Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 653 din 28 iunie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 21, 22, 28, 29, 30, 31 si 35 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si pentru abrogarea unor prevederi din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 587 din 27 august 2007



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu              -judecător

Aspazia Cojocaru                  -judecător

Kozsokar Gabor                    -judecător

Petre Ninosu                          -judecător

Ion Predescu                         -judecător

Şerban Viorel Stănoiu           -judecător

Antonia Constantin                - procuror

Patricia Marilena Ionea          - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstitutionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi pentru abrogarea unor prevederi din Legea nr. 130/1999 privind unele măsuri de protecţie a persoanelor încadrate în muncă, excepţie ridicată de Eniko Moldovan şi Robert Moldovan în Dosarul nr. 46.401/3/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal se prezintă consilierul juridic Florentina Hagiolu pentru partea Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse. Lipsesc autorii excepţiei şi partea Guvernul Romaniei, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Avand cuvantul, reprezentantul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse solicită respingerea excepţiei de neconstitutionalitate, sens în care arată că prevederile art. I pct. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003, la care se referă în mod special critica de neconstitutionalitate, nu sunt aplicabile autorilor excepţiei, întrucat Eniko Moldovan a intrat în concediu pentru creşterea copilului pană la 2 ani înainte de data de 31 decembrie 2003.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca inadmisibilă, sens în care arată că dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, care reglementează în mod diferit acordarea concediului şi a indemnizaţiei pentru creşterea copilului.

CURTEA,

avand   în   vedere   actele   şi   lucrările   dosarului,   constată următoarele:

Prin Incheierea din 24 ianuarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 46.401/3/2005, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi pentru abrogarea unor prevederi din Legea nr. 130/1999 privind unele măsuri de protecţie a persoanelor încadrate în muncă. Excepţia a fost ridicată de Eniko Moldovan şi Robert Moldovan într-o cauză ce are ca obiect cererea de obligare a Guvernului Romaniei şi a Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse la plata unor daune materiale şi morale pentru adoptarea unor reglementări legale discriminatorii.

In motivarea excepţiei autorii acesteia susţin că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 şi toate articolele de lege modificate prin această ordonanţă au produs o gravă discriminare între părinţii care au început efectuarea concediului pentru creşterea copilului pană la doi ani înainte de data de 1 ianuarie 2004 şi cei care au început efectuarea concediului după această dată.

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia ridicată nu este întemeiată. In acest sens, arată că prin noua reglementare a bazei de calcul a indemnizaţiei pentru creşterea copilului legiuitorul a urmărit aplicarea cu prioritate a principiului egalităţii de tratament a asiguraţilor în ceea ce priveşte dreptul copilului la protecţie socială, precum şi a principiului solidarităţii sociale conform căruia participanţii la sistemul public de pensii îşi asumă reciproc obligaţii şi beneficiază de drepturi pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea riscurilor sociale prevăzute de lege. De asemenea, arată că dispoziţiile de lege criticate nu sunt aplicabile autorilor excepţiei, drepturile acestora la concediu şi indemnizaţia pentru creşterea copilului pană la 2 ani născandu-se anterior datei de 31 decembrie 2003.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstitutionalitate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstitutionalitate este inadmisibilă, întrucat dispoziţiile de lege criticate nu mai sunt în vigoare, fiind abrogate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005.

Avocatul Poporului consideră că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 nu contravine prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, întrucat se aplică în mod egal tuturor persoanelor aflate în situaţia prevăzută în ipoteza normelor sale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate ridicate.

CURTEA,

examinand încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului   şi  Avocatului   Poporului,   raportul   întocmit  de judecatorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.

Potrivit încheierii de sesizare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi pentru abrogarea unor prevederi din Legea nr. 130/1999 privind unele măsuri de protecţie a persoanelor încadrate în muncă, ordonanţă publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 167 din 17 martie 2003, şi aprobată prin Legea nr. 577/2004, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004.

Curtea constată că autorii excepţiei de neconstituţionalitate critică Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 pentru faptul că aceasta contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, ale art. 20 referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului şi ale art. 49 privind protecţia copiilor şi a tinerilor.

In opinia autorilor excepţiei, actul normativ criticat instituie un tratament juridic discriminatoriu în privinţa acordării indemnizaţiei pentru creşterea copilului pentru mamele care au început efectuarea concediului pentru creşterea copilului înainte de data de 1 ianuarie 2004, în comparaţie cu cele care au solicitat acordarea concediului după această dată.

Faţă de acestea, Curtea reţine că obiectul de reglementare al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 a fost modificarea Legii nr. 19/2000, lege din care au fost modificate sau completate numeroase articole prin cele 35 de puncte ale art. I. Dintre acestea, prin punctele 21, 22, 28, 29, 30, 31 şi 35, actul normativ criticat a adus modificări dispoziţiilor referitoare la concediul şi indemnizaţia pentru creşterea copilului pană la 2 ani, respectiv pană la 3 ani a copilului cu handicap, cuprinse în art. 98, art. 99, art. 122, art. 125, art. 129, art. 133 şi art. 194 din Legea nr. 19/2000. Art. II, III, IV şi V din ordonanţă conţin dispoziţii tranzitorii şi finale.

Prin urmare, Curtea constată că, în realitate, critica de neconstituţionalitate priveşte numai aceste reglementări ale ordonanţei, restranse la tratamentul juridic diferenţiat în privinţa indemnizaţiei acordate în raport cu data la care titularul a început concediul pentru creşterea copilului, anterior ori după data de 1 ianuarie 2004.

Examinand excepţia de neconstituţionalitate a acestor texte de lege, Curtea reţine că, anterior sesizării sale, problemele legate de concediul şi indemnizaţia pentru creşterea copilului au fost reglementate după o concepţie diferită prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.008 din 14 noiembrie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 7/2007, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 33 din 17 ianuarie 2007. Potrivit art. 28 alin. (2) din această ordonanţă, „Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă prevederile referitoare la concediul şi indemnizaţia pentru creşterea copilului, cuprinse la art. 98, 99, 121, 122, 123, 125, 125\ 129 şi 138 din Legea nr. 19/2000, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi cele ale art. 79 alin. (4) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, precum şi orice alte dispoziţii contrare."

Rezultă că, începand cu data de 1 ianuarie 2006, niciuna dintre dispoziţiile legale criticate nu mai este în vigoare, iar dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 nu pot avea nicio incidenţă în situaţiile în care concediul pentru creşterea copilului s-a efectuat ori a început anterior datei de 1 ianuarie 2004, aşa cum este cazul în speţă.

Aşadar, Curtea constată că, potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d)şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 21, 22, 28, 29, 30, 31 şi 35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi pentru abrogarea unor prevederi din Legea nr. 130/1999 privind unele măsuri de protecţie a persoanelor încadrate în muncă, excepţie ridicată de Eniko Moldovan şi Robert Moldovan în Dosarul nr. 46.401/3/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 iunie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Patricia Marilena Ionea


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 653/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 653 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 653/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu