Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 684 din 28 noiembrie 2008

privind Normele de completare a Declaratiei statistice Intrastat

ACT EMIS DE: INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 839 din 12 decembrie 2008



Potrivit prevederilor Legii nr. 422/2006 privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu bunuri,

în temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică, republicată, cu modificările ulterioare,

preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat.

Art. 2. - Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 3. - Institutul Naţional de Statistică va asigura actualizarea Normelor de completare a Declaraţiei statistice Intrastat, în concordanţă cu legislaţia europeană.

Art. 4. - Prezentul ordin va fi pus în aplicare de către direcţia de specialitate din cadrul Institutului Naţional de Statistică.

Art. 5. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă prevederile Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 748/2007 privind Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat pentru anul 2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 879 din 21 decembrie 2007.

Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Institutului Naţional de Statistică,

Vergii Voineagu

ANEXA

NORME

de completare a Declaraţiei statistice Intrastat

Cadrul legal:

-  naţional: Legea nr. 422/2006 privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu bunuri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006;

-  european: Regulamentul Parlamentului şi Consiliului European nr. 638/2004 din 31 martie 2004 privind statisticile comunitare referitoare la schimbul de bunuri între statele membre ale Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L102 din 7 aprilie 2004.

Scopul prezentelor norme

Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat conţin informaţii privind sistemul statistic Intrastat, menite să sprijine furnizorii de date pentru a completa Declaraţia statistică Intrastat într-un mod corect şi eficient.

Declaraţia statistică Intrastat în România

Declaraţia statistică Intrastat este o declaraţie obligatorie, conform legii, pentru schimbul de bunuri între România şi alte state membre ale Uniunii Europene. Fluxurile de bunuri din alte state membre ale Uniunii Europene către teritoriul României se numesc introduceri şi fluxurile de bunuri care părăsesc teritoriul României cu destinaţia alte state membre ale Uniunii Europene se numesc expedieri.

Obligaţia de raportare în sistemul statistic Intrastat

Obligaţia furnizării de date statistice Intrastat revine tuturor operatorilor economici care îndeplinesc simultan următoarele condiţii:

1. sunt înregistraţi în scopuri de taxă pe valoare adăugată (au cod de identificare fiscală);

2.  realizează schimburi de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;

3.  valoarea totală anuală a schimburilor de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene, pentru fiecare dintre cele două fluxuri, introduceri şi, respectiv, expedieri, depăşeşte pragul valoric Intrastat stabilit pentru fiecare an.

Obligaţiile în sistemul Intrastat se stabilesc de către Institutul Naţional de Statistică pe baza declaraţiilor statistice Intrastat din anul precedent şi a informaţiilor din deconturile de TVA şi declaraţiile recapitulative furnizate de Ministerul Economiei şi Finanţelor. Schimbul de date între Institutul Naţional de Statistică şi Ministerul Economiei şi Finanţelor are loc într-un singur sens, respectiv Ministerul Economiei şi Finanţelor furnizează Institutului Naţional de Statistică informaţiile din deconturile de TVA şi declaraţiile recapitulative trimestriale, însă Institutul Naţional de Statistică nu furnizează sub nicio formă şi pe nicio cale informaţii statistice colectate în cadrul sistemului statistic Intrastat la nivel de operator economic.

Praguri valorice Intrastat

Institutul Naţional de Statistică a stabilit un nivel al pragurilor valorice Intrastat de 900.000 lei pentru expedieri intracomunitare de bunuri şi de 300.000 lei pentru introduceri intracomunitare de bunuri.

Un operator economic a cărui valoare anuală pentru introducerile intracomunitare de bunuri este egală sau mai mare de 300.000 lei trebuie să declare pentru fluxul introduceri. Un operator economic a cărui valoare anuală pentru expedierile intracomunitare de bunuri este egală sau mai mare de 900.000 lei trebuie să declare pentru fluxul expedieri.

Tipuri de declaraţii statistice în funcţie de valoarea anuală a schimburilor intracomunitare de bunuri

Tip de declaraţie

Introduceri

Expedieri

Nu există obligaţia de a transmite Declaraţia statistică Intrastat

mai mici de 300.000 lei

mai mici de 900.000 lei

Declaraţie standard, în care se completează toate informaţiile, mai puţin valoarea statistică

egale sau mai mari de 300.000 lei şi mai mici de 10.000.000 lei

egale sau mai mari de 900.000 lei şi mai mici de 20.000.000 lei

Declaraţie   extinsă,  în   care  se  completează  toate informaţiile, inclusiv valoarea statistică

egale sau mai mari    de 10.000.000 lei

egale sau mai mari     de 20.000.000 lei

Remarcă: Dacă un operator economic este obligat să transmită declaraţii statistice Intrastat pentru ambele fluxuri, este posibil ca pentru unul dintre fluxuri să transmită declaraţia standard, iar pentru celălalt flux să transmită declaraţia extinsă, In acest caz, este permisă transmiterea declaraţiei extinse pentru ambele fluxuri.

Declaraţia statistică Intrastat trebuie transmisă de operatorii economici care au depăşit pragul valoric Intrastat în anul anterior celui de referinţă sau îl depăşesc în anul de referinţă, separat pentru introduceri şi expedieri de bunuri. Astfel, aceşti operatori economici devin furnizori de informaţii statistice Intrastat.

Pentru anul de referinţă, furnizorii de informaţii statistice Intrastat sunt:

a) operatorii economici care au avut obligaţia de raportare în sistemul statistic Intrastat pentru întregul an anterior celui de referinţă şi care pe tot parcursul anului anterior celui de referinţă au realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri superior nivelului pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul de referinţă, separat pentru fiecare flux. Aceştia completează şi transmit Declaraţia statistică Intrastat pentru întregul an de referinţă;

b)   operatorii economici care au dobândit obligaţia de raportare pentru sistemul statistic Intrastat în cursul anului anterior celui de referinţă, prin depăşirea pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul anterior celui de referinţă, separat pentru fiecare flux. Aceştia completează şi transmit Declaraţia statistică Intrastat pentru întregul an de referinţă;

c)  operatorii economici care depăşesc nivelul pragurilor valorice Intrastat în cursul anului de referinţă, separat pentru fiecare flux. Obligaţia de raportare pentru sistemul statistic Intrastat a acestora intervine în luna în care valoarea cumulată de la începutul anului de referinţă a schimburilor intracomunitare de bunuri depăşeşte nivelul pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul de referinţă, separat pe cele două fluxuri.

Pragul valoric Intrastat pentru declararea valorii statistice se aplică acelor furnizori de informaţii statistice Intrastat care în anul anterior celui de referinţă sau în anul de referinţă au înregistrat valori anuale, separat pentru fiecare flux, peste nivelul pragului valoric Intrastat stabilit pentru valoarea statistică la 10.000.000 lei pentru introduceri şi, respectiv, 20.000.000 lei pentru expedieri. Această regulă este stipulată în legislaţia comunitară, având ca principal obiectiv reducerea sarcinilor de raportare pentru întreprinderile mici şi mijlocii.

Operatorii economici au obligaţia să transmită date pentru sistemul statistic Intrastat pentru introducerile şi expedierile de bunuri lunare, întotdeauna până la sfârşitul anului de referinţă în care pragul valoric Intrastat a fost depăşit şi pentru următorul an calendaristic. După un an calendaristic întreg în care furnizorul de informaţii statistice nu a realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri, exprimat în valori cumulate de la începutul anului calendaristic, superior nivelului pragului valoric Intrastat stabilit pentru introduceri şi/sau expedieri, obligaţia de a raporta date pentru sistemul statistic Intrastat încetează şi nu va mai trebui transmisă Declaraţia statistică Intrastat începând cu luna ianuarie a anului următor. Aceasta se va aplica în condiţiile în care pragul valoric Intrastat nu este depăşit din nou în cursul anului următor. Regulile menţionate vor fi aplicate din nou, în mod separat pentru introduceri şi expedieri intracomunitare de bunuri.

Datele statistice Intrastat trebuie furnizate către Institutul Naţional de Statistică lunar, într-un interval de cel mult 15 zile calendaristice de la expirarea perioadei de referinţă.

Furnizorul de informaţii statistice poate întocmi şi transmite Declaraţia statistică Intrastat singur sau poate apela la serviciile unui alt operator economic pentru întocmirea şi transmiterea Declaraţiei statistice Intrastat, ce poartă denumirea de parte terţă declarantă.

Responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor statistice cuprinse în Declaraţia statistică Intrastat şi transmiterea acesteia la termenul legal, conform legislaţiei în vigoare, aparţine în exclusivitate furnizorului de informaţii statistice, respectiv operatorului economic obligat să furnizeze informaţii statistice Intrastat conform Legii nr. 422/2006 privind organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu bunuri.

Furnizorul de informaţii statistice Intrastat, în cazul în care apelează la serviciile unei părţi terţe declarante pentru completarea şi transmiterea Declaraţiei statistice Intrastat, are obligaţia de a face dovada existenţei unui contract între furnizorul de informaţii statistice şi partea terţă declarantă pentru completarea şi transmiterea Declaraţiei statistice Intrastat de către partea terţă declarantă în numele furnizorului de informaţii statistice şi de a o transmite la Institutul Naţional de Statistică. O parte terţă declarantă poate transmite date pentru un operator economic numai după ce Institutul Naţional de Statistică l-a înregistrat în urma solicitării furnizorului de informaţii statistice.

De asemenea, încetarea relaţiilor dintre un furnizor de date şi o parte terţă declarantă trebuie notificată către Institutul Naţional de Statistică.

Ce trebuie declarat pentru sistemul statistic Intrastat?

Statisticile privind schimburile intracomunitare cu bunuri cuprind toate mişcările de bunuri dintre statele membre ale Uniunii Europene, care măresc sau reduc stocul de resurse materiale al unui stat. Toate bunurile care sosesc pe teritoriul României din alte state membre ale Uniunii Europene sau părăsesc teritoriul României cu destinaţia alte state membre ale Uniunii Europene trebuie declarate în Declaraţia statistică Intrastat.

Practic, aceasta înseamnă că Declaraţia statistică Intrastat trebuie întocmită pentru introducerile şi/sau expedierile intracomunitare de bunuri în următoarele cazuri:

a) schimburi intracomunitare de bunuri care implică transfer de proprietate şi sunt destinate utilizării, consumului, investiţiei sau revânzării;

b)   mişcări de bunuri dintr-un stat membru al Uniunii Europene în altul, fără transfer de proprietate. Spre exemplu, transferul de stocuri, mişcări de bunuri înainte şi după procesare etc;

c) returnarea de bunuri;

d) mişcări specifice de bunuri;

e)  leasing financiar şi leasing operaţional cu o durată de peste 2 ani.

Ce nu trebuie declarat pentru sistemul statistic Intrastat?

Pentru următoarele cazuri nu trebuie întocmită Declaraţia statistică Intrastat:

a) comerţul cu servicii;

b) bunuri în tranzit simplu;

c) mişcări temporare de bunuri;

d) mişcări de bunuri pentru/după reparaţii şi/sau întreţinere;

e) schimbul de bunuri cu acele teritorii ale statelor membre ale Uniunii Europene ce nu aparţin teritoriului statistic al statelor membre ale Uniunii Europene;

f)  schimburi de bunuri în cadrul comerţului triunghiular, în situaţia în care bunurile nu intră pe teritoriul naţional al României din alte state membre ale Uniunii Europene sau nu sunt expediate din România către alt stat membru al Uniunii Europene.

Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ internaţional cu bunuri între statele membre ale Uniunii Europene este prezentată în tabelul nr. 1.

Pentru informaţii metodologice detaliate privind statisticile de comerţ intracomunitar cu bunuri, puteţi accesa site-ul www.intrastat.ro

Modalităţi de completare şi transmitere a declaraţiilor statistice Intrastat

Declaraţiile statistice Intrastat se transmit la Institutul Naţional de Statistică numai în format electronic, declaraţiile pe hârtie nefiind acceptate. Pentru aceasta, Institutul Naţional de Statistică pune la dispoziţia furnizorilor de informaţii statistice Intrastat următoarele modalităţi electronice de completare şi transmitere a declaraţiilor statistice Intrastat:

1. aplicaţia Intrastat on-line, disponibilă cu titlu gratuit pe site-ul www.intrastat.ro;

2. aplicaţia Intrastat off-line, disponibilă cu titlu gratuit pe site-ul www.intrastat.ro

Aplicaţia Intrastat off-line permite crearea unui fişier ce va conţine Declaraţia statistică Intrastat, pe care furnizorul de informaţii statistice îl transmite către Institutul Naţional de Statistică prin una dintre următoarele modalităţi:

a) e-mail, la adresa declaraţie.intrastat@insse.ro;

b) încărcarea fişierului în aplicaţia on-line Intrastat disponibilă pe site-ul www.intrastat.ro;

c)  dacă furnizorul de informaţii statistice nu dispune de condiţii tehnice de transmitere a Declaraţiei statistice Intrastat potrivit lit. a) sau b), acesta se poate adresa direcţiei teritoriale de statistică în raza căreia îşi are sediul, solicitând posibilitatea de a transmite prin e-mail fişierul conţinând Declaraţia statistică Intrastat la Institutul Naţional de Statistică;

3. prin utilizarea software-ului propriu, existent sau dezvoltat de furnizorul de informaţii statistice, pentru realizarea fişierului care să conţină Declaraţia statistică Intrastat într-un format predefinit, descris în Manualul de descriere a procedurii pentru crearea altor tipuri de fişiere acceptate de INS, care poate fi descărcat de pe site-ul www.intrastat.ro sau furnizat la cerere de Institutul Naţional de Statistică. Fişierul care conţine Declaraţia statistică Intrastat, în format predefinit, se transmite la Institutul Naţional de Statistică folosind aceeaşi procedură descrisă la punctul precedent.

Institutul Naţional de Statistică recomandă utilizarea aplicaţiilor Intrastat on-line sau off-line întrucât acestea conţin reguli de validare predefinite pentru realizarea unor declaraţii statistice Intrastat corecte si valide.

Informaţii de completat în Declaraţia statistică Intrastat

Perioada

Se indică luna şi anul de referinţă în care au fost realizate schimburile intracomunitare de bunuri, respectiv luna şi anul în care bunurile sunt introduse sau expediate pe/de pe teritoriul naţional al României.

Date de identificare pentru furnizorul de informaţii statistice

Se indică informaţii de identificare a operatorului economic care a realizat schimburi intracomunitare de bunuri şi date de contact actualizate ale persoanei responsabile pentru completarea Declaraţiei statistice Intrastat.

Date de identificare pentru partea terţă declarantă

Dacă este cazul, se indică informaţii de identificare a părţii terţe declarante şi date de contact actualizate ale persoanei responsabile pentru completarea Declaraţiei statistice Intrastat.

Introduceri/ Expedieri

Se indică fluxul pentru care se întocmeşte Declaraţia statistică Intrastat: introduceri sau expedieri.

Tip declaraţie

„Nouă" - în cazul în care Declaraţia statistică Intrastat se transmite pentru prima dată pentru o anumită perioadă de referinţă.

„Revizuire" - în cazul în care au loc corecţii/modificări/adăugări/ştergeri pentru anumite date existente într-o declaraţie statistică Intrastat deja transmisă. Revizuirea datelor se face prin intervenţia în corpul declaraţiei asupra liniei/liniilor ce trebuie corectate/modificate/adăugate/şterse. Declaraţia statistică Intrastat „Revizuită" conţine toate datele perioadei de referinţă (nu numai linia/liniile revizuite) pentru care se retransmite şi va reprezenta declaraţia furnizorului de informaţii statistice Intrastat pentru respectiva perioadă de referinţă (va înlocui în totalitate declaraţia precedentă).

„Nulă" - în cazul în care furnizorul de informaţii statistice Intrastat nu realizează schimburi intracomunitare de bunuri într-o lună de referinţă, trebuie să transmită câte o declaraţie „Nulă" pentru fiecare lună de referinţă în care nu realizează schimburi intracomunitare de bunuri.

Declaraţia statistică Intrastat „Nulă" trebuie completată doar cu datele de identificare ale furnizorului de informaţii statistice.

In cazul în care furnizorul de informaţii statistice Intrastat nu transmite către Institutul Naţional de Statistică declaraţia „Nulă" în luna/lunile în care nu realizează schimburi intracomunitare de bunuri, acesta va suporta prevederile legale în vigoare privind nerespectarea obligaţiilor privind furnizarea informaţiilor statistice Intrastat.

Cod şi denumire din

Nomenclatorul

combinat

Pentru identificarea bunurilor ce fac obiectul schimburilor intracomunitare se foloseşte Nomenclatorul combinat, denumit în continuare NC, la nivel de 8 cifre, aferent anului de referinţă pentru care are loc transmiterea datelor. Procedura de căutare şi selecţie a codurilor aferente bunurilor este facilitată de aplicaţiile IT puse la dispoziţie cu titlu gratuit furnizorilor de informaţii statistice Intrastat de către Institutul Naţional de Statistică.

Furnizorul de informaţii statistice are obligaţia raportării corecte a bunurilor şi selectării codului de 8 cifre din NC corespunzător bunurilor ce fac obiectul schimburilor intracomunitare. Informaţiile adiţionale privind codul NC la nivel de 8 cifre, existente în diferite documente, spre exemplu factura externă etc, trebuie analizate cu rigurozitate în vederea asigurării corespondenţei cu bunurile pe care le însoţesc, In cazul în care aceste informaţii se dovedesc a fi incorecte sau inexacte, vor fi ignorate în procedura de completare a Declaraţiei statistice Intrastat şi înlocuite cu informaţiile corecte, corespunzătoare bunurilor ce fac obiectul schimburilor intracomunitare, conform NC în vigoare.

Ţara parteneră

- Destinaţie

- Expediţie/ Origine

Pentru expedieri intracomunitare de bunuri, se indică statul membru de destinaţie din Uniunea Europeană, conform nomenclatorului de ţări şi teritorii prezentat în tabelul nr. 2.

Pentru introduceri intracomunitare de bunuri, se indică statul membru de expediţie din Uniunea Europeană, respectiv de unde bunurile au fost expediate către România, precum şi ţara de origine a bunului respectiv, conform nomenclatorului de ţări şi teritorii prezentat în tabelul nr. 2.

Sunt considerate originare dintr-o ţară bunurile obţinute în întregime în respectiva ţară. In cazul în care două sau mai multe ţări au intervenit în fabricarea unui bun, acest bun este considerat originar din ţara în care a avut loc ultima transformare substanţială, justificată din punct de vedere economic, respectiv realizată de un operator economic echipat în acest sens şi având ca rezultat un produs nou sau reprezentând un stadiu de fabricaţie important.

Schimburile de bunuri cu anumite părţi ale teritoriilor statelor membre ale Uniunii Europene nu se cuprind în sistemul statistic Intrastat, deoarece acestea nu aparţin teritoriului statistic al Uniunii Europene, acestea făcând obiectul declaraţiilor vamale, pe care Institutul Naţional de Statistică le preia de la Autoritatea Naţională a Vămilor. Aceste teritorii sunt: Busingen (CH), Campione d'ltalia (CH), San Marino (SM), Gibraltar (Gl), Ceuta (XC), Melilla (XL), Andorra (AD), Groenlanda (GL), Insulele Feroe (FO) şi zonele din Cipru aflate în afara controlului guvernului.

Schimburile de bunuri cu următoarele teritorii ale statelor membre care, deşi aparţin teritoriului statistic al Uniunii Europene, nu aparţin teritoriului fiscal al Uniunii Europene nu trebuie raportate în Declaraţia statistică Intrastat: Heligoland (DE), Teritoriile franceze din depărtare (FR), Insulele Aland (FI), Muntele Athos (GR), Insulele Channel (GB), Livigno (IT), apele teritoriale ale lacului Lugano (IT) şi Insulele Canare (ES). Pentru schimburile de bunuri cu aceste teritorii se întocmesc declaraţii vamale pe care Institutul Naţional de Statistică le preia de la Autoritatea Naţională a Vămilor.

Valoare facturată

Se completează valoarea facturată a bunurilor, conform documentelor de achiziţie/vânzare. Valoarea facturată se completează în lei, fără zecimale, şi nu cuprinde TVA, accize etc.

Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă decât lei, pentru Declaraţia statistică Intrastat această valoare trebuie transformată în lei. Transformarea are la bază cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României în momentul expedierii/introducerii bunurilor din/pe teritoriul naţional al României.

Valoarea facturată trebuie să reflecte întotdeauna valoarea reală a bunurilor. Dacă schimbul de bunuri nu este însoţit de un document care să ateste valoarea reală a bunurilor, valoarea facturată trebuie estimată folosind valoarea de piaţă a bunurilor.

In valoarea facturată pot fi incluse cheltuieli incidentale, dacă acestea reprezintă plăţi achitate de cumpărător către vânzător şi sunt încorporate în mod simultan în baza de calcul pentru TVA. Cheltuielile incidentale pot reprezenta cheltuieli legate de ambalaje, transport, asigurare sau comisioane.

Pentru bunurile expediate/introduse pentru prelucrare, trebuie indicată valoarea totală ce ar fi fost facturată în cazul cumpărării sau vânzării obişnuite a respectivelor bunuri.

Pentru bunurile introduse/expediate în urma prelucrării, valoarea indicată trebuie să fie valoarea estimată a bunurilor expediate/introduse pentru prelucrare, la care se adaugă valoarea activităţii de prelucrare realizată şi valoarea materialelor auxiliare încorporate în acestea.

Pentru alte schimburi intracomunitare de bunuri pentru care nu există documente care să indice valoarea reală a bunurilor, în câmpul „valoare facturată" din Declaraţia statistică Intrastat trebuie indicată valoarea ce ar fi fost facturată în cazul cumpărării sau vânzării obişnuite a respectivelor bunuri. Este cazul furnizorilor de informaţii statistice Intrastat care realizează un transfer al propriilor bunuri în alt stat membru pentru o posibilă vânzare, pentru stocare pe o perioadă mai mare de 24 de luni sau pentru prelucrare sub contract.

Valoare statistică

Valoarea statistică este valoarea la frontiera naţională a României a bunului introdus sau expediat. In afară de valoarea bunului, valoarea statistică conţine costul transportului şi asigurării acestuia până la frontiera română. Valoarea statistică derivă, în mod normal, din valoarea indicată în câmpul „valoare facturată" din Declaraţia statistică Intrastat, ajustată în funcţie de termenii de livrare.

Relaţiile existente între valoarea facturată şi valoarea statistică sunt prezentate în tabelul nr. 3.

Valoarea statistică a bunurilor se declară astfel:

• pentru expedieri se declară valoarea bunurilor ce fac obiectul schimburilor intracomunitare de bunuri, inclusiv cheltuielile de transport, asigurare şi alte cheltuieli pentru transportul bunurilor pe teritoriul naţional;

•  pentru introduceri se declară valoarea bunurilor, inclusiv cheltuielile de transport, asigurare şi alte cheltuieli pentru transportul bunurilor pe parcursul extern.

Bunurile pentru prelucrare şi cele rezultate în urma prelucrării vor fi estimate la valoarea lor de piaţă, înainte şi, respectiv, după prelucrare. Valoarea statistică se completează în lei, fără zecimale.

Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă decât lei, pentru declaraţia Intrastat această valoare trebuie transformată în lei. Transformarea are la bază cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României în momentul expedierii/introducerii bunurilor din/pe teritoriul naţional al României.

Valoarea statistică a bunurilor trebuie completată de toţi furnizorii de informaţii statistice Intrastat care au realizat în anul anterior celui de referinţă sau în anul de referinţă introduceri intracomunitare de bunuri mai mari de 10.000.000 lei şi/sau expedieri intracomunitare de bunuri mai mari de 20.000.000 lei.

Masa netă

Masa netă reprezintă greutatea bunurilor, exclusiv ambalajele aferente transportului, cum ar fi paleţi, containere etc. Masa netă se exprimă în kilograme, fără zecimale, pentru fiecare linie din Declaraţia statistică Intrastat.

Pentru bunurile a căror masă netă este exprimată cu zecimale, se aplică regulile generale de rotunjire, respectiv:

- dacă partea zecimală este mai mică decât 5, se rotunjeşte la valoarea întreagă inferioară;

- dacă partea zecimală este mai mare sau egală cu 5, se rotunjeşte la valoarea întreagă superioară.

Pentru bunurile a căror masă netă este mai mică de 1 kg, rotunjirea se face astfel: pentru cantităţi mai mari sau egale cu 0,5 kg, se raportează 1 kg, iar pentru cantităţi mai mici de 0,5 kg, se raportează 0 kg.

In cazul în care există mai multe bunuri declarate în linii distincte în Declaraţia statistică Intrastat pentru o anumită perioadă de referinţă, pe un anumit flux, încadrate la acelaşi cod de 8 cifre din NC, cu aceeaşi ţară parteneră, acelaşi tip de tranzacţie, aceiaşi termeni de livrare şi acelaşi mod de transport, iar masa netă pentru fiecare linie completată în Declaraţia statistică Intrastat este mai mică de 0,5, respectivele linii vor fi cumulate pentru a nu denatura rezultatele statistice obţinute prin raportarea unor valori facturate/statistice mari aferente unor mase nete egale cu 0.

Cantitatea în unitatea de măsură suplimentară

Unitatea de măsură suplimentară reprezintă unitatea de măsură, alta decât kilogramul, în care poate fi exprimat un bun. Nu toate bunurile pot fi exprimate în unităţi de măsură suplimentare. Unităţile de măsură suplimentare sunt stabilite prin NC pentru fiecare cod la nivel de 8 cifre ce poate fi exprimat într-o asemenea unitate de măsură. Lista unităţilor de măsură suplimentare este prezentată în tabelul nr. 4. In Declaraţia statistică Intrastat se indică cantitatea în unitatea de măsură suplimentară aferentă codului de 8 cifre selectat din NC, spre exemplu număr de perechi, metri pătraţi, metri cubi, litri, MWh etc.

Cantitatea în unităţi de măsură suplimentare se exprimă fără zecimale.

In cazul în care cantitatea exprimată în unitate de măsură suplimentară este mai mică de o unitate de măsură suplimentară, se raportează întotdeauna cifra 1. Pentru restul cazurilor, se aplică regulile generale de rotunjire prezentate la punctul anterior „Masa netă".

Natura

tranzacţiei

Natura tranzacţiei defineşte tipul de tranzacţie realizată, spre exemplu vânzare, cumpărare, prelucrare etc. In Declaraţia statistică Intrastat se completează codul corespunzător naturii tranzacţiei, reprezentând o combinaţie a codurilor numerice din coloana Aşi a subdiviziunilor acestora din coloana B, conform tabelului nr. 5.

Termeni de livrare

Termenii de livrare reprezintă prevederi contractuale ce stabilesc obligaţiile vânzătorului şi ale cumpărătorului într-o tranzacţie.

In Declaraţia statistică Intrastat se indică codurile INCOTERMS stabilite de Camera Internaţională de Comerţ. Nomenclatorul termenilor de livrare INCOTERMS este prezentat în tabelul nr. 6.

Mod de transport

Se indică în Declaraţia statistică Intrastat codul corespunzător modului de transport prin care bunurile părăsesc teritoriul naţional la expediere sau sosesc pe teritoriul naţional la introducere. Nomenclatorul modurilor de transport este prezentat în tabelul nr. 7.

In cazul în care într-o perioadă de referinţă sunt realizate schimburi intracomunitare de bunuri pe un anumit flux, încadrate la acelaşi cod de 8 cifre din NC, cu aceeaşi ţară parteneră, acelaşi tip de tranzacţie, aceiaşi termeni de livrare şi acelaşi mod de transport, acestea vor fi cumulate şi declarate într-o singură linie pe declaraţie.

Institutul Naţional de Statistică va verifica din punctul de vedere al corectitudinii şi completitudinii declaraţiile statistice Intrastat, iar furnizorii de informaţii statistice Intrastat pot fi contactaţi pentru a oferi mai multe detalii prinvind datele înscrise în declaraţii sau pentru revizuirea declaraţiilor statistice Intrastat transmise anterior.

Orice sesizare din partea Institutului Naţional de Statistică, prin personalul propriu, adresată furnizorului de informaţii statistice privind Declaraţia statistică Intrastat, prin unul dintre următoarele mijloace: telefon, fax, e-mail sau alt mijloc stabilit de personalul Institutului Naţional de Statistică, trebuie soluţionată de către furnizorul de informaţii statistice în maximum două zile lucrătoare de la comunicarea acesteia.

IMPORTANT!

Completarea Declaraţiei statistice Intrastat este obligatorie, iar transmiterea ei la Institutul Naţional de Statistică se va face exclusiv pe cale electronică.

Legea nr. 422/2006, la articolul 10, prevede următoarele:

„(1) Constituie contravenţii următoarele fapte săvârşite de către furnizorii de informaţii statistice Intrastat:

a) refuzul transmiterii datelor statistice solicitate;

b) întârzieri în transmiterea datelor;

c) comunicarea de date incorecte şi incomplete;

d) refuzul de a prezenta persoanelor autorizate de către conducerea Institutului Naţional de Statistică documentele şi evidenţele necesare verificării datelor statistice;

e) neaplicarea măsurilor dispuse de către Institutul Naţional de Statistică prin atenţionări sau procese-verbale de constatare a contravenţiei.

(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se sancţionează cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei.

(3) Amenzile prevăzute la alin. (2) se aplică şi persoanelor juridice."

Tabelul nr. 1

Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ cu bunuri între statele membre ale Uniunii Europene

a) mijloace de plată, monede oficiale şi titluri de valoare

b) aur monetar

c) ajutoare de urgenţă pentru zonele afectate de dezastre

d) bunuri ce beneficiază de imunitate diplomatică, consulară sau similar

e) bunuri pentru şi ulterioare utilizării temporare, dacă următoarele condiţii sunt îndeplinite cumulat:

1.  nu este planificată sau realizată nicio prelucrare asupra respectivului bun;

2. durata prevăzută pentru utilizarea temporară nu depăşeşte 24 de luni;

3. expedierea/sosirea nu trebuie declarată drept livrare sau achiziţie pentru scopuri fiscale.

f) bunuri folosite drept purtători de informaţie, cum ar fi spre exemplu dischete, benzi computer, pelicule, planuri, casete video şi audio, CD-ROM-uri cu soft de calculator încorporat, atunci când sunt dezvoltate la comandă pentru un anumit client sau când nu fac obiectul unei tranzacţii comerciale sau sunt complementare unei livrări anterioare, spre exemplu actualizări pentru care destinatarului nu i se emite factură

g) cu condiţia ca ele să nu facă obiectul unei tranzacţii comerciale:

1.  material publicitar;

2.  mostre comerciale.

h) bunuri pentru şi după reparare şi piesele de schimb respective. O reparaţie presupune restaurarea bunurilor şi redobândirea condiţiei sau funcţionalităţii lor iniţiale. Obiectivul operaţiunii este acela de a menţine bunurile în stare de funcţionare. Acest lucru poate implica anumite operaţii de reconstrucţie sau îmbunătăţiri, însă fără a modifica în vreun fel natura bunurilor

i) bunuri expediate forţelor armate naţionale staţionate în afara teritoriului statistic şi bunuri primite din partea altui stat membru care au fost transportate în afara teritoriului statistic de către forţele armate naţionale, precum şi bunuri achiziţionate sau lăsate pe teritoriul statistic al unui stat membru de către forţele armate ale altui stat membru care staţionează aici

j) lansatoare de nave spaţiale, la expediere şi la sosire, în timpul şi în momentul lansării în spaţiu, vânzări de mijloace de transport noi de către persoane fizice sau juridice plătitoare de TVA unor persoane particulare din alte state membre

Tabelul nr. 2

Nomenclatorul de ţări şi teritorii

Denumire

Abreviere

Denumire

Abreviere

Denumire

Abreviere

Andorra

AD

Camerun

CM

Hong Kong

HK

Emiratele Arabe Unite

AE

Republica Populară Chineză

CN

Insulele Heard şi McDonald

HM

Afganistan

AF

Columbia

CO

Honduras

HN

Antigua şi Barbuda

AG

Costa Rica

CR

Croaţia

HR

Anguilla

Al

Haiti

HT

Albania

AL

Cuba

CU

Ungaria

HU

Armenia

AM

Capul Verde

CV

Indonezia

ID

Antilele Olandeze

AN

Insulele Christmas

CX

Irlanda

IE

Angola

AO

Cipru

CY

Israel

IL

Antarctica

AQ

Republica Cehă

CZ

India

IN

Argentina

AR

Germania

DE

Teritoriile Britanice din Oceanul Indian

IO

Samoa Americană

AS

Djibouti

DJ

Irak

IQ

Austria

AT

Danemarca

DK

Iran

IR

Australia

AU

Dominica

DM

Islanda

IS

Aruba

AW

Republica Dominicană

DO

Italia

IT

Azerbaidjan

AZ

Algeria

DZ

Jamaica

JM

Bosnia şi Herţegovina

BA

Ecuador

EC

Iordania

JO

Barbados

BB

Estonia

EE

Japonia

JP

Bangladesh

BD

Egipt

EG

Kenya

KE

Belgia

BE

Eritrea

ER

Kîrgîzstan

KG

Burkina Fasso

BF

Spania

ES

Cambodgia

KH

Bulgaria

BG

Etiopia

ET

Kiribati

KI

Bahrain

BH

Finlanda

FI

Insulele Comore

KM

Burundi

Bl

Insulele Fiji

FJ

Saint Kitts şi Nevis

KN

Benin

BJ

Insulele Falkland

FK

Coreea de Nord

KP

Insulele Bermude

BM

Micronezia

FM

Coreea de Sud

KR

Brunei Darussalam

BN

Insulele Faroe

FO

Kuweit

KW

Bolivia

BO

Franţa

FR

Insulele Cayman

KY

Brazilia

BR

Gabon

GA

Kazahstan

KZ

Bahamas

BS

Marea Britanie

GB

Laos

LA

Buthan

BT

Grenada

GD

Liban

LB

Insulele Bouvet

BV

Georgia

GE

Saint Lucia

LC

Botswana

BW

Ghana

GH

Liechtenstein

LI

Bielorusia

BY

Gibraltar

Gl

Sri Lanka

LK

Belize

BZ

Groenlanda

GL

Liberia

LR

Canada

CA

Gambia

GM

Lesotho

LS

Insulele Cocos

CC

Guineea

GN

Lituania

LT

Congo - Republica Democrată

CD

Guineea Ecuatorială

GQ

Luxemburg

LU

Republica Centrafricană

CF

Grecia

GR

Letonia

LV

Congo

CG

Georgia de Sud şi Insulele Sandwich de Sud

GS

Libia

LY

Elveţia

CH

Guatemala

GT

Maroc

MA

Coasta de Fildeş

CI

Guam

GU

Republica Moldova

MD

Insulele Cook

CK

Guineea-Bissau

GW

Madagascar

MG

Chile

CL

Guyana

GY

Insulele Marshall

MH

Denumire

Abreviere

Denumire

Abreviere

Denumire

Abreviere

Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei

MK

Rwanda

RW

Insulele Virgine Britanice

VG

Mali

ML

Arabia Saudită

SA

Insulele Virgine Americane

VI

Myanmar

MM

Insulele Solomon

SB

Vietnam

VN

Mongolia

MN

Seychelles

SC

Vanuatu

VU

Macao

MO

Sudan

SD

Wallis şi Futuna

WF

Insulele Mariane de Nord

MP

Suedia

SE

Samoa de Vest

WS

Mauritania

MR

Singapore

SG

Ceuta

XC

Montserrat

MS

Insulele Sfânta Elena

SH

Kosovo

XK

Malta

MT

Slovenia

SI

Melilla

XL

Mauritius

MU

Slovacia

SK

Muntenegru

XM

Insulele Maldive

MV

Sierra Leone

SL

Serbia

XS

Malawi

MW

San Marino

SM

Yemen

YE

Mexic

MX

Senegal

SN

Mayotte (Birmania)

YT

Malaysia

MY

Somalia

SO

Africa de Sud

ZA

Mozambic

MZ

Surinam

SR

Zambia

ZM

Namibia

NA

Sao Tome şi Principe

ST

Zimbabwe

ZW

Noua Caledonie

NC

Salvador

SV

Ţări şi teritorii necunoscute din Uniunea Europeană

QV

Niger

NE

Siria

SY

Ţări şi teritorii necunoscute care    nu    aparţin    Uniunii Europene

QW

Insulele Norfolk

NF

Swaziland

SZ

Stocuri şi provizii în cadrul schimburilor intracomunitare

QR

Nigeria

NG

Insulele Turks şi Caicos

TC

Stocuri şi provizii în cadrul schimburilor cu ţările terţe

QS

Nicaragua

NI

Ciad

TD

Olanda

NL

Teritorii Franceze din Sud

TF

Norvegia

NO

Togo

TG

Nepal

NP

Thailanda

TH

Nauru

NR

Tadjikistan

TJ

Niue

NU

Insula Tokelau

TK

Noua Zeelandă

NZ

Timor-Leste

TL

Oman

OM

Turkmenistan

TM

Panama

PA

Tunisia

TN

Peru

PE

Tonga

TO

Polinezia Franceză

PF

Turcia

TR

Papua Noua Guinee

PG

Trinidad şi Tobago

TT

Filipine

PH

Tuvalu

TV

Pakistan

PK

Taiwan

TW

Polonia

PL

Tanzania

TZ

Saint Pierre şi Miquelon

PM

Ucraina

UA

Pitcairn

PN

Uganda

UG

Fâşia Gaza şi Teritoriile de Vest

PS

Teritorii SUA din depărtare

UM

Portugalia

PT

Statele Unite ale Americii

US

Palau

PW

Uruguay

UY

Paraguay

PY

Uzbekistan

UZ

Qatar

QA

Vatican

VA

România

RO

Saint Vincent si Grenadinele

VC

Federaţia Rusă

RU

Venezuela

VE

Tabelul nr. 3

Relaţia dintre valoarea facturată şi valoarea statistică în Declaraţia statistică Intrastat

Flux: expedieri de bunuri

Termeni de livrare

Valoare facturată

Valoare statistică

Relaţia

EXW

Valoarea facturată EXW - valoarea bunurilor la poarta fabricii

Valoarea facturată EXW,  la care se adaugă cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs intern, respectiv de la locul livrării până la frontiera externă a României

VS>VF

FCA

Valoarea facturată  FCA- include,  pe  lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la vamă

Valoarea facturată  FCA,  la  care se  adaugă cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs intern, respectiv de la locul livrării până la frontiera externă a României

VS>VF

FAS

Valoarea facturată FAS - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la chei

Valoarea facturată  FAS,  la  care se  adaugă cheltuielile    de    încărcare    pentru    trecerea graniţei - nivel balustradă/chei -

VS>VF

FOB

Valoarea facturată FOB - include, pe lângă valoarea  bunurilor,  toate cheltuielile  până  la depozitarea bunului pe vapor

Valoarea facturată FOB

VS=VF/ VS>VF

CFR

Valoarea facturată CFR - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la destinaţie; nu include cheltuielile de asigurare

Valoarea  facturată   CFR,   din   care   se  scad cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs extern,   respectiv  de   la  frontiera   externă   a României până la locul de destinaţie

VS<VF

CIF

Valoarea facturată CIF - include,  pe lângă valoarea bunurilor, şi cheltuielile de transport şi asigurare până la destinaţie

Valoarea facturată CIF, din care se scad cheltuielile   de   transport   pe   parcurs   extern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinaţie

VS<VF

CPT

Valoarea facturată CPT - include, pe lângă valoarea  bunurilor,  toate cheltuielile  până  la poarta importatorului

Valoarea   facturată   CPT,   din   care   se   scad cheltuielile   de   transport   pe   parcurs   extern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinaţie

VS<VF

CIP

Valoarea facturată CIP - include,  pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile de transport şi asigurare până la poarta importatorului

Valoarea facturată CIP, din care se scad cheltuielile   de   transport   pe   parcurs   extern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinaţie

VS<VF

DAF

Valoarea facturată DAF - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile de transport până la frontiera convenită

Valoarea facturată DAF

VS=VF/ VS<VF

DES

Valoarea facturată DES - reprezintă valoarea bunurilor la bordul vasului, în portul de destinaţie

Valoarea  facturată   DES,   din   care   se  scad cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs extern,   respectiv  de   la  frontiera   externă   a României până la locul de destinaţie

VS<VF

Termeni de livrare

Valoare facturată

Valoare statistică

Relaţia

DEQ

Valoarea facturată DEQ - reprezintă valoarea bunurilor descărcate pe chei, cu taxe vamale plătite

Valoarea facturată DEQ, din care se scad cheltuielile de descărcare şi taxele vamale

VS<VF

DDU

Valoarea facturată DDU - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la cumpărător, cu taxe vamale neplătite

Valoarea facturată DDU, din care se scad cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs extern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinaţie

VS<VF

DDP

Valoarea facturată DDP - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la cumpărător, cu taxe vamale plătite

Valoarea facturată DDP, din care se scad cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs extern, precum şi taxele vamale

VS<VF

Flux: introduceri de bunuri

Termeni de livrare

Valoare facturată

Valoare statistică

Relaţia

EXW

Valoarea facturată EXW - valoarea bunurilor la poarta fabricii

Valoarea facturată EXW,  la care se adaugă cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs extern,  respectiv de la locul  livrării  până  la frontiera externă a României

VS>VF

FCA

Valoara facturată  FCA - include,  pe  lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la vamă

Valoarea facturată  FCA,  la  care se  adaugă cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs extern,  respectiv de la locul  livrării  până  la frontiera externă a României

VS>VF

FAS

Valoarea facturată FAS - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la chei

Valoarea facturată  FAS,  la  care se  adaugă cheltuielile    de    încărcare    pentru    trecerea graniţei - nivel balustradă/chei -

VS>VF

FOB

Valoarea facturată FOB - include, pe lângă valoarea  bunurilor,  toate cheltuielile  până  la depozitarea bunului pe vapor

Valoare FOB

VS > VF/ VS = VF

CFR

Valoarea facturată CFR - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la destinaţie; nu include cheltuielile de asigurare

Valoarea  facturată   CFR,   din   care   se  scad cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs intern,   respectiv   de   la   frontiera   externă   a României până la locul de destinaţie

VS<VF

CIF

Valoarea facturată CIF - include,  pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport şi asigurare până la destinaţie

Valoarea   facturată   CIF,   din   care   se   scad cheltuielile   de   transport   pe   parcurs   intern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinaţie

VS < VF/ VS = VF

CPT

Valoarea facturată CPT - include, pe lângă valoarea  bunurilor,  toate cheltuielile  până  la poarta importatorului

Valoarea   facturată   CPT,   din   care   se   scad cheltuielile   de   transport   pe   parcurs   intern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinaţie

VS<VF

CIP

Valoarea facturată CIP - include,  pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile de transport şi asigurare până la poarta importatorului

Valoarea   facturată   CIP,   din   care   se   scad cheltuielile   de   transport   pe   parcurs   intern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinaţie

VS<VF

DAF

Valoarea facturată DAF - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile de transport până la frontiera convenită

Valoarea facturată DAF

VS=VF/ VS>VF

DES

Valoarea facturată DES - reprezintă valoarea bunurilor la bordul vasului, în portul de destinaţie

Valoarea  facturată   DES,   din   care   se  scad cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs intern,   respectiv   de   la   frontiera   externă   a României până la locul de destinaţie

VS<VF

Termeni de livrare

Valoare facturată

Valoare statistică

Relaţia

DEQ

Valoarea facturată DEQ - reprezintă valoarea bunurilor descărcate pe chei, cu taxe vamale plătite

Valoarea facturată DEQ, din care se scad cheltuielile de descărcare şi taxele vamale

VS<VF

DDU

Valoarea facturată DDU - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la cumpărător, cu taxe vamale neplătite

Valoarea facturată DDU, din care se scad cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs intern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinaţie

VS<VF

DDP

Valoarea facturată DDP - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la cumpărător, cu taxe vamale plătite

Valoarea facturată DDP, din care se scad cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs intern, precum şi taxele vamale

VS<VF

Tabelul nr. 4

Lista unităţilor de măsură suplimentare

Abreviere

Denumire unitate de măsură

m

Metru

m2

Metru pătrat

I

Litru

m3

Metru cub

1.000 l

1.000 litri

c/k

Carate - 1 carat metric a 2 x 104 kg

G

Gram

GT

Tonaj brut

ct/l

Capacitatea de încărcare în tone metrice

1.000 kWh

1.000 kilowatt oră

gi F/s

Gram izotopi fisionabili

1.000 m3

1.000 metri cubi

pa

Număr de perechi

p/st

Număr de bucăţi

100 p/st

100 bucăţi

1.000 p/st

1.000 bucăţi

1 alc. 100%

Litru de alcool pur - 100%

kg 90% sdt.

Kilogram de substanţă uscată 90%

ce/el

Număr de elemente

kg K20

Kilogram de oxid de potasiu

kg KOH

Kilogram de hidroxid de potasiu - potasă caustică

kg N

Kilogram de azot

kg NaOH

Kilogram de hidroxid de sodiu - sodă caustică

kg P2O5

Kilogram de pentoxid de fosfor - anhidridă fosforică

kg U

Kilogram de uraniu

kg C5H14C1NO

Kilogram de clorură de colină

kg H202

Kilogram de peroxid de hidrogen

kg met. am.

Kilogram de metilamină

kg/net eda

Kilogram greutate netă a produsului scurs

TJ

Terajoule - putere calorică superioară

Tabelul nr. 5

Codificarea naturii tranzacţiei

Coloana A

Coloana B

Cod

1. Schimburi de bunuri care implică transferul efectiv sau intenţionat al  dreptului  de  proprietate  contra  unei compensaţii financiare sau de altă natură. Excepţie fac schimburile înregistrate sub codurile 2, 7 şi 8 (a) (b) (c).

1. Achiziţie/vânzare definitivă (b)

2.  Livrare pentru vânzare la vedere sau cu testare, pentru consignaţie sau prin intermediul unui agent comisionar

3.  Comerţ barter - compensaţie în natură

4. Achiziţii ale persoanelor particulare

5. Leasing financiar- închiriere-achiziţie (c)

1.1

1.2

1.3

1.4

1.5

2. Returnări de bunuri după înregistrarea operaţiunii iniţiale sub codul 1  (d); înlocuirea bunurilor în mod gratuit (d).

1.  Returnări de bunuri

2. Inlocuirea bunurilor returnate

3. Inlocuirea - de exemplu, sub garanţie - a bunurilor care nu au fost returnate

2.1

2.2

2.3

3. Schimburi de bunuri, netemporare, care implică transferul de proprietate fără compensaţie financiară sau de altă natură

1.   Bunuri furnizate în cadrul programelor de ajutor finanţate   parţial  sau  în  totalitate  de  Comunitatea Europeană

2. Alte ajutoare guvernamentale

3.  Alte ajutoare - persoane particulare, organizaţii neguvernamentale

4. Altele

3.1

3.2

3.3

3.4

4. Schimburi de bunuri în scopul prelucrării pe bază de contract (e), cu excepţia celor înregistrate sub codul 7

4

5. Schimburi de bunuri după prelucrare pe bază de contract (e), cu excepţia celor înregistrate sub codul 7

5

6. Schimburi de bunuri particulare codificate pentru scopuri naţionale (f)

6

7. Schimburi de bunuri în cadrul unui program comun de apărare sau al unui alt program interguvernamental de producţie

7

8. Furnizarea de materiale şi echipamente în cadrul unui contract general de construcţie sau construcţii civile (a)

8

9. Alte schimburi de bunuri

9

(a) Sub acest cod sunt înregistrate majoritatea expedierilor şi introducerilor intracomunitare de bunuri, adică schimburi de bunuri în cadrul cărora dreptul de proprietate este transferat de la un rezident către un nonrezident contra unei compensaţii financiare sau de altă natură.

Acest cod se aplică şi pentru schimburile de bunuri între unităţi ale aceleiaşi întreprinderi ori ale aceluiaşi grup de întreprinderi sau pentru mişcările de bunuri de la /către centre de distribuţie, chiar dacă nu există o compensaţie financiară imediată.

(b)  Inclusiv piese de schimb şi alte bunuri pentru înlocuire, contra unei compensaţii financiare.

(c)  Inclusiv leasing financiar: ratele de leasing sunt calculate în aşa fel încât să acopere în întregime sau aproape în întregime valoarea bunurilor. Riscurile şi beneficiile dreptului de proprietate sunt transferate concesionarului. La sfârşitul contractului, concesionarul devine proprietarul legal al bunurilor.

(d)  Returnarea şi înlocuirea de bunuri înregistrate iniţial sub codurile 3-9 din coloana A trebuie înregistrate sub aceleaşi coduri iniţiale.

(e)  Prelucrarea cuprinde operaţiuni de transformare, construire, asamblare, mărire, renovare etc, în scopul producerii unui articol nou sau îmbunătăţit substanţial. Acest lucru nu presupune neapărat o modificare în clasificarea produsului. Activităţile de prelucrare pe contul propriu al celui care realizează prelucrarea nu sunt incluse la acest cod, fiind necesară înregistrarea lor la codul 1 din coloana A.

Bunurile pentru sau după prelucrare trebuie să fie înregistrate drept introduceri sau expedieri.

Lucrările de reparaţie nu trebuie înregistrate. O reparaţie presupune restaurarea bunurilor, readucerea lor la condiţia sau la starea de funcţionare iniţială. Obiectivul operaţiunii este strict acela de a menţine bunurile în stare bună de funcţionare; aceasta poate reprezenta reconstruiri sau îmbunătăţiri, dar nu modifică în niciun fel natura produsului.

Bunurile pentru şi după reparaţie sunt excluse din statisticile de comerţ cu bunuri şi nu trebuie raportate în Declaraţia statistică Intrastat.

(f) Acest cod nu are aplicabilitate pentru sistemul statistic Intrastat.

(g)  Pentru schimburile de bunuri înregistrate la codul 8 din coloana A nu este necesar să existe o facturare separată a bunurilor, ci numai o facturare pentru totalitatea lucrărilor. In caz contrar, se foloseşte codul 1.

Tabelul nr. 6

Nomenclatorul termenilor de livrare INCOTERMS

Semnificaţie

Locul de indicat, la cerere

Cod termen livrare

INCOTERMS ICC/ECE Geneva

EXW

Ex Works...

Franco uzină

Locaţia lucrărilor

FCA

Free Carrier... Franco la transportator

Locul convenit

FAS

Free Along Ship... Livrat în apropierea navei

Port de încărcare convenit

FOB

Free On Board... Franco la bordul navei

Port de încărcare convenit

CFR

Cost and Freight...

Livrat în portul de destinaţie cu costuri şi cheltuieli de transport

achitate

Port de destinaţie convenit

CIF

Cost, Insurance and Freight...

Livrat în portul de destinaţie cu cost, asigurare şi cheltuieli de

transport achitate

Port de destinaţie convenit

CPT

Carriage Paid To...

Livrat la destinaţie cu cheltuielile de transport achitate

Loc de destinaţie convenit

CIP

Carriage and Insurance Paid to...

Livrat la destinaţie cu cheltuielile de transport şi asigurare

achitate

Loc de destinaţie convenit

DAF

Delivered At Frontier... Livrat la frontieră

Loc de livrare la frontieră convenit

DES

Delivered Ex Ship...

Livrat la bordul navei la destinaţie

Port convenit de destinaţie

DEQ

Delivered Ex Quay...

Livrat franco la chei în portul de destinaţie

După acordare liber de vamă, port convenit

DDU

Delivered Duty Unpaid...

Livrat la destinaţie fără taxe vamale plătite

Locul convenit de destinaţie în ţara de sosire

DDP

Delivered Duty Paid...

Livrat la destinaţie cu taxe vamale plătite

Locul convenit de livrare în ţara de sosire

XXX

Alţi termeni de livrare decât cei mai sus menţionaţi

Tabelul nr. 7

Nomenclatorul modurilor de transport

Cod

Descriere

1

Transport maritim

2

Transport feroviar

3

Transport rutier

4

Transport aerian

5

Transport poştal

7

Transport prin instalaţii de transport fixe

8

Transport naval pe ape interne

9

Transport prin propulsie proprie - autopropulsie


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 684/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 684 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu