Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 544 din 22 noiembrie 2002

pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind problemele de sanatate si inspectie veterinara dupa importul in Romania din tari terte de bovine, ovine, caprine, porcine, carne proaspata sau produse din carne provenite de la acestea

ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 251 din 11 aprilie 2003


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
    in baza Hotararii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
    vazand Referatul de aprobare nr. 160.415 din 17 octombrie 2002, intocmit de Agentia Nationala Sanitara Veterinara,

    ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Norma sanitara veterinara privind problemele de sanatate si inspectie veterinara dupa importul in Romania din tari terte de bovine, ovine, caprine, porcine, carne proaspata sau produse din carne provenite de la acestea, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Agentia Nationala Sanitara Veterinara, institutele centrale de profil si directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 3
    Agentia Nationala Sanitara Veterinara va controla modul de aplicare a prevederilor prezentului ordin.
    Art. 4
    La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice alta dispozitie contrara.
    Art. 5
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii.

             Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
                               Ilie Sarbu

    ANEXA 1

                         NORMA SANITARA VETERINARA
privind problemele de sanatate si inspectie veterinara dupa importul in Romania din tari terte de bovine, ovine, caprine si porcine, carne proaspata sau produse din carne provenite de la acestea

    CAP. 1
    Prevederi generale

    Art. 1
    (1) Prezenta norma sanitara veterinara se aplica importului din tari terte de:
    a) animale domestice din speciile bovine si porcine pentru reproductie, productie sau taiere;
    b) animale domestice din speciile ovine si caprine pentru reproductie, crestere, ingrasare sau taiere;
    c) carne proaspata provenind de la animalele domestice din speciile: bovine, inclusiv specia Bubalus bubalis si Bison bison, ovine, caprine, porcine si solipede domestice;
    d) carne proaspata provenita de la biongulate si solipede salbatice importate din tarile terte de unde aceasta este admisa conform art. 3;
    e) produsele din carne provenite din carne proaspata, conform Normei sanitare veterinare privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 401/2002.
    (2) Prezenta norma sanitara veterinara nu se aplica:
    a) animalelor destinate exclusiv pasunatului sau tractiunii, aflate temporar in vecinatatea frontierelor Romaniei;
    b) carnii si produselor din carne, altele decat cele la care se refera lit. e), care fac parte din bagajul personal al calatorilor pentru consumul lor personal, in masura in care cantitatea nu depaseste 1 kg pe persoana, cu conditia ca ele sa provina dintr-o tara terta sau o parte a unei tari terte care este inscrisa in lista intocmita conform art. 3 si din care importul nu este interzis;
    c) carnii si produselor din carne, altele decat cele la care se refera lit. e), trimise ca pachete mici unor persoane private, cu conditia ca aceasta carne si produse din carne sa nu fie destinate comercializarii, cantitatea sa nu depaseasca 1 kg si sa provina dintr-o tara terta sau o parte a acesteia care este inscrisa pe lista intocmita conform art. 3 si din care importul nu este interzis;
    d) carnii si produselor din carne pentru consumul echipajului si pasagerilor de la bordul mijloacelor de transport internationale. Atunci cand o astfel de carne sau produse din carne ori deseurile lor menajere sunt descarcate, ele trebuie sa fie distruse. Nu este necesara distrugerea carnii sau a produselor din carne cand acestea sunt transferate, direct sau dupa ce s-au aflat provizoriu sub control vamal, dintr-un mijloc de transport in altul;
    e) cantitatilor ce nu depasesc 1 kg de produse din carne care sunt supuse tratamentului termic intr-un recipient ermetic inchis, la o valoare Fo egala sau mai mare de 3,00, atunci cand:
    1. produsele fac parte din bagajul personal al calatorilor si sunt destinate consumului personal;
    2. produsele sunt trimise ca pachete mici unor persoane private, cu conditia ca aceste produse din carne sa nu fie folosite pentru comercializare.
    Art. 2
    (1) In sensul prezentei norme sanitare veterinare, definitiile mentionate in art. 2 din Norma sanitara veterinara privind problemele de sanatate a animalelor, ce afecteaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu animale din speciile bovine si porcine, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 236/2002, din Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 401/2002, si din Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate care afecteaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu carne proaspata, toate aceste norme, amendate ultima data de Norma sanitara veterinara privind controalele veterinare referitoare la comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse animaliere si de origine animala, de Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate care reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne, amendata ultima data de Norma sanitara veterinara privind controalele veterinare referitoare la comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse animaliere si de origine animala si de Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate si certificarea veterinara pentru comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu ovine si caprine, trebuie sa se aplice dupa cum este necesar.
    (2) Prezenta norma sanitara veterinara nu se aplica in cazul carnii de pasare.
    (3) In sensul prezentei norme sanitare veterinare, se intelege prin:
    a) medic veterinar oficial - medicul veterinar desemnat de autoritatea veterinara competenta;
    b) tara de destinatie - statul catre care animalele, carnea proaspata sau produsele din carne sunt trimise dintr-o tara terta;
    c) tara terta - statul situat in afara granitelor Uniunii Europene;
    d) import - introducerea pe teritoriul Romaniei a animalelor, carnii proaspete sau a produselor din carne provenite din tari terte;
    e) exploatatie - intreprindere agricola, industriala sau comerciala aflata sub control oficial, situata pe teritoriul unei tari terte, in care bovinele si porcinele pentru reproductie, productie ori taiere, ovinele sau caprinele pentru reproductie, crestere, ingrasare ori taiere sunt tinute si crescute in mod obisnuit;
    f) zona indemna de epizootii - zona in care, conform constatarilor oficiale, nu s-a inregistrat la animale nici o boala infectioasa sau contagioasa cuprinsa in lista elaborata in conformitate cu procedura nationala pentru o perioada de timp determinata si in cadrul unei raze definite, in conformitate cu aceeasi procedura.
    Art. 3
    (1) Autoritatea veterinara centrala trebuie sa intocmeasca lista tarilor terte sau a anumitor parti din acestea din care Romania autorizeaza importul de:
    a) bovine, ovine, caprine si porcine domestice pentru reproductie, productie sau taiere;
    b) carne proaspata provenita de la animale domestice din speciile: bovine, inclusiv specia Bubalus bubalis si Bison bison, ovine, caprine, porcine sau solipede domestice si produse din carne fabricate din carnea mentionata;
    c) carne proaspata provenita de la animale salbatice biongulate si solipede salbatice, tinand seama de situatia epidemiologica din acele tari sau parti ale acestora. Aceasta lista poate fi suplimentata sau amendata conform procedurii nationale, prin elaborarea unor reglementari referitoare la produsele din carne, in ceea ce priveste specia animala si in cazul prevazut de art. 21 alin. (2), in ceea ce priveste tratamentul solicitat.
    (2) Pentru a decide, atat in cazul bovinelor, ovinelor, caprinelor si porcinelor, cat si in cazul carnii proaspete si produselor din carne provenite de la acestea, daca o tara terta sau o parte a acesteia poate fi inclusa pe lista, trebuie sa se tina seama in special de:
    a) statusul de sanatate a efectivului, a altor animale domestice si a faunei salbatice din tara terta, o atentie speciala fiind acordata bolilor exotice ale animalelor si situatiei mediului in acea tara, ce poate periclita sanatatea publica si a animalelor din Romania;
    b) regularitatea si rapiditatea informatiilor furnizate de tara terta referitor la existenta bolilor infectioase sau contagioase ale animalelor de pe teritoriul sau, in special a celor mentionate in listele A si B ale Oficiului International de Epizootii;
    c) legislatia tarii respective privind prevenirea si controlul bolilor animalelor;
    d) structura serviciilor veterinare din tara respectiva si puterea de care dispun;
    e) organizarea si implementarea masurilor de prevenire si control al bolilor contagioase ale animalelor;
    f) legislatia tarii respective privind utilizarea unor substante medicamentoase, in special legislatia referitoare la interzicerea sau autorizarea substantelor medicamentoase, comercializarea acestora, precum si regulile care cuprind administrarea si inspectia acestora.
    (3) Pentru a decide, in cazul produselor din carne, daca o tara terta poate fi inclusa in lista, trebuie sa se tina seama, printre altele, de garantiile furnizate de tara terta, referitoare la sanatatea publica si la cea a animalelor.
    (4) Lista tarilor terte sau a anumitor parti din acestea din care Romania autorizeaza importul si toate amendamentele la aceasta vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 4
    (1) In conformitate cu procedura nationala, trebuie sa fie elaborate una sau mai multe liste ale unitatilor din care Romania poate autoriza importul de carne proaspata sau de produse din carne. In conformitate cu regulile detaliate de implementare care vor fi stabilite de autoritatea veterinara centrala, conform procedurii nationale, lista sau listele pot fi amendate ori suplimentate de aceasta in functie de rezultatele inspectiilor prevazute la art. 5, Comisia Europeana fiind in prealabil informata despre acest lucru.
    (2) Pentru a decide daca un abator, o unitate de transare, de procesare a produselor din carne sau un depozit frigorific situat in afara abatorului, unitatii de transare ori de procesare a produselor din carne poate fi inclus in una dintre listele amintite, trebuie sa se tina seama, in special, de:
    a) garantiile pe care tara terta le poate oferi cu privire la indeplinirea conditiilor prezentei norme sanitare veterinare;
    b) legislatia tarii terte cu privire la administrarea la animalele destinate taierii a oricarei substante care poate afecta salubritatea carnii sau a produselor din carne;
    c) respectarea, in cazul carnii proaspete, in fiecare situatie particulara a prevederilor prezentei norme sanitare veterinare si a celor mentionate in anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete. Totusi pot fi permise derogari de la pct. 14 lit. c) subpct. 2, 3, 4 si pct. 42 lit. A subpct. 2 din anexa nr. 1 la norma sanitara veterinara mentionata mai sus, in conformitate cu procedura nationala, daca tara terta furnizeaza garantii similare. In acest caz, in fiecare situatie se stabilesc conditii sanitare veterinare cel putin echivalente celor mentionate in anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de producere si comercializare a carnii proaspete, conform procedurii nationale. Conform aceleiasi proceduri, pot fi solicitate garantii in ceea ce priveste calitatea apei potabile utilizate intr-o unitate si supravegherea medicala a personalului;
    d) respectarea, in cazul produselor din carne, in fiecare situatie particulara a prevederilor prezentei norme sanitare veterinare si a celor mentionate in anexele nr. 1 si 2 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate care reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne;
    e) organizarea serviciului de inspectie a carnii din tara terta sau din parti ale acesteia, eficienta acestuia, puterea de care dispune si supravegherea la care aceasta sau acestea sunt supuse. Conform aceleiasi proceduri, pot fi solicitate garantii specifice referitoare la calitatea apei potabile utilizate in unitati si supravegherea medicala a personalului care prelucreaza sau manipuleaza carnea proaspata.
    (3) Un abator, o unitate de transare, de procesare in vederea obtinerii produselor din carne sau un depozit frigorific situat in afara abatorului, unitatii de transare sau a celei de procesare poate fi inscris pe lista sau listele amintite numai daca este situat in una dintre tarile terte sau in parti ale tarilor terte la care se refera art. 3 alin. (1) si daca acestea, suplimentar, au fost autorizate oficial pentru exportul in Uniunea Europeana de catre autoritatea competenta a tarii terte. Aceasta autorizare trebuie sa fie supusa respectarii urmatoarelor cerinte:
    a) indeplinirea prevederilor anexei nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete, respectiv ale anexelor nr. 1 si 2 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate care reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne;
    b) supravegherea permanenta a acestora de catre un medic veterinar oficial al tarii terte.
    (4) Lista sau listele tarilor terte sau ale anumitor parti din acestea din care Romania autorizeaza importul si toate amendamentele la acestea trebuie sa fie publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 5
    (1) Inspectarea unitatilor prevazute la art. 4 alin. (3) trebuie sa fie efectuata, la fata locului, de catre expertii veterinari ai Romaniei, pentru a se verifica daca prevederile prezentei norme sanitare veterinare sunt aplicate corespunzator.
    (2) In cadrul Programului national de inspectie trebuie sa se efectueze o inspectie in limitele prezentului articol, evidentiind, daca este cazul, fapte serioase contra unei unitati autorizate, autoritatea veterinara centrala trebuind sa informeze Comisia Europeana si sa adopte in acest caz o decizie de suspendare provizorie a autorizatiei. Trebuie sa fie luata o decizie finala in conformitate cu procedura nationala.
    (3) Aceste inspectii trebuie sa fie efectuate in beneficiul Romaniei, care va trebui sa suporte costul oricaror cheltuieli implicate in legatura cu aceasta.
    (4) Frecventa si procedura acestor inspectii trebuie sa fie determinate in conformitate cu procedura nationala.

    CAP. 2
    Importul de bovine, ovine, caprine si porcine

    Art. 6
    (1) Fara a aduce atingere prevederilor art. 3 alin. (1), Romania trebuie sa autorizeze importul de animale cuprinse in prezenta norma sanitara veterinara, numai daca acestea provin din tari terte:
    a) care au fost libere de bolile la care animalele respective sunt receptive:
    1. in ultimele 12 luni inaintea importului, in privinta pestei bovine, pleuropneumoniei contagioase, bolii limbii albastre, pestei porcine africane si encefalomielitei porcine - boala de Teschen -, pestei rumegatoarelor mici, bolii epizootice hemoragice, variolei ovine si caprine si a febrei Vaii de Rift;
    2. in ultimele 6 luni, in privinta stomatitei veziculoase contagioase;
    b) in care in ultimele 12 luni nu s-au efectuat vaccinari impotriva bolilor mentionate la lit. a) pct. 1, la care aceste animale sunt receptive.
    (2) Autoritatea veterinara centrala nu autorizeaza introducerea din teritoriul unei tari terte a animalelor receptive la virusul aftos decat in urmatoarele conditii:
    a) atunci cand animalele provin dintr-o tara terta care a fost libera de febra aftoasa de cel putin 2 ani, care nu a practicat vaccinarea in ultimele 12 luni inaintea exportului si care nu accepta pe teritoriul sau animale care au fost vaccinate impotriva febrei aftoase in ultimele 12 luni;
    b) atunci cand animalele provin dintr-o tara terta care a fost libera de febra aftoasa de cel putin 2 ani, care practica vaccinarea animalelor si care accepta animale vaccinate pe teritoriul sau, autoritatea veterinara centrala a tarii respective trebuind sa acorde garantii ca:
    1. animalele nu au fost vaccinate impotriva febrei aftoase;
    2. animalele au reactionat negativ la testul viral pentru febra aftoasa, efectuat prin metoda raclarii laringotraheale - testul probang;
    3. animalele au reactionat negativ la un test serologic efectuat pentru detectarea anticorpilor febrei aftoase;
    4. animalele au fost izolate in tara exportatoare la o ferma de carantina timp de 14 zile inaintea exportului catre Romania, sub supravegherea unui medic veterinar oficial. In acest scop nici un animal aflat in ferma de carantina nu trebuie sa fi fost vaccinat contra febrei aftoase pe parcursul a 21 de zile precedente exportului si nici un animal, altul decat cele care fac parte din transport, nu trebuie sa fie introdus in ferma de carantina pe parcursul aceleiasi perioade;
    5. se aplica masurile de carantina a animalelor importate pentru o perioada de 21 de zile.
    (3) Atunci cand animalele provin dintr-o tara terta care nu este libera de febra aftoasa de cel putin 2 ani, autoritatea veterinara centrala a tarii exportatoare trebuie sa acorde:
    a) garantiile la care s-a facut referire la alin. (2).
    b) garantiile suplimentare care urmeaza a fi decise in conformitate cu procedura nationala.
    (4) In privinta pestei porcine clasice, porcinele trebuie sa provina din teritoriul sau o parte a teritoriului unei tari terte care:
    a) a fost libera de pesta porcina clasica pentru cel putin 12 luni inainte de export;
    b) nu a permis vaccinarea contra pestei porcine clasice in cele 12 luni precedente exportului;
    c) nu accepta pe teritoriul sau porcine care au fost vaccinate antipestos cu cel putin 12 luni inainte de export.
    (5) Prin derogare de la alin. (4), se poate decide, in conformitate cu procedura nationala, sa se autorizeze importul porcinelor provenind dintr-o parte a teritoriului unei terte, cu conditia ca vaccinarea impotriva pestei porcine clasice sa fie interzisa pe intreg teritoriul acelei tari terte, iar acea parte a teritoriului tarii terte respective sa indeplineasca conditiile stabilite la alin. (4).
    (6) Prin derogare de la alin. (4), in eventualitatea in care pesta porcina clasica apare intr-o tara terta care indeplineste in conditiile alin. (4), se poate decide, in conformitate cu procedura nationala, ca perioada de 12 luni la care s-a facut referire la alin. (4) lit. a) sa se reduca la 6 luni, daca:
    a) un focar sau un numar de focare legate intre ele epizootologic apare intr-o zona limitata geografic;
    b) focarul sau focarele au fost eradicate intr-o perioada de 3 luni, fara a se recurge la vaccinare.
    Art. 7
    (1) In conformitate cu procedura nationala, se poate decide ca prevederile art. 6 alin. (1) lit. a) sa fie aplicate unei parti a teritoriului unei tari terte.
    (2) In conformitate cu aceeasi procedura, prin derogare de la prevederile art. 6 alin. (1) lit. b), importul de animale la care se refera prezenta norma sanitara veterinara poate fi permis in anumite conditii si din tari terte sau din parti ale acestor tari in care este practicata vaccinarea impotriva uneia sau mai multor boli mentionate la art. 6 alin. (1) lit. a).
    Art. 8
    (1) Fara a aduce atingere prevederilor art. 6 si 7, autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate sa autorizeze importul dintr-o tara terta numai de animale la care se face referire in prezenta norma sanitara veterinara, daca acestea indeplinesc conditiile stabilite conform procedurii nationale pentru importul din acea tara terta, in functie de specie si de destinatia animalelor.
    (2) Se poate decide, in conformitate cu procedura nationala, ca autorizatiile sa fie limitate la anumite specii si categorii, si anume la bovine sau porcine pentru taiere, crestere ori productie, la ovine sau caprine pentru reproductie, crestere, ingrasare ori taiere sau la animale destinate unor scopuri speciale, precum si ca toate masurile necesare de sanatate a animalelor sa fie aplicate dupa import. In cazul animalelor pentru reproductie, crestere, productie sau ingrasare, conditiile impuse conform prezentului alineat pot varia, in scopul de a tine seama de prevederile speciale privind beneficiul Romaniei in cadrul comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene.
    (3) Referitor la stabilirea conditiilor de sanatate a animalelor conform alin. (1):
    a) conditiile stabilite in anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind problemele de sanatate a animalelor care afecteaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu animale din speciile bovine si porcine trebuie sa se aplice ca referinta de baza pentru tuberculoza bovina si bruceloza porcina si bovina;
    b) conditiile stabilite la art. 4, 5 si 6 sau pentru aplicarea art. 7 si 8, cuprinse in anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate si certificarea veterinara pentru comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu ovine si caprine, trebuie sa fie aplicate ca referinta de baza pentru bolile la care ovinele si caprinele sunt receptive. Se poate decide, in conformitate cu procedura nationala, pe o baza diferita de la caz la caz, sa se acorde derogari de la aceste conditii, atunci cand tara terta respectiva furnizeaza garantii de sanatate a animalelor. In acest caz conditiile de sanatate a animalelor cel putin echivalente cu cele din articolele sau anexa mentionata, trebuie sa fie stabilite in conformitate cu aceeasi procedura, in vederea permiterii intrarii unor astfel de animale in Romania.
    Art. 9
    Atunci cand autoritatea veterinara centrala considera ca vaccinarile utilizate impotriva febrei aftoase intr-o tara terta contra virusurilor de tip A, O si C au unele deficiente, aceasta trebuie sa interzica introducerea in teritoriul sau de bovine, ovine, caprine si porcine din tarile terte vizate. Autoritatea veterinara centrala trebuie sa informeze Comisia Europeana si celelalte state membre ale Uniunii Europene cat mai curand posibil despre decizia ei si trebuie sa defineasca motivele pentru care a luat aceasta hotarare. Aceasta hotarare trebuie sa fie luata in conformitate cu procedura nationala.
    Art. 10
    (1) Autoritatea veterinara centrala va autoriza importul de bovine, ovine, caprine si porcine daca, inainte de ziua exportului in Romania, aceste animale au ramas pe teritoriul sau o parte a teritoriului unei tari terte care figureaza pe lista stabilita in concordanta cu art. 3 alin. (1), timp de:
    a) 6 luni, in cazul bovinelor sau porcinelor pentru reproductie ori productie si ovinelor sau caprinelor pentru crestere, reproductie ori ingrasare;
    b) 3 luni, in cazul animalelor pentru taiere.
    (2) Animalele care au mai putin de 6 luni, respectiv de 3 luni, trebuie sa fi ramas pe teritoriul respectiv de la nastere.
    Art. 11
    (1) Autoritatea veterinara competenta trebuie sa autorizeze importul de bovine, ovine, caprine sau porcine numai daca acestea sunt insotite de un certificat de sanatate intocmit de un medic veterinar oficial al tarii terte exportatoare. Acest certificat trebuie:
    a) sa fie emis in ziua imbarcarii animalelor pentru transportul catre Romania;
    b) sa fie intocmit cel putin in limba engleza si romana, in cazul importului in Romania, si in cel putin una dintre limbile oficiale ale tarii de destinatie si una dintre limbile oficiale ale tarii care efectueaza controlul exportului, in cazul importului intr-o tara membra a Uniunii Europene;
    c) originalul certificatului de sanatate trebuie sa insoteasca animalele;
    d) sa ateste ca bovinele, ovinele, caprinele sau porcinele indeplinesc cerintele prezentei norme sanitare veterinare si pe cele stabilite conform prezentei norme sanitare veterinare cu privire la importul din tari terte;
    e) sa fie constituit dintr-o singura fila de hartie;
    f) sa fie emis pe numele unui singur destinatar.
    (2) Certificatul de sanatate trebuie sa fie conform modelului stabilit prin procedura nationala.
    Art. 12
    Imediat dupa sosirea in Romania, animalele pentru taiere trebuie sa fie duse direct la abator si sacrificate in termen de 3 zile lucratoare de la receptia lor in abator. Fara a aduce atingere conditiilor speciale care pot fi stabilite in conformitate cu procedura nationala, autoritatea veterinara centrala poate, din motive de sanatate animala, sa desemneze abatorul la care se vor transporta acestea.

    CAP. 3
    Importul de carne proaspata

    Art. 13
    (1) Carnea proaspata trebuie sa provina de la animale care au ramas pe teritoriul sau intr-o parte a teritoriului tarii terte exportatoare inscrise pe lista elaborata in conformitate cu art. 3 alin. (1) cel putin 3 luni inainte de a fi taiate sau de la nastere daca animalele vizate au mai putin de 3 luni.
    (2) Fara a aduce atingere prevederilor art. 3 alin. (1), autoritatea veterinara centrala trebuie sa autorizeze importul de carne proaspata numai daca aceasta provine din tari terte care:
    a) au fost libere in ultimele 12 luni inaintea exportului de urmatoarele boli la care animalele de la care provine carnea sunt receptive: pesta bovina, pesta porcina africana, encefalomielita contagioasa - boala Teschen;
    b) nu au efectuat nici un fel de vaccinari cu 12 luni inaintea exportului impotriva bolilor mentionate la lit. a), la care animalele de la care provine carnea sunt receptive;
    c) nu s-a inregistrat nici un caz de pesta porcina clasica in ultimele 12 luni inaintea exportului, vaccinarea impotriva pestei porcine clasice nu a fost autorizata cu cel putin 12 luni inaintea exportului si nici un animal nu a fost vaccinat impotriva pestei porcine clasice in cele 12 luni precedente.
    (3) Fara a aduce atingere art. 3 alin. (1):
    a) importul de carne proaspata din tarile terte in care febra aftoasa produsa de serotipul O, A ,C este endemica, nu se practica sacrificarea sistematica in cazul aparitiei unui focar de febra aftoasa, iar vaccinarea este practicata poate fi permis in urmatoarele conditii:
    1. tara terta sau regiunea din tara terta este autorizata in baza procedurii nationale a Romaniei;
    2. carnea este maturata, pH-ul este controlat, carnea este dezosata, iar ganglionii limfatici majori indepartati;
    3. importul de organe pentru consumul uman nu este permis. In functie de rezultatul cercetarilor stiintifice autoritatea veterinara centrala poate aduce amendamente la aceasta decizie. Conditii speciale pot fi stabilite pentru organele destinate hranei pentru animale de companie sau pentru industria farmaceutica. Aceste conditii trebuie sa fie adoptate conform procedurii nationale a Romaniei;
    b) importul de carne proaspata din tarile terte in care vaccinarea contra febrei aftoase cu serotipurile SAT sau ASIA 1 este utilizata trebuie sa fie permis numai in urmatoarele conditii:
    1. tara terta are regiuni unde vaccinarea nu este permisa si nu a aparut nici un caz de febra aftoasa in ultimele 12 luni inaintea exportului, iar regiunile sunt autorizate in baza procedurii nationale;
    2. carnea este maturata, dezosata, principalii ganglioni limfatici sunt indepartati si este importata dupa 3 saptamani de la sacrificarea animalelor;
    3. importul organelor de animale din aceste tari nu este permis;
    c) importul de carne proaspata din tarile terte in care vaccinarea este practicata si care au fost libere de febra aftoasa in ultimele 12 luni inainte de export trebuie sa fie permis in conformitate cu conditiile stabilite in baza procedurii nationale;
    d) importul de carne proaspata din tarile terte in care se efectueaza vaccinarea antiaftoasa de rutina si care sunt declarate libere de febra aftoasa trebuie sa fie permis in baza procedurii nationale si in conformitate cu regulile care reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene;
    e) reguli suplimentare pot fi aplicate tarilor terte la care se face referire la lit. a) si b) si trebuie sa fie stabilite in concordanta cu procedura nationala.
    Art. 14
    (1) In baza procedurii nationale, se poate decide ca prevederile art. 13 alin. (2) lit. a) sa se aplice numai unei parti a teritoriului tarii terte exportatoare.
    (2) Conform aceleiasi proceduri si prin derogare de la art. 13 alin. (2) lit. b), importul de carne proaspata poate fi permis, in anumite conditii, dintr-o tara terta sau o parte a teritoriului acelei tari terte unde vaccinarea a fost efectuata impotriva uneia sau mai multor boli la care a facut referire art. 13 alin. (2) lit. a).
    (3) In conformitate cu procedura nationala, poate fi acordata o derogare de la art. 13 alin. (2) lit. c).
    Art. 15
    (1) Fara a aduce atingere art. 13 si 14, autoritatea veterinara centrala poate sa autorizeze importul de carne proaspata dintr-o tara terta numai in cazul in care carnea este conforma cu cerintele de sanatate publica si de sanatate a animalelor adoptate in concordanta cu procedura nationala pentru importul de carne proaspata din acea tara.
    (2) Totusi autoritatea veterinara centrala poate autoriza importul de glande si organe, inclusiv de sange, ca materii prime pentru industria farmaceutica, daca acestea provin din tari terte care sunt inscrise pe lista elaborata in baza art. 3 alin. (1) si nu sunt supuse nici unei interdictii. Conditiile generale ce urmeaza a fi indeplinite pentru importul mentionat trebuie sa se stabileasca in conformitate cu procedura nationala.
    (3) In conformitate cu procedura nationala, autoritatea veterinara centrala poate autoriza importul materiilor prime mentionate la alin. (2), care provin din tari terte care sunt inscrise pe lista in baza conditiilor care se stabilesc tinand cont de situatia specifica a sanatatii animalelor din tarile terte vizate.
    (4) Prevederile referitoare la conditiile de import mentionate, stabilite in conformitate cu procedurile la care se face referire la alin. (2) si (3), nu trebuie in nici un caz sa fie mai favorabile decat cele care reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene.
    Art. 16
    (1) Autoritatea veterinara centrala nu trebuie sa autorizeze importul de carne proaspata sub forma de carcase sau semicarcase in cazul porcinelor si jumatati sau sferturi in cazul animalelor din speciile bovine si solipede, cu exceptia cazului in care este posibila reconstituirea carcasei intregi a fiecarui animal.
    (2) Carnea proaspata astfel importata trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa fie obtinuta intr-un abator inclus pe lista stabilita in concordanta cu art. 4 alin. (1);
    b) sa provina de la animale destinate taierii, inspectate ante-mortem de un medic veterinar oficial in conformitate cu prevederile Normei sanitare veterinare privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete si declarate clinic sanatoase pentru taiere in scopul exportului de carne in Romania. In functie de situatia fiecarei tari pot fi stabilite conditii suplimentare specifice, referitoare la anumite boli care pot afecta sanatatea publica;
    c) sa fie obtinuta in conformitate cu conditiile de igiena mentionate in cap. VII din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile se sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete;
    d) sa fie supusa unei inspectii post-mortem, efectuata sub responsabilitatea si controlul direct al medicului veterinar oficial, in conformitate cu cap. VII din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete, si sa nu prezinte nici o modificare, in afara unor leziuni traumatice aparute la scurt timp inainte de taiere sau malformatii ori modificari localizate, cu conditia sa se stabileasca prin teste de laborator corespunzatoare, atunci cand este necesar, faptul ca modificarile nu fac carcasele si organele improprii consumului uman sau periculoase pentru sanatatea publica. In conformitate cu procedura nationala, pot fi decise ulterior conditii suplimentare adaptate situatiei specifice tarilor mentionate nominal, cu privire la anumite boli care pot periclita sanatatea publica;
    e) marca de sanatate sa fie aplicata in concordanta cu cap. XI din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete;
    f) sa fie depozitata dupa inspectia post-mortem efectuata conform lit. d) in spatii frigorifice autorizate in conditii de igiena satisfacatoare si in conformitate cu prevederile din cap. IV din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete;
    g) sa fie transportata in conformitate cu cap. XV din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete si sa fie supusa manipularii in conditii de igiena satisfacatoare.
    (3) Atunci cand efectueaza inspectia post-mortem la care se face referire la alin. (2) lit. d) si atunci cand se verifica indeplinirea conditiilor de igiena la care se face referire la alin. (2) lit. c), precum si a conditiilor prevazute la cap. XIV din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete, medicul veterinar oficial poate fi ajutat de personal auxiliar care lucreaza sub responsabilitatea acestuia. Personalul auxiliar trebuie:
    a) sa fie desemnat de autoritatea veterinara centrala a tarii exportatoare, in conformitate cu prevederile in vigoare;
    b) sa aiba pregatirea corespunzatoare;
    c) sa aiba un statut care garanteaza impartialitatea acestuia fata de activitatile ce decurg in unitate;
    d) sa nu aiba nici o putere de decizie referitoare la rezultatul final al inspectiei de sanatate publica.
    Art. 17
    (1) Prin derogare de la art. 16 alin. (1), autoritatea veterinara centrala poate sa permita importul de:
    a) semicarcase, semicarcase transate in nu mai mult de trei bucati, sferturi sau organe care indeplinesc conditiile stabilite la art. 16 alin. (2) si (3) de la abatoare desemnate in acest scop, in conformitate cu procedura nationala;
    b) carne transata cu sau fara os, organe sau felii de ficat taiate, provenite de la animale din specia bovina din unitati de transare inspectate conform art. 4 si autorizate pentru acest scop conform procedurii nationale.
    (2) Suplimentar fata de conditiile stabilite la art. 16 alin. (2) si (3), aceasta carne trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa fie transata si obtinuta in conformitate cu prevederile cap. IX din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete;
    b) sa fie inspectata de un medic veterinar oficial, conform cap. X din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete;
    c) sa fie ambalata conform conditiilor stabilite la cap. XII din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete;
    d) sa fie supusa inspectiilor necesare, efectuate de medicii veterinari oficiali, pentru a se asigura ca prevederile mentionate anterior au fost respectate;
    e) carnea proaspata de solipede trebuie sa fie supusa inspectiei efectuate de tara de destinatie, luand in considerare restrictiile posibile privind folosirea unor astfel de sortimente de carne.
    (3) Fara a aduce atingere art. 19 lit. j) si k), autoritatea veterinara centrala poate autoriza importul de carne in bucati cu greutate mai mica de 100 grame, obtinute din muschii maseteri, cu conditia ca acestea sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 16 alin. (2) si pe cele mentionate in alin. (1) lit. c), d) si e) din prezentul articol, cu respectarea conditiilor stabilite de prevederile legislatiei in vigoare.
    (4) In conformitate cu procedura nationala, se poate decide ca in unitatile desemnate special in acest scop carnea sa poata fi transata calda, in conditii speciale, altele decat cele stabilite la pct. 46 al cap. IX din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete.
    Art. 18
    Prevederile art. 16 si 17 nu trebuie sa se aplice la:
    a) carnea proaspata importata pentru alte scopuri decat consumul uman;
    b) carnea proaspata destinata expozitiilor sau studiilor speciale ori pentru analize, cu conditia ca o supraveghere administrativa sa faca posibil sa se asigure ca aceasta carne nu este utilizata in scopul consumului uman si cu conditia ca, atunci cand expozitiile se termina sau cand studiile speciale sau analizele au fost efectuate, aceasta carne, cu exceptia celei folosite in timpul analizelor, sa fie retrasa de pe teritoriul Romaniei sau distrusa. In acest caz si in cazul la care se refera lit. a), autoritatea veterinara centrala trebuie sa se asigure ca aceasta carne nu poate fi folosita in nici un alt scop decat cel pentru care a fost importata pe teritoriul sau;
    c) carnea proaspata destinata exclusiv organizatiilor internationale, supusa aprobarii in conformitate cu procedura nationala si in masura in care aceasta carne provine dintr-o tara terta de pe lista stabilita conform art. 3 alin. (1) si daca indeplineste conditiile de sanatate a animalelor. Daca organizatiile internationale vizate sunt situate pe teritoriul Romaniei, autoritatea veterinara centrala trebuie sa se asigure ca aceasta carne nu este comercializata. Aceleasi conditii se impun si pentru produsele din carne.
    Art. 19
    Autoritatea veterinara centrala trebuie sa interzica importul de:
    a) carne proaspata care provine de la vieri sau porci criptorhizi;
    b) carne proaspata care:
    1. provine de la animale carora li s-au administrat substante hormonale interzise;
    2. contine reziduuri de substante hormonale autorizate in conformitate cu exceptiile prevazute de prevederile legale in vigoare, reziduuri de antibiotice, pesticide sau alte substante care sunt daunatoare si pot afecta sanatatea publica, in masura in care aceste reziduuri depasesc limitele admise. Limitele admise trebuie sa fie stabilite de catre autoritatea veterinara centrala si pot fi amendate ulterior conform cu procedura nationala;
    c) carne proaspata tratata cu radiatii ionizante sau ultraviolete si carnea proaspata care provine de la animale carora li s-au administrat substante tenderizante sau alte produse care pot afecta negativ compozitia carnii sau caracteristicile organoleptice;
    d) carne proaspata care contine substante, altele decat cele prevazute la pct. 58 al cap. XI din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete, in scopul marcarii de sanatate;
    e) carne proaspata provenind de la animale la care s-a constatat prezenta oricaror forme de tuberculoza si carne proaspata provenind de la animale la care, dupa taiere, s-a constatat prezenta tuberculozei in orice forma sau care prezinta infestatie cu Cysticercus bovis sau Cysticercus cellulosae, vii sau morti, iar in cazul porcinelor, prezenta Trichinellei spiralis;
    f) carne proaspata provenind de la animale taiate prea tinere;
    g) parti ale carcaselor sau organelor, cu leziuni traumatice aparute in scurt timp inainte de taiere sau malformatii, contaminari sau modificari la care se face referire la art. 16 alin. (2) lit. d);
    h) sange;
    i) carne tocata, carne tocata intr-o maniera similara si carne separata mecanic;
    j) carne proaspata sub forma de bucati mai mici de 100 de grame;
    k) capete de bovine si parti ale tesuturilor musculare sau alte tesuturi ale capului, in afara de limba.
    Art. 20
    Metoda si procedurile solicitate pentru detectarea prezentei Trichinellei spiralis in carnea proaspata de porcine trebuie sa fie stabilite de catre autoritatea veterinara centrala.

    CAP. 4
    Importul produselor din carne

    Art. 21
    (1) Fara a aduce atingere alin. (2), produsele din carne trebuie sa fie obtinute integral sau partial din carne proaspata care satisface conditiile art. 13 si 14 si orice alta conditie speciala de sanatate a animalelor, stabilita conform art. 15, sau care provine dintr-un stat membru al Uniunii Europene, cu conditia ca:
    a) sa satisfaca conditiile art. 3 si 4 din Norma sanitara veterinara privind problemele de sanatate care afecteaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne, fara a aduce atingere art. 7 si 10 din aceasta;
    b) sa fie expediata, sub control veterinar, la o unitate de prelucrare fie direct, fie dupa o depozitare prealabila intr-o unitate de depozitare frigorifica autorizata;
    c) inainte de prelucrare, sa fie supusa inspectiei de catre un medic veterinar oficial care sa se asigure ca aceasta carne este proprie pentru a fi supusa prelucrarii, conform Normei sanitare veterinare privind problemele de sanatate care afecteaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne.
    (2) Totusi autoritatea veterinara centrala nu poate refuza importul produselor din carne provenite dintr-o tara terta sau o parte a acesteia care este inscrisa pe lista elaborata conform art. 3, dar pentru care importul de carne proaspata nu este autorizat sau nu mai este autorizat, cu conditia ca produsele respective sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa provina dintr-o unitate care, indeplinind deja conditiile generale pentru autorizare, a primit autorizatie speciala pentru acest tip de produse;
    b) sa fie obtinute din sau cu carne proaspata care indeplineste conditiile prevazute la alin. (1), fie din carne provenita din tara producatoare care trebuie sa indeplineasca anumite conditii de sanatate a animalelor, care vor fi elaborate in fiecare caz individual, pe baza situatiei epizootologice din tara producatoare, in baza procedurii nationale, fie sa provina dintr-un abator care este autorizat special pentru livrarea de carne pentru unitatile la care se face referire la alin. (1) lit. b) si care poarta o marca de sanatate speciala pentru a fi mentionat astfel in baza procedurii nationale;
    c) sa fie supuse tratamentului termic intr-un recipient ermetic inchis la o valoare Fo mai mare sau egala cu 3,00. Totusi, in baza procedurii nationale, pot fi permise si alte tipuri de tratamente pe baza situatiei epizootologice din tara exportatoare.
    Art. 22
    Suplimentar cerintelor stabilite la art. 21, produsele din carne care provin din tari terte pot fi importate in Romania numai daca acestea indeplinesc urmatoarele conditii:
    a) sa fie obtinute intr-o unitate autorizata pentru fabricarea de produse din carne si care se afla inscrisa in lista elaborata conform art. 4:
    b) sa provina dintr-o unitate care indeplineste conditiile relevante mentionate in anexele nr. 1 si 2 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate care reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne;
    c) sa fie obtinute in conditii de igiena prevazute in cap. II si III pct. 23 si 25 din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate care reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne;
    d) sa fie obtinute integral din:
    1. carne proaspata:
    - provenita dintr-o unitate inscrisa in una dintre listele elaborate conform Normei sanitare veterinare privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete;
    - care indeplineste conditiile din art. 16 si 17 si, suplimentar, cele prevazute in cap. III pct. 23 si 25 ale anexei nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate care reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne;
    2. atunci cand se aplica prevederile art. 21 alin. (2), din carne proaspata care indeplineste conditiile specifice stabilite pentru tara producatoare respectiva;
    3. unitati care apar fie in lista elaborata conform art. 4, fie in una dintre listele la care face referire art. 7 al Normei sanitare veterinare privind conditiile de sanatate care reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne;
    e) sa indeplineasca conditiile generale stabilite de Norma sanitara veterinara privind problemele de sanatate ce afecteaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne si, in special:
    1. sa fie supuse uneia dintre procesarile definite la art. 2 lit. d) din Norma sanitara veterinara privind problemele de sanatate care afecteaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne;
    2. sa fie supuse inspectiei de catre un medic veterinar oficial in conformitate cu prevederile legale in vigoare si, atunci cand sunt in recipiente ermetic inchise, sa fie supuse inspectiei veterinare conform conditiilor stabilite in conformitate cu cap. II din anexa nr. 2 la Norma sanitara veterinara privind problemele de sanatate ce afecteaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne. La efectuarea unor astfel de inspectii medicul veterinar oficial poate fi ajutat de catre personalul sanitar veterinar auxiliar care este subordonat acestuia. Acesta trebuie:
    - sa fie desemnat de catre autoritatea competenta a tarii exportatoare, conform cu prevederile in vigoare;
    - sa aiba pregatire corespunzatoare;
    - sa aiba un statut legal care garanteaza independenta fata de unitate;
    - sa nu aiba nici o putere de decizie referitoare la rezultatul final al inspectiei;
    3. sa fie preambalate si ambalate in conformitate cu prevederile cap. V din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate care reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne;
    4. sa poarte o stampila de sanatate publica care indeplineste conditiile de marcare stabilite la cap. VI din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate care reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne, cu exceptia initialelor si seturilor de initiale pentru statele membre ale Uniunii Europene, dupa cum este specificat la pct. 39 lit. a) din aceeasi norma sanitara veterinara, care vor fi inlocuite cu numele tarii terte de origine, insotit de numarul de autorizare veterinara al unitatii de origine;
    5. sa fie depozitate si transportate catre Romania in conditii de igiena in conformitate cu prevederile legale in vigoare si manipulate in conditii de igiena corespunzatoare celor mentionate la cap. VIII al anexei nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate care reglementeaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne. In cazul produselor din carne la care se face referire la art. 4, producatorul trebuie, in scopul inspectiei, sa marcheze vizibil si clar pe ambalajul produsului temperatura la care produsul trebuie sa fie transportat si depozitat si perioada pe durata careia acesta poate fi depozitat in aceste conditii;
    f) sa nu fi fost supuse radiatiilor ionizante.

    CAP. 5
    Conditii aplicabile carnii si produselor din carne

    Art. 23
    (1) Autoritatea veterinara competenta nu trebuie sa autorizeze importul de carne proaspata sau de produse din carne care nu sunt insotite de un certificat de sanatate animala si sanatate publica emis de un medic veterinar oficial al tarii terte exportatoare. Acest certificat trebuie:
    a) sa fie emis in cel putin una dintre limbile oficiale ale tarii de destinatie;
    b) sa insoteasca carnea proaspata sau produsele din carne, in original;
    c) sa fie constituit dintr-o singura fila;
    d) sa fie emis pentru un singur destinatar.
    (2) Certificatul de sanatate animala trebuie sa ateste ca aceasta carne sau produsele din carne indeplinesc conditiile de sanatate animala stabilite de prezenta norma sanitara veterinara si pe cele stabilite conform acestora, in vederea importului de carne proaspata sau de produse din carne din tari terte.
    (3) Certificatul de sanatate trebuie sa corespunda modelului stabilit in concordanta cu procedura nationala.
    (4) Se poate decide, conform cu aceeasi procedura si de la caz la caz, ca acest certificat de sanatate animala sau certificat de sanatate publica sa fie constituit dintr-o singura fila.
    (5) Certificatul de sanatate publica trebuie sa corespunda, ca prezentare si continut, modelului stabilit de autoritatea centrala si sa fie emis in ziua in care carnea proaspata sau produsele din carne sunt incarcate in vederea expedierii catre Romania.
    Art. 24
    (1) Autoritatea veterinara centrala trebuie sa se asigure ca dupa sosirea in Romania carnea proaspata sau produsele din carne sunt supuse, fara intarziere, inspectiei de sanatate publica efectuate de catre autoritatea veterinara competenta. Reguli detaliate, necesare sa asigure ca inspectiile sunt efectuate intr-o maniera uniforma, trebuie sa fie adoptate conform procedurii nationale.
    (2) Fara a aduce atingere alin. (3), autoritatea veterinara centrala trebuie sa se asigure ca importul din tari terte in Romania este interzis daca aceasta inspectie releva ca:
    a) aceasta carne sau produsele din carne nu provin din teritoriul unei tari terte sau dintr-o parte a acestora, incluse in lista elaborata conform art. 3 alin. (1);
    b) carnea si produsele din carne provin de pe teritoriul unei tari terte sau dintr-o parte a acesteia, din care importul este interzis, conform art. 13, dar fara a aduce atingere art. 21 alin. (2); certificatul de sanatate a animalelor care insoteste carnea sau produsele din carne nu indeplineste conditiile stabilite conform art. 23 alin. (1) si (2).
    (3) Autoritatea veterinara centrala poate autoriza ca produsele din carne si carnea care provine dintr-o tara terta sa tranziteze Romania, cu conditia ca:
    a) tara vizata sa furnizeze dovezi ca prima tara terta catre care se expediaza carnea sau produsele din carne, dupa tranzitarea teritoriului Romaniei, nu expulzeaza sau nu trimite inapoi pe teritoriul Romaniei carnea sau produsele din carne al caror import sau tranzit a fost autorizat;
    b) un astfel de transport sa fi fost autorizat anterior de catre autoritatea veterinara centrala pe teritoriul careia se efectueaza inspectia de sanatate prevazuta la alin. (1);
    c) un astfel de transport sa fie efectuat fara ca produsele sa fie descarcate pe teritoriul Romaniei, sub supravegherea autoritatilor veterinare competente, in vehicule sau containere sigilate de acestea. Singura manipulare autorizata in timpul acestui transport trebuie sa fie cea efectuata la punctul de intrare, respectiv la punctul de iesire din Romania, pentru transferarea directa de pe un vas sau un avion pe orice alt mijloc de transport sau viceversa.
    (4) Toate cheltuielile implicate conform acestui articol trebuie sa fie suportate de expeditor sau de reprezentantul sau legal, fara compensare din partea Romaniei.
    Art. 25
    (1) Autoritatea veterinara centrala trebuie sa se asigure ca fiecare transport de carne proaspata sau de produse din carne este supus unei inspectii de sanatate publica si sanatate animala conform procedurii nationale, inainte de a fi comercializat in Romania, efectuata de catre un medic veterinar oficial. Autoritatea veterinara centrala trebuie sa se asigure ca importatorii sunt obligati sa anunte inainte cu cel putin doua zile lucratoare serviciile veterinare locale responsabile pentru controlul importurilor la postul de inspectie frontaliera la care carnea sau produsele din carne sunt controlate, specificand cantitatea si natura carnii sau ale produselor din carne si data la care inspectia poate fi efectuata.
    (2) Inspectia de sanatate publica prevazuta la alin. (1) trebuie sa fie efectuata prin prelevare randomizata de probe, in cazul importului mentionat la art. 16 alin. (1), art. 17 alin. (1) si (2), art. 21 si 22. Scopul acestei inspectii trebuie sa fie, in special, de a verifica cele stipulate la alin. (3):
    a) certificatul de sanatate publica, conformitatea carnii proaspete sau a produselor din carne cu cele mentionate pe certificat si marca de sanatate;
    b) starea de conservare si salubritatea acesteia;
    c) prezenta reziduurilor substantelor la care se face referire la art. 19;
    d) daca, in ceea ce priveste carnea proaspata, taierea si transarea sau, in ceea ce priveste produsele de carne, producerea lor a fost efectuata in unitati autorizate in acest scop;
    e) conditiile de transport.
    (3) Trebuie sa fie adoptate, conform procedurii nationale, reguli de implementare pentru a se asigura ca inspectiile la care se face referire la alin. (1) sunt efectuate intr-un mod uniform, in special privind aplicarea art. 19, precum si frecventa recoltarilor, metodele de analiza si standardele la care se raporteaza.
    (4) Autoritatea veterinara centrala trebuie sa interzica comercializarea de carne proaspata sau de produse din carne, daca inspectia prevazuta la alin. (1) a indicat ca:
    a) sunt improprii consumului uman;
    b) conditiile stabilite de prezenta norma sanitara veterinara si in anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate pentru producerea si comercializarea carnii proaspete sau cele stabilite in anexele nr. 1 si 2 la Norma sanitara veterinara privind problemele de sanatate ce afecteaza comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse din carne nu au fost indeplinite;
    c) unul dintre certificatele la care s-a facut referire la art. 23, care insoteste fiecare transport, nu corespunde conditiilor stabilite la articolul mentionat.
    (5) Daca aceasta carne proaspata sau produsele din carne nu pot fi importate, acestea trebuie sa fie returnate, exceptand cazul cand acest lucru nu este posibil din motive de sanatate a animalelor sau de sanatate publica. Daca este imposibil sa se returneze carnea sau produsele din carne, acestea trebuie sa fie distruse pe teritoriul Romaniei, acolo unde a avut loc inspectia sau la cel mai apropiat loc de distrugere. Prin derogare de la aceasta prevedere si daca importatorul sau reprezentantul sau legal o solicita, autoritatea veterinara competenta care efectueaza inspectiile de sanatate publica si de sanatate a animalelor poate autoriza intrarea acestora pe teritoriul Romaniei pentru folosirea lor in alte scopuri decat consumul uman, cu conditia ca:
    a) sa nu reprezinte un pericol pentru oameni sau animale;
    b) carnea sau produsele din carne sa provina din tari terte, incluse in lista elaborata conform art. 3 alin. (1), din care importul nu este interzis. Astfel de carne sau produse din carne nu pot parasi teritoriul Romaniei cu destinatia catre un stat membru al Uniunii Europene.
    (6) In toate cazurile, dupa inspectia la care se refera alin. (1), certificatul trebuie sa fie intocmit astfel incat sa indice clar modalitatea de utilizare a carnii sau a produselor din carne.
    Art. 26
    Carnea proaspata sau produsele din carne din fiecare transport autorizat pentru a circula pe teritoriul Romaniei de catre autoritatea veterinara competenta, in baza unei inspectii la care se face referire la art. 25 alin. (1), trebuie sa fie insotite de un certificat care corespunde, ca prezentare si continut, modelului prezentat in anexa nr. 2 la Norma sanitara veterinara privind stabilirea procedurilor controalelor veterinare la punctele de inspectie de frontiera din Romania asupra produselor provenite din tari terte, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 343/2002, atunci cand este expediata catre Romania. Acest certificat trebuie:
    a) sa fie intocmit de medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de frontiera sau de la locul de depozitare;
    b) sa fie emis in ziua incarcarii in scopul expedierii carnii proaspete catre Romania;
    c) sa fie intocmit in limba engleza si limba romana, cel putin;
    d) sa insoteasca transportul de carne proaspata sau de produse din carne, in original.
    Art. 27
    Toate cheltuielile implicate ca rezultat al aplicarii art. 25 si 26 si, in special, costurile inspectiei carnii proaspete sau a produselor din carne, costurile de depozitare si costurile de distrugere a acestor sortimente de carne sau produse din carne, atunci cand este necesar, trebuie sa fie suportate de expeditor, de destinatar sau reprezentantul lor legal, fara compensare de catre Romania.

    CAP. 6
    Prevederi comune

    Art. 28
    (1) Autoritatea veterinara centrala trebuie sa elaboreze si sa comunice Comisiei Europene listele:
    a) posturilor de inspectie veterinara de frontiera pentru importul de bovine, ovine sau caprine si porcine;
    b) posturilor de inspectie veterinara de frontiera pentru importul de carne si produse din carne.
    (2) Aceste posturi de inspectie veterinara de frontiera trebuie sa fie autorizate in conformitate cu procedura nationala.
    (3) Pentru ca posturile de inspectie veterinara de frontiera, la care se face referire la alin. (1), sa fie autorizate, acestea trebuie, in special, sa aiba spatii necesare pentru efectuarea inspectiilor veterinare si dezinfectie, pentru indepartarea deseurilor de furaje, a resturilor, a gunoiului, a urinei si a altor deseuri.
    (4) Pentru ca posturile de inspectie veterinara de frontiera, la care se face referire la alin. (1), sa fie autorizate, acestea trebuie sa dispuna cel putin de:
    a) spatii de inspectie suficient de mari pentru a face posibila efectuarea inspectiilor veterinare in mod normal;
    b) spatii adecvate de refrigerare si congelare;
    c) camera adecvata de decongelare;
    d) un laborator.
    (5) Responsabilitatea pentru inspectiile veterinare trebuie sa fie asumata de un medic veterinar oficial. Acesta poate fi ajutat la efectuarea sarcinilor pur practice de tehnicieni veterinari instruiti special in acest scop.
    (6) Autoritatea veterinara centrala trebuie sa stabileasca proceduri de verificare a punctelor de inspectie de la trecerea frontierei. Expertii veterinari trebuie sa verifice daca spatiile din posturile de inspectie indeplinesc conditiile prezentului articol si daca inspectiile sunt efectuate in conformitate cu prezenta norma sanitara veterinara. Conditiile aplicarii prezentului alineat si in special numirea expertilor veterinari si procedurile de verificare trebuie sa fie determinate conform procedurii nationale.
    Art. 29
    Autoritatea veterinara centrala trebuie sa puna in aplicare reglementari si prevederi administrative necesare pentru a se conforma prezentei norme sanitare veterinare.
    Art. 30
    Prezenta norma sanitara veterinara nu trebuie sa fie aplicata pentru importul din tari terte de carne proaspata la care se face referire la art. 1 sau de produse din carne inaintea intrarii in vigoare a prevederilor adoptate, in conformitate cu procedura nationala, in scopul efectuarii celor necesare stabilirii listei prevazute in art. 3.
    Art. 31
    Atunci cand se aplica prevederile art. 8 si 15, conditiile stabilite conform procedurii nationale pentru importul efectuat din tari terte trebuie sa fie cel putin la fel de stricte ca cele pe care aceasta le aplica in cadrul comertului cu statele membre ale Uniunii Europene.
    Art. 32
    Prezenta norma sanitara veterinara nu trebuie sa afecteze drepturile si obligatiile rezultate din acordurile de sanatate a animalelor finalizate intre unul sau mai multe state membre ale Uniunii Europene si unul sau mai multe state nemembre, inainte de data adoptarii prezentei norme sanitare veterinare. In masura in care aceste acorduri nu sunt compatibile cu prezenta norma sanitara veterinara, autoritatea veterinara centrala trebuie sa foloseasca toate mijloacele corespunzatoare pentru a elimina incompatibilitatile.
    Art. 33
    Autoritatea veterinara centrala trebuie sa puna in aplicare reglementari si prevederi administrative necesare pentru a se conforma prevederilor prezentei norme sanitare veterinare si sa notifice imediat acest fapt Comisiei Europene. Atunci cand autoritatea veterinara centrala adopta masurile mentionate mai sus, acestea trebuie sa contina referiri la prezenta norma sanitara veterinara sau trebuie sa fie insotite de o asemenea referire cu ocazia publicarii lor oficiale. Metodele de realizare a unei astfel de referinte trebuie sa fie stabilite de catre autoritatea veterinara centrala.
    Art. 34
    (1) Autoritatea veterinara centrala va lua masurile administrative adecvate pentru a sanctiona orice incalcare a prevederilor prezentei norme sanitare veterinare.
    (2) Autoritatea veterinara centrala poate completa, modifica sau abroga total ori partial prevederile prezentei norme sanitare veterinare.
    (3) Atunci cand autoritatea veterinara centrala adopta masurile mentionate la alineatele precedente, trebuie sa faca o referire expresa la prezenta norma sanitara veterinara.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 544/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 544 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 544/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu