E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A fost modificat de:
Legea 656 2002 abrogat de Legea 129 2019
Legea 656 2002 admite exceptie Decizia 418 2018
Legea 656 2002 modificat si completat de Legea 125 2017
Legea 656 2002 modificat de OUG 40 2016
Legea 656 2002 a se vedea Decizia 16 2016
Legea 656 2002 modificat de Legea 255 2013
Legea 656 2002 modificat de Legea 187 2012
Legea 656 2002 modificat de Legea 238 2011
Legea 656 2002 completat de Legea 238 2011
Legea 656 2002 modificat de OUG 26 2010
Legea 656 2002 modificat de Legea 330 2009
Legea 656 2002 completat de OUG 53 2008
Legea 656 2002 modificat de OUG 53 2008
Legea 656 2002 in legatura cu Ordin 199 2003
Articolul 23 din actul Legea 656 2002 modificat de articolul 34 din actul Legea 39 2003
Legea 656 2002 in legatura cu Decizia 657 2002
Legea 656 2002 republicat de Legea 656 2002
Legea 656 2002 promulgat de Decretul 1018 2002
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 656 din  7 decembrie 2002

pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 904 din 12 decembrie 2002


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Prezenta lege instituie masuri de prevenire si combatere a spalarii banilor.
    Art. 2
    In sensul prezentei legi:
    a) prin spalarea banilor se intelege infractiunea prevazuta la art. 23;
    b) prin bunuri se intelege bunurile corporale sau necorporale, mobile ori imobile, precum si actele juridice sau documentele care atesta un titlu ori un drept cu privire la acestea;
    c) prin tranzactie suspecta se intelege operatiunea care, prin natura ei si caracterul neobisnuit in raport cu activitatile clientului, trezeste suspiciunea de spalare a banilor.

    CAP. 2
    Proceduri de identificare a clientilor si de prelucrare a informatiilor referitoare la spalarea banilor

    Art. 3
    (1) De indata ce salariatul unei persoane juridice sau una dintre persoanele fizice prevazute la art. 8 are suspiciuni ca o operatiune ce urmeaza sa fie efectuata are ca scop spalarea banilor, va informa persoana desemnata conform art. 14. alin. (1), care va sesiza imediat Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, denumit in continuare Oficiul. Acesta va confirma primirea sesizarii.
    (2) Daca Oficiul considera necesar, poate dispune, motivat, suspendarea efectuarii operatiunii pe o perioada de 48 de ore.
    (3) Daca Oficiul considera ca perioada de 48 de ore nu este suficienta, poate solicita, motivat, inainte de expirarea acestui termen, Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie prelungirea suspendarii efectuarii operatiunii cu cel mult 3 zile lucratoare. Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie poate autoriza o singura data prelungirea solicitata sau, dupa caz, poate dispune incetarea suspendarii operatiunii.
    (4) Oficiul trebuie sa comunice persoanelor prevazute la art. 8, in termen de 24 de ore, decizia de suspendare a efectuarii operatiunii ori, dupa caz, masura prelungirii acesteia, dispusa de Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
    (5) Daca Oficiul nu a facut comunicarea in termenul prevazut la alin. (4), persoanele la care se refera art. 8 vor putea efectua operatiunea.
    (6) Persoanele prevazute la art. 8 ori persoanele desemnate conform art. 14 alin. (1) vor raporta Oficiului, in cel mult 24 de ore, efectuarea operatiunilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni legate intre ele.
    (7) Prevederile alin. (6) se aplica si transferurilor externe in si din conturi pentru sume a caror limita minima este echivalentul in lei a 10.000 euro.
    (8) Se excepteaza de la raportarea catre Oficiu urmatoarele categorii de operatiuni derulate prin trezoreria statului: eliberari de sume in numerar privind drepturi salariale, platile efectuate de catre institutiile publice, incasarile de impozite, taxe, contributii si orice alte venituri bugetare de la persoane fizice si juridice, inclusiv sumele in numerar depuse de catre institutiile publice, precum si operatiunile prevazute la alin. (7).
    (9) Forma si continutul raportului pentru operatiunile prevazute la alin. (1), (6) si (7) vor fi stabilite prin decizie a plenului Oficiului, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
    Art. 4
    Persoanele prevazute la art. 8, care au cunostinta ca o operatiune ce urmeaza sa fie efectuata are ca scop spalarea banilor, pot sa efectueze operatiunea fara informarea prealabila a Oficiului, daca tranzactia se impune a fi efectuata imediat sau daca neefectuarea ei ar zadarnici eforturile de urmarire a beneficiarilor tranzactiei suspecte. Aceste persoane sunt obligate insa sa informeze Oficiul de indata, dar nu mai tarziu de 24 de ore, despre tranzactia efectuata, precizand si motivul pentru care nu au facut informarea, potrivit art. 3.
    Art. 5
    (1) Oficiul poate cere persoanelor mentionate la art. 8, precum si institutiilor competente datele si informatiile necesare indeplinirii atributiilor stabilite de lege. Informatiile in legatura cu sesizarile primite potrivit art. 3 si 4 au caracter confidential.
    (2) Persoanele prevazute la art. 8 vor transmite Oficiului datele si informatiile solicitate, in termen de 30 de zile de la data primirii cererii.
    (3) Secretul profesional la care sunt tinute persoanele prevazute la art. 8 nu este opozabil Oficiului.
    (4) Oficiul poate face schimb de informatii, in baza reciprocitatii, cu institutii straine care au functii asemanatoare si care au obligatia pastrarii secretului in conditii similare, daca asemenea comunicari sunt facute in scopul prevenirii si combaterii spalarii banilor.
    Art. 6
    (1) Oficiul va proceda la analizarea si prelucrarea informatiilor, iar atunci cand se constata existenta unor indicii temeinice de spalare a banilor, informatiile vor fi transmise de indata procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
    (2) Daca in urma analizarii si prelucrarii informatiilor primite de Oficiu nu se constata existenta unor indicii temeinice de spalare a banilor, Oficiul pastreaza informatiile in evidenta.
    (3) Daca informatiile prevazute la alin. (2) nu sunt completate timp de 5 ani, ele se claseaza in cadrul Oficiului.
    (4) Dupa primirea sesizarilor, Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie poate solicita motivat Oficiului completarea acestora, daca apreciaza ca informatiile sunt insuficiente.
    (5) Oficiul are obligatia de a pune la dispozitie Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie sau, dupa caz, Parchetului National Anticoruptie, la solicitarea acestora, datele si informatiile pe care le-a obtinut potrivit dispozitiilor prezentei legi.
    (6) Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie va comunica trimestrial, la cererea Oficiului, stadiul de rezolvare a sesizarilor transmise.
    Art. 7
    Transmiterea cu buna-credinta de informatii, in conformitate cu prevederile art. 3 - 5, de catre persoanele prevazute la art. 8 sau de catre persoanele desemnate potrivit art. 14 alin. (1) nu poate atrage raspunderea disciplinara, civila sau penala a acestora.
    Art. 8
    Intra sub incidenta prezentei legi:
    a) bancile, sucursalele bancilor straine si institutiile de credit;
    b) institutiile financiare, cum ar fi: fonduri de investitii, societati de investitii, societati de administrare a investitiilor, societati de depozitare, de custodie; societati de valori mobiliare, fonduri de pensii si alte asemenea fonduri, care indeplinesc urmatoarele operatiuni: creditarea, incluzand, printre altele, creditul de consum, creditul ipotecar, factoringul, finantarea tranzactiilor comerciale, inclusiv forfetarea, leasingul financiar, operatiuni de plati, emiterea si administrarea unor mijloace de plata, carti de credit, cecuri de calatorie si altele asemenea, acordarea sau asumarea de garantii si subscrierea de angajamente, tranzactii pe cont propriu sau in contul clientilor prin intermediul instrumentelor pietei monetare, cecuri, ordine de plata, certificate de depozite etc., schimb valutar, produse financiare derivate, instrumente financiare legate de cursul valutar ori de rata dobanzilor, valori mobiliare, participarea la emiterea de actiuni si oferirea de servicii legate de aceste emisiuni, consultanta acordata intreprinderilor in probleme de structura a capitalului, strategia industriala, consultanta si servicii in domeniul fuziunilor si al achizitiilor de intreprinderi, intermedierea pe pietele interbancare, administrarea de portofolii si consultanta in acest domeniu, custodia si administrarea valorilor mobiliare;
    c) societatile de asigurari si reasigurari;
    d) agentii economici care desfasoara activitati de jocuri de noroc, amanet, vanzari-cumparari de obiecte de arta, metale si pietre pretioase, dealeri, turism, prestari de servicii si orice alte activitati similare care implica punerea in circulatie a valorilor;
    e) persoanele fizice si juridice care acorda asistenta de specialitate juridica, notariala, contabila, financiar-bancara, cu respectarea dispozitiilor legale privind secretul profesional;
    f) persoanele cu atributii in procesul de privatizare;
    g) oficiile postale si persoanele juridice care presteaza servicii de transmitere de bani, in lei sau in valuta;
    h) agentii imobiliari;
    i) trezoreria statului;
    j) casele de schimb valutar;
    k) orice alta persoana fizica sau juridica, pentru acte si fapte savarsite in afara sistemului financiar-bancar.
    Art. 9
    (1) Persoanele prevazute la art. 8 au obligatia sa stabileasca identitatea clientilor la initierea unor relatii de afaceri, deschiderea unor conturi sau oferirea unor servicii.
    (2) Obligatia de identificare a clientilor este necesara si in cazul altor operatiuni decat cele la care se refera alin. (1), a caror valoare minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se desfasoara prin una sau mai multe operatiuni legate intre ele.
    (3) De indata ce exista o informatie ca prin operatiune se urmareste spalarea banilor, se va proceda la identificarea clientilor, chiar daca valoarea operatiunii este mai mica decat limita minima stabilita la alin. (2).
    (4) Cand suma nu este cunoscuta in momentul acceptarii tranzactiei, persoana fizica sau juridica obligata sa stabileasca identitatea clientilor va proceda la identificarea de indata a acestora, atunci cand este informata despre valoarea tranzactiei si cand a stabilit ca a fost atinsa limita minima prevazuta la alin. (2).
    (5) Prevederile alin. (1) - (4) se aplica si operatiunilor desfasurate intre persoane care nu sunt prezente fizic la efectuarea acestora.
    Art. 10
    (1) Datele de identificare a clientilor vor cuprinde:
    a) in cazul persoanelor fizice - datele de stare civila mentionate in documentele de identitate prevazute de lege;
    b) in cazul persoanelor juridice - datele mentionate in documentele de inmatriculare prevazute de lege, precum si dovada ca persoana fizica care conduce tranzactia reprezinta legal persoana juridica.
    (2) In cazul persoanelor juridice straine, la deschiderea de conturi bancare vor fi solicitate acele documente din care sa rezulte identitatea firmei, sediul, tipul de societate, locul inmatricularii, imputernicirea speciala a celui care o reprezinta in tranzactie, precum si o traducere in limba romana a documentelor autentificate de un birou al notarului public.
    Art. 11
    In cazul in care exista informatii referitoare la clientii prevazuti la art. 9 si 10, in sensul ca tranzactia nu se desfasoara in nume propriu, persoanele juridice mentionate la art. 8 vor lua masuri pentru a obtine date despre adevarata identitate a persoanei in interesul ori in numele careia actioneaza acesti clienti, inclusiv de la Oficiu.
    Art. 12
    (1) Cerintele de identificare nu vor fi impuse societatilor de asigurari si reasigurari mentionate la art. 8, in legatura cu politele de asigurare de viata, daca prima de asigurare sau ratele de plata anuale sunt mai mici ori egale cu echivalentul in lei al sumei de 1.000 euro ori prima unica de asigurare platita este, in echivalent lei, pana la 2.500 euro. Daca ratele de prima periodice sau sumele de plata anuale sunt ori urmeaza sa fie marite in asa fel incat sa depaseasca limita sumei de 1.000 euro, respectiv de 2.500 euro, in echivalent lei, se va cere identificarea clientilor.
    (2) Cerintele de identificare a clientilor nu sunt obligatorii in cazul subscrierii politelor de asigurare emise de fondurile de pensii, obtinute in virtutea unui contract de munca sau datorita profesiei asiguratului, cu conditia ca polita sa nu poata fi rascumparata inainte de scadenta si sa nu poata fi folosita ca garantie sau colateral pentru obtinerea unui imprumut.
    (3) Cerintele de identificare a clientilor nu se impun daca s-a stabilit ca plata se va face prin debitarea unui cont deschis pe numele clientului la o banca sau la o institutie pentru economii.
    Art. 13
    (1) In fiecare caz in care identitatea este solicitata potrivit prevederilor prezentei legi, persoana juridica sau persoana fizica prevazuta la art. 8, care are obligatia identificarii clientului, va pastra o copie de pe document, ca dovada de identitate, sau referinte de identitate, pentru o perioada de 5 ani, incepand cu data cand se incheie relatia cu clientul.
    (2) Persoanele prevazute la art. 8 vor pastra evidentele secundare sau operative si inregistrarile tuturor operatiunilor financiare care fac obiectul prezentei legi, pentru o perioada de 5 ani de la efectuarea fiecarei operatiuni, intr-o forma corespunzatoare, pentru a putea fi folosite ca mijloace de proba in justitie.
    Art. 14
    (1) Persoanele juridice prevazute la art. 8 vor desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea prezentei legi, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului, impreuna cu natura si cu limitele responsabilitatilor mentionate.
    (2) Persoanele desemnate conform alin. (1) raspund pentru indeplinirea sarcinilor stabilite in aplicarea prezentei legi.
    Art. 15
    Persoanele desemnate conform art. 14 alin. (1) si persoanele prevazute la art. 8 vor intocmi pentru fiecare tranzactie suspecta un raport scris, in forma stabilita de Oficiu, care va fi transmis imediat acestuia.
    Art. 16
    (1) Persoanele juridice prevazute la art. 8 vor stabili proceduri si metode adecvate de control intern pentru a preveni si a impiedica spalarea banilor si vor asigura instruirea angajatilor pentru recunoasterea operatiunilor care pot fi legate de spalarea banilor si luarea masurilor imediate ce se impun in asemenea situatii.
    (2) Oficiul va participa la programele speciale de instruire a reprezentantilor persoanelor prevazute la art. 8.
    Art. 17
    (1) Autoritatile cu atributii de control financiar, conform legii, si cele de supraveghere prudentiala a persoanelor prevazute la art. 8 vor verifica si vor controla, in cadrul atributiilor de serviciu, modul de aplicare a prevederilor prezentei legi, iar atunci cand din datele obtinute rezulta suspiciuni de spalare a banilor sau alte incalcari ale dispozitiilor prezentei legi vor informa de indata Oficiul.
    (2) Oficiul poate efectua verificari si controale comune cu autoritatile prevazute la alin. (1) la persoanele mentionate la art. 8.
    Art. 18
    (1) Personalul Oficiului are obligatia de a nu transmite informatiile primite in timpul activitatii decat in conditiile legii. Obligatia se mentine si dupa incetarea functiei, pe o durata de 5 ani.
    (2) Persoanele prevazute la art. 8 si salariatii acestora au obligatia de a nu transmite, in afara conditiilor prevazute de lege, informatiile detinute in legatura cu spalarea banilor si de a nu avertiza clientii cu privire la sesizarea Oficiului.
    (3) Este interzisa folosirea in scop personal de catre salariatii Oficiului si ai persoanelor prevazute la art. 8 a informatiilor primite, atat in timpul activitatii, cat si dupa incetarea acesteia.

    CAP. 3
    Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor

    Art. 19
    (1) Oficiul functioneaza ca organ de specialitate cu personalitate juridica in subordinea Guvernului, cu sediul in municipiul Bucuresti.
    (2) Oficiul are ca obiect de activitate prevenirea si combaterea spalarii banilor, scop in care primeste, analizeaza, prelucreaza informatii si sesizeaza, in conditiile art. 6 alin. (1), Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
    (3) In vederea exercitarii atributiilor sale, Oficiul are constituit un aparat propriu, la nivel central, a carui organigrama se aproba prin hotarare a Guvernului.
    (4) Oficiul este condus de un presedinte cu rang de secretar de stat, numit de Guvern din randul membrilor plenului Oficiului, care are calitatea de ordonator principal de credite.
    (5) Plenul Oficiului este structura deliberativa si de decizie, fiind format din cate un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Justitiei, Ministerului de Interne, Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, Bancii Nationale a Romaniei, Curtii de Conturi si Asociatiei Romane a Bancilor, numit in functie pe o perioada de 5 ani, prin hotarare a Guvernului.
    (6) In exercitarea atributiilor sale plenul Oficiului adopta decizii cu votul majoritatii membrilor acestuia.
    (7) Membrii plenului Oficiului trebuie sa indeplineasca, la data numirii, urmatoarele conditii:
    a) sa fie licentiati si sa aiba cel putin 10 ani vechime intr-o functie economica sau juridica;
    b) sa aiba domiciliul in Romania;
    c) sa aiba numai cetatenia romana;
    d) sa aiba exercitiul drepturilor civile si politice;
    e) sa se bucure de o inalta competenta profesionala si morala nestirbita.
    (8) Se interzice membrilor plenului Oficiului sa faca parte din partide politice sau sa desfasoare activitati publice cu caracter politic.
    (9) Functia de membru al plenului Oficiului este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.
    (10) Membrii plenului Oficiului au obligatia sa comunice de indata, in scris, presedintelui Oficiului aparitia oricarei situatii de incompatibilitate.
    (11) In perioada ocuparii functiei membrii plenului Oficiului vor fi detasati, respectiv raportul de munca al acestora va fi suspendat, urmand ca la incetarea mandatului sa revina la functia detinuta anterior.
    (12) In caz de vacanta a unui post in cadrul plenului Oficiului, conducatorul autoritatii competente va propune Guvernului o noua persoana, in termen de 30 de zile de la data vacantarii postului.
    (13) Mandatul de membru al plenului Oficiului inceteaza in urmatoarele situatii:
    a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
    b) prin demisie;
    c) prin deces;
    d) prin imposibilitatea de exercitare a mandatului pe o perioada mai mare de 6 luni;
    e) la survenirea unei incompatibilitati;
    f) prin revocare de catre autoritatea care l-a numit.
    (14) Personalul angajat al Oficiului nu poate ocupa nici un post sau nu poate indeplini vreo functie in cadrul nici uneia dintre persoanele juridice prevazute la art. 8 in acelasi timp cu activitatea de salariat al Oficiului.
    (15) Pentru functionarea Oficiului Guvernul va transmite in administrarea acestuia imobilele necesare - terenuri si cladiri - din domeniul public si privat, in termen de 60 de zile de la data inregistrarii cererii.
    (16) Oficiul poate participa la activitatile organismelor internationale de specialitate si poate fi membru al acestora. Plenul Oficiului decide privind oportunitatea participarii la astfel de activitati.
    Art. 20
    (1) Membrii plenului Oficiului beneficiaza de drepturile prevazute de lege pentru persoanele care indeplinesc functii de demnitate publica. Indemnizatia membrilor plenului Oficiului se stabileste conform prevederilor art. 19 si ale pct. 6 din anexa nr. II/2 din Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (2) Salarizarea personalului de specialitate si a personalului auxiliar de specialitate se realizeaza potrivit Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (3) Nomenclatorul de functii, conditiile de studii si de vechime pentru incadrarea, promovarea si salarizarea personalului Oficiului, precum si reglementarea legala in functie de care se stabileste salarizarea sunt cuprinse in anexa care face parte integranta din prezenta lege.
    (4) Avansarea in grade si trepte profesionale a personalului prevazut la alin. (2) se va realiza prin testare profesionala, in conditiile de vechime stabilite conform anexei.
    (5) Indemnizatia de incadrare a personalului de specialitate, stabilita conform cap. I din anexa, este unica forma de remunerare lunara a activitatii corespunzatoare functiei fara acordarea nici unuia dintre sporurile prevazute de Legea nr. 50/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si a obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial.
    (6) Personalul auxiliar de specialitate beneficiaza, pe langa salariul de baza stabilit potrivit anexei la prezenta lege, si de sporurile prevazute de Legea nr. 50/1996, republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 334/2001, pentru functiile cu care se asimileaza.
    (7) Personalul din cadrul Oficiului, care ocupa functii specifice sectorului bugetar, va fi salarizat conform legislatiei referitoare la salarizarea personalului din ministere si alte organe centrale de specialitate.
    (8) Personalul salarizat in baza prezentei legi are dreptul pe perioada concediului de odihna, pe langa indemnizatia de concediu, la o prima egala cu indemnizatia de incadrare bruta sau, dupa caz, la salariul de baza brut din luna anterioara plecarii in concediu, care se impoziteaza separat.

    CAP. 4
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 21
    Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea civila, disciplinara, contraventionala sau penala.
    Art. 22
    (1) Constituie contraventie urmatoarele fapte:
    a) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 3 alin. (1) si (6), art. 4 si 9;
    b) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 5 alin. (2), art. 11, art. 13 - 15, art. 16 alin. (1) si la art. 17.
    (2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei, iar contraventiile prevazute la alin. (1) lit. b) se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 200.000.000 lei.
    (3) Sanctiunile prevazute la alin. (2) se aplica si persoanelor juridice.
    (4) Contraventiile se constata si amenda se aplica de personalul desemnat din cadrul Oficiului si al autoritatilor prevazute la art. 17.
    (5) Dispozitiile prezentei legi referitoare la contraventii se completeaza in mod corespunzator cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, cu exceptia art. 28 si 29.
    Art. 23
    (1) Constituie infractiunea de spalare a banilor si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani:
    a) schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscand ca provin din savarsirea de infractiuni, in scopul ascunderii sau al disimularii originii ilicite a acestor bunuri sau in scopul de a ajuta persoana care a savarsit infractiunea din care provin bunurile sa se sustraga de la urmarire, judecata sau executarea pedepsei;
    b) ascunderea sau disimularea adevaratei naturi a provenientei, a situarii, a dispozitiei, a circulatiei sau a proprietatii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscand ca bunurile provin din savarsirea de infractiuni;
    c) dobandirea, detinerea sau folosirea de bunuri, cunoscand ca acestea provin din savarsirea de infractiuni.
    (2) Asocierea sau initierea unei asocieri, aderarea ori sprijinirea, sub orice forma, a unei astfel de asocieri, in scopul savarsirii infractiunii de spalare a banilor se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 15 ani.
    (3) Tentativa se pedepseste.
    Art. 24
    Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 18 constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
    Art. 25
    (1) In cazul infractiunilor prevazute la art. 23 si 24 se aplica dispozitiile art. 118 din Codul penal privind confiscarea bunurilor.
    (2) Daca bunurile care fac obiectul infractiunii prevazute la art. 23 nu se gasesc, se confisca echivalentul lor in bani sau bunurile dobandite in locul acestora.
    (3) Pentru a garanta aducerea la indeplinire a confiscarii bunurilor se pot lua masurile asiguratorii prevazute de Codul de procedura penala.
    Art. 26
    In cazul infractiunilor prevazute la art. 23 si 24, secretul bancar si secretul profesional nu sunt opozabile organelor de urmarire penala, dupa inceperea de catre procuror a urmaririi penale, si nici instantelor de judecata. Datele si informatiile solicitate de procuror sau de instanta de judecata se comunica de catre persoanele prevazute la art. 8, la cererea scrisa a procurorului, in cursul urmaririi penale, sau a instantei, in cursul judecatii.
    Art. 27
    (1) Cand exista indicii temeinice ca o persoana care pregateste comiterea infractiunii de spalare a banilor foloseste sisteme de telecomunicatii sau informatice, procurorul poate sa dispuna, pe o perioada determinata, accesul la aceste sisteme.
    (2) Procurorul poate, de asemenea, sa dispuna, cand exista indicii temeinice cu privire la savarsirea infractiunii de spalare a banilor, punerea sub supraveghere pe o durata determinata a conturilor bancare si a conturilor asimilate acestora.
    (3) Dispozitiile art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala se aplica in mod corespunzator.

    CAP. 5
    Dispozitii finale

    Art. 28
    Identificarea clientilor, potrivit art. 9, se va face de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
    Art. 29
    Limita minima a operatiunii prevazute la art. 9 alin. (2) si limitele maxime ale sumelor prevazute la art. 12 alin. (1) pot fi modificate prin hotarare a Guvernului, la propunerea Oficiului.
    Art. 30
    In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi Oficiul va prezenta Guvernului spre aprobare regulamentul sau de organizare si functionare.
    Art. 31
    Legea nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 21 ianuarie 1999, cu modificarile ulterioare, se abroga.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 21 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

                         p. PRESEDINTELE SENATUI,
                             DORU IOAN TARACILA

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

                   p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                              VIOREL HREBENCIUC

    ANEXA 1

    I. Salarizarea personalului de specialitate din Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
________________________________________________________________________________
Nr.    Functia     Nivelul    Reglementarea legala in functie    Vechimea in
crt.               studiilor  de care se stabileste salarizarea  specialitate
________________________________________________________________________________
  1. Director          S      Coeficientul de multiplicare           -
                              prevazut in
                              Ordonanta Guvernului nr. 83/2000
                              anexa nr. 1 cap. A nr. crt. 15
________________________________________________________________________________
  2. Sef serviciu      S      Coeficientul de multiplicare           -
                              prevazut in
                              Ordonanta Guvernului nr. 83/2000
                              anexa nr. 1 cap. A nr. crt. 16
________________________________________________________________________________
  3. Analist           S      Coeficientul de multiplicare       8 ani in
     financiar                prevazut in                        functii
     gradul I                 Ordonanta Guvernului nr. 83/2000   economice sau
                              anexa nr. 1 cap. A nr. crt. 17     juridice
________________________________________________________________________________
  4. Analist           S      Coeficientul de multiplicare       6 ani in
     financiar                prevazut in                        functii
     gradul II                Ordonanta Guvernului nr. 83/2000   economice sau
                              anexa nr. 1 cap. A nr. crt. 22     juridice
________________________________________________________________________________
  5. Analist           S      Coeficientul de multiplicare       4 ani in
     financiar                prevazut in                        functii
     gradul III               Ordonanta Guvernului nr. 83/2000   economice sau
                              anexa nr. 1 cap. A nr. crt. 23     juridice
________________________________________________________________________________
  6. Analist           S      Coeficientul de multiplicare       2 ani in
     financiar                prevazut in                        functii
     gradul IV                Ordonanta Guvernului nr. 83/2000   economice sau
                              anexa nr. 1 cap. A nr. crt. 28     juridice
________________________________________________________________________________

    II. Salarizarea personalului auxiliar de specialitate din Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
________________________________________________________________________________
Nr.    Functia     Nivelul    Reglementarea legala in functie    Vechimea in
crt.               studiilor  de care se stabileste salarizarea  specialitate
________________________________________________________________________________
  1. Asistent         M       Coeficientul de multiplicare      7 ani in functii
     analist                  prevazut in                       auxiliare
     treapta I                Ordonanta Guvernului nr. 83/2000  juridice,
                              anexa nr. 2 cap. A nr. crt. 9     economice sau
                                                                administrative
________________________________________________________________________________
  2. Asistent         M       Coeficientul de multiplicare      4 ani in functii
     analist                  prevazut in                       auxiliare
     treapta II               Ordonanta Guvernului nr. 83/2000  juridice,
                              anexa nr. 2 cap. A nr. crt. 10    economice sau
                                                                administrative
________________________________________________________________________________

    NOTA:
    Pentru activitatea informatica se pot angaja in functia de analist financiar absolventi ai institutiilor de invatamant superior de profil informatic.



SmartCity5

COMENTARII la Legea 656/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 656 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 656/2002
Legea 129 2019
Decizia 418 2018
Legea 125 2017
OUG 40 2016
Decizia 16 2016
Legea 255 2013
Legea 187 2012
Legea 238 2011
pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea şi completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism
OUG 26 2010
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului si a altor acte normative
Legea 330 2009
privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice
OUG 53 2008
privind modificarea si completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism
Ordin 199 2003
pentru aprobarea Instructiunilor privind prevenirea si combaterea spalarii banilor prin unitatile Trezoreriei statului
Legea 39 2003
privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate
Decizia 657 2002
a Plenului Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor privind forma si continutul urmatoarelor rapoarte: Raportul de tranzactii suspecte; Raportul privind operatiunile cu sume in numerar care depasesc echivalentul a 10.000 euro; Raportul pentru transferurile externe in si din conturi, pentru sume a caror limita minima este echivalentul in lei a 10.000 euro
Legea 656 2002
Decretul 1018 2002
privind promulgarea Legii pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu