LEGE
Nr. 656 din 7 decembrie 2002
pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 904 din 12 decembrie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege instituie masuri de prevenire si combatere a spalarii
banilor.
Art. 2
In sensul prezentei legi:
a) prin spalarea banilor se intelege infractiunea prevazuta la art. 23;
b) prin bunuri se intelege bunurile corporale sau necorporale, mobile ori
imobile, precum si actele juridice sau documentele care atesta un titlu ori un
drept cu privire la acestea;
c) prin tranzactie suspecta se intelege operatiunea care, prin natura ei si
caracterul neobisnuit in raport cu activitatile clientului, trezeste
suspiciunea de spalare a banilor.
CAP. 2
Proceduri de identificare a clientilor si de prelucrare a informatiilor
referitoare la spalarea banilor
Art. 3
(1) De indata ce salariatul unei persoane juridice sau una dintre
persoanele fizice prevazute la art. 8 are suspiciuni ca o operatiune ce urmeaza
sa fie efectuata are ca scop spalarea banilor, va informa persoana desemnata
conform art. 14. alin. (1), care va sesiza imediat Oficiul National de
Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, denumit in continuare Oficiul.
Acesta va confirma primirea sesizarii.
(2) Daca Oficiul considera necesar, poate dispune, motivat, suspendarea
efectuarii operatiunii pe o perioada de 48 de ore.
(3) Daca Oficiul considera ca perioada de 48 de ore nu este suficienta,
poate solicita, motivat, inainte de expirarea acestui termen, Parchetului de pe
langa Curtea Suprema de Justitie prelungirea suspendarii efectuarii operatiunii
cu cel mult 3 zile lucratoare. Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie
poate autoriza o singura data prelungirea solicitata sau, dupa caz, poate
dispune incetarea suspendarii operatiunii.
(4) Oficiul trebuie sa comunice persoanelor prevazute la art. 8, in termen
de 24 de ore, decizia de suspendare a efectuarii operatiunii ori, dupa caz,
masura prelungirii acesteia, dispusa de Parchetul de pe langa Curtea Suprema de
Justitie.
(5) Daca Oficiul nu a facut comunicarea in termenul prevazut la alin. (4),
persoanele la care se refera art. 8 vor putea efectua operatiunea.
(6) Persoanele prevazute la art. 8 ori persoanele desemnate conform art. 14
alin. (1) vor raporta Oficiului, in cel mult 24 de ore, efectuarea
operatiunilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima
reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se
realizeaza prin una sau mai multe operatiuni legate intre ele.
(7) Prevederile alin. (6) se aplica si transferurilor externe in si din
conturi pentru sume a caror limita minima este echivalentul in lei a 10.000
euro.
(8) Se excepteaza de la raportarea catre Oficiu urmatoarele categorii de
operatiuni derulate prin trezoreria statului: eliberari de sume in numerar
privind drepturi salariale, platile efectuate de catre institutiile publice,
incasarile de impozite, taxe, contributii si orice alte venituri bugetare de la
persoane fizice si juridice, inclusiv sumele in numerar depuse de catre
institutiile publice, precum si operatiunile prevazute la alin. (7).
(9) Forma si continutul raportului pentru operatiunile prevazute la alin.
(1), (6) si (7) vor fi stabilite prin decizie a plenului Oficiului, in termen
de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 4
Persoanele prevazute la art. 8, care au cunostinta ca o operatiune ce
urmeaza sa fie efectuata are ca scop spalarea banilor, pot sa efectueze
operatiunea fara informarea prealabila a Oficiului, daca tranzactia se impune a
fi efectuata imediat sau daca neefectuarea ei ar zadarnici eforturile de
urmarire a beneficiarilor tranzactiei suspecte. Aceste persoane sunt obligate
insa sa informeze Oficiul de indata, dar nu mai tarziu de 24 de ore, despre
tranzactia efectuata, precizand si motivul pentru care nu au facut informarea,
potrivit art. 3.
Art. 5
(1) Oficiul poate cere persoanelor mentionate la art. 8, precum si
institutiilor competente datele si informatiile necesare indeplinirii
atributiilor stabilite de lege. Informatiile in legatura cu sesizarile primite
potrivit art. 3 si 4 au caracter confidential.
(2) Persoanele prevazute la art. 8 vor transmite Oficiului datele si
informatiile solicitate, in termen de 30 de zile de la data primirii cererii.
(3) Secretul profesional la care sunt tinute persoanele prevazute la art. 8
nu este opozabil Oficiului.
(4) Oficiul poate face schimb de informatii, in baza reciprocitatii, cu
institutii straine care au functii asemanatoare si care au obligatia pastrarii
secretului in conditii similare, daca asemenea comunicari sunt facute in scopul
prevenirii si combaterii spalarii banilor.
Art. 6
(1) Oficiul va proceda la analizarea si prelucrarea informatiilor, iar
atunci cand se constata existenta unor indicii temeinice de spalare a banilor,
informatiile vor fi transmise de indata procurorului general al Parchetului de
pe langa Curtea Suprema de Justitie.
(2) Daca in urma analizarii si prelucrarii informatiilor primite de Oficiu
nu se constata existenta unor indicii temeinice de spalare a banilor, Oficiul
pastreaza informatiile in evidenta.
(3) Daca informatiile prevazute la alin. (2) nu sunt completate timp de 5
ani, ele se claseaza in cadrul Oficiului.
(4) Dupa primirea sesizarilor, Parchetul de pe langa Curtea Suprema de
Justitie poate solicita motivat Oficiului completarea acestora, daca apreciaza
ca informatiile sunt insuficiente.
(5) Oficiul are obligatia de a pune la dispozitie Parchetului de pe langa
Curtea Suprema de Justitie sau, dupa caz, Parchetului National Anticoruptie, la
solicitarea acestora, datele si informatiile pe care le-a obtinut potrivit
dispozitiilor prezentei legi.
(6) Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie va comunica
trimestrial, la cererea Oficiului, stadiul de rezolvare a sesizarilor
transmise.
Art. 7
Transmiterea cu buna-credinta de informatii, in conformitate cu prevederile
art. 3 - 5, de catre persoanele prevazute la art. 8 sau de catre persoanele
desemnate potrivit art. 14 alin. (1) nu poate atrage raspunderea disciplinara,
civila sau penala a acestora.
Art. 8
Intra sub incidenta prezentei legi:
a) bancile, sucursalele bancilor straine si institutiile de credit;
b) institutiile financiare, cum ar fi: fonduri de investitii, societati de
investitii, societati de administrare a investitiilor, societati de depozitare,
de custodie; societati de valori mobiliare, fonduri de pensii si alte asemenea
fonduri, care indeplinesc urmatoarele operatiuni: creditarea, incluzand,
printre altele, creditul de consum, creditul ipotecar, factoringul, finantarea
tranzactiilor comerciale, inclusiv forfetarea, leasingul financiar, operatiuni
de plati, emiterea si administrarea unor mijloace de plata, carti de credit,
cecuri de calatorie si altele asemenea, acordarea sau asumarea de garantii si subscrierea
de angajamente, tranzactii pe cont propriu sau in contul clientilor prin
intermediul instrumentelor pietei monetare, cecuri, ordine de plata,
certificate de depozite etc., schimb valutar, produse financiare derivate,
instrumente financiare legate de cursul valutar ori de rata dobanzilor, valori
mobiliare, participarea la emiterea de actiuni si oferirea de servicii legate
de aceste emisiuni, consultanta acordata intreprinderilor in probleme de
structura a capitalului, strategia industriala, consultanta si servicii in
domeniul fuziunilor si al achizitiilor de intreprinderi, intermedierea pe
pietele interbancare, administrarea de portofolii si consultanta in acest
domeniu, custodia si administrarea valorilor mobiliare;
c) societatile de asigurari si reasigurari;
d) agentii economici care desfasoara activitati de jocuri de noroc, amanet,
vanzari-cumparari de obiecte de arta, metale si pietre pretioase, dealeri,
turism, prestari de servicii si orice alte activitati similare care implica
punerea in circulatie a valorilor;
e) persoanele fizice si juridice care acorda asistenta de specialitate
juridica, notariala, contabila, financiar-bancara, cu respectarea dispozitiilor
legale privind secretul profesional;
f) persoanele cu atributii in procesul de privatizare;
g) oficiile postale si persoanele juridice care presteaza servicii de
transmitere de bani, in lei sau in valuta;
h) agentii imobiliari;
i) trezoreria statului;
j) casele de schimb valutar;
k) orice alta persoana fizica sau juridica, pentru acte si fapte savarsite
in afara sistemului financiar-bancar.
Art. 9
(1) Persoanele prevazute la art. 8 au obligatia sa stabileasca identitatea
clientilor la initierea unor relatii de afaceri, deschiderea unor conturi sau
oferirea unor servicii.
(2) Obligatia de identificare a clientilor este necesara si in cazul altor
operatiuni decat cele la care se refera alin. (1), a caror valoare minima
reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se
desfasoara prin una sau mai multe operatiuni legate intre ele.
(3) De indata ce exista o informatie ca prin operatiune se urmareste
spalarea banilor, se va proceda la identificarea clientilor, chiar daca
valoarea operatiunii este mai mica decat limita minima stabilita la alin. (2).
(4) Cand suma nu este cunoscuta in momentul acceptarii tranzactiei,
persoana fizica sau juridica obligata sa stabileasca identitatea clientilor va
proceda la identificarea de indata a acestora, atunci cand este informata despre
valoarea tranzactiei si cand a stabilit ca a fost atinsa limita minima
prevazuta la alin. (2).
(5) Prevederile alin. (1) - (4) se aplica si operatiunilor desfasurate
intre persoane care nu sunt prezente fizic la efectuarea acestora.
Art. 10
(1) Datele de identificare a clientilor vor cuprinde:
a) in cazul persoanelor fizice - datele de stare civila mentionate in
documentele de identitate prevazute de lege;
b) in cazul persoanelor juridice - datele mentionate in documentele de
inmatriculare prevazute de lege, precum si dovada ca persoana fizica care
conduce tranzactia reprezinta legal persoana juridica.
(2) In cazul persoanelor juridice straine, la deschiderea de conturi
bancare vor fi solicitate acele documente din care sa rezulte identitatea
firmei, sediul, tipul de societate, locul inmatricularii, imputernicirea
speciala a celui care o reprezinta in tranzactie, precum si o traducere in
limba romana a documentelor autentificate de un birou al notarului public.
Art. 11
In cazul in care exista informatii referitoare la clientii prevazuti la
art. 9 si 10, in sensul ca tranzactia nu se desfasoara in nume propriu,
persoanele juridice mentionate la art. 8 vor lua masuri pentru a obtine date
despre adevarata identitate a persoanei in interesul ori in numele careia
actioneaza acesti clienti, inclusiv de la Oficiu.
Art. 12
(1) Cerintele de identificare nu vor fi impuse societatilor de asigurari si
reasigurari mentionate la art. 8, in legatura cu politele de asigurare de
viata, daca prima de asigurare sau ratele de plata anuale sunt mai mici ori
egale cu echivalentul in lei al sumei de 1.000 euro ori prima unica de
asigurare platita este, in echivalent lei, pana la 2.500 euro. Daca ratele de
prima periodice sau sumele de plata anuale sunt ori urmeaza sa fie marite in
asa fel incat sa depaseasca limita sumei de 1.000 euro, respectiv de 2.500
euro, in echivalent lei, se va cere identificarea clientilor.
(2) Cerintele de identificare a clientilor nu sunt obligatorii in cazul
subscrierii politelor de asigurare emise de fondurile de pensii, obtinute in
virtutea unui contract de munca sau datorita profesiei asiguratului, cu
conditia ca polita sa nu poata fi rascumparata inainte de scadenta si sa nu
poata fi folosita ca garantie sau colateral pentru obtinerea unui imprumut.
(3) Cerintele de identificare a clientilor nu se impun daca s-a stabilit ca
plata se va face prin debitarea unui cont deschis pe numele clientului la o
banca sau la o institutie pentru economii.
Art. 13
(1) In fiecare caz in care identitatea este solicitata potrivit
prevederilor prezentei legi, persoana juridica sau persoana fizica prevazuta la
art. 8, care are obligatia identificarii clientului, va pastra o copie de pe
document, ca dovada de identitate, sau referinte de identitate, pentru o
perioada de 5 ani, incepand cu data cand se incheie relatia cu clientul.
(2) Persoanele prevazute la art. 8 vor pastra evidentele secundare sau
operative si inregistrarile tuturor operatiunilor financiare care fac obiectul
prezentei legi, pentru o perioada de 5 ani de la efectuarea fiecarei
operatiuni, intr-o forma corespunzatoare, pentru a putea fi folosite ca
mijloace de proba in justitie.
Art. 14
(1) Persoanele juridice prevazute la art. 8 vor desemna una sau mai multe
persoane care au responsabilitati in aplicarea prezentei legi, ale caror nume
vor fi comunicate Oficiului, impreuna cu natura si cu limitele
responsabilitatilor mentionate.
(2) Persoanele desemnate conform alin. (1) raspund pentru indeplinirea
sarcinilor stabilite in aplicarea prezentei legi.
Art. 15
Persoanele desemnate conform art. 14 alin. (1) si persoanele prevazute la
art. 8 vor intocmi pentru fiecare tranzactie suspecta un raport scris, in forma
stabilita de Oficiu, care va fi transmis imediat acestuia.
Art. 16
(1) Persoanele juridice prevazute la art. 8 vor stabili proceduri si metode
adecvate de control intern pentru a preveni si a impiedica spalarea banilor si
vor asigura instruirea angajatilor pentru recunoasterea operatiunilor care pot
fi legate de spalarea banilor si luarea masurilor imediate ce se impun in
asemenea situatii.
(2) Oficiul va participa la programele speciale de instruire a
reprezentantilor persoanelor prevazute la art. 8.
Art. 17
(1) Autoritatile cu atributii de control financiar, conform legii, si cele
de supraveghere prudentiala a persoanelor prevazute la art. 8 vor verifica si
vor controla, in cadrul atributiilor de serviciu, modul de aplicare a
prevederilor prezentei legi, iar atunci cand din datele obtinute rezulta
suspiciuni de spalare a banilor sau alte incalcari ale dispozitiilor prezentei
legi vor informa de indata Oficiul.
(2) Oficiul poate efectua verificari si controale comune cu autoritatile
prevazute la alin. (1) la persoanele mentionate la art. 8.
Art. 18
(1) Personalul Oficiului are obligatia de a nu transmite informatiile
primite in timpul activitatii decat in conditiile legii. Obligatia se mentine
si dupa incetarea functiei, pe o durata de 5 ani.
(2) Persoanele prevazute la art. 8 si salariatii acestora au obligatia de a
nu transmite, in afara conditiilor prevazute de lege, informatiile detinute in
legatura cu spalarea banilor si de a nu avertiza clientii cu privire la
sesizarea Oficiului.
(3) Este interzisa folosirea in scop personal de catre salariatii Oficiului
si ai persoanelor prevazute la art. 8 a informatiilor primite, atat in timpul
activitatii, cat si dupa incetarea acesteia.
CAP. 3
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
Art. 19
(1) Oficiul functioneaza ca organ de specialitate cu personalitate juridica
in subordinea Guvernului, cu sediul in municipiul Bucuresti.
(2) Oficiul are ca obiect de activitate prevenirea si combaterea spalarii
banilor, scop in care primeste, analizeaza, prelucreaza informatii si
sesizeaza, in conditiile art. 6 alin. (1), Parchetul de pe langa Curtea Suprema
de Justitie.
(3) In vederea exercitarii atributiilor sale, Oficiul are constituit un
aparat propriu, la nivel central, a carui organigrama se aproba prin hotarare a
Guvernului.
(4) Oficiul este condus de un presedinte cu rang de secretar de stat, numit
de Guvern din randul membrilor plenului Oficiului, care are calitatea de
ordonator principal de credite.
(5) Plenul Oficiului este structura deliberativa si de decizie, fiind
format din cate un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice,
Ministerului Justitiei, Ministerului de Interne, Parchetului de pe langa Curtea
Suprema de Justitie, Bancii Nationale a Romaniei, Curtii de Conturi si
Asociatiei Romane a Bancilor, numit in functie pe o perioada de 5 ani, prin
hotarare a Guvernului.
(6) In exercitarea atributiilor sale plenul Oficiului adopta decizii cu
votul majoritatii membrilor acestuia.
(7) Membrii plenului Oficiului trebuie sa indeplineasca, la data numirii,
urmatoarele conditii:
a) sa fie licentiati si sa aiba cel putin 10 ani vechime intr-o functie
economica sau juridica;
b) sa aiba domiciliul in Romania;
c) sa aiba numai cetatenia romana;
d) sa aiba exercitiul drepturilor civile si politice;
e) sa se bucure de o inalta competenta profesionala si morala nestirbita.
(8) Se interzice membrilor plenului Oficiului sa faca parte din partide
politice sau sa desfasoare activitati publice cu caracter politic.
(9) Functia de membru al plenului Oficiului este incompatibila cu orice
alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din
invatamantul superior.
(10) Membrii plenului Oficiului au obligatia sa comunice de indata, in
scris, presedintelui Oficiului aparitia oricarei situatii de incompatibilitate.
(11) In perioada ocuparii functiei membrii plenului Oficiului vor fi
detasati, respectiv raportul de munca al acestora va fi suspendat, urmand ca la
incetarea mandatului sa revina la functia detinuta anterior.
(12) In caz de vacanta a unui post in cadrul plenului Oficiului,
conducatorul autoritatii competente va propune Guvernului o noua persoana, in
termen de 30 de zile de la data vacantarii postului.
(13) Mandatul de membru al plenului Oficiului inceteaza in urmatoarele
situatii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitatea de exercitare a mandatului pe o perioada mai mare
de 6 luni;
e) la survenirea unei incompatibilitati;
f) prin revocare de catre autoritatea care l-a numit.
(14) Personalul angajat al Oficiului nu poate ocupa nici un post sau nu
poate indeplini vreo functie in cadrul nici uneia dintre persoanele juridice
prevazute la art. 8 in acelasi timp cu activitatea de salariat al Oficiului.
(15) Pentru functionarea Oficiului Guvernul va transmite in administrarea
acestuia imobilele necesare - terenuri si cladiri - din domeniul public si
privat, in termen de 60 de zile de la data inregistrarii cererii.
(16) Oficiul poate participa la activitatile organismelor internationale de
specialitate si poate fi membru al acestora. Plenul Oficiului decide privind
oportunitatea participarii la astfel de activitati.
Art. 20
(1) Membrii plenului Oficiului beneficiaza de drepturile prevazute de lege
pentru persoanele care indeplinesc functii de demnitate publica. Indemnizatia
membrilor plenului Oficiului se stabileste conform prevederilor art. 19 si ale
pct. 6 din anexa nr. II/2 din Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire
a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane
care ocupa functii de demnitate publica, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Salarizarea personalului de specialitate si a personalului auxiliar de
specialitate se realizeaza potrivit Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si
alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Nomenclatorul de functii, conditiile de studii si de vechime pentru
incadrarea, promovarea si salarizarea personalului Oficiului, precum si
reglementarea legala in functie de care se stabileste salarizarea sunt cuprinse
in anexa care face parte integranta din prezenta lege.
(4) Avansarea in grade si trepte profesionale a personalului prevazut la
alin. (2) se va realiza prin testare profesionala, in conditiile de vechime
stabilite conform anexei.
(5) Indemnizatia de incadrare a personalului de specialitate, stabilita
conform cap. I din anexa, este unica forma de remunerare lunara a activitatii
corespunzatoare functiei fara acordarea nici unuia dintre sporurile prevazute
de Legea nr. 50/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
si reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si a obligatiilor
care se determina in raport cu venitul salarial.
(6) Personalul auxiliar de specialitate beneficiaza, pe langa salariul de
baza stabilit potrivit anexei la prezenta lege, si de sporurile prevazute de
Legea nr. 50/1996, republicata, modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 83/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 334/2001, pentru
functiile cu care se asimileaza.
(7) Personalul din cadrul Oficiului, care ocupa functii specifice
sectorului bugetar, va fi salarizat conform legislatiei referitoare la
salarizarea personalului din ministere si alte organe centrale de specialitate.
(8) Personalul salarizat in baza prezentei legi are dreptul pe perioada
concediului de odihna, pe langa indemnizatia de concediu, la o prima egala cu
indemnizatia de incadrare bruta sau, dupa caz, la salariul de baza brut din
luna anterioara plecarii in concediu, care se impoziteaza separat.
CAP. 4
Raspunderi si sanctiuni
Art. 21
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
civila, disciplinara, contraventionala sau penala.
Art. 22
(1) Constituie contraventie urmatoarele fapte:
a) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 3 alin. (1) si (6), art. 4
si 9;
b) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 5 alin. (2), art. 11, art.
13 - 15, art. 16 alin. (1) si la art. 17.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) se sanctioneaza cu amenda
de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei, iar contraventiile prevazute la alin.
(1) lit. b) se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 200.000.000 lei.
(3) Sanctiunile prevazute la alin. (2) se aplica si persoanelor juridice.
(4) Contraventiile se constata si amenda se aplica de personalul desemnat
din cadrul Oficiului si al autoritatilor prevazute la art. 17.
(5) Dispozitiile prezentei legi referitoare la contraventii se completeaza
in mod corespunzator cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, cu exceptia art. 28 si 29.
Art. 23
(1) Constituie infractiunea de spalare a banilor si se pedepseste cu
inchisoare de la 3 la 12 ani:
a) schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscand ca provin din savarsirea
de infractiuni, in scopul ascunderii sau al disimularii originii ilicite a
acestor bunuri sau in scopul de a ajuta persoana care a savarsit infractiunea
din care provin bunurile sa se sustraga de la urmarire, judecata sau executarea
pedepsei;
b) ascunderea sau disimularea adevaratei naturi a provenientei, a situarii,
a dispozitiei, a circulatiei sau a proprietatii bunurilor ori a drepturilor
asupra acestora, cunoscand ca bunurile provin din savarsirea de infractiuni;
c) dobandirea, detinerea sau folosirea de bunuri, cunoscand ca acestea
provin din savarsirea de infractiuni.
(2) Asocierea sau initierea unei asocieri, aderarea ori sprijinirea, sub orice
forma, a unei astfel de asocieri, in scopul savarsirii infractiunii de spalare
a banilor se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 15 ani.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 24
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 18 constituie infractiune si
se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
Art. 25
(1) In cazul infractiunilor prevazute la art. 23 si 24 se aplica
dispozitiile art. 118 din Codul penal privind confiscarea bunurilor.
(2) Daca bunurile care fac obiectul infractiunii prevazute la art. 23 nu se
gasesc, se confisca echivalentul lor in bani sau bunurile dobandite in locul
acestora.
(3) Pentru a garanta aducerea la indeplinire a confiscarii bunurilor se pot
lua masurile asiguratorii prevazute de Codul de procedura penala.
Art. 26
In cazul infractiunilor prevazute la art. 23 si 24, secretul bancar si
secretul profesional nu sunt opozabile organelor de urmarire penala, dupa
inceperea de catre procuror a urmaririi penale, si nici instantelor de
judecata. Datele si informatiile solicitate de procuror sau de instanta de
judecata se comunica de catre persoanele prevazute la art. 8, la cererea scrisa
a procurorului, in cursul urmaririi penale, sau a instantei, in cursul
judecatii.
Art. 27
(1) Cand exista indicii temeinice ca o persoana care pregateste comiterea
infractiunii de spalare a banilor foloseste sisteme de telecomunicatii sau
informatice, procurorul poate sa dispuna, pe o perioada determinata, accesul la
aceste sisteme.
(2) Procurorul poate, de asemenea, sa dispuna, cand exista indicii
temeinice cu privire la savarsirea infractiunii de spalare a banilor, punerea
sub supraveghere pe o durata determinata a conturilor bancare si a conturilor
asimilate acestora.
(3) Dispozitiile art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala se aplica
in mod corespunzator.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 28
Identificarea clientilor, potrivit art. 9, se va face de la data intrarii
in vigoare a prezentei legi.
Art. 29
Limita minima a operatiunii prevazute la art. 9 alin. (2) si limitele
maxime ale sumelor prevazute la art. 12 alin. (1) pot fi modificate prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Oficiului.
Art. 30
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Oficiul va prezenta Guvernului spre aprobare regulamentul sau de organizare si
functionare.
Art. 31
Legea nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 21 ianuarie
1999, cu modificarile ulterioare, se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 21 noiembrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26
noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
ANEXA 1
I. Salarizarea personalului de specialitate din Oficiul National de
Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
________________________________________________________________________________
Nr. Functia Nivelul Reglementarea legala in functie Vechimea in
crt. studiilor de care se stabileste salarizarea specialitate
________________________________________________________________________________
1. Director S Coeficientul de multiplicare -
prevazut in
Ordonanta Guvernului nr. 83/2000
anexa nr. 1 cap. A nr. crt. 15
________________________________________________________________________________
2. Sef serviciu S Coeficientul de multiplicare -
prevazut in
Ordonanta Guvernului nr. 83/2000
anexa nr. 1 cap. A nr. crt. 16
________________________________________________________________________________
3. Analist S Coeficientul de multiplicare 8 ani in
financiar prevazut in functii
gradul I Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 economice sau
anexa nr. 1 cap. A nr. crt. 17 juridice
________________________________________________________________________________
4. Analist S Coeficientul de multiplicare 6 ani in
financiar prevazut in functii
gradul II Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 economice sau
anexa nr. 1 cap. A nr. crt. 22 juridice
________________________________________________________________________________
5. Analist S Coeficientul de multiplicare 4 ani in
financiar prevazut in functii
gradul III Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 economice sau
anexa nr. 1 cap. A nr. crt. 23 juridice
________________________________________________________________________________
6. Analist S Coeficientul de multiplicare 2 ani in
financiar prevazut in functii
gradul IV Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 economice sau
anexa nr. 1 cap. A nr. crt. 28 juridice
________________________________________________________________________________
II. Salarizarea personalului auxiliar de specialitate din Oficiul National
de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
________________________________________________________________________________
Nr. Functia Nivelul Reglementarea legala in functie Vechimea in
crt. studiilor de care se stabileste salarizarea specialitate
________________________________________________________________________________
1. Asistent M Coeficientul de multiplicare 7 ani in
functii
analist prevazut in auxiliare
treapta I Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 juridice,
anexa nr. 2 cap. A nr. crt. 9 economice sau
administrative
________________________________________________________________________________
2. Asistent M Coeficientul de multiplicare 4 ani in
functii
analist prevazut in auxiliare
treapta II Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 juridice,
anexa nr. 2 cap. A nr. crt. 10 economice sau
administrative
________________________________________________________________________________
NOTA:
Pentru activitatea informatica se pot angaja in functia de analist
financiar absolventi ai institutiilor de invatamant superior de profil
informatic.