ORDIN
Nr. 798 din 31 august 2005
privind aprobarea abonamentului-cadru de utilizare/exploatare
ACT EMIS DE: MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 846 din 19 septembrie 2005

Avand in vedere Referatul de aprobare nr. 11.656 din 30 august 2005,
in temeiul prevederilor art. 3 alin. (1) si (2) din anexa nr. 3 la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea
Administratiei Nationale "Apele Romane", aprobata cu modificari prin
Legea nr. 404/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale
art. 5 alin. (8) din Hotararea Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul mediului si gospodaririi apelor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba abonamentul-cadru de utilizare/exploatare, prevazut in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia managementul resurselor de apa din cadrul Ministerului Mediului si
Gospodaririi Apelor si Administratia Nationala "Apele Romane" vor
duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Sulfina Barbu
ANEXA 1
ABONAMENTUL-CADRU
de utilizare/exploatare
Art. 1
(1) Drepturile de utilizare a resurselor gestionate, in calitate de
operator unic, de Administratia Nationala "Apele Romane" se obtin in
baza abonamentului de utilizare/exploatare incheiat de beneficiari cu
operatorul unic.
(2) Formularul-tip de abonament de utilizare/exploatare a resurselor de apa
sau a potentialului hidroenergetic este prevazut in anexa nr. 1.
(3) Formularul-tip de abonament de utilizare/exploatare a nisipurilor si
pietrisurilor este prevazut in anexa nr. 2.
Art. 2
(1) Pentru utilizarea resurselor in baza abonamentului de
utilizare/exploatare, beneficiarul plateste operatorului unic contributiile
specifice de gospodarire a apelor prevazute in anexa nr. 4 la Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale
"Apele Romane", aprobata cu modificari prin Legea nr. 404/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(2) Valoarea contributiilor se calculeaza conform metodologiei prevazute in
anexa nr. 3, pe baza cuantumului contributiilor specifice de gospodarire a
resurselor de apa, prevazut in anexa nr. 5 la Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 107/2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 404/2003, cu modificarile
si completarile ulterioare.
(3) Suma contributiilor datorate intr-un an de un beneficiar pentru
totalitatea drepturilor de utilizare/exploatare care ii sunt atribuite se
inscrie in abonamentul incheiat cu operatorul unic si reprezinta valoarea
anuala a abonamentului.
Art. 3
(1) Abonamentul de utilizare/exploatare se incadreaza obligatoriu in
prevederile actelor de reglementare din punct de vedere al gospodaririi apelor,
emise pentru beneficiarul in cauza.
(2) Beneficiarilor care se abat de la prevederile reglementate, prin
depasirea atat a cantitatilor de apa utilizate, cat si a concentratiilor de
substante impurificatoare evacuate in resursele de apa li se aplica penalitati
a caror valoare se calculeaza conform metodologiei prevazute in anexa nr. 4, pe
baza nivelului penalitatilor prevazut in anexa nr. 6 la Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 107/2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 404/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(3) Procesele-verbale de constatare a abaterilor prevazute la alin. (2) se
completeaza pe formularele-tip prevazute in anexa nr. 5.
Art. 4
Anexele nr. 1, 1.1, 2, 3, 4, 4.1 si 5*) fac parte integranta din prezentul
abonament-cadru.
------------
*) Anexele nr. 1, 1.1, 2, 3, 4, 4.1 si 5 sunt reproduse in facsimil.
ANEXA 1
la abonamentul-cadru de utilizare/exploatare
FORMULAR-TIP DE ABONAMENT DE UTILIZARE/EXPLOATARE A RESURSELOR DE APA SAU A
POTENTIALULUI HIDROENERGETIC
ADMINISTRATIA NATIONALA "APELE ROMANE"
DIRECTIA APELOR ...................................
ABONAMENT DE UTILIZARE/EXPLOATARE
A .............................
Nr. ........ din ..........
I. PARTILE
Intre ADMINISTRATIA NATIONALA "APELE ROMANE" - DIRECTIA APELOR
........................ in calitate de operator unic al resurselor de apa, cu
sediul in ........................, str. ........................... nr.
......, jud. ..................., cod postal ..........., nr. telefon
................., nr. fax ..........., cont virament nr.
....................., deschis la .................................. sau nr.
...................... deschis la Trezoreria ....................... , nr.
registru comert J ...................., CUI ...............................,
reprezentat prin ......................... director si
........................................ director economic,
si
..........................................................................
(Denumirea societatii comerciale/regiei autonome)
.............................................. in calitate de Beneficiar,
cu sediul in ............................., str.
.................................. nr. ......., judetul
........................, nr. telefon ..................., nr. fax
.................., cont virament nr. ..............................., deschis
la ........................., nr. registru comert ....................., CUI
..................., reprezentat prin .....................................
director si ..................................... director economic
s-a incheiat urmatorul abonament:
II. OBIECTUL ABONAMENTULUI
Art. 1
Obiectul abonamentului este utilizarea/exploatarea resurselor de apa de
suprafata si/sau subterane, sau a potentialului hidroenergetic:
..........................................................................
(se va specifica categoria de resurse si utilizare)
in limitele cantitatilor inscrise in anexele la prezentul abonament, numai in
scopurile prevazute de actul de reglementare din punct de vedere al
gospodaririi apelor.
Cantitatile de resurse solicitate sunt inscrise in anexele la abonamentul
de utilizare/exploatare si pot fi ajustate in conformitate cu art. 2, numai in
limitele prevazute de actul de reglementare din punct de vedere al gospodaririi
apelor.
Art. 2
Beneficiarul va utiliza/exploata cantitati suplimentare de resurse de apa
peste cele inscrise in anexele la abonamentul de utilizare/exploatare, numai in
limitele stabilite prin actul de reglementare din punct de vedere al
gospodaririi apelor, cu acordul operatorului, pe baza de notificare
suplimentara, transmisa cu 5 zile inainte de perioada necesara si in conditiile
in care operatorul are resurse si capacitati disponibile.
In caz contrar, beneficiarul raspunde conform reglementarilor legale in
vigoare.
In cazul in care beneficiarul urmeaza sa isi diminueze activitatea cu mai
mult de 25% pentru o perioada de timp mai mare de o luna, va notifica in scris
diminuarea corespunzatoare a cantitatilor inscrise in anexele la abonamentul de
utilizare/exploatare, dar in limitele stabilite prin actul de reglementare din
punct de vedere al gospodaririi apelor, cu cel putin 5 zile inainte de data
operarii reducerii productiei.
III. PERIOADA DE DERULARE A ABONAMENTULUI
Art. 3
Perioada de derulare a prezentului abonament de utilizare/exploatare este
de la ................. la .....................
IV. CONTRIBUTIILE SPECIFICE DE GOSPODARIRE A APELOR
Art. 4
Contributiile specifice de gospodarire a apelor sunt cele legal stabilite
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea
Administratiei Nationale "Apele Romane", cu modificarile si
completarile ulterioare, valabile la data incheierii prezentului abonament.
Contributiile specifice de gospodarire a apelor sunt prevazute in anexele
prezentului abonament.
Contributiile specifice de gospodarire a apelor sunt insusite si datorate
in mod obligatoriu de catre Beneficiar odata cu incheierea abonamentului.
Contributiile specifice de gospodarire a apelor se reactualizeaza periodic
prin hotarare a Guvernului, conform Legii apelor nr. 107/1996, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Art. 5
Aplicarea contributiilor specifice de gospodarire a apelor reactualizate
prin hotarare a Guvernului se face incepand cu data fixata prin actul normativ
de reactualizare, ceea ce conduce la modificarea cu aceeasi data a anexelor
prezentului abonament.
V. VALOAREA ABONAMENTULUI DE UTILIZARE/EXPLOATARE
Art. 6
Valoarea totala a abonamentului de utilizare/exploatare este suma valorilor
anuale precizate in anexe si calculate corespunzator contributiilor legale la
data emiterii abonamentului, la care se adauga T.V.A.-ul legal.
Art. 7
Valoarea anuala a abonamentului de utilizare/exploatare se stabileste
insumand contributiile calculate pe baza metodologiei prevazuta in anexa nr. 3
la abonamentul cadru de utilizare/exploatare si se consemneaza in:
- prezentul abonament de utilizare/exploatare, in primul an al perioadei de
derulare;
- actele aditionale la prezentul abonament de utilizare/exploatare, in anii
urmatori ai perioadei de derulare.
Valoarea abonamentului se recalculeaza o data cu modificarea
contributiilor, conform art. 5.
Operatorul isi rezerva dreptul sa opereze la zi toate schimbarile valorice
intervenite ca urmare a modificarilor legale de contributii pe parcursul
derularii abonamentului.
Art. 8
Prezentul abonament de utilizare/exploatare are un numar de anexe stabilit
anual in functie de contributiile specifice care se negociaza, in baza
necesarului solicitat de beneficiar, in limitele prevazute de actul de
reglementare din punct de vedere al gospodaririi apelor; anexele se completeaza
pe formularul-tip prevazut in Anexa nr. 1.1 la abonamentul-cadru.
VI. UTILIZAREA/EXPLOATAREA RESURSELOR, MODALITATI SI CONDITII DE PLATA
Art. 9
(1) Cantitatile de resurse atribuite pentru a fi utilizate/exploatate sunt
cele inscrise in anexele care fac parte integranta din prezentul abonament.
Facturarea se face la nivelul cantitatilor de resurse utilizate lunar,
recunoscute de parti prin proces-verbal semnat de persoanele imputernicite in
acest sens.
Operatorul efectueaza controale periodice, urmarind modul de functionare a
instalatiilor beneficiarului si incadrarea activitatii acestuia in parametrii
autorizatiei de gospodarire a apelor.
(2) Cantitatile de substante poluante din apele uzate evacuate de
beneficiar se stabilesc pe baza debitelor de apa evacuate masurate, cu
echipamente autorizate metrologic, montate prin grija beneficiarului in
instalatiile proprii de evacuare si a concentratiilor substantelor
impurificatoare respective determinate de beneficiar si/sau de operator sau de
un alt laborator agreat si a duratei efective de functionare a instalatiilor de
evacuare.
In cazul in care determinarile beneficiarului prezinta abateri mai mari de
20% fata de cele de control ale operatorului, beneficiarul poate efectua, pe
cheltuiala proprie, analiza probei(lor) martor la un laborator independent
acreditat, amplasat in localitatea unde isi are sediul operatorul. Proba martor
este recoltata la momentul controlului, etichetata si sigilata de
reprezentantii operatorului si pastrata in conditii corespunzatoare la sediul beneficiarului.
Beneficiarul va informa prin fax operatorul asupra laboratorului si datei la
care se efectueaza analiza, pentru ca un reprezentant al operatorului sa asiste
la desigilarea probei martor. Daca beneficiarul nu prezinta operatorului, in
termen de 5 zile lucratoare de la comunicarea abaterii, buletinul de analiza al
probei martor, se vor lua in calcul rezultatele buletinului de analiza al
operatorului, ca valori pe baza carora se vor determina cantitatile de
substante impurificatoare evacuate in emisar.
Facturarea se face la nivelul cantitatilor lunare recunoscute de parti prin
proces-verbal semnat de persoanele imputernicite in acest sens.
(3) Facturile emise in conditiile prevazute la alin. (1) si (2) sunt
acceptate si recunoscute de beneficiar, iar procesul-verbal si factura
intocmita in baza lui fac dovada faptului ca datoria este certa, lichida si
exigibila.
Art. 10
(1) In cazul in care, la data incheierii abonamentului de
utilizare/exploatare, beneficiarul nu dispune de echipamente de masura a
cantitatilor de apa utilizate/evacuate si functionarea instalatiilor de
captare/evacuare a fost acceptata in aceste conditii prin autorizatia de
gospodarire a apelor, sau cand echipamentele de masurare nu functioneaza,
cantitatile receptionate se vor stabili avand in vedere debitele instalate si
timpul efectiv de lucru evidentiat de beneficiar in registre speciale.
(2) Neevidentierea timpului efectiv de lucru, respectiv nerespectarea
termenelor prevazute in programul etapizat de dotare cu aparate de masura
atrage receptia cantitatilor de apa utilizate/evacuate in sistem pausal, la
nivelul debitelor instalate si a timpului calendaristic receptionat.
Art. 11
Procesele-verbale lunare precizate la art. 9 se vor incheia prin persoanele
imputernicite de parti pana cel tarziu la data de 10 (zece) a lunii urmatoare.
Art. 12
Plata cantitatilor de resurse de apa utilizate se face de catre beneficiar
cu instrumente legale de plata, in baza facturii emise de operator, in termen
de 15 zile de la emiterea acesteia.
Art. 13
Beneficiarul va efectua platile prin conturile declarate in abonament.
Beneficiarul va notifica operatorul in legatura cu orice modificare privind
denumirea, statutul, proprietarul/administratorul, sediul, contul sau unitatea
bancara in termen de 10 zile de la producerea sa.
Notificarea va contine motivarea modificarii, responsabilitatea si
modalitatile de lichidare a debitelor restante in cazul schimbarii
proprietarului/administratorului si in anexa copii dupa toate documentele
legale doveditoare ale modificarilor produse.
Art. 14
Pentru neachitarea facturilor in termenul scadent a obligatiilor de plata,
utilizatorii datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere calculate la nivelul
si dupa procedura celor prevazute in Codul de procedura fiscala, pentru creante
bugetare.
Art. 15
(1) Dobanzile se calculeaza pentru fiecare zi, incepand cu ziua imediat
urmatoare scadentei obligatiei si pana la data stingerii sumei datorate
inclusiv.
(2) Dobanzile prevazute la alin. (1) se datoreaza si pe perioada pentru
care au fost acordate amanari sau esalonari la plata obligatiilor restante.
(3) Nu se datoreaza dobanzi pentru sumele datorate cu titlu de amenzi,
dobanzi, penalitati de intarziere, stabilite potrivit legii.
Art. 16
(1) Penalitatea de intarziere se calculeaza pentru fiecare luna sau
fractiune de luna de intarziere, incepand cu data de intai a lunii urmatoare
scadentei obligatiilor de plata si pana la data achitarii acestora, inclusiv,
iar cota acestora este de 0,5% din suma datorata si este stabilita in
conditiile Codului de procedura fiscala.
(2) In cazul in care s-au acordat inlesniri la plata debitelor, penalitatea
de intarziere se datoreaza pana la data intrarii in vigoare a documentului prin
care se acorda aceste inlesniri. Nerespectarea inlesnirilor la plata, asa cum
au fost acordate, conduce la calculul penalitatilor de intarziere de la data
incetarii valabilitatii acestora, conform legii.
Art. 17
Neindeplinirea de catre beneficiar in termen de 6 luni de la data scadentei
a obligatiei de plata a facturii da dreptul operatorului sa rezilieze de drept
prezentul abonament de utilizare/exploatare si sa sisteze
utilizarea/exploatarea resurselor de apa. Abonamentul va fi considerat reziliat
de drept prin simpla notificare, fara punere in intarziere si fara interventia
vreunei instante de judecata.
Daca in urmatoarele 30 de zile de la data rezilierii abonamentului de
utilizare/exploatare nu se achita sumele restante (inclusiv penalitatile si
dobanzile pentru intarziere), operatorul este in drept sa recurga la executarea
silita a intregii creante conform reglementarilor legale in vigoare in materie
de colectare a creantelor fiscale. Eventualele consecinte ce rezulta din
rezilierea abonamentului de utilizare/exploatare privesc in exclusivitate pe
beneficiar.
Art. 18
(1) Beneficiarul are obligatia incheierii, lunar sau trimestrial, cu
operatorul, a unui proces-verbal de reglare si confirmare certa a debitelor
restante, care constituie si instiintare de plata, de la data inmanarii sau
comunicarii acestuia.
(2) Acest proces-verbal incheiat intre semnatarii abonamentului de
utilizare/exploatare si/sau contractului constituie titlu executoriu in
conditiile legii.
(3) Dispozitiile privind continutul si nulitatea actului administrativ
fiscal din Codul de procedura fiscala se aplica in mod corespunzator.
(4) Executarea silita in temeiul titlului executoriu prevazut la alin. (2)
se efectueaza de catre operator conform reglementarilor legale in vigoare in
materie de colectare a creantelor fiscale.
Art. 19
Pentru abateri de la normele de utilizare/exploatare a resurselor de apa
cat si pentru depasirea concentratiilor maxim admisibile ale poluantilor din
apele uzate evacuate si a cantitatilor corespunzatoare de substante
impurificatoare evacuate in resursele de apa, prevazute in actul de
reglementare inscrise in anexele la abonamentul de utilizare/exploatare,
Directiile Apelor bazinale aplica utilizatorilor penalitati calculate pe baza
metodologiei prevazuta in anexa nr. 4 la abonamentul-cadru de
utilizare/exploatare.
VII. OBLIGATIILE PARTILOR
Art. 20
Administratia Nationala "Apele Romane" se obliga:
a) sa aduca la cunostinta beneficiarului modificarile legale de
contributii, in 5 (cinci) zile de la modificare;
b) sa emita si sa transmita lunar factura;
c) sa actioneze impreuna cu beneficiarul pentru obtinerea tuturor
elementelor necesare actionarii in judecata a persoanelor fizice sau juridice
care, prin poluare, au provocat pagube materiale Beneficiarului;
d) sa anunte beneficiarului, in termen de 3 zile de la declansarea starii
de restrictie, masurile ce se aplica in zona bazinului hidrografic in care
acesta se afla.
Art. 21
Beneficiarul se obliga:
a) sa accepte aplicarea contributiilor legal modificate de la data fixata
prin actul normativ de modificare si sa incheie actul aditional in 5 (cinci)
zile de la notificare, in conformitate cu art. 20 al prezentului abonament; in
cazul refuzului semnarii in termenul stabilit, notificarea face dovada
semnarii, acceptarii si incheierii actului aditional;
b) sa achite contravaloarea facturilor la termenul de scadenta stabilit
prin abonamentul de utilizare/exploatare;
c) sa alerteze imediat operatorul si folosintele de apa din aval care ar
putea fi afectate in cazul provocarii de catre el a unei poluari accidentale si
sa suporte plata daunelor provocate si cheltuielile pentru inlaturarea
efectelor poluarii conform prevederilor legii;
d) sa asigure operatorului accesul si dreptul de control la instalatiile de
prelevare si evacuare a apelor, la dispozitivele de masurare si la toate
evidentele referitoare la acestea;
e) sa suporte plata dobanzilor si penalitatilor pentru intarzierea la plata
a facturilor precum si penalitatile pentru abateri de la normele de
utilizare/exploatare si evacuare a apelor, conform prevederilor Anexei nr. 3 la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea
Administratiei Nationale "Apele Romane", cu modificarile si
completarile ulterioare;
f) sa respecte prevederile actului de reglementare din punct de vedere al
gospodaririi apelor si sa solicite reactualizarea acestuia, la expirarea
termenului de valabilitate sau ori de cate ori survin modificari ale
parametrilor cantitativi si calitativi ai folosintei;
g) sa se supuna, in perioadele deficitare, prevederilor Planului de
restrictii intocmit in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
h) sa opreasca functionarea instalatiilor de captare si evacuare utilizate,
in cazul rezilierii abonamentului de utilizare/exploatare.
i) sa incheie trimestrial sau, dupa caz, lunar, cu operatorul, un
proces-verbal de reglare si confirmare certa a debitelor restante, care constituie
si instiintare de plata de la data inmanarii sau comunicarii acestuia;
j) sa nu cesioneze/subinchirieze drepturile sau bunurile obtinute prin
prezentul abonament fara acordul scris al operatorului.
VIII. FORTA MAJORA
Art. 22
Forta majora invocata in conditiile legii si comunicata celeilalte parti in
termen de 3 zile lucratoare de la producere, apara de raspundere partea care o
invoca.
Restrictiile introduse in perioadele deficitare, cand se aplica planurile
de restrictii, sunt asimilate "fortei majore".
Dovada fortei majore se va comunica in maximum 15 zile de la aparitie si va
fi certificata de catre organismul abilitat de lege.
IX. LITIGII
Art. 23
Solutionarea litigiilor se realizeaza de regula pe cale amiabila. In caz de
litigii neconciliabile pe cale amiabila se va face apel la instantele de
judecata competente de la sediul operatorului indicat in prezentul abonament.
X. DISPOZITII FINALE
Art. 24
Partile se obliga sa adapteze abonamentele de utilizare/exploatare in
derulare in cazul aparitiei unor modificari aduse prevederilor legale pe baza
carora au fost incheiate.
In cazul in care pe parcursul derularii abonamentului, apare ca necesara
renegocierea anumitor clauze si conditii datorate altor cauze decat
modificarile legislative, aceasta se face prin acte aditionale.
Modificarile datorate modificarilor legislative se fac conform prevederilor
din prezentul abonament.
Art. 25
Prevederile prezentului abonament de utilizare/exploatare sunt obligatorii,
orice completari facandu-se numai prin acte aditionale.
Art. 26
Prezentul abonament de utilizare/exploatare inceteaza in urmatoarele
cazuri:
- partile convin de comun acord, prin exprimarea lui in scris;
- la expirarea duratei abonamentului de utilizare/exploatare;
- la retragerea autorizatiei de gospodarire a apelor;
- daca beneficiarul cesioneaza drepturile sau obligatiile fara a avea
acordul scris al celeilalte parti;
- in caz de dizolvare, lichidare sau faliment al beneficiarului;
- in caz de reziliere in conditiile art. 17;
Art. 27
Incetarea abonamentului de utilizare/exploatare nu are nici un efect asupra
obligatiilor deja scadente intre parti.
Prevederile acestui articol nu inlatura raspunderea partii care a cauzat
incetarea abonamentului de utilizare/exploatare.
Art. 28
In intelesul prezentului abonament de utilizare/exploatare, orice
notificare adresata de o parte celeilalte este valabil indeplinita daca este
transmisa acestei ultime parti la ultima adresa comunicata si confirmata prin
fax sau scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Notificarile verbale nu sunt luate in considerare de nici una dintre parti.
Art. 29
Orice refuz la plata privind o factura emisa de operator va fi comunicat si
motivat de catre beneficiar, in scris, in termen de maxim 7 zile de la data
primirii de catre acesta a facturii. Comunicarea ulterioara, sau sub alta
forma, a refuzului nu va fi luata in considerare.
Nerespectarea acestui termen este considerata acceptarea sumei facturate.
Prezentul abonament de utilizare/exploatare s-a incheiat in 2 (doua)
exemplare egal autentice, din care 1 (unu) pentru beneficiar si 1 (unu) pentru
operator; actele aditionale la abonamentul de utilizare/exploatare se incheie
in acelasi numar de exemplare si fac parte integranta din prezentul abonament.
OPERATOR, BENEFICIAR,
ADMINISTRATIA NATIONALA ..............................
"APELE ROMANE" ..............................
DIRECTIA APELOR ................
DIRECTOR DIRECTOR
DIRECTOR ECONOMIC DIRECTOR ECONOMIC
OFICIUL JURIDIC OFICIUL JURIDIC
ANEXA 1.1
la abonamentul-cadru de utilizare/exploatare
FORMULAR-TIP PENTRU ANEXELE ABONAMENTULUI DE UTILIZARE/EXPLOATARE
ADMINISTRATIA NATIONALA "APELE ROMANE"
DIRECTIA APELOR .................................
ANEXA NR. ...........*1)
la Abonamentul de utilizare/exploatare nr. ........./............
GRAFICUL DE PUNERE LA DISPOZITIA BENEFICIARULUI A RESURSELOR DE APA, A
POTENTIALULUI HIDROENERGETIC SI A ALBIILOR CURSURILOR DE APE, CUVETELE LACURILOR
SI MALURILOR ACESTORA
______________________________________________________________________________
|Folosinta de apa | Denumire contributie | Contributie specifica Lei/U.M.
|
|_________________|________________________|___________________________________|
| 0 | 1 | 2
|
|_________________|________________________|___________________________________|
| Cantitate/Valoare*2) (lei) |
|______________________________________________________________________________|
|Total|Ian. |Febr.|Mar. |April.|Mai |Iun. |Iul. |Aug. |Sept.|Oct. |Nov. |Dec.
|
|an | | | | | | | | | | | |
|
|_____|_____|_____|_____|______|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|
|Cant.|Cant.|Cant.|Cant.|Cant.
|Cant.|Cant.|Cant.|Cant.|Cant.|Cant.|Cant.|Cant.|
|/Val.|/Val.|/Val.|/Val.|/Val.
|/Val.|/Val.|/Val.|/Val.|/Val.|/Val.|/Val.|/Val.|
|_____|_____|_____|_____|______|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15
|
|_____|_____|_____|_____|______|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|
| | |
|
|_________________|________________________|___________________________________|
| | | | | | | | | | | | |
|
|_____|_____|_____|_____|______|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|
INDICATORI DE CALITATE SI CONCENTRATII LIMITA ADMISIBILE ALE ACESTORA*3)
______________________________________________________________________________
|Nr. | Indicatori de |Concentratia |Cantitate | Q | Observatii
|
|crt.| calitate |limita |corespunzatoare | reglementat |
|
| | reglementati |reglementata |concentratiei | (l/s) |
|
| | |(mg/l) |limita (Kg) | | |
|____|_______________|_____________|________________|_____________|____________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5
|
|____|_______________|_____________|________________|_____________|____________|
| | | | | |
|
|____|_______________|_____________|________________|_____________|____________|
OPERATOR UNIC ......................., BENEFICIAR,
------------
*1) Se completeaza distinct dupa caz, pentru fiecare contributie specifica
de gospodarirea apelor
*2) Valoarea nu cuprinde si T.V.A.-ul legal, acesta aplicandu-se la
facturile emise.
*3) In cazul contributiei pentru primirea apelor uzate in resursele de apa,
intr-o anexa la abonament se vor inscrie si limitele admisibile ale
indicatorilor de calitate reglementati.
ANEXA 2
la abonamentul-cadru de utilizare/exploatare
FORMULAR-TIP DE ABONAMENT DE UTILIZARE/EXPLOATARE A NISIPURILOR SI
PIETRISURILOR
ADMINISTRATIA NATIONALA "APELE ROMANE"
DIRECTIA APELOR ............................
ABONAMENT DE UTILIZARE/EXPLOATARE A NISIPURILOR SI PIETRISURILOR
Nr. ..... din ................
I. PARTILE
Intre ADMINISTRATIA NATIONALA "APELE ROMANE" - DIRECTIA APELOR
................................... in calitate de operator unic al resurselor
de apa, cu sediul in ....................., str. ...........................
nr. ..., jud. ................., cod postal ........, nr. telefon
.............., nr. fax ............., cont virament nr. .....................,
deschis la .................................. sau nr. ......................
deschis la Trezoreria ......................., nr. registru comert J
....................., CUI ................................ reprezentat prin
......................... director si ........................................
director economic,
si
..........................................................................
(Denumirea societatii comerciale/regiei autonome)
..................................................... in calitate de
Beneficiar, cu sediul in ..............................., str.
............................, nr. ......., judetul ........................, nr.
telefon................., nr. fax .................., cont virament nr.
....................................., deschis la ......................., nr.
registru comert ......................, CUI .................., reprezentat
prin ....................................... director si
..................................... director economic
s-a incheiat urmatorul abonament:
II. OBIECTUL ABONAMENTULUI
Art. 1
Obiectul abonamentului este exploatarea nisipurilor si pietrisurilor din:
................................................................................
(se va specifica perimetrul de exploatare din albiile si malurile cursului de
apa sau din cuveta lacului de acumulare), in limitele cantitatilor inscrise in
anexa la prezentul abonament, numai in scopurile prevazute in autorizatia de
gospodarire a apelor nr. ...........
Art. 2
Beneficiarul se obliga sa extraga si sa utilizeze nisipurile si
pietrisurile numai in scopul declarat, sa inregistreze si sa declare toate
cantitatile extrase, sub sanctiunea rezilierii unilaterale de catre operator a
abonamentului, in cazul constatarii abaterilor conform prevederilor legale.
Art. 3
Delimitarea perimetrelor de exploatare vazute si acceptate de catre
beneficiar se va materializa pe teren prin borne, numai in prezenta
reprezentantilor autoritatii de gospodarire a apelor. Beneficiarul are
obligatia intretinerii bornelor respective.
Art. 4
Beneficiarul se obliga sa se incadreze in cantitatile inscrise in
abonament.
Eventualele depasiri fata de acestea vor putea fi admise de operator, numai
in limita cantitatilor reglementate prin autorizatia de gospodarire a apelor,
pe baza de comanda suplimentara, transmisa cu 10 (zece) zile lucratoare inainte
de perioada necesara.
III. PERIOADA DE DERULARE A ABONAMENTULUI
Art. 5
Perioada de derulare a abonamentului este de la data .................. la
data de ........... (perioada de valabilitate a autorizatiei de gospodarire a
apelor)
IV. CONTRIBUTIA SPECIFICA DE GOSPODARIRE A APELOR
Art. 6
Contributia specifica pentru exploatarea nisipurilor si pietrisurilor din
albiile si malurile cursurilor de apa sau din cuvetele lacurilor de acumulare
este cea legal stabilita, prin Ordonanta de urgenta nr. 73/2005 pentru modificarea
si completarea O.U.G. nr. 107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale
"Apele Romane", valabila la data incheierii prezentului abonament.
Contributia specifica pentru exploatarea nisipurilor si a pietrisurilor din
albiile si malurile cursurilor de apa sau din cuvetele lacurilor de acumulare
este insusita si datorata in mod obligatoriu de catre beneficiar odata cu
incheierea abonamentului sau aditionalului la acesta.
Contributia specifica pentru exploatarea nisipurilor si pietrisurilor din
albiile si malurile cursurilor de apa sau din cuvetele lacului de acumulare se
actualizeaza periodic prin hotarare a Guvernului, conform Legii apelor nr.
107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 7
Aplicarea contributiei specifice reactualizate pentru exploatarea
nisipurilor si pietrisurilor din albiile si malurile cursurilor de apa sau din
cuveta lacului de acumulare se va face incepand cu data fixata prin actul
normativ de reactualizare, ceea ce conduce la modificarea cu aceeasi data a
anexelor prezentului abonament.
Art. 8
Refuzul beneficiarului de a accepta aplicarea contributiei specifice pentru
exploatarea nisipurilor si pietrisurilor din albiile si malurile cursurilor de
apa sau din cuvetele lacurilor de acumulare de la data fixata prin actul legal
de modificare, constituie motiv de reziliere unilaterala a abonamentului, la
solicitarea operatorului, fara despagubiri, prin simpla notificare, fara punere
in intarziere si fara interventia instantelor de judecata.
V. VALOAREA TOTALA A ABONAMENTULUI
Art. 9
Valoarea totala a abonamentului este cea consemnata in anexa nr. 1 la
prezentul abonament, calculata corespunzator contributiei specifice legale la
data emiterii abonamentului, la care se adauga TVA-ul legal.
Valoarea se recalculeaza automat la modificarea contributiei specifice si a
prevederilor actului de reglementare.
Operatorul isi rezerva dreptul sa opereze la zi toate schimbarile valorice
intervenite ca urmare a modificarilor legale a contributiei specifice pe
parcursul derularii abonamentului.
Art. 10
Anexa la abonament se stabileste in baza necesarului solicitat de
beneficiar, in limitele prevazute in autorizatia de gospodarire a apelor.
Anexa face parte integranta din abonament.
VI. EXPLOATAREA NISIPURILOR SI A PIETRISURILOR
Art. 11
Exploatarea nisipurilor si pietrisurilor se va efectua numai in limita
cantitatilor prevazute de actul de reglementare.
Art. 12
Receptia volumelor de nisipuri si pietrisuri extrase se efectueaza lunar,
pana cel tarziu la data de 10 (zece) a lunii urmatoare, prin delegati
autorizati ai partilor.
Volumele extrase se vor consemna in procesul-verbal de receptie lunar,
incheiat in 2 (doua) exemplare si inregistrat la beneficiar.
Beneficiarul isi va desemna delegatii ce vor fi prezenti la punctele de
lucru, la solicitarea operatorului, pentru incheierea acestor documente.
Facturarea se va face conform procesului-verbal de receptie incheiat lunar.
In aceste conditii, facturile emise sunt acceptate la plata si recunoscute
de beneficiar, iar procesul-verbal si factura emisa in baza lui fac dovada
faptului ca datoria este certa, lichida si exigibila.
Art. 13
Cantitatile de nisipuri si pietrisuri extrase se vor stabili pe baza
evidentelor lunare de urmarire a cantitatilor zilnice efectiv extrase,
prezentate de catre beneficiar si verificate de operator. Acestea trebuie sa
concorde cu rapoartele lunare de productie insotite de evidenta transporturilor
pe tipuri de mijloace auto, zile, ore etc. si avizele de insotire a marfii.
Beneficiarul are obligatia intocmirii avizului de insotire a marfii
inclusiv cu mentionarea orei si minutului la care a fost expediat nisipul si
pietrisul, chiar daca lucreaza pentru statia de sortare proprie si la distante
mici.
Art. 14
In cazul in care, la data incheierii procesului-verbal de constatare,
beneficiarul nu dispune de documentele necesare sau acestea nu sunt tinute la
zi, cantitatile receptionate se vor stabili avand in vedere nivelul
cantitatilor autorizate.
Aceasta prevedere este valabila si in cazul absentei reprezentantului
beneficiarului, daca operatorul a solicitat prezenta acestuia.
Art. 15
Operatorul isi rezerva dreptul de a efectua prin sondaj, dupa caz,
verificarea cantitatilor extrase.
Anual, operatorul va regla facturarea in baza cantitatilor ce rezulta ca au
fost excavate, din profilele post-executie prezentate la sfarsitul perioadei de
valabilitate a abonamentului sau in documentatia pentru obtinerea autorizatiei
de gospodarire a apelor pentru anul urmator. Diferentele vor fi facturate la
valoarea contributiei specifice de gospodarire a apelor, valabila la data
emiterii facturii.
Art. 16
Plata volumelor extrase se face de catre beneficiar cu instrumente uzuale
de plata, in baza facturii emise de operator, in termen de 15 zile de la
emiterea acesteia.
Art. 17
Beneficiarul va efectua platile prin conturile declarate in abonament.
Beneficiarul va notifica operatorul in legatura cu orice modificare privind
denumirea, statutul, proprietarul/administratorul, sediul, contul sau unitatea
bancara in termen de 10 zile de la producerea sa.
Notificarea va contine motivarea modificarii, responsabilitatea si
modalitatile de lichidare a debitelor restante in cazul schimbarii
proprietarului/administratorului si in anexa copii dupa toate documentele
legale doveditoare ale modificarilor produse.
Art. 18
Orice refuz la plata privind o factura emisa de operator va fi comunicat si
motivat de catre beneficiar, in scris, in termen de maxim 7 zile de la data
primirii de catre acesta a facturii. Comunicarea ulterioara, sau sub alta
forma, a refuzului nu va fi luata in considerare.
Art. 19
Pentru neachitarea facturilor in termenul scadent a obligatiilor de plata,
beneficiarii datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere calculate la nivelul
si dupa procedura celor prevazute in Codul de procedura fiscala, pentru creante
bugetare.
Art. 20
(1) Dobanzile se calculeaza pentru fiecare zi, incepand cu ziua imediat
urmatoare scadentei obligatiei si pana la data stingerii sumei datorate
inclusiv.
(2) Dobanzile prevazute la alin. (1) se datoreaza si pe perioada pentru
care au fost acordate amanari sau esalonari la plata obligatiilor restante.
(3) Nu se datoreaza dobanzi pentru sumele datorate cu titlu de amenzi,
dobanzi, penalitati de intarziere, stabilite potrivit legii.
Art. 21
(1) Pentru neachitarea la termenul de scadenta a obligatiilor de plata, se
datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa acest termen.
(2) Penalitatea de intarziere se calculeaza pentru fiecare luna sau
fractiune de luna de intarziere, incepand cu data de intai a lunii urmatoare
scadentei obligatiilor de plata si pana la data achitarii acestora, inclusiv,
iar cota acestora este de 0,5% din suma datorata si este stabilita in
conditiile Codului de procedura fiscala.
(3) In cazul in care s-au acordat inlesniri la plata debitelor, penalitatea
de intarziere se datoreaza pana la data intrarii in vigoare a documentului prin
care se acorda aceste inlesniri. Nerespectarea inlesnirilor la plata, asa cum
au fost acordate, conduce la calculul penalitatilor de intarziere de la data
incetarii valabilitatii acestora, conform legii.
Art. 22
Neindeplinirea de catre beneficiar in termen de 6 luni de la data scadentei
a obligatiei de plata a facturii da dreptul operatorului sa rezilieze de drept
prezentul abonament de utilizare/exploatare si sa sisteze
utilizarea/exploatarea nisipurilor si pietrisurilor. Abonamentul va fi
considerat reziliat prin simpla notificare, fara punere in intarziere si fara
interventia vreunei instante de judecata.
Daca beneficiarul aflat in aceasta situatie nu sisteaza exploatarea de
nisipuri si pietrisuri, va fi penalizat conform reglementarilor in vigoare si
va fi sanctionat conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Daca in urmatoarele 30 de zile de la data rezilierii abonamentului de
utilizare/exploatare nu se achita sumele restante (inclusiv penalitati si
dobanzi), operatorul este in drept sa recurga la executarea silita a intregii
creante conform reglementarilor legale in vigoare in materie de colectare a
creantelor fiscale.
Eventualele consecinte ce rezulta din rezilierea abonamentului de
utilizare/exploatare privesc in exclusivitate pe beneficiar.
Art. 23
(1) Beneficiarul are obligatia incheierii, lunar sau trimestrial, cu
operatorul, a unui proces-verbal de reglare si confirmare certa a debitelor
restante, care constituie si instiintare de plata, de la data inmanarii sau
comunicarii acestuia.
(2) Acest proces-verbal incheiat intre semnatarii abonamentului de
utilizare/exploatare si/sau contractului constituie titlu executoriu in
conditiile legii.
(3) Dispozitiile privind continutul si nulitatea actului administrativ
fiscal din Codul de procedura fiscala se aplica in mod corespunzator.
(4) Executarea silita in temeiul titlului executoriu prevazut la alin. (2)
se efectueaza de catre operator conform reglementarilor legale in vigoare in
materie de colectare a creantelor fiscale.
VII. OBLIGATIILE PARTILOR
Art. 24
Administratia Nationala "Apele Romane" se obliga:
a) sa permita extragerea cantitatilor consemnate in anexele prezentului
abonament, in limitele si in conditiile stabilite prin autorizatia de
gospodarire a apelor;
b) sa predea perimetrul de exploatare a nisipurilor si pietrisurilor in
conformitate cu prevederile autorizatiei de gospodarire a apelor;
c) sa anunte beneficiarul, in termen de trei zile de la declansarea starii
de restrictie, masurile ce se aplica in zona bazinului hidrografic in care
acesta se afla;
d) sa aduca la cunostinta beneficiarului modificarile legale ale
contributiei specifice pentru exploatarea nisipurilor si pietrisurilor conform
art. 6 in 5 (cinci) zile de la modificare; in aceste conditii, notificarea
impreuna cu confirmarea de primire tin loc de act aditional la prezentul
abonament si fac dovada acceptarii noii contributii specifice de catre
beneficiar;
e) sa emita factura pentru exploatarea nisipurilor si pietrisurilor pana
cel tarziu la data de 10 (zece) ale lunii urmatoare dupa incheierea
procesului-verbal de receptie lunar;
Art. 25
Beneficiarul se obliga:
a) sa accepte aplicarea contributiei specifice legal modificate de la data
fixata prin actul normativ de modificare.
b) sa achite contravaloarea facturilor la termenul de scadenta stabilit
prin abonament;
c) sa alerteze imediat operatorul si folosintele de apa din aval care ar
putea fi afectate in cazul provocarii de catre el a unei poluari accidentale si
sa suporte plata daunelor provocate si cheltuielile pentru inlaturarea
efectelor poluarii conform prevederilor Legii nr. 107/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare;
d) sa asigure operatorului accesul, in orice moment, la lucrarile,
constructiile, instalatiile sau activitatile care au legatura cu exploatarea
nisipurilor si pietrisurilor si la toate evidentele referitoare la acestea, in
vederea exercitarii dreptului de control si de aplicare a sanctiunilor
prevazute de lege;
e) sa suporte plata dobanzilor si penalitatilor pentru intarzierea la plata
a facturilor precum si penalitatile pentru abateri de la normele de
utilizare/exploatare si evacuare a apelor, conform prevederilor din anexa nr. 3
la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea
Administratiei Nationale "Apele Romane", cu modificarile si
completarile ulterioare;
f) sa comunice in scris sistemului de gospodarire a apelor:
- oprirea exploatarii, durata opririi si data de reintrare in functiune a
balastierei, cu cel putin 3 (trei) zile calendaristice inainte;
- incetarea definitiva a activitatii, cu cel putin 15 (cincisprezece) zile
calendaristice inainte.
g) sa respecte prevederile autorizatiei de gospodarire a apelor;
h) sa sisteze exploatarea nisipurilor si a pietrisurilor, in cazul
rezilierii abonamentului;
i) sa raspunda pentru daunele provocate Administratiei Nationale
"Apele Romane" sau riveranilor;
j) sa nu cesioneze/subinchirieze drepturile sau bunurile obtinute prin
prezentul abonament, fara acordul scris al operatorului.
Art. 26
Forta majora invocata in conditiile legii si comunicata celeilalte parti in
termen de 3 (trei) zile lucratoare de la producere apara de raspundere partea
care o invoca.
Dovada fortei majore se va comunica in maximum 15 zile de la aparitie si va
fi certificata de catre organismul abilitat de lege.
VIII. ALTE CLAUZE
Art. 27
Prezentul abonament inceteaza in urmatoarele cazuri:
a) cand partile convin de comun acord, in scris, asupra incetarii
abonamentului;
b) la expirarea duratei abonamentului;
c) cand oricare dintre parti cesioneaza drepturile sau obligatiile fara a
avea acordul scris al celeilalte parti;
d) cand beneficiarul nu obtine autorizatia de gospodarire a apelor;
e) cand este retrasa autorizatia de gospodarire a apelor;
f) la dizolvarea, lichidarea sau falimentul beneficiarului;
g) in situatiile prevazute la art. 2, 8 si 22.
Art. 28
Incetarea abonamentului nu va avea nici un efect asupra obligatiilor deja
scadente intre parti.
Prevederile acestui articol nu inlatura raspunderea partii care a cauzat
incetarea abonamentului.
Art. 29
Partile se obliga sa adapteze abonamentele in derulare in cazul aparitiei
unor modificari aduse prevederilor legale pe baza carora au fost incheiate.
In cazul in care pe parcursul derularii abonamentului, apare ca necesara
renegocierea anumitor clauze si conditii, datorate altor cauze decat
modificarile legislative, aceasta se va face prin acte aditionale.
Art. 30
Pentru toate contraventiile si infractiunile savarsite in domeniul apelor
se vor aplica prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Pagubele provocate prin deteriorarea calitatii apelor si lucrarilor de
gospodarire a apelor sunt suportate de catre persoanele fizice si/sau juridice
care le-au produs, pe baza documentatiilor intocmite de catre organele de
gospodarire a apelor.
Art. 31
Prevederile prezentului abonament de exploatare sunt obligatorii, orice
completari facandu-se numai prin acte aditionale.
Art. 32
Solutionarea litigiilor se realizeaza de regula pe cale amiabila. In caz de
litigii neconciliabile pe cale amiabila se va face apel la instantele de
judecata competente de la sediul operatorului.
Art. 33
In intelesul prezentului abonament de utilizare/exploatare, orice
notificare adresata de o parte celeilalte este valabil indeplinita daca este
transmisa acestei ultime parti la ultima adresa comunicata si confirmata prin
fax sau scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Notificarile verbale nu sunt luate in consideratie de nici una dintre
parti.
Prezentul abonament s-a incheiat in 2 (doua) exemplare, egal autentice, din
care 1 (unul) pentru beneficiar si 1 (unul) pentru operator (actele aditionale
se incheie in acelasi numar de exemplare si fac parte integranta din prezentul
abonament).
OPERATOR BENEFICIAR
ADMINISTRATIA NATIONALA ........................
"APELE ROMANE"
DIRECTIA APELOR .................... .........................
DIRECTOR DIRECTOR
DIRECTOR ECONOMIC DIRECTOR ECONOMIC
OFICIUL JURIDIC OFICIUL JURIDIC
ANEXA 3
la abonamentul-cadru de utilizare/exploatare
METODOLOGIA DE CALCUL A CONTRIBUTIILOR
I. SCOPUL SI DOMENIUL DE APLICARE
Art. 1
Scopul metodologiei este de a prezenta detaliat si de a clarifica pentru
utilizatorii de apa noile notiuni tehnice cu care se opereaza in domeniul
gospodaririi apelor, precum si modul de implementare a mecanismului economic in
conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 2
Mecanismul economic specific domeniului gospodaririi cantitative si
calitative a resurselor de apa include sistemul de contributii, plati,
bonificatii si penalitati se aplica tuturor utilizatorilor de apa.
II. CONTRIBUTIILE SPECIFICE DE GOSPODARIRE A APELOR, PARGHIE A MECANISMULUI
ECONOMIC IN DOMENIUL APELOR
Art. 3
Mecanismul economic in domeniul apelor, prevazut de Legea nr. 310/2004
pentru modificarea si completarea Legii apelor nr. 107/1996, care transpune
Directiva-cadru in domeniul apelor nr. 60/2000 a Uniunii Europene in legislatia
romaneasca, are la baza urmatoarele principii:
a) apa constituie o resursa naturala cu valoare economica in toate formele
sale de utilizare;
b) utilizatorul plateste - recuperarea costurilor cu resursele de apa fara
a avea in vedere realizarea de profit;
c) protejarea calitativa si cantitativa a resurselor de ape subterane, care
sunt considerate strategice;
d) conservarea, refolosirea si economisirea apei sunt incurajate prin
aplicarea sistemului de contributii, plati, bonificatii, tarife si penalitati
specifice activitatii de gospodarire a resurselor de apa;
e) poluatorul plateste - crearea de parghii economice care sa stimuleze
utilizatorii pentru a proteja resursele de apa si a descuraja poluarea
acestora;
f) risipirea si poluarea resurselor de apa sunt sanctionate prin aplicarea
de penalitati;
g) preocuparea constanta in protejarea cantitativa si calitativa a apei
este incurajata prin acordarea de bonificatii;
h) crearea de resurse financiare pentru a putea cofinanta proiecte si
programe nationale in domeniul apelor, precum si de a acorda bonificatii.
Art. 4
In conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu modificarile
si completarile ulterioare si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane"
contributiile specifice de gospodarirea apelor sunt:
a) contributia pentru utilizarea resurselor de apa pe categorii de resurse
si utilizatori;
b) contributia pentru primirea apelor uzate in resursele de apa;
c) contributia pentru potentialul hidroenergetic asigurat prin barajele
lacurilor de acumulare din administrarea Administratiei Nationale "Apele
Romane";
d) contributia pentru exploatarea nisipurilor si pietrisurilor din albiile
si malurile cursurilor de apa si din cuvetele lacurilor de acumulare.
III. CALCULUL CONTRIBUTIILOR SPECIFICE DE GOSPODARIRE A APELOR
Art. 5
Valoarea contributiilor specifice de gospodarirea apelor se calculeaza pe
baza solicitarii beneficiarului si a prevederilor actului de reglementare din
punct de vedere al gospodaririi apelor o data cu incheierea abonamentului de
utilizare/exploatare, se inscrie in anexele acestuia si se plateste lunar, in
functie de utilizarea/exploatarea efectiva a resurselor, realizata de
beneficiar in luna respectiva.
III.1. Calculul contributiei pentru utilizarea resurselor de apa
III.1.A. Calculul contributiei inscrise in abonamentul de
utilizare/exploatare
Art. 6
La incheierea "abonamentului de utilizare/exploatare" pentru
folosintele de apa care detin autorizatie de gospodarire a apelor sau sunt in
procedura de autorizare, calculul contributiei se face la necesarul anual
solicitat de utilizator, in limitele prevazute de autorizatia de gospodarire a
apelor. Necesarul de apa al folosintei este asigurat in sursa, cu exceptia
perioadelor deficitare, cand Administratia Nationala "Apele Romane"
aplica restrictii, in conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 7
Abonamentul de utilizare/exploatare se negociaza si se incheie luand in
consideratie necesarul solicitat de utilizator, tipul folosintei de apa si
regimul de functionare al folosintei, dupa cum urmeaza:
a) la unitati de gospodarie comunala, institutii publice, unitati de cult,
agenti agrozootehnici de tip industrial, agenti economici industriali, cu
exceptia producatorilor de energie electrica si termica, se ia in considerare
necesarul de apa solicitat de utilizator in limitele prevazute in autorizatia
de gospodarire a apelor, corelat, daca este cazul, si cu volumul de apa
prelevat de folosinta intr-o perioada anterioara;
b) la agentii economici pentru irigatii, se ia in consideratie necesarul de
apa solicitat de utilizator, corelat cu volumul de apa prelevat de folosinta
intr-o perioada anterioara similara din punct de vedere hidrometeorologic si cu
conditiile hidrometeorologice ale perioadei contractate, in limitele prevazute
in autorizatia de gospodarire a apelor;
c) la agentii economici producatori de energie electrica si termica prin
termocentrale se ia in consideratie necesarul de apa solicitat de utilizator
corespunzator cerintei de apa autorizata (prevazuta in autorizatia de
gospodarire a apelor) pentru functionarea folosintei in regim de
"recirculare maxim tehnic realizabil", dupa caz, in regim de circuit
deschis sau suplimentar fata de regimul de recirculare maxim tehnic realizabil,
avand ca sursa raurile interioare si in regim de circuit deschis avand ca sursa
Dunarea;
d) la centrala nuclearo-electrica se ia in considerare necesarul de apa solicitat
de utilizator corespunzator cerintei de apa autorizata pentru functionarea
centralei in regim de circuit deschis la capacitatea instalata;
e) la agentii economici din acvacultura (iazuri piscicole) se ia in
considerare necesarul de apa solicitat de utilizator, care trebuie sa fie
corespunzator volumului de apa utilizat pentru umplerea iazului plus cel pentru
primenire; in cazul iazurilor piscicole amplasate in cascada, volumul de apa
bruta asigurat in sursa este cel utilizat pentru primul lac din cascada, plus
cel utilizat pentru primenire si dupa caz diferentele dintre volumele de apa
aferente pentru fiecare din lacurile mai mari din aval fata de volumul de apa
al primului lac;
f) pentru agentii economici producatori de energie electrica prin
hidrocentrale in regim de uzinare, se ia in considerare stocul anual in
sectiunea lacului, corespunzator anului cu probabilitatea de 95% .
Art. 8
Valoarea contributiei pentru utilizarea resurselor de apa inscrisa in
abonament se calculeaza prin inmultirea numarului de unitati volumetrice
corespunzatoare necesarului anual de resurse de apa al beneficiarului cu
cuantumul contributiei in vigoare la data incheierii contractului (in prezent
acesta este prevazut in anexa nr. 5 a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane",
cu modificarile si completarile ulterioare, urmand a se reactualiza periodic
prin hotarare a Guvernului).
III.1.B. Calculul contributiei lunare efective
Art. 9
(1) Valoarea contributiei pentru utilizarea resurselor de apa se calculeaza
lunar inmultind volumele utilizate efectiv, inscrise intr-un proces-verbal de
receptie, cu valoarea cuantumului contributiei in vigoare.
(2) Valoarea contributiei lunare efective se incaseaza de catre operatorul
unic in baza facturii transmise utilizatorului.
(3) Pentru volumele de apa asigurate in sursa, mici si foarte mici
facturarea se poate face si trimestrial sau semestrial.
Art. 10
(1) Volumele de apa utilizate se masoara cu echipamente de masura
verificate metrologic, instalate prin grija utilizatorului.
(2) In cazul in care utilizatorii nu au montate echipamente de masura a
volumelor de apa si functionarea instalatiilor de captare/evacuare a fost
acceptata in aceste conditii prin autorizatia de gospodarire a apelor, sau cand
echipamentele de masurare nu functioneaza, cantitatile receptionate se vor
stabili avand in vedere debitele instalate si timpul efectiv de lucru conform
evidentei tinute de beneficiari in registre speciale.
(3) Daca beneficiarul nu asigura evidentierea timpului efectiv de lucru,
respectiv nu respecta termenele prevazute in programul etapizat de dotare cu
aparate de masura (Legea apelor nr. 107/1996, art. 107 alin. (2), modificata si
completata prin Legea nr. 310/2004), atunci receptia volumelor de
apa/captate/evacuate se face la nivelul debitelor instalate si a timpului
calendaristic receptionat.
(4) La agentii economici producatori de energie electrica prin
hidrocentrale volumele de apa uzinate se vor calcula in raport de cantitatea de
energie produsa.
Art. 11
Pentru depasirea volumelor de apa utilizate inscrise in actul de
reglementare al folosintei, utilizatorul suporta penalitati calculate pe baza
metodologiei prevazute in anexa nr. 4 la Abonamentul-cadru de
utilizare/exploatare.
III.2. Calculul contributiei pentru primirea apelor uzate in resursele de
apa
III.2.A. Calculul contributiei inscrise in abonamentul de
utilizare/exploatare
Art. 12
(1) Cantitatile lunare ce fac obiectul abonamentului se determina dupa cum
urmeaza:
a) Cantitatea lunara de suspensii (K_sl), ce urmeaza a fi primita in
receptor, se stabileste conform formulei:
K_sl (kg/luna) = n_z (zile) x K_sz (kg/zi),
unde:
n_z = numarul de zile dintr-o luna in care functioneaza efectiv evacuarea
K_sz = cantitatea zilnica evacuata in receptor, care se va calcula ca
diferenta intre cantitatea de suspensii admisa a fi evacuata in receptor si
cantitatea de suspensii masurata in sursa de apa, cu formula:
K_sz (kg/zi) = 0,0036 x d_z (h) x q_ne (l/s) x (c_ns - c_na) (mg/l),
unde:
d_z = durata zilnica de functionare efectiva a evacuarii pentru care se
face calculul
c_na = concentratia medie anuala a suspensiilor din apa prelevata
c_ns = concentratia admisa de suspensii in apele uzate evacuate
q_ne = debitul de apa evacuat
Concentratia admisa si debitul de apa evacuat se preiau din autorizatia de
gospodarire a apelor in cazul in care folosinta este autorizata, sau din avizul
de gospodarire a apelor.
In cazul in care folosinta nu detine aviz sau autorizatie de gospodarire a
apelor, se vor lua in considerare cel mult valorile limita admisibile de
incarcare cu poluanti a apelor uzate la evacuarea in receptorii naturali din
tabelul nr. 1 la anexa nr. 3 - NTPA-001, sau dupa caz din tabelul nr. 1 la
anexa nr. 2 NTPA-002, aprobate prin H.G. nr. 352/2005 privind modificarea si
completarea H.G. nr. 188/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 398 din 11.05.2005.
In cazul in care concentratia medie anuala din apa prelevata este mai mare
decat concentratia admisa de suspensii din apele uzate evacuate, se va
determina concentratia medie anuala exceptand perioadele de viitura in care apa
receptorului natural este deosebit de incarcata in suspensii.
b) Cantitatea lunara de substante organice (K_ol), ce urmeaza a fi primita
in receptor, se stabileste conform formulei:
K_ol (kg/luna) = n_z (zile) x K_oz (kg/zi),
unde:
n_z = numarul de zile dintr-o luna in care functioneaza efectiv evacuarea
K_oz = cantitatea zilnica de substante organice, care se calculeaza ca
diferenta intre cantitatea de substante organice admisa a fi evacuata in
receptor si cantitatea de substante organice existenta in sursa de apa, cu
formula:
K_oz (kg/zi) = 0,0036 x d_z (h) x q_ne (l/s) x (c_no - c_ns) (mg/l),
unde:
d_z = durata zilnica de functionare efectiva a evacuarii pentru care se
face calculul
c_ns = concentratia medie anuala a substantelor organice din apa prelevata
q_ne = debitul de apa evacuat
c_no = concentratia de substante organice, admise a fi evacuate in receptor
din apele uzate evacuate pentru: CBO5 si CCO -Cr, care se determina astfel:
- daca in autorizatie sau dupa caz, in avizul de gospodarire a apelor
indicatorul de caracterizare a continutului de substante organice este numai
unul din indicatorii sus-mentionati, concentratia stabilita va fi cea aferenta
acestuia;
- daca in autorizatie sau dupa caz, in avizul de gospodarire a apelor
continutul de substante organice se caracterizeaza prin indicatorii CBO5 si CCO
-Cr, concentratia (c_no) se determina cu relatia:
3 x C_CBO5 + C_CCOCr
c_no = -------------------- (mg/l)
4
In relatiile de mai sus s-au utilizat urmatoarele notatii:
C_CBO5 - concentratia admisa pentru indicatorul CBO5;
C_CCOCr - concentratia admisa pentru indicatorul - consum chimic de oxigen
determinat prin metoda cu bicromat de potasiu.
c) Cantitatile lunare de substante in solutie (K_sl) ce urmeaza a fi
primite in receptor, se stabilesc conform formulei:
K_sl (kg/luna) = n_z (zile) x K_sz (kg/zi),
unde:
n_z = reprezinta numarul de zile al lunii respective
K_sz = cantitatea zilnica evacuata pentru toti indicatorii de calitate
specifici tipului de apa uzata evacuata - substante in solutie, prevazuti prin
autorizatie sau dupa caz, prin avizul de gospodarire a apelor, care se va
calcula ca diferenta intre cantitatea de substante in solutie admisa a fi
evacuata in receptor si cantitatea de substanta in solutie din apa prelevata
din sursa de apa, cu formula:
K_sz (kg/zi) = 0,0036 x d_z (h) x q_ne (l/s) x (c_ns - c_bs) (mg/l),
unde:
d_z = durata (in ore) zilnica de functionare efectiva a evacuarii pentru
care se face calculul
c_bs = concentratia medie anuala a indicatorului de calitate din apa
prelevata
q_ne = debitul de apa evacuat
c_ns = concentratia admisa a poluantului in apele uzate evacuate pentru cloruri,
sulfati, sodiu, potasiu, calciu, magneziu, azotati, amoniu, azot total,
azotiti, fosfati, fosfor total, mangan, aluminiu, fier total ionic, substante
extractibile cu eter de petrol, produse petroliere, detergenti sintetici anioni
activi - biodegradabili, reziduu filtrabil uscat la 105 grade C, sulfiti,
floruri, fenoli antrenabili cu vapori de apa, nichel, crom, amoniac, bariu,
zinc, cobalt, sulfuri, hidrogen sulfurat, arsen, cianuri, mercur, cadmiu,
plumb, argint, crom, cupru, molibden.
Debitul de apa uzata evacuata si concentratia admisa se preiau din
autorizatia de gospodarire a apelor in cazul in care folosinta este autorizata,
sau din avizul de gospodarire a apelor.
In cazul in care folosinta nu detine aviz sau autorizatie de gospodarire a
apelor, se vor lua in considerare cel mult valorile limita de incarcare cu
poluanti a apelor uzate la evacuarea in receptorii naturali din tabelul nr. 1
la anexa nr. 3 - NTPA-001, sau dupa caz din tabelul nr. 1 la anexa nr. 2 -
NTPA-002, aprobate prin H.G. nr. 352/2005 privind modificarea si completarea
H.G. nr. 188/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
398 din 11.05.2005.
In cazul in care se calculeaza cantitatea zilnica de reziduu filtrabil
uscat la 105 grade C, nu se va mai calcula cantitatea zilnica pentru elementele
componente, coloidale si dizolvate anorganice si organice nevolatile la 105
grade Celsius, pentru a nu se lua in consideratie impreuna cu reziduul
filtrabil uscat la 105 grade C si ceilalti poluanti inclusi in acesta. Dupa
caz, functie de tipul apelor uzate evacuate, se va calcula reziduul filtrabil
uscat la 105 grade C sau poluantii specifici inclusi in acesta: cloruri (Cl^-),
sulfati (SO4^2-), sodiu (Na^+), potasiu (K^+), calciu (Ca^2+), magneziu
(Mg^2+), fosfati (PO4^2-), fosfor total (P), mangan (Mn^2+), aluminiu (Al^3+),
fier total ionic (Fe^2+, Fe^3+), fluoruri (F^-), nichel (Ni^2+), crom (Cr^3+),
bariu (Ba^2+), zinc (Zn^2+), cobalt (Co^2+), arsen (As), cadmiu (Cd^2+), plumb
(Pb^2+), argint (Ag^+), crom (Cr^6+), cupru (Cu^2+), molibden (Mo^2+) si
altele.
Directiile Apelor din cadrul Administratiei Nationale "Apele
Romane" vor actiona fiecare in functie de conditiile specifice bazinului
hidrografic respectiv. Corespunzator tipului de apa uzata se recomanda a fi
luati in consideratie in cadrul abonamentului de utilizare/exploatare incheiat
cu utilizatorul de apa, poluantii specifici si poluantii coloidali si dizolvati
anorganici si organici, nevolatili la 105 grade Celsius, care compun reziduul
filtrabil uscat la 105 grade C.
Pentru situatiile in care la negocierea si incheierea abonamentului se
constata ca valorile autorizate ale indicatorilor de calitate sau a debitelor
care intra in calcul, sunt foarte mari in raport cu valorile efectiv realizate
in perioada anterioara, similara, se recomanda ca la calculul contributiilor sa
se foloseasca valorile efectiv realizate.
d) Volumul lunar a apelor uzate poluate termic (K_Ti), ce urmeaza a fi
primite in receptor, se stabileste conform formulei:
K_Ti (mc x grade C/luna) = n_z (zile) x K_Ti (mc x grade C/zi),
unde:
n_z = numarul de zile din luna respectiva.
K_Ti (mc x grade C/zi) = cantitatea zilnica de ape uzate poluate termic,
care se stabileste cu formula:
K_Ti (mc x grade C/zi) = q_ne (mc/s) x Delta T (grade C) x d_z (s),
unde:
d_z = durata zilnica de functionare efectiva a evacuarii
q_ne = debitul de apa evacuat
Delta T = diferenta de temperatura in grade Celsius admisa, intre
temperatura apei uzate intr-o sectiune inainte de punctul de evacuare in
receptor si temperatura apei din sursa in sectiunea de prelevare.
Debitul de apa evacuat si diferenta de temperatura se preiau din
autorizatia de gospodarire a apelor in cazul in care folosinta este autorizata
sau din avizul de gospodarire a apelor.
In perioada de iarna, intre 15 noiembrie si 15 martie, temperatura
receptorului natural - sursei, se considera egala cu 4 grade Celsius.
Pentru situatiile in care sursa de apa din care se efectueaza prelevarea nu
este aceeasi cu receptorul in care se evacueaza apa uzata poluata termic,
(Delta T) se va calcula facand diferenta intre temperatura apei receptorului
intr-un punct amonte de punctul de evacuare si temperatura apei uzate inainte
de evacuarea in receptor.
(2) Concentratiile medii anuale din apa bruta prelevata pentru indicatorii
suspensii, substante organice si respectiv pentru substante in solutie, din apa
bruta prelevata se stabilesc astfel:
a) pentru apa bruta de suprafata, din sectiuni de prelevare pentru
potabilizare pe baza mediei determinarilor efectuate intr-o perioada anterioara
(maxim un an);
b) pentru apa bruta de suprafata din alte sectiuni decat cele pentru
potabilizare pe baza concentratiilor corespunzatoare clasei de referinta a cursului
de apa, inregistrata in sectiunea de prelevare intr-o perioada anterioara
(maxim un an).
(3) Pentru beneficiarii care evacueaza apa uzata intr-un receptor natural
si o preleva din retele de alimentare centralizata detinute de operatorii de
servicii de gospodarie comunala nu se aplica diferente intre prelevare si
evacuare.
(4) In cazul prelevarii de apa dintr-o sursa subterana, diferentele se
aplica numai in situatia in care emisarul prezinta o incarcare naturala mare la
unul sau dupa caz la mai multi indicatori specifici tipului de apa uzata
evacuata, concentratia acestor indicatori in apa sursei considerandu-se egala
cu concentratia indicatorului, corespunzatoare clasei II de calitate din
"Normativul pentru obiectivele de referinta pentru clasificarea calitatii
apelor de suprafata". Limitele corespunzatoare acestei clase corespund
valorilor-tinta (obiective de calitate) si reflecta conditia de calitate pentru
protectia ecosistemelor acvatice.
(5) In cazul prelevarii din doua sau mai multe surse de apa, respectiv
surse de suprafata si surse subterane, sau mai multe surse de suprafata,
concentratia indicatorilor specifici in sursa se va calcula corespunzator
precizarilor anterioare pentru fiecare tip de sursa, ca medie ponderata cu
volumul captat din fiecare sursa.
(6) Pentru alte situatii specifice, concentratia indicatorilor in sursa se
poate stabili de comun acord intre utilizator si unitatea de gospodarire a
apelor, utilizand si alte mecanisme.
(7) Indicatorii de calitate, concentratiile si respectiv cantitatile
zilnice admise a fi evacuate se vor inscrie intr-o anexa la abonamentul de
utilizare/exploatare.
(8) Pentru fiecare din indicatorii de calitate reglementati, prezentati in
anexa nr. 4 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind
infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane", cu modificarile
si completarile ulterioare, cantitatile lunare determinate conform precizarilor
de mai sus se inscriu in anexele la abonamentul de utilizare/exploatare incheiat
cu utilizatorului de apa.
Art. 13
Valoarea totala a contributiei pentru primirea apelor uzate in resursele de
apa, inscrisa in abonamentul de utilizare/exploatare, se determina prin
insumarea rezultatelor inmultirii cantitatilor lunare aferente fiecarui indicator
de calitate cu numarul de luni/an in care functioneaza evacuarea si cu
cuantumul contributiei specifice in vigoare la data incheierii abonamentului
conform prevederilor legale (in prezent acesta este prevazut in anexa nr. 5 la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea
Administratiei Nationale "Apele Romane", cu modificarile si
completarile ulterioare).
III.2.B. Calculul contributiei lunare efective
Art. 14
Cantitatile efective luate in calculul contributiei se determina lunar,
folosind relatiile mentionate la punctul A de mai sus si luand in consideratie,
dupa caz:
1. concentratiile indicatorilor de calitate din apele uzate evacuate,
determinate prin analize de laborator efectuate de catre/prin grija utilizatorului,
conform alin. (3) art. 19 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, in cadrul limitelor admisibile;
2. concentratiile indicatorilor de calitate din apa bruta prelevata,
determinate prin analize de laborator, astfel:
a) pentru sectiunile de prelevare pentru potabilizare pe baza analizelor
efectuate de utilizator confruntate cu analizele de monitorizare a acestor
sectiuni, efectuate de unitatile de gospodarire a apelor;
b) pentru celelalte sectiuni, concentratia stabilita la incheierea
abonamentului de utilizare/exploatare, urmand ca trimestrial sa se faca reglari
pentru eventualele abateri constatate fata de aceasta, in urma programului de
monitorizare;
c) pentru alte situatii specifice concentratiile din apa prelevata se vor
stabili intr-o sectiune amonte de sectorul de rau afectat (de exemplu - in
cazul scurgerilor de pe haldele de steril etc.);
3. debitul evacuat, masurat sau determinat in conformitate cu actele
normative in vigoare;
4. durata zilnica, efectiva de functionare a folosintei;
5. numarul efectiv de zile de functionare a folosintei de apa, in
intervalul convenit;
6. temperatura efectiva a apei brute, masurata la priza folosintei de apa
si a apei poluate termic inainte de punctul de evacuare in receptor (o sectiune
de masura, amplasata pe canalul de evacuare, sau dupa caz, un camin amplasat pe
conducta de evacuare).
Art. 15
Valoarea contributiei lunare efective se determina prin insumarea
rezultatelor inmultirii cantitatilor evacuate efectiv, aferente fiecarui
indicator de calitate, in limitele reglementate, cu cuantumul in vigoare al
contributiei specifice fiecarui indicator de calitate; valoarea contributiei
lunare efective se incaseaza de catre operatorul unic in baza facturii
transmise utilizatorului.
Art. 16
Pentru depasirea concentratiilor maxime admisibile ale poluantilor din
apele uzate evacuate inscrise in actul de reglementare si cantitatilor
corespunzatoare acestora, se aplica penalitati, indiferent de marimea debitului
evacuat, calculate pe baza metodologiei prevazute in anexa nr. 4 la
Abonamentul-cadru de utilizare/exploatare.
III.3. Calculul contributiei pentru potentialul asigurat in scop
hidroenergetic prin barajele lacurilor de acumulare din administrarea
Administratiei Nationale "Apele Romane"
III.3.A. Calculul contributiei inscrise in abonamentul de
utilizare/exploatare
Art. 17
(1) Caderea medie lunara ce se inscrie in anexa la abonamentul de
utilizare/exploatare se determina dupa cum urmeaza:
1. In cazul hidrocentralelor deservite de lacuri de acumulare cu
regularizare anuala sau superanuala, cantitatile ce se inscriu in anexa
abonamentului se stabilesc astfel:
- caderea medie lunara (H_ml) asigurata pana la punctul de delimitare a
proprietatilor, se calculeaza cu relatia:
H_ml = (H_i + H_(i + 1)) : 2,
unde:
H_i - caderea corespunzatoare nivelului apei in lac la inceputul lunii
"i" de pe linia de functionare in regim asigurat a graficului
dispecer al lacului;
H_(i + 1) - caderea corespunzatoare nivelului apei in lac la inceputul
lunii "i+1" de pe linia de functionare in regim asigurat a graficului
dispecer al lacului, elaborat pe baza cerintelor si volumul disponibil pentru
anul respectiv.
2. In cazul hidrocentralelor deservite de lacuri cu regularizare zilnica,
saptamanala, lunara sau sezoniera caderea medie lunara ce se va inscrie in
anexa abonamentului este cea corespunzatoare nivelului minim energetic, fiind
constanta pentru toate lunile.
(2) Numarul orelor de functionare se vor prelua din Regulamentul de
exploatare al centralei hidroelectrice pentru anul hidrologic mediu.
Art. 18
Valoarea contributiei inscrise in abonament se obtine prin inmultirea
marimii caderii cu numarul orelor de functionare din anul hidrologic mediu si
cu cuantumul contributiei specifice in vigoare conform prevederilor legale la
data incheierii abonamentului.
III.3.B. Calculul contributiei lunare efective
Art. 19
Contributia lunara efectiva se calculeaza conform cu cantitatile stabilite
pe baza de proces-verbal de receptie incheiat lunar intre prestator si
beneficiar, pentru caderea medie lunara realizata la centrala respectiva, intre
nivelul mediu lunar al apei si nivelul punctului de delimitare a uvrajelor si
numarul orelor efective de functionare; valoarea contributiei lunare efective
se incaseaza de catre operatorul unic in baza facturii transmise
utilizatorului.
III.4. Calculul contributiei pentru exploatarea nisipurilor si
pietrisurilor din albiile si malurile cursurilor de apa si din cuvetele
lacurilor de acumulare
III.4.A. Calculul contributiei inscrise in abonamentul de
utilizare/exploatare
Art. 20
(1) Pentru agentii economici autorizati sau dupa caz, aflati in procedurile
de autorizare din punct de vedere al gospodaririi apelor si de obtinere a
permisului de exploatare volumul de nisipuri si pietrisuri care va fi inscris
in abonament va fi corelat cu necesarul solicitat de beneficiar, in limitele
inscrise in autorizatia de gospodarire a apelor sau dupa caz in documentatia
tehnica de fundamentare a solicitarii de autorizare.
(2) Valoarea contributiei se determina prin inmultirea volumului ce urmeaza
a fi exploatat anual cu cuantumul in vigoare la data incheierii abonamentului
al contributiei specifice.
III.4.B. Calculul contributiei lunare efective
Art. 21
(1) Contributia efectiva lunara ia in calcul cantitatile stabilite pe baza
de proces-verbal de receptie lunar, luand in consideratie evidentele de
urmarire a cantitatilor de nisipuri si pietrisuri extrase zilnic, prezentate de
beneficiar si verificate de prestator.
(2) Cantitatile zilnice efectiv extrase trebuie sa concorde cu rapoartele
lunare de productie insotite de evidenta transporturilor pe tipuri de mijloace
auto si avizelor de insotire a marfii.
(3) Beneficiarul are obligatia intocmirii avizelor de insotire a marfii,
chiar daca lucreaza pentru statia de sortare proprie si la distante mici.
Art. 22
Daca la data incheierii procesului-verbal de receptie, beneficiarul nu
dispune de documentele necesare sau acestea nu sunt tinute la zi, cantitatile
receptionate se vor stabili avand la baza nivelul cantitatilor autorizate.
Aceasta prevedere este valabila si in cazul absentei reprezentantului beneficiarului,
daca operatorul a solicitat prezenta acestuia.
Art. 23
Anual, reprezentantii Administratiei Nationale "Apele Romane"
regleaza facturarea cantitatii efectiv extrase in baza cantitatilor ce rezulta
ca au fost excavate, din profilele post executie, prezentate la documentatia
pentru obtinerea autorizatiei de gospodarire a apelor pentru anul urmator.
ANEXA 4
la abonamentul-cadru de utilizare/exploatare
METODOLOGIA DE CALCUL A PENALITATILOR
A. Penalitati pentru abateri de la normele de utilizare/exploatare a
resursei de apa
A.1. Calculul penalitatilor pentru depasirea debitelor sau volumelor de apa
prelevate
Abaterile se determina pe baza de masuratori efectuate de catre
utilizatorii de apa sau de catre unitatile de gospodarire a apelor.
Masuratorile se inscriu in Fisa de masuratori hidrometrice prezentata in anexa
nr. 4.1., de catre cel ce realizeaza masuratoarea.
Depasirea volumului de apa corespunzator debitului reglementat se determina
cu relatia
_
Delta V_n = >_ |(Q_pnc - Q_pna) D_f|,
unde:
Delta V_n = depasirea volumului corespunzator debitului reglementat,
Q_pnc = debitul mediu zilnic prelevat, care se ia din coloana 11 a fisei de
masuratori hidrometrice si din randurile in care acest debit este mai mare
decat cel reglementat,
Q_pna = debitul mediu zilnic reglementat prin autorizatie/aviz si
abonament,
D_f = durata zilnica de functionare,
I = 1 ... n = numarul de zile in care debitul prelevat este mai mare decat
cel reglementat.
Relatia de mai sus se aplica pentru fiecare captare si se insumeaza pe
totalul folosintei de apa.
Suma de plata se determina prin inmultirea marimii abaterii cu penalitatea
prevazuta in anexa nr. 6 a Ordonantei de urgenta pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea
Administratiei Nationale "Apele Romane" (corespunzatoare procentului
de depasire).
A.2. Calculul penalitatilor pentru depasirea in perioada de restrictii a
debitelor sau volumelor prelevate prevazute in planurile de restrictii
Abaterea se determina cu relatia:
_ _
Delta V_r = >_ [(>_ Q_prej - Q_prp) D_f ],
unde:
Delta V_r = depasirea volumului corespunzator debitelor prevazute in
planurile de restrictii
Q_prej = debitul mediu zilnic prelevat prin captarea "j",
inregistrat in coloana 11 a fisei de masuratori hidrometrice si in randurile in
care acest debit este mai mare decat cel prevazut in planurile de restrictii
Q_prp = debitul prevazut in planul de restrictii
D_f = durata zilnica de functionare
I = 1 ... n = numarul de zile in care debitul prelevat este mai mare decat
cel prevazut in planul de restrictii
J = 1 ... n = numarul de captari ale folosintei de apa
Suma de plata se determina prin inmultirea marimii abaterii cu penalitatea
prevazuta in anexa nr. 6 a Ordonantei de urgenta pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea
Administratiei Nationale "Apele Romane".
A.3. Calculul penalitatii pentru utilizarea/exploatarea resursei fara
abonament de utilizare/exploatare
Volumul de apa prelevat din surse de suprafata sau subterane fara acte de
reglementare in vigoare se determina prin insumarea volumelor lunare inscrise
in fisele de masuratori hidrometrice aferente fiecarei captari a folosintei
prin care se preleva apa fara abonament.
Suma de plata se determina prin inmultirea marimii abaterii cu penalitatea
prevazuta in anexa nr. 6 a Ordonantei de urgenta pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea
Administratiei Nationale "Apele Romane".
A.4. Calculul penalitatii pentru folosirea apei in alt scop decat cel
prevazut in actele de reglementare in vigoare
Volumul de apa se preia din fisa de masuratori hidrometrice a postului pe
baza constatarii ca este folosit in alt scop decat cel reglementat.
Suma de plata se determina prin inmultirea marimii abaterii cu penalitatea
prevazuta in anexa nr. 6 a Ordonantei de urgenta pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea
Administratiei Nationale "Apele Romane".
B. Calculul penalitatilor pentru depasirea concentratiilor maxime admise
ale poluantilor din apele uzate evacuate
Pentru depasirea concentratiilor maxim admisibile ale indicatorilor de
calitate stabilite prin autorizatie sau dupa caz prin avizul de gospodarire a
apelor inscrise in anexa la abonamentul de utilizare/exploatare, se calculeaza
penalitati.
In anexa nr. 1 la abonamentul de utilizare/exploatare, se inscrie, printre
alte obligatii ale utilizatorului, si un punct referitor la respectarea
concentratiei limita admisibila a indicatorilor de calitate din apele uzate
evacuate. Se preiau din actul de reglementare si se inscriu indicatorii de
calitate specifici tipului de apa evacuata, concentratiile limita admisibile
ale acestora si corespunzator cantitatile zilnice admise a fi evacuate in
emisari. Daca unitatea are mai multe evacuari, aceste date se completeaza
pentru fiecare gura de evacuare.
Cantitatea zilnica evacuata peste limita admisa (K_iz) se determina cu
formula:
K_iz (kg/zi) = 0,0036 x d_z (h) x q_ne (l/s) x (c_imed. realizata -
c_limita) (mg/l),
unde:
- d_z = durata in ore, medie zilnica de functionare efectiva a evacuarii,
pentru care se efectueaza calculul;
- q_ne = debitul mediu zilnic evacuat;
- c_imed. realizata = concentratia medie realizata la evacuare (mg/l);
- c_limita = concentratia limita aferenta poluantului "i" admisa
a fi evacuata
Pentru substantele organice la care valorile limita sunt depasite, calculul
se va efectua pentru fiecare substanta, iar apoi se va realiza media ponderata.
Penalitati se aplica si pentru orice crestere a temperaturii apelor uzate
evacuate, impurificate termic, peste valoarea de 35 grade C, prevazuta de
Normativul NTPA-001/2002, aprobat prin H.G. nr. 188/2002, modificata si
completata prin H.G. nr. 352/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 398 din 11 mai 2005.
Cantitatile de substante poluante evacuate peste limita admisa inscrisa in
anexa la abonamentul de utilizare/exploatare se determina pentru fiecare
poluant si pentru fiecare gura de evacuare.
Pentru fiecare gura de evacuare se vor inregistra: debitul mediu zilnic
admis a fi evacuat (l/s); durata medie zilnica de functionare a gurii de
evacuare; indicatorii (poluantii) de caracterizare a calitatii apelor uzate
evacuate. Pentru fiecare indicator de caracterizare a calitatii apelor uzate
evacuate se vor inregistra concentratiile limita admise prin actul de
reglementare, inscrise in abonament.
Poluantii (indicatorii de calitate), concentratiile si respectiv
cantitatile zilnice admise a fi evacuate sunt cele prevazute in anexa la
abonamentul de utilizare/exploatare incheiat de catre Directia Apelor bazinala
si utilizatorul de apa si au de regula la baza, concentratiile limita admise la
evacuare, inscrise in autorizatia sau dupa caz in avizul de gospodarire a
apelor si debitele efluente corespunzatoare.
Pentru determinarea cantitatilor de poluanti evacuati in apele de suprafata
peste limitele admise, se intocmesc pentru fiecare indicator chimic evacuat,
tabele de evidenta si calcul conform modelului din tabelul prezentat in anexa
nr. 4 la H.G. nr. 472/2000 privind unele masuri de protectie a calitatii
resurselor de apa.
In tabel se determina cantitatea de poluanti evacuati peste limitele admise
in apele uzate. Tabelul se completeaza dupa cum urmeaza:
a) in coloana 0 se inscrie numarul sau denumirea evacuarii conform
numerotarii date, precum si durata zilnica (in ore) de functionare a evacuarii.
b) in coloana 1 se inscrie data masuratorii identica cu data prelevarii
probelor de apa sau expresia "media masuratorilor folosintei de apa"
daca acestea sunt luate in considerare.
c) in coloana 2 se inscrie debitul evacuat masurat in momentul recoltarii
probelor de apa (in l/s).
d) in coloana 3 se inscrie concentratia determinata din analiza
fizico-chimica a probelor de apa, inregistrata in buletinele de analiza emise
de laborator.
e) in coloana 4 se inscrie numarul efectiv de zile de functionare al
folosintei de apa, in intervalul dintre doua determinari consecutive.
f) in coloana 5 se inscrie debitul mediu evacuat (q_em) determinat cu una
din relatiile:
q_e1 + q_e2
q_em = ------------ (l/s)
2
in cazul in care nu se iau in consideratie masuratorile utilizatorului si
q_e1 + q_emu + q_e2
q_em = ------------------- (l/s)
3
in cazul in care se iau in consideratie masuratorile utilizatorului.
In relatiile de mai sus s-au utilizat notatiile:
q_e1 = debitul evacuat masurat in momentul t1;
q_e2 = debitul evacuat masurat in momentul t2;
q_emu = media debitelor evacuate masurate de folosinta de apa.
Pentru o corelare cat mai apropiata de realitate a valorilor debitelor
medii, acestea vor fi calculate luand in consideratie pentru mediere ultima
masuratoare a lunii precedente si prima masuratoare a lunii curente, respectiv
ultima masuratoare a lunii curente si prima masuratoare a lunii ulterioare.
g) in coloana 6 se inscrie concentratia medie zilnica (c_em) din apele
uzate evacuate, determinata cu una din relatiile:
c_e1 + c_e2
c_em = ----------- (mg/l)
2
in cazul in care nu se iau in consideratie determinarile utilizatorului si
c_e1 + c_emu + c_e2
c_em = ------------------- (mg/l)
3
in cazul in care se iau in consideratie determinarile utilizatorului
h) in coloana 7 se inscrie cantitatea zilnica (K_ez) de poluant evacuata cu
apele uzate, calculata cu relatia:
K_ez (kg/zi) = 0,0036 x d_z (h) x q_em (l/s) x c_em (mg/l)
i) in coloana 8 se inscrie cantitatea zilnica evacuata peste limitele
admise (Delta K_ez) calculata cu relatia:
Delta K_ez = K_ez - K_ead,
unde:
K_ead = cantitatea zilnica de substanta admisa a fi evacuata in sursa,
inscrisa in anexa nr. 2 la abonamentul de utilizare/exploatare, calculata in
baza valorii concentratiei maxim admise.
j) in coloana 9 se inscrie cantitatea totala pe intervalul dintre doua
determinari consecutive de poluanti evacuati peste limitele admise (Delta
K_eint), calculata cu relatia:
Delta K_eint = n_z x Delta K_ez,
unde:
n_z = numarul de zile dintre doua determinari consecutive
k) in coloana 10 se inscrie nivelul penalitatii (lei/Kg) preluat din anexa
nr. 6 la Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea O.U.G. nr.
107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane",
pentru indicatorul de calitate respectiv.
Suma de plata inscrisa in coloana 11 se determina prin inmultirea
cantitatii poluantului evacuat pe intervalul considerat peste limitele admise,
cu nivelul penalitatii corespunzator poluantului respectiv.
Dupa completarea tabelului pentru toate gurile de evacuare si pentru
perioada unei luni, se calculeaza totalul aferent utilizatorului.
Pentru indicatorul temperatura, penalitatea se calculeaza in situatia in
care temperatura resursei de apa (emisarului), masurata intr-un punct stabilit
de comun acord (in functie de lungimea de amestec a apelor uzate poluate termic
cu resursa de apa), depaseste limita de 35 grade C impusa de Normativul
NTPA-001/2002, aprobat prin H.G. nr. 188/2002, modificata si completata prin
H.G. nr. 352/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
398 din 11 mai 2005.
Valoarea penalitatii se determina prin inmultirea numarului de grade
Celsius ce depaseste limita admisa, de 35 grade C, cu debitul efluentului
(mc/s) si cu nivelul penalitatii prevazut in anexa nr. 6 la Ordonanta de
urgenta pentru modificarea si completarea O.U.G. nr. 107/2002 privind
infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane".
In cazul termocentralelor amplasate in lant fata de cursul de apa, pentru
calculul penalitatii se va considera ca temperatura de baza a resursei (la
prelevare), temperatura apei emisarului, masurata amonte de prima
termocentrala. Pentru fiecare termocentrala din cascada, la aceasta temperatura
de baza se va adauga diferenta de temperatura "Delta T" (aportul
propriu respectiv diferenta dintre prelevare si restitutie). Daca temperatura
rezultata depaseste valoarea de 35 grade C, penalitatea se va calcula pentru
ecartul de temperatura care depaseste 35 grade C.
Pentru comunicarea sumei de plata, unitatea de gospodarire a apelor
intocmeste procesul-verbal de constatare conform modelului din anexa nr. 5 la
Abonamentul-cadru de utilizare/exploatare, care are acelasi regim ca si
documentele cu regim special, acesta fiind inseriat si numerotat.
Procesul-verbal de constatare constituie actul tehnic legal prevazut la art. 5
alin. (5) din anexa nr. 3 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002
privind infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane", cu
modificarile si completarile ulterioare, in vederea constatarii abaterilor si
aplicarii penalitatilor pentru depasirea atat a cantitatilor de apa utilizate,
cat si a concentratiilor maxime admise ale poluantilor din apele uzate
evacuate, inscrise in abonamentul de utilizare/exploatare. Procesul-verbal de
constatare se intocmeste in doua exemplare, unul pentru utilizator si unul
pentru unitatea de gospodarire a apelor si se semneaza de agentul (tii)
constatator (i) cu drept de control imputernicit in acest scop si de
reprezentantul (tii) unitatii penalizate. Se intelege prin "agent
constatator cu drept de control imputernicit in acest scop", specialistul
posesor al legitimatiei de salariat al unitatii teritoriale a Administratiei
Nationale "Apele Romane", nominalizat prin decizia directorului
acesteia.
Daca reprezentantul nu este de acord, va scrie expresia "Nu sunt de acord"
insotita eventual de motivatia pentru care nu este de acord. Daca
reprezentantul utilizatorului refuza sa semneze, se scrie expresia
"Unitatea refuza sa semneze", iar daca nu este de gasit se scrie
expresia "Reprezentantul unitatii nu a putut fi gasit".
Procesul-verbal de constatare se inregistreaza si la utilizator si la
unitatea de gospodarire a apelor.
Daca utilizatorul care este penalizat, a semnat prin imputernicitul sau
procesul-verbal de constatare, acesta va achita prin ordin de plata, valoarea
penalitatii, in termen de 10 zile lucratoare de la primirea procesului-verbal.
Daca unitatea care este penalizata a refuzat sa semneze, a semnat dar nu e
de acord, sau nu a putut fi gasit imputernicitul sau, Directia Apelor transmite
acesteia prin posta cu confirmare de primire procesul-verbal de constatare,
avand stabilita valoarea penalitatii. In termen de 10 zile lucratoare de la
primirea procesului-verbal, unitatea penalizata va achita cuantumul penalitatii
prin ordin de plata.
Impotriva procesului-verbal de constatare si de stabilire a penalitatilor,
unitatea penalizata poate face plangere in termen de 15 zile lucratoare de la
primirea comunicarii, la judecatoria in a carei raza teritoriala a fost
savarsita abaterea.
Procesul-verbal de stabilire a penalitatilor, neatacat in justitie in
termenul stabilit, constituie titlu executoriu in intelesul art. 372 din Codul
de procedura civila si al Codului de procedura fiscala.
Directiile bazinale ale Administratiei Nationale "Apele Romane"
urmaresc ca utilizatorii carora li s-au calculat penalitati sa achite suma de
plata.
In situatia in care se calculeaza penalitati pentru depasirea valorilor
limita reglementate inscrise in contracte la poluantii specifici inclusi in
reziduul filtrabil uscat la 105 grade C, nu se vor mai calcula penalitati
pentru depasirea valorii reglementate inscrise in contract, pentru reziduul
filtrabil uscat la 105 grade C.
Pentru situatii de ploi torentiale, care pot genera cresteri mari ale
concentratiilor la suspensii, CBO5, CCO la captare, fata de valorile
prelucrarilor statistice, cantitatea de poluanti luata in calcul, de comun
acord, nu va tine seama de cantitatile suplimentare inregistrate.
ANEXA 4.1
la abonamentul-cadru de utilizare/exploatare
________________________________
UNITATEA ......................... | Codul p.h.e. | |
_ _ _ _ _ _ _ |______________________|_________|
COD FISCAL | | | | | | | | | Categoria folosintei | |
|______________________|_________|
SUBUNITATEA ...................... | Numarul folosintei | |
|______________________|_________|
JUDETUL .......................... | Numarul p.h.e. | |
|______________________|_________|
FISA DE MASURATORI HIDROMETRICE
Perioada (anul, luna) ....................................................
Denumirea si amplasamentul p.h.e. ........................................
Element primar/secundar ..................................................
Constanta p.h.e. .........................................................
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
O - Ora masuratorii
C - Cod observator
Z - Zilnic
D - Durata de functionare
I - Influenta masuratorilor
______________________________________________________________________________
|Ziua|O |C |Numar de |Regim de |Parametri |Volum |Q med |Starea |I
|
| | | |ore de |functionare|masurati si|zilnic |(mc/s)|instalatiilor|
|
| | | |functionare| |calculati |(mc) | | |
|
| | | | | |(U.M.) | | | |
|
| | | | | |___________| |______| |
|
| | | | | | | | | | |Z | D | |
|
|____|__|__|___________|___________|__|__|__|__|_______|__|___|_____________|__|
| 0 | 1| 2| 3 | 4 | 5| 6| 7| 8| 9 |10| 11| 12
|13|
|____|__|__|___________|___________|__|__|__|__|_______|__|___|_____________|__|
|____|__|__|___________|___________|__|__|__|__|_______|__|___|_____________|__|
|____|__|__|___________|___________|__|__|__|__|_______|__|___|_____________|__|
|____|__|__|___________|___________|__|__|__|__|_______|__|___|_____________|__|
|____|__|__|___________|___________|__|__|__|__|_______|__|___|_____________|__|
______________________________________________________________________________
| Volum | Debite (mc/s) | Numar de | Numar mediu
|
| lunar |_____________________________________| zile de | de ore de
|
| (mc) | Mediu | Pe durata de functionare | functionare | functionare/zi
|
| | lunar |___________________________| | |
| | | Mediu | Maxim | Minim | |
|
|_________|_________|________|________|_________|_____________|________________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
|
|_________|_________|________|________|_________|_____________|________________|
|_________|_________|________|________|_________|_____________|________________|
|_________|_________|________|________|_________|_____________|________________|
|_________|_________|________|________|_________|_____________|________________|
|_________|_________|________|________|_________|_____________|________________|
|_________|_________|________|________|_________|_____________|________________|
Calculat, Verificat,
Functie, nume, semnatura Functie, nume, semnatura
Numele si semnatura conducatorului unitatii
ANEXA 5
la abonamentul-cadru de utilizare/exploatare
FORMULARE-TIP
PENTRU PROCESELE-VERBALE DE CONSTATARE A ABATERILOR
A. In cazul depasirii volumelor de apa maxim admise pentru prelevare:
ADMINISTRATIA NATIONALA UTILIZATORUL DE APA
"APELE ROMANE"
DIRECTIA APELOR ....................... ....................
PROCES-VERBAL
SERIA ....... Nr. .......
de constatare a depasirii volumelor de apa maxim admise pentru prelevare la
unitatea
............................
Incheiat in ziua ........., luna ............., anul ...........
Subsemnatul(tii) ........................... salariat(ti) la Directia
Apelor .................., avand functia de ...................., imputernicit(ti)
de director prin decizia nr. ....... emisa in baza art. 6 alin. (1) si (6) din
anexa nr. 3 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind
infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane", cu modificarile
si completarile ulterioare, posesor al legitimatiei(lor) nr. ...........,
eliberate de .............., in urma controlului efectuat in ziua de ..., luna
.........., anul ...., la ..............................., str.
................. nr. ....., am constatat urmatoarele: .....................................................
________________________________________________________________________________
Nr. ABATEREA Marimea Nivelul Suma de
crt. abaterii penalitatilor
penalizare
(mii mc) (lei/1000 mc) (lei)
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4
________________________________________________________________________________
1 Volumul de apa prelevat peste cel
corespunzator debitului reglementat
2 Volumul de apa prelevat peste cel
corespunzator debitelor prevazute in
planul de restrictii
3 Volumul de apa preluat fara acte de
reglementare
4 Volumul de apa folosit in alt scop
decat cel reglementat
________________________________________________________________________________
TOTAL
________________________________________________________________________________
De savarsirea acestor fapte se face vinovat(a) (unitatea)
................., inregistrata la Registrul Comertului ....................,
Cod fiscal R ......., reprezentat(a) prin ......................., avand
calitatea de ..............., domiciliat(a) in str. ................... nr. ...
si legitimatia cu seria ... nr. .........
In temeiul art. 4 alin (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane",
cu modificarile si completarile ulterioare, pentru abaterile de la prevederile
reglementate de utilizare/exploatare a resursei de apa, inscrise in anexa la
abonamentul de utilizare/exploatare nr. .... are de plata suma de ......... lei,
reprezentand penalitati calculate pentru abaterea constatata, pe baza
prevederilor anexei nr. 6 punct B din Ordonanta de urgenta nr. 107/2002 privind
infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane", cu modificarile
si completarile ulterioare.
Penalitatile se vor achita in termen de 10 zile lucratoare de la data
comunicarii procesului-verbal, prin ordin de plata in contul nr.
............... al ..................... deschis la
............................................
Unitatea penalizata a formulat urmatoarele obiectiuni:
...........................................................................
...........................................................................
Impotriva prezentului proces-verbal, care tine loc si de instiintare de
plata, se poate face plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii.
Plangerea va fi insotita de copia procesului-verbal si se va depune la
judecatoria teritoriala competenta.
Prezentul proces-verbal de constatare, neatacat in justitie in termen de 15
zile de la data comunicarii, constituie titlu executoriu, in intelesul art. 372
Cod procedura civila.
Intocmit in ..... exemplare, dintre care o copie s-a comunicat astazi
...../ sau se va comunica unitatii penalizate.
Organul constatator Unitate penalizata
................... ...................
Administratia Nationala
"Apele Romane"
Directia Apelor ........................ ....................
B. In cazul depasirii concentratiilor maxime admise ale poluantilor din
apele uzate evacuate
ADMINISTRATIA NATIONALA UTILIZATORUL DE APA
"APELE ROMANE"
DIRECTIA APELOR ....................... ....................
PROCES-VERBAL
SERIA ..... Nr. .........
de constatare a depasirii concentratiilor maxime admise ale poluantilor din
apele uzate evacuate
Incheiat in ziua ........., luna .................., anul ............
Subsemnatul(tii) ........................... salariat(ti) la Directia
Apelor .................., avand functia de .......................,
imputernicit(ti) de director prin decizia nr. ....... emisa in baza art. 4
alin. (4) din H.G. nr. 472/2000 privind unele masuri de protectie a calitatii
resurselor de apa si art. 6 alin. (1) si (6) din anexa nr. 3 la Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale
"Apele Romane", cu modificarile si completarile ulterioare, posesor
al legitimatiei(lor) nr. ......, eliberate de ...................., in urma
controlului efectuat in ziua de ..., luna ..........., anul ...., la
................................, str. .............., nr. ..... am constatat urmatoarele:
..........................................................................
..........................................................................
De savarsirea acestor fapte se face vinovat(a) (unitatea) .................
inregistrata la Registrul Comertului ..............., Cod fiscal R ...........,
reprezentat(a) prin ...................., avand calitatea de
.................., domiciliat(a) in str. .................. nr. ... si
legitimatia cu seria ..... nr. ..........
In temeiul art. 4 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale "Apele Romane",
cu modificarile si completarile ulterioare, pentru abaterile de la prevederile
reglementate referitoare la concentratiile maxime admise ale poluantilor din
apele uzate evacuate in resursele de apa, inscrise in anexa la abonamentul de
utilizare/exploatare nr. .... are de plata suma de ........................
lei, reprezentand penalitati calculate pentru abaterea constatata pentru
fiecare poluant (indicator de calitate) a carei concentratie depaseste limitele
admise, conform tabelului anexat (art. 4 alin. (7) la H.G. nr. 472/09.06.2000).
Penalitatea se va achita in termen de 10 zile lucratoare de la data
comunicarii procesului-verbal, prin ordin de plata in contul nr.
............... al ..................... deschis la
............................................
Unitatea penalizata a formulat urmatoarele obiectiuni:
...........................................................................
...........................................................................
Impotriva prezentului proces-verbal, care tine loc si de instiintare de
plata, se poate face plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii.
Plangerea va fi insotita de copia procesului-verbal si se va depune la
judecatoria teritoriala competenta.
Prezentul proces-verbal de constatare, neatacat in justitie in termen de 15
zile de la data comunicarii, constituie titlu executoriu, in intelesul art. 372
Cod procedura civila.
Intocmit in ..... exemplare, dintre care o copie s-a comunicat astazi
...../sau se va comunica unitatii penalizate.
Organul constatator Unitate penalizata
................... ...................
Administratia Nationala
"Apele Romane"
Directia Apelor ........................ ....................