DECIZIE Nr.
1228 din 24 iunie 2008
privind scutirea tronsonului
romanesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislatiei referitoare la
accesul tertilor la sistemele de transport al gazelor naturale si de la
metodologiile de tarifare
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 488 din 1 iulie 2008
Având în vedere:
- prevederile art. 22 - Noua infrastructură din
Directiva 2003/55/CE privind reglementările comune pentru piaţa internă în
sectorul gazelor naturale şi de abrogare a Directivei 98/30/CE;
- dispoziţiile art. 691-696, 698 şi 699 din Legea gazelor nr. 351/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, luând în considerare:
- cererea Companiei Nabucco Gas Pipeline International
GmbH Austria de scutire a tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la aplicarea prevederilor legislaţiei referitoare la
accesul terţilor la sisteme, precum şi de la aplicarea metodologiilor de
tarifare;
- Memorandumul de înţelegere privind exercitarea
dreptului de prioritate asupra rezervării de capacitate pe conducta Nabucco,
încheiat la data de 8 aprilie 2008 între Societatea Naţională de Transport Gaze
Naturale „Transgaz" - S.A. şi Societatea Naţională de Gaze Naturale
„Romgaz" - S.A.,
în temeiul dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
410/2007,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite prezenta decizie.
Art. 1. - Se acordă scutire de la prevederile
legislaţiei referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport al
gazelor naturale şi de la metodologiile de tarifare tronsonului românesc al
gazoductului Nabucco, în următoarele condiţii:
a) Perioada de aplicare a scutirii este de 25 de ani de la data la care devine operaţional primul tronson al
gazoductului Nabucco, conform descrierii proiectului aferent acestuia,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.
b) După 20 de ani de la data începerii operării
primului tronson al gazoductului Nabucco, metodologia de tarifare înaintată de
compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH spre aprobare Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei sau acelei autorităţi
administrative căreia i s-a transferat această competenţă va fi reexaminată.
Autoritatea competentă poate solicita Companiei Nabucco Gas Pipeline International
GmbH sau succesoarei de drept a acesteia modificarea metodologiei de tarifare
pentru următorii 5 ani. Tarifele de utilizare pentru tronsonul românesc al
gazoductului Nabucco, calculate conform metodologiei modificate, se vor aplica
contractelor încheiate după data intrării în vigoare a acestor modificări.
c) In situaţia în care Compania Nabucco Gas Pipeline
International GmbH decide implementarea proiectului, aceasta are obligaţia să
deruleze cel puţin o ofertă publică de contractare a capacităţilor (procedura
de sezon deschis), înainte de începerea lucrărilor de construcţie a
gazoductului Nabucco, în termen de 5 ani de la data la care scutirea a fost
acordată în statele membre ale Uniunii Europene, traversate de gazoductul
Nabucco, fiind aprobată de Comisia Europeană, sau până la data de 31 decembrie
2014.
d) Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH sau
succesoarea de drept a acesteia are obligaţia să
notifice Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei sau autoritatea administrativă căreia i
s-a transferat această competenţă cu privire la orice modificare a structurii
acţionariatului companiei, raportat la situaţia descrisă în cererea de scutire,
precum şi cu privire la orice operaţiune de modificare statutară a companiilor
acţionare. Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei sau
autoritatea administrativă căreia i s-a transferat această competenţă împreună
cu toţi ceilalţi factori implicaţi vor analiza efectele modificărilor
notificate asupra competiţiei pe piaţă. In cazul în care modificarea conduce la
întărirea unei poziţii dominante a Companiei Nabucco Gas Pipeline International
GmbH în România sau în ţările vecine, Autoritatea Naţională de Reglementare în
Domeniul Energiei sau autoritatea administrativă căreia i s-a transferat
această competenţă va proceda la limitarea capacităţii deja rezervate sau care
urmează a fi rezervată pe gazoductul Nabucco, astfel încât să contracareze
efectele negative asupra concurenţei. In cazul în care modificarea acţionariatului
este notificată autorităţilor de concurenţă ale Uniunii Europene, conform
reglementărilor comunitare, nu este necesară informarea autorităţii naţionale
competente în sectorul energetic.
e) In cazul în care tarifele de utilizare a
gazoductului Nabucco pe teritoriul României diferă cu mai mult de 10% faţă de
tarifele medii ale sistemelor de transport asemănătoare de pe teritoriul
Uniunii Europene, Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH sau
succesoarea de drept a acesteia este obligată să modifice metodologia de
tarifare aprobată sau să elaboreze o nouă metodologie. Metodologia de tarifare
modificată sau nou-elaborată se supune aprobării Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei sau autorităţii administrative căreia i s-a
transferat această competenţă, înainte de intrarea acesteia în vigoare.
Tarifele de utilizare pentru tronsonul românesc al gazoductului Nabucco, calculate conform metodologiei modificate sau noii metodologii, se vor aplica contractelor încheiate după data intrării în vigoare a
acestor metodologii.
f) Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH va
înainta spre aprobare Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei sau autorităţii administrative căreia i s-a transferat această
competenţă metodologia de tarifare, precum şi orice modificare ori revizuire a
acesteia, înainte de intrarea în vigoare.
g) In cazul în care se constată că în urma ofertei
publice de contractare a capacităţilor (procedura de sezon deschis)
solicitările ferme pentru rezervări de capacitate depăşesc capacitatea maximă
disponibilă de 25,5 miliarde mc/an, Compania Nabucco Gas Pipeline International
GmbH este obligată să extindă capacitatea gazoductului la nivelul
solicitărilor, în condiţiile în care această extindere este tehnic posibilă şi
economic fezabilă.
Art. 2. - (1) Scutirea prevăzută la art. 1 se limitează
la maximum 50% din capacitatea totală anuală disponibilă tehnic, dar nu mai mult de 15 miliarde m3/an.
(2) Metodologia de tarifare aprobată de Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei se aplică în mod egal şi
nediscriminatoriu tuturor utilizatorilor gazoductului Nabucco.
Art. 3. - Prezenta decizie îşi
încetează valabilitatea în cazul în care tronsonul românesc nu a fost pus în
funcţiune în termen de 5 ani de la data acordării scutirii în statele membre
ale Uniunii Europene traversate de gazoductul Nabucco şi a obţinerii aprobării
Comisiei Europene sau cel mai târziu la data de 31
decembrie 2014.
Art. 4. - Prezenta decizie se comunică Comisiei
Europene, împreună cu toate informaţiile relevante, de către Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei.
Art. 5. - Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
Gergely Olosz
ANEXĂ
DESCRIEREA PROIECTULUI GAZODUCTULUI NABUCCO
Prin Adresa nr. 937 din 11 aprilie 2007 Compania Nabucco
Gas Pipeline International GmbH a adresat Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei o cerere privind exceptarea de
la aplicarea prevederilor Legii gazelor nr. 351/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, privind accesul terţilor la sistemele de transport şi
de la aplicarea metodologiei de tarifare a tronsonului românesc al gazoductului
Nabucco.
Compania Nabucco Gas Pipeline International GmbH este o
companie cu personalitate juridică proprie, înregistrată în Austria la data de
12 iulie 2007 în Registrul firmelor (Registrul comerţului) (FN 295857 i), în
conformitate cu prevederile legale specifice, şi are sediul în Viena.
In conformitate cu proiectul prezentat de Compania
Nabucco Gas Pipeline International GmbH, gazoductul Nabucco va asigura transportul şi livrarea gazelor provenind din Iran, Irak şi zona
Mării Caspice şi Orientul Mijlociu către Uniunea Europeană, fără a exclude şi
posibilitatea unor livrări de gaze naturale provenind din Rusia. Traseul
conductei străbate Turcia de la est la vest, apoi Bulgaria, România şi Ungaria,
având punctul final în Austria, lângă Viena. Primele livrări sunt prevăzute a
avea loc în 2012. Capacitatea de transport vizată este de 25,5 miliarde mc/an,
cu posibilitatea de creştere până la 31 miliarde mc/an. Investiţia pentru
realizarea gazoductului Nabucco la capacitatea maximă menţionată anterior este
estimată la cca. 5 miliarde euro (la nivelul anului 2004).
1. Documente prezentate
In susţinerea cererii sale, Compania Nabucco Gas
Pipeline International GmbH a prezentat Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei următoarele documente:
- harta rutei gazoductului Nabucco, inclusiv hărţile
detaliate ale fiecărei ţări;
- specificaţiile tehnice ale gazoductului Nabucco;
- descrierea principiilor şi a metodei
de determinare a tarifului de utilizare a gazoductului;
- structura gazoductului Nabucco şi pricipiile de
contractare a capacităţii într-un singur punct - One-Stop Shop;
- declaraţia-standard de intenţie a clienţilor de
transport;
- cerinţele de bază ale contractelor-standard de
transport;
- descrierea procedurii de ofertare publică pentru admiterea
de noi acţionari;
- descrierea procedurii de ofertare publică
(Open-Season) referitoare la capacitatea pentru acţionari, întreprinderile
aferente ale acţionarilor, întreprinderile de stat care acţionează în calitate
de distribuitori publici;
- descrierea procedurii de ofertare publică
(Open-Season) referitoare la capacitatea pentru alţi clienţi de transport;
- „Principiile lui Nabucco Gas Pipeline International
GmbH";
- Rezumatul studiului de fezabilitate financiară,
elaborat de ABN Amro;
- Analiza de risc făcută de către ABN Amro;
- Raportul de concurenţă făcut de către Boston
Consulting Group.
2. Baza legală de
acordare a exceptării
Potrivit reglementărilor legale în vigoare, cererea
Nabucco Gas Pipeline International GmbH are la bază prevederile din Legea
gazelor nr. 351/2004, cu modificările şi completările ulterioare, privind
accesul la noua infrastructură, în care sunt prevăzute următoarele:
„Art. 691. - (1)
Noile infrastructuri majore pentru gaze naturale, respectiv interconectările dintre
statele membre, instalaţiile GNL şi instalaţiile de depozitare, pot fi scutite,
la cerere, de prevederile legislaţiei în vigoare, referitoare la accesul
terţilor la sistemele de transport, distribuţie, depozitare şi la conductele
din amonte, precum şi de metodologiile de tarifare, în următoarele condiţii:
a) investiţia trebuie să întărească concurenţa în
furnizarea de gaze naturale şi să sporească siguranţa furnizării;
b) nivelul de risc legat de investiţie este de aşa
natură încât investiţia să nu se realizeze decât dacă se acordă o scutire;
c) infrastructura trebuie să fie în proprietatea unei
persoane juridice care este separată cel puţin în privinţa formei sale juridice
de operatorii de sistem în ale căror sisteme se va construi infrastructura;
d) se percep tarife pentru utilizatorii infrastructurii
respective;
e) scutirea nu influenţează negativ concurenţa,
funcţionarea eficientă a pieţei interne a gazelor naturale sau funcţionarea
eficientă a sistemului reglementat la care este conectată infrastructura.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi creşterilor
semnificative de capacitate a infrastructurilor existente, precum şi
modificărilor acestor infrastructuri care permit
dezvoltarea unor noi surse de furnizare de gaze naturale.
Art. 692. -ANRGN
hotărăşte asupra scutirilor prevăzute la art. 691, adoptând o decizie motivată corespunzător. Decizia ANRGN se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 693. - Scutirea
poate acoperi în întregime sau parţial noua infrastructură, infrastructura existentă
cu capacitate semnificativ mărită sau modificarea infrastructurii existente.
Art. 694. - La
luarea deciziei de acordare a unei scutiri se ia în considerare, după caz,
necesitatea de a impune condiţii referitoare la durata scutirii şi accesul
nediscriminatoriu la conducta de interconectare.
Art. 695. - La
luarea deciziei privind condiţiile prevăzute la art. 694 se vor avea în vedere, în principal,
durata contractelor, capacitatea suplimentară ce va fi
construită sau modificarea capacităţii existente, orizontul de timp al
proiectului şi condiţiile naţionale.
Art. 696. - La
acordarea unei scutiri, ANRGN poate decide asupra regulilor şi mecanismelor
pentru gestionarea şi alocarea capacităţii, în cazul în care acestea nu
impiedică punerea în aplicare a contractelor pe termen lung.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Art. 698. - Decizia
de scutire se comunică fără întârziere de ANRGN Comisiei Europene, împreună cu
toate informaţiile relevante.
Art. 699. -
Informaţiile prevăzute la art. 698 trebuie să cuprindă, în principal:
a) motivele detaliate pe baza cărora autoritatea de
reglementare sau statul membru a acordat scutirea, inclusiv informaţiile
financiare care justifică necesitatea scutirii;
b) analiza efectuată în privinţa efectului asupra
concurenţei şi funcţionării eficiente a pieţei interne a gazelor naturale
rezultând din acordarea scutirii;
c) motivele pentru perioada de timp şi partea din
capacitatea totală a infrastructurii gazelor naturale respective pentru care
s-a acordat scutirea;
d) în cazul în care scutirea se referă la o conductă
de interconectare, rezultatul consultării cu statele membre respective sau cu
autorităţile de reglementare;
e) contribuţia infrastructurii la diversificarea
furnizării de gaze naturale."
3. Descrierea proiectului gazoductului Nabucco
Următoarele societăţi sunt parteneri ai proiectului
conductei de gaz natural Nabucco:
• BOTAŞ Petroleum Pipeline Corporation (BOTAS) este cea mai importantă
societate de transport turcească, activă în domeniul transportului de petrol şi
gaze naturale prin intermediul conductelor, precum şi în domeniul afacerilor de
comerţ.
• Bulgargaz-Holding EAD, cu sediul în Sofia, este o
societate înscrisă de capital aflată în proprietatea exclusivă a Republicii
Bulgaria, care deţine 100% din capitalul sucursalei Bulgargaz EAD (distribuitor
public de gaz natural) şi Bulgartransgaz EAD (transportul prin conducte la
distanţă, tranzit şi înmagazinare de gaz natural).
• MOL Hungarian Oil and Gas Company (MOL Plc.) este un
concern integrat de petrol şi gaze naturale cu sediul în Ungaria, ale cărui
acţiuni sunt deţinute în totalitate de investitori instituţionalizaţi interni
şi internaţionali. Societatea de transport la distanţă al gazului natural MOL
Natural Gas Transmission Plc. se află 100% în proprietatea lui MOL Plc.
• S.N.T.G.N. TRANSGAZ - S.A. este societatea naţională
de transport la distanţă al gazului natural în România şi are ca acţionar
majoritar statul român.
• OMV Gas & Power GmbH (OGI) este o sucursală 100%
a OMV Aktiengesellschaft (societate pe acţiuni), a Societăţii Holding a
concernului integrat de petrol şi gaze naturale. OMV AG se află cu 50,9% din
acţiuni în proprietate privată, 31,5% sunt deţinute de OIAG (Osterreichische
Industrieholding AG) şi 17,6% de IPIC (International Petroleum Investment
Company). Activităţile de bază ale lui OMV Aktiengesellschaft (societate pe
acţiuni) cuprind explorarea şi producţia, rafinarea şi valorificarea de petrol
şi gaze naturale. într-o primă etapă de desprindere OMV AG a cedat activităţile
referitoare la gaze naturale în anul 2001 către OMV Gas GmbH (OGG). In anul
2006 OMV Gas a transpus în practică o nouă structură organizatorică: OGI s-a
înfiinţat ca societate Holding pentru toate activităţile referitoare la gazele
naturale în interiorul lui OMV. Sub acest acoperământ se găsesc
societăţi-surori separate pentru vânzarea şi valorificarea gazului natural
(EconGas GmbH), precum şi pentru transportul prin conducte la distanţă şi
înmagazinarea gazului (OGG). Petiţionara Nabucco Gas Pipeline International
GmbH este în proporţie de 20% sucursală a OGI.
• RWE Supply and Trading GmbH este o sucursală 100% a RWE AG. Iniţial a fost parte în proiect, începând
cu data de 5 martie 2008, RWE Gas Midstream GmhH, sucursală 100% a RWE AG. Din
data de 1 aprilie 2008, prin fuziunea RWE Gas Midstream GmhH cu RWE Trading
GmbH, a rezultat RWE Supply and Trading GmbH care, în calitate de succesoare
univerală, a preluat toate contractele RWE Gas Midstream GmhH.
Partenerii Nabucco intenţionează transpunerea în practică
a proiectului gazoductului Nabucco; acesta înseamnă construirea unei reţele de
conducte de gaz natural, care va uni marile rezerve de gaze naturale existente
la graniţele Turciei în Marea Caspică şi în Orientul Apropiat cu pieţele
europene. In acest scop, un gazoduct va traversa teritoriile statale ale celor 5 parteneri Nabucco, şi anume Turcia,
Bulgaria, România, Ungaria şi Austria (ţările Nabucco), şi va ajunge la nodul
de gaze naturale Baumgarten din Austria.
In continuare partenerii Nabucco au convenit să
înfiinţeze o societate comună, Nabucco Gas Pipeline International GmbH
(S.R.L.), răspunzătoare de valorificarea capacităţii gazoductului Nabucco şi de
operarea infrastructurii şi întreţinerea ei, prin intermediul celor 5 societăţi
naţionale, societăţi Nabucco naţionale.
Nabucco Gas Pipeline International GmbH (S.R.L), cu sediul la Viena, este petenta în procedura de faţă.
Partenerii Nabucco au realizat un studiu de
fezabilitate, care a dus la concluzia că proiectul este realizabil tehnic şi
economic şi din punct de vedere bancar este finanţabil. Avându-se la bază
studiul de fezabilitate, s-a decis construirea gazoductului în două etape. La
început se va construi întregul traseu nou de la graniţa turcească până la
Baumgarten (Austria), iar în a doua etapă de construcţie se vor edifica noi
staţii de compresoare pentru sporirea capacităţii.
Petenta intenţionează să înceapă construcţia
gazoductului de la graniţa de est a Turciei până la staţia finală de gaz
austriacă Baumgarten în anul 2009. Construcţia gazoductului va avea loc în
etape. Darea în funcţiune a primului tronson (8
miliarde m3) este planificată pentru 2012.
Următoarele etape de construcţie vor conduce la
sporirea capacităţii gazoductului la 15,7 miliarde m3/an (dare în funcţiune în 2014), 25,5
miliarde m3/an
(dare în funcţiune în 2017), iar în construcţia finală la 31 miliarde m3/an (dare în funcţiune în 2020).
Pentru implementarea proiectului Nabucco sunt supuse
discuţiei două variante.
Varianta A - Construirea
unei conducte noi între Ankara şi Baumgarten şi folosirea reţelei existente în
Turcia între graniţa de est şi Ankara. In acest caz capacitatea infrastructurii
existente va fi asigurată contractual prin Nabucco Gas Pipeline International
GmbH de către BOTAS pe bază de durată şi exclusiv pentru conducta de gaze
naturale Nabucco, până la o cantitate de 25,5 miliarde
m3/an (respectiv cantitate maximă
construibilă la 31,0 miliarde m3/an) ca capacitate de transport maximă planificată. Gazoductul de
la Ankara în Turcia şi până la nodul Baumgarten în Austria are o lungime totală
de circa 2.000 km.
Varianta B - Construirea
unei conducte cu totul noi între graniţa de est a Turciei şi Baumgarten în
Austria.
Pentru varianta B este prevăzut următorul plan, în două
etape.
B1: In prima fază de construcţie, care va începe în
anul 2009, se va acoperi traseul planificat între Ankara şi Baumgarten; aceasta
corespunde construirii unei conducte cu o lungime de circa 2.000 km. După
încheierea acestei faze se vor folosi pe o perioadă temporară de 2 ani instalaţiile
existente de conducte între graniţa Turcia/Georgia, respectiv Turcia/Iran şi
Ankara, pentru legarea noii conducte la graniţele turceşti. Prin aceasta vor fi
posibile darea în funcţiune şi valorificarea gazoductului în anul 2012 cu o
capacitate a gazoductului la început de 8 miliarde m3/an, în timp ce în paralel se va definitiva restul construcţiei gazoductului. Instalaţiile de
conducte existente se vor întări cu staţii noi de compresoare.
B2: In a doua fază de construcţie, care va dura din
2012 până la sfârşitul lui 2013, se va construi un tronson complet nou de
conductă pe o lungime de 1.300 km de la graniţa Georgia/Turcia, respectiv
Iran/Turcia, până la Ankara.
Capacitatea totală a conductei se va ridica la 15,7
miliarde m3/an.
Conducta de gaz de la graniţa Georgia/Turcia şi de la
graniţa Iran/Turcia până la nodul Baumgarten în Austria are o lungime totală de
circa 3.300 km.
In cerere se specifică faptul că gazul natural de la
graniţele turceşti va proveni în cea mai mare parte din Azerbaidjan (până la
10-14 miliarde m3/an),
din Iran (până la 10-20 miliarde m3/an), precum şi din Irak şi Egipt (împreună
circa 8-10 miliarde m3/an). Gazul natural poate proveni şi din sursele de-a lungul
traseului gazoductului Nabucco, printre altele România şi Bulgaria.
Pentru varianta A, se estimează de către partenerii
proiectului, costurile totale pentru construirea unei conducte cu totul noi pe
întregul traseu de la Ankara/Turcia până la nodul Baumgarten în Austria se
ridică la 3,0 miliarde euro.
Pentru varianta B, se estimează de către partenerii
proiectului, costurile totale pentru construirea unei conducte cu totul noi pe
întregul traseu de la graniţa Georgia/Turcia şi graniţa Iran/Turcia până la
nodul Baumgarten în Austria se ridică la 4,6 miliarde euro.
Aceste costuri au fost calculate pe baza preţurilor din
2004 şi nu conţin costurile de finanţare şi eventualele adaptări de preţuri de
la momentul achiziţionării. Estimarea costurilor de către partenerii Nabucco se
bazează pe anexa nr. 2 la Cererea Companiei Nabucco Gas Pipeline International
GmbH Austria de scutire a tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la
aplicarea prevederilor legislaţiei referitoare la accesul terţilor la sisteme,
precum şi de la aplicarea metodologiilor de tarifare (specificaţii tehnice ale
gazoductului Nabucco). In aceasta se specifică faptul că baza de evaluare
pentru costurile proiectului se ridică la 4,453 miliarde euro, cu o exactitate
de +12% -10% şi pentru costurile de proiect planificate pe un interval de
confidenţă de 90% rămân de mărimea de 4,6 miliarde euro.
Gazoductul Nabucco se va amplasa
pentru o funcţionare în modul Reverse Flow, aceasta înseamnă contra direcţiei
de scurgere tehnic date. Acest Reverse Flow poate fi pe viitor o variantă
posibilă, dacă pentru aceasta va exista o cerere pe piaţă.
Nabucco Gas Pipeline International GmbH (S.R.L.) va realiza înaintea începerii construcţiei fiecărei faze a
gazoductului o procedură de stabilire a necesarului de capacitate (procedura
Open-Season). Etapele de construcţie se vor adapta corespunzător la rezultatele
fiecărei proceduri Open-Season.
Nabucco Gas Pipeline International GmbH pleacă de la
premisa că, în scopul finanţării proiectului, trebuie valorificată întreaga
capacitate a gazoductului prin intermediul contractelor de scurtă şi lungă
durată. Nabucco Gas Pipeline International GmbH (S.R.L.) va păstra 10% din
capacitatea totală pentru cerinţe de scurtă durată şi, în cazul în care
capacitatea rămasă nu va fi în totalitate folosită prin contracte de lungă
durată, o va oferi pentru acoperirea cererii de scurtă durată. Invers, dacă
capacitatea de scurtă durată prin procedura Open-Season nu va fi în totalitate
folosită, Nabucco Gas Pipeline International GmbH (S.R.L.) va oferi aceste
capacităţi pentru contracte de lungă durată.
Procedura Open-Season se va expune prin aducerea la
cunoştinţă pe pagina de internet a lui Nabucco. Open-Season rămâne deschisă
pentru acţionarii Nabucco Gas Pipeline International GmbH, întreprinderile
aferente lor, precum şi pentru clienţii de transport.
Intr-un prim stadiu Nabucco Gas Pipeline International
GmbH (S.R.L) va contacta asociaţii Nabucco,
întreprinderile aferente lor, precum şi întreprinderi de stat care acţionează
în calitate de distribuitori publici în ţările tranzitate de conducta de gaz natural Nabucco, care şi-au exprimat
interesul la transportul de gaz prin Nabucco sau preconizează a avea interese
în acest sens. Pentru această procedură Open-Season se vor rezerva 50% din
fiecare capacitate tehnică maximă disponibilă pe an, totuşi nu mai mult de 15
miliarde m3/an, în
momentul în care s-a atins capacitatea finală de 31
miliarde m3/an.
Intr-un al doilea stadiu societatea Nabucco Gas
Pipeline International GmbH va contacta comform procedurii cerute pentru
realizarea unei proceduri Open-Season potenţialii clienţi de transport.
Dacă după al doilea Open-Season va rămâne capacitate
nealocată, se va proceda la o altă procedură de alocare printr-un al treilea
Open-Season.
Nabucco Gas Pipeline International GmbH se află direct
în proprietatea partenerilor Nabucco, în aceeaşi proporţie. Nabucco Gas
Pipeline International GmbH este, de asemenea, proprietara şi societatea
finanţatoare a celor 5 societăţi naţionale Nabucco, care vor fi răspunzătoare
de funcţionarea şi întreţinerea gazoductului Nabucco şi care se vor înfiinţa în
fiecare ţară respectivă.
Tronsoanele gazoductului care
se întind pe teritoriul statal ale ţărilor Nabucco se află în proprietatea
societăţilor naţionale Nabucco respective. Societăţile naţionale Nabucco sunt,
cel puţin din punctul de vedere al formei juridice, separate de operatorul de
reţea în ale cărui reţele se va edifica infrastructura.
In vederea finanţării investiţiilor, Nabucco Gas
Pipeline International GmbH pune la dispoziţia fiecărei societăţi naţionale
Nabucco mijloace financiare (de exemplu, prin plăţi în avans şi/sau credite de
tranzitare). Aceste societăţi naţionale Nabucco acordă companiei Nabucco Gas
Pipeline International GmbH, pe bază de contracte de transport, drepturi de
transport şi capacităţi de transport contra unei sume de bani sau închiriază
capacităţi de transport Companiei Nabucco Gas Pipeline
International GmbH.
Nabucco Gas Pipeline International GmbH va încheia cu
toţi clienţii de transport, inclusiv cu parteneri Nabucco şi întreprinderile
adiacente lor, într-un mod nediscriminatoriu, în conformitate cu condiţiile
generale aprobate, contracte de transport.
Valorificarea capacităţii totale a sistemului de
conducte Nabucco va avea loc prin Compania Nabucco Gas Pipeline International
GmbH, prin intermediul unui „One-Stop-Shop"; aceasta înseamnă faptul că
clienţii de transport vor avea, în ceea ce priveşte problemele de transport pe
tot traseul gazoductului, o unică persoană de contact şi un singur partener
contractual.
Nabucco Gas Pipeline International GmbH va aplica
pentru toţi clienţii de transport, inclusiv pentru partenerii Nabucco şi
întreprinderile aferente acestora, aceeaşi metodă de tarifare ataşată cererii
în mod nediscriminatoriu.
Tariful de bază s-a dedus de către petentă plecând de
la premisa unei investiţii pentru 25,5 miliarde m3/an şi a unei perioade de amortizare de 25
de ani.
Metoda de calcul al tarifului se bazează pe costuri şi
ţine cont la calcularea tarifului (tarif iniţial) de o simulare financiară a
Companiei Nabucco Gas Pipeline International GmbH şi de un model de finanţare
pentru a demonstra capacitatea bancară a proiectului.
In simulaţia financiară se vor adapta parametrii,
costurile de capital, costurile de întreţinere, costurile de finanţare, gradul
de îndatorare şi de solicitare a capacităţii planificate la distanţa de
transport corespunzătoare, impozitul pe profit şi dividende şi corespunzător
tarifului şi valorii scopului simulaţiei a unei rente de capital propriu (cota de dobândă internă) de mărimea 13% după
impozit.
Metoda prevede ca după 20 de ani să aibă loc o
examinare a metodei de tarifare, dacă tarifele gazoductului Nabucco diferă cu
mai mult de +/-10% în comparaţie cu tarifele medii ale sistemelor de transport
asemănătoare de pe teritoriul Uniunii Europene. Nabucco Gas Pipeline
International GmbH este în acest caz obligată la modificarea, respectiv
elaborarea din nou a metodei de tarifare. Modificări ale tarifului influenţează
doar contractele care au fost încheiate după rămânerea definitivă a aprobării
deciziei de excepţie.
Utilizatorii de reţea care intenţionează să revândă
capacitatea alocată prin contract şi nefolosită pe piaţa secundară sau să o
închirieze sunt îndreptăţiţi să o facă. Nabucco Gas Pipeline International GmbH
va iniţia un „afişier" pentru o piaţă secundară care va trebui folosită de
toţi utilizatorii de reţea care vor oferi capacităţi.
In cazul nefolosirii capacităţii alocate prin contract
de către un utilizator de sistem şi al paşilor contractuali în cazul unei suprasolicitări
contractuale Nabucco Gas Pipeline International GmbH va pune la dispoziţie
capacitatea alocată contractual, dar fizic nefolosită pe piaţa principală
(principiul Use-it-or-lose-it; UIOLI). Nabucco Gas Pipeline International GmbH
estimează curentul de gaz care se presupune pe bază de nominalizări, în
momentul în care acestea sunt disponibile. Diferenţa dintre capacitatea legată
întreruptibilă şi capacitatea nominalizată va fi pusă la dispoziţia pieţei
drept capacitate întreruptibilă pe principiu de scurtă durată cu o zi înainte.
Beneficiarul iniţial al capacităţii nu pierde
drepturile sale asupra capacităţii, ci rămâne în continuare îndreptăţit să
folosească integral în continuare capacitatea sa legată contractual prin
procesul de nominalizare/renominalizare.
In situaţia în care beneficiarul de capacitate iniţial
va mări din nou nominarea sa clienţii de transport care au cumpărat
„capacitatea UIOLI - întreruptibilă" se vor întrerupe. Potrivit
principiului UIOLI există pentru beneficiarul iniţial de capacitate o tentaţie
financiară să vândă direct pe piaţa secundară capacitatea nefolosită.
Beneficiarul iniţial de capacitate trebuie să plătească
integral suma pentru capacitatea alocată contractual, pentru că drepturile sale
întreruptibile de capacitate nu se modifică. Preţul capacităţii întreruptibile
va reflecta posibilitatea unei întreruperi.
Nabucco Gas Pipeline
International GmbH va face posibil comerţul cu capacitatea alocată şi
nefolosită cel puţin pe baza principiului de o lună în avans şi pe baza
principiului întreruptibilităţii.
Nabucco Gas Pipeline International GmbH va prelua în
contractul-standard de transport o condiţie care îi dă
posibilitatea legală să valorifice capacitatea nefolosită eliberată potrivit
cerinţelor managementului de suprasolicitare şi ale alocării capacităţii.
a) Context naţional
Strategia energetică a României pentru perioada 2007-
2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007, prevede la cap. 4
„Obiectivele dezvoltării sectorului energetic şi măsurile preconizate pentru
atingerea acestora", subcap. 4.9 „Securitatea energetică - element
esenţial al dezvoltării economice", titlul 4.9.1 „Proiecte
strategice" următoarele:
„Proiectul Nabucco are drept scop conectarea şi
valorificarea rezervelor de gaze naturale din zona Mării Caspice şi din Orientul Mijlociu cu pieţele europene,
prin construirea unei conducte pe teritoriul celor 5 ţări (Turcia, Bulgaria,
România, Ungaria, Austria) şi care să aibă ca punct de plecare graniţa Turciei
cu Georgia şi ca punct final nodul tehnologic Baumgarten din Austria. Lungimea
totală a conductei este de 3.282 km, din care 457 km pe teritoriul României,
iar construcţia conductei urmează a se realiza în intervalul 2008-2011.
Se preconizează că volumul de gaze ce urmează a fi
transportat în anul 2011 este de 8 miliarde mc, cu o creştere liniară până la
25,5 miliarde mc în anul 2030. Potenţialul de import al României din această
sursă este apreciat la 2-5 miliarde mc/an. Finanţarea proiectului şi derularea
investiţiei se vor desfăşura în regim privat.
Intrucât până în prezent nu există un coridor de
livrare între sursele avute în vedere şi zonele-ţintă de consum, Nabucco poate
oferi o sursă de gaze naturale către piaţa europeană de gaze naturale şi astfel
va juca un rol important în creşterea gradului de competitivitate a pieţelor de
gaze europene în promovarea procesului de liberalizare a acestor pieţe,
inclusiv în ţările în curs de aderare.
Proiectul Nabucco va determina creşterea securităţii în
aprovizionarea cu gaze naturale pentru Europa, diversificarea surselor de
aprovizionare cu gaze, accesul la rezervele importante de gaze naturale din
zona Mării Caspice şi din Orientul Mijlociu pentru pieţele europene.
Acest proiect înseamnă stimularea competiţiei pe piaţa
internă de gaze, întărirea rolului de ţară tranzitată de coridoare majore
energetice de transport pentru pieţele din Europa Centrală şi de Vest,
stimularea industriilor conexe care vor contribui la realizarea proiectului,
prin implicarea companiilor româneşti furnizoare de produse şi servicii,
inclusiv crearea de noi locuri de muncă.
Ideea construirii unei conducte transcontinentale a
venit în contextul actual al scăderii constante a
livrărilor de gaze din Marea Nordului. Creşterea dependenţei de gazele naturale
ruseşti şi creşterea preţului la gazul lichefiat produs în ţările din nordul
Africii au fost un semnal de alarmă pentru identificarea de noi soluţii viabile
în domeniul aprovizionării cu gaze.
Proiectul Nabucco va asigura securitatea aprovizionării
Europei cu gaze naturale, prin diversificarea surselor de energie. Proiectul
beneficiază atât de sprijinul Uniunii Europene, care a numit un coordonator de
proiect, cât şi de cel al instituţiilor financiare internaţionale (BEI, IFC şi
BERD sunt gata să susţină proiectul cu fonduri corespunzătoare)."
b) Context internaţional
Atât autoritatea de reglementare din Austria
(E-Control), cât şi autoritatea de reglementare din Ungaria (HEO) au acordat
exceptare, în conformitate cu legislaţiile naţionale corespunzătoare.