ORDIN Nr. 1649
din 17 februarie 2011
privind modificarea si
completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 946/2005 pentru
aprobarea Codului controlului intern, cuprinzand standardele de
management/control intern la entitatile publice si pentru dezvoltarea
sistemelor de control managerial
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 140 din 24 februarie 2011
In temeiul art. 10 alin. (4) din Hotarârea Guvernului
nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
în baza prevederilor art. 4 alin. (4), art. 5 alin. (2)
si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern si
controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare,
având în vedere prevederile art. 19 lit. d) si e) din
Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile
ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului finantelor publice
nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzând
standardele de management/control intern la entitatile publice si pentru
dezvoltarea sistemelor de control managerial, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 675 din 28 iulie 2005, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 2. - (1) Conducatorul fiecarei entitati publice
dispune, tinând cont de particularitatile cadrului legal de organizare si
functionare, precum si de standardele prevazute în anexa nr. 1, masurile
necesare pentru elaborarea si/sau dezvoltarea sistemului de control
intern/managerial, inclusiv a procedurilor formalizate pe activitati.
(2) Obiectivele, actiunile, responsabilitatile,
termenele, precum si alte componente ale masurilor respective se cuprind în
programul de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial, elaborat si
actualizat la nivelul fiecarei entitati publice.
(3) In program se evidentiaza, în mod distinct, si
actiunile de perfectionare profesionala, atât pentru persoanele cu functii de
conducere, cât si pentru cele de executie, prin cursuri organizate de Scoala de
Finante Publice si Vama, Agentia Nationala a Functionarilor Publici sau de alte
organisme abilitate."
2. La articolul 3, alineatele (1) si (2) se modifica
si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 3. - (1) In vederea monitorizarii, coordonarii si
îndrumarii metodologice a implementarii si/sau dezvoltarii sistemului de
control intern/managerial, conducatorul entitatii publice constituie, prin act
de decizie interna, o structura cu atributii în acest sens.
(2) Componenta, modul de organizare si de lucru, precum
si alte elemente privind structura prevazuta la alin. (1) se stabilesc, în
functie de volumul si de complexitatea activitatilor din fiecare entitate
publica, de catre conducatorul acesteia."
3. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 4. - (1) Programele elaborate si actualizate
conform art. 2 alin. (2), inclusiv actele administrative de constituire si
modificare a structurilor prevazute la art. 3 alin. (1), vor fi transmise, în
vederea informarii si armonizarii, la entitatile publice ierarhic superioare,
la termenele stabilite de acestea, dar nu mai târziu de data de 15 martie a
fiecarui an.
(2) Stadiul implementarii si dezvoltarii sistemelor de
control intern/managerial la nivelul entitatilor publice, precum si situatiile
deosebite, constatate în actiunile de monitorizare, coordonare si îndrumare
metodologica, derulate de structurile prevazute la art. 3 alin. (1), fac
obiectul informarii, prin întocmirea de situatii trimestriale/anuale, care se
transmit entitatilor publice ierarhic superioare, la termenele stabilite de
acestea.
(3) Institutiile publice în care se exercita functia de
ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor
sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special transmit Ministerului
Finantelor Publice, Unitatea centrala de armonizare a sistemelor de management
financiar si control, prin controlorii delegati numiti la acestea de catre
ministrul finantelor publice, situatii centralizatoare ale situatiilor trimestriale/anuale
prevazute la alin. (2), întocmite pe formatul-model prevazut în anexa nr. 3,
pâna la data de 25 a lunii urmatoare fiecarui trimestru încheiat, respectiv
pâna la 25 februarie a anului urmator, pentru anul precedent."
4. Dupa articolul 4 se introduce un nou articol,
articolul 41, cu urmatorul cuprins:
„Art. 41. - (1) Se aproba Instructiunile
privind întocmirea, aprobarea si prezentarea raportului anual al conducatorului
entitatii publice asupra sistemului de control intern/managerial, prevazute în
anexa nr. 4.
(2) Ministerul Finantelor Publice, prin Unitatea
centrala de armonizare a sistemelor de management financiar si control,
elaboreaza, în temeiul art. 4 alin. (5) si al art. 19 alin. (8) lit. h) si i)
din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern si controlul
financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
un raport anual privind controlul intern, care va cuprinde analiza activitatii
de control financiar preventiv si a stadiului implementarii sistemelor de
control intern/ managerial la nivelul institutiilor publice la care se exercita
functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special.
(3) Ministerul Finantelor Publice prezinta Guvernului
raportul prevazut la alin. (2), odata cu conturile generale anuale de executie
a bugetelor prevazute de lege."
5. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 5. - (1) In vederea asigurarii bunei gestiuni a
fondurilor publice si/sau a patrimoniului public, Ministerul Finantelor
Publice, prin Unitatea centrala de armonizare a sistemelor de management
financiar si control, avizeaza, din punctul de vedere al referirilor la
procedurile de control, proiectele de reglementari cu implicatii financiare,
care se elaboreaza si se aproba la nivelul entitatilor publice în care se exercita
functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului
asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, la
solicitarea acestora.
(2) Controlorii delegati numiti de ministrul finantelor
publice pentru exercitarea controlului financiar preventiv delegat si/sau
monitorizarea operatiunilor financiare la institutiile publice formuleaza, în
scris, la solicitarea ordonatorilor de credite sau a conducatorului
compartimentului initiator, un aviz consultativ privind masurile de control
prevazute în proiectele de proceduri elaborate în cadrul institutiei
respective, precum si conformitatea acestor proceduri cu prevederile
prezentului ordin."
6. Articolul 51 se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
„Art. 51. -Anexele nr. 1, 2, 3 si 4 fac parte
integranta din prezentul ordin."
7. Dupa anexa nr. 2 se introduc doua noi anexe,
anexele nr. 3 si 4, al caror continut este prevazut în anexele nr. 1 si 2, care
fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. II. - In tot cuprinsul ordinului, sintagmele
„control intern","control managerial" si „management/control
intern" se înlocuiesc cu sintagma „control intern/managerial".
Art. III. - Prezentul ordin se publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si va fi afisat pe pagina de internet a
Ministerului Finantelor Publice.
Art. IV. - Ordinul ministrului finantelor publice nr.
946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzând standardele de
management/control intern la entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor
de control managerial, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
675 din 28 iulie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu
modificarile si completarile aduse prin prezentul ordin, va fi republicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
ANEXA Nr. 1
(Anexa nr. 3 la Ordinul nr. 946/2005)
Institutia
publica............................................
Aprobat
Ordonator principal de credite
Numele si prenumele/semnatura/data
SITUATIE CENTRALIZATOARE,
trimestriala/anuala privind stadiul implementarii
sistemului de control intern/managerial la data de 1).................................................
CAPITOLUL I
Informatii generale 2)
Nr. crt.
|
Specificatii
|
Total (numar)
|
din care, aferent:
|
Observatii
|
Aparatului propriu
|
Institutiilor publice subordonate
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1.
|
Institutii publice subordonate
|
|
X
|
X
|
|
2.
|
Institutii publice în care s-a constituit structura cu atributii
de monitorizare, coordonare si îndrumare metodologica a sistemului de control
intern/managerial
|
|
|
|
|
3.
|
Institutii publice în care s-a elaborat si aprobat programul de
dezvoltare a sistemului de control intern/managerial
|
|
|
|
|
4.
|
Institutii publice care si-au stabilit obiectivele generale
|
|
|
|
|
5.
|
Obiective generale stabilite de catre institutiile publice de la
pct. 4
|
|
|
|
|
6.
|
Institutii publice care si-au inventariat activitatile
|
|
|
|
|
7.
|
Activitati inventariate de catre institutiile publice de la pct. 6
|
|
|
|
|
8.
|
Institutii publice care si-au inventariat activitatile
procedurabile
|
|
|
|
|
9.
|
Activitati procedurabile inventariate de catre institutiile
publice de la pct. 8
|
|
|
|
|
10.
|
Institutii publice care au elaborat proceduri
|
|
|
|
|
11.
|
Proceduri elaborate de catre institutiile publice de la pct. 10
|
|
|
|
|
12.
|
Institutii publice care au inventariat functiile sensibile
|
|
|
|
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
13.
|
Functii sensibile inventariate de catre institutiile publice de la
pct. 12
|
|
|
|
|
14.
|
Institutii publice care au elaborat indicatori asociati
obiectivelor
|
|
|
|
|
15.
|
Indicatori asociati obiectivelor elaborati de institutiile publice
de la pct. 14
|
|
|
|
|
16.
|
Institutii publice care au identificat, evaluat si înregistrat
riscuri
|
|
|
|
|
17.
|
Riscuri identificate, evaluate si înregistrate în Registrul
riscurilor de catre institutiile publice de la pct. 16
|
|
|
|
|
CAPITOLUL II
Stadiul implementarii standardelor de control
intern/managerial, conform rezultatelor autoevaluarii la data de 31 decembrie
20...3)
Denumirea standardului
|
Numarul de institutii publice care
raporteaza
|
din care:
|
Observatii
|
Aparat propriu
|
Institutii publice subordonate
|
I
|
PI
|
NI
|
I
|
PI
|
NI
|
I
|
PI
|
NI
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
I. MEDIUL DE CONTROL
|
Standardul 1 - Etica, integritatea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 2 -Atributii, functii, sarcini
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 3 - Competenta, performanta
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 4 - Functii sensibile
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 5 - Delegarea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 6 - Structura organizatorica
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. PERFORMANTA SI MANAGEMENTUL
RISCULUI
|
Standardul 7 - Obiective
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 8 - Planificarea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 9 - Coordonarea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 10 - Monitorizarea performantelor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 11 -Managementul riscului
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 15 - Ipoteze, reevaluari
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. INFORMAREA SI COMUNICAREA
|
Standardul 12 - Informarea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 13 - Comunicarea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 14 - Corespondenta si arhivarea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 16 - Semnalarea neregularitatilor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. ACTIVITATI DE CONTROL
|
Standardul 17 - Proceduri
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 18 - Separarea atributiilor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
Standardul 19 - Supravegherea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 20 - Gestionarea abaterilor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 21 - Continuitatea activitatii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 22 - Strategii de control
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 23 -Accesul la resurse
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V. AUDITAREA SI EVALUAREA
|
Standardul 24 - Verificarea si evaluarea controlului
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardul 25 -Auditul intern
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gradul de conformitate a sistemului de control intern/managerial
cu standardele de control intern/managerial...........................
Masuri de
adoptat...............................................................................................................................
|
Elaborat:
Structura cu atributii de monitorizare, coordonare si
îndrumare metodologica
Presedintele structurii:
Numele si
prenumele/semnatura/data............................................................
1) Data situatiei
centralizatoare si transmiterea acesteia:
- cap. I „Informatii generale" se întocmeste
trimestrial si se transmite Ministerului Finantelor Publice - Unitatea centrala
de armonizare a sistemelor de management financiar si control, prin controlorii
delegati, pâna la data de 25 a lunii urmatoare fiecarui trimestru încheiat, iar
data situatiei este, dupa caz, 31 martie, 30 iunie, 30 septembrie sau 31
decembrie;
- cap. II „Stadiul implementarii standardelor de control
intern/managerial, conform rezultatelor autoevaluarii" se întocmeste
anual, data situatiei fiind 31 decembrie, si se transmite pâna la 25 februarie
a anului urmator pentru anul precedent.
2) La cap. I se fac
urmatoarele precizari:
- cuprinde date cumulative, raportate de fiecare
institutie publica pentru perioada cuprinsa între data aprobarii propriului
program de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial si data
situatiei centralizatoare;
- numarul total de institutii publice subordonate, care
se înscrie pe rândul 1 coloana 2, cuprinde institutiile subordonate
ordonatorului principal de credite, conduse de ordonatori secundari sau, dupa
caz, tertiari de credite, precum si institutiile din subordinea ordonatorilor
secundari de credite;
- institutiile publice subordonate, care se înscriu pe
rândurile 2, 3, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16 coloana 4, se refera la institutiile
subordonate ordonatorului principal de credite, conduse de ordonatori secundari
sau, dupa caz, tertiari de credite, precum si institutiile din subordinea
ordonatorilor secundari de credite;
- în coloana 5 se înscriu inclusiv mentiuni cu privire
la situatiile deosebite, constatate în actiunile de monitorizare, coordonare si
îndrumare metodologica, derulate de structura constituita si investita cu
astfel de atributii în cadrul institutiei publice.
3) La cap. II se fac
urmatoarele precizari:
- abrevierile „I", „PI" si „NI",
corespunzatoare coloanelor 2-10, au urmatoarele semnificatii: „I" -
Implementat; „PI" - Partial implementat; „NI" - Neimplementat;
- coloanele 8-10 se completeaza de ordonatorul principal
de credite, prin cumularea informatiilor continute în coloana 6 din anexa nr.
4.2 „Situatia sintetica a rezultatelor autoevaluarii", transmise de
institutiile publice direct subordonate ordonatorului principal de credite,
conduse de ordonatori secundari (care transmit inclusiv pentru institutiile
aflate în subordine) sau, dupa caz, tertiari de credite.
ANEXA Nr. 2
(Anexa nr. 4 la Ordinul nr. 946/2005)
INSTRUCTIUNI
privind întocmirea, aprobarea si prezentarea
raportului asupra sistemului de control intern/managerial
1. Prevederi generale
1.1. In conformitate cu dispozitiile art. 4 alin. (3)
din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern si controlul
financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
conducatorul fiecarei entitati publice elaboreaza anual un raport asupra sistemului
de control intern/managerial, denumit în continuare raport, întocmit
potrivit formatului prevazut în anexa nr. 4.3. la prezentele instructiuni.
1.2. Primul raport anual are ca obiect sistemul de
control intern/managerial al entitatii publice, existent la data închiderii
exercitiului financiar al anului 2011.
1.3. Raportul constituie forma oficiala de asumare a
responsabilitatii manageriale de catre conducatorul entitatii publice cu
privire la sistemul de control intern/managerial si este documentul prin care
institutiile publice în care se exercita functia de ordonator principal de
credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al
bugetului oricarui fond special furnizeaza Ministerului Finantelor Publice
informatiile necesare elaborarii raportului prevazut de lege, care se prezinta
Guvernului.
1.4. Responsabilitatea manageriala defineste un raport
juridic de obligatie a îndeplinirii sarcinilor de catre managerul entitatii
publice sau al unei structuri organizatorice a acesteia, care presupune sa
exercite managementul în limitele unor determinari interne si externe, în
scopul realizarii eficace, eficiente si în conformitate cu dispozitiile legale
a obiectivelor stabilite, sa comunice si sa raspunda pentru neîndeplinirea obligatiilor
manageriale în conformitate cu raspunderea juridica. Raspunderea manageriala
deriva din responsabilitatea managerului pentru toate cele 5 componente ale
controlului intern/managerial în sectorul public: mediul de control;
performanta si managementul riscului; informarea si comunicarea; activitati de
control; auditarea si evaluarea.
1.5. Sintagma „entitate publica" este utilizata în
întelesul definit de art. 2 lit. m) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel:
„entitate publica -
autoritate publica, institutie publica, companie/societate nationala, regie
autonoma, societate comerciala la care statul sau o unitate
administrativ-teritoriala este actionar majoritar, cu personalitate juridica, care
utilizeaza/administreaza fonduri publice si/sau patrimoniu public."
1.6. Raportul cuprinde declaratii ale conducatorului
entitatii publice cu privire la sistemul de control intern/managerial al
entitatii, existent la data închiderii exercitiului financiar.
1.7. Declaratiile formulate de conducatorul entitatii
publice se întemeiaza pe datele, informatiile si constatarile rezultate din
operatiunea de autoevaluare a starii sistemului de control intern/managerial,
controalele ex-post, rapoartele de audit intern, precum si din recomandarile
rezultate din rapoartele de audit extern.
1.8. In vederea elaborarii raportului, conducatorul
entitatii publice dispune programarea si efectuarea de catre conducatorii de
compartimente aflati în subordine a operatiunii de autoevaluare a sistemului de
control intern/managerial.
1.9. Realizarea autoevaluarii constituie principala
forma de implementare a regulii de management definita de standardul 24
„Verificarea si evaluarea controlului" din Codul controlului intern,
conform careia entitatea publica trebuie sa instituie o functie de evaluare a
propriului sistem de control intern/managerial, a carei exercitare este în
responsabilitatea fiecareia dintre persoanele care ocupa o functie de conducere
în entitatea publica. Aceasta functie de autoevaluare nu poate fi nici
confundata si nici substituita de evaluarea sistemului de control
intern/managerial pe care o realizeaza compartimentul de audit public intern,
pe baza unei metodologii specifice, în aplicarea standardului 25 „Auditul
intern" si a normelor care reglementeaza activitatea în acest domeniu.
1.10. Pentru pregatirea autoevaluarii, conducatorul
entitatii publice poate recurge la capacitatea de consiliere a compartimentului
de audit intern, în conditiile prevederilor Ordinului ministrului finantelor
publice nr. 1.702/2005 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si
exercitarea activitatii de consiliere desfasurate de catre auditorii interni
din cadrul entitatilor publice, dar si a altor structuri cu rol de îndrumare metodologica
a implementarii sistemului de control intern/managerial si, dupa caz, la
consilierea de catre controlorul delegat numit de ministrul finantelor publice,
sa îsi exercite atributiile la respectiva entitate publica.
1.11. Operatiunea de autoevaluare a sistemului de
control intern/managerial al entitatii se realizeaza prin programarea si
efectuarea urmatoarelor actiuni:
a) convocarea unei reuniuni a structurii cu atributii de
monitorizare, coordonare si îndrumare metodologica privind sistemul propriu de
control intern/managerial, denumita în continuare structura, constituita
prin act de decizie interna a conducatorului entitatii publice, în conformitate
cu prevederile art. 3 alin. (1) din ordin, având ca obiect stabilirea masurilor
de organizare si realizare a operatiunii de autoevaluare;
b) completarea, de catre fiecare compartiment din
organigrama entitatii publice, a chestionarului de autoevaluare a stadiului de
implementare a standardelor de control intern/managerial", prevazut în
anexa nr. 4.1. la prezentele instructiuni, si asumarea de catre conducatorul de
compartiment, a realitatii datelor, informatiilor si constatarilor înscrise în
acesta;
c) întocmirea de catre structura a Situatiei sintetice a
rezultatelor autoevaluarii, prevazuta în anexa nr. 4.2. la prezentele
instructiuni, prin centralizarea informatiilor din chestionarele de
autoevaluare, semnate si transmise de conducatorii de compartimente;
d) aprecierea gradului de conformitate a sistemului
propriu de control intern/managerial cu standardele de control
intern/managerial, în raport cu numarul de standarde implementate, care se
realizeaza astfel:
- sistemul este conform daca sunt implementate minimum
22 de standarde, ramânând a fi implementate ulterior cel mult urmatoarele 3
standarde: 15 - Ipoteze, reevaluari; 20 - Gestionarea abaterilor; 22 -
Strategii de control;
- sistemul este partial conform daca sunt implementate
între 13 si 21 de standarde;
- sistemul este neconform daca sunt implementate mai
putin de 13 standarde.
1.12. Entitatea publica are obligatia sa elaboreze si sa
pastreze pe o perioada de cel putin 5 ani documentatia relevanta cu privire la
organizarea si functionarea sistemului de control intern/managerial propriu si
cea referitoare la operatiunea de autoevaluare a acestuia.
2. Continutul raportului
2.1. Formatul de raport cuprinde declaratiile minimal
obligatorii pe care trebuie sa le formuleze conducatorul entitatii publice.
2.2. Conducatorul entitatii publice poate include în
raport si alte informatii referitoare la anumite elemente ale sistemului de
control intern/managerial propriu, cum ar fi:
a) informatii si constatari care sa permita formularea
unor aprecieri în legatura cu eficacitatea sistemului în exercitiul financiar
urmator;
b) prezentarea unor elemente considerate relevante în
programul si activitatea compartimentului de audit intern;
c) stadiul implementarii masurilor/actiunilor/etapelor
prevazute în programul de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial;
d) formularea unor rezerve privind eficacitatea
sistemului de control intern/managerial, prin mentionarea uneia sau mai multor
slabiciuni semnificative ale sistemului, existente la data închiderii
exercitiului financiar, caz în care este obligatorie prezentarea masurilor
destinate înlaturarii acestora, precum si termenele de realizare aferente;
e) analiza raportului cost/beneficiu la stabilirea si
aplicarea masurilor de control intern/managerial.
2.3. In rapoartele elaborate de conducatorii
institutiilor publice care au calitatea de ordonator secundar de credite al
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului
oricarui fond special se va cuprinde, ca ultim alineat, o informare cu
urmatorul continut:
„Din analiza rapoartelor asupra sistemelor de control
intern/managerial transmise ordonatorului secundar de credite de catre
ordonatorii tertiari de credite direct subordonati rezulta ca:
- (nr.) institutii au sisteme conforme;
- (nr.) institutii au sisteme partial conforme;
- (nr.) institutii au sisteme neconforme."
2.4. In rapoartele elaborate de conducatorii
institutiilor publice care au calitatea de ordonator principal de credite al
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului
oricarui fond special se va cuprinde, ca ultim alineat, o informare cu
urmatorul continut:
„Din analiza rapoartelor asupra sistemelor de control
intern/managerial transmise ordonatorului principal de credite de catre
ordonatorii secundari si cei tertiari de credite, direct subordonati, rezulta
ca:
- (nr.) institutii au sisteme conforme;
- (nr.) institutii au sisteme partial conforme;
- (nr.) institutii au sisteme neconforme."
3. Aprobarea si prezentarea raportului
3.1. Raportul se aproba prin semnarea acestuia de catre
titularul de drept al competentei sau de catre titularul unei competente
delegate în conditiile legii, în conformitate cu principiul responsabilitatii
manageriale.
3.2. Raportul conducatorului entitatii publice se
transmite odata cu situatia financiara anuala si se prezinta organului ierarhic
superior la termenele stabilite de acesta, în cadrul termenului prevazut de
lege.
3.3. Au obligatia de a prezenta Ministerului Finantelor
Publice - Unitatea centrala de armonizare a sistemelor de management financiar
si control, rapoarte anuale, întocmite conform prezentelor instructiuni, numai
conducatorii institutiilor publice în care se exercita functia de ordonator
principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de
stat sau al bugetului oricarui fond special.
(Anexa nr. 4.1 la instructiuni)
Compartiment..........................................
Conducator de compartiment
....................................................................
Numele si prenumele, functia/semnatura/data
CHESTIONAR DE AUTOEVALUARE
a stadiului de implementare a standardelor de control
intern/managerial
Criterii generale de evaluare a
stadiului implementarii standardului1)
|
Raspuns si explicatii2)
|
La nivelul compartimentului
standardul este4):
|
Da/Nu3)
|
Explicatie asociata raspunsului
|
I/PI/NI
|
1
|
2
|
3
|
4
|
I. MEDIUL DE CONTROL
|
Standardul 1 - Etica, integritate
|
A fost comunicat personalului un cod de conduita, care stabileste
reguli de comportament etic în realizarea atributiilor de serviciu, aplicabil
atât personalului de conducere, cât si celui de executie din cadrul
compartimentului?
|
|
|
Salariatii beneficiaza de consiliere etica si li se aplica un
sistem de monitorizare a respectarii normelor de conduita?
|
|
|
Standardul 2 -Atributii, functii, sarcini
|
Personalului îi sunt aduse la cunostinta documentele actualizate
privind misiunea entitatii, regulamentele interne si fisele posturilor?
|
|
|
Sarcinile/atributiile asociate posturilor sunt stabilite în
concordanta cu competentele decizionale necesare realizarii acestora?
|
|
|
Standardul 3 - Competenta, performanta
|
Au fost analizate si stabilite cunostintele si aptitudinile
necesare a fi detinute în vederea îndeplinirii sarcinilor/atributiilor
asociate fiecarui post?
|
|
|
Sunt identificate nevoile de perfectionare a pregatirii
profesionale a personalului?
|
|
|
Sunt elaborate si realizate programe de pregatire profesionala a
personalului, conform nevoilor de perfectionare identificate anterior?
|
|
|
Standardul 4 - Functii sensibile
|
|
A fost întocmit inventarul functiilor sensibile?
|
|
|
Este stabilita o politica adecvata de rotatie a salariatilor din
functiile sensibile?
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Standardul 5 - Delegarea
|
|
Sunt stabilite si comunicate limitele competentelor si
responsabilitatilor care se deleaga?
|
|
|
Delegarea/subdelegarea de competenta se realizeaza în baza unor
proceduri specifice aprobate?
|
|
|
Standardul 6 - Structura organizatorica
|
|
Sunt efectuate analize, la nivelul principalelor activitati, în
scopul identificarii eventualelor disfunctionalitati în fixarea sarcinilor de
lucru individuale prin fisele posturilor si în stabilirea atributiilor
compartimentului?
|
|
|
Structura organizatorica asigura functionarea circuitelor si
fluxurilor informationale necesare supravegherii si realizarii activitatilor
proprii?
|
|
|
II. PERFORMANTA SI MANAGEMENTUL
RISCULUI
|
Standardul 7 - Obiective
|
Sunt stabilite obiectivele specifice la nivelul compartimentului?
|
|
|
Obiectivele sunt astfel stabilite încât sa raspunda pachetului de
cerinte S.M.A.R.T? (Unde: S - precise; M - masurabile si verificabile; A -
necesare; R - realiste; T - cu termen de realizare.)
|
|
|
Sunt stabilite activitatile individuale pentru fiecare salariat,
care sa conduca la atingerea obiectivelor specifice compartimentului?
|
|
|
Standardul 8 - Planificarea
|
|
Resursele alocate sunt astfel repartizate încât sa asigure
activitatile necesare realizarii obiectivelor specifice compartimentului?
|
|
|
In cazul modificarii obiectivelor specifice, sunt stabilite
masurile necesare pentru încadrarea în resursele repartizate?
|
|
|
|
Standardul 9 - Coordonarea
|
|
Sunt adoptate masuri de coordonare a deciziilor si activitatilor
compartimentului cu cele ale altor compartimente, în scopul asigurarii
convergentei si coerentei acestora?
|
|
|
|
In compartiment se realizeaza consultarea prealabila, în vederea
coordonarii activitatilor?
|
|
|
|
Standardul 10 - Monitorizarea performantelor
|
|
Este instituit un sistem de monitorizare si raportare a
performantelor, pe baza indicatorilor asociati obiectivelor specifice?
|
|
|
|
Atunci când necesitatile o impun, se efectueaza o reevaluare a
relevantei indicatorilor asociati obiectivelor specifice, în scopul operarii
corectiilor cuvenite?
|
|
|
|
Standardul 11 - Managementul riscului
|
|
Sunt identificate si evaluate principalele riscuri, proprii
activitatilor din cadrul compartimentului?
|
|
|
|
Sunt stabilite masuri de gestionare a riscurilor identificate si
evaluate la nivelul activitatilor din cadrul compartimentului?
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Este asigurata completarea/actualizarea registrului riscurilor?
|
|
|
Standardul 15 - Ipoteze, reevaluari
|
Stabilirea obiectivelor specifice are la baza formularea de
ipoteze/premise, acceptate prin consens?
|
|
|
Sunt reevaluate obiectivele specifice atunci când se constata
modificari ale ipotezelor/premiselor care au stat la baza fixarii acestora?
|
|
|
III. INFORMAREA SI COMUNICAREA
|
Standardul 12 - Informarea
|
Au fost stabilite tipurile de informatii, continutul, calitatea,
frecventa, sursele si destinatarii acestora, astfel încât personalul de
conducere si cel de executie, prin primirea si transmiterea informatiilor, sa
îsi poata îndeplini sarcinile de serviciu?
|
|
|
Colectarea, prelucrarea si centralizarea informatiilor se
realizeaza în sistem informatizat?
|
|
|
Standardul 13 - Comunicarea
|
Circuitele informationale (traseele pe care circula informatiile)
asigura o difuzare rapida, fluenta si precisa a informatiilor, astfel încât
acestea sa ajunga la timp la utilizatori?
|
|
|
Sunt stabilite canale adecvate de comunicare prin care managerii
si personalul de executie din cadrul unui compartiment sa fie informati cu
privire la proiectele de decizii sau initiative, adoptate la nivelul altor
compartimente, care le-ar putea afecta sarcinile si responsabilitatile?
|
|
|
Standardul 14 - Corespondenta si arhivarea
|
Sunt aplicate proceduri pentru primirea/expedierea, înregistrarea
si arhivarea corespondentei?
|
|
|
Reglementarile legale în vigoare cu privire la manipularea si
depozitarea informatiilor clasificate sunt cunoscute si aplicate în practica?
|
|
|
Standardul 16 - Semnalarea neregularitatilor
|
A fost comunicata salariatilor procedura aplicabila în cazul
semnalarii unor neregularitati?
|
|
|
In cazul semnalarii unor neregularitati, conducatorul de
compartiment a întreprins cercetarile adecvate în scopul elucidarii acestora
si a aplicat masurile care se impun?
|
|
|
IV. ACTIVITATI DE CONTROL
|
Standardul 17 - Proceduri
|
Pentru activitatile proprii au fost elaborate/actualizate
proceduri operationale?
|
|
|
Procedurile operationale comunicate salariatilor sunt aplicate?
|
|
|
Standardul 18 - Separarea atributiilor
|
Functiile de initiere, verificare si aprobare a operatiunilor sunt
functii separate si exercitate de persoane diferite?
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Conceperea si aplicarea procedurilor asigura separarea
atributiilor?
|
|
|
Standardul 19 - Supravegherea
|
|
Managerii supravegheaza si supervizeaza activitatile care intra în
responsabilitatea lor directa?
|
|
|
Supervizarea unor activitati care implica un grad ridicat de
expunere la risc se realizeaza pe baza unor proceduri prestabilite?
|
|
|
Standardul 20 - Gestiunea abaterilor
|
|
In situatia în care, din cauza unor circumstante deosebite, apar
abateri fata de procedurile stabilite, se întocmesc documente adecvate,
aprobate la nivel corespunzator, înainte de efectuarea operatiunilor?
|
|
|
Se efectueaza o analiza periodica a circumstantelor si a modului
cum au fost gestionate abaterile în vederea desprinderii, pentru viitor, a
unor concluzii de buna practica?
|
|
|
Standardul 21 - Continuitatea activitatii
|
|
Sunt inventariate situatiile generatoare de întreruperi în
derularea unor activitati?
|
|
|
Sunt stabilite si aplicate masuri pentru asigurarea continuitatii
activitatii, în cazul aparitiei unor situatii generatoare de întreruperi?
|
|
|
Standardul 22 - Strategii de control
|
|
Au fost elaborate strategii de control adecvate pentru atingerea
obiectivelor specifice?
|
|
|
Strategiile de control aplicate furnizeaza o asigurare rezonabila
cu privire la atingerea obiectivelor specifice?
|
|
|
Standardul 23 -Accesul la resurse
|
|
Sunt emise acte administrative de reglementare a accesului
salariatilor din compartiment la resursele materiale, financiare si
informationale?
|
|
|
Accesul personalului la resurse se realizeaza cu respectarea
stricta a normelor cuprinse în actele administrative de reglementare cu acest
obiect?
|
|
|
V.AUDITAREA SI EVALUAREA
|
Standardul 24 - Verificarea si evaluarea controlului
|
Conducatorul compartimentului realizeaza, anual, operatiunea de
autoevaluare a subsistemului de control intern/managerial existent la acest
nivel?
|
|
|
Operatiunile de autoevaluare a subsistemului de control
intern/managerial au drept rezultat date, informatii si constatari pertinente
necesare luarii de decizii operationale, precum si raportarii?
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Standardul 25 - Auditul intern
|
Compartimentul de audit intern executa, în
afara misiunilor de asigurare, planificate si aprobate de manager, si misiuni
de consiliere privind pregatirea procesului de autoevaluare a sistemului de
control intern/managerial al compartimentului?
|
|
|
Compartimentul de audit intern dispune de
suficient personal pentru a realiza integral programul anual de audit?
|
|
|
Concluzii cu privire la stadiul de
implementare a standardelor de control
intern/managerial....................................
Masuri de
adoptat.....................................................................................
|
1) Pe lânga
criteriile generale de evaluare a stadiului implementarii standardului,
structura cu atributii de monitorizare, coordonare si îndrumare metodologica
privind sistemul propriu de control intern/managerial poate defini si include
în chestionarul de autoevaluare si criterii specifice proprii.
2) Fiecare raspuns la
criteriile generale de evaluare din coloana 1 a chestionarului se motiveaza în
coloana 3 „Explicatie asociata raspunsului".
3) In cazul
criteriilor generale de evaluare aferente standardelor, neaplicabile unui
anumit compartiment, în coloana 2 se precizeaza „neaplicabil", prin
acronimul „NA", si se motiveaza în coloana 3 „Explicatie asociata
raspunsului".
4) Un standard
aplicabil la nivelul compartimentului se considera a fi:
- implementat (I), atunci când la fiecare dintre
criteriile generale de evaluare aferente standardului s-a raspuns cu „Da";
- partial implementat (PI), atunci când la cel putin
unul dintre criteriile generale de evaluare aferente standardului s-a raspuns
cu „Da";
- neimplementat (NI), atunci când la fiecare dintre
criteriile generale de evaluare aferente standardului s-a raspuns cu „Nu".
(Anexa nr. 4. 2 la instructiuni)
Entitatea publica............................
Presedintele structurii
............................................
Numele si prenumele/functia/semnatura/data
SITUATIA SINTETICA
a rezultatelor autoevaluarii
Denumirea standardului
|
Numarul compartimentelor în care
standardul este aplicabil
|
din care compartimente în care
standardul este:
|
La nivelul entitatii publice
standardul este:
|
I*)
|
PI
|
NI
|
I/PI/NI
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Total numar compartimente =
|
I. MEDIUL DE CONTROL
|
Standardul 1 - Etica, integritatea
|
|
|
|
|
|
Standardul 2 -Atributii, functii, sarcini
|
|
|
|
|
|
Standardul 3 - Competenta, performanta
|
|
|
|
|
|
Standardul 4 - Functii sensibile
|
|
|
|
|
|
Standardul 5 - Delegarea
|
|
|
|
|
|
Standardul 6 - Structura organizatorica
|
|
|
|
|
|
II. PERFORMANTA SI MANAGEMENTUL
RISCULUI
|
Standardul 7 - Obiective
|
|
|
|
|
|
Standardul 8 - Planificarea
|
|
|
|
|
|
Standardul 9 - Coordonarea
|
|
|
|
|
|
Standardul 10 - Monitorizarea performantelor
|
|
|
|
|
|
Standardul 11 -Managementul riscului
|
|
|
|
|
|
Standardul 15 - Ipoteze, reevaluari
|
|
|
|
|
|
III. INFORMAREA SI COMUNICAREA
|
Standardul 12 - Informarea
|
|
|
|
|
|
Standardul 13 - Comunicarea
|
|
|
|
|
|
Standardul 14 - Corespondenta si arhivarea
|
|
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Standardul 16 - Semnalarea neregularitatilor
|
|
|
|
|
|
IV. ACTIVITATI DE CONTROL
|
Standardul 17 - Proceduri
|
|
|
|
|
|
Standardul 18 - Separarea atributiilor
|
|
|
|
|
|
Standardul 19 - Supravegherea
|
Standardul 20 - Gestionarea abaterilor
|
|
|
|
|
|
Standardul 21 -Continuitatea activitatii
|
|
|
|
|
|
Standardul 22 - Strategii de control
|
|
|
|
|
|
Standardul 23 -Accesul la resurse
|
|
|
|
|
|
V. AUDITAREA SI EVALUAREA
|
Standardul 24 - Verificarea si evaluarea controlului
|
|
|
|
|
|
Standardul 25 -Auditul intern
|
|
|
|
|
|
Gradul de conformitate a sistemului de control intern/managerial
cu standardele..................................................
Masuri de
adoptat............................................................................................................................
|
*) La nivelul entitatii publice, un standard de control
intern/managerial se considera ca este:
- implementat (I),daca numarul compartimentelor
specificat în coloana 3, pe rândul corespunzator acelui standard, reprezinta
cel putin 90% din numarul compartimentelor precizate în coloana 2, pe acelasi
rând;
- partial implementat (PI), daca numarul
compartimentelor specificat în coloana 3, pe rândul corespunzator acelui
standard, reprezinta între 41% si 89% din numarul compartimentelor precizate în
coloana 2, pe acelasi rând;
- neimplementat (NI), daca numarul compartimentelor
specificat în coloana 3, pe rândul corespunzator acelui standard, nu depaseste
40% din numarul compartimentelor precizate în coloana 2, pe acelasi rând.
(Anexa nr. 4.3 la instructiuni)
Denumirea entitatii publice.....................
Nr......................../data...........................
RAPORT
asupra sistemului de control intern/managerial la
data de 31 decembrie 20...
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern si controlul financiar
preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
subsemnatul,..................................................................
(numele si prenumele), în calitate de...............................................................
(denumirea functiei de conducator al entitatii publice), declar
ca.......................................................... (denumirea
entitatii publice) dispune de un sistem de control intern/managerial a carui concepere
si aplicare....................................................
(permite/permite partial/nu permite),
conducerii.............................................................. (si,
dupa caz, Consiliului de administratie) sa furnizeze o asigurare rezonabila ca
fondurile publice alocate în scopul îndeplinirii obiectivelor generale si
specifice au fost utilizate în conditii de legalitate, regularitate,
eficacitate, eficienta si economicitate.
Aceasta declaratie se întemeiaza pe o apreciere
realista, corecta, completa si demna de încredere asupra sistemului de control
intern/managerial al entitatii, formulata în baza autoevaluarii acestuia.
Sistemul de control
intern/managerial...............................................................
(cuprinde/cuprinde partial/nu cuprinde) mecanisme de autocontrol, iar aplicarea
masurilor vizând cresterea eficacitatii acestuia....................... (are/nu
are)la baza evaluarea riscurilor.
Precizez ca declaratiile cuprinse în prezentul raport
sunt formulate prin asumarea responsabilitatii manageriale si au drept temei
datele, informatiile si constatarile consemnate în documentatia aferenta
autoevaluarii sistemului de control intern/managerial, detinuta în
cadrul........................................................ (denumirea
entitatii publice), precum si în rapoartele de audit intern si extern.
Prezentul raport s-a elaborat în conformitate cu
Instructiunile privind întocmirea, aprobarea si prezentarea raportului asupra
sistemului de control intern/managerial, prevazute în anexa nr. 4 la Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului
controlului intern cuprinzând standardele de management/control intern la
entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial,
cu modificarile si completarile ulterioare.
Pe baza rezultatelor autoevaluarii, apreciez ca, la data
de 31decembrie 20 ..., sistemul de control intern/managerial
al............................................................ (denumirea
entitatii publice)este.........................................................
(conform/partial conform/neconform)cu standardele cuprinse în Codul controlului
intern/managerial, cuprinzând standardele de control intern/managerial la
entitatile publice.
.......................................
(functia)
.......................................
(numele si prenumele)
.......................................
(semnatura si stampila)