HOTARARE Nr. 784 din 7 septembrie 2000 * Republicata
privind aprobarea Regulamentului pentru acordarea autorizatiilor si licentelor
in sectorul gazelor naturale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 160 din 13 martie 2003
*) Republicata in temeiul art. II din Hotararea Guvernului nr. 1.248/2002,
dandu-se textelor o noua numerotare. Hotararea Guvernului nr. 784/2000 a fost
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 466 din 25 septembrie
2000, si a fost modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr.
1.248/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 840 din
21 noiembrie 2002.
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul pentru acordarea autorizatiilor si licentelor in
sectorul gazelor naturale, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
ANEXA 1
REGULAMENT
pentru acordarea autorizatiilor si licentelor in sectorul gazelor naturale
CAP. 1
Dispozitii generale
Autoritate
Art. 1
Prezentul regulament este emis in conformitate cu prevederile art. 5 lit.
i) din Ordonanta Guvernului nr. 41/2000 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale
(ANRGN), aprobata cu modificari prin Legea nr. 791/2001, precum si ale art. 58
alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea
activitatilor din sectorul gazelor naturale, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 463/2001.
Domeniul de aplicare
Art. 2
Prezentul regulament se aplica persoanelor juridice care solicita acordarea
unei autorizatii pentru initierea infiintarii, functionarea si modificarea unor
capacitati de productie, transport, inmagazinare/stocare, tranzit,
dispecerizare si distributie a gazelor naturale sau a unei licente pentru a
desfasura activitati comerciale de furnizare, transport, inmagazinare/stocare,
tranzit, dispecerizare si distributie in sectorul gazelor naturale.
Competente
Art. 3
ANRGN emite, acorda, suspenda sau retrage autorizatii si licente pentru
obiectivele din sectorul gazelor naturale, respectiv pentru activitatile de
productie, transport, inmagazinare/stocare, tranzit, dispecerizare, distributie
si furnizare a gazelor naturale.
Definitii si abrevieri
Art. 4
Definirea unor termeni si lista cuprinzand abrevierile sunt prevazute in
anexele nr. 1 si 2.
CAP. 2
Tipuri de autorizatii si licente
Art. 5
Autorizatiile pot fi:
a) autorizatii de infiintare;
b) autorizatii de functionare;
c) autorizatii de modificare.
Art. 6
Autorizatiile de infiintare sunt destinate realizarii de capacitati de
productie, transport, inmagazinare/stocare, tranzit, dispecerizare si
distributie a gazelor naturale.
Art. 7
Autorizatiile de functionare au ca obiect:
a) obiectivele/sistemele de productie a gazelor naturale;
b) obiectivele/sistemele de transport al gazelor naturale;
c) obiectivele/sistemele de inmagazinare/stocare a gazelor naturale;
d) obiectivele/sistemele de dispecerizare a gazelor naturale;
e) obiectivele/sistemele de distributie a gazelor naturale.
Art. 8
Autorizatiile de modificare au ca obiect:
a) obiectivele/sistemele de productie a gazelor naturale;
b) obiectivele/sistemele de transport al gazelor naturale;
c) obiectivele/sistemele de inmagazinare/stocare a gazelor naturale;
d) obiectivele/sistemele de dispecerizare a gazelor naturale;
e) obiectivele/sistemele de distributie a gazelor naturale.
Art. 9
Licentele pot fi:
a) licenta de furnizare a gazelor naturale;
b) licenta de transport al gazelor naturale;
c) licenta de inmagazinare/stocare a gazelor naturale;
d) licenta de dispecerizare a gazelor naturale;
e) licenta de distributie a gazelor naturale;
f) licenta de tranzit al gazelor naturale.
CAP. 3
Regimul autorizatiilor si al licentelor in sectorul gazelor naturale
SECTIUNEA 1
Procedurile, termenele si conditiile de acordare a autorizatiilor si
licentelor
Art. 10
Autorizatiile/licentele se acorda persoanelor juridice care desfasoara
activitati in sectorul gazelor naturale.
Art. 11
(1) Pentru obtinerea unei autorizatii/licente solicitantii se vor adresa
autoritatii competente, la sediul acesteia, cu cereri tipizate scrise, insotite
de documentele justificative prevazute la art. 13 si 14 sau, dupa caz, la art.
13 si 15.
(2) Solicitantul trebuie sa fie persoana juridica cu sediul in Romania.
Solicitantul, persoana juridica straina, care nu detine un sediu stabil in
Romania, poate sa stabileasca si sa mentina, in conditiile legii, un sediu
secundar pe intreaga durata a autorizarii si/sau a licentierii.
(3) Nu pot primi autorizatie/licenta solicitantii aflati in procedura
reorganizarii judiciare sau a falimentului si nici solicitantii carora le-a
fost retrasa sau anulata o autorizatie/licenta intr-o perioada de 5 ani
anteriori inregistrarii cererii, in acelasi domeniu.
(4) Cererea intocmita conform modelului prevazut in anexa nr. 3 va fi
inscrisa intr-un registru cu regim special la Departamentul autorizari,
licentieri, reglementari si atestari tehnice din cadrul ANRGN.
Art. 12
(1) ANRGN, prin Departamentul autorizari, licentieri, reglementari si
atestari tehnice, analizeaza daca documentatia depusa de solicitant corespunde
prevederilor prezentului regulament si ii comunica acestuia daca exista
documente necorespunzatoare, in termen de 30 de zile calendaristice de la data
inregistrarii documentatiei de catre acesta. In acest caz solicitantul va
completa documentatia conform observatiilor facute, in termen de maximum 15
zile de la primirea comunicarii.
(2) In functie de tipul autorizatiei/licentei solicitate, responsabilul din
partea ANRGN poate verifica la fata locului realitatea datelor inscrise in
documentatie. Rezultatul verificarilor faptice de la fata locului se inscrie
intr-un proces-verbal care este semnat de acesta si de solicitantul autorizatiei/licentei.
In situatia in care se constata ca datele inscrise in documentatie nu corespund
realitatii, acestea se vor mentiona distinct in procesul-verbal si pot
constitui motivatie pentru neacordarea/suspendarea autorizatiei/licentei.
SECTIUNEA 2
Documente solicitate pentru toate tipurile de autorizatii si licente
Art. 13
La solicitarea acordarii autorizatiei/licentei se vor prezenta urmatoarele
documente:
a) actul constitutiv al societatii comerciale, in care sa fie precizata
activitatea pentru care se solicita autorizatia/licenta, in copie legalizata;
b) certificatul de inregistrare atribuit societatii comerciale, in copie
legalizata;
c) informatii privind situatia financiara, conform modelului prevazut in
anexa nr. 4, certificata de directia finantelor publice;
d) curriculum vitae pentru echipa manageriala a societatii comerciale, care
sa ateste capabilitatea manageriala a acesteia;
e) organigrama, din care sa rezulte inclusiv existenta unei structuri de
asigurare a mentenantei preventive, astfel incat sa faca posibila utilizarea
eficienta a obiectivelor/sistemelor de productie, transport, dispecerizare,
tranzit, inmagazinare/stocare sau distributie a gazelor naturale; de asemenea,
structura si necesarul de personal, care sa ateste capabilitatea solicitantului
in domeniu;
f) documente privind capabilitatea tehnica in domeniu, conform modelului
prevazut in anexa nr. 5;
g) declaratia scrisa, pe propria raspundere, a reprezentantului legal al
societatii comerciale privind valoarea actualizata a investitiei si/sau a
obiectivelor pentru care se solicita autorizarea, respectiv capacitatea si/sau
cantitatea de gaze naturale pentru care se solicita licenta, in vederea
calcularii tarifelor aferente.
SECTIUNEA 3
Documente specifice tipului de autorizatie/licenta
Art. 14
Documentele prevazute la art. 13 vor fi insotite, in functie de tipul
autorizatiei, de urmatoarele acte:
A. Pentru autorizatia de infiintare:
a) date si elemente de identificare privind amplasarea obiectivului din
sectorul gazelor naturale;
b) caracteristici tehnice ale obiectivului, conform proiectului
tehnico-economic avizat de operatorul licentiat;
c) studiul de fezabilitate, intocmit de un proiectant autorizat conform
legislatiei in vigoare si/sau conform standardelor internationale;
d) autorizatia de construire, conform Legii nr. 50/1991 privind autorizarea
executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile ulterioare;
e) avizul tehnic care sa contina cerintele tehnice de racordare, dupa caz,
la conductele colectoare aferente sistemelor de productie, la SNT si/sau la
retelele de distributie a gazelor naturale, eliberat de producator, de
operatorul de sistem de transport sau de distributie a gazelor naturale;
f) contractul de concesiune a serviciului de distributie si/sau a bunurilor
aferente, in copie, avizat de ANRGN.
B. Pentru autorizatia de functionare:
a) autorizatia de infiintare sau procesul-verbal de punere in functiune, pentru
obiectivele existente la data intrarii in vigoare a prezentului regulament;
b) autorizatia de mediu, conform prevederilor legale in vigoare;
c) documentele de constituire a comisiilor de receptie;
d) procesul-verbal de receptie la terminarea lucrarilor, semnat de comisia
de receptie, constituita conform legislatiei in vigoare;
e) documente care sa ateste autorizarea personalului de catre ISCIR si de
catre B.R.M.L.;
f) lista personalului autorizat de catre ANRGN, care participa la receptia
lucrarii;
g) fisa cuprinzand structura de personal pe specialitati, care atesta
calificarea acestuia;
h) autorizarea metrologica a laboratoarelor AMC/PRAM, conform Hotararii
Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in
constructii si/sau contracte de prestari de servicii perfectate cu societati
care au asemenea laboratoare.
C. Pentru autorizatia de modificare:
a) date si elemente de identificare privind amplasarea obiectivului din
sectorul de gaze supus modificarii;
b) caracteristici tehnice ale obiectivului modificat, conform proiectului
tehnico-economic;
c) studiul de fezabilitate, intocmit de un proiectant autorizat conform
legislatiei in vigoare si/sau conform standardelor internationale;
d) avizul tehnic care sa contina cerintele tehnice de racordare, dupa caz,
la conductele colectoare aferente sistemelor de productie, la SNT si/sau la
retelele de distributie a gazelor naturale, eliberat de producator, de
operatorul de sistem de transport, respectiv de operatorul de sistem de
distributie a gazelor naturale, dupa caz;
e) autorizatia de construire, conform Legii nr. 50/1991 privind autorizarea
executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 15
Documentele prevazute la art. 13 vor fi insotite, in functie de tipul
licentei, de urmatoarele acte:
A. Pentru licenta de furnizare a gazelor naturale:
a) documentul emis de organismul de certificare privind initierea
procesului de certificare a sistemului calitatii, conform prevederilor familiei
de standarde ISO 9000, si, dupa caz, a sistemului de management de mediu,
conform prevederilor familiei de standarde ISO 14000, din care sa rezulte
derularea procesului de implementare a acestora in cadrul agentului economic
care solicita licenta, cu finalizare in termen de 2 ani; solicitantii de
licente care au finalizat procesele de certificare prevazute mai sus vor
prezenta certificatele emise de catre organismele de certificare;
b) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic, care sa
ateste existenta unui sistem de comunicare cu clientii, precum si a unui sistem
de colectare a reclamatiilor consumatorilor si de rezolvare a acestora;
c) lista cuprinzand sediile secundare.
B. Pentru licenta de transport al gazelor naturale:
a) fisa cuprinzand structura personalului pe specialitati, care atesta
calificarea acestuia;
b) autorizatia de functionare pentru instalatiile exploatate;
c) lista cuprinzand sediile secundare;
d) listele cuprinzand instalatiile de transport - conducte, SRM, S.C., SCV,
PM - aferente fiecarui sediu secundar;
e) documentul emis de organismul de certificare privind initierea
procesului de certificare a sistemului calitatii, conform prevederilor familiei
de standarde ISO 9000, si a sistemului de management de mediu, conform
prevederilor familiei de standarde ISO 14000, din care sa rezulte derularea
procesului de implementare a acestora in cadrul agentului economic care
solicita licenta, cu finalizare in termen de 2 ani; solicitantii de licente
care au finalizat procesele de certificare prevazute mai sus vor prezenta
certificatele emise de catre organismele de certificare;
f) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic;
g) acordul de concesiune, incheiat cu Agentia Nationala pentru Resurse
Minerale, pentru concesionarea sistemului national de transport al gazelor
naturale, conform Legii petrolului nr. 134/1995, cu modificarile si
completarile ulterioare, si Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor.
C. Pentru licenta de inmagazinare/stocare a gazelor naturale:
a) autorizatia de functionare pentru capacitatile de inmagazinare/stocare a
gazelor naturale;
b) autorizatia de mediu conform prevederilor legale in vigoare;
c) fisa cuprinzand structura personalului pe specialitati, care atesta
calificarea acestuia;
d) lista cuprinzand sediile secundare;
e) listele cuprinzand capacitatile de inmagazinare/stocare a gazelor
naturale, aferente fiecarui sediu secundar;
f) documentul emis de organismul de certificare privind initierea
procesului de certificare a sistemului calitatii, conform prevederilor familiei
de standarde ISO 9000, si a sistemului de management de mediu, conform
prevederilor familiei de standarde ISO 14000, din care sa rezulte derularea
procesului de implementare a acestora in cadrul agentului economic care
solicita licenta, cu finalizare in termen de 2 ani; solicitantii de licente
care au finalizat procesele de certificare prevazute mai sus vor prezenta
certificatele emise de catre organismele de certificare;
g) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic;
h) acordul de concesiune, incheiat cu Agentia Nationala pentru Resurse
Minerale, pentru convertirea zacamantului comercial depletat si/sau a
cavernelor saline in depozite de inmagazinare subterana a gazelor naturale,
conform Legii nr. 134/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, si
Legii nr. 219/1998.
D. Pentru licenta de dispecerizare a gazelor naturale:
a) fisa cuprinzand structura personalului pe specialitati, care atesta
calificarea acestuia;
b) lista cuprinzand sediile secundare;
c) listele cuprinzand sistemele de dispecerizare aferente sediului central
si fiecarui sediu secundar;
d) documentul emis de organismul de certificare privind initierea
procesului de certificare a sistemului calitatii, conform prevederilor familiei
de standarde ISO 9000, din care sa rezulte derularea procesului de implementare
a sistemului de calitate in cadrul agentului economic care solicita licenta, cu
finalizare in termen de 2 ani; solicitantii de licente care au finalizat
procesele de certificare prevazute mai sus vor prezenta certificatele emise de
catre organismele de certificare;
e) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic.
E. Pentru licenta de distributie a gazelor naturale:
a) fisa cuprinzand structura personalului pe specialitati, care atesta
calificarea acestuia;
b) contractul de concesiune a serviciului de distributie si/sau a bunurilor
aferente, in copie, avizat de ANRGN;
c) lista cuprinzand sediile secundare;
d) listele cuprinzand obiectivele aferente sistemului de distributie
corespunzatoare fiecarei localitati - conducte si instalatii tehnologice -, cu
mentionarea principalelor caracteristici tehnice;
e) documentul emis de organismul de certificare privind initierea
procesului de certificare a sistemului calitatii, conform prevederilor familiei
de standarde ISO 9000, si a sistemului de management de mediu, conform
prevederilor familiei de standarde ISO 14000, din care sa rezulte derularea
procesului de implementare a acestora in cadrul agentului economic care
solicita licenta, cu finalizare in termen de 2 ani; solicitantii de licente care
au finalizat procesele de certificare prevazute mai sus vor prezenta
certificatele emise de catre organismele de certificare;
f) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic, care sa
ateste existenta unui sistem de colectare a reclamatiilor consumatorilor de
gaze naturale si de rezolvare a acestora, precum si a unui sistem de comunicare
cu clientii, prin care acestia sa fie informati despre modificarile de acte
normative in domeniu.
F. Pentru licenta de tranzit al gazelor naturale:
a) fisa cuprinzand structura personalului pe specialitati, care atesta
calificarea acestuia;
b) autorizatia de functionare pentru instalatiile exploatate;
c) conventia/conventiile interguvernamentale si contractele-cadru incheiate
intre entitatile corespondente din statele implicate;
d) lista cuprinzand sediile secundare;
e) listele cuprinzand instalatiile de tranzit - conducte, SRM, S.C., SCV,
PM - aferente fiecarui sediu secundar;
f) documentul emis de organismul de certificare privind initierea
procesului de certificare a sistemului calitatii, conform prevederilor familiei
de standarde ISO 9000, si a sistemului de management de mediu, conform
prevederilor familiei de standarde ISO 14000, din care sa rezulte derularea
procesului de implementare a acestora in cadrul agentului economic care
solicita licenta, cu finalizare in termen de 2 ani; solicitantii de licente
care au finalizat procesele de certificare prevazute mai sus vor prezenta
certificatele emise de catre organismele de certificare;
g) regulamentul de organizare si functionare a agentului economic.
Art. 16
Licentele de furnizare se pot acorda producatorilor si distribuitorilor de
gaze naturale si/sau altor persoane juridice care prezinta garantii financiare
emise de banca solicitantului, in vederea desfasurarii activitatii de furnizare
pentru care solicita licenta.
SECTIUNEA 4
Termene de valabilitate a autorizatiilor/licentelor
Art. 17
(1) Dupa verificarea documentatiei depuse de solicitant, ANRGN, prin
Departamentul autorizari, licentieri, reglementari si atestari tehnice,
intocmeste un raport prin care propune motivat acordarea/refuzul de acordare a
autorizatiei/licentei. In raport se va preciza durata maxima de valabilitate
propusa pentru autorizatie/licenta, dupa cum urmeaza:
a) autorizatiile prevazute la art. 6 si 8 sunt valabile pe durata
executarii lucrarilor aferente, cuprinse in studiul de fezabilitate;
b) autorizatiile prevazute la art. 7 sunt valabile pentru o perioada de
maximum 30 de ani;
c) licentele prevazute la art. 9 lit. a) si c) sunt valabile pentru o
perioada de maximum 30 de ani;
d) licentele prevazute la art. 9 lit. b), d) si e) sunt valabile pentru o
perioada de maximum 15 ani;
e) licentele prevazute la art. 9 lit. f) sunt valabile pe durata acordului
incheiat intre parti, cu precizarea ca se modifica corespunzator la eventualele
amendari ale acordului de tranzit.
(2) Raportul este prezentat spre analiza Comitetului de reglementare al
ANRGN, in vederea emiterii deciziei de acordare/respingere. Sedinta Comitetului
de reglementare este publica. Discutiile din cadrul sedintei vor fi
inregistrate, iar inregistrarea pe suport electronic se va pastra o durata de
minimum 5 ani.
SECTIUNEA 5
Acordarea autorizatiei/licentei
Art. 18
(1) ANRGN decide asupra acordarii autorizatiei/licentei in termen de pana
la 60 de zile calendaristice de la data depunerii documentatiei complete de
catre solicitant.
(2) Acordarea sau refuzul de acordare a autorizatiei/licentei se face prin
decizie a presedintelui ANRGN.
(3) In termen de 5 zile lucratoare de la data comunicarii de catre ANRGN a
instiintarii privind acordarea autorizatiei/licentei si a facturii emise,
solicitantul va face dovada platii tarifului aferent.
(4) Neprezentarea in termenul prevazut la alin. (3) a dovezii de achitare a
tarifului atrage refuzul eliberarii deciziei de catre ANRGN.
Art. 19
Acordarea sau refuzul de acordare a autorizatiei/licentei se motiveaza in
baza urmatoarelor criterii obligatorii:
a) caracterul complet al documentatiei prezentate;
b) existenta unui cadru tehnico-organizatoric care sa permita indeplinirea
conditiilor prevazute in autorizatii si in licente;
c) asigurarea resurselor financiare;
d) asigurarea cu personal calificat si competent;
e) calitatea serviciilor asigurate clientilor;
f) calitatea manageriala - experienta profesionala si de conducere;
g) asigurarea sanatatii si securitatii personalului;
h) protectia mediului;
i) eficienta energetica a capacitatilor pentru activitatile cu caracter de
monopol supuse autorizarii.
Art. 20
Autorizatiile/licentele vor contine, dupa caz, urmatoarele prevederi
principale:
a) drepturile conferite de autorizatie/licenta;
b) conditionari, limitari si restrictii privind continuitatea si nivelurile
de functionare a obiectivelor autorizate;
c) interdictii si sarcini privind securitatea persoanelor, protectia
proprietatii si a mediului inconjurator, afectarea unor activitati de interes
public;
d) continutul servitutii, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
60/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 463/2001;
e) datele tehnice privind obiectivul autorizat;
f) asigurarea egalitatii de tratament a clientilor si evitarea oricaror
discriminari;
g) prezervarea unui mediu concurential normal in domeniu prin evitarea
dezechilibrelor pe piata si a practicilor anticoncurentiale;
h) obligativitatea pentru titularii de licente prevazute la art. 9 lit. b),
c) si e) de a asigura accesul tuturor producatorilor si consumatorilor la
sistemul de transport, de inmagazinare/stocare si de distributie;
i) obligativitatea pentru titularii de licente prevazute la art. 9 lit. b)
si c) de a asigura, dupa caz, stocurile de siguranta de combustibil,
lubrifianti, piese de schimb, materiale necesare pentru functionarea
capacitatilor de productie, transport si inmagazinare/stocare pentru o perioada
de minimum 90 de zile sau, prin contracte, necesarul de combustibil, gaze
naturale, lubrifianti, piese de schimb, materiale, care sa permita indeplinirea
obligatiilor de furnizare a gazelor naturale;
j) obligativitatea pentru titularii de licente prevazute la art. 9 lit. a)
si e) de a respecta standardele de performanta referitoare la calitatea
serviciului de furnizare a gazelor naturale catre consumatori si de a prezenta
rapoarte anuale privind indeplinirea cerintelor specificate in standardele de
performanta;
k) obligativitatea pentru titularii de licente de a prezenta periodic,
semestrial sau, dupa caz, anual, rapoarte tehnice si financiare privind
activitatea acestora; pentru rapoartele financiare este obligatorie separarea
evidentei contabile intre activitatile licentiate si cele nelicentiate;
l) obligativitatea pentru titularii de autorizatii/licente de a furniza
informatii catre autoritatea competenta, referitoare la tipul de date,
periodicitatea, formatul de transmitere a datelor si altele asemenea.
Art. 21
(1) Autorizatiile si licentele se inregistreaza intr-un registru in care
inscrierea se face in ordinea emiterii lor.
(2) Numarul autorizatiei/licentei este numarul de ordine din acest
registru.
(3) Registrul este unic si poate fi consultat de cei interesati la sediul
ANRGN, cu acordul acesteia, conform unui program care va fi afisat.
(4) Modelele de autorizatie/licenta sunt prezentate in anexele nr. 6 si 7.
Art. 22
Autorizatia/licenta se elibereaza in doua exemplare, dintre care un
exemplar este transmis de autoritatea competenta titularului, iar un exemplar
se ataseaza la dosarul-anexa la registru.
Art. 23
(1) Deciziile presedintelui ANRGN de acordare a autorizatiilor/licentelor
vor fi publicate pe cheltuiala titularului de autorizatie in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea a IV-a, iar deciziile de respingere a acestora vor fi
comunicate solicitantilor in termen de 15 zile calendaristice de la data
emiterii.
(2) Deciziile presedintelui ANRGN privind acordarea/refuzul acordarii
autorizatiei/licentei pot fi atacate la instanta de contencios administrativ,
in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 41/2000, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 791/2001.
CAP. 4
Procedura de modificare a autorizatiilor si licentelor
Art. 24
(1) La cererea titularilor sau din proprie initiativa ANRGN poate decide,
in conformitate cu prevederile legale, modificarea autorizatiilor/licentelor
eliberate initial, in urmatoarele situatii:
a) in cazul in care survin unele schimbari ale circumstantelor de la data
eliberarii autorizatiilor/licentelor sau a unor evenimente care conduc la
imposibilitatea desfasurarii activitatilor de productie, transport, tranzit,
inmagazinare/stocare, distributie sau furnizare de gaze naturale ori a pietei
gazelor naturale;
b) in cazul unor modificari ale statutului titularului de
autorizatie/licenta - prin divizare, fuziune, transformare, schimbarea
obiectului de activitate, a denumirii, a sediului, modificarea capitalului
social - sau al unor modificari ale patrimoniului, precum si in alte cazuri de
afectare a conditiilor in care autorizatia sau licenta a fost eliberata.
(2) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. a) modificarea
autorizatiilor/licentelor se va face din initiativa ANRGN, cu respectarea
egalitatii de tratament a titularilor si in raport cu natura situatiei care a
determinat modificarea. ANRGN va comunica in scris titularilor de
autorizatie/licenta modificarile survenite. In aceste cazuri ANRGN va elibera
titularilor autorizatii sau licente cu un continut modificat.
(3) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. b) titularul
autorizatiei/licentei va notifica ANRGN, in termen de 30 de zile de la aparitia
situatiei nou-create, solicitarea de modificare. Dupa primirea notificarii
ANRGN va examina situatia nou-creata si va dispune, daca solicitarea este
intemeiata, dupa caz:
a) modificarea corespunzatoare a autorizatiilor/licentelor, eliberand
autorizatii sau licente cu un continut modificat;
b) emiterea unor amendamente la conditiile asociate autorizatiei/licentei
existente.
(4) In cazul in care, pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. b), nu
se poate proceda in conformitate cu prevederile alin. (3), titularul de
autorizatie va solicita ANRGN aprobarea transferului autorizatiei catre alta
persoana juridica. In acest caz persoana juridica catre care se face transferul
trebuie sa faca dovada, in prealabil, ca indeplineste conditiile de autorizare
prevazute la art. 13.
CAP. 5
Procedura de suspendare si de retragere a autorizatiilor si licentelor
Art. 25
(1) In cazul in care titularul autorizatiei/licentei nu isi indeplineste
obligatiile legale din motive neimputabile acestuia, precum si in cazul
nerespectarii conditionarilor, limitarilor, restrictiilor, interdictiilor sau a
sarcinilor stabilite prin autorizatie/licenta, constatate de ANRGN din oficiu
ori sesizate de catre terti sau prin notificarea de catre titular, ANRGN va
proceda dupa cum urmeaza:
a) daca situatia creata se poate remedia, acorda un termen de conformare de
maximum 6 luni, sub sanctiunea suspendarii autorizatiei/licentei;
b) daca situatia creata nu se poate remedia, retrage autorizatia/licenta.
(2) Pentru neindeplinirea sau, dupa caz, indeplinirea necorespunzatoare a
obligatiilor care rezulta din autorizatie/licenta, imputabile titularului,
ANRGN va dispune:
a) daca situatia creata se poate remedia, suspendarea autorizatiei/licentei
pe o perioada de 60 de zile calendaristice in vederea remedierii situatiei
create si conformarii cu autorizatia/licenta; in acest sens titularul
autorizatiei/licentei are obligatia de a depune la ANRGN, in termen de maximum
30 de zile calendaristice, documentele care sa ateste remedierea situatiilor
care au condus la suspendarea autorizatiei/licentei;
b) daca situatia creata nu se poate remedia, retragerea
autorizatiei/licentei.
(3) In cazurile prevazute la alin. (1) si (2) persoanele prejudiciate il
pot actiona pe titular in justitie pentru repararea pagubei cauzate.
(4) Prin derogare de la prevederile alin. (1), ANRGN poate dispune
continuarea activitatii in regim controlat, daca activitatea afecteaza
interesele consumatorilor de gaze naturale.
Art. 26
Prin decizie ANRGN va suspenda titularului autorizatia/licenta in caz de
incepere a procedurii reorganizarii judiciare sau a falimentului; titularul
este obligat sa notifice ANRGN situatia aparuta, in termen de 15 zile
calendaristice de la data declansarii acestei proceduri.
Art. 27
ANRGN va retrage titularului autorizatia/licenta in urmatoarele situatii:
a) incapacitate de plata;
b) faliment;
c) in conditiile prevazute la art. 24 alin. (1) lit. b), daca acestea sunt
de natura sa conduca la imposibilitatea indeplinirii de catre titularul
autorizatiei/licentei a obligatiilor asumate.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 28
Pentru orice incalcare de catre titularul autorizatiei/licentei a
termenilor sau a conditiilor prevazute in acestea autoritatea competenta va
aplica titularului sanctiuni contraventionale, potrivit dispozitiilor art. 14
din Ordonanta Guvernului nr. 41/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr.
791/2001, si ale art. 87 din Ordonanta Guvernului nr. 60/2000, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 463/2001.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 29
(1) Autoritatea competenta va pune la dispozitie celor interesati orice
document sau date obtinute din analiza unei cereri, din verificarile efectuate
pe parcurs sau din luarea unei masuri de punere in aplicare, in conformitate cu
instructiunile privind regimul eliberarii documentelor, emise de ANRGN.
(2) Instructiunile prevazute la alin. (1) vor fi elaborate de ANRGN in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului regulament,
fiind aprobate prin decizie a presedintelui acesteia.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) informatiile confidentiale
sau de afaceri, stabilite de comun acord cu ANRGN, a caror difuzare poate cauza
daune economice, informatiile cu regim special si informatiile care constituie
secret de stat.
Art. 30
Lista cuprinzand tarifele pentru acordarea de autorizatii si licente este
prevazuta in anexa nr. 8.
Art. 31
Agentii economici din sectorul gazelor naturale sunt obligati sa solicite
acordarea autorizatiilor/licentelor in conditiile art. 16 din Ordonanta
Guvernului nr. 41/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 791/2001, pana la
aceasta data beneficiind de autorizatie/licenta provizorie.
Art. 32
Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
DEFINITII
1. acces la sistemul de transport si/sau de distributie - dreptul unui
producator, furnizor si/sau consumator eligibil de a utiliza sistemul, achitand
tarifele si indeplinind obligatiile de utilizare a acestuia;
2. asigurare - resursele financiare prezervate de titularul de
autorizatie/licenta, care sa ii permita acestuia fie inlocuirea oricaror
elemente de active deteriorate sau distruse din cauza unor avarii, accidente
sau a altor evenimente fortuite, fie plata unor penalizari, despagubiri catre
terti, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
3. Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale
(ANRGN) - institutie publica autonoma, cu personalitate juridica, care creeaza,
aplica si urmareste sistemul de reglementari obligatorii la nivel national,
necesar pentru functionarea sectorului gazelor naturale in conditii de
eficienta, siguranta, concurenta, transparenta si protectie a consumatorilor si
a mediului;
4. autorizatie - permisiune acordata unei persoane juridice, romana sau
straina, pentru a construi, a pune in functiune si/sau a opera ori a modifica o
instalatie de productie, transport, tranzit, inmagazinare/stocare,
dispecerizare si distributie a gazelor naturale:
a) autorizatie de infiintare - actul tehnic si juridic emis de ANRGN, prin
care se acorda permisiunea unei persoane juridice, romana sau straina, pentru a
infiinta capacitati de productie, transport, inmagazinare/stocare, tranzit,
dispecerizare si distributie a gazelor naturale;
b) autorizatie de functionare - actul tehnic si juridic emis de ANRGN, care
atesta functionarea obiectivelor din sectorul gazelor naturale, existente in
functiune la data intrarii in vigoare a prezentului regulament, precum si
punerea in functiune a obiectivelor noi;
c) autorizatie de modificare - actul tehnic si juridic emis de ANRGN, prin
care se acorda permisiunea unei persoane juridice pentru modernizarea,
retehnologizarea, extinderea si reabilitarea unui obiectiv de productie,
transport, tranzit, inmagazinare/stocare, distributie, furnizare si utilizare a
gazelor naturale, precum si pentru reparatia capitala a acestuia, in urma
careia se modifica caracteristicile tehnice care au facut obiectul autorizatiei;
5. bonitate financiara - masura a increderii, de natura financiara, pe care
o prezinta o persoana juridica in momentul solicitarii unei
autorizatii/licente;
6. capacitate - posibilitatea unui obiectiv din sectorul gazelor naturale
de a produce, de a transfera, de a transporta, de a inmagazina/stoca, de a
distribui si/sau de a transforma gaze naturale;
7. caracteristici tehnice - totalitatea datelor si elementelor de natura
tehnica, specifice unui obiectiv din sectorul gazelor naturale;
8. cod - colectie de reglementari cu caracter tehnic si comercial, emise de
autoritatea competenta, prin care se stabilesc reguli si proceduri obligatorii
pentru agentii economici din sectorul gazelor naturale;
9. consumator captiv - persoana fizica sau juridica, romana ori straina,
care este obligata, datorita configuratiei sistemului de distributie, sa
contracteze gaze naturale cu un anumit producator sau distribuitor, titular al
licentei de furnizare:
a) consumator rezidential - consumatorul care utilizeaza gazele naturale in
scopul incalzirii spatiilor proprii, producerii apei calde, pentru gatit si
pentru care furnizarea se face fara limita de consum, pana la nivelul debitului
maxim instalat; in particular, termenul uz rezidential face referire la consumul
casnic in gospodarii individuale, apartamente de bloc, obiective sociale,
culturale, de ocrotire a sanatatii, institutii si altele asemenea;
- consumator rezidential individual - consumul casnic in gospodarii
individuale, apartamente de bloc sau cu un consum de gaze naturale de maximum
10.000 mc/an;
- consumator rezidential colectiv - consumul casnic in gospodarii sau
apartamente de bloc, cu contorizari comune si un consum de gaze naturale mai
mare de 10.000 mc/an;
- alti consumatori rezidentiali - institutii publice, unitati de
invatamant, spitale, crese, gradinite, servicii sociale, precum si altele
asemenea;
b) consumator industrial - consumatorul care utilizeaza gazele naturale ca
materie prima in industria chimica sau pentru procese tehnologice in industrie,
sectorul extractiv, sectorul materialelor de constructii si altele asemenea,
exclusiv producerea de energie electrica, clasificati astfel:
- consumator industrial mic - cu un consum de gaze naturale de maximum
100.000 mc/an;
- consumator industrial mare - cu un consum de gaze naturale de minimum
100.000 mc/an;
- consumator din industria chimica - care utilizeaza gazele naturale ca
materie prima in industria chimica de sinteza;
- consumator din sectorul producerii de energie electrica - consumatorul
care utilizeaza gazele naturale in scopul producerii de energie electrica
pentru utilitati publice;
c) consumator comercial - consumatorul care utilizeaza gaze naturale in
sectorul comercial, restaurante, hoteluri, centre de afaceri sau in
agricultura, sere si utilizari similare, pentru care furnizarea se face fara
limita de consum, pana la nivelul debitului maxim instalat;
d) consumator din sectorul distributiei districtuale a agentului termic -
consumatorul care utilizeaza gaze naturale pentru producerea de energie
termica, in scopul distributiei publice; furnizarea se realizeaza in limita
cantitatilor de gaze naturale contractate si in conformitate cu graficul de
furnizare prevazut in contractul de furnizare;
10. consumator eligibil - persoana fizica sau juridica, romana ori straina,
care are deplina libertate de a cumpara gaze naturale de la orice producator
si/sau furnizor, avand acces la retelele de transport si/sau de distributie;
11. dispecerizare - corelarea si echilibrarea permanenta si operativa, la
nivelul retelelor si al sistemelor, a resurselor - productie, import si altele
asemenea - cu consumurile rezultate din obligatiile de livrare, inclusiv luarea
masurilor de limitare a efectelor situatiilor exceptionale - temperaturi foarte
scazute, calamitati naturale, avarii majore - prin folosirea de mijloace
specifice;
12. distribuitor de gaze naturale - persoana juridica, romana sau straina,
autorizata si/sau licentiata, care are ca specific activitatea de distributie a
gazelor naturale, precum si comercializarea acestora catre consumatorii captivi
intr-o zona delimitata;
13. furnizor de gaze naturale - persoana juridica, romana sau straina,
titulara a licentei de furnizare a gazelor naturale;
14. gaze naturale - gazele libere din zacamintele de gaz metan, gazele
dizolvate in titei, cele din capul de gaze asociat zacamintelor de titei,
precum si gazele rezultate din extractia sau separarea hidrocarburilor lichide;
15. inmagazinare subterana - proces ciclic de depozitare care consta in
introducerea/injectia si extragerea/extractia unor cantitati de gaze naturale
si/sau lichide in/din spatii etanse - medii poroase, acvifere, cavitati si
altele asemenea - la diferite presiuni si temperaturi;
16. licenta - act tehnic si juridic emis de ANRGN, prin care se acorda
permisiunea unei persoane juridice, romana sau straina, pentru desfasurarea de
activitati comerciale si/sau prestari de servicii in legatura cu una sau mai
multe functiuni de transport, tranzit, inmagazinare, dispecerizare, distributie
si furnizare a gazelor naturale;
17. mentenanta - ansamblu de activitati destinate mentinerii sau readucerii
unei dotari intr-o stare necesara indeplinirii unei functii incredintate, in
conditii de siguranta in functionare;
18. mentenanta preventiva - ansamblu de activitati avand ca obiectiv
reducerea probabilitatii de defectare a unui echipament sau de degradare a unui
serviciu;
19. obiectiv din sectorul gazelor naturale - instalatiile, constructiile si
echipamentele aferente, care sunt proiectate sa produca, sa transporte, sa
tranziteze, sa inmagazineze/stocheze, sa dispecerizeze si sa distribuie gaze
naturale;
20. sectorul gazelor naturale - ansamblul agentilor economici, activitatilor
si instalatiilor aferente privind productia, transportul, tranzitul,
inmagazinarea, dispecerizarea, distributia, furnizarea si utilizarea gazelor
naturale;
21. operator de sistem - persoana juridica autorizata si/sau licentiata sa
opereze capacitatea sistemului de transport, de distributie, de dispecerizare,
de inmagazinare/stocare, de alimentare si de productie a gazelor naturale, in
scopul mentinerii sigurantei parametrilor functionali ai sistemului;
22. sistemul de alimentare cu gaze naturale - ansamblul compus din
conducte, instalatii de reglare-masurare, aparate si accesorii, situat intre
statiile de predare si cosurile prin care se evacueaza gazele de ardere,
destinat sa asigure alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor dintr-o localitate;
23. sistemul de dispecerizare - ansamblul instalatiilor, constructiilor si
echipamentelor aferente dispecerizarii gazelor naturale;
24. sistemul de distributie - ansamblul compus din conducte, instalatii de
reglare-masurare, aparate si accesorii, situat intre statiile de predare si
robinetele de bransament ale consumatorilor racordati la reteaua de presiune
joasa, respectiv pana la iesirea din statiile/posturile de reglare de la
consumatorul racordat la reteaua de presiune redusa;
25. sistemul de inmagazinare/stocare a gazelor naturale - totalitatea
instalatiilor tehnologice de suprafata si/sau subterane, precum si depozitul
propriu-zis, prin intermediul carora se pot inmagazina/stoca ciclic si,
respectiv, extrage cantitati determinate de gaze naturale;
26. sistemul de productie a gazelor naturale - ansamblul instalatiilor
tehnologice, conducte, separatoare, panouri tehnologice de masura a gazelor
naturale, instalatii de conditionare a gazelor naturale, statii de comprimare,
conducte de racord la SNT si altele asemenea, care asigura productia gazelor
naturale de la capul de eruptie pana la panoul de masurare comerciala, in
conditii de calitate, conform standardelor in vigoare;
27. sistemul national de transport - sistemul de transport al gazelor
naturale in regim de inalta presiune, compus din ansamblul de conducte
magistrale, precum si din toate instalatiile, echipamentele si dotarile
aferente, care asigura preluarea gazelor naturale extrase din perimetrele de
exploatare sau a celor provenite din import si transportul acestora in vederea
livrarii in sistemele de distributie si/sau la consumatorii directi si/sau
inmagazinarii/stocarii acestora;
28. standarde de performanta - normele tehnice si comerciale, economice si
operationale, cu caracter obligatoriu, referitoare la parametrii de calitate a
serviciilor de transport, tranzit, inmagazinare/stocare, dispecerizare,
distributie si furnizare a gazelor naturale;
29. stocare - procesul ciclic de depozitare, care consta in introducerea/injectia
si extragerea/extractia unor cantitati de gaze naturale si/sau lichide in/din
spatii etanse - rezervoare, recipiente si altele asemenea - la diferite
presiuni si temperaturi;
30. suspendarea autorizatiei/licentei - decizie a ANRGN prin care se retrag
titularului de autorizatie/licenta permisiunile dobandite prin aceasta, pentru
un interval de timp determinat;
31. titular de autorizatie/licenta - persoana juridica detinatoare a unei
autorizatii/licente acordate de autoritatea competenta;
32. transportator - persoana juridica romana, licentiata, care asigura
servicii de transport-dispecerizare, intretinere, exploatare si functionare in
conditii de siguranta a SNT;
33. tranzit - transportul prin SNT si/sau prin conducte magistrale, peste
teritoriul Romaniei, cu sau fara transbordare, al gazelor naturale provenind
din alt stat si destinate unui stat tert;
34. zona de protectie - suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a
proiectiei in plan orizontal a conductelor si instalatiilor, cu o distanta care
asigura integritatea tehnica in functionare a acestora;
35. zona de siguranta - suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a
proiectiei in plan orizontal a conductelor si instalatiilor, cu o distanta
stabilita pentru fiecare obiectiv, in functie de cerintele de siguranta a
acestuia.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand abrevieri
1. AMC - aparatura de masura si control
2. ANRGN - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor
Naturale
3. B.R.M.L. - Biroul Roman de Metrologie Legala
4. ISCIR - Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor
sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat din Romania
5. ISO - International Standard Organization
6. mc - metru cub de gaze naturale
7. PM - panou de masura
8. PRM - post de reglare-masurare
9. PR - post de reglare
10. PRAM - protectie, relee, automatizari si masurari
11. SNT - Sistemul national de transport gaze naturale
12. SCG - statie de comprimare gaze naturale
13. SCV - statie de comanda vane
14. SRM - statie de reglare-masurare.
ANEXA 3
CERERE
pentru acordarea autorizatiei/licentei in sectorul gazelor naturale
Numarul de inregistrare la ANRGN ......../..........
Catre
Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN)
Bucuresti, sos. Cotroceni nr. 4, sectorul 6
Societatea Comerciala ................................, cu sediul in
........................, reprezentata legal prin
............................., director general, si .......................................,
director economic, in conformitate cu prevederile art. 16 din Ordonanta
Guvernului nr. 41/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 791/2001, precum
si ale art. 58 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 60/2000, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 463/2001, solicita eliberarea unei
autorizatii/licente pentru ................................................
(tip: autorizatie/licenta).
In sustinerea cererii anexam dosarul cu urmatoarele documente:
- ..........................................................................
-
..........................................................................
Director general, Director economic,
.................. ...................
ANEXA 4
DATE
privind situatia financiara
Solicitant ...........................................................
(denumirea)
Certificam exactitatea datelor (Directia generala a finantelor publice a
judetului .......................)
A. Indicatori privind evolutia bonitatii financiare:
______________________________________________________________________________
| Indicatorii de bonitate, calculati conform | Date de referinta
|
| bilanturilor contabile anuale si raportarilor| (pentru ultimii 3 ani)
|
| semestriale |
|
|______________________________________________|_______________________________|
|Nr. | Denumirea | Simbolul | U.M. | | |
|
|crt.| | | | | |
|
|____|______________________________|__________|__________|______|______|______|
| 1.| Lichiditatea globala | Lg | % | | |
|
| 2.| Solvabilitatea patrimoniala | Sp | % | | |
|
| 3.| Rata profitului brut | Rpb | % | | |
|
| 4.| Viteza de rotatie a fondului | | | | |
|
| | de rulment | V(R) |cicluri/an| | |
|
|____|______________________________|__________|__________|______|______|______|
active circulante
Lichiditatea globala = ----------------- x 100%,
datorii curente
in care:
- active circulante = stocuri + alte active circulante;
- datorii curente (in termen de pana la un an) = furnizori si conturi
asimilate + imprumuturi pe termen scurt + salarii + impozite si taxe.
Solvabilitatea patrimoniala = capitaluri proprii/total pasiv, mai putin
clientii creditori si conturi de regularizare si asimilate x 100% .
rezultatul brut (profit) al
exercitiului financiar
Rata profitului brut = --------------------------- x 100%
cifra de afaceri
Viteza de rotatie a fondului de rulment = viteza de rotatie anuala a
fondului de rulment, calculata pe baza datelor din bilantul contabil din anul
precedent, care reprezinta raportul dintre veniturile din exploatare si fondul
de rulment aferent exercitiului financiar (cicluri/an).
B. Indicatori privind capacitatea financiara a solicitantului, calculati la
data de ...................
1. TOTAL GENERAL ACTIV (milioane lei) ....................................,
din care:
1.1. Active circulante - total (milioane lei) .............................
2. TOTAL GENERAL PASIV (milioane lei) ....................................,
din care:
2.1. Obligatii - total (milioane lei) .....................................
3. Fond de rulment (rd. 1.1 - rd. 2.1) - total (milioane lei) .............
4. Depozite bancare - total (milioane lei) ................................
5. Linie de credite deschise - total (milioane lei) .......................
6. Credite bancare (neconsumate) - total (milioane lei) ...................
7. Venituri din exploatare - total (milioane lei) .........................
8. Viteza de rotatie a fondului de rulment [V(R)] .........................
Director general, Director economic,
................... ....................
NOTA:
1. Pentru capacitatile nou-infiintate informatiile privind situatia
financiara pot fi prezentate de catre investitori.
2. Pentru investitorii straini informatiile privind situatia financiara pot
fi prezentate de compania-mama din strainatate in numele companiei-fiice din
Romania, in masura in care se face dovada preluarii in mod indubitabil a
tuturor angajamentelor financiare ale acesteia. Informatiile vor fi prezentate
in limba romana, in traducere legalizata, la un birou notarial din Romania.
ANRGN va lua in considerare orice tip de informatii referitoare la viabilitatea
financiara a proiectului supus autorizarii, furnizate de catre societati
bancare, de audit sau alte institutii financiare.
ANEXA 5
CAPABILITATEA TEHNICA
a agentilor economici din sectorul gazelor naturale, care solicita acordarea
autorizatiei/licentei
1. Date generale privind denumirea obiectivului si amplasarea lui din punct
de vedere administrativ si geografic
2. Date privind calificarea personalului tehnico-operativ care exploateaza,
intretine, executa reparatii si modernizari ale obiectivului:
a) sef obiectiv;
b) ingineri, tehnicieni, maistri de specialitate;
c) personal de deservire.
3. Date privind caracteristicile obiectivului:
a) caracteristicile tehnice;
b) starea tehnica;
c) durata de serviciu normata si actuala
4. Date privind impactul obiectivului asupra mediului - aspecte legate de
poluarea solului, apei si aerului
5. Date privind siguranta in exploatare a obiectivului, protectia muncii,
PSI, sanatate, precum si dotarile aferente.
ANEXA 6
MODEL DE AUTORIZATIE
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL GAZELOR NATURALE (ANRGN)
AUTORIZATIE DE ......................
nr. ........ din ................
Ca urmare a cererii adresate de ............................., cu sediul in
..........................., reprezentata prin ...............................,
inregistrata la nr. ............ din data de .............., in urma analizarii
si verificarii documentelor transmise, in baza prevederilor Regulamentului
pentru acordarea autorizatiilor si licentelor in sectorul gazelor naturale,
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 784/2000, republicata, se acorda
urmatoarea
AUTORIZATIE
Societatii Comerciale ........................................ pentru
...............................................................................
(tipul autorizatiei)
a ..................................... din ................................. .
(obiectivul autorizatiei) (identificarea obiectivului)
Obiectivul are urmatoarele caracteristici tehnice:
............................................................................. .
Prezenta autorizatie este valabila .......................................,
in conformitate cu prevederile art. 20 din Regulamentul pentru acordarea
autorizatiilor si licentelor in sectorul gazelor naturale, aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 784/2000, republicata, precum si potrivit conditiilor
de valabilitate a acesteia, anexate la prezenta autorizatie.
...............................
(data eliberarii)
Presedinte,
.....................
ANEXA 7
MODEL DE LICENTA
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL GAZELOR NATURALE (ANRGN)
LICENTA DE ............................
nr. ........ din ................
Ca urmare a cererii adresate de ......................................., cu
sediul in ..................., reprezentata prin .............................,
inregistrata la nr. ............... din data de ..........................., in
urma analizarii si verificarii documentelor transmise, in baza prevederilor
Regulamentului pentru acordarea autorizatiilor si licentelor in sectorul
gazelor naturale, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 784/2000, republicata,
se acorda urmatoarea
LICENTA
Societatii Comerciale ........................................... pentru
...................................... a ......................................
(tipul licentei) (obiectivul licentei)
din ................................... .
(identificarea obiectivului)
Prezenta licenta este valabila ........................................, in
conformitate cu prevederile art. 20 din Regulamentul pentru acordarea
autorizatiilor si licentelor in sectorul gazelor naturale, aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 784/2000, republicata, precum si potrivit conditiilor
de valabilitate a acesteia, anexate la prezenta licenta.
...............................
(data eliberarii)
Presedinte,
.....................
ANEXA 8
LISTA
cuprinzand tarifele pentru acordarea de autorizatii si licente
Tarife pentru autorizatii
______________________________________________________________________________
|Nr. | Activitatea | Criteriul de | U.M. | Tipul |Tariful - %
|
|crt.| | fundamentare | |autorizatiei|din
valoarea|
| | | | |
|obiectivului|
|____|______________|_____________________|__________|____________|____________|
| 1.|Productia de | Valoarea actualizata| milioane | infiintare | 0,2
|
| |gaze naturale | a obiectivului | lei | |
|
| | | din studiul de | | |
|
| | | fezabilitate | | |
|
| | |_____________________|
|____________|____________|
| | | Valoarea de | | functionare| 0,2
|
| | | constructii-montaj | | |
|
| | | din situatia finala | | |
|
| | | de lucrari aferenta | | |
|
| | | obiectivului | | |
|
| | |_____________________|
|____________|____________|
| | | Valoarea actualizata| | modificare | 0,2
|
| | | a obiectivului din | | |
|
| | | studiul de | | |
|
| | | fezabilitate pentru | | |
|
| | | lucrarile aferente | | |
|
| | | modificarilor | | |
|
|____|______________|_____________________|__________|____________|____________|
| 2.|Transportul | Valoarea actualizata| milioane | infiintare | 0,2
|
| |si | a obiectivului din | lei | | |
| |dispecerizarea| din studiul de | | |
|
| |gazelor | fezabilitate | | |
|
| |naturale |_____________________|
|____________|____________|
| | | Valoarea de | | functionare| 0,2
|
| | | constructii-montaj | | |
|
| | | din situatia finala | | |
|
| | | de lucrari aferenta | | |
|
| | | obiectivului | | |
|
| | |_____________________|
|____________|____________|
| | | Valoarea actualizata| | modificare | 0,2
|
| | | a obiectivului din | | |
|
| | | studiul de | | |
|
| | | fezabilitate pentru | | |
|
| | | lucrarile aferente | | |
|
| | | modificarilor | | |
|
|____|______________|_____________________|__________|____________|____________|
| 3.|Inmagazinarea/| Valoarea actualizata| milioane | infiintare | 0,2
|
| |stocarea | a obiectivului din | lei | |
|
| |gazelor | studiul de | | | |
| |naturale | fezabilitate | | |
|
| | |_____________________|
|____________|____________|
| | | Valoarea de | | functionare| 0,2
|
| | | constructii-montaj | | |
|
| | | din situatia finala | | |
|
| | | de lucrari aferenta | | |
|
| | | obiectivului | | |
|
| | |_____________________|
|____________|____________|
| | | Valoarea actualizata| | modificare | 0,2
|
| | | a obiectivului din | | |
|
| | | studiul de | | |
|
| | | fezabilitate pentru | | |
|
| | | lucrarile aferente | | |
|
| | | modificarilor | | |
|
|____|______________|_____________________|__________|____________|____________|
| 4.|Distributia | Valoarea actualizata| milioane | infiintare | 0,2
|
| |gazelor | a obiectivului din | lei | |
|
| |naturale | studiul de | | |
|
| | | fezabilitate | | | |
| | |_____________________|
|____________|____________|
| | | Valoarea de | | functionare| 0,2
|
| | | constructii-montaj | | |
|
| | | din situatia finala | | |
|
| | | de lucrari aferenta | | |
|
| | | obiectivului | | |
|
| | |_____________________|
|____________|____________|
| | | Valoarea actualizata| | modificare | 0,2
|
| | | a obiectivului din | | |
|
| | | studiul de | | |
|
| | | fezabilitate pentru | | |
|
| | | lucrarile aferente | | |
|
| | | modificarilor | | |
|
|____|______________|_____________________|__________|____________|____________|
Tarife pentru licente
______________________________________________________________________________
|Nr. | Activitatea | Criteriul de fundamentare | U.M. |Tariful
|
|crt.| | | |anual
|
| | | |
|(lei/U.M.)|
|____|________________________|______________________________|______|__________|
| 1.| Furnizarea de gaze | Cantitatea de gaze naturale | |
|
| | naturale | furnizata |mii mc| 1.375
|
|____|________________________|______________________________|______|__________|
| 2.| Transportul si | Cantitatea de gaze naturale | |
|
| | dispecerizarea gazelor | transportata si dispecerizata|mii mc| 375
|
| | naturale | | |
|
|____|________________________|______________________________|______|__________|
| 3.| Inmagazinarea/stocarea | Cantitatea de gaze naturale | |
|
| | gazelor naturale | inmagazinata/stocata |mii mc| 1.150
|
|____|________________________|______________________________|______|__________|
| 4.| Distributia gazelor | Cantitatea de gaze naturale | |
|
| | naturale | distribuita |mii mc| 750
|
|____|________________________|______________________________|______|__________|
| 5.| Tranzitul gazelor | Capacitatea de tranzit | |
|
| | naturale | contractata |mii mc| 475
|
|____|________________________|______________________________|______|__________|
NOTA:
1. Tariful aferent autorizatiei de functionare pentru obiectivele in
functiune la data intrarii in vigoare a prezentului regulament se calculeaza in
functie de valoarea neta actualizata a acestora la data ultimului bilant
contabil incheiat.
2. Pentru obiectivele cu durata de serviciu normata depasita autorizarea se
face pentru o perioada de un an.
3. Tarifele anuale pentru licente se achita in 4 transe egale, pana in
ultima zi lucratoare din prima luna a trimestrului. In anul obtinerii licentei
tariful se achita conform art. 18 din prezentul regulament.
4. Cantitatea de gaze naturale furnizata/transportata si
dispecerizata/inmagazinata sau stocata/distribuita, precum si capacitatea de
tranzit contractata, pentru care se calculeaza tarifele de licenta, se declara
pe propria raspundere de catre operatorii licentiati. La sfarsitul anului, in
cazul in care cantitatea de gaze naturale efectiv furnizata/transportata si
dispecerizata/inmagazinata sau stocata/distribuita, respectiv capacitatea de
tranzit contractata, este mai mare decat cea declarata, pentru care a fost
emisa factura de tarif de licenta, ANRGN va proceda la emiterea unei facturi
suplimentare de regularizare. Factura de regularizare va fi achitata in termen
de 15 zile de la emitere.
5. Neachitarea la scadenta a contravalorii facturilor de tarife pentru
autorizatii si licente atrage perceperea unei penalitati de 0,1% pentru fiecare
zi de intarziere pana la achitarea integrala, inclusiv ziua platii.
6. Tarifele pentru acordarea autorizatiilor si licentelor sunt de minimum
10.000.000 lei.
7. Pentru anul 2002 sumele achitate de titularii de licente si autorizatii
vor fi recalculate conform tarifelor de mai sus si se vor regulariza in termen
de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
8. Tarifele pentru autorizatii si licente se actualizeaza prin ordin al
presedintelui ANRGN si vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.