DECIZIE Nr. 188 din 19 iunie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de
expertiza contabila si a contabililor autorizati, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 186/1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 598 din 24 septembrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind
organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 186/1999, exceptie ridicata de Ana
Popa, Gheorghe Blidaru, Floarea Petrescu si Mihai Nicoara in Dosarul nr.
5.868/2000 al Judecatoriei Targoviste.
La apelul nominal se prezinta Ana Popa, Floarea Petrescu si Mihai Nicoara,
autori ai exceptiei, precum si consilier Angelica Dumitrescu, pentru Corpul
Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, lipsind Gheorghe
Blidaru, autor al exceptiei, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Ana Popa solicita admiterea exceptiei si constatarea neconstitutionalitatii
dispozitiilor pct. 7 al articolului unic din Legea nr. 186/1999, intrucat
limiteaza dreptul la munca si exercitarea libera a profesiei, garantate prin
art. 38 alin. (1) din Constitutie. Se mai arata ca textul de lege criticat
incalca si prevederile art. 6 pct. 1 din Pactul international cu privire la
drepturile economice, sociale si culturale, prin care este recunoscut, de
asemenea, dreptul la munca. Totodata, se considera ca interdictia cuprinsa in
textul a carui constitutionalitate este contestata constituie o incalcare a
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, prin aceea ca alte categorii de
experti contabili si contabili autorizati pot cumula aceasta activitate cu o
activitate salarizata, discriminare care exista si in raport cu alte categorii
de experti, de exemplu expertii tehnici, in statutul carora nu exista asemenea
interdictii.
Autoarea exceptiei, Floarea Petrescu, solicita, de asemenea, admiterea
exceptiei pentru argumentele expuse de Ana Popa.
Mihai Nicoara, autor al exceptiei, considera ca textul de lege criticat
este neconstitutional pentru aceleasi motive invocate de Ana Popa.
Reprezentanta Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din
Romania solicita respingerea exceptiei, ca fiind neintemeiata, apreciind ca
prevederile art. 11 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, modificata
si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 186/1999, respectiv pct. 7 al articolului unic din
Legea nr. 186/1999, sunt conforme prevederilor constitutionale ale art. 16
alin. (1), raportat la art. 4 alin. (2), si celor ale art. 38 alin. (1). Se
arata ca textul de lege criticat nu instituie nici o discriminare, iar
diferentele de reglementare sunt justificate, deoarece nu este vorba de
persoane aflate in situatii identice. Curtea Constitutionala a statuat prin mai
multe decizii ca sunt permise reglementari juridice deosebite pentru situatii
diferite, cum este si cazul in speta. Considera ca art. 38 alin. (1) din
Constitutie si art. 6 pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile
economice, sociale si culturale se refera la libertatea alegerii profesiei si a
locului de munca, libertate care nu este incalcata prin dispozitiile legale
criticate. Considera ca incompatibilitatile stabilite pentru expertii contabili
si contabilii autorizati, la care se refera autorii exceptiei, nu reprezinta o
ingradire a exercitiului dreptului la munca, in sensul prevazut la art. 49 din
Constitutie, ci au ca scop asigurarea independentei si a obiectivitatii acestor
categorii profesionale care, in afara expertizelor contabile judiciare,
desfasoara si alte activitati de expertizare contabila la cererea diverselor
institutii, societati comerciale sau a altor categorii de clienti. Or, daca
s-ar permite ca expertii contabili sau contabilii autorizati sa desfasoare si
alte activitati salarizate, subordonate unui sef, aceasta independenta si
obiectivitate nu ar mai putea fi realizata efectiv.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei
de neconstitutionalitate, considerand ca dispozitiile legale criticate
contravin art. 38 alin. (1) din Constitutie, precum si art. 6 pct. 1 din Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale,
ratificat de Romania la 31 octombrie 1974 prin Decretul nr. 212/1974, deoarece
ingradesc nejustificat libera alegere a profesiei si a locului de munca.
Totodata, considera ca incompatibilitatile nu sunt motivate prin statutul
profesiei de expert, profesie care nu implica exercitarea autoritatii. Pe de
alta parte, restrangerea exercitiului dreptului la munca nu se justifica prin
art. 49 alin. (1) din Constitutie. Se mai apreciaza ca textul de lege criticat
incalca si art. 16 alin. (1) din Constitutie, prin care se consacra principiul
fundamental al egalitatii in drepturi a cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, deoarece creeaza pentru expertii contabili o situatie de
inferioritate in raport cu alte categorii de experti, de exemplu expertii
tehnici. Astfel, Legea nr. 2/2000, care reglementeaza activitatea expertilor
tehnici, nu prevede nici o interdictie de acest gen. Prin urmare, in mod cert
este creata o inegalitate. Solicita admiterea exceptiei si constatarea
neconstitutionalitatii prevederilor art. 11 alin. (3) din Ordonanta Guvernului
nr. 65/1994, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 89/1998,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 186/1999.
In replica reprezentanta Corpului Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romania precizeaza ca nu exista o similitudine intre cele doua
categorii de experti: contabili si tehnici, deoarece expertii contabili si
contabilii autorizati efectueaza, in afara expertizelor contabile judiciare, si
alte categorii de activitati, in raport cu care incompatibilitatile se
justifica.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 iulie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 5.868/2000,
Judecatoria Targoviste a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 7 al articolului unic din Legea nr.
186/1999 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 89/1998 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea
activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, exceptie
ridicata de Ana Popa, Gheorghe Blidaru, Floarea Petrescu si Mihai Nicoara.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile legale mentionate sunt neconstitutionale, deoarece incalca
prevederile art. 16 alin. (1), referitoare la egalitatea in drepturi, ale art.
38 alin. (1) din Constitutie, referitoare la dreptul la munca, si ale art. 49
din Constitutie, referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertati, precum si prevederile art. 6 pct. 1 din Pactul international cu
privire la drepturile economice, sociale si culturale, ratificat de Romania
prin Decretul nr. 212/1974. Autorii exceptiei considera ca interdictia
instituita prin textul de lege criticat, referitoare la imposibilitatea
desfasurarii de catre expertii contabili si contabilii autorizati a oricarei
alte activitati salarizate, pe durata exercitarii atributiilor conferite de
aceasta calitate, ingradeste dreptul la munca si libertatea exercitarii profesiei,
garantate prin prevederile constitutionale mentionate.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca
aceasta este intemeiata, intrucat interdictia prevazuta de textul de lege
criticat, "care conditioneaza exercitarea atributiilor expertilor
contabili si contabililor autorizati de a nu desfasura activitate salarizata in
alte domenii de activitate, este contrara prevederilor art. 38 alin. (1) si
art. 49 alin. (1) din Constitutie, care confera dreptul oricarei persoane de a
presta munca in orice loc", precum si ale art. 6 pct. 1 din Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece in realitate
dispozitiile legale criticate nu ingradesc dreptul la munca si libertatea de
alegere a profesiei si a locului de munca. De asemenea, se considera ca nu este
incalcat nici principiul egalitatii in drepturi, intrucat in situatii diferite
este admisibil un tratament juridic diferit.
Guvernul, in punctul sau de vedere, precizeaza ca autorii exceptiei critica
in realitate dispozitiile art. 11 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.
65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a
contabililor autorizati, astfel cum au fost modificate si completate prin
Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 186/1999. Se apreciaza ca "reglementarile conditiilor de
exercitare a unei profesii nu constituie o ingradire a dreptului la munca, ci
cadrul legal de exercitare a profesiei respective, cadru legal fara de care nu
se poate concepe existenta profesiei" si, prin urmare, nu sunt incalcate
dispozitiile art. 38 alin. (1) din Constitutie. De asemenea, se arata ca nu
sunt incalcate nici prevederile art. 49 din Constitutie, deoarece
"reglementarea conditiilor de exercitare a unei profesii nu constituie o
restrangere a exercitiului unor drepturi". In legatura cu invocarea
incalcarii art. 16 alin. (1) din Constitutie se considera ca potrivit
jurisprudentei Curtii Constitutionale "principiul egalitatii in fata legii
presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in functie de
scopul urmarit, nu sunt diferite. De aceea, el nu exclude ci, dimpotriva,
presupune solutii diferite pentru situatii diferite."
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Prin incheierea instantei de judecata Curtea Constitutionala a fost
sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 7 al
articolului unic din Legea nr. 186 din 2 decembrie 1999 privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 89/1998 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila
si a contabililor autorizati, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 592 din 6 decembrie 1999. In realitate, din examinarea continutului
criticii de neconstitutionalitate Curtea constata ca autorii exceptiei au avut
in vedere doar alin. (3) al art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 186/1999, astfel cum a fost modificat
si completat in final prin Legea nr. 186/1999, iar nu si alin. (4) al art. 11,
text, de asemenea, modificat prin acelasi pct. 7 al articolului unic din lege.
Prin urmare, Curtea va examina numai alin. (3) al art. 11 din Ordonanta
Guvernului nr. 65/1994, in redactarea finala cuprinsa in mentionata lege,
redactare care este urmatoarea: "Expertii contabili si contabilii autorizati
nu pot sa isi exercite atributiile conferite de aceasta calitate pe durata in
care desfasoara orice activitate salarizata in afara Corpului Expertilor
Contabili si Contabililor Autorizati sau activitate comerciala, cu exceptia
activitatilor didactice, literare, publicistice in domeniu si cea de
parlamentar, consilier local sau judetean, pe durata mandatului. Prevederile
acestui alineat au aplicabilitate incepand cu exercitiul financiar al anului
2000."
Prevederile constitutionale a caror incalcare este invocata sunt cele ale
art. 16 alin. (1), ale art. 38 alin. (1) si ale art. 49, texte care au
urmatorul continut:
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.";
Art. 38 alin. (1)
"Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei si alegerea
locului de munca sunt libere.";
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Autorii exceptiei au mai invocat si incalcarea prin dispozitiile legale
criticate a prevederilor art. 6 pct. 1 din Pactul international cu privire la
drepturile economice, sociale si culturale, pact ratificat de Romania la 31
octombrie 1974 prin Decretul nr. 212, publicat in Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 146 din 20 noiembrie 1974, dispozitii care au urmatoarea redactare:
"Statele parti la prezentul Pact recunosc dreptul la munca ce cuprinde
dreptul pe care il are orice persoana de a obtine posibilitatea sa-si castige
existenta printr-o munca liber aleasa sau acceptata si vor lua masuri potrivite
pentru garantarea acestui drept."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale
cuprinse in art. 16 alin. (1), referitoare la egalitatea in drepturi a
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice. Intr-adevar, aceste
dispozitii nu creeaza discriminari intre cetateni pe criterii de rasa, de
nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de
apartenenta politica, de avere sau de origine sociala, criterii ale egalitatii
in drepturi prevazute atat la art. 4 alin. (2) din Constitutie, cat si la art.
14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. Incompatibilitatea prevazuta in textul de lege criticat, potrivit
caruia expertii contabili si contabilii autorizati nu isi pot exercita
atributiile conferite de aceasta calitate pe perioada in care desfasoara orice
activitate salarizata in afara Corpului Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati sau activitate comerciala, este aplicabila tuturor persoanelor care
au aceasta calitate, in egala masura.
In acelasi timp Curtea observa ca stabilirea prin dispozitiile legale
criticate a unor incompatibilitati ori exceptii privind exercitarea unei
anumite profesii nu este contrara principiului constitutional al egalitatii
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, consacrat prin art. 16
alin. (1) din Legea fundamentala, deoarece chiar prin Constitutie sunt
stabilite incompatibilitati pentru unele profesii, de exemplu, pentru cea de
judecator, prin art. 124, iar pentru cea de procuror, prin art. 131 alin. (2),
fara ca prin aceasta sa se incalce principiul egalitatii. Or, in cazul la care
se refera exceptia de neconstitutionalitate incompatibilitatea a fost
determinata de statutul profesiei, stabilit in concordanta cu etica si cu
exigentele ce decurg din calitatea de membru al Corpului Expertilor Contabili
si Contabililor Autorizati, tocmai pentru a se garanta exercitarea in mod
independent, cu corectitudine si competenta a acestor profesii, fara a fi
afectat vreun drept fundamental al persoanelor in cauza. Asa fiind, Curtea
constata ca art. 11 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, in
redactarea finala cuprinsa in pct. 7 al articolului unic din Legea nr.
186/1999, nu contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Totodata, Curtea constata ca activitatea expertilor contabili nu se rezuma la
efectuarea expertizelor judiciare, astfel cum este cea a expertilor tehnici, in
statutul carora asemenea incompatibilitati nu sunt prevazute (Legea nr.
2/2000), ci cuprinde efectuarea si a altor activitati, printre care lucrari
pentru agenti economici, pentru institutii, ori activitate de cenzor, in
conditiile prevazute de lege, activitati care justifica reglementarea diferita
a incompatibilitatilor a caror constitutionalitate este contestata, nefiind
contrara principiului egalitatii in drepturi, consacrat prin art. 16 alin. (1)
din Constitutie.
De altfel, jurisprudenta Curtii Constitutionale, in deplin acord cu cea a
Curtii Europene a Drepturilor Omului, a stabilit in mod constant ca in sensul
Constitutiei principiul egalitatii nu poate conduce la uniformitate, la negarea
dreptului la diferenta de tratament juridic in cazul unor situatii diferite (de
exemplu, Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie
1994, Decizia nr. 135 din 5 noiembrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 345 din 17 decembrie 1996, Decizia nr. 20 din 2
februarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72
din 18 februarie 2000).
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea art. 38
alin. (1) din Constitutie, Curtea constata ca si aceasta este neintemeiata.
Intr-adevar, textul de lege supus controlului de constitutionalitate nu contine
dispozitii de natura sa contravina acestei prevederi constitutionale, potrivit
careia "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei si alegerea
locului de munca sunt libere", ci, dimpotriva, prevede ca expertii
contabili si contabilii autorizati au posibilitatea de a opta intre exercitarea
atributiilor conferite de aceasta calitate in cadrul Corpului Expertilor
Contabili si Contabililor Autorizati si exercitarea oricarei alte activitati
salarizate in afara acestui corp sau activitati comerciale, activitati pe care
nu le pot desfasura in regim de cumul. Prevederea constitutionala cuprinsa in
art. 38 alin. (1), precum si cea similara din art. 6 pct. 1 din Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale sunt
deci respectate, deoarece categoriile profesionale a caror activitate este
reglementata prin Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, cu modificarile si
completarile finale cuprinse in Legea nr. 186/1999, au "[...]
posibilitatea sa-si castige existenta printr-o munca liber aleasa sau acceptata
[...]". Expertii contabili si contabilii autorizati pot sa aleaga intre
statutul de liber profesionist, situatie in care trebuie sa se supuna
restrictiilor prevazute in acest statut, ori de salariat, situatie in care,
conform textului de lege criticat, nu isi mai pot desfasura activitatea de
expert contabil sau contabil autorizat, membru al acestui corp profesional.
Aceasta incompatibilitate nu reprezinta o incalcare ori o restrangere a
dreptului fundamental la munca sau a libertatii de alegere a profesiei sau a
locului de munca.
Din aceeasi perspectiva Curtea retine ca nici prevederile art. 49 din
Constitutie, referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati, nu sunt incalcate, deoarece dispozitiile legale supuse controlului
de constitutionalitate nu contin restrangerea exercitiului dreptului la munca,
ci cuprind incompatibilitati destinate unei desfasurari normale, independente
si corecte a unor profesii autorizate, cum sunt acelea de expert contabil si
contabil autorizat. De altfel, incompatibilitati similare sunt prevazute si in
alte acte normative care reglementeaza organizarea altor profesii libere, de
exemplu cea a avocatilor, notarilor sau executorilor judecatoresti. Aceste
restrictii prevazute prin lege sunt doar conditii pentru cei care vor sa
acceada la statutul de expert contabil sau contabil autorizat, ca si cele de
studii sau vechime, iar nu o restrangere a unor drepturi constitutionale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de
expertiza contabila si a contabililor autorizati, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 186/1999, exceptie ridicata de Ana Popa, Gheorghe Blidaru, Floarea
Petrescu si Mihai Nicoara in Dosarul nr. 5.868/2000 al Judecatoriei Targoviste.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 iunie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
Prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Marioara Prodan