concret, componenta, atributiile si modul de
organizare si functionare ale Consiliului consultativ pentru protectia
consumatorilor, pe fiecare nivel in parte.
CAP. 8
Protectia juridica
Art. 42
Agentii economici raspund pentru orice deficienta privind calitatea
produselor sau serviciilor, aparuta in cadrul termenului de garantie sau de
valabilitate a acestora, si care nu este imputabila consumatorului, precum si
pentru eventualele vicii ascunse constatate pe durata medie de utilizare, care
nu permit folosirea de catre consumator a produsului sau serviciului potrivit
scopului pentru care acesta a fost realizat si achizitionat sau care pot afecta
viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor.
Raspunderea se mentine si in cazul in care livrarea produselor sau
prestarea serviciilor se face in mod gratuit sau cu pret redus, ori daca
acestea se comercializeaza ca piese de schimb, se inchiriaza sau se distribuie
sub alte forme.
Art. 43
Actiunile in justitie indreptate de catre asociatiile pentru protectia
consumatorilor, prevazute la art. 33 si 34 din prezenta ordonanta, impotriva
agentilor economici care au prejudiciat drepturile si interesele legitime ale
consumatorilor sint scutite de taxe de timbru.
Art. 44
Ministerul Public poate interveni in actiunile civile introduse, in care
sint implicate interesele consumatorilor.
CAP. 9
Sanctiuni
Art. 45
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante atrage raspunderea materiala,
civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 46
Constituie contraventii, daca nu au fost savirsite in astfel de conditii
incit sa fie considerate infractiuni, urmatoarele fapte:
a) comercializarea produselor care au standarde romane obligatorii
referitoare la protectia vietii, sanatatii, sau securitatii consumatorilor,
fara ca acestea sa fie certificate conform actelor normative in vigoare;
b) omiterea anuntarii de catre agentii economici, conform art. 7 lit. c)
din prezenta ordonanta, a autoritatilor publice competente;
c) comercializarea produselor sau prestarea serviciilor fara elementele de
identificare prevazute la art. 19 - 22 din prezenta ordonanta sau cu
caracteristici calitative neconforme celor prescrise;
d) prezentarea prin publicitate - in prospecte, cataloage, prin mass-media
si altele - a altor valori ale parametrilor ce caracterizeaza produsele sau
serviciile, altele decit cele efectiv realizate;
e) pastrarea, depozitarea sau transportul produselor destinate
comercializarii in conditii care nu asigura mentinerea caracteristicilor
calitative ale acestora daca, in acest fel, acestea ar periclita viata,
sanatatea sau securitatea consumatorilor;
f) comercializarea produselor la care s-au constatat abateri de la
caracteristicile tehnico-calitative prescrise, de natura a afecta viata,
sanatatea sau securitatea consumatorilor, pentru care organele de control
abilitate au dispus oprirea comercializarii acestora;
g) impiedicarea, sub orice forma, de catre agentul economic sau de catre
orice alta persoana, a organelor administratiei publice insarcinate cu
protectia consumatorilor si supravegherea calitatii produselor si serviciilor
de a-si exercita atributiile de serviciu referitoare la prevenirea si
combaterea faptelor ce pot afecta viata, sanatatea sau securitatea
consumatorilor;
h) folosirea practicilor abuzive la vinzarea produselor si prestarea
serviciilor, prevazute la art. 9 si art. 10 din prezenta ordonanta, altele
decit cele mentionate la art. 1 lit. c) si k) din Legea nr. 12/1990,
republicata;
i) neasigurarea activitatii de service si a pieselor de schimb necesare
intretinerii sau repararii, conform prevederilor art. 10 lit. e) din prezenta ordonanta;
j) neremedierea in termenul stabilit la art. 13 sau remedierea
necorespunzatoare a deficientelor constatate la produsele vindute sau
serviciile prestate;
k) refuzul inlocuirii produselor sau restituirii contravalorii acestora sau
a serviciilor necorespunzatoare, in cazurile prevazute de prezenta ordonanta.
Art. 47
Contraventiile prevazute la art. 46 lit. a) si b) se sanctioneaza cu
inchisoare contraventionala de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda de la 100.000
lei la 1.000.000 lei, cele de la lit. c) - g), cu inchisoare contraventionala
de la 15 zile la 2 luni sau cu amenda de la 50.000 lei la 500.000 lei, iar cele
de la lit. h) - k), cu amenda de la 25.000 lei la 250.000 lei.
Nerespectarea prevederilor art. 5 alin. 1, precum si ale art. 25 din
prezenta ordonanta se sanctioneaza conform art. 2 lit. a) din Legea nr.
12/1990, republicata.
Art. 48
La stabilirea sanctiunilor prevazute in prezenta ordonanta vor fi
considerate circumstante agravante urmatoarele imprejurari in legatura cu
faptele si persoanele prejudiciate in mod nemijlocit:
a) sint comise in timpul unei calamitati;
b) determina daune individuale sau colective importante;
c) victimele sint persoane sub 18 ani sau peste 60 de ani ori handicapate.
Art. 49
Contraventiile prevazute in prezenta ordonanta se constata de catre
reprezentantii imputerniciti ai Oficiului pentru Protectia Consumatorilor,
precum si de catre specialistii autorizati ai altor organe ale administratiei
publice, potrivit competentelor.
Pina la remedierea deficientelor constatate, agentul constatator poate lua
masuri mergind pina la suspendarea autorizatiei de functionare.
Organele de politie sint obligate sa acorde, la cerere, sprijinul necesar
persoanelor imputernicite sau autorizate prevazute la alin. 1, aflate in
exercitiul functiunii, sau sa le insoteasca, dupa caz.
Art. 50
Amenzile pot fi aplicate si persoanelor juridice, caz in care limitele
minime si maxime se dubleaza.
Art. 51
In cazul contraventiilor prevazute la art. 46 lit. a) - g) din prezenta
ordonanta, daca agentul constatator apreciaza ca sanctiunea amenzii este
indestulatoare, aplica amenda, procedind potrivit dispozitiilor Legii nr.
32/1968. In caz contrar, procesul-verbal de constatare se trimite de indata
judecatoriei in a carei raza teritoriala a fost savirsita contraventia.
Daca identitatea sau domiciliul faptuitorului nu pot fi stabilite si exista
temere de disparitie a acestuia, organul de politie, in baza procesului-verbal
ce se trimite judecatoriei, va conduce de indata pe faptuitor inaintea
instantei de judecata.
In situatia in care trimiterea nu se va putea face de indata, organul de
politie, pe baza unui proces-verbal motivat, va putea retine contravenientul,
pe care il va inainta instantei de judecata in cel mult 24 de ore de la
constatarea contraventiei.
Judecarea cauzei va avea loc si in zilele nelucratoare.
Presedintele judecatoriei fixeaza un termen de urgenta, cu citarea
contravenientului.
Completul de judecata este format dintr-un singur judecator. Judecatorul se
pronunta asupra legalitatii si temeiniciei procesului-verbal si, dupa caz,
aplica sanctiunea si ia masura confiscarii ori anuleaza procesul-verbal.
Contravenientul poate cere reexaminarea cauzei in termen de 24 de ore de la
pronuntare, daca a fost prezent la dezbateri, sau de la comunicare, daca a fost
lipsa. Procurorul poate cere reexaminarea cauzei in termen de 24 de ore de la
pronuntare.
Cererea de reexaminare se solutioneaza, de urgenta, in complet format din 2
judecatori.
Hotarirea data in cererea de reexaminare este definitiva.
Participarea procurorului la judecata este obligatorie.
Art. 52
In cazul in care contravenientul nu a achitat amenda, cu rea-credinta, in
termen de 30 de zile de la raminerea definitiva a sanctiunii, organul din care
face parte agentul constatator va sesiza instanta de judecata pe raza careia
s-a savirsit contraventia, in vederea transformarii amenzii in inchisoare
contraventionala, tinind seama de partea din amenda care a fost achitata.
La primul termen de judecata, instanta poate acorda contravenientului, la
cererea acestuia, un termen de 30 de zile, in vederea achitarii integrale a
amenzii.
In cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termenul prevazut
la alin. 2, instanta procedeaza la transformarea amenzii in inchisoare
contraventionala.
Executarea sanctiunii inchisorii contraventionale se prescrie in termen de
1 an de la data raminerii definitive a hotaririi.
Art. 53
Hotaririle de condamnare privind agentii economici se comunica la Registrul
Comertului.
Art. 54
Produsele care au servit sau au fost destinate sa serveasca la savirsirea
vreuneia din faptele sanctionate de prezenta ordonanta si daca sint ale faptuitorului
sau ale agentului economic, ca si sumele de bani si produsele dobindite, in mod
vadit, prin savirsirea infractiunilor sau contraventiilor se confisca si se
valorifica, in conditiile legii.
Profiturile obtinute ilicit de catre agentii economici ca urmare a faptelor
mentionate la art. 46 din prezenta ordonanta se preiau ca venit la bugetul
administratiei publice centrale, sub forma unui impozit de 100%, in masura in
care nu au fost confiscate.
Art. 55
Prevederile prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, ale Codului penal
si ale Codului de procedura penala.
Art. 56
Aplicarea sanctiunilor prevazute in prezenta ordonanta nu inlatura
raspunderea disciplinara a faptuitorilor.
CAP. 10
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 57
Persoanele fizice pot sesiza asociatiile pentru protectia consumatorilor si
organele administratiei publice asupra incalcarii drepturilor si intereselor
lor legitime, in calitate de consumatori, si pot face propuneri referitoare la
imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor.
Art. 58
Guvernul va lua masurile necesare pentru organizarea executarii
prevederilor prezentei ordonante, precum si pentru elaborarea de norme
metodologice privind:
a) conditiile de realizare a expertizelor tehnice, in cazul unor vicii
ascunse, pe categorii de produse si servicii;
b) modul de inlocuire, remediere sau restituire a contravalorii, pentru
produsele sau serviciile care prezinta deficiente;
c) masuri de prevenire si limitare a prejudicierii consumatorilor, precum
si conditiile in care acestea pot fi luate de catre organele administratiei
publice prevazute la art. 49 din prezenta ordonanta;
d) continutul si competenta de aprobare a documentelor care atesta nivelul
calitativ al produselor si serviciilor;
e) informarea si educarea in domeniul protectiei consumatorilor;
f) conditiile in care asociatiile pentru protectia consumatorilor
constituie, potrivit art. 34 din prezenta ordonanta, pot deveni parteneri
sociali cu drept de reprezentare;
g) desfasurarea activitatii consiliilor consultative pentru protectia
consumatorilor.
Art. 59
In scopul incurajarii constituirii asociatiilor pentru protectia consumatorilor,
Guvernul poate stabili, pentru o perioada de timp ce nu poate fi mai mare de 3
ani de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, un numar de membri cu
maximum 2/3 mai mic decit minimul prevazut la art. 33 si art. 34 din prezenta ordonanta,
cu conditia respectarii celorlalte criterii.
Art. 60
Produsele importate sau contractate inainte de data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante pot fi comercializate, cu elementele de identificare si
caracterizare initiale, pina la lichidarea stocurilor existente.
Produsele contractate si importate dupa aceasta data trebuie sa satisfaca
prevederile art. 20 din prezenta ordonanta.
Art. 61
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Legea nr. 4/1989 privind
asigurarea si controlul calitatii produselor si serviciilor, Hotarirea
Guvernului nr. 335/1990 privind unele masuri din domeniul asigurarii si
controlului calitatii produselor, lucrarilor de constructii si serviciilor,
precum si din cel al metrologiei, Hotarirea Guvernului nr. 545/1991 privind
supravegherea calitatii produselor si serviciilor in scopul prevenirii si
combaterii faptelor care pot afecta viata si sanatatea oamenilor, animalelor
ori calitatea mediului inconjurator, precum si orice alte dispozitii contrare se
abroga.
PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN
Contrasemneaza:
Ministrul comertului si turismului,
Constantin Fota
Secretar de stat
in Departamentul pentru Strategia
Reformei si Integrare Economica,
Bujor Bogdan Teodoriu