ORDONANTA Nr. 21 din 26
ianuarie 2006
privind regimul
concesionarii monumentelor istorice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 83 din 30 ianuarie 2006
In temeiul
art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. VII.1 din
Legea nr. 404/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă
are ca obiect reglementarea concesionării monumentelor istorice aflate în
domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor
administrativ-teritoriale.
(2) In sensul prezentei ordonanţe, monumentele istorice sunt bunurile imobile definite potrivit prevederilor art. 1 alin.
(2) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Dispoziţiile prezentei
ordonanţe se aplică şi monumentelor istorice din domeniul public sau privat al
statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale
aflate în administrarea regiilor autonome, companiilor naţionale, societăţilor
naţionale sau a altor societăţi comerciale cu capital
integral ori majoritar de stat.
Art. 2. - Atribuirea concesiunii
bunurilor prevăzute la art. 1 se face în baza unui contract prin care o
persoană juridică, denumită concedent, transmite pentru o perioadă determinată, de cel mult 49 de ani,
unei alte persoane, denumită concesionar, care acţionează pe riscul şi pe răspunderea sa, dreptul şi
obligaţia de exploatare a unui monument istoric, în schimbul unei redevenţe.
Art. 3. - Principiile care stau la
baza selectării ofertanţilor şi a încheierii contractelor de concesiune sunt:
a) transparenţa, respectiv
punerea la dispoziţie tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la
aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune;
b) tratamentul egal pentru toţi
ofertanţii, astfel încât criteriile de selecţie şi de atribuire a contractului
de concesiune să se aplice într-o manieră nediscriminatorie;
c) proporţionalitatea, respectiv
ca orice măsură cerută de către autoritatea publică să fie necesară şi
corespunzătoare naturii contractului;
d) nediscriminarea, respectiv
acceptarea de către concedent a serviciilor oferite de ofertanţii de altă
naţionalitate, în condiţiile prevăzute în acordurile şi în convenţiile la care
România este parte;
e) libera concurenţă, respectiv
asigurarea condiţiilor pentru ca orice ofertant, indiferent de naţionalitate,
să aibă dreptul de a deveni concesionar în condiţiile legii, ale convenţiilor
şi acordurilor internaţionale la care România este parte.
Art. 4. - (1) Au calitatea de
concedent, în numele statului, respectiv al unităţii
administrativ-teritoriale:
a) ministerele şi organele de
specialitate ale administraţiei publice centrale, pentru monumentele istorice
aflate în domeniul public sau privat al statului şi în administrarea lor ori a
instituţiilor publice care funcţionează în subordinea sau sub autoritatea
acestora;
b) consiliile judeţene,
consiliile locale sau instituţiile publice de interes local, pentru monumentele
istorice aflate în domeniul public ori privat al unităţii
administrativ-teritoriale şi în administrarea lor.
(2) In
situaţia concesionării monumentelor istorice aflate în administrarea regiilor
autonome, companiilor naţionale, societăţilor naţionale sau a altor societăţi
comerciale cu capital integral ori majoritar de stat, calitatea de concedent
aparţine ministerelor de resort sau, după caz, autorităţii administraţiei
publice locale tutelare.
(3) Calitatea de concesionar o
poate avea orice persoană fizică sau persoană juridică de drept privat, română
ori străină.
Art. 5. - (1) Redevenţa obţinută prin concesionare se face venit la bugetul de stat
sau la bugetele locale, după caz.
(2) Modul de calcul şi modul de
plată a redevenţei se stabilesc de ministerele de resort ori de autorităţile
administraţiei publice locale, după caz.
CAPITOLUL II
Iniţierea concesionării
Art. 6. - Iniţiativa concesionării
monumentului istoric o poate avea concedentul sau orice persoană fizică ori
juridică interesată.
Art. 7. - (1) Iniţierea
concesionării are la bază un studiu de oportunitate efectuat în prealabil de
către concedent, care va cuprinde, în principal, următoarele elemente:
a) descrierea monumentului istoric
care urmează să fie concesionat;
b) motivele de ordin economic,
financiar, social şi de mediu care justifică acordarea concesiunii;
c) investiţiile
necesare pentru protejarea, modernizarea sau punerea în valoare a monumentului
istoric;
d) nivelul minim al redevenţei;
e) modalitatea de acordare a
concesiunii avută în vedere; dacă se recurge la procedura licitaţiei publice
deschise cu preselecţie sau la procedura de negociere directă, trebuie motivată
această opţiune;
f) durata estimată a concesiunii;
g) termenele previzibile pentru
realizarea procedurii de concesionare.
(2) La primirea propunerii de
concesionare, formulată de un investitor interesat, concedentul este obligat să
procedeze la întocmirea studiului de oportunitate în termen de 30 de zile, în
cazul în care părţile nu convin asupra unui alt termen, în scopul luării unei
decizii privind concesionarea.
(3) In cazul în care concedentul şi concesionarul convin ca studiul de oportunitate să fie
redactat de o firmă de consultanţă independentă, costul acesteia va fi suportat
de către concesionar.
(4) In
baza studiului de oportunitate şi a Obligaţiei de folosinţă a monumentului
istoric, întocmită conform Ordinului ministrului culturii şi cultelor nr.
2.684/2003 privind aprobarea Metodologiei de întocmire a Obligaţiei privind
folosinţa monumentului istoric şi a conţinutului acesteia, se elaborează
caietul de sarcini al concesiunii.
Art. 8. -
Concesionarea monumentului istoric se aprobă pe baza caietului de sarcini, prin
hotărâre a Guvernului, a consiliului judeţean, orăşenesc sau comunal, după caz.
CAPITOLUL III
Dispoziţii speciale
Art. 9. - Atribuirea concesiunii
unui monument istoric aflat în domeniul public sau privat al statului ori al
unităţii administrativ-teritoriale se realizează în conformitate cu procedurile
reglementate de dispoziţiile Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor,
cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 10. - Caietul de sarcini va
cuprinde, pe lângă componentele prevăzute la art. 12 alin. (2) din Legea nr.
219/1998, cu modificările şi completările ulterioare, obligaţiile ce revin
concesionarului în conformitate cu dispoziţiile cuprinse în Obligaţia de
folosinţă a monumentului istoric, precum şi alte elemente stabilite prin
normele metodologice-cadru de aplicare a prezentei ordonanţe.
Art. 11. - (1) Comisia de evaluare
va fi alcătuită după cum urmează:
a) în cazul în care concedentul
este un minister, din reprezentanţi ai Ministerului Culturii şi Cultelor
şi/sau, după caz, ai ministerului respectiv, precum şi ai Ministerului
Finanţelor Publice;
b) în cazul în care concedentul
este un organ de specialitate prevăzut la art.
4 alin. (1) lit. a), din
reprezentanţi ai acestuia, ai
Ministerului Culturii şi Cultelor şi ai Ministerului Finanţelor Publice;
c) în cazul în care concedentul
este unul dintre consiliile judeţene sau consiliile locale prevăzute la art. 4
alin. (1) lit. b), din reprezentanţi ai consiliului judeţean sau, după caz, ai
consiliului local, ai direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene sau
a municipiului Bucureşti şi ai direcţiilor judeţene pentru cultură, culte şi
patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
d) în cazul în care concedentul
este una dintre instituţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b), din
reprezentanţi ai instituţiilor publice respective, ai consiliului judeţean sau,
după caz, ai consiliului local, ai direcţiilor generale ale finanţelor publice
judeţene sau a municipiului Bucureşti şi ai direcţiilor judeţene pentru
cultură, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti.
(2) In
cazul în care monumentul istoric supus concesionării declanşează procedurile de
mediu, potrivit legislaţiei în vigoare, comisia de evaluare va include în
componenţa sa şi un reprezentant al autorităţii competente pentru protecţia
mediului.
(3)
Componenţa comisiei de evaluare se stabileşte prin decizie a concedentului.
(4) La şedinţele comisiei de
evaluare preşedintele acesteia poate invita personalităţi recunoscute pentru
experienţa şi competenţa lor în domeniul protejării monumentelor istorice.
Aceste personalităţi beneficiază de un vot consultativ.
Art. 12. - Comisia de evaluare
alege oferta în baza următoarelor criterii:
a) valoarea investiţiilor în
raport cu valoarea imobilului;
b) scopul
concesionării/destinaţia monumentului istoric. Vor avea prioritate activităţile
sustenabile, în mod special cele din domeniul culturii;
c) protejarea, punerea în valoare
sau, după caz, exploatarea monumentului istoric;
d) impactul socioeconomic;
e) modul de rezolvare a
obligaţiilor privind protecţia mediului şi a problemelor sociale;
f) garanţiile profesionale şi
financiare propuse de către fiecare ofertant;
g) termenele de realizare a
lucrărilor de investiţii.
Art. 13. - (1) Contractul de
concesiune a monumentelor istorice va cuprinde clauze specifice referitoare la rezilierea unilaterală a acestuia pentru
nerespectarea obligaţiilor asumate de concesionar cu privire la protejarea,
punerea în valoare sau, după caz, exploatarea monumentului istoric.
(2) Prin contractul de concesiune
sau prin actele adiţionale la acesta nu se poate
deroga de la sarcinile cuprinse în Obligaţia de folosinţă a monumentului
istoric.
Art. 14. - Reprezentanţii
împuterniciţi ai Ministerului Culturii şi Cultelor, în cazul concesiunilor de
interes naţional, respectiv ai serviciilor deconcentrate ale acestuia, în cazul
concesiunilor de interes local, vor controla modul de respectare a obligaţiilor
asumate de concesionar prin contractul de concesiune, în ceea ce priveşte
protejarea, exploatarea sau, după caz, punerea în valoare a monumentului istoric.
Art. 15. - Contravenţiile la
regimul de protejare a monumentelor istorice se constată şi se sancţionează în
conformitate cu prevederile Legii nr. 422/2001, cu modificările şi completările
ulterioare.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 16. - Dispoziţiile Legii nr.
219/1998, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la încheierea
contractului, căile de atac, exercitarea dreptului de control, precum şi
sancţiunile care se aplică pentru nerespectarea de către părţi a obligaţiilor
contractuale se aplică în mod corespunzător concesionării monumentelor
istorice.
Art. 17. - Contractele de concesiune
a terenurilor de orice natură vor fi înregistrate de către concesionar în
registrele de publicitate imobiliară, în termen de 30
de zile calendaristice de la data încheierii lor.
Art. 18. - Contractele de
concesiune încheiate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe îşi
păstrează valabilitatea.
Art. 19. - In termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe, Ministerul Culturii şi Cultelor va elabora şi va supune aprobării
Guvernului normele metodologice de aplicare.
Art. 20. - Prezenta ordonanţă
intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian lorgulescu
Ministrul administraţiei şi
internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe
Vlădescu