LEGE
Nr. 76 din 17 iulie 1992 * Republicata
privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de
compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de
plata si a blocajului financiar
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 172 din 22 iulie 1993
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 43 din 29 iunie 1993,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 149 din 6 iulie 1993,
dandu-se articolelor o noua numerotare.
Legea nr. 76/1992 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 178 din 28 iulie 1992.
CAP. 1
Cu privire la rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare
Art. 1
Guvernul si Banca Nationala a Romaniei vor informa Parlamentul, pana la 30
septembrie 1992, cu rezultatul controlului asupra modului in care consiliile
imputernicitilor statului si consiliile de administratie ale agentilor
economici care au beneficiat de credite in urma actiunii de compensare au adus
la indeplinire masurile stabilite, potrivit art. 2 din Legea nr. 80/1991,
pentru asigurarea rambursarii acestor credite la termenele prevazute in
graficele intocmite cu bancile.
Pana la aceeasi data, Guvernul si Banca Nationala a Romaniei vor informa
Parlamentul cu rezultatul inventarierii stocurilor disponibile si cu soldul
platilor restante, precum si cu masurile luate pentru readucerea acestor bunuri
si valori in circuitul economic.
Comisiile de cenzori au obligatia de a urmari ca bilanturile contabile sa
reflecte rezultatele aplicarii prevederilor prezentei legi.
Art. 2
Eventualele credite de compensare, nerambursate la scadenta, se vor
recupera de banci din incasarile ulterioare fara a se admite alte prioritati la
plati, cu exceptia celor pentru salarii, pentru cel mult 2 luni din perioada
stabilita pentru rambursarea integrala a creditului de compensare.
Art. 3
Bancile au dreptul sa retina si sa foloseasca, pentru rambursarea la scadenta
a creditelor de compensare si a dobanzilor aferente, sumele incasate de agentii
economici din instrainarea bunurilor mobile si imobile care au constituit
garantii ale creditelor respective.
Art. 4
Urmarirea silita prin scoatere in vanzare a bunurilor constituite drept
garantii pentru creditele de compensare potrivit art. 2 din Legea nr. 80/1991
se initiaza de catre banci si se executa potrivit reglementarilor in vigoare,
in situatia in care nu s-a asigurat rambursarea creditului si a dobanzilor
aferente de catre agentul economic in termen de 30 de zile de la expirarea
scadentei ratei nerestituite.
Valorificarea se va face numai prin vanzarea la licitatie. Pretul de la
care incepe licitatia pentru bunurile mobile este cel rezultat din evaluarea
prevazuta de lege. Pentru bunurile imobile, pretul de la care incepe licitatia
se stabileste in raport cu valoarea pe piata la data inceperii executarii
silite. Daca una dintre parti nu este de acord cu valoarea de piata determinata
de executorul judecatoresc, aceasta se va stabili pe cale judecatoreasca.
Art. 5
In cazul de nerecuperare integrala a creditului prin urmarire silita si
procedura de lichidare a unitatii debitoare prevazute de reglementarile in
vigoare, garantia acordata de stat pentru creditele de compensare ale agentilor
economici, potrivit art. 2 din Legea nr. 80/1991, devine exigibila si se
executa in favoarea bancilor creditoare prin plati din sumele prevazute in
bugetul de stat cu aceasta destinatie.
CAP. 2
Cu privire la regimul platilor agentilor economici, prevenirea
incapacitatii de plata si a blocajului financiar
Art. 6
Agentii economici, indiferent de forma de organizare si tipul de
proprietate, au obligatia efectuarii tuturor platilor datorate catre orice
creditor persoana juridica, inclusiv cele pentru achitarea obligatiilor cu
orice titlu catre stat, in ordinea scadentei.
Scadenta unei plati se stabileste prin: contracte intre agentii economici;
contracte de credit; titluri de credite; prevederi legale in cazul impozitelor
si taxelor. In cazul platilor pentru care nu este prevazuta scadenta, aceasta
se stabileste de creditor prin instiintarea debitorului cu cel putin 10 zile
inaintea termenului de plata.
Sarcina urmaririi efectuarii platilor in ordinea scadentei revine
debitorului.
Art. 7
In cazul neindeplinirii, in termen de 30 de zile de la data scadentei, a
obligatiilor prevazute la art. 6 alin. 1, debitorii vor plati, in afara sumei
datorate, o penalitate de 0,15% pentru fiecare zi de intarziere, cu exceptia
situatiei in care in conventii sau alte acte au fost stipulate penalitati mai
mari.
In conventiile comerciale dintre agentii economici, indiferent de forma in
care acestea se incheie, partile au obligatia de a prevedea penalitati pentru
intarziere in decontare de minimum 0,15% pentru fiecare zi de intarziere, in
afara altor penalitati contractuale ce pot fi stipulate.
Totalul penalitatilor pentru intarziere in decontare prevazute la alin. 1
si 2 nu poate depasi cuantumul sumei asupra carora sunt calculate.
In cazul in care penalitatile prevazute in prezentul articol nu acopera
integral prejudiciul suportat prin intarzierea efectuarii platii, creditorul va
putea solicita acordarea de daune in completare, potrivit dispozitiilor din
dreptul comun.
Art. 8
Consiliile de administratie ale agentilor economici, indiferent de forma de
organizare si tipul de proprietate, au obligatia de a urmari si lua masuri ca
fondurile proprii ale acestora, inclusiv capitalul social, completate cu
credite bancare sau comerciale primite in conditiile legii, sa asigure
acoperirea financiara a mijloacelor fixe si circulante existente, precum si a
disponibilitatilor banesti necesare activitatii curente si de investitii.
Art. 9
Efectuarea unor plati intr-o alta prioritate decat cea rezultata potrivit
scadentelor se stabileste prin lege, in care vor fi prevazute expres natura
obligatiilor in cauza si perioada de aplicare a prioritatii respective. Aceste
plati se realizeaza sub control bancar.
Art. 10
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt considerati in
incapacitate de plata agentii economici, indiferent de forma de organizare si
tipul de proprietate, care au plati restante a caror scadenta a fost depasita
cu 30 de zile calendaristice.
Incapacitatea de plata se constata si se comunica debitorului de orice
creditor, dupa expirarea acestui termen.
Pentru obligatiile legale datorate de agentii economici bugetului de stat,
starea de incapacitate de plata se constata si se comunica de Ministerul
Finantelor.
Art. 11
Dupa punerea in intarziere a debitorului si constatarea incapacitatii de
plata a acestuia potrivit art. 10, creditorul poate cere oricand debitorului,
in cadrul termenului general de prescriptie, fie o data cu suma datorata, fie
distinct de aceasta, penalitatile prevazute la art. 7, pe calea unei actiuni in
justitie.
In acest scop, creditorul va solicita instantei competente in a carei raza
teritoriala isi are sediul debitorul pronuntarea unei hotarari prin care
debitorul, pus legal in intarziere si aflat in incapacitate de plata, sa fie
obligat la plata sumei datorate si, dupa caz, a penalitatilor prevazute la art.
7.
Cauza se va judeca cu celeritate.
Taxa de timbru pentru introducerea actiunii se stabileste la 10.000 lei,
indiferent de valoarea debitului.
Art. 12
Dupa ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti, creditorul este in
drept sa urmareasca, in conditiile legii, in contul sumelor acordate cu titlu
de creante sau, dupa caz, de penalitati, patrimoniul debitorului, in urmatoarea
ordine:
a) mijloace banesti, inclusiv disponibilitatile aflate in conturile
bancare;
b) active financiare de orice fel;
c) produse finite, materii prime si materiale, mijloace fixe;
d) creante si alte componente patrimoniale aflate in circuitul civil.
Art. 13
Titlu executor este prezentat de creditor bancilor sau oricaror persoane
juridice ce detin, sub orice forma, elemente patrimoniale ale debitorului si
are drept de preemtiune asupra oricaror alte operatiuni dispuse de debitorul in
cauza.
Art. 14
Agentii economici, indiferent de forma de organizare si de tipul de
proprietate, vor asigura evidenta obligatiilor de plata pe scadente si vor
depune lunar lista platilor restante si a situatiei financiare la organele
Ministerului Finantelor si Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 15
Ministerul Finantelor si Banca Nationala a Romaniei vor analiza situatia
economico-financiara a agentilor economici care inregistreaza plati restante,
indiferent de natura creditorului, si vor declara, in cazuri bine justificate,
starea de incapacitate de plata a acestora.
Lista agentilor economici aflati in stare de incapacitate de plata va fi
data publicitatii.
Pana la 31 ianuarie 1993, Banca Nationala a Romaniei va informa,
trimestrial, Parlamentul cu situatia, cauzele si masurile necesare pentru
eliminarea platilor restante ale agentilor economici.
Art. 16
In scopul achitarii obligatiilor de plata si evitarii extinderii blocajului
financiar in economie, consiliile de administratie ale agentilor economici
aflati in stare de incapacitate de plata sunt obligate ca in cel mult 30 de
zile de la aparitia acestei situatii sa ia, in ordine, urmatoarele masuri:
a) analiza cu creditorii a unor posibilitati de amanare a datoriilor,
asanarea acestora prin concordate, fuziuni sau alte masuri de iesire din starea
de incetare a platii;
b) analiza cu bancile a posibilitatilor de reesalonare a scadentei
creditelor bancare sau de obtinere a unor noi credite;
c) solicitarea amanarii cu maximum 60 de zile a platii impozitelor si
contributiilor datorate bugetului de stat, in conditiile prevazute de lege;
d) solicitarea de credite bancare, acordate cu garantia Guvernului, in
cazuri justificate, in limita plafonului ce se aproba anual prin legea
bugetara.
Art. 17
Agentii economici declarati in incapacitate de plata conform art. 10, care
isi continua activitatea, vor adopta masuri de imbunatatire a lichiditatii,
printre care, in mod obligatoriu:
a) vor sista orice plata in avans pentru aprovizionari;
b) vor sista orice repartizare si plata din profitul net, din anii
precedenti sau anul curent, inclusiv a cotei ce revine salariatilor;
c) vor sista orice plata privind sporuri, indemnizatii sau premii pentru
personalul de conducere al unitatii in cauza. In categoria personal de
conducere se includ: directorul, directorii adjuncti, contabilul sef si
celelalte functii asimilate acestora.
Art. 18
In situatia prevazuta de art. 16 lit d), la agentii economici aflati in
incapacitate de plata, pana la inceperea efectiva a activitatii Fondurilor
Proprietatii Private si a Fondului Proprietatii de Stat, comisii ale Guvernului
formate din reprezentanti ai Ministerului Finantelor, bancilor, Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale si ai ministerului de resort vor analiza cauzele
si, pe baza studiilor de fezabilitate, dupa caz, vor propune masuri de
restructurare, privatizare sau de declarare a starii de faliment.
CAP. 3
Contraventii
Art. 19
Constituie contraventie la normele privind constatarea si comunicarea
incapacitatii de plata a agentilor economici, urmatoarele fapte:
a) neefectuarea de catre debitor a platilor in ordinea scadentei;
b) neasigurarea evidentei obligatiilor de plata pe scadente de catre
debitor;
c) necomunicarea de catre debitor a listei platilor restante conform art.
14 din prezenta lege.
Art. 20
Incalcarea prevederilor art. 17 constituie contraventie si se sanctioneaza
cu amenda de la 100.000 la 300.000 lei.
Art. 21
Contraventiile prevazute la art. 19 din prezenta lege se sanctioneaza cu
amenda de la 100.000 la 300.000 lei.
Sanctiunea poate fi aplicata si persoanelor juridice.
Art. 22
Contraventiilor prevazute de prezenta lege li se aplica dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia
art. 25-27.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele de specialitate ale Ministerului Finantelor.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 23
Prevederile prezentei legi se aplica tuturor agentilor economici, in afara
cazurilor in care s-au stipulat prevederi exprese referitoare numai la agentii
economici cu capital integral sau majoritar de stat.
Art. 24
Guvernul si Banca Nationala a Romaniei urmeaza sp propuna Parlamentului,
pana la data de 30 septembrie 1992, masurile si solutiile suplimentare
corespunzatoare, care sa asigure inlaturarea si prevenirea blocajului in lant.