ORDIN Nr. 2005
din 27 iunie 2008
pentru aprobarea Normelor
privind modul de constituire, administrare si utilizare a fondului de risc,
precum si reflectarea in contabilitatea Trezoreriei Statului si in
contabilitatea persoanelor juridice a operatiunilor legate de acordarea de
garantii de stat si subimprumuturi
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 536 din 16 iulie 2008
In temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile:
- art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 109/2008, şi ale Normelor metodologice de aplicare a prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007;
- Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale Hotărârii Guvernului nr. 1.050/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice
de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală;
- Ordonanţei Guvernului nr. 29/2002 privind instituirea
unor măsuri pentru diminuarea datoriei publice, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 324/2002;
- Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 42/2003
privind preluarea de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare a
creanţei statului provenite din executarea garanţiei emise pentru împrumutul
extern acordat Societăţii Naţionale „Imbunătăţiri Funciare" - S.A.,
aprobată prin Legea nr. 381/2003;
- Hotărârii Guvernului nr. 303/2002 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr.
29/2002 privind instituirea unor măsuri pentru diminuarea datoriei publice;
- Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările ulterioare;
Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea,
ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi
organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind modul de
constituire, administrare şi utilizare a fondului de risc, precum şi
reflectarea în contabilitatea Trezoreriei Statului şi în contabilitatea
persoanelor juridice a operaţiunilor legate de acordarea de garanţii de stat şi
subîmprumuturi, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Direcţia generală de trezorerie şi datorie
publică, Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică, direcţiile generale
ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, administraţiile
finanţelor publice municipale, orăşeneşti, comunale şi ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi persoanele juridice beneficiare de împrumuturi garantate de stat
sau subîmprumutate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prevederile prezentului ordin intră în
vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului finanţelor publice
nr. 1.079/2006 pentru aprobarea Normelor privind modul de constituire,
administrare şi utilizare a fondului de risc, precum şi reflectarea în
contabilitatea Trezoreriei Statului şi în contabilitatea persoanelor juridice a
operaţiunilor legate de acordarea de garanţii de stat şi subîmprumuturi,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 587 din 6 iulie 2006.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXA
NORME
privind modul de constituire, administrare şi utilizare a fondului de risc, precum şi
reflectarea în contabilitatea Trezoreriei Statului şi în
contabilitatea persoanelor juridice a operaţiunilor legate de acordarea de
garanţii de stat si
subîmprumuturi
CAPITOLUL I
Incasări şi plăţi în
şi din fondul de risc
Incasări în fondul de risc
1. Fondul de risc se
constituie din următoarele surse:
a) sumele încasate sub formă de comisioane de la
subîmprumutaţi/garantaţi de stat. Comisionul la fondul de risc reprezintă suma datorată la fondul de
risc de beneficiarul unei finanţări rambursabile subîmprumutate şi/sau
garantate de stat, în cuantumul şi la termenele stipulate în acordul de
împrumut subsidiar şi în convenţia de garantare sau în acordul de împrumut
subsidiar şi de garanţie, încheiate cu Ministerul Economiei şi Finanţelor;
b) sumele încasate de la subîmprumutaţi/garantaţi de
stat, reprezentând rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte costuri
aferente finanţărilor rambursabile subîmprumutate şi/sau garantate de stat,
plătite de Ministerul Economiei şi Finanţelor în numele subîmprumutatului
şi/sau garantatului;
c) dobânzile la disponibilităţile aflate în contul
fondului de risc;
d) sumele reprezentând încasări
din majorări de întârziere la nivelul celor prevăzute pentru neplata în termen
a obligaţiilor fiscale, aplicate pentru neplata la termen de către
subîmprumutaţii şi/sau garantaţii de stat a comisioanelor la fondul de risc;
e) sumele reprezentând încasări
din majorări de întârziere la nivelul celor prevăzute pentru neplata în termen
a obligaţiilor fiscale, aplicate pentru neplata la termen de către
subîmprumutati şi/sau garantaţi de stat a ratelor de capital, dobânzilor,
comisioanelor şi a altor costuri aferente finanţărilor rambursabile
subîmprumutate şi/sau garantate de stat, pentru care Ministerul Economiei şi
Finanţelor a efectuat plăţi în calitate de împrumutat/garant;
f) sumele recuperate de la debitori în baza unor
acorduri de recuperare în derulare, încheiate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor cu operatori economici subîmprumutati sau
garantaţi de stat;
g) sumele recuperate de Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului (AVAS) în urma
valorificării creanţelor potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 29/2002 privind
instituirea unor măsuri pentru recuperarea creanţelor statului şi diminuarea
datoriei publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2002,
precum şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 42/2003 privind preluarea de
către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare a creanţei statului
provenite din executarea garanţiei emise pentru împrumutul extern acordat
Societăţii Naţionale „Imbunătăţiri Funciare" - S.A., aprobată prin Legea
nr! 381/2003;
h ) sumele recuperate de către
organele fiscale competente, potrivit legii;
i) sumele recuperate de către organele fiscale
competente, constând în sume plătite de Ministerul Economiei şi Finanţelor în
contul garantaţilor de stat reprezentând executarea unor scrisori de garanţie;
j) sumele primite de la bugetul de stat în completarea
fondului de risc, în condiţiile prevăzute de lege.
2. Persoanele juridice, beneficiare ale
finanţărilor rambursabile subîmprumutate şi/sau garantate de stat, au obligaţia
de a vărsa sumele datorate la fondul de risc în cuantumul şi la termenele
stipulate în acordul de împrumut subsidiar sau în convenţia de garantare ori în
acordul de împrumut subsidiar şi garanţie, după caz, încheiat/încheiată cu
Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Sumele datorate fondului de
risc se virează în contul IBAN RO24TREZ999650101XXXXXXX, deschis pe numele
Ministerului Economiei şi Finanţelor la Trezoreria Operativă Centrală, cod de
identificare fiscală 8609468.
3. Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică
calculează majorări de întârziere la nivelul celor prevăzute pentru neplata în
termen a obligaţiilor fiscale, dacă legea nu prevede altfel, atât pentru
neplata la termen de către subîmprumutati şi/sau garantaţi de stat a
comisionului la fondul de risc, cât şi pentru neplata la termen a ratelor de
capital, a dobânzilor, a comisioanelor şi a altor costuri aferente finanţărilor
rambursabile subîmprumutate şi/sau garantate de stat, în situaţia în care
plăţile sunt efectuate de Ministerul Economiei şi Finanţelor în calitate de
împrumutat/garant, până la achitarea integrală a sumelor datorate.
Majorările de întârziere percepute de Ministerul
Economiei şi Finanţelor pentru neplata la termen a comisionului la fondul de risc de către subîmprumutati şi/sau
garantaţi de stat se calculează asupra echivalentului în lei al sumei datorate
în valuta de contract, determinat pe baza cursului valutar valabil la data
scadenţei acesteia sau asupra plăţii în lei, după caz.
Majorările de întârziere percepute de Ministerul
Economiei şi Finanţelor pentru neplata la termen de către subîmprumutati şi/sau
garantaţi de stat a ratelor de capital, a dobânzilor, a comisioanelor şi a
altor costuri aferente finanţărilor rambursabile subîmprumutate şi/sau
garantate de stat se calculează asupra echivalentului în lei al sumei datorate
în valuta de contract, determinat pe baza cursului valutar valabil la data
scadenţei la extern sau asupra plăţii în lei, după caz.
Majorările de întârziere se calculează pentru fiecare
zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi
până la data stingerii sumei datorate inclusiv, respectiv data debitării
contului plătitorului, beneficiar de finanţări rambursabile subîmprumutate
şi/sau garantate de stat, data putând fi dovedită prin
extrasul de cont al contribuabilului.
Pentru creanţele fiscale reprezentând sume datorate
fondului de risc născute anterior sau ulterior datei de deschidere a procedurii
insolvenţei nu se datorează şi nu se calculează majorări de întârziere după
data deschiderii procedurii insolvenţei, dacă legea nu prevede altfel.
Plăţi din fondul de risc
Sumele aflate în fondul de risc sunt destinate
achitării obligaţiilor aferente subîmprumuturilor şi garanţiilor de stat, în
cazul în care beneficiarii finali nu dispun de resurse financiare proprii
pentru achitarea obligaţiilor de plată la termenele scadente.
La sfârşitul anului bugetar, Ministerul Economiei şi
Finanţelor regularizează cu bugetul de stat disponibilităţile aflate în fondul
de risc constituit potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007
privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
109/2008, în limita sumelor alocate din bugetul de stat.
CAPITOLUL II
Proceduri de plată
1. Ministrul economiei
şi finanţelor, în calitate de ordonator principal de credite, în cazul
administrării şi gestionării fondului de risc, îndeplineşte atribuţiile şi
răspunderile prevăzute în Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările ulterioare, respectiv privind aprobarea angajării, lichidării şi
ordonanţării cheltuielilor din fonduri publice.
In situaţia în care subîmprumutaţii şi/sau garantaţii
de stat nu pot asigura integral ori parţial, la termenele scadente, sumele
necesare achitării ratelor de capital, dobânzilor, comisioanelor şi altor
costuri aferente finanţărilor rambursabile subîmprumutate şi/sau garantate de
stat, ministrul economiei şi finanţelor sau persoana căreia i-au fost delegate
aceste atribuţii în calitate de împrumutat direct sau garant dispune efectuarea
plăţii pe baza următoarelor documente, după caz:
a) adresa de solicitare a beneficiarului pentru
efectuarea plăţii de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de
împrumutat direct sau garant, împreună cu declaraţia pe propria răspundere
(anexa nr. 1) a conducătorilor persoanei juridice beneficiare a finanţării
rambursabile subîmprumutate şi/sau garantate de stat, prin care Ministerul
Economiei şi Finanţelor este informat, în scris, cu 10 zile calendaristice
înainte de data scadenţei, despre imposibilitatea constituirii parţiale sau
totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor ce decurg din finanţările
rambursabile;
b) cererea de plată înaintată Ministerului Economiei
şi Finanţelor de către administratorul judiciar şi/sau lichidator în cazul în
care beneficiarul finanţării rambursabile garantate de stat şi/sau contractate
de stat şi subîmprumutate se află în procedură de insolvenţă şi/sau faliment;
c) înştiinţarea în scris, transmisă de instituţia
creditoare Ministerului Economiei şi Finanţelor, în vederea exercitării
obligaţiei de împrumutat direct, potrivit clauzelor prevăzute în acordul de
împrumut, sau obligaţiei de garant, în conformitate cu clauzele prevăzute în
scrisoarea de garanţie, înştiinţare care include: rata de capital, valoarea
dobânzii şi alte costuri ce urmează să fie plătite instituţiei creditoare,
conform acordului/contractului de împrumut, data scadenţei, contul şi banca unde
urmează să se efectueze plata;
d) note de fundamentare privind cumpărarea şi plata de
valută (anexele nr. 2 şi 3), prin care se propune semnarea ordinului de schimb
valutar pentru cumpărare valută, precum şi a ordinului de plată valută de către
ordonatorul principal de credite sau de către persoana delegată de acesta;
e) ordinul de schimb valutar pentru
cumpărare valută (anexa nr. 4), care va cuprinde:
- suma solicitată în valută (codul valutei, suma în
cifre şi în litere);
- data valutei;
- numărul de cont în valută al Ministerului Economiei
şi Finanţelor;
- numărul de cont în lei al Ministerului Economiei şi
Finanţelor;
- operaţiunea;
- instrucţiuni privind decontarea;
- detalii privind persoanele de contact din Ministerul
Economiei şi Finanţelor;
f) ordinul de plată valută (anexa nr. 5), care va
cuprinde:
- suma solicitată în valută (codul valutei, suma în
cifre şi în litere);
- data valutei;
- beneficiarul sumei (numele şi sediul);
- banca beneficiarului şi numărul contului;
- explicaţii asupra operaţiunii (rata de capital,
dobânda, comisioanele, alte costuri aferente împrumutului, persoana juridică
subîmprumutată şi/sau garantată de stat, numărul şi data acordului de împrumut
sau scrisorii de garanţie, după caz, actul normativ de aprobare a acordului de
împrumut sau garantării împrumutului);
- instrucţiuni privind decontarea;
- detalii privind persoane de
contact din Ministerul Economiei şi Finanţelor;
g) nota de decontare cu Banca Naţională a României a
contravalorii în lei (anexa nr. 6) din disponibilul fondului de risc pentru
decontarea echivalentului în lei al valutei datorate unui creditor extern,
aprobată de ordonatorul principal de credite sau de persoana căreia i-au fost
delegate aceste atribuţii, însoţită de ordinul de schimb valutar pentru
cumpărare valută, ordinul de plată valută, comunicarea Băncii Naţionale a
României privind confirmarea operaţiunii de schimb valutar, notificarea de
plată de la banca/instituţia finanţatoare, adresa de solicitare a
beneficiarului pentru efectuarea plăţii de către Ministerul Economiei şi
Finanţelor, în calitate de împrumutat direct sau garant, respectiv cererea de
plată înaintată Ministerului Economiei şi Finanţelor de către administratorul
judiciar/lichidatorul în cazul în care beneficiarul finanţării rambursabile
garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate se află în
procedură de faliment şi/sau insolvenţă;
h) nota de decontare a contravalorii în lei (anexa nr.
6 bis) din disponibilul fondului de risc, pentru decontarea sumei în lei
datorată unui creditor intern, aprobată de ordonatorul principal de credite sau
de persoana căreia i-au fost delegate aceste atribuţii, însoţită de notificarea
de plată de la banca/instituţia finanţatoare, adresa de solicitare a
beneficiarului pentru efectuarea plăţii de către Ministerul Economiei şi
Finanţelor, în calitate de împrumutat direct sau garant,
respectiv cererea de plată înaintată Ministerului
Economiei şi Finanţelor de către administratorul judiciar/lichidatorul în cazul
în care beneficiarul finanţării rambursabile garantate de stat şi/sau
contractate de stat şi subîmprumutate se află în procedură de faliment şi/sau
insolvenţă;
i) în cazul în care disponibilul din fondul de risc nu
acoperă contravaloarea în lei a sumei în valută cumpărate de Banca Naţională a
României, respectiv valoarea necesară în lei în cazul finanţărilor rambursabile
subîmprumutate şi/sau garantate de stat, contractate în lei, de la un
finanţator intern, Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică va întocmi
şi va transmite la Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică, pe
lângă documentele menţionate mai sus, şi următoarele documente:
- notă de fundamentare (anexele nr. 7 şi 7 bis), prin
care se propune semnarea cererii de deschidere de credite bugetare din
capitolul 55.01, titlul 51, articolul 02, alineatul 10 „Plăţi în contul
creditelor garantate şi/sau subîmprumutate", aprobată de ordonatorul
principal de credite sau de persoana căreia i-au fost delegate aceste
atribuţii;
- cererea de deschidere de credite bugetare, aprobată
şi semnată de ordonatorul principal de credite sau de persoana căreia i-au fost
delegate aceste atribuţii, cu viza controlului financiar preventiv propriu şi
delegat;
- notă de lichidare (anexele nr. 8 şi 8 bis), prin
care se propune alimentarea contului „Disponibil fond de risc", din
capitolul 55.01, titlul 51, articolul 02, alineatul 10, aprobată pentru bun de
plată de ordonatorul principal de credite sau de persoana căreia i-au fost
delegate aceste atribuţii;
- ordonanţare de plată (anexele nr. 9 şi 9 bis),
aprobată de ordonatorul principal de credite sau de persoana căreia i-au fost
delegate aceste atribuţii, cu viza controlului financiar preventiv propriu şi
delegat.
2. In cazul în care executarea unei scrisori de garanţie
se face în baza unei hotărâri judecătoreşti, ministrul economiei şi finanţelor
aprobă plata în baza documentaţiei aferente şi a unei note întocmite de
Direcţia generală juridică, care are la bază referatul de instrumentare a
cauzei, din care rezultă evoluţia litigiului de la cererea petentului şi până
la data când se solicită executarea. In baza aprobării plăţii, Direcţia
generală de trezorerie şi datorie publică întocmeşte documentaţia corespunzător
procedurii de la pct. 1.
In cazul concilierilor directe şi în cazul în care
achitarea obligaţiilor de plată asumate în calitate de garant au fost
reglementate printr-un act normativ, documentaţia aferentă plăţii se întocmeşte
de Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică, cu viza Direcţiei
generale juridice.
CAPITOLUL III
Evidenţa, raportarea, modul de constituire,
administrare şi
utilizare a fondului de risc
1. In baza evidenţelor proprii
şi a extraselor şi fişelor de cont primite de la Direcţia generală trezorerie
şi contabilitate publică, Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică
întocmeşte situaţii operative privind încasările şi plăţile din fondul de risc.
Periodic se procedează la efectuarea unui punctaj între
situaţia operativă şi evidenţa contabilă, iar anual Direcţia generală de trezorerie
şi datorie publică va prezenta conducerii ministerului un raport privind modul
de constituire şi utilizare a fondului de risc.
2. Evidenţa contabilă sintetică şi analitică a
fondului de risc se organizează în cadrul Direcţiei generale trezorerie şi
contabilitate publică potrivit Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată,
şi reglementărilor contabile aplicabile.
3. In baza comunicărilor transmise de Direcţia generală
de trezorerie şi datorie publică, în conformitate cu prevederile acordurilor de
împrumut subsidiar, convenţiilor de garantare şi acordurilor de împrumut subsidiar şi garanţie încheiate, Direcţia
generală trezorerie şi contabilitate publică înregistrează persoanele juridice
subîmprumutate sau garantate de stat ca debitori la fondul de risc pentru
obligaţiile de plată aferente.
4. Extrasele de cont conţinând sumele încasate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor de la subîmprumutaţi şi/sau garantaţi de
stat se transmit de către Direcţia generală trezorerie şi contabilitate
publică, pentru codificare, Direcţiei generale de trezorerie şi datorie
publică. Codificarea documentelor justificative se efectuează în termen de 3
zile lucrătoare de la primirea acestora.
5. Debitele rezultate din rate de capital, dobânzi,
comisioane şi alte costuri aferente acestora, precum şi din comisionul la
fondul de risc reprezintă creanţe fiscale principale, iar majorările de
întârziere aferente acestora reprezintă creanţe fiscale accesorii.
Stingerea obligaţiilor prevăzute la alineatul 1 se face
în conformitate cu dispoziţiile titlului VIII „Colectarea creanţelor
fiscale" din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
In cazul stingerii prin plată a acestor obligaţii,
momentul plăţii este stabilit conform prevederilor art. 114 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
In cazul creanţelor fiscale stinse prin compensare,
majorările de întârziere se datorează potrivit art. 122 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
In cazul creanţelor fiscale datorate la fondul de risc,
reprezentând rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte costuri aferente
achitate de Ministerul Economiei şi Finanţelor la extern în contul
subîmprumutaţilor şi/sau garantaţilor, stinse prin compensare, data stingerii
este data depunerii cererii de rambursare sau restituire, după caz.
In cazul creanţei fiscale reprezentând comision la fondul
de risc, stins prin compensare, cursul valutar utilizat la data stingerii este
cursul valutar comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data
depunerii cererii de rambursare sau restituire, după caz.
In cazul în care s-a început procedura de executare
silită, prin poprire asupra conturilor de disponibilităţi băneşti deschise la
unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului pe numele beneficiarilor de
finanţări rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de stat şi
subîmprumutate, momentul plăţii este data instrumentelor de decontare
specifice, astfel cum această informaţie este transmisă prin mesajul electronic
de plată, pe baza cărora se creditează aceste conturi.
Dacă subîmprumutaţii şi/sau garantaţii de stat
datorează obligaţii fiscale reprezentând rate de capital, dobânzi, comisioane
şi alte costuri aferente, comision la fondul de risc, precum şi accesorii
aferente acestora, provenind din finanţări rambursabile subîmprumutate şi/sau
garantate de către stat, iar suma plătită nu este suficientă pentru a stinge
toate datoriile către fondul de risc, stingerea obligaţiilor fiscale se
efectuează în ordinea prevăzută la art. 115 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Pentru aplicarea prevederilor art. 115 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, se are în vedere stingerea integrală a obligaţiilor fiscale
datorate către fondul de risc, în ordinea vechimii, după cum urmează:
a) rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte
costuri aferente;
b) comision la fondul de risc;
c) accesorii aferente lit. a);
d) accesorii aferente lit. b).
Vechimea obligaţiilor fiscale de plată către fondul de
risc se stabileşte în conformitate cu art. 115 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
In cazul debitorilor aflaţi sub incidenţa Legii nr.
85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările ulterioare, ordinea de
stingere a obligaţiilor fiscale datorate către fondul de risc este cea
prevăzută în art. 115 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
In cazul sumelor încasate în plus pe destinaţiile
specificate în ordinul de plată de la subîmprumutaţi şi/sau garantaţi pentru
stingerea unor obligaţii de plată către fondul de risc, acestea se utilizează
pentru stingerea parţială/totală a debitului restant la fondul de risc.
Pentru stingerea debitului în valută, beneficiarul va vira
echivalentul în lei al obligaţiei de plată la cursul de schimb valutar
comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data plăţii.
Sumele recuperate de AVAS în urma valorificării
creanţelor preluate în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
42/2003, aprobată prin Legea nr. 381/2003, şi ale Ordonanţei Guvernului nr.
29/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2002, se
evidenţiază în contabilitate conform art. 8 şi 9 din normele metodologice de
aplicare a acesteia, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 303/2002, într-un
cont analitic distinct, deschis în cadrul fondului de risc.
6. Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică
va transmite Direcţiei generale trezorerie şi contabilitate publică, până la
data de 20 a lunii următoare trimestrului încheiat, în vederea înregistrării în
contabilitate, următoarele situaţii, întocmite distinct pentru fiecare beneficiar:
a) situaţia comisioanelor la fondul de risc de încasat
pentru trimestrul următor;
b) situaţia debitelor reprezentând rate de capital,
dobânzi, comisioane şi alte costuri aferente, precum şi a debitelor
reprezentând comision la fondul de risc;
c) situaţia majorărilor de întârziere calculate pentru
neplata comisioanelor la fondul de risc;
d) situaţia majorărilor de întârziere calculate pentru
neplata ratelor de capital, dobânzilor, comisioanelor şi altor costuri
aferente.
7. Sumele plătite de Ministerul Economiei şi
Finanţelor în contul subîmprumutaţilor sau garantaţilor de stat se evidenţiază
în contabilitate atât în valuta de contract, cât şi în lei, la cursul valutar
comunicat de Banca Naţională a României, valabil pentru ziua plăţii, în contul
„Debitori la fondul de risc", până la recuperarea acestora de la
beneficiarii finanţărilor rambursabile subîmprumutate sau garantate de stat.
Reevaluarea soldurilor debitelor în valută se
efectuează trimestrial şi la sfârşitul fiecărui an bugetar, precum şi în alte
situaţii prevăzute de lege, utilizându-se cursul valutar comunicat de Banca
Naţională a României, valabil în ultima zi a perioadei.
8. Fişele de cont aferente debitelor de recuperat din
rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte costuri, fişele de cont aferente
majorărilor de întârziere aferente, precum şi cele reprezentând comisionul la
fondul de risc şi majorările de întârziere aferente acestuia se transmit anual
de către Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică atât Direcţiei
generale de trezorerie şi datorie publică, cât şi persoanelor juridice
debitoare pentru a fi confirmate în conformitate cu prevederile pct. 29 din
anexa nr. 1 la Normele privind organizarea şi efectuarea inventarierii
elementelor de activ şi de pasiv, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 1.753/2004, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Procedura de recuperare a sumelor datorate de subîmprumutaţii sau garantaţii de
stat
1. Sumele achitate la
extern de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de garant, şi
cesionate la AVAS se vor recupera de către AVAS de la beneficiarii acestor împrumuturi,
societăţi comerciale, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 29/2002,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2002, şi ale normelor
metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
303/2002, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 42/2003, aprobată prin
Legea nr. 381/2003.'
2. Sumele plătite la scadenţe de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor, în calitate de împrumutat sau garant, în contul
subîmprumutaţilor sau garantaţilor de stat, ca urmare a lipsei
disponibilităţilor financiare ale acestora, reprezentând rate de capital,
dobânzi, comisioane şi alte costuri, precum şi comisioanele datorate şi
neachitate la fondul de risc de către aceştia, şi majorările de întârziere
aferente se recuperează de către organele fiscale în a căror rază teritorială
îşi au domiciliul fiscal beneficiarii.
3. Organelor fiscale în a căror rază teritorială îşi au
domiciliul fiscal beneficiarii de credite garantate de stat le revine sarcina
de a recupera şi sumele plătite de Ministerul Economiei şi Finanţelor în contul
acestora, reprezentând executarea unor scrisori de garanţie la solicitarea
băncilor comerciale sau pentru punerea în aplicare a unor hotărâri
judecătoreşti ca urmare a acţionării în justiţie a Ministerului Economiei şi
Finanţelor, în calitatea acestuia de garant, de către instituţia creditoare.
4. Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică
transmite, trimestrial, debitorilor la fondul de risc, beneficiari de finanţări
rambursabile subîmprumutate sau garantate de stat, înscrisurile prin care se
individualizează la data scadenţei creanţele fiscale principale de recuperat,
respectiv ratele de capital, dobânzile, comisioanele şi alte costuri aferente
finanţărilor rambursabile subîmprumutate sau garantate de stat, comisioanele
datorate şi neachitate la fondul de risc, precum şi creanţele fiscale accesorii
de recuperat, aferente creanţelor fiscale principale, care s-au acumulat în
trimestrul anterior transmiterii înscrisurilor, cu menţiunea că acestea se
calculează în continuare de către Direcţia generală de trezorerie şi datorie
publică şi se datorează până la data stingerii integrale a debitului, şi care
constituie în momentul emiterii titluri de creanţe.
5. Dacă în termenul prevăzut în titlurile de creanţă
menţionate la pct. 4 beneficiarii de finanţări rambursabile subîmprumutate sau
garantate de stat nu achită sau nu fac dovada plăţii sumelor menţionate în
titlul de creanţă, Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică va
comunica organelor fiscale competente, în a căror rază teritorială îşi au
domiciliul fiscal subîmprumutaţii sau garantaţii de stat, aceste titluri de
creanţă care au devenit titluri executorii, însoţite de dovada comunicării
acestora către subîmprumutaţii sau garantaţii de stat, în vederea efectuării
procedurii de executare silită potrivit dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
5.1. Dispoziţiile pct. 4 şi 5 se aplică în mod
corespunzător şi în cazul creanţelor prevăzute la pct. 2 şi 3.
In cazul punerii în aplicare a unor hotărâri
judecătoreşti privind creanţele prevăzute la pct. 2 şi 3, hotărârile
judecătoreşti definitive şi executorii, obţinute ca urmare a demersurilor
legale făcute de Direcţia generală juridică din cadrul Ministerului Economiei
şi Finanţelor, constituie titluri executorii şi se comunică spre executare
silită organelor fiscale competente, de către Direcţia generală de trezorerie
şi datorie publică.
6. Impotriva titlurilor de creanţă emise de Direcţia
generală de trezorerie şi datorie publică, potrivit pct. 4, beneficiarii de
finanţări rambursabile subîmprumutate sau garantate de stat pot formula
plângere prealabilă în conformitate cu prevederile art. 7 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 30 de zile de
la data comunicării înscrisului cuprins în anexa nr. 10, în condiţiile legii,
dar nu mai târziu de 6 luni de la data emiterii acestuia. Plângerea prealabilă
se depune la Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică şi se
soluţionează de către această direcţie cu avizul Direcţiei generale juridice
din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, răspunsul la aceasta fiind
semnat de către ministrul economiei şi finanţelor sau de către persoana
delegată în acest sens.
7. Efectuarea compensării obligaţiilor fiscale
principale datorate fondului de risc şi obligaţiilor fiscale accesorii aferente
acestora ale subîmprumutaţilor şi/sau garantaţilor de stat, precum şi
eliberarea certificatelor de atestare fiscală se realizează conform
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
8. Organele fiscale competente din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală cu atribuţii în administrarea fiscală a
beneficiarilor de finanţări rambursabile subîmprumutate şi garantate de stat,
în a căror rază teritorială se află domiciliul fiscal al acestora, înştiinţează
Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică, asupra declanşării
procedurii de executare silită, respectiv asupra efectuării compensării conform
pct. 6 şi asupra eliberării certificatelor de obligaţii fiscale.
9. In cazul în care beneficiarul finanţării
rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate se
află în procedură de faliment şi/sau insolvenţă, Ministerul Economiei şi
Finanţelor, prin Direcţia generală juridică, va mandata direcţiile generale ale
finanţelor publice teritoriale de care aparţin contribuabilii respectivi sau
Direcţia generală juridică din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală pentru marii contribuabili să formuleze cererea de înscriere la masa
credală a creanţelor fiscale reprezentând sume datorate fondului de risc, în
vederea recuperării acestor creanţe.
10. Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică
are obligaţia de a transmite direcţiilor generale ale finanţelor publice
teritoriale de care aparţin contribuabilii respectivi, precum şi
administratorului judiciar şi/sau lichidatorului creanţele care au fost
scadente şi plătite de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de
împrumutat şi/sau garant, în locul beneficiarului finanţării rambursabile
garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate, respectiv
debitele rezultate din neplata comisionului la fondul de risc, precum şi
accesoriile aferente, într-un termen rezonabil, în vederea respectării
termenului-limită pentru depunerea cererii de înscriere a creanţelor la masa
credală. Potrivit dispoziţiilor art. 64 din Legea nr. 85/2006, cu modificările
ulterioare, Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică va transmite,
într-un termen rezonabil, până la termenul-limită pentru înregistrarea cererii
de admitere a creanţelor la masa credală, şi creanţele nescadente, respectiv
sumele datorate fondului de risc născute ulterior datei deschiderii
insolvenţei, previzionate în valuta de contract şi/sau în lei, după caz, în
vederea înscrierii provizorii la masa credală.
11. Pe măsura efectuării plăţii de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor, în calitate de împrumutat şi/sau garant, în locul
beneficiarului finanţării rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de
stat şi subîmprumutate, Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică va
solicita direcţiilor generale ale finanţelor publice teritoriale de care
aparţin contribuabilii respectivi, precum şi administratorului judiciar şi/sau
lichidatorului trecerea din tabelul preliminar de creanţe în tabelul definitiv
a creanţelor fiscale reprezentând sume datorate fondului de risc, născute
ulterior datei deschiderii procedurii insolvenţei, la valoarea lor certă de la
data scadenţei.
12. Ratele de capital, dobânzile,
comisioanele şi alte costuri aferente finanţărilor rambursabile subîmprumutate
şi/sau garantate de stat, comisioanele la fondul de risc, precum şi majorările
de întârziere aferente, recuperate în urma aplicării procedurii de executare
silită, de către organele fiscale în a căror rază teritorială îşi au domiciliul fiscal beneficiarii de finanţări
rambursabile subîmprumutate şi/sau garantate de stat, precum şi cele realizate
în urma lichidării activelor persoanelor juridice aflate în faliment, se
virează de către acestea în contul IBAN RO24TREZ999650101XXXXXXX deschis pe
numele Ministerului Economiei şi Finanţelor la Trezoreria Operativă Centrală,
cod de identificare fiscală 8609468, în vederea reîntregirii disponibilului
fondului de risc.
13. In baza procesului-verbal
de scădere din evidenţă a obligaţiilor fiscale, întocmit în conformitate cu
prevederile legale aplicabile în materie de insolvabilitate, creanţele fiscale
reprezentând sume datorate fondului de risc de către beneficiarii finanţării
rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate,
radiaţi din registrul comerţului, se scad din evidenţa analitică pe plătitori a
organului fiscal competent după radiere, indiferent dacă s-a atras răspunderea
altor persoane pentru plata obligaţiilor fiscale, în conformitate cu
prevederile art. 176 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare.
In baza unei note întocmite de Direcţia generală de
trezorerie şi datorie publică şi aprobată de către ministrul economiei şi
finanţelor se scad din evidenţele contabile ale Ministerului Economiei şi Finanţelor
creanţele fiscale reprezentând sume datorate la fondul de risc de către
beneficiarii finanţărilor rambursabile garantate de stat şi/sau contractate de
stat şi subîmprumutate, radiaţi din registrul comerţului, pentru care nu există
nici succesori de drept ai acestora care să preia drepturile şi obligaţiile.
14. Sumele încasate în plus la fondul de risc şi
înregistrate în contabilitate la poziţia „Creditori la fondul de risc" cu
o vechime mai mare de 5 ani, pentru care a intervenit prescripţia dreptului de
a cere compensarea sau restituirea în conformitate cu art. 135 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi sumele care nu mai pot fi restituite creditorilor
întrucât au fost radiaţi din registrul comerţului şi nu mai există nici
succesori de drept, se fac venituri la bugetul de stat.
CAPITOLUL V
Contabilitatea fondului de risc
Gestionarea fondului de risc se efectuează de
Ministerul Economiei şi Finanţelor - Direcţia generală de trezorerie şi datorie
publică prin contul curent general al Trezoreriei Statului.
In contabilitatea Trezoreriei Statului, organizată în
cadrul Direcţiei generale trezorerie şi contabilitate publică din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, operaţiunile privind încasările şi
plăţile aferente fondului de risc se reflectă cu ajutorul următoarelor conturi:
- 135 „Fondul de risc"
- 135.1 „Fond de risc - comisioane"
- 135.2 „Fond de risc - majorări de întârziere cuvenite
fondului de risc pentru neplata comisionului"
- 135.3 - „Fond de risc - dobânzi aferente
disponibilităţilor"
- 135.4 - „Fond de risc - sume primite de la bugetul de
stat"
- 135.5 - „Fond de risc -
creanţe stinse conform legii"
- 135.6 „Fond de risc - creanţe predate la AVAS"
- 135.7 - „Fond de risc pentru stimulente"
- 135.9 - „Fond de risc - alte sume"
- 260 - „Titluri de participare"
- 461.X.04.01.01 „Debitori la fondul de risc din executarea garanţiilor interne de stat"
- 461.X.04.01.02 „Debitori la fondul de risc din
executarea garanţiilor externe de stat"
- 461.X.04.01.03 „Debitori la fondul de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat şi subîmprumutate"
- 461.X.04.02.01 „Debitori din
comisioane şi majorări de întârziere cuvenite fondului de risc pentru
garanţiile interne de stat"
- 461x.04.02.01.01 cod fiscal debitor „Debitori din
comisioane cuvenite fondului de risc pentru garanţiile
interne de stat"
- 461x.04.02.01.02 cod fiscal
debitor „Debitori din majorări de întârziere pentru neplata comisionului
cuvenite fondului de risc pentru garanţiile interne de stat"
- 461x.04.02.01.03 cod fiscal
debitor „Debitori din majorări de întârziere pentru neplata ratelor de capital,
dobânzilor şi altor costuri cuvenite fondului de risc pentru garanţiile interne
de stat"
- 461.X.04.02.02 „Debitori din comisioane, dobânzi şi majorări de întârziere cuvenite fondului de risc
pentru garanţii externe de stat"
- 461x.04.02.02.01 cod fiscal
debitor „Debitori din comisioane cuvenite fondului de risc pentru garanţii
externe de stat"
- 461x.04.02.02.02 cod fiscal
debitor „Debitori din majorări de întârziere pentru neplata comisionului
cuvenite fondului de risc pentru garanţii externe de stat"
- 461x.04.02.02.03 cod fiscal
debitor „Debitori din majorări de întârziere pentru neplata ratelor de capital,
dobânzilor şi altor costuri cuvenite fondului de risc pentru garanţii externe
de stat"
- 461x.04.02.02.04 cod fiscal debitor „Debitori din dobânzi aferente debitelor eşalonate la plată
cuvenite fondului de risc pentru garanţii externe de stat"
- 461.X.04.02.03 „Debitori din comisioane, majorări de
întârziere cuvenite fondului de risc pentru împrumuturi externe contractate de
stat şi subîmprumutate"
- 461x.04.02.03.01 cod fiscal debitor „Debitori din
comisioane cuvenite fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat şi subîmprumutate"
- 461x.04.02.03.02 cod fiscal
debitor „Debitori din majorări de întârziere pentru neplata comisionului
cuvenite fondului de risc pentru împrumuturi externe contractate de stat şi
subîmprumutate"
- 461x.04.02.03.03 cod fiscal
debitor „Debitori din majorări de întârziere pentru neplata ratelor de capital,
dobânzilor şi altor costuri cuvenite fondului de risc pentru împrumuturi
externe contractate de stat şi subîmprumutate"
- 461.1.04.03 „Debitori din neplata comisioanelor, majorări de întârziere la fondul de risc din executarea
garanţiilor externe de stat conform Ordonanţei Guvernului nr. 14/1995"
- 462.X.02.01 „Creditori din rate de capital,
comisioane, majorări de întârziere la fondul de risc pentru garanţii interne de stat"
- 462.X.02.02 „Creditori din rate de capital,
comisioane, majorări de întârziere la fondul de risc pentru garanţii externe de
stat"
- 462.X.02.03 „Creditori din rate de capital,
comisioane, majorări de întârziere la fondul de risc pentru împrumuturi externe
contractate de stat şi subîmprumutate"
- 473.2.01 „Decontări din operaţii în curs de
clarificare privind fondul de risc pentru garanţii interne de stat"
- 473.2.02 „Decontări din operaţii în curs de
clarificare privind fondul de risc pentru garanţii externe de stat"
- 473.2.03 „Decontări din operaţii în curs de
clarificare privind fondul de risc pentru împrumuturi externe contractate de
stat şi subîmprumutate"
- 512.1.05 „Disponibil la fondul de risc"
- 512.4.06 „Disponibil în valută pentru rate de
capital, dobânzi şi alte costuri - conform Convenţiei BNR"
- 518.7.01 „Dobânzi de încasat aferente
disponibilităţilor"
- 664 „Cheltuieli privind investiţiile financiare
cedate"
- 665.5.01 „Cheltuieli din diferenţe de curs valutar
aferente fondului de risc pentru garanţii interne de stat"
- 665.5.02 „Cheltuieli din diferenţe de curs valutar
aferente fondului de risc din execuţia garanţiilor externe de stat"
- 665.5.03 „Cheltuieli din diferenţe de curs valutar
aferente fondului de risc pentru împrumuturi externe contractate de stat şi
subîmprumutate"
- 765.5 „Venituri din diferenţe de curs valutar
aferente fondului de risc"
- 765.5.01 „Venituri din diferenţe de curs valutar
aferente fondului de risc pentru garanţii interne de stat"
- 765.5.02 „Venituri din
diferenţe de curs valutar aferente fondului de risc din execuţia garanţiilor
externe de stat"
- 765.5.03 „Venituri din diferenţe de curs valutar
aferente fondului de risc pentru împrumuturi externe contractate de stat şi
subîmprumutate".
Inregistrarea în contabilitate
a principalelor operaţiuni privind constituirea şi utilizarea fondului de risc
este prevăzută în monografia prezentată în anexa nr. 11.
Monografia privind constituirea şi utilizarea fondului
de risc de către persoanele juridice beneficiare este prezentată în anexa nr.
12.
Anexele nr. 1-12 fac parte integrantă din prezentele
norme.
ANEXA Nr. 1 la norme
Operatorul
economic...........................................
Către
- model -
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică
Referitor la împrumutul extern/intern în valoare
de............., contractat de operatorul
economic/Ministerul Economiei şi Finanţelor de la banca finanţatoare
................................ şi
garantat/subîmprumutat de Ministerul Economiei şi
Finanţelor cu Scrisoarea de garanţie nr. ... /data/Acordul de împrumut subsidiar nr................./data sau Acordul de împrumut
subsidiar şi garanţie nr..................../data
pentru proiectul ...................., pentru sumele
scadente la data de........................, compuse din:
(rată de capital, dobândă, comisioane şi alte costuri aferente creditului
intern/extern) ....................., declarăm pe propria răspundere că societatea noastră nu
dispune de sumele necesare achitării acestei obligaţii, motiv pentru care
solicităm sprijinul Ministerului Economiei şi Finanţelor pentru efectuarea
plăţilor în calitate de garant/împrumutat direct.
Ne angajăm să achităm debitul astfel creat în contul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare privind colectarea creanţelor fiscale, dacă legea nu prevede altfel.
Anexăm la prezenta analiza justificativă a situaţiei
financiare a societăţii.
Director,
............................................................................
ANEXA Nr. 2 la norme
DIRECŢIA GENERALA.....................................
Nr......................../...............................................
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
privind cumpărarea şi plata de valută în valoare
de........................necesară plăţii la scadenţa din data..........................
- model -
Denumirea contractului/acordului de împrumut:
Data semnării:
Document de aprobare:
|
Valoarea contractului/acordului de împrumut:
|
Perioada de acordare a împrumutului, perioada de graţie:
|
Informaţii privind beneficiarul
acordului de împrumut/garantat/subîmprumutat
|
Denumirea beneficiarului:
Data semnării scrisorii de garanţie/acordului de împrumut
subsidiar/acordului de împrumut subsidiar şi garanţie:
|
Surse de acoperire a ratelor de capital, dobânzii, comisioanelor
şi a altor costuri aferente, conform
contractului/acordului de împrumut:
|
Perioada de tragere a sumelor împrumutului:
|
Utilizarea împrumutului:
|
%
|
Sold
|
|
|
|
Solicitarea de plată din partea beneficiarului [nr. şi data*)]
|
|
Suma ce urmează a fi plătită de Ministerul Economiei şi
Finanţelor (în cifre şi în litere):
|
|
Modalitatea de plată conform scrisorii de garanţie/[acordului de împrumut subsidiar/acordului
de împrumut subsidiar şi garanţie*)]:
|
|
[Numărul şi data ordinului de plată cu necesară valutei
scadente*)]: care beneficiarul a virat suma
|
|
[Suma virată de beneficiari*)]:
|
|
Având în vedere cele prezentate, vă propunem semnarea
ordinului de schimb valutar pentru cumpărare valută, precum şi a ordinului de
plată valută prezentate alăturat.
Conform prevederilor pct. 3.4
din Normele metodologice generale referitoare la exercitarea controlului
financiar preventiv, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
522/2003, cu modificările şi completările ulterioare, certificăm operaţiunea în
privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii.
Sef serviciu,
...............................................
Executant,
...............................................
*) Dacă este cazul.
ANEXA Nr. 3*) la norme
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
DIRECŢIA GENERALĂ.........................................
Nr......................./.................................
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
privind cumpărarea de valută în valoare
de......................, scadentă la data de..........................
-
model -
Denumirea acordului de împrumut/
scrisorii de garanţie
|
1. Acordul de împrumut/
Scrisoarea de garanţie nr.........../..............,
în valoare de.............., destinat..................
2. Acordul de împrumut/
Scrisoarea de garanţie nr........./................,
în valoare de............., destinat....................
3. Acordul de împrumut/
Scrisoarea de garanţie nr......../..................,
în valoare de.............., destinat...................
|
Sume scadente în valută
|
Rata de
capital.......................................................
Dobânda
..............................................................
Comisioane...........................................................
Alte
costuri...........................................................
Total:...................................................................
Rata de
capital.......................................................
Dobânda
...............................................................
Comisioane............................................................
Alte
costuri............................................................
Total:...................................................................
Rata de
capital.....................................................
Dobânda
.............................................................
Comisioane..........................................................
Alte
costuri............................................................
Total:...................................................................
|
Total general:
|
|
|
|
Având în vedere cele prezentate, vă propunem semnarea ordinului
de schimb valutar pentru cumpărare valută prezentat alăturat. Conform
prevederilor pct. 3.4 din Normele metodologice generale referitoare la
exercitarea controlului financiar preventiv, aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 522/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, certificăm operaţiunea în privinţa realităţii, regularităţii şi
legalităţii.
|
Sef serviciu,
.........................................................
Executant,
.........................................................
*) Se completează după caz.
ANEXA Nr. 4 la norme
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
Adresa/Sediul........................................
Nr................../data.......................
ORDIN DE SCHIMB VALUTAR PENTRU CUMPĂRARE
VALUTA
- model -
Suma solicitată în valută
|
Data valutei
|
Nr. de cont în valută al M.E.F.
|
Nr. de cont în lei al M.E.F.
|
|
|
|
|
Operaţiunea
|
Cumpărare valută de la B.N.R., în conformitate cu prevederile
Actului adiţional nr. 2 la Convenţia nr. 181.202/4/2003, încheiată între
Ministerul Economiei şi Finanţelor şi Banca Naţională a României, modificată
si completată prin Actul adiţional nr. 2 la Convenţia nr. 181.202/4/2003
|
Instrucţiuni privind decontarea
|
Contravaloarea în lei se va vira de către Ministerul Economiei şi
Finanţelor, cu aceeaşi dată a valutei, din contul deschis la Trezoreria
Operativă Centrală.
|
Persoane de contact
|
Nume şi prenume:
Funcţia:
Telefon:
Fax:
|
Funcţia
.........................................................
(semnătura autorizată)
Persoana autorizată
.........................................................
(nume şi prenume)
L.S.
ANEXA Nr. 5 la norme
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
Nr........................./data......................
ORDIN DE PLATA VALUTA
- model -
Către
Banca Naţională a României
Direcţia plăţi
Str. Lipscani nr. 25
Bucureşti, România
Suma solicitată în valută
(codul valutei, în cifre şi în
litere)
|
Data valutei
ZZ/LL/AA
|
Beneficiarul sumei
(numele şi sediul)
|
Banca beneficiarului
|
|
|
|
Numele băncii:
Numele contului:
Nr. contului:
Adresa SWIFT: Referinţă:
|
Destinaţia sumei solicitate
|
Acord de împrumut/ scrisoare de garanţie
|
Aprobat prin (denumirea actului normativ)
|
Rata de capital: Dobânda:
Comisioane:
Alte costuri:
|
Instrucţiuni privind decontarea
Plata se va efectua din contul în valută nr......,
deschis la Banca Naţională a României în baza Acordului de Împrumut/Scrisorii de garanţie nr.....şi în conformitate cu
prevederile Actului adiţional nr. 2 la Convenţia nr. 181.202/4/2003, încheiată
între Ministerul Economiei si
Finanţelor si Banca Naţională a României, modificată si completată prin Actul
adiţional nr. 2 la Convenţia nr. 181.202/4/2003.
Persoane de contact:
(numele, funcţia, telefon, fax)
|
Funcţia
.........................................................
(semnătura autorizată)
Persoana autorizată
.........................................................
(nume şi prenume)
L.S.
ANEXA Nr. 6 la
norme
Se aprobă
Ordonator principal de credite
(sau persoana delegată de acesta)
NOTĂ
de decontare a contravalorii în lei a valutei cumpărate, necesară plăţii la scadenţă
- model -
Referitor la: Scadenţa din data
de........................, aferentă împrumutului în valoare
de.................contractat/subîmprumutat de operatorul economic/Ministerul Economiei şi
Finanţelor..................de la (banca/instituţia
finanţatoare)....................................................................................................., pentru realizarea
(denumirea
proiectului).............................................................................
Obligaţia de plată scadentă, în
valută
|
Rata de capital:
Dobândă:
Comisioane:
Alte costuri:
Total:
|
Cursul valutar al tranzacţiei de
cumpărare valută .................. lei/valută, comunicat de Banca Naţională a României,
cu confirmare operaţiune de schimb valutar (cumpărare valută de la B.N.R.)
nr.................... /data
|
Contravaloarea în lei pentru valuta cumpărată, la cursul
comunicat de
Banca Naţională a României
|
..........................lei
|
1. Soldul contului de disponibil în fondul de risc
la data de..........., conform
Adresei Direcţiei generale.............nr....../data:
|
..........................lei
|
2. Total plăti angajate la data de...............................:
|
..........................lei
|
3. (1-2) Sume disponibile în fondul de risc*):
|
..........................lei
|
Având în vedere cele menţionate mai sus, propunem
următoarele:
1. aprobarea efectuării plăţii către Banca Naţională a
României, de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, a contravalorii în lei a
sumei de (valuta)..............................,
scadentă la data de....................., respectiv......................lei,
din disponibilul fondului de risc;
2. virarea sumei de...........................lei
[echivalentul în lei al obligaţiei de plată, transformat la cursul comunicat de
Banca Naţională a României]
din contul IBAN RO24TREZ999650101XXXXXXX (cod fiscal 8609468), deschis pe
numele MEF la Trezoreria Operativă Centrală, în contul Băncii Naţionale a
României SWIFT BIC-NBORROBP (CUI 361684) şi transmiterea la Direcţia generală
de trezorerie şi datorie publică a unei copii a ordinului de plată respectiv de
către Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică;
3. evidenţierea în contabilitate a sumei în lei
aferente acestei plăţi şi care reprezintă debit al operatorului economic
......................faţă de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
[Anexăm la prezenta Notificarea de plată a băncii
finanţatoare nr.............../data şi Adresa operatorului
economic................. de
solicitare a efectuării plăţii de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, în
calitate de garant/împrumutat direct, înregistrată la Ministerul Economiei şi Finanţelor cu nr......../data, Ordinul de
schimb valutar pentru cumpărare valută nr....../data, Ordinul de plată valută nr.............../data,
confirmarea Băncii Naţionale a României privind operaţiunea de schimb valutar
(cumpărare valută de la BNR).]*)
Conform prevederilor pct. 3.4 din Normele metodologice
generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, aprobate
prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 522/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, certificăm operaţiunea în privinţa realităţii,
regularităţii şi legalităţii.
Sef serviciu,
.........................................................
*) Se completează în cazul în care nu se întocmeşte
nota de lichidare.
ANEXA Nr. 6 bis la norme
Se aprobă
Ordonator principal de credite (sau
persoana delegată de acesta)
de decontare a sumei în lei necesare plăţii la
scadenţă
- model -
Referitor la: Scadenţa din data
de........................, aferentă împrumutului în valoare de.................lei, contractat/subîmprumutat de
operatorul economic/Ministerul Economiei şi Finanţelor..................de la (banca/instituţia finanţatoare).........................................................................
pentru realizarea (denumirea
proiectului).............................................................................
Obligaţia de plată scadentă, în lei
|
Rata de capital:
Dobândă:
Comisioane:
Alte costuri:
Total:
|
1. Soldul contului de disponibil în fondul de risc
la data de..........., conform
Adresei Direcţiei generale.........
.........nr...... /data:
|
.................................lei
|
2. Total plăti angajate la data de...............................
|
.................................lei
|
3. (1-2) Sume disponibile în fondul de risc*):
|
..................................lei
|
Având în vedere cele menţionate mai sus, propunem
următoarele:
1. aprobarea efectuării plăţii către banca/instituţia
financiară, de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, a sumei în lei de
.............., scadentă la data de.............., din disponibilul fondului de
risc;
2. virarea sumei de..............lei din contul IBAN
RO24TREZ999650101XXXXXXX (cod fiscal 8609468), deschis pe numele Ministerului Economiei si Finanţelor la Trezoreria Operativă
Centrală, în contul băncii/instituţiei financiare şi transmiterea la Direcţia
generală de trezorerie şi datorie publică a unei copii a ordinului de plată
respectiv de către Direcţia generală a trezoreriei şi contabilităţii publice;
3. evidenţierea în contabilitate a sumei în lei
aferente acestei plăţi, care reprezintă debit al operatorului economic
......................faţă de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
[Anexăm la prezenta Notificarea de plată a
băncii/instituţiei finanţatoare nr. .../data şi Adresa operatorului economic....... de solicitare a
efectuării plăţii de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de
garant/împrumutat direct, înregistrată la Ministerul Economiei şi Finanţelor cu
nr......../data.]*)
Conform prevederilor pct. 3.4 din Normele metodologice generale referitoare la exercitarea controlului
financiar preventiv, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
522/2003, cu modificările şi completările ulterioare, certificăm operaţiunea în
privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii.
Sef serviciu,
.........................................................
*) Se completează în cazul în care nu se întocmeşte
nota de lichidare.
ANEXA Nr. 7 la norme
De acord
Ordonator principal de credite (sau
persoana delegată de acesta)
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
- model -
Referitor la: Scadenţa din data
de..........................., aferentă împrumutului garantat/subîmprumutului
în valută în valoare de..........................,
contractat de operatorul economic/Ministerul Economiei
şi Finanţelor ..........................................
de la (banca/instituţia finanţatoare) ......................................................................................,
pentru realizarea (denumirea
proiectului).............................................................................
Obligaţia de plată scadentă, în
valută
|
Rata de capital:
Dobândă:
Comisioane:
Alte costuri:
Total:
|
Cursul valutar al tranzacţiei
de cumpărare valută .................. lei/valută,
comunicat de Banca Naţională a României, cu confirmare operaţiune de schimb valutar
(cumpărare valută B.N.R. nr....................../data)
|
Contravaloarea în lei pentru
valuta cumpărată, la cursul comunicat de Banca Naţională a României
|
..........................lei
|
1. Soldul contului de disponibil în fondul de risc
la data de..........., conform
Adresei Direcţiei generale.................
nr............/data
2. Total plăti angajate la data de...............................
3. (1-2) Sume disponibile în fondul de risc*):
|
..........................lei
..........................lei
..........................lei
|
Diferenţa de alimentat la fondul de risc:
|
...........................lei
|
Având în vedere cele menţionate mai sus, propunem
semnarea cererii de deschidere de credite bugetare din capitolul 55.01, titlul 51, art. 02, alineatul 10
„Plăţi în contul creditelor garantate şi/sau subîmprumutate", în valoare
de.................lei, anexată, în vederea alimentării contului „Disponibil din fond de risc"
cu suma de.....................lei.
Conform prevederilor pct. 3.4 din Normele metodologice
generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 522/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, certificăm operaţiunea în privinţa
realităţii, regularităţii şi legalităţii.
Şef serviciu,
.........................................................
ANEXA Nr. 7bis la norme
De acord
Ordonator principal de credite (sau
persoana delegată de acesta)
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
- model -
Referitor la: Scadenţa din data de
..........................., aferentă împrumutului garantat/subîmprumutului în
lei în valoare de.........................., contractat de operatorul economic/Ministerul
Economiei şi Finanţelor .......................................... de la(banca/instituţia finanţatoare)......................................................................................,
pentru realizarea (denumirea
proiectului).............................................................................
Obligaţia de plată scadentă, în
lei:
|
Rata de capital:
Dobândă:
Comisioane:
Alte costuri:
Total:
|
1. Soldul contului de disponibil în fondul de risc
la data de..........., conform Adresei Direcţiei
generale.................nr............/data:
2. Total plăti angajate la data de...............................
3. (1-2) Sume disponibile în fondul de risc*):
|
..........................lei
..........................lei
..........................lei
|
Diferenţa de alimentat la fondul de risc:
|
...........................lei
|
Având în vedere cele menţionate
mai sus, propunem semnarea cererii de deschidere de credite bugetare din
capitolul 55.01, titlul 51,
art. 02, alineatul 10 „Plăţi în contul creditelor garantate şi/sau
subîmprumutate", în valoare de.................lei, anexată, în vederea alimentării contului
„Disponibil din fond de risc" cu suma de.....................lei.
Conform prevederilor pct. 3.4 din Normele metodologice
generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, aprobate
prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 522/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, certificăm operaţiunea în privinţa realităţii,
regularităţii şi legalităţii.
Sef serviciu,
.........................................................
ANEXA Nr. 8 la norme
Bun de plată
Ordonator principal de credite (sau persoana delegată de acesta)
NOTA DE LICHIDARE
- model -
Referitor la: Scadenţa din data de
....................................., aferentă împrumutului
garantat/subîmprumutului în valoare
de.........................., contractat de operatorul economic/Ministerul Economiei şi Finanţelor
.......................................... de la (banca/instituţia finanţatoare)......................................................................................,
pentru (denumirea
proiectului)..............................................................................
Obligaţia de plată scadentă, în
valută
|
Rata de capital:
Dobândă:
Comisioane:
Alte costuri:
Total:
|
Cursul valutar al tranzacţiei de
cumpărare valută .................. lei/valută, comunicat
de Banca Naţională
a României, cu confirmare operaţiune de schimb valutar (cumpărare valută
B.N.R.) nr....................../data
|
Contravaloarea în lei pentru valuta cumpărată, la cursul comunicat de Banca Naţională a
României
|
..........................lei
|
1. Soldul contului de disponibil în fondul de risc pentru
împrumuturi
la data de..........., conform
Adresei Direcţiei generale.................nr............/data:
2. Total plăti angajate la data de...............................
3. (1-2) Sume disponibile în fondul de risc:
|
..........................lei
..........................lei
..........................lei
|
Diferenţa de alimentat la fondul de risc:
|
...........................lei
|
In vederea asigurării sumelor necesare pentru
lichidarea obligaţiilor de plată faţă de Banca Naţională a României, propunem alimentarea contului de disponibil fond
de risc prin virarea sumei de ...........lei din contul
nr. RO97TREZ99923550151XXXXX, CUI 8609468 în contul nr. RO24TREZ999650101XXXXXXX,
CUI 8609468.
Anexăm la prezenta Notificarea de plată a băncii
finanţatoare nr................../data
şi Adresa operatorului economic .....................de solicitare a efectuării plăţii de către
Ministerul Economiei şi Finanţelor în calitate de garant/împrumutat direct, înregistrată la Ministerul Economiei şi
Finanţelor cu nr......................................................./data,
Ordinul de schimb valutar pentru cumpărare valută
nr................./data, Ordinul de plată valută
nr........................./data şi Confirmarea Băncii Naţionale a României privind operaţiunea de schimb valutar
(cumpărare valută B.N.R.) nr................../data.
Conform prevederilor pct. 3.4 din Normele metodologice
generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, aprobate
prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 522/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, certificăm operaţiunea în privinţa realităţii,
regularităţii şi legalităţii.
Şef serviciu,
.........................................................
ANEXA Nr. 8bis la norme
Bun de plată
Ordonator principal de credite (sau
persoana delegată de acesta)
NOTĂ DE LICHIDARE
- model -
Referitor la: Scadenţa din data de
....................................., aferentă
împrumutului garantat/subîmprumutului în valoare
de.........................., contractat de operatorul
economic/Ministerul Economiei şi Finanţelor
.......................................... de la (banca/instituţia finanţatoare)........................................................................,
pentru (denumirea
proiectului)..............................................................................
Obligaţia de plată scadentă, în
lei:
|
Rata de capital:
Dobândă:
Comisioane:
Alte costuri:
Total:
|
1. Soldul contului de disponibil în fondul de risc
la data de..........., conform Adresei Direcţiei
generale.................nr............/data:
2. Total plăti angajate la data de...............................
3. (1-2) Sume disponibile în fondul de risc:
|
..........................lei
..........................lei
..........................lei
|
Diferenţa de alimentat la fondul de risc:
|
...........................lei
|
In vederea asigurării sumelor necesare pentru
lichidarea obligaţiilor de plată faţă de Banca Naţională a României, propunem alimentarea contului de disponibil fond
de risc prin virarea sumei de ............lei din
contul nr. RO97TREZ99923550151XXXXX, CUI 8609468 în contul nr. RO24TREZ999650101XXXXXXX,
CUI 8609468.
Anexăm la prezenta Notificarea de plată a băncii
finanţatoare nr. .../data şi Adresa operatorului economic.......de solicitare a efectuării plăţii de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor, în calitate de garant/împrumutat direct, înregistrată
la Ministerul Economiei şi Finanţelor cu nr......../data.
Conform prevederilor pct. 3.4 din Normele metodologice
generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, aprobate
prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 522/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, certificăm operaţiunea în privinţa realităţii,
regularităţii şi legalităţii.
Şef serviciu,
....................................
ANEXA Nr. 9 la norme
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANŢELOR
Data
emiterii.............................................
Compartimentul de specialitate.................
Direcţia generală......................................
Nr. ..../data
ORDONANŢARE DE PLATA
- model -
Natura cheltuielii - contravaloarea în lei a valutei
cumpărate de la Banca Naţională a României, necesară plăţii ratei de capital, dobânzii, comisioanelor şi altor
costuri aferente scadenţei din data de.... la împrumutul/subîmprumutul în
valoare de.........., contractat
de operatorul economic/Ministerul Economiei şi
Finanţelor......................., pentru care s-a emis Scrisoarea de garanţie nr................din............../...................., s-a
încheiat Acordul de împrumut subsidiar nr......../data sau Acordul de împrumut
subsidiar şi garanţie
nr............../data..............
Lista documentelor justificative:
- ordin de schimb valutar
pentru cumpărare valută nr.............../ data................
- ordin de plată valută nr........./data........
- Confirmarea Băncii Naţionale a României privind
operaţiunea de schimb valutar (cumpărare valută) nr..../data.....
- notificarea de plată de la
banca/instituţia finanţatoare
Nr./Data angajamentului legal.....................
Modul de plată (virament/numerar):
lei/valută:.....................................................
Suma datorată beneficiarului..................lei
Avansuri acordate şi reţinute beneficiarului
...........
Suma de
plată........................................lei
Suma de plată (valută)
|
- felul valutei.............
|
- suma în valută............
|
- cursul valutar...........................
|
- suma în lei..............................
|
Calculul disponibilului din contul de angajamente
bugetare
- lei -
Subdiviziune a clasificaţiei
bugetare, capitolul 55.01, titlul....51 articolul....02, alineatul ..... 10
|
Disponibil înaintea efectuării
plăţii
|
Suma de plată
|
Disponibil după efectuarea plăţii
|
0
|
1
|
2
|
3=col.1-2
|
|
...lei
|
...lei
|
...lei
|
Numele şi adresa beneficiarului Ministerul Economiei şi
Finanţelor
Str. Apolodor nr. 17, Bucureşti
|
Nr. Cont: RO24TREZ999650101XXXXXXX
CUI 8609468
|
Compartimentul de specialitate
|
Compartimentul de contabilitate*)
|
Control financiar preventiv
|
|
CFPD
|
CFPD
|
Data.......................
Semnătura..............
|
Data.................
Semnătura........
|
Data............
|
Data............
|
Vizat...........
|
Vizat............
|
Semnătura
|
Semnătura
|
*) Răspunde de
datele înscrise în col. 1.
Ordonator de credite,
Data...............................................
Semnătura......................................
ANEXA Nr. 9bis la norme
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANŢELOR
Data
emiterii....................................................
Compartimentul de specialitate........................
Direcţia
generală.............................................
Nr. ..../data
ORDONANŢARE DE PLATA
- model -
Natura cheltuielii - suma în lei necesară plăţii ratei
de capital, dobânzii, comisioanelor şi altor costuri aferente scadenţei din data de.... la împrumutul/subîmprumutul
în valoare de.........., contractat de operatorul economic/Ministerul Economiei
şi Finanţelor.......................,
pentru cares-a emis Scrisoarea de garanţie
nr................din............../..................../s-a încheiat Acordul de împrumut subsidiar nr.........../data...............
Lista documentelor justificative:
- notificarea de plată de la banca/instituţia
finanţatoare
Nr./Data angajamentului legal.....................
Modul de plată (virament/numerar):
lei/valută:.....................................................
Suma datorată beneficiarului..................lei
Avansuri acordate şi reţinute beneficiarului
...........
Suma de plată........................................lei
Suma de plată (valută)
|
- felul valutei.............
|
- suma în valută............
|
- cursul valutar...........................
|
- suma în lei..............................
|
Calculul disponibilului din contul de angajamente
bugetare
- lei -
Subdiviziune a clasificaţiei
bugetare, capitolul 55.01, titlul....51
articolul....02, alineatul ... 10
|
Disponibil înaintea efectuării
plăţii
|
Suma de plată
|
Disponibil după efectuarea plăţii
|
0
|
1
|
2
|
3=col.1-2
|
|
...lei
|
...lei
|
...lei
|
Numele şi adresa beneficiarului Ministerul Economiei şi
Finanţelor
Str. Apolodor nr. 17, Bucureşti
|
Nr. Cont: RO24TREZ999650101XXXXXXX
CUI 8609468
|
Compartimentul de specialitate
|
Compartimentul de contabilitate*)
|
Control financiar preventiv
|
Data....................... Data.................
|
CFPD
|
CFPD
|
Data............
|
Data............
|
Vizat...........
|
Vizat............
|
Semnătura..............
|
Semnătura........
|
Semnătura
|
Semnătura
|
Ordonator de credite,
Data..........................................
Semnătura................................
ANEXA Nr. 10 la norme
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
Nr...............data............
Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică
Str. ..............................nr.............
Localitatea......................................
ÎNSCRIS NR.......................
- model -
Nume şi prenume/Denumire
debitor........................................................................................................................................................................ ...
Cu domiciliul fiscal în
localitatea.............................................,
str.................................nr.........., bl.............,
sc........., ap............, sectorul/judeţul...........................
Cod de identificare
fiscală:...........................................
Natura obligaţiei fiscale*)
|
Termen legal de plată**)
|
Nr. acordului de
Împrumut/Scrisorii de garanţie/ Convenţiei de garantare***)
|
Cuantumul sumei datorate
(lei)
|
Perioada de calcul al accesoriilor aferente obligaţiilor
fiscale principale****)
|
|
|
|
|
|
In conformitate cu prevederile art. 110 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 7 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 64/2007, cu modificările şi completările ulterioare, prezentul
înscris constituie titlu de creanţă, urmând să devină titlu executoriu după
expirarea termenului de plată.
Impotriva prezentului înscris se poate formula plângere
prealabilă, în conformitate cu prevederile art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, în
termen de 30 de zile de la data comunicării prezentului înscris, în condiţiile
legii, dar nu mai târziu de 6 luni de la data emiterii acestuia.
Plângerea prealabilă se depune la direcţia de
specialitate din Ministerul Economiei şi Finanţelor care a emis prezentul înscris.
Data emiterii:
Director general adjunct
Nume şi prenume.................................
Semnătura............................................
L.S.
*) Se va preciza
denumirea creanţei fiscale principale: rate de capital, dobânzi, comisioane şi
alte costuri aferente acestora, comisionul de risc, precum şi creanţele fiscale
accesorii aferente acestora.
**) 15 zile
calendaristice de la data emiterii înscrisului.
***) Se completează
numărul acordului de împrumut, acordului de împrumut subsidiar, acordului de
împrumut subsidiar şi garanţie, scrisorii de garanţie, convenţiei de garantare
etc, după caz.
****) Accesoriile se
vor calcula de către direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Economiei
şi Finanţelor până la stingerea integrală a obligaţiilor fiscale principale
corespunzătoare.
ANEXA Nr. 11 la norme
MONOGRAFIE
pentru înregistrarea în contabilitate a
principalelor operaţiuni privind constituirea şi utilizarea fondului de risc
Fondul de risc
Inregistrarea în contabilitate a principalelor
operaţiuni privind constituirea şi utilizarea fondului de risc
Nr. crt.
|
Explicaţia operaţiunii
|
Contul debitor
|
Contul creditor
|
|
Constituirea şi utilizarea fondului de risc
|
|
|
1.
|
Obligaţii de plată ale beneficiarilor împrumuturilor garantate/
contractate de stat la fondul de risc
|
|
|
Evidenţierea creanţelor în lei şi în valută
- comisioane de risc
- majorări de întârziere cuvenite fondului de risc
pentru neplata la scadenţă a comisioanelor de risc
- majorări de întârziere pentru neplata la scadenţă a
ratelor de capital, dobânzilor şi altor costuri
aferente împrumuturilor garantate/contractate de stat
- dobânzi aferente debitelor eşalonate la plată
- alte sume datorate conform prevederilor legale
|
%461.x.04.02.01
Debitori din
comisioane şi majorări de întârziere cuvenite
fondului de risc
pentru garanţiile interne de stat
461.X.04.02.02
Debitori din comisioane, majorări de întârziere cuvenite fondului de risc
pentru garanţii externe de stat
461.X.04.02.03
Debitori din comisioane şi majorări de întârziere cuvenite
fondului de risc
pentru împrumuturi externe contractate de stat şi subîmprumutate
|
135
Fondul de risc - analitice pe surse
|
Incasarea în contul de disponibil al fondului de risc a sumelor
datorate de beneficiarii împrumuturilor garantate/ contractate de stat
|
512.1.05
Disponibil al fondului de risc
|
%
473.2.01
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru garanţii interne de stat
473.2.02
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru garanţii externe de stat
473.2.03
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru împrumuturi externe
contractate de stat
şi subîmprumutate
|
Nr. crt.
|
Explicaţia operaţiunii
|
Contul debitor
|
Contul creditor
|
|
Codificarea operaţiunilor de către direcţia de specialitate
|
473.2.01
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru garanţii interne de stat
|
461.X.04.02.01
Debitori din comisioane şi majorări de
întârziere cuvenite fondului de risc
pentru garanţiile interne de stat
|
473.2.02
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru garanţii externe de stat
|
461.X.04.02.02
Debitori din comisioane, majorări de întârziere cuvenite fondului de risc
pentru garanţii externe de stat
|
473.2.03
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru împrumuturi externe
contractate de stat
şi subîmprumutate
|
461.X.04.02.03
Debitori din comisioane şi majorări de
întârziere cuvenite fondului de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat şi
subîmprumutate
|
2.
|
Obligaţii de plată din
bugetul Trezoreriei Statului la fondul de risc
|
|
|
Inregistrarea obligaţiei de plată privind dobânzile calculate
pentru disponibilul fondului de risc păstrat în contul curent general al
Trezoreriei Statului
|
518.7.01
Dobânzi de încasat aferente
disponibilităţilor
|
135.3
Fond de risc - dobânzi aferente
disponibilităţilor
|
Incasarea în contul de disponibil al fondului de risc a dobânzii
calculate şi virate pentru disponibilul fondului de risc păstrat în contul
curent general al Trezoreriei Statului şi concomitent
|
512.1.05 Disponibil al fondului de risc
|
518.7.01
Dobânzi de încasat aferente
disponibilităţilor
|
3.
|
Decontări cu bugetul de stat
|
|
|
Incasarea în contul de disponibil al fondului de risc a sumelor
primite de la bugetul de stat pentru completarea fondului de risc
|
512.1.05
Disponibil al fondului de risc
|
135.4
Fond de risc - sume de la bugetul de
stat
|
La finele anului, regularizarea cu bugetul de stat în
limita sumelor primite
|
135.4
Fond de risc - sume de la bugetul de
stat
|
512.1.05
Disponibil al fondului de risc
|
4.
|
Plăţi din fondul de risc
|
|
|
Efectuarea plăţilor scadente din contul de disponibil al fondului
de risc ale ratelor de capital, dobânzilor şi ale altor costuri aferente
împrumuturilor interne garantate de stat, ca urmare a executării
garanţiilor
|
461.X.04.01.01
Debitori la fondul de risc din
executarea
garanţiilor interne de stat
|
512.1.05
Disponibil al fondului de risc
|
- pentru împrumuturile externe garantate de stat,
ca urmare a executării garanţiilor
|
581
Viramente interne
|
512.1.05
Disponibil al fondului de risc
|
|
512.4.06
Disponibil în valută pentru rate de
capital, dobânzi şi alte costuri - conform convenţiei BNR
|
581
Viramente interne
|
461x.04.01.02
Debitori la fondul de risc din
executarea garanţiilor externe de stat
|
512.4.06
Disponibil în valută pentru rate de
capital, dobânzi şi alte costuri - conform convenţiei BNR
|
- pentru împrumuturile externe contractate de stat şi
subîmprumutate beneficiarilor cu delegare de
autoritate
|
461.X.04.01.03
Debitori la fondul de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat şi
subîmprumutate
|
512.4.06
Disponibil în valută pentru rate de
capital, dobânzi şi alte costuri - conform convenţiei BNR
|
Nr. crt.
|
Explicaţia operaţiunii
|
Contul debitor
|
Contul creditor
|
|
- pentru împrumuturile externe contractate de stat şi
subîmprumutate beneficiarilor, derulate prin MFP
- dobânzi, comisioane de angajament şi alte costuri
- rate de capital şi concomitent
|
%
461.X.04.01.03
Debitori la fondul de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate
164
Imprumuturi interne şi externe contractate de stat/analitic împrumut extern
|
512.4.06
Disponibil în valută pentru rate de capital, dobânzi şi alte costuri - conform
convenţiei BNR
|
461x.04.01.03
Debitori la fondul de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat şi
subîmprumutate
|
461.3
Debitori ai împrumuturilor externe
|
Recuperarea de la beneficiarii
împrumuturilor a ratelor de capital, dobânzilor şi a altor costuri care au
fost suportate din contul de disponibil al fondului de risc
|
512.1.05
Disponibil al fondului de risc
|
%
473.2.01
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru garanţii interne de stat
473.2.02
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru garanţii externe de stat
473.2.03
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru împrumuturi externe
contractate de stat
şi subîmprumutate
|
Codificarea operaţiunilor de către direcţia de specialitate
|
473.2.01
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru garanţii interne de stat
|
461.X.04.01.01
Debitori la fondul de risc din
executarea garanţiilor interne de stat
|
473.2.02
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru garanţii externe de stat
|
461.X.04.01.02
Debitori la fondul de risc din
executarea garanţiilor
externe de stat
|
473.2.03
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru împrumuturi externe
contractate de stat
şi subîmprumutate
|
461.X.04.01.03
Debitori la fondul de risc din
executarea garanţiilor externe de stat
|
5.
|
AVAS
|
|
|
|
Predarea la AVAS a creanţelor reprezentând rate de
capital, dobânzi şi alte costuri
|
135.6
Fond de risc - creanţe predate la AVAS
|
461.X.04.01.02
Debitori la fondul de risc din
executarea garanţiilor externe de stat
|
|
Predarea la AVAS a creanţelor
reprezentând comisioane de risc şi majorări de întârziere
|
135.6
Fond de risc - creanţe predate la AVAS
|
461.X.04.02.02
Debitori din comisioane şi majorări de
întârziere cuvenite fondului de risc
pentru garanţii externe de stat
|
|
Incasarea de la AVAS a sumelor recuperate
|
512.1.05
Disponibil al fondului de risc
|
135.6
Fond de risc - creanţe predate la AVAS
|
|
Virarea sumelor din fondul de risc, conform legii, pentru
fondul de stimulente
|
135.7
Fond de risc pentru stimulente
|
512.1.05
Disponibil al fondului de risc
|
Nr. crt.
|
Explicaţia operaţiunii
|
Contul debitor
|
Contul creditor
|
6.
|
Reevaluarea
|
|
|
Inregistrarea diferenţelor favorabile de curs rezultate
în urma încasării debitorilor în valută, iar la sfârşitul perioadei, din reevaluarea soldurilor de debitori ai fondului de
risc
|
461.X.04
Debitori la fondul de risc
|
765.5
Venituri din diferenţe de curs valutar
aferente fondului de risc
|
La sfârşitul perioadei, închiderea contului de venituri
din diferenţe de curs valutar
|
765.5
Venituri din diferenţe de curs valutar
aferente fondului de risc
|
135
Fondul de risc
|
Inregistrarea diferenţelor nefavorabile de curs rezultate în urma
încasării debitorilor în valută, iar la sfârşitul perioadei, din reevaluarea soldurilor de debitori ai fondului de risc
|
665.5
Cheltuieli din diferenţe de curs
valutar aferente fondului de risc
|
461.X.04
Debitori la fondul de risc
|
La sfârşitul perioadei închiderea contului de cheltuieli
din diferenţe de curs valutar
|
135
Fondul de risc
|
665.5
Cheltuieli din diferenţe de curs
valutar aferente fondului de risc
|
7.
|
Stingerea creanţelor fondului de risc
|
|
|
Evidenţierea stingerii creanţelor reprezentând rate de capital,
dobânzi şi alte costuri, conform legii
|
135.5
Fond de risc -
creanţe stinse conform
legii'
|
%
461.X.04.01.01
Debitori la fondul de risc din
executarea garanţiilor interne de stat
461.X.04.01.02
Debitori la fondul de risc din
executarea garanţiilor externe de stat
461.X.04.01.03
Debitori la fondul de risc pentru
împrumuturi externe contractate de stat şi
subîmprumutate
|
Evidenţierea stingerii creanţelor reprezentând
comisioane de risc, majorări de întârziere, conform legii
|
135
Fond de risc - analitice
|
%
461.X.04.02.01
Debitori din comisioane şi majorări de
întârziere cuvenite fondului de risc
pentru garanţiile interne de stat
461.X.04.02.02
Debitori din comisioane, majorări de întârziere cuvenite fondului de risc
pentru garanţii externe de stat
461.X.04.02.03
Debitori din comisioane şi majorări de întârziere cuvenite fondului de risc
pentru împrumuturi externe contractate de stat şi subîmprumutate
|
Stingerea creanţelor fondului de risc prin conversie în acţiuni
|
|
|
- reprezentând rate de capital, dobânzi şi alte costuri,
conform legii
- reprezentând comision de risc, majorări de întârziere,
conform legii
|
260
Titluri de participare
|
461.X.04
Debitori la fondul de risc
|
Inregistrarea sumelor încasate din vânzarea acţiunilor
provenite din conversia creanţelor fondului de risc
|
512.1.05
Disponibil al fondului de risc
|
260
Titluri de participare
|
Nr. crt.
|
Explicaţia operaţiunii
|
Contul debitor
|
Contul creditor
|
8.
|
Creditori ai fondului de risc
|
|
|
Sume încasate în plus de la beneficiarii împrumuturilor
garantate/contractate de stat
|
512.1.05
Disponibil al fondului de risc
|
%
473.2.01
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru garanţii interne de stat
473.2.02
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru
garanţii externe de stat
473.2.03
Decontări din operaţii în curs de clarificare privind fondul de risc pentru împrumuturi externe
contractate de stat
şi subîmprumutate
|
Codificarea operaţiunilor de către direcţia de specialitate
|
473.2.02
Decontări din
operaţii în curs de clarificare privind fondul de
risc pentru garanţii externe de stat
|
%
462.X.02.01
Creditori din rate de capital,
comisioane şi majorări de întârziere la fondul de
risc
pentru garanţii
interne de stat
462.X.02.02
Creditori din rate de capital,
comisioane, majorări de întârziere la fondul de risc
pentru garanţii externe de stat
462.X.02.03
Creditori din rate de capital,
comisioane şi majorări de întârziere la fondul de
risc
pentru împrumuturi externe contractate de stat şi subîmprumutate
|
Restituirea sumelor încasate în plus de la
beneficiarii împrumuturilor garantate/contractate de stat
|
%
462.X.02.01
Creditori din rate de capital,
comisioane şi majorări de întârziere la fondul de risc
pentru garanţii interne de stat
462.X.02.02
Creditori din rate de capital,
comisioane, majorări de întârziere la fondul de risc
pentru garanţii externe de stat
462.X.02.03
Creditori din rate de capital,
comisioane şi majorări de întârziere
la fondul de risc
pentru împrumuturi externe contractate de stat şi subîmprumutate
|
512.1.05
Disponibil al fondului de risc
|
Compensarea sumelor încasate în plus de la beneficiarii împrumuturilor garantate/contractate de stat, cu
obligaţii curente sau viitoare la fondul de risc ale
acestora
|
462.X.02
Creditori la fondul de risc
|
%
461.X.04.01
Debitori la fondul de risc din
executarea garanţiilor de stat şi din împrumuturi
externe
contractate de stat şi
subîmprumutate
461.X.04.02
Debitori din comisioane, majorări de întârziere cuvenite fondului de risc
|
Restituirea sumelor încasate în plus de la beneficiarii
împrumuturilor garantate/ contractate de stat
|
%
462.X.02.01
462.X.02.02
462.X.02.03
|
512.1.05
Disponibil al fondului de risc
|
ANEXA Nr. 12 la norme
MONOGRAFIE
privind constituirea şi utilizarea fondului de risc
de către persoanele juridice beneficiare
Inregistrarea datoriei reprezentând comisionul de risc
pentru credite garantate de stat:
6588
= 462
„Alte cheltuieli de exploatare" „Creditori diverşi/analitic distinct"
Inregistrarea plăţii comisionului de risc pentru
credite garantate de stat:
462
= 512
„Creditori diverşi/analitic distinct" „Conturi curente la bănci"
Inregistrarea majorărilor de întârziere datorate pentru
neplata în termen a comisioanelor la fondul de risc, a ratelor scadente,
dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente împrumuturilor:
6581
= 462
„Despăgubiri, amenzi şi penalităţi"
„Creditori diverşi/analitic distinct"
Inregistrarea plăţii majorărilor de întârziere pentru
neplata în termen a comisioanelor la fondul de risc, a ratelor scadente,
dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente împrumuturilor:
462
= 512
„Creditori diverşi/analitic distinct" „Conturi
curente la bănci"