ORDIN Nr. 748
din 6 decembrie 2007
privind Normele de
completare a Declaratiei statistice Intrastat pentru anul 2008
ACT EMIS DE:
INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 879 din 21 decembrie 2007
In temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică, cu
modificările şi completările ulterioare,
potrivit prevederilor Legii nr.
422/2006 privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ
internaţional cu bunuri,
preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele de completare a Declaraţiei
statistice Intrastat pentru anul 2008.
Art. 2. - Normele de completare a Declaraţiei
statistice Intrastat pentru anul 2008 sunt prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Institutul Naţional de Statistică va asigura
actualizarea Normelor de completare a Declaraţiei statistice Intrastat, în
concordanţă cu legislaţia europeană.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi pus în aplicare de
către direcţia de specialitate din cadrul Institutului Naţional de Statistică.
Art. 5. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă prevederile Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de
Statistică nr. 1/2007 privind Normele de completare a Declaraţiei statistice
Intrastat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 29 ianuarie 2007.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Institutului Naţional de Statistica,
Vergii Voineagu
ANEXĂ
NORME
de completare a Declaraţiei statistice Intrastat pentru anul 2008
Cadrul legal:
- naţional: Legea nr. 422/2006
privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ
internaţional cu bunuri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006;
- european: Regulamentul Parlamentului şi al Consiliului European nr. 638/2004 din 31 martie 2004 privind
statisticile comunitare referitoare la schimbul de bunuri între statele membre
ale Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L102
din 7 aprilie 2004.
Scopul prezentelor norme
Normele de completare a Declaraţiei statistice
Intrastat conţin informaţii privind sistemul statistic Intrastat, menite să
sprijine furnizorii de date pentru a completa declaraţia statistică Intrastat
într-un mod corect şi eficient.
Declaraţia statistică Intrastat în România
Declaraţia statistică Intrastat este o declaraţie
obligatorie, conform legii, pentru schimbul de bunuri între România şi alte
state membre ale Uniunii Europene. Fluxurile de bunuri din alte state membre
ale Uniunii Europene către teritoriul României se
numesc introduceri şi fluxurile de bunuri care
părăsesc teritoriul României
cu destinaţia alte state membre ale Uniunii Europene se numesc expedieri.
Obligaţia de raportare în sistemul statistic
Intrastat
Obligaţia furnizării de date statistice Intrastat
revine tuturor operatorilor economici care îndeplinesc simultan următoarele
condiţii:
1. sunt înregistraţi în scopuri de taxă pe valoarea adăugată
(au cod de identificare fiscală);
2. realizează schimburi de
bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;
3. valoarea totală anuală a
schimburilor de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene, pentru
fiecare dintre cele două fluxuri, introduceri şi, respectiv, expedieri,
depăşeşte pragul valoric Intrastat stabilit pentru fiecare an.
Obligaţiile în sistemul Intrastat se stabilesc de către
Institutul Naţional de Statistică în baza declaraţiilor statistice Intrastat
din anul precedent şi a informaţiilor din deconturile de TVA şi declaraţiile
recapitulative furnizate de Ministerul Economiei şi Finanţelor. Schimbul de
date între Institutul Naţional de Statistică şi Ministerul Economiei şi
Finanţelor are loc într-un singur sens, respectiv Ministerul Economiei şi
Finanţelor furnizează Institutului Naţional de Statistică informaţiile din
deconturile de TVA şi declaraţiile recapitulative trimestriale, însă Institutul Naţional de Statistică nu furnizează sub
nicio formă şi pe nicio cale informaţii statistice colectate în cadrul
sistemului statistic Intrastat la nivel de operator economic.
Praguri valorice Intrastat
Pentru anul 2008, Institutul Naţional de Statistică a
stabilit un nivel al pragurilor valorice Intrastat de 900.000 lei pentru expedieri intracomunitare de bunuri şi de
300.000 lei pentru introduceri intracomunitare de bunuri.
Un operator economic a cărui
valoare anuală pentru introducerile intracomunitare de bunuri este mai mare de
300.000 lei trebuie să declare pentru fluxul introduceri. Un operator economic
a cărui valoare anuală pentru expedierile intracomunitare de bunuri este mai
mare de 900.000 lei trebuie să declare pentru fluxul expedieri.
Tipuri de declaraţii statistice in funcţie de
valoarea anuala a schimburilor intracomunitare de bunuri
Tip de declaraţie
|
Introduceri
|
Expedieri
|
Nu există obligaţia de a transmite Declaraţia statistică
Intrastat
|
mai mici de 300.000 lei
|
mai mici de 900.000 lei
|
Declaraţie standard, în care se completează toate informaţiile, mai puţin valoarea statistică
|
egale sau mai mari de 300.000 lei şi mai mici de 10.000.000 lei
|
egale sau mai mari de 900.000 lei şi mai
mici de 20.000.000 lei
|
Declaraţie extinsă, în care se completează toate informaţiile,
inclusiv valoarea statistică
|
egale sau mai mari de 10.000.000 lei
|
egale sau mai mari de 20.000.000 lei
|
Remarcă: Dacă un
operator economic este obligat să transmită declaraţii statistice Intrastat
pentru ambele fluxuri, este posibil ca pentru unul dintre fluxuri să transmită
declaraţia standard, iar pentru celălalt flux să transmită declaraţia extinsă.
In acest caz este permisă transmiterea declaraţiei extinse pentru ambele fluxuri.
Declaraţia statistică Intrastat trebuie transmisă de
operatorii economici care au depăşit pragul valoric Intrastat în anul 2007 sau
îl depăşesc în anul 2008, separat pentru introduceri şi expedieri de bunuri.
Astfel, aceşti operatori economici devin furnizori de informaţii statistice
Intrastat.
Pentru anul 2008, furnizorii de informaţii statistice
Intrastat sunt:
a) operatorii economici care au avut obligaţia de
raportare în sistemul statistic Intrastat pentru întregul an 2007 şi care pe
tot parcursul anului 2007 au realizat un nivel al schimburilor intracomunitare
de bunuri superior nivelului pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru
anul 2008, separat pentru fiecare flux. Aceştia completează şi transmit
Declaraţia statistică Intrastat pentru întregul an
2008;
b) operatorii economici care au
dobândit obligaţia de raportare pentru sistemul statistic Intrastat în cursul
anului 2007, prin depăşirea pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul
2007, separat pentru fiecare flux. Aceştia completează şi transmit Declaraţia
statistică Intrastat pentru întregul an 2008;
c) operatorii economici care
depăşesc nivelul pragurilor valorice Intrastat în cursul anului 2008, separat
pentru fiecare flux. Obligaţia de raportare pentru sistemul statistic Intrastat
a acestora intervine în luna în care valoarea cumulată de la începutul anului
2008 a schimburilor intracomunitare de bunuri depăşeşte nivelul pragurilor
valorice Intrastat stabilite pentru anul 2008, separat pe cele două fluxuri.
Pragul valoric Intrastat pentru
declararea valorii statistice se aplică acelor furnizori de informaţii
statistice Intrastat care în anul 2007 sau în anul 2008 au înregistrat valori
anuale peste nivelul pragului valoric Intrastat stabilit pentru valoarea
statistică pentru anul 2008 la 10.000.000 lei pentru introduceri şi/sau
20.000.000 lei pentru expedieri. Această regulă este stipulată în legislaţia
comunitară, având ca principal obiectiv reducerea sarcinilor de raportare
pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
Operatorii economici au obligaţia să transmită date
pentru sistemul statistic Intrastat pentru introducerile şi expedierile de
bunuri lunare, întotdeauna până la sfârşitul anului de referinţă în care pragul valoric Intrastat a fost
depăşit şi pentru următorul an calendaristic. După un an calendaristic întreg
în care furnizorul de informaţii statistice nu a realizat un nivel al schimburilor
intracomunitare de bunuri, exprimat în valori cumulate de la începutul anului
calendaristic, superior nivelului pragului valoric Intrastat stabilit pentru
introduceri şi/sau expedieri, obligaţia de a raporta date pentru sistemul
statistic Intrastat încetează şi nu va mai trebui transmisă Declaraţia
statistică Intrastat începând cu luna ianuarie a anului următor. Aceasta se va
aplica în condiţiile în care pragul valoric Intrastat nu este depăşit din nou
în cursul anului următor. Regulile menţionate vor fi aplicate din nou, în mod
separat pentru introduceri şi expedieri intracomunitare de bunuri.
Datele statistice Intrastat
trebuie furnizate către Institutul Naţional de Statistică lunar, într-un
interval de cel mult 15 zile calendaristice de la expirarea perioadei de
referinţă. Spre exemplu, datele statistice privind schimburile intracomunitare
cu bunuri derulate în luna ianuarie 2008 trebuie transmise până cel târziu la
15 februarie 2008.
Furnizorul de informaţii statistice poate întocmi şi
transmite Declaraţia statistică Intrastat singur sau poate apela la serviciile
unui alt operator economic pentru întocmirea şi transmiterea Declaraţiei
statistice Intrastat, care poartă denumirea de parte terţă declarantă.
Responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor
statistice cuprinse în Declaraţia statistică Intrastat şi transmiterea acesteia
la termenul legal conform legislaţiei în vigoare aparţine în exclusivitate
furnizorului de informaţii statistice, respectiv operatorului economic obligat
să furnizeze informaţii statistice Intrastat conform Legii nr. 422/2006.
Furnizorul de informaţii statistice Intrastat, în cazul
în care apelează la serviciile unei părţi terţe declarante pentru completarea
şi transmiterea Declaraţiei statistice Intrastat, are obligaţia de a face
dovada existenţei unui contract între furnizorul de informaţii statistice şi
partea terţă declarantă pentru completarea şi transmiterea Declaraţiei
statistice Intrastat de către partea terţă declarantă în numele furnizorului de
informaţii statistice şi de a o transmite la Institutul Naţional de Statistică.
O parte terţă declarantă poate transmite date pentru un operator economic numai
după ce Institutul Naţional de Statistică l-a înregistrat în urma solicitării
furnizorului de informaţii statistice.
De asemenea, încetarea relaţiilor între un furnizor de
date şi o parte terţă declarantă trebuie notificată către Institutul Naţional
de Statistică.
Ce trebuie declarat pentru sistemul statistic
Intrastat?
Statisticile privind schimburile intracomunitare cu
bunuri cuprind toate mişcările de bunuri dintre statele membre ale Uniunii
Europene, care măresc sau micşorează avuţia naţională a unei ţări. Toate
bunurile care sosesc pe teritoriul României din alte state membre ale Uniunii
Europene sau părăsesc teritoriul României cu destinaţia în alte state membre
ale Uniunii Europene trebuie declarate prin Declaraţia statistică Intrastat.
Practic, aceasta înseamnă că Declaraţia statistică
Intrastat trebuie întocmită pentru introducerile şi/sau expedierile intracomunitare
de bunuri în următoarele cazuri:
a) schimburi intracomunitare de bunuri care implică
transfer de proprietate şi sunt destinate utilizării, consumului, investiţiei
sau revânzării;
b) mişcări de bunuri dintr-un
stat membru al Uniunii Europene în altul, fără transfer de proprietate; spre
exemplu, transferul de stocuri, mişcări de bunuri înainte şi după procesare
etc;
c) returnarea de bunuri;
d) mişcări specifice de bunuri;
e) leasing financiar şi leasing
operaţional cu o durată de peste 2 ani.
Ce nu trebuie declarat pentru sistemul statistic
Intrastat?
Pentru următoarele cazuri nu trebuie întocmită
Declaraţia statistică Intrastat:
a) comerţul cu servicii;
b) bunuri în tranzit simplu;
c) mişcări temporare de bunuri;
d) mişcări de bunuri pentru/după reparaţii şi/sau
întreţinere;
e) schimbul de bunuri cu acele teritorii ale statelor
membre ale Uniunii Europene ce nu aparţin teritoriului
statistic al statelor membre ale Uniunii Europene;
f) schimburi de bunuri în
cadrul comerţului triunghiular, în situaţia în care bunurile nu intră pe
teritoriul naţional al României din alte state membre ale Uniunii Europene sau
nu sunt expediate din România către alt stat membru al Uniunii Europene.
Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ cu
bunuri între statele membre ale Uniunii Europene este prezentată în tabelul nr.
1.
Pentru informaţii metodologice detaliate privind
statisticile de comerţ intracomunitar cu bunuri, puteţi accesa site-ul www.intrastat.ro.
Modalităţi de completare şi transmitere a declaraţiilor
statistice Intrastat
Declaraţiile statistice Intrastat se transmit la
Institutul Naţional de Statistică numai în format electronic, declaraţiile pe
hârtie nefiind acceptate. Pentru aceasta, Institutul Naţional de Statistică
pune la dispoziţia furnizorilor de informaţii statistice Intrastat următoarele
modalităţi electronice de completare şi transmitere a declaraţiilor statistice
Intrastat:
1. prin utilizarea aplicaţiei
Intrastat on-line, disponibilă pe site-ul www.intrastat.ro;
2. prin utilizarea aplicaţiei
Intrastat off-line, disponibilă pe site-ul
www.intrastat.ro.
Aplicaţia Intrastat off-line permite crearea unui
fişier ce va conţine Declaraţia statistică Intrastat, pe care furnizorul de
informaţii statistice îl transmite la Institutul Naţional de Statistică prin:
a) e-mail, la adresa declaratie.intrastat@insse.ro;
b) încărcarea fişierului în aplicaţia on-line Intrastat
disponibilă pe site-ul www.intrastat.ro;
c) dacă furnizorul de
informaţii statistice nu are condiţii tehnice de transmitere a Declaraţiei
statistice Intrastat potrivit lit. a) sau b), acesta se poate adresa direcţiei
teritoriale de statistică în raza căreia îşi are sediul, solicitând
posibilitatea de a transmite prin e-mail fişierul conţinând Declaraţia
statistică Intrastat la Institutul Naţional de Statistică;
3. prin utilizarea software-ului propriu, existent sau
dezvoltat de furnizorul de informaţii statistice, pentru realizarea fişierului
care să conţină Declaraţia statistică Intrastat într-un format predefinit,
descris în manualul special, manual ce poate fi descărcat de pe site-ul www.intrastat.ro sau furnizat la cerere de
către Institutul Naţional de Statistică. Fişierul care conţine Declaraţia
statistică Intrastat, în format predefinit, se transmite la Institutul Naţional
de Statistică folosind aceeaşi procedură descrisă la punctul precedent.
Institutul Naţional de Statistică recomandă utilizarea
aplicaţiilor Intrastat on-line sau off-line, întrucât acestea conţin reguli de
validare predefinite pentru realizarea unor declaraţii statistice Intrastat
corecte si valide.
Informaţii de completat în Declaraţia statistică
Intrastat
Perioada
|
Se indică luna şi anul de referinţă în care au fost realizate
schimburile intracomunitare de bunuri, respectiv luna şi anul în care
bunurile sunt introduse sau expediate pe/de pe teritoriul naţional al
României.
|
Date de identificare pentru furnizorul de informaţii statistice
|
Se indică informaţii de identificare a operatorului economic care
a realizat schimburi intracomunitare de bunuri şi date de contact actualizate
ale persoanei responsabile pentru completarea Declaraţiei statistice
Intrastat.
|
Date de identificare pentru partea terţă declarantă
|
Dacă este cazul, se indică informaţii de identificare a părţii
terţe declarante şi date de contact actualizate ale persoanei responsabile
pentru completarea Declaraţiei statistice Intrastat.
|
Introduceri/Expedieri
|
Se indică fluxul pentru care se întocmeşte Declaraţia statistică
Intrastat: introduceri sau expedieri.
|
Tip declaraţie
|
- „Nouă" - în cazul în care
Declaraţia statistică Intrastat se transmite pentru prima dată pentru o
anumită perioadă de referinţă.
- „Revizuire" - în cazul în care au loc corecţii/modificări/ adăugări/ştergeri pentru anumite date
existente într-o declaraţie statistică Intrastat deja transmisă. Revizuirea
datelor se face prin intervenţia în corpul declaraţiei asupra liniei/liniilor
ce trebuie corectate/modificate/adăugate/şterse. Declaraţia statistică
Intrastat „Revizuită" conţine toate datele perioadei de referinţă (nu
numai linia/liniile revizuite) pentru care se retransmite şi va reprezenta
declaraţia furnizorului de informaţii statistice Intrastat pentru respectiva
perioadă de referinţă (va înlocui în totalitate declaraţia precedentă).
- „Nulă" - în cazul în care
furnizorul de informaţii statistice Intrastat nu realizează schimburi
intracomunitare de bunuri într-o lună de referinţă, trebuie să transmită câte
o declaraţie „Nulă" pentru fiecare lună de referinţă în care nu
realizează schimburi intracomunitare de bunuri.
Declaraţia statistică Intrastat „Nulă" trebuie completată
doar cu datele de identificare ale furnizorului de informaţii statistice.
In cazul în care furnizorul de informaţii
statistice Intrastat nu transmite la Institutul Naţional de Statistică declaraţia
„Nulă" în luna/lunile în care nu realizează schimburi intracomunitare de
bunuri, acesta va suporta prevederile legale în vigoare privind nerespectarea
obligaţiilor privind furnizarea informaţiilor statistice Intrastat.
|
Cod şi denumire din Nomenclatorul combinat
|
Pentru identificarea bunurilor ce fac obiectul schimburilor
intracomunitare se foloseşte Nomenclatorul combinat, denumit în continuare NC, la nivel de
8 cifre, aferent anului de referinţă pentru care are loc transmiterea
datelor. Procedura de căutare şi selecţie a codurilor aferente bunurilor este
facilitată de aplicaţiile IT puse la dispoziţia furnizorilor de informaţii statistice Intrastat de
către Institutul Naţional de Statistică.
Furnizorul de informaţii statistice are obligaţia raportării
corecte a bunurilor şi selectării codului de 8 cifre din NC corespunzător
bunurilor ce fac obiectul schimburilor intracomunitare. Informaţiile
adiţionale privind codul NC la nivel de 8 cifre, existente în diferite
documente, spre exemplu factura externă etc, trebuie analizate cu
rigurozitate în vederea asigurării corespondenţei cu bunurile pe care le
însoţesc. In cazul în care aceste informaţii se dovedesc a fi incorecte sau
inexacte, vor fi ignorate în procedura de completare a Declaraţiei statistice
Intrastat şi înlocuite cu informaţiile corecte, corespunzătoare bunurilor ce
fac obiectul schimburilor intracomunitare, conform NC în vigoare.
|
Ţara parteneră
- Destinaţie
- Expediţie/Origine
|
Pentru expedieri intracomunitare de bunuri, se indică statul
membru de destinaţie din Uniunea Europeană, conform nomenclatorului de ţări
şi teritorii prezentat în tabelul nr. 2.
Pentru introduceri intracomunitare de bunuri, se indică statul membru de expediţie din Uniunea Europeană, respectiv
de unde bunurile au fost expediate către România, precum şi ţara de origine a
bunului respectiv, conform nomenclatorului de ţări şi teritorii prezentat în
tabelul nr. 2.
Sunt considerate originare dintr-o ţară
bunurile obţinute în întregime în respectiva ţară. In cazul în care două sau
mai multe ţări au intervenit în fabricarea unui bun, acest bun este
considerat originar din ţara în care a avut loc ultima transformare
substanţială, justificată din punct de vedere economic, respectiv realizată
de un operator economic echipat în acest sens şi având ca rezultat un produs
nou sau reprezentând un stadiu de fabricaţie important.
Schimburile de bunuri cu anumite părţi ale teritoriilor statelor
membre ale Uniunii Europene nu se cuprind în sistemul statistic Intrastat,
deoarece acestea fac obiectul declaraţiilor vamale, Institutul Naţional de
Statistică urmând a le prelua de la Autoritatea Naţională a Vămilor. Aceste
teritorii sunt: teritoriile franceze de peste mări (FR), Insulele Aland (FI),
Muntele Athos (GR), Insulele Channel (GB), Livigno (IT), apele teritoriale
ale lacului Lugano (IT) şi Insulele Canare (ES).
|
|
Schimburile de bunuri cu următoarele teritorii nu trebuie
rapoarte în Declaraţia statistică Intrastat: Busingen (CH), Campione d'Italia
(CH), San Marino (SN), Gibraltar (GI), Ceuta (XC), Melilla (XL), Andorra
(AD), Groenlanda (GL), Insulele Feroe (FO) şi pentru zonele din Cipru aflate
în afara controlului guvernului. Pentru aceste teritorii se întocmesc în
continuare declaraţii vamale, Institutul Naţional de Statistică urmând a le
prelua de la Autoritatea Naţională a Vămilor.
|
Valoare facturată
|
Se completează valoarea facturată a bunurilor, conform
documentelor de achiziţie/vânzare. Valoarea facturată se completează în lei, fără zecimale,
şi nu cuprinde TVA.
Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă decât lei,
pentru declaraţia Intrastat această valoare trebuie transformată în lei.
Transformarea are la bază cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României
în momentul expedierii/introducerii bunurilor din/pe teritoriul naţional al
României.
Dacă schimbul de bunuri nu este însoţit de un document care să
ateste valoarea reală a bunurilor, valoarea facturată trebuie estimată
folosind valoarea de piaţă a bunurilor.
Valoarea facturată este valoarea pe care vânzătorul o obţine de
la cumpărător pentru bunurile expediate. De fapt, reprezintă o valoare de
transfer al bunurilor, ajustată în funcţie de condiţia de livrare.
In valoarea facturată sunt incluse:
a) impozite;
b) taxe;
c) cheltuieli incidentale care pot reprezenta cheltuieli legate de
ambalaje, de transport, de asigurare sau de comisioane,
dacă sumele prevăzute la lit. a), b) şi c) reprezintă plăţi
achitate de cumpărător către vânzător şi sunt încorporate în mod simultan în
baza de calcul pentru TVA.
Pentru bunurile expediate/introduse pentru prelucrare trebuie indicată valoarea totală ce ar fi fost
facturată în cazul cumpărării sau vânzării obişnuite a respectivelor bunuri.
Pentru bunurile introduse/expediate în
urma prelucrării, valoarea indicată trebuie să fie valoarea estimată a
bunurilor expediate/ introduse pentru prelucrare, la care se adaugă valoarea
activităţii de prelucrare realizată şi valoarea materialelor auxiliare încorporate în acestea.
Pentru alte schimburi intracomunitare de bunuri pentru care nu
există documente care să indice valoarea reală a bunurilor, în câmpul
"valoare facturată" din Declaraţia statistică Intrastat trebuie
indicată valoarea ce ar fi fost facturată în cazul cumpărării sau vânzării
obişnuite a respectivelor bunuri. Este cazul furnizorilor de informaţii
statistice Intrastat care realizează un transfer al propriilor bunuri în alt
stat membru pentru o posibilă vânzare, pentru stocare pe o perioadă mai mare de 24 de luni sau pentru prelucrare sub contract.
|
Valoare statistică
|
Valoarea statistică este valoarea bunului introdus sau expediat
la frontiera naţională a României. In afară de valoarea bunului, valoarea
statistică conţine costul transportului şi asigurării acestuia până la
frontiera română. Valoarea statistică derivă, în mod normal, din valoarea
indicată în câmpul „valoare facturată" din Declaraţia statistică
Intrastat, ajustată în funcţie de termenii de livrare.
Relaţiile existente între valoarea facturată şi valoarea statistică
sunt prezentate în tabelul nr. 3.
Valoarea statistică a bunurilor se declară astfel:
• pentru expedieri se declară valoarea
bunurilor ce fac obiectul schimburilor intracomunitare de bunuri, inclusiv
cheltuielile de transport, asigurare şi alte cheltuieli pentru transportul
bunurilor pe teritoriul naţional;
• pentru introduceri se declară valoarea bunurilor, inclusiv
cheltuielile de transport, asigurare şi alte cheltuieli pentru transportul
bunurilor pe parcursul extern.
|
|
Bunurile pentru prelucrare şi cele rezultate în urma prelucrării
vor fi estimate la valoarea lor de piaţă, înainte şi, respectiv, după
prelucrare. Valoarea statistică se completează în lei, fără zecimale.
Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă decât lei,
pentru declaraţia Intrastat această valoare trebuie transformată în lei.
Transformarea are la bază cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a
României în momentul expedierii/introducerii bunurilor din/pe teritoriul
naţional al României.
Valoarea statistică a bunurilor trebuie completată de toţi
furnizorii de informaţii statistice Intrastat care au realizat în anul 2007
sau în anul 2008 introduceri intracomunitare de bunuri mai mari de 10.000.000
lei si/sau expedieri intracomunitare de bunuri mai
mari de 20.000.000 iei.
|
Masa netă
|
Masa netă reprezintă greutatea bunurilor, exclusiv ambalajele.
Masa netă se exprimă în kilograme, fără zecimale, pentru fiecare linie din
Declaraţia statistică Intrastat.
Pentru bunurile a căror masă netă este exprimată cu zecimale, se
aplică regulile generale de rotunjire, respectiv:
- dacă partea zecimală este mai mică decât 5, se rotunjeşte la
valoarea întreagă inferioară;
- dacă partea zecimală este mai mare sau
egală cu 5, se rotunjeşte la valoarea întreagă superioară.
Pentru bunurile a căror masă netă este mai mică de 1 kg
rotunjirea se face astfel: pentru cantităţi mai mari sau egale cu 0,5 kg se
raportează 1 kg, iar pentru cantităţi mai mici de 0,5 kg se raportează 0 kg.
In cazul în care există mai multe bunuri declarate în linii
distincte în Declaraţia statistică Intrastat pentru o anumită perioadă de
referinţă, pe un anumit flux, încadrate la acelaşi cod de 8 cifre din NC, cu
aceeaşi ţară parteneră, acelaşi tip de tranzacţie, aceiaşi termeni de livrare
şi acelaşi mod de transport, iar masa netă pentru fiecare linie completată în
Declaraţia statistică Intrastat este mai mică de 0,5, respectivele linii vor
fi cumulate pentru a nu denatura rezultatele statistice obţinute prin
raportarea unor valori facturate/statistice mari
aferente unor mase nete egale cu 0.
|
Cantitatea în unitatea de măsură suplimentară
|
Unitatea de măsură suplimentară reprezintă unitatea de măsură,
alta decât kilogramul, în care poate fi exprimat un bun. Nu toate bunurile
pot fi exprimate în unităţi de măsură suplimentare. Unităţile de măsură
suplimentare sunt stabilite prin NC pentru fiecare cod la nivel de 8 cifre ce
poate fi exprimat într-o asemenea unitate de măsură. Lista unităţilor de
măsură suplimentare este prezentată în tabelul nr. 4. In Declaraţia
statistică Intrastat se indică cantitatea în unitatea de măsură suplimentară
aferentă codului de 8 cifre selectat din NC, spre exemplu număr de perechi,
metri pătraţi, metri cubi, litri, MWh etc. Cantitatea în unităţi de măsură
suplimentare se exprimă fără zecimale.
In cazul în care cantitatea exprimată în unitatea de măsură
suplimentară este mai mică de o unitate de măsură suplimentară, se raportează
întotdeauna cifra 1. Pentru restul cazurilor se aplică regulile generale de
rotunjire prezentate la punctul anterior „Masa netă".
|
Natura tranzacţiei
|
Natura tranzacţiei defineşte tipul de tranzacţie realizată, spre
exemplu vânzare, cumpărare, prelucrare etc. In Declaraţia statistică
Intrastat se completează codul corespunzător naturii tranzacţiei,
reprezentând o combinaţie a codurilor numerice din coloana Aşi a
subdiviziunilor acestora din coloana B, conform tabelului nr. 5.
|
Termeni de livrare
|
Termenii de livrare reprezintă prevederi contractuale ce
stabilesc obligaţiile vânzătorului şi ale cumpărătorului într-o tranzacţie.
In Declaraţia statistică Intrastat se indică codurile INCOTERMS stabilite de Camera
Internaţională de Comerţ. Nomenclatorul termenilor de livrare INCOTERMS este
prezentat în tabelul nr. 6.
|
Mod de transport
|
Se indică în Declaraţia statistică
Intrastat codul corespunzător modului de transport prin care bunurile
părăsesc teritoriul naţional la expediere sau sosesc pe teritoriul naţional la
introduceri. Nomenclatorul modurilor de transport este prezentat în tabelul
nr. 7.
|
In cazul în care într-o perioadă de referinţă sunt
realizate schimburi intracomunitare de bunuri pe un anumit flux, încadrate la
acelaşi cod de 8 cifre din NC, cu aceeaşi ţară parteneră, acelaşi tip de
tranzacţie, aceiaşi termeni de livrare şi acelaşi mod de transport, acestea vor
fi cumulate şi declarate într-o singură linie pe declaraţie.
Institutul Naţional de Statistică va verifica din punct
de vedere al corectitudinii şi completitudinii declaraţiile statistice
Intrastat, iar furnizorii de informaţii statistice Intrastat pot fi contactaţi
pentru a oferi mai multe detalii privind datele înscrise în declaraţii sau pentru revizuirea declaraţiilor
statistice Intrastat anterior transmise.
Orice sesizare din partea Institutului Naţional de
Statistică, prin personalul propriu, adresată furnizorului de informaţii
statistice, privind Declaraţia statistică Intrastat, prin unul dintre
următoarele mijloace: telefon, fax, e-mail sau alt mijloc stabilit de
personalul Institutului Naţional de Statistică, trebuie soluţionată de către
furnizorul de informaţii statistice în maximum două zile lucrătoare de la
comunicarea acesteia.
IMPORTANT!
Completarea Declaraţiei statistice
Intrastat este obligatorie, iar transmiterea ei la Institutul Naţional de
Statistică se va face exclusiv pe cale electronică.
Legea nr. 422/2006 la articolul 10
prevede următoarele:
„(1) Constituie contravenţii
următoarele fapte săvârşite de către furnizorii de informaţii statistice
Intrastat:
a) refuzul transmiterii datelor statistice solicitate;
b) întârzieri în transmiterea datelor;
c) comunicarea de date incorecte
şi incomplete;
d) refuzul de a prezenta
persoanelor autorizate de către conducerea Institutului Naţional de
Statistică documentele şi evidenţele necesare verificării datelor statistice;
e) neaplicarea măsurilor
dispuse de către Institutul Naţional de Statistică prin atenţionări sau
procese-verbale de constatare a contravenţiei.
(2) Contravenţiile
prevăzute la alin. (1) se sancţionează cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei.
(3) Amenzile prevăzute la alin.
(2) se aplică şi persoanelor juridice."
|
Tabelul nr. 1
Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ
cu bunuri între statele membre ale Uniunii Europene
a) mijloace de plată, monede oficiale şi titluri de valoare
|
b) aur monetar
|
c) ajutoare de urgenţă pentru zonele afectate de dezastre
|
d) bunuri ce beneficiază de imunitate diplomatică, consulară sau
similar
|
e) bunuri pentru şi ulterioare utilizării temporare, dacă
următoarele condiţii sunt îndeplinite cumulat:
1. nu este planificată sau realizată
nicio prelucrare asupra respectivului bun
2. durata prevăzută pentru utilizarea temporară nu depăşeşte 24
de luni
3. expedierea/sosirea nu trebuie declarată drept livrare sau
achiziţie pentru scopuri fiscale
|
f) bunuri folosite drept purtători de informaţie, cum ar fi spre
exemplu dischete, benzi computer, pelicule, planuri, casete video şi audio,
CD-ROM-uri cu soft de calculator încorporat, atunci când sunt dezvoltate la
comandă pentru un anumit client sau când nu fac obiectul unei tranzacţii
comerciale sau sunt complementare unei livrări anterioare, spre exemplu
actualizări pentru care destinatarului nu i se emite factură
|
g) cu condiţia ca ele să nu facă obiectul unei tranzacţii
comerciale:
1. material publicitar
2. mostre comerciale
|
h) bunuri pentru şi după reparare şi piesele de schimb
respective. 0 reparaţie presupune restaurarea bunurilor şi redobândirea
condiţiei sau funcţionalităţii lor iniţiale. Obiectivul operaţiunii este
acela de a menţine bunurile în stare de funcţionare. Acest lucru poate
implica anumite operaţii de reconstrucţie sau îmbunătăţiri, însă fără a
modifica în vreun fel natura bunurilor
|
i) bunuri expediate forţelor armate naţionale staţionate în afara
teritoriului statistic şi bunuri primite din partea altui stat membru care au
fost transportate în afara teritoriului statistic de către forţele armate
naţionale, precum şi bunuri achiziţionate sau lăsate pe teritoriul statistic
al unui stat membru de către forţele armate ale altui stat membru care
staţionează aici
|
j) lansatoare de nave spaţiale, la expediere şi la sosire în
timpul şi în momentul lansării în spaţiu, vânzări de mijloace de transport
noi de către persoane fizice sau juridice plătitoare de TVA unor persoane particulare din alte state membre
|
Tabelul nr. 2
Nomenclatorul de ţări şi teritorii
Denumirea
|
Abrevierea
|
Denumirea
|
Abrevierea
|
Denumirea
|
Abrevierea
|
Andorra
|
AD
|
Camerun
|
CM
|
Hong-Kong
|
HK
|
Emiratele Arabe Unite
|
AE
|
Republica Populară Chineză
|
CN
|
Insulele Heard şi McDonald
|
HM
|
Afganistan
|
AF
|
Columbia
|
CO
|
Honduras
|
HN
|
Antigua şi Barbuda
|
AG
|
Costa Rica
|
CR
|
Croaţia
|
HR
|
Anguilla
|
AI
|
|
|
Haiti
|
HT
|
Albania
|
AL
|
Cuba
|
CU
|
Ungaria
|
HU
|
Armenia
|
AM
|
Capul Verde
|
CV
|
Indonezia
|
ID
|
Antilele Olandeze
|
AN
|
Insula Christmas
|
CX
|
Irlanda
|
IE
|
Angola
|
AO
|
Cipru
|
CY
|
Israel
|
IL
|
Antarctica
|
AQ
|
Republica Cehă
|
CZ
|
India
|
IN
|
Argentina
|
AR
|
Germania
|
DE
|
Teritoriile britanice din Oceanul Indian
|
IO
|
Sa moa Americană
|
AS
|
Djibouti
|
DJ
|
Irak
|
IQ
|
Austria
|
AT
|
Danemarca
|
DK
|
Iran
|
IR
|
Australia
|
AU
|
Dominica
|
DM
|
Islanda
|
IS
|
Aruba
|
AW
|
Republica Dominicană
|
DO
|
Italia
|
IT
|
Azerbaidjan
|
AZ
|
Algeria
|
DZ
|
Jamaica
|
JM
|
Bosnia şi Herţegovina
|
BA
|
Ecuador
|
EC
|
Iordania
|
JO
|
Barbados
|
BB
|
Estonia
|
EE
|
Japonia
|
JP
|
Bangladesh
|
BD
|
Egipt
|
EG
|
Kenya
|
KE
|
Belgia
|
BE
|
Eritrea
|
ER
|
Kîrgîzstan
|
KG
|
Burkina Fasso
|
BF
|
Spania
|
ES
|
Cambodgia
|
KH
|
Bulgaria
|
BG
|
Etiopia
|
ET
|
Kiribati
|
KI
|
Bahrain
|
BH
|
Finlanda
|
FI
|
Insulele Comore
|
KM
|
Burundi
|
BI
|
Insulele Fiji
|
FJ
|
Saint Kitts şi Nevis
|
KN
|
Benin
|
BJ
|
Insulele Falkland
|
FK
|
Coreea de Nord
|
KP
|
Insulele Bermude
|
BM
|
Micronezia
|
FM
|
Coreea de Sud
|
KR
|
Brunei Darussalam
|
BN
|
Insulele Feroe
|
FO
|
Kuweit
|
KW
|
Bolivia
|
BO
|
Franţa
|
FR
|
Insulele Cayman
|
KY
|
Brazilia
|
BR
|
Gabon
|
GA
|
Kazahstan
|
KZ
|
Bahamas
|
BS
|
Marea Britanie
|
GB
|
Laos
|
LA
|
Buthan
|
BT
|
Grenada
|
GD
|
Liban
|
LB
|
Insulele Bouvet
|
BV
|
Georgia
|
GE
|
Saint Lucia
|
LC
|
Botswana
|
BW
|
Ghana
|
GH
|
Liechtenstein
|
LI
|
Bielorusia
|
BY
|
Gibraltar
|
GI
|
Sri Lanka
|
LK
|
Belize
|
BZ
|
Groenlanda
|
GL
|
Liberia
|
LR
|
Canada
|
CA
|
Gambia
|
GM
|
Lesotho
|
LS
|
Insulele Cocos
|
CC
|
Guineea
|
GN
|
Lituania
|
LT
|
Congo - Republica Democrată
|
CD
|
Guineea Ecuatorială
|
GQ
|
Luxemburg
|
LU
|
Republica Centrafricană
|
CF
|
Grecia
|
GR
|
Letonia
|
LV
|
Congo
|
CG
|
Georgia de Sud şi Insulele Sandwich de Sud
|
GS
|
Libia
|
LY
|
Elveţia
|
CH
|
Guatemala
|
GT
|
Maroc
|
MA
|
Coasta de Fildeş
|
CI
|
Guam
|
GU
|
Republica Moldova
|
MD
|
Insulele Cook
|
CK
|
Guineea-Bissau
|
GW
|
Madagascar
|
MG
|
Chile
|
CL
|
Guyana
|
GY
|
Insulele Marshall
|
MH
|
Denumirea
|
Abrevierea
|
Denumirea
|
Abrevierea
|
Denumirea
|
Abrevierea
|
Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei
|
MK
|
Rwanda
|
RW
|
Insulele Virgine Britanice
|
VG
|
Mali
|
ML
|
Arabia Saudită
|
SA
|
Insulele Virgine Americane
|
VI
|
Myanmar
|
MM
|
Insulele Solomon
|
SB
|
Vietnam
|
VN
|
Mongolia
|
MN
|
Seychelles
|
SC
|
Vanuatu
|
VU
|
Macao
|
MO
|
Sudan
|
SD
|
Wallis şi Futuna
|
WF
|
Insulele Mariane de Nord
|
MP
|
Suedia
|
SE
|
Samoa de Vest
|
WS
|
Mauritania
|
MR
|
Singapore
|
SG
|
Ceuta
|
XC
|
Montserrat
|
MS
|
Insula Sfînta Elena
|
SH
|
Kosovo
|
XK
|
Malta
|
MT
|
Slovenia
|
SI
|
Melilla
|
XL
|
Mauritius
|
MU
|
Slovacia
|
SK
|
Muntenegru
|
XM
|
Insulele Maldive
|
MV
|
Sierra Leone
|
SL
|
Serbia
|
XS
|
Malawi
|
MW
|
San Marino
|
SM
|
Yemen
|
YE
|
Mexic
|
MX
|
Senegal
|
SN
|
Mayotte (Birmania)
|
YT
|
Malaysia
|
MY
|
Somalia
|
SO
|
Africa de Sud
|
ZA
|
Mozambic
|
MZ
|
Surinam
|
SR
|
Zambia
|
ZM
|
Namibia
|
NA
|
Sao Tome şi Principe
|
ST
|
Zimbabwe
|
ZW
|
Noua Caledonie
|
NC
|
Salvador
|
SV
|
Ţări şi teritorii necunoscute din Uniunea Europeană
|
QV
|
Niger
|
NE
|
Siria
|
SY
|
Ţări şi teritorii necunoscute care nu aparţin Uniunii Europene
|
QW
|
Insulele Norfolk
|
NF
|
Swaziland
|
SZ
|
Stocuri şi provizii în cadrul
schimburilor intracomunitare
|
QR
|
Nigeria
|
NG
|
Insulele Turks şi Caicos
|
TC
|
Stocuri şi provizii în cadrul schimburilor cu ţările terţe
|
QS
|
Nicaragua
|
NI
|
Ciad
|
TD
|
|
|
Olanda
|
NL
|
Teritorii Franceze din Sud
|
TF
|
|
|
Norvegia
|
NO
|
Togo
|
TG
|
|
|
Nepal
|
NP
|
Thailanda
|
TH
|
|
|
Nauru
|
NR
|
Tadjikistan
|
TJ
|
|
|
Niue
|
NU
|
Insula Tokelau
|
TK
|
|
|
Noua Zeelandă
|
NZ
|
Timor-Leste
|
TL
|
|
|
Oman
|
OM
|
Turkmenistan
|
TM
|
|
|
Panama
|
PA
|
Tunisia
|
TN
|
|
|
Peru
|
PE
|
Tonga
|
TO
|
|
|
Polinezia Franceză
|
PF
|
Turcia
|
TR
|
|
|
Papua Noua Guinee
|
PG
|
Trinidad şi Tobago
|
TT
|
|
|
Filipine
|
PH
|
Tuvalu
|
TV
|
|
|
Pakistan
|
PK
|
Taiwan
|
TW
|
|
|
Polonia
|
PL
|
Tanzania
|
TZ
|
|
|
Saint Pierre şi Miquelon
|
PM
|
Ucraina
|
UA
|
|
|
Pitcairn
|
PN
|
Uganda
|
UG
|
|
|
Fâşia Gaza şi Teritoriile de Vest
|
PS
|
Teritorii SUAde peste mări
|
UM
|
|
|
Portugalia
|
PT
|
Statele Unite ale Americii
|
US
|
|
|
Palau
|
PW
|
Uruguay
|
UY
|
|
|
Paraguay
|
PY
|
Uzbekistan
|
UZ
|
|
|
Qatar
|
QA
|
Vatican
|
VA
|
|
|
România
|
RO
|
Saint Vincent şi Grenadinele
|
VC
|
|
|
Federaţia Rusă
|
RU
|
Venezuela
|
VE
|
|
|
Tabelul nr. 3
Relaţia dintre valoarea facturată şi valoarea
statistică în Declaraţia statistică Intrastat
Flux: EXPEDIERE de bunuri
|
Termeni de livrare
|
Valoarea facturată - VF
|
Valoarea statistică - VS
|
Relaţia
|
ExWorks
|
Valoare ExWorks. Preţ la poarta fabricii
|
Valoare facturată ExW + cheltuieli de transport intern şi
asigurare până la frontiera externă a României
|
VS>VF
|
FCA
|
Valoare factură FCA. Include transport la vamă
|
Valoare bun + transport intern şi
asigurare până la frontiera externă a României
|
VS>VF
|
FAS
|
Transport până la chei
|
Valoare FAS + cheltuieli de încărcare pentru trecerea frontierei,
respectiv nivel balustradă/chei
|
VS>VF
|
FOB
|
Valoare FOB. Toate costurile până la depozitarea bunului pe vapor
|
Valoare FOB
|
VS = VF/VS > VF
|
CFR
|
Valoare CFR = bun + transport la destinaţie - asigurare
|
Valoare bun + transport intern şi
asigurare
|
VS<VF
|
CIF
|
Valoare bun + transport la destinaţie +
asigurare
|
Valoare facturată
CIF - transport extern
|
VS<VF
|
CPT
|
Toate costurile până la poarta importatorului
|
Toate costurile până la poarta importatorului - transport parcurs extern
|
VS<VF
|
CIP
|
Toate costurile de deplasare până la poarta
importatorului + asigurare
|
Valoare CIP - transport extern
|
VS<VF
|
DAF
|
Toate costurile de deplasare a mărfii la frontiera convenită
|
Valoare DAF
|
VS = VF/VS < VF
|
DES
|
Valoarea bunului la bordul vasului, în portul de destinaţie
|
Valoare DES - transport şi asigurare externă
|
VS<VF
|
DEQ
|
Bun descărcat pe chei. Vamă plătită
|
Bun descărcat pe chei - cheltuieli de descărcare - vamă
|
VS<VF
|
DDU
|
Bun ajuns la cumpărător. Vamă neplătită
|
Valoare DDU - transport şi asigurare parcurs extern
|
VS<VF
|
DDP
|
Bun ajuns la cumpărător. Vamă plătită
|
Valoare DDP - transport şi asigurare parcurs extern - vamă
|
VS<VF
|
Flux: INTRODUCERE de bunuri
|
ExWorks
|
Valoare ExWorks. Preţ la poarta fabricii
|
Valoare facturată ExW + cheltuieli de transport şi asigurare
externă până la frontiera externă a României
|
VS>VF
|
FCA
|
Valoare factură FCA. Include transport la vamă
|
Valoare bun + transport extern şi
asigurare până la frontiera externă a României
|
VS>VF
|
FAS
|
Valoare FAS. Transport până la chei
|
Valoare FAS + cheltuieli de încărcare pentru trecerea frontierei,
respectiv nivel balustradă/chei
|
VS>VF
|
FOB
|
Valoare FOB. Toate costurile până la depozitarea bunului pe vapor
|
Valoare FOB
|
VS > VF/VS = VF
|
CFR
|
Valoare CFR = bun + transport la destinaţie - asigurare
|
Valoare bun + transport extern şi
asigurare
|
VS<VF
|
CIF
|
Valoare bun + transport la destinaţie + asigurare
|
Valoare facturată CIF - transport intern
|
VS < VF/VS = VF
|
CPT
|
Toate costurile până la poarta importatorului
|
Toate costurile până la poarta importatorului - transport parcurs intern
|
VS<VF
|
Termeni de livrare
|
Valoarea facturată - VF
|
Valoarea statistică - VS
|
Relaţia
|
CIP
|
Toate costurile de deplasare până la poarta importatorului +
asigurare
|
Valoare CIP - transport intern
|
VS<VF
|
DAF
|
Toate costurile de deplasare a bunului la frontiera convenită
|
Valoare DAF
|
VS = VF/VS > VF
|
DES
|
Valoarea bunului la bordul vasului, în
portul de destinaţie
|
Valoare DES - transport intern şi asigurare
|
VS<VF
|
DEQ
|
Bun descărcat pe chei. Vamă plătită
|
Bun descărcat pe chei -cheltuieli de descărcare -vamă
|
VS<VF
|
DDU
|
Bun ajuns la cumpărător. Vamă neplătită
|
Valoare DDU - transport şi asigurare parcurs intern
|
VS<VF
|
DDP
|
Bun ajuns la cumpărător. Vamă plătită
|
Valoare DDP - transport şi asigurare pe parcurs intern -vamă
|
VS<VF
|
Tabelul nr. 4
Lista unităţilor de măsură suplimentare
Abrevierea
|
Denumirea
unităţii de măsură
|
m
|
Metru
|
m2
|
Metru pătrat
|
l
|
Litru
|
m3
|
Metru cub
|
1.000 l
|
1.000 litri
|
c/k
|
Carate - 1 carat metric a 2 x 10-4 kg
|
G
|
Gram
|
GT
|
Tonaj brut
|
ct/l
|
Capacitatea de încărcare în tone metrice
|
1.000 KWh
|
1.000 kilowatt oră
|
gi F/S
|
Gram izotopi fisionabili
|
1.000 m3
|
1.000 metri cubi
|
pa
|
Număr de perechi
|
p/st
|
Număr de bucăţi
|
100 p/st
|
100 bucăţi
|
1.000 p/st
|
1.000 bucăţi
|
1 alc. 100%
|
Litru de alcool pur- 100%
|
kg 90% sdt.
|
Kilogram de substanţă uscată 90%
|
ce/el
|
Număr de elemente
|
kg K20
|
Kilogram de oxid de potasiu
|
kg KOH
|
Kilogram de hidroxid de potasiu - potasă caustică
|
kg N
|
Kilogram de azot
|
kg NaOH
|
Kilogram de hidroxid de sodiu - sodă
caustică
|
kg P205
|
Kilogram de pentoxid de fosfor - anhidridă fosforica
|
kg U
|
Kilogram de uraniu
|
kgC5H14C1NO
|
Kilogram de clorură de colină
|
kg H202
|
Kilogram de peroxid de hidrogen
|
kg met. am.
|
Kilogram de metilamină
|
kg/net eda
|
Kilogram greutate netă a produsului scurs
|
TJ
|
Terajoule - putere calorică superioară
|
Tabelul nr. 5
Codificarea naturii tranzacţiei
Coloana A
|
Coloana B
|
Codul
|
1. Schimburi de bunuri care implică transferul efectiv sau
intenţionat al dreptului de proprietate contra unei compensaţii financiare sau de altă natură. Excepţie fac
schimburile înregistrate sub codurile 2, 7 şi 8 (a) (b) (c)
|
1. Achiziţie / vânzare definitivă (b)
2. Livrare pentru vânzare la vedere sau
cu testare, pentru consignaţie sau prin intermediul unui agent comisionar
3. Comerţ barter - compensaţie în natură
4. Achiziţii ale persoanelor particulare
5. Leasing financiar -
închiriere-achiziţie (c)
|
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
|
2. Returnări de bunuri după înregistrarea operaţiunii iniţiale
sub codul 1(d);
înlocuirea bunurilor în mod gratuit (d)
|
1. Returnări de bunuri
2. Inlocuirea bunurilor returnate
3. Inlocuirea - de exemplu, sub garanţie
- a bunurilor care nu au fost returnate
|
2.1
2.2
2.3
|
3. Schimburi de bunuri netemporare care implică
transferul de proprietate fără compensaţie financiară sau de altă natură
|
1. Bunuri furnizate în cadrul programelor
de ajutor finanţate parţial sau în totalitate de către Comunitatea Europeană
2. Alte ajutoare guvernamentale
3. Alte ajutoare - persoane particulare, organizaţii
nonguvernamentale
4. Altele
|
3.1
3.2
3.3
3.4
|
4. Schimburi de bunuri în scopul prelucrării pe bază de contract (e), cu excepţia celor înregistrate
sub codul 7
|
|
4
|
5. Schimburi de bunuri după prelucrare pe bază de contract (e), cu excepţia celor înregistrate
sub codul 7
|
|
5
|
6. Schimburi de bunuri particulare
codificate pentru scopuri naţionale (f)
|
|
6
|
7. Schimburi de bunuri în cadrul unui
program comun de apărare sau al unui alt program interguvernamental de
producţie
|
|
7
|
8. Furnizarea de materiale şi echipamente în cadrul unui contract
general de construcţie sau construcţii civile (g)
|
|
8
|
9. Alte schimburi de bunuri
|
|
9
|
(a) Sub acest cod
sunt înregistrate majoritatea expedierilor şi introducerilor intracomunitare de
bunuri, adică schimburi de bunuri în cadrul cărora dreptul de proprietate este
transferat de la un rezident către un nonrezident contra unei compensaţii
financiare sau de altă natură.
Acest cod se aplică şi pentru schimburile de bunuri
între unităţi ale aceleiaşi întreprinderi ori ale aceluiaşi grup de
întreprinderi sau pentru mişcările de bunuri de la/către centre de distribuţie,
chiar dacă nu există o compensaţie financiară imediată.
(b) Inclusiv piese de schimb şi alte bunuri pentru înlocuire, contra
unei compensaţii financiare.
(c) Inclusiv leasing
financiar; ratele de leasing sunt calculate în aşa fel încât să acopere în
întregime sau aproape în întregime valoarea bunurilor. Riscurile şi beneficiile
dreptului de proprietate sunt transferate concesionarului. La sfârşitul
contractului, concesionarul devine proprietarul legal al bunurilor.
(d) Returnarea şi
înlocuirea de bunuri înregistrate iniţial sub codurile 3-9 din coloana A
trebuie înregistrate sub aceleaşi coduri iniţiale.
(e) Prelucrarea cuprinde operaţiuni de transformare, construire,
asamblare, mărire, renovare etc, în scopul producerii unui articol nou sau
îmbunătăţit substanţial. Acest lucru nu presupune neapărat o modificare în
clasificarea produsului. Activităţile de prelucrare pe contul propriu al celui
care realizează prelucrarea nu sunt incluse la acest cod, fiind necesară
înregistrarea lor la codul 1 din coloana A.
Bunurile pentru sau după prelucrare
trebuie sa fie înregistrate drept introduceri sau expedieri.
Lucrările de reparaţie nu trebuie înregistrate. O
reparaţie presupune restaurarea bunurilor, readucerea lor la condiţia sau la
starea de funcţionare iniţială. Obiectivul operaţiunii este strict acela de a
menţine bunurile în stare bună de funcţionare; aceasta poate reprezenta
reconstruiri sau îmbunătăţiri, dar nu modifică în niciun fel natura produsului.
Bunurile pentru şi după reparaţie sunt excluse din
statisticile de comerţ cu bunuri şi nu trebuie raportate în declaraţia
Intrastat.
(f) Acest cod nu are
aplicabilitate pentru sistemul statistic Intrastat.
(g) Pentru schimburile de bunuri înregistrate la codul 8 din coloana A,
nu este necesar să existe o facturare separată a bunurilor, ci numai o
facturare pentru totalitatea lucrărilor. In caz contrar, se foloseşte codul 1.
Tabelul nr. 6
Nomenclatorul termenilor de livrare INCOTERMS
Semnificaţie
|
Locul de indicat, la cerere
|
Cod termen livrare
|
INCOTERMS ICC / ECE Geneva
|
EXW
|
Ex Works
Franco uzină
|
Locaţia lucrărilor
|
FCA
|
Free Carrier
Franco la transportator
|
Locul convenit
|
FAS
|
Free Along Ship
Livrat în apropierea navei
|
Port de încărcare convenit
|
FOB
|
Free On Board
Franco la bordul navei
|
Port de încărcare convenit
|
CFR
|
Cost and Freight
Livrat în portul de destinaţie cu costuri
şi cheltuieli de transport achitate
|
Port de destinaţie convenit
|
CIF
|
Cost, Insurance and Freight
Livrat în portul de destinaţie cu cost,
asigurare şi
cheltuieli de transport
achitate
|
Port de destinaţie convenit
|
CPT
|
Carriage Paid To
Livrat la destinaţie cu cheltuielile de
transport achitate
|
Loc de destinaţie convenit
|
CIP
|
Carriage and Insurance Paid
to
Livrat la destinaţie cu cheltuielile de
transport şi asigurare achitate
|
Loc de destinaţie convenit
|
DAF
|
Delivered At Frontier
Livrat la frontieră
|
Loc de livrare la frontieră convenit
|
DES
|
Delivered Ex Ship
Livrat la bordul navei la destinaţie
|
Port de destinaţie convenit
|
DEQ
|
Delivered Ex Quay
Livrat franco la chei în portul de destinaţie
|
După acordare liber de vamă, port
convenit
|
DDU
|
Delivered Duty Unpaid
Livrat la destinaţie fără taxe vamale
plătite
|
Locul convenit de destinaţie în ţara de sosire
|
DDP
|
Delivered Duty Paid
Livrat la destinaţie cu taxe vamale plătite
|
Locul convenit de livrare în ţara de sosire
|
XXX
|
Alţi termeni de livrare decât cei mai sus menţionaţi
|
Declaraţie specifică a termenilor specificaţi în contract
|
Tabelul nr. 7
Nomenclatorul modurilor de transport
Cod
|
Descriere
|
1
|
Transport maritim
|
2
|
Transport feroviar
|
3
|
Transport rutier
|
4
|
Transport aerian
|
5
|
Transport poştal
|
7
|
Transport prin instalaţii de transport fixe
|
8
|
Transport naval pe ape interne
|
9
|
Transport prin propulsie proprie - autopropulsie
|