ORDONANTA Nr.
99 din 29 august 2000
privind comercializarea
produselor si serviciilor de piata
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 603 din 31 august 2007
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta ordonanţă stabileşte principiile
generale privind desfăşurarea activităţii comerciale şi urmăreşte dezvoltarea
reţelei de distribuţie a produselor şi serviciilor de piaţă, cu respectarea
principiilor liberei concurenţe, protecţiei vieţii, sănătăţii, securităţii şi
intereselor economice ale consumatorilor, precum şi a mediului.
Art. 2. - Prevederile
ordonanţei au în vedere realizarea următoarelor obiective:
a) stimularea dezvoltării activităţii de comercializare
a produselor şi serviciilor de piaţă;
b) încurajarea liberei iniţiative, asigurarea
concurenţei loiale şi a liberei circulaţii a produselor şi serviciilor de
piaţă;
c) informarea corectă şi protejarea intereselor
consumatorilor, precum şi posibilitatea asigurării produselor şi serviciilor de
piaţă în zonele de vecinătate ale acestora;
d) modernizarea şi dezvoltarea formelor de distribuţie;
e) promovarea diverselor tipuri de reţele de
distribuţie şi forme de vanzare;
f) stimularea dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii cu activitate de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă;
g) susţinerea şi ocrotirea activităţii comerciale şi de
prestări de servicii de piaţă în zonele defavorizate.
Art. 3. - (1) Prezenta ordonanţă reglementează
activităţile din sectorul comercial şi al serviciilor de piaţă privind
cerinţele necesare desfăşurării acestor activităţi, structurile de vanzare, practicile comerciale şi regulile
generale de comercializare, precum şi sancţiunile în caz de nerespectare a
prevederilor acesteia.
(2) Activitatea comercială, în sensul prezentei
ordonanţe, se exercită cu referire la produsele alimentare, nealimentare şi la
serviciile de piaţă prevăzute în anexa la prezenta ordonanţă.
(3) Sunt exceptate de la prevederile prezentei
ordonanţe activităţile de comercializare avand ca
obiect:
a) produsele medicamentoase, dispozitivele medicale;
b) produsele agricole şi
agroalimentare vandute de
producătorii agricoli individuali în baza certificatului de producător;
c) combustibilii pentru uzul mijloacelor de transport,
inclusiv cei comercializaţi prin staţii de distribuţie;
d) bunurile din producţia proprie a meşteşugarilor individuali vandute la locurile de
producţie;
e) lucrările, brevetele şi invenţiile, precum şi
publicaţiile de natură ştiinţifică sau informativă realizate de titularii
acestora;
f) tipăriturile, pliantele, broşurile şi albumele,
realizate în scopul prezentării patrimoniului cultural deţinut de muzee, centre
de cultură, teatre sau alte instituţii similare acestora, ori bunurile culturale
sau cu caracter promotional specifice activităţii
instituţiilor culturale, şi comercializate prin fondul
propriu al fiecărei instituţii culturale sau cu prilejul unor manifestări
cultural-artistice organizate de acestea;
g) mărfurile vandute către vizitatori, în cadrul festivalurilor, targurilor, saloanelor sau al altor
manifestări expoziţionale, cu condiţia ca acestea să facă obiectul
manifestărilor respective;
h) produsele confiscate şi valorificate conform
dispoziţiilor legale în vigoare;
i) produsele şi serviciile de piaţă reglementate prin
acte normative speciale.
(4) Dispoziţiile prezentei ordonanţe se aplică
activităţilor comerciale desfăşurate şi serviciilor prestate pe teritoriul Romaniei.
Art. 4. -In înţelesul prezentei ordonanţe, următorii
termeni se definesc astfel:
a) consumator-orice
persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care
cumpără, dobandeşte,
utilizează ori consumă produse sau servicii în afara activităţii profesionale;
b) comerciant -
persoana fizică sau juridică autorizată să desfăşoare activităţi de
comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă;
c) comerţ cu
ridicata/de gros - activitatea desfăşurată de
comercianţii care cumpără produse în cantităţi mari în scopul revanzării acestora în cantităţi mai mici
altor comercianţi sau utilizatori profesionali şi colectivi;
d) comerţ cu amănuntul/de
detail- activitatea
desfăşurată de comercianţii care vand produse, de regulă, direct consumatorilor pentru uzul personal
al acestora;
e) comerţ de gros cash and
carry/formă de comerţ cu autoservire pe bază de legitimaţie de acces - activitatea desfăşurată de comercianţii care vand mărfuri prin sistemul de autoservire
către persoane juridice sau persoane fizice autorizate şi asociaţii familiale
autorizate conform legii, înregistrate în baza de date a vanzătorului, în scopul revanzării şi/sau prelucrării, precum şi al
utilizării acestora ca produse consumabile;
f) comerţ ambulant - activitatea de comercializare cu amănuntul realizată prin trecere
dintr-un loc în altul, în rulote mobile, standuri mobile, chioşcuri mobile sau
în vehicule special amenajate;
g) serviciu de
alimentaţie publică - activitatea de pregătire,
preparare, prezentare şi servire a produselor şi a băuturilor pentru consumul
acestora în unităţi specializate sau la domiciliul/locul de muncă al
consumatorilor;
h) exerciţiu comercial - una sau mai multe activităţi de
comercializare cu ridicata, cu amănuntul, de tip cash and carry, de alimentaţie
publică, precum şi a serviciilor desfăşurate de un comerciant. Obiectul
activităţilor de comercializare îl constituie produsele şi serviciile cuprinse
în anexa la prezenta ordonanţă;
*) Republicată în temeiul art. II
din Legea nr. 650/2002 pentru aprobarea Ordonanţei
Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de
piaţă, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 914 din 16 decembrie 2002, dandu-se
textelor o nouă numerotare.
Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 a fost publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 424 din 1
septembrie 2000.
Aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 a fost
suspendată în anul 2001 pană
la adoptarea legii de aprobare a acesteia, conform articolului unic al
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2001 pentru suspendarea aplicării
Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi
serviciilor de piaţă, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 83 din 19 februarie
2001, aprobată prin Legea nr. 393/2001, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 400 din 20 iulie 2001.
i) serviciu de piaţă - orice acţiune sau prestaţie care face obiectul vanzării-cumpărării pe piaţă şi care nu
are drept consecinţă transferul proprietăţii asupra unui bun corporal,
efectuată în scopul satisfacerii unor necesităţi ale consumatorilor;
j) structură de vanzare - spaţiul de desfăşurare a unuia
sau mai multor exerciţii comerciale;
k) suprafaţă de vanzare - suprafaţă destinată accesului
consumatorilor pentru achiziţionarea produsului/serviciului, expunerii
produselor oferite, plăţii acestora şi circulaţiei personalului angajat pentru
derularea activităţii. Nu constituie suprafeţe de vanzare cele destinate depozitării şi păstrării mărfurilor,
producţiei, birourilor şi anexelor;
l) structură de vanzare cu suprafaţă mică - structură de vanzare avand o suprafaţă de vanzare de pană la 400 m2 inclusiv;
m) structură de vanzare cu suprafaţă medie - structură de vanzare avand o suprafaţă de vanzare cuprinsă între 400-1.000 in2 inclusiv;
n) structură de vanzare cu suprafaţă mare - structură de vanzare avand o suprafaţă de vanzare mai mare de 1.000
m2;
o) centru comercial - structura de vanzare cu suprafaţă medie sau mare în care se desfăşoară activităţi
de comercializare cu amănuntul de produse, servicii de piaţă şi de alimentaţie
publică, ce utilizează o infrastructură comună şi utilităţi adecvate. Suprafaţa
de vanzare a unui centru
comercial este rezultată din suma suprafeţelor de vanzare cu amănuntul de produse şi servicii de piaţă şi de alimentaţie
publică cuprinse în acesta;
p) comerţ în zone publice - activitatea de comercializare a produselor şi serviciilor,
desfăşurată permanent sau sezonier în pieţe, targuri, oboare, pasaje publice, porturi, aeroporturi, gări,
autogări, drumuri publice şi străzi sau orice zonă de altă natură destinată
folosinţei publice.
CAPITOLUL II
Cerinţe şi criterii necesare desfăşurării activităţii comerciale
Art. 5. - (1) Orice exerciţiu comercial se desfăşoară
numai de către comercianţi autorizaţi în condiţiile legii.
(2) Exercitarea de activităţi comerciale cu produse
din sectorul alimentar şi de alimentaţie publică necesită cunoştinţe de
specialitate şi se efectuează cu personal calificat, conform normelor de
aplicare a prezentei ordonanţe.
(3) In termen de un an de la data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe, personalul angajat în efectuarea de activităţi
comerciale cu produse din sectorul alimentar şi de alimentaţie publică va
trebui să îndeplinească una dintre următoarele cerinţe profesionale:
a) să fi absolvit un curs de specialitate pentru
comercializarea produselor alimentare şi/sau de alimentaţie publică, organizat
conform legislaţiei în vigoare;
b) să fi desfăşurat cel puţin 2 ani de activitate
profesională de comercializare de produse alimentare şi/sau de alimentaţie
publică şi să fi absolvit un curs de noţiuni fundamentale de igienă, organizat
în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
Art. 6. - (1) Comerţul în zone publice se desfăşoară în
structuri de vanzare cu sediu fix sau ambulant.
(2) Exercitarea activităţii de comercializare în zone
publice este supusă acordului autorităţilor administraţiilor publice locale sau
ale sectoarelor municipiului Bucureşti, după caz, cu respectarea regulamentelor
proprii ale acestora şi a planurilor de urbanism.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică şi în cazul
transferului, mutării sau extinderii unui exerciţiu comercial, precum şi în
cazul modificărilor aduse structurii de vanzare.
Art. 7. -Acordul prevăzut la art. 6 alin. (2) nu se
eliberează în următoarele cazuri:
a) contravine planului general de dezvoltare urbană şi
criteriilor generale privind determinarea zonelor şi locurilor de vanzare din localităţi;
b) aduce prejudicii spaţiilor aflate în incinta sau în
apropierea unor clădiri de valoare arhitectonică deosebită ori cu valoare de
patrimoniu;
c) exerciţiul comercial se face în spaţii improvizate;
d) se încalcă dispoziţiile prezentei ordonanţe.
CAPITOLUL III
Orarele de funcţionare
Art. 8. - Structurile de vanzare
cu amănuntul şi cele în care se prestează servicii de piaţă pot fi deschise
publicului în toate zilele săptămanii. Fiecare comerciant îşi stabileşte orarul de funcţionare cu
respectarea prevederilor înscrise în legislaţia muncii şi cu condiţia
respectării reglementărilor în vigoare privind liniştea şi ordinea publică, şi
în conformitate cu solicitările autorităţilor administraţiei publice locale
privind continuitatea unor activităţi comerciale sau de prestări de servicii,
în funcţie de necesităţile consumatorilor.
Art. 9. - Orarul de funcţionare se afişează la intrarea
în unitate, în mod vizibil din exterior, comerciantul fiind obligat să asigure
respectarea acestuia.
Art. 10. - Structurile de vanzare
cu amănuntul din sectorul alimentar nu pot fi închise mai mult de două zile
consecutive, cu excepţia unor cauze obiective de nefuncţionare.
CAPITOLUL IV
Obligaţiile şi răspunderile autorităţilor administraţiei
publice centrale şi locale
Art. 11. - Autorităţile administraţiei publice asigură
dezvoltarea armonioasă a reţelei şi tipurilor de distribuţie şi promovarea
întreprinderilor mici şi mijlocii cu activitate de comercializare a produselor
şi serviciilor de piaţă.
Art. 12. - (1) Autorităţile
administraţiei publice locale stabilesc strategia de dezvoltare a reţelei de distribuţie,
avand drept obiective:
a) sprijinirea creării unei reţele de distribuţie care
să asigure servicii de calitate consumatorilor şi care să răspundă
necesităţilor de consum ale acestora şi marcarea acesteia în documentaţiile de
urbanism întocmite;
b) dezvoltarea armonioasă a reţelei şi tipurilor de
distribuţie cu respectarea principiului liberei concurenţe;
c) armonizarea principiilor urbanismului cu cele de
mediu;
d) protejarea patrimoniului arhitectural, istoric şi
de mediu prin menţinerea caracterului sitului;
e) dezvoltarea şi revigorarea reţelei de distribuţie în
zonele montane, rurale şi defavorizate şi susţinerea creării de servicii de
piaţă în aceste zone;
f) stimularea dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii cu activitate comercială în scopul creşterii competitivităţii acestora
şi gradului de ocupare a forţei de muncă;
g) asigurarea şi dezvoltarea unui sistem de baze de
date privind reţeaua de distribuţie;
h) respectarea legislaţiei în vigoare din domeniul
urbanismului pentru structurile de vanzare şi de prestări de servicii de piaţă.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale
stabilesc criteriile de dezvoltare urbanistică a sectorului
comercial pentru determinarea:
a) suprafeţelor destinate activităţilor comerciale, în
special pentru cele cu structuri de vanzare cu suprafaţă medie şi mare;
b) modului de încadrare a suprafeţelor structurilor de
vanzare pentru protejarea
lucrărilor de artă, a edificiilor cu valoare arhitectonică, istorică sau
arheologică, precum şi a mediului în centrele istorice şi în localităţile de
interes turistic;
c) amplasamentelor spaţiilor de parcare aferente
diverselor structuri de vanzare, conform reglementărilor legale în vigoare.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale asigură
corelarea autorizării desfăşurării unui exerciţiu comercial într-o structură de
vanzare, cu conţinutul
certificatului de urbanism şi al autorizaţiei de construire.
(4) Autorităţile
administraţiei publice locale, în stabilirea strategiei de dezvoltare conform
alin. (1), au în vedere următoarele caracteristici teritoriale:
a) zone urbane omogene, prin realizarea unei corelări
integrate între centru şi periferie;
b) zone periferice pentru care
trebuie individualizate criterii de dezvoltare omogenă, în scopul integrării
acestora într-un cadru urbanistic coerent;
c) centre istorice, în scopul promovării unor
activităţi comerciale adecvate şi al protejării zonelor cu valoare istorică şi
artistică;
d) zone cu mică concentrare demografică, în scopul
dezvoltării şi/sau îmbunătăţirii infrastructurii;
e) zone situate pe traseele autostrăzilor şi
drumurilor naţionale, în scopul dezvoltării structurilor de vanzare;
f) zone defavorizate.
(5) In zonele publice autorităţile administraţiei
publice locale, în scopul satisfacerii intereselor consumatorilor, stabilesc,
cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare:
a) criteriile generale ce trebuie respectate în
determinarea zonelor şi amplasamentelor structurilor de
vanzare din localităţi;
b) modalităţile de organizare a pieţelor şi targurilor;
c) periodicitatea şi tipologia pieţelor şi targurilor;
d) criteriile de atribuire a amplasamentelor
structurilor de vanzare.
(6) In scopul promovării şi protejării activităţii
comerciale în zonele periferice ale oraşelor, precum şi în zonele rurale,
montane sau defavorizate, autorităţile administraţiei publice locale, prin
hotărari ale consiliilor
locale, pot acorda, în condiţiile legii, înlesniri la plata impozitelor şi
taxelor datorate bugetelor locale.
(7) Pentru elaborarea strategiilor şi criteriilor,
conform prezentului articol, autorităţile administraţiei publice locale
consultă asociaţiile profesionale, asociaţiile consumatorilor, organizaţiile
patronale, reprezentanţi ai societăţilor comerciale şi ai camerelor de comerţ
şi industrie teritoriale.
Art. 13. - Pentru zone sau edificii cu valoare
arhitectonică, istorică sau arheologică şi pentru zone turistice, autorităţile
administraţiei publice locale pot acorda, în limita competenţelor legale, facilităţi financiare
comercianţilor care contribuie prin efort propriu la reabilitarea sau la
restaurarea acestora.
Art. 14. - (1) Autorităţile administraţiei publice,
camerele de comerţ şi industrie şi societăţile comerciale, precum şi alte
persoane fizice sau juridice interesate pot să organizeze cursuri de pregătire
şi perfecţionare profesională în domeniul comercializării produselor şi
serviciilor de piaţă prevăzute în anexă, cu condiţia ca acestea să fie
autorizate conform legislaţiei în vigoare.
(2) Cursul profesional va conţine ca obiecte de studiu
materii adecvate pentru a garanta însuşirea normelor şi reglementărilor cu
privire la sănătatea, securitatea şi informarea consumatorilor, la
comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, precum şi însuşirea
noţiunilor fundamentale de igienă.
Art. 15. - Examinarea şi avizarea implantării
structurilor de vanzare cu
suprafaţă mare se vor realiza pe baza criteriilor elaborate de către ministerul
cu atribuţii în domeniul comerţului interior.
CAPITOLUL V
Practici comerciale
Art. 16. - Prin vanzări
cu preţ redus, în sensul prezentei ordonanţe, se
înţelege:
a) vanzări de lichidare;
b) vanzări de soldare;
c) vanzări efectuate în
structuri de vanzare denumite magazin de fabrică sau depozit de fabrică;
d) vanzări promoţionale;
e) vanzări ale produselor
destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, după ce
evenimentul a trecut şi este evident că produsele respective nu mai pot fi vandute în condiţii comerciale normale;
f) vanzări ale produselor care
într-o perioadă de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzări accelerate ale
produselor susceptibile de o deteriorare rapidă sau a căror conservare nu mai
poate fi asigurată pană la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un
preţ aliniat la cel legal practicat de ceilalţi comercianţi din aceeaşi zonă
comercială, pentru acelaşi produs, determinat de mediul concurenţial;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale căror preţuri de reaprovizionare s-au diminuat.
Art. 17. - Este interzis oricărui comerciant să ofere
sau să vandă produse în
pierdere, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 16 lit. a) -c), e)-i),
precum şi în cazul produselor aflate în pachete de
servicii. Prin vanzare în pierdere, în sensul
prezentei ordonanţe, se înţelege orice vanzare la un preţ egal sau inferior costului de achiziţie, astfel
cum acesta este definit în reglementările legale în vigoare.
Art. 18. - Potrivit prezentei ordonanţe, prin vanzare de lichidare se înţelege orice vanzare precedată sau însoţită de publicitate şi anunţată sub
denumirea de „lichidare" şi care, printr-o reducere de preţuri, are ca
efect vanzarea accelerată a
totalităţii sau numai a unei părţi din stocul de produse dintr-o structură de vanzare cu amănuntul, în una dintre
următoarele situaţii:
a) încetarea definitivă a activităţii comerciantului,
inclusiv în cazul schimbării proprietarului, chiriaşului, locatarului sau
mandatarului, după caz, care exploatează structura de vanzare, cu excepţia cazurilor în care aceasta este vandută, cedată sau
închiriată unei persoane juridice administrate
de vechiul proprietar (utilizator) sau în care acesta este acţionar;
b) încetarea din proprie iniţiativă a activităţii
comerciantului în structura de vanzare respectivă sau ca urmare a anulării contractului de
închiriere, locaţie sau mandat, în baza unei hotărari judecătoreşti rămase definitive sau în baza unei hotărari judecătoreşti de evacuare silită;
c) întreruperea activităţii
comerciale sezoniere pentru o perioadă de cel puţin 5 luni după terminarea
operaţiunilor de lichidare;
d) schimbarea profilului structurii de vanzare, suspendarea sau înlocuirea unei activităţi comerciale
desfăşurate în acea structură;
e) modificarea condiţiilor de
exploatare a suprafeţei de vanzare,
dacă lucrările de transformare şi amenajare depăşesc 30 de zile şi sunt
efectuate în interiorul acesteia, structura de vanzare fiind închisă în toată această perioadă, sau modificarea
condiţiilor de exercitare a activităţii în cazul încheierii ori anulării unui
contract de distribuţie avand
o clauză de aprovizionare exclusivă;
f) vanzarea stocului de produse
de către moştenitorii legali ai comerciantului defunct;
g) deteriorarea gravă, din cauza unor calamităţi sau
acte de vandalism, a unei părţi sau, după caz, a întregului stoc de produse,
exclusiv cele alimentare.
Art. 19. - (1) Vanzările de
lichidare sunt supuse notificării în baza unui inventar detaliat al mărfurilor
de lichidat întocmit de comerciant, care este obligat să justifice cu documente
legale provenienţa produselor respective. Notificarea se face la primăria
localităţii în a cărei rază teritorială este amplasată structura de vanzare sau, după caz, la primăriile
sectoarelor municipiului Bucureşti, cu cel puţin 15 zile înainte de începerea vanzărilor de lichidare în situaţiile
prevăzute la art. 18 lit. a), d) şi e) şi cu cel puţin 5 zile înainte de
începerea vanzărilor de
lichidare în situaţiile prevăzute la art. 18 lit. b), c), f) şi g). Perioada
pentru care se notifică vanzările
de lichidare este de maximum:
a) 90 de zile pe an pentru cazurile prevăzute la art.
18 lit. a) şi f);
b) 60 de zile pe an pentru cazurile prevăzute la art.
18 lit. b), d), e)şig);
c) 15 zile pe an pentru cazurile
prevăzute la art. 18 lit. c).
(2) La cererea organelor de control abilitate
comerciantul este obligat să justifice cu documente legale situaţia care a
motivat vanzarea de lichidare,
în termen de maximum 10 zile de la finalizarea operaţiunilor de lichidare
pentru situaţiile prevăzute la art. 18 lit. a)-d), f) şi g) şi, respectiv, de
maximum 45 de zile în cazul situaţiilor prevăzute la art. 18 lit. e).
(3) Orice anunţ sau altă formă de publicitate privind vanzarea de lichidare trebuie să specifice
în mod obligatoriu data de debut a vanzării şi durata acesteia, precum şi sortimentul de mărfuri supus vanzării de lichidare, în cazul în care
operaţiunea nu se referă la totalitatea produselor din structura de vanzare.
Art. 20. - (1) Pe durata vanzărilor
de lichidare se pot lichida numai produsele înscrise în lista de inventar aferentă
notificării şi aflate în stocul unităţii comerciale la data
depunerii/transmiterii notificării. Stocul este format din produsele expuse în
spaţiile destinate vanzării şi
cele aflate în depozitele structurii de vanzare; produsele deţinute în antrepozite şi/sau în depozite situate
în afara structurii de vanzare
pentru care a fost făcută notificarea nu intră în componenţa stocului de
lichidat.
(2) Pot face obiectul vanzărilor
de lichidare numai produsele care fac parte din stocul
structurii de vanzare şi a căror contravaloare a fost
achitată de comerciant la data depunerii/transmiterii notificării sau a
emiterii hotărarii
judecătoreşti prevăzute la art. 18 lit. b), sau la data evenimentelor prevăzute
la art. 18 lit. g).
Art. 21. -In afara cazurilor prevăzute la art. 18 lit.
b) şi g), orice vanzare de
lichidare trebuie să aibă loc în structura de vanzare
în care produsele au fost vandute în mod obişnuit.
Art. 22. - Vanzarea de soldare este orice vanzare însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea
„soldare/soldări/solduri"şi care, printr-o reducere de preţuri, are
ca efect vanzarea accelerată a
stocului de mărfuri sezoniere dintr-o structură de vanzare cu amănuntul.
Art. 23. - Vanzările de soldare
se pot efectua numai în cursul a două perioade pe an, cu o durată maximă de cate 45 de zile fiecare, cu condiţia ca
produsele propuse pentru soldare să fie achitate furnizorului de către
comerciant cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de
debut a perioadei de vanzări de soldare şi oferite spre
vanzare în mod obişnuit
înaintea acestei date.
Art. 24. - Stocul de produse propus pentru soldare
trebuie să fie constituit în prealabil în structura de vanzare respectivă, în spaţiile de vanzare şi depozitele structurii de vanzare, precum şi, după caz, în unul sau
mai multe depozite ale comerciantului, cu cel puţin 15 zile înainte de data de
debut a vanzării de soldare,
şi nu va fi reînnoit după constituire sau în cursul vanzărilor de soldare.
Art. 25. - Vanzarea de soldare
trebuie să aibă loc în structurile de vanzare în care
produsele respective erau vandute în mod obişnuit.
Art. 26. - Documentele legale justificative care atestă
că stocul de produse propus pentru soldare a fost constituit cu cel puţin 15
zile înainte de data de debut a vanzării de soldare şi achitat cu cel puţin 30 de zile înainte de
această dată vor fi păstrate pentru a putea fi prezentate, ori de cate ori este nevoie, organelor de control
abilitate. Dovada achitării contravalorii produselor
supuse vanzării de soldare rezultă din examinarea
actelor contabile.
Art. 27. - (1) Perioadele de soldări prevăzute la art.
23 se stabilesc de comerciant între următoarele limite:
a) perioada 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă - iarnă;
b) perioada 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru
produsele de primăvară - vară.
(2) Comercianţii au obligaţia să notifice la primăria
în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea perioada în care
efectuează vanzările de
soldare cu cel puţin 15 zile înainte de începerea operaţiunilor.
Art. 28. - (1) Este interzis să se anunţe o vanzare de soldare în alte cazuri şi
condiţii decat cele prevăzute
la art. 23.
(2) Orice anunţ sau altă formă de publicitate privind
soldarea trebuie să specifice obligatoriu data de debut a vanzării de soldare şi durata acesteia,
precum şi sortimentul de mărfuri supus soldării în cazul în care operaţiunea de
soldare nu se referă la totalitatea produselor din structura de vanzare.
Art. 29. - Vanzările
efectuate în structuri denumite magazin de fabrică sau depozit de fabrică sunt vanzările din producţia proprie,
efectuate direct consumatorilor de către producători, aceştia îndeplinind
obligaţiile ce revin oricărui comerciant care desfăşoară comerţ cu amănuntul. Vanzările cu preţ redus prin magazin sau depozit
de fabrică nu sunt supuse notificării.
Art. 30. - In cadrul vanzărilor
definite la art. 29, cu excepţia produselor alimentare, producătorii pot
practica vanzări cu preţ redus
pentru acea parte din producţia lor care îndeplineşte următoarele condiţii asupra
cărora consumatorii au fost informaţi:
a) nu a fost anterior oferită spre vanzare din cauza defectelor de fabricaţie;
b) face obiectul retururilor din reţeaua comercială;
c) reprezintă stocul din
producţia sezonului anterior rămas nevandut.
Art. 31. - Orice producător care vinde cu preţ redus o
parte a producţiei sale, conform prevederilor art. 30, este obligat să pună la
dispoziţie organelor de control abilitate toate documentele legale care
justifică originea şi data de fabricaţie a produselor care fac obiectul acestor
vanzări.
Art. 32. - (1) In sensul prezentei ordonanţe, vanzările promoţionale sunt vanzările cu amănuntul/vanzările cash and carry/prestările de
servicii de piaţă care pot avea loc în orice perioadă a anului, fără să facă
obiectul notificării, cu condiţia ca:
a) să nu fie efectuate în pierdere;
b) să se refere la produse disponibile sau
reaprovizionabile, precum şi la servicii vandute ori, după caz, prestate în mod curent;
c) produsele şi serviciile promovate trebuie să existe
la vanzare pe durata întregii
perioade anunţate a vanzărilor
promoţionale sau comerciantul va informa consumatorii că oferta este valabilă
numai în limita stocului disponibil.
(2) In sensul prezentei
ordonanţe, nu sunt considerate vanzări promoţionale;
a) acţiunile de promovare efectuate de producători;
b) acţiunile de lansare de produse/servicii noi pe
piaţă.
Art. 33. - (1) Vanzările cu
preţ redus prevăzute la art. 16, astfel cum sunt definite de prezenta
ordonanţă, atunci cand
consumatorii sunt anunţaţi despre o reducere de preţuri care comportă o
comparaţie exprimată în cifre, sunt supuse următoarelor reguli de fixare şi
publicitate a preţurilor:
a) Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ
trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vanzare pentru produse sau servicii
identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de
referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vanzare în perioada ultimelor 30 de zile,
înainte de data aplicării preţului redus.
b) Orice anunţ de reducere de preţuri, indiferent de
forma, modul de publicitate şi motivaţia reducerii, trebuie să se adreseze
ansamblului consumatorilor şi să indice în cifre o reducere în raport cu
preţurile de referinţă, excepţie făcand:
- publicităţile comparative de preţ;
- anunţurile publicitare exclusiv literare, care nu
conţin cifre;
- anunţurile de preţ de lansare a unui nou produs pe
piaţă;
- anunţurile publicitare orale efectuate exclusiv în
interiorul magazinului pentru reduceri de preţuri la un anumit raion, pentru o
foarte scurtă perioadă a unei zile de vanzare.
c) Publicitatea prin catalog şi ofertele de reducere de
preţuri, lansate de comercianţii care practică vanzarea prin corespondenţă, pot fi valabile numai pană la epuizarea stocurilor, cu condiţia ca
această menţiune să figureze vizibil şi lizibil în catalog.
d) Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în
valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc
pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:
- fie prin menţionarea noului preţ langă preţul anterior, barat;
- fie prin menţiunile „preţ nou", „preţ
vechi" langă sumele
corespunzătoare;
- fie prin menţionarea
procentului de reducere şi a preţului nou care apare langă preţul anterior, barat.
e) Se interzice ca o reducere de preţ pentru un produs
şi/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei
părţi din produs şi/sau serviciu.
f) Toate documentele justificative legale care atestă
veridicitatea preţului de referinţă trebuie să fie păstrate pentru a putea fi
prezentate ori de cate ori este nevoie organelor de
control abilitate.
g) Orice anunţ de reducere de preţuri ce nu corespunde
reducerii practicate efectiv în raport cu preţul de referinţă este considerat o
formă de publicitate înşelătoare şi este sancţionat conform reglementărilor
legale în vigoare.
(2) Aceste reguli nu se aplică atunci cand reducerile de preţ pe produs rezultă
din creşterea cantităţii de produs conţinută în ambalajul utilizat în mod uzual
în comercializarea acestora sau din creşterea numărului de produse identice
oferite spre vanzare într-un ambalaj colectiv.
Art. 34. - Vanzarea
la distanţă este acea formă de vanzare cu amănuntul care se desfăşoară
în lipsa prezenţei fizice simultane a consumatorului, şi a comerciantului, în
urma unei oferte de vanzare
efectuate de acesta din urmă, care în scopul încheierii contractului,
utilizează exclusiv tehnici de comunicaţie la distanţă.
Art. 35. - (1) Vanzarea
directă este acea practică comercială prin care
produsele sau serviciile sunt desfăcute de către comerciant direct
consumatorilor, în afara spaţiilor de vanzare cu amănuntul, prin intermediul vanzătorilor direcţi, care prezintă produsele şi serviciile oferite
spre vanzare.
(2) Vanzarea prin
reţele (multilevel marketing) este o formă a vanzării directe prin care produsele şi
serviciile sunt oferite consumatorilor prin intermediul unei reţele de vanzători direcţi care
primesc un comision atat pentru vanzările proprii, cat şi pentru vanzările generate de reţelele de vanzători direcţi pe care i-au recrutat personal.
Art. 36. - Sunt considerate practici comerciale
interzise:
a) vanzarea piramidală, vanzarea practicată prin procedeul denumit
„bulgăre de zăpadă" sau orice alte procedee similare care constau în
special în a oferi produse/servicii consumatorilor făcandu-i să spere că le vor obţine fie cu titlu gratuit, fie la un
preţ redus faţă de valoarea lor reală şi condiţionand
vanzările de plasarea contra plată de bonuri, tichete,
cupoane ori a altor titluri similare către terţi sau de colectarea de adeziuni
sau subscrieri;
b) faptul de a propune unei persoane să colecteze
adeziuni sau să se înscrie pe o listă, făcand-o să spere caştiguri
financiare rezultate din creşterea numărului de persoane recrutate sau
înscrise.
Art. 37. - (1) In cazul reţelelor de vanzare constituite prin recrutarea
aderenţilor sau afiliaţilor este interzis să se solicite aderentului sau
afiliatului reţelei plata unei sume aferente dreptului de intrare în reţea, cu
excepţia contravalorii materialelor sau serviciilor de natură pedagogică,
formativă demonstrativă ori de vanzare sau a oricărui alt material sau serviciu similar.
(2) în cadrul aceleiaşi reţele este, de asemenea,
interzis să se impună unui aderent sau afiliat achiziţionarea unui stoc de
produse destinat vanzării
ulterioare, fără obligaţia ca stocul de produse nevandute de aferent/afiliat să fie reprimit de titularul reţelei.
Art. 38. - (1) Vanzările
în afara spaţiilor comerciale sunt acele vanzări directe realizate de comercianţi în următoarele situaţii:
a) în timpul unei deplasări organizate de comerciant în
afara spaţiilor sale comerciale;
b) în timpul unei vizite efectuate de comerciant, dacă
aceasta nu a avut loc la solicitarea expresă a consumatorului:
- la locuinţa unui consumator, unde pot fi încheiate
contracte şi cu alte persoane prezente;
- la locul de muncă al consumatorului sau în locul în
care acesta se găseşte, chiar temporar, pentru motive de lucru, studiu sau tratament;
c) în orice alte locuri publice sau destinate
publicului, în care comerciantul prezintă o ofertă pentru produsele sau
serviciile pe care le furnizează, în vederea acceptării acesteia de către
consumator.
(2) Comercianţii care efectuează vanzări în afara spaţiilor comerciale
răspund civil faţă de efectele activităţii vanzătorilor direcţi.
Art. 39. - Comercianţii sunt
obligaţi să elibereze legitimaţii pentru vanzătorii direcţi, angajaţi în acest sistem de vanzare. Legitimaţiile trebuie să conţină
numele, prenumele şi fotografia vanzătorului, denumirea şi sediul comerciantului, semnătura
administratorului/directorului şi vor fi vizate trimestrial. Legitimaţiile vor
fi retrase imediat ce deţinătorii acestora îşi pierd calitatea de vanzători direcţi.
Art. 40. - Vanzătorii direcţi,
angajaţi în acest sistem de vanzare,
sunt obligaţi să se legitimeze înaintea prezentării produselor/serviciilor
oferite, precum şi la solicitarea consumatorilor.
Art. 41. - (1) Loteria
publicitară este acea practică de promovare a
produselor/serviciilor care tinde să stimuleze în randul participanţilor speranţa unui caştig prin tragere la sorţi.
(2) Loteriile publicitare sunt admise numai în
condiţiile în care participanţilor nu le este impusă în contrapartidă nicio
cheltuială directă sau indirectă, suplimentară achiziţionării
produsului/serviciului.
(3) Cheltuielile efectuate de către participanţi
pentru achiziţionarea de efecte şi servicii poştale şi pentru tarifele
telefonice normale, referitoare la participarea la loteria publicitară, nu
intră sub incidenţa alin. (2).
Art. 42. - (1) In privinţa caştigurilor puse în joc în cadrul unei loterii publicitare,
anunţurile de prezentare a acesteia vor preciza natura, numărul şi valoarea
comercială a respectivelor caştiguri,
precum şi următoarea menţiune: „regulamentul de participare/desfăşurare este
disponibil în mod gratuit oricărui solicitant". In acest scop se va
menţiona adresa sau numărul de telefon la care solicitarea poate fi transmisă,
respectiv făcută.
(2) In regulament se va preciza obligaţia
organizatorului loteriei publicitare de a face publice numele caştigătorilor şi caştigurile acordate.
Art. 43. - (1) Regulamentul şi/sau orice alt document
în baza căruia urmează să se desfăşoare loteria publicitară trebuie să fie autentificat
şi depus la un notar public înainte de începerea operaţiunii. In scopul
prevenirii desfăşurării unor jocuri de noroc deghizate organizatorul va depune
un exemplar al regulamentului şi/sau al documentului autentificat, după caz, la
Direcţia generală management al domeniilor reglementate specific din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, pană la data începerii loteriei publicitare.
(2) Pentru a verifica corecta desfăşurare a loteriei
publicitare respective reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor, Ministerului Economiei şi Finanţelor şi Ministerului Internelor
şi Reformei Administrative pot solicita organizatorilor de loterii publicitare
regulamentul de desfăşurare a acestora, precum şi un exemplar al anunţurilor adresate
publicului, caz în care organizatorii vor prezenta această documentaţie în
termen de 5 zile de la data solicitării.
Art. 44. - Prezenta ordonanţă nu exclude controlul
acţiunilor de promovare a vanzărilor
prin acest gen de operaţiuni publicitare de către asociaţiile profesionale cu
rol de autoreglementare în domeniul publicităţii, precum şi dreptul
persoanelor, care se consideră induse în eroare în cursul desfăşurării acestor
operaţiuni, de a se adresa direct acestor asociaţii.
Art. 45. - Se consideră publicitate înşelătoare acele
fapte prin care organizatorul unei loterii publicitare sugerează
destinatarului, prin anunţul publicitar efectuat, că:
a) a intrat în posesia marelui premiu, deşi tragerea
la sorţi pentru atribuirea caştigurilor
se va desfăşura ulterior;
b) a intrat în posesia unui caştig
important, în realitate fiind însă vorba de un premiu de o valoare minimă sau
de un premiu de consolare.
Art. 46. - Nu sunt asimilate loteriei publicitare
concursurile în cadrul cărora premiile sunt caştigate exclusiv datorită abilităţii, cunoştinţelor şi
perspicacităţii participanţilor, caştigătorul fiind desemnat în funcţie de valoarea prestaţiei sale.
Art. 47. - Nu este asimilată loteriei publicitare şi
este considerată practică comercială permisă alocarea de premii în mod aleator,
înainte de oferirea la vanzare
a produselor/ serviciilor şi atribuirea caştigurilor la achiziţionarea produselor/ serviciilor, chiar dacă
intrarea în posesie a premiilor are loc la o dată ulterioară.
Art. 48. - Vanzarea cu prime este acea practică comercială prin care la vanzarea sau oferta de vanzare de
produse/servicii se oferă consumatorului cu titlu
gratuit, imediat sau la un anumit termen, prime sub forma unor
produse/servicii.
Art. 49. - Este interzisă orice vanzare ori ofertă de vanzare de produse sau orice prestare ori
ofertă de prestare de servicii făcută către consumator, care dă dreptul
acestuia, cu titlu gratuit, imediat sau la un anumit termen, la o primă sub
forma unor produse/servicii, în afara cazurilor în care acestea sunt identice
sortimental cu produsele/serviciile cumpărate.
Art. 50. - Nu sunt considerate prime:
a) ambalajele produselor;
b) produsele sau serviciile indispensabile utilizării
normale a produsului sau serviciului cumpărat;
c) produsele sau serviciile a căror valoare este de pană la 10% din preţurile de vanzare/tarifele produselor/serviciilor
achiziţionate de către consumatori;
d) articolele personalizate, respectiv obiectele purtand mesaje publicitare, inscripţionate în mod vizibil şi care nu se
regăsesc ca atare în comerţ;
e) serviciile postvanzare;
f) facilităţile de staţionare oferite de către
comercianţi consumatorilor.
Art. 51. - Este interzisă condiţionarea vanzării către consumator a unui produs de
cumpărarea unei cantităţi impuse sau de cumpărarea concomitentă a unui alt
produs sau serviciu. De asemenea, este interzisă prestarea unui serviciu către
consumator, condiţionată de prestarea altui serviciu sau de cumpărarea unui
produs.
Art. 52. - Nu sunt considerate vanzări condiţionate:
1. vanzările la un preţ global
pentru produse sau servicii diferite, care constituie un ansamblu, precum şi
pentru produse identice preambalate oferite într-un ambalaj colectiv, cu
condiţia ca:
a) fiecare produs şi fiecare serviciu să poată fi
achiziţionat şi separat la preţul practicat în cadrul aceleiaşi suprafeţe de vanzare;
b) cumpărătorul să fie informat despre această
posibilitate şi despre preţul de vanzare aferent
produsului sau serviciului;
2. vanzările de produse în
loturi sau ambajale consacrate de uzanţele comerciale şi de nevoile de consum.
Art. 53. - Prin vanzare
forţată se înţelege:
a) expedierea unui produs
către o persoană, fără o cerere prealabilă din partea acesteia, solicitandu-i cumpărarea acelui produs sau
returnarea lui către expeditor, chiar şi fără taxe, în cazul refuzului de
cumpărare;
b) prestarea unui serviciu către o persoană, fără o
cerere prealabilă din partea acesteia, solicitandu-i
acceptarea acelui serviciu prin achitarea contravalorii.
Art. 54. - Orice vanzare forţată
este interzisă. Expedierea unui produs sau prestarea unui serviciu către o
persoană se face numai în baza unei comenzi prealabile
din partea acesteia.
Art. 55. - Nu sunt considerate vanzări forţate ofertele efectuate în scopuri filantropice. In cazul
acestor oferte, pe documentele însoţitoare va fi inscripţionată, în mod clar şi
vizibil, următoarea menţiune: „destinatarul nu are nicio obligaţie de a plăti
sau de a returna produsul".
Art. 56. - Se interzice a se refuza consumatorului fără
un motiv justificat, conform prevederilor legale în vigoare, vanzarea unui produs sau prestarea unui serviciu.
CAPITOLUL VI
Reguli generale de comercializare a produselor şi serviciilor
Art. 57. - (1) Producătorii şi importatorii sunt
obligaţi să introducă pe piaţă numai produse sigure pentru viaţa, sănătatea şi
securitatea consumatorilor.
(2) Aceeaşi obligaţie revine şi oricărui comerciant
care, pe baza informaţiilor obţinute de la producător/importator şi a
cunoştinţelor profesionale, trebuie să se asigure că produsele oferite spre
comercializare sunt sigure şi să informeze consumatorii asupra factorilor de
risc în utilizarea/consumul acestora.
(3) Se interzice introducerea pe piaţă a produselor,
dacă acestea nu sunt însoţite de documentele de angajare ale producătorului/importatorului
referitoare la calitatea şi securitatea acestora, emise conform reglementărilor
legale în vigoare.
Art. 58. - Produsul care este
conform reglementărilor cu caracter obligatoriu, prin care sunt definite
caracteristicile de securitate ale acestuia şi modalităţile de control al
conformităţii cu caracteristicile parametrilor definiţi, este considerat sigur.
Art. 59. - Dacă securitatea
produselor nu este determinată conform prevederilor art. 58, un produs va fi
considerat sigur atunci cand,
utilizat în condiţii normale sau previzibile, nu prezintă riscuri pentru viaţa,
sănătatea şi securitatea consumatorilor.
Art. 60. - Pentru evaluarea
securităţii unui produs vor fi luate în considerare următoarele elemente:
a) proprietăţile produsului, inclusiv compoziţia,
instrucţiunile de montare şi punere în funcţiune, de utilizare, de întreţinere
şi de depozitare, service-ul necesar pe durata medie de
utilizare a produsului;
b) prezentarea produsului, informaţiile furnizate de
producător prin etichetare, marcare şi/sau ambalajul acestuia, precum şi orice
altă informaţie furnizată de producător;
c) influenţa produsului asupra altui
produs sau produse, cand în mod justificat se
presupune că acesta va fi utilizat împreună cu alt produs sau produse;
d) categoriile de utilizatori cărora li se adresează, o
atenţie deosebită fiind acordată grupei de consumatori cu grad de risc major.
Art. 61. - Prevederile art. 58-60 sunt aplicabile în
egală măsură şi serviciilor de piaţă.
Art. 62. - Prevederile art. 58-60 nu se aplică în cazul
produselor care necesită reparaţii sau recondiţionări înaintea utilizării, cu
condiţia ca despre acest fapt consumatorii să fie informaţi de către
comercianţi în momentul cumpărării.
Art. 63. -In aplicarea prevederilor art. 58, 60 şi 61
se vor avea în vedere reglementările legale în vigoare privind activitatea de
standardizare, acreditare şi infrastructura pentru evaluarea conformităţii.
A. Reguli privind
etichetarea şi ambalarea
Art. 64. - La vanzarea
produsului sau la prestarea serviciului comerciantul ori, după caz, prestatorul
trebuie să aducă cu bună-credinţă la cunoştinţă consumatorului, la solicitarea
acestuia, pe langă
informaţiile furnizate prin etichetare, marcare şi ambalare şi informaţii
corecte şi utile privind caracteristicile produsului sau serviciului,
condiţiile de vanzare şi modul
de utilizare.
Art. 65. - (1) Informaţiile furnizate prin etichetare, marcare, ambalare vor respecta prevederile legale referitoare
la etichetare.
(2) Pentru unele categorii de produse, în scopul
asigurării protecţiei consumatorilor şi pentru menţinerea unui mediu
concurenţial normal, Guvernul poate elabora reglementări
specifice de etichetare.
(3) Pentru a informa consumatorul despre impactul unor
produse asupra mediului înconjurător, precum şi pentru a promova producţia şi
utilizarea acelor produse care, pe toată durata lor de viaţă, au efecte
nesemnificative asupra calităţii apei, aerului şi solului, se va institui un
sistem naţional de etichetare ecologică.
Art. 66. - Ambalajele produselor trebuie să asigure
integritatea şi protecţia calităţii acestora, să fie uşor de manipulat, să
promoveze vanzarea produselor, fiind totodată conforme prevederilor legale referitoare la protecţia
muncii, mediului şi a securităţii consumatorilor.
B. Obligaţia indicării
preţurilor/tarifelor
Art. 67. - (1) Comerciantul care în reţeaua de
distribuţie oferă spre vanzare produse/servicii trebuie să indice preţul de vanzare/tariful practicat şi preţul pe unitatea de măsură, conform
reglementărilor legale în vigoare.
(2) Preţurile de vanzare, preţurile pe unitatea de măsură şi tarifele practicate se
indică în mod vizibil, lizibil şi fără echivoc prin marcare, etichetare şi/sau
afişare.
(3) Cand livrarea produsului
sau prestarea serviciului se face ulterior plăţii unui acont, comerciantul este
obligat să elibereze consumatorului, la plata acontului, un document fiscal
conform legislaţiei în
vigoare sau, după caz, un contract scris şi să respecte condiţiile
contractuale.
(4) Comercianţii care, potrivit legislaţiei în vigoare,
sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale vor elibera
bonuri fiscale cumpărătorilor de produse/servicii.
C. Reguli privind indicarea
cantităţii
Art. 68. - (1) In funcţie de tipul şi caracteristicile
produsului, pe ambalajul acestuia se vor indica vizibil, lizibil şi fără
echivoc dimensiunile sau numărul de articole (bucăţi) conţinute, cantitatea
netă conţinută, exprimată în unităţi de măsură recunoscute de autoritatea
statului roman în materie de metrologie.
(2) Obligativitatea indicării acestor date revine
producătorului, ambalatorului sau, după caz, importatorului.
Art. 69. -In cazul vanzărilor
la distanţă prin corespondenţă, orice comerciant care informează consumatorul
asupra ofertei sale de produse prin intermediul cataloagelor, broşurilor sau al
altor publicaţii tipărite este obligat ca pentru produsele preambalate să
menţioneze cantitatea netă conţinută de fiecare ambalaj, preţul de vanzare, precum şi preţul pe unitatea de
măsură, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 70. - (1) Pentru produsele comercializate în vrac,
care sunt cantărite sau măsurate în prezenţa
consumatorului, dispoziţiile art. 68 alin. (1) nu se aplică.
(2) Informaţiile furnizate de aparatele de măsură
utilizate pentru determinarea cantităţii produselor vandute în vrac trebuie să fie clare şi vizibile pentru consumator.
D. Clauze abuzive
Art. 71. -In calitate de parte
contractantă consumatorii pot refuza încheierea contractelor care cuprind
clauze definite ca abuzive, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 72. - Pentru unele categorii de produse/servicii,
în scopul asigurării unui echilibru între obligaţiile şi drepturile părţilor
contractante şi pentru a promova un mediu concurenţial normal, Guvernul poate
stabili contracte-tip cu caracter obligatoriu.
CAPITOLUL VII
Sancţiuni
Art. 73. - Constituie contravenţii, dacă nu au fost săvarşite în astfel de condiţii încat, potrivit legii penale, să constituie
infracţiuni, şi se sancţionează după cum urmează:
1. desfăşurarea oricărui exerciţiu comercial cu
încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1), cu suspendarea activităţii comerciale
pană la data autorizării şi cu
amendă:
a) de la 200 lei la 500 lei pentru structurile de vanzare cu suprafaţă mică;
b) de la 500 lei la 1.000 lei pentru structurile de vanzare cu suprafaţă medie;
c) de la 1.000 lei la 2.000 lei pentru structurile de vanzare cu suprafaţă mare;
d) de la 100 lei la 200 lei
pentru comercianţii ambulanţi;
e) de la 500 lei la 1.000 lei pentru comercianţii care
practică vanzări în afara
spaţiilor comerciale şi pentru cei care practică vanzări directe;
2. nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), cu
amendă de la 200 lei la 1.000 lei;
3. comercializarea de produse şi servicii de piaţă,
altele decat cele înscrise în
autorizaţia de funcţionare, cu amendă de la 100 lei la 1.000 lei;
4. nerespectarea prevederilor art. 9, cu amendă de la
200 lei la 2.000 lei;
5. oferirea spre vanzare a produselor în pierdere în
alte cazuri decat cele prevăzute la art. 17, cu amendă
de la 2.000 lei la 10.000 lei în măsura în care nu sunt aplicabile prevederile
Legii concurenţei nr. 21/1996, republicată;
6. vanzările de lichidare efectuate în alte cazuri decat cele prevăzute
la art. 18 lit. a)-g), cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei şi cu sistarea
operaţiunilor de lichidare;
7. nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (1) şi ale
art. 27 alin. (2), cu privire la notificare, cu amendă de la 200 lei la 1.000
lei;
8. neprezentarea la solicitarea organelor de control
abilitate a documentelor legale privind justificarea situaţiei care a motivat
lichidarea, conform dispoziţiilor cuprinse în art. 19 alin. (2), cu amendă de
la 2.000 lei la 10.000 lei;
9. nerespectarea prevederilor art. 20, 23 şi 24, cu
amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei şi cu sistarea vanzărilor de lichidare sau de soldare, după caz;
10. realizarea vanzărilor de
soldare în alte perioade decat
cele prevăzute la art. 27 alin. (1), cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei şi
cu sistarea vanzărilor de
soldare;
11. neprezentarea, la solicitarea organelor de
control abilitate, a documentelor legale justificative, conform prevederilor
art. 26 şi 31, cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei;
12. nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (3) şi
ale art. 28 alin. (2), cu amendă de la 500 lei la 3.000 lei;
13. utilizarea denumirii
„soldare/solduri/soldări" sau a sinonimelor acesteia, în cazuri în care
aceasta nu este în legătură cu o operaţiune de soldare astfel cum este definită
de prezenta ordonanţă, cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei şi cu
interzicerea practicării acestei denumiri;
14. practicarea de vanzări
sau de orice alte procedee prevăzute la art. 36, cu amendă de la 10.000 lei la
50.000 lei, iar veniturile realizate din aceste practici se confiscă şi se fac
venit la bugetul de stat;
15. nerespectarea prevederilor art. 39, cu amendă de la
500 lei la 1.000 lei;
16. nerespectarea prevederilor art. 40, cu amendă de la
100 lei la 200 lei;
17. nerespectarea de către organizatorii de loterii
publicitare a prevederilor art. 41 alin. (2), cu amendă de la 2.000 lei la
5.000 lei, iar veniturile realizate ilicit din această practică se confiscă şi
se fac venit la bugetul de stat;
18. neprezentarea în termen a documentelor solicitate
conform prevederilor art. 43 alin. (2), cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei;
19. nerespectarea prevederilor art. 49, cu amendă de
la 2.000 lei la 5.000 lei;
20. nerespectarea prevederilor art. 51, 54 şi 56, cu amendă de la 500 lei la 2.000 lei;
21. nerespectarea prevederilor art. 70 alin. (2), cu
amendă de la 100 lei la 500 lei;
22. exercitarea de activităţi de comerţ cu ridicata şi
comerţ cu amănuntul în aceeaşi structură de vanzare,
respectiv suprafaţă de vanzare, cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei şi cu interzicerea
uneia dintre cele două activităţi;
23. desfăşurarea oricărui exerciţiu comercial în
perioada suspendării activităţii comerciale, cu amenda prevăzută la pct. 1 lit.
a)-e), caz în care limitele minime şi maxime se dublează, iar veniturile
realizate ilicit în perioada dintre data suspendării activităţii comerciale şi
momentul constatării contravenţiei se confiscă şi se fac venit la bugetul de
stat.
Art. 74. - Sancţiunile prevăzute la art. 73 se pot
aplica şi persoanelor juridice, caz în care limitele minime şi maxime ale
amenzilor se dublează.
Art. 75. -Impiedicarea sau obstrucţionarea sub orice
formă, de către comerciant sau de oricare altă persoană, a organelor
autorităţilor administraţiei publice în exercitarea atribuţiilor lor privind
controlul respectării prevederilor prezentei ordonanţe constituie contravenţie
şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei.
Art. 76. - Contravenţiile prevăzute la art. 73 se
constată şi se sancţionează de către:
a) organele de control abilitate ale primăriilor,
pentru cele prevăzute la pct. 1-4, 6-11, 13 şi 21-23;
b) organele de control abilitate ale Ministerului
Economiei şi Finanţelor, pentru cele prevăzute la pct. 5, 6, 8-11, 13, 14,
17-19 şi 22;
c) organele de control abilitate ale Autorităţii
Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, pentru cele prevăzute la pct. 4, 12,
18, 20 şi 21;
d) organele de control abilitate ale poliţiei, pentru
cele prevăzute la pct. 15, 16 şi 18.
Art. 77. - Prevederile
prezentei ordonanţe referitoare la contravenţii se completează cu dispoziţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare, cu excepţia art. 28 şi 29.
Art. 78. - In cazul repetării contravenţiilor prevăzute
la art. 73 pct. 1, 3, 6-11, 13, 22 şi 23 într-un interval de 12 luni, chiar
dacă amenda a fost plătită, precum şi în cazul în care se încalcă în mod
repetat dispoziţiile legale privind liniştea şi ordinea publică, primăriile vor
suspenda activitatea comercială pe o perioadă de pană la 30 de zile pentru structura de vanzare respectivă.
Art. 79. - Sancţiunile aplicate de organele de control
abilitate, conform prevederilor prezentei ordonanţe, vor fi aduse la cunoştinţă
primăriilor în termen de 48 de ore de la aplicarea acestora.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 80. - In cazul vanzărilor
de lichidare şi de soldare, atunci cand acestea se
efectuează în pierdere, conform prevederilor art. 17, costul de achiziţie
este deductibil din punct de vedere fiscal.
Art. 81. -In termen de 18 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe comercianţii care desfăşoară activităţi de
comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă sunt obligaţi să solicite
autorizarea exercitiilor comerciale în conformitate cu prevederile prezentei
ordonanţe.
Art. 82. - Ministerul cu atribuţii în domeniul
comerţului interior, cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, va elabora
norme metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe, în termen de 60 de zile
de la data publicării în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, a legii de aprobare a prezentei ordonanţe.
Normele metodologice vor fi supuse spre aprobare
Guvernului.
Art. 83. - Ministerul cu atribuţii în domeniul
comerţului interior, în baza consultării cu alte organisme abilitate ale
administraţiei publice, precum şi cu organizaţiile neguvernamentale, elaborează
reglementări specifice cu privire la comercializarea produselor şi serviciilor
de piaţă.
Art. 84. - Pentru realizarea unei baze de date privind
reţeaua de distribuţie şi de prestări de servicii de piaţă autorităţile
administraţiei publice locale vor transmite ministerului cu atribuţii în
domeniul comerţului interior informaţii privind reţeaua de distribuţie, conform
normelor stabilite de către acesta.
Art. 85. - (1) Anexa face parte integrantă din prezenta
ordonanţă şi poate fi actualizată prin hotărare a
Guvernului.
(2) Valoarea amenzilor prevăzute la art. 73 şi 75 se va
actualiza prin hotărare a Guvernului.
Art. 86. - (1) Organele abilitate în aplicarea
prevederilor prezentei ordonanţe vor stabili modalităţile concrete de
colaborare.
(2) Administraţiile publice locale vor întreprinde
acţiunile necesare în vederea aplicării dispoziţiilor prezentei ordonanţe şi a
normelor metodologice de aplicare a acesteia.
(3) La solicitarea autorităţilor administraţiei
publice interesate, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului sau, după caz,
oficiile registrului comerţului de pe langă tribunale vor pune gratuit la dispoziţie acestora informaţiile
cu privire la înregistrarea şi autorizarea funcţionării comercianţilor.
Art. 87. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare la data
de 1 ianuarie 2003.
ANEXA
TABEL
cu clasificarea
activităţilor din economia naţională
Cod CAEN1)
|
Denumirea activităţii
|
5010
|
Comerţ cu autovehicule
|
5020
|
Intreţinerea şi repararea autovehiculelor (fără reparaţii
executate în întreprinderi organizate de tip industrial)
|
5030
|
Comerţ cu piese şi accesorii pentru autovehicule
|
5040
|
Comerţ cu motociclete, piese şi accesorii aferente, şi reparaţii
|
5050
|
Comerţ cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule
|
5122
|
Comerţ cu ridicata al florilor şi al plantelor
|
5131
|
Comerţ cu ridicata al fructelor şi legumelor
|
5132
|
Comerţ cu ridicata al cărnii si produselor din carne
|
1) Conform Hotărarii
Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificării activităţilor din
economia naţională - CAEN, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 şi 301 bis din 5
noiembrie 1997, actualizată prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de
Statistică nr. 601/2002, publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 908 din 13 decembrie 2002.
Cod CAEN1)
|
Denumirea activităţii
|
5133
|
Comerţ cu ridicata al produselor lactate,
ouălor, uleiurilor şi grăsimilor comestibile
|
5134
|
Comerţ cu ridicata al băuturilor
|
5135
|
Comerţ cu ridicata al produselor din tutun
|
5136
|
Comerţ cu ridicata al zahărului, ciocolatei şi produselor
zaharoase
|
5137
|
Comerţ cu ridicata cu cafea, ceai, cacao şi condimente
|
5138
|
Comerţ cu ridicata, specializat, al altor alimente, inclusiv
peşte, crustacee şi moluşte
|
5139
|
Comerţ cu ridicata, nespecializat, de produse alimentare, băuturi
şi tutun
|
5141
|
Comerţ cu ridicata al produselor textile
|
5142
|
Comerţ cu ridicata al îmbrăcămintei şi încălţămintei
|
5143
|
Comerţ cu ridicata al aparatelor electrice şi de uz gospodăresc,
al aparatelor de radio şi televizoarelor
|
5144
|
Comerţ cu ridicata al produselor din ceramică, sticlărie, tapete
şi produse de întreţinere
|
5145
|
Comerţ cu ridicata al produselor cosmetice şi de parfumerie
|
5146
|
Comerţ cu ridicata al produselor farmaceutice
|
5147
|
Comerţ cu ridicata al altor bunuri de consum, nealimentare,
n.c.a.
|
5151
|
Comerţ cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi şi gazoşi
şi al produselor derivate
|
5153
|
Comerţ cu ridicata al materialului lemnos şi de construcţii
|
5154
|
Comerţ cu ridicata al echipamentelor şi furniturilor, de fierărie
pentru instalaţii sanitare şi de încălzire
|
5155
|
Comerţ cu ridicata al produselor chimice
|
5156
|
Comerţ cu ridicata al altor produse intermediare
|
5185
|
Comerţ cu ridicata al altor maşini şi echipamente de birou
|
5188
|
Comerţ cu ridicata al maşinilor, accesoriilor şi uneltelor
agricole, inclusiv al tractoarelor
|
5190
|
Comerţ cu ridicata al altor produse
|
5211
|
Comerţ cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vanzare predominantă de produse
alimentare, băuturi şi tutun
|
5212
|
Comerţ cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vanzare predominantă de produse
nealimentare
|
5221
|
Comerţ cu amănuntul al fructelor şi legumelor proaspete
|
5222
|
Comerţ cu amănuntul al cărnii şi al produselor din carne
|
5223
|
Comerţ cu amănuntul al peştelui, crustaceelor şi moluştelor
|
5224
|
Comerţ cu amănuntul al painii, produselor de patiserie şi produselor
zaharoase
|
5225
|
Comerţ cu amănuntul al băuturilor
|
5226
|
Comerţ cu amănuntul al produselor din tutun
|
5227
|
Comerţ cu amănuntul, în magazine specializate, al produselor
alimentare
|
5231
|
Comerţ cu amănuntul al produselor farmaceutice
|
5232
|
Comerţ cu amănuntul al articolelor medicale şi ortopedice
|
5233
|
Comerţ cu amănuntul al produselor cosmetice şi de parfumerie
|
5241
|
Comerţ cu amănuntul al textilelor
|
5242
|
Comerţ cu amănuntul al îmbrăcămintei
|
5243
|
Comerţ cu amănuntul al încălţămintei şi articolelor din piele
|
5244
|
Comerţ cu amănuntul al mobilei, al articolelor de iluminat şi al
altor articole de uz casnic
|
5245
|
Comerţ cu amănuntul al articolelor şi aparatelor
electro-menajere, al aparatelor radio şi televizoarelor
|
5246
|
Comerţ cu amănuntul al articolelor de fierărie, cu articole din
sticlă, cu cele pentru vopsit
|
5247
|
Comerţ cu amănuntul al cărţilor, ziarelor şi articolelor de
papetărie
|
5248
|
Comerţ cu amănuntul, în magazine specializate, al altor produse
n.c.a.
|
5250
|
Comerţ cu amănuntul al bunurilor de
ocazie vandute prin magazine
|
5261
|
Comerţ cu amănuntul prin corespondenţă
|
5262
|
Comerţ cu amănuntul prin standuri în pieţe
|
5263
|
Comerţ cu amănuntul care nu se efectuează prin magazine
|
5271
|
Reparaţii de încălţăminte şi ale altor articole din piele
|
5272
|
Reparaţii de articole electrice de uz gospodăresc
|
5273
|
Reparaţii de ceasuri şi bijuterii
|
5274
|
Alte reparaţii de articole personale n.c.a.
|
5530
|
Restaurante
|
5540
|
Baruri
|
5551
|
Cantine
|
5552
|
Alte unităţi de preparare a hranei
|
7020
|
Inchirierea şi subînchirierea bunurilor
imobiliare proprii sau închiriate
|
7032
|
Administrarea imobilelor pe bază de tarife sau contract
|
1) Conform Hotărarii
Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificării activităţilor din
economia naţională - CAEN, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 şi 301 bis din
5 noiembrie 1997, actuaiizată prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional
de Statistică nr. 601/2002, publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 908 din 13 decembrie 2002.
Cod CAEN1)
|
Denumirea activităţii
|
7110
|
Inchirierea autoturismelor şi utilitarelor de capacitate mică
|
7133
|
Inchirierea maşinilor şi echipamentelor de birou, inclusiv a
calculatoarelor
|
7140
|
Inchirierea bunurilor personale şi gospodăreşti n.c.a.
|
7250
|
Intreţinerea şi repararea maşinilor de birou, de contabilizat şi
a calculatoarelor
|
7470
|
Activităţi de întreţinere şi curăţare a clădirilor
|
7481
|
Activităţi fotografice
|
7485
|
Activităţi de secretariat şi traducere
|
9301
|
Spălarea, curăţarea şi vopsirea textilelor şi blănurilor
|
9302
|
Coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare
|
9303
|
Activităţi de pompe funebre şi similare
|
9304
|
Activităţi de întreţinere corporală
|
9305
|
Alte activităţi de servicii personale n.c.a.
|
9500
|
Activităţi ale personalului angajat în gospodării particulare
|
1) Conform Hotărarii Guvernului nr. 656/1997 privind
aprobarea Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, publicată
în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 şi 301 bis din 5 noiembrie 1997, actualizată prin Ordinul
preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 601/2002, publicat în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 908 din 13
decembrie 2002.