LEGE Nr. 52
din 19 martie 2010
privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 21/2009 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind
perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto
si utilizarea aparatelor de înregistrare a activitatii acestora
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 189 din 25 martie 2010
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanţa
Guvernului nr. 21 din 29 august 2009 pentru modificarea şi completarea
Ordonanţei Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare
a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de
odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de
înregistrare a activităţii acestora, adoptată în temeiul art. 1
pct. II.5 din Legea nr. 253/2009 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonanţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
599 din 31 august 2009, cu următoarele modificări:
1. La articolul I punctul 5, partea
introductivă si punctele 8, 13-14, 17-20, 22, 24-29, 31 şi 33 ale
alineatului (1) al articolului 8 vor avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Următoarele fapte reprezintă
încălcări foarte grave ale dispoziţiilor Regulamentului
Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006, ale
Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 şi, după caz, ale Acordului AETR
şi constituie contravenţii, dacă acestea nu sunt considerate infracţiuni
potrivit legii penale:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
8. nerespectarea perioadei minime de odihnă
zilnică, într-un interval de 30 de ore, atunci când vehiculul este condus
de un echipaj, cu două ore sau mai mult;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
13. montarea/repararea unor tahografe neomologate,
nesigilate, necalibrate, defecte, calibrarea incorectă a tahografelor sau
montarea, repararea, calibrarea unor tahografe de către un operator
economic neautorizat;
14. utilizarea unor tahografe neomologate, nesigilate,
necalibrate, defecte sau care au termenul de valabilitate al
verificării/calibrării periodice depăşit;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
17. nerespectarea obligaţiei întreprinderii/operatorului
de transport rutier de a descărca şi stoca la sediu, cel mai târziu
la fiecare 28 de zile, datele din cartelele tahografice ale conducătorilor
auto şi/sau nerespectarea obligaţiei de a descărca şi stoca
la sediu, cel mai târziu la fiecare 90 de zile, datele din tahografele digitale
ale vehiculelor pe care le utilizează;
18. deţinerea de către un conducător
auto a mai mult de o cartelă tahografică validă;
19. utilizarea de către un conducător auto a
unei cartele tahografice eliberate altei persoane;
20. utilizarea unei cartele tahografice defecte sau
expirate;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
22. utilizarea unor diagrame tahografice sau cartele
tahografice murdare sau deteriorate, cu datele ilizibile;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
24. scoaterea neautorizată a diagramei tahografice
din tahograf sau a cartelei tahografice din tahograful digital înaintea
terminării zilei de lucru, care afectează înregistrarea datelor
relevante;
25. utilizarea diagramei tahografice sau a cartelei
tahografice pentru o perioadă mai lungă decât cea
prevăzută, care afectează înregistrarea datelor relevante;
26. nerespectarea de către conducătorul auto
a obligaţiei privind introducerea manuală a unor date;
27. încredinţarea unui vehicul cu tahograf digital
unui conducător auto care nu deţine cartelă tahografică;
28. nerespectarea prevederilor privind utilizarea
comutatorului tahografului;
29. necompletarea pe diagrama tahograf a datelor
privind numele şi/sau prenumele conducătorului auto;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
31. neprezentarea în trafic a numărului necesar de
diagrame tahografice, a cartelei tahografice sau a listărilor efectuate cu
imprimanta tahografului digital;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
33. nerespectarea măsurii de imobilizare stabilită
de personalul cu atribuţii de inspecţie şi control;".
2. La articolul I punctul 5, punctul 37 al
alineatului (1) al articolului 8 se abrogă.
3. La articolul I punctul 5, partea
introductivă şi punctele 1, 8,11 şi 13-16 ale alineatului (2) al
articolului 8 vor avea următorul cuprins:
„(2) Următoarele fapte reprezintă
încălcări grave ale dispoziţiilor Regulamentului Parlamentului
European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (CEE) nr.
3.821/85 şi, după caz, ale Acordului AETR şi constituie
contravenţii, dacă acestea nu sunt considerate infracţiuni
potrivit legii penale:
1. depăşirea perioadei maxime zilnice de
conducere cu mai mult de o oră, dar mai puţin de două ore;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
8. nerespectarea perioadei minime de odihnă
zilnică, într-un interval de 30 de ore, atunci când vehiculul e condus de
un echipaj, cu mai mult de o oră, dar mai puţin de două ore;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
11. neasigurarea unui număr suficient de diagrame
tahografice omologate, corespunzătoare tipului de tahograf utilizat pentru
efectuarea operaţiunilor de transport rutier;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
13. nerespectarea prevederilor privind reglarea
ceasului tahografului analogic;
14. necompletarea pe diagrama tahograf a datelor de
începere şi de încheiere a cursei;
15. necompletarea pe diagrama tahograf a datelor
privind kilometrii înregistraţi la plecare;
16. nerespectarea prevederilor privind obligativitatea
reparării tahografului care s-a defectat în cursul
călătoriei;".
4. La articolul I punctul 5, partea
introductivă şi punctele 1, 8 şi 12-18 ale alineatului (3) al
articolului 8 vor avea următorul cuprins:
„(3) Următoarele fapte reprezintă
încălcări minore ale dispoziţiilor Regulamentului Parlamentului
European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (CEE) nr.
3.821/85 şi, după caz, ale Acordului AETR şi constituie
contravenţii:
1. depăşirea perioadei maxime zilnice de
conducere cu până la o oră;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
8. nerespectarea perioadei minime de odihnă
zilnică, într-un interval de 30 de ore, atunci când vehiculul este condus
de un echipaj, cu până la o oră;
........................................................................................................................................................................ ........................................................
12. utilizarea unor diagrame tahografice sau cartele
tahografice murdare ori deteriorate, cu datele lizibile;
13. scoaterea neautorizată a diagramei tahografice
din tahograf sau a cartelei tahografice din tahograful digital înaintea
terminării zilei de lucru, care nu afectează înregistrarea datelor
relevante;
14. utilizarea diagramei tahografice sau a cartelei
tahografice pentru o perioadă mai lungă decât cea
prevăzută, care nu afectează înregistrarea datelor relevante;
15. necompletarea pe diagrama tahograf a datelor
privind locul de plecare şi de sosire;
16. necompletarea pe diagrama tahograf a datelor
privind numărul de înmatriculare a vehiculului;
17. necompletarea pe diagrama tahograf a datelor
privind kilometrii la sosire;
18. necompletarea pe diagrama tahograf a datelor
privind ora schimbării vehiculului;".
5. La articolul I punctul 5, alineatul (4) al
articolului 8 va avea următorul cuprins:
„(4) Falsificarea datelor înregistrate pe diagramele
tahograf, a celor stocate în tahograf ori pe cartela tahografica sau a
rapoartelor imprimate de tahograf, a înregistrărilor manuale, precum
şi a oricărui document de atestare a activităţii
conducătorului auto se sancţionează conform legii penale."
6. La articolul I punctul 6, alineatul (1) al
articolului 9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Contravenţiile prevăzute la
art. 8 se sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 8.000 lei la 16.000 lei -
faptele prevăzute la alin. (1) pct. 12, 14, 17, 21, 27, 33 şi 34,
aplicabilă întreprinderii/operatorului de transport rutier;
b) cu amendă de la 8.000 lei la 12.000 lei - fapta
prevăzută la alin. (1) pct. 13, aplicabilă atelierului care a
montat, reparat şi calibrat incorect tahograful, şi fapta
prevăzută la alin. (1) pct. 35, aplicabilă operatorului economic
sau conducătorului auto care a montat dispozitive ilegale;
c) cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei -
faptele prevăzute la alin. (1) pct. 15-16, 18-20, 22-26, 28-30, 36 şi
38, aplicabilă conducătorului auto, şi faptele prevăzute la
alin. (1) pct. 1-11, 31 şi 32, aplicabilă întreprinderii/operatorului
de transport rutier;
d) cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei -faptele
prevăzute la alin. (2) pct. 1-11 şi 16, aplicabilă
întreprinderii/operatorului de transport rutier, şi faptele prevăzute
la alin. (2) pct. 12-15 şi 17, aplicabilă conducătorului auto;
e) cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei -
faptele prevăzute la alin. (3) pct. 1-12, aplicabilă
întreprinderii/operatorului de transport rutier, şi faptele prevăzute
la alin. (3) pct. 13-19, aplicabilă conducătorului auto".
Această lege a fost adoptată de
Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76
alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ