LEGE
Nr. 39 din 21 ianuarie 2003
privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 50 din 29 ianuarie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza masuri specifice de prevenire si combatere a
criminalitatii organizate la nivel national si international.
Art. 2
In prezenta lege termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
a) grup infractional organizat - grupul structurat, format din trei sau mai
multe persoane, care exista pentru o perioada si actioneaza in mod coordonat in
scopul comiterii uneia sau mai multor infractiuni grave, pentru a obtine direct
sau indirect un beneficiu financiar sau alt beneficiu material; nu constituie
grup infractional organizat grupul format ocazional in scopul comiterii
imediate a uneia sau mai multor infractiuni si care nu are continuitate sau o
structura determinata ori roluri prestabilite pentru membrii sai in cadrul
grupului;
b) infractiune grava - infractiunea care face parte din una dintre
urmatoarele categorii:
1. omor, omor calificat, omor deosebit de grav;
2. lipsire de libertate in mod ilegal;
3. sclavie;
4. santaj;
5. infractiuni contra patrimoniului, care au produs consecinte deosebit de
grave;
6. infractiuni privitoare la nerespectarea regimului armelor si munitiilor,
materiilor explozive, materialelor nucleare sau al altor materii radioactive;
7. falsificare de monede sau de alte valori;
8. divulgarea secretului economic, concurenta neloiala, nerespectarea
dispozitiilor privind operatii de import sau export, deturnarea de fonduri,
nerespectarea dispozitiilor privind importul de deseuri si reziduuri;
9. proxenetismul;
10. infractiuni privind jocurile de noroc;
11. infractiuni privind traficul de droguri sau precursori;
12. infractiuni privind traficul de persoane si infractiuni in legatura cu traficul
de persoane;
13. traficul de migranti;
14. spalarea banilor;
15. infractiuni de coruptie, infractiunile asimilate acestora, precum si
infractiunile in legatura directa cu infractiunile de coruptie;
16. contrabanda;
17. bancruta frauduloasa;
18. infractiuni savarsite prin intermediul sistemelor si retelelor
informatice sau de comunicatii;
19. traficul de tesuturi sau organe umane;
20. orice alta infractiune pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii,
al carei minim special este de cel putin 5 ani;
c) infractiune cu caracter transnational - orice infractiune care, dupa
caz:
1. este savarsita atat pe teritoriul unui stat, cat si in afara
teritoriului acestuia;
2. este savarsita pe teritoriul unui stat, dar pregatirea, planificarea,
conducerea sau controlul sau are loc, in tot sau in parte, pe teritoriul altui
stat;
3. este savarsita pe teritoriul unui stat de un grup infractional organizat
care desfasoara activitati infractionale in doua sau mai multe state;
4. este savarsita pe teritoriul unui stat, dar rezultatul acesteia se
produce pe teritoriul altui stat;
d) informator - persoana care are cunostinta despre un grup infractional
organizat si furnizeaza organelor judiciare informatii sau date relevante
pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea savarsirii unor infractiuni
grave de unul sau mai multi membri ai acestui grup.
CAP. 2
Prevenirea criminalitatii organizate
Art. 3
Autoritatile si institutiile publice, organizatiile neguvernamentale,
precum si alti reprezentanti ai societatii civile desfasoara, separat sau in
cooperare, activitati sustinute de prevenire a criminalitatii organizate.
Art. 4
(1) Autoritatile si institutiile publice desfasoara activitatea de prevenire
a criminalitatii organizate in cadrul Grupului central de analiza si coordonare
a activitatilor de prevenire a criminalitatii, care face parte din Comitetul
National de Prevenire a Criminalitatii, infiintat prin Hotararea Guvernului nr.
763/2001.
(2) Grupul central de analiza si coordonare a activitatilor de prevenire a
criminalitatii ia masurile necesare pentru elaborarea si actualizarea periodica
a Planului national de actiune pentru prevenirea si combaterea criminalitatii
organizate, care va fi aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 5
Ministerul de Interne, Ministerul Justitiei si Ministerul Public efectueaza
studii periodice in scopul identificarii cauzelor care determina si a
conditiilor care favorizeaza criminalitatea organizata si initiaza campanii de
informare privind acest fenomen.
Art. 6
(1) Ministerul de Interne, prin structurile sale specializate, realizeaza
si mentine in actualitate baza de date privind criminalitatea organizata,
monitorizeaza si evalueaza periodic acest fenomen, luand in considerare atat
categoriile de persoane care fac parte din grupurile infractionale organizate
sau care au legatura cu asemenea grupuri, cat si victimele criminalitatii
organizate.
(2) Publicarea informatiilor statistice si a rapoartelor de evaluare se
face anual de catre Inspectoratul General al Politiei Romane, cu avizul
ministrului de interne.
CAP. 3
Infractiuni
Art. 7
(1) Initierea sau constituirea unui grup infractional organizat ori
aderarea sau sprijinirea sub orice forma a unui astfel de grup se pedepseste cu
inchisoare de la 5 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Pedeapsa pentru faptele prevazute la alin. (1) nu poate fi mai mare
decat sanctiunea prevazuta de lege pentru infractiunea cea mai grava care intra
in scopul grupului infractional organizat.
(3) Daca faptele prevazute la alin. (1) au fost urmate de savarsirea unei
infractiuni grave, se aplica regulile de la concursul de infractiuni.
Art. 8
Initierea sau constituirea ori aderarea sau sprijinirea sub orice forma a
unui grup, in vederea savarsirii de infractiuni, care nu este, potrivit
prezentei legi, un grup infractional organizat, se pedepseste, dupa caz,
potrivit art. 167 sau 323 din Codul penal.
Art. 9
(1) Nu se pedepseste persoana care, savarsind una dintre faptele prevazute
la art. 7 alin. (1), denunta autoritatilor grupul infractional organizat mai
inainte de a fi fost descoperit si de a se fi inceput savarsirea infractiunii
grave care intra in scopul acestui grup.
(2) Persoana care a savarsit una dintre faptele prevazute la art. 7 alin.
(1) sau (3) si care, in cursul urmaririi penale sau al judecatii, denunta si
faciliteaza identificarea si tragerea la raspundere penala a unuia sau mai
multor membri ai unui grup infractional organizat beneficiaza de reducerea la
jumatate a limitelor pedepsei prevazute de lege.
Art. 10
(1) Infractiunea de tainuire, prevazuta la art. 221 din Codul penal, daca
bunul provine dintr-o infractiune grava savarsita de unul sau mai multi membri
ai unui grup infractional organizat, se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10
ani, fara ca sanctiunea aplicata sa poata depasi pedeapsa prevazuta de lege
pentru infractiunea grava din care provine bunul tainuit.
(2) Tainuirea savarsita de sot sau de o ruda apropiata nu se pedepseste.
CAP. 4
Dispozitii procedurale
Art. 11
Urmarirea penala pentru infractiunile prevazute la art. 7 se efectueaza in
mod obligatoriu de procuror si se judeca in prima instanta de tribunal.
Art. 12
(1) Ministerul de Interne isi constituie structuri specializate pentru
prevenirea si combaterea criminalitatii organizate, urmand sa asigure cadrul
organizatoric necesar, precum si pregatirea si specializarea personalului in
acest scop.
(2) In cadrul structurilor specializate prevazute la alin. (1) se pot
constitui, in conditiile legii, compartimente tehnice pentru desfasurarea
activitatii de obtinere, prelucrare, verificare si stocare a informatiilor din
acest domeniu.
Art. 13
(1) In cazul infractiunilor prevazute la art. 7 si 10 se aplica
dispozitiile art. 118 din Codul penal privind confiscarea bunurilor.
(2) Daca bunurile supuse confiscarii nu se gasesc, se confisca echivalentul
lor in bani sau bunurile dobandite in locul acestora.
(3) Veniturile sau alte beneficii materiale obtinute din bunurile prevazute
la alin. (2) se confisca.
(4) Daca bunurile supuse confiscarii nu pot fi individualizate fata de
bunurile dobandite in mod legal, se confisca bunuri pana la concurenta valorii
bunurilor supuse confiscarii.
(5) Dispozitiile alin. (4) se aplica in mod corespunzator si veniturilor
sau altor beneficii materiale obtinute din bunurile supuse confiscarii ce nu
pot fi individualizate fata de bunurile dobandite in mod legal.
(6) Pentru a garanta aducerea la indeplinire a confiscarii bunurilor se pot
lua masurile asiguratorii prevazute de Codul de procedura penala.
Art. 14
In cazul infractiunilor prevazute la art. 7, secretul bancar si cel
profesional, cu exceptia secretului profesional al avocatului, nu sunt
opozabile procurorului, dupa inceperea urmaririi penale, si nici instantei de
judecata. Datele si informatiile se solicita, in scris, in cursul urmaririi
penale de procuror, pe baza autorizatiei motivate a procurorului anume desemnat
de procurorul general al parchetului de pe langa curtea de apel, iar in cursul
judecatii, de catre instanta.
Art. 15
(1) Cand sunt indicii temeinice cu privire la savarsirea infractiunilor
prevazute la art. 7, in scopul strangerii de probe sau al identificarii
faptuitorilor, procurorul poate dispune, pe o durata de cel mult 30 de zile:
a) punerea sub supraveghere a conturilor bancare si a conturilor asimilate
acestora;
b) punerea sub supraveghere a sistemelor de comunicatii;
c) punerea sub supraveghere sau accesul la sisteme informationale.
(2) Pentru motive temeinice masurile prevazute la alin. (1) pot fi
prelungite de procuror prin ordonanta motivata, fiecare prelungire neputand
depasi 30 de zile.
(3) Dispozitiile art. 91^1 - 91^5 din Codul de procedura penala se aplica
in mod corespunzator.
(4) In conditiile prevazute la alin. (1) procurorul poate dispune sa i se
transmita inscrisuri, documente bancare, financiare sau contabile.
Art. 16
(1) Procurorul desemnat de procurorul general al Parchetului de pe langa
Curtea Suprema de Justitie poate autoriza, la solicitarea institutiilor sau a
organelor legal abilitate, efectuarea de livrari supravegheate, cu sau fara
sustragerea sau substituirea totala ori partiala a bunurilor care fac obiectul
livrarii.
(2) Livrarea supravegheata este autorizata prin ordonanta motivata care
trebuie sa cuprinda, pe langa mentiunile prevazute la art. 203 din Codul de
procedura penala, urmatoarele:
a) indiciile temeinice care justifica masura si motivele pentru care masura
este necesara;
b) detalii cu privire la bunurile care fac obiectul livrarii supravegheate
si, dupa caz, la bunurile care urmeaza a fi sustrase ori substituite, precum si
la bunurile care urmeaza a le inlocui pe acestea;
c) timpul si locul efectuarii livrarii sau, dupa caz, itinerarul ce urmeaza
a fi parcurs in vederea efectuarii livrarii, daca acestea sunt cunoscute;
d) datele de identificare a persoanelor autorizate sa supravegheze
livrarea.
(3) Nu se poate autoriza efectuarea livrarilor supravegheate in cazul in
care prin acestea s-ar pune in pericol siguranta nationala, ordinea sau
sanatatea publica.
Art. 17
In cazul in care exista indicii temeinice ca s-a savarsit sau ca se
pregateste savarsirea unei infractiuni grave de catre unul sau mai multi membri
ai unui grup infractional organizat, care nu poate fi descoperita sau ai carei
faptuitori nu pot fi identificati prin alte mijloace, pot fi folositi, in
vederea strangerii datelor privind savarsirea infractiunii si identificarea
faptuitorilor, politisti sub acoperire din cadrul structurilor specializate ale
Ministerului de Interne.
Art. 18
(1) Autorizarea pentru folosirea politistilor sub acoperire se da de catre
procurorul desemnat de procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea
Suprema de Justitie sau, dupa caz, de procurorul general al parchetului de pe
langa curtea de apel, prin ordonanta motivata, care trebuie sa cuprinda, pe
langa mentiunile prevazute la art. 203 din Codul de procedura penala,
urmatoarele:
a) indiciile temeinice care justifica masura si motivele pentru care masura
este necesara;
b) identitatea sub care politistul sub acoperire urmeaza sa desfasoare
activitatile autorizate;
c) numele lucratorului din structura specializata, desemnat ca persoana de
legatura a politistului sub acoperire;
d) activitatile pe care le poate desfasura politistul sub acoperire;
e) perioada desfasurarii activitatilor autorizate.
(2) Persoana de legatura din cadrul structurii specializate din care face
parte politistul sub acoperire are obligatia de a prezenta procurorului
rapoarte periodice referitoare la activitatile desfasurate de politistul sub
acoperire. Rapoartele periodice au caracter confidential, se intocmesc in forma
scrisa pe baza informatiilor furnizate, in masura posibilului, de catre
politistul sub acoperire si trebuie sa cuprinda detalii referitoare la toate
activitatile desfasurate de acesta, datele si informatiile culese cu privire la
infractiunile grave savarsite sau care urmeaza sa fie savarsite si la
faptuitori, precum si orice alte date si informatii necesare pentru prevenirea
infractiunilor grave.
Art. 19
(1) In cazuri temeinic justificate politistul sub acoperire poate solicita
autorizarea desfasurarii si a altor activitati decat cele pentru care exista
autorizarea, potrivit art. 18 alin. (1), procurorul urmand sa se pronunte de
indata prin ordonanta motivata, in cazul aprobarii acestei solicitari.
(2) In cazul in care politistul sub acoperire desfasoara alte activitati
decat cele pentru care a primit autorizarea prevazuta la alin. (1) sau la art.
18 alin. (1), precum si daca intra in posesia unor informatii referitoare la
posibilitatea survenirii unui pericol imediat, acesta informeaza de indata ce
este posibil persoana de legatura, care are obligatia de a aduce neintarziat
aceste informatii la cunostinta procurorului care a dat autorizarea. Procurorul
se pronunta de indata prin ordonanta motivata, autorizand activitatile
desfasurate de politistul sub acoperire sau, dupa caz, retragand autorizatia
acordata in conditiile alin. (1) sau ale art. 18 alin. (1) si luand masurile
care se impun, in conditiile legii.
Art. 20
Daca prin desfasurarea activitatilor autorizate politistul sub acoperire
cauzeaza pagube materiale persoanelor fizice sau juridice care nu au legatura
cu grupul infractional organizat si cu activitatile infractionale desfasurate
de acesta, plata despagubirilor se asigura din fondurile prevazute la art. 32.
Art. 21
In situatii exceptionale, daca exista indicii temeinice ca s-a savarsit sau
ca se pregateste savarsirea unei infractiuni grave de catre unul sau mai multi
membri ai unui grup infractional organizat, care nu poate fi descoperita sau ai
carei faptuitori nu pot fi identificati prin alte mijloace, pot fi folositi
informatori in vederea strangerii datelor privind savarsirea infractiunii si
identificarea faptuitorilor.
Art. 22
Informatorii pot beneficia de recompense financiare, in conditiile
stabilite prin ordin al ministrului de interne si al procurorului general al
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
Art. 23
Politistul sub acoperire, informatorul, precum si membrii de familie ai
acestora pot beneficia de masuri specifice de protectie a martorilor, potrivit
legii.
CAP. 5
Cooperarea internationala
Art. 24
(1) Ministerul de Interne, Ministerul Justitiei si Ministerul Public
coopereaza in mod direct si nemijlocit, in conditiile legii si cu respectarea
obligatiilor decurgand din instrumentele juridice internationale la care
Romania este parte, cu institutiile avand atributii similare din alte state,
precum si cu organizatiile internationale specializate in domeniu.
(2) Cooperarea care se organizeaza si se desfasoara, potrivit alin. (1), in
scopul prevenirii si combaterii infractiunilor transnationale savarsite de
grupuri infractionale organizate poate avea ca obiect, dupa caz, asistenta
judiciara internationala in materie penala, extradarea, identificarea,
blocarea, sechestrarea si confiscarea produselor si instrumentelor
infractiunii, desfasurarea anchetelor comune, schimbul de informatii, asistenta
tehnica sau de alta natura pentru culegerea si analiza informatiilor, formarea
personalului de specialitate, precum si alte asemenea activitati.
Art. 25
(1) In cadrul cooperarii internationale in domeniul confiscarii
autoritatile competente, potrivit legii, iau masuri pentru:
a) primirea, transmiterea si executarea deciziilor de confiscare ale
autoritatilor competente straine, la cererea acestora, formulate in conditiile
legii;
b) dispunerea confiscarii bunurilor, in conditiile prezentei legi, in cazul
in care exista o solicitare in acest sens din partea unei autoritati competente
straine.
(2) Instanta poate dispune transmiterea bunurilor confiscate, conform
prezentului articol, la autoritatea competenta straina care a formulat o cerere
in conditiile alin. (1), daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) exista o solicitare formulata in acest sens de autoritatea competenta
straina;
b) bunurile care urmeaza sa fie transmise acestei autoritati sunt destinate
sa fie restituite persoanelor vatamate sau sa serveasca la justa despagubire a
acestora.
Art. 26
(1) La solicitarea autoritatilor competente romane sau ale altor state, pe
teritoriul Romaniei se pot desfasura anchete comune, in vederea prevenirii si
combaterii infractiunilor transnationale savarsite de grupuri infractionale
organizate.
(2) Anchetele comune prevazute la alin. (1) se desfasoara in baza
tratatelor bilaterale sau multilaterale incheiate de autoritatile competente.
(3) Reprezentantii autoritatilor competente romane pot participa la anchete
comune desfasurate pe teritorii ale altor state, cu respectarea legislatiilor
acestora.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 27
Articolul 17 din Legea nr. 2/1998 privind prelevarea si transplantul de
tesuturi si organe umane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 8 din 13 ianuarie 1998, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
"Art. 17
(1) Organizarea sau efectuarea prelevarii ori transplantului de tesuturi
sau organe umane, in scopul obtinerii vreunui profit din vanzarea acestora,
constituie infractiunea de trafic de tesuturi sau organe umane si se pedepseste
cu inchisoare de la 3 la 7 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si cumpararea de tesuturi sau
organe umane in scopul revanzarii in vederea obtinerii unui profit.
(3) Tentativa se pedepseste."
Art. 28
Articolul 12 din Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si
consumului ilicit de droguri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 362 din 3 august 2000, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Daca faptele prevazute la art. 2, 6 - 8 si 11 au avut ca urmare moartea
victimei, pedeapsa este inchisoarea de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor
drepturi."
Art. 29
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a
Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 352 din 30
iunie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 70, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Tentativa faptelor prevazute la alin. (1) si (2) se
pedepseste."
2. Articolul 71 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 71
(1) Racolarea, indrumarea sau calauzirea uneia sau mai multor persoane in
scopul trecerii frauduloase a frontierei de stat, precum si organizarea acestor
activitati constituie infractiunea de trafic de migranti si se pedepseste cu
inchisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) este de natura a pune in pericol
viata sau securitatea migrantilor ori a-i supune pe acestia unui tratament
inuman sau degradant, pedeapsa este inchisoarea de la 5 la 10 ani.
(3) Daca fapta prevazuta la alin. (2) a avut ca urmare moartea sau
sinuciderea victimei, pedeapsa este inchisoarea de la 10 la 20 de ani.
(4) Tentativa faptelor prevazute la alin. (1) si (2) se pedepseste."
3. Articolul 72 se abroga.
Art. 30
Alineatul (2) al articolului 17 din Legea nr. 678/2001 privind prevenirea
si combaterea traficului de persoane, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 783 din 11 decembrie 2001, se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) se savarseste in mod repetat,
maximul special al pedepsei se majoreaza cu 2 ani."
Art. 31
Pentru actiuni deosebite si dovezi de inalt profesionalism lucratorii din
structurile specializate, constituite conform art. 12, pot fi recompensati.
Art. 32
Fondurile necesare pentru desfasurarea activitatilor de prevenire si
combatere a criminalitatii organizate se asigura din bugetele Ministerului de
Interne, Ministerului Justitiei si Ministerului Public, in limita sumelor
aprobate cu aceasta destinatie.
Art. 33
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 34
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga dispozitiile art. 14
si ale art. 18 alin. (3) din Legea nr. 678/2001, cu modificarile ulterioare,
precum si ale art. 23 alin. (2) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si
sanctionarea spalarii banilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 904 din 12 decembrie 2002.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 12 decembrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 16
decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
OVIDIU CAMELIU PETRESCU