ORDIN Nr. 836
din 19 martie 2010
pentru modificarea si
completarea Normelor privind modul de constituire, administrare si utilizare a
fondului de risc, precum si reflectarea în contabilitatea Trezoreriei Statului
si în contabilitatea persoanelor juridice a operatiunilor legate de acordarea
de garantii de stat si subîmprumuturi, aprobate prin Ordinul ministrului
economiei si finantelor nr. 2.005/2008
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 232 din 13 aprilie 2010
Având în vedere prevederile:
- art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu
modificările ulterioare;
- art. 117 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. I. - Normele
privind modul de constituire, administrare şi utilizare a fondului de
risc, precum şi reflectarea în contabilitatea Trezoreriei Statului şi
în contabilitatea persoanelor juridice a operaţiunilor legate de acordarea
de garanţii de stat şi subîmprumuturi, aprobate prin Ordinul
ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.005/2008, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 536 din 16 iulie 2008, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. Capitolul V se modifică astfel:
a) Alineatul 2 se abrogă.
b) Alineatul 3 se modifică şi va avea
următorul cuprins: „Inregistrarea în contabilitatea Ministerului
Finanţelor Publice a principalelor operaţiuni privind constituirea
şi utilizarea fondului de risc se efectuează potrivit Monografiei
privind înregistrarea în contabilitatea trezoreriei centrale a principalelor
operaţiuni, prevăzută în Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 1.917/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor
publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile
de aplicare a acestuia, cu modificările şi completările
ulterioare."
c) Alineatul 5 se abrogă.
2. După capitolul V se introduce un nou
capitol, capitolul VI, cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL VI
Procedura de restituire/transfera/al sumelor
încasate la fondul de risc
1. Sumele încasate la fondul de risc şi
înregistrate în contabilitate la poziţia «Creditori la fondul de risc» sau
cele stabilite prin hotărâri judecătoreşti definitive şi
irevocabile se restituie la cererea beneficiarilor de finanţări
rambursabile subîmprumutate şi/sau garantate de stat, care vor depune o
cerere pentru certificarea dreptului la restituire la Direcţia
generală de trezorerie şi datorie publică. Aceasta va verifica
cererea sub aspectul realităţii şi exactităţii celor
solicitate, precum şi al încadrării în termenul legal de
prescripţie a dreptului de a cere compensarea sau restituirea sumelor în
cauză.
2. In urma verificărilor, Direcţia
generală de trezorerie şi datorie publică va emite o
dispoziţie de restituire a unor sume de la fondul de risc, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 13. Prin dispoziţia de restituire aprobată
de directorul general adjunct al Departamentului Back Office din cadrul acestei
direcţii se confirmă dreptul la restituire al beneficiarului de
finanţări rambursabile subîmprumutate şi/sau garantate de stat.
Dispoziţia de restituire se comunică,
după aprobare, beneficiarului respectiv. In vederea restituirii sumelor,
beneficiarul căruia i s-a confirmat dreptul la restituire va depune o
cerere de restituire a sumelor în cauză la Direcţia generală de
trezorerie şi datorie publică, anexând şi dispoziţia de
restituire, în original.
3. Cererea de restituire se soluţionează în
termen de 45 de zile de la data înregistrării acesteia la Direcţia
generală de trezorerie şi datorie publică. Cererea va cuprinde
codul de înregistrare fiscală al beneficiarului de finanţări
rambursabile subîmprumutate şi/sau garantate de stat, suma
solicitată, codul IBAN al contului beneficiarului respectiv, precum
şi contul bancar în care doreşte să i se efectueze restituirea.
La cererea de restituire, beneficiarul în cauză va anexa şi
documentele din care să rezulte că această sumă nu este
datorată fondului de risc, precum şi originalele hotărârilor
judecătoreşti definitive şi irevocabile, învestite cu formule
executorii, pentru sumele stabilite prin acestea.
4. In situaţia în care Direcţiei generale de
trezorerie şi datorie publică îi sunt necesare alte documente
relevante pentru soluţionarea cererii, aceasta va solicita beneficiarului
în cauză, în scris, prezentarea datelor suplimentare.
5. Termenul de 45 de zile pentru soluţionarea
cererii de restituire se prelungeşte, conform legii, cu perioada de timp
cuprinsă între data la care s-a comunicat beneficiarului de
finanţări rambursabile subîmprumutate şi/sau garantate de stat
solicitarea de furnizare a datelor suplimentare relevante pentru
soluţionarea acesteia şi data primirii acestor informaţii la
Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică.
6. După primirea cererii de restituire şi,
respectiv, a documentaţiei complete, Direcţia generală de
trezorerie şi datorie publică va transmite dispoziţia de
restituire împreună cu originalul cererii de restituire organului fiscal
în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul fiscal
beneficiarul respectiv, în vederea verificării datelor din evidenţa
analitică pe plătitori şi a efectuării compensărilor
cu eventualele obligaţii fiscale restante ale solicitantului, respectiv a
efectuării restituirii propriu-zise a sumei rezultate după
compensare, prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr.
1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire şi de rambursare a
sumelor de la buget, precum şi de acordare a dobânzilor cuvenite
contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depăşirea
termenului legal aplicându-se în mod corespunzător.
7. Concomitent cu transmiterea către organul
fiscal teritorial a documentelor menţionate mai sus, Direcţia
generală de trezorerie şi datorie publică va dispune transferul
sumei înscrise pe decizia de restituire unităţii de trezorerie
şi contabilitate publică la care este arondat organul fiscal
competent în administrarea beneficiarului de finanţări rambursabile
subîmprumutate şi/sau garantate de stat în contul 50.86.04 «Disponibil din
executări/restituiri fond de risc», deschis la unitatea de trezorerie
şi contabilitate publică a organului fiscal competent, pe codul de
identificare fiscală al beneficiarului respectiv. Direcţia
generală de trezorerie şi datorie publică va dispune transferul
sumelor de restituit de la fondul de risc din contul RO24TREZ999650101XXXXXXX,
cod de identificare fiscală 8609468, deschis pe numele Ministerului
Finanţelor Publice la Trezoreria Operativă Centrală în contul
50.86.04, deschis la unitatea de trezorerie şi contabilitate publică
a organului fiscal competent, pe codul de identificare fiscală al
beneficiarului respectiv. In acest sens, Direcţia generală de
trezorerie şi datorie publică va întocmi nota de transfer, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 14, aprobată de ordonatorul principal
de credite sau de persoana căreia i-au fost delegate aceste
atribuţii.
8. In cazul în care disponibilul din fondul de risc nu
acoperă suma în lei necesară transferului, Direcţia
generală de trezorerie şi datorie publică va întocmi şi va
transmite la Direcţia generală de trezorerie şi contabilitate
publică, pe lângă nota de transfer menţionată la pct. 7,
şi următoarele documente:
- nota de fundamentare, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 15, prin care se propune semnarea cererii de
deschidere de credite bugetare din capitolul 55.01 titlul 51 articolul 02
alineatul 10 «Plăţi în contul creditelor garantate şi/sau
subîmprumutate», aprobată de ordonatorul principal de credite sau de
persoana căreia i-au fost delegate aceste atribuţii;
- cererea de deschidere de credite bugetare,
aprobată şi semnată de ordonatorul principal de credite sau de
persoana căreia i-au fost delegate aceste atribuţii, cu viza
controlorului financiar preventiv propriu şi delegat;
- nota de lichidare, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 16, prin care se propune alimentarea contului de disponibil fond de
risc din capitolul 55.01, titlul 51 articolul 02 alineatul 10, aprobată cu
bun de plată de ordonatorul principal de credite sau de persoana
căreia i-au fost delegate aceste atribuţii;
- ordonanţare de plată, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 17, aprobată de ordonatorul principal de
credite sau de persoana căreia i-au fost delegate aceste atribuţii,
cu viza controlorului financiar preventiv propriu şi delegat, în
condiţiile legii.
9. După primirea cererii de restituire şi a
dispoziţiei de restituire, organul fiscal competent va efectua verificarea
acestora şi a datelor din evidenţa analitică pe plătitori -
persoane juridice.
10. In cazul în care organul fiscal competent
constată existenţa unor obligaţii fiscale restante ale
beneficiarului de finanţări rambursabile subîmprumutate şi/sau
garantate de stat, sumele solicitate se restituie acestuia numai după
efectuarea compensării acestora cu obligaţiile bugetare restante,
întocmind în acest sens, în 3 exemplare, Nota privind compensarea
obligaţiilor fiscale - M.F.P. - A.N.A.F., cod 14.13.41.99. Restituirea
sumelor cuvenite beneficiarului se face prin decontare bancară, în contul
indicat în cererea de restituire.
11. In cazul în care suma de restituit este mai mare
decât suma reprezentând obligaţiile fiscale restante ale beneficiarului de
finanţări rambursabile subîmprumutate şi/sau garantate de stat,
organul fiscal competent efectuează compensarea până la concurenţa
acestor obligaţii fiscale, iar diferenţa rezultată o restituie
acestuia şi întocmeşte în acest sens, în 3 exemplare, decizia de
restituire prevăzută de Ordinul ministrului finanţelor publice
nr. 1.899/2004. In baza deciziei de restituire aprobate, organul fiscal
competent va întocmi, în 3 exemplare, Nota privind restituirea/rambursarea unor
sume - M.F.P. -A.N.A.F., cod 14.13.41.99/a.
12. In cazul în care beneficiarul respectiv nu
înregistrează obligaţii fiscale restante, organul fiscal va întocmi,
în 3 exemplare, Nota privind restituirea/rambursarea unor sume - M.F.P.
-A.N.A.F., cod 14.13.41.99/a.
13. Cererea de restituire şi dispoziţia de
restituire, în copie, însoţite de nota privind compensarea
obligaţiilor fiscale şi/sau de nota privind restituirea/rambursarea
unor sume şi de dispoziţia de restituire, după caz, se transmit
la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal competent,
în scopul efectuării operaţiunii de compensare şi/sau de
restituire.
14. După efectuarea compensării şi/sau
a restituirii, după caz, unitatea Trezoreriei Statului păstrează
un exemplar al notei de compensare şi/sau al notei de restituire şi
al dispoziţiei de restituire şi le transmite pe celelalte două
organului fiscal competent, în termen de 3 zile de la efectuarea
operaţiunilor, în vederea înregistrării în evidenţa
analitică pe plătitori a acestora.
15. Ulterior, organul fiscal competent va transmite, în
termen de 7 zile de la primirea acestor documente, un exemplar al documentelor
prevăzute la pct. 14 solicitantului şi va informa, printr-o
adresă, Direcţia generală de trezorerie şi datorie
publică.
16. Anexele nr. 1-17 fac parte integrantă din
prezentele norme."
3. Anexa nr. 11 la norme se abrogă.
4. După anexa nr. 12 la norme se introduc cinci
noi anexe, anexele nr. 13-17, care au cuprinsul prevăzut în anexele nr.
1-5 la prezentul ordin.
Art. II. -
Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică,
Direcţia generală a trezoreriei şi contabilităţii
publice, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene
şi a municipiului Bucureşti, administraţiile finanţelor
publice municipale, orăşeneşti, comunale şi ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, Direcţia generală de administrare a
marilor contribuabili din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, precum şi persoanele juridice beneficiare de împrumuturi
garantate de stat sau subîmprumutate vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 13 la norme)
- model -
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
DIRECŢIA GENERALĂ DE TREZORERIE Şl
DATORIE PUBLICĂ
Departamentul Back Office
Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, Bucureşti
DISPOZIŢIE DE RESTITUIRE
a unor sume de la fondul de risc
Nr.......din data...........
Către
Solicitant (denumirea beneficiarului de
finanţări rambursabile subîmprumutate şi/sau garantate de stat)
..................................................................................................,
cu domiciliul fiscal........................................................,
având CUI................................
In baza Cererii dumneavoastră
nr.........................../data ..............................., au fost
efectuate verificări cu privire la situaţia sumelor plătite în
plus faţă de obligaţia fiscală datorată fondului de
risc, în urma cărora se certifică dreptul dumneavoastră de
creanţă, pentru suma totală de........................lei,
şi se dispune restituirea acesteia.
Director general adjunct
Nume/Prenume..............
Semnătura
L.S.
- model -
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 14 la norme)
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
DIRECŢIA GENERALĂ DE TREZORERIE Şl
DATORIE PUBLICĂ
Nr........./..........
Se aprobă
Ordonator principal de credite
(sau persoana delegată de acesta)
NOTĂ DE TRANSFER
Referitor la: Sume încasate în plus la fondul de risc
în cadrul împrumutului în valoare de....................................,
contractat/subîmprumutat de operatorul economic/Ministerul Finanţelor
Publice........................de la (banca/instituţia finanţatoare)
............................................................, pentru realizarea
(denumirea proiectului) ............................................
Având în vedere cele menţionate mai sus, propunem
următoarele:
Suma de transferat, în lei
|
Rata de capital:
Dobândă:
Comisioane:
Alte costuri:
Total:
|
1. Soldul contului de disponibil în fondul de risc la data
de.........., conform adresei Direcţiei generale........./data:
|
......................lei
|
2. Total plăti angajate la data de....................
|
......................lei
|
3. (1-2) Sume disponibile în fondul de risc:
|
......................lei
|
Având în vedere cele menţionate mai sus, propunem
următoarele:
1. aprobarea transferării sumei
de...................... lei de către Ministerul Finanţelor Publice
din disponibilul fondului de risc în vederea compensării/restituirii,
după caz;
2. transferarea sumei de .............................din
contul IBAN RO24TREZ999650101XXXXXXX (cod fiscal 8609468), deschis pe numele
Ministerului Finanţelor Publice la Trezoreria Operativă
Centrală, în contul IBAN nr..................................., cod fiscal
nr................................................, deschis pe numele
(beneficiarul sumei) .....................................la unitatea de
trezorerie şi contabilitate publică (a organului fiscal competent)
......................................................
(Anexăm la prezenta Cererea de restituire
nr......./data..................şi dispoziţia de restituire a unor
sume de la fondul de risc confirmată de (numele beneficiarului care a
solicitat restituirea) ...............................................................)
*)
Conform prevederilor pct. 3.4 din Normele metodologice
generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, aprobate
prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 522/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, certificăm
operaţiunea în privinţa realităţii, regularităţii
şi legalităţii.
Sef serviciu,
......................................................................
*) Se completează în cazul în care nu se
întocmeşte nota de lichidare.
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 15 la norme)
- model -
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
DIRECŢIA GENERALĂ DE TREZORERIE Şl
DATORIE PUBLICĂ
Nr........./..........
De acord
Ordonator principal de credite
(sau persoana delegată de acesta)
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
Referitor la: Sume încasate în plus la fondul de risc
în cadrul împrumutului în valoare de....................,
contractat/subîmprumutat de operatorul economic/Ministerul Finanţelor
Publice ........................... de la (banca/instituţia
finanţatoare) ........................................................,
pentru realizarea (denumirea proiectului)
..............................................................
Suma de transferat, în lei
|
Rata de capital:
Dobândă:
Comisioane:
Alte costuri:
Total:
|
1. Soldul contului de disponibil în fondul de risc la data
de.........., conform adresei Direcţiei generale........./data:
|
......................lei
|
2. Total plăti angajate la data de...................
|
......................lei
|
3. (1-2) Sume disponibile în fondul de risc:
|
......................lei
|
Diferenţa de alimentat la fondul de risc:
|
......................lei
|
Având în vedere cele menţionate mai sus, propunem
semnarea cererii de deschidere de credite bugetare din capitolul 55.01 titlul
51 articolul 02 alineatul 10 „Plăţi în contul creditelor garantate
şi/sau subîmprumutate", în valoare de.................lei,
anexată, în vederea alimentării contului „Disponibil din fond de
risc" cu suma de......................lei.
Conform prevederilor pct. 3.4 din Normele metodologice
generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, aprobate
prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 522/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, certificăm
operaţiunea în privinţa realităţii, regularităţii
şi legalităţii.
Şef serviciu,
........................................................
ANEXA Nr. 4 (Anexa nr. 16 la norme)
- model -
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
DIRECŢIA GENERALĂ DE TREZORERIE ŞI
DATORIE PUBLICĂ
Bun de plată
Ordonator principal de credite
(sau persoana delegată de acesta)
NOTĂ DE LICHIDARE
Referitor la: Sume încasate în plus la fondul de
risc în cadrul împrumutului în valoare de....................,
contractat/subîmprumutat de operatorul economic/Ministerul Finanţelor
Publice................ de la (banca/instituţia finanţatoare)
......................................................................, pentru
realizarea (denumirea proiectului)
...................................................
Suma de transferat, în lei
|
Rata de capital:
Dobândă:
Comisioane:
Alte costuri:
Total:
|
1. Soldul contului de disponibil în fondul de risc la data
de.........., conform adresei Direcţiei
generale........./data..................
|
......................lei
|
2. Total plăti angajate la data de.....................
|
......................lei
|
3. (1-2) Sume disponibile în fondul de risc:
|
......................lei
|
Diferenţa de alimentat la fondul de risc:
|
......................lei
|
In vederea asigurării sumelor necesare pentru
lichidarea obligaţiilor de plată privind transferul sumelor în
vederea compensării/restituirii, propunem alimentarea contului de
disponibil fond de risc prin virarea sumei de............lei din contul
Ministerului Finanţelor Publice nr. RO97TREZ99923550151 XXXXX, CUI
8609468, în contul Ministerului Finanţelor Publice nr.'
RO24TREZ999650101XXXXXXX, CUI 8609468.
Anexăm la prezenta Cererea de restituire
nr..../data.........şi Dispoziţia de restituire nr....../data.........
Conform prevederilor pct. 3.4 din Normele metodologice
generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, aprobate
prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 522/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, certificăm operaţiunea
în privinţa realităţii, regularităţii şi
legalităţii.
Şef serviciu,
...............................................................
ANEXA Nr. 5 (Anexa nr. 17 la norme)
- model -
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Data emiterii.......
Compartimentul de specialitate.........
Direcţia generală.....................
Nr........../data....................
ORDONANŢARE DE PLATA
Natura cheltuielii - alimentarea contului de disponibil
fond de risc pentru asigurarea sumei de transferat de la fondul de risc în
cadrul împrumutului/subîmprumutului în valoare de...................,
contractat de operatorul economic/Ministerul Finanţelor
Publice............., pentru care s-a emis Scrisoarea de garanţie
nr......din................../s-a încheiat Acordul de împrumut subsidiar
nr....../data...................sau Acordul de împrumut subsidiar şi
garanţie nr....../data.....................
Lista documentelor justificative:
- cererea de restituire nr.
.../data....................
- dispoziţia de restituire
nr......../data....................
- nota de lichidare nr..../data....................
Nr./data angajamentului legal.....................
Modul de plată (virament/numerar):
Lei/valută:........................................
Suma datorată
beneficiarului:......................lei
Avansuri acordate şi reţinute
beneficiarului:........
Suma de plată:.................................lei
Suma de plată (valută)
|
- felul valutei...........................
|
- suma în valută...........................
|
- cursul valutar...........................
|
- suma în lei..............................
|
Calculul disponibilului din contul de angajamente
bugetare
- lei -
Subdiviziune a clasificaţiei
bugetare, capitolul 55.01 titlul ....51 articolul ....02 alineatul .........
10
|
Disponibil înaintea efectuării
plăţii
|
Suma de plată
|
Disponibil
după efectuarea
plăţii
|
0
|
1
|
2
|
3 = col. 1-2
|
|
.......lei
|
.......lei
|
........lei
|
|
|
|
|
Numele şi adresa beneficiarului
Ministerul Finanţelor Publice
Str. Apolodor nr. 17, Bucureşti
|
Nr. Cont:
RO24TREZ999650101XXXXXXX
CUI 8609468
|
Compartimentul de specialitate
|
Compartimentul de contabilitate
|
Control financiar preventiv
|
Data ....
Semnătura ....
|
Data......
Semnătura ....*)
|
CFPD
|
CFPD
|
Data.....
|
Data.....
|
Vizat....
|
Vizat.....
|
Semnătura
|
Semnătura
|
*) Răspunde de datele înscrise în coloana 1.
Ordonator de credite,
Data...............
Semnătura........