ORDIN Nr. 561
din 24 aprilie 2009
pentru modificarea si
completarea Ordinului presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
nr. 438/2008 privind aprobarea conditiilor si documentelor necesare
furnizorilor de servicii medicale de dializa în vederea intrarii în relatii
contractuale pentru furnizarea de servicii de dializa în regim ambulatoriu cu
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 283 din 30 aprilie 2009
Având în vedere:
- Referatul de aprobare al directorului general al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. D.G. 810 din 23
aprilie 2009;
- art. 246 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 367/2009 pentru aprobarea
programelor naţionale de sănătate în anul 2009;
- Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 417/431/2009 pentru aprobarea
Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate în anul 2009;
- Ordinul preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 560/2009 pentru aprobarea Normelor
privind condiţiile şi modalitatea de decontare a serviciilor de hemodializa şi
dializă peritoneală în sistem ambulatoriu, contractate de Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate cu furnizorii din sectorul privat, câştigători ai
licitaţiei naţionale pentru centrele-pilot, şi alţi furnizori privaţi de servicii
medicale de hemodializa şi dializă peritoneală autorizaţi şi evaluaţi în
condiţiile legii;
- Ordinul ministrului sănătăţii
nr. 1.718/2004 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a
unităţilor de dializă publice şi private,
în temeiul dispoziţiilor art. 281 alin. (2) din Legea
nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
nr. 438/2008 privind aprobarea condiţiilor şi documentelor necesare
furnizorilor de servicii medicale de dializă în vederea intrării în relaţii
contractuale pentru furnizarea de servicii de dializă în regim ambulatoriu cu
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 519
din 10 iulie 2008, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2
alineatul (1), punctele 3 şi 4 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„3. autorizaţia sanitară de funcţionare, eliberată de
direcţia de sănătate publică, prin care se confirmă îndeplinirea condiţiilor
igienico-sanitare prevăzute de lege, sau certificatul constatator eliberat
potrivit Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la
înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor
familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi
la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi
completările ulterioare, după caz;
4. avizul de funcţionare eliberat de direcţia de
sănătate publică;".
2. La articolul 2
alineatul (1), punctul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„13. dovada că furnizorul are
în dotare în întregime aparate de dializă noi, cu o dată de fabricaţie care să
nu fie mai mare de 12 luni de la data intrării în vigoare a contractului.
Pentru următoarele contracte încheiate de Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate cu acelaşi furnizor şi pentru acelaşi centru acesta trebuie să facă
dovada că aparatele de dializă din dotare se află în cadrul duratei de
funcţionare prevăzute de producător şi că respectă parametrii tehnici
funcţionali prevăzuţi de acesta;".
3. La articolul 2
alineatul (1), punctul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„15. depunerea la Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate a garanţiei de bună execuţie, constituită de către furnizor în
favoarea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru îndeplinirea
serviciilor conform contractului, valabilă pe durata contractului şi pe o
durată de 30 de zile de la data încetării contractului, în cuantum de 5% din
valoarea estimată a serviciilor de dializă pentru anul respectiv, exprimată în
lei."
4. După articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 41, cu următorul cuprins:
„Art. 41. - (1)
Contractarea serviciilor medicale de dializă în regim ambulatoriu de către Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate pentru furnizorii noi se realizează
trimestrial, respectiv în lunile ianuarie, aprilie, iulie şi octombrie, în
limita fondurilor alocate cu această destinaţie şi a necesarului de servicii.
(2) Termenele de depunere a
cererilor însoţite de documentele prevăzute la art. 2, necesare încheierii
contractelor de furnizare de servicii de dializă în regim ambulatoriu, sunt
1-10 ale lunilor precedente celor prevăzute la alin. (1).
(3) Contractele pentru
furnizarea de servicii de dializă în regim ambulatoriu dintre Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate şi furnizorii de servicii medicale de dializă se încheie
începând cu data de întâi a lunii următoare celei de depunere a documentelor.
(4) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate poate
stabili şi alte termene de contractare, în funcţie de necesarul de servicii
medicale de dializă în regim ambulatoriu, în limita fondurilor alocate cu
această destinaţie."
5. Anexa nr. 2 se
modifică şi va avea cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. II. - Direcţiile de
specialitate din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, precum şi
furnizorii de servicii medicale de dializă care intră în contract cu Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Irinel Popescu
ANEXA (Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 438/2008)
CONTRACT
pentru furnizarea de servicii de dializă în regim
ambulatoriu între Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS)
şi.................................
Părţile contractante:
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), cu sediul în municipiul
Bucureşti, Calea Călăraşilor nr. 248, sectorul 3, cont nr.
RO02TREZ70027660520XXXXX, deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate
Publică a municipiului Bucureşti, cod fiscal nr. 11697800, reprezentată legal
prin preşedinte............................................,
şi
....................................(Furnizorul), cu
sediul în................................, cont nr.......................,
deschis la............................, cod unic de
înregistrare nr......................................................,
reprezentată legal prin....................................................................,
având în vedere:
- art. 246 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 367/2009 pentru aprobarea
programelor naţionale de sănătate în anul 2009;
- Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 417/431/2009 pentru aprobarea
Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate în anul 2009;
- Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 438/2008 privind aprobarea condiţiilor şi documentelor necesare
furnizorilor de servicii medicale de dializă în vederea intrării în relaţii
contractuale pentru furnizarea de servicii de dializă în regim ambulatoriu cu
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 560/2009 pentru aprobarea Normelor privind condiţiile şi
modalitatea de decontare a serviciilor de hemodializă şi dializă peritoneală în
sistem ambulatoriu, contractate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate cu
furnizorii din sectorul privat, câştigători ai licitaţiei naţionale pentru
centrele-pilot, şi alţi furnizori privaţi de servicii medicale de hemodializă
şi dializă peritoneală autorizaţi şi evaluaţi în condiţiile legii;
- Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.718/2004 privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă
publice şi private,
CNAS şi Furnizorul au încheiat prezentul contract
pentru furnizarea serviciilor în următorii termeni şi condiţii: Contractul este
format din:
- Partea 1 - Volumul estimat de servicii;
- Partea a 2-a - Prevederi operaţionale;
- Anexe:
- anexa A- Condiţii suspensive;
- anexa B - Descrierea centrului.
Fiecare parte şi anexă la prezentul contract este parte
integrantă a prezentului contract.
PARTEA 1
Volumul estimat de servicii
I. Bolnavi
beneficiari ai Programului naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii
cu insuficienţă renală cronică contractaţi
Tabelul de mai jos prezintă volumul estimat
corespunzător perioadei contractate (astfel cum este definit în partea a 2-a a
prezentului contract) de servicii.
Serviciul
|
Volumul contractat estimat
|
Valoarea contractată estimată
- lei -
|
Nr. de bolnavi pentru hemodializa
|
|
|
Nr. de şedinţe de hemodializa
|
|
|
Nr. de bolnavi pentru dializă peritoneală
|
|
|
Valoarea totală a contractului
pentru perioada...............................este
de........................... lei, calculată la tarifele prevăzute la clauza 6.1.1 şi clauza 6.1.2
respectiv.........................lei/şedinţa de hemodializa şi
...................lei pentru dializa peritoneală tarif/pacient/an.
II. Modificări ale
volumului estimat
A. Furnizorul trebuie să aibă o capacitate suficientă
pentru furnizarea volumului estimat de servicii pentru pacienţii asiguraţi în
cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.
B. Volumul efectiv al serviciilor furnizate conform
prezentului contract depinde de numărul de servicii solicitate Furnizorului
pentru pacienţii asiguraţi în sistemul de asigurări sociale de sănătate, sub
condiţia plafonului de plăţi, conform clauzei 6.4.
C 1. In cazul în care pe durata executării contractului
există situaţia în care un bolnav constant a întrerupt tratamentul (transplant
renal, deces sau alte cauze), Furnizorul va notifica CNAS despre această
situaţie în primele 10 zile de la întreruperea tratamentului.
2. In cazul în care pe durata executării contractului,
Furnizorul primeşte noi adeziuni de la bolnavii beneficiari ai Programului
naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală
cronică, pentru efectuarea dializei în centru, Furnizorul va notifica CNAS
despre aceste solicitări şi va preciza:
a) dacă este un bolnav nou, introdus pe un post vacantat;
b) dacă este un bolnav nou, suplimentar numărului de
bolnavi contractat, dar cu încadrare în volumul de servicii estimat contractat;
c) dacă este un bolnav nou, suplimentar numărului de
bolnavi contractat şi volumului de servicii estimat contractat, şi va informa
CNAS dacă poate sau nu să onoreze această cerere suplimentară.
3. Dacă Furnizorul poate onora
cererea suplimentară pentru bolnavii prevăzuţi la alin. c) al pct. 2, părţile
pot conveni să majoreze serviciile furnizate în baza acestui contract prin
încheierea unui act adiţional, cu încadrarea în limita numărului de pacienţi
cuprinşi în Programul naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu
insuficienţă renală cronică şi a fondurilor aprobate cu această destinaţie prin
buget, în anul în curs, după analiza efectuată la nivelul CNAS. Actul adiţional
se încheie cu luna următoare celei în care se transmite notificarea prevăzută
la pct. 2.
4. Până la întocmirea actului
adiţional prevăzut la pct. 2, CNAS nu va deconta serviciile prestate de
Furnizor pentru pacienţii existenţi în Programul naţional de supleere a
funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică de la care a primit
noi adeziuni.
D. Furnizorul acceptă riscul ca cererea de servicii să
fie mai mică decât volumul estimat, situaţie în care CNAS va deconta serviciile
ce fac obiectul prezentului contract la nivelul realizat. CNAS va plăti Furnizorului
tariful contractual stabilit la clauzele 6.1.1 şi 6.1.2, pentru toate
serviciile furnizate până la plafonul prevăzut în clauza 6.4 - partea a 2-a,
dar nu îşi asumă nicio obligaţie de a garanta că volumul serviciilor solicitate
va atinge întotdeauna volumul estimat.
PARTEA a 2-a
Prevederi operaţionale
1. Definiţii
1.1. In scopul interpretării prezentului contract:
Caz de forţă majoră înseamnă orice eveniment independent de voinţa părţilor,
excepţional şi imprevizibil, şi în afara puterii de control a părţii care îl
invocă, al cărui efect nu a putut fi evitat şi care afectează substanţial
executarea obligaţiilor părţii conform prezentului contract. Cazurile de forţă
majoră includ, fără a se limita la, următoarele: a) cutremure; b) explozii,
incendii sau inundaţii (cu excepţia celor cauzate de Furnizor); c) contaminare
nucleară, chimică sau biologică (cu excepţia celor cauzate de Furnizor); d)
bombe neexplodate sau alte muniţii ori descoperirea unor vestigii arheologice
sau antice; e) război sau război civil (fie declarat sau nedeclarat) ori
conflicte armate, invazii, blocade şi embargouri; f) revoltă civilă sau
tulburare ori rebeliune; g) orice act terorist sau ameninţare credibilă privind
un act terorist asupra Furnizorului sau a unităţilor sale; sau h) greve ori
alte acţiuni industriale la nivel naţional.
Data intrării în vigoare este data prevăzută în clauza 3, la care contractul intră în
vigoare.
Data încetării are
înţelesul prevăzut în clauza 2.
Data semnării este data
la care contractul este semnat de ambele părţi.
Garanţia de bună execuţie înseamnă o garanţie constituită de Furnizor în favoarea CNAS pentru
îndeplinirea serviciilor conform prezentului contract, sub formă de: (i)
depozit în numerar într-un cont în lei în favoarea CNAS, la o bancă comercială
română sau la o bancă comercială internaţională având o sucursală în România,
acceptabilă pentru CNAS; (ii) scrisoare de garanţie bancară necondiţionată,
irevocabilă, independentă şi plătibilă la prima cerere, fără beneficiul de
discuţiune şi diviziune, într-o formă rezonabil acceptabilă pentru CNAS, emisă
de o bancă comercială înregistrată în România sau de o bancă comercială
internaţională având o sucursală în România, acceptabilă pentru CNAS; sau (iii)
orice modalitate care să îmbine cele prezentate mai sus, valabilă pe durata
contractului şi reînnoită pentru orice modificare apărută în derularea acestuia
şi pe o durată de 30 de zile de la data încetării contractului, în cuantum de
5% din valoarea estimată a serviciilor de dializă pentru perioada respectivă,
în valoare de .................lei.
Furnizorul înseamnă
prestatorul de servicii definit potrivit prezentului contract.
Legile includ toate
actele normative ale Parlamentului României, acte ale Guvernului României, precum
şi toate reglementările şi hotărârile Guvernului mai jos amintite şi
reglementările cu caracter juridic ale autorităţilor publice, municipale şi ale
altor autorităţi competente, care afectează în orice mod sau sunt aplicabile
serviciilor, astfel cum acestea ar putea fi modificate, completate, înlocuite
şi/sau republicate din când în când.
Materiale înseamnă toate
materialele şi documentaţia furnizată de Furnizor
pentru îndeplinirea serviciilor.
Norme de dializă înseamnă
regulamentul de funcţionare şi organizare al unităţilor de dializă, cu anexele
aferente, precum şi Ghidul de bună practică, astfel cum acestea sunt aprobate
prin ordin al ministrului sănătăţii.
Servicii înseamnă
pachetul complet de servicii de dializă, incluse în pachetul de bază, cuprins
în Normele de dializă, care include serviciile de hemodializă şi dializă
peritoneală, precum şi furnizarea medicamentelor şi materialelor sanitare
specifice, ce urmează a fi efectuate de Furnizor în regim ambulatoriu pentru
pacienţi asiguraţi în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate,
inclusiv transportul nemedicalizat al pacienţilor hemodializaţi de la şi la
domiciliul pacienţilor şi transportul lunar al medicamentelor şi materialelor
sanitare specifice dializei peritoneale la domiciliul pacienţilor.
Tariful contractual'înseamnă
tariful plătibil de către CNAS Furnizorului pentru serviciile furnizate,
conform clauzei 6.
Volumul estimat înseamnă
volumul estimat al serviciilor ce urmează să fie furnizate de către Furnizor în
condiţiile prezentului contract.
Zi lucrătoare înseamnă
o zi (dar nu sâmbăta sau duminica, în condiţiile în care prin acte normative nu
se stabileşte altfel) în care băncile sunt deschise în mod normal pentru
activitatea bancară în România.
1.2. Titlurile articolelor din prezentul contract au
doar scopul de a înlesni citirea şi nu vor afecta interpretarea acestuia.
1.3. In cazul unor neconcordanţe în ceea ce priveşte
termenii prezentului contract, acestea vor fi soluţionate ţinând cont de
următoarea ordine:
a) prezentele clauze, incluse în această parte a 2-a;
b) toate celelalte părţi, în ordinea numerotării.
2. Durata contractului
2.1. Sub rezerva clauzei 3, obligaţiile Furnizorului în
baza prezentului contract se vor naşte la data intrării în vigoare.
2.2. Durata prezentului contract este de la data
intrării în vigoare şi până la...........şi poate fi prelungită prin acte
adiţionale, în limita creditelor aprobate prin buget
pentru anul respectiv, în condiţiile respectării
dispoziţiilor legale în vigoare.
3. Condiţii
suspensive
3.1. Data intrării în vigoare a
contractului este data la care CNAS confirmă primirea, într-o formă şi conţinut
acceptabile, a tuturor documentelor şi dovezilor care atestă îndeplinirea de
către Furnizor a tuturor condiţiilor suspensive prevăzute în anexa A. Data
intrării în vigoare nu poate fi mai târziu de 15 zile lucrătoare de la data
semnării, dacă părţile nu convin altfel.
3.2. Nedepunerea tuturor documentelor şi dovezilor care atestă îndeplinirea de către Furnizor a
tuturor condiţiilor suspensive prevăzute în anexa A, în termenul prevăzut la
clauza 3.1, atrage rezilierea de drept a contractului.
4. Locaţia
serviciilor
4.1. Furnizorului i se solicită să furnizeze servicii în Centrul...................., cu sediul
în.......................
5. Obligaţiile
părţilor
5.1. Furnizorul:
a) va depune toată diligentele
şi va acţiona pe toată durata contractului, în conformitate cu cele mai înalte
principii şi standarde profesionale;
b) va respecta şi se va conforma tuturor legilor
aplicabile;
c) va furniza serviciile în conformitate cu toate
normele, incluzând, fără a se limita la Normele de dializă, standardele, legile
şi reglementările privind evaluarea, certificarea sau licenţierea medicală a
furnizorilor de servicii medicale privind operarea centrelor de dializă sau
furnizarea serviciilor, şi va utiliza numai medicamente şi materiale sanitare,
aparatură şi echipament aferent, autorizate pentru a fi utilizate în România;
pentru a evita orice îndoială, orice norme de evaluare, certificare sau
licenţiere medicală ulterioare datei prezentului contract vor fi aplicabile
Furnizorului;
d) va furniza serviciile
pacienţilor asiguraţi cuprinşi în Programul naţional de supleere a funcţiei
renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică, care optează pentru
efectuarea tratamentului în prezentul centru, fără niciun fel de discriminare,
folosind metodele cele mai eficiente de tratament, în limita valorii de
contract;
e) va furniza serviciile
pacienţilor titulari ai cârdului european de asigurări de sănătate sau ai
certificatului provizoriu de înlocuire a acestuia, emise în aplicarea
regulamentelor nr. 1.408/71/CEE şi nr. 574/72/CEE de unul dintre statele membre
ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European, în perioada de
valabilitate a cârdului şi în aceleaşi condiţii ca pentru persoanele asigurate
în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate din România, urmând a
evidenţia şi a raporta distinct caselor de asigurări sociale de sănătate
serviciile medicale acordate pentru această categorie de persoane;
f) va solicita documente care să ateste că pacienţii
sunt asiguraţi în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate;
g) în scopul controlului calităţii tratamentului, va
pregăti şi va depune la CNAS rapoarte periodice, potrivit prevederilor
Ordinului preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 560/2009
pentru aprobarea Normelor privind condiţiile şi modalitatea de decontare a
serviciilor de hemodializă şi dializă peritoneală în sistem ambulatoriu,
contractate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate cu furnizorii din
sectorul privat, câştigători ai licitaţiei naţionale pentru centrele-pilot, şi
alţi furnizori privaţi de servicii medicale de hemodializă şi dializă
peritoneală autorizaţi şi evaluaţi în condiţiile legii; aceste rapoarte
periodice vor include, dar fără a se limita la numărul de identificare al
pacientului, numărul tratamentelor de dializă pe lună, o fişă a tratamentului
furnizat ce va prezenta procentul de reducere a ureei (URR) şi procentul Kt/V,
alte elemente ale serviciului furnizat (de exemplu, serviciile de nutriţie şi
cele conexe, servicii psihologice etc);
h) va pregăti şi va depune la autorităţile relevante
rapoartele cerute de Normele de dializă şi de alte legi aplicabile;
i) va angaja personalul de specialitate în proporţie cu
cerinţele minimale de personal prevăzute în Normele de dializă şi va asigura
instruirea tehnică corespunzătoare a acestuia pentru utilizarea echipamentelor din dotare;
j) va respecta criteriile medicale de calitate
prevăzute în Normele de dializă;
k) va crea, implementa, documenta şi va menţine un
sistem de control intern al calităţii;
l) va oferi relaţii
asiguraţilor despre serviciile acordate, precum şi despre modul în care vor fi
furnizate acestea şi va acorda consilierea în scopul prevenirii îmbolnăvirilor
şi al păstrării sănătăţii;
m) va respecta confidenţialitatea prestaţiei medicale;
n) va respecta normele de raportare a bolilor, conform
prevederilor legale în vigoare;
o) va stabili programul de activitate şi îl va afişa la
loc vizibil, va stabili programul de activitate şi sarcinile de serviciu pentru
personalul angajat;
p) va anunţa CNAS despre orice modificare a datelor
privind Furnizorul, astfel cum au fost trimise către CNAS;
r) va informa pacienţii cu privire la pachetul de
servicii de bază şi obligaţiile sale în relaţie contractuală cu CNAS, precum şi
la obligaţiile pacienţilor referitor la actul medical;
s) are obligaţia de a permite personalului CNAS şi CAS
verificarea scriptică şi faptică a modului de îndeplinire a obligaţiilor
contractuale asumate de acesta în baza prezentului contract;
t) răspunde de efectuarea şi calitatea transportului
nemedical al pacienţilor pentru hemodializă, cuprinşi în prezentul contract,
precum şi de transportul lunar al medicamentelor şi materialelor sanitare
pentru pacienţii cu dializă peritoneală, cuprinşi în prezentul contract;
u) are obligaţia de a respecta
prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale legislaţiei
subsecvente în acest domeniu.
5.2. Furnizorul nu are
obligaţia de a furniza servicii de dializă în sistem de internare.
Includerea pacienţilor noi în cadrul programului pentru tratament specific va fi realizată conform prevederilor Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de
dializă, cu avizul medicului coordonator al judeţului.........şi al comisiei de specialitate a CNAS, mecanismul fiind
reglementat prin act adiţional, care va face parte integrantă din prezentul
contract.
5.3. CNAS, prin reprezentanţii
săi, respectiv casele de asigurări de sănătate:
a) va monitoriza activitatea şi calitatea serviciilor
efectuate de Furnizor, incluzând, dar fără a se limita la monitorizarea
sistemului de control intern al calităţii şi evidenţele Furnizorului;
b) va urmări derularea
contractului şi modul de îndeplinire a obligaţiilor asumate de Furnizor;
c) va deconta Furnizorului serviciile contractate şi
prestate, pe baza facturii însoţite de desfăşurătoarele privind activitatea
realizată, în urma verificării şi validării acestora;
d) va monitoriza numărul serviciilor medicale furnizate
de Furnizor; trimestrial se reevaluează volumul serviciilor, ţinându-se cont de
serviciile furnizate în trimestrul respectiv, proporţional cu perioada de
contract rămasă de executat;
e) va verifica scriptic şi
faptic modul de îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de Furnizor în
baza prezentului contract.
6. Plata
6.1. Plata serviciilor
6.1.1. Pentru bolnavii care sunt supuşi tratamentului
de hemodializă, CNAS decontează serviciile medicale prin tarif/şedinţă de
hemodializă de .... lei, în funcţie de numărul de şedinţe de hemodializă
efectuate (tariful hemodializei) şi în limita valorii de contract.
6.1.2. Pentru bolnavii care sunt supuşi tratamentului
de dializă peritoneală, CNAS va deconta o sumă în funcţie de numărul de bolnavi
cu dializă peritoneală şi tariful/bolnav cu dializă peritoneală de.....lei, (tariful dializei peritoneale), în
limita valorii de contract.
6.1.3. Furnizorul ia cunoştinţă
şi consimte că fiecare tarif acoperă toate costurile suportate de Furnizor în
legătură cu prestarea serviciilor, incluzând, dar fără a se limita la
echipament, personal, consumabile medicale, produse farmaceutice (inclusiv EPO,
atunci când este prescris medical), întreţinere, utilităţi şi orice transport
necesar pentru personalul medical şi/sau echipament de la/către domiciliul
pacienţilor dializaţi peritoneal, respectiv transportul nemedicalizat al
pacienţilor hemodializaţi de la/la domiciliul asiguratului, şi nicio altă plată
suplimentară nu va fi făcută de către CNAS.
6.1.4 CNAS va plăti tariful contractual pentru
serviciile furnizate bolnavilor asiguraţi în sistemul de asigurări sociale de
sănătate şi cuprinşi în Programul naţional de supleere a funcţiei renale la
bolnavii cu insuficienţă renală cronică.
6.2. Modalităţile de
plată
6.2.1. Furnizorul va depune la
casele de asigurări de sănătate declaraţii de servicii lunare, în formatul
prevăzut prin ordin al preşedintelui CNAS, care vor include tipul şi volumul
serviciilor furnizate bolnavilor asiguraţi în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate pentru luna anterioară, incluzând numărul bolnavilor
hemodializaţi şi al celor dializaţi peritoneal şi prevăzând suma ce urmează a
fi plătită de către CNAS. Această sumă va fi în funcţie de: (i) numărul
şedinţelor de hemodializă înmulţite cu tariful hemodializei; şi (ii) numărul
bolnavilor supuşi dializei peritoneale trataţi multiplicat cu 1/12 (o
douăsprezecime) din tariful dializei peritoneale, cu următoarele excepţii:
6.2.1.1. bolnavul tratat prin
ambele proceduri (hemodializă şi dializă peritoneală), la care numărul de zile
în care s-au efectuat şedinţe de hemodializă (plătite la tarif/şedinţă) se scad
din numărul de zile din lună cu dializă peritoneală (tariful dializei
peritoneale pe an/365 x nr. zile cu dializă peritoneală);
6.2.1.2. bolnavul care începe
tratamentul de dializă peritoneală în altă zi decât data de întâi a lunii,
pentru care tariful dializei peritoneale devine tarif per bolnav per zi şi se
calculează astfel: tariful dializei peritoneale împărţit la 365 de zile x
numărul de zile în care s-a efectuat dializa peritoneală (tariful dializei
peritoneale pe an/365 x nr. zile cu dializă peritoneală);
6.2.1.3. bolnavul cu dializă peritoneală care decedează
în decursul lunii de tratament, pentru care calculul se face potrivit numărului
de zile în care a efectuat dializă peritoneală.
6.2.2. Furnizorul are obligaţia ca în termen de 3 zile
lucrătoare ale lunii următoare să depună declaraţia de servicii privind
serviciile furnizate în timpul unei luni la casele de asigurări de sănătate,
care le va transmite CNAS în termen de 4 zile lucrătoare. CNAS va notifica în
scris observaţiile sale în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea în
original şi validarea declaraţiei de servicii lunare de la casele de asigurări.
Furnizorul va emite o factură în lei pentru suma prevăzută în notificarea
transmisă de CNAS In termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii
facturii, CNAS va efectua plata în contul deschis de Furnizor la Trezoreria
Statului, potrivit indicaţiilor de pe factura emisă de acesta.
6.2.3. Pentru nerespectarea termenelor de plată, CNAS
va plăti majorări de întârziere pentru fiecare zi de întârziere, egale cu
majorările ce se aplică pentru întârzierea plăţii impozitelor către stat.
6.3. Finanţare
6.3.1. Plăţile de la CNAS pentru serviciile furnizate
conform prezentului contract sunt condiţionate de aprobarea bugetului anual al
CNAS.
6.3.2. In cazul în care: a) bugetul anual CNAS nu este
aprobat în termen de 90 de zile lucrătoare de la începutul anului
calendaristic; sau b) CNAS stabileşte că este o alocaţie bugetară insuficientă
în bugetul său anual pentru a finanţa serviciile, conform prezentului contract,
orice parte poate înceta contractul în conformitate cu clauza 10 sau părţile
pot conveni un volum mai mic de servicii.
6.4. Plafonul
aplicabil plăţilor făcute de către CNAS
6.4.1. Plata totală ce poate fi
făcută de către CNAS este de .... lei, calculată ca suma dintre volumul estimat
total al şedinţelor de
hemodializă înmulţit cu tariful hemodializei, respectiv de.....lei, şi volumul
estimat total al pacienţilor dializaţi peritoneal înmulţit cu tariful dializei peritoneale, respectiv .... lei.
6.4.2. Plata totală maximă
efectuată de către CNAS poate creşte în cazul în care părţile convin să
majoreze volumul estimat, astfel cum este prevăzut în partea 1.
6.4.3: In situaţia în care cererea de servicii este mai
mică decât volumul estimat, CNAS va deconta serviciile ce fac obiectul
prezentului contract la nivelul realizat.
6.5. Interzicerea
plăţilor neoficiale
Furnizorului nu îi este permis să solicite sau să
accepte orice plăţi neoficiale de la pacienţii asiguraţi în cadrul sistemului
de asigurări sociale de sănătate.
7. Garanţia de bună
execuţie
Pe durata contractului, precum şi pentru o perioadă de
30 de zile calendaristice după data încetării contractului, Furnizorul va
menţine în vigoare şi pentru întreaga sumă garanţia de bună execuţie,
indiferent dacă CNAS a înaintat cereri de plată în baza acestei garanţii de
bună execuţie. CNAS poate înainta cereri de plată în baza acestei garanţii de
bună execuţie pentru neîndeplinirea obligaţiilor contractuale de către Furnizor.
CNAS va notifica Furnizorul, în scris, cu 5 zile înainte de emiterea cererii de
plată, Furnizorul având la dispoziţie 30 de zile calendaristice pentru a
remedia încălcarea.
8. Despăgubiri
8.1. Furnizorul despăgubeşte CNAS, precum şi
directorii, angajaţii şi asiguraţii CNAS împotriva oricărei pretenţii rezultând
din toate acţiunile, procedurile, litigiile, reclamaţiile şi cererile, de orice
natură, incluzând, dar fără a se limita la orice pretenţie, obligaţie, pierdere
sau prejudiciu cu privire la:
a) rănirea sau moartea oricărei persoane; şi
b) pierderea sau prejudicierea oricărei proprietăţi, rezultând în orice mod din încălcarea de
către Furnizor a obligaţiilor sale din prezentul contract, ca urmare a unei
acţiuni sau omisiuni cu intenţie ori din neglijenţă sau a oricărei acţiuni
contrare legii a Furnizorului sau a oricărui membru al personalului salarizat
ori contractat de către Furnizor în cursul furnizării serviciilor.
8.2. Despăgubirile prevăzute în
prezenta clauză nu sunt prevăzute cu scopul de a înlocui sau de a limita orice
drept al CNAS, al angajaţilor acestuia sau al pacienţilor de a cere orice
despăgubire sau contribuţie.
8.3. Despăgubirile prevăzute în
prezenta clauză au caracter permanent şi sunt separate şi independente de
celelalte obligaţii ale părţilor şi, de asemenea, subzistă încetării
prezentului contract.
8.4. Furnizorul trebuie să
îndeplinească şi să respecte toate obligaţiile şi cerinţele legale în legătură
cu statutul său şi cu angajaţii săi, incluzând, dar fără a se limita la plata
tuturor taxelor, salariilor şi îndatoririlor, precum şi obţinerea şi menţinerea
în vigoare a tuturor asigurărilor necesare.
9. Asigurare
9.1. De la data intrării în vigoare, Furnizorul va
încheia o poliţă de asigurare de răspundere civilă pentru o sumă asigurată de cel puţin.........euro pe an (sau
pentru orice altă valoare aprobată prin ordin al preşedintelui CNAS pentru furnizorii de servicii către CNAS)
pentru astfel de riscuri şi în astfel de termeni şi condiţii, cu un asigurător
autorizat de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor. Poliţa de asigurare va fi
în vigoare pentru o perioadă de 6 luni după data încetării.
9.2. Furnizorul va plăti
primele de asigurare în mod prompt şi va îndeplini toate cerinţele necesare
pentru a menţine în vigoare toate asigurările prevăzute în clauza 9.1.
9.3. Furnizorul va asigura că
toţi membrii personalului său medical şi farmaceutic îndeplinesc cerinţele de
asigurare de răspundere civilă aplicabile lor.
9.4. Furnizorul nu va acţiona şi nu va omite să
acţioneze în niciun fel care ar putea determina anularea, anulabilitatea sau
imposibilitatea de executare a oricărei asigurări solicitate conform prezentei clauze.
10. Incetarea şi
forţa majoră
Denunţare unilaterală
10.1. CNAS poate înceta prezentul contract în orice
moment şi la discreţia sa prin trimiterea către Furnizor a unei notificări
scrise cu şaizeci (60) de zile calendaristice înainte de încetarea
contractului, acesta fiind desfiinţat de drept fără a mai fi necesară punerea
în întârziere şi fără îndeplinirea vreunei alte formalităţi prealabile.
Incetarea de către CNAS
10.2. CNAS poate înceta
imediat, prin notificare către Furnizor, prezentul contract, dacă Furnizorul
încalcă una dintre obligaţiile sale conform prezentului contract, iar o astfel
de încălcare nu este remediată în termen de 30 de zile calendaristice de la
data primirii unei notificări de la CNAS arătând obligaţia încălcată,
contractul fiind desfiinţat de drept fără a mai fi necesară punerea în
întârziere şi fără îndeplinirea vreunei alte formalităţi prealabile. Pe
perioada de la încălcarea oricărei obligaţii până la remediere sau încetare,
CNAS are dreptul să deducă din sumele datorate Furnizorului pentru servicii
penalităţi pe zi egale cu majorările ce se aplică pentru întârzierea plăţii impozitelor
către stat.
10.3. CNAS poate înceta prezentul contract, în orice
moment, prin notificare către Furnizor, fără a afecta orice alte drepturi, în
cazul în care: (i) Furnizorul este în stare de insolvenţă şi/sau orice formă de
faliment, lichidare fără faliment, insolvabilitate ori procedura dizolvării
este iniţiată în legătură cu Furnizorul sau de către Furnizor însuşi; sau (ii)
organele în drept ridică autorizaţia sanitară de funcţionare, valabilitatea
acesteia expiră sau evaluarea Furnizorului încetează, contractul fiind
desfiinţat de drept fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără
îndeplinirea vreunei alte formalităţi prealabile.
Drepturile prevăzute în prezenta clauză sunt
suplimentare faţă de orice alte drepturi şi pot fi exercitate chiar dacă nu a
fost nicio încălcare a prezentului contract.
Incetarea de către Furnizor
10.4. Furnizorul poate înceta prezentul contract prin notificare către CNAS dacă:
a) CNAS nu a efectuat plata, prin încălcarea clauzei 6,
în termen de 60 de zile calendaristice de la data la care factura a fost emisă
de către Furnizor; şi
b) încălcarea prevăzută în clauza 10.4 a) nu este
remediată în termen 60 de zile calendaristice de la data primirii notificării
de la Furnizor, contractul
fiind desfiinţat de drept fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără
îndeplinirea vreunei alte formalităţi prealabile.
Obligaţiile Furnizorului la încetarea contractului
10.5. Imediat, odată cu
încetarea prezentului contract, Furnizorul:
a) va lua toate măsurile pentru a diminua orice
pierdere rezultată din încetare; şi
b) va livra către CNAS orice documentaţie pusă la
dispoziţia Furnizorului de către CNAS sau întocmită de către Furnizor în baza
acestui contract, fie că această documentaţie este în curs de a fi întocmită în
baza acestui contract, fie că este finalizată de către Furnizor la data
încetării, şi care nu a fost pusă la dispoziţia CNAS şi va asigura că este în
măsură să acţioneze, în acelaşi mod, în privinţa oricărei astfel de
documentaţii pregătite de orice furnizor subcontractat de către Furnizor. O
astfel de documentaţie poate include documente medicale, administrative şi
orice alte documente prevăzute şi permise de lege.
Plata la încetarea contractului
10.6. Dacă CNAS încetează prezentul contract conform
clauzei 10.1 sau Furnizorul încetează prezentul contract conform clauzei 10.4,
CNAS va fi răspunzătoare doar pentru plata serviciilor prestate până la data
încetării.
10.7. Dacă CNAS încetează
prezentul contract conform clauzei 10.2 sau clauzei 10.3, CNAS va fi
răspunzătoare doar pentru plata serviciilor prestate până la data încetării.
Pentru costurile suportate de către CNAS în legătură cu încetarea contractului,
CNAS va executa garanţia de bună execuţie.
Condiţii suspensive aplicabile plăţii la încetarea
contractului
10.8. Este o condiţie
suspensivă la orice plată către Furnizor a oricărei sume datorate la data
încetării ca Furnizorul să îndeplinească obligaţiile sale conform clauzei 10.5.
10.9. Incetarea prezentului contract nu va prejudicia sau
afecta drepturile dobândite, pretenţiile cu privire la răspunderea oricărei
părţi, potrivit prezentului contract.
Forţa majoră
10.10. Un caz de forţă majoră exonerează de răspundere
partea care îl invocă, cu condiţia ca cealaltă parte să fie informată în termen
de 5 zile lucrătoare de la data la care un astfel de eveniment a apărut.
Fiecare parte are dreptul să solicite părţii care invocă un caz de forţă majoră
să prezinte un certificat emis de Camera de Comerţ şi Industrie a României
şi/sau orice altă autoritate competentă, în termen de 10 zile lucrătoare de la
data primirii notificării de la Furnizor cu privire la cazul de forţă majoră.
In cazul în care Furnizorul sesizează existenţa sau posibilitatea existenţei
unei cauze de natură să conducă la imposibilitatea serviciilor, va notifica de
îndată acest fapt CNAS în vederea luării măsurilor ce se impun pentru
continuitatea serviciilor.
10.11. In cazul apariţiei unui
caz de forţă majoră, obligaţiile părţii care invocă un caz de forţă majoră se
suspendă pe o perioadă de până la 90 de zile calendaristice. Dacă evenimentul
de forţă majoră subzistă pe o perioadă mai mare de 90 de zile calendaristice,
fiecare dintre părţi poate înceta contractul prin notificare scrisă cu 30 de
zile calendaristice înainte de data încetării acestuia către cealaltă parte.
Continuitatea serviciilor
10.12. La încetarea prezentului contract din alte cauze
decât prin ajungere la termen, excluzând forţa majoră,
Furnizorul este obligat să asigure continuitatea prestării serviciilor, în condiţiile
stipulate în prezentul contract, până la preluarea acestora de către un alt
furnizor selectat sau numit, în condiţiile legii.
11. Confidenţialitate
11.1. Părţile convin să menţină
confidenţiale tot timpul după data încheierii prezentului contract şi pe o
perioadă de 2 ani după încetarea acestuia, indiferent de cauză, şi să nu
dezvăluie, să nu raporteze, să nu facă publice, direct sau indirect, să nu
transfere, să nu folosească în scopuri personale sau ale terţilor informaţii
confidenţiale în condiţiile legii, primite sau obţinute ca rezultat al
încheierii ori executării prezentului contract sau furnizate de către ori în
numele unei părţi în negocierile care au dus la încheierea prezentului contract
şi care se referă la:
(i) obiectul şi/sau prevederile
prezentului contract;
(ii) părţi
şi/sau activităţile comerciale ale acestora.
11.2. Fiecare parte este
răspunzătoare de respectarea prevederilor clauzei 11.1 de către oricare dintre
reprezentanţii săi sau dintre terţele persoane cărora le-au fost dezvăluite
informaţii confidenţiale în scopul prezentului contract.
11.3. Obligaţiile stipulate în clauzele 11.1 şi 11.2 nu
se aplică în cazul unei informaţii care:
(i) face parte din informaţiile
publice la data încheierii prezentului contract;
(ii) devine informaţie publică
ulterior, altfel decât ca rezultat al încălcării prezentului contract;
(iii) este cerută a fi
dezvăluită de către o autoritate publică competentă.
12. Notificări
12.1. Orice notificare către o parte la prezentul
contract va fi transmisă după cum urmează:
a) înmânată persoanelor de contact, prevăzute pe pagina
de semnături, ale părţii căreia îi este adresată comunicarea; sau
b) prin scrisoare recomandată
cu confirmare de primire la adresa părţii, pentru persoanele prevăzute pe
pagina de semnături, sau la o astfel de adresă notificată de către partea în
cauză în scris; sau
c) prin fax trimis la numerele de fax sau la un număr
de fax notificat de către partea în cauză, pentru persoanele prevăzute pe
pagina de semnături, în scris.
12.2. Fiecare parte trebuie să
notifice cealaltă parte cu privire la orice modificare a datelor sale în termen
de 5 zile lucrătoare de la data apariţiei acestor modificări.
13. Integralitatea contractului
13.1. Prezentul contract şi părţile la acesta
reprezintă întreaga voinţă şi singura înţelegere între părţi şi înlocuieşte
toate reprezentările, contractele, declaraţiile şi înţelegerile anterioare ale
părţilor.
14. Cesiunea sau subcontractarea
14.1. Furnizorul nu are dreptul să cesioneze, în tot
sau în parte, drepturile sale în baza prezentului contract ori să transfere, în
tot sau în parte, obligaţiile sale în baza prezentului contract, ori să
contracteze în întregime sau orice parte a lucrărilor ori sarcinilor legate de
prestarea serviciilor fără acordul scris prealabil al CNAS, cu excepţia
contractelor prevăzute în anexa A.
14.2. Sub rezerva acordului
scris prealabil al CNAS, cesionarul trebuie să îndeplinească toate condiţiile
asumate de Furnizor.
14.3. Furnizorul va fi ţinut
răspunzător, în continuare, faţă de CNAS, în mod solidar cu cesionarul pentru
îndeplinirea obligaţiilor de către acesta, cu drept de regres împotriva
cesionarului.
15. Obiectul sau durata serviciilor
In cazul în care una dintre părţi are cunoştinţă despre
orice aspect care ar putea modifica volumul de muncă sau durata necesară pentru
finalizarea serviciilor, va trimite o notificare scrisă cu privire la acest
aspect către cealaltă parte, cât de repede posibil, în mod rezonabil, ţinând
cont de circumstanţe.
16. Renunţări
Nicio renunţare de către o parte, expresă sau
implicită, de a invoca orice încălcare a oricărui termen, condiţie, obligaţie
de către cealaltă parte nu se va interpreta ca fiind o renunţare la invocarea
unei încălcări ulterioare, de natură similară sau diferită, a acelui termen,
condiţie sau obligaţie a contractului.
17. Modificarea contractului
17.1. Prezentul contract poate fi modificat prin
acordul scris al părţilor, sub rezerva notificării scrise a intenţiei de
modificare şi a propunerilor de modificare cu cel puţin 15 zile lucrătoare
înaintea datei de la care se doreşte modificarea.
17.2. Dacă pe parcursul derulării prezentului contract
apar acte normative noi în materie, clauzele contrare se vor modifica şi se vor
completa în mod corespunzător.
18. Legea aplicabilă
18.1. Prezentul contract este guvernat şi va fi
interpretat în conformitate cu legile şi reglementările din România.
19. Soluţionarea
litigiilor
19.1. Fiecare dintre părţi va
depune toate eforturile pentru a soluţiona pe cale amiabilă orice litigiu.
19.2. In cazul apariţiei unei litigiu, partea
reclamantă trebuie să notifice în scris, iar litigiul va fi supus spre
soluţionare directorului general al Furnizorului şi preşedintelui CNAS.
19.3. In urma notificării trimise în conformitate cu
clauza 19.2, nicio parte nu va începe nicio procedură litigioasă cu privire la
orice dispută, până când părţile nu vor fi depus toate eforturile pentru
soluţionarea disputei, iar litigiul nu va fi fost soluţionat în termen de 15
zile calendaristice (sau alt interval de timp convenit de părţi).
19.4. In cazul în care nu se ajunge la un acord astfel
cum este prevăzut mai sus, disputa va fi soluţionată de către Comisia de
arbitraj. Hotărârile Comisiei de arbitraj pot fi atacate la instanţele
judecătoreşti competente, cu acţiune în anulare.
19.5. Până la soluţionarea
disputei, părţile vor continua să îndeplinească obligaţiile înscrise în
prezentul contract.
20. Dispoziţii finale
20.1. In cadrul Furnizorului,
pe baza mecanismului stabilit de comun acord de părţi - definit ulterior prin
act adiţional, care va face parte integrantă din prezentul contract -, pot fi
acceptaţi la tratament şi bolnavi trataţi temporar, potrivit normelor legale în
vigoare.
Prezentul contract a fost încheiat azi,......., în două
exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
Preşedinte,
...............................................................
Director general,
...............................................................
Direcţia generală relaţii cu furnizorii
Director general adjunct,
...............................................................
Direcţia generală evaluare - medic-şef
Director general adjunct,
...............................................................
Direcţia programe naţionale
Director,
...............................................................
Aviz de legalitate
Direcţia juridic, contencios şi acorduri internaţionale
Director,
...............................................................
Furnizor,
...............................................................
Reprezentant legal,
...............................................................
ANEXA A
Condiţii suspensive
ANEXA B
Descrierea centrului
[a se introduce planul Centrului]