E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A fost modificat de:
Legea 132 1997 modificat si completat de OUG 48 2020
Legea 132 1997 modificat de Legea 187 2012
Articolul 27 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 30 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 33 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 34 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 35 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 36 din actul Legea 132 1997 abrogat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 37 din actul Legea 132 1997 abrogat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 1 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 2 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 4 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 5 din actul Legea 132 1997 completat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 6 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 10 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 11 din actul Legea 132 1997 abrogat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 12 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 14 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 18 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 4 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 19 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 20 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 21 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 22 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 23 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 24 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 25 din actul Legea 132 1997 modificat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Articolul 26 din actul Legea 132 1997 completat de articolul 1 din actul Legea 410 2004
Legea 132 1997 in legatura cu Ordin 63 2004
Articolul 24 din actul Legea 132 1997 in legatura cu Hotărârea 627 2004
Articolul 24 din actul Legea 132 1997 in legatura cu Hotărârea 627 2004
Articolul 24 din actul Legea 132 1997 in legatura cu Hotărârea 245 2003
Articolul 24 din actul Legea 132 1997 in legatura cu Hotărârea 245 2003
Legea 132 1997 in legatura cu Hotărârea 1194 2002
Articolul 24 din actul Legea 132 1997 in legatura cu Hotărârea 1686 2001
Articolul 24 din actul Legea 132 1997 in legatura cu Hotărârea 482 2001
Legea 132 1997 in legatura cu Hotărârea 11 1998
Legea 132 1997 republicat de Legea 132 1997
Legea 132 1997 promulgat de Decretul 338 1997
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 132 din 15 iulie 1997

privind rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii in interes public

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 161 din 18 iulie 1997


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Rechizitia de bunuri si prestarile de servicii reprezinta masura exceptionala prin care organele autoritatii publice imputernicite prin lege obliga agentii economici, institutiile publice, precum si alte persoane juridice si fizice la cedarea temporara a unor bunuri mobile sau imobile, in conditiile prezentei legi.
    Art. 2
    (1) Bunurile rechizitionate vor fi puse la dispozitia fortelor destinate apararii nationale sau a autoritatilor publice, la declararea mobilizarii generale sau partiale ori a starii de razboi, la instruirea starii de asediu sau de urgenta, precum si in caz de concentrari, exercitii si antrenamente de mobilizare ori pentru prevenirea, localizarea, inlaturarea urmarilor unor dezastre, cat si pe timpul acestor situatii.
    (2) Bunurile consumptibile si cele perisabile pot fi rechizitionate definitiv, cu plata despagubirilor prevazute de lege.
    (3) Cetatenii apti de munca pot fi chemati pentru prestari de servicii in interes public, constand in efectuarea unor lucrari sau desfasurarea unor activitati in situatiile prevazute la alin. (1).
    Art. 3
    Rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii in interes public se fac in scopul:
    a) rezolvarii problemelor materiale de orice natura, asigurarii de mana de lucru si de cartiruire sau cazare necesare fortelor destinate apararii, autoritatilor publice, sinistratilor, refugiatilor, populatiei afectate de consecintele razboiului si prizonierilor de razboi;
    b) functionarii agentilor economici si institutiilor publice;
    c) functionarii si exploatarii sistemelor de telecomunicatii si cailor de comunicatii.
    Art. 4
    Rechizitionarea de bunuri si chemarea persoanelor fizice pentru prestari de servicii in interes public se dispune astfel:
    a) la declararea mobilizarii generale sau partiale sau a starii de razboi, prin decretul de declarare;
    b) la instituirea starii de asediu sau de urgenta, prin decretul de instituire;
    c) in caz de concentrari, exercitii si antrenamente de mobilizare, prin hotarare a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
    d) in cazul prevenirii, localizarii si inlaturarii unor dezastre, prin hotarare a Guvernului sau prin ordine ale prefectilor.
    Art. 5
    (1) Se pot rechizitiona:
    a) mijloace de transport cu tractiune animala, auto, feroviare, aeriene si navale;
    b) instalatii portuare si dane;
    c) sisteme, instalatii si tehnica de aerodrom, de comunicatii si de telecomunicatii;
    d) surse de alimentare energetice;
    e) tehnica de calcul;
    f) tehnica si materiale topografice, tipografice, audiovizuale, de constructii si de cai ferate;
    g) carburanti-lubrifianti, utilaje si materiale pentru transportul si depozitarea acestora;
    h) cladiri;
    i) terenuri;
    j) piese de schimb si materiale pentru intretinere si reparatii;
    k) utilaje si materiale pentru dotarea atelierelor de reparatii;
    l) articole de echipament, de protectie, de regie, de gospodarie si de igiena personala;
    m) alimente si materiale pentru preparat, servit, distribuit si transportat hrana;
    n) animale;
    o) furaje;
    p) tehnica, aparatura si materiale sanitar-veterinare.
    (2) Bunurile sunt rechizitionate de la proprietarii sau detinatorii lor legali.
    (3) Bunurile rechizitionabile vor avea starea tehnica si de calitate necesara folosirii lor in scopul pentru care se rechizitioneaza.
    (4) O data cu bunurile rechizitionate se predau si echipamentele aferente, fara de care nu pot fi utilizate.
    (5) Nimeni nu poate fi obligat a da un bun, daca in momentul cererii nu il are in posesie sau in folosinta legala.
    Art. 6
    (1) Rechizitionarea bunurilor si chemarea persoanelor fizice pentru prestari de servicii in interes public, in situatiile prevazute in prezenta lege, se fac de catre centrele militare judetene si al municipiului Bucuresti.
    (2) Rechizitionarea navelor, a mijloacelor plutitoare si portuare se face de catre Statul Major al Marinei Militare.
    (3) Rechizitionarea aeronavelor, a instalatiilor si a tehnicii de aerodrom se face de catre Statul Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene.
    (4) In mod exceptional, in timp de razboi, orice comandant de subunitate sau unitate militara similara sau superioara batalionului, care, in lupta, actioneaza independent, este autorizat sa hotarasca rechizitionarea de bunuri ori chemarea persoanelor fizice la prestari de servicii in interes public, numai prin autoritatile administratiei publice locale si cu asumarea raspunderii proprii.
    Art. 7
    (1) Stabilirea imobilelor necesare pentru cartiruire sau cazare se face, in comun, de catre autoritatile administratiei publice locale si de catre reprezentantii beneficiarilor.
    (2) Proprietarii sau detinatorii cu orice titlu ai imobilelor sunt obligati sa le puna la dispozitia beneficiarilor cu utilitatile existente la data rechizitionarii.
    Art. 8
    (1) Pot fi chemate pentru prestari de servicii in interes public persoanele apte de munca, in varsta de 16-60 de ani barbatii si de 16-55 de ani femeile.
    (2) Unii specialisti, ca: medici, ingineri, subingineri, tehnicieni, economisti, farmacisti, asistenti medicali etc., pot fi chemati sa presteze servicii in specialitatile lor si peste limita maxima de varsta prevazuta la alin. (1), dar nu mai mult de 65 de ani barbatii si de 60 de ani femeile. Peste aceste limite, persoanele pot fi chemate numai la cererea lor.

    CAP. 2
    Evidenta bunurilor rechizitionabile si a persoanelor fizice chemate pentru prestari de servicii in interes public

    Art. 9
    (1) Autoritatile administratiei publice sunt obligate sa asigure, in raza lor de activitate, efectuarea rechizitiilor de bunuri si chemarea persoanelor pentru prestari de servicii in interes public.
    (2) Pentru realizarea scopului prevazut la alin. (1), autoritatile publice impreuna cu celelalte autoritati imputernicite iau masuri pentru:
    a) verificarea tinerii evidentei de catre agentii economici, institutiile publice si alte persoane juridice detinatoare ale bunurilor rechizitionabile;
    b) verificarea starii tehnice a mijloacelor de transport auto, navale, aeriene, a tehnicii de constructii, portuare si de aerodrom, rechizitionabile;
    c) verificarea existentei materialelor, alimentelor, carburantilor, lubrifiantilor, precum si a altor bunuri rechizitionabile, stabilite prin planul de mobilizare;
    d) analizarea fortei de munca ce poate fi chemata pentru prestari de servicii in interes public, de la agentii economici, institutiile publice, precum si din fiecare localitate, pentru persoanele neincadrate in munca.
    Art. 10
    (1) Agentii economici, institutiile publice si celelalte persoane juridice tin evidenta bunurilor rechizitionabile pe care le au in proprietate sau in detinere, conform normelor prevazute de lege, privind evidenta bunurilor din patrimoniul lor.
    (2) Persoanele juridice prevazute la alin. (1) sunt obligate sa comunice centrelor militare pe raza carora functioneaza, la cererea acestora, date in legatura cu numarul si starea bunurilor supuse rechizitiei.
    (3) Evidenta bunurilor supuse rechizitiei, aflate in proprietatea persoanelor fizice, se tine de catre autoritatile publice locale sau de catre inspectoratele de politie, dupa caz.
    Art. 11
    (1) Unitatile de politie si autoritatile publice care, pe raza lor teritoriala, au in evidenta mijloace de transport sunt obligate sa comunice, la cerere, centrelor militare, datele privind numarul, starea si caracteristicile acestora.
    (2) Persoanele juridice proprietare sau detinatoare legale de nave, aeronave, instalatii si tehnici portuare sau de aerodrom sunt obligate sa comunice datele privind numarul, starea si caracteristicile lor Statului Major al Marinei Militare sau Statului Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene, dupa caz.
    (3) Schimbarile survenite in evidenta bunurilor prevazute a fi rechizitionate la mobilizare, privind instrainarea sau starea acestora, se comunica de catre proprietari sau detinatori autoritatilor militare prevazute la alin. (1) si (2), in termen de maximum 45 de zile de la producerea lor.
    Art. 12
    (1) Guvernul poate dispune, periodic, inventarierea anumitor categorii de bunuri supuse rechizitiei, stabilind, totodata, perioada, datele si autoritatile publice carora li se comunica rezultatul.
    (2) Proprietarii si detinatorii bunurilor supuse rechizitiei sunt obligati sa le declare si, la cerere, sa le prezinte comisiilor de inventariere.
    (3) Autoritatile administratiei publice sunt obligate sa participe la operatiunile de inventariere.
    Art. 13
    Beneficiarii rechizitiilor sunt obligati sa tina evidenta acestor bunuri in unitati fizice si valorice.

    CAP. 3
    Efectuarea rechizitiei de bunuri si prestarilor de servicii in interes public

    Art. 14
    (1) Bunurile se rechizitioneaza numai in baza ordinului de predare emis de autoritatile militare prevazute la art. 6 din prezenta lege.
    (2) Ordinul de predare a bunurilor ce se rechizitioneaza va cuprinde, obligatoriu, denumirea autoritatii militare emitente si a unitatii beneficiare, temeiul legal al rechizitiei, datele de identificare a bunurilor, a proprietarului sau a detinatorului acestora, precum si mentiunile despre locul si termenul predarii bunurilor.
    (3) Ordinul de predare se inmaneaza proprietarului sau detinatorului de catre delegatii centrelor militare judetene, al municipiului Bucuresti ori prin delegatul administratiei publice locale, al politiei sau al unitatii beneficiare, dupa caz.
    Art. 15
    La predarea bunurilor rechizitionate se incheie un proces-verbal in care sunt inscrise, pe langa datele de identificare, mentionate in ordinul de predare, starea si valoarea bunurilor la data rechizitiei.
    Art. 16
    (1) Aeronavele, navele si instalatiile de aeroport si portuare vor fi preluate, impreuna cu echipajele si personalul care le deservesc, iar mijloacele de transport auto si tehnica de constructii, cu soferii si, respectiv, cu mecanicii conductori.
    (2) Alte bunuri decat cele prevazute la alin. (1), care nu pot fi folosite decat numai cu personal calificat, vor fi preluate, de asemenea, impreuna cu personalul care le deserveste.
    (3) Aeronavele si navele rechizitionate, aflate in afara teritoriului national, sunt obligati sa revina din cursa in cel mai scurt timp posibil.
    (4) Persoanele aflate in situatiile prevazute la alin. (1) si (2) sunt considerate mobilizate sau chemate pentru prestari de servicii in interes public, in conditiile prezentei legi.
    Art. 17
    (1) Instiintarea persoanelor fizice despre prestarile de servicii in interes public la care sunt chemate se face prin ordin de chemare individual sau colectiv.
    (2) Ordinul de chemare va cuprinde, obligatoriu: denumirea autoritatii militare emitente si a unitatii beneficiare, temeiul legal al chemarii, numele, prenumele si domiciliul persoanei chemate, termenul si locul unde trebuie sa se prezinte.
    (3) Ordinul de chemare a salariatilor va fi expediat la locul de munca al acestora si se va preda celui in cauza prin grija conducatorului sau nemijlocit.
    (4) Pentru celelalte persoane fizice, ordinul de chemare va fi transmis de catre autoritatile administratiei publice locale, prin unitatea de politie pe raza careia persoana in cauza domiciliaza sau isi are resedinta.
    (5) De regula, persoanele chemate pentru prestari de servicii in interes public vor lucra, pe cat posibil, in localitatile in care isi au domiciliul sau resedinta si in domeniul pentru care sunt pregatite profesional ori au aptitudini deosebite.
    Art. 18
    (1) In timpul mobilizarii sau pe timp de razboi, persoanele chemate pentru prestari de servicii in interes public sunt supuse regulamentelor, disciplinei si jurisdictiei militare.
    (2) Pentru situatia mentionata la alin. (1), persoanele in cauza sunt considerate militari mobilizati in timp de razboi, cu gradele din evidenta militara.
    (3) Persoanele care nu au fost luate in evidenta militara sunt considerate militari cu gradul de soldat.

    CAP. 4
    Preturi si tarife. Restituiri. Despagubiri. Contestatii

    Art. 19
    (1) Proprietarii bunurilor rechizitionate au dreptul la despagubiri, daca bunurile au suferit degradari sau devalorizari, conform prezentei legi.
    (2) De asemenea, pe perioada rechizitiei, proprietarii sau detinatorii sunt scutiti de impozite si de plata taxelor pentru bunurile rechizitionate, iar obligatiile ce decurg din contractele legal incheiate se suspenda.
    (3) Proprietarii sau detinatorii vehiculelor rechizitionate pentru participarea la concentrari, exercitii si antrenamente de mobilizare au dreptul la plata serviciilor prestate cu mijloacele respective.
    (4) Deteriorarile produse terenurilor productive rechizitionate dau dreptul la despagubiri in caz de concentrari, exercitii si antrenamente de mobilizare.
    (5) Pentru imobilele folosite la cartiruire sau la cazare nu se plateste chirie pe timpul starii de asediu, starii de urgenta sau de razboi, precum si pe timpul mobilizarii partiale ori generale, oricare ar fi durata de folosire a acestora.
    (6) In celelalte situatii prevazute in prezenta lege, cartiruirea sau cazarea da dreptul la incasarea unei chirii potrivit dispozitiilor legale. Chiria se achita la sfarsitul lunii sau la incetarea cartiruirii sau cazarii, daca a durat mai putin de o luna.
    Art. 20
    Pentru stabilirea cantitatilor, a preturilor si a tarifelor bunurilor rechizitionabile, precum si pentru solutionarea diverselor litigii care deriva din executarea rechizitiilor, functioneaza:
    a) comisii mixte de rechizitii;
    b) Comisia Centrala de Rechizitii.
    Art. 21
    Comisia mixta de rechizitii din subordinea prefecturii judetului sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, este compusa din:
    a) prefectul judetului ori al municipiului Bucuresti - presedinte;
    b) comandantul centrului militar judetean sau municipal;
    c) reprezentantul Statului Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene sau, dupa caz, si al Marinei Militare;
    d) seful biroului de rechizitii de la centrul militar respectiv;
    e) un reprezentant al inspectoratului judetean de politie ori al Directiei generale de politie a municipiului Bucuresti;
    f) seful compartimentului juridic al prefecturii;
    g) un reprezentant al Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat - specialist in preturi;
    h) seful serviciului sau al directiei de mobilizare a economiei nationale si pregatirii teritoriului pentru aparare;
    i) seful compartimentului financiar al prefecturii judetului sau a municipiului Bucuresti;
    j) presedintele camerei de comert si industrie a judetului sau a municipiului Bucuresti.
    Art. 22
    (1) Comisiile prevazute la art. 20 lit. a) pot fi convocate trimestrial sau ori de cate ori este nevoie, la solicitarea comandantului centrului militar al judetului sau al municipiului Bucuresti.
    (2) Comisiile mixte de rechizitii stabilesc cantitatile de bunuri ce pot fi rechizitionate pe localitati, agenti economici, institutii publice si alte persoane juridice, in vederea realizarii integrale a scopurilor prevazute la art. 3.
    (3) Anual, comisiile mixte de rechizitii propun limitele preturilor folosite la plata despagubirilor pentru bunurile rechizitionabile, precum si tarifele prestarilor de servicii in interes public ce pot fi efectuate, pe care le inainteaza la Comisia Centrala de Rechizitii.
    (4) Hotararile comisiilor sunt obligatorii pentru toate persoanele fizice si juridice prevazute in prezenta lege si sunt aduse la indeplinire de catre autoritatile administratiei publice locale, agentii economici, institutiile publice si alte persoane juridice, la instiintarea autoritatilor imputernicite sa efectueze rechizitii.
    Art. 23
    Comisia Centrala de Rechizitii, organ de pregatire si executare a rechizitiilor, din subordinea Guvernului, este compusa din:
    a) secretarul de stat si sef al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale - presedinte;
    b) patru reprezentanti ai Ministerului Apararii Nationale;
    c) doi reprezentanti ai Ministerului de Interne;
    d) un reprezentant al Ministerului Justitiei;
    e) un reprezentant al Ministerului Finantelor - specialist in preturi;
    f) cate un reprezentant din partea ministerelor si departamentelor economice si al Bancii Nationale a Romaniei.
    Art. 24
    (1) Comisia Centrala de Rechizitii se convoaca anual sau ori de cate ori este nevoie, de catre presedintele acesteia.
    (2) Comisia Centrala de Rechizitii, pe baza propunerilor de preturi ale comisiilor mixte de rechizitii, stabileste preturile bunurilor rechizitionabile si tarifele prestarilor de servicii in interes public, unitare pe intreaga tara.
    (3) Preturile si tarifele stabilite de Comisia Centrala de Rechizitii se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (4) Comisia Centrala de Rechizitii analizeaza si rezolva contestatiile la hotararile comisiilor mixte de rechizitii.
    (5) Hotararile Comisiei Centrale de Rechizitii se pun in executare de Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale, prin comisiile mixte de rechizitii.
    Art. 25
    (1) Despagubirile pentru bunurile rechizitionate se acorda astfel:
    a) pentru bunurile neconsumptibile, care, din motive obiective, nu mai pot fi restituite celor in drept, fie prin acordarea unui bun similar, fie prin plata contravalorii bunului, calculata in functie de starea tehnica si de gradul de uzura, la momentul rechizitionarii;
    b) bunurile consumptibile vor fi achitate la preturile in vigoare, in functie de calitatea lor in momentul preluarii;
    c) chiria pentru cladiri si terenuri fara culturi sau plantatii va fi platita la nivelul stabilit prin hotarare a Guvernului;
    d) pentru culturile si plantatiile existente pe terenurile rechizitionate se va achita echivalentul productiei nerealizate de catre proprietar sau detinator, calculat la preturile publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, din care se scad cheltuielile ce ar fi fost necesare pentru obtinerea recoltei;
    e) in cazul distrugerii plantatiilor se va plati echivalentul necesar refacerii acestora;
    f) pentru terenurile neproductive nu se acorda despagubiri;
    g) cand pentru unele bunuri rechizitionate nu exista preturi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, evaluarea despagubirilor se face de catre delegatul unitatii beneficiare si al administratiei publice locale, prin comparatie cu preturile produselor similare, tinandu-se seama de starea de uzura a bunurilor, la data rechizitiei.
    (2) Pentru rechizitiile de bunuri executate pe timpul concentrarilor, exercitiilor si antrenamentelor de mobilizare, plata se face in numerar, la pret de inchiriere.
    Art. 26
    (1) Plata pentru prestarile de servicii in interes public se face in numerar, pe baza statelor de plata intocmite de unitatea beneficiara, la fiecare sfarsit de luna sau dupa efectuarea serviciului, daca acestea au durat mai putin de o luna.
    (2) In caz de imbolnavire sau accident de munca, survenit pe timpul prestarii de servicii in interes public, persoanele chemate beneficiaza de asistenta medicala si medicamente sau de pensii de invaliditate, precum si de ajutoare in cadrul asigurarilor sociale de stat, in conditiile prevazute pentru salariatii din aceeasi specialitate. In caz de mobilizare sau de razboi, persoanele respective beneficiaza de aceste drepturi in conditiile prevazute pentru militari.
    (3) In cazul prestarii de servicii in interes public, in alte localitati decat cele in care domiciliaza sau isi au resedinta persoanele chemate, cheltuielile de transport, cazare si hrana se suporta de unitatile beneficiare.
    Art. 27
    Plata despagubirilor pentru bunurile rechizitionate si pentru prestarile de servicii in interes public se face astfel:
    a) de catre centrele militare judetene sau al municipiului Bucuresti, din fondurile cu aceasta destinatie, puse la dispozitie de la bugetul de stat ori din alte fonduri, constituite potrivit legii, in cazul starii de razboi, de mobilizare, de asediu sau de urgenta;
    b) de catre ministere sau autoritatile in folosul carora s-au efectuat rechizitiile de bunuri sau prestarile de servicii in interes public, din fondurile acestora aprobate prin bugetul de stat, in cazul concentrarilor, exercitiilor si antrenamentelor de mobilizare;
    c) de catre autoritatile administratiei publice, din bugetele locale sau de la bugetul de stat, in cazul prevenirii, localizarii si inlaturarii urmarilor unor dezastre.
    Art. 28
    (1) Lichidarea proceselor-verbale de rechizitie se face in timpul si prin modalitatile de plata stabilite prin hotarare a Guvernului.
    (2) Neprezentarea procesului-verbal de rechizitie la lichidare, in termen de 3 ani de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a datei inceperii platii, are ca urmare pierderea dreptului la despagubiri, pentru bunurile rechizitionate.
    (3) Contestatiile sau reclamatiile facute dupa acest termen se considera prescrise.
    (4) In cazul pierderii proceselor-verbale de rechizitie, Comisia Centrala de Rechizitii poate hotari eliberarea unui duplicat numai dupa declararea anularii acestora in Monitorul Oficial al Romaniei.
    Art. 29
    La implinirea termenelor sau la incetarea cauzelor care au determinat rechizitia, bunurile se restituie celor de la care au fost rechizitionate, cu proces-verbal de restituire.
    Art. 30
    (1) Reclamatiile privind preturile practicate, valoarea bunurilor rechizitionate inscrise in documentele oficiale si achitarea despagubirilor se vor adresa comisiei mixte de rechizitii care a facut rechizitia, in cel mult 90 de zile de la data incheierii procesului-verbal de restituire.
    (2) Hotararile comisiei mixte de rechizitii pot fi contestate, in cel mult 90 de zile de la primirea lor, la Comisia Centrala de Rechizitii, care, in cazul admiterii contestatiei in hotararea pronuntata, fixeaza pretul care urmeaza a fi achitat.
    (3) Hotararea Comisiei Centrale de Rechizitii poate fi atacata in justitie, in cel mult 30 de zile de la primirea acesteia.
    (4) Termenul prevazut la alin. (3) este termen de decadere.

    CAP. 5
    Scutiri de rechizitii de bunuri si de prestari de servicii in interes public

    Art. 31
    Nu sunt supuse rechizitionarii urmatoarele categorii de bunuri:
    a) obiectele de uz personal si de gospodarie casnica;
    b) bunurile personale strict necesare exercitarii profesiei sau ocupatiei, prin care persoana respectiva isi asigura existenta;
    c) vehiculele cu tractiune animala sau mecanica apartinand invalizilor, vaduvelor de razboi si orfanilor minori;
    d) partile din imobilele strict necesare ocupantilor;
    e) cladirile penitenciarelor si ale scolilor speciale de munca si reeducare;
    f) bunurile caselor si caminelor de copii, de handicapati si de batrani;
    g) bunurile din patrimoniul cultural - national sau international;
    h) bunurile care apartin bisericilor, manastirilor sau caselor de rugaciuni ale cultelor sau ale asociatiilor religioase, recunoscute de stat, necesare pentru exercitarea cultului, precum si locuintele monahilor;
    i) cantitatile de cereale, alimente, legume si fructe necesare consumului proprietarului si al familiei sale, semintele necesare insamantarilor, precum si animalele de reproductie si animalele matca;
    j) bunurile aflate in rezervele materiale nationale si in rezerva de mobilizare, constituite potrivit dispozitiilor legale;
    k) bunurile misiunilor diplomatice si ale oficiilor consulare straine;
    l) bunurile apartinand persoanelor juridice si fizice straine, domiciliate sau cu resedinta ori cu sediul pe teritoriul Romaniei, care, prin acorduri internationale, sunt exceptate de la rechizitii;
    m) materialele sanitar-farmaceutice necesare tratamentului bolnavilor cronici, care fac dovada acestei situatii.
    Art. 32
    (1) Sunt scutite de prestari de servicii in interes public:
    a) persoanele lipsite total de capacitate de munca;
    b) persoanele lipsite partial de capacitate de munca, daca aceasta le face inapte desfasurarii activitatii pentru care au fost chemate;
    c) femeile gravide, incepand din luna a 5-a de sarcina;
    d) persoanele care au in ingrijire copii, parinti, frati sau surori, lipsiti total sau partial de capacitate de munca, cand prezenta lor este absolut necesara;
    e) persoanele care au in ingrijire copii sub varsta de 8 ani;
    f) persoanele mobilizate la locul de munca;
    g) persoanele care fac parte din misiunile diplomatice sau din oficiile consulare, acreditate in Romania, precum si alte persoane straine scutite in virtutea unor acorduri internationale la care Romania este parte.
    (2) Situatiile prevazute la lit. a), b), c) si d) se certifica de catre organele sanitare competente.

    CAP. 6
    Sanctiuni

    Art. 33
    (1) Refuzul de a pune la dispozitie bunurile rechizitionabile, sustragerea de la indeplinirea acestor obligatii ori nedeclararea la inventariere a bunurilor supuse rechizitionarii se pedepseste potrivit legii penale.
    (2) Incalcarea cu intentie sau din culpa de catre un functionar public a indatoririlor sale de serviciu prevazute in prezenta lege constituie infractiune si se pedepseste potrivit legii penale.
    Art. 34
    (1) Constituie contraventii la normele privind rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii in interes public, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte:
    a) necomunicarea, la cererea si la termenul solicitat de autoritatile militare, prevazute la art. 11 si 12, a datelor de evidenta privind bunurile rechizitionabile, precum si a schimbarilor survenite in evidenta acestora;
    b) absenta nejustificata sau refuzul persoanelor legal chemate de a presta servicii de interes public in caz de concentrari, exercitii si antrenamente de mobilizare, precum si prevenirea, localizarea si inlaturarea urmarilor unor dezastre.
    (2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 500.000 lei la 1.500.000 lei. Aceste sume se actualizeaza prin hotarare a Guvernului, in functie de evolutia monedei nationale.
    Art. 35
    (1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 34 si aplicarea sanctiunilor se fac de catre ofiterii imputerniciti de comandantii centrelor militare judetene ori al municipiului Bucuresti, dupa caz.
    (2) Plangerea facuta impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor si de aplicare a sanctiunilor se solutioneaza de catre instanta competenta, cu citarea partilor si a agentului constatator.
    Art. 36
    (1) Cand contraventiile prevazute la art. 34 sunt savarsite in timpul starii de asediu ori de urgenta, in timpul mobilizarii sau starii de razboi, sanctiunea este inchisoarea contraventionala de la o luna la 6 luni.
    (2) Procesul-verbal de constatare a contraventiilor se inainteaza in termen de maximum 3 zile, de catre agentul constatator, instantei competente.
    Art. 37
    Prevederile art. 34-36 se intregesc cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor si ale Legii nr. 61/1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice, in ceea ce priveste inchisoarea contraventionala, in masura in care prin prezenta lege nu se dispune altfel.

    CAP. 7
    Dispozitii finale si tranzitorii

    Art. 38
    Cantitatile de bunuri si durata rechizitiei, procedura rechizitionarii si a chemarii pentru prestari de servicii in interes public, in scopul prevenirii, localizarii si inlaturarii urmarilor unor dezastre, se vor stabili prin hotarare a Guvernului sau, dupa caz, prin ordine ale prefectilor.
    Art. 39
    Statul Major General si Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale sunt autorizate sa controleze periodic modul de tinere a evidentei si de intretinere a bunurilor supuse rechizitiei, de catre agentii economici, institutiile publice, cat si de catre celelalte persoane juridice, precum si sa verifice exactitatea datelor comunicate de proprietarii sau de detinatorii lor. De asemenea, sunt autorizate sa controleze, periodic, modul de intretinere si starea tehnica a bunurilor supuse rechizitiei, care apartin persoanelor fizice.
    Art. 40
    Dispozitiile prezentei legi, referitoare la instiintarea si organizarea predarii bunurilor care se rechizitioneaza, se pun in aplicare de catre Ministerul Apararii Nationale sau de catre autoritatile publice locale, dupa caz.
    Art. 41
    (1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) In termen de 60 de zile de la publicare, Guvernul va emite norme metodologice privind aplicarea prezentei legi, care se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
    (3) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, Legea nr. 10/1974 privind rechizitiile, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54 din 6 aprilie 1974, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 30 iunie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

                   PRESEDINTELE SENATUI
                       PETRE ROMAN

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 1 iulie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

              p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                         VASILE LUPU



SmartCity5

COMENTARII la Legea 132/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 132 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 140 2016
    Obținerea unui împrumut legitim a fost întotdeauna o problemă uriașă Pentru atât de mulți clienți care au nevoi financiare. Problema creditului necorespunzător și a garanțiilor sunt ceva de care clienții sunt întotdeauna îngrijorați atunci când solicită un împrumut de la un creditor legitim. Însă MIDLAND CREDIT FIRM a făcut această diferență în industria creditelor. MIDLAND CREDIT FIRM a fost acreditat de consiliul organizației de creditare pentru a acorda împrumuturi clienților locali și internaționali cu o dobândă de 3%. Ni s-a oferit privilegiul de a răspunde nevoilor dvs. financiare. Problema creditului nu ar trebui să te împiedice să obții împrumutul de care ai nevoie. Serviciile noastre includ următoarele: - * Împrumuturi pentru investitori *Consolidarea datoriilor * A doua ipotecă * Împrumuturi de afaceri *Imprumuturi personale * Împrumuturi internaționale Fără securitate socială și fără cec de credit, 100% garanție. Tot ce trebuie să faceți este să ne anunțați exact ce doriți și cu siguranță vom face ca visul dvs. să devină realitate. MIDLAND CREDIT FIRM spune DA atunci când băncile dvs. spun NU. În sfârșit, finanțăm firme de împrumuturi la scară mică, intermediari, instituții financiare la scară mică pentru că avem capital nelimitat. Pentru detalii suplimentare despre cumpărarea unui împrumut de la noi: Răspundeți imediat la acest e-mail: midland.credit2@gmail.com Nume companie: MIDLAND CREDIT HOME Email companie midland.credit2@gmail.com ID companie NMLS: 315276. Site-ul companiei: midlandcreditonline.com Motto: Investiția pentru generații.
ANONIM a comentat Norma 8 2020
    Sunt atât de încântat că am primit un împrumut de la un creditor care m-a ajutat cu împrumutul meu. A fost uimitor cum am primit un împrumut ... Am încercat un serviciu diferit, dar nu am putut niciodată să obțin un împrumut de la acel serviciu. Unii dintre ei îmi vor cere să completez o mulțime de documente, iar la sfârșitul zilei nu se va termina bine. Dar sunt fericit după întâlnirea cu Elena Nino. Am reușit să obțin împrumutul meu de 22.000 € Euro acum afacerea mea merge bine și vreau să știți toate acestea astăzi, deoarece sunt rapide și 100% fiabile. Acum plătesc împrumutul pe care l-am primit de la compania Elena Nino împrumuturi din toată lumea. Luați legătura cu aceștia și nu pierdeți timp cu acești creditori contactați cu drag acest e-mail: elenanino0007@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 15 2020
    GET Rich with ATM CARD BLANC ... Whatsapp: +18033921735 Vreau să depun mărturie despre cardurile de ATM-uri Dark Web care pot retrage bani de la orice mașini de ATM din întreaga lume. Am fost foarte sărac înainte și nu am nicio treabă. Am văzut atât de multe mărturii despre modul în care hackerii Dark Web le trimit cardul gol ATM și îl folosesc pentru a colecta bani în orice mașină ATM și a deveni bogat. (darkwebblankatmcard@gmail.com) Le trimit prin e-mail și mi-au trimis cardul bancomat gol. L-am folosit pentru a obține 120.000 de euro. retrageți maxim 5.000 EUR zilnic. Dark Web dă cartea doar pentru a ajuta săracii. Păstrați și luați bani direct de pe orice seif de mașină ATM folosind cardul programat ATM care rulează în modul automat. E-mail: darkwebblankatmcard@gmail.com Text & Call sau WhatsApp: +18033921735
ANONIM a comentat Decretul 931 2017
    * Utilizați această perioadă de blocare pentru a investi și a începe să câștigați direct de acasă ..... Inbox me pentru a începe! * Investiți 300 € pentru a câștiga 3000 € Investiți 400 € pentru a câștiga 4000 € Investiți 500 € pentru a câștiga 5000 € Investiți 600 EUR pentru a câștiga 6000 € Investiți 700 € pentru a câștiga 7000 € Investiți 8000 EUR pentru a câștiga 80 000 EUR Investiți 9000 EUR pentru a câștiga 90.000 € Totul în 7 zile de profit și plata de 100% este asigurată. Dacă sunteți interesat să investiți cu noi, contactați-ne acum prin WhatsApp +15022064419 sau prin e-mail tradewithcarlos2156@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 817 2017
    Sunt Brette M. Wagner, un creditor privat care acordă împrumuturi persoanelor fizice, companiilor și instituțiilor guvernamentale cu o dobândă scăzută de 3%. Știm că există o mulțime de familii care trăiesc din salariu și altele care nu pot avea grijă de obligațiile lor financiare și din acest motiv, sunt aici pentru restaurare financiară. Ofer o gamă largă de servicii financiare care include: Planificarea afacerilor, Finanțe comerciale și de dezvoltare, Proprietăți și credite ipotecare, Împrumuturi de consolidare a creanțelor, Împrumuturi pentru afaceri, împrumuturi private, Refinanțare la domiciliu, Împrumuturi hoteliere, împrumuturi pentru studenți etc. Răspundeți imediat prin e-mail de mai jos pentru mai multe informatii. E-mail: (brettewagnerfinancialservice@gmail.com)
ANONIM a comentat Hotărârea 153 2018
    articolul 4 interzice acordarea a doua sporuri cumulate anexa 1-6 si 8 ,cum ramine cu personalul care lucreaza cu aparate de electoterapie in sectiile de recuperare,medicina fizica ?la care spor se incadreaza?
ANONIM a comentat Legea 149 2018
    Cine face propunerea conform art.10,alin 2,este ambigu
ANONIM a comentat Decretul 721 2015
    Buna ziua,acest decret prezidential nu a fost pus in aplicare niciodata,cetatenii romani care traiesc si muncesc in aceasta regiune a Germaniei sunt nevoiti sa parcurga intre 300 km si 600 km pana la München unde este Consulatul General al Romaniei si sa piarda zile intregi pentru rezolvarea unor probleme care ar fi foarte usor sa le rezolve la Stuttgart daca Ministerul Afacerilor Externe si-ar face treaba. La Munchen sediul Consulatului are un spatiu foarte mic unde isi desfasoara activitatea iar cetatenii sunt nevoiti sa stea afara in strada sa astepte formandu-se cozi de peste 100 de persoane pe zi.Ultima data cand am fost la Consulat am stat 10 ore acolo iar toaleta nu functiona,cetatenii fiind obligati sa mearga la cafenele si restaurante daca aveau nevoi fiziologice.Cel mai grav lucru este faptul ca femeili cu ,copii mici nu au un loc unde sa stea cu ei,sa-i schimbe sau sa le dea mancare.S-au adus obiceiurile din Romania si aici si acest lucru este foarte grav.Personalul in schimb este destul de amabil dar lipsa spatiului si a personalului duce la aceste situatii neplacute. De aceea este urgent neesar deschiderea Consulatului la Stuttgart !!!! Prioritatile MAE se pare ca sunt altele cum ar fi mutarea Ambasadei Romaniei in Israel. Cetatenii sunt ultima lor prioritate.Probabil pana in noiembrie 2019 se va deschide totusi consulatul pentru a crea cadru legal pentru alegerile prezidentiale.In zona Baden Württemberg traiesc peste 250.000 romani si aceste voturi vor conta pentru viitorul presedinte,asa ca poate se indura cineva si de acest cetateni uitati de autoritatile din tara !!!
ANONIM a comentat Hotărârea 757 2008
    In aceasta hotarare de guvern intra si asistentii medicali care lucreaza in sectiile de radioterapie,care fac iradierea bolnavilor oncologici???
ANONIM a comentat Legea 58 1974
    in1990 mai era in vigoare intreb
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 132/1997
OUG 48 2020
Legea 187 2012
Legea 410 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 132/1997 privind rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii in interes public
Ordin 63 2004
privind aprobarea Nomenclatorului bunurilor rechizitionabile
Hotărârea 627 2004
pentru aprobarea Listei ce cuprinde preturile unitare pe intreaga tara, folosite la plata despagubirilor pentru principalele bunuri consumptibile rechizitionabile
Hotărârea 627 2004
pentru aprobarea Listei ce cuprinde preturile unitare pe intreaga tara, folosite la plata despagubirilor pentru principalele bunuri consumptibile rechizitionabile
Hotărârea 245 2003
pentru aprobarea Listei ce cuprinde preturile unitare pe intreaga tara, folosite la plata despagubirilor pentru principalele bunuri consumptibile rechizitionabile
Hotărârea 245 2003
pentru aprobarea Listei ce cuprinde preturile unitare pe intreaga tara, folosite la plata despagubirilor pentru principalele bunuri consumptibile rechizitionabile
Hotărârea 1194 2002
pentru aprobarea Nomenclatorului bunurilor rechizitionabile
Hotărârea 1686 2001
pentru aprobarea Listei cuprinzand preturile unitare pe intreaga tara, folosite la plata despagubirilor pentru principalele bunuri consumptibile rechizitionabile, valabile pentru perioada ianuarie 2002 - ianuarie 2003
Hotărârea 482 2001
privind aprobarea listei cuprinzand preturile unitare pe intreaga tara, folosite la plata despagubirilor principalelor bunuri consumptibile rechizitionabile
Hotărârea 11 1998
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 132/1997 privind rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii in interes public
Legea 132 1997
Decretul 338 1997
pentru promulgarea Legii privind rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii in interes public
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu