ORDONANTA Nr. 96 din 27 august 1998 * Republicata
privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier
national
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 23 din 24 ianuarie 2000
*) Republicata in temeiul art. IV din Legea nr. 141/1999 pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic si
administrarea fondului forestier national, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 355 din 27 iulie 1999, dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 320 din 28 august 1998.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Padurile, prin functiile economice si de protectie pe care le indeplinesc,
constituie, indiferent de forma de proprietate, o avutie de interes national de
care beneficiaza intreaga societate. In acest scop este necesara asigurarea
gestionarii durabile a padurilor, prin stabilirea de masuri concrete de
administrare, ingrijire, exploatare rationala si regenerare.
Art. 2
Indiferent de forma de proprietate, strategia de punere in valoare
economica, sociala si ecologica a padurilor este un atribut al statului. In
conditiile respectarii dreptului de proprietate, padurile din Romania sunt
administrate si gospodarite intr-un sistem unitar, vizand valorificarea
continua, in folosul generatiilor actuale si viitoare, a functiilor lor
ecologice si social-economice.
Art. 3
Dupa forma de proprietate, fondul forestier national, definit la art. 1 din
Codul silvic*), este constituit din:
a) fondul forestier proprietate publica a statului;
b) fondul forestier proprietate publica a unitatilor administrativ-teritoriale
(comune, orase, municipii);
c) fondul forestier proprietate privata a unitatilor de cult (parohii,
schituri, manastiri), a institutiilor de invatamant sau a altor persoane
juridice;
d) fondul forestier proprietate privata indiviza a persoanelor fizice
(fosti composesori, mosneni si razesi sau mostenitori ai acestora);
e) fondul forestier proprietate privata a persoanelor fizice.
------------
*) Legea nr. 26/1996 - Codul silvic a fost publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 8 mai 1996.
Art. 4
(1) Drumurile forestiere si caile ferate forestiere, existente la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante, indiferent de forma de proprietate a
fondului forestier pe care acestea il strabat, apartin statului.
(2) Regimul juridic al drumurilor si cailor ferate forestiere care se vor
construi in viitor va fi stabilit in raport cu sursa de finantare si cu natura
proprietatii terenurilor, astfel:
a) drumurile si caile ferate forestiere, construite pe terenurile
proprietate publica a statului si finantate cu fonduri de la bugetul de stat
sau din fondul de dezvoltare al Regiei Nationale a Padurilor, vor fi
proprietate publica a statului si vor fi administrate de regie;
b) drumurile si caile ferate forestiere, construite pe terenuri din fondul
forestier proprietate privata si finantate din resursele financiare ale
proprietarilor de paduri, vor fi proprietate privata.
Art. 5
Titularii dreptului de proprietate asupra fondului forestier, proprietate
publica sau privata, isi exercita dreptul de proprietate in limitele si in
conditiile legii, urmarind conservarea si gospodarirea durabila a padurilor.
CAP. 2
Regimul silvic
Art. 6
Fondul forestier national, indiferent de forma de proprietate, este supus
regimului silvic.
Art. 7
(1) Regimul silvic reprezinta un sistem unitar de norme cu caracter tehnic
silvic, economic si juridic, referitoare la amenajarea, paza, protectia contra
daunatorilor, exploatarea si regenerarea padurilor, in vederea asigurarii
gestionarii durabile a ecosistemelor forestiere.
(2) Respectarea normelor definite la alin. (1) este obligatorie pentru toti
proprietarii de paduri sau alti detinatori.
(3) Normele tehnice silvice reglementeaza activitatile de amenajare si
regenerare a padurilor, protectie a padurilor impotriva daunatorilor, ingrijire
(degajari, curatari, rarituri), punere in valoare a masei lemnoase si de
exploatare a lemnului atat pentru padurile proprietate publica, cat si pentru
padurile proprietate privata. Normele tehnice actuale vor fi revizuite in
termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, prin
grija autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(4) Normele cu caracter economic se refera la totalitatea obligatiilor
financiare ce revin proprietarilor de paduri pentru asigurarea regenerarii
padurilor, starii de sanatate a acestora, efectuarii lucrarilor de amenajare,
ingrijire si punere in valoare, precum si la modalitatile de finantare.
(5) Normele juridice cuprind totalitatea reglementarilor cu specific silvic
(legi, hotarari si ordonante ale Guvernului, ordine si instructiuni ale
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura).
(6) La dobandirea dreptului de proprietate proprietarii de paduri vor lua
cunostinta sub semnatura, prin grija autoritatii publice pentru silvicultura,
de obligatiile pe care le au pentru respectarea regimului silvic.
Art. 8
(1) In vederea respectarii reglementarilor referitoare la regimul silvic,
proprietarii de paduri si detinatorii cu orice titlu au urmatoarele obligatii:
a) sa elaboreze amenajamente silvice pentru padurile pe care le detin, prin
unitati specializate, autorizate in acest scop de autoritatea publica centrala care
raspunde de silvicultura. Costul acestor lucrari se suporta de proprietari, in
cazul persoanelor juridice. Pentru padurile cu suprafete mai mici de 10
hectare, apartinand persoanelor fizice, gospodarite in mod individual, se
intocmesc de unitati specializate studii sumare de amenajare, al caror continut
se va preciza prin normele tehnice specifice;
b) sa asigure paza padurilor, in vederea prevenirii taierilor ilegale,
distrugerii sau degradarii vegetatiei forestiere, pasunatului abuziv,
braconajului si a altor fapte infractionale sau contraventionale. Proprietarii
de paduri mentionati la art. 12 alin. (1), care nu au personal angajat pentru
asigurarea pazei, raspund contraventional;
c) sa execute lucrarile necesare pentru prevenirea si combaterea bolilor si
daunatorilor padurilor, stabilite de organele autoritatii publice pentru
silvicultura, cu mijloace proprii sau contra cost, prin unitati silvice
specializate;
d) sa asigure respectarea masurilor de prevenire si stingere a incendiilor
si, dupa caz, dotarea cu mijloace de prima interventie;
e) sa efectueze lucrarile de impadurire si de ajutorare a regenerarii
naturale, potrivit prevederilor amenajamentelor silvice si ale normelor tehnice
specifice. Lucrarile de impadurire se vor executa in termen de cel mult 2 ani
de la exploatarea masei lemnoase. In caz contrar, se vor aplica masurile
prevazute la art. 67 din Codul silvic;
f) sa efectueze lucrarile de intretinere a plantatiilor si regenerarilor
naturale pana la realizarea starii de masiv;
g) sa execute la timp, in conformitate cu prevederile amenajamentelor
silvice si ale normelor tehnice specifice, lucrarile de ingrijire a arboretelor
- degajari, curatari, rarituri, taieri de igiena;
h) sa execute taieri de arbori numai dupa marcarea si inventarierea
acestora si dupa elaborarea documentelor specifice de catre personalul silvic
autorizat;
i) sa asigure, in conformitate cu prevederile amenajamentelor si actelor
normative in vigoare, intretinerea si repararea drumurilor forestiere aflate in
proprietate.
(2) In situatiile in care gospodarirea padurilor, proprietate privata,
apartinand persoanelor fizice sau juridice, este asigurata pe baze contractuale
de Regia Nationala a Padurilor sau de unitati specializate, obligatiile mentionate
la alin. (1) se vor regasi ca atare in contractele incheiate.
Art. 9
(1) In vederea gospodaririi durabile a padurilor se interzic:
a) defrisarea vegetatiei forestiere - respectiv inlaturarea acesteia si
schimbarea destinatiei terenului - fara aprobarea autoritatii publice centrale
care raspunde de silvicultura;
b) desfasurarea de activitati care produc degradarea solului si a malurilor
apelor, distrugerea semintisului utilizabil si a arborilor nedestinati
exploatarii, potrivit prevederilor art. 45 din Codul silvic.
(2) Se excepteaza de la prevederile alin. (1) lit. a) terenurile aflate in
perimetrul fasiei de protectie a frontierei de stat, care fac parte din
domeniul public si care, prin natura lor, sunt destinate protectiei si
intretinerii liniei de frontiera, potrivit prevederilor Legii nr. 56/1992*)
privind frontiera de stat a Romaniei. Defrisarea vegetatiei forestiere pentru
realizarea fasiei de protectie a frontierei de stat se va executa de catre
proprietarul sau detinatorul padurii, sub supravegherea organului de graniceri
si a autoritatii silvice competente.
------------
*) Legea nr. 56/1992 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 126 din 9 iunie 1992.
Art. 10
(1) Exploatarea produselor lemnoase ale padurilor se face numai in
conformitate cu prevederile amenajamentelor silvice si cu respectarea
instructiunilor privind termenele, modalitatile si epocile de recoltare si
transport al materialului lemnos din paduri, emise de autoritatea publica
centrala care raspunde de silvicultura.
(2) Pentru masa lemnoasa destinata a se exploata, proprietarii sau
detinatorii cu orice titlu de paduri intocmesc acte de punere in valoare, in
conformitate cu normele tehnice in vigoare, cu marcarea si inventarierea
prealabila a arborilor destinati taierii de catre personalul silvic delegat sa
utilizeze ciocanul silvic de marcat.
(3) Ocoalele silvice, agentii economici atestati sa execute exploatari
forestiere, persoanele fizice si juridice care au in proprietate sau in
administrare paduri au obligatia sa foloseasca tehnologii de recoltare si de
scoatere a lemnului din padure, care sa nu produca degradarea solului, poluarea
apelor, distrugerea sau vatamarea semintisului utilizabil, a arborilor nedestinati
exploatarii peste limitele admise prin instructiunile prevazute la alin. (1).
(4) Masa lemnoasa care se exploateaza si se transporta din padure va fi
insotita de documentele prevazute in instructiunile privind circulatia
materialelor lemnoase si controlul instalatiilor de debitat lemn rotund in
cherestea, aprobate prin hotarare a Guvernului.
(5) Materialul lemnos, cu exceptia celui fasonat in metri-steri, care se
transporta din padure, avand ca document de insotire bonul de vanzare sau foaia
de insotire, se marcheaza cu marca dreptunghiulara specifica agentului economic
care administreaza padurea sau care exploateaza masa lemnoasa, dupa caz.
CAP. 3
Administrarea fondului forestier national
SECTIUNEA 1
Administrarea fondului forestier proprietate publica a statului
Art. 11
(1) Fondul forestier proprietate publica a statului se administreaza
potrivit Codului silvic de Regia Nationala a Padurilor.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Regiei Nationale a
Padurilor se aproba prin hotarare a Guvernului*), la propunerea autoritatii
publice centrale care raspunde de silvicultura.
------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 982/1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 530 din 31 decembrie 1998.
SECTIUNEA a 2-a
Administrarea fondului forestier proprietate publica a comunelor, oraselor
si municipiilor si a celui proprietate privata indiviza (fosti composesori,
mosneni, razesi sau mostenitorii acestora)
Art. 12
(1) Padurile proprietate publica, apartinand comunelor, oraselor si
municipiilor, precum si cele proprietate privata indiviza, apartinand fostilor
composesori, mosneni si razesi sau mostenitorilor acestora, se administreaza de
catre proprietari prin structuri silvice proprii, similare cu cele ale
statului. Pentru gestionarea padurilor detinatorii mentionati mai sus angajeaza
personal de specialitate, autorizat in conditiile prezentei ordonante.
(2) Pentru realizarea prevederilor mentionate la alin. (1) persoanele fizice,
fosti composesori, mosneni si razesi sau mostenitorii acestora, se vor
constitui, in prealabil, in mod obligatoriu, in asociatii cu personalitate
juridica, potrivit legii.
Art. 13
(1) Padurile apartinand detinatorilor mentionati la art. 12 alin. (1) se
organizeaza pe cantoane silvice conduse de padurari cu studii de specialitate,
suprafata unui canton fiind de maximum: 300 hectare in zona de campie; 500
hectare in zona de coline; 1.000 hectare in zona de munte.
(2) In situatia existentei mai multor cantoane se vor constitui districte
sau brigazi silvice, conduse de ingineri silvici sau de tehnicieni silvici.
Suprafata acestora este de maximum 1.500 hectare in zona de campie, 2.500
hectare in zona de coline si 5.000 hectare in zona de munte.
(3) In cazul mai multor brigazi sau districte se vor constitui ocoale
silvice, a caror suprafata este de maximum 8.000 hectare in zona de campie,
12.000 hectare in zona de coline si 20.000 hectare in zona de munte.
(4) Pentru indeplinirea conditiilor de suprafata precizate la alin. (1) -
(3) proprietarii padurilor respective se pot asocia in functie de vecinatati
sau de interesele economice ale acestora.
Art. 14
(1) In situatia in care proprietarii de paduri care fac obiectul prezentei
sectiuni nu pot indeplini conditiile mentionate la art. 12, acestia vor
gospodari padurile ce le apartin, pe baza contractuala, prin Regia Nationala a
Padurilor sau prin unitati specializate, autorizate de autoritatea publica
centrala care raspunde de silvicultura.
(2) Prin contractul incheiat intre parti se stabilesc drepturile si
obligatiile proprietarilor de paduri si ale Regiei Nationale a Padurilor. In
mod obligatoriu se vor stipula:
a) drepturile materiale ale proprietarilor de paduri, in natura sau in
bani, care rezulta din valorificarea resurselor lemnoase si nelemnoase ale
padurilor preluate in gestiune;
b) obligatiile Regiei Nationale a Padurilor sau ale unitatilor
specializate, autorizate de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura,
de a asigura paza padurilor si de a executa lucrarile tehnice silvice de
ingrijire, combatere a daunatorilor, punere in valoare a masei lemnoase,
exploatare a resurselor si de regenerare a arboreturilor, in conformitate cu
regimul silvic;
c) modalitatile financiare de a suporta costul lucrarilor de intocmire a
amenajamentelor silvice, de administrare, paza, ingrijire, protectie contra
daunatorilor, exploatare si regenerare.
SECTIUNEA a 3-a
Administrarea fondului forestier proprietate privata a persoanelor fizice
Art. 15
(1) Padurile proprietate privata apartinand persoanelor fizice sunt supuse
regimului silvic. Proprietarii acestor paduri au obligatia sa execute, prin
mijloace proprii sau prin unitati specializate, lucrarile necesare impuse de
regimul silvic.
(2) In situatiile in care proprietarii de paduri nu isi pot indeplini in
mod individual obligatiile prevazute la alin. (1), acestia se pot constitui in
asociatii cu personalitate juridica, angajand personal silvic de specialitate,
in conformitate cu prevederile art. 13.
(3) In vederea respectarii obligatiei prevazute la alin. (1), proprietarii
padurilor private, individuali sau constituiti in asociatii, pot solicita
unitatilor teritoriale ale Regiei Nationale a Padurilor sau unitatilor
specializate, autorizate de autoritatea publica centrala care raspunde de
silvicultura, sa administreze padurile ce le apartin, pe baza de contracte.
SECTIUNEA a 4-a
Administrarea padurilor proprietate privata a unitatilor de cult (parohii,
schituri, manastiri), a institutiilor de invatamant sau a altor persoane
juridice
Art. 16
(1) Administrarea padurilor proprietate privata apartinand parohiilor,
schiturilor, manastirilor, unitatilor de invatamant sau altor persoane juridice
se face de catre acestea sau angajand personal silvic specializat, in vederea
respectarii obligatiilor prevazute la art. 8 alin. (1).
(2) Pentru indeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (1) proprietarii
padurilor respective se pot asocia cu alti detinatori de paduri, in vederea
gospodaririi padurilor in conditiile prevazute la art. 13.
(3) Proprietarii de paduri care fac obiectul prezentei sectiuni pot
solicita ca padurile ce le apartin sa fie administrate pe baza contractuala de
Regia Nationala a Padurilor sau de unitati specializate, autorizate de
autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura, in conditiile
prevazute la art. 14, completate cu alte prevederi specifice, convenite de
partile contractante.
SECTIUNEA a 5-a
Reglementari comune pentru administrarea fondului forestier proprietate
publica a unitatilor administrativ-teritoriale si proprietate privata
Art. 17
(1) Contractele de administrare a fondului forestier, mentionate la
sectiunile 2 - 4 din prezentul capitol, se incheie pe o durata minima, egala cu
perioada de aplicare a amenajamentului silvic, conform prevederilor art. 18 din
Codul silvic.
(2) Contractele prevazute la alin. (1) se incheie in forma autentica la
birourile notariale, taxele si comisioanele suportandu-se de Regia Nationala a
Padurilor sau de unitatile specializate, autorizate de autoritatea publica
centrala care raspunde de silvicultura. Aceste contracte se inregistreaza la
inspectoratele silvice teritoriale, institutii definite conform art. 19 si 21,
in a caror raza teritoriala se afla fondul forestier.
(3) Rezilierea contractului din initiativa unei parti se solutioneaza
conform legislatiei civile.
(4) Activitatea personalului silvic angajat din structuri proprii si a celui
din unitatile specializate, care executa pe baza de contract paza si
gospodarirea padurilor proprietate publica apartinand unitatilor
administrativ-teritoriale si proprietate privata, este controlata, sub raportul
regimului silvic, de personalul tehnic al autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura si al inspectoratelor silvice teritoriale, prevazute
la cap. IV.
(5) Personalul silvic angajat pentru paza padurilor va fi dotat cu armament
de serviciu, in conditiile legii, si cu uniforma de serviciu.
Art. 18
Modalitatile concrete de constituire a structurilor silvice pentru
gospodarirea padurilor, care fac obiectul sectiunilor 2 - 4 din prezentul
capitol, precum si modul de organizare si functionare a acestora se stabilesc
prin regulament aprobat prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii
publice centrale care raspunde de silvicultura, in termen de 60 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
CAP. 4
Controlul respectarii regimului silvic
Art. 19
(1) Controlul respectarii regimului silvic pentru intregul fond forestier
national se exercita de autoritatea publica centrala care raspunde de
silvicultura, precum si prin inspectoratele silvice teritoriale aflate in
subordinea acesteia.
(22 Modul de organizare si functionare a controlului aplicarii regimului
silvic la nivel central si local, precum si structurile administrative aferente
se stabilesc prin regulament aprobat prin hotarare a Guvernului, la propunerea
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, in termen de 60 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Art. 20
Directia generala pentru controlul aplicarii regimului silvic, prin
organele sale centrale si teritoriale, are urmatoarele atributii:
a) controleaza modul de respectare de catre proprietarii si detinatorii cu
orice titlu de paduri a dispozitiilor legale in domeniul silviculturii, precum
si a normelor specifice regimului silvic;
b) analizeaza si controleaza modul de respectare a prevederilor
amenajamentelor silvice pentru toate padurile, indiferent de natura
proprietatii;
c) controleaza activitatea de exploatare a masei lemnoase, executata prin
agenti economici atestati sau in regie proprie, si dispune sistarea activitatilor
care incalca normele tehnice specifice sau care provoaca degradarea vegetatiei
forestiere, eroziunea solului sau alte deteriorari ale mediului;
d) controleaza aplicarea si respectarea dispozitiilor legale privind
prevenirea si stingerea incendiilor in paduri;
e) controleaza activitatea de reparare si intretinere a drumurilor
forestiere, in conformitate cu legislatia si normele specifice in vigoare;
f) constata faptele contraventionale in domeniul silviculturii si
exploatarii padurilor si propune sau stabileste, dupa caz, sanctiunile,
potrivit imputernicirilor prevazute de lege;
g) constata faptele infractionale in domeniul silviculturii si exploatarii
padurilor si sesizeaza de indata organul de politie, in vederea efectuarii
cercetarii penale, in conformitate cu prevederile art. 207 si 209 din Codul de
procedura penala;
h) verifica sesizarile scrise cu privire la abaterile comise in fondul
forestier proprietate publica sau proprietate privata si stabileste situatiile
de incalcare a actelor normative in vigoare, propunand masurile de reglementare
sau de sanctionare, potrivit legii;
i) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege.
Art. 21
(1) Inspectoratele silvice teritoriale se constituie in profil teritorial,
prin hotarare a Guvernului.
(2) Personalul tehnic de specialitate din inspectoratele silvice
teritoriale se va dimensiona in raport cu suprafata padurilor si cu numarul de
proprietari, astfel incat pentru o suprafata medie de 20.000 hectare sa existe
un inspector-inginer silvic.
(3) Pentru lucrarile tehnice de teren si pentru executarea controalelor de
fond se va asigura un inginer silvic sau un tehnician silvic pentru o suprafata
medie de 10.000 hectare.
Art. 22
Finantarea organelor centrale si teritoriale pentru controlul respectarii
regimului silvic se face de la bugetul de stat.
CAP. 5
Scoaterea definitiva sau temporara a terenurilor din fondul forestier
national
Art. 23
(1) Reducerea suprafetei padurilor din fondul forestier national este
interzisa, cu exceptia urmatoarelor situatii:
a) pentru constructii cu destinatie militara, pentru cai ferate, drumuri
europene, nationale si judetene, autostrazi, linii electrice de inalta
tensiune, mine, forari, sonde si echipamente aferente, conducte magistrale de
transport gaze sau petrol, lucrari de imbunatatiri funciare, de gospodarire a
apelor sau de realizare a unor noi surse de apa. Ocuparea definitiva de
terenuri din fondul forestier proprietate privata, cu sau fara defrisarea
padurii, se aproba cu acordul prealabil al proprietarilor terenurilor, potrivit
prevederilor prezentei ordonante. In cazurile in care proprietarii de terenuri
nu sunt de acord, ocuparea terenurilor se poate face in conditiile stabilite
potrivit reglementarilor legale privind exproprierea pentru cauza de utilitate
publica;
b) pentru construirea de obiective turistice, cu acordul proprietarului si
cu aprobarea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura;
c) in scopul executarii de lucrari, instalatii si constructii necesare
pentru gospodarirea fondului forestier sau de interes propriu, la cererea
proprietarilor si cu aprobarea autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura;
d) orice alte investitii cu caracter social, cultural, sportiv, medical si
de cult, cu avizul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(2) Ocuparea definitiva a terenurilor din fondul forestier, prevazute la
alin. (1) lit. a) si b), se face cu plata de catre persoanele fizice si
juridice solicitante a urmatoarelor taxe si despagubiri:
a) taxa pentru ocuparea definitiva de terenuri forestiere, care se varsa in
Fondul de ameliorare a fondului funciar, potrivit prevederilor art. 92 alin.
(4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, fond aflat la
dispozitia autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura;
b) contravaloarea terenului si a masei lemnoase, care se achita
proprietarului terenului forestier;
c) contravaloarea pierderii de crestere, determinata de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii, daca terenul este acoperit cu
padure, despagubire care revine proprietarului terenului.
(3) Persoanele fizice si juridice pot solicita ocuparea definitiva a unor
suprafete din fondul forestier si dupa achitarea unei taxe egale cu
contravaloarea pierderii de crestere, determinata de exploatarea masei lemnoase
inainte de varsta exploatabilitatii, daca beneficiarul compenseaza cu o
suprafata echivalenta de teren, limitrofa fondului forestier, pe care o
impadureste, si daca intretine plantatia pana la incheierea starii de masiv pe
cheltuiala proprie, cu avizul autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura.
Art. 24
(1) Pentru folosirea temporara de terenuri din fondul forestier national,
cu sau fara defrisare, in conditiile prevazute la art. 23 alin. (1) lit. a),
persoanele fizice sau juridice care beneficiaza de folosirea terenurilor au
obligatia sa achite:
a) chiria pentru ocuparea terenului pe durata aprobata, care se incaseaza
de proprietarul terenului;
b) contravaloarea pierderii de crestere, ca urmare a taierii masei lemnoase
inainte de varsta exploatabilitatii stabilita in amenajamentele silvice;
c) o garantie in suma egala cu cheltuielile necesare pentru reinstalarea
vegetatiei forestiere pe terenul folosit temporar si pentru intretinerea
acesteia pana la realizarea starii de masiv;
d) suma prevazuta la lit. c) se depune intr-un cont special, purtator de
dobanda, la Fondul de ameliorare a fondului funciar, aflat la dispozitia
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, prevazut in Legea
nr. 18/1991, republicata.
(2) In situatia in care folosirea temporara a terenului nu implica
defrisarea, beneficiarul plateste proprietarului chiria.
Art. 25
Metodologia de finantare si de executare a lucrarilor de reinstalare a
vegetatiei forestiere si de intretinere a acesteia pana la realizarea starii de
masiv, prevazuta la art. 24 alin. (1) lit. c), se elaboreaza de autoritatea
publica centrala care raspunde de silvicultura, in termen de 90 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Art. 26
Ocuparea definitiva sau folosirea temporara a terenurilor din fondul
forestier national, potrivit prevederilor art. 23 si 24, se face numai cu
acordul proprietarilor si se aproba dupa cum urmeaza:
a) pentru suprafata de pana la un hectar, de catre inspectoratul silvic
teritorial, la cererea persoanei fizice sau juridice beneficiare;
b) pentru suprafata de peste un hectar, dar nu mai mare de 50 hectare, de
catre autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura, la cererea
persoanei fizice sau juridice beneficiare, cu avizul inspectoratului silvic
teritorial;
c) pentru suprafata de peste 50 hectare, prin hotarare a Guvernului, la
cererea persoanelor juridice beneficiare si la propunerea autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura.
CAP. 6
Finantarea administrarii fondului forestier national
Art. 27
Finantarea activitatilor de administrare a fondului forestier national se
face din:
a) venituri proprii;
b) bugetul de stat;
c) alte surse.
Art. 28
(1) In vederea sprijinirii proprietarilor de paduri, indiferent de forma de
proprietate, in efectuarea unor lucrari de gospodarire, in scopul asigurarii
integritatii fondului forestier national si gestionarii durabile a acestuia,
statul va aloca anual de la buget fondurile necesare pentru:
a) refacerea padurilor afectate de calamitati naturale sau de incendii a caror
cauza este necunoscuta;
b) refacerea unor cai forestiere de transport distruse in urma calamitatii
naturale;
c) combaterea bolilor si daunatorilor padurilor proprietate privata;
d) amenajarea padurilor proprietate privata a persoanelor fizice;
e) finantarea unor studii complexe de fundamentare a solutiilor de
gospodarire a padurilor proprietate privata a persoanelor fizice si juridice;
f) punerea la dispozitie proprietarilor de paduri a normelor tehnice
silvice si juridice care reglementeaza regimul silvic si a materialelor de
propaganda si educatie forestiera privind ocrotirea si conservarea padurilor;
g) sprijinirea proprietarilor de paduri cu functii speciale de protectie,
persoane fizice, prin acordarea unor compensatii reprezentand contravaloarea
bunurilor pe care nu le recolteaza datorita restrictiilor impuse prin
amenajamentele silvice in padurile cu functii speciale de protectie.
(2) Normele metodologice de acordare, utilizare si control al sumelor
acordate potrivit prevederilor alin. (1) se aproba prin hotarare a Guvernului,
la propunerea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, cu
avizul Ministerului Finantelor, in termen de 90 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante.
CAP. 7
Raspunderi si sanctiuni
Art. 29
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala a persoanei
vinovate, potrivit legii.
Art. 30
(1) Incalcarea prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a) constituie infractiune
si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani si cu confiscarea materialului
lemnos rezultat sau, daca materialul a fost valorificat anterior constatarii,
cu plata contravalorii acestuia.
(2) Aceleasi pedepse se aplica si celor care favorizeaza incalcarea
prevederilor alin. (1).
Art. 31
(1) Taierea sau scoaterea din radacini, fara drept, din paduri, indiferent
de forma de proprietate, de arbori si lastari, de catre proprietari, detinatori
sau de oricare alta persoana, daca volumul masei lemnoase astfel extrase este
de peste 5 mc sau daca volumul acesteia este sub aceasta limita, iar fapta a
fost savarsita de cel putin doua ori in interval de 2 ani, constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda.
(2) Daca fapta a avut ca urmare extragerea unui volum de peste 20 mc,
pedeapsa este inchisoarea de la 1 la 5 ani.
(3) Cand fapta a avut ca urmare extragerea unui volum de peste 50 mc,
pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 7 ani.
(4) Maximul pedepselor prevazute la alin. (1) - (3) se majoreaza cu 3 ani
in cazul in care faptele au fost savarsite in urmatoarele imprejurari:
a) de doua sau mai multe persoane impreuna;
b) de o persoana avand asupra sa o arma sau substante chimice periculoase;
c) in timpul noptii;
d) in arii forestiere protejate.
(5) Tentativa se pedepseste.
Art. 32
Distrugerea, degradarea sau aducerea in stare de neintrebuintare a unor
suprafete de paduri de catre proprietari, detinatori sau de oricare alta
persoana, precum si incendierea acestora constituie infractiunea de distrugere
si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani.
Art. 33
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate
infractiuni, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) refuzul proprietarilor sau al altor detinatori de paduri de a intocmi
amenajamente silvice, conform obligatiei prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a),
cu amenda de la 200.000 lei la 1.000.000 lei pentru persoane fizice si de la
1.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru persoane juridice;
b) neasigurarea pazei padurilor, potrivit obligatiei prevazute la art. 8
alin. (1) lit. b), cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei pentru persoane
fizice si de la 2.500.000 lei la 5.000.000 lei pentru persoane juridice;
c) refuzul proprietarilor sau al altor detinatori de paduri de a executa
lucrarile de prevenire si combatere a daunatorilor si bolilor padurilor,
conform dispozitiei art. 8 alin. (1) lit. c), sau de a executa lucrarile de
ingrijire a arboreturilor, prevazute la art. 8 alin. (1) lit. 9), cu amenda de
la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei.
(2) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
exceptia art. 25 - 27.
(3) Cuantumul amenzilor contraventionale se reactualizeaza periodic prin
hotarare a Guvernului.
Art. 34
Stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice, altele decat cele
prevazute la art. 33, indiferent de forma de proprietate a padurilor in care
acestea au fost comise, sunt reglementate prin lege speciala.
Art. 35
Constatarea infractiunilor prevazute la art. 30 - 32 si a contraventiilor
prevazute la art. 33 din prezenta ordonanta se face de catre personalul silvic
prevazut la art. 105 din Codul silvic si de personalul silvic din structurile
silvice nou-infiintate, potrivit prezentei ordonante.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 36
In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura va revizui si va
completa cu prevederi specifice padurilor proprietate publica si privata
regulamentele, instructiunile si normele tehnice din domeniul silviculturii.
Art. 37
In exercitarea atributiilor de serviciu privind paza fondului forestier,
constatarea contraventiilor si a infractiunilor silvice, personalul silvic
prevazut la art. 35 este asimilat personalului care indeplineste functii ce
implica exercitiul autoritatii publice.
Art. 38
Unitatile de politie, impreuna cu cele ale jandarmeriei, precum si organele
administratiei publice locale ori, dupa caz, organele de pompieri militari vor
sprijini organele silvice sau, dupa caz, le vor acorda asistenta tehnica,
potrivit competentelor, in organizarea si desfasurarea actiunilor de prevenire
si de combatere a fenomenului infractional si contraventional si, respectiv,
pentru prevenirea si stingerea incendiilor atat in padurile proprietate
publica, cat si in cele proprietate privata.
Art. 39
Marcarea si evaluarea arborilor destinati taierii, pentru proprietarii de
paduri, persoane fizice, care isi administreaza singuri padurile, se fac, la
cerere, de catre personalul silvic autorizat din cadrul ocoalelor silvice ale
Regiei Nationale a Padurilor si de personalul din unitatile silvice infiintate
conform prevederilor art. 13. Odata cu plata acestor prestatii proprietarii vor
primi documentele legale pentru exploatarea si transportul materialului lemnos
respectiv.
Art. 40
Prevederile referitoare la infractiunile din prezenta ordonanta se
completeaza cu cele cuprinse in titlul VI "Raspunderi si sanctiuni"
din Codul silvic.
Art. 41
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei.*)
------------
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative
modificatoare.
Art. 42
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice alte
dispozitii contrare.
NOTA:
Potrivit prevederilor art. II din Legea nr. 141/1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 355 din 27 iulie 1999, in termen
de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi autoritatea publica
centrala care raspunde de silvicultura va revizui si va completa cu prevederi
specifice padurilor, proprietate publica si privata, regulamentele si
instructiunile din domeniul silviculturii.