E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A modificat:
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 abrogă articolul 4 din actul Ordonanţa 68 1994
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 abrogă articolul 6 din actul Ordonanţa 68 1994
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 modifica articolul 8 din actul Ordonanţa 68 1994
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 modifica articolul 9 din actul Ordonanţa 68 1994
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 abrogă articolul 11 din actul Ordonanţa 68 1994
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 abrogă articolul 15 din actul Ordonanţa 68 1994
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 abrogă articolul 20 din actul Ordonanţa 68 1994
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 abrogă articolul 25 din actul Ordonanţa 68 1994
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 modifica articolul 27 din actul Ordonanţa 68 1994
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 abrogă articolul 28 din actul Ordonanţa 68 1994
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 modifica articolul 30 din actul Ordonanţa 68 1994
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 modifica articolul 3 din actul Ordonanţa 68 1994
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 modifica articolul 2 din actul Ordonanţa 27 1992
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 abrogă articolul 3 din actul Ordonanţa 27 1992
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 abrogă articolul 4 din actul Ordonanţa 27 1992
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 abrogă articolul 5 din actul Ordonanţa 27 1992
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 abrogă articolul 9 din actul Ordonanţa 27 1992
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 abrogă articolul 11 din actul Ordonanţa 27 1992
Articolul 86 din actul Legea 182 2000 abrogă articolul 12 din actul Ordonanţa 27 1992
A fost modificat de:
Legea 182 2000 modificat si completat de Legea 123 2017
Legea 182 2000 modificat de Legea 187 2012
Legea 182 2000 modificat de OUG 12 2011
Legea 182 2000 modificat de Legea 329 2009
Legea 182 2000 modificat de Legea 488 2006
Legea 182 2000 completat de Legea 488 2006
Articolul 3 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 314 2004
Articolul 4 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 314 2004
Articolul 40 din actul Legea 182 2000 articole noi... Legea 314 2004
Articolul 8 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 314 2004
Articolul 58 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 314 2004
Articolul 58 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 314 2004
Articolul 58 din actul Legea 182 2000 articole noi... Legea 314 2004
Articolul 80 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 314 2004
Articolul 55 din actul Legea 182 2000 articole noi... Legea 105 2004
Articolul 58 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Articolul 77 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Articolul 78 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Legea 182 2000 in legatura cu Hotărârea 518 2004
Articolul 3 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Articolul 4 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Articolul 12 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Articolul 16 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Articolul 35 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Articolul 6 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Articolul 45 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Articolul 46 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Articolul 47 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Articolul 48 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Articolul 49 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Articolul 53 din actul Legea 182 2000 modificat de Legea 105 2004
Legea 182 2000 in legatura cu Hotărârea 216 2004
Legea 182 2000 in legatura cu Hotărârea 1546 2003
Legea 182 2000 in legatura cu articolul 1 din actul Hotărârea 1420 2003
Articolul 1 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 3 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 4 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 7 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 10 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 11 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 15 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 17 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 19 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 20 din actul Legea 182 2000 abrogat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 21 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 22 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 38 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 39 din actul Legea 182 2000 abrogat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 40 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 53 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 58 din actul Legea 182 2000 articole noi... articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 60 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 64 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 65 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 68 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 70 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 70 din actul Legea 182 2000 articole noi... articolul 1 din actul OUG 16 2003
Articolul 72 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 1 din actul OUG 16 2003
Legea 182 2000 modificat de articolul 2 din actul OUG 16 2003
Legea 182 2000 in legatura cu Ordin 2053 2002
Articolul 77 din actul Legea 182 2000 in legatura cu Ordin 2008 2001
Articolul 77 din actul Legea 182 2000 in legatura cu Ordin 2009 2001
Articolul 56 din actul Legea 182 2000 modificat de articolul 9 din actul OUG 9 2001
Legea 182 2000 republicat de Legea 182 2000
Legea 182 2000 republicat de Legea 182 2000
Legea 182 2000 promulgat de Decretul 407 2000
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 182 din 25 octombrie 2000

privind protejarea patrimoniului cultural national mobil

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 530 din 27 octombrie 2000


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Prezenta lege instituie regimul juridic al bunurilor apartinand patrimoniului cultural national mobil, denumit in continuare patrimoniul cultural national, indiferent de proprietarul acestora, prin reglementarea activitatilor specifice de protejare: evidenta, expertizare, clasare, cercetare, depozitare, conservare, restaurare si punere in valoare, in vederea accesului democratic la cultura si transmiterii acestor valori generatiilor viitoare.
    (2) Patrimoniul cultural national este alcatuit din bunuri cu valoare deosebita sau exceptionala, istorica, arheologica, documentara, etnografica, artistica, stiintifica si tehnica, literara, cinematografica, numismatica, filatelica, heraldica, bibliofila, cartografica si epigrafica, reprezentand marturii materiale ale evolutiei mediului natural si ale relatiilor omului cu acesta, ale potentialului creator uman si ale contributiei romanesti la civilizatia universala.
    Art. 2
    (1) Statul garanteaza proprietatea si asigura, potrivit legii, protejarea bunurilor care fac parte din patrimoniul cultural national. De asemenea, asigura baza materiala si resursele financiare necesare in vederea descoperirii, evidentei, expertizarii, clasarii, cercetarii, depozitarii, conservarii, restaurarii, protectiei si punerii in valoare.
    (2) Exercitarea dreptului de proprietate si a altor drepturi reale, precum si a dreptului de administrare asupra unui bun din patrimoniul cultural national este supusa reglementarilor prezentei legi.
    Art. 3
    Patrimoniul cultural national cuprinde:
    1. Bunuri arheologice si istoric-documentare de valoare deosebita sau exceptionala, cum sunt:
    a) descoperirile arheologice terestre si subacvatice, unelte, ceramica, inscriptii, monede, sigilii, bijuterii, piese de vestimentatie si harnasament, arme, insemne funerare;
    b) elemente provenite din dezmembrarea monumentelor istorice;
    c) marturii materiale si documentare privind istoria politica, economica, sociala, militara, religioasa, stiintifica, artistica, sportiva sau din alte domenii;
    d) manuscrise, incunabule, carti rare si carti vechi, carti cu valoare bibliofila;
    e) documente si tiparituri de interes special: documente de arhiva, harti si alte materiale cartografice;
    f) obiecte cu valoare memorialistica;
    g) obiecte si documente cu valoare numismatica, filatelica, heraldica: monede, medalii, ponduri, decoratii, insigne, sigilii, brevete, marci postale, drapele si stindarde;
    h) piese epigrafice;
    i) fotografii, clisee fotografice, filme, inregistrari audio si video;
    j) instrumente muzicale;
    k) uniforme militare si accesorii ale acestora;
    l) obiecte cu valoare tehnica;
    m) alte bunuri din aceasta categorie.
    2. Bunuri cu semnificatie artistica, de valoare deosebita sau exceptionala, cum sunt:
    a) opere de arta plastica: pictura, sculptura, desen, gravura, fotografie si altele;
    b) opere de arta decorativa si aplicata din sticla, ceramica, metal, lemn, textile si alte materiale, podoabe;
    c) obiecte de cult: icoane, broderii, orfevrarie, mobilier si altele;
    d) proiecte si prototipuri de design;
    e) materialele primare ale filmelor artistice, documentare si de animatie;
    f) alte bunuri din aceasta categorie.
    3. Bunuri cu semnificatie etnografica, de valoare deosebita sau exceptionala, cum sunt:
    a) unelte, obiecte de uz casnic si gospodaresc;
    b) piese de mobilier;
    c) ceramica;
    d) textile, piese de port, pielarie;
    e) alte obiecte din metal, lemn, os, piatra, sticla;
    f) obiecte de cult;
    g) podoabe;
    h) ansambluri de obiecte etnografice;
    i) alte bunuri din aceasta categorie.
    4. Bunuri de importanta stiintifica, de valoare deosebita sau exceptionala, cum sunt:
    a) specimene rare si colectii de zoologie, botanica, mineralogie si anatomie;
    b) trofee de vanat;
    c) alte bunuri din aceasta categorie.
    5. Bunuri de importanta tehnica, de valoare deosebita sau exceptionala, cum sunt:
    a) creatii tehnice unicat;
    b) raritati, indiferent de marca;
    c) prototipurile aparatelor, dispozitivelor si masinilor din creatia curenta;
    d) creatii tehnice cu valoare memoriala;
    e) realizari ale tehnicii populare;
    f) matritele de compact-discuri si CD-ROM;
    g) alte bunuri din aceasta categorie.
    Art. 4
    Bunurile apartinand patrimoniului cultural national fac parte, in functie de importanta sau de semnificatia lor istorica, arheologica, documentara, etnografica, artistica, stiintifica si tehnica, literara, cinematografica, numismatica, filatelica, heraldica, bibliofila, cartografica si epigrafica, de vechimea, unicitatea sau raritatea lor, din:
    a) Fondul patrimoniului cultural national, denumit in continuare fond, alcatuit din bunuri culturale de valoare deosebita;
    b) Tezaurul patrimoniului cultural national, denumit in continuare tezaur, alcatuit din bunuri culturale de valoare exceptionala.
    Art. 5
    (1) Bunurile culturale mobile pot fi proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale sau proprietate privata a persoanelor fizice si a persoanelor juridice de drept privat.
    (2) Asupra bunurilor prevazute la alin. (1) se pot constitui, potrivit formei de proprietate, in conditiile legii, un drept de administrare sau alte drepturi reale, dupa caz.
    Art. 6
    (1) Ministerul Culturii si Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor coordoneaza activitatile specifice din domeniul patrimoniului cultural national.
    (2) Face exceptie de la prevederile alin. (1) Fondul Arhivistic National al Romaniei aflat in administrarea Arhivelor Nationale, precum si in cea a directiilor judetene ale Arhivelor Nationale, constituit in conformitate cu prevederile Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996.
    (3) Ministerul Culturii reprezinta statul roman in relatiile interne si internationale care au ca obiect patrimoniul cultural national.
    Art. 7
    Autoritatile competente au obligatia sa faca toate demersurile, potrivit conventiilor internationale la care Romania este parte, pentru redobandirea unor bunuri culturale care au fost exportate ilegal, au fost sustrase din muzee sau colectii ori sunt detinute fara temei legal in strainatate.
    Art. 8
    Autoritatile publice, proprietarii, titularii altor drepturi reale, precum si titularii dreptului de administrare asupra bunurilor ce fac parte din patrimoniul cultural national au obligatia de a le proteja impotriva oricaror acte comisive sau omisive care pot duce la degradarea, distrugerea, pierderea, sustragerea sau exportul ilegal al acestora.

    CAP. 2
    Cercetarea, clasarea si evidenta

    Art. 9
    Activitatea de cercetare desfasurata de cercetatorii stiintifici in institutii publice detinatoare de bunuri care fac parte din patrimoniul cultural national are ca obiect cercetarea si valorificarea stiintifica a patrimoniului cultural national, in principal a celui detinut de institutia respectiva.
    Art. 10
    In sensul prezentei legi, prin clasare se intelege procedura de stabilire a bunurilor culturale mobile care fac parte din categoriile juridice ale patrimoniului cultural national mobil, fond si tezaur, potrivit art. 4.
    Art. 11
    Declansarea procedurii de clasare a bunurilor culturale mobile se face:
    1. Din oficiu, in urmatoarele situatii:
    a) pentru bunurile culturale mobile aflate in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale si administrate de institutii publice;
    b) pentru bunurile culturale mobile aflate in proprietatea cultelor religioase;
    c) pentru bunurile culturale mobile care fac obiectul unei vanzari publice prin licitatie sau prin intermediul unui agent autorizat;
    d) pentru bunurile culturale mobile pentru care se solicita exportul temporar sau definitiv;
    e) pentru bunurile culturale mobile descoperite intamplator ori in cadrul unor cercetari sistematice;
    f) pentru bunurile culturale mobile confiscate;
    g) pentru bunurile culturale mobile care au facut obiectul unor tentative de export ilegal;
    h) pentru bunurile aflate in custodia institutiilor publice, care urmeaza sa fie restituite.
    2. La solicitarea persoanelor fizice si a celorlalte persoane juridice de drept privat, proprietare ale bunului respectiv.
    Art. 12
    (1) Clasarea se va efectua pe baza unui raport de expertiza intocmit de experti acreditati de Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor.
    (2) Clasarea unui bun trebuie finalizata in cel mult 3 luni din momentul declansarii procedurii de clasare.
    (3) Organismul stiintific competent sa hotarasca asupra propunerilor de clasare este Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor.
    (4) Hotararea de clasare va fi semnata de presedintele Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor si va fi aprobata prin ordin al ministrului culturii, in interiorul termenului prevazut la alin. (2).
    (5) La hotararea de clasare se anexeaza in extras concluziile raportului de expertiza prin care se asigura identificarea bunului cultural mobil respectiv, fisa standard a obiectului si fotografia alb-negru sau color, dupa caz.
    (6) In cazul bunurilor culturale mobile care nu au fost propuse la clasare, concluziile raportului de expertiza cuprinzand datele de identificare a bunurilor se vor comunica proprietarului sau titularului de alte drepturi reale in termen de 30 de zile de la data finalizarii expertizei.
    (7) Contestarea expertizei bunurilor culturale mobile care nu au fost propuse la clasare se face la Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor in termen de 10 zile de la primirea instiintarii expertului. Solutionarea contestatiei se comunica in termen de 20 de zile.
    Art. 13
    (1) Institutiile publice detinatoare de bunuri culturale mobile apartinand patrimoniului cultural national au obligatia de a constitui evidenta acestor bunuri atat analitic, prin fisa standard, conform normelor emise de Ministerul Culturii, cat si sinoptic, prin banca de date, continand si arhiva imagistica.
    (2) Autoritatile publice in subordinea carora functioneaza institutiile detinatoare de bunuri apartinand patrimoniului cultural national au obligatia de a asigura resursele financiare necesare in vederea constituirii evidentei informatizate.
    Art. 14
    (1) Ministerul Culturii va comunica in scris proprietarului, titularului altor drepturi reale sau, dupa caz, titularului dreptului de administrare ordinul de clasare in termen de 10 zile de la aprobare.
    (2) Ministerul Culturii va elibera, pentru fiecare bun clasat, un certificat de clasare si fisa standard a obiectului.
    (3) Certificatul de clasare si fisa standard a obiectului insotesc bunul clasat si nu constituie prin ele insele un titlu de proprietate.
    Art. 15
    (1) Clasarea are ca efect inscrierea bunurilor culturale mobile in cele doua inventare:
    - Inventarul Fondului patrimoniului cultural national;
    - Inventarul Tezaurului patrimoniului cultural national.
    (2) Inventarele fondului si tezaurului sunt intocmite, pe baza ordinelor privind bunurile culturale mobile clasate, de catre directia de specialitate din cadrul Ministerului Culturii. Centralizarea, evidenta informatizata si administrarea documentelor care au stat la baza intocmirii inventarelor se efectueaza de Institutul de Memorie Culturala.
    (3) Datele privind patrimoniul cultural national, cu exceptia listei cuprinzand bunurile culturale mobile si imaginea acestora, nu au destinatie publica fara acordul proprietarilor bunurilor.
    (4) Date privind patrimoniul cultural national pot fi furnizate, la cerere, de Ministerul Culturii, institutiilor specializate, cercetatorilor si altor specialisti acreditati, in vederea desfasurarii unor activitati specifice de identificare si cercetare. Valorificarea datelor dobandite astfel poate fi facuta numai cu consimtamantul detinatorului. Comunicarea publica a datelor de identificare a proprietarului se poate face numai cu acordul prealabil al acestuia.
    (5) Se pot furniza informatii cuprinse in aceste inventare organelor de politie, organelor de urmarire penala si instantelor judecatoresti, numai pentru solutionarea unor cauze in directa legatura cu respectivele bunuri culturale mobile clasate si numai cu respectarea prevederilor legale in materie.
    Art. 16
    (1) Proprietarii, titularii altor drepturi reale sau ai dreptului de administrare si detinatorii cu orice titlu ai bunurilor culturale mobile pentru care s-a declansat procedura de clasare au obligatia de a permite examinarea bunurilor respective de catre experti acreditati.
    (2) Bunurile culturale mobile pot fi preluate pentru analize de laborator numai in cazuri deosebite si pentru perioade determinate, prevazute in normele de clasare a bunurilor culturale mobile, doar cu acordul proprietarilor sau al titularilor altor drepturi reale, dupa caz; preluarea acestora se face pe baza unui act de predare-primire incheiat cu persoanele fizice sau juridice, dupa caz, mentionate la alin. (1), in forma prevazuta de normele emise de Ministerul Culturii.
    Art. 17
    In timpul desfasurarii procedurii de clasare din oficiu a unui bun cultural mobil acesta se afla sub regimul de protectie prevazut, potrivit dispozitiilor prezentei legi, pentru bunurile clasate in tezaur.
    Art. 18
    (1) Dreptul proprietarului de a solicita clasarea unui bun cultural mobil este imprescriptibil.
    (2) In cazul in care un bun cultural mobil nu a fost clasat, procedura poate fi reluata, la cerere, dupa minimum 3 ani; in situatiile in care au aparut elemente noi justificative, acest termen poate fi redus de Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor.
    Art. 19
    (1) Declasarea bunurilor culturale mobile are loc la cererea titularilor drepturilor de proprietate sau din oficiu, in urmatoarele cazuri:
    a) invalidarea expertizei;
    b) distrugere;
    c) deteriorare grava care nu poate fi remediata prin operatiuni de restaurare.
    (2) Declasarea urmeaza procedura stabilita la clasare.
    (3) Ordinul de declasare este luat in evidenta inventarului patrimoniului cultural national in care figureaza bunul respectiv, procedandu-se la radierea acestuia din inventar.
    (4) Ordinul de declasare se comunica in scris proprietarului, titularului altor drepturi reale, precum si titularului dreptului de administrare, dupa caz.
    Art. 20
    Trecerea unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridica a patrimoniului cultural national in alta se poate face numai cu respectarea acelorasi proceduri prevazute pentru clasare.
    Art. 21
    (1) Ordinul de clasare, declasare sau de trecere dintr-o categorie in alta a patrimoniului cultural national a unui bun cultural mobil poate fi contestat de proprietarul sau de titularul dreptului de administrare la Ministerul Culturii, in termen de 30 de zile de la comunicare.
    (2) Ministerul Culturii este obligat sa solutioneze contestatia in termen de 30 de zile de la inregistrarea acesteia.
    (3) In cazul in care proprietarul sau titularul dreptului de administrare este nemultumit de raspunsul la contestatia adresata Ministerului Culturii, el se poate adresa, in conditiile Legii contenciosului administrativ, instantelor judecatoresti competente.

    CAP. 3
    Pastrarea, depozitarea si asigurarea securitatii bunurilor culturale mobile

    Art. 22
    (1) Proprietarii, titularii altor drepturi reale sau ai dreptului de administrare, precum si detinatorii cu orice titlu ai bunurilor culturale mobile clasate au urmatoarele obligatii:
    a) sa asigure cele mai bune conditii de pastrare, conservare si, dupa caz, de depozitare a bunurilor, prevenind orice degradare, deteriorare sau distrugere a acestora;
    b) sa nu deterioreze si sa nu distruga aceste bunuri, iar in cazul celor din metal nici sa nu le topeasca;
    c) sa asigure securitatea acestor bunuri;
    d) sa instiinteze in termen de maximum 5 zile directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national in cazul constatarii unui pericol iminent de distrugere sau de degradare grava a acestor bunuri;
    e) sa nu utilizeze si sa nu permita utilizarea acestor bunuri la organizarea de spectacole, parade ale modei, ca recuzita cinematografica sau teatrala, precum si in orice alte scopuri care le-ar periclita integritatea sau le-ar expune pierderii, deteriorarii ori sustragerii;
    f) sa permita accesul specialistilor din cadrul directiilor judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national in scopul constatarii starii de conservare a acestor bunuri; in cazul detinatorilor persoane fizice si al persoanelor juridice de drept privat accesul specialistilor directiilor judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national va fi posibil numai cu acordul scris al proprietarului privind conditiile de acces.
    (2) Proprietarii sau titularii dreptului de administrare a bunurilor culturale mobile clasate au in aceasta calitate si urmatoarele obligatii:
    a) sa asigure restaurarea bunurilor;
    b) sa incredinteze executarea lucrarilor de restaurare exclusiv specialistilor restauratori acreditati de Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor.
    (3) Institutiile publice specializate si nespecializate, cultele, precum si agentii economici, care detin cu orice titlu bunuri culturale mobile clasate, au obligatia sa finanteze achizitionarea si instalarea de sisteme antiefractie, antiincendiu si de asigurare a microclimatului pentru protectia bunurilor culturale mobile.
    (4) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) lit. e) proprietarii, persoane fizice si juridice de drept privat, care pot permite, in conditii contractuale, utilizarea bunurilor culturale mobile clasate in fond la organizarea de spectacole, parade ale modei si ca recuzita teatrala si cinematografica.
    Art. 23
    Persoanele fizice si juridice care detin cu orice titlu bunuri culturale mobile clasate beneficiaza de consultanta gratuita din partea institutiilor specializate, in scopul pastrarii, conservarii si punerii in valoare a acestor bunuri.
    Art. 24
    (1) Pentru efectuarea de studii si lucrari de specialitate institutiile publice au obligatia sa permita accesul specialistilor acreditati si al cercetatorilor la bunurile culturale mobile detinute in administrare, in conditii convenite de comun acord.
    (2) In cazul bunurilor culturale mobile aflate in proprietate privata, pentru efectuarea de studii si lucrari de specialitate este necesar acordul proprietarului.
    Art. 25
    (1) Copiile, mulajele, tirajele postume si facsimilele executate de pe bunuri culturale mobile clasate trebuie sa fie marcate vizibil pentru a nu fi confundate cu originalul; ele vor purta mentiunea copie, facsimil, tiraj postum, numele autorului si anul in care au fost realizate, precum si specificarea colectiei in care se afla originalul.
    (2) Mentiunile prevazute la alin. (1) sunt obligatorii, indiferent de anul in care au fost realizate copiile, mulajele, tirajele postume si facsimilele si ori de cate ori acestea sunt aduse la cunostinta publicului.
    Art. 26
    (1) Copiile, mulajele, tirajele postume si facsimilele de pe bunuri culturale mobile clasate, aflate in proprietate publica, pot fi executate numai cu acordul scris al titularului dreptului de administrare, in conformitate cu normele avizate de Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor.
    (2) Copiile, mulajele, tirajele postume si facsimilele de pe bunuri culturale mobile clasate, aflate in proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, pot fi executate numai cu acordul scris al proprietarului, in conformitate cu normele avizate de Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor.
    (3) Reproducerea bunurilor culturale mobile clasate prin mijloace foto, video sau numerice se face cu acordul scris al titularului dreptului de administrare sau al proprietarului bunului reprodus, dupa caz.
    (4) Persoanele care executa copii, mulaje, tiraje postume si facsimile de pe bunuri culturale mobile clasate sunt obligate sa utilizeze tehnici adecvate si sa ia masurile necesare pentru a nu fi afectate, imediat sau in timp, integritatea si calitatea originalelor.

    CAP. 4
    Conservarea si restaurarea bunurilor culturale mobile clasate

    Art. 27
    (1) Lucrarile de conservare si restaurare a bunurilor culturale mobile clasate se efectueaza numai de catre experti, acreditati pe baza unui contract incheiat potrivit dispozitiilor dreptului comun.
    (2) Acreditarea expertilor care efectueaza lucrari de conservare si restaurare a bunurilor culturale mobile se face de Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor, potrivit normelor de acreditare a conservatorilor si restauratorilor, care vor cuprinde si proceduri de contestare.
    (3) Pe baza acreditarii obtinute Ministerul Culturii elibereaza expertilor certificate de libera practica, potrivit normelor de acreditare a conservatorilor si restauratorilor.
    (4) Laboratoarele si atelierele, care efectueaza lucrari de conservare si restaurare a bunurilor culturale mobile, functioneaza pe baza unei autorizatii eliberate de Ministerul Culturii, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor, potrivit normelor privind autorizarea laboratoarelor si atelierelor de conservare si restaurare.
    (5) In cazul comiterii de erori profesionale, constatate de Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor, aceasta va suspenda pe termen de pana la 2 ani acreditarea prevazuta la alin. (2) sau avizul prevazut la alin. (4). Ministerul Culturii va lua masurile necesare pentru aducerea la indeplinire a hotararilor Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor, putand solicita acesteia o contraexpertiza, la cererea persoanelor in cauza.
    (6) Persoanele juridice de drept privat, proprietare ale laboratoarelor sau atelierelor autorizate, sunt obligate sa afiseze la loc vizibil autorizatia eliberata potrivit dispozitiilor alin. (4).
    (7) Functionarea in continuare a laboratoarelor de conservare si restaurare existente in cadrul institutiilor publice specializate, precum si infiintarea de noi astfel de laboratoare se aproba de Ministerul Culturii, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
    (8) Laboratoarele de conservare si restaurare, care functioneaza in cadrul institutiilor publice muzeale, pot efectua astfel de lucrari pentru alte institutii publice muzeale, pentru persoane fizice sau juridice de drept public ori privat, cu respectarea conditiilor prevazute in prezenta lege; in aceste cazuri solicitantii vor suporta cheltuielile legate de aceste lucrari, in conditii contractuale.
    Art. 28
    Restaurarea bunurilor culturale mobile clasate in tezaur se face numai cu avizul prealabil al Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor si numai in laboratoarele sau atelierele autorizate, nominalizate in aviz.
    Art. 29
    (1) Bunurile culturale mobile clasate in tezaur, indiferent de forma de proprietate, care sunt in pericol iminent de distrugere sau degradare grava, vor fi supuse operatiunilor de restaurare si conservare prin ordin al ministrului culturii, pe baza unui raport de expertiza aprobat de Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor.
    (2) Operatiunile de restaurare si conservare astfel dispuse vor fi efectuate pe cheltuiala proprietarului.
    (3) Sumele utilizate de proprietari pentru operatiunile de restaurare si conservare dispuse in conformitate cu prevederile alin. (1) si cu cele prevazute la art. 22 alin. (2) lit. a) sunt deductibile la calcularea impozitului pe venit sau profit, dupa caz.
    (4) In cazul in care proprietarul bunului cultural mobil clasat in tezaur este o persoana fizica, din a carei declaratie pe propria raspundere rezulta ca nu are posibilitati financiare pentru acoperirea cheltuielilor de restaurare si conservare, aceste operatiuni vor fi finantate, partial sau integral, de la bugetul de stat ori de la bugetele locale, dupa caz, potrivit dispozitiilor prezentei legi. In cazul vanzarii ulterioare a acestor bunuri culturale mobile, costurile operatiunilor de restaurare si conservare vor fi restituite de proprietarul-vanzator institutiei finantatoare.
    Art. 30
    (1) Dispozitiile prezentei legi se aplica in mod corespunzator bunurilor cu valoare culturala realizate din metale pretioase ori continand pietre pretioase sau semipretioase, care se afla in proprietatea, administrarea ori sunt detinute cu orice titlu de Banca Nationala a Romaniei, de Monetaria Statului sau de celelalte banci.
    (2) Persoanele juridice enumerate la alin. (1) sunt obligate sa permita examinarea bunurilor de catre expertii anume desemnati de Ministerul Culturii, care vor propune, daca este cazul, declansarea procedurii de clasare.
    Art. 31
    Este interzisa topirea sau modificarea, sub orice forma, a bunurilor culturale mobile clasate, care sunt detinute cu orice titlu de Banca Nationala a Romaniei, de Monetaria Statului sau de celelalte banci.

    CAP. 5
    Circulatia bunurilor culturale mobile

    Art. 32
    Bunurile culturale mobile clasate, aflate in proprietatea publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, sunt inalienabile, insesizabile si imprescriptibile.
    Art. 33
    (1) Pentru organizarea unor expozitii sau realizarea unor proiecte culturale institutiile publice pot imprumuta, dupa caz, unor institutii publice sau persoane juridice de drept privat din tara, in conditiile dreptului comun, bunuri culturale mobile clasate pe care le detin in administrare, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor si cu aprobarea Ministerului Culturii.
    (2) Persoanele fizice si juridice de drept privat pot imprumuta institutiilor publice sau persoanelor juridice de drept privat, in conditiile dreptului comun si ale prezentei legi, bunuri culturale mobile clasate.
    (3) Bunurile culturale mobile clasate, apartinand cultelor religioase, pot fi imprumutate institutiilor publice specializate, in conditiile dreptului comun si ale prezentei legi, cu aprobarea sefilor de cult.
    (4) Organizatorul expozitiei sau initiatorul/autorul proiectului cultural raspunde civil, material, disciplinar, contraventional sau penal, dupa caz, de integritatea bunurilor expuse, luand toate masurile necesare pentru inlaturarea oricarui risc, in conditii de securitate, de conservare, de asigurare si de stabilire a cotelor valorice respective.
    Art. 34
    (1) Bunurile culturale mobile proprietate publica, aflate in patrimoniul unor societati comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, care se privatizeaza, vor fi supuse procedurii de clasare inainte de declansarea procesului de privatizare.
    (2) Societatile comerciale prevazute la alin. (1) au obligatia de a anunta inscrierea pe lista de privatizare, in scris, directiei judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national in a carei raza teritoriala isi are sediul societatea, in termen de 5 zile de la data inscrierii.
    (3) In termen de 10 zile de la data inregistrarii comunicarii prevazute la alin. (2) directia judeteana pentru cultura si patrimoniul cultural national va verifica la societatea comerciala in curs de privatizare bunurile culturale mobile susceptibile de a fi clasate si va declansa procedura de clasare.
    (4) Bunurile culturale mobile astfel clasate vor fi date in administrarea unei institutii publice specializate, desemnata de Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor.
    Art. 35
    (1) Autorizarea se face de Ministerul Culturii, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor, cu respectarea normelor privind comertul cu bunuri culturale mobile.
    (2) Vanzarea publica a bunurilor culturale mobile clasate, aflate in proprietate privata, sau intermedierea vanzarii se efectueaza numai prin agenti economici autorizati, cu respectarea prevederilor prezentei legi.
    (3) Agentii economici autorizati sa comercializeze bunuri culturale mobile sunt obligati sa afiseze la loc vizibil normele privind comertul cu bunuri culturale mobile.
    (4) Agentii economici autorizati sa comercializeze bunuri culturale mobile sunt obligati sa detina un registru in care sa mentioneze, corect si complet, numele si adresa ofertantului, descrierea si pretul fiecarui bun. Informatiile continute in registru au caracter confidential.
    (5) Agentii economici autorizati sa comercializeze bunuri culturale mobile au obligatia de a instiinta in scris, in termen de 5 zile de la data ofertei, directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national despre existenta unor bunuri susceptibile de a fi clasate.
    (6) Agentii economici autorizati sa comercializeze bunuri culturale mobile au obligatia ca in termen de 5 zile sa informeze in scris proprietarul bunului cu privire la posibilitatea de declansare a procedurii de clasare.
    (7) Agentii economici autorizati sa comercializeze bunuri culturale mobile sunt obligati ca, in termen de 3 zile de la data inregistrarii in registrul propriu a bunurilor clasate in tezaur, sa comunice in scris directiei judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national in a carei raza teritoriala isi au sediul punerea acestora in vanzare.
    Art. 36
    (1) Bunurile culturale mobile, proprietate a persoanelor fizice sau juridice de drept privat, clasate in tezaur, pot face obiectul unei vanzari publice numai in conditiile exercitarii dreptului de preemtiune de catre statul roman, prin Ministerul Culturii, si cu respectarea dispozitiilor art. 35 alin. (7).
    (2) Directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national sunt obligate sa transmita Ministerului Culturii, in termen de 3 zile de la primirea comunicarii scrise a agentului economic autorizat, inregistrarea privind punerea in vanzare a unui bun cultural mobil clasat in tezaur.
    (3) Termenul de exercitare a dreptului de preemtiune al statului este de maximum 30 de zile, calculat de la data inregistrarii comunicarii prevazute la alin. (2), iar valoarea de achizitionare este cea negociata cu vanzatorul sau cu agentul economic autorizat ori cea rezultata din licitatia publica.
    (4) Ministerul Culturii va prevedea in bugetul propriu sumele necesare destinate exercitarii dreptului de preemtiune.
    (5) Nerespectarea dispozitiilor alin. (1) atrage nulitatea absoluta a vanzarii.
    Art. 37
    (1) Scoaterea peste frontiera a bunurilor culturale mobile constituie operatiune de export, care poate fi temporar sau definitiv.
    (2) Exportul temporar sau definitiv al bunurilor culturale mobile clasate sau neclasate se efectueaza numai pe baza certificatului de export.
    (3) Certificatul de export va fi emis de directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national, in conditiile prezentei legi.
    (4) Certificatul de export temporar pentru bunurile culturale mobile clasate in tezaur, indiferent de proprietar sau de titularul dreptului de administrare, va fi avizat de Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor si aprobat de ministrul culturii.
    (5) Scoaterea din tara, pe orice cale, a bunurilor culturale mobile pentru care nu s-a obtinut certificatul de export temporar sau definitiv, eliberat in conditiile legii, constituie operatiune de export ilegal.
    Art. 38
    (1) Bunurile culturale mobile clasate, aflate in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, se exporta numai temporar si numai pentru organizarea unor expozitii in strainatate, pentru investigatii de laborator, restaurare sau expertizare.
    (2) Bunurile culturale mobile clasate in tezaur, aflate in proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, pot fi exportate numai temporar.
    (3) Exportul definitiv al bunurilor culturale mobile clasate in fond, aflate in proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, se face numai potrivit dispozitiilor art. 37 alin. (2) si (3), dupa modificarea prealabila in evidenta fondului, efectuata de Ministerul Culturii.
    Art. 39
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (1), bunurile culturale mobile clasate in fond, aflate in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, pot fi exportate definitiv in cadrul unui schimb de bunuri culturale de aceeasi importanta si semnificatie culturala numai in cazuri cu totul exceptionale, in care prevaleaza interesul istoric, stiintific sau cultural.
    (2) Bunul cultural obtinut prin schimb urmeaza regimul juridic al bunului dat in schimb.
    (3) In vederea schimbului prevazut la alin. (1), in cazul bunurilor proprietate publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, prin hotarare a Guvernului sau prin hotarare a consiliului local, dupa caz, se aproba dezafectarea bunurilor culturale mobile clasate din proprietatea publica in proprietatea privata a statului sau a unitatii administrativ-teritoriale.
    (4) Schimbul, indiferent de proprietar, este avizat de Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor si este aprobat prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Culturii.
    Art. 40
    In cazul persoanelor fizice sau juridice de drept privat, proprietare ale bunului cultural mobil sau ale bunurilor clasate in tezaur, schimbul, in cazul unei operatiuni de export definitiv al acestor bunuri, va putea fi aprobat prin ordin al ministrului culturii, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
    Art. 41
    (1) In cazul cererii de export temporar sau definitiv al unui bun cultural mobil neclasat termenele prevazute la art. 12 alin. (2) si la art. 14 alin. (1), cumulate, se reduc la 30 de zile.
    (2) Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor este obligata sa se pronunte, in legatura cu clasarea bunului cultural mobil, in termen de 30 de zile de la data declansarii procedurii de clasare.
    Art. 42
    Donatiile avand ca obiect bunuri culturale mobile facute institutiilor publice specializate ori cultelor religioase, potrivit legii, sunt scutite de orice taxe.
    Art. 43
    (1) Persoanele fizice sau juridice de drept privat, proprietare ale bunurilor culturale mobile clasate, au obligatia de a anunta in scris directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national in termen de 15 zile de la data transferarii unui astfel de bun in proprietatea altei persoane, precum si de la data instituirii unui drept real asupra unui astfel de bun.
    (2) In cazul pierderii sau al furtului bunurilor culturale mobile clasate, proprietarii, titularii altor drepturi reale, titularii dreptului de administrare, precum si detinatorii cu orice titlu ai acestor bunuri au obligatia de a anunta, in scris, in termen de 24 de ore de la constatare, organul de politie din raza teritoriala.
    (3) In cazurile prevazute la alin. (2), precum si in cazul distrugerii totale sau partiale a bunurilor culturale mobile clasate proprietarii, titularii altor drepturi reale, titularii dreptului de administrare, precum si detinatorii cu orice titlu ai acestor bunuri au obligatia de a anunta in scris directia judeteana pentru cultura si patrimoniul cultural national in termen de 3 zile de la constatare.
    (4) Dupa inregistrarea comunicarii prevazute la alin. (3) directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national vor anunta imediat, in scris, organele de politie din raza teritoriala.
    Art. 44
    (1) Succesorii rezervatari sunt scutiti de taxele succesorale pentru bunurile culturale mobile clasate care fac parte din masa succesorala.
    (2) In cazul celorlalti succesori, acestia pot ceda, in contul taxelor succesorale, astfel de bunuri, care vor intra in proprietatea publica si vor fi date, potrivit legii, in administrarea institutiilor publice specializate, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
    (3) Donatiile sau legatele privind bunuri culturale mobile clasate, efectuate in favoarea statului, unitatilor administrativ-teritoriale sau cultelor religioase, sunt scutite de orice taxe.

    CAP. 6
    Regimul juridic al bunurilor arheologice mobile descoperite intamplator sau prin cercetari sistematice

    Art. 45
    (1) Bunurile arheologice, epigrafice, numismatice, paleontologice sau geolitice, descoperite in cadrul unor cercetari sistematice cu scop arheologic sau geologic, precum si cele descoperite intamplator prin lucrari de orice natura, efectuate in locuri care fac obiectul exclusiv al proprietatii publice, conform art. 135 alin. (4) din Constitutia Romaniei, intra in proprietate publica, potrivit dispozitiilor legale.
    (2) Din momentul descoperirii bunurile prevazute la alin. (1) sunt supuse procedurii de clasare, in conditiile prezentei legi, si intra in administrarea institutiei care finanteaza sau coordoneaza cercetarile; in cazul in care Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor constata ca in institutia respectiva nu sunt indeplinite conditiile corespunzatoare de conservare si securitate, aceasta va propune directiei judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national in a carei raza de activitate au fost descoperite bunurile arheologice in cauza alte institutii publice specializate din aceeasi raza, care indeplinesc conditiile corespunzatoare. Directia judeteana pentru cultura si patrimoniul cultural national va decide asupra institutiei careia i se vor transmite in administrare bunurile arheologice respective.
    Art. 46
    (1) Cercetarile arheologice sistematice, precum si cele de prospectare preventiva sau de salvare, efectuate de persoane juridice, sunt autorizate, coordonate si controlate de Comisia Nationala de Arheologie si de Ministerul Culturii.
    (2) Persoanele fizice sau persoanele juridice neautorizate nu au dreptul de a efectua in siturile arheologice detectii si cercetari sau orice fel de alte interventii care pot deteriora sau pot afecta aceste situri.
    Art. 47
    (1) Cercetarile arheologice efectuate pe terenurile proprietate privata apartinand persoanelor fizice, persoanelor juridice de drept privat sau cultelor religioase se fac numai cu acordul proprietarului si, dupa caz, al sefului cultului.
    (2) In cazul in care proprietarul terenului nu isi da acordul pentru efectuarea cercetarilor arheologice, acestea vor putea fi autorizate de instanta judecatoreasca competenta, la cererea autoritatii publice sau a institutiei publice, dupa caz, in subordinea careia se afla initiatorul cercetarilor arheologice.
    (3) Proprietarul terenului este indreptatit sa solicite negocierea unui termen maxim pentru efectuarea lucrarilor si sa primeasca despagubiri, anterior inceperii lucrarilor, de la autoritatile publice sau de la institutiile publice in subordinea carora se afla initiatorul cercetarilor arheologice, pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru orice alte prejudicii produse ca urmare a cercetarilor efectuate.
    (4) Despagubirile se stabilesc de comun acord cu proprietarul sau, in caz de divergente, de catre instantele judecatoresti competente.
    (5) Despagubirile vor fi suportate din sumele prevazute in bugetele institutiilor publice, dupa caz, in subordinea carora se afla initiatorul cercetarilor arheologice.
    (6) Emiterea certificatului privind eliberarea de sarcina arheologica a unui teren, indiferent de regimul proprietatii acestuia, este obligatorie inaintea inceperii oricaror lucrari care pot afecta situl.
    (7) Finantarea cercetarilor arheologice pentru emiterea certificatului prevazut la alin. (6), cu privire la terenurile in care se gasesc bunuri arheologice, identificate prin investigatii anterioare, este asigurata de beneficiarul lucrarilor.
    Art. 48
    (1) Persoanele fizice care au descoperit in mod intamplator bunuri din categoria celor prevazute la art. 45 alin. (1) sunt obligate sa le predea, in termen de 48 de ore de la descoperire, primarului unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza a fost facuta descoperirea.
    (2) Primarul este obligat sa instiinteze despre bunurile descoperite, in termen de 48 de ore, directia judeteana pentru cultura si patrimoniul cultural national, luand totodata masuri de paza si de conservare a acestora.
    (3) Primarul este obligat sa predea bunurile astfel descoperite, in termen de 10 zile, directiei judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national.
    (4) Autorii descoperirilor intamplatoare, care au predat, in conditiile prevazute la alin. (1), bunurile descoperite, au dreptul la o recompensa baneasca de 30% din valoarea bunului, calculata in momentul acordarii recompensei, iar in cazul descoperirii unor bunuri culturale de valoare exceptionala se poate acorda si o bonificatie suplimentara de pana la 15% din valoarea bunului.
    (5) Valoarea bunurilor astfel descoperite se stabileste de expertii acreditati ai directiei judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national sau, dupa caz, de alti experti acreditati.
    (6) Recompensele si bonificatia, stabilite potrivit alin. (4) si (5), vor fi suportate din bugetul ordonatorului principal de credite sau din bugetele locale, in functie de subordonarea institutiilor culturale in administrarea carora vor fi transmise bunurile descoperite si vor fi platite in cel mult 18 luni de la data predarii bunului.
    (7) In cazul in care autorul descoperirii nu primeste recompensa in termenul stabilit la alin. (6), acesta se poate adresa instantei judecatoresti competente printr-o actiune scutita de taxa judiciara de timbru.

    CAP. 7
    Finantarea activitatilor de descoperire, cercetare, expertizare, clasare, evidenta, depozitare, conservare, restaurare, protejare si punere in valoare a bunurilor culturale mobile

    Art. 49
    (1) Finantarea activitatilor de descoperire, cercetare, expertizare, clasare, evidenta, depozitare, conservare, restaurare, protejare si punere in valoare a bunurilor culturale mobile clasate, indiferent de proprietar, de titularii altor drepturi reale si de titularii dreptului de administrare, se poate face de Ministerul Culturii, Ministerul Educatiei Nationale, autoritatile administratiei publice centrale si locale, Academia Romana, alte institutii publice, dupa caz, din venituri gestionate de acestea in regim extrabugetar si din alocatii bugetare.
    (2) Alocatiile bugetare destinate activitatilor prevazute la alin. (1) vor fi nominalizate cu aceste destinatii in bugetul Ministerului Culturii, al Ministerului Educatiei Nationale, in bugetele autoritatilor administratiei publice centrale si locale, precum si in bugetele altor institutii publice.
    (3) Achizitionarea de bunuri culturale mobile pentru institutiile publice specializate, in functie de subordonarea acestora, se poate face din sumele prevazute cu aceasta destinatie in bugetele autoritatilor administratiei publice centrale sau locale.
    Art. 50
    (1) Veniturile gestionate in regim extrabugetar pot proveni din urmatoarele surse:
    a) donatiile sau legatele dobandite de la persoane fizice sau persoane juridice, din tara ori din strainatate;
    b) cota de 5% instituita de autoritatile administratiei publice locale asupra pretului de vanzare al reproducerilor realizate de pe bunuri culturale mobile proprietate publica si introduse in circuit comercial;
    c) cota de 5% instituita de autoritatile administratiei publice locale asupra pretului obtinut din vanzarile de bunuri culturale, efectuate prin licitatii, anticariate, consignatii si case de amanet;
    d) tarifele percepute de directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national pentru efectuarea oricaror expertize solicitate.
    (2) Cotele prevazute la alin. (1) lit. b) si c) se adauga la preturile de vanzare ale bunurilor respective.

    CAP. 8
    Organisme si institutii specializate

    Art. 51
    Descoperirea, cercetarea, expertizarea, clasarea, evidenta, depozitarea, conservarea, restaurarea, protejarea, achizitionarea si punerea in valoare a patrimoniului cultural national mobil se realizeaza prin organisme si institutii specializate, care au competente generale si speciale in domeniu, precum si prin persoane fizice sau juridice, in conditiile prezentei legi.
    Art. 52
    (1) Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor este organismul stiintific consultativ si de avizare in domeniu al Ministerului Culturii si este condusa de un presedinte, numit prin ordin al ministrului culturii dintre specialistii cu autoritate recunoscuta in domeniu.
    (2) Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor este alcatuita din 21 de specialisti numiti prin ordin al ministrului culturii, pe o perioada de 4 ani, propusi de:
    a) presedintele comisiei - 8 membri;
    b) institutiile publice specializate - 9 membri;
    c) Secretariatul de Stat pentru Culte, Academia Romana si reprezentantii colectionarilor de bunuri culturale mobile - 3 membri.
    (3) Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor isi desfasoara activitatea pe baza unui regulament de functionare elaborat de membrii comisiei si aprobat prin ordin al ministrului culturii.
    (4) Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor numeste si coordoneaza subcomisii pentru domeniile prevazute la art. 3. Secretarul comisiei si secretarii subcomisiilor sunt numiti din cadrul directiei de specialitate a Ministerului Culturii. Subcomisiile functioneaza conform regulamentului Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor, prevazut la alin. (3).
    (5) Cheltuielile de finantare a Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor se efectueaza din bugetul Ministerului Culturii. Indemnizatia lunara a fiecarui membru al comisiei reprezinta 30% din salariul secretarului de stat.
    Art. 53
    Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor are urmatoarele atributii:
    a) evalueaza rapoartele de expertiza si hotaraste asupra clasarii bunurilor culturale mobile;
    b) primeste contestatiile facute de persoane fizice si juridice cu privire la procedura de clasare a bunurilor culturale mobile si face propuneri referitoare la solutionarea acestora;
    c) avizeaza normele de clasare a bunurilor culturale mobile si normele privind comertul cu bunuri culturale mobile;
    d) avizeaza normele privind executarea mulajelor, facsimilelor si copiilor, precum si a tirajelor postume dupa placile originale de gravura, in cazul bunurilor culturale mobile clasate;
    e) avizeaza normele de conservare si de restaurare a bunurilor culturale mobile clasate. Pentru bunurile culturale mobile clasate in tezaur Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor poate stabili prioritatile de restaurare;
    f) avizeaza normele de acreditare a expertilor, normele de acreditare a conservatorilor si restauratorilor, precum si normele privind autorizarea laboratoarelor si a atelierelor de conservare si restaurare;
    g) avizeaza functionarea laboratoarelor si a atelierelor care urmeaza sa efectueze operatiuni de restaurare;
    h) avizeaza exportul temporar al bunurilor culturale mobile clasate;
    i) avizeaza normele metodologice privind exportul definitiv sau temporar al bunurilor culturale mobile;
    j) avizeaza functionarea agentilor economici care comercializeaza sau organizeaza licitatii cu bunuri culturale mobile;
    k) avizeaza regulamentele de organizare si functionare a muzeelor si colectiilor publice;
    l) acrediteaza expertii, conservatorii si restauratorii;
    m) acrediteaza specialistii care pot avea acces, in conditiile legii, la informatia continuta in registrele agentilor economici autorizati sa comercializeze bunuri culturale mobile;
    n) orice alte atributii date in competenta sa, potrivit legii.
    Art. 54
    (1) La nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti functioneaza directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national, servicii publice descentralizate ale Ministerului Culturii.
    (2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Culturii, se reorganizeaza inspectoratele judetene pentru cultura, prin comasare cu oficiile judetene pentru patrimoniul cultural national, in directii judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national.
    Art. 55
    Directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national au urmatoarele atributii in domeniul protejarii patrimoniului cultural national mobil:
    a) intocmesc baza de date privind evidenta bunurilor culturale mobile clasate, aflate pe raza lor teritoriala;
    b) inregistreaza cererile de clasare a bunurilor culturale mobile detinute de institutii nespecializate, de culte religioase, de alte persoane juridice, precum si de persoane fizice;
    c) efectueaza expertiza necesara si intocmesc documentatia prevazuta de prezenta lege, in vederea clasarii bunurilor culturale mobile;
    d) inainteaza Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor propunerile de clasare;
    e) inregistreaza instiintarile de schimbare a proprietarului sau detinatorului, in cazul bunurilor culturale mobile clasate;
    f) controleaza periodic starea de conservare si de securitate a bunurilor culturale mobile clasate, acordand consultanta de specialitate la solicitarea proprietarilor sau titularilor altor drepturi reale;
    g) fac propuneri de includere in prioritatile de restaurare a bunurilor mobile clasate in tezaur, aflate la institutiile nespecializate, cultele religioase, alte persoane juridice decat institutiile publice specializate, precum si la persoanele fizice;
    h) verifica daca agentii economici autorizati sa comercializeze bunuri culturale mobile respecta obligatiile ce le revin conform prezentei legi si normelor emise in aplicarea acesteia;
    i) aproba, conform prezentei legi, exportul definitiv al bunurilor culturale mobile, eliberand, pe baza expertizei, certificatul de export intocmit potrivit normelor metodologice privind exportul definitiv sau temporar al bunurilor culturale mobile;
    j) gestioneaza, in regim extrabugetar, veniturile realizate potrivit prevederilor art. 50 alin. (1) lit. a) si d), dupa caz, precum si alocatiile de la bugetul de stat, destinate finantarii activitatilor prevazute la art. 49 alin. (1);
    k) colaboreaza si stabilesc, impreuna cu structurile abilitate ale Ministerului Apararii Nationale si ale Ministerului de Interne, dupa caz, masurile de protectie a bunurilor culturale mobile, in caz de conflict armat sau de calamitati naturale;
    l) orice alte atributii date in competenta lor prin prezenta lege.
    Art. 56
    (1) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi se infiinteaza Laboratorul National de Cercetare in Domeniul Conservarii si Restaurarii Patrimoniului National Cultural Mobil, institutie publica in subordinea Ministerului Culturii.
    (2) Organizarea si functionarea Laboratorului National de Cercetare in Domeniul Conservarii si Restaurarii Patrimoniului Cultural National Mobil se stabilesc prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Culturii.
    (3) Laboratorul National de Cercetare in Domeniul Conservarii si Restaurarii Patrimoniului Cultural National Mobil are urmatoarele atributii principale:
    a) investigheaza cu mijloace specifice de analiza materialele constituente ale bunurilor culturale mobile, in functie de compozitie, tehnologie de prelucrare si provenienta;
    b) experimenteaza materiale necesare pentru conservarea si restaurarea bunurilor culturale mobile, precum si pentru combaterea agentilor biologici;
    c) colaboreaza cu specialistii de profil la expertizarea bunurilor culturale clasate sau in curs de clasare;
    d) pregateste si perfectioneaza specialisti in domeniile investigarii, conservarii si restaurarii bunurilor culturale mobile;
    e) colaboreaza cu institutii de profil din tara si din strainatate.
    Art. 57
    (1) In subordinea Ministerului Culturii functioneaza Institutul de Memorie Culturala, institutie publica ce administreaza bazele de date privind bunurile culturale mobile.
    (2) Regulamentul de functionare a Institutului de Memorie Culturala se aproba prin ordin al ministrului culturii.
    Art. 58
    Institutul de Memorie Culturala are urmatoarele atributii principale:
    a) centralizeaza si inregistreaza in baza nationala de date fisele de evidenta a bunurilor culturale mobile clasate, transmise de institutiile specializate si de directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national;
    b) administreaza bazele de date privind evidenta informatizata si circulatia bunurilor culturale mobile;
    c) stocheaza inventarele privind bunurile culturale mobile clasate si documentele care au stat la baza operatiunilor de clasare;
    d) cerceteaza si valorifica documentar, inclusiv prin publicare, informatiile cuprinse in baza de date privind bunurile culturale mobile si acorda asistenta de specialitate, pe baza de contract, privind valorificarea documentar-stiintifica a informatiei detinute, cu acordul proprietarilor si cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor;
    e) elaboreaza norme, instrumente si sisteme informatice pentru evidenta bunurilor culturale mobile;
    f) colaboreaza cu institutii similare din tara si din strainatate.

    CAP. 9
    Contraventii si infractiuni

    SECTIUNEA 1
    Contraventii
    Art. 59
    Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
    Art. 60
    (1) Constituie contraventii, daca nu sunt savarsite astfel incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte:
    a) nerespectarea de catre persoanele fizice sau juridice de drept privat a termenului si a conditiilor prevazute la art. 43 alin. (1);
    b) nerespectarea de catre persoanele fizice sau juridice a termenului stabilit la art. 43 alin. (2) privind comunicarea pierderii, furtului, distrugerii totale sau partiale a unui bun cultural mobil clasat;
    c) nerespectarea de catre agentii economici autorizati in comercializarea bunurilor culturale mobile a obligatiei de a afisa la loc vizibil normele privind comertul cu bunuri culturale mobile, prevazute la art. 35 alin. (3);
    d) nerespectarea de catre agentii economici autorizati in comercializarea bunurilor culturale mobile a obligatiei de instiintare despre existenta unor bunuri culturale mobile susceptibile sa fie clasate, in termenul si conditiile prevazute la art. 35 alin. (5);
    e) nerespectarea de catre persoanele fizice a obligatiei de predare a unui bun cultural mobil descoperit intamplator, in termenul prevazut la art. 48 alin. (1);
    f) neindeplinirea de catre proprietari, de titularii altor drepturi reale, de titularii drepturilor de administrare sau de detinatorii cu orice titlu ai bunurilor mobile clasate a obligatiilor prevazute la art. 22, alin. (1) lit. a), c) - f);
    g) neindeplinirea de catre societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat a obligatiilor ce le revin potrivit dispozitiilor art. 34 alin. (2);
    h) infiintarea si functionarea agentilor economici specializati in comercializarea bunurilor culturale mobile, fara autorizarea Ministerului Culturii, emisa potrivit art. 35 alin. (1);
    i) neindeplinirea de catre agentii economici autorizati in comercializarea bunurilor culturale mobile a obligatiei de a intocmi registrul prevazut la art. 35 alin. (4);
    j) nerespectarea de catre agentii economici autorizati in comercializarea bunurilor culturale mobile a termenului si conditiilor prevazute la art. 35 alin. (7) privind punerea in vanzare a bunurilor culturale mobile clasate in tezaur;
    k) executarea copiilor, mulajelor, tirajelor postume si facsimilelor de pe bunuri culturale mobile clasate, de catre persoanele fizice sau juridice, fara respectarea dispozitiilor art. 25 alin. (1);
    l) realizarea de catre persoanele fizice sau juridice de reproduceri prin mijloace foto, video sau numerice de pe bunuri culturale mobile clasate, fara acordul scris al titularului dreptului de administrare sau al proprietarului bunului reprodus, potrivit art. 26 alin. (3);
    m) utilizarea de catre persoanele fizice sau juridice de tehnici neadecvate de reproducere, de natura sa afecteze integritatea sau calitatea bunurilor culturale mobile clasate, potrivit art. 26 alin. (4);
    n) neindeplinirea de catre proprietarii si titularii dreptului de administrare a bunurilor culturale mobile clasate a obligatiei prevazute la art. 22 alin. (2) lit. b);
    o) restaurarea bunurilor culturale mobile clasate in tezaur, fara avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor ori in afara laboratoarelor sau atelierelor autorizate, potrivit art. 28;
    p) efectuarea oricaror lucrari care pot afecta situl arheologic, inaintea obtinerii certificatului privind eliberarea terenului de sarcina arheologica potrivit art. 47 alin. (6);
    r) impiedicarea efectuarii cercetarilor pentru eliberarea terenului de sarcina arheologica potrivit art. 47 alin. (6).
    (2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei.
    (3) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. c) - f) se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei.
    (4) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. g) - r) se sanctioneaza cu amenda de la 3.000.000 lei la 12.000.000 lei.
    (5) Amenzile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor juridice.
    (6) Limitele amenzilor contraventionale se actualizeaza prin hotarare a Guvernului.
    Art. 61
    Copiile, mulajele, tirajele postume, facsimilele si reproducerile prin mijloace foto, video, numerice sau prin alte mijloace, executate cu incalcarea dispozitiilor art. 25 ori ale art. 26 alin. (3), se confisca de catre agentul constatator si se transmit in administrarea unor institutii publice specializate, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
    Art. 62
    Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 60 se fac de specialistii directiilor judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national, care, la cererea lor, vor fi asistati de organele de politie.
    Art. 63
    (1) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii se poate face plangere in termen de 15 zile de la comunicare.
    (2) Plangerea impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii se solutioneaza de catre instanta judecatoreasca in a carei raza teritoriala a fost savarsita contraventia.
    Art. 64
    (1) Prevederile prezentei legi, referitoare la contraventii, se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25 - 27.
    (2) Amenzile se fac venit la bugetul de stat.

    SECTIUNEA a 2-a
    Infractiuni
    Art. 65
    (1) Executarea de copii, mulaje, tiraje postume sau facsimile de pe bunuri culturale mobile clasate, fara acordul scris al titularului dreptului de administrare ori al proprietarului, potrivit art. 26 alin. (1) sau (2), dupa caz, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda de la 3.000.000 lei la 20.000.000 lei.
    (2) Copiile, mulajele, tirajele postume sau facsimilele, executate in conditiile prevazute la alin. (1), se confisca si se transmit in administrarea unor institutii publice specializate, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
    Art. 66
    Executarea de falsuri ale bunurilor culturale mobile clasate, in scopuri comerciale sau in orice alte scopuri, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
    Art. 67
    (1) Degradarea, aducerea in stare de neintrebuintare sau distrugerea unui bun cultural mobil clasat ori impiedicarea luarii masurilor de conservare sau de salvare a unui astfel de bun, precum si inlaturarea masurilor luate constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
    (2) Tentativa se pedepseste.
    Art. 68
    Degradarea, aducerea in stare de neintrebuintare sau distrugerea din culpa a unui bun cultural mobil clasat constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda de la 3.000.000 lei la 15.000.000 lei.
    Art. 69
    (1) Efectuarea fara certificat de export a oricaror acte sau fapte care, potrivit dispozitiilor prezentei legi, constituie operatiuni de export ilegal se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
    (2) Bunurile culturale mobile care au facut obiectul exportului ilegal se confisca si vor fi transmise in administrare institutiilor publice specializate, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
    (3) Daca fapta prevazuta la alin. (1) a avut ca urmare pierderea unui bun cultural mobil clasat, pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 10 ani.
    Art. 70
    Efectuarea oricaror operatiuni pentru export definitiv de bunuri culturale mobile clasate, aflate in proprietate publica, sau de bunuri culturale mobile clasate in tezaur, aflate in proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani, iar bunurile se confisca si vor fi transmise in administrare institutiilor publice specializate, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
    Art. 71
    Furnizarea de date confidentiale privind patrimoniul cultural national mobil altor persoane fizice sau juridice decat cele prevazute la art. 15 alin. (4) si (5) constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.
    Art. 72
    Trecerea unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridica a patrimoniului cultural in alta, precum si declasarea unui bun cultural mobil, fara respectarea procedurilor prevazute la art. 19 si 20, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei.
    Art. 73
    (1) Efectuarea de catre persoanele fizice sau juridice neautorizate conform art. 46 a unor detectii sau sapaturi in siturile arheologice constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
    (2) Tentativa se pedepseste.
    Art. 74
    Executarea de catre persoanele fizice, fara acreditare si certificat de libera practica, prevazute la art. 27 alin. (2) si (3), a unor lucrari de conservare sau de restaurare de bunuri culturale mobile clasate constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei.
    Art. 75
    Functionarea fara autorizatia prevazuta la art. 27 alin. (4) a laboratoarelor sau atelierelor care executa lucrari de restaurare si conservare a bunurilor culturale mobile clasate constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei.
    Art. 76
    Topirea sau modificarea, sub orice forma, a bunurilor culturale mobile clasate care sunt detinute cu orice titlu de Banca Nationala a Romaniei, de Monetaria Statului sau de celelalte banci constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.

    CAP. 10
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 77
    (1) In termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Culturii va emite, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor:
    a) Normele de clasare a bunurilor culturale mobile;
    b) Normele de conservare si restaurare a bunurilor culturale mobile clasate;
    c) Normele de acreditare a expertilor;
    d) Normele de acreditare a conservatorilor si restauratorilor;
    e) Normele privind autorizarea laboratoarelor si a atelierelor de conservare si restaurare;
    f) Normele metodologice privind exportul definitiv sau temporar al bunurilor culturale mobile;
    g) Normele privind comertul cu bunuri culturale mobile.
    (2) Normele prevazute la alin. (1) lit. a) - f) vor fi aprobate prin ordin al ministrului culturii si vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (3) Normele prevazute la alin. (1) lit. g) vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului.
    Art. 78
    In termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi Ministerul Culturii va institui urmatoarele registre:
    a) Registrul expertilor, in care vor fi inscrisi specialistii in domeniile mentionate la art. 3;
    b) Registrul conservatorilor si restauratorilor;
    c) Registrul bunurilor culturale distruse, furate, disparute sau exportate ilegal.
    Art. 79
    (1) In termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi institutiile publice specializate sunt obligate sa prezinte Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor propuneri in legatura cu clasarea in tezaur a bunurilor culturale mobile detinute.
    (2) In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi cultele religioase, precum si institutiile publice nespecializate sunt obligate sa depuna la directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national in a caror raza teritoriala isi au sediul inventarul de bunuri culturale mobile detinute, in vederea efectuarii operatiunilor de clasare.
    (3) Termenul de finalizare a procedurii de clasare este de 6 luni pentru bunurile culturale mobile prevazute la alin. (1) si (2), care sunt supuse acestei proceduri in primele 9 luni de aplicare a prezentei legi.
    Art. 80
    (1) Bunurile culturale mobile, aflate in custodia unor institutii publice, vor fi restituite direct de aceste institutii detinatoare persoanelor fizice sau juridice care le-au depus in custodie, potrivit dreptului comun, la cererea scrisa a acestora, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
    (2) Bunurile culturale mobile, preluate in orice mod de autoritati ale statului, revendicate de proprietarii de drept, vor fi restituite acestora de catre institutiile care le-au preluat, pe baza unei hotarari judecatoresti definitive. Actiunile in justitie pentru revendicare sunt scutite de taxe judiciare de timbru. Institutiile detinatoare de arhive privind bunurile culturale mobile sunt obligate sa permita accesul la documentele privind provenienta si preluarea acestora.
    (3) Proprietarii bunurilor culturale mobile clasate sunt obligati ca, inainte de preluarea bunurilor restituite, sa garanteze in scris respectarea dispozitiilor prezentei legi.
    Art. 81
    (1) Operele de arta plastica si fotografica, operele de arta decorativa sau de cult, operele cu caracter etnografic, ale mestesugarilor populari, precum si alte opere create de autori in viata nu pot face obiectul clasarii.
    (2) Bunurile culturale prevazute la alin. (1) pot fi exportate definitiv sau temporar fara nici o restrictie.
    Art. 82
    In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi declaratiile persoanelor fizice, precum si fisierele alfabetice sau pe domenii, completate ca urmare a aplicarii prevederilor Legii nr. 63/1974 privind ocrotirea patrimoniului cultural national al Republicii Socialiste Romania, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 137 din 2 noiembrie 1974, abrogata prin Decretul nr. 90/1990 privind infiintarea si organizarea Comisiei Muzeelor si Colectiilor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 20 din 6 februarie 1990, aflate in pastrarea directiilor judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national si a Institutului de Memorie Culturala, se inventariaza, se sigileaza si se predau Arhivelor Nationale.
    Art. 83
    In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, in cadrul Inspectoratului General al Politiei din Ministerul de Interne se organizeaza structuri specializate in prevenirea, descoperirea si urmarirea faptelor ilegale la regimul bunurilor care fac parte din patrimoniul cultural national mobil.
    Art. 84
    In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi Ministerul Finantelor, cu avizul Ministerului Culturii, va crea, in cadrul Directiei Generale a Vamilor, structuri specializate in prevenirea si combaterea traficului ilegal cu bunuri culturale mobile.
    Art. 85
    Ministerul Culturii, Ministerul de Interne si Ministerul Apararii Nationale vor asigura, printr-un program de actiuni coordonate, protectia si integritatea bunurilor culturale mobile clasate, aflate in institutii specializate si nespecializate, in institutii de cult, precum si in colectii private, impotriva riscurilor ce decurg din calamitati naturale, tulburari publice sau conflicte armate.
    Art. 86
    (1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) La aceeasi data se abroga dispozitiile art. 2 alin. 2, art. 3 - 5, art. 9, 11 si 12 din Ordonanta Guvernului nr. 27/1992 privind unele masuri pentru protectia patrimoniului cultural national, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 28 august 1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 65 din 14 martie 1994, si dispozitiile art. 3 lit. a) si b), art. 4, 6, art. 8 alin. (1) lit. d), art. 9 lit. b) si d), art. 11, 15, 20, 25, art. 27 alin. (1), art. 28 si ale art. 30 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 68/1994 privind protejarea patrimoniului cultural national, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 247 din 31 august 1994, aprobata si modificata prin Legea nr. 41/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 30 mai 1995, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 26 septembrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

                        PRESEDINTELE SENATUI
                        MIRCEA IONESCU-QUINTUS

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 3 octombrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

                   p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                               VASILE LUPU



SmartCity5

COMENTARII la Legea 182/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 182 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 90 2017
    Căutați un împrumut de afaceri, companie sau personal? Oferim tot felul de împrumuturi la rate de dobândă de 3% pe an, trimiteți-ne prin e-mail cu detaliile dvs. la (midland.credit2@gmail.com) pentru mai multe informații.
ANONIM a comentat Rectificare - 2010
    caroline18@champlin.com password : caroline7793h3 kgorczany@windler.info password : kgorczany7237 okuneva.daniela@vonrueden.com password : 27934madisyn gaylord.madisyn@dietrich.org password : lordsky2882 ldickens@hickle.biz password : chickenengland7263 grady.lura@schaefer.com password : gradymiura27 burnice.abernathy@hirthe.org password : burnicenikki11 marcia13@bartoletti.org password : marcianolucky67 dooley.benedict@sauer.com password : dooleychick6599 hpfannerstill@reichel.com password : playboyrich98 all paypal accounts are free with the money above all still active, if you can't log in, the password might have been changed by other visitors, to get the latest paypal hack updates please bookmark this website Tags leaked paypal, leaked paypal 2020, leaked paypal accounts Contact Kelvin Ericksson(blankatmmaster5555@gmail.com) WhatsApp +3197005033695
ANONIM a comentat Hotărârea 1 2020
    AVANTAJ FINANCIAR Viața este într-adevăr Grace, sunt Daan Sophia în prezent în California SUA. Aș dori să vă împărtășesc experiența mea cu privire la modul în care am primit un împrumut de 185.000,00 USD pentru a-mi șterge proiectul bancar și a începe o nouă afacere. Totul a început când mi-am pierdut casa și bunurile din cauza schiței bancare pe care am luat-o pentru a compensa unele facturi și unele nevoi personale. Am devenit atât de disperat și am început să caut fonduri cu orice mijloace. Din fericire pentru mine, am auzit un coleg de-al meu vorbind despre această companie, m-am interesat, deși mi-a fost frică să nu fiu înșelat, am fost obligat de situația mea și nu am avut de ales decât să cer sfatul prietenului meu cu privire la această companie și mi s-a numărul de contact, intrarea în contact cu ei m-a făcut să fiu sceptic din cauza experienței mele din trecut cu creditorii online, nu știam prea puțin această companie „Instituții de credit de împrumut. a fost un dar pentru mine și familia mea și întreaga lume a internetului, această companie a fost de mare ajutor pentru mine și unii dintre colegii mei și astăzi sunt un mândru proprietar de afaceri bine organizate, iar responsabilitățile sunt bine gestionate, toate datorită domnului Elijah de la (loancreditinstitutions00@gmail.com) .. Deci, dacă într-adevăr aveți cu adevărat nevoie de un împrumut fie pentru a vă extinde, fie pentru a vă înființa propria afacere sau în orice formă de dificultate financiară, vă sfătuiesc să-i oferiți domnului Ilie de la instituțiile de credit de împrumut posibilitatea de a vă ridica financiar în viața dvs. E-mail: loancreditinstitutions00@gmail.com SAU WhatsApp: +393510483991. Mulțumiri
ANONIM a comentat Ordin 384 2020
    AVANTAJ FINANCIAR Viața este într-adevăr Grace, sunt Daan Sophia în prezent în California SUA. Aș dori să vă împărtășesc experiența mea cu privire la modul în care am primit un împrumut de 185.000,00 USD pentru a-mi șterge proiectul bancar și a începe o nouă afacere. Totul a început când mi-am pierdut casa și bunurile din cauza schiței bancare pe care am luat-o pentru a compensa unele facturi și unele nevoi personale. Am devenit atât de disperat și am început să caut fonduri cu orice mijloace. Din fericire pentru mine, am auzit un coleg de-al meu vorbind despre această companie, m-am interesat, deși mi-a fost frică să nu fiu înșelat, am fost obligat de situația mea și nu am avut de ales decât să cer sfatul prietenului meu cu privire la această companie și mi s-a numărul de contact, intrarea în contact cu ei m-a făcut să fiu sceptic din cauza experienței mele din trecut cu creditorii online, nu știam prea puțin această companie „Instituții de credit de împrumut. a fost un dar pentru mine și familia mea și întreaga lume a internetului, această companie a fost de mare ajutor pentru mine și unii dintre colegii mei și astăzi sunt un mândru proprietar de afaceri bine organizate, iar responsabilitățile sunt bine gestionate, toate datorită domnului Elijah de la (loancreditinstitutions00@gmail.com) .. Deci, dacă într-adevăr aveți cu adevărat nevoie de un împrumut fie pentru a vă extinde, fie pentru a vă înființa propria afacere sau în orice formă de dificultate financiară, vă sfătuiesc să-i oferiți domnului Ilie de la instituțiile de credit de împrumut posibilitatea de a vă ridica financiar în viața dvs. E-mail: loancreditinstitutions00@gmail.com SAU WhatsApp: +393510483991. Mulțumiri
ANONIM a comentat Ordin 384 2020
    AVANTAJ FINANCIAR Viața este într-adevăr Grace, sunt Daan Sophia în prezent în California SUA. Aș dori să vă împărtășesc experiența mea cu privire la modul în care am primit un împrumut de 185.000,00 USD pentru a-mi șterge proiectul bancar și a începe o nouă afacere. Totul a început când mi-am pierdut casa și bunurile din cauza schiței bancare pe care am luat-o pentru a compensa unele facturi și unele nevoi personale. Am devenit atât de disperat și am început să caut fonduri cu orice mijloace. Din fericire pentru mine, am auzit un coleg de-al meu vorbind despre această companie, m-am interesat, deși mi-a fost frică să nu fiu înșelat, am fost obligat de situația mea și nu am avut de ales decât să cer sfatul prietenului meu cu privire la această companie și mi s-a numărul de contact, intrarea în contact cu ei m-a făcut să fiu sceptic din cauza experienței mele din trecut cu creditorii online, nu știam prea puțin această companie „Instituții de credit de împrumut. a fost un dar pentru mine și familia mea și întreaga lume a internetului, această companie a fost de mare ajutor pentru mine și unii dintre colegii mei și astăzi sunt un mândru proprietar de afaceri bine organizate, iar responsabilitățile sunt bine gestionate, toate datorită domnului Elijah de la (loancreditinstitutions00@gmail.com) .. Deci, dacă într-adevăr aveți cu adevărat nevoie de un împrumut fie pentru a vă extinde, fie pentru a vă înființa propria afacere sau în orice formă de dificultate financiară, vă sfătuiesc să-i oferiți domnului Ilie de la instituțiile de credit de împrumut posibilitatea de a vă ridica financiar în viața dvs. E-mail: loancreditinstitutions00@gmail.com SAU WhatsApp: +393510483991. Mulțumiri
ANONIM a comentat Decretul 931 2017
    Bună ziua tuturor, vă rog, numele meu este Victoria. doresc repede să folosesc acest mediu pentru a tăia o mărturie despre cum Dumnezeu m-a îndreptat către un împrumutat real care mi-a transformat viața din iarbă în grație, de la săracă la o femeie bogată care se poate lăuda acum cu o viață sănătoasă și bogată fără stres sau dificultăți financiare. După atâtea luni de încercări de a obține un împrumut pe internet, am fost înșelat cu suma de 2.700 de dolari. Am devenit atât de disperată în a obține un împrumut de la un împrumutător legitim, care nu va adăuga la durerile mele, apoi am decis să contactez un prieten a mea care a primit recent un împrumut online, am discutat despre această problemă și, până la concluzia noastră, mi-a spus despre un bărbat numit domnul Elijah, care este CEO al instituțiilor de credit de împrumut. împrumutul a fost aprobat cu ușurință fără stres și s-au făcut toate pregătirile referitoare la transferul împrumutului și în mai puțin de trei (3) zile împrumutul a fost depus în contul meu bancar, am crezut că este o glumă până când am primit un apel de la banca mea că Contul meu a fost creditat cu 70.000,00 dolari. Am devenit atât de fericit că, în cele din urmă, Dumnezeu mi-a răspuns rugăciunile îndreptându-mă către un împrumutător de împrumut adevărat, care a fost capabil să îmi satisfacă dorințele inimii. mulțumiri mari domnului Elijah pentru că mi-a făcut viața rezonabilă, așa că sfătuiesc pe toți cei interesați să primească un împrumut să-l contacteze cu amabilitate prin e-mail (loancreditinstitutions00@gmail.com) sau +393510483991 așa am reușit să-mi obțin împrumutul, așa că am putut să-mi achit facturile. Așadar, mulțumesc, pentru că ați petrecut timp pentru a citi despre povestea mea de succes și mă rog ca Dumnezeu să-și facă voia în viața voastră
ANONIM a comentat Hotărârea 965 2002
    BUNA ZIUA, VA ROG SA IMI TRIMITETI SI MIE ANEXELE LA HG NR. 965/2002 LA ADRESA DE E-MAIL avocat.elenagrecu@yahoo.com Multumesc anticpat!
ANONIM a comentat Decretul 118 1994
    Obținerea unui împrumut legitim a fost întotdeauna o problemă uriașă pentru atât de mulți clienți care au nevoi financiare. Problema creditelor și a garanțiilor necorespunzătoare este întotdeauna o preocupare pentru clienți atunci când solicită un împrumut de la un creditor legitim. Dar MIDLAND CREDIT COMPANY. El a făcut această diferență în industria creditelor. MIDLAND CREDIT COMPANY a fost acreditată de consiliul organizației de creditare pentru a acorda împrumuturi clienților locali și internaționali la o rată a dobânzii de 3%. Am avut privilegiul de a vă satisface nevoile financiare. Emiterea creditului nu ar trebui să împiedice creditul necesar. Serviciile noastre includ: - * Împrumuturi pentru investitori * Consolidarea datoriilor * A doua ipotecă * Împrumuturi de afaceri * Imprumuturi personale * Împrumuturi internaționale Fără verificare de securitate socială și credit, garanție 100%. Tot ce trebuie să faceți este să ne anunțați exact ce doriți și cu siguranță vă vom realiza visul. MIDLAND CREDIT COMPANY SPUNE DA când băncile sale spun NU. În cele din urmă, finanțăm companii de credit mici, intermediari, instituții financiare mici, deoarece avem capital nelimitat. Pentru mai multe detalii despre obținerea împrumutului: Vă rugăm să răspundeți imediat la acest e-mail: midland.credit2@gmail.com Nume companie: MIDLAND CREDIT HOME E-mail al companiei: midland.credit2@gmail.com ID companie NMLS: 315276. Site-ul companiei este midlandcreditonline.com Motto: Investiții de generații.
ANONIM a comentat Decizia 263 2020
    Sunt atât de încântat ... Am primit un împrumut de la un creditor care m-a ajutat cu împrumutul meu. A fost uimitor cum am obținut un împrumut. Am încercat un alt serviciu, dar nu am putut obține niciodată un împrumut din acel serviciu. Unii dintre ei îmi vor cere să completez o mulțime de documente și la sfârșitul zilei nu se va termina bine. Dar sunt fericit după ce m-am întâlnit cu Elena Nino. Am reușit să obțin împrumutul meu de 22.000 de euro, acum afacerea mea merge bine și vreau să știți astăzi acest lucru cu toții, deoarece acestea sunt rapide și 100% fiabile. Acum plătesc împrumutul pe care l-am primit de la compania Elena Nino împrumuturi în toată lumea. Luați legătura cu ei și nu pierdeți timpul cu acei creditori contactați cu amabilitate acest e-mail: elenanino0007@gmail.com
ANONIM a comentat Ordin 1322 2020
    Sunt atât de încântat ... Am primit un împrumut de la un creditor care m-a ajutat cu împrumutul meu. A fost uimitor cum am obținut un împrumut. Am încercat un alt serviciu, dar nu am putut obține niciodată un împrumut din acel serviciu. Unii dintre ei îmi vor cere să completez o mulțime de documente și la sfârșitul zilei nu se va termina bine. Dar sunt fericit după ce m-am întâlnit cu Elena Nino. Am reușit să obțin împrumutul meu de 22.000 de euro, acum afacerea mea merge bine și vreau să știți astăzi acest lucru cu toții, deoarece acestea sunt rapide și 100% fiabile. Acum plătesc împrumutul pe care l-am primit de la compania Elena Nino împrumuturi în toată lumea. Luați legătura cu ei și nu pierdeți timpul cu acei creditori contactați cu amabilitate acest e-mail: elenanino0007@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 182/2000
Legea 123 2017
Legea 187 2012
OUG 12 2011
pentru reorganizarea unor institutii aflate în subordinea Ministerului Culturii si Patrimoniului National, precum si pentru reducerea unor cheltuieli
Legea 329 2009
privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International
Legea 488 2006
pentru modificarea si completarea Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil
Legea 314 2004
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil
Legea 105 2004
pentru modificarea Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil
Hotărârea 518 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind exportul definitiv sau temporar al bunurilor culturale mobile
Hotărârea 216 2004
pentru aprobarea Normelor privind autorizarea laboratoarelor si a atelierelor de conservare si restaurare
Hotărârea 1546 2003
pentru aprobarea Normelor de conservare si restaurare a bunurilor culturale mobile clasate
Hotărârea 1420 2003
pentru aprobarea Normelor privind comertul cu bunuri culturale mobile
OUG 16 2003
pentru modificarea si completarea Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil
Ordin 2053 2002
pentru aprobarea Normelor de clasare a bunurilor culturale mobile
Ordin 2008 2001
pentru aprobarea Normelor de acreditare a conservatorilor si restauratorilor
Ordin 2009 2001
pentru aprobarea Normelor de acreditare a expertilor
OUG 9 2001
privind unele masuri in domeniile culturii si artei, cultelor, cinematografiei si dreptului de autor
Legea 182 2000
Legea 182 2000
privind protejarea patrimoniului cultural national mobil*)
Decretul 407 2000
pentru promulgarea Legii privind protejarea patrimoniului cultural national mobil
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu