HOTARARE Nr.
573 din 26 aprilie 2006
pentru modificarea si
completarea Strategiei de privatizare a Casei de Economii si Consemnatiuni
C.E.C. - S.A., aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 806/2005
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 456 din 25 mai 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. -
Strategia de privatizare a Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A.,
aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 806/2005, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 700
din 3 august 2005, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 2 va avea
următorul cuprins:
„Art. 2. - Procedeul de privatizare a C.E.C. - S.A.
constă în vânzarea acţiunilor deţinute de stat şi gestionate de Ministerul
Finanţelor Publice, denumit în continuare M.F.P., reprezentând 100% din capitalul social al C.E.C. - S.A., către
persoane fizice sau juridice, cu plata integrală în numerar, conform
prevederilor art. 2 din Legea nr. 83/1997 pentru privatizarea societăţilor
comerciale bancare la care statul este acţionar, cu modificările şi
completările ulterioare."
2. La articolul 4,
literele a), b) şi c) vor avea următorul cuprins:
,,a) pachetul majoritar de acţiuni de 69,9% din
capitalul social total al C.E.C. - S.A., de către o instituţie
financiar-bancară de reputaţie internaţională sau de către un consorţiu de
investitori din care să facă parte cel puţin o instituţie financiar-bancară de
reputaţie internaţională. Un procent de 9,9% din suma încasată pentru acţiunile
vândute în pachetul majoritar va fi virat la Fondul «Proprietatea», conform
prevederilor art. 9 alin. (2) lit. f) din titlul VII al Legii nr. 247/2005
privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri
adiacente, cu modificările şi completările ulterioare;
b) un număr de acţiuni de 5% din capitalul social
total al C.E.C. - S.A., de către salariaţi şi pensionarii cu ultimul loc de
muncă la C.E.C. - S.A.;
c) restul acţiunilor deţinute de stat vor fi vândute
parţial sau în întregime, prin ofertă publică de vânzare pe piaţa internă
şi/sau externă de capital, inclusiv către acţionarii existenţi, prin metodele
specifice pieţelor reglementate, după finalizarea vânzării pachetului majoritar
de acţiuni."
3. La articolul 4 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Procentul de 9,9% din sumele ce se vor încasa din
vânzarea acţiunilor prevăzută la alin. (1) lit. b) şi c) se va vira la Fondul
«Proprietatea», conform prevederilor art. 9 alin. (2) lit. f) din titlul VII al
Legii nr. 247/2005, cu modificările şi completările ulterioare."
4. La articolul 6 se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Elementele esenţiale ale contractului de
vânzare-cumpărare de acţiuni, inclusiv preţul de vânzare, vor fi supuse
aprobării Guvernului."
5. Alineatul (1) al
articolului 7 va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Vânzarea pachetului majoritar de acţiuni
prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. a) se va face în trei etape:
a) etapa I - oferte preliminare neangajante;
b) etapa a II-a - oferte finale angajante; şi
c) etapa a III-a - oferte financiare finale angajante
îmbunătăţite.
Procedura de selecţie va fi transparentă, deschisă şi
competitivă, bazată pe practicile internaţionale în materie. In raport cu
circumstanţele economice şi politice naţionale sau internaţionale, cu interesul
manifestat de potenţialii cumpărători ori ţinându-se seama de alte condiţii
care ar putea influenţa negativ rezultatele procesului de privatizare a C.E.C.
- S.A., Guvernul poate decide în orice moment suspendarea sau întreruperea
procesului de privatizare, fără a fi ţinut răspunzător pentru aceasta şi fără a
i se putea cere despăgubiri."
6. Alineatul (8) al
articolului 7 va avea următorul cuprins:
„(8) După finalizarea negocierilor aferente etapei de
oferte preliminare neangajante, potenţialilor cumpărători li se vor transmite
documentele revizuite ale tranzacţiei, precum şi grila de punctaj, fiind
invitaţi să depună oferte finale angajante, împreună cu garanţia de participare
stabilită de Comisia de privatizare, în conformitate cu prevederile art. 8. La
solicitarea potenţialilor cumpărători, Comisia de privatizare va putea să
permită accesul acestora la informaţii suplimentare cu privire la C.E.C. -
S.A., în vederea pregătirii ofertelor finale angajante. După depunerea
ofertelor finale angajante, Comisia de privatizare va proceda la evaluarea
acestora şi îi va invita la negocieri în vederea depunerii de oferte financiare
finale angajante îmbunătăţite pe primii 2 ofertanţi ale căror oferte finale
angajante au obţinut punctajele cele mai mari. Comisia de privatizare va putea
însă solicita şi ofertantului clasat pe al treilea loc să prezinte ofertă
financiară finală îmbunătăţită, dacă diferenţa dintre ofertele clasate pe
primul şi al treilea loc este de 10% sau mai puţin, raportat la oferta clasată
pe primul loc."
7. După alineatul (8) al
articolului 7 se introduc patru noi alineate, alineatele (81), (82), (83) şi (84), cu următorul cuprins:
„(81) In cazul în care, în urma aplicării grilei de punctaj, există egalitate de puncte
între două sau mai multe oferte finale angajante clasate pe primul loc, Comisia
de privatizare va invita la negocieri în vederea depunerii de oferte financiare
finale angajante îmbunătăţite numai ofertanţii clasaţi la egalitate de puncte pe primul loc, fără a se
aduce atingere posibilităţii Comisiei de privatizare de a invita la negocieri
potenţialul cumpărător a cărui ofertă s-a clasat pe locul următor în condiţiile
alin. (8). Dacă în urma aplicării grilei de punctaj rezultă un singur ofertant
clasat pe primul loc şi mai mulţi ofertanţi clasaţi la egalitate de puncte pe
locul al doilea, Comisia de privatizare îi va invita la negocieri în vederea
depunerii de oferte financiare finale angajante îmbunătăţite pe ofertantul
clasat pe primul loc şi pe toţi ofertanţii clasaţi pe al doilea loc.
(82) După
derularea negocierilor, cu cel puţin 8 zile înaintea datei anunţate pentru
depunerea ofertelor financiare finale angajante îmbunătăţite, se vor comunica
ofertanţilor selectaţi proiectul final al contractului de vânzare-cumpărare de
acţiuni, proiectul final al acordului de cont escrow şi mandat de plată, precum
şi, dacă este cazul, proiectul final al altor documente necesare în vederea
încheierii tranzacţiei şi vor fi invitaţi să depună oferte financiare finale
angajante îmbunătăţite.
(83) Depunerea de oferte financiare finale
angajante îmbunătăţite presupune acceptarea
necondiţionată de către ofertanţii selectaţi a proiectului final al
contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni, a proiectului final al acordului
de cont escrow şi mandat de plată, precum şi, dacă este cazul, a proiectului final
al celorlalte documente necesare încheierii tranzacţiei. Oferta financiară
finală angajantă îmbunătăţită se referă numai la preţul oferit pe acţiune, care
trebuie să fie mai mare decât cel prezentat prin oferta finală angajantă.
(84) După depunerea
ofertelor financiare finale angajante îmbunătăţite, Comisia de privatizare va
desemna ofertantul câştigător ca fiind acel ofertant selectat care a acceptat
necondiţionat proiectele finale ale documentelor necesare încheierii
tranzacţiei şi a oferit cel mai mare preţ pe acţiune dintre ofertele financiare
finale angajante îmbunătăţite depuse. In cazul în care 2 sau mai mulţi
ofertanţi oferă acelaşi cel mai mare preţ pe acţiune, Comisia de privatizare
poate solicita acestora să depună o nouă ofertă financiară angajantă
îmbunătăţită."
8. Alineatul (9) al
articolului 7 se abrogă.
9. Alineatul (10) al
articolului 7 va avea următorul cuprins:
„(10) Contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni,
acordul de cont escrow şi mandat de plată şi celelalte documente necesare
încheierii tranzacţiei, dacă este cazul, se vor semna de către M.F.P. cu
ofertantul declarat câştigător, în termen de 30 de zile de la data aprobării de
către Guvern a elementelor principale ale contractului de vânzare-cumpărare de
acţiuni."
10. După alineatul (10) al
articolului 7 se introduc cinci noi alineate, alineatele (11), (12), (13), (14)
şi (15), cu următorul cuprins:
„(11) In cazul în care documentele necesare încheierii
tranzacţiei nu se încheie cu ofertantul declarat câştigător, Comisia de privatizare
poate decide să semneze documentele respective cu ofertantul care a oferit prin
oferta sa financiară finală angajantă îmbunătăţită preţul pe acţiune imediat
următor.
(12) In cazul în care nu este depusă nicio ofertă
financiară finală angajantă îmbunătăţită sau nicio ofertă financiară finală
angajantă îmbunătăţită depusă nu este conformă cu instrucţiunile pentru
depunerea ofertelor financiare finale angajante îmbunătăţite, precum şi în
cazul în care documentele necesare încheierii tranzacţiei nu se încheie cu
niciunul dintre ofertanţii selectaţi, Comisia de privatizare poate decide să
declare oferta câştigătoare dintre cele ale ofertanţilor care au depus oferte
finale angajante ce respectă instrucţiunile Comisiei de privatizare sau poate întrerupe procedura.
(13) In cazul prevăzut la alin. (12), Comisia de
privatizare va negocia documentele necesare încheierii tranzacţiei cu
ofertantul a cărui ofertă angajantă a întrunit cel mai mare număr de puncte ca
urmare a aplicării grilei de punctaj. Documentele respective se vor definitiva
într-un termen ce va fi stabilit de Comisia de privatizare prin instrucţiuni ce
vor fi comunicate ofertanţilor.
(14) In cazul în care documentele necesare încheierii
tranzacţiei nu se încheie conform alin. (13), Comisia de privatizare poate
decide să negocieze în vederea definitivării contractului de vânzare-cumpărare
de acţiuni şi a celorlalte documente necesare încheierii tranzacţiei, după caz,
cu ofertantul clasat imediat următor în urma aplicării grilei de punctaj tuturor
ofertelor finale angajante depuse care respectă instrucţiunile Comisiei de
privatizare. Prevederile alin. (13) se aplică în mod corespunzător. Comisia de
privatizare poate aplica procedura prevăzută în acest alineat, în mod
corespunzător, ofertanţilor următor clasaţi, până la semnarea documentelor
necesare încheierii tranzacţiei.
(15) Faptul că un ofertant nu este selectat sau
faptul că un ofertant ori un ofertant selectat nu este declarat ofertant
câştigător în temeiul prevederilor alin. (11)-(14) nu determină încetarea
caracterului obligatoriu al ofertelor finale angajante, îmbunătăţite sau nu,
după caz, fiecare ofertant rămânând angajat de oferta sa iniţială ori, după
caz, de oferta sa iniţială astfel cum a fost îmbunătăţită prin oferta sa
financiară finală angajantă îmbunătăţită, aşa cum se va preciza în
instrucţiunile comunicate ofertanţilor."
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu