HOTARARE Nr. 92 din 15 februarie 1996
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 34 din 16 februarie 1996
In temeiul art. 16 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, anexa
la prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
p. Ministrul comertului,
Ion Pargaru,
secretar de stat
p. Ministru de stat,
ministrul muncii
si protectiei sociale,
Dorel Mustatea,
secretar de stat
p. Guvernatorul Bancii
Nationale a Romaniei,
Emil Iota Ghizari
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind
intarirea disciplinei financiar-valutare
I. Referitor la art. 1
Agentii economici care au datorii la intern neachitate de peste 60 de zile
si care detin valuta in cont la societatile bancare si/sau la societatile
comerciale prin care isi deruleaza operatiunile de export-import sunt obligati
ca, intr-un termen de maximum 5 zile lucratoare, sa o schimbe in lei pentru
a-si asigura astfel resursele necesare pentru plata datoriilor restante, in
primul rand catre furnizorii de energie electrica, energie termica si gaze naturale,
si apoi a celorlalte datorii, potrivit prevederilor Legii nr. 76/1992,
republicata.
De la aceasta regula fac exceptie numai cazurile in care agentii economici
dovedesc, prin contracte externe de import, contracte de imprumut in valuta
incheiate cu societati bancare etc., ca au obligatii de plata la extern, cu
scadenta de pana la 30 de zile pentru importuri de productie si investitii,
precum si pentru achitarea ratelor de credit si a dobanzilor aferente
imprumuturilor externe angajate.
II. Referitor la art. 2
Agentii economici, indiferent de forma de organizare si de natura
capitalului social, au obligatia de a-si plati toate datoriile catre furnizori,
acordandu-se prioritate furnizorilor de energie electrica, energie termica si
gaze naturale. Pentru a demonstra ca si-au platit datoriile, in limita
posibilitatilor banesti, agentii economici au obligatia de a prezenta
societatilor bancare cu capital de stat sau privat de la care solicita
ridicarea drepturilor salariale, cu 3 zile lucratoare inainte de plata
chenzinei a 2-a, a declaratiei conform modelului din anexa nr. 1, semnata de
persoanele imputernicite sa angajeze agentul economic respectiv, care raspund
de realitatea datelor inscrise in aceasta.
Cu ocazia eliberarii efective a drepturilor salariale, aferente chenzinei a
2-a, agentii economici sunt obligati sa prezinte societatii bancare copii de pe
ordinele de plata semnate si stampilate de societatea bancara platitoare, care
sa confirme achitarea datoriilor mai vechi de 60 de zile catre furnizorii de
energie electrica, energie termica si gaze naturale, din disponibilitatile care
exced necesarul de plati pentru salarii.
III. Referitor la art. 4
Pentru produsele livrate la export, agentii economici sunt obligati sa
negocieze si sa prevada in contractele de export conditii de plata care sa
garanteze incasarea intr-un termen cat mai scurt a contravalorii produselor
respective.
In cazul operatiunilor de export de marfuri cu plata la termen, conform
uzantelor internationale, incasarea si repatrierea valutei aferente se vor
efectua in maximum 5 zile de la termenele prevazute in contractele externe,
termene corelate cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, aprobata si
modificata prin Legea nr. 12/1995.
Agentii economici pot efectua operatiuni legate de import-export in
conditiile prevazute in Hotararea Guvernului nr. 276/1995, precum si operatiuni
de export-import decurgand din prevederile acordurilor comerciale si de plati
guvernamentale cu decontare in conturile de cliring, barter si cooperare
economica internationala, conform Ordonantei Guvernului nr. 59/1994, numai pe
baza de licente eliberate de Ministerul Comertului.
Pentru a putea beneficia de bonificatii de dobanda pentru creditele bancare
angajate pentru productia de export si pentru export, potrivit art. 4 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, agentii economici au obligatia de a prezenta
Bancii de Export-Import a Romaniei - S.A. (Eximbank), in cadrul documentatiei
de fundamentare a solicitarii de bonificatii, si declaratia prevazuta in anexa
nr. 2.
Declaratia mentionata va fi confirmata de bancile comerciale prin care s-au
derulat exporturile si s-a efectuat incasarea valutei aferente conform
declaratiilor de incasare valutara avizate de acestea.
IV. Referitor la art. 5 si 6
Operatiunile de incasari si plati intre persoanele juridice se efectueaza
numai prin instrumente de plata fara numerar, cu urmatoarele exceptii:
a) plata salariilor si a altor drepturi de personal;
b) alte operatiuni de plati ale persoanelor juridice catre persoane fizice;
c) plati catre persoane juridice, in limita unui plafon zilnic maxim de
5.000.000 lei.
Prin plafon zilnic se intelege totalitatea platilor efectuate in numerar de
persoana juridica intr-o singura zi.
Incasarile zilnice in numerar nu pot depasi plafonul de 5.000.000 lei de la
o singura persoana juridica. Nerespectarea acestor prevederi constituie
contraventie si se sanctioneaza cu confiscarea sumei ce depaseste plafonul de
5.000.000 lei si cu amenzile prevazute la art. 6 alin. 2, dupa caz.
Incasarile totale in numerar ale zilei, care depasesc plafonul de 5.000.000
lei, se depun la societatea bancara in termenele prevazute in art. 5 alin. 5
din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996.
V. Referitor la art. 9
Unitatile patrimoniale prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr.
82/1991 sunt obligate sa pastreze, la sediul declarat, documentele
justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate, precum si
registrele contabile legale si sa le puna la dispozitia organelor in drept in
cadrul exercitarii atributiilor legale.
In vederea intaririi disciplinei cu privire la evidenta si utilizarea
documentelor financiare si contabile cu caracter fiscal, care stau la baza
determinarii veniturilor unitatilor patrimoniale, se instituie regimul unitar
de numerotare, evidenta si gestionare a acestora cu ajutorul "Fisei de
magazie a documentelor fiscale" (cod 14-3-8/b), conform modelului
prezentat in anexa nr. 3.
Documentele financiare si contabile cu caracter fiscal care intra in acest
regim de numerotare, evidenta si gestionare sunt:
- factura si avizul de insotire a marfii;
- chitanta, nota de plata si alte documente de aceasta natura;
- nota de receptie si de constatare de diferente;
- alte documente care stau la baza stabilirii volumului de activitate, in
functie de specificul fiecarei unitati patrimoniale.
Documentele care stau la baza determinarii veniturilor unitatilor
patrimoniale mentionate mai sus se asigura, incepand cu data de 1 iunie 1996,
prin Regia Autonoma "Imprimeria Nationala" sau de catre alte unitati
tipografice, sub supravegherea acesteia.
Inregistrarea in fisa de magazie a formularelor fiscale se face o data cu
receptionarea acestora de catre unitatea patrimoniala, pe baza seriilor si a
numerelor cuprinse in factura care insoteste imprimatele respective.
Pe baza acestor formulare se va asigura permanent controlul concordantei
dintre documentele fiscale intrate in unitatile patrimoniale si cele eliberate
de catre Regia Autonoma "Imprimeria Nationala" sau de catre unitatile
tipografice autorizate de aceasta sa tipareasca formulare cu caracter fiscal.
Eliberarea din gestiune a formularelor fiscale se face pe baza bonului de
consum dintr-un bonier distinct, in care se inscriu, in mod obligatoriu, seria
si numerele aferente formularelor respective.
Unitatile patrimoniale care utilizeaza in prezent tehnica de calcul pentru
emiterea formularelor cu regim special se vor supune prezentelor norme
metodologice. Aprobarile obtinute de la directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti
pentru emiterea formularelor cu regim fiscal raman valabile in anul 1996.
Incepand cu anul 1997, unitatile patrimoniale vor folosi formulare fiscale
pretiparite si numerotate, tehnica de calcul utilizandu-se numai pentru
completarea acestora.
Administratorii unitatilor patrimoniale, ordonatorii de credite si
celelalte persoane care au obligatia gestionarii patrimoniului raspund de
organizarea acestei evidente, astfel incat, in orice moment, sa poata fi
justificate existenta si utilizarea formularelor fiscale.
Formularele fiscale numerotate pierdute sau sustrase se declara nule in
Monitorul Oficial al Romaniei, dupa sesizarea organelor in drept.
VI. Referitor la art. 10
Explicatiile ce urmeaza dupa art. 13 si art. 17 din Hotararea Guvernului
nr. 172/1995 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 13/1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 119/1995, se
modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(Explicatiile de la art. 13)
"In aplicarea prevederilor de mai sus se va proceda astfel:
1. Bancile comerciale cu capital majoritar de stat, pe baza cererilor
fundamentate prezentate de agentii economici prevazuti la art. 2 din ordonanta,
vor intocmi grafice de reesalonare a creditelor restante existente in sold la
data aprobarii, conform art. 4, a programelor de restructurare si redresare
financiara, pe care le vor supune analizei si aprobarii consiliilor de
administratie.
2. Stabilirea perioadei de rambursare a creditelor restante, a ratelor de
rambursat si a perioadei de gratie va fi fundamentata pe calcule privind
evaluarea performantei financiare a debitorilor, pe baza ultimului bilant
contabil sau raportare contabila trimestriala, dupa caz, si a programelor de
restructurare si redresare financiara prevazute la art. 3 din ordonanta.
3. Bancile comerciale cu capital majoritar de stat vor analiza
posibilitatea reducerii sau anularii dobanzilor aferente creditelor restante
datorate si neachitate la data aprobarii programelor de restructurare si
redresare financiara ale agentilor economici prevazuti la art. 2 din ordonanta,
pe baza cererii fundamentate a acestora, a analizei rezultatelor financiare ale
debitorilor in cauza, precum si a impactului financiar asupra situatiei
societatii bancare, rezultat din aplicarea acestor masuri.
Cuantumul sumelor reprezentand reduceri sau anulari de dobanzi se aproba de
catre consiliul de administratie al societatii bancare.
4. Bancile comerciale cu capital majoritar de stat vor transmite Bancii
Nationale a Romaniei situatia reesalonarii creditelor si situatia dobanzilor
reduse sau anulate potrivit art. 13*) din ordonanta, impreuna cu calculul
impactului asupra lichiditatii si rezultatelor financiare ale societatii
bancare.
Totodata, vor prezenta propuneri privind sprijinul necesar pe linia
refinantarii din partea Bancii Nationale a Romaniei, intemeiate pe calcule
concrete privind volumul necesar de surse suplimentare si nivelul de costuri al
acestora.
5. Sumele asupra carora s-a cazut de acord cu bancile comerciale sa fie
reesalonate, reduse sau anulate vor fi reflectate in programele de restructurare
si redresare financiara si in bugetele de venituri si cheltuieli ale agentilor
economici la care s-a instituit regimul special de supraveghere economico -
financiara potrivit art. 2 din ordonanta.
In contabilitate, dobanzile la creditele restante pentru investitii
acordate agentilor economici si neachitate la data aprobarii programelor de
restructurare si redresare financiara se vor reflecta astfel:
a) cele reduse sau anulate potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
13/1995 vor fi evidentiate potrivit Hotararii Guvernului nr. 3/1995 privind
intocmirea bilantului contabil pe anul 1994 si unele masuri cu caracter
financiar-contabil pe anul 1995;
b) cele reduse sau anulate potrivit art. 13*) din ordonanta se vor reflecta
in creditul contului 758 "Alte venituri din exploatare" prin debitul
contului 168 "Dobanzi aferente imprumuturilor si datoriilor
asimilate".
Dobanzile la creditele restante pentru productie, acordate agentilor
economici si neachitate la data aprobarii programelor de restructurare si
redresare financiara, reduse sau anulate de catre bancile comerciale cu capital
majoritar de stat, vor fi reflectate in creditul contului 758 "Alte
venituri din exploatare" prin debitul contului 5186 "Dobanzi de
platit", respectiv 5198 "Dobanzi aferente creditelor bancare pe
termen scurt", dupa caz."
(Explicatiile de la art. 17)
"Pentru aplicarea prevederilor din articolul de mai sus se va proceda
astfel:
1. Regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat,
pentru care s-a instituit regimul special de supraveghere economico-financiara,
pot solicita Ministerului Finantelor, Ministerului Muncii si Protectiei Sociale
sau consiliilor locale ori judetene, dupa caz, in baza prevederilor art. 17*)
din ordonanta, acordarea unor inlesniri la plata impozitelor, a taxelor si a
altor obligatii datorate bugetului de stat, bugetului trezoreriei statului,
bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat si Fondului pentru
plata ajutorului de somaj, datorate si neachitate pana la data aprobarii,
conform art. 4, a programelor de restructurare si redresare financiara.
--------------------
*) Art. 13 si 17 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 au fost modificate
prin Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 24 din 31 ianuarie 1996.
2. Prin inlesniri la plata obligatiilor, in sensul legii, se intelege:
- amanari si esalonari la plata impozitelor si taxelor datorate bugetului
de stat, bugetului trezoreriei statului si bugetelor locale;
- amanari si esalonari la plata contributiei de asigurari sociale si a
contributiei de 5% la Fondul pentru plata ajutorului de somaj;
- amanari, esalonari, reduceri si scutiri de majorari de intarziere pentru
neplata in termen a impozitelor si a taxelor datorate bugetului de stat si
bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat, precum si Fondului
pentru plata ajutorului de somaj;
- reducerea de 15% a impozitului pe profit din suma neplatita la data
aprobarii programelor de restructurare si redresare financiara.
3. Agentii economici mentionati la pct. 1 vor depune cererile privind
acordarea unor inlesniri la plata, astfel:
- la organele fiscale teritoriale in raza carora isi desfasoara
activitatea, pentru obligatiile datorate bugetului de stat;
- la directiile judetene de munca si protectie sociala sau la Directia
generala de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti, pentru
contributia de asigurari sociale si pentru contributia de 5% la Fondul pentru
plata ajutorului de somaj;
- la consiliile locale sau judetene, dupa caz, pentru obligatiile datorate
bugetelor locale respective;
- la Ministerul Finantelor - Directia generala de contabilitate publica si
trezoreria statului, pentru sumele datorate bugetului trezoreriei statului.
Cererea trebuie sa cuprinda, pe langa elementele de identificare a
agentului economic, natura obligatiei si debitul restant pentru care se
solicita inlesnirea la plata. In cazul in care se solicita inlesniri la plata
majorarilor de intarziere, se vor evidentia distinct majorarile de intarziere
pentru fiecare fel de venit in parte.
Prin debite restante se intelege obligatiile cu termen de plata scadent
pana la aprobarea programelor de restructurare si redresare financiara.
Cererea prevazuta mai sus va fi insotita de ultima raportare contabila,
impreuna cu anexa referitoare la obligatiile fiscale.
Organul fiscal teritorial, precum si directiile teritoriale de munca si
protectie sociala vor verifica, in termen de 15 zile, corectitudinea sumelor
pentru care s-a solicitat inlesnirea la plata, intocmind in acest sens o nota
de constatare. In cazul in care se stabilesc diferente, vor efectua corectiile
necesare si le vor cuprinde in nota respectiva.
Nota intocmita va cuprinde:
- confirmarea sumelor pentru care agentul economic solicita inlesnirea la
plata;
- modul de respectare a disciplinei financiare, avandu-se in vedere
prevederile art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996;
- situatia creditelor angajate de agentul economic la data efectuarii
verificarii;
- indeplinirea obligatiilor privind depunerea lunara a deconturilor privind
impozitele, potrivit legii.
Cererile agentilor economici privind acordarea unor inlesniri la plata obligatiilor
catre bugetul de stat, impreuna cu anexele mentionate si cu nota intocmita de
organul fiscal teritorial, aprobata de conducerea unitatii fiscale, vor fi
transmise prin directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti cu propuneri proprii de
solutionare a acestora, in termenul prevazut la alin. 4, la Ministerul
Finantelor.
Cererile privind obligatiile catre bugetul asigurarilor sociale de stat si
catre Fondul pentru plata ajutorului de somaj, impreuna cu anexele si cu nota
intocmita de catre corpurile de control in domeniul asigurarilor sociale si al
somajului, aprobate de conducerea directiei teritoriale de munca si protectie
sociala, cuprinzand propuneri proprii de solutionare, vor fi transmise la
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
4. Prin exceptie de la prevederile mentionate mai sus, regiile autonome si
societatile comerciale cu capital majoritar de stat, care au filiale sau
sucursale fara personalitate juridica in tara si care sunt platitoare de
impozite si de taxe conform legii, vor proceda dupa cum urmeaza:
- pentru impozitele, taxele si majorarile aferente acestora, cuvenite
bugetului de stat, pentru care se solicita inlesniri la plata, regia autonoma
sau societatea comerciala cu capital majoritar de stat va cumula toate cererile
unitatilor fara personalitate juridica din componenta acestora, impreuna cu
documentatia intocmita de organul fiscal teritorial, conform metodologiei
prevazute la pct. 3, si le va prezenta centralizat Ministerului Finantelor.
In mod similar se va proceda si pentru obligatiile datorate bugetului
asigurarilor sociale de stat si Fondului pentru plata ajutorului de somaj:
- pentru impozitele, taxele si majorarile aferente acestora, cuvenite
bugetelor locale, unitatile fara personalitate juridica din componenta regiilor
autonome vor depune cererile pentru acordarea inlesnirilor la plata la
consiliile locale, care pot adopta aceeasi metodologie de solutionare a
acestora.
5. Ministerul Finantelor va analiza cererile de acordare a inlesnirilor la
plata obligatiilor datorate bugetului de stat, la solicitarea societatilor
comerciale cu capital majoritar de stat sau a regiilor autonome, impreuna cu
Agentia de Restructurare sau cu ministerul de resort, dupa caz, prin Directia
generala de evaluare si executare silita a veniturilor statului, directiile
generale de control financiar si trezoreriile statului pentru obligatiile
cuvenite bugetului trezoreriei statului.
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, prin compartimentele de control in
domeniul asigurarilor sociale si al somajului, va analiza cererile de acordare
a inlesnirilor la plata obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de
stat si Fondului pentru plata ajutorului de somaj la initiativa si impreuna cu
Agentia de Restructurare, pentru societatile comerciale, sau cu ministerul de
resort, pentru regiile autonome.
Analiza efectuata atat de catre Ministerul Finantelor cat si de catre
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va avea in vedere:
- posibilitatile reale de plata ale agentilor economici;
- prevederile programelor de restructurare si redresare financiara
- prevederile acordurilor de conciliere incheiate;
- orice alte elemente utile aprecierii corecte a oportunitatii inlesnirilor
la plata obligatiilor ce urmeaza a fi acordate agentului economic.
In urma analizei efectuate, cu avizul Agentiei de Restructurare, pentru
societatile comerciale, sau al ministerului de resort, pentru regiile autonome,
Ministerul Finantelor sau Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va acorda una
sau mai multe dintre inlesnirile la plata prevazute in ordonanta. Inlesnirile
respective vor fi incluse in programele de restructurare si redresare
financiara ale agentilor economici aflati in regim special de supraveghere
economico - financiara, ce vor fi prezentate spre aprobare potrivit art. 4 din
ordonanta.
Consiliile locale vor putea adopta aceeasi metodologie pentru impozitele,
taxele si majorarile aferente, datorate bugetelor locale.
6. De la data depunerii cererilor de acordare a inlesnirilor la plata
obligatiilor bugetare de catre agentii economici si pana la solutionarea
acestora nu se vor mai urmari silit debitele si majorarile aferente care fac
obiectul cererilor respective."
VII. Referitor la art. 11
1. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetul local cu ocazia
solicitarii alocarii de transferuri de la subcapitolul 85.01 "Transferuri
din bugetul de stat catre bugetele locale, pentru asigurarea protectiei sociale
pentru energia termica si transportul urban de calatori", prezinta anexa
nr. 4 la prezentele norme metodologice, pentru fiecare regie autonoma de
interes local, societate comerciala cu capital de stat sau serviciu public,
care beneficiaza de subventii de la bugetul local.
2. Directia generala teritoriala a finantelor publice si controlului
financiar de stat, dupa verificarea si analiza efectuate, cu respectarea
Normelor metodologice nr. 3.950/1993, stabileste nivelul transferului din
bugetul de stat catre bugetul local, din care retine suma reprezentand datorii
catre furnizorii de energie electrica, energie termica si gaze naturale mai
vechi de 30 de zile, efectuandu-se urmatoarele operatiuni:
a) In judetele in care functioneaza trezorerii ale statului:
- se repartizeaza creditele bugetare din bugetul de stat cu dispozitie
bugetara pe seama bugetului local de la subcapitolul 85.01.01 "Transferuri
din bugetul de stat catre bugetele locale, pentru asigurarea protectiei sociale
pentru energia termica si transportul urban de calatori". O data cu
dispozitia bugetara se transmite si situatia datoriilor neachitate catre
furnizorii de energie electrica, energie termica si gaze naturale;
- trezoreria statului alimenteaza contul bugetului local cu suma totala a
transferului aprobat si intocmeste cate un ordin de plata pe baza situatiei
datoriilor mentionate in anexa nr. 4, prin care vireaza sumele in contul
unitatilor beneficiare. Suma virata se inregistreaza de catre trezorerie in
contul 24 "Cheltuielile bugetului local", capitolul 63.02
"Servicii si dezvoltare publica si locuinte" sau capitolul 68.02
"Transporturi si comunicatii", dupa caz;
- suma reprezentand diferenta dintre transferul aprobat si suma virata in
contul unitatii beneficiare se vireaza de catre ordonatorul principal de
credite cu ordin de plata in contul regiilor autonome beneficiare de subventie,
potrivit normelor stabilite in acest scop.
b) In judetul Mehedinti, in municipiul Bucuresti, in sectorul agricol Ilfov
si in municipiul Constanta, in care nu functioneaza trezorerii ale statului,
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
procedeaza potrivit pct. 4 lit. e) din Normele metodologice nr. 3.950/1993,
avand in vedere urmatoarele precizari:
- nota de fundamentare privind solicitarea transferului din bugetul de stat
catre bugetul local va fi insotita si de situatia datoriilor catre furnizorii
de energie electrica, energie termica si gaze naturale (anexa nr. 4);
- din suma transferului virata in contul 63... "Disponibil al
bugetului local", deschis pe seama organelor financiare teritoriale ale
Ministerului Finantelor, acestea vireaza, cu ordin de plata, suma aferenta
datoriilor restante in contul unitatilor beneficiare;
- suma ramasa dupa operatiunea de virare prevazuta mai sus se pune la
dispozitia ordonatorului principal de credite, care o aloca regiilor autonome
beneficiare de subventii, conform normelor stabilite in acest scop.
Organul financiar va transmite ordonatorului principal de credite, finantat
din bugetul local, urmatoarele date in legatura cu transferul aprobat, si
anume: suma aprobata ca transfer, suma retinuta reprezentand datorii catre
furnizorii de energie electrica, energie termica si gaze naturale; suma ramasa
de alocat regiilor autonome, societatilor comerciale cu capital de stat sau
serviciilor publice, beneficiare de subventii.
Aceste elemente vor fi inscrise pe versoul ordinului de plata de catre
ordonatorul de credite prin care se vireaza subventiile regiilor autonome,
societatilor comerciale cu capital de stat sau serviciilor publice,
beneficiare.
3. Institutiile publice din administratia locala, finantate din bugetele
locale, care sunt prevazute cu transferuri din bugetul de stat (sume defalcate
din impozitul pe salarii) au obligatia sa achite cu prioritate costul energiei
electrice, al energiei termice si al gazelor naturale livrate, in care scop vor
proceda astfel:
a) In limita creditelor bugetare aprobate si deschise pe capitole la titlul
"Cheltuieli materiale si servicii" vor dispune plata datoriilor mai
vechi de 30 de zile catre furnizorii de energie electrica, energie termica si
gaze naturale.
Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor urmari permanent
ca in bugetele de venituri si cheltuieli aprobate pentru cheltuielile proprii,
precum si ale institutiilor publice din subordine, sa fie asigurate fondurile
necesare achitarii la timp a livrarilor de energie electrica, energie termica
si gaze naturale.
b) Institutiile publice din administratia locala vor prezenta, la inceputul
fiecarei luni, la trezoreria statului la care au deschise conturile de
cheltuieli bugetare sau la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. (in
localitatile in care nu functioneaza trezorerii ale statului), confirmarea de
la unitatile care au livrat energie electrica, energie termica si gaze
naturale, dupa caz (conform anexei nr. 4), ca nu au datorii mai vechi de 30 de
zile.
Trezoreriile statului sau unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., dupa
caz, nu vor admite efectuarea de plati dispuse de catre ordonatorii de credite
din conturile mentionate mai sus, fara prezentarea confirmarii de la unitatile
care au livrat energie electrica, energie termica si gaze naturale.
c) Trezoreriile statului, precum si organele teritoriale ale Ministerului
Finantelor (in judetele in care nu functioneaza trezorerii ale statului) vor
asigura disponibilitatile corespunzatoare in bugetele locale din care sunt
finantate institutiile publice respective, din sumele defalcate din impozitul
pe salarii, in limita prevederilor aprobate in bugetul de stat.
4. Normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 857/1995 se
abroga.
VIII.
La sediile caselor/punctelor de schimb valutar sunt considerate sume ce
apartin caselor/punctelor de schimb valutar doar acele sume care sunt incluse
in evidentele acestora. Alte sume care sunt pastrate la sediile mai sus
mentionate trebuie evidentiate zilnic intr-un registru separat ca "sume
personale" apartinand patronilor ori angajatilor casei/punctului de schimb
valutar respectiv; evidentierea sumelor se va face sub semnatura persoanei la
inceputul activitatii.
ANEXA 1
la normele metodologice
Regia Autonoma ............................
Societatea Comerciala .....................
Localitatea ...............................
Codul fiscal ..............................
Nr. .................... din ..............
DECLARATIE
Catre,
Banca Comerciala ......................
In conformitate cu art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, declaram pe
propria raspundere ca la data de .......... disponibilitatile in lei si in
valuta existente in conturile noastre deschise la societati bancare, precum si
cele aflate in conturile societatilor comerciale prin care derulam operatiunile
de export, se prezinta astfel:
I.
--------------------------------------------------------------------------------
Denumirea Disponibilitati Datorii mai
societatii --------------------------- Total vechi de 60 de
Nr. bancare sau echivalentul disponibilitati zile catre
crt. a societatii in lei in valuta in lei in lei furnizorii de
comerciale (mil. lei) echivalent al valutei (mil. lei) energie
comisionare U.S.D. (mil. lei)*) electrica,
(mii U.S.D)*) energie
termica si
gaze naturale
(mil. lei)
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5=2+4 6
--------------------------------------------------------------------------------
1. Societatea bancara
2. Societatea bancara
3. .....
4. Societatea comerciala
5. ..........
--------------------------------------------------------------------------------
II. Modul de utilizare a disponibilitatilor in lei si in valuta
--------------------------------------------------------------------------------
Plata Plata Plata Plata Plata Plata
salariilor ratelor ratelor datoriilor furnizorilor celorlalte
si a drepturilor scadente scadente la extern de energie datorii
asimilate si a si a cu scadenta electrica, potrivit
acestora, valorii dobanzilor pana energie Legii
inclusiv dobanzilor aferente la 30 de zile termica nr.
76/1992,
C.A.S. aferente imprumuturilor (mii U.S.D si gaze
republicata
ajutorul imprumuturilor in valuta echivalent) naturale (mil.
lei)
de somaj, externe acordate mai vechi
impozitul (mii U.S.D. de societati de 60 de zile
pe salarii echivalent) bancare (mil. lei)
etc. (mii U.S.D
(mil. lei) echivalent)
--------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Manager (Director), Director economic,
------------------------
*) Transformarea in U.S.D. a disponibilitatilor in alte valute se face la
cursurile valutare din ziua intocmirii declaratiei, comunicate de Banca
Nationala a Romaniei.
*) Echivalentul in lei al disponibilitatilor in valuta se stabileste pe
baza cursului de referinta al Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data
intocmirii declaratiei.
*) Tabelele se completeaza de catre agentii economici care au datorii
neachitate.
ANEXA 2
la normele metodologice
Denumirea societatii comerciale sau a regiei autonome
(fara prescurtari) ..................................
Localitatea .........................................
Codul fiscal ........................................
Nr. .................................................
DECLARATIE
Declaram pe propria raspundere, sub sanctiunea legilor din Romania, ca,
potrivit evidentelor contabile proprii, pana la data prezentei solicitari de
bonificatii aferente trim. ..../1995 si/sau trim ..../1996, societatea
comerciala (regia autonoma) a incasat si a repatriat in totalitate valuta
aferenta exporturilor anterioare, la termenele scadente stipulate in
contractele externe, termene corelate cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
18/1994, conform art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996.
Am luat cunostinta de faptul ca, daca in urma verificarilor efectuate de
catre organele abilitate, prezenta declaratie nu corespunde cu realitatea,
aceasta atrage, in conditiile legii, raspunderea civila, contraventionala sau
penala, dupa caz, a celor vinovati.
De asemenea, bonificatia primita nejustificat va fi recuperata si varsata
la bugetul de stat dupa regimul de urmarire a sumelor datorate acestuia.
Declaram ca derularea incasarii exporturilor pana la data prezentei
solicitari de bonificatie s-a facut numai prin urmatoarele banci comerciale:
a) ...................................................................
(denumirea completa a bancii comerciale)
b) ...................................................................
c) ...................................................................
care certifica sub semnatura si stampila cele declarate mai sus.
Manager (Director), Director economic,
(numele si prenumele) (numele si prenumele)
Confirmam:
a) Banca comerciala ................ data ........................
b) Banca comerciala ................ data ........................
c) Banca comerciala ................ data ........................
ANEXA 3
la normele metodologice
--------------------------------------------------------------------------------
| Rezervat numerele | Pentru
FISA DE MAGAZIE | (seriile) | compartimentul
|-----------------------------------------
A DOCUMENTELOR FISCALE | de la | pana la | |
|-----------|----------|--------|---------
Denumirea documentului
|-----------|----------|--------|---------
..................................
|-----------|----------|--------|---------
|-----------|----------|--------|---------
Codul documentului
|-----------|----------|--------|---------
............... formatul .........
|-----------|----------|--------|---------
|-----------|----------|--------|---------
Pretul unitar .......... U M
|-----------|----------|--------|---------
.............. codul ........... |-----------|----------|--------|---------
|-----------|----------|--------|---------
|-----------|----------|--------|---------
--------------------------------------------------------------------------------
Felul si Data si
numarul Cantitatea Numerele (seria) Numele Formularele semnatura
documentului Stoc --------------- si anulate celui care
Data----------------------- prenumele (numarul preda
de de la pana la primito- si seria)
formularele
primire primita eliberata rului anulate
sau de
elibe-
rare
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 4
- model -
la normele metodologice
Denumirea*)
...................................
Catre Regia Autonoma .............................
..................................................
Va rugam a ne confirma situatia obligatiilor de plata reprezentand
livrarile de energie electrica / energie termica / gaze naturale mai vechi de
30 de zile, mentionate mai jos:
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Numarul si data Sumele datorate Termenul de Numarul de
crt. facturii mai vechi de plata prevazut zile de
30 de zile in contract intarziere*)
--------------------------------------------------------------------------------
... ... ... ... ...
... ... ... ... ...
... ... ... ... ...
--------------------------------------------------------------------------------
TOTAL x x
--------------------------------------------------------------------------------
Certificam exactitatea datelor pe propria raspundere.
Director, CONFIRMARE FURNIZOR ..........................
Director, Contabil-sef,
Contabil-sef,
------------------
*) Se inscrie denumirea regiei autonome de interes local sau a institutiei
publice consumatoare de energie electrica, energie termica si gaze naturale.
*) Termenul de plata, mai vechi de 30 de zile, se stabileste pornind de la
termenul de plata stabilit prin contract sau de la data emiterii facturii.