LEGE
Nr. 21 din 18 ianuarie 1999
pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 18 din 21 ianuarie 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza prevenirea si sanctionarea activitatilor de
spalare a banilor.
Art. 2
In sensul acestei legi:
a) prin spalarea banilor se intelege faptele prevazute la art. 23, daca au
fost savarsite prin intermediul persoanelor juridice sau fizice mentionate la
art. 8;
b) prin bunuri se intelege orice categorii de valori, corporale sau
necorporale, inclusiv bani, mobile sau imobile, precum si actele juridice sau
documentele care atesta proprietatea acestora.
CAP. 2
Proceduri de identificare a clientilor si de prelucrare a informatiilor
referitoare la spalarea banilor
Art. 3
(1) De indata ce angajatul unei persoane juridice sau persoana fizica
dintre cele prevazute la art. 8 are suspiciuni ca o operatiune care urmeaza sa
aiba loc are drept scop spalarea banilor va sesiza persoana sau persoanele
desemnate conform art. 16, care, pe baza unor indicii temeinice, vor informa,
la randul lor, Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor,
denumit in continuare oficiul. Acesta va certifica imediat primirea
informatiei.
(2) Daca oficiul considera necesar, el poate decide, in mod justificat,
suspendarea efectuarii tranzactiei. Decizia va fi comunicata imediat, in scris,
persoanei juridice sau fizice careia i s-a cerut efectuarea tranzactiei.
(3) Pentru operatiunile de depunere sau de retragere de sume in numerar, in
lei sau in valuta, sume ce depasesc echivalentul in lei a 10.000 euro, personalul
din structurile prevazute la art. 8 va raporta oficiului in maximum 24 de ore
de la data efectuarii operatiunii. La transferul acestor sume din conturi
bancare vor fi aplicate prevederile alin. (1) si (2).
(4) Daca oficiul considera ca perioada de 24 de ore prevazuta la alin. (3)
este insuficienta, el poate formula in acest interval o cerere motivata catre
Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie, pentru a se prelungi perioada
necesara cu maximum 3 zile lucratoare. Parchetul de pe langa Curtea Suprema de
Justitie poate autoriza, o singura data, motivat, prelungirea solicitata sau
poate dispune incetarea suspendarii efectuarii tranzactiei.
(5) Cand cererea pentru prelungirea perioadei cu maximum 3 zile lucratoare
se dovedeste a fi neintemeiata, oficiul va raspunde civil pentru pierderea
financiara suportata de persoana fizica sau juridica in cauza.
(6) Daca decizia de neefectuare a tranzactiei nu este comunicata
persoanelor juridice prevazute la art. 8 in perioada mentionata la alin. (2) si
(3), acestea vor putea efectua tranzactia.
Art. 4
Daca o persoana dintre cele prevazute la art. 8 are cunostinta ca o
tranzactie pentru care a primit instructiuni sa o efectueze are ca scop
spalarea banilor si acesteia ii este imposibil sa nu o efectueze sau, prin
neefectuarea ei, este posibil sa zadarniceasca eforturile de a se urmari
beneficiarii operatiunii suspecte de spalare a banilor, institutia sau persoana
in cauza va informa oficiul imediat dupa ce a efectuat tranzactia. In asemenea
cazuri se va preciza motivul pentru care nu s-a putut transmite informatia
despre tranzactie, inainte ca aceasta sa se fi efectuat.
Art. 5
In cazul in care oficiul primeste informatii potrivit art. 3 sau 4, acesta
poate cere oricarei institutii competente sa furnizeze datele necesare
verificarii lor.
Art. 6
Oficiul va proceda la examinarea informatiei care i-a fost furnizata
potrivit art. 3 - 5. In cazul in care aceasta examinare aduce date sau indicii
temeinice referitoare la spalarea banilor, informatiile vor fi transmise de
indata Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
Art. 7
Furnizarea cu buna-credinta de informatii in conformitate cu prevederile
art. 3 - 5, facuta de catre persoanele juridice prevazute la art. 8 sau de
catre angajatii ori reprezentantii lor mentionati la art. 16, nu poate atrage
raspunderea disciplinara, civila sau penala a acestora.
Art. 8
Intra sub incidenta prezentei legi:
a) bancile, sucursalele bancilor straine si institutiile de credit;
b) institutiile financiare, cum ar fi: fonduri de investitii, societati de
investitii, societati de administrare a investitiilor, societati de depozitare,
de custodie, societati de valori mobiliare, fonduri de pensii si alte asemenea
fonduri, care indeplinesc urmatoarele operatiuni: creditarea, incluzand,
printre altele, creditul de consum, creditul ipotecar, factoringul, finantarea
tranzactiilor comerciale, inclusiv forfetarea, leasingul financiar, operatiuni
de plati, emiterea si administrarea unor mijloace de plata, carti de credit,
cecuri de calatorie si altele asemenea, acordarea sau asumarea de garantii si
subscrierea de angajamente, tranzactii pe cont propriu sau in contul clientilor
prin intermediul instrumentelor pietei monetare, cecuri, ordine de plata,
certificate de depozite si altele, schimb valutar, produse financiare derivate,
instrumente financiare legate de cursul valutar ori de rata dobanzilor, valori
mobiliare, participarea la emiterea de actiuni si oferirea de servicii legate
de aceste emisiuni, consultanta acordata intreprinderilor in probleme de
structura a capitalului, strategia industriala, consultanta si servicii in
domeniul fuziunilor si achizitiilor de intreprinderi, intermedierea pe pietele
interbancare, administrarea de portofolii si consultanta in acest domeniu,
custodia si administrarea valorilor mobiliare;
c) societatile de asigurari si reasigurari;
d) agentii economici care desfasoara activitati de jocuri de noroc ori de
amanet;
e) persoanele fizice si juridice care acorda asistenta de specialitate
juridica, notariala, contabila, financiar-bancara;
f) orice alta persoana fizica sau juridica, prin acte si fapte savarsite in
afara sistemului financiar-bancar.
Art. 9
(1) Persoanele juridice mentionate la art. 8 au obligatia sa stabileasca
identitatea clientilor pentru orice tranzactie a carei limita minima, in lei
sau in valuta, reprezinta echivalentul a 10.000 euro, indiferent daca
tranzactia are loc printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni
care au legatura intre ele.
(2) Cand suma nu este cunoscuta in momentul acceptarii tranzactiei,
persoana fizica sau juridica, obligata sa stabileasca identitatea clientilor,
va proceda la identificarea de indata a acestora, atunci cand este informata
despre valoarea tranzactiei si cand a stabilit ca a fost atinsa limita minima.
(3) De indata ce apare vreo informatie ca prin tranzactie se urmareste
spalarea banilor, se va proceda la identificarea clientilor, chiar daca
valoarea tranzactiei este mai mica decat limita minima stabilita de catre
oficiu.
Art. 10
(1) Datele de identificare a clientilor vor cuprinde:
a) in cazul persoanelor fizice: datele de stare civila mentionate in
documentele de identitate prevazute de lege;
b) in cazul persoanelor juridice: datele mentionate in documentele de
inmatriculare prevazute de lege, precum si dovada ca persoana fizica care
conduce tranzactia reprezinta legal persoana juridica.
(2) In cazul persoanelor juridice straine, la deschiderea de conturi
bancare vor fi solicitate acele documente din care sa rezulte identitatea
firmei, sediul, tipul de societate, locul inmatricularii, imputernicirea
speciala a celui care o reprezinta in tranzactie, precum si o traducere in
limba romana a documentelor autentificate de un notar public.
Art. 11
In cazul in care exista informatii, referitoare la clientii prevazuti la
art. 9 si 10, ca tranzactia nu se desfasoara in nume propriu, persoanele
juridice mentionate la art. 8 vor lua masuri pentru a obtine date despre
adevarata identitate a persoanei in interesul ori in numele careia actioneaza
acesti clienti, inclusiv de la oficiu.
Art. 12
(1) Cerintele de identificare nu vor fi impuse societatilor de asigurari si
reasigurari mentionate la art. 8, in legatura cu politele de asigurare de
viata, daca prima de asigurare sau ratele de plata anuale sunt mai mici sau
egale cu echivalentul in lei al sumei de 1.000 euro ori prima unica de
asigurare platita este, in echivalent lei, pana la 2.500 euro. Daca ratele de
prima periodice sau sumele de plata anuale sunt ori urmeaza a fi marite in asa
fel incat sa depaseasca limita sumei de 1.000 euro, respectiv de 2.500 euro, in
echivalent lei, se va cere identificarea clientilor.
(2) Cerintele de identificare nu sunt obligatorii in cazul subscrierii
politelor de asigurare emise de fondurile de pensii, obtinute in virtutea unui
contract de munca sau datorita profesiei asiguratului, cu conditia ca polita sa
nu poata fi rascumparata inainte de scadenta si sa nu poata fi folosita ca
garantie sau colateral pentru obtinerea unui imprumut.
(3) Cerintele de identificare nu se impun, daca s-a stabilit ca plata se va
face prin debitarea unui cont deschis pe numele clientului la o banca sau la o
institutie pentru economii.
Art. 13
(1) In fiecare caz in care identitatea este solicitata potrivit
prevederilor prezentei legi, persoana juridica sau persoana fizica prevazuta la
art. 8, care are obligatia identificarii clientului, va pastra o copie de pe
document, ca dovada de identitate, sau referinte de identitate, pentru o
perioada de 5 ani, incepand cu data cand se incheie relatia cu clientul.
(2) Persoanele juridice si fizice prevazute la art. 8, carora li se aplica
prevederile prezentei legi, vor pastra, intr-o forma care poate fi folosita ca
mijloc de proba in justitie, evidenta secundara sau operativa si inregistrari
ale tuturor tranzactiilor financiare care fac obiectul prezentei legi, pentru o
perioada de 5 ani de la executarea fiecarei tranzactii, dupa care vor fi
predate oficiului, pentru arhiva.
Art. 14
(1) Persoanele juridice si fizice prevazute la art. 8 vor intocmi raport
scris pentru fiecare tranzactie care, in virtutea naturii ei sau a caracterului
neobisnuit, raportat la contextul activitatilor obisnuite ale clientului, poate
fi legata de spalarea banilor.
(2) Raportul, a carui forma va fi stabilita de catre oficiu, va fi inaintat
acestuia.
Art. 15
Oficiul va asigura, pe cheltuiala proprie, programe speciale de instruire a
reprezentantilor persoanelor prevazute la art. 8. Persoanele juridice prevazute
la art. 8 vor stabili proceduri si metode de control intern pentru a preveni si
a impiedica spalarea banilor si vor asigura instruirea angajatilor pentru
recunoasterea tranzactiilor care pot fi legate de spalarea banilor si asupra
masurilor imediate ce trebuie luate in asemenea cazuri.
Art. 16
(1) Persoanele juridice prevazute la art. 8 vor desemna una sau mai multe
persoane care au responsabilitati in aplicarea prezentei legi, ale caror nume
vor fi comunicate oficiului, impreuna cu natura si cu limitele
responsabilitatilor mentionate.
(2) Fiecare persoana desemnata, conform alin. (1), de catre persoanele
juridice specificate la art. 8 raspunde de realizarea sarcinilor stabilite de
acestea in aplicarea prezentei legi.
Art. 17
Autoritatile cu drept de control financiar conform legii si cele de
supraveghere prudentiala a persoanelor juridice specificate la art. 8, care iau
cunostinta de date ce indica actiuni de spalare a banilor, vor informa despre
acestea oficiul.
Art. 18
(1) Personalul oficiului are obligatia de a nu divulga informatiile primite
in timpul activitatii decat in cadrul unei proceduri judiciare, inclusiv dupa
incetarea functiei, pe o durata de 5 ani.
(2) Este interzisa folosirea in scop personal de catre angajatii oficiului
a informatiilor primite atat in timpul activitatii, cat si dupa incetarea
acesteia.
(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) nu se aplica comunicarilor din cadrul
colaborarii mutuale facute in baza tratatelor internationale la care Romania
este parte sau in baza reciprocitatii, comunicarilor facute institutiilor
straine care au functiuni asemanatoare si care au obligativitatea pastrarii
secretului in conditii similare oficiului, daca asemenea comunicari sunt facute
in scopul indeplinirii atributiilor care rezulta din obiectul de activitate.
CAP. 3
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
Art. 19
(1) Se infiinteaza Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii
Banilor, organ de specialitate cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului, cu sediul in municipiul Bucuresti.
(2) Oficiul are ca obiect de activitate prevenirea si combaterea spalarii
banilor, scop in care primeste, analizeaza, prelucreaza informatii si sesizeaza
autoritatile abilitate prin lege.
(3) In vederea exercitarii atributiilor sale, oficiul isi constituie aparat
propriu, la nivel central si teritorial, dupa caz.
(4) La nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti se pot constitui
structuri operative, denumite in continuare structuri, conduse de un director.
(5) Nomenclatorul de functii, conditiile de studii si de vechime pentru
incadrarea si promovarea personalului oficiului se propun de catre acesta si se
aproba prin hotarare a Guvernului, avandu-se in vedere salarizarea personalului
din organele autoritatii judecatoresti.
(6) Oficiul este format din cate un reprezentant al Ministerului
Finantelor, Ministerului Justitiei, Ministerului de Interne, Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie, Bancii Nationale a Romaniei, Asociatiei
Romane a Bancilor si Curtii de Conturi, numiti in functii, pe o perioada de 5
ani, prin hotarare a Guvernului.
(7) Oficiul este condus de un presedinte, cu rang de secretar de stat,
numit de Guvern din randul membrilor oficiului, care are si calitatea de
ordonator principal de credite.
(8) Membrii oficiului trebuie sa indeplineasca, la data numirii,
urmatoarele conditii:
a) sa fie licentiati si sa aiba cel putin 10 ani vechime intr-o functie
economica sau juridica;
b) sa aiba domiciliul in Romania;
c) sa aiba numai cetatenia romana;
d) sa aiba exercitiul drepturilor civile si politice;
e) sa se bucure de o reputatie profesionala si morala nestirbita.
(9) In caz de vacanta a unui post in cadrul oficiului, conducatorul
autoritatii competente va propune Guvernului o noua persoana in termen de 30 de
zile de la data vacantarii.
(10) Membrii oficiului au obligatia sa comunice de indata, in scris,
presedintelui oficiului aparitia oricarei situatii de incompatibilitate cu
conditiile prevazute la alin. (8).
(11) Functia de membru al oficiului este incompatibila cu orice alta
functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul
superior.
(12) In perioada ocuparii functiei, membrii oficiului vor fi detasati,
respectiv contractul de munca al acestora va fi suspendat, urmand ca la
incetarea mandatului sa revina la functia de baza.
(13) Mandatul de membru al oficiului inceteaza in urmatoarele situatii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitatea de exercitare a mandatului pe o perioada mai mare
de 6 luni;
e) la survenirea unei incompatibilitati;
f) prin revocare de catre autoritatea care l-a numit.
(14) Personalul angajat in cadrul oficiului ori in structurile acestuia nu
poate ocupa nici un post si nu va indeplini vreo functie in nici una dintre
institutiile prevazute la art. 8 simultan cu calitatea de salariat al oficiului
sau al structurilor sale.
Art. 20
(1) Pentru functionarea oficiului si a structurilor acestuia, Guvernul si,
dupa caz, autoritatile administratiei publice locale vor transmite in administrarea
acestora imobilele necesare - terenuri si cladiri - din domeniul public sau
privat, in termen de 60 de zile de la data inregistrarii cererii.
(2) Oficiul isi intocmeste proiectul de buget propriu, pe care il
inainteaza Guvernului.
(3) Anual ori atunci cand Guvernul hotaraste, oficiul prezinta rapoarte de
activitate.
(4) In exercitarea atributiilor sale oficiul adopta decizii cu majoritate
de voturi.
CAP. 4
Raspunderi si sanctiuni
Art. 21
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
civila, disciplinara, contraventionala sau penala.
Art. 22
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000
lei la 20.000.000 lei nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 3 alin. (1),
art. 4, 6, 9 si 11 - 16, daca fapta nu este savarsita in astfel de conditii
incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune.
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) se aplica si persoanelor juridice.
(3) Contraventiile se constata si amenda se aplica de persoanele din cadrul
oficiului anume desemnate in acest scop.
(4) Dispozitiile prezentei legi se completeaza, in mod corespunzator, cu
prevederile Legii nr. 32/1968 pentru stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25 si 26.
Art. 23
(1) Constituie infractiunea de spalare a banilor si se pedepseste cu
inchisoare de la 3 la 12 ani:
a) schimbarea sau transferul de valori, cunoscand ca acestea provin din
savarsirea unor infractiuni: traficul de stupefiante; nerespectarea regimului
armelor si munitiilor in forma agravanta; nerespectarea regimului materialelor
nucleare sau al altor materii radioactive; nerespectarea regimului materiilor
explozive; falsificarea de monede sau de alte valori; proxenetismul; contrabanda;
santajul; lipsirea de libertate in mod ilegal; inselaciunea in domeniul bancar,
financiar sau de asigurari; bancruta frauduloasa; furtul si tainuirea de
autovehicule; nerespectarea regimului de ocrotire a unor bunuri; traficul de
animale ocrotite in tarile lor; comertul cu tesuturi si organe umane;
infractiunile savarsite prin intermediul calculatoarelor; infractiunile
savarsite cu carti de credit; infractiunile savarsite de persoane care fac
parte din asociatii de infractori; nerespectarea dispozitiilor privind importul
de deseuri si de reziduuri; nerespectarea dispozitiilor privind jocurile de
noroc; in scopul ascunderii sau disimularii originii ilicite a acestora, precum
si in scop de tainuire sau de favorizare a persoanelor implicate in astfel de activitati
sau presupuse ca s-ar sustrage consecintelor juridice ale faptelor lor;
b) ascunderea sau disimularea naturii reale a provenientei, apartenentei,
dispozitiei, miscarii proprietatii bunurilor sau a dreptului asupra acestora,
cunoscand ca aceste bunuri provin din savarsirea uneia dintre infractiunile
prevazute la lit. a);
c) dobandirea, posesia sau utilizarea de bunuri, cunoscand ca acestea
provin din savarsirea uneia dintre infractiunile prevazute la lit. a).
(2) Asocierea, initierea, aderarea sau sprijinirea sub orice forma, in
scopul savarsirii infractiunii de spalare a banilor, se pedepseste cu
inchisoare de la 5 la 15 ani.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 24
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 18 constituie infractiune si
se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
Art. 25
In cazul savarsirii infractiunilor prevazute la art. 23 si 24 se va
dispune, in conditiile art. 118 din Codul penal, si confiscarea bunurilor care
fac obiectul infractiunii, iar daca acestea nu se gasesc, infractorul este
obligat la plata echivalentului lor in bani.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 26
Identificarea clientilor potrivit art. 9 se va face de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi.
Art. 27
Limita minima a tranzactiei, prevazuta la art. 9 alin. (1), si limitele
maxime ale sumelor, prevazute la art. 12 alin. (1), pot fi modificate de
Guvern, la propunerea oficiului.
Art. 28
Prezenta lege intra in vigoare dupa 90 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, cu exceptia prevederilor art. 19, care intra in
vigoare de la data publicarii.
Art. 29
Cu 30 de zile inainte de data intrarii in vigoare a prezentei legi oficiul
va prezenta Guvernului spre aprobare regulamentul sau de organizare si
functionare, precum si regulamentele de organizare si functionare ale
structurilor sale.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 17 decembrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VASILE LUPU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
CRISTIAN DUMITRESCU