DECIZIE Nr.
791 din 3 iunie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 18 alin. 4 din Legea cetateniei
romane nr. 21/1991
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 495 din 19 iulie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 18 alin. 4 din Legea cetăţeniei
române nr. 21/1991, excepţie ridicată de Davidai Elyakim în Dosarul nr.
4.464/2/2008 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde, pentru autorul excepţiei,
domnul Emil Bivolaru, avocat, membru al Baroului Bucureşti, în calitate de
apărător ales cu delegaţie depusă la dosar. Se constată lipsa celorlalte părţi,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent învederează Curţii că partea
Ministerul Justiţiei a transmis la dosar un punct de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate, prin care arată că dispoziţiile art. 18 alin. 4 din
Legea cetăţeniei române nr. 21/1991 nu mai sunt în vigoare în forma criticată
de autorul excepţiei, astfel că aceasta a devenit inadmisibilă şi solicită
respingerea sa ca atare.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului autorului excepţiei. Acesta precizează că,
ulterior sesizării Curţii Constituţionale, textul de lege ce formează obiectul
excepţiei a fost modificat în aşa fel încât situaţia care stătea la baza
criticii de neconstituţionalitate nu mai subzistă. Ca urmare, Curtea nu va
putea, potrivit jurisprudenţei sale, decât să procedeze la respingerea ca
devenită inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca devenită inadmisibilă, aceasta fiind consecinţa
modificării prevederilor cuprinse în art. 18 alin. 4 din Legea cetăţeniei
române nr. 21/1991, care, în prezent, are o redactare diferită faţă de cea
criticată de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 20 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 4.464/2/2008, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 alin. 4 din Legea cetăţeniei
române nr. 21/1991. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Davidai Elyakim într-o cauză având ca obiect anularea Ordinului ministrului
justiţiei prin care a fost respinsă cererea formulată de acesta în vederea
obţinerii cetăţeniei române.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile de lege
criticate suprimă orice cale de atac împotriva hotărârii pronunţate de prima
instanţă, ceea ce reprezintă o îngrădire a dreptului de acces liber la
justiţie, care nu este justificată de existenţa condiţiilor în care art. 53 din
Constituţie permite restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor
libertăţi.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile art. 18 alin. 4 din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991 sunt
constituţionale, necontravenind niciunuia dintre textele din Legea fundamentală
invocate de autorul excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
avocatului ales, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, art. 18 alin. 4 din Legea
cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 98 din 6 martie 2000. La data la care excepţia a fost ridicată, 9
octombrie 2009, textul de lege criticat avea următorul cuprins:
-Art. 18 alin. 4: „Ordinulpoate fi atacat, în termen
de 15 zile de la data comunicării, la secţia de contencios administrativ a
curţii de apel de la domiciliul sau, după caz, reşedinţa solicitantului. Dacă
solicitantul nu are domiciliul sau reşedinţa în România, ordinul poate fi
atacat, în acelaşi termen, la secţia de contencios administrativ a Curţii de
Apel Bucureşti. Hotărârea curţii de apel este definitivă şi irevocabilă."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine următoarelor dispoziţii din Legea
fundamentală: art. 1 alin. (3) care stabileşte că România este stat de drept,
democratic şi social, menţionând valorile supreme garantate în cadrul acestuia,
art. 11 referitor la raportul dintre dreptul internaţional şi dreptul intern,
art. 16 alin. (1) şi (2) care consacră principiul egalităţii cetăţenilor în
faţa legii, art. 20 referitor la interpretarea şi aplicarea tratatelor
internaţionale privind drepturile omului, art. 21 care consacră dreptul de
acces liber la justiţie şi dreptul părţilor la un proces echitabil şi la
soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, art. 52 alin. (1) privind
dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică, art. 53 privind
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, art. 126 alin.
(1) şi (6) privind realizarea justiţiei prin Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie şi prin celelalte instanţe judecătoreşti prevăzute în lege şi
garantarea controlului judecătoresc al actelor administrative şi art. 129
referitor la folosirea căilor de atac.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că, ulterior sesizării Curţii Constituţionale cu soluţionarea acesteia,
textul de lege criticat a fost modificat prin Legea nr. 354/2009 privind
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/2009 pentru modificarea şi
completarea Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 781 din 16 noiembrie 2009. In prezent, dispoziţiile
art. 18 alin. 4 din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991 au următoarea
redactare: „Ordinul de respingere a cererii de acordare sau redobândire a
cetăţeniei române poate fi atacat, în termen de 15 zile de la data comunicării,
la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ. Hotărârea curţii
de apel este definitivă şi poate fi supusă recursului la secţia de contencios
administrativ a Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie."
Curtea constată că, prin noua redactare a textului de
lege criticat, a fost înlăturat caracterul irevocabil al hotărârii pronunţate
de instanţa de contencios administrativ competentă să soluţioneze acţiunea
introdusă în vederea anulării ordinului emis de preşedintele Autorităţii
Naţionale pentru Cetăţenie, prin care acesta a respins cererea de acordare sau
redobândire a cetăţeniei române.
Prin Decizia nr. III din 31 octombrie 1995, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995,
Plenul Curţii Constituţionale a statuat, cu valoare de principiu, că, „în cazul
în care, după invocarea unei excepţii de neconstituţionalitate în faţa
instanţelor judecătoreşti, prevederea legală supusă controlului a fost modificată,
Curtea Constituţională se pronunţă asupra constituţionalităţii prevederii
legale, în noua sa redactare, numai dacă soluţia legislativă din legea sau
ordonanţa modificată este, în principiu, aceeaşi cu cea dinaintea
modificării". Or, în cauza de faţă, legiuitorul a ales o formulă de
reglementare care nu păstrează soluţia normativă pe care autorul excepţiei a
criticat-o. In aceste condiţii, excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 18 alin. 4 din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991 a devenit
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 18 alin. 4 din Legea cetăţeniei
române nr. 21/1991, excepţie ridicată de Davidai Elyakimîn Dosarul nr.
4.464/2/2008 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 iunie 2010.
PREŞEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu