ORDIN Nr. 1
din 3 ianuarie 2007
privind Normele de
completare a Declaratiei statistice Intrastat
ACT EMIS DE:
INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 67 din 29 ianuarie 2007
In temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică,
potrivit prevederilor Legii nr. 422/2006 privind
organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu
bunuri,
preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele de completare a Declaraţiei
statistice Intrastat.
Art. 2. - Normele de completare a Declaraţiei
statistice Intrastat sunt prezentate în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 3. - Institutul Naţional de Statistică va asigura
actualizarea Normelor de completare a Declaraţiei statistice Intrastat, în
concordanţă cu legislaţia europeană.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi
pus în aplicare de către direcţia de specialitate din cadrul Institutului
Naţional de Statistică.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Preşedintele Institutului Naţional de Statistică,
Cristian Nicolae
Stanică
ANEXĂ
NORME
de completare a Declaraţiei statistice Intrastat
Cadrul legal
Conform art. 3 lit. e) şi f) din Legea nr. 422/2006
privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ
internaţional cu bunuri, Institutul Naţional de Statistică elaborează şi
actualizează Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat şi le
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, după ce au fost aprobate prin ordin al preşedintelui Institutului
Naţional de Statistică.
Operatorii economici
înregistraţi în România în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, care
efectuează comerţ intracomunitar cu bunuri şi realizează o valoare a acestuia,
separat pentru expedieri şi introduceri, peste pragurile stabilite anual de
Institutul Naţional de Statistică, au obligaţia de a furniza informaţii
statistice Intrastat, conform art. 6 alin. (2) din Legea nr. 422/2006.
Pragurile valorice Intrastat se publică anual în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Scopul prezentelor norme
Normele de completare a
Declaraţiei statistice Intrastat conţin informaţii privind sistemul statistic
Intrastat, menite să sprijine furnizorii de informaţii statistice pentru a
completa Declaraţia statistică Intrastat într-un mod rapid şi eficient.
Aderarea României la Uniunea
Europeană impune o serie de modificări în realizarea statisticilor de comerţ
internaţional cu bunuri, modificări impuse atât de legislaţia comunitară, cât
şi de legislaţia naţională din domeniu.
Având în vedere importanţa deosebită a datelor
statistice de comerţ internaţional atât la nivel macroeconomic, cât şi la nivel
microeconomic, în Uniunea Europeană a fost creat şi dezvoltat un sistem
statistic pentru colectarea acestor informaţii. Acest sistem statistic,denumit Intrastat, are ca principală
caracteristică colectarea datelor statistice direct de la operatorii economici
care realizează schimburi de bunuri cu statele membre ale Uniunii Europene.
Declaraţia statistică Intrastat în România
Declaraţia statistică Intrastat este o declaraţie
obligatorie, conform legii, pentru schimbul de bunuri între România şi alte
state membre ale Uniunii Europene. Bunurile care intră pe teritoriul României
din alte state membre ale Uniunii Europene se numesc introduceri şi bunurile care părăsesc
teritoriul României cu destinaţia alte state membre ale Uniunii Europene se
numesc expedieri.
Legislaţia Uniunii Europene: Regulamentul Parlamentului şi Consiliului European nr. 638/2004
privind statisticile comunitare referitoare la schimbul de bunuri între statele
membre ale Uniunii Europene
Legislaţia naţională:
Legea nr. 422/2006 privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de
comerţ internaţional cu bunuri, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006, în vigoare de la data aderării României
la Uniunea Europeană.
In România, instituţia responsabilă pentru
implementarea şi funcţionarea sistemului statistic Intrastat este Institutul
Naţional de Statistică, conform Legii nr. 422/2006. Datele statistice privind
comerţul intracomunitar cu bunuri se transmit la Institutul Naţional de
Statistică prin completarea lunară a Declaraţiei statistice Intrastat, aferentă
schimburilor intracomunitare de bunuri din luna precedentă celei de raportare.
Cine trebuie să declare şi pentru ce flux comercial
(introduceri şi/sau expedieri)?
Obligaţia furnizării de date statistice Intrastat
revine tuturor operatorilor economici care îndeplinesc simultan următoarele
condiţii:
1. sunt înregistraţi în scopuri de TVA;
2. realizează comerţ cu bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;
3. cifra de afaceri realizată la nivel anual, separat
pe fluxurile de introduceri şi expedieri, depăşeşte un anumit prag statistic.
Pentru anul 2007, Institutul Naţional de Statistică a
stabilit un nivel al pragurilor statistice Intrastat de 900.000 lei pentru
expedieri intracomunitare de bunuri şi de 300.000 lei pentru introduceri
intracomunitare de bunuri.
Un operator economic a cărui valoare anuală pentru
introducerile intracomunitare de bunuri este mai mare de 300.000 lei trebuie să
declare pentru fluxul „introduceri". Un operator economic a cărui valoare
anuală pentru expedierile intracomunitare de bunuri este mai mare de 900.000
lei trebuie să declare pentru fluxul „expedieri".
Tipuri de declaraţii statistice în funcţie de
valoarea anuală a bunurilor tranzacţionate pentru anul 2007
Tip de declaraţie
|
Introduceri
|
Expedieri
|
Nu există obligaţia de a transmite Declaraţia statistică
Intrastat
|
mai mici de 300.000 lei
|
mai mici de 900.000 lei
|
Declaraţie standard, în care se completează toate informaţiile, mai puţin valoarea statistică
|
egale sau mai mari de 300.000 lei şi mai mici de 10.000.000 lei
|
egale sau mai mari de 900.000 lei şi mai mici de 20.000.000 lei
|
Declaraţie extinsă, în care
se completează toate informaţiile,inclusiv valoarea statistică
|
egale sau mai mari de 10.000.000 lei
|
egale sau mai mari de 20.000.000 lei
|
Remarcă: Dacă un
operator economic trebuie să transmită declaraţii statistice Intrastat pentru
ambele fluxuri, este posibil ca pentru unul dintre fluxuri să transmită
declaraţia standard, iar pentru celălalt flux să transmită declaraţia extinsă.
In acest caz, este permisă transmiterea declaraţiei extinse pentru ambele
fluxuri.
Declaraţia statistică Intrastat trebuie transmisă de
operatorii economici care depăşesc pragul valoric Intrastat în anul precedent
sau în anul curent, separat pentru introduceri şi expedieri de bunuri. Astfel,
aceşti operatori economici devin furnizori de informaţii statistice.
Pragul pentru declararea valorii statistice se aplică
acelor furnizori de informaţii statistice care în anul precedent sau în anul
curent au înregistrat valori anuale peste nivelul pragului pentru valoarea
statistică stabilit pentru anul 2007 la 10.000.000 lei pentru introduceri
sau/şi 20.000.000 lei pentru expedieri. Această regulă este stipulată în
legislaţia comunitară, având ca principal obiectiv reducerea sarcinilor de
raportare pentru întreprinderile mici.
Operatorii economici trebuie să raporteze date pentru
sistemul statistic Instrastat pentru introducerile şi expedierile de bunuri
lunare, întotdeauna până la sfârşitul anului de referinţă în care pragul
valoric Intrastat a fost depăşit şi pentru următorul an calendaristic. După un
an în care furnizorul de informaţii statistice nu a depăşit pragul Intrastat
pentru introduceri şi/sau expedieri de bunuri în valori cumulate de la
începutul anului, obligaţia de a raporta date pentru sistemul statistic
Intrastat încetează şi nu va mai trebui să transmită Declaraţia statistică
Intrastat începând cu luna ianuarie a anului următor. Aceasta se va aplica în
condiţiile în care pragul Intrastat nu este depăşit din nou în cursul anului
următor. Regulile menţionate vor fi aplicate din nou, în mod separat pentru
introduceri şi expedieri.
Datele statistice Intrastat trebuie furnizate lunar, într-un interval de cel mult 15 zile calendaristice
de la expirarea lunii de referinţă. Spre exemplu, datele statistice privind
comerţul intracomunitar cu bunuri derulat în luna ianuarie 2007 trebuie
transmise la Institutul Naţional de Statistică până cel târziu la 15 februarie
2007.
Ce tranzacţii trebuie declarate?
Statisticile de comerţ intracomunitar cu bunuri cuprind
toate mişcările de bunuri dintre statele membre ale Uniunii Europene, cu alte
cuvinte, indiferent dacă bunurile sosesc pe teritoriul României din alte state
membre ale Uniunii Europene sau părăsesc teritoriul României cu destinaţia în
alte state membre ale Uniunii Europene, acestea trebuie declarate prin
Declaraţia statistică Intrastat.
Practic, aceasta înseamnă că Declaraţia statistică
Intrastat trebuie întocmită pentru introducerile sau expedierile
intracomunitare de bunuri pentru următoarele tranzacţii:
a) tranzacţii comerciale cu bunuri care implică
transfer de proprietate şi sunt destinate utilizării, consumului, investiţiei
sau revânzării;
b) mişcări de bunuri dintr-un stat membru al Uniunii
Europene în altul, fără transfer de proprietate. Spre exemplu, transferul de
stocuri, mişcări de bunuri înainte şi după procesare etc;
c) returnarea de bunuri;
d) mişcări specifice de
bunuri.
Ce tranzacţii nu trebuie declarate?
Pentru următoarele tipuri de tranzacţii nu trebuie
întocmită Declaraţia statistică Intrastat:
a) servicii;
b) tranzitul bunurilor;
c) mişcări temporare;
d) bunuri ce nu fac obiectul unei tranzacţii comerciale;
e) comerţul cu acele teritorii ale statelor membre ale
Uniunii Europene ce nu fac obiectul sistemului statistic Intrastat;
f) comerţul triunghiular, în situaţia în care
bunurile nu intră pe teritoriul naţional al României din alte state membre ale
Uniunii Europene sau nu sunt expediate din România către alt stat membru al
Uniunii Europene.
Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ cu
bunuri între statele membre ale Uniunii Europene este prezentată în tabelul nr.
6.
Pentru detalii privind
tranzacţiile de comerţ intracomunitar cu bunuri care se exclud din statisticile
de comerţ exterior, puteţi accesa site-ul www.intrastat.ro.
Cum vor fi completate şi transmise declaraţiile
statistice Intrastat?
Declaraţiile statistice Intrastat se transmit la
Institutul Naţional de Statistică numai în format electronic, declaraţiile pe
hârtie nefiind acceptate. Pentru aceasta, Institutul Naţional de Statistică
pune la dispoziţia operatorilor economici următoarele modalităţi electronice de
completare şi de transmitere a declaraţiilor:
1. prin utilizarea aplicaţiei on-line Intrastat,
formular web pe internet, disponibilă pe site-ul www.intrastat.ro;
2. prin utilizarea aplicaţiei
off-line Intrastat, disponibilă pe site-ul www.intrastat.ro.
Această aplicaţie permite crearea unui fişier de
declaraţie şi transmiterea ulterioară la Institutul Naţional de Statistică
prin:
(i) e-mail la adresa declaratie.intrastat@insse.ro;
(ii) încărcarea în aplicaţia on-line de pe
site-ul Intrastat www.intrastat.ro;
(iii) dacă nu aveţi posibilitatea de a
transmite declaraţia Intrastat prin e-mail, copiaţi fişierul de declaraţie
Intrastat pe o dischetă/un CD şi contactaţi direcţia teritorială de
statistică pentru a-l transmite
prin e-mail la Institutul Naţional de Statistică de pe un calculator instalat la sediul acesteia.
Vă rugăm să vă asiguraţi că aţi transmis prin e-mail
fişierul corect;
3. prin utilizarea software-ului existent sau dezvoltat
în cadrul firmei dumneavoastră, pentru realizarea unui fişier de declaraţie într-un
format predefinit, descris în manualul special, manual care poate fi descărcat
de pe site-ul www.intrastat.ro sau furnizat la cerere de Institutul Naţional de Statistică.
Fişierul de declaraţie în format predefinit se transmite folosind aceeaşi procedură
descrisă la punctul precedent, în cazul în care decideţi modificarea
corespunzătoare a software-ului propriu sau dacă aţi creat o aplicaţie proprie
pentru realizarea Declaraţiei statistice Intrastat.
Institutul Naţional de Statistică recomandă utilizarea
aplicaţiilor on-line sau off-line, întrucât acestea conţin reguli de validare
predefinite pentru realizarea unei declaraţii corecte si valide.
Informaţii ce vor fi completate în Declaraţia
statistică Intrastat*)
Perioada
|
Se va indica luna şi anul de referinţă în
care au fost derulate tranzacţiile intracomunitare cu bunurile declarate.
|
Date de
identificare pentru operatorul economic
|
Vor fi completate informaţii de identificare ale operatorului
economic care a desfăşurat activităţi de comerţ intracomunitar cu bunuri.
După prima raportare, datele de identificare vor fi înregistrate
în sistem, astfel încât începând cu următoarea lună vor apărea în mod automat
doar prin introducerea Codului Unic de Identificare, având posibilitatea de
modificare ulterioară dacă este necesar.
|
Date de
identificare partea terţă declarantă
|
Atunci când se utilizează o parte terţă declarantă, se vor indica
datele de identificare solicitate de sistem.
|
Introduceri/ Expedieri
|
Se va indica fluxul pentru care se întocmeşte
declaraţia statistică Intrastat: Introduceri sau Expedieri.
|
*) Tabelul este reprodus în facsimil.
Tip declaraţie
|
- "Nouă" - în cazul în
care declaraţia INTRASTAT se transmite pentru prima dată pentru perioada de
referinţă
- "Revizuire" - în
cazul în care au loc corecţii/ modificări/adăugări/ştergeri pentru anumite
date existente într-o declaraţie deja transmisă. Corecţia datelor se face
prin completarea unei noi declaraţii INTRASTAT, ce va conţine toate datele perioadei pentru
care se retransmite declaraţia corectată.
- "Gol"(nulă) - în cazul în care operatorul economic nu are realizări într-o anumită perioadă de referinţă, va fi
transmisă o declaraţie completată doar cu datele de identificare ale operatorului economic furnizor de date
statistice privind schimburile intracomunitare cu bunuri, fără date statistice. In cazul în care furnizorul de informaţii
nu are realizări în luna de referinţă şi nu transmite la Institutul National
de Statistică declaraţia "Nulă", va
fi tratat ca "non-răspuns" şi este pasibil
pentru plata amenzilor conform legilor în vigoare.
|
Cod NC
Denumire cod NC
|
Pentru identificarea bunurilor care fac subiectul mişcărilor de
bunuri este necesară folosirea Nomenclatorului Combinat, denumit în
continuare NC, la nivel de 8 cifre. Procedura pentru căutarea codurilor este
facilitată de aplicaţiile software puse la dispoziţie de Institutul Naţional
de Statistică.
De reţinut că operatorul economic nu trebuie să introducă
descrierea bunului, întrucât aceasta apare în mod automat după selectarea
codului NC de 8 cifre, însă descrierea afişată prin selecţia codului trebuie
verificată pentru a corespunde bunului tranzacţional
|
Ţara parteneră
- Destinaţie/
- Expediţie/
- Origine
|
Pentru expedieri intracomunitare de bunuri, se va indica statul membru de destinaţie din Uniunea Europeană, conform nomenclatorului din Tabelul nr. 1.
Pentru introduceri intracomunitare de bunuri, se va indica statul membru de expediţie din
Uniunea Europeană, de unde bunurile au fost
expediate, precum şi ţara de origine a bunului respectiv, conform
nomenclatorului din Tabelul nr. 1.
Sunt considerate originare dintr-o
ţară bunurile obţinute în întregime în această ţară. In cazul în care două
sau mai multe ţări au intervenit în fabricarea unui
bun, acest bun este considerat originar din ţara
unde a avut loc ultima transformare substanţială, justificată din punct de
vedere economic, adică realizată de un operator economic echipat în acest
sens şi având ca rezultat un produs nou sau reprezentând un stadiu de fabricaţie important.
Anumite teritorii nu fac parte din sistemul Intrastat, deoarece comerţul cu acestea face obiectul declaraţiilor vamale,
Institutul Naţional de Statistică urmând a le prelua de la Autoritatea Naţională
a Vămilor. Aceste teritorii
sunt: teritoriile franceze din depărtare (FR), Helgoland (DE), Insulele Aland (FI), Muntele Athos (GR), Insulele Channel
(GB), Livigno (IT), apele teritoriale ale lacului Lugano
(IT) şi Insulele Canare (ES). Menţionăm că nu
trebuie completată declaraţie
Intrastat pentru pentru teritoriile: Busingen
(CH), Campione d'Italia (CH), San Marino (SN), Gibraltar (GI), Ceuta (XC),
Melilla (XL), Andorra (AD), Greenland (GL), Insulele
Faroe (FO) şi
pentru zonele din Cipru aflate în afara controlului
guvernului (pentru acestea se vor întocmi în continuare declaraţii vamale).
|
Valoare facturată
|
Se va completa valoarea facturată a bunurilor, conform
documentelor de achiziţie/vânzare. Valoarea facturată se completează în RON, fără zecimale şi nu
cuprinde TVA sau alte taxe.
Dacă valoarea bunurilor este exprimată în alta monedă decât RON,
pentru declaraţia Intrastat această valoarea trebuie transformată în RON.
Transformarea are la bază cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României în momentul
expedierii/introducerii bunurilor sau cursul de schimb utilizat de banca prin
care se fac decontările. Dacă tranzacţia nu este însoţită de o factură,
valoarea facturată a bunului trebuie estimată folosind valoarea de piaţă a
acestuia.
Prin urmare, valoarea facturată în RON
este valoarea pe care vânzătorul o obţine de la cumpărător pentru bunurile
expediate. De fapt, reprezintă o valoare de transfer a bunurilor ajustată în
funcţie de condiţia de livrare. In valoarea facturată sunt incluse impozite,
taxe, cheltuieli incidentale care pot reprezenta ambalaje,
transport, asigurare şi comisioane, dacă acestea reprezintă plăţi
achitate de cumpărător către vânzător şi sunt încorporate în mod simultan în
baza pentru TVA. Valoarea TVA este exclusă din valoarea facturată chiar dacă,
de exemplu, este parte a preţului acoperit de cumpărător, care nu este
plătitor de TVA.
Pentru bunurile expediate/introduse pentru prelucrare,
trebuie indicată valoarea totală ce ar fi fost facturată în cazul cumpărării
sau vânzării obişnuite. Când bunurile sunt re-importate/re-exportate în urma
prelucrării, valoarea indicată trebuie să fie valoarea comercială a bunurilor
la expediere/introducere
plus valoarea facturată a activităţii de prelucrare
ce a fost realizată.
Pentru alte tranzacţii decât vânzarea, valoarea trebuie stabilită
ca într-o vânzare obişnuită iar valoarea declarată se calculează ca în cazul
în care factura nu a fost emisă.
Pot exista cazuri, de exemplu, când furnizorii de informaţii statistice realizează un transfer al
propriilor bunuri în alt stat membru pentru o posibilă vânzare, pentru
stocare pe o perioadă mai
mare de 24 de luni sau pentru prelucrare sub
contract.
|
Valoare statistică
|
Valoarea statistică este valoarea bunului la frontiera
naţională. Valoarea statistică este suma plătită efectiv sau care trebuie
plătită de către cumpărător pentru bunurile introduse sau expediate, la
frontiera română. In afară de valoarea bunului, valoarea statistică trebuie
să conţină costul transportului şi asigurării până la frontiera română. Se va
completa valoarea bunurilor declarate astfel:
- pentru expedieri se va completa valoarea FOB a
bunurilor, respectiv valoarea bunurilor inclusiv
cheltuielile de transport, asigurare şi alte cheltuieli pentru transportul
bunurilor pe teritoriul naţional;
- pentru introduceri se ca completa valoarea CIF,
respectiv valoarea bunurilor inclusiv
cheltuielile de transport şi asigurare pe
parcursul extern.
Bunurile pentru prelucrare şi cele rezultate în urma prelucrării vor fi evaluate la valoarea de
piaţă, înainte şi după prelucrare. Datele se înscriu în RON fără zecimale.
Dacă valoarea bunurilor este exprimată în alta monedă decât RON,
valoarea trebuie transformată în RON. Transformarea are la bază
cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României în
momentul expedierii/introducerii bunurilor sau
cursul de schimb utilizat de bancă prin care se
fac decontările.
Valoarea statistică trebuie completată de către operatorii economici care au realizat în anul precedent celui de referinţă sau în anul curent introduceri intracomunitare de
bunuri peste 10.000.000 RON şi/sau expedieri intracomunitare de bunuri peste 20.000.000 RON.
|
Masa netă în kg
|
Masa netă reprezintă greutatea bunurilor, exclusiv ambalajele. Se
va indica masa netă a bunului exprimată în kilograme, fără zecimale, pentru
fiecare linie din declaraţie. Pentru cantităţile mai mici de 1 kg se face
rotunjirea astfel: se înscrie cifra 1 (1 kg pentru cantităţi mai mari sau
egale cu 0,5 kg) sau cifra 0 (pentru cantităţi mai mici de 0,5 kg).
|
Cantitatea în unitatea de măsură suplimentară -
UMS
|
Nu toate bunurile pot fi exprimate în
unităţi de măsură suplimentare. Se va indica cantitatea în UMS (Tabelul nr.2)
aferentă codului NC de 8 cifre selectat, spre exemplu număr de perechi, metri
pătraţi, metri cubi, litri, MWh, etc. In Nomenclatorul Combinat sunt indicate
acele bunuri care sunt exprimate în unităţi de măsură suplimentare, fiind
menţionate şi codurile corespunzătoare ale unităţilor de măsură. Cantitatea
în unităţi de măsură suplimentare se completează fără zecimale.
|
Natura tranzacţiei
|
Reprezintă tipul de tranzacţie efectuată, spre exemplu vânzare,
cumpărare, procesare etc, şi se indică prin utilizarea unui cod din Tabelul
nr.3.
|
Termeni de livrare
|
Reprezintă acele prevederi contractuale care stabilesc
obligaţiile vânzătorului şi cumpărătorului. Pentru completare se vor utiliza
codurile INCOTERM conform Camerei Internaţionale de Comerţ (Tabelul nr.4).
|
Mod de transport
|
Se va indica codul corespunzător modului de transport prin care
bunurile părăsesc teritoriul naţional la expediere sau intră pe teritoriul
naţional la introduceri (Tabelul nr.5).
|
De reţinut că, în cazul în care în luna de referinţă
există tranzacţii comerciale cu bunuri încadrate la acelaşi cod NC, cu aceeaşi
ţară parteneră, acelaşi tip de tranzacţie (conform naturii tranzacţiei),
aceiaşi termeni de livrare şi acelaşi mod de transport, se recomandă ca aceste
tranzacţii să fie cumulate şi declarate într-o singură linie pe declaraţie.
Pentru mai multe informaţii privind modul de
completare şi transmitere a declaraţiei statistice Intrastat puteţi accesa site-ul www.intrastat. ro .
! NOTĂ:
Completarea declaraţiei statistice INTRASTAT este obligatorie iar
transmiterea ei la INSTITUTUL NAŢIONAL DE
STATISTICĂ se va face
pe cale electronică.
Articolul 10 al Legii nr .422 /2006 prevede următoarele:
"(1) Constituie contravenţii următoarele
fapte săvârşite de către furnizorii de informaţii
statistice Intrastat:
a) refuzul transmiterii datelor statistice
solicitate;
b) întârzieri în transmiterea datelor;
c) comunicarea de date incorecte şi incomplete;
d) refuzul de a prezenta persoanelor autorizate
de către conducerea Institutului Naţional de Statistică documentele şi
evidenţele necesare verificării datelor statistice;
e) neaplicarea măsurilor dispuse de către
Institutul Naţional de Statistică prin atenţionări sau procese verbale de
constatare a contravenţiei.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se
sancţionează cu amendă de la 7.500 lei la 15.000
lei."
|
Tabelul nr. 1*)
NOMENCLATORUL DE ŢĂRI Şl TERITORII
conform Regulamentului Comisiei Europene nr.
1.833/2006
Tara
|
Cod
|
Tara
|
Cod
|
Tara
|
Cod
|
Andorra
|
AD
|
Camerun
|
CM
|
Hong - Kong
|
HK
|
Emiratele Arabe Unite
|
AE
|
China
|
CN
|
Insulele Heard şi McDonald
|
HM
|
Afganistan
|
AF
|
Columbia
|
co
|
Honduras
|
HN
|
Antigua şi Barbados
|
AG
|
Costa Rica
|
CR
|
Croaţia
|
HR
|
Anguilla
|
AI
|
|
|
Haiti
|
HT
|
Albania
|
AL
|
Cuba
|
CU
|
Ungaria
|
HU
|
Armenia
|
AM
|
Cape Verde
|
CV
|
Indonezia
|
ID
|
Antilele Olandeze
|
AN
|
Insulele Christmas
|
CX
|
Irlanda
|
IE
|
Angola
|
AO
|
Cipru
|
CY
|
Israel
|
IL
|
Antarctica
|
AQ
|
Republic Cehă
|
CZ
|
India
|
IN
|
Argentina
|
AR
|
Germania
|
DE
|
Teritoriile Britanice din Oceanul Indian
|
IO
|
Samoa Americana
|
AS
|
Djibouti
|
DJ
|
Irak
|
IQ
|
Austria
|
AT
|
Danemarca
|
DK
|
Republica Islamică Iran
|
IR
|
Australia
|
AU
|
Dominica
|
DM
|
Islanda
|
IS
|
Araba
|
AW
|
Republica Dominicană
|
DO
|
Italia
|
IT
|
Azerbaidjan
|
AZ
|
Algeria
|
DZ
|
Jamaica
|
JM
|
Bosnia şi Herzegovina
|
BA
|
Ecuador
|
EC
|
Iordania
|
JO
|
*) Tabelul nr. 1 este reprodus în facsimil.
Tara
|
Cod
|
Tara
|
Cod
|
Tara
|
Cod
|
Barbados
|
BB
|
Estonia
|
EE
|
Japonia
|
JP
|
Bangladesh
|
BD
|
Egipt
|
EG
|
Kenya
|
KE
|
Belgia
|
BE
|
Eritreea
|
ER
|
Kirghizstan
|
KG
|
Bourkina Fasso
|
BF
|
Spania
|
ES
|
Cambodgia
|
KH
|
Bulgaria
|
BG
|
Etiopia
|
ET
|
Kiribati
|
KI
|
Bahrein
|
BH
|
Finlanda
|
FI
|
Insulele Comore
|
KM
|
Burundi
|
BI
|
Fiji
|
FJ
|
St Kitts şi Nevis
|
KN
|
Benin
|
BJ
|
Insulele Falkland
|
FK
|
Republica Populară Democrată Coreea
|
KP
|
Insulele Bermude
|
BM
|
Federaţia Statelor
din Micronesia
|
FM
|
Republica Coreea
|
KR
|
Brunei Darussalam
|
BN
|
Insulele Faroe
|
FO
|
Kuweit
|
KW
|
Bolivia
|
BO
|
Franţa
|
FR
|
Insulele Cayman
|
KY
|
Brazilia
|
BR
|
Gabon
|
GA
|
Kazahstan
|
KZ
|
Bahamas
|
BS
|
Marea Britanie
|
GB
|
Republica Populară Democrată Laos
|
LA
|
Buthan
|
BT
|
Grenada
|
GD
|
Liban
|
LB
|
Insulele Bouvet
|
BV
|
Georgia
|
GE
|
St Lucia
|
LC
|
Botswana
|
BW
|
Ghana
|
GH
|
Liechtenstein
|
LI
|
Bielorusia
|
BY
|
Gibraltar
|
GI
|
Sri Lanka
|
LK
|
Belize
|
BZ
|
Groenlanda
|
GL
|
Liberia
|
LR
|
Canada
|
CA
|
Gambia
|
GM
|
Lesotho
|
LS
|
Insulele Cocos
|
CC
|
Guineea
|
GN
|
Lituania
|
LT
|
Tara
|
Cod
|
Tara
|
Cod
|
Tara
|
Cod
|
|
|
|
|
(Birmania)
|
|
Malaiezia
|
MY
|
Somalia
|
SO
|
Africa de Sud
|
ZA
|
Mozambic
|
MZ
|
Surinam
|
SR
|
Zambia
|
ZM
|
Namibia
|
NA
|
Sao Tome şi Principe
|
ST
|
Zimbabwe
|
ZW
|
Noua Caledonie
|
NC
|
Salvador
|
SV
|
|
|
Niger
|
NE
|
Siria
|
SY
|
|
|
Insulele Norfolk
|
NF
|
Swaziland
|
SZ
|
|
|
Nigeria
|
NG
|
Insulele Turks si Caicos
|
TC
|
|
|
Nicaragua
|
NI
|
Ciad
|
TD
|
|
|
Olanda
|
NL
|
Teritorii franceze din sud
|
TF
|
|
|
Norvegia
|
NO
|
Togo
|
TG
|
|
|
Nepal
|
NP
|
Thailanda
|
TH
|
|
|
Nauru
|
NR
|
Tadjikistan
|
TJ
|
|
|
Niue
|
NU
|
Ins. Tokelau
|
TK
|
|
|
Noua Zeenlanda
|
NZ
|
Timor-Leste
|
TL
|
|
|
Oman
|
OM
|
Turkmenistan
|
TM
|
|
|
Panama
|
PA
|
Tunisia
|
TN
|
|
|
Peru
|
PE
|
Tonga
|
TO
|
|
|
Polinezia Franceză
|
PF
|
Turcia
|
TR
|
|
|
Papua Noua Guinee
|
PG
|
Trinidad si Tobago
|
TT
|
|
|
Filipine
|
PH
|
Tuvalu
|
TV
|
|
|
Pakistan
|
PK
|
Taiwan
|
TW
|
|
|
Polonia
|
PL
|
Tanzania
|
TZ
|
|
|
Tara
|
Cod
|
Tara
|
Cod
|
Tara
|
Cod
|
|
|
|
|
(Birmania)
|
|
Malaiezia
|
MY
|
Somalia
|
SO
|
Africa de Sud
|
ZA
|
Mozambic
|
MZ
|
Surinam
|
SR
|
Zambia
|
ZM
|
Namibia
|
NA
|
Sao Tome şi Principe
|
ST
|
Zimbabwe
|
ZW
|
Noua Caledonie
|
NC
|
Salvador
|
SV
|
|
|
Niger
|
NE
|
Siria
|
SY
|
|
|
Insulele Norfolk
|
NF
|
Swaziland
|
SZ
|
|
|
Nigeria
|
NG
|
Insulele Turks si Caicos
|
TC
|
|
|
Nicaragua
|
NI
|
Ciad
|
TD
|
|
|
Olanda
|
NL
|
Teritorii franceze din sud
|
TF
|
|
|
Norvegia
|
NO
|
Togo
|
TG
|
|
|
Nepal
|
NP
|
Thailanda
|
TH
|
|
|
Nauru
|
NR
|
Tadjikistan
|
TJ
|
|
|
Niue
|
NU
|
Ins. Tokelau
|
TK
|
|
|
Noua Zeenlanda
|
NZ
|
Timor-Leste
|
TL
|
|
|
Oman
|
OM
|
Turkmenistan
|
TM
|
|
|
Panama
|
PA
|
Tunisia
|
TN
|
|
|
Peru
|
PE
|
Tonga
|
TO
|
|
|
Polinezia Franceză
|
PF
|
Turcia
|
TR
|
|
|
Papua Noua Guinee
|
PG
|
Trinidad si Tobago
|
TT
|
|
|
Filipine
|
PH
|
Tuvalu
|
TV
|
|
|
Pakistan
|
PK
|
Taiwan
|
TW
|
|
|
Polonia
|
PL
|
Tanzania
|
TZ
|
|
|
Tara
|
Cod
|
Tara
|
Cod
|
Tara
|
Cod
|
St Pierre si Miquelon
|
PM
|
Ucraina
|
UA
|
|
|
Pitcairn
|
PN
|
Uganda
|
UG
|
|
|
Fâşia Gaza şi Teritoriile de
Vest
|
PS
|
Teritorii SUA din depărtare
|
UM
|
|
|
Portugalia
|
PT
|
Statele Unite ale Americii
|
US
|
|
|
Palau
|
PW
|
Uruguay
|
UY
|
|
|
Paraguay
|
PY
|
Uzbekistan
|
UZ
|
|
|
Qatar
|
QA
|
Vatican
|
VA
|
|
|
România
|
RO
|
Sf. Vincent si Grenadines
|
VC
|
|
|
Federaţia Rusă
|
RU
|
Venezuela
|
VE
|
|
|
Tabelul nr. 2*)
LISTA
abrevierilor unităţilor de măsură suplimentare
Cod numeric
|
Abreviere
|
Denumire unitate măsură
|
006
|
m
|
Metru
|
055
|
m2
|
Metru pătrat
|
112
|
l
|
Litru
|
113
|
m3
|
Metru cub
|
123
|
1.000 l
|
1.000 litri
|
162
|
c/k
|
Carate (1 carat metric a 2 x 10-4 kg)
|
163
|
G
|
Gram
|
181
|
GT
|
Tonaj brut
|
185
|
ct/1
|
Capacitatea de încărcare în tone metrice
|
*) Tabelul nr. 2 este reprodus în facsimil.
Cod numeric
|
Abreviere
|
Denumire unitate măsură
|
246
|
1.000 KWh
|
1.000 kilowatt oră
|
306
|
gi F/S
|
Gram izotopi fisionabili
|
601
|
1.000 m3
|
1.000 metri cubi
|
715
|
pa
|
număr perechi
|
796
|
p/st
|
Număr de bucăţi
|
797
|
100 p/st
|
100 bucăţi
|
798
|
1.000 p/st
|
1.000 bucăţi
5
|
831
|
1 alc. 100%
|
Litru de alcool pur (100%)
|
845
|
Kg 90% sdt.
|
Kilogram de substanţă uscată 90%)
|
851
|
ce/el
|
Număr de elemente
|
857
|
KgK20
|
Kilogram de oxid de potasiu
|
859
|
KgKOH
|
Kilogram de hidroxid de potasiu (potasă caustică)
|
861
|
KgN
|
Kilogram de azot
|
863
|
Kg NaOH
|
Kilogram de hidroxid de sodiu (sodă caustică)
|
865
|
Kg P205
|
Kilogram de pentoxid de fosfor (anhidridă fosforică)
|
867
|
KgU
|
Kilogram de uraniu
|
871
|
Kg
C5H14C1NO
|
Kilogram de clorură de colină
|
872
|
Kg H202
|
Kilogram de peroxid de hidrogen
|
873
|
Kg met. am.
|
Kilogram de metilamină
|
874
|
Kg/net eda
|
Kilogram greutate netă a produsului scurs
|
881
|
TJ
|
Terajoule (putere calorică superioară)
|
Tabelul nr. 3*)
CODIFICAREA NATURII TRANZACŢIEI
Semnificaţie
|
Codificare
|
A. Cazul general
|
B. Cazuri particulare
|
1. Tranzacţii care
implică transferul efectiv sau intenţionat al dreptului de proprietate contra unor compensaţii (financiare
sau sub altă formă) (excepţie făcând tranzacţiile incluse în listă având
numerele 2, 7 şi 8) (a) (a)(b) (c)
|
1. Achiziţie integrală /
achiziţie / vânzare (b )
2. Furnizarea în scopul vânzării cu aprobare sau după verificare, pentru expediere de
marfă sau prin intermediul unui agent comisionar
3. Comerţ barter (compensaţie în natură)
4. Achiziţii ale persoanelor particulare
5. Leasing financiar (închiriere-achiziţie) (c)
|
11
12
13
14
15
|
2. Returnarea bunurilor după înregistrarea
tranzacţiei iniţiale sub codul 1 (d ); înlocuirea bunurilor în mod gratuit (d );
|
1. Returnarea bunurilor
2. Inlocuirea bunurilor returnate
3. Inlocuirea (ex. aflate în garanţie) bunurilor care nu au fost returnate
|
21
22
23
|
3. Tranzacţii care implică transferul de proprietate
dar fără beneficii (financiare sau sub altă formă)
|
1. Bunuri livrate prin programele de întrajutorare
administrate sau finanţate parţial sau în totalitate de către Comunitatea
Europeană
2. Alte ajutoare guvernamentale
3.Alte\ajutoare (persoane particulare, organizaţii
non-guvernamentale)
4. Altele
|
31
32
33
34
|
*) Tabelul nr. 3 este reprodus în facsimil.
4. Operaţiuni în scopul prelucrării pe bază de contract
(e); (cu
excepţia celor înregistrate sub numărul 7)
|
|
40
|
5. Operaţiuni ce succed prelucrării pe bază
de contract (e);
(cu excepţia celor înregistrate sub numărul 7)
|
|
50
|
6. Tranzacţii particulare codificate
pentru scopuri naţionale (f);
|
|
60
|
7. Operaţiuni pe bază de proiecte comune de apărare
sau alte programe comune inter-guvernamentale de producţie
|
|
70
|
8.Furnizarea materialelor şi echipamentelor de
construcţie pentru lucrări ce fac parte dintr-un contract de construcţie
sau proiectare generală. (g);
|
|
80
|
9. Alte tranzacţii
|
|
90
|
NOTE:
(a) Acest articol acoperă majoritatea
expedierilor şi introducerilor, adică tranzacţii cu privire la:
- dreptul de proprietate este transferat de la un
rezident către un non-rezident, şi
- este sau va fi făcută plata sau compensarea în
natură
Ar trebui menţionat că acest lucru este valabil şi în
cazul bunurilor trimise între întreprinderi înrudite sau de la /către depouri
centrale de distribuţie, chiar dacă nu există o plată imediată
(b) Inclusiv piese de schimb şi alţi înlocuitori contra
cost
(c) Inclusiv leasing financiar: ratele de leasing sunt
calculate în aşa fel încât să acopere întreaga valoare sau valoarea virtuală a
bunurilor. Riscurile şi beneficiile dreptului de proprietate sunt transferate
concesionarului. La sfârşitul contractului, concesionarul devine proprietarul
legal al bunurilor.
(d)Returnarea sau înlocuirea expedierilor de bunuri iniţial înregistrate sub codurile 3-9 din coloana A ar trebui
înregistrate sub articolele corespunzătoare.
(e) Prelucrarea cuprinde operaţiuni (transformare,
construire, asamblare, mărire, renovare etc) în scopul producerii unui articol
nou sau substanţial îmbunătăţit. Acest lucru nu atrage neapărat de la sine o
modificare în clasificarea produsului. Activităţile de prelucrare în contul
propriu al celui care realizează prelucrarea nu sunt incluse la acest cod,
fiind necesară înregistrarea lor la codul 1 din coloana A. Bunurile pentru sau
după prelucrare trebuie să fie înregistrate drept introduceri şi expedieri.
Totuşi, lucrările de reparaţie nu trebuie înregistrate
sub aceast cod. O reparaţie presupune restaurarea bunurilor, readucerea lor la
condiţia sau la starea lor de funcţionare iniţială. Obiectivul operaţiunii este
strict acela de a menţine bunurile în stare bună de funcţionare; aceasta poate
atrage de la sine reconstruiri sau îmbunătăţiri, dar nu modifică în nici un fel
natura produsului. Bunurile pentru şi după reparaţie sunt excluse din
statisticile de comerţ cu bunuri între statele membre ce trebuie transmise la
Eurostat (vezi Tabelul nr.6 (h))
(f) Tranzacţiile înregistrate sub această poziţie ar
putea fi: tranzacţii care nu implică transferul de proprietate, spre exemplu
reparaţii, închirieri, împrumut, leasing operaţional şi alte utilizări
temporare pe o perioadă de maxim doi ani, cu excepţia prelucrării pe bază de contract (livrare sau returnare).
Tranzacţiile înregistrate sub acest cod nu vor fi
transmise la Eurostat.
(g) Tranzacţiile înregistrate la codul 8 din coloana A
implică numai bunurile care nu sunt facturate separat, dar pentru care o
singură factură acoperă întreaga valoare a lucrărilor. Unde nu se aplică acest
lucru, tranzacţiile ar trebui înregistrate sub codul 1.
Tabelul nr. 4*)
CODIFICAREA TERMENILOR DE LIVRARE
Semnificaţie
|
Locul de indicat, la cerere
|
Cod INCOTERM
|
Incoterm ICC / ECE Geneva
|
EXW
|
Ex Works... Franco uzină
|
Locaţia lucrărilor
|
FCA
|
Free Carrier... Franco la transportator
|
Locul convenit
|
FAS
|
Free Along Ship... Livrat în apropierea navei
|
Port de încărcare convenit
|
FOB
|
Free On Board... Franco la bordul navei
|
Port de încărcare convenit
|
CFR
|
Cost and Freight... Livrat în portul de destinaţie cu
costuri şi cheltuieli de transport
achitate
|
Port de destinaţie convenit
|
CIF
|
Cost, Insurance and Freight... Livrat în portul de destinaţie cu
cost, asigurare şi cheltuieli de transport achitate
|
Port de destinaţie convenit
|
CPT
|
Carriage Paid To...
Livrat la destinaţie cu
cheltuielile de transport
achitate
|
Loc de destinaţie convenit
|
CIP
|
Carriage and Insurance Paid to...
Livrat la destinaţie cu
cheltuielile de transport şi
asigurare achitate
|
Loc de destinaţie convenit
|
DAF
|
Delivered At Frontier... Livrat la frontieră
|
Loc de livrare la frontieră convenit
|
*) Tabelul nr. 4 este reprodus în facsimil.
DES
|
Delivered Ex Ship...
Livrat la bordul navei la
destinaţie
|
Port convenit de destinaţie
|
DEQ
|
Delivered Ex Quay...
Livrat franco la chei în portul
de destinaţie
|
După acordare liber de vamă, port convenit
|
DDU
|
Delivered Duty Unpaid... Livrat la destinaţie fără taxe vamale
plătite
|
Locul convenit de destinaţie în ţara de sosire
|
DDP
|
Delivered Duty Paid...
Livrat la destinaţie cu taxe
vamale plătite
|
Locul convenit de livrare în ţara de sosire
|
XXX
|
Alţi termeni de livrare decât cei mai sus menţionaţi
|
Declaraţie specifică a termenilor specificaţi în contract
|
Tabelul nr. 5*)
CODIFICAREA MODURILOR DE TRANSPORT
Cod
|
Denumire
|
1
|
Transport maritim
|
2
|
Transport feroviar
|
3
|
Transport rutier
|
4
|
Transport aerian
|
5
|
Transport de marfă prin poştă
|
7
|
Transport prin instalaţii de transport fixe
|
8
|
Transport pe ape interne
|
9
|
Transport prin autopropulsie
|
*) Tabelul nr. 5 este reprodus în facsimil.
Tabelul nr. 6
LISTA
cu bunurile excluse din statisticile de comerţ cu
bunuri între statele membre ale Uniunii Europene
a) Mijloace de plată, monede oficiale şi titluri de
valoare
b) Aur monetar
c) Ajutoare de urgenţă pentru
zonele afectate de dezastre
d) Bunuri ce beneficiază de imunitate diplomatică,
consulară sau similar
e) Bunuri pentru şi ulterioare utilizării temporare,
dacă următoarele condiţii sunt îndeplinite cumulat:
1. nu este planificată sau realizată nicio prelucrare;
2. durata prevăzută pentru utilizarea temporară nu
depăşeşte 24 de luni;
3. expedierea/introducerea nu trebuie declarată drept
livrare sau achiziţie pentru scopuri fiscale.
f) Bunuri folosite drept purtători de informaţie, cum
ar fi spre exemplu dischete, benzi computer, pelicule, planuri, casete video şi
audio, CD-ROM-uri cu soft de calculator încorporat, atunci când sunt dezvoltate
la comandă pentru un anumit client sau când nu fac obiectul unei tranzacţii
comerciale ori sunt complementare unei livrări anterioare, spre exemplu
actualizări pentru care destinatarului nu i se emite factură
g) Cu condiţia ca acestea să nu facă obiectul unei
tranzacţii comerciale:
1. material publicitar;
2. mostre comerciale
h) Bunuri pentru şi după reparare şi piesele de schimb
respective. O reparaţie presupune restaurarea bunurilor şi redobândirea
condiţiei sau funcţionalităţii lor iniţiale. Obiectivul operaţiunii este acela
de a menţine bunurile în stare de funcţionare. Acest lucru poate implica
anumite operaţii de reconstrucţie sau îmbunătăţiri, însă fără a modifica în
vreun fel natura bunurilor.
i) Bunuri expediate forţelor armate naţionale
staţionate în afara teritoriului statistic şi bunuri primite din partea altui
stat membru, care au fost transportate în afara teritoriului statistic de către
forţele armate naţionale, precum şi bunuri achiziţionate sau lăsate pe
teritoriul statistic al unui stat membru de către forţele armate ale altui stat
membru care staţionează aici
j) Lansatoare de nave spaţiale,
la expediere şi la sosire în timpul şi în momentul lansării în spaţiu, vânzări
de mijloace de transport noi, de către persoane fizice sau juridice plătitoare
de TVA, unor persoane particulare din alte state membre.
Tabelul nr. 5*)
CODIFICAREA MODURILOR DE TRANSPORT
Cod
|
Denumire
|
1
|
Transport maritim
|
2
|
Transport feroviar
|
3
|
Transport rutier
|
4
|
Transport aerian
|
5
|
Transport de marfă prin poştă
|
7
|
Transport prin instalaţii de transport fixe
|
8
|
Transport pe ape interne
|
9
|
Transport prin autopropulsie
|
*) Tabelul nr. 5 este reprodus în facsimil.
Tabelul nr. 6
LISTA
cu bunurile excluse din statisticile de comerţ cu
bunuri între statele membre ale Uniunii Europene
a) Mijloace de plată, monede oficiale şi titluri de
valoare
b) Aur monetar
c) Ajutoare de urgenţă pentru
zonele afectate de dezastre
d) Bunuri ce beneficiază de imunitate diplomatică,
consulară sau similar
e) Bunuri pentru şi ulterioare utilizării temporare,
dacă următoarele condiţii sunt îndeplinite cumulat:
1. nu este planificată sau realizată nicio prelucrare;
2. durata prevăzută pentru utilizarea temporară nu
depăşeşte 24 de luni;
3. expedierea/introducerea nu trebuie declarată drept
livrare sau achiziţie pentru scopuri fiscale.
f) Bunuri folosite drept purtători de informaţie, cum
ar fi spre exemplu dischete, benzi computer, pelicule, planuri, casete video şi
audio, CD-ROM-uri cu soft de calculator încorporat, atunci când sunt dezvoltate
la comandă pentru un anumit client sau când nu fac obiectul unei tranzacţii comerciale
ori sunt complementare unei livrări anterioare, spre exemplu actualizări pentru
care destinatarului nu i se emite factură
g) Cu condiţia ca acestea să nu facă obiectul unei
tranzacţii comerciale:
1. material publicitar;
2. mostre comerciale
h) Bunuri pentru şi după reparare şi piesele de schimb
respective. O reparaţie presupune restaurarea bunurilor şi redobândirea
condiţiei sau funcţionalităţii lor iniţiale. Obiectivul operaţiunii este acela
de a menţine bunurile în stare de funcţionare. Acest lucru poate implica
anumite operaţii de reconstrucţie sau îmbunătăţiri, însă fără a modifica în
vreun fel natura bunurilor.
i) Bunuri expediate forţelor armate naţionale
staţionate în afara teritoriului statistic şi bunuri primite din partea altui
stat membru, care au fost transportate în afara teritoriului statistic de către
forţele armate naţionale, precum şi bunuri achiziţionate sau lăsate pe
teritoriul statistic al unui stat membru de către forţele armate ale altui stat
membru care staţionează aici
j) Lansatoare de nave spaţiale,
la expediere şi la sosire în timpul şi în momentul lansării în spaţiu, vânzări
de mijloace de transport noi, de către persoane fizice sau juridice plătitoare
de TVA, unor persoane particulare din alte state membre.
Tabelul nr. 5*)
CODIFICAREA MODURILOR DE TRANSPORT
Cod
|
Denumire
|
1
|
Transport maritim
|
2
|
Transport feroviar
|
3
|
Transport rutier
|
4
|
Transport aerian
|
5
|
Transport de marfă prin poştă
|
7
|
Transport prin instalaţii de transport fixe
|
8
|
Transport pe ape interne
|
9
|
Transport prin autopropulsie
|
*) Tabelul nr. 5 este reprodus în facsimil.
Tabelul nr. 6
LISTA
cu bunurile excluse din statisticile de comerţ cu
bunuri între statele membre ale Uniunii Europene
a) Mijloace de plată, monede oficiale şi titluri de
valoare
b) Aur monetar
c) Ajutoare de urgenţă pentru
zonele afectate de dezastre
d) Bunuri ce beneficiază de imunitate diplomatică,
consulară sau similar
e) Bunuri pentru şi ulterioare utilizării temporare,
dacă următoarele condiţii sunt îndeplinite cumulat:
1. nu este planificată sau realizată nicio prelucrare;
2. durata prevăzută pentru utilizarea temporară nu
depăşeşte 24 de luni;
3. expedierea/introducerea nu trebuie declarată drept
livrare sau achiziţie pentru scopuri fiscale.
f) Bunuri folosite drept purtători de informaţie, cum
ar fi spre exemplu dischete, benzi computer, pelicule, planuri, casete video şi
audio, CD-ROM-uri cu soft de calculator încorporat, atunci când sunt dezvoltate
la comandă pentru un anumit client sau când nu fac obiectul unei tranzacţii
comerciale ori sunt complementare unei livrări anterioare, spre exemplu
actualizări pentru care destinatarului nu i se emite factură
g) Cu condiţia ca acestea să nu facă obiectul unei
tranzacţii comerciale:
1. material publicitar;
2. mostre comerciale
h) Bunuri pentru şi după reparare şi piesele de schimb
respective. O reparaţie presupune restaurarea bunurilor şi redobândirea
condiţiei sau funcţionalităţii lor iniţiale. Obiectivul operaţiunii este acela
de a menţine bunurile în stare de funcţionare. Acest lucru poate implica
anumite operaţii de reconstrucţie sau îmbunătăţiri, însă fără a modifica în
vreun fel natura bunurilor.
i) Bunuri expediate forţelor armate naţionale
staţionate în afara teritoriului statistic şi bunuri primite din partea altui
stat membru, care au fost transportate în afara teritoriului statistic de către
forţele armate naţionale, precum şi bunuri achiziţionate sau lăsate pe
teritoriul statistic al unui stat membru de către forţele armate ale altui stat
membru care staţionează aici
j) Lansatoare de nave spaţiale,
la expediere şi la sosire în timpul şi în momentul lansării în spaţiu, vânzări
de mijloace de transport noi, de către persoane fizice sau juridice plătitoare
de TVA, unor persoane particulare din alte state membre.
Tabelul nr. 5*)
CODIFICAREA MODURILOR DE TRANSPORT
Cod
|
Denumire
|
1
|
Transport maritim
|
2
|
Transport feroviar
|
3
|
Transport rutier
|
4
|
Transport aerian
|
5
|
Transport de marfă prin poştă
|
7
|
Transport prin instalaţii de transport fixe
|
8
|
Transport pe ape interne
|
9
|
Transport prin autopropulsie
|
*) Tabelul nr. 5 este reprodus în facsimil.
Tabelul nr. 6
LISTA
cu bunurile excluse din statisticile de comerţ cu
bunuri între statele membre ale Uniunii Europene
a) Mijloace de plată, monede oficiale şi titluri de
valoare
b) Aur monetar
c) Ajutoare de urgenţă pentru
zonele afectate de dezastre
d) Bunuri ce beneficiază de imunitate diplomatică,
consulară sau similar
e) Bunuri pentru şi ulterioare utilizării temporare,
dacă următoarele condiţii sunt îndeplinite cumulat:
1. nu este planificată sau realizată nicio prelucrare;
2. durata prevăzută pentru utilizarea temporară nu
depăşeşte 24 de luni;
3. expedierea/introducerea nu trebuie declarată drept
livrare sau achiziţie pentru scopuri fiscale.
f) Bunuri folosite drept purtători de informaţie, cum
ar fi spre exemplu dischete, benzi computer, pelicule, planuri, casete video şi
audio, CD-ROM-uri cu soft de calculator încorporat, atunci când sunt dezvoltate
la comandă pentru un anumit client sau când nu fac obiectul unei tranzacţii
comerciale ori sunt complementare unei livrări anterioare, spre exemplu
actualizări pentru care destinatarului nu i se emite factură
g) Cu condiţia ca acestea să nu facă obiectul unei
tranzacţii comerciale:
1. material publicitar;
2. mostre comerciale
h) Bunuri pentru şi după reparare şi piesele de schimb
respective. O reparaţie presupune restaurarea bunurilor şi redobândirea
condiţiei sau funcţionalităţii lor iniţiale. Obiectivul operaţiunii este acela
de a menţine bunurile în stare de funcţionare. Acest lucru poate implica
anumite operaţii de reconstrucţie sau îmbunătăţiri, însă fără a modifica în
vreun fel natura bunurilor.
i) Bunuri expediate forţelor armate naţionale staţionate
în afara teritoriului statistic şi bunuri primite din partea altui stat membru,
care au fost transportate în afara teritoriului statistic de către forţele
armate naţionale, precum şi bunuri achiziţionate sau lăsate pe teritoriul
statistic al unui stat membru de către forţele armate ale altui stat membru
care staţionează aici
j) Lansatoare de nave spaţiale,
la expediere şi la sosire în timpul şi în momentul lansării în spaţiu, vânzări
de mijloace de transport noi, de către persoane fizice sau juridice plătitoare
de TVA, unor persoane particulare din alte state membre.