ORDIN Nr. 684
din 28 noiembrie 2008
privind Normele de
completare a Declaratiei statistice Intrastat
ACT EMIS DE:
INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 839 din 12 decembrie 2008
Potrivit prevederilor Legii nr. 422/2006 privind
organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu
bunuri,
în temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică, republicată,
cu modificările ulterioare,
preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele de completare a Declaraţiei
statistice Intrastat.
Art. 2. - Normele de completare
a Declaraţiei statistice Intrastat sunt prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Institutul Naţional de Statistică va asigura
actualizarea Normelor de completare a Declaraţiei statistice Intrastat, în
concordanţă cu legislaţia europeană.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi pus în aplicare de
către direcţia de specialitate din cadrul Institutului Naţional de Statistică.
Art. 5. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă prevederile Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de
Statistică nr. 748/2007 privind Normele de completare a Declaraţiei statistice
Intrastat pentru anul 2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 879 din 21 decembrie 2007.
Art. 6. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Institutului Naţional de Statistică,
Vergii Voineagu
ANEXA
NORME
de completare a Declaraţiei statistice Intrastat
Cadrul legal:
- naţional: Legea nr. 422/2006 privind organizarea şi
funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu bunuri, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 967 din
4 decembrie 2006;
- european: Regulamentul Parlamentului şi Consiliului
European nr. 638/2004 din 31 martie 2004 privind
statisticile comunitare referitoare la schimbul de bunuri între statele membre
ale Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L102
din 7 aprilie 2004.
Scopul prezentelor norme
Normele de completare a Declaraţiei statistice
Intrastat conţin informaţii privind sistemul statistic Intrastat, menite să
sprijine furnizorii de date pentru a completa Declaraţia statistică Intrastat
într-un mod corect şi eficient.
Declaraţia statistică Intrastat în România
Declaraţia statistică Intrastat este o declaraţie
obligatorie, conform legii, pentru schimbul de bunuri între România şi alte
state membre ale Uniunii Europene. Fluxurile de bunuri din alte state membre
ale Uniunii Europene către teritoriul României se numesc introduceri şi fluxurile de bunuri care
părăsesc teritoriul României cu destinaţia alte state membre ale Uniunii
Europene se numesc expedieri.
Obligaţia de raportare în sistemul statistic
Intrastat
Obligaţia furnizării de date statistice Intrastat
revine tuturor operatorilor economici care îndeplinesc simultan următoarele
condiţii:
1. sunt înregistraţi în scopuri de taxă pe valoare
adăugată (au cod de identificare fiscală);
2. realizează schimburi de bunuri cu alte state membre
ale Uniunii Europene;
3. valoarea totală anuală a schimburilor de bunuri cu
alte state membre ale Uniunii Europene, pentru fiecare dintre cele două
fluxuri, introduceri şi, respectiv, expedieri, depăşeşte pragul valoric
Intrastat stabilit pentru fiecare an.
Obligaţiile în sistemul Intrastat se stabilesc de către
Institutul Naţional de Statistică pe baza declaraţiilor statistice Intrastat
din anul precedent şi a informaţiilor din deconturile de TVA şi declaraţiile
recapitulative furnizate de Ministerul Economiei şi Finanţelor. Schimbul de
date între Institutul Naţional de Statistică şi Ministerul Economiei şi
Finanţelor are loc într-un singur sens, respectiv Ministerul Economiei şi
Finanţelor furnizează Institutului Naţional de Statistică informaţiile din
deconturile de TVA şi declaraţiile recapitulative trimestriale, însă Institutul
Naţional de Statistică nu furnizează sub nicio formă şi pe nicio cale
informaţii statistice colectate în cadrul sistemului statistic Intrastat la
nivel de operator economic.
Praguri valorice Intrastat
Institutul Naţional de Statistică a stabilit un nivel
al pragurilor valorice Intrastat de 900.000 lei pentru expedieri
intracomunitare de bunuri şi de 300.000 lei pentru introduceri intracomunitare
de bunuri.
Un operator economic a cărui valoare anuală pentru
introducerile intracomunitare de bunuri este egală sau mai mare de 300.000 lei
trebuie să declare pentru fluxul introduceri. Un operator economic a cărui
valoare anuală pentru expedierile intracomunitare de bunuri este egală sau mai
mare de 900.000 lei trebuie să declare pentru fluxul
expedieri.
Tipuri de declaraţii statistice în funcţie de
valoarea anuală a schimburilor intracomunitare de bunuri
Tip de declaraţie
|
Introduceri
|
Expedieri
|
Nu există obligaţia de a transmite Declaraţia statistică
Intrastat
|
mai mici de 300.000 lei
|
mai mici de 900.000 lei
|
Declaraţie standard, în care se completează toate informaţiile,
mai puţin valoarea statistică
|
egale sau mai mari de 300.000 lei şi mai mici de 10.000.000 lei
|
egale sau mai mari de 900.000 lei şi mai mici de 20.000.000 lei
|
Declaraţie extinsă, în care se completează toate
informaţiile, inclusiv valoarea statistică
|
egale sau mai mari de 10.000.000 lei
|
egale sau mai mari de 20.000.000 lei
|
Remarcă: Dacă un
operator economic este obligat să transmită declaraţii statistice Intrastat
pentru ambele fluxuri, este posibil ca pentru unul dintre fluxuri să transmită
declaraţia standard, iar pentru celălalt flux să transmită declaraţia extinsă,
In acest caz, este permisă transmiterea declaraţiei extinse pentru ambele
fluxuri.
Declaraţia statistică Intrastat
trebuie transmisă de operatorii economici care au depăşit pragul valoric
Intrastat în anul anterior celui de referinţă sau îl depăşesc în anul de
referinţă, separat pentru introduceri şi expedieri de bunuri. Astfel, aceşti
operatori economici devin furnizori de informaţii statistice Intrastat.
Pentru anul de referinţă, furnizorii de informaţii
statistice Intrastat sunt:
a) operatorii economici care au avut obligaţia de
raportare în sistemul statistic Intrastat pentru întregul an anterior celui de
referinţă şi care pe tot parcursul anului anterior celui de referinţă au
realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri superior nivelului
pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul de referinţă, separat
pentru fiecare flux. Aceştia completează şi transmit Declaraţia statistică
Intrastat pentru întregul an de referinţă;
b) operatorii economici care au dobândit obligaţia de
raportare pentru sistemul statistic Intrastat în cursul anului anterior celui
de referinţă, prin depăşirea pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru
anul anterior celui de referinţă, separat pentru fiecare flux. Aceştia
completează şi transmit Declaraţia statistică Intrastat pentru întregul an de
referinţă;
c) operatorii economici care depăşesc nivelul
pragurilor valorice Intrastat în cursul anului de referinţă, separat pentru
fiecare flux. Obligaţia de raportare pentru sistemul statistic Intrastat a
acestora intervine în luna în care valoarea cumulată de la începutul anului de
referinţă a schimburilor intracomunitare de bunuri depăşeşte nivelul pragurilor
valorice Intrastat stabilite pentru anul de referinţă, separat pe cele două
fluxuri.
Pragul valoric Intrastat pentru declararea valorii
statistice se aplică acelor furnizori de informaţii statistice Intrastat care
în anul anterior celui de referinţă sau în anul de referinţă au înregistrat
valori anuale, separat pentru fiecare flux, peste nivelul pragului valoric
Intrastat stabilit pentru valoarea statistică la 10.000.000 lei pentru
introduceri şi, respectiv, 20.000.000 lei pentru expedieri. Această regulă este
stipulată în legislaţia comunitară, având ca principal obiectiv reducerea
sarcinilor de raportare pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
Operatorii economici au obligaţia să transmită date
pentru sistemul statistic Intrastat pentru introducerile şi expedierile de
bunuri lunare, întotdeauna până la sfârşitul anului de referinţă în care pragul
valoric Intrastat a fost depăşit şi pentru următorul an calendaristic. După un
an calendaristic întreg în care furnizorul de informaţii statistice nu a
realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri, exprimat în valori
cumulate de la începutul anului calendaristic, superior nivelului pragului
valoric Intrastat stabilit pentru introduceri şi/sau expedieri, obligaţia de a
raporta date pentru sistemul statistic Intrastat încetează şi nu va mai trebui
transmisă Declaraţia statistică Intrastat începând cu luna ianuarie a anului următor. Aceasta se va aplica în
condiţiile în care pragul valoric Intrastat nu este depăşit din nou în cursul
anului următor. Regulile menţionate vor fi aplicate din nou, în mod separat
pentru introduceri şi expedieri intracomunitare de bunuri.
Datele statistice Intrastat trebuie furnizate către
Institutul Naţional de Statistică lunar, într-un interval de cel mult 15 zile
calendaristice de la expirarea perioadei de referinţă.
Furnizorul de informaţii statistice poate întocmi şi
transmite Declaraţia statistică Intrastat singur sau poate apela la serviciile
unui alt operator economic pentru întocmirea şi transmiterea Declaraţiei
statistice Intrastat, ce poartă denumirea de parte terţă declarantă.
Responsabilitatea pentru corectitudinea informaţiilor
statistice cuprinse în Declaraţia statistică Intrastat şi transmiterea acesteia
la termenul legal, conform legislaţiei în vigoare, aparţine în exclusivitate
furnizorului de informaţii statistice, respectiv operatorului economic obligat
să furnizeze informaţii statistice Intrastat conform Legii nr. 422/2006 privind
organizarea şi funcţionarea sistemului statistic de comerţ internaţional cu
bunuri.
Furnizorul de informaţii statistice Intrastat, în cazul
în care apelează la serviciile unei părţi terţe declarante pentru completarea
şi transmiterea Declaraţiei statistice Intrastat, are obligaţia de a face
dovada existenţei unui contract între furnizorul de informaţii statistice şi
partea terţă declarantă pentru completarea şi transmiterea Declaraţiei
statistice Intrastat de către partea terţă declarantă în numele furnizorului de
informaţii statistice şi de a o transmite la Institutul Naţional de Statistică.
O parte terţă declarantă poate transmite date pentru un operator economic numai
după ce Institutul Naţional de Statistică l-a înregistrat în urma solicitării
furnizorului de informaţii statistice.
De asemenea, încetarea relaţiilor dintre un furnizor de
date şi o parte terţă declarantă trebuie notificată către Institutul Naţional
de Statistică.
Ce trebuie declarat pentru sistemul statistic
Intrastat?
Statisticile privind schimburile intracomunitare cu bunuri cuprind toate mişcările de bunuri dintre
statele membre ale Uniunii Europene, care măresc sau reduc stocul de resurse
materiale al unui stat. Toate bunurile care sosesc pe teritoriul României din
alte state membre ale Uniunii Europene sau părăsesc teritoriul României cu
destinaţia alte state membre ale Uniunii Europene trebuie declarate în
Declaraţia statistică Intrastat.
Practic, aceasta înseamnă că Declaraţia statistică
Intrastat trebuie întocmită pentru introducerile şi/sau expedierile
intracomunitare de bunuri în următoarele cazuri:
a) schimburi intracomunitare de bunuri care implică transfer
de proprietate şi sunt destinate utilizării, consumului, investiţiei sau
revânzării;
b) mişcări de bunuri dintr-un stat membru al Uniunii
Europene în altul, fără transfer de proprietate. Spre exemplu, transferul de
stocuri, mişcări de bunuri înainte şi după procesare etc;
c) returnarea de bunuri;
d) mişcări specifice de bunuri;
e) leasing financiar şi leasing operaţional cu o
durată de peste 2 ani.
Ce nu trebuie declarat pentru sistemul statistic
Intrastat?
Pentru următoarele cazuri nu trebuie întocmită
Declaraţia statistică Intrastat:
a) comerţul cu servicii;
b) bunuri în tranzit simplu;
c) mişcări temporare de bunuri;
d) mişcări de bunuri pentru/după reparaţii şi/sau
întreţinere;
e) schimbul de bunuri cu acele teritorii ale statelor
membre ale Uniunii Europene ce nu aparţin teritoriului statistic al statelor
membre ale Uniunii Europene;
f) schimburi de bunuri în cadrul comerţului
triunghiular, în situaţia în care bunurile nu intră pe teritoriul naţional al
României din alte state membre ale Uniunii Europene sau nu sunt expediate din
România către alt stat membru al Uniunii Europene.
Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ
internaţional cu bunuri între statele membre ale Uniunii Europene este
prezentată în tabelul nr. 1.
Pentru informaţii metodologice detaliate privind
statisticile de comerţ intracomunitar cu bunuri, puteţi accesa site-ul www.intrastat.ro
Modalităţi de completare şi transmitere a
declaraţiilor statistice Intrastat
Declaraţiile statistice Intrastat se transmit la
Institutul Naţional de Statistică numai în format electronic, declaraţiile pe
hârtie nefiind acceptate. Pentru aceasta, Institutul Naţional de Statistică
pune la dispoziţia furnizorilor de informaţii statistice Intrastat următoarele
modalităţi electronice de completare şi transmitere a declaraţiilor statistice
Intrastat:
1. aplicaţia Intrastat on-line, disponibilă cu titlu gratuit pe site-ul www.intrastat.ro;
2. aplicaţia Intrastat off-line, disponibilă cu titlu
gratuit pe site-ul www.intrastat.ro
Aplicaţia Intrastat off-line permite crearea unui
fişier ce va conţine Declaraţia statistică Intrastat, pe care furnizorul de
informaţii statistice îl transmite către Institutul Naţional de Statistică prin
una dintre următoarele modalităţi:
a) e-mail, la adresa declaraţie.intrastat@insse.ro;
b) încărcarea fişierului în aplicaţia on-line Intrastat
disponibilă pe site-ul www.intrastat.ro;
c) dacă furnizorul de informaţii statistice nu dispune
de condiţii tehnice de transmitere a Declaraţiei statistice Intrastat potrivit
lit. a) sau b), acesta se poate adresa direcţiei teritoriale de statistică în
raza căreia îşi are sediul, solicitând posibilitatea de a transmite prin e-mail
fişierul conţinând Declaraţia statistică Intrastat la Institutul Naţional de
Statistică;
3. prin utilizarea software-ului propriu, existent sau
dezvoltat de furnizorul de informaţii statistice, pentru realizarea fişierului
care să conţină Declaraţia statistică Intrastat într-un format predefinit,
descris în Manualul de descriere a procedurii pentru crearea altor tipuri de
fişiere acceptate de INS, care poate fi descărcat de pe site-ul www.intrastat.ro sau furnizat la cerere de
Institutul Naţional de Statistică. Fişierul care conţine Declaraţia statistică
Intrastat, în format predefinit, se transmite la Institutul Naţional de
Statistică folosind aceeaşi procedură descrisă la punctul precedent.
Institutul Naţional de Statistică recomandă utilizarea
aplicaţiilor Intrastat on-line sau off-line întrucât acestea conţin reguli de
validare predefinite pentru realizarea unor declaraţii statistice Intrastat
corecte si valide.
Informaţii de completat în Declaraţia statistică
Intrastat
Perioada
|
Se indică luna şi anul de referinţă în care au fost realizate
schimburile intracomunitare de bunuri, respectiv luna şi anul în care
bunurile sunt introduse sau expediate pe/de pe teritoriul naţional al
României.
|
Date de identificare pentru furnizorul de informaţii statistice
|
Se indică informaţii de identificare a operatorului economic care
a realizat schimburi intracomunitare de bunuri şi date de contact actualizate
ale persoanei responsabile pentru completarea Declaraţiei statistice
Intrastat.
|
Date de identificare pentru partea terţă declarantă
|
Dacă este cazul, se indică informaţii de identificare a părţii
terţe declarante şi date de contact actualizate ale persoanei responsabile
pentru completarea Declaraţiei statistice Intrastat.
|
Introduceri/ Expedieri
|
Se indică fluxul pentru care se întocmeşte Declaraţia statistică
Intrastat: introduceri sau expedieri.
|
Tip declaraţie
|
„Nouă" - în cazul în care Declaraţia statistică Intrastat se
transmite pentru prima dată pentru o anumită perioadă de referinţă.
„Revizuire" - în cazul în care au loc corecţii/modificări/adăugări/ştergeri
pentru anumite date existente într-o declaraţie statistică Intrastat deja
transmisă. Revizuirea datelor se face prin intervenţia în corpul declaraţiei
asupra liniei/liniilor ce trebuie corectate/modificate/adăugate/şterse. Declaraţia
statistică Intrastat „Revizuită" conţine toate datele perioadei de
referinţă (nu numai linia/liniile revizuite) pentru care se retransmite şi va
reprezenta declaraţia furnizorului de informaţii statistice Intrastat pentru
respectiva perioadă de referinţă (va înlocui în totalitate declaraţia
precedentă).
„Nulă" - în cazul în care furnizorul de informaţii
statistice Intrastat nu realizează schimburi intracomunitare de bunuri într-o
lună de referinţă, trebuie să transmită câte o declaraţie „Nulă" pentru
fiecare lună de referinţă în care nu realizează schimburi intracomunitare de
bunuri.
Declaraţia statistică Intrastat „Nulă" trebuie completată
doar cu datele de identificare ale furnizorului de informaţii statistice.
|
|
In cazul în care furnizorul de informaţii
statistice Intrastat nu transmite către Institutul Naţional de Statistică
declaraţia „Nulă" în luna/lunile în care nu realizează schimburi
intracomunitare de bunuri, acesta va suporta prevederile legale în vigoare
privind nerespectarea obligaţiilor privind furnizarea informaţiilor
statistice Intrastat.
|
Cod şi denumire din
Nomenclatorul
combinat
|
Pentru identificarea bunurilor ce fac obiectul schimburilor
intracomunitare se foloseşte Nomenclatorul combinat, denumit în continuare NC, la nivel de 8 cifre, aferent anului de referinţă pentru care are loc transmiterea
datelor. Procedura de căutare şi selecţie a codurilor aferente bunurilor este
facilitată de aplicaţiile IT puse la dispoziţie cu titlu gratuit furnizorilor
de informaţii statistice Intrastat de către Institutul Naţional de
Statistică.
Furnizorul de informaţii statistice are obligaţia raportării
corecte a bunurilor şi selectării codului de 8 cifre din NC corespunzător
bunurilor ce fac obiectul schimburilor intracomunitare. Informaţiile
adiţionale privind codul NC la nivel de 8 cifre, existente în diferite
documente, spre exemplu factura externă etc, trebuie analizate cu
rigurozitate în vederea asigurării corespondenţei cu bunurile pe care le
însoţesc, In cazul în care aceste informaţii se dovedesc a fi incorecte sau
inexacte, vor fi ignorate în procedura de completare a Declaraţiei statistice
Intrastat şi înlocuite cu informaţiile corecte, corespunzătoare bunurilor ce
fac obiectul schimburilor intracomunitare, conform NC în vigoare.
|
Ţara parteneră
- Destinaţie
- Expediţie/ Origine
|
Pentru expedieri intracomunitare de bunuri, se indică statul
membru de destinaţie din Uniunea Europeană, conform nomenclatorului de ţări
şi teritorii prezentat în tabelul nr. 2.
Pentru introduceri intracomunitare de bunuri, se indică statul membru de expediţie din Uniunea Europeană,
respectiv de unde bunurile au fost expediate către România, precum şi ţara de
origine a bunului respectiv, conform nomenclatorului de ţări şi teritorii
prezentat în tabelul nr. 2.
Sunt considerate originare dintr-o ţară
bunurile obţinute în întregime în respectiva ţară. In cazul în care două sau
mai multe ţări au intervenit în fabricarea unui bun, acest bun este
considerat originar din ţara în care a avut loc ultima transformare
substanţială, justificată din punct de vedere economic, respectiv realizată
de un operator economic echipat în acest sens şi având ca rezultat un produs
nou sau reprezentând un stadiu de fabricaţie important.
Schimburile de bunuri cu anumite părţi ale teritoriilor statelor
membre ale Uniunii Europene nu se cuprind în sistemul statistic Intrastat,
deoarece acestea nu aparţin teritoriului statistic al Uniunii Europene,
acestea făcând obiectul declaraţiilor vamale, pe care Institutul Naţional de
Statistică le preia de la Autoritatea Naţională a Vămilor. Aceste teritorii
sunt: Busingen (CH), Campione d'ltalia (CH), San Marino (SM), Gibraltar (Gl),
Ceuta (XC), Melilla (XL), Andorra (AD), Groenlanda (GL), Insulele Feroe (FO)
şi zonele din Cipru aflate în afara controlului guvernului.
Schimburile de bunuri cu următoarele teritorii ale statelor
membre care, deşi aparţin teritoriului statistic al Uniunii Europene, nu
aparţin teritoriului fiscal al Uniunii Europene nu trebuie raportate în Declaraţia
statistică Intrastat: Heligoland (DE), Teritoriile franceze din depărtare
(FR), Insulele Aland (FI), Muntele Athos (GR), Insulele Channel (GB), Livigno
(IT), apele teritoriale ale lacului Lugano (IT) şi Insulele Canare (ES).
Pentru schimburile de bunuri cu aceste teritorii se întocmesc declaraţii
vamale pe care Institutul Naţional de Statistică le preia de la Autoritatea
Naţională a Vămilor.
|
Valoare facturată
|
Se completează valoarea facturată a bunurilor, conform
documentelor de achiziţie/vânzare. Valoarea facturată se completează în lei,
fără zecimale, şi nu cuprinde TVA, accize etc.
Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă decât lei,
pentru Declaraţia statistică Intrastat această valoare trebuie transformată
în lei. Transformarea are la bază cursul de schimb stabilit de Banca
Naţională a României în momentul expedierii/introducerii bunurilor din/pe
teritoriul naţional al României.
Valoarea facturată trebuie să reflecte întotdeauna valoarea reală
a bunurilor. Dacă schimbul de bunuri nu este însoţit de un document care să
ateste valoarea reală a bunurilor, valoarea facturată trebuie estimată
folosind valoarea de piaţă a bunurilor.
In valoarea facturată pot fi incluse cheltuieli incidentale, dacă
acestea reprezintă plăţi achitate de cumpărător către vânzător şi sunt
încorporate în mod simultan în baza de calcul pentru
TVA. Cheltuielile incidentale pot reprezenta cheltuieli legate de ambalaje,
transport, asigurare sau comisioane.
Pentru bunurile expediate/introduse pentru prelucrare, trebuie
indicată valoarea totală ce ar fi fost facturată în cazul cumpărării sau
vânzării obişnuite a respectivelor bunuri.
Pentru bunurile introduse/expediate în urma prelucrării, valoarea
indicată trebuie să fie valoarea estimată a bunurilor expediate/introduse
pentru prelucrare, la care se adaugă valoarea activităţii de prelucrare
realizată şi valoarea materialelor auxiliare încorporate în acestea.
|
|
Pentru alte schimburi intracomunitare de bunuri pentru care nu
există documente care să indice valoarea reală a bunurilor, în câmpul
„valoare facturată" din Declaraţia statistică Intrastat trebuie indicată
valoarea ce ar fi fost facturată în cazul cumpărării sau vânzării obişnuite a
respectivelor bunuri. Este cazul furnizorilor de informaţii statistice
Intrastat care realizează un transfer al propriilor bunuri în alt stat membru
pentru o posibilă vânzare, pentru stocare pe o perioadă mai mare de 24 de
luni sau pentru prelucrare sub contract.
|
Valoare statistică
|
Valoarea statistică este valoarea la frontiera naţională a
României a bunului introdus sau expediat. In afară de valoarea bunului,
valoarea statistică conţine costul transportului şi asigurării acestuia până
la frontiera română. Valoarea statistică derivă, în mod normal, din valoarea
indicată în câmpul „valoare facturată" din Declaraţia statistică
Intrastat, ajustată în funcţie de termenii de livrare.
Relaţiile existente între valoarea facturată şi valoarea
statistică sunt prezentate în tabelul nr. 3.
Valoarea statistică a bunurilor se declară astfel:
• pentru expedieri se declară valoarea bunurilor ce fac obiectul
schimburilor intracomunitare de bunuri, inclusiv cheltuielile de transport,
asigurare şi alte cheltuieli pentru transportul bunurilor pe teritoriul
naţional;
• pentru introduceri se declară valoarea bunurilor, inclusiv
cheltuielile de transport, asigurare şi alte cheltuieli pentru transportul
bunurilor pe parcursul extern.
Bunurile pentru prelucrare şi cele rezultate în urma prelucrării
vor fi estimate la valoarea lor de piaţă, înainte şi, respectiv, după
prelucrare. Valoarea statistică se completează în lei, fără zecimale.
Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă decât lei,
pentru declaraţia Intrastat această valoare trebuie transformată în lei.
Transformarea are la bază cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a
României în momentul expedierii/introducerii bunurilor din/pe teritoriul
naţional al României.
Valoarea statistică a bunurilor trebuie completată de toţi
furnizorii de informaţii statistice Intrastat care au realizat în anul
anterior celui de referinţă sau în anul de referinţă introduceri
intracomunitare de bunuri mai mari de 10.000.000 lei şi/sau expedieri
intracomunitare de bunuri mai mari de 20.000.000 lei.
|
Masa netă
|
Masa netă reprezintă greutatea bunurilor, exclusiv ambalajele
aferente transportului, cum ar fi paleţi, containere etc. Masa netă se
exprimă în kilograme, fără zecimale, pentru fiecare linie din Declaraţia
statistică Intrastat.
Pentru bunurile a căror masă netă este exprimată cu zecimale, se
aplică regulile generale de rotunjire, respectiv:
- dacă partea zecimală este mai mică decât 5, se rotunjeşte la
valoarea întreagă inferioară;
- dacă partea zecimală este mai mare sau egală cu 5, se
rotunjeşte la valoarea întreagă superioară.
Pentru bunurile a căror masă netă este mai mică de 1 kg,
rotunjirea se face astfel: pentru cantităţi mai mari sau egale cu 0,5 kg, se
raportează 1 kg, iar pentru cantităţi mai mici de 0,5 kg, se raportează 0 kg.
In cazul în care există mai multe bunuri declarate în linii
distincte în Declaraţia statistică Intrastat pentru o anumită perioadă de
referinţă, pe un anumit flux, încadrate la acelaşi cod de 8 cifre din NC, cu
aceeaşi ţară parteneră, acelaşi tip de tranzacţie, aceiaşi termeni de livrare
şi acelaşi mod de transport, iar masa netă pentru fiecare linie completată în
Declaraţia statistică Intrastat este mai mică de 0,5, respectivele linii vor
fi cumulate pentru a nu denatura rezultatele statistice obţinute prin
raportarea unor valori facturate/statistice mari aferente unor mase nete
egale cu 0.
|
Cantitatea în unitatea de măsură
suplimentară
|
Unitatea de măsură suplimentară reprezintă unitatea de măsură,
alta decât kilogramul, în care poate fi exprimat un bun. Nu toate bunurile
pot fi exprimate în unităţi de măsură suplimentare. Unităţile de măsură
suplimentare sunt stabilite prin NC pentru fiecare cod la nivel de 8 cifre ce
poate fi exprimat într-o asemenea unitate de măsură. Lista unităţilor de
măsură suplimentare este prezentată în tabelul nr. 4. In Declaraţia
statistică Intrastat se indică cantitatea în unitatea de măsură suplimentară
aferentă codului de 8 cifre selectat din NC, spre exemplu număr de perechi,
metri pătraţi, metri cubi, litri, MWh etc.
Cantitatea în unităţi de măsură suplimentare se exprimă fără
zecimale.
In cazul în care cantitatea exprimată în
unitate de măsură suplimentară este mai mică de o unitate de măsură
suplimentară, se raportează întotdeauna cifra 1. Pentru restul cazurilor, se
aplică regulile generale de rotunjire prezentate la punctul anterior „Masa
netă".
|
Natura
tranzacţiei
|
Natura tranzacţiei defineşte tipul de tranzacţie realizată, spre
exemplu vânzare, cumpărare, prelucrare etc. In Declaraţia statistică
Intrastat se completează codul corespunzător naturii tranzacţiei,
reprezentând o combinaţie a codurilor numerice din coloana Aşi a
subdiviziunilor acestora din coloana B, conform tabelului nr. 5.
|
Termeni de livrare
|
Termenii de livrare reprezintă prevederi contractuale ce
stabilesc obligaţiile vânzătorului şi ale cumpărătorului într-o tranzacţie.
In Declaraţia statistică Intrastat se indică codurile INCOTERMS
stabilite de Camera Internaţională de Comerţ. Nomenclatorul termenilor de
livrare INCOTERMS este prezentat în tabelul nr. 6.
|
Mod de transport
|
Se indică în Declaraţia statistică Intrastat codul corespunzător
modului de transport prin care bunurile părăsesc teritoriul naţional la
expediere sau sosesc pe teritoriul naţional la introducere. Nomenclatorul
modurilor de transport este prezentat în tabelul nr. 7.
|
In cazul în care într-o perioadă de referinţă sunt
realizate schimburi intracomunitare de bunuri pe un anumit flux, încadrate la
acelaşi cod de 8 cifre din NC, cu aceeaşi ţară parteneră, acelaşi tip de
tranzacţie, aceiaşi termeni de livrare şi acelaşi mod de transport, acestea vor fi cumulate şi
declarate într-o singură linie pe declaraţie.
Institutul Naţional de Statistică va verifica din
punctul de vedere al corectitudinii şi completitudinii declaraţiile statistice
Intrastat, iar furnizorii de informaţii statistice Intrastat pot fi contactaţi
pentru a oferi mai multe detalii prinvind datele
înscrise în declaraţii sau pentru revizuirea
declaraţiilor statistice Intrastat transmise anterior.
Orice sesizare din partea Institutului Naţional de
Statistică, prin personalul propriu, adresată furnizorului de informaţii
statistice privind Declaraţia statistică Intrastat, prin unul dintre
următoarele mijloace: telefon, fax, e-mail sau alt mijloc stabilit de
personalul Institutului Naţional de Statistică, trebuie soluţionată de către
furnizorul de informaţii statistice în maximum două zile lucrătoare de la
comunicarea acesteia.
IMPORTANT!
Completarea Declaraţiei statistice Intrastat este
obligatorie, iar transmiterea ei la Institutul Naţional de Statistică se va
face exclusiv pe cale electronică.
Legea nr. 422/2006, la articolul
10, prevede următoarele:
„(1) Constituie contravenţii următoarele fapte
săvârşite de către furnizorii de informaţii statistice Intrastat:
a) refuzul transmiterii datelor statistice solicitate;
b) întârzieri în transmiterea datelor;
c) comunicarea de date
incorecte şi incomplete;
d) refuzul de a prezenta persoanelor autorizate de
către conducerea Institutului Naţional de Statistică documentele şi evidenţele
necesare verificării datelor statistice;
e) neaplicarea măsurilor dispuse de către Institutul
Naţional de Statistică prin atenţionări sau procese-verbale de constatare a
contravenţiei.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se
sancţionează cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei.
(3) Amenzile prevăzute la alin. (2) se aplică şi
persoanelor juridice."
Tabelul nr. 1
Lista bunurilor excluse din statisticile de comerţ
cu bunuri între statele membre ale Uniunii Europene
a) mijloace de plată, monede oficiale şi titluri de valoare
|
b) aur monetar
|
c) ajutoare de urgenţă pentru zonele afectate de dezastre
|
d) bunuri ce beneficiază de imunitate diplomatică, consulară sau
similar
|
e) bunuri pentru şi ulterioare utilizării temporare, dacă
următoarele condiţii sunt îndeplinite cumulat:
1. nu este planificată sau realizată nicio prelucrare asupra
respectivului bun;
2. durata prevăzută pentru utilizarea temporară nu depăşeşte 24
de luni;
3. expedierea/sosirea nu trebuie declarată drept livrare sau
achiziţie pentru scopuri fiscale.
|
f) bunuri folosite drept purtători de informaţie, cum ar fi spre
exemplu dischete, benzi computer, pelicule, planuri, casete video şi audio,
CD-ROM-uri cu soft de calculator încorporat, atunci când sunt dezvoltate la
comandă pentru un anumit client sau când nu fac obiectul unei tranzacţii
comerciale sau sunt complementare unei livrări anterioare, spre exemplu
actualizări pentru care destinatarului nu i se emite factură
|
g) cu condiţia ca ele să nu facă obiectul unei tranzacţii
comerciale:
1. material publicitar;
2. mostre comerciale.
|
h) bunuri pentru şi după reparare şi piesele de schimb
respective. O reparaţie presupune restaurarea bunurilor şi redobândirea
condiţiei sau funcţionalităţii lor iniţiale. Obiectivul operaţiunii este
acela de a menţine bunurile în stare de funcţionare. Acest lucru poate
implica anumite operaţii de reconstrucţie sau îmbunătăţiri, însă fără a
modifica în vreun fel natura bunurilor
|
i) bunuri expediate forţelor armate naţionale staţionate în afara
teritoriului statistic şi bunuri primite din partea altui stat membru care au
fost transportate în afara teritoriului statistic de către forţele armate
naţionale, precum şi bunuri achiziţionate sau lăsate pe teritoriul statistic
al unui stat membru de către forţele armate ale altui stat membru care
staţionează aici
|
j) lansatoare de nave spaţiale, la expediere şi la sosire, în
timpul şi în momentul lansării în spaţiu, vânzări de mijloace de transport
noi de către persoane fizice sau juridice plătitoare de TVA unor persoane
particulare din alte state membre
|
Tabelul nr. 2
Nomenclatorul de ţări şi teritorii
Denumire
|
Abreviere
|
Denumire
|
Abreviere
|
Denumire
|
Abreviere
|
Andorra
|
AD
|
Camerun
|
CM
|
Hong Kong
|
HK
|
Emiratele Arabe Unite
|
AE
|
Republica Populară Chineză
|
CN
|
Insulele Heard şi McDonald
|
HM
|
Afganistan
|
AF
|
Columbia
|
CO
|
Honduras
|
HN
|
Antigua şi Barbuda
|
AG
|
Costa Rica
|
CR
|
Croaţia
|
HR
|
Anguilla
|
Al
|
|
|
Haiti
|
HT
|
Albania
|
AL
|
Cuba
|
CU
|
Ungaria
|
HU
|
Armenia
|
AM
|
Capul Verde
|
CV
|
Indonezia
|
ID
|
Antilele Olandeze
|
AN
|
Insulele Christmas
|
CX
|
Irlanda
|
IE
|
Angola
|
AO
|
Cipru
|
CY
|
Israel
|
IL
|
Antarctica
|
AQ
|
Republica Cehă
|
CZ
|
India
|
IN
|
Argentina
|
AR
|
Germania
|
DE
|
Teritoriile Britanice din Oceanul Indian
|
IO
|
Samoa Americană
|
AS
|
Djibouti
|
DJ
|
Irak
|
IQ
|
Austria
|
AT
|
Danemarca
|
DK
|
Iran
|
IR
|
Australia
|
AU
|
Dominica
|
DM
|
Islanda
|
IS
|
Aruba
|
AW
|
Republica Dominicană
|
DO
|
Italia
|
IT
|
Azerbaidjan
|
AZ
|
Algeria
|
DZ
|
Jamaica
|
JM
|
Bosnia şi Herţegovina
|
BA
|
Ecuador
|
EC
|
Iordania
|
JO
|
Barbados
|
BB
|
Estonia
|
EE
|
Japonia
|
JP
|
Bangladesh
|
BD
|
Egipt
|
EG
|
Kenya
|
KE
|
Belgia
|
BE
|
Eritrea
|
ER
|
Kîrgîzstan
|
KG
|
Burkina Fasso
|
BF
|
Spania
|
ES
|
Cambodgia
|
KH
|
Bulgaria
|
BG
|
Etiopia
|
ET
|
Kiribati
|
KI
|
Bahrain
|
BH
|
Finlanda
|
FI
|
Insulele Comore
|
KM
|
Burundi
|
Bl
|
Insulele Fiji
|
FJ
|
Saint Kitts şi Nevis
|
KN
|
Benin
|
BJ
|
Insulele Falkland
|
FK
|
Coreea de Nord
|
KP
|
Insulele Bermude
|
BM
|
Micronezia
|
FM
|
Coreea de Sud
|
KR
|
Brunei Darussalam
|
BN
|
Insulele Faroe
|
FO
|
Kuweit
|
KW
|
Bolivia
|
BO
|
Franţa
|
FR
|
Insulele Cayman
|
KY
|
Brazilia
|
BR
|
Gabon
|
GA
|
Kazahstan
|
KZ
|
Bahamas
|
BS
|
Marea Britanie
|
GB
|
Laos
|
LA
|
Buthan
|
BT
|
Grenada
|
GD
|
Liban
|
LB
|
Insulele Bouvet
|
BV
|
Georgia
|
GE
|
Saint Lucia
|
LC
|
Botswana
|
BW
|
Ghana
|
GH
|
Liechtenstein
|
LI
|
Bielorusia
|
BY
|
Gibraltar
|
Gl
|
Sri Lanka
|
LK
|
Belize
|
BZ
|
Groenlanda
|
GL
|
Liberia
|
LR
|
Canada
|
CA
|
Gambia
|
GM
|
Lesotho
|
LS
|
Insulele Cocos
|
CC
|
Guineea
|
GN
|
Lituania
|
LT
|
Congo - Republica Democrată
|
CD
|
Guineea Ecuatorială
|
GQ
|
Luxemburg
|
LU
|
Republica Centrafricană
|
CF
|
Grecia
|
GR
|
Letonia
|
LV
|
Congo
|
CG
|
Georgia de Sud şi Insulele Sandwich de Sud
|
GS
|
Libia
|
LY
|
Elveţia
|
CH
|
Guatemala
|
GT
|
Maroc
|
MA
|
Coasta de Fildeş
|
CI
|
Guam
|
GU
|
Republica Moldova
|
MD
|
Insulele Cook
|
CK
|
Guineea-Bissau
|
GW
|
Madagascar
|
MG
|
Chile
|
CL
|
Guyana
|
GY
|
Insulele Marshall
|
MH
|
Denumire
|
Abreviere
|
Denumire
|
Abreviere
|
Denumire
|
Abreviere
|
Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei
|
MK
|
Rwanda
|
RW
|
Insulele Virgine Britanice
|
VG
|
Mali
|
ML
|
Arabia Saudită
|
SA
|
Insulele Virgine Americane
|
VI
|
Myanmar
|
MM
|
Insulele Solomon
|
SB
|
Vietnam
|
VN
|
Mongolia
|
MN
|
Seychelles
|
SC
|
Vanuatu
|
VU
|
Macao
|
MO
|
Sudan
|
SD
|
Wallis şi Futuna
|
WF
|
Insulele Mariane de Nord
|
MP
|
Suedia
|
SE
|
Samoa de Vest
|
WS
|
Mauritania
|
MR
|
Singapore
|
SG
|
Ceuta
|
XC
|
Montserrat
|
MS
|
Insulele Sfânta Elena
|
SH
|
Kosovo
|
XK
|
Malta
|
MT
|
Slovenia
|
SI
|
Melilla
|
XL
|
Mauritius
|
MU
|
Slovacia
|
SK
|
Muntenegru
|
XM
|
Insulele Maldive
|
MV
|
Sierra Leone
|
SL
|
Serbia
|
XS
|
Malawi
|
MW
|
San Marino
|
SM
|
Yemen
|
YE
|
Mexic
|
MX
|
Senegal
|
SN
|
Mayotte (Birmania)
|
YT
|
Malaysia
|
MY
|
Somalia
|
SO
|
Africa de Sud
|
ZA
|
Mozambic
|
MZ
|
Surinam
|
SR
|
Zambia
|
ZM
|
Namibia
|
NA
|
Sao Tome şi Principe
|
ST
|
Zimbabwe
|
ZW
|
Noua Caledonie
|
NC
|
Salvador
|
SV
|
Ţări şi teritorii necunoscute din Uniunea Europeană
|
QV
|
Niger
|
NE
|
Siria
|
SY
|
Ţări şi teritorii necunoscute care nu aparţin Uniunii
Europene
|
QW
|
Insulele Norfolk
|
NF
|
Swaziland
|
SZ
|
Stocuri şi provizii în cadrul schimburilor intracomunitare
|
QR
|
Nigeria
|
NG
|
Insulele Turks şi Caicos
|
TC
|
Stocuri şi provizii în cadrul schimburilor cu ţările terţe
|
QS
|
Nicaragua
|
NI
|
Ciad
|
TD
|
|
|
Olanda
|
NL
|
Teritorii Franceze din Sud
|
TF
|
|
|
Norvegia
|
NO
|
Togo
|
TG
|
|
|
Nepal
|
NP
|
Thailanda
|
TH
|
|
|
Nauru
|
NR
|
Tadjikistan
|
TJ
|
|
|
Niue
|
NU
|
Insula Tokelau
|
TK
|
|
|
Noua Zeelandă
|
NZ
|
Timor-Leste
|
TL
|
|
|
Oman
|
OM
|
Turkmenistan
|
TM
|
|
|
Panama
|
PA
|
Tunisia
|
TN
|
|
|
Peru
|
PE
|
Tonga
|
TO
|
|
|
Polinezia Franceză
|
PF
|
Turcia
|
TR
|
|
|
Papua Noua Guinee
|
PG
|
Trinidad şi Tobago
|
TT
|
|
|
Filipine
|
PH
|
Tuvalu
|
TV
|
|
|
Pakistan
|
PK
|
Taiwan
|
TW
|
|
|
Polonia
|
PL
|
Tanzania
|
TZ
|
|
|
Saint Pierre şi Miquelon
|
PM
|
Ucraina
|
UA
|
|
|
Pitcairn
|
PN
|
Uganda
|
UG
|
|
|
Fâşia Gaza şi Teritoriile de Vest
|
PS
|
Teritorii SUA din depărtare
|
UM
|
|
|
Portugalia
|
PT
|
Statele Unite ale Americii
|
US
|
|
|
Palau
|
PW
|
Uruguay
|
UY
|
|
|
Paraguay
|
PY
|
Uzbekistan
|
UZ
|
|
|
Qatar
|
QA
|
Vatican
|
VA
|
|
|
România
|
RO
|
Saint Vincent si Grenadinele
|
VC
|
|
|
Federaţia Rusă
|
RU
|
Venezuela
|
VE
|
|
|
Tabelul nr. 3
Relaţia dintre valoarea facturată şi valoarea
statistică în Declaraţia statistică Intrastat
Flux: expedieri de bunuri
Termeni de livrare
|
Valoare facturată
|
Valoare statistică
|
Relaţia
|
EXW
|
Valoarea facturată EXW - valoarea bunurilor la poarta fabricii
|
Valoarea facturată EXW, la care se adaugă cheltuielile de
transport şi asigurare pe parcurs intern, respectiv de la locul livrării până
la frontiera externă a României
|
VS>VF
|
FCA
|
Valoarea facturată FCA- include, pe
lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la vamă
|
Valoarea facturată FCA, la care se adaugă cheltuielile de
transport şi asigurare pe parcurs intern, respectiv de la locul livrării până
la frontiera externă a României
|
VS>VF
|
FAS
|
Valoarea facturată FAS - include, pe lângă valoarea bunurilor,
cheltuielile de transport până la chei
|
Valoarea facturată FAS, la care se adaugă cheltuielile
de încărcare pentru trecerea graniţei - nivel balustradă/chei -
|
VS>VF
|
FOB
|
Valoarea facturată FOB - include, pe lângă valoarea bunurilor,
toate cheltuielile până la depozitarea bunului pe vapor
|
Valoarea facturată FOB
|
VS=VF/ VS>VF
|
CFR
|
Valoarea facturată CFR - include, pe lângă valoarea bunurilor,
cheltuielile de transport până la destinaţie; nu include cheltuielile de
asigurare
|
Valoarea facturată CFR, din care se scad cheltuielile
de transport şi asigurare pe parcurs extern, respectiv de la
frontiera externă a României până la locul de destinaţie
|
VS<VF
|
CIF
|
Valoarea facturată CIF - include, pe lângă valoarea bunurilor,
şi cheltuielile de transport şi asigurare până la destinaţie
|
Valoarea facturată CIF, din care se scad cheltuielile de
transport pe parcurs extern, respectiv de la frontiera externă a
României până la locul de destinaţie
|
VS<VF
|
CPT
|
Valoarea facturată CPT - include, pe lângă valoarea bunurilor,
toate cheltuielile până la poarta importatorului
|
Valoarea facturată CPT, din care se scad
cheltuielile de transport pe parcurs extern, respectiv de la
frontiera externă a României până la locul de destinaţie
|
VS<VF
|
CIP
|
Valoarea facturată CIP - include, pe lângă valoarea bunurilor,
toate cheltuielile de transport şi asigurare până la poarta importatorului
|
Valoarea facturată CIP, din care se scad
cheltuielile de transport pe parcurs extern, respectiv de la
frontiera externă a României până la locul de destinaţie
|
VS<VF
|
DAF
|
Valoarea facturată DAF - include, pe lângă valoarea bunurilor,
toate cheltuielile de transport până la frontiera convenită
|
Valoarea facturată DAF
|
VS=VF/ VS<VF
|
DES
|
Valoarea facturată DES - reprezintă valoarea bunurilor la bordul
vasului, în portul de destinaţie
|
Valoarea facturată DES, din care se scad cheltuielile
de transport şi asigurare pe parcurs extern, respectiv de la
frontiera externă a României până la locul de destinaţie
|
VS<VF
|
Termeni de livrare
|
Valoare facturată
|
Valoare statistică
|
Relaţia
|
DEQ
|
Valoarea facturată DEQ - reprezintă valoarea bunurilor descărcate
pe chei, cu taxe vamale plătite
|
Valoarea facturată DEQ, din care se scad cheltuielile de
descărcare şi taxele vamale
|
VS<VF
|
DDU
|
Valoarea facturată DDU - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la
cumpărător, cu taxe vamale neplătite
|
Valoarea facturată DDU, din care se scad cheltuielile de
transport şi asigurare pe parcurs extern, respectiv de la frontiera externă a
României până la locul de destinaţie
|
VS<VF
|
DDP
|
Valoarea facturată DDP - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la
cumpărător, cu taxe vamale plătite
|
Valoarea facturată DDP, din care se scad cheltuielile de
transport şi asigurare pe parcurs extern, precum şi taxele vamale
|
VS<VF
|
Flux: introduceri de bunuri
Termeni de livrare
|
Valoare facturată
|
Valoare statistică
|
Relaţia
|
EXW
|
Valoarea facturată EXW - valoarea
bunurilor la poarta fabricii
|
Valoarea facturată EXW, la care se adaugă cheltuielile de
transport şi asigurare pe parcurs extern, respectiv de la locul livrării
până la frontiera externă a României
|
VS>VF
|
FCA
|
Valoara facturată FCA - include, pe lângă valoarea bunurilor,
cheltuielile de transport până la vamă
|
Valoarea facturată FCA, la care se adaugă cheltuielile de
transport şi asigurare pe parcurs extern, respectiv de la locul livrării
până la frontiera externă a României
|
VS>VF
|
FAS
|
Valoarea facturată FAS - include, pe lângă valoarea bunurilor,
cheltuielile de transport până la chei
|
Valoarea facturată FAS, la care se adaugă cheltuielile
de încărcare pentru trecerea graniţei - nivel balustradă/chei -
|
VS>VF
|
FOB
|
Valoarea facturată FOB - include, pe
lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile până la depozitarea bunului
pe vapor
|
Valoare FOB
|
VS > VF/ VS = VF
|
CFR
|
Valoarea facturată CFR - include, pe lângă valoarea bunurilor,
cheltuielile de transport până la destinaţie; nu include cheltuielile de
asigurare
|
Valoarea facturată CFR, din care se scad cheltuielile
de transport şi asigurare pe parcurs intern, respectiv de la
frontiera externă a României până la locul de destinaţie
|
VS<VF
|
CIF
|
Valoarea facturată CIF - include, pe
lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport şi asigurare până la
destinaţie
|
Valoarea facturată CIF, din care se scad
cheltuielile de transport pe parcurs intern, respectiv de la
frontiera externă a României până la locul de destinaţie
|
VS < VF/ VS = VF
|
CPT
|
Valoarea facturată CPT - include, pe lângă valoarea bunurilor,
toate cheltuielile până la poarta importatorului
|
Valoarea facturată CPT, din care se scad
cheltuielile de transport pe parcurs intern, respectiv de la
frontiera externă a României până la locul de destinaţie
|
VS<VF
|
CIP
|
Valoarea facturată CIP - include, pe lângă valoarea bunurilor,
toate cheltuielile de transport şi asigurare până la poarta importatorului
|
Valoarea facturată CIP, din
care se scad cheltuielile de transport pe parcurs intern,
respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinaţie
|
VS<VF
|
DAF
|
Valoarea facturată DAF - include, pe lângă valoarea bunurilor,
toate cheltuielile de transport până la frontiera convenită
|
Valoarea facturată DAF
|
VS=VF/ VS>VF
|
DES
|
Valoarea facturată DES - reprezintă valoarea bunurilor la bordul
vasului, în portul de destinaţie
|
Valoarea facturată DES, din care se scad cheltuielile
de transport şi asigurare pe parcurs intern, respectiv de la
frontiera externă a României până la locul de destinaţie
|
VS<VF
|
Termeni de livrare
|
Valoare facturată
|
Valoare statistică
|
Relaţia
|
DEQ
|
Valoarea facturată DEQ - reprezintă valoarea bunurilor descărcate
pe chei, cu taxe vamale plătite
|
Valoarea facturată DEQ, din care se scad cheltuielile de
descărcare şi taxele vamale
|
VS<VF
|
DDU
|
Valoarea facturată DDU - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la
cumpărător, cu taxe vamale neplătite
|
Valoarea facturată DDU, din care se scad
cheltuielile de transport şi asigurare pe parcurs intern, respectiv de la
frontiera externă a României până la locul de destinaţie
|
VS<VF
|
DDP
|
Valoarea facturată DDP - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la
cumpărător, cu taxe vamale plătite
|
Valoarea facturată DDP, din care se scad cheltuielile de
transport şi asigurare pe parcurs intern, precum şi taxele vamale
|
VS<VF
|
Tabelul nr. 4
Lista unităţilor de măsură suplimentare
Abreviere
|
Denumire unitate de măsură
|
m
|
Metru
|
m2
|
Metru pătrat
|
I
|
Litru
|
m3
|
Metru cub
|
1.000 l
|
1.000 litri
|
c/k
|
Carate - 1 carat metric a 2 x 104 kg
|
G
|
Gram
|
GT
|
Tonaj brut
|
ct/l
|
Capacitatea de încărcare în tone metrice
|
1.000 kWh
|
1.000 kilowatt oră
|
gi F/s
|
Gram izotopi fisionabili
|
1.000 m3
|
1.000 metri cubi
|
pa
|
Număr de perechi
|
p/st
|
Număr de bucăţi
|
100 p/st
|
100 bucăţi
|
1.000 p/st
|
1.000 bucăţi
|
1 alc. 100%
|
Litru de alcool pur - 100%
|
kg 90% sdt.
|
Kilogram de substanţă uscată 90%
|
ce/el
|
Număr de elemente
|
kg K20
|
Kilogram de oxid de potasiu
|
kg KOH
|
Kilogram de hidroxid de potasiu - potasă
caustică
|
kg N
|
Kilogram de azot
|
kg NaOH
|
Kilogram de hidroxid de sodiu - sodă caustică
|
kg P2O5
|
Kilogram de pentoxid de fosfor - anhidridă fosforică
|
kg U
|
Kilogram de uraniu
|
kg C5H14C1NO
|
Kilogram de clorură de colină
|
kg H202
|
Kilogram de peroxid de hidrogen
|
kg met. am.
|
Kilogram de metilamină
|
kg/net eda
|
Kilogram greutate netă a produsului scurs
|
TJ
|
Terajoule - putere calorică superioară
|
Tabelul nr. 5
Codificarea naturii tranzacţiei
Coloana A
|
Coloana B
|
Cod
|
1. Schimburi de bunuri care implică
transferul efectiv sau intenţionat al dreptului de proprietate contra
unei compensaţii financiare sau de altă natură. Excepţie fac schimburile
înregistrate sub codurile 2, 7 şi 8 (a) (b) (c).
|
1. Achiziţie/vânzare definitivă (b)
2. Livrare pentru vânzare la vedere sau cu testare, pentru
consignaţie sau prin intermediul unui agent comisionar
3. Comerţ barter - compensaţie în natură
4. Achiziţii ale persoanelor particulare
5. Leasing financiar- închiriere-achiziţie (c)
|
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
|
2. Returnări de bunuri după înregistrarea operaţiunii iniţiale
sub codul 1 (d);
înlocuirea bunurilor în mod gratuit (d).
|
1. Returnări de bunuri
2. Inlocuirea bunurilor returnate
3. Inlocuirea - de exemplu, sub garanţie - a bunurilor care nu au fost returnate
|
2.1
2.2
2.3
|
3. Schimburi de bunuri, netemporare, care implică transferul de
proprietate fără compensaţie financiară sau de altă natură
|
1. Bunuri furnizate în cadrul programelor de ajutor finanţate
parţial sau în totalitate de Comunitatea Europeană
2. Alte ajutoare guvernamentale
3. Alte ajutoare - persoane particulare, organizaţii
neguvernamentale
4. Altele
|
3.1
3.2
3.3
3.4
|
4. Schimburi de bunuri în scopul prelucrării pe bază de contract
(e), cu excepţia
celor înregistrate sub codul 7
|
|
4
|
5. Schimburi de bunuri după prelucrare pe bază de contract (e), cu excepţia celor înregistrate
sub codul 7
|
|
5
|
6. Schimburi de bunuri particulare codificate pentru scopuri
naţionale (f)
|
|
6
|
7. Schimburi de bunuri în cadrul unui program
comun de apărare sau al unui alt program interguvernamental de producţie
|
|
7
|
8. Furnizarea de materiale şi echipamente în cadrul unui contract
general de construcţie sau construcţii civile (a)
|
|
8
|
9. Alte schimburi de bunuri
|
|
9
|
(a) Sub acest cod sunt înregistrate majoritatea expedierilor şi introducerilor
intracomunitare de bunuri, adică schimburi de bunuri în cadrul cărora dreptul
de proprietate este transferat de la un rezident către un nonrezident contra
unei compensaţii financiare sau de altă natură.
Acest cod se aplică şi pentru schimburile de bunuri
între unităţi ale aceleiaşi întreprinderi ori ale aceluiaşi grup de
întreprinderi sau pentru mişcările de bunuri de la /către centre de
distribuţie, chiar dacă nu există o compensaţie financiară imediată.
(b) Inclusiv piese
de schimb şi alte bunuri pentru înlocuire, contra unei compensaţii financiare.
(c) Inclusiv
leasing financiar: ratele de leasing sunt calculate în aşa fel încât să acopere
în întregime sau aproape în întregime valoarea bunurilor. Riscurile şi
beneficiile dreptului de proprietate sunt transferate concesionarului. La
sfârşitul contractului, concesionarul devine proprietarul legal al bunurilor.
(d) Returnarea şi
înlocuirea de bunuri înregistrate iniţial sub codurile 3-9 din coloana A trebuie
înregistrate sub aceleaşi coduri iniţiale.
(e) Prelucrarea
cuprinde operaţiuni de transformare, construire, asamblare, mărire, renovare
etc, în scopul producerii unui articol nou sau îmbunătăţit substanţial. Acest
lucru nu presupune neapărat o modificare în clasificarea produsului.
Activităţile de prelucrare pe contul propriu al celui care realizează
prelucrarea nu sunt incluse la acest cod, fiind necesară înregistrarea lor la
codul 1 din coloana A.
Bunurile pentru sau după prelucrare trebuie să fie
înregistrate drept introduceri sau expedieri.
Lucrările de reparaţie nu trebuie înregistrate. O
reparaţie presupune restaurarea bunurilor, readucerea lor la condiţia sau la
starea de funcţionare iniţială. Obiectivul operaţiunii este strict acela de a
menţine bunurile în stare bună de funcţionare; aceasta poate reprezenta
reconstruiri sau îmbunătăţiri, dar nu modifică în niciun fel natura produsului.
Bunurile pentru şi după reparaţie sunt excluse din
statisticile de comerţ cu bunuri şi nu trebuie raportate în Declaraţia
statistică Intrastat.
(f) Acest cod nu are
aplicabilitate pentru sistemul statistic Intrastat.
(g) Pentru
schimburile de bunuri înregistrate la codul 8 din coloana A nu este necesar să
existe o facturare separată a bunurilor, ci numai o facturare pentru
totalitatea lucrărilor. In caz contrar, se foloseşte codul 1.
Tabelul nr. 6
Nomenclatorul termenilor de livrare INCOTERMS
Semnificaţie
|
Locul de indicat, la cerere
|
Cod termen livrare
|
INCOTERMS ICC/ECE Geneva
|
EXW
|
Ex Works...
Franco uzină
|
Locaţia lucrărilor
|
FCA
|
Free Carrier... Franco la
transportator
|
Locul convenit
|
FAS
|
Free Along Ship...
Livrat în apropierea navei
|
Port de încărcare convenit
|
FOB
|
Free On Board... Franco
la bordul navei
|
Port de încărcare convenit
|
CFR
|
Cost and Freight...
Livrat în portul de destinaţie cu costuri şi cheltuieli de
transport
achitate
|
Port de destinaţie convenit
|
CIF
|
Cost, Insurance and Freight...
Livrat în portul de destinaţie cu cost, asigurare şi cheltuieli
de
transport achitate
|
Port de destinaţie convenit
|
CPT
|
Carriage Paid To...
Livrat la destinaţie cu cheltuielile de transport achitate
|
Loc de destinaţie convenit
|
CIP
|
Carriage and Insurance Paid
to...
Livrat la destinaţie cu cheltuielile de transport şi asigurare
achitate
|
Loc de destinaţie convenit
|
DAF
|
Delivered At Frontier... Livrat la frontieră
|
Loc de livrare la frontieră convenit
|
DES
|
Delivered Ex Ship...
Livrat la bordul navei la destinaţie
|
Port convenit de destinaţie
|
DEQ
|
Delivered Ex Quay...
Livrat franco la chei în portul de destinaţie
|
După acordare liber de vamă, port convenit
|
DDU
|
Delivered Duty Unpaid...
Livrat la destinaţie fără taxe vamale plătite
|
Locul convenit de destinaţie în ţara de sosire
|
DDP
|
Delivered Duty Paid...
Livrat la destinaţie cu taxe vamale plătite
|
Locul convenit de livrare în ţara de
sosire
|
XXX
|
Alţi termeni de livrare decât cei mai sus menţionaţi
|
|
Tabelul nr. 7
Nomenclatorul modurilor de transport
Cod
|
Descriere
|
1
|
Transport maritim
|
2
|
Transport feroviar
|
3
|
Transport rutier
|
4
|
Transport aerian
|
5
|
Transport poştal
|
7
|
Transport prin instalaţii de transport
fixe
|
8
|
Transport naval pe ape interne
|
9
|
Transport prin propulsie proprie - autopropulsie
|