HOTARARE Nr. 714 din 2 septembrie 1999
pentru aprobarea procedurii si competentelor de acordare a inlesnirilor la
plata impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetelor locale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 444 din 13 septembrie 1999
In temeiul prevederilor art. 82 alin. 6 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare, si ale art. V din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 113/1999 pentru modificarea si completarea unor acte
normative in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 61/1998,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba procedura si competentele de acordare a inlesnirilor la plata
impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetelor locale, prevazute in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Persoanele fizice sau juridice pot beneficia de inlesniri la plata
impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetelor locale, potrivit
prevederilor art. 1, indiferent de vechimea sumelor pentru care se solicita
inlesnirea la plata.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Vlad Rosca
ANEXA 1
PROCEDURA SI COMPETENTELE DE ACORDARE A INLESNIRILOR LA PLATA IMPOZITELOR,
TAXELOR SI A ALTOR VENITURI ALE BUGETELOR LOCALE
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Autoritatile administratiei publice locale pot acorda inlesniri la
plata impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetelor locale, dupa cum
urmeaza:
a) amanari si esalonari la plata pentru orice fel de impozite, taxe si alte
venituri ale bugetelor locale;
b) scutiri si reduceri la plata pentru impozite, taxe si alte venituri ale
bugetelor locale. Pentru impozite si taxe scutirile si reducerile la plata se
pot acorda numai daca actele normative care reglementeaza venitul respectiv
prevad expres posibilitatea acordarii unor asemenea inlesniri la plata;
c) amanari, esalonari, scutiri si reduceri la plata majorarilor de
intarziere calculate pentru neplata in termen a impozitelor, taxelor si a altor
venituri ale bugetelor locale.
(2) Esalonarile la plata pot incepe prin acordarea unui termen de gratie de
pana la 6 luni, iar amanarile si esalonarile la plata se pot acorda pe o
perioada de cel mult 5 ani.
CAP. 2
Competentele de acordare a inlesnirilor la plata impozitelor, taxelor si a
altor venituri ale bugetelor locale
Art. 2
(1) Competentele de acordare a inlesnirilor la plata impozitelor, taxelor
si a altor venituri ale bugetelor locale le au consiliile locale, Consiliul
General al Municipiului Bucuresti sau consiliile judetene, dupa caz, in functie
de destinatia bugetara a venitului pentru plata caruia s-a solicitat
inlesnirea.
(2) Dosarul complet, intocmit de compartimentul de specialitate al
autoritatii administratiei publice locale, precum si propunerea de solutionare
a cererii de inlesnire la plata sunt inaintate de catre seful acestui
compartiment primarului unitatii administrativ-teritoriale sau presedintelui
consiliului judetean, dupa caz.
(3) Consiliul local, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau
consiliul judetean, dupa caz, va adopta hotarari de aprobare, respingere sau de
modificare si completare, dupa caz, a cererii de inlesnire la plata
respectivului impozit, a taxei si a altui venit al bugetului local.
(4) Solicitantul inlesnirii la plata impozitului, taxei si a altui venit al
bugetului local va fi instiintat in scris despre hotararea consiliului local, a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a consiliului judetean, dupa
caz, in termen de 5 zile lucratoare de la data adoptarii acesteia.
CAP. 3
Procedura de solutionare a cererii de inlesnire la plata impozitelor,
taxelor si a altor venituri ale bugetelor locale
Art. 3
(1) Inlesnirile la plata impozitelor, taxelor si a altor venituri ale
bugetelor locale se acorda numai pe baza de cerere de inlesnire la plata
impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetului local.
(2) Cererea de inlesnire la plata respectivului impozit, a taxei sau a
altui venit al bugetului local va cuprinde:
a) elementele de identificare a contribuabilului;
b) sumele datorate sau neachitate la bugetul local, pentru care se solicita
inlesniri la plata, precum si destinatia bugetara a acestora;
c) perioada pentru care sumele sunt datorate sau neachitate, precum si data
scadentei acestora;
d) natura inlesnirilor solicitate si o succinta prezentare a
posibilitatilor de plata a debitelor pentru care se solicita inlesnirea;
e) modul de respectare a eventualelor inlesniri la plata, daca este cazul.
(3) In sustinerea cererilor platitorii persoane juridice vor mai depune:
a) ultimul bilant contabil si balanta de verificare, anterioare depunerii
cererilor;
b) situatia creditelor curente, contractate si nerambursate pana la data
cererii;
c) comunicarea Fondului Proprietatii de Stat privind statutul juridic si
economico-financiar, daca este cazul.
(4) Platitorii, persoane fizice sau persoane juridice, pot depune orice
alte elemente si documente considerate utile pentru solutionarea cererii.
Art. 4
Cererea de inlesnire la plata respectivului impozit, a taxei si a altui
venit al bugetului local, impreuna cu documentele prevazute la art. 3 se
constituie intr-un dosar care se depune de catre platitor la consiliul local,
la Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau la consiliul judetean, dupa
caz, in functie de destinatia bugetara a venitului pentru plata caruia s-a
solicitat inlesnirea.
Art. 5
(1) Inlesnirile la plata impozitelor, taxelor si a altor venituri ale
bugetelor locale pot fi solicitate si acordate atat inaintea inceperii
executarii silite a debitului, cat si in timpul efectuarii acesteia.
(2) Executarea silita nu va fi pornita sau va fi suspendata, dupa caz,
pentru creantele bugetelor locale asupra carora s-au emis hotarari de aprobare
a cererii de inlesnire la plata, de la data comunicarii acestor hotarari.
Art. 6
(1) Pentru solutionarea fiecarui dosar privind cererea de inlesnire la
plata impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetelor locale vor fi
avute in vedere urmatoarele:
a) rezultatele verificarilor efectuate de compartimentele de specialitate
ale fiecarei autoritati a administratiei publice locale vor fi cuprinse intr-o
nota de constatare in care vor fi prezentate, in principal:
- realitatea datelor prezentate in cererea de acordare a inlesnirilor la
plata impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetului local respectiv;
- respectarea de catre solicitant a reglementarilor legale in vigoare
privind disciplina financiara;
- existenta unor programe de restructurare in derulare, in cazul
contribuabililor persoane juridice, sau a unor posibilitati concrete de
achitare in viitor a obligatiilor restante, in cazul persoanelor fizice;
- informatiile rezultate cu ocazia verificarii pe teren a datelor
prezentate in cererea contribuabilului pentru acordarea inlesnirii la plata,
cat si cele solicitate organului fiscal teritorial la care a fost luat in
evidenta platitorul pana la preluarea acestuia in evidentele autoritatii
administratiei publice locale respective;
- orice elemente care pot contribui la formularea propunerii de aprobare,
de respingere sau de modificare si completare a cererii;
b) prevederile din legile speciale, potrivit carora se pot acorda, de la
caz la caz, reduceri si scutiri de la plata impozitelor si a taxelor;
c) documentele justificative prezentate de platitor;
d) propunerea de solutionare a cererii de inlesnire la plata, elaborata de
compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale
respective;
e) orice alte elemente necesare solutionarii cererii.
(2) Termenul de solutionare a dosarului privind cererea de inlesnire la
plata impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetelor locale este de 30
de zile lucratoare de la data inregistrarii cererii la autoritatea
administratiei publice locale la care s-a depus.
(3) Dosarul privind cererea de inlesnire la plata impozitelor, taxelor si a
altor venituri ale bugetelor locale se claseaza, daca acesta nu poate fi
intocmit in mod complet, respectiv nu cuprinde toate elementele prevazute la
art. 6 alin. (1), din motive imputabile solicitantului, cum ar fi: netinerea la
zi a evidentei contabile, refuzul de a pune la dispozitie organelor de control
informatiile solicitate, neprezentarea tuturor documentelor solicitate de
compartimentul de specialitate in vederea definitivarii dosarului etc. Clasarea
si motivele acesteia vor fi comunicate in scris solicitantului in termen de 5
zile de la clasarea dosarului.
Art. 7
De la data comunicarii hotararii de aprobare a cererii de inlesnire la
plata impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetelor locale se
calculeaza majorari conform prevederilor legale.
Art. 8
(1) In cazul persoanelor juridice care beneficiaza de acordarea unor
esalonari la plata, atat pentru impozite, taxe si alte venituri ale bugetului
local, neachitate in termen, cat si pentru majorarile de intarziere aferente
acestora, in sume de peste 100 milioane lei pentru fiecare dintre aceste
obligatii si pentru perioade mai mari de 12 luni calendaristice, aprobarea
inlesnirilor respective va fi conditionata de depunerea unei garantii
corespunzatoare, potrivit legii.
(2) In termen de pana la 45 de zile calendaristice de la data comunicarii
aprobarii, dar nu mai tarziu de scadenta primei rate, persoanele juridice care
au beneficiat de acordarea unor astfel de inlesniri vor constitui o garantie
bancara echivalenta cu doua rate medii din esalonarea aprobata.
(3) In cazul imposibilitatii de plata a unei rate, aparuta in timpul
derularii esalonarii, aceasta rata se poate acoperi din garantia constituita,
esalonarea ramanand valabila, cu conditia ca platitorul sa isi reintregeasca
garantia pana la termenul de plata a ratei urmatoare.
Art. 9
Prin hotarare, consiliul local, Consiliul General al Municipiului Bucuresti
sau consiliul judetean, dupa caz, poate acorda inlesniri la plata obligatiilor
fata de bugetul local si in alte conditii care se considera a fi stimulative
pentru incasarea veniturilor bugetare respective.
Art. 10
(1) Nerespectarea inlesnirilor la plata, astfel cum au fost acordate,
respectiv termenul de plata, cuantumul, precum si conditiile stipulate, conduce
la pierderea valabilitatii acestora, la calcularea majorarilor de intarziere
conform legii, incepand cu data la care aceste termene si/sau conditii nu au
fost respectate, precum si la inceperea sau continuarea, dupa caz, a procedurii
de executare silita.
(2) O noua cerere de inlesnire la plata obligatiilor fata de bugetele
locale poate fi depusa numai dupa 6 luni de la data constatarii nerespectarii
inlesnirii anterioare.
Art. 11
Daca petitionarul solicita, prin cererea de inlesnire la plata impozitelor,
taxelor si a altor venituri ale bugetelor locale, reducerea sau scutirea de la
plata majorarilor de intarziere, iar din analiza intregului dosar intocmit
rezulta ca acordarea acestor inlesniri nu este oportuna, consiliul local,
Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau, dupa caz, consiliul judetean
poate hotari sa acorde o alta inlesnire, respectiv amanare sau esalonare.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 12
Sefii compartimentelor de specialitate ale autoritatilor administratiei
publice locale, abilitate sa analizeze si sa intocmeasca dosarele pentru
inlesniri la plata impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetelor
locale, vor urmari permanent tinerea evidentei acestor lucrari, stadiul
solutionarii, respectarea termenelor si vor raspunde de rezolvarea acestora in
cadrul reglementarilor legale si in termenele stabilite de acestea.
Art. 13
(1) Personalul din compartimentele de specialitate ale autoritatilor
administratiei publice locale este obligat sa tina separat evidenta cererilor
de inlesniri la plata impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetelor
locale.
(2) Pentru reducerile sau scutirile, acordate conform unor prevederi legale
speciale, la plata impozitelor sau a taxelor datorate de persoanele fizice -
pensionari, veterani de razboi, persoane cu handicap, raniti in revolutie si
altele - se va tine o evidenta separata.
Art. 14
(1) Primarul, primarul general al Capitalei sau presedintele consiliului
judetean, dupa caz, va aproba un regulament de organizare a evidentei si
controlului asupra modului de respectare a conditiilor stabilite la acordarea
inlesnirilor la plata impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetelor
locale.
(2) Personalul din compartimentele de specialitate ale autoritatilor
administratiei publice locale respective raspunde, potrivit legislatiei in
vigoare, de respectarea prevederilor prezentei hotarari.