ORDIN Nr. 1725
din 20 octombrie 2010
pentru modificarea si
completarea anexelor nr. 1-5 la abonamentul-cadru de utilizare/exploatare,
aprobat prin Ordinul ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 798/2005
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 764 din 16 noiembrie 2010
Având în vedere Referatul de aprobare nr. 126.626/G.C.
din 29 septembrie 2010 al Direcţiei managementul resurselor de apă,
în temeiul prevederilor art. 15 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Mediului şi Pădurilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi pădurilor emite prezentul ordin.
Art. I. - Anexele nr.
1-5 la abonamentul-cadru de utilizare/exploatare, aprobat prin Ordinul
ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 798/2005, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 846 din 19 septembrie 2005, cu modificările
şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La anexa nr. 1,
articolul 10 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 10. - (1) In cazul în care la data încheierii
abonamentului de utilizare/exploatare beneficiarul nu are montate echipamente
de măsură a cantităţilor de apă utilizate/evacuate şi funcţionarea
instalaţiilor de captare/evacuare a fost reglementată în aceste condiţii prin
autorizaţia de gospodărire a apelor sau când echipamentele există, dar nu
funcţionează, cantităţile recepţionate se vor stabili la nivelul debitului
mediu din autorizaţie şi timpului efectiv de lucru, conform evidenţei ţinute de beneficiari în registre speciale.
(2) Dacă beneficiarul nu asigură evidenţierea timpului
efectiv de lucru, atunci recepţia volumelor de apă/captate/evacuate se face la
nivelul debitului mediu din autorizaţie şi a timpului calendaristic
recepţionat."
2. La anexa nr. 1,
articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Pentru neachitarea facturilor în
termenul scadent al obligaţiilor de plată, utilizatorii datorează dobânzi şi
penalităţi de întârziere la plată calculate la nivelul şi după procedura celor
prevăzute în Codul de procedură fiscală în vigoare la data emiterii facturii
fiscale, pentru creanţele bugetare.
(2) In cazul în care s-au acordat înlesniri la plata
debitelor, dobânzile şi penalităţile de întârziere se datorează până la data
emiterii documentului prin care se acordă aceste înlesniri. Nerespectarea înlesnirilor
la plată, aşa cum au fost acordate, conduce la calculul dobânzilor şi
penalităţilor de întârziere de la data încetării valabilităţii acestora,
conform prevederilor alin. (1).
(3) Dobânzile şi penalităţile
de întârziere la plată se facturează trimestrial, corespunzător perioadei de
întârziere la plată."
3. La anexa nr. 1,
articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) Dobânzile şi penalităţile se calculează
pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului
de scadenţă a obligaţiei şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv, în
condiţiile legii.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul sumelor
datorate ca dobânzi, penalităţi de întârziere sau amenzi."
4. La anexa nr. 1,
articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Nivelul dobânzii de întârziere este de
0,04% pentru fiecare zi de întârziere. Orice modificare a Codului de procedură fiscală privind nivelul dobânzii de întârziere se comunică
beneficiarilor prin notificare şi înlocuieşte de drept vechea prevedere din
abonamentele existente.
(2) Nivelul penalităţii de întârziere se stabileşte
astfel:
a) dacă stingerea debitului se realizează în primele 30
de zile de la scadenţă, nu se datorează şi nu se calculează penalităţi de
întârziere la plată pentru sumele achitate;
b) dacă stingerea datoriilor se
realizează în următoarele 60 de zile, nivelul penalităţii de întârziere
reprezintă 5% din sumele achitate;
c) după depăşirea termenului de la lit. b), nivelul
penalităţii de întârziere este de 15% din sumele rămase neachitate.
(3) Penalitatea de întârziere
nu înlătură obligaţia de plată a dobânzilor şi se calculează în condiţiile
legii. Orice modificare a Codului de procedură fiscală privind nivelul şi/sau
modul de calcul al penalităţilor se comunică beneficiarilor prin notificare şi
înlocuieşte de drept vechea prevedere din abonamentele existente."
5. La anexa nr. 1, la articolul 17, primul paragraf se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - Neîndeplinirea de către beneficiar în
termen de 3 luni de la data scadenţei a obligaţiei de plată a facturii duce la
rezilierea de drept a prezentului abonament de utilizare/ exploatare şi la
sistarea utilizării/exploatării resurselor de apă. Abonamentul va fi considerat
reziliat de drept prin simpla notificare, fără punere în întârziere şi fără
intervenţia vreunei instanţe de judecată, exceptând situaţiile de eşalonare a
datoriilor stabilite de comun acord."
6. La anexa nr. 1, la
articolul 21, literele d) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,d) să asigure operatorului, conform prevederilor
Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, accesul
şi dreptul de control la instalaţiile de prelevare şi evacuare a apelor, la
dispozitivele de măsurare şi la toate evidenţele referitoare la acestea, în
orice moment. In caz contrar, se vor aplica prevederile Legii nr. 107/1996, cu
modificările şi completările ulterioare;
e) să suporte plata dobânzilor şi penalităţilor de
întârziere la plată a facturilor, precum şi a penalităţilor pentru abateri de
la normele de utilizare/exploatare a resurselor de apă şi evacuare a apelor
uzate, conform prevederilor anexei nr. 6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale «Apele Române»,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările
ulterioare;".
7. La anexa nr. 2,
articolul 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Pentru neachitarea facturilor în
termenul scadent al obligaţiilor de plată, utilizatorii datorează dobânzi şi
penalităţi de întârziere la plată calculate la nivelul şi după procedura celor
prevăzute în Codul de procedură fiscală în vigoare la data emiterii facturii
fiscale, pentru creanţele bugetare.
(2) In cazul în care s-au acordat înlesniri la plata
debitelor, dobânzile şi penalităţile de întârziere se datorează până la data
emiterii documentului prin care se acordă aceste înlesniri. Nerespectarea
înlesnirilor la plată, aşa cum au fost acordate, conduce la calculul dobânzilor
şi penalităţilor de întârziere de la data încetării valabilităţii acestora,
conform prevederilor alin. (1).
(3) Dobânzile şi penalităţile
de întârziere la plată se facturează trimestrial, corespunzător perioadei de
întârziere la plată."
8. La anexa nr. 2,
articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Dobânzile şi penalităţile se calculează
pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului
de scadenţă a obligaţiei şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv, în
condiţiile legii.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul sumelor
datorate ca dobânzi, penalităţi de întârziere sau amenzi."
9. La anexa nr. 2,
articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Nivelul dobânzii de întârziere este de
0,04% pentru fiecare zi de întârziere. Orice modificare a Codului de procedură
fiscală privind nivelul dobânzii de întârziere se comunică beneficiarilor prin
notificare şi înlocuieşte de drept vechea prevedere din abonamentele existente.
(2) Nivelul penalităţii de întârziere se stabileşte
astfel:
a) dacă stingerea debitului se realizează în primele 30
de zile de la scadenţă, nu se datorează şi nu se calculează penalităţi de
întârziere la plată pentru sumele achitate;
b) dacă stingerea datoriilor se
realizează în următoarele 60 de zile, nivelul penalităţii de întârziere
reprezintă 5% din sumele achitate;
c) după depăşirea termenului
prevăzut la lit. b), nivelul penalităţii de întârziere este de 15% din sumele
rămase neachitate.
(3) Penalitatea de întârziere nu înlătură obligaţia de
plată a dobânzilor şi se calculează în condiţiile legii. Orice modificare a
Codului de procedură fiscală privind nivelul şi/sau modul de calcul al
penalităţilor se comunică beneficiarilor prin notificare şi înlocuieşte de
drept vechea prevedere din abonamentele existente."
10. La anexa nr. 2,
la articolul 22, primul paragraf se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - Neîndeplinirea de către beneficiar în
termen de două luni de la data scadenţei a obligaţiei de plată a facturii duce
la rezilierea de drept a prezentului abonament de utilizare/exploatare şi la
sistarea utilizării/exploatării agregatelor minerale. Abonamentul va fi
considerat reziliat de drept prin simpla notificare, fără punere în întârziere
şi fără intervenţia vreunei instanţe de judecată, exceptând situaţiile de
eşalonare a datoriilor stabilite de comun acord."
11. La anexa nr. 2, la articolul 24, după litera e) se introduce o nouă literă, litera
f), cu următorul cuprins:
,,f) să restituie integral garanţia asigurătorie în
termen de 30 de zile de la data expirării abonamentului în condiţiile în care
şi-a respectat obligaţiile asumate."
12. La anexa nr. 2,
la articolul 25, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) să suporte plata dobânzilor şi penalităţilor de
întârziere la plată a facturilor, precum şi a penalităţilor pentru abateri de
la normele de utilizare/exploatare a resurselor de apă şi evacuare a apelor
uzate, conform prevederilor anexei nr. 6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 107/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările
şi completările ulterioare;".
13. La anexa nr. 2, la articolul 25, după litera j) se introduce o nouă literă, litera k), cu
următorul cuprins:
,,k) să depună în termen de 30 de zile de la semnarea
abonamentului, în avans, cu titlu de garanţie asigurătorie, 10% din valoarea
prezentului abonament. In cazul în care beneficiarul nu îşi achită obligaţiile
de plată timp de două luni, se va proceda la executarea garanţiei, rezilierea
abonamentului conform art. 22 şi suspendarea autorizaţiei conform art. 58 alin.
(1) lit. e) din Legea nr. 107/1996, cu modificările şi completările
ulterioare."
14. La anexa nr. 3,
la articolul 7, după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu
următorul cuprins:
,,g) pentru iazuri piscicole amplasate în cuvetele
rezultate în urma excavărilor de balast din uscat - modul de stabilire al
contribuţiei pentru utilizarea resurselor de apă din subteran se face pentru
volumul calculat la prima umplere a iazului până la nivelul maxim."
15. La anexa nr. 3,
la articolul 10, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care
utilizatorii nu au montate echipamente de măsură a volumelor de apă şi
funcţionarea instalaţiilor de captare/evacuare a fost acceptată în aceste
condiţii prin autorizaţia de gospodărire a apelor sau când echipamentele nu
funcţionează, cantităţile recepţionate se vor stabili la nivelul debitului
mediu din autorizaţie şi timpului efectiv de lucru, conform evidenţei ţinute de
beneficiari în registre speciale.
(3) Dacă beneficiarul nu asigură evidenţierea timpului
efectiv de lucru, respectiv nu respectă termenele prevăzute în programul
etapizat de dotare cu aparate de măsură, atunci recepţia volumelor de
apă/captare/evacuare se face la nivelul debitului mediu din autorizaţie şi a
timpului calendaristic recepţionat.
(4) La operatorii economici producători de energie electrică prin hidrocentrale care nu au montate
echipamente de măsură a volumelor de apă şi funcţionarea instalaţiilor de
captare/evacuare a fost acceptată în aceste condiţii prin autorizaţia de
gospodărire a apelor, volumele de apă uzinate pentru fiecare unitate de
producţie se vor calcula în raport cu cantitatea de energie produsă."
16. La anexa nr. 3,
la articolul 12 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
,,a) Cantitatea lunară de suspensii [K(sl)], ce urmează
a fi primită în receptor, se stabileşte conform formulei:
K(sl)(kg/lună) = n(z)(zile) x K(sz)(kg/zi),
unde:
n(z) - numărul de zile
dintr-o lună în care funcţionează efectiv evacuarea;
K(sz) - cantitatea
zilnică evacuată în receptor, care se va calcula ca diferenţă între cantitatea
de suspensii admisă a fi evacuată în receptor şi cantitatea de suspensii
măsurată în sursa de apă, cu formula:
K(sz)(kg/zi) = 0,0036 x d(z)(h) x q(ne)(l/s) x [c(ns)
-c(na)](mg/l),
unde:
d(z) - durata zilnică de
funcţionare efectivă a evacuării pentru care se face calculul;
c(na) - concentraţia
medie anuală a suspensiilor din apa prelevată;
c(ns) - concentraţia
admisă de suspensii în apele uzate evacuate;
q(ne) - debitul de apă
evacuat.
Concentraţia admisă şi debitul de apă evacuat se preiau
din autorizaţia de gospodărire a apelor, în cazul în care folosinţa este
autorizată, sau din avizul de gospodărire a apelor.
In cazul în care folosinţa deţine aviz de gospodărire a
apelor, dar se află în procedură de autorizare, se vor lua în considerare
valorile stabilite în avizul de gospodărire a apelor coroborate cu limitele
admisibile de încărcare cu poluanţi a apelor uzate la evacuarea în receptorii
naturali din tabelul nr. 1 la anexa nr. 3 - NTPA- 001, sau, după caz, din
tabelul nr. 1 la anexa nr. 2 NTPA - 002 la Hotărârea Guvernului nr. 188/2002
pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic
a apelor uzate, cu modificările şi completările ulterioare.
In cazul în care concentraţia medie anuală din apa
prelevată este mai mare decât concentraţia admisă de suspensii din apele uzate
evacuate, se va determina concentraţia medie anuală, exceptând perioadele de
viitură în care apa receptorului natural este deosebit de încărcată în
suspensii."
17. La anexa nr. 3, la
articolul 12 alineatul (2), după litera b) se introduce o nouă literă, litera
c), cu următorul cuprins:
,,c) în cazul în care folosinţa deţine aviz de
gospodărire a apelor, dar se află în procedură de autorizare, se vor lua în
considerare valorile stabilite în avizul de gospodărire a apelor coroborate cu limitele
admisibile de încărcare cu poluanţi a apelor uzate la evacuarea în receptorii
naturali din tabelul nr. 1 la anexa nr. 3 - NTPA- 001 sau, după caz, din
tabelul nr. 1 la anexa nr. 2 NTPA- 002 la Hotărârea Guvernului nr. 188/2002, cu
modificările şi completările ulterioare."
18. La anexa nr. 3,
la articolul 12, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Pentru beneficiarii care evacuează apa uzată
într-un receptor natural şi o prelevă din reţele de alimentare centralizată
deţinute de operatorii de servicii de gospodărie comunală, nu se aplică
diferenţe între prelevare şi evacuare. Pentru beneficiarii care evacuează apa
uzată într-un receptor natural şi o prelevă dintr-o sursă de suprafaţă,
diferenţele dintre prelevare şi evacuare se aplică numai în condiţiile în care
beneficiarul deţine staţie de epurare conformă cu standardele de calitate în
vigoare (NTPA 001)."
19. La anexa nr. 3,
la articolul 14, punctele 1 şi 7 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„1. a) concentraţiile indicatorilor de calitate din
apele uzate evacuate, determinate prin analize de un laborator acreditat
efectuate de către/prin grija utilizatorului, conform art. 19 alin. (3) din
Legea nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul
limitelor prevăzute în actele de reglementare (aviz, autorizaţie de gospodărire
a apelor);
b) concentraţiile indicatorilor de calitate din apele
uzate evacuate, determinate prin analize de laborator efectuate de către
operator prin acţiuni de control, în situaţia în care se constată că valorile
acestor indicatori sunt mai mari cu 20% sau mai mult faţă de rezultatele
obţinute prin analize de laborator efectuate conform prevederilor lit. a), la
mai mult de 50% din probele de apă folosindu-se aceleaşi metode de analize;
........................................................................................
7. în cazul în care determinările beneficiarului
prezintă abateri mai mari de 20% faţă de cele de control ale operatorului,
beneficiarul poate efectua, pe cheltuiala proprie, analiza
probei/probelor-martor la un laborator independent acreditat, amplasat în
localitatea unde îşi are sediul operatorul. Proba-martor este recoltată la
momentul controlului, etichetată şi sigilată de reprezentanţii operatorului şi
păstrată în condiţii corespunzătoare
la sediul beneficiarului. Beneficiarul va informa prin fax operatorul asupra
laboratorului şi datei la care se efectuează analiza, pentru ca un reprezentant
al operatorului să asiste la desigilarea probei-martor. Dacă beneficiarul nu
prezintă operatorului în termen de 6 zile lucrătoare de la comunicarea abaterii
buletinul de analiză al probei-martor, se vor lua în calcul rezultatele
buletinului de analiză al operatorului ca valori pe baza cărora se vor
determina cantităţile de substanţe impurificatoare evacuate în emisar. La
recoltarea probei se va întocmi între reprezentanţii operatorului şi
beneficiarului un «Raport de prelevare», în care se va consemna dacă
beneficiarul doreşte sau nu să se recolteze proba-martor."
20. La anexa nr. 4,
punctul B se modifică şi va avea următorul cuprins:
„B. Calculul penalităţilor pentru depăşirea
concentraţiilor maxime admise ale poluanţilor din apele uzate evacuate.
Pentru depăşirea concentraţiilor maxim admisibile ale
indicatorilor de calitate stabilite prin autorizaţie sau, după caz, prin avizul
de gospodărire a apelor înscrise în anexa la abonamentul de
utilizare/exploatare, se calculează penalităţi.
In anexa nr. 1 la abonamentul de utilizare/exploatare se înscrie, printre alte obligaţii ale utilizatorului,
şi un punct referitor la respectarea concentraţiei-limită admisibile a
indicatorilor de calitate din apele uzate evacuate. Se preiau din actul de
reglementare şi se înscriu indicatorii de calitate specifici tipului de apă
evacuată, concentraţiile-limită admisibile ale acestora şi corespunzător,
cantităţile zilnice admise a fi evacuate în emisari. Dacă unitatea are mai
multe evacuări, aceste date se completează pentru fiecare gură de evacuare.
Cantitatea zilnică evacuată peste limita admisă [K(iz)]
se determină cu formula:
K(iz)(kg/zi) = 0,0036 x d(z)(h) x q(ne)(l/s) x
[C(imed.realizată) - C(limită) (mg/l],
unde:
- d(z) - durata în ore,
medie zilnică de funcţionare efectivă a evacuării, pentru care se efectuează
calculul;
- q(ne) - debitul mediu zilnic evacuat;
- C(imediu. realizată) - concentraţia medie realizată la evacuare (mg/l);
- C(limită) - concentraţia-limită aferentă poluantului «i» admisă a fi evacuată.
Pentru substanţele organice la care valorile-limită
sunt depăşite, calculul se va efectua pentru fiecare substanţă, iar apoi se va
realiza media ponderată.
Penalităţi se aplică şi pentru orice creştere a
temperaturii apelor uzate evacuate, impurificate termic, peste valoarea de 35°
C, prevăzuta de Normativul NTPA-001/2002, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare în mediul
acvatic a apelor uzate, cu modificările şi completările ulterioare.
Cantităţile de substanţe poluante evacuate peste limita
admisă înscrisă în anexa nr. 1.1 la abonamentul de utilizare/exploatare se
determină pentru fiecare poluant şi pentru fiecare gură de evacuare.
Pentru fiecare gură de evacuare se vor înregistra:
debitul mediu zilnic admis a fi evacuat (l/s); durata medie zilnică de funcţionare
a gurii de evacuare; indicatorii (poluanţii) de caracterizare a calităţii
apelor uzate evacuate. Pentru fiecare indicator de caracterizare a calităţii
apelor uzate evacuate se vor înregistra concentraţiile-limită admise prin actul
de reglementare, înscrise în abonament.
Poluanţii (indicatorii de calitate), concentraţiile şi,
respectiv, cantităţile zilnice admise a fi evacuate sunt cele prevăzute în
anexa la abonamentul de utilizare/exploatare încheiat de către Administraţia
Bazinală de Ape şi utilizatorul de apă şi au de regulă la bază
concentraţiile-limită admise la evacuare, înscrise în autorizaţia sau, după
caz, în avizul de gospodărire a apelor şi debitele efluente corespunzătoare.
Pentru determinarea cantităţilor
de poluanţi evacuaţi în apele de suprafaţă peste limitele admise, se întocmesc
pentru fiecare indicator chimic evacuat tabele de evidenţă şi calcul, conform
modelului din tabelul 1:
Tabelul 1 pentru calculul penalităţilor

In tabelul 1 se determină
cantitatea de poluanţi evacuaţi peste limitele admise în apele uzate. Tabelul 1
se completează după cum urmează:
a) în coloana 0 se înscrie indicatorul de calitate;
b) în coloana 1 se înscrie
limita admisă din actul de reglementare;
c) în coloana 2 se înscriu
numărul sau denumirea evacuării conform numerotării date, precum şi durata
zilnică (în ore) de funcţionare a evacuării;
d) în coloana 3 se înscrie data măsurătorii identică cu
data prelevării probelor de apă sau expresia «media măsurătorilor folosinţei de
apă», dacă acestea sunt luate în considerare;
e) în coloana 4 se înscrie debitul (în l/s) evacuat
măsurat în momentul recoltării probelor de apă sau debitul mediu autorizat în
cazul în care nu se măsoară volumele de apă evacuate (în l/s);
f) în coloana 5 se înscrie
concentraţia determinată din analiza fizico-chimică a probelor de apă,
înregistrată în buletinele de analiză emise de laborator;
g) în coloana 6 se înscrie
numărul efectiv de zile de funcţionare a folosinţei de apă, în intervalul
dintre două determinări consecutive;
h) în coloana 7 se înscrie debitul mediu evacuat
calculat în baza citirilor aparatelor de măsură montate la gura de evacuare, pe
intervalul dintre două determinări consecutive sau debitul mediu autorizat în
cazul în care nu se măsoară volumele de apă evacuate;
i) în coloana 8 se înscrie concentraţia medie
determinată [C(em)] din apele uzate evacuate, corespunzător debitului mediu
evacuat, cu una dintre relaţiile:

în cazul în care nu se iau în consideraţie
determinările utilizatorului, şi

în cazul în care se iau în consideraţie determinările
utilizatorului,
unde:
C(emu) - concentraţia
medie determinată din apele uzate evacuate determinată de utilizatorul de apă
având la bază automonitoringul din apele uzate
evacuate;
C(e1) - concentraţia
determinată de către operatorul de apă în momentul t1;
C (e2) - concentraţia
determinată de către operatorul de apă în momentul t2.
Concentraţia medie determinată se stabileşte între două determinări consecutive, indiferent de intervalul de timp luat în considerare;
j) în coloana 9 se înscrie cantitatea zilnică [K(ez)]
de poluant evacuată cu apele uzate, calculată cu relaţia:
K(ez) kg/zi) = 0,0036 x d(z)(h) x q(em)(i/s) x
C(em)(mg/I);
k) în coloana 10 se înscrie
cantitatea medie zilnică evacuată peste limitele admise K(iz), calculată cu
relaţia:
K(iz) (kg/zi) = 0,0036 x d(z) x q(em) (l/s) x [c(em) -
c(limită)] (mg/l),
unde:
d(z) - durata (în ore)
medie zilnică de funcţionare efectivă a evacuării, pentru care se efectuează
calculul;
q(em) - debitul mediu
evacuat (l/s);
c(em) - concentraţia
medie determinată (mg/l); şi
c(limită) - concentraţia-limită
admisă a fi evacuată în actul de reglementare;
l) în coloana 11 se înscrie
cantitatea totală pe intervalul dintre două determinări consecutive de poluanţi
evacuaţi peste limitele admise [delta K(eint) ], calculată cu relaţia:
delta K (eint) = n(z) x K(iz),
unde n(z) - numărul de
zile dintre două determinări consecutive;
m) în coloana 12 se înscrie nivelul penalităţii
(lei/kg) preluat din anexa nr. 6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
107/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi
completările ulterioare;
n) în coloana 13 se va completa cu valoarea penalităţii
determinată prin înmulţirea cantităţii poluantului evacuat pe intervalul
considerat peste limitele admise, cu nivelul penalităţii corespunzător
poluantului respectiv.
După completarea tabelului pentru toate gurile de
evacuare şi pentru perioada luată în calcul, se va determina totalul aferent utilizatorului.
Pentru indicatorul „temperatura", penalitatea se
calculează în situaţia în care temperatura resursei de apă (emisarului),
măsurată într-un punct stabilit de comun acord (în funcţie de lungimea de
amestec a apelor uzate poluate termic cu resursa de apă), depăşeşte limita de
35° C impusă de Normativul NTPA -001/2002, aprobat prin Hotărârea Guvernului
nr. 188/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Valoarea penalităţii se determină prin înmulţirea
numărului de grade Celsius ce depăşeşte limita admisă, de 35° C, cu debitul efluentului (mc/s) şi cu nivelul
penalităţii prevăzut în anexa nr. 6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
107/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi
completările ulterioare.
In cazul termocentralelor amplasate în lanţ faţă de
cursul de apă, pentru calculul penalităţii se va considera ca temperatură de
bază a resursei (la prelevare) temperatura apei emisarului, măsurată amonte de
prima termocentrală. Pentru fiecare termocentrală din cascadă, la această
temperatură de bază se va adăuga diferenţa de temperatură «Delta T» (aportul
propriu, respectiv diferenţa dintre prelevare şi restituţie). Dacă temperatura
rezultată depăşeşte valoarea de 35° C, penalitatea se va calcula pentru ecartul
de temperatură care depăşeşte 35° C.
Pentru comunicarea sumei de plată, unitatea de
gospodărire a apelor întocmeşte procesul-verbal de constatare conform modelului
prevăzut în anexa nr. 5 la abonamentul-cadru de utilizare-exploatare, care are
acelaşi regim ca şi documentele cu regim special, acesta fiind înseriat şi
numerotat. Procesul-verbal de constatare constituie actul tehnic legal prevăzut
la art. 6 alin. (6) din anexa nr. 3 la Ordonanţa de urgenţa a Guvernului nr.
107/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, în vederea constatării abaterilor şi aplicării penalităţilor pentru
depăşirea atât a cantităţilor de apă utilizate, cât şi a concentraţiilor maxime
admise ale poluanţilor din apele uzate evacuate, înscrise în abonamentul de
utilizare/exploatare. Procesul-verbal de constatare se întocmeşte în două
exemplare, unul pentru utilizator şi unul pentru unitatea de gospodărire a
apelor, şi se semnează de agentul (agenţii) constatator (constatatori) cu drept
de control împuternicit/împuterniciţi în acest scop şi de
reprezentantul/reprezentanţii unităţii penalizate. Se înţelege prin agent constatator cu drept de control împuternicit în acest scop specialistul posesor al legitimaţiei de salariat al unităţii
teritoriale a Administraţiei Naţionale «Apele Române», nominalizat prin decizia
directorului acesteia.
Dacă reprezentantul nu este de acord, va scrie expresia
«Nu sunt de acord» însoţită eventual de motivaţia pentru care nu este de acord.
Dacă reprezentantul utilizatorului refuză să semneze, se scrie expresia
«Unitatea refuză să semneze», iar dacă nu este de găsit, se scrie expresia
«Reprezentantul unităţii nu a putut fi găsit».
Procesul-verbal de constatare se înregistrează şi la
utilizator şi la unitatea de gospodărire a apelor.
Dacă unitatea care este penalizată a semnat prin
împuternicitul său procesul-verbal de constatare, Administraţia Bazinală de Apă transmite acesteia prin
poştă cu confirmare de primire procesul-verbal de constatare însoţit de factura
fiscală, având stabilită valoarea penalităţii. In termen de 10 zile lucrătoare
de la primirea Procesului-verbal cu titlu executoriu, unitatea penalizată va
achita cuantumul penalităţii prin ordin de plată.
Dacă unitatea care este penalizată a refuzat să semneze
sau nu a putut fi găsit împuternicitul său, Administraţia Bazinală de Apă
transmite acesteia prin poştă cu confirmare de primire procesul-verbal de
constatare însoţit de factura fiscală, având stabilită valoarea penalităţii. In
termen de 10 zile lucrătoare de la primirea Procesului-verbal cu titlu
executoriu, unitatea penalizată va achita cuantumul penalităţii prin ordin de
plată.
Impotriva Procesului-verbal de constatare şi de
stabilire a penalităţilor, unitatea penalizată poate face plângere în termen de
15 zile lucrătoare de la primirea comunicării, la judecătoria în a cărei rază
teritorială a fost săvârşită abaterea.
Procesul-verbal de stabilire a penalităţilor, neatacat
în justiţie în termenul stabilit, constituie titlu executoriu în înţelesul art.
372 din Codul de procedură civilă şi al Codului de procedură fiscală.
Administraţiile bazinale de apă ale Administraţiei
Naţionale «Apele Române» urmăresc ca utilizatorii cărora li s-au calculat
penalităţi să achite suma de plată.
In situaţia în care se calculează penalităţi pentru
depăşirea valorilor-limită reglementate înscrise în contracte la poluanţii
specifici incluşi în reziduu filtrabil uscat la 105°C, nu se vor mai calcula
penalităţi pentru depăşirea valorii reglementate înscrisă în contract, pentru
reziduu filtrabil uscat la 105°C.
Pentru situaţii de ploi torenţiale, care pot genera
creşteri mari ale concentraţiilor la suspensii, CBO (5), CCO la captare, faţă
de valorile prelucrărilor statistice, cantitatea de poluanţi luată în calcul,
de comun acord, nu va ţine seama de cantităţile suplimentare
înregistrate."
21. Anexa nr. 5 se
modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. II. - In tot
cuprinsul Ordinului ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 798/2005,
sintagma „Direcţia Apelor" se înlocuieşte cu sintagma „Administraţia
Bazinală de Apă", iar sintagma „nisipuri şi pietrişuri" se
înlocuieşte cu sintagma „agregate minerale".
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
ANEXA
(Anexa nr. 5 la abonamentul-cadru de
utilizare/exploatare)
FORMULARE - TIP
pentru procesele-verbale de constatare a abaterilor
A. In cazul depăşirii volumelor de apă maxim admise
pentru prelevare:
ADMINISTRAŢIA NAŢIONALĂ „APELE ROMÂNE"
Administraţia Bazinală de Apă
UTILIZATORUL DE APĂ
PROCES-VERBAL
de constatare a abaterilor de la normele de
utilizare/exploatare a resursei
Seria..........nr..............
Incheiat în ziua........., luna..................,
anul............
Subsemnatul
(Subsemnaţii),...................................., salariat (salariaţi) la
Administraţia Bazinală de Apă......................., având funcţia de........................, împuternicit (împuterniciţi)
de director prin Decizia nr........, emisă în baza art. 6 alin. (1) şi (6) din anexa nr. 3 la Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele
Române", aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările
şi completările ulterioare, posesor (posesori) al (ai) legitimaţiei (legitimaţiilor)
nr..............................eliberate
de....................................................., în urma
controalelor/analizelor efectuate în zilele
de.............................la..................................................,
str........................nr......, am constatat următoarele:
Nr. crt.
|
Abaterea
|
Mărimea abaterii
(mii m3)
|
Nivelul penalităţilor (lei/1.000 m3)
|
Suma de penalizare
(lei)
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1.
|
Volumul de apă prelevat peste cel corespunzător debitului
reglementat
|
|
|
|
2.
|
Volumul de apă prelevat peste cel corespunzător debitelor
prevăzute în planul de restricţii
|
|
|
|
3.
|
Volumul de apă preluat fără abonament de utilizare/exploatare
|
|
|
|
4.
|
Volumul de apă folosit în alt scop decât cel reglementat
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
De săvârşirea acestor fapte se face vinovat(ă) (unitatea) .............................
................................................................................,
înregistrată la registrul
comerţului.........................................., cod fiscal
R.............., reprezentat(ă) prin..........................................., având calitatea
de..........................................., domiciliat(ă)în localitatea.................................,
str......................................nr. ..., având
legitimaţia cu seria ... nr.................
In temeiul art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 107/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, pentru abaterile de la prevederile
reglementate de utilizare/exploatare a resursei de apă, înscrise în anexa la Abonamentul de
utilizare/exploatare nr..........., unitatea penalizată are de plată suma de ...........................lei,
reprezentând penalităţi calculate pentru abaterea constatată, în baza
prevederilor pct. B din anexa nr. 6 la
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările
ulterioare.
Penalităţile se vor achita în termen de 10 zile
lucrătoare de la data comunicării Procesului-verbal, prin ordin de plată în
contul nr..........................al....................., deschis
la.....................................
Unitatea penalizată a formulat următoarele obiecţii:
...................................................................................
...................................................................................
Impotriva prezentului proces-verbal,
care ţine loc şi de înştiinţare de plată, se poate face plângere în termen de
15 zile de la data comunicării.
Plângerea va fi însoţită de copia Procesului-verbal şi
se va depune la judecătoria teritorială competentă.
Prezentul proces-verbal de
constatare constituie titlu executoriu, în înţelesul art. 372 din Codul de procedură
civilă şi conform Legii nr. 400/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 73/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele
Române". Procesul-verbal de constatare va fi însoţit de factura fiscală
aferentă acestuia, iar termenul de plată curge de la data facturării.
Intocmit în.....exemplare, din care o copie s-a comunicat astăzi,............/se va comunica unităţii penalizate.
Organul constatator
.................................
Unitatea penalizată
................................
B. In cazul depăşirii concentraţiilor maxime admise ale
poluanţilor din apele uzate evacuate:
ADMINISTRAŢIA NAŢIONALĂ „APELE ROMÂNE"
Administraţia Bazinală de
Apă...........................
UTILIZATORUL DE APĂ
PROCES-VERBAL
de constatare a depasirii concentratiilor maxime
admise ale poluantilor din apele uzate evacuate
Seria..................nr.................
Incheiat în ziua........., luna..................,
anul............
Subsemnatul
(Subsemnaţii),........................................................................,
salariat (salariaţi) la Administraţia Bazinală de Apă............................................................., având funcţia
de........................................., împuternicit (împuterniciţi) de
director prin Decizia
nr........................., emisă în baza art. 6 alin. (1) şi (6) din anexa
nr. 3 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei
Naţionale „Apele Române", aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003,
cu modificările şi completările
ulterioare, posesor (posesori) al (ai) legitimaţiei (legitimaţiilor)
nr............ eliberate de ...................., în urma controalelor/analizelor efectuate în zilele
de......................................
la..................................................,
str........................nr......, am constatat
următoarele:
....................................................................................
....................................................................................
....................................................................................
Desăvârşirea acestor fapte se face vinovat(ă)
(unitatea) .................................
............................................................................., înregistrată la registrul
comerţului................................, cod fiscal R......................,
reprezentat(ă) prin..........................................., având calitatea
de..............................., domiciliat(ă) în
localitatea....................................,
str..................................... nr........, având legitimaţia cu seria......nr.......................
In temeiul art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 107/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, pentru abaterile de la prevederile
reglementate referitoare la concentraţiile maxime admise ale poluanţilor din
apele uzate evacuate în resursele de apă, înscrise în anexa la Abonamentul de utilizare/exploatare nr............,
unitatea penalizată are de plată suma de...........................lei,
reprezentând penalităţi calculate pentru abaterea constatată pentru fiecare poluant (indicator de
calitate) a cărui concentraţie depăşeşte limitele admise, conform tabelului
anexat.
Penalitatea se va achita în termen de 10 zile lucrătoare de la data comunicării Procesului-verbal, prin
ordin de plată în contul
nr......................................al.............., deschis
la.....................................
Unitatea penalizată a formulat următoarele obiecţii:
.................................................................................
.................................................................................
Impotriva prezentului proces-verbal, care ţine loc şi
de înştiinţare de plată, se poate face plângere în termen de 15 zile de la data
comunicării.
Plângerea va fi însoţită de copia Procesului-verbal şi
se va depune la judecătoria teritorială competentă.
Prezentul proces-verbal de constatare constituie titlu
executoriu, în înţelesul art. 372 din Codul de procedură civilă şi conform
Legii nr. 400/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
73/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române".
Procesul-verbal de constatare va fi însoţit de factura fiscală aferentă
acestuia, iar termenul de plată curge de la data facturării.
Intocmit în...................exemplare, din care o
copie s-a comunicat astăzi,............/se va comunica unităţii penalizate.
Organul constatator
...............................
Unitatea penalizată
...............................
C. In cazul constatării abaterilor de la normele de
utilizare/exploatare a agregatelor minerale:
ADMINISTRAŢIA NAŢIONALĂ „APELE ROMÂNE"
UTILIZATORUL DE BALAST
Administraţia Bazinală de Apă...............................
PROCES-VERBAL
de constatare a abaterilor de la normele de
utilizare/exploatare a agregatelor minerale
Seria...........nr..............
Incheiat în ziua........., luna..................,
anul............
Subsemnatul (Subsemnaţii),....................................,
salariat (salariaţi) la Administraţia Bazinală de Apă.................., având funcţia de.......................,
împuternicit (împuterniciţi) de director prin Decizia nr........, emisă în baza
art. 6 alin. (1)şi (6) din anexa nr. 3 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind
înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române", aprobată cu
modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
posesor (posesori) al (ai) legitimaţiei (legitimaţiilor) nr............eliberate
de...........................................................,în urma
controalelor/analizelor efectuate în zilele de............................. la.................................................., str........................nr......,
am constatat următoarele:
Nr. crt.
|
Abaterea
|
Mărimea abaterii (mii m3)
|
Nivelul penalităţilor (lei/m3)
|
Suma de penalizare
(lei)
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1.
|
Volumul de nisipuri şi pietrişuri peste
cel corespunzător volumului reglementat
|
*)
|
|
|
2.
|
Volumul de nisipuri şi pietrişuri fără abonament de
utilizare/exploatare
|
|
De 10 ori contribuţia
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
*) Mărimea abaterii se determină în conformitate cu
pct. 1 şi 3 din anexa nr. 7 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
De săvârşirea acestor fapte se face vinovat(ă) (unitatea) ................................
.....................................................................................,
înregistrată la registrul comerţului...........................................,
cod fiscal R............................, reprezentat(ă)
prin.............................., având calitatea
de...................................., domiciliat(ă)în
localitatea........................................, str........................................nr.
..., având legitimaţia cu
seria ... nr.................
In temeiul art. 4 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 107/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, pentru abaterile de la prevederile
reglementate de utilizare/exploatare a resursei de nisip şi pietriş, înscrise în anexa la Abonamentul de
utilizare/exploatare nr.........................., unitatea penalizată are de plată suma de...............lei,
reprezentând penalităţi calculate pentru abaterea constatată, în baza
prevederilor pct. B din anexa nr. 6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Penalităţile se vor achita în termen de 10 zile
lucrătoare de la data comunicării Procesului-verbal, prin ordin de plată în
contul nr..........................al....................., deschis la.....................................
Unitatea penalizată a formulat următoarele obiecţii:
....................................................................................
....................................................................................
Impotriva prezentului proces-verbal, care ţine loc şi
de înştiinţare de plată, se poate face plângere în termen de 15 zile de la data
comunicării.
Plângerea va fi însoţită de copia Procesului-verbal şi
se va depune la judecătoria teritorială competentă.
Prezentul proces-verbal de constatare constituie titlu
executoriu, în înţelesul art. 372 din Codul de procedură civilă şi conform
Legii nr. 400/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
73/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române".
Procesul-verbal de constatare va fi însoţit de factura fiscală aferentă
acestuia, iar termenul de plată curge de la data facturării.
Intocmit
în............exemplare, din care o copie s-a comunicat astăzi,............/sau
se va comunica unităţii penalizate.
Organul constatator
................................
Unitatea penalizată
................................