ORDIN Nr. 7521
din 10 iulie 2006
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind realizarea supravegherii si controlului vamal ulterior
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 638 din 25 iulie 2006
In temeiul prevederilor art.
100 alin. (4) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, precum şi
ale art. 603 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 707/2006,
vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior, cuprinse în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Decizia directorului general al Direcţiei Generale a Vămilor
nr. 633/2001 pentru aprobarea Normelor tehnice privind realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 150 din 27 martie 2001.
Art. 3. - Direcţia supraveghere şi control vamal,
direcţiile regionale vamale şi structurile subordonate acestora vor duce la
îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Gelu Ştefan Diaconu
ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind realizarea supravegherii şi controlului
vamal ulterior
Dispoziţii generale
Art. 1. - Activitatea de supraveghere şi control vamal
ulterior se exercită de Autoritatea Naţională a Vămilor prin Direcţia
supraveghere şi control vamal şi prin structurile aflate în coordonarea
acesteia pe linie de specialitate din cadrul direcţiilor regionale vamale,
respectiv serviciile de supraveghere şi control vamal şi birourile vamale.
Art. 2. - Direcţia supraveghere şi control vamal şi
structurile desemnate din cadrul direcţiilor regionale vamale prin regulamentul
de organizare şi funcţionare reprezintă aparatul de control specializat în
prevenirea, constatarea şi sancţionarea fraudelor la reglementările vamale şi
la alte dispoziţii legale, prin:
a) acţiuni de supraveghere vamală desfăşurate pentru
asigurarea respectării reglementărilor vamale sau a altor dispoziţii aplicabile
mărfurilor aflate sub supraveghere vamală;
b) acte specifice de reverificare a declaraţiilor sau de control ulterior, efectuate pentru aplicarea
corectă a reglementărilor vamale şi a altor dispoziţii legale privind intrarea,
ieşirea, tranzitul, transferul şi destinaţia finală ale mărfurilor care circulă
între teritoriul vamal al României şi alte ţări, inclusiv staţionarea
mărfurilor care nu au statutul de mărfuri româneşti.
Art. 3. - (1) Personalul Direcţiei supraveghere şi
control vamal are competenţa de control pe întreg teritoriul vamal al României,
iar pentru structurile corespondente din cadrul direcţiilor regionale vamale
competenţa teritorială este stabilită de Autoritatea Naţională a Vămilor.
(2) In cazul misiunilor sau acţiunilor de control,
investigaţii, supraveghere, cercetare operativă sau însoţire, care nu suferă
amânare, personalul serviciilor supraveghere şi control vamal din cadrul
direcţiilor regionale vamale poate acţiona şi în afara razei teritoriale de
competenţă, pe baza unei cereri motivate a şefului de serviciu sau a
directorului direcţiei regionale vamale, aprobată de directorul Direcţiei
supraveghere şi control vamal sau din dispoziţia acestuia.
Art. 4. - Controlul se efectuează cu prioritate la
persoanele definite la art. 4 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al
României şi, în funcţie de constatări şi necesităţi, se extinde şi la birourile
vamale.
Art. 5. - In exercitarea atribuţiilor legale,
personalul vamal din cadrul Direcţiei supraveghere şi control vamal, din
serviciile supraveghere şi control vamal sau din birourile vamale constată şi
sancţionează potrivit legii abaterile de la reglementările vamale şi de la alte
dispoziţii legale şi este învestit cu exerciţiul autorităţii publice.
Programarea şi organizarea activităţilor
Art. 6. - Activitatea de supraveghere şi control vamal
ulterior se organizează şi se desfăşoară în baza unor programe anuale şi
trimestriale de activitate, aprobate de conducerea Autorităţii Naţionale a
Vămilor.
Art. 7. - Obiectivele naţionale prioritate în domeniul
supravegherii şi controlului vamal ulterior sunt stabilite prin Planul naţional
anual de acţiune şi control.
Art. 8. - Controalele vamale programate sunt stabilite
prin programe de activitate trimestriale la nivel regional, pe baza
obiectivelor Planului naţional anual de acţiune şi control.
Art. 9. - Direcţia supraveghere şi control vamal
elaborează proiectul Planului naţional anual de acţiune şi control până la
începutul lunii septembrie, în vederea aprobării de către conducerea Autorităţii
Naţionale a Vămilor până la sfârşitul lunii septembrie, pentru a fi pus în
aplicare cu data de 1 ianuarie a anului următor.
Art. 10. - La elaborarea proiectului prevăzut la art. 9
se au în vedere obiectivele naţionale prioritare stabilite de conducerea
Ministerului Finanţelor Publice, a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
şi a Autorităţii Naţionale a Vămilor, propunerile aparatului propriu al
Direcţiei supraveghere şi control vamal, ale serviciilor supraveghere şi
control vamal şi birourilor vamale, ale altor direcţii şi servicii din
structura centrală sau teritorială a Autorităţii Naţionale a Vămilor,
sesizările primite din partea altor instituţii în cadrul activităţii de
cooperare interinstituţională, privind existenţa unor fenomene de fraudă
vamală, sau informaţiile şi datele primite în cadrul cooperării şi asistenţei
mutuale internaţionale în domeniul vamal. Obiectivele prioritare trebuie să
cuprindă şi obiectivele prevăzute în angajamentele asumate în cadrul procesului
de pregătire în vederea aderării la Uniunea Europeană sau postaderare.
Art. 11. - La identificarea şi stabilirea obiectivelor
se vor utiliza datele şi informaţiile vamale, precum şi analiza de risc.
Art. 12. - Direcţiile regionale vamale înaintează
propunerile pentru proiectul Planului naţional anual de acţiune şi control la
Direcţia supraveghere şi control vamal până la sfârşitul lunii iulie a anului
în curs pentru anul următor. Aceste propuneri sunt elaborate de serviciile de
supraveghere şi control vamal şi se avizează de directorul executiv al
direcţiei regionale vamale.
Art. 13. - Direcţia supraveghere şi control vamal
transmite, până la data de 10 a lunii octombrie, Planul naţional anual de
acţiune şi control aprobat pentru anul următor fiecărei direcţii regionale vamale.
Art. 14. - Programele de activitate trimestriale
regionale sunt aprobate de directorul executiv al
direcţiei regionale vamale până la data de 5 a ultimei luni din trimestrul în
curs pentru trimestrul următor. Propunerile privind programele de activitate
trimestriale sunt elaborate de şeful serviciului supraveghere şi control vamal,
în colaborare cu birourile vamale, până la data de întâi a ultimei luni din
trimestrul în curs pentru trimestrul următor. Aceste programe prevăd
obiectivele şi tematicile de control ce trebuie realizate pentru trimestrul
respectiv, precum şi persoanele care vor face obiectul controlului vamal
ulterior, în corelare cu resursele umane si materiale existente.Selecţia
persoanelor propuse a face obiectul controlului vamal ulterior se realizează
utilizându-se analiza de risc, precum şi alte categorii de informaţii
disponibile.
Art. 15. - (1) Programele de
activitate trimestriale regionale vor fi transmise spre avizare Direcţiei
supraveghere şi control vamal, până la data de 10 a ultimei luni din trimestrul
în curs pentru trimestrul următor.
(2) Direcţia supraveghere şi control vamal va analiza
şi va aviza programele de activitate, putând face modificări şi completări în
ceea ce priveşte sarcinile prioritare stabilite pentru trimestrul respectiv,
iar în urma aprobării de către conducerea Autorităţii Naţionale a Vămilor vor
fi restituite până pe data de 25 a lunii în care au fost trimise.
Art. 16. - Acţiunile de supraveghere şi control vamal
ulterior programate pentru direcţiile regionale vamale, care nu se pot realiza
în termenele stabilite prin program, vor fi reprogramate de către directorul
executiv al direcţiei regionale vamale în trimestrul următor, cu avizul
prealabil al conducerii Direcţiei supraveghere şi control vamal.
Art. 17. - Acţiunile de control solicitate de alte
instituţii în cadrul cooperării interinstituţionale se înscriu în programul de
activitate în mod direct, pe baza solicitării instituţiilor sau a propunerilor
altor direcţii din structura centrală ori teritorială a Autorităţii Naţionale a
Vămilor, după analizarea acestora din punctul de vedere al motivării legale şi
al capacităţii de soluţionare.
Art. 18. - Evidenţa acţiunilor de supraveghere şi
control vamal ulterior se va organiza potrivit regulilor stabilite de Direcţia
supraveghere şi control vamal.
Art. 19. - In situaţiile în care în efectuarea
controalelor tematice nu se pot respecta termenele stabilite prin program,
directorul Direcţiei supraveghere şi control vamal, respectiv directorul
executiv al direcţiei regionale vamale, în cazuri motivate, poate dispune
prelungirea duratei acţiunii de control.
Art. 20. - Personalul vamal cu
sarcini de supraveghere şi control vamal ulterior va participa la începutul
fiecărei luni sau ori de câte ori este necesar la activitatea de pregătire
profesională continuă asupra reglementărilor vamale şi altor dispoziţii
aplicabile, precum şi de pregătire a acţiunilor de control pe baza tematicilor
şi obiectivelor de control, potrivit programului de activitate şi în
conformitate cu statutul personalului vamal.
Art. 21. - In cadrul activităţilor de pregătire a
acţiunilor de control, echipa de control, pentru aplicarea uniformă şi
nediscriminatorie a reglementărilor vamale şi altor dispoziţii legale, poate
solicita prin şeful compartimentului de control punctul de vedere al
direcţiilor şi compartimentelor de specialitate din cadrul autorităţii vamale
sau al altor instituţii şi autorităţi.
Art. 22. - Echipa de control vamal este formată de
regulă din două persoane sau dintr-un echipaj mobil şi este propusă de şeful de
compartiment şi aprobată de directorul Direcţiei supraveghere şi control vamal,
de şeful serviciului supraveghere şi control vamal sau de şeful biroului vamal,
după caz.
Art. 23. - Inainte de începerea controlului membrii echipei
de control analizează datele existente în baza de date naţională, regională,
respectiv locală, şi le corelează cu celelalte informaţii disponibile referitoare la activitatea
persoanei fizice sau juridice ce urmează să fie controlată. De asemenea, sunt
studiate reglementările vamale şi dispoziţiile legale aplicabile declaraţiilor
sau activităţii specifice ce urmează să fie controlată.
Art. 24. - Controalele vamale ulterioare programate sau
inopinate se execută în baza ordinului de control/misiune, al cărui model este
prezentat în anexa nr. 1, semnat de directorul Direcţiei supraveghere şi
control vamal sau, după caz, de directorul executiv al direcţiei regionale
vamale, de şeful serviciului de supraveghere şi control vamal sau de şeful
biroului vamal, potrivit competenţelor.
Art. 25. - Controalele vamale ulterioare programate se
realizează, de regulă, cu înştiinţarea prealabilă a persoanei stabilite în
România, cu scopul de a nu-i perturba activitatea curentă şi pentru ca aceasta
să fie în măsură de a pune la dispoziţie membrilor echipei de control vamal
ulterior un spaţiu adecvat şi registrele, evidenţele financiar-contabile sau
înscrisurile, inclusiv cele pe suport informatic, care au legătură directă ori
indirectă cu mărfurile şi cu bunurile ce fac obiectul schimbului între aceasta
şi cetăţeni sau companii din alte ţări, de a permite accesul la spaţiile de
depozitare a mărfurilor şi bunurilor, asigurând prezenţa persoanelor competente
să pună la dispoziţie datele şi informaţiile pe care le deţin referitoare la
acele mărfuri şi bunuri.
Art. 26. - (1) Inştiinţarea prealabilă a persoanei se
realizează prin comunicarea în scris, de regulă cu 15 zile înainte de iniţierea
controlului vamal ulterior programat, a unui aviz de control vamal ulterior, al
cărui model este prevăzut în anexa nr. 2.
(2) Acest document va cuprinde în mod obligatoriu, pe
lângă elementele de identificare a membrilor echipei de control şi a persoanei
controlate, temeiul juridic al controlului, data de începere a controlului
vamal ulterior, perioada ce urmează să fie controlată şi posibilitatea de a
solicita amânarea datei de începere a acţiunii de control vamal ulterior
respective.
Art. 27. - Persoana în cauză poate solicita, în scris,
autorităţii vamale din care fac parte membrii echipei de control vamal ulterior
amânarea datei de începere a controlului o singură dată, pentru motive
justificate. Amânarea nu poate depăşi 30 de zile.
Art. 28. - Comunicarea avizului de control nu este
obligatorie în cazul controalelor vamale inopinate, al controalelor care se
desfăşoară pe baza documentelor de care dispune autoritatea vamală, al
controalelor periodice prevăzute prin reglementări vamale, când solicitarea de
control este făcută de persoana respectivă sau în cazul unor acţiuni de
realizat ca urmare a solicitării unor autorităţi, potrivit legii.
Forme, proceduri şi metode de control
Art. 29. - Acţiunile de control
se pot desfăşura în următoarele forme:
a) control general, care reprezintă activitatea de
verificare a tuturor operaţiunilor vamale pentru o perioadă determinată;
b) control parţial, care reprezintă activitatea de
verificare a uneia sau mai multor operaţiuni vamale pentru o perioadă
determinată.
In cazuri motivate, în scopul aplicării corecte şi
unitare a reglementărilor vamale şi a altor dispoziţii legale, controlul se
poate extinde asupra tuturor operaţiunilor vamale.
Art. 30. - (1) In realizarea
atribuţiilor, compartimentele de supraveghere şi control vamal ulterior pot
aplica următoarele proceduri de control:
a) controlul inopinat, care constă în activitatea de
verificare faptică şi documentară, în principal ca urmare a unei sesizări sau
unor indicii cu privire la existenţa unor fapte de încălcare a reglementărilor
vamale sau a altor dispoziţii aplicabile, fără înştiinţarea prealabilă a
persoanei controlate;
b) controlul încrucişat, care constă în verificarea
documentelor şi operaţiunilor în corelaţie cu cele deţinute de alte persoane;
controlul încrucişat poate fi şi inopinat.
(2) La finalizarea controlului inopinat sau încrucişat
se încheie notă de constatare sau proces-verbal de control, după caz.
Art. 31. - In realizarea acţiunilor de supraveghere şi
control vamal ulterior se pot aplica următoarele metode de control:
a) controlul prin sondaj, care constă în activitatea
de verificare selectivă a documentelor şi operaţiunilor semnificative;
b) controlul electronic, care constă în activitatea
de verificare a contabilităţii şi a resurselor acesteia, prelucrate în mediu
electronic, utilizându-se metodele de analiză, evaluare şi testare asistate de
instrumente informatice specializate.
Art. 32. - Utilizarea procedurilor şi metodelor de
control se poate face individual sau combinat, în funcţie de scopul,
obiectivele, complexitatea, dificultăţile, specificul activităţii desfăşurate
şi de perioada controlului.
Art. 33. - Selectarea documentelor şi a operaţiunilor
semnificative se apreciază de organul de control şi va avea în vedere volumul,
valoarea şi ponderea lor în activitatea persoanei controlate.
Supravegherea şi controlul vamal ulterior executate
de birourile vamale
Art. 34. - (1) La
nivelul biroului vamal, supravegherea vamală se organizează de şeful biroului
vamal, pe baza unui plan de supraveghere vamală, care se avizează de şeful
serviciului supraveghere şi control vamal şi se aprobă de directorul executiv
al direcţiei regionale vamale.
(2) Acest plan va cuprinde atribuţiile, căile şi
mijloacele de realizare a supravegherii vamale de către biroul vamal, în
conformitate cu prevederile art. 587 - 588 din Regulamentul de aplicare a Codului
vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 707/2006.
Art. 35. - Reverificarea declaraţiilor
şi controlul vamal ulterior se realizează de biroul vamal printr-un
compartiment sau personal vamal desemnat în acest scop.
Art. 36. - Birourile vamale vor desfăşura activităţi de
control vamal ulterior în următoarele situaţii:
a) controalele vamale
ulterioare prevăzute în cazul utilizării procedurilor simplificate de vămuire
pentru prezentarea şi declararea mărfurilor;
b) controlul vamal ulterior al declaraţiilor vamale
pentru care s-a acordat liber de vamă fără efectuarea controlului vamal
documentar şi fizic;
c) reverificarea declaraţiilor depuse la biroul
vamal, pentru care se apreciază că dispoziţiile legale au fost aplicate pe baza
unor informaţii inexacte sau incomplete;
d) orice alte acţiuni necesare îndeplinirii
atribuţiilor stabilite prin reglementările vamale sau regulamentul de
organizare şi funcţionare;
e) alte acţiuni stabilite prin programele de activitate.
Art. 37. - Programarea activităţilor de supraveghere
şicontrol vamal ulterior, de către biroul vamal, se realizează în conformitate cu prezentele norme metodologice.
Realizarea activităţilor de supraveghere şi control
vamal cu echipaje mobile
Art. 38. - Pentru realizarea activităţilor de
supraveghere şi control vamal ulterior prin acţiuni inopinate de control,
Direcţia supraveghere şi control vamal, precum şi serviciile supraveghere şi
control vamal şi birourile vamale din cadrul direcţiilor regionale vamale pot
utiliza echipaje mobile.
Art. 39. - Activitatea acestora se programează pe baza
analizei de risc şi se desfăşoară în scopul asigurării respectării
reglementărilor vamale şi, când este cazul, a altor dispoziţii aplicabile
mărfurilor aflate sub supraveghere vamală, precum şi în orice alte situaţii
care impun prevenirea sau descoperirea unor fraude, potrivit competenţelor, prin mijloace operative de control.
Art. 40. - Echipajele mobile se dotează cu mijloace de
transport şi cu mijloace tehnice necesare efectuării controalelor vamale,
inclusiv controalelor fizice ale mărfurilor, în orice alte locaţii agreate de
autoritatea vamală. In realizarea controalelor echipajele mobile pot utiliza
câini dresaţi în descoperirea drogurilor sau a altor substanţe interzise.
Art. 41. - Echipajele mobile îşi desfăşoară activitatea
la limitele exterioare ale perimetrelor zonelor libere şi porturilor, în zona
specială de supraveghere vamală, pe căile de transport, precum şi în orice alte
locuri unde pot fi identificate mărfuri aflate sub supraveghere vamală sau
cărora trebuie ori li s-a acordat un regim vamal.
Art. 42. - Echipajele mobile sunt
identificabile prin dotări şi însemne specifice.
Realizarea controalelor de supraveghere vamală sau
control vamal ulterior
Art. 43. - La începerea oricărei acţiuni de control ce
priveşte activitatea de supraveghere vamală sau control vamal ulterior, membrii
echipei de control sunt obligaţi să prezinte persoanei controlate legitimaţia
de serviciu şi ordinul de control/misiune. Inceperea controlului trebuie
consemnată în registrul unic de control, potrivit legii.
Art. 44. - Controalele vamale ulterioare se realizează, de regulă, la domiciliul sau reşedinţa persoanei
fizice, cu acordul acesteia, la sediul social, sediul central sau sediul
permanent din România ori la domiciliul fiscal declarat al persoanei juridice
şi, în funcţie de necesităţi, se poate extinde şi la punctele de lucru,
locurile ori spaţiile de depozitare a mărfurilor şi bunurilor.
Art. 45. - In cazul în care nu există un spaţiu adecvat
pentru desfăşurarea controlului vamal ulterior, atunci această activitate se
poate desfăşura la sediile autorităţii vamale din care fac parte membrii
echipei de control sau în locurile stabilite de echipa de control, conform
reglementărilor vamale ori altor dispoziţii legale.
Art. 46. - Acţiunile de control pentru realizarea
supravegherii şi controlului vamal ulterior se desfăşoară, de regulă, în timpul
programului de lucru al persoanelor. Controlul se poate desfăşura şi în afara
programului de lucru, cu acordul scris al acestora şi cu aprobarea şefului
organului de control.
Art. 47. - Acţiunile de control inopinat pentru
realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior se pot desfăşura şi în
afara programului de lucru al persoanei controlate, atunci când se apreciază că
există indicii temeinice privind încercarea de sustragere sau sustragerea de la
supravegherea vamală ori de la controlul vamal al mărfurilor ori de sustragere
sau distrugere a documentelor necesare efectuării controlului vamal.
Art. 48. - Membrii echipei de control pot solicita în
scris prezenţa persoanei fizice ori a reprezentantului legal al persoanei
juridice sau a oricăror alte persoane care au legătură directă ori indirectă cu
operaţiunile ce fac obiectul schimbului internaţional de mărfuri sau bunuri la
sediul lor, pentru a furniza documente, informaţii şi lămuriri necesare pe
parcursul verificărilor. Această solicitare va cuprinde în mod obligatoriu:
baza legală, scopul, documentele, precum şi data, ora şi locul prezentării.
Art. 49. - Pe parcursul desfăşurării controlului vamal
ulterior, membrii echipei de control pot extinde controlul la sediul oricăror
alte persoane care au legătură directă sau indirectă cu operaţiunile ce fac
obiectul schimbului internaţional de mărfuri ori bunuri sau al oricărei alte
persoane care se află în posesia unor acte ori care deţine informaţii în
legătură cu acestea. Acest control se va efectua pe
baza unui alt ordin de control/misiune.
Art. 50. - In cadrul acţiunilor de control pentru
realizarea supravegherii vamale membrii echipei de control pot extinde
desfăşurarea acţiunilor de control pentru asigurarea respectării
reglementărilor vamale şi, când este cazul, a altor dispoziţii aplicabile
mărfurilor aflate sub supraveghere vamală.
Art. 51. - In timpul desfăşurării acţiunilor de control
pentru realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior, membrii echipei
de control pot încheia înainte de finalizarea controlului acte intermediare de
control, cum sunt nota de constatare şi procesul-verbal intermediar.
Art. 52. - In scopul determinării modului de aplicare a
reglementărilor vamale sau a altor dispoziţii legale în cadrul acţiunilor de
control, membrii echipei de control pot proceda la prelevarea de mostre în
vederea efectuării expertizelor de laborator, cu respectarea normelor
metodologice aprobate de Autoritatea Naţională a Vămilor.
Art. 53. - (1) In situaţiile în
care există indicii că în locurile de producţie, depozitare, comercializare sau
în mijloacele de transport se
găsesc mărfuri pentru care nu s-au respectat reglementările vamale ori alte
dispoziţii aplicabile, iar acţiunea de control nu poate fi finalizată, urmând a
fi continuată în ziua lucrătoare următoare, mărfurile în cauză vor fi sigilate
întocmindu-se „Procesul-verbal de sigilare/desigilare". Modelul
procesului-verbal de sigilare/desigilare, instrucţiunile de completare şi
utilizare sunt prezentate în anexa nr. 3.
(2) Acest document se poate utiliza şi în situaţia în
care există posibilitatea ca documentele şi actele necesare controlului vamal
să fie sustrase, distruse ori în care nu se poate face un inventar al
documentelor în vederea reţinerii acestora.
Art. 54. - Organul de control are dreptul să reţină, în
scopul protejării ori evitării distrugerii, documente, acte, înscrisuri,
registre şi documente financiar-contabile sau orice element material care face
dovada stabilirii, înregistrării şi achitării obligaţiilor rezultate din
raporturile juridice cu autoritatea vamală de către persoanele ale căror
declaraţii vamale sunt verificate sau în legătură cu mărfuri aflate sub
supraveghere vamală, pe o perioadă de maximum 30 de zile.
Art. 55. - Dovada reţinerii
documentelor o constituie Procesul-verbal de ridicare/restituire de înscrisuri,
al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4, întocmit de organul de control în
care sunt specificate toate elementele necesare individualizării probei sau
dovezii respective, precum şi menţiunea că acestea au fost reţinute, potrivit
dispoziţiilor legale, de către organul de control vamal. Actul se întocmeşte în
două exemplare şi va fi semnat de organul de control şi de reprezentantul
entităţii controlate, un exemplar comunicându-se
acestuia. La restituirea acestor documente se va proceda în mod similar.
Art. 56. - In cazul în care pentru stabilirea situaţiei
vamale sau de altă natură, potrivit dispoziţiilor legale, titularul
declaraţiilor vamale sau reprezentantul legal al acestuia pune la dispoziţie
organului de control înscrisuri sau alte documente, în original, acestea vor fi
înapoiate persoanei în cauză, păstrându-se în copie la procesul-verbal de
control numai înscrisurile relevante.
Art. 57. - (1) Pentru clarificarea
aspectelor de natură vamală, membrii echipei de control pot solicita oricărei
persoane care are legătură directă sau indirectă cu operaţiunile ce fac
obiectul schimbului internaţional de mărfuri sau de bunuri realizat de persoana
fizică ori juridică română controlată sau care se află în posesia unor acte ori
care deţine informaţii în legătură cu acestea note explicative conform
modelului prezentat în anexa nr. 5, sub formă de întrebări care să fie
utilizate la finalizarea controlului vamal ulterior. Membrii echipei de control
vor analiza răspunsurile primite, iar concluziile desprinse vor fi avute în
vedere la fundamentarea constatărilor controlului vamal.
(2) Dacă cei în cauză refuză să dea notă explicativă
sau să răspundă la unele întrebări, membrii echipei de control vor formula
întrebările printr-o adresă scrisă, stabilind un termen de până la 3 zile
lucrătoare de primire a răspunsului.
(3) In cazul în care nu se primeşte răspuns în termenul
stabilit, membrii echipei de control consemnează refuzul în procesul-verbal de
control, anexează o copie de pe adresă la acesta şi aplică sancţiunile
prevăzute de lege.
Art. 58. - (1) In cazuri temeinic justificate,
determinate de necesitatea unor constatări la punctele de lucru sau la spaţiile
de depozitare a mărfurilor ori bunurilor situate în raza de competenţă a altei
direcţii regionale vamale, membrii echipei de control pot solicita realizarea
acestora de către o altă echipă de control din raza de competenţă a acelei
direcţii regionale vamale sau pot solicita delegarea de competenţă.
(2) Două exemplare originale ale actelor intermediare
încheiate şi anexele acestora sau, după caz, ale notelor explicative sunt
transmise în original direcţiei regionale vamale solicitante şi sunt folosite
pentru fundamentarea constatărilor din procesul-verbal de control. Aceste
constatări au aceeaşi semnificaţie ca şi propriile constatări.
Art. 59. - In cazurile temeinic justificate, în care
pentru finalizarea controlului vamal ulterior sunt necesare date şi documente
ce pot fi obţinute de la alte administraţii vamale, în baza acordurilor şi
convenţiilor de cooperare vamală, membrii echipei de control pot propune
iniţierea unei cereri de asistenţă prin Direcţia supraveghere şi control vamal.
Pentru declaraţiile în care există o asemenea cerere de asistenţă vamală sau de
altă natură, necesară determinării stării de fapt, controlul vamal ulterior se
va finaliza la primirea răspunsului de la instituţiile solicitate.
Art. 60. - Documentele obţinute în baza acordurilor sau
convenţiilor internaţionale trimise de administraţiile vamale ale altor state
sau cele obţinute în baza recomandării Consiliului de Cooperare Vamală din
cadrul Organizaţiei Mondiale a Vămilor pot constitui mijloace de probă pentru
determinarea stării de fapt.
Art. 61. - In cazul acţiunilor
de supraveghere şi control vamal ulterior, în care se apreciază că există
pericolul ca debitorul să se sustragă, să îşi ascundă ori să îşi risipească
patrimoniul, periclitând în mod considerabil colectarea, organul de control va
solicita directorului Direcţiei supraveghere şi control vamal, respectiv
directorului executiv al direcţiei regionale vamale, emiterea unei decizii
pentru instituirea de măsuri asigurătorii, în conformitate cu prevederile
capitolului VI „Măsuri
asigurătorii" al titlului VIII din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Intocmirea actelor de control
Art. 62. - Organele de control ale Direcţiei
supraveghere şi control vamal, respectiv ale serviciilor supraveghere şi
control vamal şi ale birourilor vamale din cadrul direcţiilor regionale vamale,
întocmesc, de regulă, următoarele acte de control:
a) proces-verbal de control;
b) proces-verbal intermediar;
c) proces-verbal de constatare
şi sancţionare a contravenţiilor;
d) notă de constatare;
e) notă unilaterală;
f) notă de prezentare;
g) decizie pentru regularizarea situaţiei.
Procesul-verbal de control
Art. 63. - (1) Procesul-verbal de control este un act
bilateral care se semnează de către organul de control
şi de persoana controlată sau de reprezentantul legal al persoanei, în cazul
controlului vamal al mărfurilor ori bunurilor. Conţinutul orientativ al
procesului-verbal de control este prezentat în anexa nr. 6.
(2) Procesul-verbal de
control trebuie să cuprindă motivele de fapt şi temeiul de drept în ceea ce priveşte
constatările şi măsurile dispuse de organul de control.
(3) Constatările din procesul-verbal de control
trebuie să fie proprii organelor de control, bazate pe date şi documente expuse
clar şi precis, eliminându-se orice elemente şi descrieri personale
neconcludente, care încarcă nejustificat conţinutul acestuia.
(4) Neregulile constatate se consemnează în mod
obligatoriu în procesul-verbal de control, precizându-se în mod concret actele
normative încălcate, respectiv articolul şi alineatul din acestea, cu
determinarea exactă a influenţelor în situaţiile în care s-a constatat naşterea
unei datorii vamale sau sume plătite în plus. Prin procesul-verbal de control
se stabilesc, de asemenea, diferenţe în plus sau în minus privind alte taxe şi
impozite datorate statului, în cadrul operaţiunilor vamale.
(5) In procesul-verbal de control se vor înscrie, la
fiecare neregulă constatată, măsurile luate operativ în timpul controlului, cu
menţionarea documentelor întocmite, sau măsurile ce vor fi luate în continuare
de persoanele controlate, cu indicarea termenelor de comunicare la Direcţia
supraveghere şi control vamal, la serviciile supraveghere şi control vamal sau
la birourile vamale, după caz.
(6) Persoana fizică sau reprezentantul legal al
persoanei juridice va fi informat pe parcursul desfăşurării controlului asupra
constatărilor rezultate din acesta.
(7) Procesul-verbal de control, semnat de organul de
control şi de persoanele controlate sau de
reprezentanţii legali ai acestora ori numai de organul de control, se
înregistrează la registratura organului de control, la încheierea controlului.
Procesul-verbal de control în care sunt consemnate fapte ce atrag răspunderea
materială sau penală, după caz, se semnează în mod obligatoriu şi de persoanele
făcute răspunzătoare, când acestea pot fi identificate în timpul controlului.
(8) In situaţiile în care controlul nu se efectuează
la sediul sau la domiciliul persoanei, când reverificarea declaraţiilor se
efectuează pe bază de documente aflate la dispoziţia autorităţii vamale sau
primite de la alte autorităţi ori persoane, potrivit dispoziţiilor legale,
precum şi atunci când se refuză semnarea procesului-verbal de control, acesta
se semnează înainte de comunicare numai de echipa de control. In aceste cazuri,
procesul-verbal de control poate fi adus la cunoştinţa şi, respectiv, comunicat
persoanei a cărei activitate a fost controlată, odată cu Decizia pentru
regularizarea situaţiei, prevăzută la art. 78.
(9) Data comunicării rezultatelor controlului este
considerată data semnării de primire de către persoana controlată sau de
reprezentantul său legal a procesului-verbal de control, în condiţiile art. 44
alin. (2) lit. a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, data înscrisă de poştă la remiterea
„confirmării de primire", în condiţiile art. 44 alin. (2) lit. c) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, sau data la care expiră termenul de 15 zile de la data afişării
anunţului publicitar, în condiţiile alin. (2) lit. d) şi alin. (3) ale art. 44
din ordonanţa menţionată mai sus.
(10) In cazul în care persoanele
care trebuie să semneze procesul-verbal de control au unele obiecţii asupra
constatărilor organelor de control, acestea vor fi clarificate şi soluţionate,
după caz, înainte de semnarea procesului-verbal de control. Dacă se menţin
obiecţiile, acestea vor fi prezentate în scris, odată cu semnarea
procesului-verbal de control.
Art. 64. - (1) La procesul-verbal de control se vor
anexa situaţii, tabele, acte, documente şi note explicative privind susţinerea
constatărilor. Tabelele sau situaţiile se întocmesc în cazurile în care este
necesară sintetizarea expunerii constatărilor în procesul-verbal de control.
Tabelele şi situaţiile anexate la procesul-verbal de control vor fi semnate de
organele de control şi de conducerea şi salariaţii persoanelor juridice
controlate, după caz.
(2) Documentele sau actele necesare pentru consemnarea
ori fundamentarea constatărilor se anexează, după necesităţi, în copie
certificată de organul de control şi de şeful compartimentului din care provin.
Acestea se anexează în original când sunt considerate a fi falsificate sau
nereale ori când există indicii că se va urmări sustragerea sau distrugerea
lor. In acest caz se lasă persoanelor şi birourilor vamale copii certificate de
persoanele în cauză şi de organele de control.
Art. 65. - (1) In conformitate
cu prevederile art. 57, pentru clarificarea cauzelor şi împrejurărilor care au
condus la nerespectarea prevederilor legale, organele de control pot solicita
explicaţii scrise persoanelor care se fac vinovate de abaterile constatate şi
consemnate în procesul-verbal de control şi pot fi stabilite anumite răspunderi
în sarcina acestora, potrivit legii. Explicaţii scrise sub formă de notă
explicativă pot fi solicitate şi altor persoane terţe care pot să contribuie la
clarificarea problemelor aflate în control.
(2) Notele explicative se pot lua în orice etapă a
controlului, ori de câte ori acestea sunt necesare pentru clarificarea şi
definitivarea constatărilor, cu condiţia ca organele de control să fie în
măsură să pună întrebări precise şi să combată eventualele răspunsuri
necorespunzătoare. Organele de control vor analiza răspunsurile primite, iar
concluziile desprinse din analiză vor fi avute în vedere la întocmirea
procesului-verbal de control.
Art. 66. - In cazul efectuării controlului prin
inventariere, la procesul-verbal de control se anexează listele de inventariere, precum şi
declaraţiile gestionarilor luate cu ocazia inventarierii.
Art. 67. - Pentru constatările privind săvârşirea unor
fapte care ar întruni elementele constitutive ale unei infracţiuni, în
condiţiile prevăzute de legea penală, organul de control întocmeşte un
proces-verbal de control separat care va fi înaintat de îndată organelor de
urmărire penală pentru efectuarea cercetărilor. In cazul în care se refuză
semnarea procesului-verbal de control, organul de control va consemna aceasta
în actul de control. Procesul-verbal de control împreună cu mijloacele
materiale de probă vor fi înaintate organelor de urmărire penală cu o adresă de
sesizare.
Art. 68. - La finalizarea controlului,
persoana fizică sau reprezentantul legal al pesoanei juridice are obligaţia să
dea o declaraţie scrisă, pe propria răspundere, al cărui model este prevăzut în
anexa nr. 7, din care să rezulte că au fost puse la dispoziţie membrilor
echipei de control toate documentele şi informaţiile solicitate, care au
legătură cu obiectul controlului. In declaraţie se va menţiona şi faptul că au
fost restituite toate documentele solicitate şi puse la dispoziţie de persoana
fizică sau reprezentantul legal al persoanei juridice.
Art. 69. - Membrii echipei de control semnează şi
aplică ştampila personală în partea stângă de la sfârşitul fiecărei pagini din
procesul-verbal de control. Persoana controlată sau, când este cazul,
reprezentantul său legal ia la cunoştinţă despre conţinutul procesului-verbal
de control, prin semnătură şi aplicarea ştampilei, la sfârşitul
procesului-verbal de control. Cu această ocazie organul de control prezintă
constatările şi consecinţele lor, iar persoana controlată are dreptul să
prezinte, în scris, punctul de vedere cu privire la constatări. Procesul-verbal
de control se încheie în 3 exemplare originale, dintre care două sunt luate de
echipa de control şi unul se predă sub semnătură persoanei controlate.
Comunicarea procesului-verbal de control se realizează, potrivit regulilor
stabilite pentru comunicarea actului administrativ fiscal, prevăzute de Codul
de procedură fiscală, la data încheierii controlului.
Art. 70. - Procesul-verbal de control se întocmeşte şi
pentru cazurile în care, în urma reverificării declaraţiilor sau a controlului
ulterior, regimurile vamale suspensive ori economice, sub care au fost plasate
mărfurile, se încheie potrivit reglementărilor vamale, din iniţiativa
autorităţii vamale.
Art. 71. - Organul de control poate îndrepta erorile
materiale din cuprinsul procesului-verbal de control din oficiu sau la cererea
persoanei fizice ori a reprezentantului legal al persoanei juridice controlate,
astfel:
a) dacă îndreptarea erorii materiale se face prin
adăugări sau ştersături operate în cuprinsul procesului-verbal de control,
acestea vor fi semnate şi ştampilate de organul de control, în caz contrar
nefiind luate în considerare. Indreptarea erorii materiale va fi operată pe
toate exemplarele originale ale procesului-verbal de control. După efectuarea
îndreptării erorii materiale, organul de control are obligaţia de a comunica de
îndată persoanei controlate operaţiunea efectuată;
b) în cazul în care îndreptarea erorii materiale nu se
poate efectua direct pe actul de control, se emite un nou proces-verbal de
control, care, de asemenea, va fi comunicat.
Procesul-verbal intermediar
Art. 72. - (1) Procesul-verbal intermediar este un act
bilateral care se semnează conform procedurii prezentate la procesul-verbal de
control. Acesta se întocmeşte la unităţile subordonate persoanei controlate,
are structura procesului-verbal de control şi nu poate fi atacat pe cale
administrativă sau judecătorească.
(2) Procesul-verbal intermediar este anexă la
procesul-verbal de control care se întocmeşte la persoana juridică controlată.
(3) Constatările din procesul-verbal intermediar se
vor analiza şi se vor prelua în procesul-verbal de control, în funcţie de
prevederile legale, de realitatea constatărilor şi de respectarea procedurilor
specifice de control.
Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor
Art. 73. - Procesul-verbal de constatare şi sancţionare
a contravenţiilor se încheie pentru acele fapte ale căror constatare şi
sancţionare sunt de competenţa organelor de supraveghere şi control vamal, în
condiţiile legii şi în conformitate cu procedura stabilită prin legislaţia în
vigoare privind regimul juridic al contravenţiilor.
Nota de constatare
Art. 74. - (1) Nota de constatare se întocmeşte atunci
când în cursul controlului se fac constatări a căror reconstituire ulterioară
nu este întotdeauna posibilă sau care nu pot fi dovedite şi în alte situaţii
apreciate de organele de control.
(2) In nota de constatare se consemnează situaţiile de
fapt, precum şi măsurile luate operativ pentru remedierea deficienţelor
constatate. In situaţii mai deosebite este indicată folosirea martorilor la
stabilirea realităţii faptelor constatate.
(3) Nota de constatare se semnează de organul de
control, de persoanele controlate şi de persoanele la care se referă
constatarea, precum şi de martori, după caz. Nota de constatare este anexă la
procesul-verbal de control.
Nota unilaterală
Art. 75. - (1) Nota unilaterală se întocmeşte în
cazurile în care, în urma controlului, nu s-au constatat abateri ori acestea,
prin volumul şi importanţa lor, nu justifică întocmirea de procese-verbale de
control.
(2) In nota unilaterală organele de control vor arăta
concret ce anume documente au controlat şi constatările făcute.
Nota de prezentare
Art. 76. - La actele de control
încheiate se anexează notele de prezentare, care vor cuprinde, în principal,
următoarele:
a) organele sau persoanele, după caz, în afara celor
controlate, care au dat dispoziţii ce au determinat abaterile respective;
b) propunerile referitoare la
continuarea şi/sau la extinderea controlului;
c) măsurile ce mai trebuie luate în continuare de
persoanele controlate, de organul care a dispus controlul sau de alte organe
ori compartimente;
d) propunerile de aplicare a unor sancţiuni
disciplinare sau de transmitere către organele abilitate prin lege pentru
efectuarea cercetărilor, după caz;
e) propunerile de modificare, completare, actualizare
a cadrului normativ în domeniul supus controlului.
In cazul în care organul de control nu are nimic de arătat sau de propus faţă de cele cuprinse în actul de
control, nu se întocmeşte nota de prezentare.
Art. 77. - (1) In situaţiile în care după verificarea
declaraţiilor vamale sau după controlul ulterior rezultă că dispoziţiile care
reglementează regimul vamal respectiv au fost aplicate pe baza unor informaţii
inexacte ori incomplete, iar autoritatea vamală trebuie să ia măsuri pentru
regularizarea situaţiei, organul de control dispune sau propune măsuri ţinând
seama de noile elemente consemnate în procesul-verbal
de control.
(2) In aceste cazuri se vor avea în vedere prevederile
art. 100 din Legea nr. 86/2000 privind Codul vamal al României, prin care se
stipulează că organele de control vamal sunt îndrituite să constate diferenţe
de datorie vamală sau alte taxe şi impozite datorate în cadrul operaţiunilor
vamale şi să ia măsuri pentru încasarea diferenţelor în minus ori să propună
restituirea celor care au fost încasate în plus, cu respectarea dispoziţiilor
legale.
Decizia pentru regularizarea situaţiei
Art. 78. - (1) Pe baza procesului-verbal de control şi
a notei de prezentare se emite documentul „Decizia pentru regularizarea
situaţiei". In conformitate cu prevederile art. 100 alin. (4) din Legea
nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, modelul „Deciziei pentru
regularizarea situaţiei" şi instrucţiunile de completare sunt cele
prevăzute în anexa nr. 8. Potrivit art. 100 alin. (8) din Legea nr. 86/2006,
acest document constituie titlu de creanţă.
(2) Decizia pentru regularizarea situaţiei, emisă în
baza procesului-verbal de control, constituie temei pentru scoaterea din
evidenţă a regimurilor vamale suspensive sau economice sub care au fost plasate
mărfurile.
Soluţionarea contestaţiilor şi plângerilor
Art. 79. - Decizia pentru regularizarea situaţiei poate fi contestată conform procedurii prevăzute în titlul IX din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi instrucţiunilor
pentru aplicarea acesteia, aprobate prin Ordinul preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală nr. 519/2005.
Art. 80. - Impotriva procesului-verbal de control care
cuprinde măsuri ce nu se referă la o datorie vamală sau la diferenţe de alte
impozite şi taxa datorate în cadrul operaţiunilor vamale, inclusiv accesorii,
se poate formula plângere prealabilă în condiţiile art. 7 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.
Art. 81. - Plângerea prealabilă formulată împotriva
procesului-verbal de control, în condiţiile prezentelor norme metodologice,
este calea administrativă de atac, prin care se solicită autorităţii
publice emitente reexaminarea procesului-verbal de control, în sensul
revocării acestuia. Art. 82. - Plângerea prealabilă se formulează în scris şi
va cuprinde:
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul plângerii;
c) motivele de fapt şi de drept;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura şi ştampila contestatarului.
Art. 83. - Contestatorul poate depune în dovedirea
plângerilor prealabile formulate acte ce nu au fost avute în vedere de organul
de control.
Art. 84. - Plângerea prealabilă nu poate avea ca obiect
alte măsuri decât cele stabilite prin actul atacat.
Art. 85. - Plângerea prealabilă se depune la
compartimentul din care face parte organul de control al cărui act este atacat,
în termenele prevăzute la art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificările
ulterioare.
Art. 86. - In cazul în care plângerea prealabilă este
depusă la un organ care nu are competenţa de soluţionare a acesteia din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor, aceasta va fi înaintată, în termen de 5 zile de
la data primirii, organului emitent al actului atacat.
Art. 87. - Plângerea prealabilă formulată împotriva
procesului-verbal de control al cărui act este atacat se soluţionează de
conducătorul autorităţii vamale care a efectuat controlul.
Art. 88. - (1) Plângerea prealabilă poate fi retrasă de
contestator până la soluţionarea acesteia. Organul de soluţionare competent va
comunica contestatarului decizia prin care se ia act de renunţarea la plângere.
(2) Prin retragerea plângerii prealabile nu se pierde
dreptul de a se înainta o nouă plângere în interiorul termenului general de
depunere a acesteia.
Art. 89. - In soluţionarea plângerii prealabile organul
competent se pronunţă prin decizie sau ordin.
Art. 90. - Decizia sau ordinul în soluţionarea
plângerii prealabile este definitiv în sistemul căilor administrative de atac.
Art. 91. - Decizia sau ordinul se emite în formă scrisă
şi va cuprinde: preambulul, considerentele şi dispozitivul.
a) Preambulul cuprinde: denumirea organului de
control învestit cu soluţionarea, numele sau denumirea contestatarului, sediul
social al acestuia, numărul de înregistrare al plângerii prealabile la organul
de soluţionare competent şi obiectul cauzei.
b) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de
drept care au format convingerea organului de control competent în emiterea
deciziei.
c) Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţată, calea de
atac, termenul în care aceasta poate fi exercitată şi instanţa competentă.
Art. 92. - Decizia sau ordinul se semnează de
conducătorul autorităţii emitente din care face parte organul de control al
cărui act a fost atacat.
Art. 93. - In soluţionarea plângerii prealabile organul
de control competent va verifica motivele de fapt şi de drept care au stat la
baza emiterii procesului-verbal de control. Analiza plângerii prealabile se
face în raport de susţinerile
părţilor, de dispoziţiile legale invocate de acestea şi de documentele
existente la dosarul cauzei. Soluţionarea plângerii prealabile se face în
limitele sesizării.
Art. 94. - Organul de soluţionare competent pentru
lămurirea cauzei poate solicita punctul de vedere al direcţiilor de
specialitate sau al altor instituţii şi autorităţi.
Art. 95. - Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se
poate crea o situaţie mai grea contestatarului în propria cale de atac.
Art. 96. - (1) Prin decizie, plângerea prealabilă va
putea fi admisă, în totalitate sau în parte, ori respinsă.
(2) In cazul admiterii plângerii prealabile, se decide, după caz, anularea totală sau parţială a actului atacat.
Art. 97. - Dacă organul de soluţionare competent
constată neîndeplinirea unei condiţii procedurale, plângerea prealabilă va fi
respinsă fără a se proceda la analiza pe fond a cauzei.
Art. 98. - Plângerea prealabilă
nu poate fi respinsă dacă poartă o denumire greşită.
Art. 99. - Decizia se comunică contestatarului, precum
şi organului emitent al actului atacat.
Art. 100. - Deciziile emise în soluţionarea plângerilor
prealabile pot fi atacate la instanţa judecătorească de contencios
administrativ competentă.
Evidenţa, urmărirea şi raportarea rezultatelor
activităţii de control
Art. 101. - Procesul-verbal de control şi notele de
constatare, împreună cu anexele şi cu celelalte documente referitoare la
controlul efectuat, se înregistrează în mod obligatoriu la registratura unităţii
din care face parte echipa de control.
Art. 102. - In cazurile în care se constată naşterea
unei datorii vamale, organele de control au obligaţia de a preda la
compartimentele financiar-contabile documentele reprezentând titlul de creanţă,
în vederea înregistrării în evidenţa contabilă a cuantumului corespunzător al
drepturilor, cu respectarea reglementărilor prevăzute la secţiunea 1
„Inscrierea în evidenţa contabilă şi comunicarea către debitor a cuantumului
drepturilor" a cap. III al titlului IX din Legea
nr. 86/2006.
Art. 103. - Totodată, organele de control au obligaţia
de a transmite compartimentelor de specialitate teritoriale ale direcţiilor
regionale vamale care se ocupă cu colectarea creanţelor titlul de creanţă sau
titlul executoriu, după caz, înainte de expirarea termenelor scadente prevăzute de lege.
Art. 104. - Compartimentele de supraveghere şi control
vamal ulterior vor asigura, ori de câte ori este necesar, urmărirea la agenţii
economici controlaţi a aplicării măsurilor stabilite în timpul controlului sau
a celor transmise prin documentele de valorificare.
Art. 105. - Pentru fiecare proces-verbal de control, în
scopul completării bazei de date cu informaţiile specifice necesare prevenirii
şi combaterii încălcării reglementărilor vamale, se va întocmi fişa de
raportare privind rezultatele controlului, conform modelului şi instrucţiunilor
aprobate de Autoritatea Naţională a Vămilor.
Art. 106. - Datele din fişa de raportare se vor
organiza în evidenţe informatizate. Aceste evidenţe vor servi la aprecierea
activităţii desfăşurate de organele de supraveghere şi control, a calităţii
activităţii organelor de control şi îmbunătăţirii managementului controlului.
Art. 107. - Structurile subordonate din cadrul
direcţiilor regionale vamale vor raporta Direcţiei supraveghere şi control
vamal controalele efectuate şi rezultatele acestora, după cum urmează:
a) la termenele fixate, prin program sau tematica de
control;
b) în termen de 5 zile de la finalizarea acţiunii de
control, în cazul fraudelor mai mari de 10.000 euro;
c) în termen de 10 zile de la închiderea
trimestrului, prin raportul privind modul de realizare a programului de
supraveghere şi control pe trimestrul încheiat.
Art. 108. - Direcţiile regionale vamale vor înainta, de
asemenea, Direcţiei supraveghere şi control vamal raportul anual asupra
activităţii de supraveghere şi control vamal ulterior. Pe baza acestor rapoarte
şi a activităţii proprii desfăşurate, Direcţia supraveghere şi control vamal va
întocmi şi va supune aprobării conducerii Autorităţii Naţionale a Vămilor
raportul anual privind activitatea de supraveghere şi control vamal ulterior.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
AUTORITATEA NAŢIONALĂ A VĂMILOR
DIRECŢIA
...................................................
Serviciul/Biroul..........................................*)
ORDIN DE CONTROL/MISIUNE Nr................J..................
Inspectorii**):
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
sunt autorizaţi să efectueze***):
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
la:
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
(denumirea şi adresa)
în perioada
.................................................................................................................
Echipa de control se deplasează cu****)
....................................................................................................................................
(semnătura şi
ştampila autorizată)
*) Se înscrie, după caz, serviciul/biroul Direcţiei
supraveghere şi control vamal sau al direcţiei regionale vamale.
**) Se înscriu funcţia, numele, prenumele şi numărul
legitimaţiei de serviciu sau al actului de identitate.
***) Se înscriu obiectivele
controlului sau misiunii, precum şi temeiul legal în baza căruia se efectuează
controlul ori misiunea.
****) In cazul în care pe timpul executării controlului
sau al îndeplinirii misiunii se utilizează mijloace de transport, acestea vor
fi menţionate în ordinul de control/misiune.
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
Direcţia
....................................................
Serviciul/Biroul
........................................
Nr................................................/zz.ll.aa
AVIZ DE CONTROL VAMAL ULTERIOR
Denumirea persoanei
controlate:..............................................................................,
codul de identificare fiscală ..............................................,
Domiciliul fiscal: localitatea
............................, bd./str................................... nr. ..., bl. ..., sc. ...,et. ..., ap. ..., judeţul/sectorul
..............................., codul poştal ........................
Domnului/Doamnei administrator/director general
Avem onoarea să vă informăm că începând cu data de
................veţi face obiectul
controlului vamal ulterior, având ca obiective:
- verificarea ansamblului declaraţiilor vamale şi/sau
operaţiunilor relevante pentru controlul vamal ulterior
pentru:
a) taxa vamală pe perioada .........................;
b) accizele pe perioada
................................;
c) taxa pe valoarea adăugată pe perioada
.................................;
d) alte taxe şi impozite
datorate statului în cadrul operaţiunilor vamale ................, pe perioada ................................................;
- asigurarea aplicării corecte a reglementărilor
vamale şi a altor dispoziţii legale privind intrarea, ieşirea, tranzitul,
transferul şi destinaţia finală a mărfurilor care circulă între teritoriul
vamal al României şi alte ţări, inclusiv staţionarea mărfurilor care nu au
statutul de mărfuri româneşti.
Pentru buna desfăşurare a controlului vamal, vă rugăm să
pregătiţi, pentru a fi puse la dispoziţie organelor de control, toate
documentele contabile şi vamale şi alte documente justificative relevante
pentru stabilirea situaţiei de fapt.
In măsura în care contabilitatea dumneavoastră este
informatizată, urmează să asiguraţi ansamblul informaţiilor, datelor şi
documentelor arhivate în format electronic, precum şi aplicaţiile informatice
cu ajutorul cărora s-au întocmit.
Pe parcursul controlului aveţi dreptul de a beneficia
de asistenţă de specialitate şi/sau juridică.
Controlul vamal se va desfăşura cu respectarea
prevederilor Codului vamal, Codului fiscal, Codului de procedură fiscală şi a
altor reglementări legale în materie.
Menţionăm că aveţi posibilitatea de a solicita o
singură dată amânarea datei de începere a controlului vamal ulterior pentru
motive justificate.
Prezentul aviz de control vamal ulterior a fost emis în
baza art. 26 din Normele metodologice privind realizarea supravegherii şi
controlului vamal ulterior, aprobate prin Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală nr. 7.521 din 10
iulie 2006.
După data începerii controlului vamal ulterior nu se
mai pot depune cereri de rectificare a declaraţiilor, aferente perioadelor
supuse controlului.
Vă asigurăm de întreaga noastră colaborare pe parcursul
desfăşurării controlului vamal ulterior.
Conducătorul activităţii de control vamal ulterior,
................................................................................
(funcţia, numele, prenumele, semnătura şi ştampila)
Persoana de contact:
............................................
Telefon: ......................................
Instrucţiuni de completare şi utilizare a
formularului „Aviz de control vamal ulterior"
Reprezintă documentul
prin care organele de control vamal ulterior înştiinţează contribuabilul în
legătură cu controlul care urmează să se efectueze la acesta. In avizul de
control se vor nominaliza impozitele, taxele, contribuţiile şi alte venituri
ale bugetului de stat care fac obiectul controlului, precum şi perioada supusă
controlului pentru fiecare tip de impozit, taxă, contribuţie şi alte venituri
ale bugetului de stat.
Se întocmeşte de
autoritatea vamală de control vamal ulterior şi se transmite contribuabilului
care urmează să facă obiectul unui control vamal ulterior general sau parţial,
de regulă, înainte cu 30 de zile pentru marii contribuabili şi cu 15 zile
pentru ceilalţi contribuabili de începerea efectuării acestuia. Un exemplar se
transmite şi autorităţii vamale în a cărei rază teritorială se află
sediul/domiciliul fiscal al contribuabilului.
Avizul de control vamal ulterior se întocmeşte de echipa care va efectua controlul, se avizează de şeful de compartiment coordonator al echipei şi se semnează de
către conducătorul activităţii de control vamal ulterior sau de altă persoană
împuternicită în acest sens.
Se întocmeşte în 3 exemplare originale, dintre care:
- exemplarul unu se va trimite contribuabilului prin
poştă cu confirmare de primire sau prin înmânare directă cu semnătură şi data
de primire pe exemplarul doi;
- exemplarul doi va fi reţinut în cadrul unităţii de
control vamal ulterior şi va fi înmânat echipei care va efectua controlul,
urmând a fi anexat la procesul-verbal de control;
- exemplarul trei va fi transmis autorităţii vamale în
a cărei rază teritorială se află domiciliul fiscal al
contribuabilului.
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
PROCES-VERBAL DE SIGILARE/DESIGILARE
[încheiat astăzi..............................
1) în.............................................2)]
Subsemnaţii .......................................,
având funcţia de .......................................
în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală - Autoritatea Naţională a Vămilor - Direcţia ....................................................................... - Serviciul/Biroul .................................,în baza
................................................................, a
legitimaţiilor de serviciu nr.......................................... şi a Ordinului de control/misiune
nr....................../.........................,astăzi
.............................................................,
în prezenţa ..............................................3), având funcţia
de .................................... la .......................4) ,legitimaţi cu B.I./C.I./paşaport seria
.................nr.........................., eliberat de.................. .................. la data de ...............................,
cu domiciliul în localitatea .............................,
bd./str.....................................................
nr. ..., bl. ...,sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţul/sectorul
................................., am procedat la sigilarea următoarelor:
...........................................................................................................................................5)
Cele sigilate aparţin
...............................................................................................6)
din
......................................................................................................................................7)
Sigilarea a fost determinată de
................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................8)
A fost aplicat sigiliul
...............................................................................................9)
In conformitate cu prevederile art. 243 din Codul
penal,înlăturarea sau distrugerea
sigiliului constituie infracţiune şi se pedepseşte conform legii.
Prezentul proces-verbal a fost întocmit în două exemplare, dintre care un exemplar a fost predat
..............................................................,10) domiciliat/domiciliată în .........................................................11),posesor/posesoare al/a B.I./CI./paşaportului
seria ............ nr........................................, având calitatea
de ................................................... la ..............................................
Echipa de control vamal:
........................................
........................................
(numele, prenumele,
semnătura şi ştampila)
Martori asistenţi:
........................................
........................................
(numele, prenumele şi adresa)
Reprezentantul contribuabilului,
........................................
(numele, prenumele, CNP,
funcţia şi semnătura)
B.I./CI/paşaportul seria ............... nr...........................,
CNP ...................................,
eliberat de ............................................ la data de
.................................
Astăzi ..............................., ora
..............., s-a procedat la desigilarea următoarelor:
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
după verificarea prealabilă a sigiliului aplicat care a fost găsit
intact. (In orice altă situaţie se va preciza starea sigiliului.)
Echipa de control vamal:
........................................
........................................
(numele, prenumele,
semnătura şi ştampila)
Martori asistenţi:
........................................
........................................
(numele, prenumele şi adresa)
Reprezentantul contribuabilului,
........................................
(numele, prenumele, CNP,
funcţia şi semnătura)
B.I./CI/paşaportul seria
............... nr.............................., CNP
................................,
eliberat de ............................................ la data
.................................
1) Ziua, luna, anul,
ora.
2) Localitatea.
3) Numele şi prenumele.
4) Denumirea
contribuabilului.
5) Spaţiile,
imobilele, bunurile, valorile, mărfurile, documentele etc.
6) Denumirea
contribuabilului.
7) Adresa completă.
8) Se invocă motivul
sigilării.
9) Numărul şi
caracteristicile sigiliului aplicat.
10) Numele şi prenumele.
11) Adresa completă.
Instrucţiuni pentru completarea şi utilizarea
formularului
„Proces-verbal de sigilare/desigilare"
Se întocmeşte de
organele de supraveghere şi control vamal în situaţiile în care există indicii
că în locurile de producţie, depozitare, comercializare sau în mijloacele de
transport se găsesc mărfuri pentru care nu s-au respectat reglementările vamale
sau alte dispoziţii aplicabile, iar acţiunea nu poate fi finalizată, urmând a
fi continuată în ziua lucrătoare următoare.
Se poate utiliza şi în
situaţia în care există posibilitatea ca documentele şi actele necesare
controlului vamal să fie sustrase, distruse ori în care nu se poate face un
inventar al documentelor în vederea reţinerii acestora.
In situaţia în care nu este prezent un reprezentant al
contribuabilului, sigilarea/desigilarea se efectuează în prezenţa unor martori
asistenţi.
Se întocmeşte în două exemplare, dintre care un exemplar se lasă reprezentantului
legal al contribuabilului supus controlului vamal sau deţinătorului spaţiului
sigilat, iar celălalt exemplar se reţine de echipa de control şi se anexează la
actul de control.
Desigilarea se
consemnează în ambele exemplare, de regulă, de aceeaşi echipă de control vamal
care a aplicat sigiliul.
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
PROCES-VERBAL
de ridicare/restituire de înscrisuri
[încheiat la data de................./............/.........................]
Subsemnaţii
...............................................................................................................
………………………………………………………………………………………………
având funcţia de ............................................................................... în cadrul
Ministerului Finanţelor Publice
-Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Autoritatea Naţională a Vămilor -Direcţia
........................................................
- Serviciul/Biroul.................... .........................., în baza art.
14 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al
României, precum şi al art. 54 din Normele metodologice privind realizarea
supravegherii şi controlului vamal ulterior, aprobate prin Ordinul
vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 7.521 din
10 iulie 2006, a legitimaţiilor
nr............................ şi a Ordinului de
control nr................................. /
..................................,am ridicat/restituit de la/la .......................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………...,
în prezenţa...........................................................................................................................1),
următoarele (documente, înscrisuri etc): ...................................................................................
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
Menţionăm că pentru documentele ridicate s-au lăsat
copii certificate de echipa de control şi un reprezentant legal al societăţii
comerciale.
Prezentul proces-verbal, înregistrat la contribuabil sub nr. ... din ..., s-a încheiat în două
exemplare, dintre care unul a fost lăsat la contribuabil, iar unul a fost luat
de membrii echipei de control vamal.
Echipa de control vamal:
............................................................................
(numele, prenumele, semnătura şi ştampila)
Reprezentantul contribuabilului,
.............................................................................
(numele, prenumele, funcţia, semnătura şi ştampila)
1) Denumirea
contribuabilului, domiciliul fiscal, codul unic de înregistrare sau codul de identificare fiscală, după caz.
Instrucţiuni de completare şi utilizare a
formularului
„Proces-verbal de ridicare/restituire de
înscrisuri"
Se completează de
echipa de control vamal cu ocazia ridicării/restituirii de documente. Se
înscriu numele şi prenumele membrilor echipei de control, funcţia şi numărul
legitimaţiei.
„Documente/înscrisuri": se vor descrie pe scurt documentele ridicate/restituite, prin
prezentarea următoarelor date: tipul, seria, numărul, conţinutul, numărul de
file, registrele, carnetele, bucăţi etc.
Documentele sau actele se anexează în original în cazul
când sunt fictive sau falsificate, precum şi când există indicii că s-ar urmări
sustragerea sau distrugerea lor de cei interesaţi. In acest caz se lasă
contribuabilului controlat copii confirmate de un reprezentant legal al
acestuia şi de echipa de control vamal.
Se completează în două exemplare, dintre
care un exemplar pentru echipa de control şi un exemplar pentru contribuabil.
ANEXA Nr. 5 la normele metodologice
NOTĂ EXPLICATIVĂ
Subsemnatul/Subsemnata ......................................,
având calitatea de ....................
la ............................... de la data de ............./................./................., domiciliat/domiciliată în ..........................., judeţul/sectorul
................, bd./str........................................ nr..........,
bl. ...,sc. ..., et. ..., ap. ..., telefon .......................,
legitimat/legitimată cu B.I./CI/paşaportul seria .........nr.................,
eliberat de ...................... la data de .........../.........../........,
CNP ..., la întrebările puse de
....................................................................................
, având funcţia de ..........................................în cadrul Ministerului
Finanţelor Publice, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Autoritatea Naţională a Vămilor - Direcţia
supraveghere şi control vamal/Direcţia regională vamală .................
-Serviciul supraveghere şi control vamal, în baza ...............................,
dau următoarele explicaţii:
1. Intrebare:
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
1. Răspuns:
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
2. Intrebare:
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
2. Răspuns:
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
3. Dacă mai aveţi ceva de adăugat?
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Data şi semnătura
...............................
Dată în faţa noastră
Echipa de control vamal,
..........................................................
(numele, prenumele, numărul legitimaţiei, semnătura şi
ştamplia)
Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului
„Notă explicativă"
Reprezintă documentul
prin care organele de control vamal pot solicita explicaţii scrise
reprezentantului sau oricărui angajat al contribuabilului, care să contribuie
la stabilirea unor elemente relevante din activitatea contribuabilului, ce pot
influenţa controlul vamal. Solicitarea de explicaţii scrise se va face în
timpul controlului vamal, ori de câte ori acestea sunt necesare pentru
clasificarea şi definitivarea constatărilor privind situaţia de fapt a
contribuabililor.
Intrebările vor fi formulate în mod clar, concis şi
concret, pentru a da posibilitate unor răspunsuri la obiect.
In cazul în care persoana în cauză refuză să răspundă
la întrebări, echipa de control vamal va transmite întrebările printr-o adresă
scrisă, înregistrată la contribuabil, stabilind un termen util de cel puţin 5
zile lucrătoare pentru formularea răspunsului.
In toate cazurile, explicaţiile la întrebările puse de
echipa de control vamal se vor da în scris prin „notă explicativă".
Refuzul de a răspunde la întrebări va fi consemnat în
procesul-verbal de control, anexându-se o copie după adresa de comunicare.
Nota explicativă se
întocmeşte în două exemplare, dintre care:
- exemplarul unu va fi anexat la procesul-verbal de
control;
- exemplarul doi va rămâne la
persoana care a dat explicaţii.
ANEXA Nr. 6 la normele metodologice
PROCES-VERBAL DE CONTROL
încheiat astăzi
(ziua.....................luna................anul................)
Subsemnaţii
.................................................., inspectori în cadrul
Direcţiei ............................. -Serviciul/Biroul
.........................................................., în baza Legii nr.
86/2006 privind Codul vamal al României, Regulamentului
de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 707/2006, a Hotărârii Guvernului nr. 165/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale a Vămilor, precum şi a Ordinului de control/misiune nr..................
din ..........,am efectuat în perioada ..........................
controlul ..........................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
(denumirea exactă a tematicii
controlului si perioada supusă verificării)
la
............................................................................................................................................
(denumirea persoanei
fizice sau juridice, fără prescurtări)
din
........................................................................................................................................,
(domiciliul/sediul
social, domiciliul fiscal)
înmatriculată la registrul comerţului sub
nr......................................................., codul unic de înregistrare
nr........................... sau codul de identificare fiscală nr................................, având ca obiect de
activitate.................................................................................................
Unitatea este reprezentată de..........................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
(numele,
prenumele şi funcţia)
Din controlul efectuat au rezultat constatările
înscrise mai jos: (ordinea în care se redau datele şi elementele legate de
fiecare constatare)
- conţinutul constatării (concret, clar şi precis);
- dispoziţiile legale încălcate (numărul, data,
articolul şi alineatul);
- consecinţele vamale, fiscale, precum şi alte
consecinţe ale constatării, cu evaluarea exactă a acestora;
- măsurile luate în mod operativ în timpul
controlului, cu menţionarea documentului pe baza căruia s-au materializat;
- măsurile ce urmează să fie luate în continuare.
Sinteza constatărilor din procesul-verbal de control se
va prezenta în forma necesară completării documentului „Decizie pentru
regularizarea situaţiei".
La terminarea controlului, conform Declaraţiei anexă nr.........................., au fost
restituite toate actele şi
documentele puse la dispoziţie organelor de control.
Procesul-verbal s-a întocmit în 3 exemplare, dintre care
un exemplar, înregistrat sub nr..............................................
din .............................................., a
fost lăsat unităţii verificate, iar celelalte două exemplare au fost luate de echipa de control.
Impotriva procesului-verbal de control, pentru
constatările şi măsurile care nu privesc o datorie vamală şi/sau diferenţe de
alte impozite şi taxe datorate în cadrul operaţiunilor vamale, se poate depune
plângere prealabilă la .............................................,
(organul emitent)
în termenele prevăzute la art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificările ulterioare.
La procesul-verbal de control se anexează următoarele:
- anexa nr. 1 reprezentând ..................................................., ce conţine .............
file.
Organul de control,
.......................................................................
(numele şi prenumele, semnătura şi ştampila)
Persoana controlată
(Reprezentantul legal),
....................................................................
(numele şi prenumele, semnătura şi ştampila)
ANEXA Nr. 7 la normele metodologice
DECLARAŢIE
Subsemnatul/Subsemnata
......................................................................................, domiciliat/domiciliată în localitatea ........................,
bd./str............................................... nr......, bl........,
sc......,et......., ap......., judeţul/sectorul
...................................., CNP ..................................................,
posesor/posesoare al C.I./B.I./paşaportului seria
................ nr............................, eliberată/eliberat de ............................................... la data de
.................., în calitate de administrator/împuternicit legal al
........................................, cu domiciliul fiscal în localitatea
..................................................,bd./str
............................ ................................... nr.........., bl......., sc......., et......, ap.....,judeţul/sectorul
..................... ...................,
cod de identificare fiscală .................................................,
declar pe propria răspundere, în baza art. 15 din
Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, sub sancţiunea faptei de
fals în declaraţii, prevăzută de art. 292 din Codul penal, următoarele:
1. am pus la dispoziţie organelor de control vamal
toate documentele şi informaţiile solicitate pentru desfăşurarea controlului
vamal al mărfurilor şi răspund de exactitatea, realitatea şi legalitatea
acestora;
2. documentele puse la dispoziţie organelor de control
vamal au fost restituite în totalitate la finalizarea controlului, cu excepţia
celor pentru care s-a întocmit proces-verbal de
ridicare de înscrisuri;
3. alte aspecte de
declarat:.......................................................................................
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
Drept care am dat prezenta declaraţie, întocmită în
două exemplare, din care un exemplar a rămas în posesia mea şi un exemplar a
fost predat echipei de control vamal.
Data .......................................
......................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Instrucţiuni de completare şi utilizare a
formularului „Declaraţie"
Se întocmeşte şi se semnează de către administratorul
sau împuternicitul legal al societăţii, la finalizarea controlului vamal, în
baza art. 115 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal
al României.
Persoana care dă prezenta declaraţie poate accepta sau
nu elementele din declaraţie care sunt prevăzute la pct. 1 şi 2.
La pct. 3 poate declara orice alte aspecte în legătură
cu obiectul controlului vamal.
Se întocmeşte în două exemplare, dintre care:
- un exemplar va fi anexat la procesul-verbal de
control;
- exemplarul 2 rămâne la contribuabil.
ANEXA Nr. 8 la normele metodologice
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
AUTORITATEA NAŢIONALĂ A VĂMILOR
Direcţia .........................
Serviciul (Biroul vamal)
......................................
Nr. de înregistrare .............
Data ............/............/.........
DECIZIE PENTRU REGULARIZAREA SITUAŢIEI
privind obligaţiile suplimentare
stabilite de controlul vamal
1. Datele de identificare a contribuabilului
Denumirea contribuabilului: ...........................,
codul unic de înregistrare/codul de identificare fiscală:
......................, nr. de înregistrare la oficiul registrului comerţului
.......................................
Domiciliul fiscal: localitatea
..................................., str..................................
nr......, bl......,sc......, ap......, judeţul/sectorul
.............................................................
2. Datele privind creanţa
2.1. Obligaţiile de plată suplimentare
Nr.
crt.
|
Denumirea drepturilor
taxei, impozitului/
Obligaţii fiscale
accesorii
|
Perioada verificată/Perioada
pentru care s-au calculat
obligaţii de plată şi accesorii
|
Baza impozabilă
stabilită suplimentar
- lei -
|
Drepturile
de import/export,
taxă, impozitul
stabilit
suplimentar de
plată/Obligaţiile
fiscale
accesorii
- lei -
|
Codul
contului bugetar
|
Nr.
de
evidenţă al plăţii
|
De la data
|
Până la data
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
1.
|
Obligaţie fiscală principală
|
zz.ll.aa
|
zz.ll.aa
|
|
|
|
|
2.
|
Majorări de întârziere
|
zz.ll.aa
|
zz.ll.aa
|
|
|
|
|
2.1.1. Motivul de fapt
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
2.1.2. Temeiul de drept
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
Actul normativ:
...................................................................., articol:
....., paragraf: ...., punct: .....,literă: ......, alineat:
..........................
2.2. Sume plătite în plus, ce pot face obiectul
cererilor de rambursare sau de remitere a drepturilor, altor taxe şi impozite1):
Suma aprobată la rambursare urmează procedura prevăzută
la art. 110, 111 sau 112, după caz, din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi în Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire şi de rambursare a sumelor
de la buget, precum şi de
1) Se completează numai când este cazul.
acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru
sumele restituite sau rambursate cu depăşirea termenului legal.
Nr. crt.
|
Sumă constatată ca plătită în plus
|
Suma solicitată
pentru
rambursare/remitere
|
Suma aprobată
la rambursare/
remitere
|
Suma respinsă la rambursare/remitere
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1.
|
Sume plătite în plus reprezentând taxa vamală
|
|
|
|
2.
|
Sume plătite în plus reprezentând alte taxe şi impozite
|
|
|
|
3.
|
Majorări de întârziere
|
|
|
|
2.2.1. Motivul de fapt
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
2.2.2. Temeiul de drept
Actul normativ: ...............................,
articol: ...., paragraf: ..., punct: ...., literă: ...., alineat: .....
3. Data comunicării
Data comunicării „Deciziei de regularizare a
situaţiei" este:
- data semnării de primire, în condiţiile art. 44
alin. (2) lit. a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
- data înscrisă de poştă la remiterea confirmării de
primire, în condiţiile art. 44 alin. (2) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- data la care expiră termenul de 15 zile de la data
afişării anunţului publicitar, în condiţiile alin. (2) lit. d) şi alin. (3) ale
art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
4. Termenul de plată
Diferenţele de drepturi, taxe sau impozite, constatate
de organele de control vamal, precum şi obligaţiile accesorii se plătesc în
funcţie de data comunicării prezentei decizii, astfel:
- până la data de 5 a lunii următoare, când data
comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din lună;
- până la data de 20 a lunii următoare, când data
comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună.
5. Dispoziţii finale
La prezenta decizie se anexează nota de prezentare
şi/sau procesul-verbal de control, care împreună cu anexele conţin ...... pagini. In conformitate cu art.
175 şi 177 din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, împotriva
măsurilor dispuse prin prezenta decizie se poate face contestaţie, care se
depune, în termen de 30 de zile de la comunicare, la autoritatea vamală
emitentă, sub sancţiunea decăderii.
Prezenta decizie reprezintă titlu de creanţă care
devine executoriu în condiţiile legii.
Aprobat,
Conducătorul activităţii
de control vamal
Funcţia ..........................................
Numele şi prenumele ..................
Semnătura şi ştampila
.................
Avizat,
Şef serviciu
Numele şi prenumele
......................
Semnătura ........................................
Intocmit,
Numele şi prenumele
.....................................................
.....................................................
.....................................................
Semnătura
.....................................................
.....................................................
.....................................................
Instrucţiuni de completare a formularului „Decizie
pentru regularizarea situaţiei"
a) Formularul „Decizie pentru regularizarea
situaţiei" reprezintă actul administrativ emis de organele de control
vamal în aplicarea prevederilor legale când, după reverificarea declaraţiei sau
după controlul vamal ulterior, rezultă că dispoziţiile care reglementează
regimul vamal respectiv au fost aplicate pe baza unor informaţii inexacte ori
incomplete, iar autoritatea vamală ia măsuri pentru regularizarea situaţiei,
ţinând cont de noile elemente de care dispune.
b) Se va completa la finalizarea unui control general
sau parţial, ca urmare a constatării de obligaţii suplimentare şi accesorii
aferente acestora, înscrise la „Sinteza constatărilor controlului vamal
ulterior" din procesul-verbal de control sau din nota de prezentare,
întocmită cu această ocazie.
c) In cazul în care nu se constată diferenţe de
impozite, taxe sau contribuţii suplimentare, nu se va întocmi „Decizia pentru
regularizarea situaţiei".
d) Documentul „Decizie pentru
regularizarea situaţiei" se întocmeşte de către organul de control vamal,
se avizează de şeful de compartiment şi se aprobă de şeful biroului vamal,
directorul executiv al direcţiei regionale vamale sau de directorul Direcţiei
supraveghere şi control vamal, după caz, în funcţie de apartenenţa echipei de
control.
e) Informaţiile din conţinutul formularului „Decizie
pentru regularizarea situaţiei" se vor completa după cum urmează:
1. Datele de identificare a contribuabilului va
cuprinde toate datele în clar, fără abrevieri.
2. La rubrica „Datele
privind creanţa" se va completa pentru
fiecare obligaţie suplimentară de plată un tabel cu informaţii referitoare la:
- rd. 1 col. 1: denumirea obligaţiei fiscale
principale, drepturile, taxa sau impozitul care au făcut obiectul controlului
vamal;
- rd. 2 col. 1: majorări de întârziere - în acest
rând se vor înscrie cumulat dobânzile şi penalităţile de întârziere calculate
până la 31 decembrie 2005, împreună cu majorările de întârziere calculate după
1 ianuarie 2006, acolo unde este cazul.
Pentru fiecare dintre rândurile 1 şi 2, organele de
control vor înscrie următoarele:
- rd. 1 col. 2: data la care începe perioada supusă controlului;
- rd. 1 col. 3: data de
sfârşit al perioadei supuse controlului;
- rd. 1 col. 4: baza
impozabilă - reprezintă valoarea totală a bazei
impozabile asupra căreia se aplică cota de impozit pentru determinarea
obligaţiei fiscale;
- rd. 1 col. 5: taxa,
impozitul stabilit suplimentar de plată de către
organul de control vamal, pentru toată perioada verificată;
- rd. 1 col. 6: codul contului bugetar - reprezintă codul de cont bugetar unde acestea urmează a fi
achitate;
- rd. 1 col. 7: nr. de
evidenţă al plăţii - reprezintă numărul de
evidenţă al plăţii, aferent obligaţiei fiscale stabilite suplimentar de plată
de către organul de control vamal;
- rd. 2 col. 2: data de la care încep să se calculeze majorări de întârziere (respectiv dobânzile) pentru
obligaţiile fiscale stabilite suplimentar de plată;
- rd. 2 col. 3: data până la care se calculează
majorările de întârziere, respectiv dobânzile, dacă perioada este până la 31
decembrie 2005;
- rd. 2 col. 4: baza
impozabilă stabilită suplimentar - reprezintă în
acest caz obligaţia fiscală principală stabilită suplimentar;
- rd. 2 col. 5: obligaţii
fiscale accesorii de plată - reprezintă suma
totală a accesoriilor calculate pentru neplata sumelor stabilite suplimentar de
controlul vamal. Pentru perioadele de până la 31 decembrie 2005 se vor calcula
dobânzi care se vor cumula cu majorările de întârziere datorate pentru perioada
de după 1 ianuarie 2006;
- rd. 2 col. 6: codul contului bugetar - reprezintă codul contului bugetar al majorărilor de întârziere
(dobânzilor) aferente obligaţiei fiscale care a făcut
obiectul controlului vamal;
- rd. 2 col. 7: nr. de
evidenţă al plăţii - reprezintă numărul de
evidenţă al plăţii, aferent accesoriilor la obligaţia fiscală stabilită
suplimentar de plată de către controlul vamal.
2.1.1. Motivul de fapt - se vor înscrie detaliat şi în clar modul în care contribuabilul a efectuat o
operaţiune vamală, modul cum a tratat din punct de vedere fiscal sau cu
influenţă fiscală şi prezentarea consecinţei fiscale. Motivul de fapt se va
înscrie atât pentru obligaţia fiscală principală, cât şi pentru accesoriile
calculate pentru aceasta.
2.1.2. Temeiul de drept - se va înscrie detaliat şi în clar încadrarea faptei constatate,
cu precizarea actului normativ, a articolului, a celorlalte elemente prevăzute
de lege, cu prezentarea concisă a textului de lege pentru cazul constatat.
Temeiul de drept se va înscrie atât pentru obligaţia fiscală principală, cât şi
pentru accesoriile calculate pentru aceasta.
Informaţiile prevăzute la pct. 2.1.1 şi 2.1.2, se vor
completa pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie pentru care s-au
constatat diferenţe de obligaţii fiscale şi/sau accesorii ale acestora. In
cazurile în care legea permite şi există constatări, se pot înscrie obligaţii
fiscale accesorii, fără ca organele vamale să stabilească o obligaţie fiscală
principală suplimentară la sfârşitul perioadei verificate. In acest caz, în
col. 4 „Baza impozabilă stabilită suplimentar" se va înscrie obligaţia
fiscală principală stabilită suplimentar de plată pe o anumită perioadă, chiar
dacă în perioadele următoare aceasta s-a anulat.
2.2. Soluţionarea cererilor de rambursare sau de
remitere a drepturilor, altor taxe şi impozite se completează doar în cazul în
care formularul este emis ca urmare a unei reverificări a declaraţiilor sau
după controlul vamal ulterior.
- rd. 1 col. 1: denumirea obligaţiei principale,
respectiv drepturi, taxă sau impozit, care au făcut obiectul controlului vamal;
- rd. 2 col. 1: majorări de întârziere; se vor
înscrie cumulat dobânzile şi penalităţile de întârziere calculate până la 31
decembrie 2005, împreună cu majorările de întârziere calculate după 1 ianuarie
2006, acolo unde este cazul, potrivit legii.
2.2.1. Motivul de fapt - se vor înscrie detaliat şi în clar modul în care contribuabilul a
efectuat o operaţiune vamală, modul cum a tratat din punct de vedere fiscal sau
cu influenţă fiscală şi prezentarea consecinţei fiscale. Motivul de fapt se va
înscrie atât pentru obligaţia fiscală principală, cât şi pentru accesoriile
calculate pentru aceasta.
2.2.2. Temeiul de drept - se va înscrie detaliat şi în clar încadrarea faptei constatate,
cu precizarea actului normativ, a articolului, a celorlalte elemente prevăzute
de lege, cu prezentarea concisă a textului de lege pentru cazul constatat.
Temeiul de drept se va înscrie atât pentru obligaţia fiscală principală, cât şi
pentru accesoriile calculate pentru aceasta.
3. Data comunicării „Deciziei pentru regularizarea situaţiei" - reprezintă data
stabilită în conformitate cu prevederile art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi este în
funcţie de modalitatea de comunicare, după cum urmează:
- data semnării de
primire, în condiţiile art. 44 alin. (2) lit. a)
şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare; această dată va fi înscrisă de contribuabil pe toate
exemplarele deciziei, împreună cu semnătura de primire, la momentul primirii
acesteia;
- data înscrisă de poştă la
remiterea confirmării de primire, în condiţiile art. 44 alin. (2) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Confirmarea
de primire va fi anexată la exemplarul „Deciziei pentru regularizarea
situaţiei" care rămâne la organul de control vamal, iar o copie va fi
transmisă administraţiei finanţelor publice în a cărei rază teritorială se află
contribuabilul verificat;
- data la care expiră
termenul de 15 zile de la data afişării anunţului publicitar, în condiţiile prevăzute la art. 44 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Câte o copie a anunţului publicitar care a fost afişat
va fi anexată la exemplarul „Deciziei pentru regularizarea situaţiei" şi
va fi transmisă, împreună cu aceasta, la administraţia finanţelor publice în a
cărei rază teritorială se află contribuabilul verificat, precum şi la
exemplarul rămas la organul de control vamal care a efectuat verificarea.
4. Termenul de plată. Diferenţa de taxă sau impozit, stabilită suplimentar de plată,
precum şi obligaţiile accesorii aferente acestora se plătesc în funcţie de data
comunicării prezentei decizii, astfel:
- până la data de 5 a lunii următoare, când data
comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din lună;
- până la data de 20 a lunii următoare, când data
comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună.
5. La rubrica „Dispoziţii
finale" se va completa numărul total de
pagini al procesului-verbal de control care se anexează la „Decizia pentru
regularizarea situaţiei". In cazul în care procesul-verbal de control a
fost comunicat anterior emiterii deciziei, se va descrie modul de comunicare.
„Decizia pentru regularizarea situaţiei" se va
întocmi în 3 exemplare, toate cu titlu original, de către echipa de control,
avizată de şeful organului de control şi aprobată de conducătorul activităţii
de supraveghere şi control vamal.