ORDIN Nr. 2199
din 5 octombrie 2006
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si desfasurare a examenului de notar public pentru
notarii stagiari si a concursului pentru ocuparea locurilor vacante de notar
public
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 837 din 3 octombrie 2006
Având în vedere dispoziţiile
art. 16 lit. g) şi ale art. 22 din Legea notarilor publici şi a activităţii
notariale nr. 36/1995, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
ale art. 3-6 şi 14-17 din Regulamentul de punere în aplicare a Legii notarilor
publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, adoptat prin Ordinul
ministrului justiţiei nr. 710/C/1995, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 6 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 83/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 11 februarie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
desfăşurare a examenului de notar public pentru notarii stagiari şi a
concursului pentru ocuparea locurilor vacante de notar public, prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Uniunea Naţională a Notarilor Publici şi
Direcţia publicitate mobiliară, notari publici, executori, traducători şi
interpreţi vor duce la îndeplinire prevederile regulamentului prevăzut la art.
1.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului justiţiei nr. 1.117/C/2003 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi
desfăşurare a examenului de notar public pentru notarii stagiari şi a
concursului pentru ocuparea locurilor vacante de notar public, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 7 mai 2003, se abrogă.
Art. 4. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi desfăşurare a examenului de notar
public pentru notarii stagiari si a concursului pentru ocuparea posturilor vacante de notar public
TITLUL I
Examenul de notar public pentru notarii stagiari
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor
Publici, denumit în continuare Consiliul sau Consiliul Uniunii, cu acordul ministrului justiţiei, organizează anual, de regulă în perioada 1-31
octombrie, examenul de notar public pentru notarii stagiari.
(2) La examenul de notar public se pot prezenta
notarii stagiari care împlinesc 2 ani de stagiu în luna în care se susţine
examenul.
(3) La cerere, Colegiul director al Camerei Notarilor
Publici, denumit în continuare Colegiul sau Colegiul director, poate aproba participarea la examenul de notar public şi a
notarilor stagiari care au efectuat un an de stagiu până la data examenului,
dacă aceştia s-au remarcat în profesie şi anterior angajării ca notar stagiar
au exercitat şi alte funcţii de specialitate juridică, perioade care, cumulate,
să fie de cel puţin 2 ani împliniţi.
Art. 2. - (1) Preşedintele Uniunii Naţionale a
Notarilor Publici, denumit în continuare preşedintele Uniunii, cu acordul
ministrului justiţiei, stabileşte data la care se desfăşoară examenul de notar
public pentru notarii stagiari.
(2) Data susţinerii examenului şi posturile vacante
se comunică cu 30 de zile înainte de această dată, în vederea înştiinţării
candidaţilor, Camerelor Notarilor Publici, care le vor afişa la loc vizibil şi
accesibil publicului, şi se publică, în acelaşi termen, în Monitorul Oficial al
României, Partea a III-a, precum şi pe paginile de internet ale Uniunii şi ale
Ministerului Justiţiei.
(3) Cu cel puţin 15 zile înainte de data examenului,
preşedintele Uniunii stabileşte ora şi locul desfăşurării examenului. Acestea
vor fi comunicate Camerelor Notarilor Publici, care le afişează în vederea
înştiinţării candidaţilor, In acelaşi termen, ora şi locul desfăşurării
examenului se publică pe paginile de internet ale Uniunii şi ale Ministerului
Justiţiei.
(4) Examenul se desfăşoară pe parcursul a două zile,
cu o zi pauză între proba teoretică şi cea practică. Durata fiecărei probe este
de 3 ore.
Art. 3. - (1) Pentru examenul de notar public,
Consiliul Uniunii, împreună cu direcţia de specialitate din Ministerul
Justiţiei, cu consultarea unui profesor universitar de specialitate de la o
universitate acreditată, stabileşte tematica şi bibliografia cu caracter
teoretic şi practic, cu incidenţă asupra activităţii notariale, din următoarele
domenii: drept civil, dreptul familiei, drept comercial, drept internaţional
privat, procedură civilă şi notarială, drept constituţional şi legislaţie
notarială.
(2) Cu cel puţin 30 de zile înainte de data stabilită
pentru desfăşurarea examenului, Consiliul Uniunii transmite fiecărei Camere
tematica şi bibliografia, pe care acestea le vor afişa la loc vizibil şi accesibil publicului.
(3) In acelaşi termen, tematica şi bibliografia vor
fi aduse la cunoştinţă candidaţilor şi prin afişare pe paginile de internet ale
Uniunii şi ale Ministerului Justiţiei.
CAPITOLUL II
Procedura de înscriere la examen
Art. 4. - (1) După împlinirea
perioadei de stagiu, notarul stagiar este obligat să se prezinte la examenul de
notar public, cu excepţia situaţiilor temeinic justificate, apreciate ca atare
de Colegiul director. Calitatea de notar stagiar încetează de drept la data
numirii în funcţia de notar public prin ordin al ministrului justiţiei.
(2) Respingerea sau, după caz, lipsa nejustificată a
notarului stagiar la două examene consecutive de notar public atrage încetarea
contractului individual de muncă încheiat cu notarul public îndrumător şi
pierderea dreptului de a se mai prezenta la acest examen.
(3) In cazurile prevăzute la alin. (2), notarul
stagiar se va putea prezenta la examen numai după parcurgerea unei noi perioade
de stagiu.
Art. 5. - (1) Cu cel puţin 20 de zile înainte de data
examenului, notarul stagiar va depune la Camera Notarilor Publici dosarul de
înscriere la examen, care cuprinde următoarele acte care atestă îndeplinirea
condiţiilor cerute de lege:
a) cerere-tip de înscriere la examen (prevăzută în anexa nr. 1);
b) declaraţie pe propria răspundere că are numai
cetăţenia română şi nu i-a fost restrânsă capacitatea de exerciţiu, în
condiţiile legii;
c) copie legalizată de pe diploma de licenţiat în
drept;
d) extras de cazier judiciar;
e) certificat medical care să
ateste că este apt pentru exercitarea funcţiei, eliberat de o instituţie
medicală desemnată de Biroul executiv al Uniunii;
f) copie de pe contractul de muncă, avizată de
inspectoratul teritorial de muncă;
g) dovada promovării concursului de admitere ca notar stagiar;
h) referatul notarului public îndrumător;
i) copie de pe certificatul de naştere şi, dacă este
cazul, de pe cel de căsătorie;
j) dovada achitării taxei de înscriere la examen;
k) declaraţie de luare la cunoştinţă a tematicii şi
bibliografiei de examen şi a prevederilor prezentului regulament;
l) copie de pe buletin/cartea de identitate.
(2) Referatul notarului public îndrumător cu
propunerea motivată de aviz de admitere sau de respingere a cererii de
înscriere la examen va face referire la:
a) data angajării notarului stagiar;
b) conduita notarului stagiar pe perioada stagiului;
c) preocuparea pentru pregătirea profesională;
d) volumul de activitate din perioada stagiului, pe
categorii de operaţiuni şi aprecierea asupra îndeplinirii
lor.
(3) Dosarul de înscriere la examen se depune, în mod
obligatoriu, la Camera Notarilor Publici în circumscripţia căreia notarul
stagiar a efectuat stagiul.
Art. 6. - (1) Colegiul director, primind actele
stabilite la art. 5, verifică, în 48 de ore de la expirarea termenului prevăzut
la art. 5 alin. (1), îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege şi de prezentul
regulament pentru înscrierea candidatului la examenul de notar public.
(2) Colegiul hotărăşte cu majoritatea voturilor
membrilor săi admiterea sau respingerea cererii de înscriere la examen în cazul
în care constată că nu sunt îndeplinite cerinţele legale pentru participarea
candidatului la examen.
(3) In ultima zi a termenului prevăzut la alin. (1),
Colegiul întocmeşte situaţia centralizată a notarilor stagiari care s-au
înscris la examen, cu indicarea dosarelor admise sau respinse, pe care o
afişează la sediul Camerei. Candidatului respins i se eliberează, la cerere, o
copie certificată de pe avizul motivat de respingere a cererii de înscriere la examen.
(4) Impotriva avizului de respingere a cererii de
înscriere la examen notarul stagiar poate depune la Colegiu, sub sancţiunea
decăderii din drept, o contestaţie, în termen de 48 de ore de la afişarea
situaţiei centralizate prevăzute la alin. (3).
(5) In 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut
la alin. (4), Colegiul va transmite lista notarilor stagiari care au primit
aviz de înscriere la examen şi dosarele acestora, precum şi contestaţiile
formulate de cei declaraţi respinşi şi dosarele lor comisiei pentru verificarea
condiţiilor de înscriere la examen, constituită conform art. 7 lit. a).
(6) Dosarele candidaţilor admişi şi contestaţiile
formulate potrivit alin. (4) vor fi analizate de comisia pentru verificarea
condiţiilor de înscriere la examen, alcătuită potrivit art. 7 lit. a), în 3
zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (5). Comisia hotărăşte cu
majoritate de voturi asupra admisibilităţii cererii de înscriere la examenul de
notar public şi comunică, în termen de 24 de ore, situaţia centralizata a
notarilor stagiari ale căror cereri de înscriere la examen au fost admise sau
respinse, care va fi afişată de îndată la sediul fiecărei Camere şi pe pagina
de internet a Uniunii. Hotărârea comisiei prin care se soluţionează
contestaţiile formulate potrivit alin. (4) este definitivă şi se comunică de îndată
Colegiului, care o va aduce [a cunoştinţa candidatului în cauză.
(7) Impotriva avizului negativ al comisiei prevăzute
la art. 7 lit. a) candidatul poate depune contestaţie la Cameră, în termen de
48 de ore de la afişare. In 24 de ore de la expirarea termenului de depunere a
contestaţiilor, acestea vor fi înaintate comisiei pentru soluţionarea
contestaţiilor, prevăzută la art. 7 lit. b). In acelaşi termen de 24 de ore,
comisia pentru verificarea condiţiilor de înscriere la examen va înainta
comisiei prevăzute la art. 7 lit. b) dosarele candidaţilor care au formulat
contestaţie.
(8) Comisia prevăzută la art. 7 lit. b) se va
pronunţa asupra contestaţiilor în 48 de ore de la expirarea termenului prevăzut
pentru înaintarea contestaţiilor. Hotărârea comisiei este definitivă şi se
comunică de îndată Colegiului, care o va aduce la cunoştinţa candidatului în
cauză.
(9) In cazul în care se emite aviz negativ de înscriere
la examen, Colegiul va dispune prelungirea
contractului de muncă de către notarul public îndrumător.
(10) După soluţionarea contestaţiilor, comisia
prevăzută la art. 7 lit. b) întocmeşte situaţia centralizată a candidaţilor
care au primit aviz favorabil de înscriere la examen, care va fi comunicată
Camerelor, precum şi comisiei pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării
examenului.
CAPITOLUL III
Organizarea, funcţionarea şi competenţa comisiilor
constituite pentru examenul de notar public
Art. 7. - Pentru organizarea şi
desfăşurarea examenului de notar public, vor funcţiona următoarele comisii:
a) comisia pentru
verificarea condiţiilor de înscriere la examen, care
va fi alcătuită din 3 notari publici şi 2 reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei desemnaţi de ministrul
justiţiei din cadrul direcţiei de specialitate şi care va avea ca atribuţii
verificarea îndeplinirii condiţiilor de înscriere la examen de către candidaţii
pentru care Colegiul director a emis aviz favorabil şi soluţionarea
contestaţiilor formulate de către candidaţii pentru care Colegiul director a
emis aviz negativ;
b) comisia pentru
soluţionarea contestaţiilor formulate de cei
respinşi la înscrierea la examen, care va fi formată din 3 notari publici şi 2 reprezentanţi ai
Ministerului Justiţiei, alţii decât cei de la comisia prevăzută la lit. a).
Comisia va examina contestaţiile formulate conform art. 6 alin. (7);
c) comisia pentru
organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, care va fi formată din 3 notari publici şi 3 reprezentanţi ai
Ministerului Justiţiei. In funcţie de numărul candidaţilor, numărul membrilor
comisiei va putea fi mărit, păstrându-se paritatea reprezentanţilor celor două
instituţii. Comisia va avea următoarele atribuţii:
1. cu cel puţin o zi înaintea începerii probei
teoretice, afişează listele cu repartizarea pe săli a candidaţilor;
2. cu 24 de ore înaintea începerii fiecărei probe,
pregăteşte, potrivit art. 11 alin. (1), seturile de hârtie care vor fi
distribuite candidaţilor şi consemnează într-un proces-verbal numărul acestora;
la sfârşitul fiecărei probe, consemnează în procesul-verbal prevăzut la pct. 6
numărul seturilor de hârtie rămase neutilizate, pe care se înscrie menţiunea
„neutilizat";
3. verifică identitatea candidaţilor;
4. distribuie colile de examen;
5. sigilează colţurile lucrărilor, cuprinzând datele
de identificare a candidaţilor, şi aplică ştampila Uniunii şi a Ministerului
Justiţiei pe toate filele lucrărilor;
6. completează procesul-verbal cu data, ora începerii
şi ora încheierii examenului;
7. anunţă candidaţilor momentul începerii celor 3 ore,
cu precizarea că timpul de examen începe să curgă după dictarea şi scrierea de
către candidaţi a subiectelor pe colile de hârtie puse la dispoziţie de
organizatori;
8. cu 30, respectiv 15 minute
înainte de expirarea timpului de examen, anunţă candidaţilor timpul efectiv
rămas;
9. supraveghează candidaţii în timpul examenului şi
asigură respectarea tuturor condiţiilor de organizare şi desfăşurare a
examenului, stabilite prin prezentul regulament.
La predarea lucrărilor, comisia pentru organizarea şi
supravegherea desfăşurării examenului va verifica dacă ştampilele sunt aplicate
corect, dacă datele de identificare a candidatului nu sunt vizibile şi va solicita acestuia să semneze
borderoul de predare a lucrării. După ce vor fi amestecate, lucrările vor fi numerotate
în spaţiul anume delimitat pe prima filă a lucrării, începând cu cifra 1 (unu),
fără a fi desfăcute colţurile, şi vor fi predate comisiei de examinare, pe bază
de proces-verbal semnat de toţi membrii comisiei pentru organizarea şi
supravegherea desfăşurării
examenului şi de preşedintele comisiei de examinare;
d) comisia de examinare, constituită în vederea elaborării subiectelor şi notării
lucrărilor, care va fi formată din: un membru al Consiliului Uniunii, un
reprezentant al Ministerului Justiţiei desemnat prin ordin al ministrului
justiţiei, un membru al corpului didactic din învăţământul superior de
specialitate şi 2 notari publici desemnaţi de Consiliul Uniunii dintre notarii
propuşi de Camere.
Preşedintele comisiei de examinare, care este reprezentantul
Consiliului Uniunii, este şi preşedintele examenului. Acesta nu participă la
notarea lucrărilor şi are ca atribuţii supravegherea organizării şi
desfăşurării activităţii tuturor comisiilor prevăzute de prezentul regulament,
cu excepţia celor date în sarcina preşedintelui comisiei prevăzute la lit. e),
convoacă la termenele prevăzute de prezentul regulament comisiile prevăzute la
art. 7 şi întocmeşte centralizatorul nominal final prevăzut în anexa nr. 8 şi
lista cuprinzând rezultatele finale prevăzută în anexa nr. 9.
Atribuţiile comisiei de examinare sunt cele prevăzute
la art. 9-16;
e) comisia de soluţionare
a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor,
care va fi formată din 2 notari publici, un membru al corpului didactic din
învăţământul superior de specialitate şi 2 reprezentanţi ai Ministerului
Justiţiei, alţii decât cei care fac parte din comisia menţionată la lit. b).
Preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor
este desemnat dintre notarii publici. Comisia de soluţionare a contestaţiilor
are atribuţiile prevăzute la art. 17 şi 18.
Preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor
nu participă la notarea lucrărilor şi are ca atribuţii supravegherea
desfăşurării activităţii comisiei.
Art. 8. - (1) Componenţa comisiilor prevăzute în
prezentul regulament se stabileşte, prin hotărâre a Consiliului Uniunii, dintre
notarii publici desemnaţi de fiecare Cameră, reprezentanţii Ministerului
Justiţiei desemnaţi prin ordin al ministrului justiţiei şi membri ai corpului
didactic din învăţământul superior de specialitate, în condiţiile prevăzute de
prezentul regulament.
(2) In vederea constituirii comisiei de examinare,
fiecare Cameră va desemna un notar public cu cel puţin 10 ani vechime în
profesie.
(3) Comisiile prevăzute la art. 7 vor avea în
componenţă şi câte 3 membri supleanţi, dintre care unul va fi reprezentantul
Ministerului Justiţiei, care vor avea atribuţiile comisiilor din care fac
parte. Aceştia vor fi convocaţi de către preşedintele concursului dacă unul
dintre membrii titulari ai comisiilor se află în imposibilitate de a se
prezenta.
CAPITOLUL IV
Stabilirea subiectelor şi desfăşurarea examenului
Art. 9. - (1) Cu cel mult 24 de ore înaintea începerii probei teoretice, comisia de examinare formează 20 de seturi
a câte 5 subiecte din tematica şi bibliografia stabilite potrivit art. 3 alin.
(1). Fiecare set va cuprinde, în mod obligatoriu, două subiecte din dreptul
civil.
(2) Cu cel mult 24 de ore
înaintea susţinerii probei practice, comisia prevăzută la alin. (1) formează 20
de seturi a câte 5 subiecte.
(3) Seturile de subiecte pentru ambele probe se
semnează de toţi membrii comisiei de examinare, se introduc în plicuri care se
sigilează şi se ştampilează atât cu ştampila Uniunii, cât şi cu cea a
Ministerului Justiţiei, apoi se depozitează luându-se măsurile de siguranţă ce
se impun. Asigurarea şi răspunderea pentru securitatea subiectelor revin
preşedintelui examenului.
Art. 10. - (1) La ora stabilită
pentru începerea probelor de examen, preşedintele comisiei de examinare, în
prezenţa membrilor comisiei, prezintă candidaţilor cele 20 de plicuri cu
seturile de subiecte şi invită un candidat să extragă unul dintre plicurile cu
subiecte. După extragere se încheie procesul-verbal, cu menţionarea
subiectelor, care va fi semnat de toţi membrii comisiei pentru organizarea şi
supravegherea desfăşurării examenului şi ai comisiei de examinare, precum şi de
candidatul care a extras plicul cu subiecte.
(2) După ora stabilită pentru
începerea examenului, accesul candidaţilor şi al oricăror alte persoane în sala
de examen este interzis. După această oră, candidatul care părăseşte sala de
examen va preda lucrarea, neavând posibilitatea să revină în sală pentru
continuarea examenului. In cazuri excepţionale, candidatul poate părăsi sala de
examen însoţit de un membru al comisiei pentru organizarea şi supravegherea
desfăşurării examentului.
(3) După intrarea în sală, candidaţilor le este
interzisă deţinerea sau folosirea vreunei surse de informare, a telefoanelor
mobile sau a oricăror alte mijloace de comunicare la distanţă.
(4) Nerespectarea dispoziţiilor alin. (3) atrage
eliminarea din examen. Comisia pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării
examenului, constatând deţinerea sau utilizarea unor surse de informare
nepermise (inspirarea din anumite materiale, din lucrările celorlalţi
candidaţi, transmiterea informaţiilor de la distanţă etc), va elimina
candidatul din sală, va înscrie pe lucrare menţiunea „anulat" şi va
consemna cele întâmplate în procesul-verbal.
Art. 11. - (1) Lucrările vor fi redactate, sub
sancţiunea anulării, doar pe seturile de hârtie asigurate de Uniune, purtând pe
fiecare filă, în colţul din stânga sus, ştampila acesteia şi a Ministerului
Justiţiei, aplicate, fiecare, pe semnătura câte unuia dintre reprezentanţii
celor două instituţii. Prima filă, al cărei model este prevăzut în anexa nr.
11, după înscrierea numelui, prenumelui şi a Camerei în colţul din dreapta, va
fi lipită în faţa candidatului de către unul dintre membrii comisiei pentru
organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului, astfel încât datele
înscrise să nu poată fi identificate, şi se va aplica ştampila Uniunii şi cea a
Ministerului Justiţiei. Spaţiile libere din cuprinsul şi de la sfârşitul
lucrării se barează la predarea acesteia de către unul dintre membrii comisiei
pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului.
(2) La expirarea timpului alocat probei, candidatul
are obligaţia de a preda lucrarea comisiei pentru organizarea şi supravegherea
desfăşurării examenului, semnând borderoul de predare a lucrărilor, în care se
va menţiona şi numărul paginilor scrise ale lucrării predate.
(3) După predarea lucrării, candidatul va părăsi sala
de examen. Revenirea acestuia în sală este interzisă până la încheierea tuturor
formalităţilor de examen. In sala de examen vor rămâne cel puţin 3 candidaţi
până la predarea lucrării de către ultimul dintre aceştia.
CAPITOLUL V
Notarea lucrărilor teoretice şi practice
Art. 12. - (1) După comunicarea subiectelor, comisia de
examinare se întruneşte în plen şi stabileşte baremul de notare, având în
vedere complexitatea şi gradul de dificultate ale fiecărui subiect. Baremul de
notare pentru fiecare dintre cele 5 subiecte se va stabili, cu majoritate de
voturi, între 1 şi 3 puncte (fracţiuni sau puncte întregi), în raport de
complexitatea subiectului, astfel încât suma punctelor acordate prin barem
celor 5 subiecte să fie 10.
(2) Baremul va fi afişat la expirarea timpului de
examen pentru consultarea de către candidaţi.
Art. 13. - (1) La finalul fiecărei probe, după
preluarea lucrărilor pe bază de proces-verbal de la comisia pentru organizarea
şi supravegherea desfăşurării examenului, membrii comisiei de examinare încep
notarea acestora conform baremului întocmit. Predarea-primirea lucrărilor se
face în prezenţa tuturor membrilor celor două comisii. Preşedintele examenului
repartizează lucrările pe corectori, astfel încât fiecare lucrare să fie
corectată independent de 2 membri ai comisiei de examinare şi apreciată separat
cu note de la 1 la 10, conform baremului de corectare. Unul dintre cei 2
corectori va fi, în mod obligatoriu, notar public.
(2) Fiecare corector trece în borderoul de notare
prevăzut în anexa nr. 2, sub semnătură, punctajul acordat la fiecare subiect şi
nota lucrării, reprezentând suma punctajelor acordate la cele 5 subiecte.
(3) Nota finală a lucrării este media aritmetică a
notelor acordate de cei 2 corectori, care se înscrie în centralizatorul comun
prevăzut în anexa nr. 3, semnat de aceştia şi, după caz, de cel de-al treilea
corector. In situaţia în care nota finală este cuprinsă între 0 şi 1, aceasta
va fi 1.
(4) Preşedintele examenului verifică borderourile
celor 2 corectori şi semnalează diferenţele mai mari de un punct dintre notele
acordate de aceştia. In acest caz, solicită recorectarea lucrării de un al
treilea corector, membru al comisiei de examinare, astfel încât unul dintre
corectori să fie reprezentantul Ministerului Justiţiei. Nota finală este media
aritmetică a notelor acordate de cei 3 corectori şi va fi trecută în
centralizatorul comun prevăzut în anexa nr. 3.
(5) Subdiviziunile rezultate din calculul mediilor sau
din oricare alte situaţii se neglijează la nivelul sutimilor, atunci când
acestea sunt până la 0,05, şi se întregesc la nivelul zecimilor, când sunt
egale sau peste 0,05.
(6) Inainte de deschiderea lucrării, nota finală va
fi trecută pe lucrare, în spaţiul anume delimitat, sub semnătură, de către
preşedintele comisiei de examinare, cu pix sau stilou.
Art. 14. - (1) Media generală a candidatului este media
aritmetică dintre nota finală la proba teoretică şi nota finală la proba
practică.
(2) Media minimă de promovare este 7,00, fără ca nota
obţinută la fiecare dintre probe să fie mai mică de 5,00.
Art. 15. - (1) Candidaţii care efectuează pe lucrare
însemnări evidente în scopul identificării vor fi sancţionaţi prin anularea
lucrării, care nu se mai notează. Menţiunea „anulat" se va înscrie atât pe
lucrare, cât şi pe borderoul de notare şi centralizatoare.
(2) Lucrările apreciate ca având însemnări ca cele
menţionate la alin. (1) nu se vor deschide decât după stabilirea acestei
situaţii cu votul majorităţii membrilor comisiei de examinare.
Art. 16. - (1) După terminarea notării lucrărilor şi a
întocmirii centralizatorului comun al lucrărilor prevăzut în anexa nr. 3,
preşedintele comisiei de examinare, în prezenţa tuturor membrilor, dezlipeşte
colţurile lucrărilor în ordinea numerotării. La fiecare lucrare se citeşte
numărul acesteia, numele şi prenumele candidatului şi nota obţinută la fiecare
probă, întocmindu-se centralizatorul nominal prevăzut în anexa nr. 4, care va
fi semnat de toţi membrii comisiei de examinare.
(2) Pe baza centralizatorului nominal se întocmeşte
lista cuprinzând rezultatele examenului, prevăzută în anexa nr. 5, care va fi
semnată pe fiecare filă de preşedintele comisiei de examinare. In listă se vor
menţiona, pentru fiecare candidat,
notele la proba teoretică şi practică şi media generală obţinută.
(3) Lista prevăzută la alin. (2) va fi transmisă în
termen de 24 de ore de la finalizare Camerelor la care s-a depus cererea de
înscriere la examen, care o vor afişa la sediul lor, la loc vizibil şi
accesibil publicului, întocmind proces-verbal, cu precizarea datei şi a orei la
care a fost afişată, In acelaşi termen, lista se va publica pe pagina de
internet a Uniunii.
(4) Lucrările de examen împreună cu borderourile,
centralizatoarele şi lista vor fi păstrate de către preşedintele comisiei de
examinare împreună cu directorul Uniunii, la sediul Uniunii, în locuri de
depozitare sigilate, până la întrunirea comisiei pentru organizarea şi
supravegherea desfăşurării examenului. Locul de
depozitare va fi desigilat în prezenta tuturor membrilor comisiei, potrivit
art. 18 alin. (1).
CAPITOLUL VI
Soluţionarea contestaţiilor
Art. 17. - (1) După afişarea rezultatelor, candidaţii
nemulţumiţi de nota obţinută la oricare dintre probe pot face contestaţie, în
termen de 5 zile lucrătoare de la data afişării rezultatelor, la sediul
Camerei, sub sancţiunea decăderii din acest drept.
(2) Termenul de 5 zile începe să curgă din ziua
afişării rezultatelor şi se sfârşeşte în cea de-a cincea zi, la ora la care se
termină programul de lucru al Camerei.
(3) Contestaţiile se depun la Camera la care
candidatul a depus dosarul de înscriere, menţionându-se pe acestea numărul şi
data înregistrării.
(4) In 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut
la alin. (1), Camerele vor comunica Consiliului Uniunii toate contestaţiile,
menţionând data şi ora înregistrării.
Art. 18. - (1) In termen de 48 de ore de la primirea
contestaţiilor, preşedintele examenului va solicita întrunirea comisiei pentru
organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului. Comisia va selecta
lucrările cu privire la care s-au formulat contestaţii şi le va resigila prin
aplicarea unor etichete, astfel încât să nu se poată distinge identitatea
candidatului, numărul lucrării şi nota acordată de comisia de examinare.
Lucrările a căror notare a fost contestată vor fi amestecate şi renumerotate.
Preşedintele examenului nu participă la activitatea de resigilare a lucrărilor
a căror notare a fost contestată.
(2) Preşedintele examenului va preda lucrările
preşedintelui comisiei de soluţionare a contestaţiilor, constituită conform
art. 7 lit. e), pe bază de proces-verbal semnat de aceştia.
(3) Comisia de soluţionare a contestaţiilor va analiza
şi va soluţiona toate contestaţiile în termen de 5 zile de la expirarea
termenului prevăzut la alin. (1).
(4) Preşedintele comisiei de soluţionare a
contestaţiilor repartizează lucrările pe corectori, astfel încât fiecare
lucrare să fie corectată independent de 2 membri corectori ai comisiei şi
apreciată separat, conform baremului de corectare. Unul dintre cei 2 corectori
va fi, în mod obligatoriu, notar public.
(5) Fiecare corector trece în borderoul de notare
prevăzut în anexa nr. 2, sub semnătură, punctajul acordat.
(6) Nota finală a lucrării a cărei notare a fost
contestată este media aritmetică a notelor acordate de cei 2 corectori, care se
înscrie în centralizatorul comun contestaţii prevăzut în anexa nr. 6, semnat de
aceştia şi, după caz, de către cel de-al treilea corector, membru al comisiei
de soluţionare a contestaţiilor.
(7) Preşedintele comisiei de soluţionare a
contestaţiilor verifică borderourile celor 2 corectori şi, dacă sesizează
diferenţe mai mari de un punct între notele acordate de aceştia, solicită
recorectarea lucrărilor de către un al treilea corector, membru al comisiei,
astfel încât unul dintre cei 3 corectori să fie reprezentantul Ministerului
Justiţiei. Nota finală este media aritmetică a notelor acordate de cei 3
corectori şi va fi trecută în centralizatorul comun contestaţii prevăzut în
anexa nr. 6.
(8) Comisia de soluţionare a contestaţiilor,
reexaminând lucrarea, nu poate micşora nota iniţială obţinută de candidat. In
situaţia în care, în urma analizării contestaţiei, nota obţinută de candidat
este inferioară notei acordate iniţial, contestaţia va fi respinsă.
(9) Candidaţii admişi iniţial nu pot fi declaraţi
respinşi după soluţionarea contestaţiilor.
(10) Soluţia dată de comisie este definitivă şi se
afişează pe pagina de internet a Uniunii. Aceasta va fi comunicată Camerei la
care a fost depusă contestaţia, care o afişează la sediul său.
(11) Dispoziţiile art. 16 se aplică în mod
corespunzător, completându-se centralizatorul nominal prevăzut în anexa nr. 7.
CAPITOLUL VII
Validarea rezultatelor
Art. 19. - (1) In termen de cel
mult 10 zile de la soluţionarea contestaţiilor, Consiliul Uniunii va proceda la
validarea rezultatelor examenului, pe care le va publica pe pagina de internet
a Uniunii. Acestea vor fi comunicate, în termen de 48 de ore, Camerelor la care
s-au depus cererile de înscriere la examen.
(2) In termen de cel mult 10 zile de la validarea
rezultatelor examenului, Colegiul director îi va convoca pe candidaţii admişi
şi va proceda la repartizarea acestora. Candidaţii îşi exprimă opţiunea pentru
locurile vacante existente la nivelul Camerei unde şi-au depus cererile de
înscriere la examen, în ordinea mediilor, în scris, în faţa Colegiului,
completând cererea prevăzută în anexa nr. 12.
(3) La medii egale are prioritate candidatul care a
obţinut media cea mai mare la proba practică, iar dacă egalitatea persistă, are
prioritate, în următoarea ordine:
a) candidatul care a obţinut note mai mari la
colocviile de stagiu;
b) candidatul care are activitate mai îndelungată de
la obţinerea licenţei;
c) candidatul care a obţinut
o medie mai mare la examenul de licenţă.
(4) După repartizare, candidatul va depune la Cameră
cererea de numire în funcţia de notar public, adresată ministrului justiţiei,
prevăzută în anexa nr. 10, cu menţionarea circumscripţiei şi a localităţii unde
a fost repartizat, care va fi înaintată în termen de cel mult 10 zile de la
data repartizării Consiliului Uniunii.
(5) Procedura de repartizare a candidaţilor se va
consemna de către Colegiul director într-un proces-verbal.
TITLUL II
Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de notar
public
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 20. - (1) Prevederile prezentului titlu sunt
aplicabile candidaţilor care au exercitat cel puţin 5 ani funcţii de
specialitate juridică până la data concursului.
(2) Verificarea cunoştinţelor profesionale se face prin
concurs organizat în condiţiile prevăzute de prezentul regulament.
CAPITOLUL II
Procedura de înscriere la concurs
Art. 21. - (1) Data concursului se stabileşte de către
Consiliul Uniunii, cu acordul ministrului justiţiei, astfel încât acesta să aibă
loc după finalizarea examenului de notar public. In vederea înştiinţării
candidaţilor, posturile vacante şi data concursului se comunică cu cel puţin 30
de zile înainte de această dată Camerelor Notarilor Publici, care le vor afişa
la sediul acestora, la loc vizibil şi accesibil publicului. In acelaşi termen,
posturile vacante şi data susţinerii concursului se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea a III-a, precum şi pe paginile de internet ale
Uniunii şi Ministerului Justiţiei.
(2) In vederea înscrierii, cu cel puţin 20 de zile
înainte de data concursului, candidatul va depune la sediul Camerei în
circumscripţia căreia îşi are domiciliul următoarele acte:
a) cerere-tip de înscriere la concurs, conform anexei
nr. 1A;
b) declaraţie pe propria răspundere, în sensul că are
numai cetăţenia română şi nu i-a fost restrânsă capacitatea de exerciţiu, în
condiţiile legii;
c) copie legalizată de pe diploma de studii;
d) extras de cazier judiciar;
e) certificat medical care să ateste deplina
capacitate de muncă, eliberat de o instituţie medicală, desemnată de Biroul
executiv al Uniunii;
f) copie de pe contractul de muncă, certificată
pentru conformitate la primirea dosarului (pentru avocaţi, adeverinţă eliberată
de baroul de avocaţi), sau, după caz, de pe carnetul de muncă ori alte dovezi
din care să rezulte că a exercitat timp de 5 ani funcţii de specialitate
juridică;
g) recomandare de la ultimul loc de muncă;
h) dovada achitării taxei de înscriere
la concurs;
i) declaraţie de luare la cunoştinţă a tematicii şi a
bibliografiei, precum şi a prevederilor prezentului regulament;
j) copie de pe buletinul/cartea de identitate.
Art. 22. - (1) Dosarele candidaţilor vor fi transmise
comisiei pentru verificarea condiţiilor de înscriere la concurs, cu cel puţin
15 zile înainte de data desfăşurării acestuia.
(2) Comisia va verifica dosarele candidaţilor, va
hotărî cu majoritate de voturi asupra admisibilităţii înscrierii la concursul
de notar public şi va comunica fiecărei Camere, cu cel puţin 10 zile înainte de
data concursului, situaţia centralizată a candidaţilor admişi sau respinşi,
însoţită de hotărârea de respingere a cererii de înscriere la concurs, motivată
pentru fiecare caz în parte. In termen de 24 de ore de la primire, Camerele vor
afişa la sediul lor situaţia centralizată a candidaţilor care s-au înscris la
concurs, cu indicarea dosarelor admise sau respinse. Candidatului respins, la
cerere, i se eliberează o copie certificată a avizului motivat de respingere a cererii de înscriere la concurs.
(3) Impotriva hotărârii comisiei cu privire la
respingerea cererii de înscriere la concurs candidatul poate depune contestaţie
la Cameră în termen de 48 de ore de la afişare. Contestaţiile vor fi înaintate,
în 24 de ore de la expirarea termenului de depunere a contestaţiilor, comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor
formulate de candidaţii respinşi.
(4) Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor
formulate de cei respinşi la înscrierea la concurs se va pronunţa în 48 de ore
de la expirarea termenului de înaintare a contestaţiilor, hotărârea acesteia
fiind definitivă, comunicându-se de îndată candidatului şi Camerei. După
soluţionarea contestaţiilor, comisia prevăzută la art. 7 lit. b) întocmeşte
situaţia centralizată a candidaţilor care au primit aviz favorabil de înscriere
la concurs.
CAPITOLUL III
Tematica şi notarea lucrărilor. Organizarea şi desfăşurarea concursului.
Soluţionarea contestaţiilor. Validarea
rezultatelor. Comisii
Art. 23. - Prevederile art. 3
şi 7-18 se aplică în mod corespunzător.
Art. 24. - (1) In termen de cel mult 10 zile de la
soluţionarea contestaţiilor, Consiliul Uniunii va proceda la validarea
rezultatelor concursului, pe care le va publica pe pagina de internet a Uniunii
şi le va comunica acelor Camere la care s-au depus
cererile de înscriere la concurs, în termen de 48 de ore.
(2) In termen de cel mult 10 zile de la comunicarea
hotărârii de validare a rezultatelor concursului, Biroul executiv al Uniunii îi
va convoca pe candidaţii admişi şi va proceda la repartizarea acestora.
Candidaţii îşi exprimă opţiunea pentru locurile vacante existente la nivel
naţional, în ordinea mediilor, în scris, în faţa Colegiului, completând cererea
prevăzută în anexa nr. 12.
(3) La medii egale are
prioritate candidatul care a obţinut media cea mai mare la proba practică. Dacă
egalitatea se menţine, ordinea de prioritate va fi următoarea:
a) candidatul care are titlul de doctor în drept;
b) candidatul care are activitate mai îndelungată în
funcţii de specialitate juridică;
c) candidatul care a obţinut o medie mai mare la
examenul de licenţă.
(4) După repartizare, candidatul va depune la Uniune
cererea de numire în funcţia de notar public, adresată ministrului justiţiei,
prevăzută în anexa nr. 10, cu menţionarea circumscripţiei şi a localităţii unde
a fost repartizat.
(5) Procedura de repartizare a candidaţilor se va
consemna de către Consiliul Uniunii într-un proces-verbal.
(6) La repartizarea candidaţilor admişi va participa,
în calitate de observator, un reprezentant al Ministerului Justiţiei, desemnat
de ministrul justiţiei. In termen de 3 zile de la expirarea termenului prevăzut
la art. 24 alin. (2), observatorul va întocmi un raport pe care îl va înainta
ministrului justiţiei.
TITLUL III
Dispoziţii finale comune
Art. 25. - In 3 zile de la expirarea termenului
prevăzut la art. 19 alin. (2) şi la art. 24 alin. (2), preşedintele Uniunii va
înainta ministrului justiţiei propunerile de numire în funcţie a notarilor
publici, însoţite de hotărârea de validare a rezultatelor examenului sau
concursului, procesele-verbale prevăzute la art. 19 alin. (5) şi la art. 24
alin. (5), împreună cu opţiunile exprimate de candidaţii admişi, cererile de
numire în funcţia de notar public, precum şi copia
dosarelor de înscriere a acestora la examen sau concurs.
Art. 26. - Membrii comisiilor prevăzute de prezentul
regulament vor beneficia de indemnizaţie, stabilită de Consiliul Uniunii, şi de
contravaloarea transportului şi a cazării.
Art. 27. - Candidaţii îşi vor asigura cazarea şi
transportul şi vor suporta personal contravaloarea acestora.
Art. 28. - (1) Cuantumul şi destinaţia taxei de
înscriere la examen sau concurs şi condiţiile de plată se stabilesc de către
Consiliul Uniunii.
(2) Taxele de înscriere la examen
sau concurs se fac venit la bugetul Uniunii, fără a putea fi folosite înainte
de finalizarea examenului sau concursului. In cazul în care un candidat nu se
prezintă la nicio probă de examen sau de concurs, acestuia îi vor fi restituite
integral taxele de înscriere.
Art. 29. - Orice modificare sau completare a
dispoziţiilor prezentului regulament se va face prin ordin al ministrului
justiţiei, după consultarea Uniunii.
Art. 30. - Prezentul regulament intră în vigoare la
data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 31. - Anexele nr. 1, 1A şi 2 - 12 fac parte
integrantă din prezentul regulament.
ANEXA Nr. V) la regulament
Domnule/Doamnă preşedinte,
Subsemnatul/Subsemnata
..............................................................................., născut/născută în localitatea .......................................... la data de .............................,
cu domiciliul în
.................................................................................,
solicit înscrierea la examenul de notar public pentru
notarii stagiari în vederea ocupării unui post de notar public în circumscripţia Camerei Notarilor Publici .........................................
.............................. ..................................................................................
.
(denumirea Camerei Notarilor Publici)
Data
Semnătura
……………
…………………
Domnului/Doamnei preşedinte al Uniunii Naţionale a
Notarilor Publici
*) Se va completa de către notarii stagiari care se
înscriu la examenul de notar public.
ANEXA Nr. 1A*) la regulament
Domnule/Doamnă preşedinte,
Subsemnatul/Subsemnata .........................................................., născut/născută în localitatea ................................. la data de
...................................., cu domiciliul în
..............................................................................,
solicit înscrierea la concursul pentru dobândirea
calităţii de notar public în vederea ocupării oricărui post vacant de notar
public dintre posturile existente la nivel naţional, publicate în Monitorul
Oficial al României, Partea a III-a.
Data Semnătura
………………….
……………………….
Domnului/Doamnei preşedinte al Uniunii Naţionale a
Notarilor Publici
*) Se va completa de către candidaţii care se înscriu
la concursul pentru ocuparea posturilor vacante de notar public.
ANEXA Nr. 2 la regulament
BORDEROU DE NOTARE*)
(I) PROBA TEORETICĂ/(II) PROBA
PRACTICĂ
Data ..............................
Numărul lucrării
|
Subiectul 1
|
Subiectul 2
|
Subiectul 3
|
Subiectul 4
|
Subiectul 5
|
Total
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Corector,
..............................
(numele şi prenumele)
Semnătura
..........................
*) Se completează de fiecare corector şi, dacă este
cazul, de al treilea corector în condiţiile art. 13 alin. (4) şi ale art. 18
alin. (7) din regulament.
ANEXA Nr. 3 la regulament
CENTRALIZATOR COMUN
(I) PROBA TEORETICĂ/(II)
PROBA PRACTICĂ
Data ..............................
Numărul de ordine al lucrării
|
|
Notă
|
|
Nota lucrării
|
Corector 1
|
Corector 2
|
Corector 3*)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Corectori, Semnături Preşedinte,
...........................
............................ ............................
............................
............................
(numele şi prenumele)
*) Se completează numai în condiţiile prevăzute la art.
13 alin. (4) şi la art. 23 coroborat cu art. 13 alin. (4) din regulament.
ANEXA Nr. 4 la regulament
CENTRALIZATOR NOMINAL
Data ..................................
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
1. Proba teoretică
|
II. Proba
practică
|
Media generală
|
Numărul de ordine al lucrării
|
Nota lucrării
|
Numărul de ordine al lucrării
|
Nota lucrării
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Corectori, Semnături Preşedinte,
...........................
............................ ............................
............................
............................
(numele şi prenumele)
ANEXA Nr. 5 la regulament
LISTA
cuprinzând rezultatele examenului/concursului
Data ....................................
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
1. Proba teoretică
|
II. Proba
practică
|
Media generală
|
Notă
|
Notă
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Corectori, Semnături Preşedinte,
...........................
............................ ............................
............................
............................
(numele şi prenumele)
ANEXA Nr. 6 la regulament
CENTRALIZATOR COMUN CONTESTAŢII
(I) PROBA TEORETICĂ/(II)
PROBA PRACTICĂ
Data .......................................
Numărul de ordine al lucrării
|
|
Notă
|
|
Nota finală
|
Corector 1
|
Corector 2
|
Corector 3*)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Corectori, Semnături Preşedinte,
...........................
............................ ............................
............................
............................
(numele şi prenumele)
*) Se completează numai în condiţiile prevăzute la art.
13 alin. (4) şi la art. 23 coroborat cu art. 13 alin. (4) din regulament.
ANEXA Nr. 7 la regulament
CENTRALIZATOR NOMINAL
la soluţionarea contestaţiilor
Data .......................................
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
1. Proba teoretică
|
II. Proba
practică
|
Numărul de ordine al lucrării
|
Nota finală
după contestaţie
|
Numărul de ordine al lucrării
|
Nota finală
după contestaţie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Corectori, Semnături Preşedinte,
...........................
............................ ............................
............................
............................
(numele şi prenumele)
ANEXA Nr. 8 la regulament
CENTRALIZATOR NOMINAL FINAL
Data .................................
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
Nota la proba teoretică
|
Nota la proba practică
|
Media generală finală
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Preşedintele concursului,
……………………………..
ANEXA Nr. 9 la regulament
LISTA
cuprinzând rezultatele finale ale
examenului/concursului, după soluţionarea contestaţiilor
Data .................................
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
1. Proba teoretică
|
II. Proba
practică
|
Media generală
|
Nota finală
|
Nota finală
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Preşedintele concursului,
…………………………….
ANEXA Nr. 10 la regulament
Domnule/Doamnă ministru,
Subsemnatul/Subsemnata ..................................................., născut/născută în localitatea ............................. la
data de ...................., fiul/fiica lui .................... şi al/a
...................., cu domiciliul în ........................,
vă rog ca, în temeiul art. 17 din Legea notarilor
publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, cu modificările şi completările
ulterioare, să aprobaţi
numirea subsemnatului/subsemnatei în funcţia de notar public în circumscripţia Judecătoriei
..............................., localitatea ..............................,
din cadrul Camerei Notarilor Publici
............................................. .
Data
Semnătura
....................... ...................................
Domnului/Doamnei ministru al justiţiei
ANEXA Nr. 11 la regulament
Numele ...............................................
Prenumele .............................................
Camera Notarilor
Publici ...................................................
|
Numărul lucrării
....................................
Nota finală
............................................
Semnătura preşedintelui
Comisiei de examinare .........................
|
CONTESTAŢII
Numărul lucrării .....................................
Nota finală .............................................
Semnătura preşedintelui
comisiei de soluţionare
a contestatiilor ......................................
|
ANEXA Nr. 12 la regulament
Domnule/Doamnă preşedinte,
Subsemnatul/Subsemnata
........................................., născut/născută la data de
........................ în
localitatea ....................................., fiul/fiica lui
........................... şi al/a .........................,
cu domiciliul în
................................................................., având media
.............................., optez pentru ocuparea unui post vacant de notar public în circumscripţia Judecătoriei
................................, localitatea ...................., din cadrul Camerei Notarilor Publici
.............................................. .
Data
Semnătura
.................. .................................
Domnului/Doamnei preşedinte al Colegiului
director/Uniunii Naţionale a Notarilor Publici