HOTARARE Nr.
342 din 30 octombrie 2008
privind Norma pentru
Finantarea proiectelor prioritare, in numele si in contul statului
(NI-FIN-07-II/0)
ACT EMIS DE:
COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI,GARANTII SI ASIGURARI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 754 din 7 noiembrie 2008
In baza Hotărârii Guvernului nr. 534/2007 privind
înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea
operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de
Export-lmport a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu
modificările şi completările ulterioare, luând în analiză propunerea privind
Norma pentru Finanţarea proiectelor prioritare în numele şi în contul statului
(NI-FIN-07-II/0) şi ţinând seama de:
- Legea nr. 96/2000 privind
organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-lmport a României EXIMBANK - S.A.,
republicată;
- Nota nr. 762 din 28 octombrie 2008 întocmită de Banca
de Export-lmport a României EXIMBANK - S.A.;
- discuţiile şi propunerile formulate în şedinţa din
data de 30 octombrie 2008 de către membrii Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări,
Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi
Asigurări, întrunit în plenul şedinţei din ziua de
30 octombrie 2008, hotărăşte:
Articol unic. - Se aprobă Norma pentru Finanţarea proiectelor
prioritare în numele şi în contul statului (NI-FIN-07-II/0), conform anexei care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
p. Preşedintele Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări,
Carmen Radu
ANEXA
NORMĂ
pentru Finanţarea proiectelor prioritare în numele
şi în contul statului (NI-FIN-07-II/0)
Prezenta normă este elaborată în conformitate cu Legea
nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a
României EXIMBANK - S.A., republicată1, cu Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea,
atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea
operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de
Export-lmport a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului2, cu modificările şi completările
ulterioare.
CAPITOLUL I
Obiectul finanţării
Art. 1. - Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., denumită în continuare EximBank,
acordă operatorilor economici finanţări în lei, în
numele şi în contul statului, destinate susţinerii proiectelor prioritare,
inclusiv a celor care beneficiază de finanţare din fonduri structurale
europene. Finanţările pentru proiecte prioritare acordate de EximBank în numele
şi în contul statului vor susţine cu precădere proiectele din sectoarele de
activitate productivă şi servicii, cu valoare adăugată mare şi impact asupra
creşterii competitivităţii, precum şi activitatea de export.
Art. 2. - Prezenta normă reglementează acordarea de
către EximBank, în numele şi în contul statului, a finanţărilor în lei a
proiectelor prioritare şi a activităţilor pentru:
a) dezvoltarea infrastructurii;
b) dezvoltarea utilităţilor de
interes public;
c) dezvoltarea regională;
d) susţinerea activităţii de cercetare-dezvoltare;
e) protecţia mediului înconjurător;
f) ocuparea şi formarea personalului;
g) susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi
mijlocii;
h) export.
Art. 3. - (1) Pentru finanţarea
acordată conform prezentei norme, EximBank acţionează în numele şi în contul
statului, ca administrator al fondurilor statului. Sursa de finanţare a acestor
operaţiuni este, potrivit art. 10 lit. c) din Legea nr. 96/2000 privind
organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-lmport a României EXIMBANK - S.A.,
republicată, „fondul destinat stimulării operaţiunilor de comerţ exterior,
precum şi pentru finanţarea, cofinanţarea şi refinanţarea activităţilor de
dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes public, dezvoltare
regională, susţinere a activităţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului
înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a
întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale".
(2) Fondul prevăzut la alin. (1) va putea fi angajat în
limita maximă de expunere stabilită de Comitetul Interministerial de Finanţări,
Garanţii şi Asigurări, denumit în continuare C.I.F.G.A.
CAPITOLUL II
Descrierea finanţării
Art. 4. - Finanţarea pentru
proiecte prioritare nu este o măsură de natura ajutorului de stat şi respectă
prevederile legislaţiei comunitare care exclud existenţa ajutorului de stat,
respectiv:
a) operatorul economic nu se află în dificultate
financiară;
b) operatorul economic este, în
principiu, capabil să obţină un credit/o garanţie în condiţii de piaţă de pe
pieţe financiare, fără intervenţia statului;
c) acordarea finanţării se
realizează pe baza evaluării riscurilor generate de operaţiune, astfel încât
comisioanele plătite de operatorul economic să asigure autofinanţarea schemei
de finanţare;
d) comisioanele plătite de operatorul economic acoperă
atât riscurile obişnuite asociate cu acordarea finanţării, cât şi costurile
administrative şi permit obţinerea unui randament normal al capitalului
iniţial;
e) schema de acordare a
finanţărilor pentru proiecte prioritare va fi analizată cel puţin o dată pe an.
Art. 5. -In cazul proiectelor de investiţii, finanţarea
pentru proiecte prioritare se acordă în completarea surselor de finanţare
proprii sau atrase ale operatorului economic.
CAPITOLUL III
Eligibilitate
Art. 6. - Un operator economic este eligibil pentru a
beneficia de finanţare în lei, pentru proiecte prioritare, dacă la data
depunerii cererii de finanţare îndeplineşte cumulativ următoarele criterii:
a) nu se află în dificultate
financiară, în conformitate cu prevederile Instrucţiunilor privind ajutorul
pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate3;
b) nu figurează cu credite
restante în baza de date a Centralei Riscurilor Bancare4 şi nu figurează cu incidente majore cu cecuri şi bilete la ordin
în ultimele 12 luni în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi5;
c) nu înregistrează datorii
restante către bugetul general consolidat al statului, al căror mod de plată nu
a fost reglementat (convenţii de eşalonare, amânare, compensare cu TVA de
recuperat etc);
1 Republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007.
2 Publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 22
iunie 2007.
3 Publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004.
4 In cazul în care,
din verificarea Centralei Riscurilor Bancare, rezultă existenţa unui credit
restant, iar solicitantul creditului prezintă documente din care să reiasă că a
achitat restanţa, se consideră criteriul îndeplinit.
5 In cazul în care
solicitantul figurează cu incidente de plată accidentale, care nu denotă un
comportament financiar defectuos, se poate accepta la finanţare, cu
justificarea corespunzătoare.
d) nu s-a instituit procedura judiciară a insolvenţei,
conform legislaţiei în vigoare;
e) nu se află în litigiu, în
calitate de pârât, cu instituţiile statului, inclusiv cu EximBank;
f) în cazul proiectelor de investiţii, contribuie din
surse proprii la finanţarea proiectului cu cel puţin 20% din costul total al
acestuia.
Art. 7. - Sunt excluse de la finanţare următoarele:
a) activităţile definite ca fiind ilegale sau
dăunătoare mediului ecologic, conform legislaţiei în vigoare;
b) activităţi de natura jocurilor de noroc;
c) activităţi de producţie,
comerţ şi servicii în domeniul armamentului;
d) producţia şi comerţul produselor din alcool şi
tutun;
e) investiţii în titluri de valoare;
f) investiţii financiare (fonduri de investiţii,
fonduri mutuale de ajutor reciproc etc);
g) tranzacţii imobiliare (cumpărarea/construirea de
imobile în scopul vânzării/închirierii).
Art. 8. - Sunt eligibile pentru finanţare următoarele
cheltuieli:
a) cheltuieli de investiţii, constând în:
- achiziţia de echipamente şi lucrări de
construcţii-montaj aferente acestora (noi capacităţi de producţie, precum şi
dezvoltarea, modernizarea şi/sau retehnologizarea celor existente etc);
- terenuri şi construcţii (achiziţia şi construirea de
clădiri, unităţi de producţie/servicii, dezvoltarea şi modernizarea
construcţiilor existente, achiziţia de terenuri în scopul realizării
proiectului de investiţii etc);
- imobilizări necorporale
(licenţe, brevete, programe informatice, documentaţii etc);
- cheltuieli diverse legate de implementarea
proiectului de investiţii, de maximum 15% din valoarea finanţării;
b) cheltuieli aferente activităţii de export.
CAPITOLUL IV
Condiţii de finanţare
Art. 9. - (1) In funcţie de complexitatea şi
caracteristicile proiectului prioritar şi riscurile asociate, se stabilesc
condiţiile de acordare a finanţării:
a) obiectul;
b) valoarea;
c) durata;
d) dobânda compusă din rata de bază şi marja de risc;
e) comisioanele;
f) garanţiile;
g) alte condiţii specifice de
acordare.
(2) Pentru finanţarea acordată operatorul economic va
plăti EximBank comisioane conform Caietului de comisioane al EximBank.
CAPITOLUL V
Documentaţia, analiza şi aprobarea finanţării
Art. 10. - Operatorii economici vor depune la EximBank:
a) cererea de finanţare;
b) documente privind situaţia
juridică, financiară şi comercială;
c) documente aferente proiectului de finanţat;
d) documente aferente garanţiilor propuse;
e) declaraţia pe propria răspundere a operatorului
economic privind faptul că la data solicitării nu se află în litigiu, în
calitate de pârât, cu instituţiile statului, inclusiv cu EximBank;
f) alte documente solicitate de
EximBank, în funcţie de specificul finanţării.
Art. 11. - Operatorii economici care solicită finanţare au obligaţia deschiderii unui cont curent la
EximBank.
Art. 12. - La cererea operatorului economic, pe baza
analizei situaţiei economico-financiare a acestuia, EximBank poate emite o
scrisoare de intenţie/confort.
Art. 13. - (1) EximBank va
analiza, potrivit reglementărilor proprii, solicitarea de finanţare pe
următoarele coordonate:
a) situaţia economico-financiară a operatorului
economic;
b) proiectul (studiul de
fezabilitate, planul de afaceri, contractele de export, după caz);
c) garanţiile propuse;
d) riscurile asociate;
e) alte elemente relevante pentru acordarea finanţării.
(2) EximBank are dreptul să solicite operatorului
economic informaţii suplimentare în situaţia în care elementele cuprinse în
cererea de finanţare şi în documentaţia furnizată nu sunt suficiente pentru
evaluarea riscurilor sau pentru stabilirea condiţiilor specifice ale
operaţiunii de finanţare.
Art. 14. - Acordarea finanţării se realizează pe baza
aprobării C.I.F.G.A.
Art. 15. - EximBank monitorizează finanţările, prin
acţiuni şi operaţiuni specifice, pe întreaga perioadă de acordare a acestora.
CAPITOLUL VI
Recuperarea sumelor plătite din fondurile statului
Art. 16. - (1) In cazul în care împrumutatul nu îşi
achită obligaţiile asumate prin contractul de finanţare, EximBank poate rezilia
de plin drept contractul, fără a mai fi necesară îndeplinirea vreunei alte
formalităţi, fără punerea în întârziere şi fără intervenţia instanţelor
judecătoreşti, declarându-se finanţarea scadentă şi exigibilă cu toate
dobânzile şi celelalte sume datorate.
(2) Recuperarea prin executare silită se efectuează
prin Corpul executorilor fiscali al EximBank, potrivit dispoziţiilor legale în
vigoare privind Codul de procedură fiscală şi prevederilor normelor interne
privind recuperarea creanţelor administrate de EximBank în numele şi în contul
statului. EximBank va lua toate măsurile necesare pentru recuperarea sumelor
plătite din fondurile statului, atât împotriva împrumutatului, cât şi împotriva
oricărei alte persoane asupra căreia acesta şi-a transferat obligaţiile.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 17. -In scopul aplicării prezentelor norme,
EximBank emite proceduri de lucru care se supun aprobării C.I.F.G.A.