HOTARARE Nr. 1856 din 22
decembrie 2005
privind plafoanele nationale de emisie pentru anumiti poluanti atmosferici
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 23 din 11 ianuarie 2006
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta hotarare are ca scop limitarea emisiilor de
poluanti cu efect de acidifiere si eutrofizare si de precursori ai ozonului,
prin stabilirea plafoanelor nationale de emisie pentru dioxid de sulf, oxizi de
azot, compusi organici volatili si amoniac, considerand anul 2010 ca an tinta.
(2) Prin limitarea emisiilor de poluanti cu efect de acidifiere si
eutrofizare si de precursori ai ozonului se urmareste indeplinirea urmatoarelor
obiective:
a) imbunatatirea protectiei impotriva riscurilor efectelor daunatoare
pentru sanatatea umana si mediu, datorate acidifierii, eutrofizarii solului si
formarii ozonului de la nivelul solului;
b) respectarea nivelurilor critice si a incarcarilor critice si asigurarea
protectiei efective a populatiei impotriva riscurilor cunoscute pentru
sanatate, provocate de poluarea atmosferica.
Art. 2. - (1) Plafoanele nationale de emisie pentru dioxid de sulf, oxizi
de azot, compusi organici volatili si amoniac se revizuiesc periodic pe baza
noilor informatii privind efectele poluarii atmosferice asupra sanatatii
populatiei si mediului in scopul alinierii la reglementarile europene si
internationale revizuite, in domeniu, in vederea atingerii obiectivelor pe
termen mediu pentru anul 2010 si a obiectivelor pe termen lung pentru anul
2020.
(2) Plafoanele nationale de emisie pentru dioxid de sulf, oxizi de azot,
compusi organici volatili si amoniac, ce trebuie atinse pana cel mai tarziu in
anul 2010, sunt cele prevazute in protocoalele Conventiei asupra poluarii
atmosferice transfrontiere pe distante lungi, incheiata la Geneva la 13
noiembrie 1979, adoptate la Aarhus la 24 iunie 1998 si la Gothenburg la 1
decembrie 1999, ratificate prin Legea nr. 271/2003.
Art. 3. - (1) Prevederile prezentei hotarari se refera la emisiile la
nivel national de dioxid de sulf, oxizi de azot, compusi organici volatili si
amoniac rezultate din toate sursele de poluare, ca urmare a activitatilor
antropice.
(2) Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
a) emisiilor rezultate din traficul maritim international;
b) emisiilor rezultate din traficul aerian, in afara ciclului de
aterizare/decolare.
Art. 4. - Pentru aplicarea prezentei hotarari, termenii si expresiile de
mai jos semnifica, dupa cum urmeaza:
a) AOT 40 - suma diferentelor dintre concentratiile orare ale ozonului de
la nivelul solului mai mari de 80 micrograme/mc (= 40 ppb) si 80 micrograme/mc,
determinate in timpul orelor de zi, acumulate din luna mai pana in luna iulie
in fiecare an;
b) AOT 60 - suma diferentelor dintre concentratiile orare ale ozonului de
la nivelul solului mai mari de 120 micrograme/mc (= 60 ppb) si 120
micrograme/mc, acumulate in timpul unui an;
c) incarcare critica - o estimare cantitativa la o expunere la unul sau
mai multi poluanti sub care nu se produc efecte daunatoare semnificative asupra
elementelor sensibile specifice de mediu, conform cunostintelor actuale;
d) nivel critic - concentratia de poluanti din atmosfera peste care,
conform cunostintelor din prezent, se pot produce efecte daunatoare directe
asupra receptorilor, cum sunt fiintele umane, plantele, ecosistemele sau
materialele;
e) emisie - eliberarea unei substante in atmosfera dintr-o sursa punctuala
sau dintr-o sursa difuza;
f) celula de retea - suprafata unui patrat de 150 km x 150 km, aceasta
fiind rezolutia utilizata pentru reprezentarea pe harta a incarcarilor critice
la scara europeana, precum si pentru reprezentarea evaluarii emisiilor si a
depunerilor de poluanti atmosferici conform Programului de cooperare pentru
supravegherea si evaluarea transportului pe distante lungi a poluantilor
atmosferici in Europa, denumit EMEP;
g) ciclul de aterizare/decolare - un ciclu reprezentat de urmatoarele
intervale de timp in fiecare mod de functionare: coborare 4,0 minute; rulare la
sol 26,0 minute; decolare 0,7 minute; ascensiune 2,2 minute;
h) plafon national de emisie - cantitatea maxima dintr-o substanta,
exprimata in kilotone, care poate fi emisa la nivel national in decursul unui
an calendaristic;
i) oxizi de azot, NOx - monoxid de azot si dioxid de azot, exprimati ca
dioxid de azot;
j) ozon de la nivelul solului - ozonul prezent in stratul inferior al
troposferei;
k) compusi organici volatili, COV - toti compusii organici rezultati din
activitati antropice, altii decat metanul, care pot produce oxidanti
fotochimici prin reactii cu oxizii de azot in prezenta luminii solare;
l) obiectiv pe termen mediu - obiectivul ce trebuie indeplinit pe
ansamblul Comunitatii Europene pana in anul 2010;
m) obiectiv pe termen lung - obiectivul ce trebuie indeplinit pe ansamblul
Comunitatii Europene pana in anul 2020.
Art. 5. - Atingerea plafoanelor nationale de emisie are ca scop
indeplinirea, pe cat posibil, a urmatoarelor obiective pe termen mediu, pana in
anul 2010:
a) Acidifierea
Reducerea cu cel putin 50% a suprafetelor unde incarcarile critice sunt
depasite, in fiecare celula de retea, comparativ cu situatia din 1990.
b) Expunerea populatiei la ozonul de la nivelul solului cu efecte asupra
sanatatii
Reducerea cu doua treimi fata de situatia din 1990, a ozonului de la
nivelul solului care depaseste nivelul critic pentru sanatatea umana (AOT60 =
0), in toate celulele de retea. Ozonul de la nivelul solului nu trebuie sa
depaseasca valoarea limita absoluta de 2,9 ppm.h in oricare dintre celulele de retea.
c) Expunerea la ozonul de la nivelul solului cu efecte asupra vegetatiei
Reducerea cu o treime fata de situatia din 1990 a ozonului de la nivelul
solului care depaseste nivelul critic pentru culturi si vegetatie seminaturala
(AOT40 = 3 ppm.h), in toate celulele de retea. Ozonul de la nivelul solului nu
trebuie sa depaseasca valoarea limita absoluta de 10 ppm.h, exprimata ca o
depasire a nivelului critic de 3 ppm.h in oricare dintre celulele de retea.
CAP. 2
Atributii si responsabilitati
Art. 6. - (1) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului
impreuna cu autoritatile publice teritoriale de protectie a mediului stabilesc
masuri astfel incat, incepand cu anul 2010, emisiile nationale anuale de dioxid
de sulf, oxizi de azot, compusi organici volatili si amoniac sa se limiteze la
cantitati care sa nu depaseasca plafoanele nationale de emisie.
(2) In vederea indeplinirii obiectivelor pe termen mediu si lung,
autoritatea competenta pentru protectia mediului stabileste, acolo unde
conditiile locale de mediu le impun, valori limita de emisie si masuri mai
restrictive pentru titularii activitatilor ce constituie surse de poluare cu
dioxid de sulf, oxizi de azot, compusi organici volatili si amoniac.
Art. 7. - (1) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului in
colaborare cu autoritatile publice centrale pentru sanatate, pentru
agricultura, paduri si dezvoltare rurala si pentru transporturi, constructii si
turism, prin institutii de specialitate, indeplinesc urmatoarele atributii:
a) elaboreaza metodologiile privind stabilirea incarcarilor critice si a
nivelurilor critice la nivel national, pentru elementele sensibile specifice de
mediu;
b) determina nivelurile si incarcarile, in fiecare celula de retea;
c) identifica celulele de retea unde sunt depasiri ale incarcarilor
critice si ale nivelurilor critice.
(2) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului in colaborare
cu autoritatile publice centrale pentru sanatate, pentru industrie, pentru
agricultura, paduri si dezvoltare rurala si pentru transporturi, constructii si
turism, prin institutii de specialitate, indeplineste urmatoarele atributii:
a) elaboreaza prognoze de emisii bazate pe premise socioeconomice, in baza
unor proceduri comune;
b) elaboreaza anual prognoze ale modificarilor semnificative in
distributia geografica a emisiilor nationale.
(3) Prognozele de emisii prevazute la alin. (2), elaborate pentru anul
2010, trebuie sa includa si informatii care sa permita o apreciere cantitativa
a premiselor socioeconomice utilizate la elaborarea lor.
Art. 8. - (1) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului organizeaza si
actualizeaza un sistem informational si o baza de date centralizata referitoare
la prevederile art. 7 alin. (1) lit. b) si c) si alin. (2).
(2) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului furnizeaza, la cererea
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, o evaluare economica a
punerii in aplicare a masurilor privind atingerea plafoanelor nationale de
emisie, cuprinzand date despre:
a) eficienta costurilor;
b) beneficii;
c) evaluarea costurilor si beneficiilor marginale;
d) evaluarea impactului socioeconomic la nivel national asupra anumitor
sectoare.
(3) Pentru realizarea cerintelor prevazute la alin. (2), Agentia Nationala
pentru Protectia Mediului colecteaza si centralizeaza, dupa caz, date si
informatii privind:
a) aplicarea celor mai bune tehnici disponibile;
b) obiectivele de reducere a emisiilor pentru dioxid de sulf si de oxizi
de azot de la instalatiile mari de ardere;
c) evolutia transporturilor si actiuni desfasurate in scopul controlului
emisiilor din transporturi;
d) evolutiile din domeniul agriculturii, estimarile noilor efective de
animale si perfectionarile metodelor de reducere a emisiilor din sectorul
agricol;
e) orice schimbari majore de pe piata alimentarii cu energie si noi
previziuni ce reflecta actiunile intreprinse la nivel national pentru a se
respecta legislatia nationala in domeniul schimbarilor climatice;
f) evaluarea depasirilor prezente si prognozate ale incarcarilor critice
si ale valorilor recomandate de Organizatia Mondiala a Sanatatii pentru ozonul
de la nivelul solului.
Art. 9. - (1) In vederea indeplinirii prevederilor prezentei hotarari,
autoritatile si institutiile publice implicate, conform legislatiei in vigoare,
in asigurarea necesarului de date si informatii in vederea elaborarii
inventarelor de emisii, a prognozelor de emisii, determinarea incarcarilor si a
nivelurilor critice, elaborarea si implementarea programelor de reducere a
emisiilor la nivel national si local sunt:
a) autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, Agentia
Nationala pentru Protectia Mediului si autoritatile publice teritoriale de
protectie a mediului;
b) autoritatea publica centrala pentru transport, constructii si turism;
c) autoritatea publica centrala si autoritatile publice teritoriale pentru
sanatate;
d) autoritatea publica centrala pentru coordonarea administratiei publice;
e) autoritatea publica centrala pentru industrie;
f) autoritatea publica centrala pentru agricultura, paduri si dezvoltare
rurala si autoritatile publice teritoriale din subordine;
g) autoritatile administratiei publice locale.
(2) Institutul National de Statistica va pune la dispozitie autoritatilor
si institutiilor publice interesate datele si informatiile prevazute la alin.
(1), in conformitate cu prevederile programelor anuale ale cercetarilor
statistice.
CAP. 3
Programul national
Art. 10. - (1) In vederea respectarii, pana cel tarziu in anul 2010, a
plafoanelor nationale de emisie se stabilesc si se aplica masuri pentru
reducerea la nivel national a emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot,
compusi organici volatili si amoniac.
(2) Masurile prevazute la alin. (1) sunt cuprinse in programul national de
reducere progresiva a emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot, compusi
organici volatili si amoniac, denumit in continuare PNRPE.
(3) PNRPE se elaboreaza de catre autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului si Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, in
colaborare cu autoritatile mentionate la art. 9.
Art. 11. - PNRPE se elaboreaza tinandu-se cont de prevederile legislatiei
in vigoare din domeniul protectiei mediului, a reglementarilor din domeniul
transporturilor, a Codului bunelor practici agricole, precum si de prevederile
Strategiei nationale de sanatate publica.
Art. 12. - (1) PNRPE contine:
a) informatii privind politicile si masurile adoptate si preconizate si
estimarile cuantificate ale efectelor acestor politici si masuri in vederea
respectarii plafoanelor nationale de emisii pana in anul 2010;
b) prognoze de emisii pentru anul 2010 care au la baza informatii care sa
permita o apreciere cantitativa a premiselor socioeconomice utilizate la
elaborarea lor;
c) prognoze cu privire la modificarile semnificative in distributia
geografica a emisiilor nationale a poluantilor specificati in prezenta
hotarare.
(2) PNRPE se actualizeaza si se revizuieste o data la 4 ani sau ori de
cate ori este necesar, in functie de modificarile aparute in evolutia emisiilor
de dioxid de sulf, oxizi de azot, compusi organici volatili si amoniac.
Art. 13. - (1) PNRPE se aplica prin programe de reducere a emisiilor la
nivel local, acolo unde conditiile de mediu le impun.
(2) Autoritatile publice teritoriale de protectie a mediului impreuna cu
autoritatile publice locale competente, in colaborare cu titularii
activitatilor care constituie surse de poluare cu dioxid de sulf, oxizi de
azot, compusi organici volatili si amoniac, elaboreaza la nivel administrativ
corespunzator programe de reducere a emisiilor care indica luarea masurilor
specifice pentru celulele de retea unde sunt depasiri ale incarcarilor si
nivelurilor critice.
(3) Proiectul programului de reducere a emisiilor la nivel local este
facut public in scopul informarii si participarii publicului la luarea deciziei
in domeniul protectiei mediului, conform Hotararii Guvernului nr. 878/2005
privind accesul publicului la informatia privind mediul.
(4) Prin aplicarea programelor de reducere a emisiilor la nivel local se
asigura indeplinirea obiectivelor pe termen mediu si lung.
Art. 14. - Titularii activitatilor care constituie surse de poluare cu
dioxid de sulf, oxizi de azot, compusi organici volatili si amoniac au
obligatia de a participa la elaborarea la nivel local a programelor de reducere
a emisiilor de poluanti specificati in prezenta hotarare si de a respecta
obligatiile ce le revin prin acestea.
Art. 15. - Agentia Nationala pentru Protectia Mediului si agentiile
teritoriale de protectie a mediului asigura informarea clara si usor accesibila
a titularilor activitatilor care constituie surse de poluare cu dioxid de sulf,
oxizi de azot, compusi organici volatili si amoniac, a publicului, a
organizatiilor neguvernamentale din domeniul protectiei mediului privind PNRPE
si programele de reducere a emisiilor la nivel local.
CAP. 4
Inventare de emisii si prognoze
Art. 16. - Elaborarea si validarea inventarelor nationale de emisie pentru
dioxid de sulf, oxizi de azot, compusi organici volatili si amoniac se
realizeaza prin Centrul de Evaluare a Calitatii Aerului, infiintat in temeiul
prevederilor art. 6 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 586/2004 privind
infiintarea si organizarea Sistemului national de evaluare si gestionare
integrata a calitatii aerului.
Art. 17. - Centrul de Evaluare a Calitatii Aerului transmite autoritatii
centrale pentru protectia mediului si Agentiei Nationale pentru Protectia
Mediului, in fiecare an, pana cel mai tarziu la data de 30 octombrie, datele si
informatiile privind:
a) inventarul national final de emisii de dioxid de sulf, oxizi de azot,
compusi organici volatili si amoniac, cu 2 ani in urma anului curent;
b) inventarul national preliminar de emisii de dioxid de sulf, oxizi de
azot, compusi organici volatili si amoniac, pentru anul anterior anului curent.
Art. 18. - Agentia Nationala pentru Protectia Mediului organizeaza si
actualizeaza un sistem informational si o baza de date centralizata, la nivel
national, cu informatii privind inventarele de emisii locale si nationale,
inventarele preliminare si prognozele emisiilor pentru anul 2010 ale
poluantilor atmosferici reglementati prin prezenta hotarare, asigurand accesul
publicului la aceste informatii conform legislatiei nationale in domeniu.
Art. 19. - (1) Inventarele nationale de emisie si prognozele emisiilor
pentru anul 2010 se actualizeaza anual.
(2) Pentru elaborarea inventarelor nationale de emisie si a prognozelor
emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot, compusi organici volatili si
amoniac se utilizeaza ghidul metodologic EMEP/CORINAIR recomandat de Agentia
Europeana de Mediu si Conventia asupra poluarii atmosferice transfrontaliere pe
distante lungi, incheiata la Geneva la 13 noiembrie 1979, ratificata prin Legea
nr. 8/1991.
CAP. 5
Raportari
Art. 20. - (1) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului elaboreaza si
transmite autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, in fiecare
an, pana la data de 1 decembrie, rapoarte privind:
a) inventarul national final de emisii de dioxid de sulf, oxizi de azot,
compusi organici volatili si amoniac, cu 2 ani in urma anului curent;
b) inventarul national preliminar de emisii de dioxid de sulf, oxizi de
azot, compusi organici volatili si amoniac, pentru anul anterior anului curent;
c) prognozele de emisii ale poluantilor atmosferici reglementati prin
prezenta hotarare pentru anul 2010, ce cuprind informatii care sa permita o
apreciere cantitativa a premiselor socioeconomice-cheie utilizate la elaborarea
acestor estimari.
(2) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului aproba si
transmite Comisiei si Agentiei Europene de Mediu, in fiecare an, pana la data
de 31 decembrie, rapoartele prevazute la alin. (1).
(3) Prima raportare se realizeaza incepand cu anul 2007.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 21. - Incalcarea prevederilor legale din domeniul protectiei
mediului, stabilite in vederea respectarii plafoanelor nationale de emisii,
respectiv a incarcarilor si a nivelurilor critice, se sanctioneaza conform
prevederilor Legii protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 22. - PNRPE se aproba prin hotarare a Guvernului pana la data de 30
octombrie 2006.
Art. 23. - Metodologiile privind stabilirea incarcarilor critice si a
nivelurilor critice la nivel national, in fiecare celula de retea, pentru
elementele sensibile specifice de mediu si stabilirea atributiilor fiecarei
autoritati implicate pentru determinarea incarcarilor si a nivelurilor
prevazute la art. 7 alin. (1), se aproba prin ordin comun al ministrului
mediului si gospodaririi apelor, ministrului agriculturii, padurilor si
dezvoltarii rurale, ministrului transporturilor, constructiilor si turismului
si ministrului sanatatii, in termen de 9 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
Art. 24. - Procedurile comune privind elaborarea prognozelor de emisii
bazate pe premise socioeconomice si stabilirea atributiilor fiecarei autoritati
implicate in elaborarea prognozelor prevazute la art. 7 alin. (2) se aproba
prin ordin comun al ministrului mediului si gospodaririi apelor, ministrului
economiei si comertului, ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii
rurale, ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si
ministrului sanatatii, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
Art. 25. - In vederea indeplinirii prevederilor art. 1, Romania
coopereaza, dupa caz, bilateral sau multilateral, cu tari terte si cu
organizatii relevante, cum sunt Comisia Economica pentru Europa a Natiunilor
Unite, Organizatia Maritima Internationala si Organizatia Internationala pentru
Aviatie Civila, inclusiv prin schimbul de informatii privind cercetarea si
dezvoltarea stiintifica si tehnica, in vederea perfectionarii mijloacelor care
faciliteaza reducerea emisiilor.
Art. 26. - Autoritatile publice centrale pentru protectia mediului, pentru
sanatate, pentru agricultura, paduri si dezvoltare rurala, pentru transporturi,
constructii si turism si pentru industrie asigura sursele de finantare necesare
indeplinirii prevederilor art. 7.
Prezenta hotarare transpune Directiva nr. 2001/81/CE privind plafoanele
nationale de emisie pentru anumiti poluanti atmosferici, publicata in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 309/2001.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Alexandros Galiatatos,
secretar de stat
Ministrul sanatatii,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu