ORDIN Nr. 479
din 20 februarie 2008
privind aprobarea schemei de
ajutor de stat „Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului
productiv prin investitii realizate de intreprinderile mari", aferenta
operatiunii a) „Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului
productiv prin investitii tangibile si intangibile", axa prioritara 1 „Un
sistem de productie inovativ si ecoeficient", din cadrul Programului
operational sectorial „Cresterea competitivitatii economice"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 189 din 12 martie 2008
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea
Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă schema de ajutor de stat „Sprijin
pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii
realizate de întreprinderile mari", aferentă operaţiunii a) „Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea
sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", axa
prioritară 1 „Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din
cadrul Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice", prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
SPRIJIN
pentru consolidarea
şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii realizate de
întreprinderile mari în cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice"
I. Dispoziţii
generale
Art. 1. - (1) Prezenta procedură instituie o schemă
transparentă de ajutor de stat regional pentru investiţii numită „Sprijin
pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii
realizate de întreprinderile mari", aferentă operaţiunii a) „Sprijin
pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii
tangibile şi intangibile", axa prioritară 1 „Un sistem de producţie inovativ
şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice".
(2) Acordarea ajutoarelor de stat regionale pentru investiţii în cadrul acestei scheme se va face
numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat regional stipulate în
Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat
ajutorului naţional regional pentru investiţii, adoptat de Comisia Europeană şi
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L302 din 1 noiembrie 2006,
denumit în continuare Regulament.
(3) Schema se aplică pe întreg teritoriul României, în
toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
(4) Prezenta schemă are drept
scop consolidarea şi dezvoltarea întreprinderilor mari prin intermediul
investiţiilor în active corporale şi necorporale care să permită adaptarea
producţiei la cerinţele pieţei unice europene.
(5) Intreprinderile mari prezintă o mare importanţă în
cadrul sectoarelor economice din România atât în ceea ce priveşte cifra de
afaceri, cât şi în ceea ce priveşte gradul de ocupare a forţei de muncă, având
un rol deosebit în diversificarea produselor şi serviciilor. Extinderea
activităţilor înalt tehnologizate şi realizarea de produse cu valoare adăugată
ridicată răspund dezideratului de coeziune economică, necesitând însă
investiţii considerabile.
II. Obiectivul şi
scopul schemei
Art. 2. - Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat
îl reprezintă dezvoltarea regională prin sprijinirea
întreprinderilor mari prin finanţarea de investiţii iniţiale, în vederea
realizării obiectivului general al Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", şi anume creşterea productivităţii
întreprinderilor din România în conformitate cu principiile dezvoltării
durabile şi reducerea decalajelor în comparaţie cu productivitatea medie a
Uniunii Europene.
Art. 3. - Scopul schemei de finanţare îl constituie
consolidarea şi dezvoltarea sectorului productiv
românesc al întreprinderilor mari, prin:
• extindere şi modernizare;
• achiziţionarea de tehnologii şi echipamente noi,
licenţe şi know-how;
• inovarea proceselor de producţie şi a produselor.
III. Baza legală
Art. 4. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu:
• Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea
art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional regional pentru investiţii,
adoptat de Comisia Europeană şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L302 din 1 noiembrie 2006;
• Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr.
3.472 din 12 iulie 2007.
IV. Domeniul de aplicare
Art. 5. - Schema de ajutor de stat se adresează
întreprinderilor mari.
Art. 6. - (1) In cadrul acestei
scheme se acordă sprijin financiar pentru următoarele activităţi economice
(conform CAEN, rev. 2):
a) B - Industria extractivă (cu excepţia codurilor
051 Extracţia cărbunelui superior, 052 Extracţia cărbunelui inferior, 061
Extracţia petrolului brut, 062 Extracţia gazelor naturale, 0721 Extracţia
minereurilor de uraniu şi toriu, 0892 Extracţia turbei, 091 Activităţi de
servicii anexe extracţiei petrolului brut şi gazelor naturale, 099 Activităţi
de servicii anexe pentru extracţia mineralelor);
b) C - Industria prelucrătoare (cu excepţia codurilor
101 Producţia, prelucrarea şi conservarea cărnii şi a produselor din carne, 102
Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi moluştelor, 103
Prelucrarea şi conservarea fructelor şi legumelor, 104 Fabricarea uleiurilor şi
a grăsimilor vegetale şi animale, 105 Fabricarea produselor lactate, 106
Fabricarea produselor de morărit, a amidonului şi produselor din amidon, 107 Fabricarea produselor de brutărie şi
a produselor făinoase, 108
Fabricarea altor produse alimentare, 109 Fabricarea preparatelor pentru hrana
animalelor, 110 Fabricarea băuturilor, 120 Fabricarea produselor din tutun, 191
Fabricarea produselor de cocserie, 192 Fabricarea produselor obţinute prin
prelucrarea ţiţeiului, 2051 Fabricarea explozivilor, 206 Fabricarea fibrelor
sintetice şi artificiale, 241 Producţia de metale feroase sub forme primare şi
de feroaliaje, 242 Producţia de tuburi, ţevi, profile tubulare şi accesorii
pentru acestea din oţel, 243 Fabricarea altor produse prin prelucrarea primară
a oţelului, 2451 Turnarea fontei, 2452 Turnarea oţelului, 254 Fabricarea
armamentului şi muniţiei, 2591 Fabricarea de recipienţi, containere şi alte
produse similare din oţel, 301 Construcţia de nave şi bărci, 304 Fabricarea
vehiculelor militare de luptă, 331 Repararea articolelor fabricate din metal,
repararea maşinilor şi echipamentelor, 332 Instalarea maşinilor şi
echipamentelor industriale);
c) E - Distribuţia apei, salubritate, gestionarea
deşeurilor, activităţi de decontaminare (cu excepţia codurilor 360 Captarea,
tratarea şi distribuţia apei, 370 Colectarea şi epurarea apelor uzate, 381
Colectarea deşeurilor, 382 Tratarea şi eliminarea deşeurilor, 390 Activităţi şi
servicii de decontaminare);
d) F - Construcţii [cu excepţia codurilor 411
Dezvoltare (promovare) imobiliară, 4399 Alte lucrări speciale de construcţii
n.c.a.].
(2) In cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin
financiar pentru următoarele sectoare:
• sectorul pescuitului şi acvaculturii;
• sectorul construcţiei de
nave;
• industria carboniferă;
• industria siderurgică;
• sectorul transporturilor;
• sectorul fibrelor sintetice.
(3) In cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin
financiar pentru:
• activităţile legate de producţia primară a produselor
agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană;
• procesarea şi marketingul produselor care imită ori
substituie laptele sau produsele din lapte, în conformitate cu Regulamentul
Consiliului (CEE) nr. 1.898/1987 privind protejarea denumirilor folosite în
comercializarea laptelui şi a produselor din lapte;
• susţinerea financiară a activităţilor de export către
ţări terţe sau către state membre, legată direct de cantităţile exportate, de
crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte cheltuieli
curente legate de activitatea de export;
• utilizarea cu precădere a produselor naţionale în
detrimentul produselor importate.
V. Definiţii
Art. 7. -In sensul prezentei proceduri următorii
termeni se definesc astfel:
a) ajutorul de stat -
orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 87 alin. (1)
din Tratatul instituind Comunitatea Europeană;
b) întreprindere mare -
orice întreprindere care nu se încadrează în definiţia întreprinderilor mici şi
mijlocii (IMM), conform
Regulamentului CE nr. 70/2001 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE
ajutorului de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 10/2001, sau/şi în definiţia
IMM-urilor conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi
dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările
ulterioare;
c) investiţie iniţială - o investiţie în active corporale şi necorporale legată de crearea
unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente, diversificarea producţiei
obţinute în cadrul unei unităţi existente prin realizarea de noi produse sau
modificarea fundamentală a procesului global de producţie în cadrul
întreprinderii existente;
d) proiect mare de
investiţii - o
investiţie iniţială, aşa cum este definită mai sus, ale cărei cheltuieli
eligibile depăşesc 50 milioane euro, calculate la preţurile şi rata de schimb
în vigoare la data acordării ajutorului; un proiect mare de investiţii va fi
considerat ca un singur proiect de investiţii atunci când investiţia iniţială
este realizată, în cursul unei perioade de 3 ani, de una sau mai multe
întreprinderi şi este constituită dintr-o combinaţie economică indivizibilă de
elemente de active corporale;
e) începerea lucrărilor- data începerii efective a
lucrărilor de construcţii sau data primului angajament ferm legal al
întreprinderii de a comanda echipamente, excluzând studiile de fezabilitate
preliminare;
f) cheltuieli eligibile-cheltuielile
legate de investiţia iniţială, respectiv cheltuielile cu active corporale şi
active necorporale;
g) active corporale -
terenuri, clădiri, utilaje/instalaţii;
h) active necorporale -
transferul de tehnologie prin achiziţionarea de patente, licenţe, know-how sau
informaţii tehnice nepatentate;
i) intensitatea ajutorului
de stat în echivalent subvenţie brută - valoarea
actualizată a ajutorului exprimată ca procent din valoarea actualizată a
cheltuielilor eligibile ale investiţiilor;
j) rata de actualizare -
rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor
criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe
internet;
k) societăţi în dificultate - întreprinderile definite conform Liniilor directoare comunitare
privind ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea întreprinderilor în dificultate (publicate în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. C 244/2004);
l) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de
management a Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice".
VI. Condiţii de
eligibilitate pentru solicitanţi
Art. 8. - Solicitanţii trebuie să respecte următoarele
criterii de eligibilitate:
• sunt întreprinderi mari;
• sunt înregistraţi la registrul comerţului ca
societăţi comerciale şi îşi desfăşoară activitatea în România;
• nu sunt în stare de faliment sau nu se află în
procedură de lichidare, nu au afacerile administrate de un judecător-sindic, nu
au nicio restricţie asupra activităţii comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente între creditori;
• nu înregistrează datorii publice, şi-au plătit la
timp taxele, obligaţiile şi alte contribuţii la bugetul de stat, bugetele
speciale şi bugetele locale prevăzute de legislaţia în vigoare;
• reprezentantul legal al solicitantului
nu a fost supus unei condamnări în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de
judecată, din motive profesionale sau de etică profesională;
• reprezentantul legal al solicitantului nu furnizează
informaţii false;
• să nu fie societăţi în dificultate, aşa cum sunt
definite în Liniile directoare comunitare privind ajutorul de stat acordat
pentru salvarea şi restructurarea societăţilor aflate în dificultate (publicate
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C244 din 1 octombrie 2004);
• să demonstreze că deţine resursele financiare
necesare pentru cofinanţarea proiectului;
• în cazul în care Comisia Europeană a emis o decizie
de recuperare a unui ajutor de stat împotriva solicitantului, aceasta a fost
deja executată, creanţa fiind integral recuperată;
• solicitantul îndeplineşte şi alte condiţii
specificate în apelul de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc
atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
VII. Condiţii de
acordare a ajutorului de stat
Art. 9. -In cadrul schemei pot fi finanţate exclusiv
proiectele care prevăd realizarea de investiţii iniţiale, aşa cum sunt acestea
definite la cap. V art. 7 lit. c).
Art. 10. - (1) Valoarea maximă a finanţării din totalul
cheltuielilor eligibile ale proiectului nu poate depăşi:
• 40% din totalul cheltuielilor eligibile, pentru
proiectele care se realizează în regiunea Bucureşti - Ilfov;
• 50% din totalul cheltuielilor eligibile, pentru
proiectele care se realizează în celelalte 7 regiuni de dezvoltare (Nord-Est,
Nord-Vest, Sud, Sud-Vest, Sud-Est, Vest şi Centru).
(2) Valoarea maximă a finanţării acordată pentru un
proiect prin prezenta schemă este de 5 milioane euro (echivalent în lei).
(3) Prezenta schemă de ajutor de stat nu se aplică
proiectelor mari de investiţii, aşa cum sunt definite la cap. V art. 7 lit. d).
Art. 11. - Beneficiarul de ajutor de stat în cadrul
acestei scheme trebuie să facă dovada unei contribuţii de cel puţin 60%,
respectiv 50% din cheltuielile eligibile, în funcţie de regiunea în care se
realizează proiectul, contribuţie asigurată fie din resurse proprii, fie prin
finanţare externă (de exemplu, credit bancar), într-o formă liberă de ajutor de
stat.
Art. 12. - Investiţia realizată cu sprijin financiar în
cadrul prezentei scheme de ajutor de stat trebuie menţinută în regiunea
beneficiară pentru o perioadă de cel puţin 5 ani după finalizarea sa. Această
regulă nu împiedică înlocuirea instalaţiilor sau echipamentelor uzate moral în
decursul perioadei de 5 ani datorită schimbărilor tehnologice rapide, cu
condiţia ca activitatea economică să se desfăşoare în continuare în regiunea în
cauză pe o durată egală cu perioada minimă prevăzută.
Art. 13. -Ajutorul de stat naţional regional pentru
investiţii nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme decât după ce
beneficiarul a semnat contractul de finanţare. Dacă lucrările încep anterior
îndeplinirii condiţiilor stabilite în prezentul paragraf, întregul proiect nu
va mai fi eligibil pentru a primi finanţare în cadrul acestei scheme.
VIII. Durata
Art. 14. - Prezenta schemă se aplică de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I,
până la 31 decembrie 2013, în limita bugetului alocat.
IX. Bugetul schemei
Art. 15. - (1) Bugetul total estimat al schemei pentru perioada 2008-2013 este de 169.400.000 euro (echivalent în
lei), finanţat din fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul
European de Dezvoltare Regională şi din fonduri publice naţionale (bugetul de
stat), şi este defalcat pe ani astfel:
- euro -
Anul
|
Buget total estimat al schemei, din
care:
|
Fonduri europene nerambursabile
(FEDR)
|
Fonduri publice
naţionale (bugetul de
stat)
|
2008
|
14.800.000
|
12.900.000
|
1.900.000
|
2009
|
25.400.000
|
22.100.000
|
3.300.000
|
2010
|
34.300.000
|
29.800.000
|
4.500.000
|
2011
|
35.900.000
|
31.200.000
|
4.700.000
|
2012
|
30.500.000
|
26.500.000
|
4.000.000
|
2013
|
28.500.000
|
24.800.000
|
3.700.000
|
(2) Numărul maxim estimat de beneficiari este de 60 de
întreprinderi mari.
X. Criterii de selecţie
a proiectelor
Art. 16. - (1) Evaluarea şi selecţia proiectelor se vor
efectua în conformitate cu următoarele criterii: relevanţa, calitatea,
maturitatea, sustenabilitatea proiectului şi capacitatea de implementare a
beneficiarului.
(2) Aceste criterii sunt detaliate în Ghidul
solicitantului, publicat pe site-ul www. minind.ro.
XI. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 17. - Măsurile de sprijin acordate
întreprinderilor mari constau în alocări financiare nerambursabile din fonduri
comunitare şi naţionale.
Art. 18. -Alocările financiare
nerambursabile vor fi acordate în maximum 5 tranşe. Momentul acordării
ajutorului de stat este data la care se semnează contractul de finanţare de
către ambele părţi.
Art. 19. -Ajutoarele plătibile în tranşe se vor
actualiza la valoarea de la momentul acordării.
XII. Cheltuielile eligibile
Art. 20. - Sunt considerate cheltuieli eligibile legate
de investiţia iniţială următoarele categorii de cheltuieli:
• achiziţia de teren, în limita a 10% din valoarea
totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului;
• achiziţia/construcţia şi modernizarea clădirilor în
limita a 50% din totalul cheltuielilor eligibile;
• achiziţia de instalaţii, maşini şi utilaje;
• achiziţia de mijloace de transport tehnologice,
strict legate de procesul de producţie (numai pentru întreprinderile mari ce au
cod CAEN F şi B);
• achiziţia de brevete, licenţe, know-how, soluţii
tehnice nebrevetate, incluzând software legat de procesul de producţie şi
cerinţele manageriale ale întreprinderii, în limita a 50% din totalul cheltuielilor eligibile.
Art. 21. - (1) Activele achiziţionate trebuie să fie
noi.
(2) Nu se acordă finanţare pentru achiziţionarea de
active în leasing.
Art. 22. - Activele necorporale trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a
beneficiat de ajutor de stat regional;
b) să fie considerate active amortizabile;
c) să fi fost achiziţionate de la un terţ, în condiţii
de piaţă;
d) să fie incluse în categoria activelor proprii firmei
şi să rămână în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional pentru cel
puţin 5 ani.
Art. 23. - Toate cheltuielile aferente investiţiei
iniţiale vor fi considerate fără TVA.
XIII. Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
Art. 24. - (1) Ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei schemei se poate cumula cu alte ajutoare de
stat în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul instituind Comunitatea Europeană,
precum şi cu ajutorul de minimis, indiferent dacă acestea provin din fonduri naţionale sau
comunitare, raportat la aceleaşi cheltuieli eligibile aferente proiectului de
investiţii în cauză, dacă prin acest cumul nu se depăşeşte intensitatea brută
maximă admisibilă prevăzută în prezenta schemă.
(2) Furnizorul ajutorului de stat va verifica, pe baza
declaraţiei pe propria răspundere a beneficiarului, încadrarea în plafonul
maxim admisibil a intensităţii ajutoarelor de stat, inclusiv a ajutoarelor de minimis, acordate pentru aceleaşi
cheltuieli eligibile.
XIV. Modalitatea de derulare a schemei
Art. 25. - Ministerul Economiei
şi Finanţelor, în calitate de Autoritate de management a Programului
operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", este
autoritatea responsabilă de administrarea prezentei scheme, urmând să asigure
derularea acesteia şi fiind răspunzător pentru buna ei desfăşurare.
Art. 26. - (1) Procedura de implementare şi derulare a
schemei se desfăşoară după cum urmează:
a) lansarea apelului de proiecte;
b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare;
c) verificarea administrativă (verificarea
conformităţii cererilor şi a documentelor însoţitoare) - numai proiectele care
trec de aceasta etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
d) verificarea eligibilităţii beneficiarilor,
activităţilor şi proiectului aşa cum sunt prevăzute în prezenta schemă şi în
Ghidul solicitantului - numai proiectele care trec de această etapă vor putea
face obiectul etapei următoare;
e) evaluarea şi selecţia proiectelor;
f) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;
g) derularea proiectelor şi acordarea finanţării
nerambursabile se fac de către Unitatea de plată a Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice", numai pe bază de
documente justificative;
h) monitorizarea implementării proiectelor conform
prevederilor contractuale.
(2) Pentru a beneficia de
ajutorul acordat prin prezenta schemă, beneficiarul va depune la Ministerul
Economiei şi Finanţelor o cerere de finanţare, însoţită de documentele necesare
solicitate în Ghidul solicitantului.
(3) Detalierea modalităţii de derulare a prezentei
schemei se găseşte în Ghidul solicitantului, acesta fiind publicat pe site-ul www.minind.ro.
Art. 27. - Data de la care se pot depune cererile de
finanţare şi documentele justificative va fi anunţată la lansarea apelului de
proiecte, pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor http://www.minind.ro.
XV. Reguli privind
raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
Art. 28. - (1) In vederea asigurării transparenţei şi a
unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din
Regulamentul (CE) nr. 994/981), furnizorul de ajutor de stat va aplica prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul
ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
137/2007, referitoare la procedura de pregătire a notificării şi informării.
(2) Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta
schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută la anexa nr. 1 la Regulamentul CE
nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul instituind
Comunitatea Europeană în cazul ajutoarelor regionale pentru investiţii, în
vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de
la implementarea prezentei scheme. Aceste informaţii vor fi publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 29. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia
comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare
a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
Art. 30. - (1) Furnizorul de ajutor de stat păstrează
evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme. Această
evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra
respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului
de stat.
(2) Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidenţa
privind schema de ajutor de stat pe o durată de 10 ani de la data la care
ultima alocare specifică a fost acordată în baza
schemei.
(3) Beneficiarii sunt obligaţi să ţină o evidenţă
specifică a ajutorului de care beneficiază în baza prezentei scheme, a unor
scheme de minimis şi/sau
alte ajutoare de stat, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat, şi
a ajutoarelor de minimis primite pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, precum şi baza legală
prin care acestea au fost acordate.
Art. 31. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune
măsurile care se impun.
(2) Furnizorul va monitoriza respectarea condiţiilor şi
criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de
derulare a acesteia.
(3) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului
Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind
procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat2), toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea
ajutoarelor de stat la nivel naţional.
(4) In cazul în care există îndoieli serioase cu
privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să
solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la
faţa locului.
(5) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.
(6) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la
data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
Art. 32. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în
20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe
care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării
condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat.
Art. 33. - Textul prezentei scheme, precum şi textul
actului normativ pentru aprobarea schemei vor fi publicate integral pe pagina
oficială de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresa www.minind.ro.
1) Regulamentul (CE) nr. 994/98
cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul de instituire a Comunităţii
Europene pentru anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în Jurnalul
Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 142 din 14 mai 1998.
2) Regulamentul privind
procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie
2007.